wait whut? vergeet mij ik zit in het verkeerde thread te posten

[ Voor 170% gewijzigd door Chillko op 19-10-2023 15:33 ]
[ Voor 170% gewijzigd door Chillko op 19-10-2023 15:33 ]
Ik heb het gevoel dat de drivers voor de Ryzen SoC nog steeds niet heel best zijn in Windows.GranCanaria schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:08:
Zijn er hier mensen die windows op hun steamdeck geinstalleerd hebben en gebruiken in plaats van steamos? zo ja waarom gebruiken jullie windows i.p.v. steam os? hoe is de performance in games? driver iessues? bios dingetjes etc
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik heb alles default staan behalve Download locatie.GranCanaria schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:23:
Waar hebben jullie de settings op staan in heroic? Of zijn er betere launchers?
vreemd, deze Tomb Raider werkte wel voor mij, een half jaar geleden.Ik krijg zo namelijk rise of the tomb raider niet aan de praat. Eens goed op googlen maar over het algemeen werkt het goed.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Vreemd, Steamdeck zou deze game natively moeten ondersteunen, game staat in Steam ook aangegeven als playable. Misschien helpt het om Proton op "experimental" te zetten of om terug te gaan naar een oudere Proton versie (7.0-6 en zet dan de launch optie op -nolauncher)GranCanaria schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:23:
Wauw een wereld gaat open voor me met de heroic launcher. Ik wist niet dat ik zoveel games op epic, prime en gog had.
Ik krijg zo namelijk rise of the tomb raider niet aan de praat. Eens goed op googlen maar over het algemeen werkt het goed.
[ Voor 8% gewijzigd door macdushi op 21-10-2023 13:39 ]
Ja dat klopt heb ik gelezen inderdaad. Op protondb staat die workaround ook. Zal vanavond eens goed zoeken hoe het werkt.macdushi schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Vreemd, Steamdeck zou deze game natively moeten ondersteunen, game staat in Steam ook aangegeven als playable. Misschien helpt het om Proton op "experimental" te zetten of om terug te gaan naar een oudere Proton versie (7.0-6 en zet dan de launch optie op -nolauncher)
Oeps, moet beter lezen, deze tips helpen alleen als je via Steam installeert, jij installeert vanaf de Epic Store
Docked dan neem ik aan? Zelf zal ik de SD nooit inzetten voor een RTS gezien ik die alleen in handheld mode gebruik.MennoE schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:22:
Iemand hier die z'n Steam Deck gebruikt om Beyond All Reason te spelen? Ik heb het vandaag geïnstalleerd en het lijkt goed te spelen. Staat niet op Steam, maar is gewoon als Linux spek te installeren.
Prime en Gog games zijn DRM vrij dus die kan je zelf naar de SD slepen en toevoegen. Ik kan niet aan je verhaal lezen op welk platform je Tomb Raider hebt maar als het niet Epic is zou je dat kunnen proberenGranCanaria schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:23:
Wauw een wereld gaat open voor me met de heroic launcher. Ik wist niet dat ik zoveel games op epic, prime en gog had.
Ik krijg zo namelijk rise of the tomb raider niet aan de praat. Eens goed op googlen maar over het algemeen werkt het goed.
Zo heb ik net lekker een uurtje mutant year zero gespeeld. Op de pc had ik deze nog nooit aangeraakt:)
Docked inderdaad. Dat spel heeft zoveel toetscombinaties, in handheld wordt dat helemaal niks.Beakzz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:02:
[...]
Docked dan neem ik aan? Zelf zal ik de SD nooit inzetten voor een RTS gezien ik die alleen in handheld mode gebruik.
Die staat op Epic. Ik vond een workaround waarmee je hem als non steam game moest toevoegen en dan kan je hem proton experimental zettenBeakzz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:05:
[...]
Prime en Gog games zijn DRM vrij dus die kan je zelf naar de SD slepen en toevoegen. Ik kan niet aan je verhaal lezen op welk platform je Tomb Raider hebt maar als het niet Epic is zou je dat kunnen proberen
[ Voor 32% gewijzigd door GranCanaria op 23-10-2023 08:57 ]
hoi
Zonder enige onderbouwing... Verdenk ik Microsoftmisterdjus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:30:
Pff ik baal wel een beetje van de update. Ik had mijn SteamDeck ook mooi gedualboot. Alleen na de update (nog geen idee of het die van windows of SteamOS was) is mijn dual boot menutje weg. Nu krijg ik alleen nog maar mijn Windows partitie geboot.
