Mij deze voormiddag de mijne besteld nu wachten op de track and trace code.
Horizon Zero Dawn en age of Empires 2 hd staan al klaar om te beginnen
Horizon Zero Dawn en age of Empires 2 hd staan al klaar om te beginnen
Ok, dan eens kijken. Mijn installer is wel of 2 oudRunTaker schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:34:
Decky had nu toch ook een installer dat je niet meer een pass hoeft op te geven. Hij zet er dan tijdelijk eentje op en verwijderd deze na de installatie.
Je kan de laatste versie in Desktopmodus via de browser downloaden van de decky site/github. Daar staat ook de info bij. In principe als je hem dan gedownload hebt, kan je Dolphin gebruiken om het bestand te openen.maartend schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:01:
[...]
Ok, dan eens kijken. Mijn installer is wel of 2 oud
Had hetzelfde pas en inderdaad de instructies van Reddit gevolgd. Recovery klinkt erger dan het is gezien je geen data kwijt raakt ofzo, maar als je een USB stick hebt liggen dan zou ik er gewoon voor gaan en je nieuwe password dan wel onthoudenmaartend schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:05:
[...]
Ik vermoed dat je users bedoelt, maar ook daar wordt mijn admin password gevraagd.
Jammer
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Je kan sowieso dit soort clickbait filmpjes de eerste 3 jaar gok ik wel totaal negeren. Alleen omdat er een nieuwe versie van een CPU/APU is gaat Valve niet het kindje met het badwater weggooien.XanderDrake schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:36:
The Phawx heeft een video uitgebracht die in mijn ogen netjes de geruchten weerlegt die rondgaan over een opkomende Steam Deck 2 release. Hint: het gaat niet alleen over performance.
[YouTube: The SteamDeck 2 Isn't Coming... Yet]
TLDR: er zijn drie goede redenen voor Valve om nu niet te werken aan een Deck 2
- De AMD 6800U met zijn 680M GPU was niet sneller dan de Valve APU op een 15 watt TDP (vanwege de zware CPU) en zelfs een nog niet uitgebrachte 7800U met een 780M zal niet super veel sneller zijn dan de Valve APU. Met een beetje geluk zitten we op 20-25% sneller op hetzelfde stroom gebruik, is niet voldoende waarschijnlijk om de R&D voor een nieuwe APU te verantwoorden
- SteamOS kan en zal nog een stuk sneller worden, met betere kernels, drivers en optimalisaties
- Er moet eerst nog een ander hardware project uitkomen: Valve's Deckard
PSN & XBL: Denkoyugo
[ Voor 6% gewijzigd door macdushi op 10-03-2023 11:09 ]
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Remember Me ook maar eens op de wishlist gezet. Ik vind die 3rd person spellen vaak wel erg lekker spelen, first person is (wanneer er moet worden gericht en geschoten) toch nog altijd moeilijk. Ik heb altijd alles met muis + toetsenbord gedaan, en op zich vind ik gyro op de SD een fijne oplossing, maar denk dat ik daar nog wel even wat meer mee moet gaan oefenen.XanderDrake schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:53:
OK, even kort mijn duit in het zakje: Ik speel vooral iets oudere AAA of AA games op de Deck, games die al lang op mijn todo lijst stonden. Deze draaien vaak perfect op hoge settings. Spellen zoals Control, Shadow of Mordor, Saints Row 3, Alain Wake, LA Noire.
Daarnaast speel ik soms Indy titels. Ik heb deze week Stray uitgespeeld. Erg leuk, draait heerlijk op de Deck, ondanks klachten van sommige. OK, je kan het niet 100% renderscale zetten, maar de upscaling werkt echt prima en de atmosfeer is geweldig. Die UE4 stotters waren er gewoon niet.
Ook heb ik recentelijk Journey gespeeld op de Deck. Geweldig platform daarvoor, omdat je niet wil stoppen met spelen, kan je de Deck gewoon mee nemen naar bed of desnoods het toilet.
Nu ben ik Remember Me aan het spelen, iets ouder spel dus draait vrij goed.
Gelukt. ThnxBeakzz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Had hetzelfde pas en inderdaad de instructies van Reddit gevolgd. Recovery klinkt erger dan het is gezien je geen data kwijt raakt ofzo, maar als je een USB stick hebt liggen dan zou ik er gewoon voor gaan en je nieuwe password dan wel onthouden
The following are the proper recovery steps
First, follow the directions on the Steam Deck Recovery Page to create a recovery media and boot from it. You will need a USB key and a USB-C hub for your deck; I highly recommend having a USB keyboard and mouse as well.
In the recovery environment, open "Terminal with repair tools". This will open a terminal window.
You can then reset your password with the following commands:
sudo ~/tools/repair_device.sh chroot
rm -f /var/lib/overlays/etc/upper/passwd
rm -f /var/lib/overlays/etc/upper/shadow
Reboot, and then you'll be able to set your own password again using passwd or the GUI.
This essentially allows you to remove the passwd and shadow overlay, reverting both files to their default version off the root/system partition. By default, the deck user has no password.
The first command uses SteamOS's scripts to mount the root and var partitions, and creates a subshell where the mounted root partition point is /.
The next two removes the overlay files.
Gamertag: FinrazielNL
Vervelend!Xlast88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:17:
Helaas moet ik mijn steamdeck opsturen als RMA, de L1 knop werkt niet meer.
Weet iemand of het makkelijk is om Emudeck over te zetten naar een nieuwe steamdeck? Als alles van emudeck op dit moment op een SD card staat?
Je kan toch een image maken van je huidige Steamdeck en deze weer terug zetten op de nieuwe? Dan zou je SD kaart toch weer op dezelfde manier gelezen moeten worden of mis ik iets?Xlast88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:17:
Helaas moet ik mijn steamdeck opsturen als RMA, de L1 knop werkt niet meer.
Weet iemand of het makkelijk is om Emudeck over te zetten naar een nieuwe steamdeck? Als alles van emudeck op dit moment op een SD card staat?
[ Voor 12% gewijzigd door Beakzz op 10-03-2023 16:44 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Evernote op 10-03-2023 17:55 ]
Deels eens, ik vind het ook jammer dat er geen oled versie is en zou serieus overwegen om over te stappen als ze een oled versie uitbrengen zelfs als dat de enige wijziging is... Maar mijn Switch heb ik verkocht, net omdat veel van die multiplats in mijn ervaring minder lekker lopen op de Switch. En dan vind ik een stabiele framerate (en zonder dat het écht naar aardappelkwaliteit terugschakelt) toch belangrijker.giantgiantus schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:40:
Eigenlijk het enige wat ik echt heel erg jammer vind is het gebrek aan een oled scherm. Als je van de switch oled overstapt op de SD merk je het verschil echt enorm. Dus alle multiplats speel ik dan toch maar op switch.
Kijk eens naar Decky & Vibrant Deck, dat maakt echt een behoorlijk verschil.giantgiantus schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:40:
Eigenlijk het enige wat ik echt heel erg jammer vind is het gebrek aan een oled scherm. Als je van de switch oled overstapt op de SD merk je het verschil echt enorm. Dus alle multiplats speel ik dan toch maar op switch.
[ Voor 9% gewijzigd door NosferatuX op 11-03-2023 23:07 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Speel je deze game ook nog op een ander platform? Want dan kan het aan de cloud save functie liggen. Als deze ook settings in de cloud opslaat gaat het fout.Evernote schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:51:
Ik ben nu voor het eerst een game tegengekomen die een ‘Platinum’ rating heeft volgens ProtonDB maar die uiteindelijk gewoon slecht werkt.
.....
]Instellingen worden niet bewaard waardoor ik iedere keer m’n instellingen (waaronder graphics) opnieuw kan instellen. Hij zet hem steeds ook te zwaar waardoor de game niet fijn speelt.
Stadia was beter....
Heb je plugins geïnstalleerd? Zoals Decky etc?NosferatuX schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:04:
lol..
zet me steamdeck net aan en hij gaat een update doen en daarna geen wifi meer. SD card wordt niet meer gezien.
geen zin om te troubleshooten dus denk ik doe wel een factoryreset maar dat doet ie ook niet, start alleen opnieuw op..
Is er een andere manier om een reset te doen behalve die vanuit het menu?
Kan hem niet eens meer uitzetten, ook afsluiten laat hem rebooten.
Wie/waar watvoor script is dat?Jeanpaulvdmost schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:17:
Ik speel op dit moment:
Hogwarts Legacy (met een aangepast scriptje, waardoor deze prima bespeelbaar is op medium / high settings) voor mij een van de beste games die ik
gespeeld heb.
een aanpasing op een ini bestandje hier staat beschreven wat je moet doen. Dit geeft minder framedrops en betere fps performance op redelijke reguliere settings. Wel wetende dat in sommige game delen enige seconde nodig heeft om in te laden. Dit is vaak eenmalig. En uiteraard wat ik al aangaf een SD is geen ps5
[ Voor 34% gewijzigd door Jeanpaulvdmost op 12-03-2023 11:23 ]
Nee had ik niet maar na de hele nacht uitgestaan te hebben (pwr bttn ingedrukt gehouden) starte hij op in installatie setup en na installatie werkt het weer. Die laatste update had het echt vernaggeld, ik laat hem hem nu op stable staanJeanpaulvdmost schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:43:
[...]
Heb je plugins geïnstalleerd? Zoals Decky etc?
kun je nog wel in de desktop omgeving komen?
anders:
dmv een recovery met USB drive, onlangs deze stappen gevolgd vanwege het wisselen van een SSD
https://help.steampowered.../view/1B71-EDF2-EB6D-2BB3
wil dit niet werken dan kan het een hardware issue zijn
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
Nee, ik speel de game exclusief op de Deck. Mijn oplossing nu is de game gewoon niet meer afsluiten want hij is geweldig en draait bijna een perfecte 60fps met ~10w totaal verbruik wat goed is voor ~3+ uur aan speeltijd.artificial_sun schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:41:
[...]
Speel je deze game ook nog op een ander platform? Want dan kan het aan de cloud save functie liggen. Als deze ook settings in de cloud opslaat gaat het fout.
Scherm van de switch is veel beter maar zo een beetje alles van de switch voelt veel beter en kwalitatiever aan. Haalde laatst toevallig mijn switch weer tevoorschijn en het eerste wat ik dacht was WOW wat is de steamdeck toch een groot, lomp en goedkoop aanvoelende apparaat.Frez schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:53:
Een vraag hier voor de experts(switch vs deck)
Ik heb hier een switch oled liggen waar veel te weinig op wordt gespeeld. Waarom? De games vind ik vaak te veel te duur, zelfs 2e hands vind ik ze nog erg prijzig. Plus ik ben ook geen fan van iedere franchise.
Waarom heb ik dan een switch? Het is mijn portable gaming machine. Dat vind ik super. Met name voor indies. De meeste AAA games speel ik op mn ps5 of 3080 gaming pc.
