Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
WTF :? Iemand geeft aan 7 (!) SD-kaartjes, van verschillende merken, geprobeerd te hebben, en nog zijn er mensen hier die denken dat mogelijk alle 7 kaartjes fake zijn? :D

Ik bestel zeer vaak bij Amazon, en tenzij je echt niet op zit te letten koop je echt niet zomaar nepspul, al helemaal niet 7 keer op rij.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01:57
Wellicht ten overvloede maar ik heb zelf ook problemen gehad met een 512 GB MicroSD kaart van de Action. Ik heb hem zelf geformatteerd op een Windows PC en daarna in de Steam Deck gestoken en hem toen nogmaals geformatteerd via de Steam Deck (gaming mode). Daarna functioneerde hij helemaal naar behoren!

Een aanrader overigens, de 512GB kaart van de Action. Werkt als een trein. Ik gebruik hem enkel voor emulatie games. De interne SSD heb ik geüpgraded van 64GB naar 1TB van Western Digital via AliExpress op aanraden van mede-Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:34
Ik heb zelf 2 van deze:
uitvoering: Samsung EVO Plus microSD Card (2021) 512GB
Op bol.com gekocht, werken allebei perfect, erin doen formatteren en spelen maar.
Vreemd dat 7 verschillende het niet doen, wellicht toch een probleem met de deck?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 13:45
Hahn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:02:
Ik bestel zeer vaak bij Amazon, en tenzij je echt niet op zit te letten koop je echt niet zomaar nepspul, al helemaal niet 7 keer op rij.
Je neemt aan dat de koper invloed heeft. Dat klopt niet altijd.

Het klinkt gek, maar een Sandisk microSD-kaart van Action is betrouwbaarder dan een Sandisk microSD-kaart van Amazon. Dan nog zou je wel heel ongelukkig moeten zijn als je zeven keer achter elkaar op Amazon een fake te pakken hebt. :P

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 25-07-2023 05:38 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 19:26

burgt

Starbass

Vandaag een tweede hands steam deck 64GB ontvangen (via markplaats), wou er in de vakantie wat mee kunnen spelen (en was pas net te laat met de sale). SDD meteen vervangen door een 1TB variant. Na de installatie was ik even bang dat de controllers niet meer werkte, maar dat blijkt vaker voor te komen en na de updates gedownload te hebben werkt alles weer. Nu wat spellen aan het installeren. Stray al even snel geprobeerd en die ziet er goed uit. Scherm valt me niets tegen, resolutie ziet er ook wel OK uit voor dit formaat (ongeveer gelijk aan de switch uiteraard).

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vibrant deck plugin installeren... Scherm verbaasd me nog steeds positief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:09
Tadango schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:49:
Vibrant deck plugin installeren... Scherm verbaasd me nog steeds positief :)
Dit. Fantastische plugin en ideaal dat je per spel de instellingen kunt opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-08 21:59
Gister avond mijn SD ge-upgrade van 256GB naar 1TB. Handig voor de aankomende vakantie :-) Ging allemaal zonder problemen maar nog niet alles echt goed kunnen testen met games.

Maar heeft er al iemand geprobeerd om de oude SSD in een normale pc te stoppen om te kijken wat er gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wallie Wallie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:27:
Gister avond mijn SD ge-upgrade van 256GB naar 1TB. Handig voor de aankomende vakantie :-) Ging allemaal zonder problemen maar nog niet alles echt goed kunnen testen met games.

Maar heeft er al iemand geprobeerd om de oude SSD in een normale pc te stoppen om te kijken wat er gebeurt?
Ik heb de SSD in een behuizing gestopt van Ome Ali, werkt prima (let op, niet onder WIndows, maar is wel leesbaar onder linux). Gebruik het nu omdat ik nog m'n saves enzo van sommige games over moet zetten.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005649139053.html

Dan heb je gewoon een wat lompere USB stick/externe harddisk erbij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:45

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
sebastius schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb de SSD in een behuizing gestopt van Ome Ali, werkt prima (let op, niet onder WIndows, maar is wel leesbaar onder linux). Gebruik het nu omdat ik nog m'n saves enzo van sommige games over moet zetten.
Komt omdat Windows standaard geen EXT4 ondersteunt, dus kwestie van herformatteren naar NTFS.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
g0tanks schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Komt omdat Windows standaard geen EXT4 ondersteunt,
Tegenwoordig juist wel. :+

Voor ruwe databewerkingen of werken met bestandssystemen anders dan (ex)FAT en NTFS werkt Linux inderdaad zoveel beter.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 26-07-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
sebastius schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:01:
[...]

https://nl.aliexpress.com/item/1005005649139053.html

Dan heb je gewoon een wat lompere USB stick/externe harddisk erbij :P
Ik bedoelde vanaf deze SSD booten op een normale pc.

Heb het nu geprobeerd maar lukt nog niet erg. Ook in niet in legacy mode en geen secure boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Wallie Wallie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Ik bedoelde vanaf deze SSD booten op een normale pc.

Heb het nu geprobeerd maar lukt nog niet erg. Ook in niet in legacy mode en geen secure boot.
In legacy mode gaat het sowieso niet werken. UEFI heeft alleen een kans van werken als de bootloader op een standaard vooraf gedefinieerde locatie staat of als er een UEFI boot entry geconfigureerd is op het moederbord waarop je het probeert te starten. Het enige andere alternatief is met een UEFI shell aan de slag gaan.

Ik zie overigens niet in waarom je dit zou willen proberen. De kans is klein dat je iets bereikt dat je zou willen. SteamOS is op onofficiële manieren op andere apparaten beter te installeren en gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 26-07-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
The Zep Man schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Ik zie overigens niet in waarom je dit zou willen proberen. De kans is klein dat je iets bereikt dat je zou willen. SteamOS is op onofficiële manieren op andere apparaten beter te installeren en gebruiken.
Tja waarom, noem het luiigheid. Ik ben bekend met onofficiële manieren. Maar het zou toch mooi zijn als je een bestaande SSD met SteamOS erop gewoon plug en play in een pc kan monteren voor een 2e leven :-)

En zal nav je bericht nog wel het eea proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Wallie Wallie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:24:
En zal nav je bericht nog wel het eea proberen.
Begin met efibootmgr op een Deck. Dan leer je hoe UEFI geconfigureerd is om vanaf de SSD te booten. Het is niet moeilijk om dezelfde configuratie in UEFI op een ander apparaat te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• misterdjus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 17:36

misterdjus

hoi2x

Zo, de Steam Deck is geupgrade, maar man man, de Steam Deck en ik hebben elkaar goed leren kennen afgelopen tijd... 8)7

Na mijn vakantie had ik de 2TB ssd binnen van WD. Ik kon natuurlijk niet wachten, dus na wat benchmarks met mijn oude hdd, klaar om de disk te vervangen. Eerst alles wat ik nodig heb opgezocht en voorbereid. Recovery image van de Steam Deck op een sd kaartje en getest. Klaar voor actie dus.

