Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:26
meesje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:45:
[...]

Grappig om te zien dat ik een hele andere tweaker ben. Ik zit juist te kijken naar de ‘verified’ games. Het liefst wil ik de SD aanzetten, spel selecteren en gewoon spelen. Zonder te veel ‘gedoe’. Daarom heb ik nog geen SD in huis, ik heb soms het gevoel dat meer voor een ‘echte’ tweaker is.
Ik heb daar geen last van omdat ik windows geinstalleerd heb. Het gaat er mij meer om dat ik de gamepass games lekker kan spelen en dat lukt nu ook.

Sinds ik er windows op heb staan heb ik geen steam game mee aangeraakt. Meer omdat ik gewoon teveel games op gamepass heb ik die ik nog moet spelen en nu lekker op de bank kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
Amos_x schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:27:
[...]

Van lage refresh krijg je toch geen hoofdpijn. Je kan het ook overdrijven... Hele stammen console gamers gamen al 20 jaar op 30fps voor de meeste action adventure games. Kan prima, zolang het wat stabiel is.

Maar inderdaad, wat ik ook al zei, je kan nu tweaken naar een 45fps target, en dan heb je een dubbel frame per refresh op een 90Hz paneel, met de fluiditeit van 45fps. Lijkt me prima.
lage fps is niet gelijk aan refresh rate. Ik krijg hoofdpijn van 40Hz met flikkering vanwege scherm zelf (PWM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Grappig om te zien dat ik een hele andere tweaker ben. Ik zit juist te kijken naar de ‘verified’ games. Het liefst wil ik de SD aanzetten, spel selecteren en gewoon spelen. Zonder te veel ‘gedoe’. Daarom heb ik nog geen SD in huis, ik heb soms het gevoel dat meer voor een ‘echte’ tweaker is.
Als ik het goed begrijp is dat tweaken enkel voor typische windows games, die leunen op anticheat of exotische dll's of zo, en vooral dingen die uit andere stores komen.

Als je dit apparaat gewoon als een 'steam pc' ziet, voor verified games uit de steam store (en dat zijn er nu wel al best wat), dan is dit gewoon de console versie van een pc. Kijken wat je wil, installeren en gaan. Je hoeft verder met niets aan de gang. Veel van die games hebben ook een deck setting profiel en goede configs voor de controllers.

Hoe ouder je wordt, hoe minder tijd je wil spenderen aan tweaken en software gedoe bij het gamen. Er is zeker een gat in de markt voor een speler die het open platform van een pc kan koppelen aan een gebruikservaring van een console. Eigen OS, geen aparte drivers, gewoon centraal de hele zwik updaten, laat iemand anders, valve dus, het device maar managen.

Verder gewoon installeren en spelen. Zoals op de playstation.

Daarom ook mijn grote interesse voor een kleine pc met Steam OS. Gewoon om van dat windows gedoe af te zijn, en de console ervaring te kunnen doortrekken op mijn steam library. Comfort is ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Teknizion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:46:
........ik wil ook nog een PS5 aanschaffen dus het wordt of een PS5, of een OLED Steam Deck.
Hierin twijfel ik dus ook.

Maar ik neig de laatste maand steeds meer naar een Steam Deck. Puur omdat ik (vroeger, voor Stadia) de ps4 nauwelijks aanraakte op het einde.
Tegenwoordig heb ik een ANBERNIC RG35XX en die gebruik ik regelmatig. Vaker dan dat ik bijv. Xcloud gebruik.
Dan kan mijn vrouw gewoon tv kijken en ik kan op delfde bank zitten te gamen.

De ps5 zou ik alleen gebruiken om te racen met een stoeltje. Alleen zie ik mezelf niet meer alles tevoorschijn halen, om even te gamen. En dan vind ik een ps5 icm zo'n stoeltje te duur.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:49

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Wat een gekke reactie. Dat meen ik wel. Een/mijn tweedehands deck is net zo goed als refurbished 8)7

Feit blijft dat het apparaat dezelfde waarde heeft als het al gebruikt is. Dat je dan de afweging maakt om het via Valve te halen, soit, maar gek is het bedrag niet want je krijgt hetzelfde.

En natuurlijk vraagprijs != verkoopprijs op V&A…
Volgende keer mag het wel iets genuanceerder (y)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
The GUI schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:28:
[...]

Wat een gekke reactie. Dat meen ik wel. Een/mijn tweedehands deck is net zo goed als refurbished 8)7

Feit blijft dat het apparaat dezelfde waarde heeft als het al gebruikt is. Dat je dan de afweging maakt om het via Valve te halen, soit, maar gek is het bedrag niet want je krijgt hetzelfde.

En natuurlijk vraagprijs != verkoopprijs op V&A…
Volgende keer mag het wel iets genuanceerder (y)
Op zich snap ik wel dat mensen liever €379,- betalen via Valve dan via MP of V&A. Via Valve heb je gewoon meer zekerheid dat het allemaal wel goed zit. Voor die €29,- kan je vervolgens wel kijken of je een risico wil lopen of niet, maar ik denk dat ik voor meer dan €330,- hem momenteel niet tweede hands zou kopen.

Voor iedereen die hem vorige week verkocht heeft, wat een gelukje achteraf, want met de refurb prijs van Valve halen ze de 2e hands markt redelijk omver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:19
[...]

Tot nu toe weinig hoeven tweaken op mijn steam deck om games te kunnen spelen. Tot nu toe werkt alles out of the box inclusief playable, unsupported en unknown games. Dus staar je niet teveel blind op of een game verified is. Je kan beter even op ProtonDB kijken.
Tweaken is vooral om andere stores toe te voegen of met emulators aan de slag te gaan. Ok je grafische settings en controller layout moet je misschien wat tweaken, maar dat is op een pc niet anders. Ook daar zie je hoe goed de community is, meestal snelle google search en je weet precies hoevel fps je game haalt met de voorgestelde settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Nou als je de steam deck eens wil proberen dan is nu de tijd want er staan er alweer een aantal op vraag en aanbod voor best aantrekkelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:41
@The GUI Dit dus. Daarnaast heb je gewoon de volle twee jaar garantie. Daarom vind ik 350 euro veel te hoog.
Zingo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:50:
[...]

Op zich snap ik wel dat mensen liever €379,- betalen via Valve dan via MP of V&A. Via Valve heb je gewoon meer zekerheid dat het allemaal wel goed zit. Voor die €29,- kan je vervolgens wel kijken of je een risico wil lopen of niet, maar ik denk dat ik voor meer dan €330,- hem momenteel niet tweede hands zou kopen.

Voor iedereen die hem vorige week verkocht heeft, wat een gelukje achteraf, want met de refurb prijs van Valve halen ze de 2e hands markt redelijk omver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Amos_x schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:21:
[...]
Hoe ouder je wordt, hoe minder tijd je wil spenderen aan tweaken en software gedoe bij het gamen.
Dit zal ongetwijfeld niet voor iedereen gelden, maar wel voor mij. Heel vroeger wilde ik altijd heel graag mijn eigen pc samenstellen. Nu ben ik meer van kopen, aanzetten, en gaan! In mijn geval kwam op een gegeven moment zelfs een overstap van Windows naar Mac. Bij Mac kun je wel veel minder (of soms bijna niks) instellen, uitbreiden, etc., maar ik vind het wel fijn werken.
Homebridge (op een raspberry pi) is mijn enige geknutsel. En dat is tegenwoordig ook al veel meer op image installeren en klaar. Voorheen moest je best wat commando’s ingeven via een terminal venster.

