Het is een maandag met snertweer
Dus tijd voor wat nieuwtjes
Deze week heb ik redelijk wat Deck gaming nieuwtjes. Allereerst is er een
nieuwe versie van Proton, 8.0-3. Er zitten
allerlei fixes en nieuwe games tussen, dus het is de moeite waard om te kijken of je favo Deck-afwezige game er tussen staat. Daarnaast hebben de dev's weer eens een slinger gegeven aan alle launchers en gamestores die kaputt gingen dankzij Proton-onvriendelijke updates.
Dat de Steam Deck allerlei aandacht krijgt van game dev's en porters zoals Nixxes, wordt wederom duidelijk met de nieuwste PC release afkomstig van Sony,
Ratchet & Clank: Rift Apart, die direct vanaf launch Deck Verified is!
Op PAX2023 werd duidelijk dat de opkomende blockbuster van een game
Baldur's Gate 3 goed
draait op de Deck. Het lijkt mij prachtig dat de Steam Deck eigenlijk de low-end target wordt van veel nieuwe releases. Ik denk dat het een win-win is; wij kunnen lekker door blijven gamen op onze favo handheld, en ontwikkelstudios kunnen optimalisaties richten op een grote groep PC gamers met een homogene hardware setup
In het lijstje van "Je kan prima Anti-cheat op Linux draaien" zijn er weer twee nieuwe games bij gekomen. Het zwaard duel spel
For Honor en de recente indy FPS hit
BatteBit. Beide kan ik aanraden, maar eigenlijk is vooral For Honor heel geschikt voor de Deck: het ziet er mooi uit, draait soepel, en de controls zijn beter geschikt voor de Deck. Een aanrader, ik ga hem weer eens proberen!
Cryobyte heeft een nieuwe reviewvideo op zijn Youtube kanaal geplaatst, deze keer een review van alle
soorten opslag die voor de Deck beschikbaar is.
TLDR: blijkbaar is de eMMC van de 64GB versie niet echt aan te raden. Op zich werkt het wel, maar de laadtijden zijn lang en bij sommige zwaardere games, zoals Returnal, zijn de 97th % frametimes ook hoger. En dit zelfs na zijn goede tweaks zoals swapiness, het helpt trouwens wel om deze setting laag te houden.
Om af te sluiten: er is een nieuwe update van de
Heroic Launcher. Normaliter post ik daar niet veel over, want er zijn veel updates van Heroic. Maar deze keer werkt ook de
Amazon Games bundel, waardoor het steeds meer de one-stop-shop van alle launchers en game stores aan het worden is.