Toen maakte ik een domme fout door het sd kaartje in de Steam Deck te laten zitten bij het openen van de case. |:( Ik kan je vertellen de case gaat niet over het kaartje heen als deze er nog in zit... Een gebroken kaartje als gevolg. Gelukkig kon deze er goed uit, maar daar ging mijn recovery image.

Het inbouwen was allemaal redelijk simpel, dus dat was zo gepiept. Gelukkig ligt hier nog een verzameling aan sd kaartjes en heb ik met rufus weer een nieuwe gemaakt. Proces duurt best wel lang vind ik. Het uitpakken van het image door rufus en het op sd weg schrijven. Maar nu het vreemde. Het lukt me maar 1x om met het sd kaartje te booten en zodra ik hem 1x gebruikt heb verschijnt het sd kaartje niet meer als bootable media. Ik heb meerdere kaartjes gebruikt maar ze zijn bij mij allemaal na 1x gebruik niet meer bootable en moeten opnieuw met rufus gemaakt worden. Nog een poging gedaan om het met balenaEtcher te doen, maar dit ging zo traag dat ik het heb afgebroken. Na tig keer een nieuw sd kaartje preppen de Steam Deck eindelijk weer up and running... 8)

Nu wilde ik mijn Deck ook dual booten dus ik moest weer een sd kaart met recovery image preppen om de partitie te splitsen op mijn ssd. Ook hier weer moeizaam in het recovery menu gekomen, werken vervolgens de fysieke knoppen niet in het recovery menu. Dit had ik eerder niet gemerkt omdat ik alleen maar op recovery hoefde te klikken. Geloof me een partitie splitten op de steam deck met alleen touch screen is geen makkelijke opgave... Maar goed, ook dat met wat mission impossible skils gelukt en netjes 2 partities van ongeveer 1tb gemaakt. Mooi tutorialtje gevolgd, bootmenu met keuze ertussen en voila dualboot. Linkje naar de tutorial voor geinteresseerden: https://www.youtube.com/w...30s&ab_channel=DeckWizard

De Deck is nu na een paar dagen hobbyen up and running. Ik was ook al bezig om wat games vanuit de Epic game launcher in mijn steam hoofd menu te krijgen, maar ook dit is niet echt dummy proof. Er zit een bug in waardoor het epic menu flikkert, ik zie alleen een zwart scherm en als ik met mijn touchpad beweeg dan zie ik heel vaag wat content knipperen. Werkt ook niet heel handig... Ik las dat het met Lutris goed te doen moest zijn, maar door de bug is het nagenoeg onwerkbaar in de Epic Launcher. Uiteindelijk de games wel kunnen installeren, maar alle paden in de games verwijzen naar de Epic Launcher. Dit allemaal handmatig weer om gebouwd. Nu lijkt het te werken...

Ik vind het echt een mooi apparaat, maar het is wel echt een tweaker gadget wat mij betreft. Nu vind ik dat super leuk, maar als je er niet te veel omkijken naar wilt hebben dan zou ik er niet aan beginnen. Tenzij je al je games in steam hebt, dan is het appeltje eitje...

Nu maar weer even verder pielen om de epic games in mijn library te krijgen, want er mist er nog 1.

Iemand btw nog een goeie PS4 emulator? Hij zit naar mijn weten niet in Emudeck. Ook niet zo snel een andere gevonden nog.

Edit: linkje was stuk

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik zie in alle posts dat mensen bij een SSD swap via een recovery image werken. Het lijkt me toch ook gewoon mogelijk om de oude SSD te klonen naar de nieuwe met bijvoorbeeld Acronis / Rescuezilla of iets vergelijkbaars (en daarna de data partitie vergroten)? Uiteraard moet het klonen dan in een ander apparaat gebeuren. Dat zou mijn eerste gedachte zijn, mocht ik ooit een swap doen (heb de 512 GB versie, dus op zich nog geen behoefte. Hoef niet alles tegelijkertijd geinstalleerd te hebben, internet is snel zat thuis om even snel iets opnieuw te downloaden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

dhrto schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:39:
Ik zie in alle posts dat mensen bij een SSD swap via een recovery image werken. Het lijkt me toch ook gewoon mogelijk om de oude SSD te klonen naar de nieuwe met bijvoorbeeld Acronis / Rescuezilla of iets vergelijkbaars (en daarna de data partitie vergroten)? Uiteraard moet het klonen dan in een ander apparaat gebeuren. Dat zou mijn eerste gedachte zijn, mocht ik ooit een swap doen (heb de 512 GB versie, dus op zich nog geen behoefte. Hoef niet alles tegelijkertijd geinstalleerd te hebben, internet is snel zat thuis om even snel iets opnieuw te downloaden).
Als je zoekt op Clonezilla dan zie je dat ik dat inderdaad gedaan heb. Clonezilla backup naar een SMB share en weer teruggezet na installatie van de nieuwe SSD.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:04
dhrto schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:39:
Ik snap ook eigenlijk de issue niet, tenzij iemand hele specifieke eisen/wensen heeft. In het "ergste" geval ga je van 512gb naar 1/2tb. Die 512 gb heb je afhankelijk van je internetverbinding in een uurtje of twee tot evt een dag later wel geïnstalleerd. Ik zou gewoon de backup laten voor wat het is en de instructies van Valve volgen om SteamOS opnieuw te installeren en dan de spellen opnieuw. Cloud-save is een ding voor 99% dus daar hoef je je behalve in uitzonderlijke gevallen ook geen zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

sigmundfreund schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Ik snap ook eigenlijk de issue niet, tenzij iemand hele specifieke eisen/wensen heeft. In het "ergste" geval ga je van 512gb naar 1/2tb. Die 512 gb heb je afhankelijk van je internetverbinding in een uurtje of twee tot evt een dag later wel geïnstalleerd. Ik zou gewoon de backup laten voor wat het is en de instructies van Valve volgen om SteamOS opnieuw te installeren en dan de spellen opnieuw. Cloud-save is een ding voor 99% dus daar hoef je je behalve in uitzonderlijke gevallen ook geen zorgen om te maken.
Issue is dat alle settings die je hebt gedaan weg zijn als je een reinstall doet. Ik had mijn emulators al ingesteld en getest en een paar weken later kwam de ssd. Ik wilde gewoon niet opnieuw beginnen ;)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Ja vooral alles opnieuw instellen heb ik een hekel aan (te vaak moeten doen vroeger met PC's). Daarom zou ik zeker de voorkeur hebben voor de disk clone optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 17:36

misterdjus

hoi2x

Ik ben juist altijd wel voor het opnieuw installeren. Alles weer vanaf scratch opbouwen en configureren. Vind een verse install altijd wel lekker, maar zal wel een gevoelskwestie zijn...