[ Voor 14% gewijzigd door meesje op 10-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 20:19
GranCanaria schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:33:
Wauw ik heb meerdere reviews bekeken vanochtend van de steam deck oled versie en los van dat het scherm prachtig is en hdr etc heeft blijkt de performance nu al een stuk beter te zijn. Ik ben echt benieuwd hoe de performance gaat zijn na het tweaken :)

Ik sla hem voor nu over omdat de huidige op dit moment voldoende is voor me maar mocht het blijken dat het kwa performance veel scheelt dan ga ik de overstap toch maken :)
Heb je een bron? Volgens LTT zijn de prestaties nagenoeg gelijk aan elkaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

UncleEddy schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:12:
[...]

Bekijk de Digital Foundry video. Alle games die zij getest hebben lopen iets beter (6-8% meer fps bijvoorbeeld).

[ Voor 8% gewijzigd door Mog op 10-11-2023 13:13 ]

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 16:49
Het geheugen is iets sneller en dat zorgt voor een heel klein beetje extra performance. Hoogstens een paar fps, maar op 30fps maakt dat natuurlijk veel verschil.

Niet noemenswaardig imo; je gaat het verschil tussen oude en nieuwe Deck niet merken. Maar dat beetje performance rechtvaardigt het 150 EUR prijsverschil wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 18:21
Morphix schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:16:
Het geheugen is iets sneller en dat zorgt voor een heel klein beetje extra performance. Hoogstens een paar fps, maar op 30fps maakt dat natuurlijk veel verschil.

Niet noemenswaardig imo; je gaat het verschil tussen oude en nieuwe Deck niet merken. Maar dat beetje performance rechtvaardigt het 150 EUR prijsverschil wat meer.
Volgens de eigenschappen van de nieuwe deck is het nu een chip op 6 nm ipv 7 nm, dus die zou wat zuiniger en koeler moeten werken. Ik kan me voorstellen dat dat wellicht ook nog wel een beetje helpt met de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:56
Dadelijk heb je net je SD verkocht en kan je geen nieuwe bestellen omdat ze uitverkocht zijn. Nou ja... gelukkig staan er dan nog genoeg 2e hands te koop als backup :F .

Ik heb de 512gb versie gekocht tijdens een kortingsactie. Ga zeker kijken naar de OLED met 1tb, maar wacht wel op een mooie kortingsactie.

Ze hebben de schroeven veranderd voor betere omdat er zoveel geschroefd wordt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
The GUI schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:21:
[...]

Fair point. Het zal een prijzige sidegrade zijn. Heb die van mij ook lager op V&A gezet omdat ik het er wel voor over heb. €365 voor een deck met 512GB en screenprotectors is hopelijk een goede deal voor iemand :p
Refurbished heb je hem met 2 jaar garantie voor 379. Dan is 365 best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
[...]

Hier zag ik het o.a. YouTube: Steam Deck OLED: A Stunning HDR Upgrade... But There's So Much More

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphix
  • Laatst online: 21-05 16:49
MrMaxedTank schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:32:
[...]

Volgens de eigenschappen van de nieuwe deck is het nu een chip op 6 nm ipv 7 nm, dus die zou wat zuiniger en koeler moeten werken. Ik kan me voorstellen dat dat wellicht ook nog wel een beetje helpt met de performance.
Aan de tests van Digital Foundry te zien is dat niet zo. De 6nm chip is idd zuiniger dus in theorie haal je daarmee op hetzelfde vermogen als de oude Deck meer performance uit.

In plaats daarvan zie je echter dat de OLED Deck een lager verbruik heeft. Dat suggereert dat het power budget evenredig mee is verlaagd. Je hebt daardoor dus wel langere batterijduur, maar geen betere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Ik las net in dit bericht dat de developers allemaal super druk zijn geweest met de oled versie en dat er binnenkort officieele dual boot support komt.

https://www.ign.com/artic...pport-steamos-and-windows

Gaaf hoor.

Dual boot support zal ook betekenen dat er betere windows driver support gaat komen.

[ Voor 14% gewijzigd door GranCanaria op 10-11-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eeh... je haalt niet meer performance uit de nieuwe chip omdat deze zuiniger is. De APU in de SD heeft geen dynamische klok / auto OC oid en throttled normaal niet (wellicht bij 30+ graden in de zon maar niet in normale situaties). Zuiniger zorgt dus voor een minder hoorbare fan en langere accu duur maar geeft geen prestatie winst daardoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:03
[...]

LTT slaat hier de plank (weer...) mis. De chipset is gemaakt op een kleiner, efficienter procede waardoor de GPU constant op 1600mhz draait ipv fluctuerend. Daarnaast heeft de OLED Deck betere cooling en 20% sneller RAM. Deze aanpassingen doen echt wel iets met de performance.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Timothy3000 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:38:
[...]

Refurbished heb je hem met 2 jaar garantie voor 379. Dan is 365 best fors.
Mee eens. Gezien V&A (prijzen van 400 en 430) hebben enkelen de hoop dat sommige tweakers dit topic en/of het tweakers nieuws niet lezen. :) Op MP wellicht meer garantie op succes? Maar ja, allemaal best. Verkopen/kopen moet ieder zelf maar uitzoek.

Zelf overweeg ik een 512gb refurbished exemplaar. Eerst nog even in verdiepen of, en zo ja hoe, ik de gratis spellen die via Prime gaming worden aangeboden op de SD kan spelen. Sommigen gaan via GoG of iets dergelijks, ik heb echt geen flauw idee hoe dit allemaal werkt. Het is voor mij nieuwe materie, ik kom niet uit de pc gaming hoek. De komende dagen lekker zoeken, o.a. in dit topic.

Ik zie dat je nu via prime gaming diverse oude spellen van SNK kunt claimen. B.v. het bekende Metal Slug. Dit lijkt me geen zwaar spel. Echter als ik deze direct op zoek via Steam is ie niet verified voor SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:55
Ik ga er volgende week eentje proberen te scoren. Ik vond het originele scherm van de SD echt ondermaats. Opzich "prima", maar gewoon niet goed genoeg voor mij persoonlijk. Zeker niet omdat ik een Switch OLED en een Galaxy Z Fold heb. Dan kan ik gewoon niet terug naar een IPS, want ik ben een elitist geworden door die shit. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GranCanaria
meesje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:54:
[...]

Mee eens. Gezien V&A (prijzen van 400 en 430) hebben enkelen de hoop dat sommige tweakers dit topic en/of het tweakers nieuws niet lezen. :) Op MP wellicht meer garantie op succes? Maar ja, allemaal best. Verkopen/kopen moet ieder zelf maar uitzoek.

Zelf overweeg ik een 512gb refurbished exemplaar. Eerst nog even in verdiepen of, en zo ja hoe, ik de gratis spellen die via Prime gaming worden aangeboden op de SD kan spelen. Sommigen gaan via GoG of iets dergelijks, ik heb echt geen flauw idee hoe dit allemaal werkt. Het is voor mij nieuwe materie, ik kom niet uit de pc gaming hoek. De komende dagen lekker zoeken, o.a. in dit topic.

