De knoppen dus inderdaad allemaal even checken. Ik ontvang 2 uur geleden mijn Steam Deck en mijn shoulder buttons zijn direct uit de doos zo dood als een pier. De vreugde was dus maar van hele korte duur.MrMaxedTank schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:29:
Ik verwacht de mijne morgen of overmorgen. Is er eigenlijk een lijstje aan dingen om goed te controleren?
Ik heb begrepen dat de volgende dingen nog wel eens problematisch waren/zijn:
- Functioneren shoulder buttons en overigen knoppen, knoppen soms "sticky"
- Vibratie ongelijk tussen trackpads?
- Backlight bleeding
- Geluidsproductie fan
Mijn voorbereiding was ook voornamelijk vanwege jouw post, ik had zelf verwacht dat het grootste deel van de kinderziektes inmiddels wel verholpen zouden zijn, maar een foutje kan natuurlijk altijd gebeuren.Goldenpants0291 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:32:
[...]
De knoppen dus inderdaad allemaal even checken. Ik ontvang 2 uur geleden mijn Steam Deck en mijn shoulder buttons zijn direct uit de doos zo dood als een pier. De vreugde was dus maar van hele korte duur.
Had ik ook verwacht inderdaad! Dit is überhaupt voor het eerst dat ik zulke pech heb met zoiets.MrMaxedTank schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:34:
[...]
Mijn voorbereiding was ook voornamelijk vanwege jouw post, ik had zelf verwacht dat het grootste deel van de kinderziektes inmiddels wel verholpen zouden zijn, maar een foutje kan natuurlijk altijd gebeuren.
Nog must have steam deck games? Voordat de sale op steam over is....
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
https://store.steampowered.com/sale/decktop100Frez schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:27:
Hades / Binding of Isaac zjin echt fijn op steamdeck.
Geen grafische hoogvliegers, wel lekker herspeelbaar.
+1 voor The Binding of Isaac.Soullie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:56:
Hades / Binding of Isaac zjin echt fijn op steamdeck.
Hades is ook een goede game maar Isaac vind ik zelf beter.
Heb sinds vandaag mijn 64GB model binnen. 40GB is wat er ongeveer over is als er geen games op staan, hier gaan games van tegenwoordig al snel overheen. Heb nu zelfs het gevoel dat 256GB krap aan zou zijn, en 512 toch echt wel wenselijk is.
Dus dat wordt zeker een SD-kaartje scoren.
Getriggerd door een YouTube video (van your player 2) net GTA V gekocht (nog een keer, nu in steam ipv rechtstreeks Social club). Install is even beetje janky maar werkt verder wel gewoon na alles doorgeklikt te hebben en de code uit steam overgetypt te hebben. Heb net een paar uur gespeeld en dat gaat erg lekker op de deck moet ik zeggen
loopt tot nu toe gewoon op 60 fps zonder problemen en ook weer een erg leuke game om handheld te kunnen spelen.
Gamertag: FinrazielNL
Ik heb op dit moment nog twee games in mijn winkelwagentje zitten:Frez schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:27:
- Jedi: Fallen Order
- Sleeping Dogs: Definitive Edition
edit: Twee games die ik altijd aanraad: LOTR: Shadows of Mordor en Journey
[ Voor 8% gewijzigd door XanderDrake op 23-03-2023 10:19 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Sleeping dogs werkt erg lekker!XanderDrake schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Ik heb op dit moment nog twee games in mijn winkelwagentje zitten:Allebei 80%+ ratings, kost je bij elkaar minder dan 7 piekjes. Wat is het toch een dure hobby he
edit: Twee games die ik altijd aanraad: LOTR: Shadows of Mordor en Journey
Ik zou cult of the lamb en dave the diver aanraden, erg leuke games die heel geschikt zijn om op steam deck te spelen. Ietsje prijziger dan de 7 euro maar wel al het geld waard (voor mij).
Maar welk genre gaat jouw voorkeur, wellicht kunnen we dan nog betere games voorstellen
cult of the lamb staat ook op mijn wishlist. Weet nog niet of ik deze digitaal of op disc voor PS5 ga aanschaffen. Heb gewoon een te grote backlog op zowel de SD, PS5 en al mijn retro consoles dat hij net te veel kost om hem blind aan te schaffen
Iets minder korting, maar leuk als je van de combinatie survival en walking simulator houdt: The Long Dark. Ook heerlijk om te spelen als het buiten stormt.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
ik heb de ssd zonder problemen kunnen installeren op mijn steamdeck. Had deze besteld, want Bpost doet nogal moeilijk over pakketten van buiten europa
https://www.reichelt.com/...m=tweakers.nl&PROVID=2273
wel spannend om weer te prutsen
https://www.reichelt.com/...m=tweakers.nl&PROVID=2273
wel spannend om weer te prutsen
Ik zou graag willen of tweakers mij kunnen aangeven op gebreken van de SD waar ik op moet letten, want ik ben zo’n dommerik die dat niet merk of denk: zal wel zo horen.
Waarschijnlijk komt de SD vrijdag/zaterdag of maandag binnen.
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Hm, Sleeping Dogs heb ik al jaren in mijn library, en ook uitgespeeld. Interessant om eens opnieuw te spelen!XanderDrake schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Ik heb op dit moment nog twee games in mijn winkelwagentje zitten:Allebei 80%+ ratings, kost je bij elkaar minder dan 7 piekjes. Wat is het toch een dure hobby he
Fallen Order ben ik momenteel mee bezig. Vind ik een leuke game, uitdagend ook! Heel blij met die aanschaf.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Mijn SD al een paar daagjes binnen en inmiddels de 64GB ssd voor een 512GB vervangen en een 512GB microsd kaartje erin gezet die ik nog had liggen. Super simpel en ik had weer een excuus op mn IFIXIT toolkit uit de kast te trekken 
Ik vroeg mij af of ik de microsd kan hot swappen of dat ik ergens op moet letten. Ik werd niet wijzer uit Google/Reddit want ik zag wat probleem posts van vorig jaar en nieuwsberichten van Valve dat ze aan een software eject zouden werken etc en dat hot swappen gewoon kan?
@XanderDrake thnx voor de Fallen Order tip, ik zit er al helemaal in
Ik vroeg mij af of ik de microsd kan hot swappen of dat ik ergens op moet letten. Ik werd niet wijzer uit Google/Reddit want ik zag wat probleem posts van vorig jaar en nieuwsberichten van Valve dat ze aan een software eject zouden werken etc en dat hot swappen gewoon kan?
@XanderDrake thnx voor de Fallen Order tip, ik zit er al helemaal in

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik heb mijn RMA mail binnen nu. Met shipping label. Dus vandaag of morgen gaat mijn exemplaar terug naar Valve.
Ik hoop echt dat ik snel lekker aan de slag kan met een Steam Deck die volledig functioneert ☹️.
Het is zo een ontzettend gaaf apparaat. En ik heb inmiddels zo veel games klaar staan die ik erop had willen spelen.