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!
misterdjus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:04:
Ik vind het echt een mooi apparaat, maar het is wel echt een tweaker gadget wat mij betreft. Nu vind ik dat super leuk, maar als je er niet te veel omkijken naar wilt hebben dan zou ik er niet aan beginnen. Tenzij je al je games in steam hebt, dan is het appeltje eitje...
Mwa, ik zou juist zeggen alleen als je specifieke games wil spelen waar je een andere launcher voor nodig hebt...
Zelfs als je nog geen steam games hebt, abonneer je op humble monthly en hou fanatical in de gaten en je hebt in no time meer games voor je steam deck dan waar je tijd voor gaat hebben.
Als je de steam deck ziet als zijn eigen ding en niet als pc waar je álles op kunt spelen dan is het prima casual te gebruiken. Wil je wel alles, ja dan kom je aan het tweaken.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:09:
Mwa, ik zou juist zeggen alleen als je specifieke games wil spelen waar je een andere launcher voor nodig hebt...
Klopt. Ik had laatst bij een migratie van 512 GB -> 2 TB SSD een verse herinstallatie gedaan. Was niet nodig (ik kan zelf data migreren en partities vergroten tussen HDD's/SSD's), maar ik vond het gewoon fijn om met een kakelverse installatie te beginnen. Hiervoor had ik ervaring met emulatie en alternatieve winkels (met name GOG).

Voor nu gebruik ik de Steam Deck enkel in gaming mode en maak ik alleen gebruik van wat Steam te bieden heeft. Ik had als test een deel van mijn bibliotheek opgehaald van spellen die geverifieerd of speelbaar zijn op de Deck. Resultaat was iets van 1,3 TB gedownload. Daar zitten zoveel pareltjes tussen die ik zo kan starten en spelen dat ik wel even zoet ben, zonder uit Steam's ecosysteem te stappen.

Als je binnen Steam blijft en je let op de verified status van spellen, dan is de ervaring vergelijkbaar met een gewone console. Een bonus is dat spellen vaker in de aanbieding zijn met lagere prijzen, en dat je spellen voor Steam ook in geautoriseerde third-party stores kan kopen die ook weer hun eigen kortingen hebben. :D

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 28-07-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
misterdjus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:04:
Als je 80-90% van je games in Steam hebt staan is het nog steeds appeltje eitje. GoG en Epic spellen zijn niet moeilijk om te installeren, paar keer klikken in desktop mode. Als je veel bepaalde spellen dáárbuiten speelt, moet je vaak maar één keer eens een script of externe launcher gebruiken om het spel te configureren.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillko
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 12:02
Ik heb zojuist een 65w powerbank binnengekregen. Deze heeft een display die de daadwerkelijke output in ampère en v(olts) aangeeft. Met het scherm aan laadt hij met 41 Watt op (omgerekend) maar in slaapmodus maar met 20 Watt.

Klopt dit wel? Of is dit sowieso gebruikelijk als de SD oplaad? Iemand enig idee? Ik ben geen helder lampje als het gaat om stroomtoevoer en de logica hierachter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42

RnB

Het verschil van opladen in sleep mode en in gebruik, is wat je Deck verbruikt om aan te staan, dus de SoC, het display, etc.

Ook de state of charge van de accu heeft invloed op het energieverbruik wat ie uit de oplader trekt, deze zal hoger zijn bij een lagere state of charge dan bij een hogere state of charge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
Ik kan mij voorstellen dat het stroomverbruik hoger is als het scherm aan staat en de Steam Deck daadwerkelijk gebruikt wordt en hij daarom ook meer stroom vraagt tijdens het opladen. Ik heb de indruk dat hij percentueel even snel oplaad ik beide scenario's en dat dus enkel het stroomverbruik de bepalende factor is.

Leuk verhaal maar onderbouwen kan ik het verder niet.

Mag ik vragen welke powerbank je precies gebruikt? Klinkt als een interessant apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillko
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 12:02
Hoogheid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:32:

Mag ik vragen welke powerbank je precies gebruikt? Klinkt als een interessant apparaat!
Thanks voor de toelichtingen!
Ik heb deze gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Werkt trouwens goed want mijn MacBook Air wordt netjes met 64w opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Chillko schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:36:
[...]

Thanks voor de toelichtingen!
Ik heb deze gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Werkt trouwens goed want mijn MacBook Air wordt netjes met 64w opgeladen.
Jij ook bedankt, ik ga er eens naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Omizon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:32:
Ik heb gisteren toch ook maar m'n 64GB SSD geupgrade naar 512GB voor 50 euro. (Kon niet achterblijven natuurlijk)

Blijkbaar is het relatief eenvoudig de inhoud van de oude SSD over te zetten naar de nieuwe zonder extra tussenstukjes of nvme adapters. Mij lukte het via Clonezilla op een stickje met mijn micro SD kaart als backup. Aanrader!
Welke ssd heb je gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omizon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 15:58
jaspov schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Welke ssd heb je gebruikt?
Deze:
Transcend MTE300S 512GB NVMe PCIe Gen3 x4 M.2 2230 Interne Solid State Drive (SSD) 3D TLC NAND (TS512GMTE300S) https://amzn.eu/d/imDlUJg

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XanderDrake

Het is een maandag met snertweer :( Dus tijd voor wat nieuwtjes

Deze week heb ik redelijk wat Deck gaming nieuwtjes. Allereerst is er een nieuwe versie van Proton, 8.0-3. Er zitten allerlei fixes en nieuwe games tussen, dus het is de moeite waard om te kijken of je favo Deck-afwezige game er tussen staat. Daarnaast hebben de dev's weer eens een slinger gegeven aan alle launchers en gamestores die kaputt gingen dankzij Proton-onvriendelijke updates.

Dat de Steam Deck allerlei aandacht krijgt van game dev's en porters zoals Nixxes, wordt wederom duidelijk met de nieuwste PC release afkomstig van Sony, Ratchet & Clank: Rift Apart, die direct vanaf launch Deck Verified is!

Op PAX2023 werd duidelijk dat de opkomende blockbuster van een game Baldur's Gate 3 goed draait op de Deck. Het lijkt mij prachtig dat de Steam Deck eigenlijk de low-end target wordt van veel nieuwe releases. Ik denk dat het een win-win is; wij kunnen lekker door blijven gamen op onze favo handheld, en ontwikkelstudios kunnen optimalisaties richten op een grote groep PC gamers met een homogene hardware setup 8)

In het lijstje van "Je kan prima Anti-cheat op Linux draaien" zijn er weer twee nieuwe games bij gekomen. Het zwaard duel spel For Honor en de recente indy FPS hit BatteBit. Beide kan ik aanraden, maar eigenlijk is vooral For Honor heel geschikt voor de Deck: het ziet er mooi uit, draait soepel, en de controls zijn beter geschikt voor de Deck. Een aanrader, ik ga hem weer eens proberen!