Ik zie dat je nu via prime gaming diverse oude spellen van SNK kunt claimen. B.v. het bekende Metal Slug. Dit lijkt me geen zwaar spel. Echter als ik deze direct op zoek via Steam is ie niet verified voor SD.
Gewoon heroic installeren. Je kunt dan de amazon, epic en gog stores toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
XanderDrake schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:51:
[...]

LTT slaat hier de plank (weer...) mis. De chipset is gemaakt op een kleiner, efficienter procede waardoor de GPU constant op 1600mhz draait ipv fluctuerend. Daarnaast heeft de OLED Deck betere cooling en 20% sneller RAM. Deze aanpassingen doen echt wel iets met de performance.
Op papier wel natuurlijk, in de praktijk blijkt het toch anders te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
[...]

Er zijn genoeg filmpjes waarin ze het gewoon laten zien. Misschien is de performance winst voor hun niet genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
GranCanaria schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:24:
[...]

Gewoon heroic installeren. Je kunt dan de amazon, epic en gog stores toevoegen.
Bedankt. Ik ga me er in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Hoe laat gaat de sale live donderdag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aced
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54
outlandos schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:42:
Hoe laat gaat de sale live donderdag?
10AM Pacific, dat moet 19:00 uur lokale tijd zijn voor ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 14:41
https://store.steampowered.com/steamdeck

19:00 (UTC+1) gaat het aan. F5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devandrej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:08
Hij is toch alleen te bestellen in US en Canada toch? De nieuwe OLED versie? Stond beschreven op de steam store.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
devandrej schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:57:
Hij is toch alleen te bestellen in US en Canada toch? De nieuwe OLED versie? Stond beschreven op de steam store.
Dat gaat over de LE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51

jacobras

Developer

[...]

Dave2D had een paar games vergeleken (Doom Eternal, Control, Cyberpunk) en die zag één fps verbetering bij alleen de laatste game. Zie YouTube: Steam Deck OLED Review - OMG rond 5:50. Wel mooie vooruitgang qua batterijduur, zie timestamp 6:45.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dus als ik jullie goed begrijp, je kan beter een 2de hands kopen als je een steamdeck wilt voor thuis, als je er nog geen hebt.
Er zijn upgrades maar het zijn eigenlijk maar kleine dingetjes.
De extra kosten voor een Oled scherm kan je ook in games stoppen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meesje
streamnl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:36:
Dus als ik jullie goed begrijp, je kan beter een 2de hands kopen als je een steamdeck wilt voor thuis, als je er nog geen hebt.
Zelf overweeg ik een refurbished 512gb exemplaar. Deze is te koop voor 379 bij Steam/Valve zelf. Deze heeft mijn voorkeur boven het tweedehands aanbod. Naast dat menig vraagprijs hoger is dan de 379 euro, heb je via Steam gewoon weer de volle twee jaar garantie. En daarnaast geen verzendkosten.
Om mij over te halen om tweedehands eentje te kopen moeten de vraagprijzen flink verlaagd worden. Een vraagprijs van 430 euro slaat echt nergens op. Voor 39 euro meer heb je zelfs een nieuw exemplaar….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
jacobras schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:07:
[...]

Dave2D had een paar games vergeleken (Doom Eternal, Control, Cyberpunk) en die zag één fps verbetering bij alleen de laatste game. Zie YouTube: Steam Deck OLED Review - OMG rond 5:50. Wel mooie vooruitgang qua batterijduur, zie timestamp 6:45.
Digital Foundry heeft het over een kleine tien procent in bandbreedte intensieve locaties, bijv in Cyberpunk.

Het zal verkeren, maar als we kijken naar moderne spellen verwacht ik grotere verschillen dan bij andere games

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:33

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

meesje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:49:
[...]

Zelf overweeg ik een refurbished 512gb exemplaar. Deze is te koop voor 379 bij Steam/Valve zelf. Deze heeft mijn voorkeur boven het tweedehands aanbod.
Dat is inderdaad een mooie prijs, nu begin ik ook te twijfelen :D

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Nu online
Linksquest schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:20:
[...]

Dat is inderdaad een mooie prijs, nu begin ik ook te twijfelen :D
Ik heb hem gisteren ook aangeschaft! Had al een paar weken bijna de 64g gekocht voor 300 (en was steeds te laat) dus kon deze niet laten liggen. Erg veel zin om ermee te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Timothy3000 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:38:
[...]

Ik heb hem gisteren ook aangeschaft! Had al een paar weken bijna de 64g gekocht voor 300 (en was steeds te laat) dus kon deze niet laten liggen. Erg veel zin om ermee te gaan spelen.
Heb jij al ervaring met een Refurbish apparaat van Valve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Nu online
Linksquest schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:41:
[...]

Heb jij al ervaring met een Refurbish apparaat van Valve?
Nee maar de ervaringen hier en op Reddit zijn positief en je hebt twee jaar garantie dus heb er alle vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Meen net 1 jaar gelezen te hebben in de app, moment even kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMi0ByUVaU3nIKZbsMUJ6K8UlvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1tqXRNQ2QF5Hd47V7Uo6gm4.jpg?f=fotoalbum_large

Zal inderdaad 2 jaar in Nederland zijn, want er staat bij tenzij in jouw land anders is aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Schiet me even een vraag binnen, misschien is deze al eens hier beantwoord, maar met 300+ pagina's een beetje lastig zoeken. Kun je ook gemakkelijk Xbox Cloud Gaming hierop gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Heb veel liever een oled scherm dan een paar games. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
outlandos schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:45:
[...]

Heb veel liever een oled scherm dan een paar games. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Geld is niet echt het probleem.
Waar ik mee worstel, ik game bij lange na niet zo veel als vroeger. Veel minder dan ik zou willen.
spoiler:
Herkenbaar @WoutF ?? :+

Ik ben “bang” dat ik voor mijn gevoel geld over de balk smijt als ik een Oled koop voor de uren dat ik nog game per maand. Voor je beeldvorming , dat is rond de ~5 tot 10 uur.

En… Net als met een nieuwe tv, zodra je hem heb thuis hebt en hem niet naast andere tv’s ziet staan, ben je tevreden/blij met je aankoop.

Ik twijfel nog even door

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
streamnl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:02:
[...]

Waar ik mee worstel, ik game bij lange na niet zo veel als vroeger. Veel minder dan ik zou willen.
spoiler:

Ik ben “bang” dat ik voor mijn gevoel geld over de balk smijt als ik een Oled koop voor de uren dat ik nog game per maand. Voor je beeldvorming , dat is rond de ~5 tot 10 uur.

En… Net als met een nieuwe tv, zodra je hem heb thuis hebt en hem niet naast andere tv’s ziet staan, ben je tevreden/blij met je aankoop.

Ik twijfel nog even door
Het blijft een persoonlijke afweging. Zelf voel ik die paar honderd euro ook niet, maar een mooier groter scherm met hogere refreshrate (en betere accuduur, en misschien net wat betere speakers, haptics, fijnere sticks en shoulder buttons, wifi, bluetooth, touchscreen en net wat lichter), dat merk ik wel iedere keer als ik hem in mijn handen heb.

5-10 uur per maand is inderdaad wel wat weinig, maar het is net hoe je het benadert. Je kunt het ook zien als dat je die uurtjes dat je wel gamet zo fijn mogelijk wil maken. En het is dus ook niet alsof je het geld moet sparen om die games te kopen want daar heb je toch geen tijd voor :+

Maar de originele steam deck is ook nog steeds een prachtig apparaat hoor.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:41

ap3nr0ts

hoi

meesje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:49:
[...]

