Dat ligt eraan hoe hoog je het volume zetRoman_Craig schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:57:
Maakt het apparaatje eigenlijk veel geluid?
Ik ben aan het twijfelen deze te kopen als game device voor de (indie en classic) adventures die ik graag speel. Dan hoef ik zelf geen pc samen te gaan stellen.
Ik bedoelde inderdaad ventilator geluidTadango schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:07:
[...]
Dat ligt eraan hoe hoog je het volume zetEr zit een ventilator in welk je begint te horen boven de 18W verbruik, maar heel erg luid is het niet. In een still omgeving hoor je hem uiteraard wel. Blijf je onder de 18W is hij heel erg stil.
Dat zal bij de adventures wel meevallen denk ik dan. Misschien dat Firewatch het meeste zal vragen
[ Voor 4% gewijzigd door Roman_Craig op 14-02-2023 11:15 ]
Meer mensen waarbij de store op de deck een beetje "raar" doet?
Bijvoorbeeld bij het selecteren van het "best sellers" lijstje terug springen naar "new and popular"
Bijvoorbeeld bij het selecteren van het "best sellers" lijstje terug springen naar "new and popular"
Ik merk al een hele poos exact hetzelfde gedrag op, ik merk dat het via de touch controls vaak iets beter werkt.DutchHammer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:22:
Meer mensen waarbij de store op de deck een beetje "raar" doet?
Maar de store op de steam deck is niet optimaal.
Al vanaf het begin. Bij naar beneden scrollen dan gaat het op een gegeven moment opeens omhoog. Mega irritant maar is al vanaf het begin zo en ik heb de deck al best wel langKarbunkel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Ik merk al een hele poos exact hetzelfde gedrag op, ik merk dat het via de touch controls vaak iets beter werkt.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ik heb die eis over licht en compact niet gesteld hoorFinraziel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:31:
[...]
Volgens mij heb je over de 'licht en compact' eis heen gelezen. Gewoon een powerbank is niet zo lastig nee maar die zou ik toch gewoon ergens neerleggen of in een zak houden en niet achterop je steam deck proberen te monteren.
Als je al een lichte gaat vinden dan gaat die overigens weer niet zo lang mee (want lichter betekent gewoon minder accu). Dus het lijkt me sowieso niet zo'n handig idee. Inderdaad gewoon zorgen voor een lang genoeg kabeltje.
Cunning linguist.
Die van mij is nagenoeg stil. Begreep dat er in het verleden soms een wat luidruchtigere fan in zat maar dat is verleden tijd.Roman_Craig schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:57:
Maakt het apparaatje eigenlijk veel geluid?
Ik ben aan het twijfelen deze te kopen als game device voor de (indie en classic) adventures die ik graag speel. Dan hoef ik zelf geen pc samen te gaan stellen.
Fan noise heeft een link met het verbruik van het spel. Grote AAA games vragen meer stroom, genereren meer hitte en dan gaat de fan harder aan. Je kan wel heel goed settings tweaken: in-game maar ook via de steam interface. Zo kan je zelfs het stroomverbruik maximaliseren (moet het spel nog wel een beetje lopen uiteraard). Of de cpu/gpu throttlen. Dat werkt prima op grafisch minder intense spellen.
De Indies en classics die ik speel verbruiken standaard al weinig stroom en zijn soms zelfs nog verder in gebruik terug te schroeven zodat de accu ook langer meegaat. Dan hoeft de fan ook minder aan de bak.
Kortom: fan is al verbeterd en als je geen al te veeleisende spellen speelt dan is het hier lekker stil.
Op een site als steamdeckhq of sharedeck.games kan je ook van wat spellen checken hoe ze draaien.
Update: volgens steamdeckhq draait Firewatch: “12W - 14W, max 17W ”
Ik had dat ook, maar toen leerde ik dat het scrollen via de linker touchpad niet met swipen werkt. Je moet een draaibeweging maken om te scrollen. Alsof het een wieltje isNosferatuX schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:58:
[...]
Al vanaf het begin. Bij naar beneden scrollen dan gaat het op een gegeven moment opeens omhoog. Mega irritant maar is al vanaf het begin zo en ik heb de deck al best wel lang

Het viel mij gisteren pas op, maar tbh lag ie ook een week of vier stof te happen ivm andere hobbies :-).Karbunkel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Ik merk al een hele poos exact hetzelfde gedrag op, ik merk dat het via de touch controls vaak iets beter werkt.
Ik heb geen problemen om de Steam Deck te gebruiken met een losse powerbank, naast mij in de zetel, op tafel of nog in een rugzak, zolang de kabel vrij hangt. Onderschat ook niet hoe zwaar een powerbank van 20000mAh of meer is, mijn Anker (van 26000 mAh) weegt grofweg evenveel als mijn Steam Deck, dus dat weegt samen ruim meer dan 1 kg. Ik vind niet echt hoeveel die Baseus weegt maar het zal ook wel meer dan 500g zijn om die capaciteit te halen. Als ik op mijn rug aan het gamen ben, vind ik de Steam Deck na een tijd al wat zwaar (krijg er gevoelloze handen van).Bart ® schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb die eis over licht en compact niet gesteld hoor. Misschien vind ik het inderdaad niet fijn als er een paar honderd gram extra aan mijn Steam Deck komt te hangen. Maar mogelijk heb ik er weinig last van. Kwestie van uitproberen
. Beperking van bewegingsvrijheid doordat er weer ergens een kabeltje hangt/ligt/loopt, vind ik ook irritant. Dan is het dus uiteindelijk een persoonlijke afweging of extra gewicht irritanter is dan een kabeltje.
Hier is in elk geval iemand die ongeveer die Baseus powerbank met een Deckmate vast heeft gemaakt aan z'n Steam Deck https://www.reddit.com/r/...powerbank_and_couldnt_be/. En velcro heeft nog iemand anders op die pagina gedaan: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3.
Magnetisch is volgens mij geen goed idee, daar zijn powerbanks te zwaar voor en vooral DBrand heeft problemen gehad met de Killswitch case met magneten die de ventilator snelheid beïnvloedde.
Dat is minder, gisteren maar weer eens de Steam Deck na 2 weken gebruikt (te druk bezig geweest met normale pc, dus de Deck een poos niet aangeraakt)
Krijg ik een client update, installeer die, start mijn game op en... audio en framerate stutters.
En dan vrij willekeurig en alleen in hele lichte games zoals VNs of games zoals Stadew Valley of Terraria, pak ik een wat zwaardere game dan is er niks aan de hand.
Performance lijkt op orde, de graphs tonen geen issues, temperaturen ook prima, heel vreemd dit.
Daarnaast kreeg ik geen audio meer te horen via 3.5mm, maar dat kon ik oplossen door dit via de desktop handmatig aan te passen, en dat terug de gaming mode in.
Maar goed, blijkbaar is er nu ook Proton 7 als optie dus ik probeer de oudere en zie dan wel of de games beter draaien.
Krijg ik een client update, installeer die, start mijn game op en... audio en framerate stutters.
En dan vrij willekeurig en alleen in hele lichte games zoals VNs of games zoals Stadew Valley of Terraria, pak ik een wat zwaardere game dan is er niks aan de hand.
Performance lijkt op orde, de graphs tonen geen issues, temperaturen ook prima, heel vreemd dit.
Daarnaast kreeg ik geen audio meer te horen via 3.5mm, maar dat kon ik oplossen door dit via de desktop handmatig aan te passen, en dat terug de gaming mode in.
Maar goed, blijkbaar is er nu ook Proton 7 als optie dus ik probeer de oudere en zie dan wel of de games beter draaien.
Die van mij is ook vrij stil... Zolang ik vrij lichte games speel. Afgelopen tijd zo'n 100 uur in kingdoms of amalur re-reckoning gestopt (ondertussen weer een perfect game er bijjaspov schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:07:
[...]
Die van mij is nagenoeg stil. Begreep dat er in het verleden soms een wat luidruchtigere fan in zat maar dat is verleden tijd.
Fan noise heeft een link met het verbruik van het spel. Grote AAA games vragen meer stroom, genereren meer hitte en dan gaat de fan harder aan. Je kan wel heel goed settings tweaken: in-game maar ook via de steam interface. Zo kan je zelfs het stroomverbruik maximaliseren (moet het spel nog wel een beetje lopen uiteraard). Of de cpu/gpu throttlen. Dat werkt prima op grafisch minder intense spellen.
