Het weekend kijkt om de hoek! Dus tijd voor nieuwtjes 
Het heeft even geduurd, maar er beginnen
Linux alternatieven te komen specifiek voor de Steam Deck. Ik heb het over
Bazzite 1.0, een Fedora Core 38 gebaseerde distro, stampes vol met Valve Steam en System76 patches en tools, speciaal bedoelt voor gaming. System76 is een systeem bouwer die kijkt naar Linux als een default OS voor laptops en game systemen, dus dit kan best nog interessant worden. Naast de Deck is deze distro name bedoelt voor apparaten waar we graag SteamOS op willen draaien maar niet kunnen, zoals nVidia based systemen. Er is ook iets voor te zeggen om niet volledig afhankelijk te zijn van Valve voor alle Linux game opties, daarom ben ik ook blij met deze release.
Op het gaming front hebben we weer een grote AAA release:
Armored Core 6 van FromSoftware is uitgekomen en lijkt goed te draaien op de Deck na een paar tweaks. Ik ben blij om te zien dat we deze grote game gewoon kunnen spelen direct na launch, in tegenstelling tot TLOU1 bijv. Zelfs
EasyAnticheat lijkt te werken!
RockPaperShotgun heeft een specifieke tweak samenvatting gemaakt voor ons Deck gebruikers

In het lijstje van leuke Decky plugins kan ik deze toevoegen: een Accu state-of-chrage plot, met battery usage statistics per game.

Nog niet beschikbaar in de Decky store maar je kan hem wel makkelijk installeren via
Github.
De andere grote release,
Baldurs Gate 3, lijkt juist tegen te vallen naarmate je verder raakt in de game. Zodra je in Act 3 komt,
lijkt het spel voor vele onspeelbaar te worden. En dan hebben we het niet over 20FPS maar over 3-4

Deze valt dus tegen, aan wordt geraden om verder te spelen op PC totdat ze een performance patch uitbrengen. Jammer dat het wel het label Playable krijgt van Valve...
The Phawx heeft recentelijk de
Red Dead Redemption 1 Switch rerelease uitgeprobeerd op de nieuwste Ryujinx emulator op de Steam Deck.
TLDR: Het spel is loei oud en ziet er niet uit, kost je bakken aan CPU kracht, maar! Het werkt
Steeds meer info over
Starfield komt uit. Zo ook dat AMD graag een knaller wil maken en
FSR3.0 uit wil brengen voor de launch van deze game! Er is nog weinig bekend hoe deze frame generation techniek er daadwerkelijk uit gaat zien, maar de verwachting is dat RDNA2.0 based GPUs zouden er gewoon goed mee moeten kunnen werken. Dus we kunnen hopen op soepelere framerates dan wat normaal mogelijk is in deze game. Ik kan haast niet wachten, ondanks dat ik eerst een nieuwe SSD in mijn Deck moet stoppen om deze te spelen
En om deze nieuwtjesronde af te sluiten heb ik nog een mooie hardware mod: TOTAL OVERKILL COOLING AND OVERCLOCKING

Deze optie kan 45 watt aan hitte kwijtraken, waardoor je de GPU kan overclocken tot een whopping 2250Mhz. Totaal nutteloos maar wel mooi!