Zelf overweeg ik een refurbished 512gb exemplaar. Deze is te koop voor 379 bij Steam/Valve zelf. Deze heeft mijn voorkeur boven het tweedehands aanbod. Naast dat menig vraagprijs hoger is dan de 379 euro, heb je via Steam gewoon weer de volle twee jaar garantie. En daarnaast geen verzendkosten.
Om mij over te halen om tweedehands eentje te kopen moeten de vraagprijzen flink verlaagd worden. Een vraagprijs van 430 euro slaat echt nergens op. Voor 39 euro meer heb je zelfs een nieuw exemplaar….
Het is wel een beetje hoe je het ziet. Ik heb er bijvoorbeeld een Huaying-fan in gezet, en had 3x een Deck met dode pixels of bijvoorbeeld links of rechts slechte haptics. Deze durf ik perfect te noemen. Ook heb ik (onnodig waarschijnlijk) nog de backplate vervangen voor die met foam, en weet ik bijvoorbeeld dat die snelste SSD erin zit. Is het allemaal belangrijk? Zeker niet. Maar ik zou voor de mijne daarom minstens 400 vragen voor het feit dat je een in piekgave conditie 512GB krijgt met de beste opties op de markt beschikbaar. Maar ik snap ook dat mensen denken: ho eens even, doe mij maar gewoon garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
streamnl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:02:
[...]

spoiler:

Ik twijfel nog even door
Mijn ervaring is dat je meer gaat spelen door de form factor en de instant resume :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sj0eRdJuH
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-05 19:48
Linksquest schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:08:
Schiet me even een vraag binnen, misschien is deze al eens hier beantwoord, maar met 300+ pagina's een beetje lastig zoeken. Kun je ook gemakkelijk Xbox Cloud Gaming hierop gebruiken?
Cloud gaming is geen probleem als het goed is, MS heeft er zelfs een eigen pagina voor, ipv Edge werkt het dacht ik ook in chrome op dezelfde manier, maar pin me er niet op vast. De kwaliteit en latency enzo zou ik niet meer weten het is al meer dan een jaar geleden dat ik het zelf geprobeerd heb.

Xbox Cloud Gaming in Microsoft Edge with Steam Deck - Microsoft Support

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@ap3nr0ts I’m with you. Maar de discussie hier voeren is trekken aan een dood paard.

@Linksquest Cloud gaming werkt goed. De nieuwere (grafisch intensievere) titels op 30fps, maar bijvoorbeeld High on Life draait op 60fps. Na het volgen van de guide van Microsoft gewoon via Gaming mode te gebruiken. Wel heb je latency, want cloud, maar verder erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

The GUI schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 04:33:
@ap3nr0ts I’m with you. Maar de discussie hier voeren is trekken aan een dood paard.

@Linksquest Cloud gaming werkt goed. De nieuwere (grafisch intensievere) titels op 30fps, maar bijvoorbeeld High on Life draait op 60fps. Na het volgen van de guide van Microsoft gewoon via Gaming mode te gebruiken. Wel heb je latency, want cloud, maar verder erg stabiel.
Nee oke, ik heb Stadia gehad en dat vond ik wel goed werken. Is voor mij ook meer voor dat ik naast Steam ook dat kan gebruiken, dan is het gewoon een win - win situatie, ik heb vannacht toch nachtdienst, ga ik me er nog eens rustig in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
ap3nr0ts schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:35:
[...]

Het is wel een beetje hoe je het ziet. Ik heb er bijvoorbeeld een Huaying-fan in gezet, en had 3x een Deck met dode pixels of bijvoorbeeld links of rechts slechte haptics. Deze durf ik perfect te noemen. Ook heb ik (onnodig waarschijnlijk) nog de backplate vervangen voor die met foam, en weet ik bijvoorbeeld dat die snelste SSD erin zit. Is het allemaal belangrijk? Zeker niet. Maar ik zou voor de mijne daarom minstens 400 vragen voor het feit dat je een in piekgave conditie 512GB krijgt met de beste opties op de markt beschikbaar. Maar ik snap ook dat mensen denken: ho eens even, doe mij maar gewoon garantie.
Ik kan me goed voorstellen dat je opties (en wellicht ook de tijd die je daarin hebt gestopt) verwerkt in je vraagprijs. Bij menig advertentie en reacties in dit forum zag ik dat argument nog niet voorbij komen.
De andere zaken lijken me onder garantie vallen. Vervelend als je dit treft. Dit zou inderdaad een plus punt kunnen zijn voor een mogelijke koper. Op dat vlak zou mijn voorkeur uit gaan naar volle garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Nu online
meesje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je opties (en wellicht ook de tijd die je daarin hebt gestopt) verwerkt in je vraagprijs. Bij menig advertentie en reacties in dit forum zag ik dat argument nog niet voorbij komen.
De andere zaken lijken me onder garantie vallen. Vervelend als je dit treft. Dit zou inderdaad een plus punt kunnen zijn voor een mogelijke koper. Op dat vlak zou mijn voorkeur uit gaan naar volle garantie.
Bij mij ook. Ik kan er altijd zelf een beetje mee knutselen. Maar die 379 voor een 512 via Valve zelf is voor mij een no-brainer dankzij de garantie en service. Een tweedehandsje voor 279 oid had me misschien wel over de streep getrokken. Alles boven de 300 niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Timothy3000 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:22:
[...]

Bij mij ook. Ik kan er altijd zelf een beetje mee knutselen. Maar die 379 voor een 512 via Valve zelf is voor mij een no-brainer dankzij de garantie en service. Een tweedehandsje voor 279 oid had me misschien wel over de streep getrokken. Alles boven de 300 niet.
Het plaatje wordt overigens wel iets anders mochten de refurbished exemplaren (tijdelijk) niet voorradig zijn. Dan kun je alleen nog maar een vergelijk maken met een nieuw exemplaar van 469 euro. Indien vraagprijzen in mijn ogen te hoog gaan worden (en wellicht ook helemaal marktconform, ik weet het niet) dan zou ik eerder weer gaan voor de OLED versie. Dit is allemaal persoonlijk en heeft niks met trekken aan een dood paard te maken. Dat suggereert dat je iemand van je gelijk wil overtuigen en dat is helemaal niet het geval.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 11-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Nu online
meesje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:37:
[...]

Het plaatje wordt overigens wel iets anders mochten de refurbished exemplaren (tijdelijk) niet voorradig zijn. Dan kun je alleen nog maar een vergelijk maken met een nieuw exemplaar van 469 euro. Indien vraagprijzen in mijn ogen te hoog gaan worden (en wellicht ook helemaal marktconform, ik weet het niet) dan zou ik eerder weer gaan voor de OLED versie. Dit is allemaal persoonlijk en heeft niks met trekken aan een dood paard te maken. Dat suggereert dat je iemand van je gelijk wil overtuigen en dat is helemaal niet het geval.
Ja, absoluut eens. Denk dat het ook niet lang duurt voordat die refurbished exemplaren niet meer te koop zijn.

Doet me wel denken: Zouden er op den duur ook Refurbished Oled modellen te koop komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
ap3nr0ts schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:35:
[...]

Doet me denken aan een auto verkopen met erg persoonlijke, onnodige opties en upgrades. Dat is het eerste wat eraf gaat in de herverkoopwaarde. Waarde opties en upgrades = 0, niemand betaalt daarvoor.