Ik zie dat er een hoop mensen last van hebben als ik de reacties op de video lees die ik gevolgd had: https://www.youtube.com/w...bvE&ab_channel=DeckWizard
Nu maar wachten op een Fix
Gamertag: FinrazielNL
https://f1nerd.nl
Dit kan je super simpel zelf fixen door het rEFInd scipt nog een keer te draaien.misterdjus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:30:
Pff ik baal wel een beetje van de update. Ik had mijn SteamDeck ook mooi gedualboot. Alleen na de update (nog geen idee of het die van windows of SteamOS was) is mijn dual boot menutje weg. Nu krijg ik alleen nog maar mijn Windows partitie geboot.
Ik zie dat er een hoop mensen last van hebben als ik de reacties op de video lees die ik gevolgd had: https://www.youtube.com/w...bvE&ab_channel=DeckWizard
Looking for a blessed bag of holding
Ja ik zat al een beetje te puzzelen, maar het script in windows draaien helpt niet, dan krijg ik nog het boot menu niet. Of bedoel je via de Bios in SteamOS booten en daar het script opnieuw draaien?FiraNove schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:54:
[...]
Dit kan je super simpel zelf fixen door het rEFInd scipt nog een keer te draaien.
Zie ook: rEFInd
hoi
Instructies geven aan dat je het script in SteamOS moet draaien....... Dus daar is je antwoord.misterdjus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Ja ik zat al een beetje te puzzelen, maar het script in windows draaien helpt niet, dan krijg ik nog het boot menu niet. Of bedoel je via de Bios in SteamOS booten en daar het script opnieuw draaien?
https://nl.aliexpress.com...56un&gatewayAdapt=glo2nldGranCanaria schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
Nog goede tips voor een betaalbare ssd?
Gewoon geen boot menu gebruiken. Dan blijft het altijd werken. Je kunt met volume+ en de aan en uit knop schakelen tussen beide. Gewoon even googlen hoe.misterdjus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:30:
Is dat een echte? En werkt ie verder goed? Geen bad clusters etcmacdushi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:32:
[...]
https://nl.aliexpress.com...56un&gatewayAdapt=glo2nld
Heb een 2Tb hier gekocht, echt perfect!
Werkt probleemloosGranCanaria schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:41:
[...]
Is dat een echte? En werkt ie verder goed? Geen bad clusters etc
Thanks ik ga de reviews even goed bekijken en waarschijnlijk de 1tb bestellen
Erg fijne SSD. Goede snelheid voor de SD!MennoE schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:52:
Toevallig vandaag een Corsair MP600 1 TB gekocht via marktplaats. Net geïnstalleerd en werkt goed. € 65 betaald ex verzendkosten. De verkoper heeft er nog eentje volgens mij.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Scherpe prijs!MennoE schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:52:
Toevallig vandaag een Corsair MP600 1 TB gekocht via marktplaats. Net geïnstalleerd en werkt goed. € 65 betaald ex verzendkosten. De verkoper heeft er nog eentje volgens mij.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
hoi
Mij is het nooit gelukt om vrije tijd te vinden in Barcelona, maar geniet ervan! Prachtige stad en vooral rond deze periode ook een erg aangenaam klimaat.misterdjus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:30:
Thanks voor de info. Had gister even gegoogled en vond de methode om via het bios weer in SteamOS te komen. (wel bijzonder dat je dan file boot moet kiezen maar ok..) Ik had nog niet echt tijd gemaakt om te troubleshooten, maar alles is weer gelukt. Heb de tool weer geïnstalleerd en alles werkt weer zoals het hoort.
Ik snap dat het ook via de bios kan, maar ik vind het menu wel een mooiere optie. Je wilt de boel toch een beetje tweaken heOver een week 10 dagen naar Barcelona dan neem ik de SteamDeck weer mee voor wat vrije uurtjes dus ik moest even zorgen dat alles weer goed werkt. Door Starfield even wat minder op de SteamDeck gedaan, maar dat komt wel weer.
Ik had btw ook een 2TB ssd van WD via Ali. Deze werkt perfect. Gewoon een verkoper met veel reviews zoeken en je betaling via Klarna doen dan zit je redelijk safe.