Ik hoop echt dat ik snel lekker aan de slag kan met een Steam Deck die volledig functioneert ☹️.
Het is zo een ontzettend gaaf apparaat. En ik heb inmiddels zo veel games klaar staan die ik erop had willen spelen.
Hoe werkt het retourneren? Moet je ‘m brengen bij een GLS-punt of bieden ze ook andere opties aan? Een afleverpunt van GLS heb ik hier namelijk niet in de buurt.Goldenpants0291 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:38:
Ik heb mijn RMA mail binnen nu. Met shipping label. Dus vandaag of morgen gaat mijn exemplaar terug naar Valve.
…
Ga die van ook aanmelden voor RMA. Linker trackpad rammelt en is veel te gevoelig voor aanrakingen; klikt in de hoeken al als ik m’n vinger erop leg.
Van de rechter trackpad is de haptic feedback juist weer erg subtiel.
Verder wel een tof apparaat. Gisteren met 1 USB-C kabel aangesloten op m’n scherm, muis en toetsenbord om Quake Champions te spelen. Dat lukte op 1440p met high presets. Ging makkelijker dan gedacht.
@pinokkia https://www.reddit.com/r/..._the_ssd_and_what_no_one/ deze hielp enorm
Heb ik eigenlijk niet verder onderzocht. Ik heb een pakket punt erg vlakbij. Dus ik kan hem daar gewoon inleveren.wanneerniet schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:57:
[...]
Hoe werkt het retourneren? Moet je ‘m brengen bij een GLS-punt of bieden ze ook andere opties aan? Een afleverpunt van GLS heb ik hier namelijk niet in de buurt.
Ga die van ook aanmelden voor RMA. Linker trackpad rammelt en is veel te gevoelig voor aanrakingen; klikt in de hoeken al als ik m’n vinger erop leg.
Van de rechter trackpad is de haptic feedback juist weer erg subtiel.
Verder wel een tof apparaat. Gisteren met 1 USB-C kabel aangesloten op m’n scherm, muis en toetsenbord om Quake Champions te spelen. Dat lukte op 1440p met high presets. Ging makkelijker dan gedacht.
Verder was ik wat minder te spreken over de te verwachten doorlooptijd. Pakketje moet eerst naar Duitsland. Wordt dan vanaf daar door gestuurd naar Praag. Dan staat er 5-7 dagen om hem te beoordelen/repareren. En dan mag ie dezelfde reis weer terug maken. Slechtste scenario duurt het gewoon nog 2-3 weken.
Maar we gaan het zien. Ik wil wel heel graag een volledig werkende Steam Deck 😅.
Iedereen met een Steam Deck krijgt gratis het spel (eigenlijk een demo voor het apparaat) Aperture Desk Job. Daarmee kan je alle fysieke controls testen. Loop daar eens doorheen en kijk of er geen gekke dingen zijn.pinokkia schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 00:48:
Ik zou graag willen of tweakers mij kunnen aangeven op gebreken van de SD waar ik op moet letten, want ik ben zo’n dommerik die dat niet merk of denk: zal wel zo horen.
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 24-03-2023 08:09 ]
Dat is teleurstellend. Ik zet haptics en rumble wel uit. Scheelt ook weer geluid.Goldenpants0291 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:07:
[...]
Verder was ik wat minder te spreken over de te verwachten doorlooptijd. Pakketje moet eerst naar Duitsland. Wordt dan vanaf daar door gestuurd naar Praag. Dan staat er 5-7 dagen om hem te beoordelen/repareren. En dan mag ie dezelfde reis weer terug maken. Slechtste scenario duurt het gewoon nog 2-3 weken.
Ben blij dat het niet de rechter trackpad is. Vraag me sowieso af hoeveel ik de linker pad zal gebruiken. Of mis ik een genre waarbij het onmisbaar is om met je linker duim te swipen en klikken?
Na het volledig installeren/configureren van SteamOS druk op de 'STEAM' button. Ga naar 'Settings en klik vervolgens op 'Controller. Daar kan je 'Test Device inputs' uitvoeren. SteamOS laat je daar stap voor stap alle controls testen. Doe dat desnoods meerdere keren om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt.pinokkia schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 00:48:
Gisteren op het laatste moment nog Littlewood en Necesse gekocht, die zijn erg leuk.
btw....vandaag ontvang ik mijn Samsung 1TB PM991a NVMe 2230 SSD, maar twijfel om toch voor de 2TB te gaan
[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 24-03-2023 09:01 ]
Het is een UPS return label. Dus geen GLS. Wellicht zit die dichter bij huiswanneerniet schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:50:
[...]
Dat is teleurstellend. Ik zet haptics en rumble wel uit. Scheelt ook weer geluid.
Ben blij dat het niet de rechter trackpad is. Vraag me sowieso af hoeveel ik de linker pad zal gebruiken. Of mis ik een genre waarbij het onmisbaar is om met je linker duim te swipen en klikken?
Valt mij nu pas op hoor nu ik hem aan het printen ben.
UPS komt het thuis ophalen, als je dat wenst. Heb ik ook laten doen toen ik mijn Steam Deck moest opsturen voor het repareren van een defect trackpad.Goldenpants0291 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Het is een UPS return label. Dus geen GLS. Wellicht zit die dichter bij huis?
Ik was niet volledig. Ik zie het nu inderdaad. Je kan gewoon afspreken dat UPS het bij je thuis komt halen inderdaad.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:29:
[...]
UPS komt het thuis ophalen, als je dat wenst. Heb ik ook laten doen toen ik mijn Steam Deck moest opsturen voor het repareren van een defect trackpad.
Mag ik vragen hoe lang jij hebt moeten wachten tot je weer een werkende Steam Deck in huis had?
Ruim genomen, ongeveer 2 weken. Volgens mij wordt het naar Praag verstuurd(die van mij via Duitsland) en daar wordt eerst bekeken of het gerepareerd kan worden. Is dat niet het geval dan wordt er een nieuwe opgestuurd.Goldenpants0291 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:30:
[...]
Ik was niet volledig. Ik zie het nu inderdaad. Je kan gewoon afspreken dat UPS het bij je thuis komt halen inderdaad.
Mag ik vragen hoe lang jij hebt moeten wachten tot je weer een werkende Steam Deck in huis had?
Dat was mij ook verteld inderdaad. Naar Frankfurt, dan door naar Praag. Ik ga hem in ieder geval morgenochtend afgeven bij het pakket punt en dan gaan we het wel meemaken.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Ruim genomen, ongeveer 2 weken. Volgens mij wordt het naar Praag verstuurd(die van mij via Duitsland) en daar wordt eerst bekeken of het gerepareerd kan worden. Is dat niet het geval dan wordt er een nieuwe opgestuurd.
Tegen de tijd dat ik een werkende Steam Deck heb is mijn Dbrand kit+Screenprotector en mijn SSD upgrade er waarschijnlijk ook.