Of probeer eens een game-pc te verkopen met erg persoonlijke of niche upgrades waar enkel de oorspronkelijke gebruiker erg fanatiek waarde aan hechtte. Onmogelijk om dat in waarde om te zetten.

Een tweedehands zal echt altijd vergeleken worden op stock specs, met nieuwe exemplaren met stock specs. Of refurbished als ze beschikbaar zijn. Ik vermoed zelfs dat de meeste geïnteresseerde kopers nog liever een SKU naar beneden gaan, of iets opgeven, voor het 'gevoel' en het sentiment van een nieuw exemplaar uit de doos. En de garantie en zo. Bvb een 512 GB tweedehands vergelijken met een 256 GB nieuw, waar 'nieuw' en 'garantie' boven opslag en extra goodies gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Amos_x schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:47:
[...]

Doet me denken aan een auto verkopen met erg persoonlijke, onnodige opties en upgrades. Dat is het eerste wat eraf gaat in de herverkoopwaarde. Waarde opties en upgrades = 0, niemand betaalt daarvoor.

Of probeer eens een game-pc te verkopen met erg persoonlijke of niche upgrades waar enkel de oorspronkelijke gebruiker erg fanatiek waarde aan hechtte. Onmogelijk om dat in waarde om te zetten.

Een tweedehands zal echt altijd vergeleken worden op stock specs, met nieuwe exemplaren met stock specs. Of refurbished als ze beschikbaar zijn. Ik vermoed zelfs dat de meeste geïnteresseerde kopers nog liever een SKU naar beneden gaan, of iets opgeven, voor het 'gevoel' en het sentiment van een nieuw exemplaar uit de doos. En de garantie en zo. Bvb een 512 GB tweedehands vergelijken met een 256 GB nieuw, waar 'nieuw' en 'garantie' boven opslag en extra goodies gaan.
Helemaal met je eens hoor. :) Ik zou zelf nooit mezelf geloven, haha. Ik koop daarom niet graag tweedehands hardware. Ik ben (zoals je leest) erg precies en pas alles waar nodig aan tot ik het "perfect" vind. Het was gewoon mijn gedachtegang die zich waarschijnlijk niet door zou vertalen naar V&A. Gelukkig neemt mijn vrouw hem over. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Timothy3000 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:45:
[...]

Ja, absoluut eens. Denk dat het ook niet lang duurt voordat die refurbished exemplaren niet meer te koop zijn.

Doet me wel denken: Zouden er op den duur ook Refurbished Oled modellen te koop komen?
Enige tijd geleden kwamen er refurbished exemplaren in het aanbod. Daarna heb ik het niet meer gevolgd. Ik weet dus niet wat de voorraad bewegingen zijn geweest. Mijn vermoeden is dat er op den duur ook wel refurbished OLED exemplaren zullen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Hehe, de laatst geposte deck in VA is een 256 GB voor 369 euro :+

v&a aangeboden: Valve Steam Deck, 256GB NVMe SSD opslag Zwart

Veel geluk, in een overcrowded space (er staan er nu 41 te koop, waar dat hier op Tweakers normaal rond de 10 a 12 decks schommelt)

Ook op marktplaats is er een influx aan 2dehands decks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Shit! Heb net een og deck weten te bemachtigen. Ik ben er wel heel erg blij mee. Maar de oled versie is wel fijn! Goffer! 🙈

[ Voor 43% gewijzigd door 4acesNL op 11-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Laatst online: 22-05 05:02
Amos_x schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:36:
Hehe, de laatst geposte deck in VA is een 256 GB voor 369 euro :+

v&a aangeboden: Valve Steam Deck, 256GB NVMe SSD opslag Zwart

Veel geluk, in een overcrowded space (er staan er nu 41 te koop, waar dat hier op Tweakers normaal rond de 10 a 12 decks schommelt)

Ook op marktplaats is er een influx aan 2dehands decks...
Voor mij de reden om te wachten op de Steamdeck 2, ik red me nog wel een paar jaar. Het grote aanbod aan Steamdecks op V&A en Marktplaats drukt de prijzen behoorlijk en om er dan tussen de 200 en 400 bij te leggen voor het nieuwe model gaat me echt te ver voor een, in hoofdzaak, verbeterd scherm en wat kleine verdere aanpassingen. De afschrijving op mijn Steamdeck van een jaar oud zou dan enorm zijn. Natuurlijk, iedereen maakt zelf de afweging of het verbeterde model een aankoop waard is maar ik wacht liever op de Steamdeck 2, die aankoop zal pas echt de moeite waard zijn verwacht ik!

[ Voor 3% gewijzigd door macdushi op 11-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
macdushi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:02:
[...]

Voor mij de reden om te wachten op de Steamdeck 2, ik red me nog wel een paar jaar. Het grote aanbod aan Steamdecks op V&A en Marktplaats drukt de prijzen behoorlijk en om er dan tussen de 200 en 400 bij te leggen voor het nieuwe model gaat me echt te ver voor een, in hoofdzaak, verbeterd scherm en wat kleine verdere aanpassingen. Natuurlijk, iedereen maakt zelf de afweging of het verbeterde model een aankoop waard is maar ik wacht liever op de Steamdeck 2, die aankoop zal pas echt de moeite waard zijn verwacht ik!
Als ik jou was zou ik op de Steam Deck 3 wachten, die wordt pas echt goed!

Wanneer je weet dat er binnen een paar weken of maanden een nieuwe versie uit gaat komen, dan snap ik helemaal dat je liever wacht. Maar je zegt nu letterlijk 'ik wacht wel een paar jaar' 8)7

Nu een 'oude' generatie Steam Deck oppikken voor ~300 euro lijkt me een geweldige deal voor die komende paar jaar aan plezier. Maar goed, doe vooral wat je niet laten kan.

edit:
Aaah, je hebt al een Steam Deck? Dat was me niet duidelijk uit je post voordat je je edit deed. Dat verandert alles aanzienlijk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 11-11-2023 12:09 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Hahn schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:08:
[...]

edit:
Aaah, je hebt al een Steam Deck? Dat was me niet duidelijk uit je post voordat je je edit deed. Dat verandert alles aanzienlijk ;)
Yep! Goed lezen is soms best lastig :) de zin "ik red me nog wel een paar jaar"stond er al voor de edit

[ Voor 9% gewijzigd door macdushi op 11-11-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
macdushi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:13:
[...]

Yep! Goed lezen is soms best lastig :)
Niks te maken met goed lezen, zoals in mijn quote te lezen valt had je daar niet benoemd dat je al een Steam Deck had :>
de zin "ik red me nog wel een paar jaar"stond er al voor de edit
Die las ik als: '...zonder Steam Deck'.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 11-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Hahn schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:15:
[...]

Niks te maken met goed lezen, zoals in mijn quote te lezen valt had je daar niet benoemd dat je al een Steam Deck had :>

[...]

Die las ik als: '...zonder Steam Deck'.
"Het grote aanbod aan Steamdecks op V&A en Marktplaats drukt de prijzen behoorlijk en om er dan tussen de 200 en 400 bij te leggen" en ook hieruit had je kunnen concluderen dat ik al een steamdeck bezit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
macdushi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:17:
[...]