Verwijderd
Het is met een adapter DisplayPort of HDMI. Het enige dat daarmee voor het gevoel invloed heeft op kwaliteit zijn zilveren kabels gesmeed door elven bij maanlicht.Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:31:
Maar hoe is de video uitgang kwaliteit, wil het geheel op een beamer aansluiten.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ben er inmiddels achter dat je de losse ax210 van mouser kunt halen.jgsr schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:52:
Hier ook een 2TB besteld, de AX210 wifi zojuist binnen gekregen. Binnenkort maar even sleutelen
Ja leuk he? Ik ben erg blij, heb al mijn games van de switch overgezet (eigen keys, eigen roms). Het meerendeel speelt prima met Yuzu.MennoE schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:22:
Ik deed op de SD niks aan emulatie. Maar zojuist Ryujinx geïnstalleerd. Supervet hoe goed dat werkt en ik nu ook Switch spellen kan spelen! Wat een fantastisch apparaat en gemeenschap die dat allemaal bouwt.
Werkt Greenlight niet fijner misschien? Heb het zelf gebruikt voor remote play en dat werkte zo goed dat ik RE3 hiermee heb uitgespeeld.GranCanaria schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:39:
Yuzu werkt inderdaad geweldig. Toevallig gisteren erop gezet met ook al mijn files etc en het ziet er goed uit en speelt goed. Dit zal per spel wel verschillen maar het is een goed begin.
Ik had het liefste ook gamepass games op de switch gezet echter las ik een stuk over xbox cloud gaming op de steam deck en dat dat echt goed werkte.
Ik heb gisteren dit Microsoft artikel gevolgd en ik moet zeggen dat ik nog niet zo een goede ervaring heb gehad met xbox cloud gaming op welke apparaat dan ook. Xbox Cloud Gaming in Microsoft Edge with Steam Deck - Microsoft Support
Daar moet je een gemodde switch voor hebben zeker? Kun je dan ook je savegames overzetten?sebastius schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:50:
[...]
Ja leuk he? Ik ben erg blij, heb al mijn games van de switch overgezet (eigen keys, eigen roms). Het meerendeel speelt prima met Yuzu.
Yep daar moet je idd een gemodde Switch voor hebben, het dumpen van je games is overigens legaal. Save games kun je ook overzetten naar Yuzu. Ik kan bevestigen dat Yuzu geweldig werkt voor een heel groot aantal games, ik speel nu Super Mario Bros Wonder op de Steamdeck en die draait er prima op!SD5k schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:25:
[...]
Daar moet je een gemodde switch voor hebben zeker? Kun je dan ook je savegames overzetten?
[ Voor 5% gewijzigd door macdushi op 27-10-2023 14:17 ]
Gebruik je hem met de default settings of doe je nog dingen om het sneller te maken?macdushi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
Yep daar moet je idd een gemodde Switch voor hebben, het dumpen van je games is overigens legaal. Save games kun je ook overzetten naar Yuzu. Ik kan bevestigen dat Yuzu geweldig werkt voor een heel groot aantal games, ik speel nu Super Mario Bros Wonder op de Steamdeck en die draait er geweldig op!
Default settingsGranCanaria schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Gebruik je hem met de default settings of doe je nog dingen om het sneller te maken?
Bij mij maakte in Ryujinx uitzetten VSync dat het een stuk beter liep.GranCanaria schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Gebruik je hem met de default settings of doe je nog dingen om het sneller te maken?
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Je standaard 45W oplader is genoeg als je Deck het enige apparaat is wat je hebt aangesloten op je hub welke stroom gebruikt.MennoE schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:56:
Weet iemand of de oplader van de SD voldoende vermogen levert aan een USB hub, om zowel te kunnen spelen als om voldoende op te laden?
Ik gebruikte een Apple USB hub, maar dan loopt de SD tijdens het spelen leeg. Kennelijk is deze hub niet geschikt las ik op reddit. Maar als ik een geschikte hub voor de SD koop, heb ik dan nog steeds een andere oplader met meer vermogen nodig?
Het ligt aan de hub. Het officiële Steam Deck Dock en een Ugreen USB-C hub die ik heb (HDMI 4k60Hz, twee USB-A 3.0, 1x GBe) werken prima met een 45W lader. De Steam Deck kan daarmee gewoon opladen en verliest nooit accucapaciteit. Andere hubs kunnen andere eisen stellen aan de voeding.MennoE schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:56:
Weet iemand of de oplader van de SD voldoende vermogen levert aan een USB hub, om zowel te kunnen spelen als om voldoende op te laden?
[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 29-10-2023 08:28 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
[ Voor 6% gewijzigd door MennoE op 29-10-2023 11:16 ]
Zwarte balken boven en onder?Menace_1981 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:00:
Voor de mensen die Diablo 4 spelen. Ik zie dat niet het hele scherm wordt gebruikt. Het is ook niet in settings in te stellen. Heeft iemand tips hoe ik hele scherm kan instellen?
Hoe bevalt dit? Ik ben een die hard linux fan, alleen Xbox game pass games installeren etc en de meeste launchers werken gewoon beter op Windows.GranCanaria schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:20:
nou ik ben weer even verder aan het spelen geweest. Heb vandaag windows 11 op de steamdeck gezet. Vind dit voor alle stores toch wel beter werken. Ik heb er ook heroic op gezet omdat die alle stores samenvoegt.
Volgens mij is de gpu driver minder up to date maar het is voor zover even genoeg. De steam deck controller moet je ook nog extra dingen voor installeren maar over het algemeen werkt het allemaal best goed. Dit bericht ben ik tevens op de sd aan het typen.
[ Voor 11% gewijzigd door thetakman op 30-10-2023 08:18 ]
De enige reden voor windows is gamepass voor mij. Ik heb toevallig net starfield geprobeerd en dat zag er grafisch niet best uit. Ik ga hier vanavond even verder mee spelen.thetakman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:17:
[...]
Hoe bevalt dit? Ik ben een die hard linux fan, alleen Xbox game pass games installeren etc en de meeste launchers werken gewoon beter op Windows.
Alleen merk ik dat de performance in Windows ZOO ongelooflijk klote is dat ik direct terug ging naar SteamOS.
Subnautica draait stabiel 60FPS op steamdeck (meestal op 50 FPS met een limiet erop voor battery) maar in Windows kwam ik niet boven de 30 uit.
Ark Survival was op Windows niet eens te spelen, op linux rond de 35/40 FPS stabiel met nog redelijke graphics.
Moet wel zeggen dat ik wat graphics aangepast heb, en het nog niet lukte ik direct terug ben gegaan. Heb er dus amper troubleshoot tijd inzitten.
[ Voor 92% gewijzigd door BM op 30-10-2023 10:17 ]
Die info moet je zelf zoeken. Dat mag hier niet besproken worden.MrN schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:41:
[mbr]laten we dat maar niet doen[/]
Een extra apparaat daarvoor is natuurlijk supergaaf maar moet je wel budget voor hebben. Ik las ook iets over WinDeck een soort laag over windows heen waardoor alle drivers er standaard al inzitten en volgens mij ook ui changes, ik kan het verkeerd hebben.XanderDrake schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:59:
De hele discussie rondom Windows 11 op de Deck begrijp ik wel; soms wil je gewoon Battlefield, FIFA of iets anders draaien wat niet werkt op Linux.
Persoonlijk wacht ik al 2+ maanden op de Starfield optimalisaties en AMD drivers die in SteamOS 3.5 zouden moeten zitten, en 3.5 komt maar niet uit!! Ondertussen speel ik "noodgedwongen" Starfield op mijn Game PC. Jammer want veel aspecten van de game (vooral luisteren naar het eindeloze gelul in sommige quests) doe ik liever op de bank ipv op zolder.
Een andere oplossing is een extra Windows 11 apparaat halen: ik heb deze maar besteld, de GPD Win Mini![]()
[Afbeelding]
Moonlight+Sunshine.XanderDrake schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:59:
De hele discussie rondom Windows 11 op de Deck begrijp ik wel; soms wil je gewoon Battlefield, FIFA of iets anders draaien wat niet werkt op Linux.
Persoonlijk wacht ik al 2+ maanden op de Starfield optimalisaties en AMD drivers die in SteamOS 3.5 zouden moeten zitten, en 3.5 komt maar niet uit!! Ondertussen speel ik "noodgedwongen" Starfield op mijn Game PC. Jammer want veel aspecten van de game (vooral luisteren naar het eindeloze gelul in sommige quests) doe ik liever op de bank ipv op zolder.