Cryobyte heeft een nieuwe reviewvideo op zijn Youtube kanaal geplaatst, deze keer een review van alle soorten opslag die voor de Deck beschikbaar is.

TLDR: blijkbaar is de eMMC van de 64GB versie niet echt aan te raden. Op zich werkt het wel, maar de laadtijden zijn lang en bij sommige zwaardere games, zoals Returnal, zijn de 97th % frametimes ook hoger. En dit zelfs na zijn goede tweaks zoals swapiness, het helpt trouwens wel om deze setting laag te houden.

Om af te sluiten: er is een nieuwe update van de Heroic Launcher. Normaliter post ik daar niet veel over, want er zijn veel updates van Heroic. Maar deze keer werkt ook de Amazon Games bundel, waardoor het steeds meer de one-stop-shop van alle launchers en game stores aan het worden is.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:15
En dat het idd prut weer is.

En fijn, Amazon in heroic, heb Amazon prime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24

Vagax

Hehe

De 64GB is eigenlijk alleen aan te raden als je vervolgens gelijk die eMMC vervangt met een SSD van minimaal 512GB. Dan ben je alsnog goedkoper uit dan de officiele 256GB versie

[ Voor 6% gewijzigd door Vagax op 31-07-2023 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vagax schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:25:
De 64GB is eigenlijk alleen aan te raden als je vervolgens gelijk die eMMC vervangt met een SSD van minimaal 512GB. Dan ben je alsnog goedkoper uit dan de officiele 256GB versie
Ik vond het eigenlijk best prima te doen voordat ik mijn 1 TB SSD er in stopte hoor... Sommige games merk je wel dat de SD wat traag is, maar vooral als je wat minder zware games speelt gaat dat prima. Ik zou zelf ook een SSD er in duwen (sterker nog, dat heb ik gedaan), maar dat hij zonder dat niet aan te raden zou zijn ben ik het echt niet mee eens. Wel is het goed om de verwachtingen een beetje te managen natuurlijk, je gaat het vooral bij zwaardere games wel merken. Soms alleen in wat langere laadtijden, soms echt in game performance (vooral bij texture streaming kan dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:11
Hoe kan het nou dat de 64 GB invloed heeft op de spellen, als je de spellen hebt geïnstalleerd op een MicroSD? Dat zegt die man in z'n conclusie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:45

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
MennoE schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:01:
Hoe kan het nou dat de 64 GB invloed heeft op de spellen, als je de spellen hebt geïnstalleerd op een MicroSD? Dat zegt die man in z'n conclusie.
Waarschijnlijk omdat de shader cache altijd naar de interne opslag wordt geschreven, ook als je het spel op een SD-kaart hebt geïnstalleerd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Finraziel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:13:
[...]

Ik vond het eigenlijk best prima te doen voordat ik mijn 1 TB SSD er in stopte hoor... Sommige games merk je wel dat de SD wat traag is, maar vooral als je wat minder zware games speelt gaat dat prima.
Ik heb, van de 50+ games, slechts 2 games (Borderlands/ Tiny Tina en Death stranding) gehad waar ik echt iets merkte van de tragere eMMC opslag.
Het punt is wel dat dit probleem groter wordt in de toekomst, met games zoals Returnal en TLOU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:25:
[...]

Ik heb, van de 50+ games, slechts 2 games (Borderlands/ Tiny Tina en Death stranding) gehad waar ik echt iets merkte van de tragere eMMC opslag.
Het punt is wel dat dit probleem groter wordt in de toekomst, met games zoals Returnal en TLOU.
Klopt, borderlands 3 is voor mij de enige game waar ik echt performance issues bij had. Fallout 4 merkte ik nog wel dat laden (en vooral fast travel) me net iets te lang duurde terwijl dat op een SSD helemaal niet zo voelde. Maar zelfs Fallout 4 was op zich nog prima speelbaar als je nog niet wil of kunt upgraden om wat voor reden dan ook.
Een SSD upgrade is het absoluut waard... Maar niet onmisbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:47
maartend schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:58:
En dat het idd prut weer is.

En fijn, Amazon in heroic, heb Amazon prime
Met Amazon was het juist al makkelijk omdat alle games DRM vrij zijn. Dus er op zetten add to Steam en gaan. Zou liever support (meer gebruiksvriendelijke manier) zien voor Ubi en EAdesktop en al helemaal Gamepas (niet streamen), maar dat zal wel teveel gevraagd zijn :o

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XanderDrake

Het is weer een nieuwe week, dus tijd voor nieuwtjes! :+

Het grootste Steam Deck nieuws van de afgelopen weken is toch zeker het feit dat Linux MacOS heeft ingehaald in de maandelijkse Steam Hardware Survey, mede dankzij de Deck! Het stond op de frontpage, en Gardiner Bryant neemt ons mee in zijn Steam gebruikers analyse in een video.

TLDR: Door extrapolatie van verschillende cross-referenced statistieken komt hij tot de conclusie dat er ongeveer 6.7 miljoen Linux Steam gebruikers zijn, waarvan 2.7 miljoen Steam Deck eigenaren, op een totaal van 336 miljoen maandelijks actieve Steam users. Op dit tempo halen we de 3 miljoen wel voor het einde van het jaar :)

Voor liefhebbers van Retro Light Gun shooters, hier een tutorial om van je Deck een shooter arcade te maken! Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/retro-light-gun-games-on-steam-deck-v0-0gh7f1h8lifb1.jpg?auto=webp&s=bb2bff1a89232cfb8eb19acf9e627114dcb9b220

Sommige van ons Tweakers undervolten onze Deck, om er langere accutijden en betere performance uit te halen. Dat ging via een externe Smokeless UMAF Bios, en is niet geheel zonder risico; je kan te ver gaan en vervolgens je Deck bricken. Er zijn sinds een tijdje alternatieven die gebruik maken van RyzenAdj, en nu is er ook een verbeterde methode te vinden in deze Github. Deze aanpassing is puur software en wordt daardoor reverted zodra je crashed of herstart zonder de code in je opstart te hebben staan. Mogelijk werkt deze ook in te toekomst, als SteamOS 3.5 mogelijk bepaalde BIOS opties onmogelijk maakt! Ik ga dit iig proberen als we over gaan, want deze manier is veel eleganter en vergt geen reboot. In te toekomst gaat de developer ook kijken naar GPU undervolting.

De afgelopen weken speelt Ubisoft met vuur, hun Ubisoft Connect updates breken continue Proton compatibility. De laatste versie van NonSteamLaunchers beschikt over de nieuwste Proton GE 8.11 en ProtonTricks voor externe Windows exe/dlls. Maar het echte nieuws deze keer: de ontwikkelaar van de Launcher der Launchers komt binnenkort naar DeckyLoader als plugin _/-\o_ Geen gehannis met scripts in desktop-mode: zodra je gezeik krijgt met iets, effe kijken in de Decky store en de nieuwste fixes binnen hengelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 18:19
Iemand heeft het voormekaar gekregen om 32GB RAM in de Steam Deck te modden: https://twitter.com/balika011/status/1687222047259144192

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
Valve gaat beginnen met het verkopen van Refurbished Steam Decks!
Vorige week las ik dat ook GameStop in de VS zat te kijken om Refurb Decks te verkopen, en nu is Valve ook overstag.

Het voordeel voor ons dat je het gewoon in NL kan bestellen op een speciale website, en voor een goede prijs. Met name de 256Gb versie kan ik aanraden, 440€ is geen geld en je hoeft er niet veel meer aan te doen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
XanderDrake schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:47:
Vorige week las ik dat ook GameStop in de VS zat te kijken om Refurb Decks te verkopen, en nu is Valve ook overstag.

Het voordeel voor ons dat je het gewoon in NL kan bestellen op een speciale website, en voor een goede prijs. Met name de 256Gb versie kan ik aanraden, 440€ is geen geld en je hoeft er niet veel meer aan te doen _/-\o_
En je bent eigenlijk bijna zekerder dat je hier geen lamme sticks of triggers hebt, dan bij een nieuwe. Want bij een refurbished is 'ie specifiek teruggestuurd om dat soort zaken, en is er specifiek naar gezocht en hersteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:38

McLambo

MTB Junky

In een opwelling gelijk een besteld!, het 256Gb model. Zit al sinds de release te azen op een Steam-Deck, maar kon het voor mezelf nooit rechtvaardigen.

Zit al 1,5 jaar in een verbouwing die nog wel even gaat duren, dus de kosten zijn wel weg te moffelen tussen de bouwmaterialen O-) .

Heb een game-laptop, maar ik merk dat ik in deze drukke tijd vaak de puf niet meer heb om deze tevoorschijn te halen voor een beetje ontspanning. En dat laatste is nu net wat ik doorgaans nodig heb om 'de balans' goed te houden.

Ben benieuwd.

Is het ook mogelijk om met meerdere Steam accounts op 1 deck te spelen? Ik heb me er eigenlijk nog niet zo in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:12

SD5k

>4&X

Mooie timing, heb net gisteren een Steam Deck besteld. Ben voor de 64GB gegaan die ik dan zelf wil upgraden naar 1TB. Doet me toch twijfelen om hem terug te gaan sturen en een refurb te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Laatst online: 12-09 09:18
Amos_x schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

En je bent eigenlijk bijna zekerder dat je hier geen lamme sticks of triggers hebt, dan bij een nieuwe. Want bij een refurbished is 'ie specifiek teruggestuurd om dat soort zaken, en is er specifiek naar gezocht en hersteld. :)
Alleen staat er wel dat er 'kleine cosmetische beschadigingen' kunnen zijn en je weet van tevoren niet welke dit zijn, kan behoorlijk storend zijn naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

OmgItsKoen schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Alleen staat er wel dat er 'kleine cosmetische beschadigingen' kunnen zijn en je weet van tevoren niet welke dit zijn, kan behoorlijk storend zijn naar mijn mening.
Hier heb ik ook over nagedacht, maar ik ben van plan om hem ook te laten gebruiken door mijn 2 puber kinderen. De ervaring leert dat na ongeveer een week 'de nieuwigheid' er dan toch wel van af is :P.

uit de FAQ:
Wat zijn 'kleine cosmetische gebreken'?
Onder kleine cosmetische gebreken verstaan we kleine vlekjes of krasjes (op de plastic behuizing, niet op het scherm) die het gevolg zijn van normaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
McLambo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:09:
[...]
Is het ook mogelijk om met meerdere Steam accounts op 1 deck te spelen? Ik heb me er eigenlijk nog niet zo in verdiept.
Ja dat kan! Ooit een keer per ongeluk een account gekocht ipv een key, en dat werkte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

[url="https://tweakers.net/nieuws/212484/valve-begint-met-verkoop-refurbished-steam-decks.html"]

Dank, ik was al een tijdje aan het twijfelen over een 2e hands 64gb. Ongetwijfeld gaan die nu ook zakken naar +/- €300 maar dan heb je natuurlijk geen mooi nieuw hoesje ;) en 2 jaar garantie.

Ben alleen niet met je eens dat de 256 zo’n goede deal is, voor €339+€50 heb je een 512gb uitbreiding als je een beetje handig bent.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-08-2023 21:06 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
DeNachtwacht schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:31:
[...]
Dank, ik was al een tijdje aan het twijfelen over een 2e hands 64gb. Ongetwijfeld gaan die nu ook zakken naar +/- €300 maar dan heb je natuurlijk geen mooi nieuw hoesje ;) en 2 jaar garantie.

Ben alleen niet met je eens dat de 256 zo’n goede deal is, voor €339+€50 heb je een 512gb uitbreiding als je een beetje handig bent.
Er niets meer aan hoeven doen is mij wel paar tientjes waard ;)

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 18:16
MennoE schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Ja dat kan! Ooit een keer per ongeluk een account gekocht ipv een key, en dat werkte gewoon.
Hoe werkt dat dan? Elke keer opnieuw inloggen, of 2 verschillende lockscreen pincodes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-09 17:12
Mr. Vanish schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:56:
[...]

Hoe werkt dat dan? Elke keer opnieuw inloggen, of 2 verschillende lockscreen pincodes?
Bij het opstarten kies je zelf een gebruiker. Als je een pin ingesteld hebt, dan moet je je pin invoeren of wachtwoord. Als je automatisch login hebt, dan hoef je niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
DeNachtwacht schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Ik vind het een mooie deal! De refurbished Steam Deck van 64GB kost bij Valve 339,- euro. Daar krijg je wel 2 jaar garantie bij en ook een mooi (niet nieuw maar wel z.g.a.n.) hoesje. Alle decks zijn veelvoudig getest en over de performance schrijven ze het volgende: "All refurbished units meet or even exceed the performance standards of new retail units."

Hier heb ik mijn informatie vandaan: https://store.steampowered.com/sale/steamdeckrefurbished

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben nu wat aan het rondkijken voor een mooie SSD deal, op AliExpress vond ik deze;
https://www.aliexpress.co...77-486d-8d80-156521017d5e

Een pci-e 3.0 4x ssd met 2400write/3400read snelheid, omdat de pci-e van de steam deck gen3 is, zal het niet veel sneller kunnen gaan dan 3500 dus dit lijkt mij een heel mooi prijsje. Zijn er mensen met ervaring met dit merk, of andere goedkopere AliExpress SSD’s die een aanrader zijn? Reviews van dit model zijn er nog niet genoeg, de WD 740 is een alternatief maar die gaat al snel richting €75.

Ik hoor graag goede suggesties… ;) De sport voor mij is nu om er een 1tb ssd in te krijgen voor €61 of lager want dan heb ik mijn deck voor onder de €400 rondgemaakt ;)

youtube.com/@hisrep

• SD5k

SD5k

>4&X

DeNachtwacht schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:38:
Ik ben nu wat aan het rondkijken voor een mooie SSD deal, op AliExpress vond ik deze;
https://www.aliexpress.co...77-486d-8d80-156521017d5e

Een pci-e 3.0 4x ssd met 2400write/3400read snelheid, omdat de pci-e van de steam deck gen3 is, zal het niet veel sneller kunnen gaan dan 3500 dus dit lijkt mij een heel mooi prijsje. Zijn er mensen met ervaring met dit merk, of andere goedkopere AliExpress SSD’s die een aanrader zijn? Reviews van dit model zijn er nog niet genoeg, de WD 740 is een alternatief maar die gaat al snel richting €75.

Ik hoor graag goede suggesties… ;) De sport voor mij is nu om er een 1tb ssd in te krijgen voor €61 of lager want dan heb ik mijn deck voor onder de €400 rondgemaakt ;)
Ik zou niet moeilijk doen over dat wisselgeld en gewoon voor de WD gaan, zou ik persoonlijk een stuk meer vertrouwen in hebben.

Heb zelf de Corsair van €99,90 bij Amazon besteld, maar ik ben sowieso duurder uit aangezien ik 1 dag voordat de refurbished Steam Decks online kwamen een nieuwe heb besteld, die komt vandaag binnen.

• Ilias1991
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:44
Is de wd ergens te verkrijgen in de winkel? Of is het een zien te scoren op ebay?

• damiii
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Heel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de 2de hands prijzen in V&A. Zie nog 64Gb versies daar staan voor 400!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Inderdaad, ik volg dat al een tijdje, en zie dat er sinds gisteren een kleine stijging in aanbod is :P

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zelf was tot gister op zoek naar een 2e hands voor +/- €350 max. Maar nu je die refurbished kan krijgen gok ik dat de prijs snel 2e hands zakt naar €275 of zelfs lager. Meer zou ik er zelf iig nooit voor geven (ivm geen garantie).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:04
DeNachtwacht schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:32:
Ik zelf was tot gister op zoek naar een 2e hands voor +/- €350 max. Maar nu je die refurbished kan krijgen gok ik dat de prijs snel 2e hands zakt naar €275 of zelfs lager. Meer zou ik er zelf iig nooit voor geven (ivm geen garantie).
Binnen garantieperiode kan je gewoon een tweedehandse claimen. Ik heb hier op tweakers eentje overgenomen die toch wat kuren had. Een week later had ik alweer een vervangende nieuwe deck.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Krijg net een mailtje dat die van mij vanuit Limburg geshippes wordt. Ik was al nieuwsgierig waar Valve ze in stock had.

• kwdtje
  • Laatst online: 22:20
McLambo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:08:
Krijg net een mailtje dat die van mij vanuit Limburg geshippes wordt. Ik was al nieuwsgierig waar Valve ze in stock had.
Een refurbished? Laat even weten hoe die bevalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

McLambo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:08:
Wanneer heb je besteld?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
Ilias1991 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:12:
Is de wd ergens te verkrijgen in de winkel? Of is het een zien te scoren op ebay?
Ik heb zelf voor ongeveer 70 euro een 1TB WD SSD gekocht via AliExpress op aanraden van een mede-Tweaker. Ik heb daarna nog naar zeker drie anderen hier op Tweakers gedeeld welke dit precies was en zij hebben deze ook besteld. Ik ben er zelf zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
sigmundfreund schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Binnen garantieperiode kan je gewoon een tweedehandse claimen. Ik heb hier op tweakers eentje overgenomen die toch wat kuren had. Een week later had ik alweer een vervangende nieuwe deck.
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de garantie op een product niet overdraagbaar was van persoon op persoon. Maar het is wel jaren geleden dat ik dat eens heb geprobeerd uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb eind vorig jaar nog 175 dollar betaald voor een 1 TB sn740... Echt bizar hoe die prijzen omlaag gekukeld zijn. En dan nog steggelen over een paar tientjes :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Binnen een uur nadat het bericht hier op de FP stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
Hoogheid schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:34:
[...]

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de garantie op een product niet overdraagbaar was van persoon op persoon. Maar het is wel jaren geleden dat ik dat eens heb geprobeerd uit te zoeken.
De wettelijke garantie (conformiteit) is product gebonden, dus gaat over als je het product tweedehands verkoopt. De extra garantie die de verkoper biedt kan (dus hoeft niet) in de algemene voorwaarden verbonden worden aan de oorspronkelijke koper. Die is dan niet overdraagbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trolladelaar
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 19:32
Net mijn refurbished Steam Deck 64gb binnengekregen. Kan geen krasje of duikje ontdekken, voel echt als nieuw. Ik ben er tot nu toe heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-09 17:12
Trolladelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:44:
Net mijn refurbished Steam Deck 64gb binnengekregen. Kan geen krasje of duikje ontdekken, voel echt als nieuw. Ik ben er tot nu toe heel blij mee.
Was het ook als nieuw ingepakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trolladelaar
kadir76 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Was het ook als nieuw ingepakt?
Zeker, als het er niet op stond had ik niet kunnen weten dat het een refurbished was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Trolladelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:44:
Wat een goed nieuws! Ik denk dat dit dan DOA Decks waren die Valve geretourneerd heeft gekregen en daarna heeft opgelapt. Wat cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Trolladelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Zeker, als het er niet op stond had ik niet kunnen weten dat het een refurbished was.
Kan niet wachten tot het 17:00h is. Ben benieuwd wat ik ga aantreffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
McLambo schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Kan niet wachten tot het 17:00h is. Ben benieuwd wat ik ga aantreffen!
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/phjigo4lm8991.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=f491c3e3fadac9fbca14d9723776782b6f234e2a
bron: https://www.reddit.com/r/...3sea/received_mine_today/

:o :o :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

OMG, dat wordt meteen terugsturen denk ik.

Mijn aflevermoment is verplaatst naar Maandag :(
O well... van het weekend weer tijd extra vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 13:37
@McLambo

Laat je niet gek maken, is een post van meer dan een jaar oud.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SD5k

SD5k

>4&X

Ik heb gisteren mijn (nieuwe) Steam Deck ontvangen en direct geupgrade naar 1TB, niet zonder gevloek en een lichte hartverzakking.

Wat ik niet door had is dat ik het .bz2 bestand waar de SteamOS image in zat eerst moest uitpakken, dus ik kreeg mijn USB stick niet geflasht. :X

De hartverzakking kwam pas nadat ik de image op mijn Steam Deck had geinstalleerd, geen enkele knop deed het nog, alleen het touchscreen. Ik dacht even dat ik hem had gesloopt, maar het bleek na wat rondneuzen op Reddit redelijk normaal te zijn. Zodra alle updates geïnstalleerd zijn werkt alles weer.

Vind het echt een heel tof apparaat, voelt allemaal ook een stuk meer premium dan ik had verwacht. Daarnaast vind ik het kloten met alle homebrew software eigenlijk net zo leuk als het gamen zelf. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trolladelaar
SD5k schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:37:
Ik heb gisteren mijn (nieuwe) Steam Deck ontvangen en direct geupgrade naar 1TB, niet zonder gevloek en een lichte hartverzakking.

Wat ik niet door had is dat ik het .bz2 bestand waar de SteamOS image in zat eerst moest uitpakken, dus ik kreeg mijn USB stick niet geflasht. :X

De hartverzakking kwam pas nadat ik de image op mijn Steam Deck had geinstalleerd, geen enkele knop deed het nog, alleen het touchscreen. Ik dacht even dat ik hem had gesloopt, maar het bleek na wat rondneuzen op Reddit redelijk normaal te zijn. Zodra alle updates geïnstalleerd zijn werkt alles weer.

Vind het echt een heel tof apparaat, voelt allemaal ook een stuk meer premium dan ik had verwacht. Daarnaast vind ik het kloten met alle homebrew software eigenlijk net zo leuk als het gamen zelf. :)
Goed dat je het zegt! Ik kreeg m'n USB-stick ook niet geflasht. Uitgepakt en nu doet hij het wel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 14:35
Hallo! Zijn hier medetweakers die de Steam Deck (willen) gebruiken voor remote play met hun Xbox? Zo ja, welke app raden jullie daarvoor aan? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 16:38
Causs schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:39:
Hallo! Zijn hier medetweakers die de Steam Deck (willen) gebruiken voor remote play met hun Xbox? Zo ja, welke app raden jullie daarvoor aan? Alvast bedankt!
Remote play vanaf eigen xbox??
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel de xCloud toegevoegd dmv instructies van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:47
Greenlight geloof ik, want dat gebruik ik ook vanaf de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 11:29
Yep, af ten toe gebruikt. werkt hetzelfde als methode voor xcloud, alleen heb je dan ook een optie om je xbox te selecteren als stream source.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
Ik heb inmiddels Greenlight geïnstalleerd maar mijn Xbox komt niet naar voren. Het Xcloud gedeelte werkt wel. Ik ga nog even op onderzoek... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 16:38
Causs schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:59:
Ik heb inmiddels Greenlight geïnstalleerd maar mijn Xbox komt niet naar voren. Het Xcloud gedeelte werkt wel. Ik ga nog even op onderzoek... :)
Net ook geinstalleerd.
Remote Play op de xbox moet aanstaan, de xbox moet aan staan of in soft-standby (dus niet helemaal uit) en je moet op hetzelfde netwerk zitten. Dan zou die naar boven moeten komen.

Ik kreeg nog een error dat er een password popup open zou staan, Toen ik keek op de xbox was er blijkbaar net een update geweest waarin ik opnieuw moest inloggen en data verzameling (insider) moest accepteren. Daarna werkte het goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Afgelopen vrijdagavond ook de refurbished deck mogen ontvangen (256gb model).

Nog niet echt mee kunnen gamen, maar al we even mee gespeeld.

Alhoewel het apparaat er keurig uit ziet had ik wel duidelijke sporen dat het om een gebruikte unit gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsXOxOXYgO6W1CrMGR-tpCLR5CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8fTWmeBOhJbQoD0U42eLcCT.jpg?f=fotoalbum_large

In veel van de randjes en naadjes zit nog 'crust' van de vorige gebruiker.
Dit inmiddels op mijn werk schoongemaakt met een beetje computerfoam en tandenborstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4fXrmCiwcUnvvstpQWscaR6hOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KM4yTrMLi4FF7pv4UtH311is.jpg?f=fotoalbum_large

Klein maar zichtbaar krasje op de rechter handpalmrest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RzqS_sOaAEcBZrPmehsE8b0GBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJtdiDIDQPsMHQ3lp5jmBSIh.jpg?f=fotoalbum_large

Scherm heeft redelijk last van backlightbleeding, met name tijdens boot goed te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u_LmXHZvCl9MQUXbRFEIFfGB2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks2rckdXhrGgQjQwkt9cb6xr.jpg?f=fotoalbum_large

Unit is een heel klein beetje krom; als ik heb gebruik terwijl hij plat op de tafel ligt, dan hobbelt hij steeds heen en weer. Opgelost door hem voorzichtig 'terug te buigen :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF5lN8YyOhcmnns-1c-dRWRzlhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrIcqOdcuLtSZJUrcPcAxIYc.jpg?f=fotoalbum_large

Bepaalde feature lijkt al geclaimed te zijn. Geen idee wat dit verder inhield.

Fuctioneel gezien lijkt er echter niets mis van de unit, het scherm is absoluut krasvrij, en daar ben ik erg blij mee.

Momenteel in afwachting van SD kaart en screen protector voordat ik hem ga volduwen met games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
McLambo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:39:

Nog niet echt mee kunnen gamen, maar al we even mee gespeeld.

Alhoewel het apparaat er keurig uit ziet had ik wel duidelijke sporen dat het om een gebruikte unit gaat:

[Afbeelding]

Dit inmiddels op mijn werk schoongemaakt met een beetje computerfoam en tandenborstel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Scherm heeft redelijk last van backlightbleeding, met name tijdens boot goed te zien.

[Afbeelding]

Unit is een heel klein beetje krom; als ik heb gebruik terwijl hij plat op de tafel ligt, dan hobbelt hij steeds heen en weer. Opgelost door hem voorzichtig 'terug te buigen :X )

[Afbeelding]

Fuctioneel gezien lijkt er echter niets mis van de unit, het scherm is absoluut krasvrij, en daar ben ik erg blij mee.

Momenteel in afwachting van SD kaart en screen protector voordat ik hem ga volduwen met games.
Die wobble heeft die van mij ook (was nieuw)

Die geclaimde feature zal waarschijnlijk over de "exclusieve" keyboards gaan, dus je mist niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
SunnieNL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Net ook geinstalleerd.
Remote Play op de xbox moet aanstaan, de xbox moet aan staan of in soft-standby (dus niet helemaal uit) en je moet op hetzelfde netwerk zitten. Dan zou die naar boven moeten komen.

Ik kreeg nog een error dat er een password popup open zou staan, Toen ik keek op de xbox was er blijkbaar net een update geweest waarin ik opnieuw moest inloggen en data verzameling (insider) moest accepteren. Daarna werkte het goed.
Apart... maar Greenlight vond mijn Xbox wel toen deze aan stond. En nu vind 'ie de Xbox ook als deze standby staat. Het werkt dus :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Vandaag m’n steam deck refurbish binnen gehad. Qua uiterlijk bent niets te zien. Geen krasje of niets. De 64gb versie. Ga hem zelf upgraden maar 1Tb

En Dave the diver gelijk gekocht. Leuk spel!

[ Voor 13% gewijzigd door carpebios op 15-08-2023 09:03 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
McLambo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:39:
Ah kijk, ik ben heel benieuwd naar dit soort ervaringen, bedankt voor het delen ervan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm dat soort schoonmaak activiteiten had ik wel van Valve verwacht, jammer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is normaal; Valve gebruikt goedkope TN panelen voor de Deck, mijne heeft deze bleeding ook.
Is inderdaad niet zo belangrijk, een keyboard layout, misschien een speciale badge. :O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mbeefcake
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 10:25
Gisteren ook de 64gb variant binnen gekregen en was echt als nieuw. Ook geupgrade naar 1TB met de Corsair MP600.

Ook direct even gespeeld met Heroic, zodat je ook Epic en GOG games kan toevoegen aan je library, werkt echt top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mijne is ook binnen, vrijdag oppikken bij de post. Een Jsaux PC0106 transparante backplate (€22,15) en 512GB Western Digital ssd (€40,85) staan ook in de bestelling, ik hoop dat die snel komen. Dan heb ik dus een 512gb deck inclusief transparante backplate met extra koeling voor €402 :P.

Mijn idee is om op het aluminium deel van de transparant backplate een heatsink te installeren zoals in deze video:
YouTube: STEAM DECK Upgrade: JSAUX Transparent Back Plate Review

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mij lijkt het een mooie manier om ook te voorkomen dat de aluminium backplate te heet wordt (door de heatsink wordt de warmte immers sneller doorgesluist). Mijn idee is tot slot om, net zoals de nieuwe backplate van jsaux met ventilatiegaatjes met een boormachine op de plekken van de steam ventilator wat gaatjes te maken zodat ik op die manier het best van twee werelden heb. De luchtventilatie van het nieuwe model, en de hitteafvoer via de aluminium buitenplaat van het oude model. Ben ook wel benieuwd naar jullie visie hierop. Goed idee?

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-08-2023 17:26 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:25:
Mijne is ook binnen, vrijdag oppikken bij de post. Een Jsaux PC0106 transparante backplate (€22,15) en 512GB Western Digital ssd (€40,85) staan ook in de bestelling, ik hoop dat die snel komen. Dan heb ik dus een 512gb deck inclusief transparante backplate met extra koeling voor €402 :P.

Mijn idee is om op het aluminium deel van de transparant backplate een heatsink te installeren zoals in deze video:
YouTube: STEAM DECK Upgrade: JSAUX Transparent Back Plate Review

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mij lijkt het een mooie manier om ook te voorkomen dat de aluminium backplate te heet wordt (door de heatsink wordt de warmte immers sneller doorgesluist). Mijn idee is tot slot om, net zoals de nieuwe backplate van jsaux met ventilatiegaatjes met een boormachine op de plekken van de steam ventilator wat gaatjes te maken zodat ik op die manier het best van twee werelden heb. De luchtventilatie van het nieuwe model, en de hitteafvoer via de aluminium buitenplaat van het oude model. Ben ook wel benieuwd naar jullie visie hierop. Goed idee?
Ik heb ook die transparent backplate en de temps blijven inderdaad wat lager. De backplate wordt wel heet, maar niet zo heet dat je je er aan gaat branden (als je niet als een idioot je vinger er 10 seconden op laat rusten... in ieder geval niet zo heet dat per ongeluk even aanraken gelijk pijn doet).
Een extra heatsink er op plakken zou misschien wel effectief kunnen zijn, maar dan past de deck waarschijnlijk ook niet meer in zijn case. Wat mij betreft het niet waard, maar mag ieder natuurlijk zijn eigen afweging in maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 14:37

Ik zou eerst even deze bekijken, die heeft enorm veel research gedaan in wat eigenlijk wel en niet werkt over de Steam Deck koelen en/of stiller maken. Hij is erg negatief over de oude JSAUX backplate met een lap metaal er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k

SD5k

>4&X

Overspark schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:19:
[YouTube: How LOW Can It Go? | Steam Deck Thermal Modding]

Ik zou eerst even deze bekijken, die heeft enorm veel research gedaan in wat eigenlijk wel en niet werkt over de Steam Deck koelen en/of stiller maken. Hij is erg negatief over de oude JSAUX backplate met een lap metaal er in.
Heb ik ook gezien, de nieuwe versie van de backplate doet het dan weer erg goed in zijn tests, dus ik wacht tot die beschikbaar is op Amazon. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stringbean
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
Zojuist mijn refurbished 256 GB versie besteld.
64 GB versies zijn er niet meer.
Ik kan wel even met 256 GB vooruit.

Erg benieuwd!

Iemand al voor elkaar gekregen om een iPad pro als extra groot te koppelen?
(Handig voor op reis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tipex
  • Laatst online: 22-09 15:18
stringbean schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:56:

Iemand al voor elkaar gekregen om een iPad pro als extra groot te koppelen?
(Handig voor op reis)
Dit is mogelijk vanaf iOS 17, check de volgende video: https://youtu.be/JK8pCCK3llE

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Iemand nog tips voor games die als het ware voor een portable game-pc zoals de Steamdeck gemaakt zijn?
Meeste van mijn huidige games die 'Verified' zijn heb ik al uitgespeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Laatst online: 12-09 09:18
McLambo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:26:
Iemand nog tips voor games die als het ware voor een portable game-pc zoals de Steamdeck gemaakt zijn?
Meeste van mijn huidige games die 'Verified' zijn heb ik al uitgespeeld.
Ik hoor standaard “Dave the Diver” voorbij komen, verder lijkt “Brotato” en “Binding of Isaac” me ideaal op de steam deck.
Pagina: 1 ... 79 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.