"Het grote aanbod aan Steamdecks op V&A en Marktplaats drukt de prijzen behoorlijk en om er dan tussen de 200 en 400 bij te leggen" en ook hieruit had je kunnen concluderen dat ik al een steamdeck bezit. ;)
Oké, daar heb je me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Nevermind, het is mij ook al zo vaak overkomen dat ik te snel reageerde!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51

jacobras

Developer

Samengevat zou ik het zo omschrijven: de nieuwe heeft een OLED scherm, dus mooiere kleuren en zwartweergave. Ietsje groter ook. De nieuwere hardware lijkt niet merkbaar in performance, maar de combinatie van zuiniger scherm + zuinigere chip + iets grotere batterij resulteert wel in een merkbare langere batterijduur. (Die nieuwere draadloze chip snap ik het enthousiasme niet zo voor, mijn OG Deck downloadt games razendsnel op mijn Gbit glasvezel»Wi-Fi-verbinding.)

Kanttekening: ik game niet zo vaak als sommigen hier. Waarschijnlijk minder dan 10 uur per maand. Dan kan die meerprijs inderdaad ook mooi naar games die mijn interesse beter vasthouden gaan ;).

Ik hou mijn huidige Steam Deck, al ga ik wel jaloers zijn op de mensen met OLED-schermen :). Maar: Steam OS 3.5 komt waarschijnlijk en hopelijk binnenkort uit, die de kleurweergave op de oorspronkelijke Deck een stuk zou moeten verbeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door jacobras op 11-11-2023 12:46 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

Edd

Voor wie het interessant vind.
Gamers Nexus heeft een teardown gedaan van de nieuwe OLED-versie en deze vergeleken met de LCD-versie.

-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XanderDrake

Ik wil even iedereen erop attenderen dat er ook een Deck leveringen topic is voor posts over beschikbaarheid, en we liever niet teveel tijd stoppen in discussies over tweedehands waarde, daar is de V&A voor.

Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Een voor mij nu interessante vraag: ik speel bijna altijd binnen, in mijn vrij donkere woonkamer (gordijnen vaak dicht, haha). Is met oled een mat scherm dan slim, of valt het mee dat je dan het grote voordeel van "oled in plaats van lcd" een klein beetje teniet doet. Ik lees online dat je bijvoorbeeld met etched in sommige omstandigheden net iets minder echt zwart ziet en dat het kleine tekst wat fuzzy kan maken. Dat je dat effect met oled-beeldschermen die mat zijn dus ook hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door ap3nr0ts op 11-11-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
XanderDrake schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:58:
[...]

Digital Foundry heeft het over een kleine tien procent in bandbreedte intensieve locaties, bijv in Cyberpunk.

Het zal verkeren, maar als we kijken naar moderne spellen verwacht ik grotere verschillen dan bij andere games
Bij DF hebben ze hier een losse OLED Deck Benchmark video voor gemaakt. Kleine 6 minuten om te kijken dus in mijn ogen de moeite waard voor iedereen die echt zit te twijfelen tussen de OLED en een goedkopere LCD variant van de Deck.

TLDR, niet heel duidelijk welk deel van de snelheidswinst de hogere geheugen bandbreedte is of de betere thermal management van de chipset, maar vooral in scenes waar je zware stotters hebt of bandbreedte issues, heb je nu echt betere performance in moderne en zware games. Hier een cherry-pick van mijn kant :P maar toch illustratief; Plague Tale Requiem:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG-xi-A9wlL0HA5lfOub1A90ipw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86pYOxyNgPdE9mMj9z5WmXNK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 18:46
Fel licht is natuurlijk een domper, maar voor de rest is OLED top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
elsympatico schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:21:
Fel licht is natuurlijk een domper, maar voor de rest is OLED top.
Dat zeg je nu wel, maar heb je daar onderbouwing voor buiten het algemene "LCD>OLED voor fel verlichte omgevingen"? Want dat is alleen maar omdat high-end LCD TV's feller kunnen. Maar het OLED paneel in de Steam Deck OLED is feller op maximum dan het LCD paneel in de originele, en dat is nog zonder HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Voor de mensen die de overstap of aankoop nu maken: 512 of 1TB? Ik ga deze week even extra op mijn Switch oled spelen om te kijken of ik etched echt ga missen of niet. Is dat een valide test?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ap3nr0ts schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:48:
Voor de mensen die de overstap of aankoop nu maken: 512 of 1TB? Ik ga deze week even extra op mijn Switch oled spelen om te kijken of ik etched echt ga missen of niet. Is dat een valide test?
Ik ga voor de 1 TB. Ik schrok in eerste instantie even van de demonstratie van Dave2D dat het zwart zo grijs zou maken, maar ik denk eigenlijk dat dat alleen zo extreem was omdat hij onder felle studioverlichting zit. The Phawx dacht in eerste instantie zelfs dat hij geen etched glass had (bleek bij nadere inspectie wel zo te zijn) en tot nu toe alle ervaringen die ik zie met het 1 TB model zijn zeer positief dus ik denk niet dat ik spijt krijg van het etched glass. En in het ergste geval gooi ik er nog eens een glossy screenprotector op.

Om een 1 TB SSD zelf er in te stoppen ben je al richting de meerprijs kwijt en ik vind die uitneembare compacte case er ook wel goed uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Finraziel schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:36:
[...]

Ik ga voor de 1 TB. Ik schrok in eerste instantie even van de demonstratie van Dave2D dat het zwart zo grijs zou maken, maar ik denk eigenlijk dat dat alleen zo extreem was omdat hij onder felle studioverlichting zit. The Phawx dacht in eerste instantie zelfs dat hij geen etched glass had (bleek bij nadere inspectie wel zo te zijn) en tot nu toe alle ervaringen die ik zie met het 1 TB model zijn zeer positief dus ik denk niet dat ik spijt krijg van het etched glass. En in het ergste geval gooi ik er nog eens een glossy screenprotector op.

Om een 1 TB SSD zelf er in te stoppen ben je al richting de meerprijs kwijt en ik vind die uitneembare compacte case er ook wel goed uitzien.
Klinkt als een goede afweging. :) Ik heb het bij mijn Switch oled eigenlijk nooit gemist en speel altijd binnen (in een redelijk subtiel verlichte kamer). Een extra onzinnige reden is dat ik nu soms games op mijn Switch koop vanwege het betere scherm, en ik dan de disparity tussen de twee oplos, haha. Ook heb ik een sd-kaartje van 512GB in mijn huidige Deck zetten en meer dan genoeg zo. Het zijn natuurlijk allemaal persoonlijke afwegingen. Ik ga eens een keer niet voor de premium-optie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:40

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

Hahn schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:08:
[...]

Als ik jou was zou ik op de Steam Deck 3 wachten, die wordt pas echt goed!

Wanneer je weet dat er binnen een paar weken of maanden een nieuwe versie uit gaat komen, dan snap ik helemaal dat je liever wacht. Maar je zegt nu letterlijk 'ik wacht wel een paar jaar' 8)7

Nu een 'oude' generatie Steam Deck oppikken voor ~300 euro lijkt me een geweldige deal voor die komende paar jaar aan plezier. Maar goed, doe vooral wat je niet laten kan.

edit:
Wat voor opslag versie praten we dan over voor +- 300?

ETH Maxi

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik heb nog niets genoemd over de nieuwe Deck. Wel het nieuws gevolgd.