De Indies en classics die ik speel verbruiken standaard al weinig stroom en zijn soms zelfs nog verder in gebruik terug te schroeven zodat de accu ook langer meegaat. Dan hoeft de fan ook minder aan de bak.
Kortom: fan is al verbeterd en als je geen al te veeleisende spellen speelt dan is het hier lekker stil.
Op een site als steamdeckhq of sharedeck.games kan je ook van wat spellen checken hoe ze draaien.
Update: volgens steamdeckhq draait Firewatch: “12W - 14W, max 17W ”
Gamertag: FinrazielNL
Hier ook geblaas als ik zwaardere games speel. Dan maak ik zelfs mijn vriendin wakker als ik er naast lig. 40-45 fps ipv 60 verhelpt wel een hoop en helpt ook de speeltijd per lading wat te verlengen.Finraziel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Die van mij is ook vrij stil... Zolang ik vrij lichte games speel. Afgelopen tijd zo'n 100 uur in kingdoms of amalur re-reckoning gestopt (ondertussen weer een perfect game er bij) en daarbij was de deck inderdaad stil. Nu ben ik weer bezig met borderlands 3 en die laat de fan toch wel aardig blazen. Niet dat het geluid op zich vervelend is, ik hoor er in ieder geval geen whine in, maar ik zou het denk ik wel fijn vinden als de fan iets stabieler zou zijn. Hij is nou echt vrijwel continu harder en weer zachter aan het blazen en net dat wisselen maakt dat het best wel opvalt.
Je kan toch een fan profile instellen met een plugin? Dacht dat te zien bij decky loader.
[ Voor 4% gewijzigd door Beakzz op 14-02-2023 23:19 ]
Ja, 'Fantastic'. Gisteren ook gezien na even gezocht te hebben op mogelijkheden om de fan curve te tweaken. Ga dat denk ik wel eens proberen.Beakzz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:17:
[...]
Hier ook geblaas als ik zwaardere games speel. Dan maak ik zelfs mijn vriendin wakker als ik er naast lig. 40-45 fps ipv 60 verhelpt wel een hoop en helpt ook de speeltijd per lading wat te verlengen.
Je kan toch een fan profile instellen met een plugin? Dacht dat te zien bij decky loader.
Ik zag ook mensen die dat steeds harder en zachter blazen noemden als nadeel van de vernieuwde fan curve en dat je die ook uit kunt zetten in de settings. Dat al even geprobeerd en dan blaast hij inderdaad continu harder. Zou het wat langer uit moeten proberen om te kijken wat fijner is.
Ideaal zou zijn als je wat hysterisys settings zou kunnen hebben (als dat woord klopt). Wat ik bedoel is dat je niet alleen puur een curve hebt, maar dat je ook in zou kunnen stellen hoe snel de snelheid weer naar beneden gaat (en dus als de temperatuur wat wisselt wat stabieler kunt blijven rond hoe hard hij moet blazen voor het warmste dat hij wordt in bijvoorbeeld een periode van 1 of 2 minuten). Ik had niet de indruk dat die plugin dat kon maar moet het nog uitproberen want was al aardig voorbij mijn bedtijd gister
@Roman_Craig Daar lijkt het me ideaal voor, en dan zal hij ook bijna geen geluid maken. Zelfs met zware games valt het me erg mee hoor, een licht suizend geluid
Heb mijn steam deck om precies dezelfde reden ook terug opgestuurd voor RMAPBloem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:38:
Heb sinds een aantal dagen last dat deck niet meer uit standby modus wil komen.
Na het indrukken van power knop hoor je chime , backlight gaat aan maar het scherm blijf zwart.
Ook via dock met extern aangesloten monitor.
Enige oplossing is powerknop inhouden en herstart doen.
Power drain en full charge al gedaan .
factory reset
Switchen van stable versie naar beta
reimage van deck
Lijkt vooral te spelen als je deck tijdje (paar uur) niet hebt gebruikt.
Ben bang dat het een rma gaat worden
Heb jij al een toestel terug en is het issue hier verdwenen?
Ze hebben mij ook gevraagd om de bios wat battery changes te doen maar zonder succes.
Ben benieuwd of ze een nieuwe opsturen of dat ze aan die van mij gaan sleutelen
Ander model gekregen en tot op heden (afkloppen) geen problemen meer.MBree schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Heb mijn steam deck om precies dezelfde reden ook terug opgestuurd voor RMA
Heb jij al een toestel terug en is het issue hier verdwenen?
Ze hebben mij ook gevraagd om de bios wat battery changes te doen maar zonder succes.
Ben benieuwd of ze een nieuwe opsturen of dat ze aan die van mij gaan sleutelen
Ze sturen en andere zodra ze de defecte deck hebben ontvangen( verwerkt in administratie)
Enige verschil met vorige deck is dat in oude een WD NVME schijf zat en in de nieuwe een Samsung.
Fan etc is het zelfde.
Had vanaf het begin met de vorige ook problemen met de offline modus, was mogelijk al een indicatie dat er iets mis was met de Deck.
Op het einde bleef de Deck ook hangen in Steam logo en kon je ook niet via USB een reimage doen, bleef er in hangen terwijl het eerder wel werkte om een reimage te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door PBloem op 15-02-2023 15:11 ]
ah top goed om te horen dat het waarschijnlijk gewoon een andere wordt dan. Ben benieuwd wanneer ik hem kan ontvangen.PBloem schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:30:
[...]
Ander model gekregen en tot op heden (afkloppen) geen problemen meer.
Ze sturen en andere zodra ze de defecte deck hebben ontvangen( verwerkt in administratie)
Enige verschil met vorige deck is dat in oude een WD NVME schijf zat en in de nieuwe een Samsung.
Fan etc is het zelfde om reimage te doen.
Had vanaf het begin met de vorige ook problemen met de offline modus, was mogelijk al een indicatie dat er iets mis was met de Deck.
Op het einde bleef de Deck ook hangen in Steam logo en kon je ook niet via USB een reimage doen, bleef er in hangen terwijl het eerder wel werkte om een reimage te doen.
Worden deze ook vanuit tjechie opgestuurd of komen ze zoals bij de launch vanuit nederland?
Ik moest hem opsturen naar Frankfurt en de nieuwe kwam geloof ik vanuit een Nederlands adresMBree schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:04:
[...]
ah top goed om te horen dat het waarschijnlijk gewoon een andere wordt dan. Ben benieuwd wanneer ik hem kan ontvangen.
Worden deze ook vanuit tjechie opgestuurd of komen ze zoals bij de launch vanuit nederland?
Ah oke toch nog anders, ik moest hem vanuit belgie naar tjechie sturen.PBloem schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Ik moest hem opsturen naar Frankfurt en de nieuwe kwam geloof ik vanuit een Nederlands adres
We zullen wel zien, vind in het algemeen dat ze soepel omgaan met RMA
Nou ik heb mn SSD ook maar geüpgraded naar 1 TB, maar ik had toch even een foute video zitten kijken die niet geheel duidelijk was en een gat in mn heat shield geprikt (leek alsof daar een schroef onder zat). Niet echt handig, maar iig een tip voor mensen die de SSD willen upgraden, eerst ff een duidelijke video kijken waar die schroeven precies zitten.
Anyway, lijkt verder niet veel uit te maken en verder was t wel een simpel klusje dat binnen 10 minuten gepiept was, dus het upgraden van de SSD is zeker wel een aanrader als je meer ruimte nodig hebt
Anyway, lijkt verder niet veel uit te maken en verder was t wel een simpel klusje dat binnen 10 minuten gepiept was, dus het upgraden van de SSD is zeker wel een aanrader als je meer ruimte nodig hebt
Onlangs ook gedaan, is inprincipe zo gefixt.Snowdog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:33:
Nou ik heb mn SSD ook maar geüpgraded naar 1 TB, maar ik had toch even een foute video zitten kijken die niet geheel duidelijk was en een gat in mn heat shield geprikt (leek alsof daar een schroef onder zat). Niet echt handig, maar iig een tip voor mensen die de SSD willen upgraden, eerst ff een duidelijke video kijken waar die schroeven precies zitten.
Op ifixit staat een mooie en duidelijke tutorial
https://nl.ifixit.com/Gui...vanging+van+de+SSD/148989
Ook voor als je andere apparaten uit elkaar wilt halen en weer in elkaar wilt zetten
Vroeg me af wie van jullie al een mooie 2tb ssd heeft gevonden? Ik reis zelf veel naar plekken zonder goeie verbinding dus zou er graag een 2tb model inzetten. Heb nu een 1tb (BG5).