Welke SSD upgrade ben je voor gegaan?Goldenpants0291 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Dat was mij ook verteld inderdaad. Naar Frankfurt, dan door naar Praag. Ik ga hem in ieder geval morgenochtend afgeven bij het pakket punt en dan gaan we het wel meemaken.
Tegen de tijd dat ik een werkende Steam Deck heb is mijn Dbrand kit+Screenprotector en mijn SSD upgrade er waarschijnlijk ook.
Ik heb op Ebay een 512GB Samsung SSD besteld. Inmiddels ook een 512GB SD kaartje binnen. Dat moet, voor mij, meer dan genoeg storage zijn strakjes
Het is weer bijna weekend, dus tijd voor Nieuwtjes 
Als eerste, voor al jullie Emulator people; er komt binnenkort een nieuwe grote update uit van EmuDeck. Dingen zoals UI updates, nieuwe emulatoren, de mogelijkheid om games vanaf een USB stick over te zetten, betere intergratie in SteamOS en gebruik van bestaande controls/sensors, etc.Er is een stoere nieuwe tweak uit: overclock je Steam Deck scherm over naar 70Hz! Op deze github repo kan je naast het script ook een hele guide vinden en uitleg hoe het werkt.

Voor sommige eSport games is 70Hz vast wel handig, maar persoonlijk zie ik daar niet het nut van in: je speelt uiteindelijk toch op een gamepad en je zal altijd verliezen van muis/keyboard gamers.
Een groter voordeel van de 70Hz optie, in mijn ogen, is dat je nu ook 35Hz als refresh rate optie kan kiezen. Dit is ideaal voor zwaardere games die nét niet de 40Hz halen, zoals Cyberpunk en Spiderman. Persoonlijk vind ik 30Hz net iets te laag, en 35Hz is toch 16% sneller!
Deze week stond ook in het teken van nieuwe en bestaande AAA game (beta) releases, en zo geweldig als het Valve development team en de Steam Deck community is, zijn al veel issues en opstart problemen opgelost in de eerste paar dagen
Die laatste is bijzonder cool want dit geeft aan dat de Source 2 engine erg goed draait op de Deck. Hopelijk gaat Valve nu weer een beetje meer games maken met hun nieuwe engine
Er is ook weer nieuws op driver gebied. Phoronix vermeldt dat er een vroege versie van de AMDGPU driver voor de Linux 6.4 kernel wordt beschikbaar gemaakt voor testen. Er zitten een aantal nieuwe features in de driver, die ik veelal niet begrijp
Als laatste nog een mooie toevoeging aan onze discussie over Video + USB3.1 + Charging tegelijk op de Deck. Een gebruiker op Reddit heeft een compacte usb-c plug gevonden die alles aan kan:

Het gaat om de Nubia RedMagic adapter. Potentieel kan deze ook Displayport doorgeven!
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Echt vervelend voor je man, zit je op iets te wachten en werkt het niet naar behoren.Goldenpants0291 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Het is een UPS return label. Dus geen GLS. Wellicht zit die dichter bij huis?
Naja ik lees wel veel goede dingen over de retour procedure.
Wauw Steam gaf aan dat de verzending 2-4 weken duurde en heb 4 dagen geleden besteld maar hij is al verzonden
Nu duurt alleen mijn PM991a tot maximaal 4 mei tot die er is 
Edit: binnen! Wow dat ging snel!
[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 24-03-2023 14:37 ]
Oh dat scheelt. Bedankt voor de info!Pierre_nr1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:29:
[...]
UPS komt het thuis ophalen, als je dat wenst. Heb ik ook laten doen toen ik mijn Steam Deck moest opsturen voor het repareren van een defect trackpad.
Had ‘m net in m’n handen en het lijkt wel alsof het gerammel minder aan het worden is. Voelen nog steeds niet hetzelfde maar de linker voelt minder ‘kapot’ dan hiervoor.
Kijk het nog een paar dagen aan denk ik.
Veel speel plezierSantee schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:16:
Wauw Steam gaf aan dat de verzending 2-4 weken duurde en heb 4 dagen geleden besteld maar hij is al verzondenNu duurt alleen mijn PM991a tot maximaal 4 mei tot die er is
Samsung s24, Samsung Watch ultra, Steamdeck, Nintendo Switch light, PS 4, iPad Pro 2022
Misschien ook interessant voor een ander, zag dat een Kingston 512GB Micro SD kaartje momenteel 37 euro is op Amazon. Er waren wel een aantal goedkopere te vinden, maar durf zo'n no-name brand ook weer niet aan.ZpAz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:18:
Heb sinds vandaag mijn 64GB model binnen. 40GB is wat er ongeveer over is als er geen games op staan, hier gaan games van tegenwoordig al snel overheen. Heb nu zelfs het gevoel dat 256GB krap aan zou zijn, en 512 toch echt wel wenselijk is.
Hier een crosspost van het retro gaming topic:
Zo laatste dagen flink wat tijd in de witcher gestoken. Ik moet zeggen, hij speelt toch wel lekker weg. Controls waren echt wennen, maar de control scheme op de steam deck zit toch best goed in elkaar als je de touch pads gewend bent. Ja besturing is wat clunky, maar dat was in die tijd wel vaker in 3rd persons games. Het verhaal is af en toe moeilijk te volgen, komt denk ik voornamelijk omdat side en main quests enorm door elkaar lopen. Je moet dezelfde karakters spreken voor meerdere quests. Sommige sidequests zijn ook weer zo lang dat het niet duidelijk meer is dat het een sidequest is
. Daardoor staan er ook teveel quests open. Ook zie je dat er geen duidelijk goed of fout pad is waardoor de impact van keuzes pas duidelijk zijn als het te laat is
.
Voelt allemaal als een old school rpg en dat bedoel ik positief. Ik hou daar wel van. Al met al een echte aanrader, als je aan de besturing kan wennen. Denk dat de remake met moderne controls wel eens een succes kan worden.
Voor mij overigens de eerste witcher game die ik speel, heb deel 3 een uurtje op mijn pc gespeeld. Had de intentie hem weer op te pakken, maar gamen op een console is veel relaxter. Verder nogmaals, wat is de steamdeck toch een mooi en veelzijdig apparaat. Super apparaat voor retro gaming en emulatie.
Zo laatste dagen flink wat tijd in de witcher gestoken. Ik moet zeggen, hij speelt toch wel lekker weg. Controls waren echt wennen, maar de control scheme op de steam deck zit toch best goed in elkaar als je de touch pads gewend bent. Ja besturing is wat clunky, maar dat was in die tijd wel vaker in 3rd persons games. Het verhaal is af en toe moeilijk te volgen, komt denk ik voornamelijk omdat side en main quests enorm door elkaar lopen. Je moet dezelfde karakters spreken voor meerdere quests. Sommige sidequests zijn ook weer zo lang dat het niet duidelijk meer is dat het een sidequest is
Voelt allemaal als een old school rpg en dat bedoel ik positief. Ik hou daar wel van. Al met al een echte aanrader, als je aan de besturing kan wennen. Denk dat de remake met moderne controls wel eens een succes kan worden.