De nieuwe Deck heb ik niet nodig. Ik heb een Deck die alles speelt wat ik wil. Het scherm is OK, controls zijn goed (zeker na mijn modificaties en reparaties), de grotere SSD is erg fijn, ik speel vaak met een voeding verbonden, dus geen probleem met accuduur...

De nieuwe Deck heb ik niet nodig. Maar ik wil hem wel. Donderdagavond, 7 uur? Ik zit klaar. :+

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 13-11-2023 09:23 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:06:

De nieuwe Deck heb ik niet nodig. Ik heb een Deck die alles speelt wat ik wil. Het scherm is OK, controls zijn goed (zeker na mijn modificaties en reparaties), de grotere SSD is erg fijn, ik speel vaak met een voeding verbonden, dus geen probleem met accuzuur...

De nieuwe Deck heb ik niet nodig. Maar ik wil hem wel. Donderdagavond, 7 uur? Ik zit klaar. :+
They got us in the first half :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:32

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

The Zep Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:06:

De nieuwe Deck heb ik niet nodig. Ik heb een Deck die alles speelt wat ik wil. Het scherm is OK, controls zijn goed (zeker na mijn modificaties en reparaties), de grotere SSD is erg fijn, ik speel vaak met een voeding verbonden, dus geen probleem met accuzuur...

Hier hetzelfde! Heb mijn oude al verkocht en toch een beetje spijt van dat ik het zo impulsief (lees: te snel) heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets serieuzer:

Ik was laatst aan het overwegen om een nieuwe videokaart voor mijn ~6 jaar oude gamebak te kopen. Hierover twijfelde ik, want eigenlijk speel ik alleen nog maar op mijn Deck. Streaming heb ik niet nodig, want de Deck speelt zelf wat ik wil. Recent ben ik begonnen aan BG3. Met FSR 2.2 werkt dat nu al goed, en met de aangekondigde verbeteringen qua geheugengebruik verwacht ik dat het nog beter wordt. Slecht geoptimaliseerde prut heb ik niets mee, net als competitieve multiplayer. Daardoor kan ik veel AAA-spellen vermijden.

Toen kwam de aankondiging van de Deck OLED. De beoogde videokaart zou ongeveer evenveel kosten als het nieuwe model Deck. Dan maar voor een nieuwe Deck. De oude kan ik gebruiken als een maatje langskomt en een potje multiplayer wil doen in een spel dat Remote Play of 'offline' LAN-ondersteuning heeft. Ik heb ook een sliert spellen van GoG die hier geen probleem mee hebben, inclusief BG3. In deze situatie zie ik de tweede Deck meer als een alternatief op splitscreen. :P

Financieel zou ik geen probleem hebben met een nieuwe PC bouwen met alle bling. Het is mij dat echter niet waard. :+

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 13-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:48
The Zep Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:36:
Iets serieuzer:

Ik was laatst aan het overwegen om een nieuwe videokaart voor mijn ~6 jaar oude gamebak te kopen. Hierover twijfelde ik, want eigenlijk speel ik alleen nog maar op mijn Deck. Streaming heb ik niet nodig, want de Deck speelt zelf wat ik wil. Recent ben ik begonnen aan BG3. Met FSR 2.2 werkt dat nu al goed, en met de aangekondigde verbeteringen qua geheugengebruik verwacht ik dat het nog beter wordt. Slecht geoptimaliseerde prut heb ik niets mee, net als competitieve multiplayer. Daardoor kan ik veel AAA-prut vermijden.

Toen kwam de aankondiging van de Deck OLED. De beoogde videokaart zou ongeveer evenveel kosten als het nieuwe model Deck. Dan maar voor een nieuwe Deck. De oude kan ik gebruiken als een maatje langskomt en een potje multiplayer wil doen in een spel dat Remote Play of 'offline' LAN-ondersteuning heeft.

Financieel zou ik geen probleem hebben met een nieuwe PC bouwen met alle bling. Het is mij dat echter niet waard. :+
Ik heb van het weekend juist dankzij mijn Deck via V&A een oude gaming laptop gekocht. Ik las onlangs over het spel Beyond All Reason. Via de Deck dat spel spelen ging eerst goed. Ook een dock gekocht en dat speelde perfect. Alleen toen bleek dat bijgrotere maps en gevechten de Deck het toch niet goed trok. Dus nu toch overgestapt naar een laptop. En dat speelt fantastisch. Supervet spel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MennoE schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:42:
Ik heb van het weekend juist dankzij mijn Deck via V&A een oude gaming laptop gekocht. Ik las onlangs over het spel Beyond All Reason. Via de Deck dat spel spelen ging eerst goed. Ook een dock gekocht en dat speelde perfect. Alleen toen bleek dat bijgrotere maps en gevechten de Deck het toch niet goed trok.
En voor dat soort spellen heb ik gewoon een desktop waar ik vanaf kan streamen.

Op de Deck moet je je spellen goed uitkiezen. Spellen die in verhouding veel meer leunen op CPU i.p.v. GPU zijn niet altijd handig om erop te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Finraziel schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:36:
[...]

Ik ga voor de 1 TB. Ik schrok in eerste instantie even van de demonstratie van Dave2D dat het zwart zo grijs zou maken, maar ik denk eigenlijk dat dat alleen zo extreem was omdat hij onder felle studioverlichting zit.
Die discussie ivm etched versus niet-etched heb je ook in het apple kamp bij de apple studio display. En daar is het extra belangrijk van goed te kiezen, want het ding kost ongeveer 2000 euro :X

De consensus is dat de kleuren er beter 'uit' komen op een spiegelend paneel. Dieper, meer saturated. Wat logisch is, want dat etching zorgt voor diffuse en scattered reflecties, dus net iets minder intens.

Ik heb bij een kennis echter twee van die ASD's gezien, etched, en voor een pc scherm is er geen twijfel en denk ik dat etched in 80% van de gevallen de betere keuze is,. Tenzij je in een half donker bureau zit. Maar ik ken geen enkele professional die in zo'n donker bureau zit.

Met een handheld is het allemaal iets subtieler natuurlijk, omdat je daar net niet gebonden bent aan een bepaalde zit-positie. Reflecteert het te veel, dan kan je gewoon een beetje draaien, wat je met een telefoon ook doet.

Persoonlijk zou ik eerder voor gloss gaan. En als je merkt dat je vaak last hebt van spiegelen op het scherm, een diffuse screen protector kopen aan 10 euro of zo. Je kan van gloss matt maken, maar je kan volgens mij niet van etched een gloss screen maken via een goedkope screenprotector.

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 13-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Amos_x schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:59:
[...]

Die discussie ivm etched versus niet-etched heb je ook in het apple kamp bij de apple studio display. En daar is het extra belangrijk van goed te kiezen, want het ding kost ongeveer 2000 euro :X

De consensus is dat de kleuren er beter 'uit' komen op een spiegelend paneel. Dieper, meer saturated. Wat logisch is, want dat etching zorgt voor diffuse en scattered reflecties, dus net iets minder intens.

Ik heb bij een kennis echter twee van die ASD's gezien, etched, en voor een pc scherm is er geen twijfel en denk ik dat etched in 80% van de gevallen de betere keuze is,. Tenzij je in een half donker bureau zit. Maar ik ken geen enkele professional die in zo'n donker bureau zit.

Met een handheld is het allemaal iets subtieler natuurlijk, omdat je daar net niet gebonden bent aan een bepaalde zit-positie. Reflecteert het te veel, dan kan je gewoon een beetje draaien, wat je met een telefoon ook doet.