Een andere oplossing is een extra Windows 11 apparaat halen: ik heb deze maar besteld, de GPD Win Mini![]()
[Afbeelding]
Bedankt voor het meedenken. Maar: Ik wil überhaupt mijn PC hiervoor niet aan zetten. Ik wil ook SteamOS Insta resume hebben, bijvoorbeeld.Wekko306 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:37:
[...]
Moonlight+Sunshine.
Benut je de kracht van je PC, en speel je op je Steam Deck met betere graphics èn een batterijduur van 6 uur ofzo. Echt ideaal.
WinDeck heeft ook insta resume zag ik. Maar ik heb gisteren een filmpje gevolgd om betere prestaties te krijgen in starfield en daar zetten ze in de bios UMA frame buffer naar 4G. Dit scheelt best veel in starfield.XanderDrake schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:17:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Maar: Ik wil überhaupt mijn PC hiervoor niet aan zetten. Ik wil ook SteamOS Insta resume hebben, bijvoorbeeld.
Ik probeer het even met windows 11 en tot zover werkt het goed. Maar de custom amd driver voor de sd daar zal ik eens naar kijken. Als die nieuwer is dan de versie van valve dan ga ik die vanavond even proberen. Ben benieuwd of die beter is.Hunterrnl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:45:
Ben altijd wel wat huiverig om wat zwaardere dingen zoals Windeck te installeren en kwam ook al een custom AMD driver voor Windows tegen om op de Steam Deck te installeren. Lees er ook vrij weinig over of ik zoek niet goed. Tot dan liever even nog op stock Win10 met handheld companion.
Afgelopen weekend even BF2042 geprobeerd op de Steam deck via windows10. Is wel speelbaar op 720p 40fps low low, maar dan alleen echt de 32 vs 32 modi.
Op SteamOS front heeft helaas BFV niet dezelfde boost gehad als BF1 met de 3.5 update. Bijvoorbeeld BF1 is makkelijk docked 900p - 1080p te spelen 50-60 FPS. BFV daar in tegen een moeizame 800p met hele rare spikes als de game niet fast zet op 50FPS. Maargoed, hoeft tenminste geen PS+ te hebben om online te schieten XD.
Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald?Vuikie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
Goedemorgen allemaal.
Ik mag melden dat ik ook in het blije bezit ben van een Steam Deck. Tot ergenis van vrouwlief, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb op MP een 64GB versie gekocht en daar gelijk een 1TB SSD ingezet. Ik heb h'm nu een week en ben er zeer tevreden mee. Ik had, tot gisteren, het probleem dat de cloud van niet gesupporte spellen niet syncten, maar gisteren kwam er een update binnen en sindsdien draaien Elite Dangerous en Metro: Exodus ook goed.
Alleen merkte ik gisteren dat ik vooral retro erg leuk vind op de deck. Ik denk dat t mij eindelijk gaat lukken om Sonic 1 een keer uit te spelen
Cloud sync geeft hier ook regelmatig fouten. Vaak werkt het enkele minuten later wel.Vuikie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
Goedemorgen allemaal.
Ik mag melden dat ik ook in het blije bezit ben van een Steam Deck. Tot ergenis van vrouwlief, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb op MP een 64GB versie gekocht en daar gelijk een 1TB SSD ingezet. Ik heb h'm nu een week en ben er zeer tevreden mee. Ik had, tot gisteren, het probleem dat de cloud van niet gesupporte spellen niet syncten, maar gisteren kwam er een update binnen en sindsdien draaien Elite Dangerous en Metro: Exodus ook goed.
Alleen merkte ik gisteren dat ik vooral retro erg leuk vind op de deck. Ik denk dat t mij eindelijk gaat lukken om Sonic 1 een keer uit te spelen
€350 voor de Deck met carrycase en voeding in originele doos.UncleEddy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:12:
[...]
Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald?
Hmm, het bleef bij mij niet goed gaan, ondanks dat ie zei dat de cloud up to date was, was ie dat niet. Behalve bij Deck verified titel. Maar per gisteravond werkt t... voor hoe lang, daar heb ik nog geen ervaring meeTadango schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:38:
[...]
Cloud sync geeft hier ook regelmatig fouten. Vaak werkt het enkele minuten later wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 01-11-2023 11:44 ]
Andere persoon hier, maar sinds 2 weken de eigenaar van een Steam Deck via MP gekocht ook.UncleEddy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:12:
[...]
Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald?
Voor Genshin Impact gebruikte ik eerst ook dual boot, maar nu gewoon onder de SteamOS werkt het ook prima. Enige nadeel is dat je zeer specifiek te werk moet gaan bij een update, en verschilt de procedure als de launcher geupdate moet worden en/of de game zelf. Opnieuw installeren is natuurlijk een ellenlang proces en ook niet nodig gebleken.Hunterrnl schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
Ik gebruik een dual boot op de interne HDD zodat ik bij opstart kan kiezen tussen de twee.
Mijn persoonlijke ervaringen met Windows zijn niet bepaald negatief. Alleen word in docked modus bij starten mijn refresh rate instellingen van me monitor gereset op 144hz.
Game performance. Weet niet of mij ervaringen nuttig zijn, want bent niet bepaald een AAA gamer en de games die ik geprobeerd zijn nogal niche. Atelier Ryza 1/2 en Dragonball Xenovers 2 draaien beter op SteamOS. Maar aan de andere kant draait een Genshin Impact stabieler op Windows zonder teveel te tweaken. Zal wel per game verschillen.
BIOS geen negatieve dingetjes zelfs met een -40mv undervolt en 4GB VRAM.
Lekker! Ik heb Subnautica in VR gespeeld, dat was soms wel iets te dichtbij. Zeker uitspelen!thetakman schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:19:
Tot nu toe speel ik al 2 weken subnautica erop! Speelt heerlijk en het enge gevoel is iets minder op een klein scherm.. (nog steeds als de doods voor een leviathan en vermijd alle bekende plekken waar ze zitten als de pest. Moet er ooit aan geloven haha) maar hij gaat wel op 100% uitgespeeld worden. Dat is zeker!
Welke SSD heb je gekocht? Ik wil mijn 64GB ook gaan upgraden naar een 1TBVuikie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
Goedemorgen allemaal.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidappEnterToets schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:19:
[...]
Welke SSD heb je gekocht? Ik wil mijn 64GB ook gaan upgraden naar een 1TB
Wil je er over praten? 😂Vuikie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:39:
Tot ergenis van vrouwlief, maar dat is een ander verhaal.
Haha nou het is wel herkenbaar. Heb je eindelijk geld voor mooie game apparaten, kijkt je wederhelft je zuur aan als je die erbij pakt 💩
Je batterij unpluggen, echt een must om dit te doen voordat je je SSD eruit haalt. Verder niets forceren wanneer je je case openmaakt, het klikt vrij gemakkelijk open met de juiste tools (plastic gitaar picks).GranCanaria schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Wie hebben nog niet zo lang geleden de steam deck open gehad om bijvoorbeeld een ssd te vervangen? zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of dingen waar ik voor op moet passen?
Niet echt, er zijn goeie tutorials, werk voorzichtig en geduldigGranCanaria schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Wie hebben nog niet zo lang geleden de steam deck open gehad om bijvoorbeeld een ssd te vervangen? zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of dingen waar ik voor op moet passen?
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Denk er aan om, voordat je de behuizing opent, een eventueel aanwezige SD kaart te verwijderen! Verder is de installatie een eitje.GranCanaria schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Wat trouwens een stuk lastiger gaat bij nieuwere modellen. Had mijn release model een paar maanden geleden open gehad en toen had ik aangeboden een vriend te helpen met zijn nieuwe SD en was toch even zweten (meer omdat ik bang was dat ik schade zou maken) toen het unpluggen stroef ging.Notoriousss schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:45:
[...]
Je batterij unpluggen, echt een must om dit te doen voordat je je SSD eruit haalt. Verder niets forceren wanneer je je case openmaakt, het klikt vrij gemakkelijk open met de juiste tools (plastic gitaar picks).
Daar heb je 100% gelijk in. We gaan het zien met de volgende update of het nog werkt op deze manier. Hoop het wel om eerlijk te zijn, lig liever in de bank met een handheld in de hand dan een PS5 op te starten om 1 jaar aan content in te halencrackanimal schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:45:
[...]
Voor Genshin Impact gebruikte ik eerst ook dual boot, maar nu gewoon onder de SteamOS werkt het ook prima. Enige nadeel is dat je zeer specifiek te werk moet gaan bij een update, en verschilt de procedure als de launcher geupdate moet worden en/of de game zelf. Opnieuw installeren is natuurlijk een ellenlang proces en ook niet nodig gebleken.