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Ik heb een 1 TB WD SN740 van ebay, maar daar hadden ze ook gewoon de 2 TB versie beschikbaar bij meerdere sellers (ik was tempted maar is voor mij echt overkill).MaDLiVe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:26:
Vroeg me af wie van jullie al een mooie 2tb ssd heeft gevonden? Ik reis zelf veel naar plekken zonder goeie verbinding dus zou er graag een 2tb model inzetten. Heb nu een 1tb (BG5).
Thanks voor de tips. Ik vind de betrouwbaarheid van verkopers altijd moeilijk in te schatten haha.Finraziel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:09:
[...]
Ik heb een 1 TB WD SN740 van ebay, maar daar hadden ze ook gewoon de 2 TB versie beschikbaar bij meerdere sellers (ik was tempted maar is voor mij echt overkill).
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Ja vond ik ook wel eng... Maar ik had er een gevonden met honderden sales en positieve beoordelingen. Niet dat dat alles zegt maar toen zelf maar de gok genomen. Maar ja een 2 TB versie is wel nog eens twee keer zo duur ongeveer, dus grotere gok.MaDLiVe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:20:
[...]
Thanks voor de tips. Ik vind de betrouwbaarheid van verkopers altijd moeilijk in te schatten haha.
Het is weer weekend! Dus tijd voor Steam Deck nieuwtjes 
Als eerste zijn de devs weer druk bezig met de Deck te optimaliseren, op allerlei manieren. Het blijkt namelijk dat voor sommige spellen (emulation en oudere spellen neem ik aan) de SMT hypertreading niet goed werken. Er komt later een kernel update uit die het mogelijk maakt om SMT uit te zetten.Voor die Tweakers hier die meerdere Steam systemen hebben draaien op hun lokale netwerken, is er vandaag een mooie update op het Beta kanaal: Local Game Transfers. Voor mij maakt het niet zoveel uit; mijn glasvezel is even snel als mijn Wifi dus of het nou van buiten of binnen het netwerk komt merk ik niet echt.
Wat WEL specifiek handig is voor mij zijn deze iFixit SSD upgrade kits voor de Deck
:fill(white):strip_exif()/f/image/dDtQBBoRGJh3UZdgnQcCb4kX.png?f=user_large)
Daarnaast hebben we nog andere mooie add-ons. Deze clip-on compacte USB-C hub ziet er goed uit; een dock en standaard om makkelijk mee te nemen. Als ze hier nog een mini SSD in weten te proppen is het wel een mooie upgrade! Maar je zal wel een andere case moeten kopen

En als laatste, er zijn dus redelijk wat mensen aan het kijken naar de Deck BIOS. Iemand is al in staat geweest om de BIOS aan te passen zodat de AMD APU het DDR5 geheugen kan overclocken!

Op zich cool, maar niet zonder risico, want je weet niet of je DDR5 geheugen het aan kan. Ik ben meer geinteresseerd of ze de turbo snelheid van de de CPU weten te verhogen, want daar is nog wel winst te behalen in moderne spellen
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Toevallig gisteren de nieuwere variant van die clip-on USB hub besteld. Dat is een variant met USB 3 poorten, en een SD slot in de hub. Ben benieuwd of ik het aan de praat krijg een SD direct in de Steam Deck te hebben en tegelijkertijd een SD in die USB hub. Linkje:XanderDrake schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:13:Het is weer weekend! Dus tijd voor Steam Deck nieuwtjes
Als eerste zijn de devs weer druk bezig met de Deck te optimaliseren, op allerlei manieren. Het blijkt namelijk dat voor sommige spellen (emulation en oudere spellen neem ik aan) de SMT hypertreading niet goed werken. Er komt later een kernel update uit die het mogelijk maakt om SMT uit te zetten.
Voor die Tweakers hier die meerdere Steam systemen hebben draaien op hun lokale netwerken, is er vandaag een mooie update op het Beta kanaal: Local Game Transfers. Voor mij maakt het niet zoveel uit; mijn glasvezel is even snel als mijn Wifi dus of het nou van buiten of binnen het netwerk komt merk ik niet echt.![]()
Wat WEL specifiek handig is voor mij zijn deze iFixit SSD upgrade kits voor de Deck! 100€ voor een 512GB PCI-E gen4 2230 SSD is een redelijke prijs, hoewel niet het goedkoopste. Natuurlijk is het maar de vraag hoe belangrijk die RF shields zijn, maar gezien deze aanbieding in combinatie met de tools en een tutorial een mooi geheel is, overweeg ik toch om hiermee mijn 64GB MMC te upgraden.
[Afbeelding]
Daarnaast hebben we nog andere mooie add-ons. Deze clip-on compacte USB-C hub ziet er goed uit; een dock en standaard om makkelijk mee te nemen. Als ze hier nog een mini SSD in weten te proppen is het wel een mooie upgrade! Maar je zal wel een andere case moeten kopen![]()
[Afbeelding]
En als laatste, er zijn dus redelijk wat mensen aan het kijken naar de Deck BIOS. Iemand is al in staat geweest om de BIOS aan te passen zodat de AMD APU het DDR5 geheugen kan overclocken!
[Afbeelding]
Op zich cool, maar niet zonder risico, want je weet niet of je DDR5 geheugen het aan kan. Ik ben meer geinteresseerd of ze de turbo snelheid van de de CPU weten te verhogen, want daar is nog wel winst te behalen in moderne spellen
https://newq.store/produc...ck-dock-with-tf-card-slot
Volgens de website zou de Steam Deck met deze hub alsnog in de originele case moeten passen, ik heb daar m'n twijfels bij maar we gaan het zien.
Kan ik hem ook op mijn bureau neerzetten zonder daar een aparte dock te hoeven hebben, heb al een Jsaux m2 dock in de woonkamer staan..
CryoUtilities 2.0 is uit!
Nu kun je nóg meer uit de Deck halen!YouTube: CryoUtilities 2.0 - MASSIVE Performance Boosts & Space Savings! | St...
Link werkt niet. Waarschijnlijk bedoel je deze:
https://newq.store/products/5-in-1-steam-deck-dock
Wel even opmerken:
Cautions for Card Slot
1) Restricted by the path of SteamOS, TF card with games installed in the dock slot cannot be used in steam's own card slot, and vice versa.
2) Restricted to the path of SteamOS, if you insert the card into the dock slot and install the game in Steam's Desktop Mode. After inserting the card into the dock slot again, you cannot open it directly in Game Mode, you need to enter Desktop Mode first and then switch to Game Mode. Also, games installed in Game Mode will not run directly in Desktop Mode.
Daarvoor heb ik een Deck Mate. Die biedt ook plek voor twee extra microSD-kaarten, en verbruikt geen extra energie onderweg. Door microSD-kaarten te wisselen heb je ook niet de hierboven genoemde beperkingen.Kan ik hem ook op mijn bureau neerzetten zonder daar een aparte dock te hoeven hebben, heb al een Jsaux m2 dock in de woonkamer staan..
[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 20-02-2023 11:05 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dat is hem inderdaad. Zat eerst ook naar een Deck Mate te kijken, maar vond de meerprijs voor deze beperkt genoeg om toch voor deze te gaan.The Zep Man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:03:
[...]
Link werkt niet. Waarschijnlijk bedoel je deze:
Wel even opmerken:
[...]
[...]
Daarvoor heb ik een Deck Mate. Die biedt ook plek voor twee extra microSD-kaarten, en verbruikt geen extra energie onderweg.
Zijn er hier nog waar de Xbox Remote Play niet meer werkt?
Ik wou starten maar moest updaten en nu gaat ie naar cloud gaming wat voor mij jammer genoeg kwalitatief minder is.
Ik wou starten maar moest updaten en nu gaat ie naar cloud gaming wat voor mij jammer genoeg kwalitatief minder is.
Sinds gisteren kan ik niet meer remote play doen met de Xbox companion app. Terwijl de Xbox aanstaat in het thuisnetwerk. Geen idee waar het misgaatEkfad schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:05:
Zijn er hier nog waar de Xbox Remote Play niet meer werkt?

Iemand die al succesvol ge-undervolt heeft? Ik moet toch maar eens een USB-C hub/dock gaan kopen..
YouTube: Undervolting Steam Deck guide
Moet zeggen dat ik de laatste tijd me SD pak (ga nog een nieuwe pc bouwen) en nadat ik mezelf “forceerde” ermee te spelen, geniet ik er toch wel van. Docken en spelen op me monitor, of bij partner thuis op bank, heerlijk FM2023/RDR2/Days gone
Ik zou er heel voorzichtig mee zijn, in de comments staan al een paar mensen die zeggen hun deck gebrickt te hebben (en een die er wel weer uit wist te komen maar niet makkelijk).Evernote schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:20:
Iemand die al succesvol ge-undervolt heeft? Ik moet toch maar eens een USB-C hub/dock gaan kopen..
YOLO! Dock/hub besteld en we kijken wel hoe ‘t looptFinraziel schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:16:
[...]
Ik zou er heel voorzichtig mee zijn, in de comments staan al een paar mensen die zeggen hun deck gebrickt te hebben (en een die er wel weer uit wist te komen maar niet makkelijk).
Maar dank voor de waarschuwing!
[ Voor 4% gewijzigd door Evernote op 22-02-2023 20:27 ]
Weet iemand of je in de deckmate of de steamclip ook in nederland kan kopen.
Vind 14 of 18 euro aan verzend kosten nogal hoog.
Daarnaast ben ik ook nogal bang om extra import kosten te moeten betalen.
Vind 14 of 18 euro aan verzend kosten nogal hoog.
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Na de deck een behoorlijke tijd op mijn wishlist te hebben gehad, gisteren na het bekijken van de laatste release notes en wat youtubes (waaronder eentje met een paar ARPG's welke ik in het verleden met plezier gespeeld heb (Torchlight, Grim Dawn en PoE)), toch maar een bestelling geplaatst.
Ik ben erg benieuwd, heb namelijk een Switch gehad 2 jaar terug en die heb ik destijds nauwelijks aangeraakt, maar de al jaren redelijk gevulde Steam Library, zal me hopelijk flink ondersteunen om de Deck wat vaker te pakken neem ik aan.
Ik ben erg benieuwd, heb namelijk een Switch gehad 2 jaar terug en die heb ik destijds nauwelijks aangeraakt, maar de al jaren redelijk gevulde Steam Library, zal me hopelijk flink ondersteunen om de Deck wat vaker te pakken neem ik aan.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
De switch staat hier al jaren te verstoffen, nooit echt veel mee gespeeld alleen beetje mario cart en zelda ooit.
Maar de SD pak ik elke dag, zeker na een dag achter de computer is het fijn om niet weer als hobby achter het keyboard te kruipen en lekker op de bank te gaan zitten.
Alleen voor echte zwaardere werk pak ik de PC nog, maar merk dat ook mijn steam wishlist meer en meer gericht is op spellen die ik juist op SD graag zou willen spelen..
Maar de SD pak ik elke dag, zeker na een dag achter de computer is het fijn om niet weer als hobby achter het keyboard te kruipen en lekker op de bank te gaan zitten.
Alleen voor echte zwaardere werk pak ik de PC nog, maar merk dat ook mijn steam wishlist meer en meer gericht is op spellen die ik juist op SD graag zou willen spelen..
Hier idem, veel games op de switch maar loading times en vaak zeer lage framerates zorgden er wel voor dat ik er minder op speelde (OLED versie). In November verkocht en een steamdeck gekocht. Speel ik een stuk meer op.
Hoewel ik moet zeggen dat ik meer op nerd en tweak dan echt op speel
Hoewel ik moet zeggen dat ik meer op nerd en tweak dan echt op speel
[ Voor 14% gewijzigd door MaDLiVe op 23-02-2023 09:19 ]
Deck Mate kan je gewoon bestellen via Etsy. Deze is niet direct te koop in Nederland.kaasszje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:04:
Weet iemand of je in de deckmate of de steamclip ook in nederland kan kopen.
Heb je dit gelezen?Vind 14 of 18 euro aan verzend kosten nogal hoog.
Dus er is nog niets in Nederland, of als het er wel is dan betaal je indirect voor verzend- en inklaringskosten.We currently only offer shipping to the US and Canada through our website If you need international shipping, please order through our Etsy page, which helps us handle all the complicated international logistics.
Ik geloof dat de Deck Mate onderdelen ook zelf gemaakt mogen worden voor niet-commerciële doeleinden, maar ik denk dat als je dat éénmalig doet dat je nog duurder uit bent.
Whoops verkeerde tab
[ Voor 80% gewijzigd door Joran op 23-02-2023 10:03 ]
Send me your gameboys
Had ik inderdaad gezien, maar laatste paar keer dat ik dingen uit Amerika bestelde moest ik extra inklaring betalen.The Zep Man schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:39:
Dus er is nog niets in Nederland, of als het er wel is dan betaal je indirect voor verzend- en inklaringskosten.
Ik geloof dat de Deck Mate onderdelen ook zelf gemaakt mogen worden voor niet-commerciële doeleinden, maar ik denk dat als je dat éénmalig doet dat je nog duurder uit bent.
Maar dat hoeft bij etsy niet als ik zo lees...
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Volgens mij moest ik extra kosten betalen bij de vervoerder.kaasszje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:08:
Had ik inderdaad gezien, maar laatste paar keer dat ik dingen uit Amerika bestelde moest ik extra inklaring betalen.
Maar dat hoeft bij etsy niet als ik zo lees...
Ugreen hub/dock is binnen, binnenkort zal ik m’n undervolt resultaten delen (of een link naar een Gofundme campagne
)
[ Voor 3% gewijzigd door Evernote op 23-02-2023 14:53 ]
De Steamdeck is na 2 dagen al binnen. Staat nu wat games te installeren en dan hopelijk vanavond nog even tijd om wat te testen maar zal eerder dit weekend worden.
Even een leuke verscheidenheid installeren. Wat Arpg zoals grim dawn, aaa zoals Elden Ring, maar ook Slay the Spire en Darkest Dungeon en FX3 pinball.
Even een leuke verscheidenheid installeren. Wat Arpg zoals grim dawn, aaa zoals Elden Ring, maar ook Slay the Spire en Darkest Dungeon en FX3 pinball.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Nadat ik zelf aan de slag ben gegaan met undervolten wilde ik even mijn resultaten op Tweakers delen, daarnaast wilde ik ook even een beknopte 'guide' delen voor mensen die hier (op eigen risico) mee aan de slag willen gaan.
De waardes die ik hieronder deel zijn wel afhankelijk van de scéne in de game (weather effects/time of day etc. maar de TLDR; Mijn temperaturen en fan speed zijn omlaag gegaan en de performance is omhoog gegaan. Tijdens het monitoren was het gemiddelde wattage ook lager na een undervolt maar soms zag ik wel hogere uitschieters)
Ik heb naast Dinkum en Valheim ook nog 2 andere games getest namelijk Yakuza 0 en Skul: The Hero Slayer maar het undervolten heeft minder effect bij een lagere belasting (TDP) dus daarom deel ik alleen de resultaten van een game die CPU bound is (Dinkum) en een game die GPU bound is (Valheim).
Tijdens het testen heb ik mijn character gewoon 10 minuten stil laten staan terwijl er in beide games van alles gebeurd op het scherm maar er is geen 'benchmark' run of iets speciaals gedaan. (ik ben geen ook geen HUB)
Frames per seconde

Temps

Fan speed

Benodigdheden:
De waardes die ik hieronder deel zijn wel afhankelijk van de scéne in de game (weather effects/time of day etc. maar de TLDR; Mijn temperaturen en fan speed zijn omlaag gegaan en de performance is omhoog gegaan. Tijdens het monitoren was het gemiddelde wattage ook lager na een undervolt maar soms zag ik wel hogere uitschieters)
Ik heb naast Dinkum en Valheim ook nog 2 andere games getest namelijk Yakuza 0 en Skul: The Hero Slayer maar het undervolten heeft minder effect bij een lagere belasting (TDP) dus daarom deel ik alleen de resultaten van een game die CPU bound is (Dinkum) en een game die GPU bound is (Valheim).
Tijdens het testen heb ik mijn character gewoon 10 minuten stil laten staan terwijl er in beide games van alles gebeurd op het scherm maar er is geen 'benchmark' run of iets speciaals gedaan. (ik ben geen ook geen HUB)
Frames per seconde

Temps

Fan speed

Undervolt je Deck*
*Disclaimer - Mocht je hier mee aan de slag gaan dan doe je dit geheel op eigen risico. Evernote kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade aan je Steam DeckBenodigdheden:
- Steam Deck
- USB Stick (FAT32)
- Smokeless_UMAF BIOS 'key'
- USB-C dock of hub
- Toetsenbord
- Download Smokeless_UMAF via Github
- Pak het ZIP bestand uit en zet alle bestanden op een FAT32 geformatteerde USB stick (SD kaart werkt mogelijk ook)
- Zet de Steam Deck uit ("Power Off") en sluit de USB stick aan (bijvoorbeeld via een dock of hub)
- Houdt de volume omlaag (-) knop ingedrukt en zet de Steam Deck aan, zodra je een piepje hoort kun je de power knop los laten.
- Je komt nu in de 'bootloader' van de Steam Deck terecht, selecteer de USB stick (onderste optie)
- Als alles goed is gegaan kom je nu in de 'verborgen BIOS' van je Steam Deck terecht
- Gebruik het toetsenbord om naar 'Device Manager' te navigeren en ga vervolgens naar 'AMD CBS'
- In de lange lijst die volgt dien je 'SMU Debug Options' te selecteren en ga je vervolgens naar 'SMU Feature Config Limits'
- In het volgende scherm moet je eerst 'SVI3 Voltage Control' van 'Auto' naar 'Manual' zetten
- Er zijn nu 3 waardes die je kunt aanpassen: 'VDDCR_VDD voltage', 'VDDCR_SOC voltage' en VDDCR_GFX' voltage.
Deze waardes dien je voor een undervolt allemaal op 'negative' te zetten voor een undervolt, dit lijkt vergelijkbaar met PBO. - Begin met een offset van 10mV op de 3 eerder genoemde instellingen (CPU Core/SOC/GPU), deze kun je later nog verder verlagen (dus bijvoorbeeld naar 15mV) Te aggressieve voltage offsets kunnen er voor zorgen dat je Deck niet meer boot, wees gewaarschuwd!
- Als je alle instellingen hebt gewijzigd kun je op 'ESC' (Escape) drukken en bevestig je vervolgens de waardes met 'Y'
- Druk nog een keer op 'ESC' en ga vervolgens naar 'Continue' en druk op 'Enter' op je Deck te rebooten.
Je hebt nu (hopelijk) succesvol ge-undervolt!
Super interessant! Erg tof dat je dit deelt. Wat zou je eventueel nog aan bovenstaand probleem kunnen doen? Of is je Deck dan rijp voor de sloop?Evernote schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:56:
Te aggressieve voltage offsets kunnen er voor zorgen dat je Deck niet meer boot, wees gewaarschuwd!
Cunning linguist.
Dank voor je feedback! Leuk!Bart ® schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:09:
[...]
Super interessant! Erg tof dat je dit deelt. Wat zou je eventueel nog aan bovenstaand probleem kunnen doen? Of is je Deck dan rijp voor de sloop?
Wat betreft een te agressieve undervolt..
Hier heb ik wisselende dingen over gelezen maar het grote probleem is dat je geen optie hebt om de BIOS te resetten op het moment dat het mis gaat.
Waar je bij een normaal moederbord de CMOS batterij eruit kan halen of je moederbord kan resetten door bepaalde pins te ‘jumpen’ kan dit bij de Steam Deck niet.
Ook het ontkoppelen van de batterij is blijkbaar niet voldoende om je BIOS te resetten.
Volgens een aantal Reddit gebruikers leek het verwijderen van de SSD er voor te zorgen dat de Steam Deck weer bootte en anderen beweren dat je na meerdere resets weer in de BIOS zou moeten kunnen komen.
In het geval dat je niet meer in de bootloader en dus ‘hidden BIOS’ komt zou ik zeggen dat je de Deck niet meer aan de praat kunt krijgen zonder de BIOS opnieuw te flashen.
Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee en ik durf daarom ook niet verder te gaan dan -30 op de CPU core en SoC en -50 op de GPU.
Ik denk dat zolang je met hele kleine stapjes gaat je op zich wel redelijk veilig de grens op kunt zoeken. Dan dus wel bij elk klein stapje een uitgebreide stabiliteits-test uitvoeren. Dan lijkt de kans dat je ineens op een punt komt waarbij zelfs booten niet meer lukt zonder dat je bij de vorige stap al crashes had me vrij klein.
Maar op zich al hele nette resultaten die jij haalt. Wellicht dat ik het toch ook eens ga proberen, maar vind het eng
(ook omdat ik mezelf ken en te lui ben om met van die hele kleine stapjes de grens te zoeken).
Maar op zich al hele nette resultaten die jij haalt. Wellicht dat ik het toch ook eens ga proberen, maar vind het eng
tip: Ik zag net dat de nieuwe Trackmania ook Free to Play op Steam is gezet (per 2 februari), en nu dus ook makkelijk op de Steam Deck te spelen is
I see red pixels.
Ik durf zelf het risico niet te nemen in ieder geval maar met mijn huidige instellingen ervaring ik geen instabiliteit en geen artifacts dus er zit mogelijk nog wat rek in.Finraziel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:45:
Ik denk dat zolang je met hele kleine stapjes gaat je op zich wel redelijk veilig de grens op kunt zoeken. Dan dus wel bij elk klein stapje een uitgebreide stabiliteits-test uitvoeren. Dan lijkt de kans dat je ineens op een punt komt waarbij zelfs booten niet meer lukt zonder dat je bij de vorige stap al crashes had me vrij klein.
Maar op zich al hele nette resultaten die jij haalt. Wellicht dat ik het toch ook eens ga proberen, maar vind het eng(ook omdat ik mezelf ken en te lui ben om met van die hele kleine stapjes de grens te zoeken).
Als er nu een manier was waardoor je de BIOS makkelijk kon resetten dan had ik 'm nog wel wat verder willen pushen.
Dessalniettemin ben ik nu gewoon tevreden met mijn huidige resultaten, zeker bij een game als Dinkum (heerlijk op de Deck) is het enorm fijn om nét iets meer performance uit de Deck te kunnen knijpen en ondanks dat ik de fan vervangen heb vind ik een hoge fan speed alsnog vervelend
Jaaah mooi dat jij ook Smokeless_UMAF hebt ontdekt. Ik vond ook een filmpje die deze methode behandeld. Een groot voordeel is dus dat je meer clock ruimte overhoudt voor de CPU op deze manier, wat kan gaan helpen met zwaardere moderne games. Een commenter vermeldde dat hij nu 2.6 GHz kan draaien op de CPU ipv 2.2 GHz in een bepaald spel dus dat is een flinke boost.Evernote schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:56:
Nadat ik zelf aan de slag ben gegaan met undervolten wilde ik even mijn resultaten op Tweakers delen, daarnaast wilde ik ook even een beknopte 'guide' delen voor mensen die hier (op eigen risico) mee aan de slag willen gaan.
Frames per seconde
[Afbeelding]
Temps
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fan speed
[Afbeelding]Undervolt je Deck*
*Disclaimer - Mocht je hier mee aan de slag gaan dan doe je dit geheel op eigen risico. Evernote kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade aan je Steam Deck
Benodigdheden:
- Steam Deck
- USB Stick (FAT32)
- Smokeless_UMAF BIOS 'key'
- USB-C dock of hub
- Toetsenbord
- Download Smokeless_UMAF via Github
- Pak het ZIP bestand uit en zet alle bestanden op een FAT32 geformatteerde USB stick (SD kaart werkt mogelijk ook)
- Zet de Steam Deck uit ("Power Off") en sluit de USB stick aan (bijvoorbeeld via een dock of hub)
- Houdt de volume omlaag (-) knop ingedrukt en zet de Steam Deck aan, zodra je een piepje hoort kun je de power knop los laten.
- Je komt nu in de 'bootloader' van de Steam Deck terecht, selecteer de USB stick (onderste optie)
- Als alles goed is gegaan kom je nu in de 'verborgen BIOS' van je Steam Deck terecht
- Gebruik het toetsenbord om naar 'Device Manager' te navigeren en ga vervolgens naar 'AMD CBS'
- In de lange lijst die volgt dien je 'SMU Debug Options' te selecteren en ga je vervolgens naar 'SMU Feature Config Limits'
- In het volgende scherm moet je eerst 'SVI3 Voltage Control' van 'Auto' naar 'Manual' zetten
- Er zijn nu 3 waardes die je kunt aanpassen: 'VDDCR_VDD voltage', 'VDDCR_SOC voltage' en VDDCR_GFX' voltage.
Deze waardes dien je voor een undervolt allemaal op 'negative' te zetten voor een undervolt, dit lijkt vergelijkbaar met PBO.- Begin met een offset van 10mV op de 3 eerder genoemde instellingen (CPU Core/SOC/GPU), deze kun je later nog verder verlagen (dus bijvoorbeeld naar 15mV) Te aggressieve voltage offsets kunnen er voor zorgen dat je Deck niet meer boot, wees gewaarschuwd!
- Als je alle instellingen hebt gewijzigd kun je op 'ESC' (Escape) drukken en bevestig je vervolgens de waardes met 'Y'
- Druk nog een keer op 'ESC' en ga vervolgens naar 'Continue' en druk op 'Enter' op je Deck te rebooten.
Je hebt nu (hopelijk) succesvol ge-undervolt!
Wat ik nu nog zoek is een overclock methode met dezelfde secundaire bios!
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Heb je het zelf al geprobeerd? Want gratis is meer een demo in dit geval en je hebt al heel snel een subscription nodig. Heb zelf Stadium en Forever er op gezet dan heb je tenminste complete games 😅RedPixel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:22:
tip: Ik zag net dat de nieuwe Trackmania ook Free to Play op Steam is gezet (per 2 februari), en nu dus ook makkelijk op de Steam Deck te spelen is
Merk dat ik steeds blijer word van mijn Steam Deck. Gisteren Horizon zero dawn gekocht en Hogwarts legacy. Langzaam aan krijg ik er steeds meer plezier in.
Samsung s24, Samsung Watch ultra, Steamdeck, Nintendo Switch light, PS 4, iPad Pro 2022
En dan gebruik ik mijn Windows pc eindelijk weer een keer, laat hem in sleepmode staan want had iets waar ik aan zat te werken open staan... Wat denk je? De %#$€& heeft automatisch gereboot. Dat is echt dé primaire reden dat ik het os weer ga haten, dat vind ik echt zo onvoorstelbaar dom...
En dan denk ik aan de steam deck met zijn Linux os waar ik al maanden bijna exclusief op aan het gamen ben en begin me weer af te vragen waarom ik eigenlijk Windows op mijn desktop heb staan.
Ik zal niet snel echt overstappen denk ik want ik ben lui, maar ik vraag me wel af hoeveel Valve met deze push uiteindelijk bij kan dragen aan het breder overstappen van mensen.
En dan denk ik aan de steam deck met zijn Linux os waar ik al maanden bijna exclusief op aan het gamen ben en begin me weer af te vragen waarom ik eigenlijk Windows op mijn desktop heb staan.
Ik zal niet snel echt overstappen denk ik want ik ben lui, maar ik vraag me wel af hoeveel Valve met deze push uiteindelijk bij kan dragen aan het breder overstappen van mensen.
Overclocken is ook mogelijk via deze BIOS maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd.XanderDrake schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:03:
[...]
Jaaah mooi dat jij ook Smokeless_UMAF hebt ontdekt. Ik vond ook een filmpje die deze methode behandeld. Een groot voordeel is dus dat je meer clock ruimte overhoudt voor de CPU op deze manier, wat kan gaan helpen met zwaardere moderne games. Een commenter vermeldde dat hij nu 2.6 GHz kan draaien op de CPU ipv 2.2 GHz in een bepaald spel dus dat is een flinke boost.
Wat ik nu nog zoek is een overclock methode met dezelfde secundaire bios!
Ik zag zelf tijdens het testen wel dat de boost clock hoger was tijdens het gamen, in Valheim zag ik bijvoorbeeld eerst een enkele keer een GPU clock van 1591Mhz en met een undervolt van -50 bleef de GPU constant op 1600Mhz staan.
Met als gevolg (zoals je in de grafiek zag) dat ik een fps boost van 10% had.
Overclocken vind ik zelf niet super interessant omdat het gepaard gaat met meer hitte en meer lawaai en ik vind mijn Steam Deck toch echt het leukst als ik hem bijna niet hoor.
Hieronder even een screenshot van de BIOS om te overclocken, ik ben benieuwd of je er zelf mee aan de slag gaat en wat jouw resultaten dan zijn:

Hier ook een Reddit post met meer informatie over overclocking, je schaalt in weze de TDP omhoog waardoor de GPU boven de 1600Mhz kan komen en de CPU makkelijker hogere clockspeeds behaald en vast houdt.
Maar zoals ik eerder al zei, mijn Deck vind ik het leukst als ik hem niet hoor dus ik hoef geen extra stroom er doorheen te jagen.
Geef mij maar wat extra batterij en minder hitte door een undervolt
Vandaag toch maar een JSAUX backplate besteld.. die blauwe vind ik te tof om niet op m’n Steam Deck te hebben.

Ik heb een aantal van de season tracks gespeeld, goed genoeg voor mij om even trackmania te spelenBeakzz schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 01:56:
[...]
Heb je het zelf al geprobeerd? Want gratis is meer een demo in dit geval en je hebt al heel snel een subscription nodig. Heb zelf Stadium en Forever er op gezet dan heb je tenminste complete games 😅
I see red pixels.
Zeker! Werkt super, hier kun je zien hoe je dat configureert op de Deck.Causs schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:15:
Iemand hier ervaring met Game Pass (Cloud) op de Steam Deck?
Thanks! Ik ben overstag gegaan en heb de goedkoopste variant zojuist besteld. Iemand hier nog tips voor een screen protector? Ik zou het liefste met anti-glare willen en kijk nu naar één van Brotect op Amazon maar wellicht hebben jullie nog advies.Evernote schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
[...]
Zeker! Werkt super, hier kun je zien hoe je dat configureert op de Deck.
De Brotect van Amazon is zeer goed, aanrader!
Ja dit maakt mij wel enthousiast, lekker die Tweakers kriebel in mn vingersEvernote schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:19:
[...]
Overclocken is ook mogelijk via deze BIOS maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd.
Ik zag zelf tijdens het testen wel dat de boost clock hoger was tijdens het gamen, in Valheim zag ik bijvoorbeeld eerst een enkele keer een GPU clock van 1591Mhz en met een undervolt van -50 bleef de GPU constant op 1600Mhz staan.
Met als gevolg (zoals je in de grafiek zag) dat ik een fps boost van 10% had.
Overclocken vind ik zelf niet super interessant omdat het gepaard gaat met meer hitte en meer lawaai en ik vind mijn Steam Deck toch echt het leukst als ik hem bijna niet hoor.
Hieronder even een screenshot van de BIOS om te overclocken, ik ben benieuwd of je er zelf mee aan de slag gaat en wat jouw resultaten dan zijn:
[Afbeelding]
Hier ook een Reddit post met meer informatie over overclocking, je schaalt in weze de TDP omhoog waardoor de GPU boven de 1600Mhz kan komen en de CPU makkelijker hogere clockspeeds behaald en vast houdt.
Maar zoals ik eerder al zei, mijn Deck vind ik het leukst als ik hem niet hoor dus ik hoef geen extra stroom er doorheen te jagen.
Geef mij maar wat extra batterij en minder hitte door een undervolt
Ikzelf ben momenteel nog helemaal vanilla. Geen aanpassingen aan VRAM, CryoTools, Swapiness of undervolting. Als ik deze allemaal wil toepassen, wil ik graag een goede vergelijking maken voor en na het
toepassen. Om die vergelijking te maken, zoek ik dus een paar games die:
- Degelijk draaien op de Deck, geen nonsense met anti-cheat
- Redelijk gebalanceerd zwaar zijn, zowel op de GPU, CPU als VRAM
- Redelijk recent zijn, en goed gespeeld worden
- Een interne Benchmark hebben
Cyberpunk 2077
Rise of the Tombraider
....
Games zoals bijv. RDR2 zijn te GPU limited om goed te zijn. Iemand nog andere tips?
Ik had niet verwacht dat je nog helemaal Vanilla draaideXanderDrake schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:54:
[...]
Ja dit maakt mij wel enthousiast, lekker die Tweakers kriebel in mn vingers![]()
Ikzelf ben momenteel nog helemaal vanilla. Geen aanpassingen aan VRAM, CryoTools, Swapiness of undervolting. Als ik deze allemaal wil toepassen, wil ik graag een goede vergelijking maken voor en na het
toepassen. Om die vergelijking te maken, zoek ik dus een paar games die:Een paar die ik bij mij opkomen zijn
- Degelijk draaien op de Deck, geen nonsense met anti-cheat
- Redelijk gebalanceerd zwaar zijn, zowel op de GPU, CPU als VRAM
- Redelijk recent zijn, en goed gespeeld worden
- Een interne Benchmark hebben
Cyberpunk 2077
Rise of the Tombraider
....
Games zoals bijv. RDR2 zijn te GPU limited om goed te zijn. Iemand nog andere tips?

Misschien is Borderlands 3 ook een optie? Draait ook goed op de Deck en heeft een interne benchmark tool.
Gevoelsmatig had ik bij borderlands 3 in ieder geval wel het idee dat het wat beter liep na alle aanpassingen van dat script plus 4 GB reserveren voor de gpu. Maar ik heb niet echt getest met de benchmark, en het is ook niet dat de stotters helemaal weg zijn, maar wel beter denk ik dus.
Heb je texture streaming uitgezet? Dat zou moeten helpen met de stutters, op m’n PC is het zonder ‘notexturestreaming’ onspeelbaar.Finraziel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:06:
Gevoelsmatig had ik bij borderlands 3 in ieder geval wel het idee dat het wat beter liep na alle aanpassingen van dat script plus 4 GB reserveren voor de gpu. Maar ik heb niet echt getest met de benchmark, en het is ook niet dat de stotters helemaal weg zijn, maar wel beter denk ik dus.
Dit ziet er imho wel goed uit:
YouTube: Borderlands 3 - Ultimate Edition - Steam Deck handheld gameplay
Hmm er staat me vaag iets bij dat ik dat geprobeerd heb maar dat het niks uithaalde, maar dat is lang geleden (op mijn 256 GB deck waar ik de game in eerste instantie op de SD kaart had staan maar dat stotterde echt als een gek).Evernote schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:14:
[...]
Heb je texture streaming uitgezet? Dat zou moeten helpen met de stutters, op m’n PC is het zonder ‘notexturestreaming’ onspeelbaar.
Dit ziet er imho wel goed uit:
YouTube: Borderlands 3 - Ultimate Edition - Steam Deck handheld gameplay
Volgens mij heb ik texture streaming nu zelfs gewoon op medium staan en het is prima speelbaar, het is alleen dat ik in de frame time graph zie dat hij nog steeds niet helemaal stabiel is... Dus ik kan niet echt met 100% zekerheid zeggen dat het niet een placebo effect is en ik er misschien gewoon aan gewend geraakt ben.
Hoe dan ook staat hij ondertussen in mijn lijst van perfect games* en ben er dan ook wel klaar mee
*Oh nee ik lieg... Hij wacht nog op een keer dat een vriend van me even in logt om een duel te doen voor de laatste achievement
[ Voor 5% gewijzigd door Finraziel op 28-02-2023 12:21 ]
Tja nog niet nodig gehad. Meeste games die ik speel draaien als een tierelier. Kan ik weinig aan doenEvernote schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:01:
Ik had niet verwacht dat je nog helemaal Vanilla draaide
Yeah, die heb ik staan in mn Epic accountMisschien is Borderlands 3 ook een optie? Draait ook goed op de Deck en heeft een interne benchmark tool.
Nog andere ideeën?
- Middle Earth Shadow of Mordor/War
- Forza Horizon 4/5
- Warhammer Vermintide II (was laatst gratis)
Goeie, maar Mordor is te goed gemaakt en kan je bijna all high@60hz draaien. War heb ik niet.Evernote schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:34:
]Middle Earth Shadow of Mordor/War
Dat is ook een goeie!!Eventueel Horizon Zero Dawn?
Vier spellen lijkt mij voldoende. Nu aan het werk
[ Voor 8% gewijzigd door XanderDrake op 28-02-2023 16:54 ]
Je zou eventueel nog kunnen docken of framerate unlocken.XanderDrake schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:53:
[...]
Goeie, maar Mordor is te goed gemaakt en kan je bijna all high@60hz draaien. War heb ik niet.
GL & HF, ben benieuwd naar de resultaten.Dat is ook een goeie!!
Vier spellen lijkt mij voldoende. Nu aan het werk
Gister op goed geluk Sons of the Forest geïnstalleerd. Draait helaas voor geen meter.
Met alles op low en FSR steady 40fps/40hz, maar jammergenoeg constant frame drops naar 1-8fps.
Hopelijk wordt dit beter naarmate de shader pre-caching beschikbaar komt.
Met alles op low en FSR steady 40fps/40hz, maar jammergenoeg constant frame drops naar 1-8fps.
Heb je de tips op ProtonDB doorgenomen?Mr. Vanish schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:28:
Gister op goed geluk Sons of the Forest geïnstalleerd. Draait helaas voor geen meter.
When you first log in there is lag, was the same on my windows PC though. But with the right settings after a few minutes I was gettign 40fps the other 2 hours.
It runs well for me but without tinkering it doesn't run very well at all. Do the CryoUtilities and Vram fix, Turn on FSR on the steam deck, Limit fps and hz to 40, turn Settings to Low and leave Draw Distance at Medium. Also turn on Allow Tearing and Half Rate Shading on the steam deck. Also make sure to run Proton GE-49. Two thumbs up for me IF you do the changes I mentioned, if you don't it won't run well.
Misschien heb je iets aan deze videos? https://www.youtube.com/@gamingonlinux/videosMr. Vanish schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:28:
Zoek eens op Cryoutilities 2.0. Dat is een tool dat voornamelijke fps drops fixed.addictive schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:23:
[...]
Misschien heb je iets aan deze videos? https://www.youtube.com/@gamingonlinux/videos
Yep!The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:06:
[...]
Heb je de tips op ProtonDB doorgenomen?
[...]
Heb nu alles op ultra low gezet (zag in eerste instantie niet dat dit bestond) en het spel draait een stuk beter. Als hij stabiel bij blijft ga ik hem langzaam weer opschroeven
Edit: @addictive thanks! dat kanaal kende ik nog niet
@pvink helaas was dit al met Cryoutilities icm 4gb UMA frame buffer size
[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Vanish op 01-03-2023 15:30 ]
Helaas was Amazon niet in staat mijn bestelde Newq 5-in-1 dock/stand te bezorgen. Deze dus:
Maar ik had toch al wat twijfels of ik wel standaard een beetje een bulky ding aan m'n deck wilde, en had toch meer interesse in een slim case (waarbij die stand niet zou passen). Dus nu maar deze besteld:
https://www.amazon.de/-/e...=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Zou zondag moeten komen, ben benieuwd
Maar ik had toch al wat twijfels of ik wel standaard een beetje een bulky ding aan m'n deck wilde, en had toch meer interesse in een slim case (waarbij die stand niet zou passen). Dus nu maar deze besteld:
https://www.amazon.de/-/e...=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Zou zondag moeten komen, ben benieuwd
Ik had hem bij NewQ zelf besteld, op 19 februari, vandaag in de brievenbus gekregen.Wekko306 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:29:
Helaas was Amazon niet in staat mijn bestelde Newq 5-in-1 dock/stand te bezorgen. Deze dus:
Wel met paypal betaald voor de zekerheid.
En, hoe bevalt hij? Voelt de kickstand ook wel kwalitatief aan of is die toch wat gammel?Militia Pilot schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:02:
[...]
Ik had hem bij NewQ zelf besteld, op 19 februari, vandaag in de brievenbus gekregen.
Wel met paypal betaald voor de zekerheid.
Tot nu toe is de kickstand prima!Wekko306 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:53:
[...]
En, hoe bevalt hij? Voelt de kickstand ook wel kwalitatief aan of is die toch wat gammel?
Bijzonder nieuws! Steam geeft een beta uit van Doom Eternal uit die Ray tracing op de Steam Deck mogelijk maakt!
Ik heb hem nog gekocht bij de vorige Steam sale dus dat komt even goed uit
Ik heb hem nog gekocht bij de vorige Steam sale dus dat komt even goed uit
Mwa, ik ben hem toevallig aan het spelen... maar dit lijkt me niet meer dan een gimmick. Ik zag iets van 30 fps in dat artikel en dat is een hele prestatie, maar kom, zo ga je deze game toch niet spelen? Als er één game is die 60 FPS nodig heeft (en dat gelukkig ook makkelijk haalt, zónder RT) is het Doom Eternal wel.
Moet eerlijk zeggen dat ik vroeger veel games op 30FPS speelde, zeker ook op de consoles
Vind het zelf een mooie showcase van wat zo een klein apparaat wel niet kan (en wat de toekomst ons nog meer gaat brengen. Echt zwaar onder de indruk van de steamdeck. Probeer alleen nog een 2tb SSD te vinden ergens.
Ik zat hier al een tijdje naar te kijken! En thanks voor de duidelijke foto'sWekko306 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:07:
Sinds gisteren de Tomtoc case binnen, erg tevreden mee!
Een stuk dunner dan de standaard case (al lijkt het op de foto's minder verschil te maken) en op gevoel net zo stevig. Aan de binnenkant zit nog een flapje voor SD kaarten oid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga deze nu zeker weten bestellen.
Zit de deck er trouwens wel lekker strak in?Wekko306 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:07:
Sinds gisteren de Tomtoc case binnen, erg tevreden mee!
Een stuk dunner dan de standaard case (al lijkt het op de foto's minder verschil te maken) en op gevoel net zo stevig. Aan de binnenkant zit nog een flapje voor SD kaarten oid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu 3 andere merken geprobeerd, en alle 3 hadden dik een centimeter aan beide kanten over....

Is er ook een case die gespiegeld is? Heel leuk dat die cases meestal gevormd zijn zodat hij steviger ligt, maar ik wil hem ook graag aan de lader kunnen leggen in de case (met de rits half open). Echter zit de USB poort bij alle cases bij het "scharnier" gedeelte
Het is alweer even geleden dat ik wat Weekend Nieuwtjes post. Dat komt omdat ik 1) drukker ben afgelopen weekenden en 2) dat er maar weinig leuk nieuwtjes zijn. Maar nu heb heb ik toch nog wat te melden
:
We kunnen ook wat experimenteren met untervolten, FSR 2.1 mods, etc. Ik heb geen 60hz nodig, 45-50 is voldoende. Doom is wel een sfeervolle game, dus de betere lighting kan daarbij helpen.
Doom Eternal is niet de enige zware game met Linux specifieke verbeteringen; Metro Exodus Enhanced Edition draait sinds kort ook op SteamOS na die ene update in Mesa. Digital Foundry heeft al eens gekeken naar de Windows versie van het spel, inclusief Ray tracing, en die draaide al aardig. Ze gebruiken de UE5 specifieke upscaling, welke bijv. ook wordt toegepast bij Stray (ik speel dat nu, ziet er heel goed uit!). Sindsdien zijn er verschillende updates en tweaks uitgekomen voor de Deck en de AMD drivers onder SteamOS zijn sowieso beter. Ik heb goede hoop op 40Hz gameplay, ik zet dat spel op mijn verlanglijstje
Er is weer eens een optelsom gemaakt van alle Verified en Playable games op de Steam Deck. Bij elkaar komen we op 8000+ games waarvan 3000 Verified
Met nieuwe AAA entries zoals bijv. Hogwards en Atomic Hearts. Ook zijn er weer Proton verbeteringen, waar met name No Mans Sky problemen zijn verholpen.
Ik ben vrij ver met mijn undervolt avonturen. Het is wel spannend; om echt een significant verschil te merken in elk spel, moet je redelijk ver gaan in het undervolten, met alle risico's van dien. Stay Tuned
Lastig. Ik ben het met je eens dat het een fast paced shooter is en dan heb je veel FPS nodig. Maar... We spelen het op de Deck zonder muis, en das eigenlijk ook vloeken in de kerkFinraziel schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:19:
Mwa, ik ben hem toevallig aan het spelen... maar dit lijkt me niet meer dan een gimmick. Ik zag iets van 30 fps in dat artikel en dat is een hele prestatie, maar kom, zo ga je deze game toch niet spelen? Als er één game is die 60 FPS nodig heeft (en dat gelukkig ook makkelijk haalt, zónder RT) is het Doom Eternal wel.
We kunnen ook wat experimenteren met untervolten, FSR 2.1 mods, etc. Ik heb geen 60hz nodig, 45-50 is voldoende. Doom is wel een sfeervolle game, dus de betere lighting kan daarbij helpen.
Doom Eternal is niet de enige zware game met Linux specifieke verbeteringen; Metro Exodus Enhanced Edition draait sinds kort ook op SteamOS na die ene update in Mesa. Digital Foundry heeft al eens gekeken naar de Windows versie van het spel, inclusief Ray tracing, en die draaide al aardig. Ze gebruiken de UE5 specifieke upscaling, welke bijv. ook wordt toegepast bij Stray (ik speel dat nu, ziet er heel goed uit!). Sindsdien zijn er verschillende updates en tweaks uitgekomen voor de Deck en de AMD drivers onder SteamOS zijn sowieso beter. Ik heb goede hoop op 40Hz gameplay, ik zet dat spel op mijn verlanglijstje
Er is weer eens een optelsom gemaakt van alle Verified en Playable games op de Steam Deck. Bij elkaar komen we op 8000+ games waarvan 3000 Verified
Ik ben vrij ver met mijn undervolt avonturen. Het is wel spannend; om echt een significant verschil te merken in elk spel, moet je redelijk ver gaan in het undervolten, met alle risico's van dien. Stay Tuned
Zit ook in deze nog iets los, als je de case echt rammelt voel je de SD wel wat heen en weer schuiven, maar niet iets waar ik me zorgen over maak.sderooij schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:32:
[...]
Zit de deck er trouwens wel lekker strak in?
Ik heb nu 3 andere merken geprobeerd, en alle 3 hadden dik een centimeter aan beide kanten over....
Volgens mij is dat bewust, juist om te voorkomen dat mensen in de case gaan opladen want niet aan te raden is ivm warmte ontwikkeling.Flapperbol schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:54:
Is er ook een case die gespiegeld is? Heel leuk dat die cases meestal gevormd zijn zodat hij steviger ligt, maar ik wil hem ook graag aan de lader kunnen leggen in de case (met de rits half open). Echter zit de USB poort bij alle cases bij het "scharnier" gedeelte
[ Voor 37% gewijzigd door Wekko306 op 06-03-2023 12:19 ]
SotF is ook nog in Early Acces. Er is nog niet heel veel aan optimalisatie gedaan volgens mij. Dit kun je ook wel zien aan de minimale (GTX1060 of RX570) en aanbevolen systeemeisen(GTX1080TI of RX5700XT).Mr. Vanish schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:28:
AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Gisteren de Deck (256 versie) binnen gekregen. Helaas weinig kunnen gebruiken, iets met werk gaat voor.
Wel GTA5 een half uurtje gespeeld, verder een aantal andere games er op gezet (o.a. de nieuwe Monkey Island, iets met jeugd sentiment). K
Eerste indruk: Ik ben onder de indruk. Stevig apparaat, performance laat weinig te wensen over. Werkt soepel met de stadia controller als ik hem aan mn 4k scherm hang met USB-C.
Nu nog een SD kaart kaufen en dit hele topic doorlezen en alle tips en advies ter harte nemen
Wel GTA5 een half uurtje gespeeld, verder een aantal andere games er op gezet (o.a. de nieuwe Monkey Island, iets met jeugd sentiment). K
Eerste indruk: Ik ben onder de indruk. Stevig apparaat, performance laat weinig te wensen over. Werkt soepel met de stadia controller als ik hem aan mn 4k scherm hang met USB-C.
Nu nog een SD kaart kaufen en dit hele topic doorlezen en alle tips en advies ter harte nemen
ben potdorie mijn sudo password kwijt. Fijn
Is geen probleem, je kunt voor jouw useraccount gewoon een nieuw password instellen:maartend schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:25:
ben potdorie mijn sudo password kwijt. Fijn
Desktop mode >> Start menu >> avatar >> Set new pw
Wadduh? Maar heb ik daar dan ook iets aan als ik bijv decky installeer. Dat gebeurt natuurlijk in de konsole en dan vraagt hij steeds om mijn PW, dat ik dus niet meer weet.addictive schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Is geen probleem, je kunt voor jouw useraccount gewoon een nieuw password instellen:
Wel dom van me, weet ik.
Dat is hetzelfde password, dus ja, daar heb je wat aan.maartend schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:12:
[...]
Wadduh? Maar heb ik daar dan ook iets aan als ik bijv decky installeer. Dat gebeurt natuurlijk in de konsole en dan vraagt hij steeds om mijn PW, dat ik dus niet meer weet.
Wel dom van me, weet ik.
I see red pixels.
Top. Ik zette het hier neer uit frustratie, want had natuurlijk gegoogled, maar dan moest ik recoveren en dergelijke.RedPixel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:14:
[...]
Dat is hetzelfde password, dus ja, daar heb je wat aan.
Ik vermoed dat je users bedoelt, maar ook daar wordt mijn admin password gevraagd.addictive schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Is geen probleem, je kunt voor jouw useraccount gewoon een nieuw password instellen:
Jammer
Decky had nu toch ook een installer dat je niet meer een pass hoeft op te geven. Hij zet er dan tijdelijk eentje op en verwijderd deze na de installatie.
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.