Persoonlijk zou ik eerder voor gloss gaan. En als je merkt dat je vaak last hebt van spiegelen op het scherm, een diffuse screen protector kopen aan 10 euro of zo. Je kan van gloss matt maken, maar je kan volgens mij niet van etched een gloss screen maken via een goedkope screenprotector.
Je verwoordt precies mijn gedachten nu. :) Ik heb er nog nooit last van gehad op mijn oled Switch. En een upgrade van 10-20 euro kan altijd nog inderdaad (met meteen wat extra bescherming). Klein puntje is ook dat ik die etched variant erg moeilijk schoonmaken vind. Niet dat dat een ramp is, maar dat ga ik niet "missen" aan mijn huidige 512GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
ap3nr0ts schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:06:
[...]

Je verwoordt precies mijn gedachten nu. :) Ik heb er nog nooit last van gehad op mijn oled Switch. En een upgrade van 10-20 euro kan altijd nog inderdaad (met meteen wat extra bescherming). Klein puntje is ook dat ik die etched variant erg moeilijk schoonmaken vind. Niet dat dat een ramp is, maar dat ga ik niet "missen" aan mijn huidige 512GB.
Ik heb op m'n iPad zo'n matt screenprotector (eerder om het 'papiergevoel' wat te verbeteren met de stylus) en dat sorteert zo ongeveer hetzelfde effect. Reflecties weg, maar je ziet wel een lichte 'korrel' in de protector die van dichtbij kan opvallen (vooral als je er op let) maar je went er snel aan.

Het voordeel is, wil je dat effect niet langer, dan kan je gewoon de protector er af halen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is heeeel simpel: Koop de glossy variant en probeer een matte screen protector. Bevalt mat niet dan haal je hem er weer af. Die screen protector geeft exact hetzelfde effect en bevalt mij heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:40

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

Amos_x schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb op m'n iPad zo'n matt screenprotector (eerder om het 'papiergevoel' wat te verbeteren met de stylus) en dat sorteert zo ongeveer hetzelfde effect. Reflecties weg, maar je ziet wel een lichte 'korrel' in de protector die van dichtbij kan opvallen (vooral als je er op let) maar je went er snel aan.

Het voordeel is, wil je dat effect niet langer, dan kan je gewoon de protector er af halen en klaar.
Hoe zijn de kleuren met die Matte screenprotector, want ik wil de prachtige kleuren van mijn Ipad Pro niet kwijt, die springen er zo lekker uit

ETH Maxi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Laatst online: 18:33
Tadango schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:27:Die screen protector geeft exact hetzelfde effect en bevalt mij heel goed.
Dat is niet helemaal waar. Een matte screenprotector maakt het scherm doffer dan de etched variant.
Niet een enorm verschil hoor, maar zeker wel merkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:36:
Ik was laatst aan het overwegen om een nieuwe videokaart voor mijn ~6 jaar oude gamebak te kopen.

...

Toen kwam de aankondiging van de Deck OLED. De beoogde videokaart zou ongeveer evenveel kosten als het nieuwe model Deck.

...

Om hier op aan te sluiten; Ik vind het ook wel een mooi feit dat refurbished en nieuwe LCD modellen echt goedkoop zijn nu. Ondanks alle bull***t rondom inflatie en supply chain problemen, is de Steam Deck ook een optie voor de kleine portomenee.
De 64GB refurbished kost ongeveer zo veel als een nieuwe RTX 3060, een midrange GPU van bijna 2 jaar geleden! Of een super karige laptop met Intel Atom, waar je totaal niet op kan gamen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
XanderDrake schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:57:
[...]

Op hier op aan te sluiten; Ik vind het ook wel een mooi feit dat refurbished en nieuwe LCD modellen echt goedkoop zijn nu. Ondanks alle bull***t rondom inflatie en supply chain problemen, is de Steam Deck ook een optie voor de kleine portomenee.
De 64GB refurbished kost ongeveer zo veel als een nieuwe RTX 3060, een midrange GPU van bijna 2 jaar geleden! Of een super karige laptop met Intel Atom, waar je totaal niet op kan gamen :+
Ja het is echt een geweldig apparaat voor een prikkie nu. Als ik er geen zou hebben dan had ik er zeker eentje gekocht nu en zelfs van een tweaker.

Ik heb gisteren lekker weer een 1.5 uur starfield gespeeld op het apparaatje en geweldig gewoon dat dat kan op een handheld. Voor mij heeft de huidige sd voldoende power. Meer is altijd goed maar voor de prijs perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ik had net eens gekeken hoeveel games compatibel zijn met de Steam Deck, was eigenlijk wel verbaasd dat het momenteel 14 spellen van de 132 games zijn. Gecheckt via https://steamcommunity.co...mdeck.com%2Fnl%2Fverified

Hoe is jullie ervaring met games die er nog niet bij staan? Bij geel waren het ook maar een paar games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Gaat het om je eigen games?
Mijn ervaring is dat bijna alle games die als 'Playable' (geel) zijn gemarkeerd prima werken. Bij sommigen krijg je een pop-up of iets dergelijks, maar niks hinderlijks. Het voorkomt wel dat ze Verified worden.
Ik ben nog niks tegen gekomen wat niet werkt, maar ik speel niet veel indie games. Mijn collectie is voornamelijk mijn backlog van AAA titels vanaf 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijna alles werkt hier. Ik kijk niet eens naar die compatibility rating want het zegt me niets. Soms werken verified spellen niet en de meeste untested werken ook prima. Het veranderd ook met elke proton update. Ik speel niets online dus anticheat edg heb ik nooit last van, dat helpt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Linksquest schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:17:
Ik had net eens gekeken hoeveel games compatibel zijn met de Steam Deck, was eigenlijk wel verbaasd dat het momenteel 14 spellen van de 132 games zijn. Gecheckt via https://steamcommunity.co...mdeck.com%2Fnl%2Fverified

Hoe is jullie ervaring met games die er nog niet bij staan? Bij geel waren het ook maar een paar games.
Bij mij is 64 op de 325 verified ofzo. Maar heel belangrijk punt: bij mij draaien 90% van de "Playable" titels gewoon prima. En daarnaast ook nog een boel "Unsupported" titels die wel goed werken.

Eigenlijk zijn er maar een paar spellen die niet werken, met name games die expliciet niet onder Linux werken door gesaboteerde launchers, DRM en anti-cheat software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Het is inderdaad heerlijk hoe je alles kunt aanpassen. Ik vind het nog steeds vet hoe ik Baldur's Gate (1 en 2) op de pc heb gemod hoe ik wil, die installaties naar de Deck heb gekopieerd, en met de control scheme (mouse regions for the win, plus radial menus) het 100% speelbaar heb gemaakt op mijn Deck. KBM doet er letterlijk niet voor onder. En dat is "gewoon" een playable titel. Alles is zo goed aanpasbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
koelebobes schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:04:
[...]

Wat voor opslag versie praten we dan over voor +- 300?
Zou ik me niet blind op staren, voor minder dan €50 heb je 512GB SSD die in een Steam Deck past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Linksquest schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:17:

Ik vindt ProtonDB betrouwbaarder dan wat er op Steam zelf aangegeven wordt. Veel unsupported games spelen werken namelijk uitstekend, eventueel na het toepassen van een aantal tweaks.
Pagina: 1 ... 85 ... 115 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.