Voor mij overigens de eerste witcher game die ik speel, heb deel 3 een uurtje op mijn pc gespeeld. Had de intentie hem weer op te pakken, maar gamen op een console is veel relaxter. Verder nogmaals, wat is de steamdeck toch een mooi en veelzijdig apparaat. Super apparaat voor retro gaming en emulatie.
Nou steam deck hier ook een paar dagen in bezit. Bevalt super tot nu toe, battle net erop emudeck erop heerlijk.
Nu heb ik alleen een een displaylink dock voor de laptop, hier wil ik ook mijn steamdeck op aansluiten, maar dit werkt helaas niet naadloos en werkt vaker niet dan wel. Installatie van de software is gelukt, maar in de praktijk werkt het niet zo goed als ik zou willen.
Zit daarom te denken om het officiële dock te kopen of deze.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Iemand ervaring mee? (Ook icm een laptop)
Nu heb ik alleen een een displaylink dock voor de laptop, hier wil ik ook mijn steamdeck op aansluiten, maar dit werkt helaas niet naadloos en werkt vaker niet dan wel. Installatie van de software is gelukt, maar in de praktijk werkt het niet zo goed als ik zou willen.
80 euro voor een dock zonder oplader vind ik vrij duur, als je bedenkt dat de officiele 100 euro is met oplader.Ruudox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:49:
Nou steam deck hier ook een paar dagen in bezit. Bevalt super tot nu toe, battle net erop emudeck erop heerlijk.
Deze (Benazcap Steam Deck Docking Station) heb ik gekocht, werkt prima met de Steam Deck. Ik heb geen laptop met usb-c, dus dat kan ik niet testen.Ruudox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:49:
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
ah thanks, niet gezien dat er geen oplader bij zat. (reden was ook ik heb nog binnen van bol.com, maar die kan ik ook voor andere dingen inzetten)Militia Pilot schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:42:
[...]
80 euro voor een dock zonder oplader vind ik vrij duur, als je bedenkt dat de officiele 100 euro is met oplader.
mmm oke dat is wel een heel mooi prijsje. werkt deze out of de box zonder software te installeren?Arrogant schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:45:
[...]
Deze (Benazcap Steam Deck Docking Station) heb ik gekocht, werkt prima met de Steam Deck. Ik heb geen laptop met usb-c, dus dat kan ik niet testen.
staat ook in "#1 in Dockingstations voor laptop" dus ga er va uit van wel.
Volgens mijn werken die allemaal met grofweg dezelfde protocollen. Data+HDMI+Power Delivery.
Ik heb deze gekocht https://www.amazon.nl/dp/B0BGHZ2W9N en die werkt ook prima met Samsung Dex of met de Surface Go.
En de 2 losse usb-c hubs op de werkkamer werken op hun beurt ook weer met de Steam Deck. Kan dat ding op elk scherm in huis aansluiten
Ik heb deze gekocht https://www.amazon.nl/dp/B0BGHZ2W9N en die werkt ook prima met Samsung Dex of met de Surface Go.
En de 2 losse usb-c hubs op de werkkamer werken op hun beurt ook weer met de Steam Deck. Kan dat ding op elk scherm in huis aansluiten
[ Voor 4% gewijzigd door BM op 27-03-2023 06:46 . Reden: referrals zien we liever niet :) ]
Geen extra software nodig.Ruudox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:30:
mmm oke dat is wel een heel mooi prijsje. werkt deze out of de box zonder software te installeren?
staat ook in "#1 in Dockingstations voor laptop" dus ga er va uit van wel.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
@BM Sorry, ik was me er niet eens van bewust dat het een referral was
Verder; weet iemand iets van stickers oid voor de touchpads die het oppervlak gladder maakt? Als ik op internet ga zoeken dan vind ik vooral stickers met allerlei fancy patroontjes maar dat zoek ik niet. Ik gebruik de touchpads best veel voor games en ik heb echt enorme moeite met die sandstone structuur. Het gevoel is vreselijk en het irriteert snel. Ben me bewust dat er haast geen grotere FWP dan dit is maar goed
Advies a.u.b. begin juni ga ik op vakantie, met de release van Diablo 4. Wil het toch niet helemaal missen (al denkt de vrouw daar anders over) ;-)
Zit nu in dubio, laptop of een steamdeck... Wat zouden jullie aanraden?
@Protax denk dat je al kan raden wat hier het advies gaat zijn
Maar om je toch een beetje objectief op weg te helpen, wat wil je nog meer doen met het apparaat anders dan gamen? Als het primair een gaming apparaat moet zijn en met controller spelen geen probleem vind om met een controller te spelen, dan is de steamdeck echt een killer apparaat. Ook games waar je normaal een keyboard en muis gebruikt kan je met de steam deck spelen, het is even wennen en zal nooit helemaal hetzelfde zijn maar de trackpads bieden hier een uitkomst. De control customization is enorm uitgebreid op de steam deck, je kan zelfs virtuele menu's aanmaken zodat je daar keyboard keys onder steek. Die zit gelinkt aan de locatie op je trackpad. Dat werkt echt heel goed. Nu hoef je dit niet zelf te doen, de community heeft eigen layouts en standaard laad steam al een layout. De sleepmodus gebruik ik nu ook veelvuldig, even 15 min gamen, ding aan de kant om later weer op te pakken. Je zit in 1 sec weer in de game. Denk dat je dat je tegen hetzelfde prijspunt niet dezelfde performance in een laptop kan vinden. Ik kan nog uren doorgaan over hoe mooi de SD is
. Nadelen: Batterijduur is wat kort, maar kan er mee vooruit. Scherm kwaliteit is ook niet denderend. Als er een OLED upgrade komt gaat die er meteen in.
Wil je meer kunnen dan gamen, dan zou ik de steamdeck aan me voorbij laten gaan. Je kan hem docked in desktop mode gebruiken als een mini PC, maar op een laptop werkt dat toch net wat makkelijker.
Maar om je toch een beetje objectief op weg te helpen, wat wil je nog meer doen met het apparaat anders dan gamen? Als het primair een gaming apparaat moet zijn en met controller spelen geen probleem vind om met een controller te spelen, dan is de steamdeck echt een killer apparaat. Ook games waar je normaal een keyboard en muis gebruikt kan je met de steam deck spelen, het is even wennen en zal nooit helemaal hetzelfde zijn maar de trackpads bieden hier een uitkomst. De control customization is enorm uitgebreid op de steam deck, je kan zelfs virtuele menu's aanmaken zodat je daar keyboard keys onder steek. Die zit gelinkt aan de locatie op je trackpad. Dat werkt echt heel goed. Nu hoef je dit niet zelf te doen, de community heeft eigen layouts en standaard laad steam al een layout. De sleepmodus gebruik ik nu ook veelvuldig, even 15 min gamen, ding aan de kant om later weer op te pakken. Je zit in 1 sec weer in de game. Denk dat je dat je tegen hetzelfde prijspunt niet dezelfde performance in een laptop kan vinden. Ik kan nog uren doorgaan over hoe mooi de SD is
Wil je meer kunnen dan gamen, dan zou ik de steamdeck aan me voorbij laten gaan. Je kan hem docked in desktop mode gebruiken als een mini PC, maar op een laptop werkt dat toch net wat makkelijker.
Hoewel ik dit ook echt een killer feature vindt op de Steam Deck zal dit voor Diablo IV niet werken.cold_as_ijs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:19:
@Protax denk dat je al kan raden wat hier het advies gaat zijn![]()
De sleepmodus gebruik ik nu ook veelvuldig, even 15 min gamen, ding aan de kant om later weer op te pakken. Je zit in 1 sec weer in de game
Maar als het je echt te doen is om deze game is de Steam Deck wel een goede keuze aangezien ze hard aan het werk zijn met Proton (er is zelfs een specifieke Proton versie voor Diablo IV) om deze game zo goed mogelijk te laten draaien op de Steam Deck.
Daarnaast heeft de game volledige controller support en dat komt de spelervaring enorm ten goede.
Als je naast Diablo IV ook nog andere dingen op je Steam Deck wil doen (lees: hem wil gebruiken als een portable PC) dan is een laptop wellicht een betere keuze @Protax
Samsung EVO Plus microSD Card (2021) 512GB in de aanbieding bij bol.com: €34,99
Chips net deze gehaald toen de andere Tweaker hem linkte: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_detailsArrogant schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:12:
Is er een werkelijk verschil tussen deze?
Ja, is echt voor gamen. Zie mezelf hem bijv. ook gebruiken in de tuin / blokhut ;-) Lijkt me praktischer dan een laptop.cold_as_ijs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:19:
@Protax denk dat je al kan raden wat hier het advies gaat zijn![]()
Maar om je toch een beetje objectief op weg te helpen, wat wil je nog meer doen met het apparaat anders dan gamen? Als het primair een gaming apparaat moet zijn en met controller spelen geen probleem vind om met een controller te spelen, dan is de steamdeck echt een killer apparaat. Ook games waar je normaal een keyboard en muis gebruikt kan je met de steam deck spelen, het is even wennen en zal nooit helemaal hetzelfde zijn maar de trackpads bieden hier een uitkomst. De control customization is enorm uitgebreid op de steam deck, je kan zelfs virtuele menu's aanmaken zodat je daar keyboard keys onder steek. Die zit gelinkt aan de locatie op je trackpad. Dat werkt echt heel goed. Nu hoef je dit niet zelf te doen, de community heeft eigen layouts en standaard laad steam al een layout. De sleepmodus gebruik ik nu ook veelvuldig, even 15 min gamen, ding aan de kant om later weer op te pakken. Je zit in 1 sec weer in de game. Denk dat je dat je tegen hetzelfde prijspunt niet dezelfde performance in een laptop kan vinden. Ik kan nog uren doorgaan over hoe mooi de SD is. Nadelen: Batterijduur is wat kort, maar kan er mee vooruit. Scherm kwaliteit is ook niet denderend. Als er een OLED upgrade komt gaat die er meteen in.
Maar eens verdiepen in welke versie ik moet aanschaffen!
Voor mijn beelvorming, werkt zo'n game direct bij de release of gaan hier dagen / weken overheen voordat het werkt voor de deck?
Ik had hem net gisteren voor €44,99 besteld, dus snel via de chat contact gehad met Bol. Kreeg direct een waardebon van €10, dus mocht je hem ook net besteld hebben. (Ik vroeg of ik hem terug moest sturen, kreeg een standaard verhaal over dat prijzen kunnen veranderen maar uitcoulance direct een waardebon. Is goedkoper dan dat ze je retour moeten verwerken).Arrogant schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:12:
Alleen het merk, en het design. verder is het een zelfde kaart met een zo goed als zelfde specsSantee schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Chips net deze gehaald toen de andere Tweaker hem linkte: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Dit is het verschil (volgens SanDisk):Santee schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Chips net deze gehaald toen de andere Tweaker hem linkte: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Respect! Ik heb ook geprobeerd om de eerste Witcher te spelen op de Deck, maar ik kreeg dat spel echt niet in de vingers. Ik heb echt 5 of 6 verschillende control schema's geprobeerd, community downloaded, zelf nog dingen aan gepast, dit dat zus zo. Vervolgens het spel maar gewist.cold_as_ijs schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:03:
Zo laatste dagen flink wat tijd in de witcher gestoken. Ik moet zeggen, hij speelt toch wel lekker weg. Controls waren echt wennen, maar de control scheme op de steam deck zit toch best goed in elkaar als je de touch pads gewend bent.
Nou de meeste 3rd person spellen hebben gewoon Xbox/controller layout. Das geen enkel punt bij de Deck. Witcher 1 is een flinke uitzondering. Ik wacht nog op de remake denk ikJa besturing is wat clunky, maar dat was in die tijd wel vaker in 3rd persons games.
Voor 400€ heb je niet echt een laptop waar je een beetje op kan gamen. Wil je het apparaat wat je gaat kopen ook gebruiken voor iets anders dan één spel (Diablo) en één locatie (Vakantie)?Protax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:28:
Advies a.u.b. begin juni ga ik op vakantie, met de release van Diablo 4. Wil het toch niet helemaal missen (al denkt de vrouw daar anders over) ;-)
Daar heb je zeker een punt! Zou niet weten, waarvoor ik hem anders zou willen gebruiken. Vooral games zoals Diablo / Last Epoch etc. Denk dat er ook wel emulators beschikbaar zijn, voor wat oudere games? Dat lijkt me ook lachen.XanderDrake schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:37:
[...]
Voor 400€ heb je niet echt een laptop waar je een beetje op kan gamen. Wil je het apparaat wat je gaat kopen ook gebruiken voor iets anders dan één spel (Diablo) en één locatie (Vakantie)?
In deze review zag ik dat er ook een A1 kaartje werd getest. En qua laadtijden van games lijkt het geen verschil te maken.Arrogant schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:20:
[...]
Dit is het verschil (volgens SanDisk):
[Afbeelding]
Ik heb deze net vorige week besteldArrogant schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:12:
/edit: en na 2 minuten van Bol.com een cadeaubon van 10 euro gekregen
[ Voor 9% gewijzigd door Sjoan op 27-03-2023 13:38 ]
Over "wat" emulators moet je door dit topic heen kijken. Of zoeken op emudeck.Protax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:00:
[...]
Daar heb je zeker een punt! Zou niet weten, waarvoor ik hem anders zou willen gebruiken. Vooral games zoals Diablo / Last Epoch etc. Denk dat er ook wel emulators beschikbaar zijn, voor wat oudere games? Dat lijkt me ook lachen.
Dat gaat dan zeker goed komen.
Het werkt nog niet out of the box, maar er is al een oplossing beschikbaar.Protax schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Ja, is echt voor gamen. Zie mezelf hem bijv. ook gebruiken in de tuin / blokhut ;-) Lijkt me praktischer dan een laptop.
Maar eens verdiepen in welke versie ik moet aanschaffen!
Voor mijn beelvorming, werkt zo'n game direct bij de release of gaan hier dagen / weken overheen voordat het werkt voor de deck?
https://www.gamingonlinux...n-diablo-4-on-steam-deck/
Heel veel games werken gelukkig wel gewoon, de lijst wordt ook steeds langer. Games met ander launchers will soms problemen geven, soms moet je de launcher dan apart installeren. Ook verschillende multiplayer games werken helaas niet om dat de anti cheat niet wordt ondersteund. In ieder geval hoef je met de potentiele library in ieder geval de rest van je leven niet meer te vervelen.
Zijn hier ook mensen die wel eens experimenteren met software die niet via Steam is te verkrijgen? Op mijn PC is het mij eindelijk gelukt, na veel geklooi, om de visual novels Majikoi S en Majikoi A (A1 t/m A5) draaiend te krijgen met Engelse subs. Oplossing was met name het instellen van de system locale op Japan. Is het mogelijk om de aldus geïnstalleerde game directories rechtstreeks te kopiëren naar de Steam Deck? Of is dat veel te simpel gedacht (en moet je op de Steam Deck dus het hele installatieproces herhalen)?
"Es hört doch jeder nur, was er versteht."
Je moet beginnen om de view van isometric naar 3rd person te zetten. Raakte in het begin hierdoor al ontzettend in de war, geen idee waarom je het isometric zou willen spelen. Verder moet je aanleren om te sturen met de rechter trackpad. Dat werkt wonderbaarlijk goed. De stick is te gevoelig. Ik speel nog met de recomended layout van steam, heb alleen L4L5 en R4 anders gemapped. Verder niks.XanderDrake schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:37:
[...]
Respect! Ik heb ook geprobeerd om de eerste Witcher te spelen op de Deck, maar ik kreeg dat spel echt niet in de vingers. Ik heb echt 5 of 6 verschillende control schema's geprobeerd, community downloaded, zelf nog dingen aan gepast, dit dat zus zo. Vervolgens het spel maar gewist.![]()
[...]
Nou de meeste 3rd person spellen hebben gewoon Xbox/controller layout. Das geen enkel punt bij de Deck. Witcher 1 is een flinke uitzondering. Ik wacht nog op de remake denk ik
Dan kom je bij het zwaardvechten, je moet dus niet klikken maar de knop ingedrukt houden totdat je zwaard icoontje veranderd in een zwaard in het vuur. Dan is het kwestie loslaten en snel weer R2 indrukken. Zo kan je attack streak opbouwen. Als je klikt dan annuleert hij de aanval. Duurde bij mij echt serieus 10 uur ofzo totdat it doorhad, naja doorhebben ik was het gaan googlen

Anyway de geruchten praten over een release van 2026 pas van de remake, dus als je niet kan wachten (zoals ik) is het wel de moeite om even gewend te raken aan de controls.
Ik las dat switch emuleren goed werkt op de deck. Echter ben ik redelijk overweldigd en kom ik er niet uit. Het is kennelijk een flink proces wat je moet doorlopen en ik ben met youtube tutorials halverwege afgebroken omdat ik niet snapte wat er allemaal gevraagd werd. Kan iemand mij een goede guide pmen of linken?
Iemand nog een goede tip voor een beschermende case? Zat naar de Killerswitch te kijken, maar daar krijg je (imo) een hoop onzin bij en ze vesturen pas in juni en ik heb ook naar de Jsaux modcase gekeken, maar ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een stand dan wel een optie om accesoires achter op de SD te plakken.
Al ben ik een lichtelijk tempted door de fan optie van Jsaux
Wij hebben beneden een tegelvloer en daar door bang om de SD daar te gebruiken dus een beetje bescherming zou leuk zijn.Laat hem echt niet uit mijn handen vallen, maar mijzelf kennende zie ik hem wel een keer van de bank afglijden
Al ben ik een lichtelijk tempted door de fan optie van Jsaux
Wij hebben beneden een tegelvloer en daar door bang om de SD daar te gebruiken dus een beetje bescherming zou leuk zijn.Laat hem echt niet uit mijn handen vallen, maar mijzelf kennende zie ik hem wel een keer van de bank afglijden
In theorie is dit het enige dat je nodig hebt.Frez schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:46:
Ik las dat switch emuleren goed werkt op de deck. Echter ben ik redelijk overweldigd en kom ik er niet uit. Het is kennelijk een flink proces wat je moet doorlopen en ik ben met youtube tutorials halverwege afgebroken omdat ik niet snapte wat er allemaal gevraagd werd. Kan iemand mij een goede guide pmen of linken?
Overigens ben ik het wel met je eens dat er meer en betere geschreven handleidingen moeten zijn. Die zijn makkelijker te vernieuwen bij wijzigingen. Maar al te vaak valt men terug op YouTube-videos die om onverklaarbare redenen altijd net iets langer zijn dan 10 minuten.
Voor Switch (en nog wat andere consoles) heb je ook nog wel iets anders nodigThe Zep Man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:05:
[...]
In theorie is dit het enige dat je nodig hebt.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er meer en betere geschreven handleidingen moeten zijn. Die zijn makkelijker te vernieuwen bij wijzigingen. Maar al te vaak valt men terug op YouTube-videos die om onverklaarbare redenen altijd net iets langer zijn dan 10 minuten.
(ook @Frez)The Zep Man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:05:
[...]
In theorie is dit het enige dat je nodig hebt.
Ik ben voor ander retro-gaming related spul altijd erg fan van retrogamecorps, die heeft youtube, maar ook geschreven guides. Waaronder deze zeer uitgebreide en duidelijke guide over emulatie op steamdeck. Aanrader.
(Voor roms en bios-files kan hij je niet helpen, en mogen wij elkaar hier ook niet helpen)
Ikzelf zit niet zo in de emulatie op de Deck, maar volgens mij moet je even kijken naar EmuDeck of RetroArch. Dat zijn vaak complete gebruiksvriendelijke tools met bijbehorende uitleg.Frez schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:46:
Ondertussen een Steamdeck binnen van de recente sale (64GB, later een M2.2230) en moet zeggen dat ik er voorlopig heel blij mee ben. Ik heb hem vooral gekocht voor de form factor. Ik merk toch dat ik een range aan spellen heb (JRPG, TBS bvb) die ik toch minder snel speel achter mijn gamePC omdat mijn voorkeur eigenlijk niet uit gaat naar met een controller spelen. Maar ik heb in het verleden vaak genoeg handhelds gebruikt en dit is op zich wel een fijn gevoel om er naast te hebben.
Ik merk dat het gelijk een verandering is in mijn koopgedrag want Steamdeck verified maakt het nu veel interessanter. Wat dat betreft echt wel een succesverhaal voor Steam. Niet dat ik niet al hoofdzakelijk op/voor Steam kocht maar toch.
Ik merk dat het gelijk een verandering is in mijn koopgedrag want Steamdeck verified maakt het nu veel interessanter. Wat dat betreft echt wel een succesverhaal voor Steam. Niet dat ik niet al hoofdzakelijk op/voor Steam kocht maar toch.
Dat het goed werkt is simpelweg onzin. Ja er zijn games die goed werken, maar zeker niet het merendeel. Als groot emu liefhebber heb ik het zelfs helemaal opgegeven met de Switch emulatie op de SDFrez schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:46:
https://yuzu-emu.org/game/ (compatible list)
Bovenstaande lijst werkt op de pc versie van Yuzu. Op de SD versie van Yuzu werkt nog minder.
Games die ik er op heb staan en goed werken zijn :
Animal crossing (lange laadtijden)
Kirby Forgotten Land
Super Mario 3D world
THPS 1+2
Rune Factory 4 special
Alex the Kid
Cadence of Hyrule
Mario Kart
Dus ja het kan dat er een game werkt die je net wilt spelen, maar reken er niet op dat je elke game kan spelen. Als je niet gevoelig bent voor graphical of sound glitches dan kan je bv. Mario Golf en Tennis ook spelen.
Voor mij stopt emulatie op de SD bij de PS2 (misschien PS3) en de WiiU. Alles daar na (en Xbox) is meer gezeur dan het waard is imo.
Nou mijn SD is vandaag aangekomen in Frankfurt.
Vanaf daar zou die nu naar Praag moeten gaan. Ik hoop dat ie daar dan morgen aan mag komen..
Wel vandaag mijn SSD binnen gekregen. Dus die kunnen we gelijk vervangen zodra ik een werkende Steam Deck in huis heb.
Vanaf daar zou die nu naar Praag moeten gaan. Ik hoop dat ie daar dan morgen aan mag komen..
Wel vandaag mijn SSD binnen gekregen. Dus die kunnen we gelijk vervangen zodra ik een werkende Steam Deck in huis heb.
Normaal is het doorsturen een intern probleem voor Valve.Goldenpants0291 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:28:
Nou mijn SD is vandaag aangekomen in Frankfurt.
Zodra ze hem hebben ingecheckt(in dit geval in Duitsland) geven ze het groene licht voor het sturen van een vervanger.
Steam Support zegt nu iets vergelijkbaars inderdaad. Ik had gevraagd of ik nog een T&T krijg voor het stukje Frankfurt naar Praag.PBloem schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:46:
[...]
Normaal is het doorsturen een intern probleem voor Valve.
Zodra ze hem hebben ingecheckt(in dit geval in Duitsland) geven ze het groene licht voor het sturen van een vervanger.
En toen kreeg ik een bericht terug waarin ze zeiden dat de SD nu binnen is. De distributeur de inhoud verifieerd en er dan een nieuwe klaargemaakt wordt voor verzending.. Ik ben heel benieuwd hoe lang ik nog zonder SD moet doen!
Ik heb tot nu toe bij mijn aankopen helemaal niet gelet op steam verifiedPheace schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:06:

Klopt, maar er zijn ook echt spellen die niet werken. Een voorbeeld is Jamestown+. Die werkt niet door een bug van het spel in combinatie met Proton en een AMD-videokaart.cold_as_ijs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:06:
Merk dat genoeg games die niet verified zijn toch gewoon werken, soms met workaround.
Misschien kun je ProtonDB voegen aan je OP aangezien je TS bent?The Zep Man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Klopt, maar er zijn ook echt spellen die niet werken. Een voorbeeld is Jamestown+. Die werkt niet door een bug van het spel in combinatie met Proton en een AMD-videokaart.
‘Unsupported’ op de Deck zelf hoeft niet zoveel te betekenen maar als er bij ProtonDB ‘borked’ staat dan hoef je het niet eens te proberen.
Edit: My bad, je bent niet de TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Evernote op 28-03-2023 15:17 ]
Ik ben mede-auteur en...Evernote schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:17:
[...]
Misschien kun je ProtonDB voegen aan je OP aangezien je TS bent?
‘Unsupported’ op de Deck zelf hoeft niet zoveel te betekenen maar als er bij ProtonDB ‘borked’ staat dan hoef je het niet eens te proberen.
Edit: My bad, je bent niet de TS.
Wish granted! 🪄✨
Klopt, dat was inderdaad iets te simplistisch geformuleerd. Ik bedoelde uiteraard dat het plots belangrijk was dat het op de Steamdeck werkte (ongeacht of die geverifieerd is of niet).cold_as_ijs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Ik heb tot nu toe bij mijn aankopen helemaal niet gelet op steam verified. Merk dat genoeg games die niet verified zijn toch gewoon werken, soms met workaround. Mijn backlog is toch groot genoeg dat 1 game het verschil niet gaat maken
Ik heb nu 2 dagen mijn deck en die trackpad als muis is echt wennen.
Bij veel spellen speel ik ze dan liever op de desktop.
Dead cells en andere platforms spelen goed weg maar endless legend vind ik wat druk op zon klein schermpje.
Torchlight twee was een deceptie steeds moeten klikken om ergens heen te lopen is vervelend.
Dead cells en andere platforms spelen goed weg maar endless legend vind ik wat druk op zon klein schermpje.
Torchlight twee was een deceptie steeds moeten klikken om ergens heen te lopen is vervelend.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Ik ben zelf ook nooit echt fan geworden van de trackpads (ook een steam controller gehad en daarop vond ik ze ook al niks). Gelukkig ondersteunen de meeste games gewoon controllers.WillemAtHome schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:56:
Torchlight 2 helaas niet, ook al hebben ze wel console varianten uitgebracht. Op de Switch bijvoorbeeld heb ik de game nog met veel plezier gespeeld (waarschijnlijk de game geweest waar ik de meeste uren in gestopt heb op switch). En daarmee een van de weinige uitzonderingen die beter spelen op de switch dan op de deck.
Torchlight 2 was voor mij ook echt een teleurstelling. Zo zeer zelfs dat ik nog geen andere ARPG heb geprobeerd daarna.WillemAtHome schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:56:
Daartegen vind ik een game als Chained Echoes werkelijk geweldig, die zou ik op de PC nooit gespeeld hebben.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Veruit de meeste games hebben gelukkig wel controllersupport tegenwoordig. De trackpad is zeer geschikt voor bepaalde games zoals (point-and-click-) adventures of iets unieks als Getting Over It.
Maar het meest handige is toch wel om net die specifieke dingen te doen in pc games omdat de de ontwikkelaar er vanuit gaat dat je een muis of trackpad bij de hand hebt. Zoals het klikken op een tekstvak of besturing in hoofdmenus.
Wat wel handig kan zijn is om ze te gebruiken als extra knoppen in games die veel input vereisen.
Als hoofdinput voor alles wat drukker is dan bovenstaande zou ik ze ook niet gebruiken.
Maar het meest handige is toch wel om net die specifieke dingen te doen in pc games omdat de de ontwikkelaar er vanuit gaat dat je een muis of trackpad bij de hand hebt. Zoals het klikken op een tekstvak of besturing in hoofdmenus.
Wat wel handig kan zijn is om ze te gebruiken als extra knoppen in games die veel input vereisen.
Als hoofdinput voor alles wat drukker is dan bovenstaande zou ik ze ook niet gebruiken.
Ik heb ze inderdaad ook wel gebruikt om bv in borderlands 3 als wapen switch te dienen, dat was wel heel handig. Ook veel mogelijkheden, zo had ik ze ingesteld om met swipes te werken wat voor mij nauwkeuriger werkte dan puur op positie. Dus naar boven, onder, links of rechts swipen voor de vier wapens.
Iemand ervaring met streamen naar je deck vanuit de PC? Ik krijg in principe alle games wel gestreamd behalve Judgment nu... de knop om te streamen is niet zichtbaar terwijl dit bij andere games wel is.
Via moonlight werkt helaas slecht daar de controls niet functioneren.
Ik gebruik Sunhine/Moonlight om te streamen naar m'n Deck en dat werkt vlekkeloos, eigenlijk.
Wat bedoel je met "de knop om te streamen"? Bedoel je de MoonDeck plugin soms?
Wat bedoel je met "de knop om te streamen"? Bedoel je de MoonDeck plugin soms?
Ik gebruik in games vaak de trackpad als muis en klik met de backward pedal. Dus die knoppen die achter de deck zitten. Rechtsboven voor linkermuisklik en rechteronder voor rechtermuisklik. Werkt perfect in bijv. Project zomboid.WillemAtHome schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:56:
En ik ben van plan met Batocera Batocera aan de slag te gaan: een volledig OS voor emulatie, dat je vanaf sd-kaart kan draaien.XanderDrake schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:38:
[...]
Ikzelf zit niet zo in de emulatie op de Deck, maar volgens mij moet je even kijken naar EmuDeck of RetroArch. Dat zijn vaak complete gebruiksvriendelijke tools met bijbehorende uitleg.
Voor mij lijkt dat de enige (of iig makkelijkste) optie om de Sinden lightgun te gebruiken met de Steam Deck (ja, en dan op de TV).
Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.
Die manier heb ik ook ontdekt.Frez schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:52:
[...]
Ik gebruik in games vaak de trackpad als muis en klik met de backward pedal. Dus die knoppen die achter de deck zitten. Rechtsboven voor linkermuisklik en rechteronder voor rechtermuisklik. Werkt perfect in bijv. Project zomboid.
Werkt redelijk voor mij.
Waarschijnlijk is mijn oude lijf gewoon te onnauwkeurig om snel met enige preciesie de trackpad te bedienen.
Na 35 jaar kbm is het even wennen.
Ik verbaas me altijd over hoe nauwkeurig mijn zoon is met een controller in fortnight.
Ik moet er zelf niet aan denken.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
ik gebruik zelf sunshine (host met windows) icm moonlight client op steamdeck. Voor controller support moest ik een extra tooltje installeren https://github.com/ViGEm/ViGEmBus/releases/tag/v1.21.442.0v1ncent19 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:59:
Iemand ervaring met streamen naar je deck vanuit de PC? Ik krijg in principe alle games wel gestreamd behalve Judgment nu... de knop om te streamen is niet zichtbaar terwijl dit bij andere games wel is.
Ik hoor zoveel mensen over gamen met trackpad dat ik voor het bestellen me afvroeg of er wel een touch screen op zat! Is het scherm gewoon te klein om op de interface-elementen te drukken meestal?Frez schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:52:
[...]
Ik gebruik in games vaak de trackpad als muis en klik met de backward pedal. Dus die knoppen die achter de deck zitten. Rechtsboven voor linkermuisklik en rechteronder voor rechtermuisklik. Werkt perfect in bijv. Project zomboid.
Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.
@dwizzy ligt er natuurlijk aan welke games je speelt, maar normaal gesproken wil je tijdens het gamen je handen aan de controllers houden. Het is een beetje onhandig om dan het touch screen gebruiken, maar het is natuurlijk niet onmogelijk
Touch werkt prima, maar zoals @cold_as_ijs inderdaad zegt: het is onhandig om constant van controller-grips naar touchscreen te bewegen. Het is niet zoals een tablet of smartphone waar je constant met je vinger(s) vlakbij het scherm zit.dwizzy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:58:
[...]
Ik hoor zoveel mensen over gamen met trackpad dat ik voor het bestellen me afvroeg of er wel een touch screen op zat! Is het scherm gewoon te klein om op de interface-elementen te drukken meestal?
Je moet één van de twee kanten loslaten (en de Steam Deck is best groot en zwaar, dus het beethouden met maar één hand is ook niet het fijnste), vervolgens je hand naar het scherm bewegen, iets aanraken, en dan weer je hand terugbewegen naar de grip. Klinkt als iets vrij kleins, maar als je dat tientallen keren moet doen in een korte tijd, dan wordt dat al snel vrij vervelend.
The devil is in the details.
Begrijp ik, maar geef het een kans. Ik moet zeggen dat het na wat oefenen echt flawless werkt voor me. Veel plezier met je nieuwe deck :-)WillemAtHome schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Die manier heb ik ook ontdekt.
Werkt redelijk voor mij.
Waarschijnlijk is mijn oude lijf gewoon te onnauwkeurig om snel met enige preciesie de trackpad te bedienen.
Na 35 jaar kbm is het even wennen.
Ik verbaas me altijd over hoe nauwkeurig mijn zoon is met een controller in fortnight.
Ik moet er zelf niet aan denken.
Hoe zetten jullie roms over op de Steam deck? Via een externe hdd / ssd of is er een handigere methode?
Warpinator/WinpinatorBazziek schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:54:
Hoe zetten jullie roms over op de Steam deck? Via een externe hdd / ssd of is er een handigere methode?
Die kreeg ik zelf niet werkend, maar dat kan een stukje pebcak zijn... Steam deck is wel zichtbaar op pc, maar andersom is deze niet zichtbaar. Ik heb het de laatste keer via wetransfer gedaan, maar dat is niet bepaald ideaal.
Zelf gebruik ik SFTP. openssh server op de steamdeck en met Filezilla verbinden, werkt prima.
Ik gebruik zelf Anydesk om de deck te managen op afstand zeg maar.
Qua kopieren van kleine files ook, maar wil over op Rustdesk.
Voor kopieren vanaf mijn server doe ik dat via SMB. Maar meestal dus Anydesk (die er vanwege geen licentie unattended gewoon uit klapt na een tijdje) voor alle taken.
Qua kopieren van kleine files ook, maar wil over op Rustdesk.
Voor kopieren vanaf mijn server doe ik dat via SMB. Maar meestal dus Anydesk (die er vanwege geen licentie unattended gewoon uit klapt na een tijdje) voor alle taken.
Een voordeel van die methode is dat je ook niets extra's op de Steam Deck hoeft te installeren. SSH is immers al beschikbaar. Alleen even aanzetten.DizzyWeb schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:27:
Zelf gebruik ik SFTP. openssh server op de steamdeck en met Filezilla verbinden, werkt prima.
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.