Concreet mijn vraag: verwachten jullie dat ik meer plezier zal hebben van een Deck? Zal ik mijn switch verkopen voor de aanschaf van een Deck?
Ik hou enorm van tweaken en ben een echte pc gamer met een leuke steam library. Ik wil vooral on the go (in bed/op de bank) gamen. Het grootste nadeel wat ik nu zelf even kan bedenken is dat ik het mooie oled scherm mis, minder batterij heb wellicht en straks de nieuwe zelda niet kan spelen.
Beide kopen vind ik geen optie. Met een ps5 en game pc vind ik 1 handheld voldoende. Ivm andere prioriteiten wil ik geen handhelds "verzamelen".
Grappig, iedere keer als ik de Switch pak stoor ik me juist aan het gebrek aan ergonomie en die irritant kleine sticks.NosferatuX schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:26:
[...]
Scherm van de switch is veel beter maar zo een beetje alles van de switch voelt veel beter en kwalitatiever aan. Haalde laatst toevallig mijn switch weer tevoorschijn en het eerste wat ik dacht was WOW wat is de steamdeck toch een groot, lomp en goedkoop aanvoelende apparaat.
Je brengt de Yuzu emulator wel heel positief in het licht. Kan zijn dat je net de goede games te pakken hebt , maar het merendeel heeft Graphical glitches of is gewoon helemaal onspeelbaar.cold_as_ijs schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:17:
@Frez scherm zal waarschijnlijk stapje achteruit zijn, verder echt een super apparaat. Als je chiaki4deck installeert kan je remote play van de Ps5 gebruiken. Voordeel is dat het wel gewoon zo goed als lag free werkt, ps remote play heeft om een of andere reden teveel lag.
Verder kan je gewoon je switch games via yuzu emulator op je deck spelen met betere performance.
Of het apparaat iets voor jou is, is moeilijk te zeggen. Maar in mijn ogen is het een hele mooie pc/console hybrid. Je hebt de flexibiliteit van de pc maar toch ook wel wat van de standaardisatie van de console. Het is niet dat zaken helemaal out of the box perfect staan, maar je hebt bijvoorbeeld de community controller lay-outs. Heb ze nog zelden moeten gebruiken.
Probeer hem bij een vriend/collega voor je hem koopt. Kan namelijk zijn dat hij voor jou niet lekker in de hand ligt. Heb al enkele reacties gelezen hier dat mensen hem weer verkocht hadden om die reden.
Satisfye grip en performance thumbsticks lossen dat wat mij betreft op. Dat laatste heb ik bij de SD ook gedaan.Evernote schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Grappig, iedere keer als ik de Switch pak stoor ik me juist aan het gebrek aan ergonomie en die irritant kleine sticks.
Met de Hori Split Pad Pro is de ergonomie opgelost maar al met al voelt het voor mij meer aan als speelgoed voor kinderen.
Welke thumbsticks gebruik je?Beakzz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Satisfye grip en performance thumbsticks lossen dat wat mij betreft op. Dat laatste heb ik bij de SD ook gedaan.
Ik heb mijn Switch verkocht omdat ik hem niet meer gebruikte ten faveure van de steam deck. Mij bevallen de typische Nintendo games ook niet zo heel goed, dus daar had ik de switch niet voor nodig. Bij andere games liep ik toch vaker tegen issues aan dat ze niet helemaal lekker lopen op de Switch, terwijl dat op de Deck veel beter ging (hoewel je soms zelf wat moet tweaken).Frez schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:53:
Een vraag hier voor de experts(switch vs deck)
Ik heb hier een switch oled liggen waar veel te weinig op wordt gespeeld. Waarom? De games vind ik vaak te veel te duur, zelfs 2e hands vind ik ze nog erg prijzig. Plus ik ben ook geen fan van iedere franchise.
Waarom heb ik dan een switch? Het is mijn portable gaming machine. Dat vind ik super. Met name voor indies. De meeste AAA games speel ik op mn ps5 of 3080 gaming pc.
Concreet mijn vraag: verwachten jullie dat ik meer plezier zal hebben van een Deck? Zal ik mijn switch verkopen voor de aanschaf van een Deck?
Ik hou enorm van tweaken en ben een echte pc gamer met een leuke steam library. Ik wil vooral on the go (in bed/op de bank) gamen. Het grootste nadeel wat ik nu zelf even kan bedenken is dat ik het mooie oled scherm mis, minder batterij heb wellicht en straks de nieuwe zelda niet kan spelen.
Beide kopen vind ik geen optie. Met een ps5 en game pc vind ik 1 handheld voldoende. Ivm andere prioriteiten wil ik geen handhelds "verzamelen".
Kennelijk wil hij vooral in z'n eigen huis op de SD gamen. Dan kan je altijd nog gebruik maken van Sunshine+Moonshine om games van PC naar SD te streamen, dan zijn die graphical glitches en framedrops vaak een stuk minder.Beakzz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Je brengt de Yuzu emulator wel heel positief in het licht. Kan zijn dat je net de goede games te pakken hebt , maar het merendeel heeft Graphical glitches of is gewoon helemaal onspeelbaar.
En niet enkel vage games, maar games als Mario’s + Rabbids, Mario tennis en Golf. Het is zeker niet zo dat je elke Switch game met betere performance op de sd kan spelen. Bij lange na niet.
Was niet bekend met deze problemen in yuzu, moet zeggen dat ik yuzu ook nog niet gebruikt heb. Baseerde mijn comment vooral op basis wat ik op het internet heb gelezen. Cemu draait tot nu toe de meeste wiiu games op de deck soepeler dan de op de wiiu. Dat is wel op ervaring gebaseerdBeakzz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Je brengt de Yuzu emulator wel heel positief in het licht. Kan zijn dat je net de goede games te pakken hebt , maar het merendeel heeft Graphical glitches of is gewoon helemaal onspeelbaar.
En niet enkel vage games, maar games als Mario’s + Rabbids, Mario tennis en Golf. Het is zeker niet zo dat je elke Switch game met betere performance op de sd kan spelen. Bij lange na niet.
Lijkt mij een no-brainer als ik dit lees. Gaming op Deck/PC is zooo veel goedkoper, ik ben de afgelopen tijd vooral games aan het spelen die ik (nagenoeg) gratis heb gekregen (Epic store, GOG en humble bundles bijv.). Je kan daarnaast de Deck tweaken tot je een ons weegt.Frez schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:53:
Ik hou enorm van tweaken en ben een echte pc gamer met een leuke steam library. Ik wil vooral on the go (in bed/op de bank) gamen.
[ Voor 8% gewijzigd door BM op 13-03-2023 14:12 ]
Roms moet je echt zelf uitzoeken waar je die vandaan haalt. Daar mogen we het hier op GoT niet over hebben namelijk.arhagoth schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:06:
Ik ben sinds vorig jaar ook in bezig van een steam deck.
Heb hem uit de doos gehaald, spellen gedownload en ben gaan spelen.
Heb er voor de rest nog geen tweaks aan gedaan.
hebben jullie nog tips of tricks om er meer uit te halen? (ik ben hierin nog echt een noob haha)
Eventueel nog leuke of makkelijke accessoires?
Daarnaast wil ik ook emulators gaan spelen.
Hiervoor had ik Emudeck gezien, dat lijkt me goed te doen.
[mbr]Vragen mbt (illegale) roms zijn hier niet op z'n plek. [/]
Alles wil ik op een Micro SD zetten.
Iemand enig ervaringen met deze kaart?
https://www.alternate.nl/...8712731&s2m_exaffid=24006
Ik heb deze kaart en werkt goed denk ik. Iig geen problemen meearhagoth schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:06:
Afhankelijk van hoe / waar je je Steam Deck vooral gebruikt:arhagoth schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:06:
Heb er voor de rest nog geen tweaks aan gedaan.
hebben jullie nog tips of tricks om er meer uit te halen? (ik ben hierin nog echt een noob haha)
Eventueel nog leuke of makkelijke accessoires?
Daarnaast wil ik ook emulators gaan spelen.
Hiervoor had ik Emudeck gezien, dat lijkt me goed te doen.
[mbr]Vragen mbt (illegale) roms zijn hier niet op z'n plek. [/]
Ik volg regelmatig het ETA PRIME channel op youtube. En daar komen vaak 6800U SFFPC's of handhelds aan bod. Vooral de laatste maanden zijn er veel mini pc's op de markt gebracht met een 6800U. (beelink, minisforum, ...)XanderDrake schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:36:
The Phawx heeft een video uitgebracht die in mijn ogen netjes de geruchten weerlegt die rondgaan over een opkomende Steam Deck 2 release. Hint: het gaat niet alleen over performance.
[YouTube: The SteamDeck 2 Isn't Coming... Yet]
TLDR: er zijn drie goede redenen voor Valve om nu niet te werken aan een Deck 2
[list=1]
• De AMD 6800U met zijn 680M GPU was niet sneller dan de Valve APU op een 15 watt TDP (vanwege de zware CPU) en zelfs een nog niet uitgebrachte 7800U met een 780M zal niet super veel sneller zijn dan de Valve APU. Met een beetje geluk zitten we op 20-25% sneller op hetzelfde stroom gebruik, is niet voldoende waarschijnlijk om de R&D voor een nieuwe APU te verantwoorden
Software is geen magie. Ik denk niet dat er uit pure software nog 15-20% performance verbeteringen kunnen komen. Dan gaat het echt over procentjes hier en daar. "nog een stuk sneller" lijkt me daarom erg relatief, of optimistisch. Het is al een half mirakel dat windows games zomaar op linux draaien en compleet vertaald worden. Dat is echt een subliem stukje software development van valve. Gewoon niemand doet ze het na, absoluut top!• SteamOS kan en zal nog een stuk sneller worden, met betere kernels, drivers en optimalisaties
Dat zal vast wel gelijktijdig uitkomen met Half life 3, ergens in 2033• Er moet eerst nog een ander hardware project uitkomen: Valve's Deckard
[/list]
Wat betreft Mesa........Evernote schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:00:Steam Deck OS Stable Update 3.4.6
Nieuwe update voor het stable kanaal is uitgebracht met o.a. een update voor de graphics driver.
Changelog:
• Fixed a focus issue with Forza Horizon 5
• Updated the graphics driver to Mesa 23.1, containing many functional and performance fixes:
- Fixed graphical corruption issues with Wo Long: Fallen Dynasty
- Ray-Tracing is now available in DOOM Eternal
- Fixed graphical corruption in Resident Evil 4
Link naar community post op Steam
*Een aantal mensen meld dat de driver nog altijd als een lagere versie wordt gerapporteerd maar dat Ray Tracing gewoon werkt in Doom Eternal, dit zou dus een display bug kunnen zijn.
Heroic heb ik zelf niet gebruikt, ben gewoon voor de installatie van Epic Game Store en GoG Galaxy 2.0 gegaan en dat werkt goed. Heb ook begrepen dat niet alle spellen goed werken in Heroic. Maar dat heb ik zelf nooit getest.Wekko306 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:28:
[...]
Afhankelijk van hoe / waar je je Steam Deck vooral gebruikt:
- een dock
- een kickstand
- een cover
- een screenprotector
- een grotere case (waar lader in last), of juist een kleinere
- een Nreal Air
Verder op de Steam Deck zelf:
- Emudeck
- Decky plugin loader (en dan vervolgens: Power tools, Vibrant deck CSS Loader)
- Cryoutilities
- Heroic, als je ook Epic en GoG gebruikt
Goede info! Thanks!Pierre_nr1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Wat betreft Mesa........
Volgens Lawrence Yang(Valve) :
'More detail: There are two Mesa drivers, one for Vulkan and one for OpenGL - the patch notes refer to an update to the Vulkan driver, which most modern games use. This isn’t reflected in Settings, which we’ll fix.'
De OpenGL driver is versie 22.2.0, maar de Vulkan driver is nieuwe versie 23.1. De Vulkan driver wordt het meest gebruikt, ook in Doom Eternal.
Eens. Ik hoop alleen dat ze ook een mooier apparaat maken. Die SD is echt wel dramatisch vind ik qua design omvang en overall clunkyness.Chk1975 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:28:
Dit is dus precies waarom ik zo blij ben met de steamdeck en nooit zou over stappen op een op zich mooi apparaat als die nieuwe aya neo.
Komt een demo uit van een zeer grote game (RE4) die niet lekker draait op de sd.
Paar dagen later al een fix van valve.
Eens. Ik hoop alleen dat ze ook een mooier apparaat maken. Die SD is echt wel dramatisch vind ik qua design omvang en overall clunkyness.Chk1975 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:28:
Dit is dus precies waarom ik zo blij ben met de steamdeck en nooit zou over stappen op een op zich mooi apparaat als die nieuwe aya neo.
Komt een demo uit van een zeer grote game (RE4) die niet lekker draait op de sd.
Paar dagen later al een fix van valve.
[ Voor 20% gewijzigd door dhrto op 14-03-2023 22:49 ]
Een Xbox dus?dhrto schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:46:of ze moeten een speciale uitgeklede versie maken met mid game quick resume.
Ik kan het je van harte aanraden. De Steam Deck is zoveel veelzijdiger dan een Switch en heeft in de afgelopen 4 weken hier in huis de Xbox én GamePC vervangen als main gaming device. Zowel voor mij als voor m’n zoon van 7. Switch heb ik meermaals te leen gehad maar heeft voor mij net te weinig games om écht de moeite waard te zijn.
Mooi!
Dank! Ik gebruik momenteel de ‘blauwe’ set knoppen die staan net iets hoger dan de originele knopen.verityn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Mooi!
Welke set van knoppen heb je gekozen? Tevreden?
Ik heb 25/2 de paarse backplate besteld en kreeg net verzendbevestiging
Ja. 512GB sd kaart en je ssd upgraden naar 256GBMimezz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:38:
Mijn Steam Deck 64gb zondag besteld, linkje naar GLS gekregen vandaag.
Mega hyped over dit apparaat. Heb gelijk GTA V en de Batman Arkham series gekocht om te spelen.
Mensen tips over must have addons/tweaks/accesoires?
Heb een screen protector en micro sd gehaald.
Thx,maartend schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:05:
[...]
Ja. 512GB sd kaart en je ssd upgraden naar 256GB
Arkham Knight en Arkham Origins zijn volgens Valve unsupported. Heb niet verder gekeken dan de officiele info hoor maar dat geeft meestal wel aan dat het niet gaat werken. Of ben je van plan er Windows op te zetten? Ik ben blij dat gamen onder Linux beter gesupport gaat worden. Windows komt er bij mij dus uit principe al niet op.Mimezz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:38:
Mijn Steam Deck 64gb zondag besteld, linkje naar GLS gekregen vandaag.
Mega hyped over dit apparaat. Heb gelijk GTA V en de Batman Arkham series gekocht om te spelen.
https://www.protondb.com/search?q=Arkhamprutsger schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:31:
[...]
Arkham Knight en Arkham Origins zijn volgens Valve unsupported. Heb niet verder gekeken dan de officiele info hoor maar dat geeft meestal wel aan dat het niet gaat werken. Of ben je van plan er Windows op te zetten? Ik ben blij dat gamen onder Linux beter gesupport gaat worden. Windows komt er bij mij dus uit principe al niet op.
Nja met proton lijken ze gewoon te werken, meerdere videos van gezien. Dus ga er ook geen windows op zetten hahaprutsger schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:31:
[...]
Arkham Knight en Arkham Origins zijn volgens Valve unsupported. Heb niet verder gekeken dan de officiele info hoor maar dat geeft meestal wel aan dat het niet gaat werken. Of ben je van plan er Windows op te zetten? Ik ben blij dat gamen onder Linux beter gesupport gaat worden. Windows komt er bij mij dus uit principe al niet op.
Ik zal volgende keer inderdaad eerst verder kijken dan mn neus lang isMimezz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:42:
[...]
Nja met proton lijken ze gewoon te werken, meerdere videos van gezien. Dus ga er ook geen windows op zetten haha
Tja die heb ik al via gamepass dus ik blijf tegen beter weten in hopen dat er ooit een dedicated gamepass app komt voor de SD (non streaming/zonder Windows install)v1ncent19 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:47:
Nu inmiddels 2 maanden met de SD zeker goede investering. Ik zou iedereen ook Chained Echoes aanraden voor de SD. De game gebruikt amper batterij dus ideaal voor lange tripjes.
[ Voor 15% gewijzigd door Beakzz op 15-03-2023 20:30 ]
Ja nice dat er zoveel mogelijk is met de SD. Fallout 4 heb ik al op de ps5 uitgespeeld. Maargoed, kan altijd nog eens op de SD.prutsger schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:42:
[...]
Ik zal volgende keer inderdaad eerst verder kijken dan mn neus lang is
Wel top, ik heb er ook 1 of 2 in mn library. Eerst nog druk met Fallout 4 waar ik op de laptop met 4 uurtjes niet in kon komen. Op de SD inmiddels 50+ uur dankzij het mobiel of op de tv spelen. De switch gaat al maanden nauwelijks aan maar die krijgt wel weer wat liefde als de nieuwe Zelda uitkomt. Als ik nu voor een game kan kiezen haal ik hem voor de SD.
Hmmmm....interessantEvernote schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:36:
Thermal pad & heatsink van de Jsaux backplate doen hun werk goed!
In Ys VIII: Lacrimosa of Dana scheelt het 8 graden en gaat de fan soms uit. Bij games met een lagere TDP is de passive koeling ook genoeg om de Steam Deck op een lage temperatuur te houden en gaat de fan alleen soms heel even aan.
Als de CPU/GPU rond de 56 graden zitten is het aluminium plaatje gewoon aan te raken zonder dat deze heet aanvoelt.
Wanneer ik een game speel die zwaarder is zoals Dinkum met een hogere TDP is de Deck ongeveer 4 graden koeler t.o.v. de standaard backplate. De CPU/GPU zitten dan rond de 75 graden en hierbij is het wel het geval dat je niet aan de heatsink wil zitten, hij is niet gloeiend heet maar je wil je vingers er niet lang op houden in ieder geval.
In alle gevallen is de Deck stiller en koeler en hij ziet er nog toffer uit ook. Zeer tevreden met m’n aankoop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat transparante doet mij niet veel, maar betere koeling is altijd beter. Liever had ik gezien dat ook het gehele middendeel van de achterkant van de Deck (waar je vingers nooit zijn tijdens gebruik) een grotere heatsink zou zijn. Meer spreiding van warmte is altijd beter.Evernote schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:36:
Thermal pad & heatsink van de Jsaux backplate doen hun werk goed!
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
[ Voor 22% gewijzigd door cold_as_ijs op 16-03-2023 08:30 ]
Ik heb momenteel al PTM7950 (Honeywell) op m’n APU zitten en heb ook een undervolt van 30/30/50 en kan bevestigen dat deze combinatie van tweaks inderdaad een behoorlijk verschil maakt voor zowel de temperatuur als de geluidsproductie.cold_as_ijs schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:28:
@opvallend dat het zoveel scheelt en op zich niet heel gek dat het minder efficiënt werkt bij hogere temperaturen aangezien je in wezen de SSD cover koelt en misschien iets meer koele lucht binnen laat.
Doe hier nog een undervolt bij en vervang de koelpaste met dat spul van honeywell en je hebt een serieus verschil in temp en geluid.
Overigens kan je met deze case de standaard knoppen behouden? Was me niet helemaal duidelijk op basis van de plaatjes. Zeker de backbuttons moeten niet te ver uitsteken, voor mij ten minste
Ik vind zelf dat de backbuttons van de steamdeck 'verkeerd om' zitten, je moet aan de binnenkant van de steam deck op de knop drukken terwijl ik verwacht had dat je aan de buitenkant zou moeten drukken... Zo ben ik het ook gewend van andere controllers (elite controller, ultimate controller van 8bitdo). Ik ben er uiteindelijk wel enigszins aan gewend maar ik zie dat ze ook twee sets knoppen meeleveren die wel andersom werken, dus dat is wel erg interessant!Evernote schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:21:
Wat betreft de knoppen, er zitten 3 setjes bij waaronder knoppen die gelijk zijn aan de originele knoppen op de Steam Deck. (je zet dus niet de knoppen van de originele backplate over)
De andere 2 setjes steken een stuk verder uit en dat zorgt ervoor dat ze heel anders aanvoelen, mijn voorkeur gaat zelf uit naar de ’platte’ knoppen dus ik heb ze gisteren nog even gewisseld.
[ Voor 7% gewijzigd door Finraziel op 16-03-2023 10:11 ]
Er zit een thermal pad op dat aluminium headsinkje inderdaad dus dat maakt het iets lastiger om de backplate te verwijderen maar hij kwam er zonder problemen af en m'n thermal pad was niet gescheurd.Finraziel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:50:
[...]
edit: @Evernote ik zie dat die backplate een plaklaag heeft. Maakte dat het niet lastig de backplate er weer af te halen om de knoppen te wisselen?
edit2: Ok, heb een blauwe besteld...
Evernote schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:03:
@XanderDrake, waar blijven die undervolt resultaten? Ik ben zeer benieuwd![]()
En zit er zelf aan te denken om toch nog iets verder te undervolten..
Dat is unreal engine 4 waar Borderlands 3 op draait.XanderDrake schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:00:
vooral Borderlands 3 draait veeeel beter met deze settings, zo veel lag spikes. Maar je elimineert de stotters uiteindelijk niet compleet, je hebt er nog altijd een paar hier en daar. De engine van dat spel is gewoon slecht.
Nee, even snel eruit geklopt.Finraziel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:11:
Zo mooie complete post weer
Nu even er uit geklopt of had je hem al grotendeels liggen(of heeft ChatGPT het voor je geschreven
)
Nee dat is niet waar. Om dat probleem te vermijden heb ik alle spellen op mijn extern Patriot SSD gezet, staat ook in de tekst. Die haalt een gigabyte aan doorvoer per seconde en haalt goede IO via de USB3.1 poort.Ik denk eigenlijk dat je probleem daar IO is. Je draait hem vanaf een SD kaart en ik merkte bij die game ook al dat dat eigenlijk niet goed genoeg is voor de texture streaming wat UE4 in Borderlands 3 gebruikt.
Een goede tip is altijd welkom. Ik merk dat ik op de SD toch meer naar andere games zoek dan ik op mijn PC speel en een kleine check op Chained Echoes doet mij vermoeden dat dit wel eens een pareltje kan zijn voor onderweg in het OV. Offline, low battery en turn based RPG, wat wil je nog meerv1ncent19 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:47:
Nu inmiddels 2 maanden met de SD zeker goede investering. Ik zou iedereen ook Chained Echoes aanraden voor de SD. De game gebruikt amper batterij dus ideaal voor lange tripjes.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793
Maar begrijp ik uit je verhaal dat je twijfelt over de middenlange toekomst van de deck? Is nu een aankopen dan wel de moeite waard.XanderDrake schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:00:
[...]XanderDrakes Tweaking Review
Introductie
Digital Foundries had een maand geleden een review van de nieuwste AAA games op de Deck, met name PS5 ports, en ze kwamen tot de conclusie dat bij veel van die titels de Deck geen stabiele 30FPS kan produceren, zelfs niet op de laagste settings. Dit is niet direct de schuld van de Deck, ook op een 6800U handheld is bijv. Returnal onstabiel. Het zijn niet goed geoptimaliseerde spellen. Maar je krijgt wel wat twijfels over de middellange toekomst.
Op Reddit en via @Evernote kwamen er guides waarmee je met de "Smokeless UMAF" UFI Bios interface een AMD APU kan tweaken. Ook al is de BIOS van het apparaat gesloten! Dat is natuurlijk heel Tweakeroid![]()
Deze aanpassingen, in combinatie met CryoTools 2.1 en Decky Loader SystemTools wilde ik kijken hoe veel extra performance ik uit mijn 64GB fist batch Steam Deck kan krijgen!
De reden waarom ik nog niets gepost heb is vooral vanwege de teleurstellingIn het begin kreeg ik nog wel goede verbeteringen, maar snel raak je een plateau. Ik begon me af te vragen of mijn aanpassingen wel werden opgeslagen in de BIOS... Het antwoord is "ja" want op een gegeven moment ging ik -50mV op de GPU en kreeg ik artifacts in Tomb Raider
![]()
Maar goed, om toch nog even iets te delen met jullie, schrijf ik even wat op.
De setup
Om dit te testen selecteerde ik vier games: Cyberpunk 2077, Borderlands 3, Rise of the Tombraider en Horizon: Zero Dawn. Al deze games bezit ik buiten Steam, dus moest ik ze installeren via de Herioc Launcher, en installeren op mijn Patriot M2 SSD zoals beschreven in mijn eerdere review. Helaas kreeg ik Horizon niet aan de praat in deze combinatie, maar de rest draaide goed. De settings zijn allemaal Medium om een goede gebalanceerde workload voor zowel CPU als GPU te creeren. Geen van de spellen gingen op deze settings boven de 60FPS of onder de 30FPS. Ik draaide elke benchmark 3 keer en selecteerde voor resultaten de beste van de drie. Omdat het goede gestandaardiseerde testen zijn, is er weinig variatie, op het gemiddelde een standaard deviatie van 0,3 FPS ofzo. Ik maak een foto van het scherm met mijn telefoon van de resultaten, want de log files kan ik niet vinden.
Qua andere CryoTools settings heb ik CryoByte33's Default settings gebruikt, minus dat ik 8gb swap ipv 16gb heb gepakt, zodat mijn interne MMC niet ineens compleet vol zou zitten.
Qua undervolting heb ik -40 VDD, -40 SoC en -30 GPU gepakt. -50 GPU leverde problemen in Tomb Raider op dus die heb ik weer hoger gezet. Ik durde qua VDD en SoC niet lager te gaan want het risico van bricking is altijd daar. Tevens levert -25, -25 -25 ongeveer dezelfde resultaten op.Cyberpunk 2077
Voor aanpassingen:
[Afbeelding]
Na aanpassingen:
[Afbeelding]Borderlands 3
Voor aanpassingen
[Afbeelding]
Na aanpassingen
[Afbeelding]Rise of the Tombraider
Voor aanpassingen
[Afbeelding]
Na aanpassingen
[Afbeelding]Ervaringen en Conclusies
Dus al met al een kleine doch significante verbetering in performance. Qua gameplay is de verbetering groter: vooral Borderlands 3 draait veeeel beter met deze settings, zo veel lag spikes. Maar je elimineert de stotters uiteindelijk niet compleet, je hebt er nog altijd een paar hier en daar. De engine van dat spel is gewoon slecht. Ook draait Cyberpunk 2077 een stuk soepeler, maar is het verschil minder groot.
Dus wel een verbetering, maar niet de gouden bergen die soms worden belooft, en daardoor was ik na zo veel werk wat teleur gesteld. ETA Prime meldt een 20FPS boost in Horizon Zero Dawn na het installeren van CryTools, maar dat is iets in dat spel en niet in het algemeen. Ook bij het ondervolten was het bij mij snel klaar qua verbeteringen, ook qua temperatuur merk ik geen echt verschil. Ik denk dat in al deze spellen zowel 100% de CPU als de GPU belast, en dat maakt dat je snel boven de 15 watt TDP gaat. Undervolten helpt dan een beetje maar blijkbaar niet mega.
Ook heb ik dus Decky Loader System Tools gebruikt, om bijvoorbeeld de CPU clocks iets lager te zetten en daardoor meer watt aan de GPU te kunnen geven. Maar dat haalt eigenlijk altijd de algemene performance naar beneden, ik zou die tool niet gebruiken tenzij je betere accutijden wilt hebben.
Ow ok daar had ik overheen gelezen dan.XanderDrake schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Nee, even snel eruit geklopt.
[...]
Nee dat is niet waar. Om dat probleem te vermijden heb ik alle spellen op mijn extern Patriot SSD gezet, staat ook in de tekst. Die haalt een gigabyte aan doorvoer per seconde en haalt goede IO via de USB3.1 poort.
Hangt er vanaf wat je doel is. Wil je altijd de nieuwste releases spelen dan gaat een deck het soms moeilijk hebben en dat zou in de toekomst alleen maar meer kunnen worden. Maar speel je net zo lief iets oudere games of games die wat minder zware hardware vereisen dan kan de deck nog vele jaren mee.Frez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:01:
[...]
Maar begrijp ik uit je verhaal dat je twijfelt over de middenlange toekomst van de deck? Is nu een aankopen dan wel de moeite waard.
Slecht geoptimaliseerde games (op PC) is altijd al een issue geweest, Horizon Zero Dawn was bij PC release ook een drama en draait nu prima (zeker na wat tweak werk). En er zijn zat games die na release echter nooit denderend werken en dat is geen hardware/SD issue, dat is een developer/software issue.Frez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:01:
Maar begrijp ik uit je verhaal dat je twijfelt over de middenlange toekomst van de deck? Is nu een aankopen dan wel de moeite waard.
Thanks, maar... Te laattipex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:59:
Vandaag begint de Steam spring sale dus wellicht nog even een paar uurtjes wachten voor een leuke korting.
Hangt van je doel met de SD af.Frez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:01:
[...]
De aankoop is zeker de moeite waard. Ik heb twijfels in deze specifieke context: hoe goed zullen AAA games van de toekomst, en dan met name PS5 ports, draaien op de Deck? Als ik kijk naar bijv. de systeem eisen van de The Last of Us PC port, dan blijf ik die twijfel houden, want een minimum systeem van een Intel 4770K plus GTX 970 kan zo 250 watt verbruiken, terwijl de TDP van de Deck 15 watt blijft...Frez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:01:
Dankjewel! Ben helemaal hyped. Zodra mn switch oled verkocht is ga ik er een aanschaffen.XanderDrake schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:26:
[...]
De aankoop is zeker de moeite waard. Ik heb twijfels in deze specifieke context: hoe goed zullen AAA games van de toekomst, en dan met name PS5 ports, draaien op de Deck? Als ik kijk naar bijv. de systeem eisen van de The Last of Us PC port, dan blijf ik die twijfel houden, want een minimum systeem van een Intel 4770K plus GTX 970 kan zo 250 watt verbruiken, terwijl de TDP van de Deck 15 watt blijft...
Maar! Over hoeveel games hebben we het dan? Deze, God of War Ragnarok, Horizon: Forbidden West? Ik schat dat er 10-15 van dat soort PC games uitkomen komende jaren. Terwijl je hoogstwaarschijnlijk 10.000+ andere games (waaronder plenty AAA games) goed kan spelen op de Deck. Kijk maar naar Cyberpunk, met een beetje liefde van de developer draait ie 40Hz op 800p medium, een geweldige ervaring!
Daarnaast, multiplatform en PC exclusive games zijn vaak beter geoptimaliseerd dan PS5 ports.
'Minder mooi' is subjectief, de één vindt het mooi en de ander niet. De 64GB/256GB versies hebben een behoorlijk spiegelend scherm, de 512GB heeft een mat scherm. Het is dus niet 'minder mooi' maar het is anders.Frez schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:07:
Ik sta op het punt om er een aan te schaffen. Ik wilde met name vanwege het scherm de duurdere versie. Ik heb echt een hekel aan reflecties tijdens het spelen in de tuin of op t balkon. Maar nu lees ik dingen dat het scherm minder mooi is als de goedkopere variant. Klopt dit?
Dit is (vind ik) de beste manier om het te doen! (Zelf helaas niet kunnen doen)Pierre_nr1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:36:
[...]
'Minder mooi' is subjectief, de één vindt het mooi en de ander niet. De 64GB/256GB versies hebben een behoorlijk spiegelend scherm, de 512GB heeft een mat scherm. Het is dus niet 'minder mooi' maar het is anders.
ik heb zelf de 512GB gehad en deze weer geretourneerd. Later begon het toch weer te kriebelen en heb ik de 64GB gekocht en de SSD zelf vervangen voor een 1TB versie. Tevens heb ik een Brotect(Amazon) matte screenprotector op het scherm geplaatst en ben daar zeer tevreden over. Ik merkte eerlijk gezegd geen verschil met de 512GB qua scherm.
De aanschaf van een 64GB is €419,-, en met de 1TB SSD en de matte screenprotector is dat totaal ongeveer €550,-. Dat scheelt toch meer dan €100,- met de 512GB versie en je hebt dan zelfs de dubbele opslagcapaciteit.
Het is uiteraard een keus die je zelf moet maken, maar zo heb ik het dus gedaan.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq