Het is weer een werkweek, dus tijd voor Deck Nieuws 
Het rommelt nog steeds op het
SteamOS 3.5 front. Iedereen dacht dat een lanceren op handen was, en toen gooide Valve een paar curve-balls:
Allereerst kwam het bedrijf met een software+BIOS fix voor de bug waarbij de AMD GPU op 400mhz blijft steken. Deze zat initieel in de 3.5 update, maar nu hebben ze hem ook los aangeboden voor gebruikers op de
Stable channel voor versie 3.4.11. Opzich goed dat ze dit los oppakken, veel mensen hadden er last van. Maar ze hadden ook gewoon 3.5 kunnen uitbrengen

. Voor de mensen die undervolten of overclocken:
deze BIOS update breekt je settings, maar je kan ze met een omweg weer terug zetten. Ik kom daarop later nog terug.
Vervolgens kwam er vorige week een nieuwe preview versie uit:
versie 3.5.1. Of dit dan de launch versie van 3.5 wordt moet ik nog zien.
Er waren al meldingen dat 3.5 mogelijk geschikt zou zijn voor undervolting en overclocking.
Met een paar omwegen kan je het nu al doen in de preview versie. Je moet eerst de BIOS unlocken en vervolgens kan je weer aan de slag met Smokeless UMAF.
Wat ik ondertussen ook met plezier kan melden is dat
SteamOS 3.5.1 beschikt over een BIOS met unlocked overclock en undervolt settings

Ik ben hier persoonlijk heel blij mee, want het ziet er naar uit dat we alle performance nodig hebben die we kunnen krijgen voor de huidige generatie AAA games.
Er
gaan geruchten rond dat er een
nieuwe hardware revisie komt van de Steam Deck. Op zich heeft Valve dit in het verleden al eens gedaan; huidige versies van de Deck hebben een mooie heat shield voor betere thermals. Wat de toekomstige Deck aan nieuwe features zal hebben is nog onduidelijk, maar één ding is wel al helder: de nieuwe Decks krijgen WiFi 6E!

Voor de rest verwacht ik niet veel, misschien meer opslag?
In ander game nieuws:
Diablo 4 komt uit op Steam en wordt Deck Verified:
Sommige mensen merkte terecht op dat je, als je een echte fan bent, het spel nu wéér opnieuw moet kopen binnen Steam. Maar ik vind het nog steeds een goede ontwikkeling. Nu maar hopen dat het spel niet zo 'Verified' is als
Baldur's Gate 3. Blijkbaar draait dat spel zo slecht op de Deck dat men het afraadt om te kopen...
Een ander nieuwtje is ook: na
80 weken lang in de "Best Selling" lijst te staan binnen de Steam winkel, is de Deck eindelijk niet meer te vinden in de Top 10. We hebben dan alsnog de markt saturatie bereikt: iedereen in het huidige markten die een Deck wil, heeft deze ondertussen besteld. Ik vraag mij of we de 3 miljoen uiteindelijk bereikt hebben of dat het minder is geworden. Hoe dan ook, het was in mijn ogen een succes; nu moet Valve gaan kijken of ze de markt verder willen uitbreiden naar Wereldwijd of dat ze voor deze kerst periode de Deck in winkels en supermarkten weten te krijgen. Spannend