Wanneer het werkt is het een betere integratie natuurljik dan dat je de dualboot in moet. En Genshin Impact op de Steamdeck (met controller input) is IMHO een heel stuk fijner dan de touch-based mobiele telefoonervaring.
Ik heb de instructie van iFixit gevolgd, ook handig met de verwijzing om de powerbutton tijdelijk uit te schakelen (voorkomt onbedoeld inschakelen van de SD).GranCanaria schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Laatst gedaan. Enige wat mensen relatief vaak vergeten is om je eventuele geheugenkaart uit het slot te halen. Doe je dat niet, dan kan die kapot gaan.GranCanaria schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Dit, én pas op met die pisbakken stalen schroefjes, als je de verkeerde schroevendraaier gebruikt draai je ze heel eenvoudig verrot.Notoriousss schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:45:
[...]
Je batterij unpluggen, echt een must om dit te doen voordat je je SSD eruit haalt. Verder niets forceren wanneer je je case openmaakt, het klikt vrij gemakkelijk open met de juiste tools (plastic gitaar picks).
Absoluut, goede tools zijn misschien wel net zo belangrijk. Ik heb een iFixit kit, dat maakt het leven veel gemakkelijker. Ik het daarmee zonder veel problemen mijn complete case verwisseld met een ExtremeRate witte case.Pyronick schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:03:
[...]
Dit, én pas op met die pisbakken stalen schroefjes, als je de verkeerde schroevendraaier gebruikt draai je ze heel eenvoudig verrot.
Het clonen van de disk vind ik een hele goede. Bedankt. Dit scheelt me een hoop gedoe met shared libraries etc.Anoniemand schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:42:
[...]
Ik heb de instructie van iFixit gevolgd, ook handig met de verwijzing om de powerbutton tijdelijk uit te schakelen (voorkomt onbedoeld inschakelen van de SD).
Daarnaast had ik nog een artikel gevonden om de disk te clonen (zoiets als hier), scheelde mij een hoop gedoe met alles opnieuw installeren en configureren. Ik had alleen spijt dat ik een half jaar geleden een "simpel" wachtwoord had ingesteld, maar niet in mijn wachtwoord manager gestopt had. Dat had me een half uur kunnen besparen
Nee
Deze tutorial heb ik gevolgd, werkte prima: YouTube: Do This BEFORE Replacing Your SSD! | Clonezilla | Steam Deck | Ayane...GranCanaria schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:32:
[...]
Het clonen van de disk vind ik een hele goede. Bedankt. Dit scheelt me een hoop gedoe met shared libraries etc.
Intressant, dus je koos voor een Clone maken, maar toen startte hij niet goed op? En nu heb je alsnog een hard-reset gedaan, dus er is geen data meer van de clone op de disk?jgsr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:18:
Zojuist de SSD vervangen, opzich eenvoudig klusje. Uiteindelijk ervoor gekozen om een clone te maken en daarna met gparted resize van de home partitie uitgevoerd.
De deck in battery storage mode gezet en de schijf omgewisseld. Maar toen begon het, de deck gaf geen beeld meer, de fan starte wel maar verder geen boot cyclus. Ohjee lichte paniek... eerst geprobeerd om weer in de bios te komen, geen succes. De deck een paar minuten aan de lader, geen succes.
Uiteindelijk contact gezocht met support en kreeg als instructie om een hard reset uit te voeren:
volume-down, ... en power (alle drie tegelijk)
De led zou dan moeten gaan knipperen en na een minuut of 2 zou deck weer moeten booten. Dit was nog even spannend maar inderdaad de deck starten weer prima op.
Het is niet een hardreset als in reinstall.. alle data staat er nog. Na die handeling starte de deck direct op in game mode en werkt weer normaal.XanderDrake schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:24:
[...]
Intressant, dus je koos voor een Clone maken, maar toen startte hij niet goed op? En nu heb je alsnog een hard-reset gedaan, dus er is geen data meer van de clone op de disk?
Dus wel met al je SteamOS settings, account, game saves, etc intact?jgsr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:35:
[...]
Het is niet een hardreset als in reinstall.. alle data staat er nog. Na die handeling starte de deck direct op in game mode en werkt weer normaal.
Correct alles intact. Clone gemaakt met dd, daarna met gparted resize. EasypeasyXanderDrake schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:41:
[...]
Dus wel met al je SteamOS settings, account, game saves, etc intact?
jgsr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:18:
Zojuist de SSD vervangen, opzich eenvoudig klusje. Uiteindelijk ervoor gekozen om een clone te maken en daarna met gparted resize van de home partitie uitgevoerd.
De deck in battery storage mode gezet en de schijf omgewisseld. Maar toen begon het, de deck gaf geen beeld meer, de fan starte wel maar verder geen boot cyclus. Ohjee lichte paniek... eerst geprobeerd om weer in de bios te komen, geen succes. De deck een paar minuten aan de lader, geen succes.
Uiteindelijk contact gezocht met support en kreeg als instructie om een hard reset uit te voeren:
volume-down, ... en power (alle drie tegelijk)
De led zou dan moeten gaan knipperen en na een minuut of 2 zou deck weer moeten booten. Dit was nog even spannend maar inderdaad de deck starten weer prima op.
Ik heb een wd sn740 gekocht. Had een 256gb.GranCanaria schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:52:
[...]
gelukkig doet die het weer. Ik ga hem volgende week vervangen. Welke ssd heb je gekocht? Kom je van een 64gb versie? zo ja merk je iets van de eventueel snellere ssd?
Ah ok. Die heb ik ook besteld. Was 65 euro meen ik op Alijgsr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:52:
[...]
Ik heb een wd sn740 gekocht. Had een 256gb.
Merk nog niet echt verschil, gevoelsmatig wel ;-)
Bedankt voor deze geweldige updates.XanderDrake schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:55:Het is weer een regenachtige werkweek
Als eerste het goede nieuws! Baldur's Gate 3 heeft een FSR 2.2 patch gekregen, en deze lijkt heel goed te vallen op de Deck! Nu kunnen spelers op all Low 30FPS krijgen in Act 3 en het ziet er nog redelijk goed als ik de comments mag geloven! Mogelijk hebben de Devs dus nog meer optimalisaties doorgevoerd, want FSR 2.2 op zon klein schermpje kan leiden tot artifacts. Hoe dan ook, Baldur's Gate is back in towntijd voor Deck Game updates!
![]()
Een andere grote release afgelopen weken is Alan Wake 2. Deze PC release is erg controversieel omdat het spel erg leunt op mesh shaders, welke niet beschikbaar zijn op zelfs relatief nieuwe GPU's zoals de AMD RX 5700 XT. Dit resulteert in echt vreselijke FPS, regelmatig onder de 20.
De Deck is gebouwd rond de RDNA 2.0 GPU die gelukkig wél over mesh shaders beschikt. Alleen er waren andere problemen: de 16GB gedeeld tussen GPU en CPU gaven foutmeldingen in het spel, die wilde de volle 16GB. Nu heeft er een Steam Deck fanboy de exe aangepast om deze foutmelding te verwijderen!
[Afbeelding]
En het spel draait.... redelijk? Misschien is 26FPS toch wat aan de lage kant. Maar dit is meer dan wat mijn GTX 1080 Ti kan opbrengen
Iets heel anders: developers hebben Android aan de praat gekregen onder SteamOS! Via WayDroid is het men gelukt om niet alleen Android te draaien, maar zelfs games te spelen, zoals bijvoorbeeld Asphalt 9. Ik zou niet direct weten welke games nu ineens beschikbaar zijn, die je daarvoor niet kon spelen, maar er zullen vast mooi use-cases zijn die nu mogelijk worden. Misschien bepaalde game streaming opties?
Na een paar mooie succes verhalen, nu ook een paar mindere zaken. Het blijkt bijvoorbeeld dat de nieuwe Metal Gear Solid remakes minder goed draaien op de Deck dan dat diezelfde games draaien in emulatoren. Jammer dat de developers niet wat meer moeite in de ports hebben gestopt.
En nog iets anders Frappants: EA Sports doet zijn best om de Deck tegen te werken. Bij hun nieuwe racegame WRC zit er een check in de startup code die het spel doet crashen met de volgende foutmelding:
[Afbeelding]
Natuurlijk is het onzin: er is geen sprake van anti-cheat of DRM, het is gewoon helaas-pindakaas. Het vreemde is dat EA wel andere games heeft die heel goed draaien, zoals Jedi: Fallen order en Apex Legends.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq