Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Finraziel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Alleen als je Windows installeert op het ding. Gamepass gebruikt uwp volgens mij dus dat werkt echt niet op Linux.
Zelf geen ervaring mee want heb nog zoveel games uit steam te spelen dat ik het het niet waard vind om met Windows te dealen.
Thx. Enig idee of er iets aan zit te komen dat het wel mogelijk maakt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart ® schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:13:
[...]

Thx. Enig idee of er iets aan zit te komen dat het wel mogelijk maakt?
Niet dat ik het echt bij hou, maar het zou me heel erg verbazen. Voor zover ik altijd begrepen heb is uwp dermate anders dat dat een flinke onderneming zou zijn... En buiten gamepass is er denk ik weinig reden om daar veel resources aan te besteden om dat mogelijk te maken. Als het al zou kunnen want het is volgens mij ook juist veel sterker beveiligd.

Ik denk dat de enige manier blijft Windows er op te zetten. Dat kan ondertussen echter wel ook met dual boot volgens mij.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Finraziel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Niet dat ik het echt bij hou, maar het zou me heel erg verbazen. Voor zover ik altijd begrepen heb is uwp dermate anders dat dat een flinke onderneming zou zijn... En buiten gamepass is er denk ik weinig reden om daar veel resources aan te besteden om dat mogelijk te maken. Als het al zou kunnen want het is volgens mij ook juist veel sterker beveiligd.

Ik denk dat de enige manier blijft Windows er op te zetten. Dat kan ondertussen echter wel ook met dual boot volgens mij.
Ja dual boot zou moeten kunnen. Ben me nog een beetje aan het oriënteren. Kan een hoop gratis games spelen via Game Pass, zou mooi zijn als dat makkelijk kan op een Steam Deck. Zelfde uiteraard voor Epic, Uplay, en GoG. Maar even verder in verdiepen...

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Als je de Steam Deck alleen wilt gebruiken voor niet-Steam stores/launchers, kun je er net goed alleen Windows op zetten lijkt mij? En Steam draait ook op Windows ;)

(Overigens snap ik zelf de obsessie met Windows van heel veel Steam Deck eigenaren niet zo, maar goed ik heb dan ook het merendeel van mijn spellen op Steam)

[ Voor 5% gewijzigd door dhrto op 14-01-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merdera
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
Ik vind het sowieso vreemd, dat een store die heel erg op windows gaming is gericht een apparaat uibrengt op linux, om daar dan met layers weer voornamelijk windows games op te gaan runnen. Maar daar zullen waarschijnlijk andere redenen, zoals kosten en licenties de reden van zijn, vermoed ik .

Maar verder geen probleem, ik vind het een bijzonder leuk apparaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Merdera op 15-01-2023 01:30 ]

Windows 11 PC,RTX2080,32GB,i9 | Samsung S20+ 5G | iPad Pro 12.9 | PlayStation 5 | PSN ID : DReaMeRD71 | Xbox Series X | XBL : DReaMeR2601

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dhrto schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:45:
Als je de Steam Deck alleen wilt gebruiken voor niet-Steam stores/launchers, kun je er net goed alleen Windows op zetten lijkt mij? En Steam draait ook op Windows ;)

(Overigens snap ik zelf de obsessie met Windows van heel veel Steam Deck eigenaren niet zo, maar goed ik heb dan ook het merendeel van mijn spellen op Steam)
Nou heb ik Windows niet uitgeprobeerd omdat ik er zoals gezegd geen behoefte aan voel, dus ik baseer me op vermoedens en wat ik lees of zie (op YouTube). Maar Windows is gewoon echt niet gemaakt voor een apparaat als de steam deck en Valve doet ook niet heel hard hun best om het er voor aan te passen. Die moeite stoppen ze uiteraard in steam os. Daardoor heb je dus handige functies als makkelijk de refreshrate en fps limieten instellen tijdens games, snelkoppelingen zoals om het keyboard te openen en je kunt tijdens het gamen gewoon op de power knop drukken en de game suspend gewoon tot je weer verder wil gaan. Zolang je in game mode blijft is de interface ook gewoon lekker simpel in tegenstelling tot met een Ieniemienie muis cursor aan de slag te moeten. Ook lees ik dat de accu minder lang mee gaat onder Windows en iemand had het ook over regelmatig issues te hebben met de gpu driver.

De enige pro van Windows is game compatibiliteit. Maar dat hangt dus puur af van je library en voorkeuren. Als de games die je wil spelen het gewoon doen in steam os game mode (en mijn ervaring tot nu toe is dat dit voor de meeste games geldt) dan heeft steam os praktisch alleen maar voordelen.

En waarom Valve het zo doet, die zijn al 10 jaar of zo bezig met het pushen van Linux omdat ze minder afhankelijk willen zijn van Windows. Het is de laatste tijd gelukkig niet zo die kant op gegaan maar stel dat Microsoft harder op uwp gepusht had en het steeds lastiger of zelfs onmogelijk gemaakt zou hebben om software buiten hun store te installeren (meer richting zoals de mobiele os-en het doen), dat zou een ramp voor Valve kunnen zijn. En alleen al dat Linux langzaam en beter gaming alternatief wordt kan Microsoft daar ook van weerhouden dus alleen het feit dat ze het niet doen wil niet zeggen dat Valve geen gelijk had.

Edit: ik realiseer me nu wel dat ik waarschijnlijk jouw post verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik dacht dat je met obsessie bedoelde waarom veel steam deck eigenaren juist anti Windows zijn maar je bedoelde geloof ik juist waarom ze het er wel op willen. Oeps :)

[ Voor 6% gewijzigd door Finraziel op 15-01-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...

[ Voor 99% gewijzigd door Finraziel op 15-01-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 14:38
Merdera schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:28:
Ik vind het sowieso vreemd, dat een store die heel erg op windows gaming is gericht een apparaat uibrengt op linux, om daar dan met layers weer voornamelijk windows games op te gaan runnen. Maar daar zullen waarschijnlijk andere redenen, zoals kosten en licenties de reden van zijn, vermoed ik .

Maar verder geen probleem, ik vind het een bijzonder leuk apparaat.
Een van de redenen die ik kan bedenken is het feit dat ze SteamOS willen verder uitbreiden. Dat kan enkel wanneer je een Open Source besturingssysteem kiest en zelf wilt tweaken. Tenzij Microsoft hiervoor openstaat, maar betwijfel het. Dit is net de kracht van Linux.

Overigens zijn de "besturingssystemen" van de consoles ook gebaseerd op Linux, althans de PS4 was eigenlijk FreeBSD om in de menu's te navigeren. En ik denk dat dat net is wat Valve wenst door te pushen. Het zou me ook niet verbazen dat we in de toekomst weer Steam Links zouden zien waarbij je die couch gaming ervaring hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
Met obsessie bedoelde ik inderdaad dat men per sé Windows erop (of dual boot) wilt hebben ;)

Bij mij werken de spellen die ik wil spelen op de Deck prima onder Steam OS game mode. Ik heb wel in het begin Proton GE erop moeten zetten voor een aantal spellen. Dit moest in eerste instantie wel via de desktop mode, maar vervolgens kun je updates draaien vanuit de game mode. Zelfs spellen die unsupported zijn volgens de Steam pagina, draaien tot nu toe gewoon bij mij (zoals Yakuza 5 en 6, wel met een kleine audio glitch in cut scenes). Ook de multiplayer spellen die ik speel, doen het prima in Steam OS (Deep Rock Galactic, Remnant from the Ashes, Dying Light 2).

Zelf ben ik ook opgegroeid met Windows en niet zo helemaal thuis in Linux (op een blauwe maandag wel met Ubuntu gewerkt), dus stel ik zou het apparaat als mini (werk-)PC gebruiken, dan zou ik zelf ook wel neigen naar Windows. Maar voor het spelen van Windows spellen vanuit Steam, heeft Valve naar mijn mening echt een heel mooi apparaat en OS gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:23
@Bart ® epic en gog kan je makkelijk zonder windows draaien. Veel gaan via de heroic route, maar je kan het ook los installeren. Ik heb dat in ieder geval met epic gedaan (windows installer downloaden, runnen met proton en linkje in library goedzetten). Had eerder al via heroic en lutris geprobeerd maar daar kreeg ik GTA5 niet fatsoenlijk draaiend. Nu moet ik er bij aantekenen dat de laatste versie van heroic veel verbeteringen heeft tov toen ik het geprobeerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

dhrto schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:45:

Ik heb ook heel veel games op Steam. Ik hoef helemaal geen Windows, maar ik wil wel (als het even kan) al mijn games kunnen spelen, dus zowel mijn Steam games, als mijn non-Steam games. Als Valve hun OS zo bouwt dat ik dat allemaal kan, heb ik totaal geen behoefte aan Windows. Het gaat mij om het gamen, niet om het OS :).

Feit is natuurlijk dat ik met mijn MS Game Pass heel veel gratis games heb. Zou zonde zijn als ik die vervolgens nog een keer op Steam moet kopen om ze op een Steam Deck te kunnen spelen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart ® schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb ook heel veel games op Steam. Ik hoef helemaal geen Windows, maar ik wil wel (als het even kan) al mijn games kunnen spelen, dus zowel mijn Steam games, als mijn non-Steam games. Als Valve hun OS zo bouwt dat ik dat allemaal kan, heb ik totaal geen behoefte aan Windows. Het gaat mij om het gamen, niet om het OS :).

Feit is natuurlijk dat ik met mijn MS Game Pass heel veel gratis games heb. Zou zonde zijn als ik die vervolgens nog een keer op Steam moet kopen om ze op een Steam Deck te kunnen spelen.
'Alles' lukt niet... Wel veel. Op zich werkt streaming ook goed dus je kunt altijd kijken hoe ver je daarmee komt voor de gamepass games. Dat ben ik eigenlijk ook van plan om weer te doen maar in de praktijk heb ik al zo vreselijk veel te spelen (en met fanatical bundels en de humble monthly blijft de lijst maar langer worden) dat ik er gewoon niet aan toe kom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 15:19
Gisteren de Jsaux Dock ontvangen. Werkt prima, vooral aan het rommelen met de instellingen om een 1080p extern scherm te gebruiken (al dan niet met FSR). Hier wat bevindingen en vragen, vond het toch wat minder logisch dan verwacht (als Windows gebruiker)

Als ik het goed begrijp dan zijn er drie dingen relevant als je docked een extern scherm gebruikt

1. In system settings kan je resolutie van het externe scherm instellen. Er is er. Auto optie maar dan weet ik nog niet wat ie doet dus handmatig op 1080p gezet.

Als dit op 1080p staat dan zien de spellen nog geen 1080p scherm. Begrijp dat er een soort virtueel scherm tussen zit genaamd Gamescope. Dat is wat het spel ziet. Niet het fysieke scherm. In-game kan je zonder een extra stap dus nog steeds geen hogere resolutie selecteren.

2. Per spel geef je voor het starten van het spel onder game properties de resolutie aan die het spel moet zien. Als ik die op 1080p zet en ik start het spel dan kan ik in het spel zelf (mits ondersteund) ook tot 1080p kiezen.

3. In game resolutie. Dus afhankelijk van wat je onder 2 bij game properties hebt ingesteld.

Bij stap 2 - game properties kan je elke beschikbare resolutie van het scherm kiezen. Ook zijn daar de opties “native” en “default” maar het is me niet helemaal helder wat daar mee wordt bedoeld. Weet iemand dat? En is dat handiger dan gewoon een resolutie kiezen?

Voor 1080p gaming is wat meer kracht vereist. Had voor handheld mode wat tweaks voor lagere power om batterij te sparen, klopt het dat je geen aparte profielen kan maken voor docked en undocked gaming?

Dan FSR
Met alle stats in de overlay kan je zien of FSR ook echt gebruikt wordt.

Ik had eerst onder game properties 1080p. In-game 720p en FSR scaling maar dat werkt niet. Wat wel werkt is de game properties op 720p zetten. In-game dan ook 720p (kan dan niet hoger) en dan FSR aanzetten. Dat werkt prima, was alleen net anders instellen dan ik had verwacht. Hij schaamt dan naar wat onder stap 1 system settings bekend is voor het externe scherm.

Mocht ik iets missen of er ergens naast zitten dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Finraziel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:03:
[...]

'Alles' lukt niet... Wel veel. Op zich werkt streaming ook goed dus je kunt altijd kijken hoe ver je daarmee komt voor de gamepass games. Dat ben ik eigenlijk ook van plan om weer te doen maar in de praktijk heb ik al zo vreselijk veel te spelen (en met fanatical bundels en de humble monthly blijft de lijst maar langer worden) dat ik er gewoon niet aan toe kom.
Helaas ben ik gevoelig voor input lag. Ik zou willen dat streaming een optie is, maar die lag stoort me persoonlijk net te veel om nog lekker te kunnen gamen. Ligt aan mij hoor, je kunt prima gamen op die manier, maar ik merk het te veel, en what has been seen...

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:13
Bart ® schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:33:
Ja dual boot zou moeten kunnen. Ben me nog een beetje aan het oriënteren. Kan een hoop gratis games spelen via Game Pass, zou mooi zijn als dat makkelijk kan op een Steam Deck.
Ik meende me te herinneren dat er meerdere opties waren, waaronder ook binnen de Arch install van de Steam Deck (dus niet SteamOS, maar makkelijker dan een dual boot). En na even te zoeken vind ik een officiële guide van Microsoft zelf om Edge èn Xbox cloud beta te gebruiken in Arch :)
Ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot de Game Pass, maar wilde het wel even vermelden
Zelfde uiteraard voor Epic, Uplay, en GoG. Maar even verder in verdiepen...
Deze drie draaien al heel goed op de Deck. Ik gebruik Epic en Uplay dagelijks bijna.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickfiguur
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 19:57
Na een weekje wachten is mijn Steam Deck gearriveerd in Polen, het is een beetje koud buiten dus ik laat em maar even acclimatiseren voordat ik 'em aanzet maar ik kijk er naar uit om er mee te spelen later vandaag.

Mijn eerste indruk is dat het gewicht best meevalt en het voelt allemaal solide aan, mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:37

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb de 12e ook eindelijk maar een Deck besteld, en die is vandaag verzonden *O*
Tracking code doet het nog niet, zal vanavond.vannacht wel ergens actief worden. Weten we waar de Decks vandaan verstuurd worden, en hoe lang de verzendtijd dus ongeveer is?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
Spike_wolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:33:
Ik heb de 12e ook eindelijk maar een Deck besteld, en die is vandaag verzonden *O*
Tracking code doet het nog niet, zal vanavond.vannacht wel ergens actief worden. Weten we waar de Decks vandaan verstuurd worden, en hoe lang de verzendtijd dus ongeveer is?
[Steam Deck] Reservering, bestelling & levering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Spike_wolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Oh damn, compleet overheen gekeken. Lekker bezig :P
:>
Zelfs een moderator kan wel eens iets over het hoofd zien..... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Pierre_nr1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Zelfs een moderator kan wel eens iets over het hoofd zien..... :)
We zijn net mensen :P

Maar met wat geluk wordt hij morgen dus bezorgd, anders later deze week. Ik ben heel benieuwd wat ik er van ga vinden, maar ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit een hele leuke aanvulling gaat zijn.
Kan ik eindelijk Tomb Raider 1 tot en met Underworld weer eens spelen :P

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Spike_wolf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
[...]

We zijn net mensen :P

Maar met wat geluk wordt hij morgen dus bezorgd, anders later deze week. Ik ben heel benieuwd wat ik er van ga vinden, maar ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit een hele leuke aanvulling gaat zijn.
Kan ik eindelijk Tomb Raider 1 tot en met Underworld weer eens spelen :P
Wel grappig dat je dat zegt. Ik ben een oude(letterlijk) gamer, opgegroeid met de Atari 600/800XL, C64, Amiga enz. De afgelopen 5-10 jaar mijn interesse in gaming verloren. Maar juist door de Steam Deck heb ik het hervonden. Handheld gaming is heerlijk en zeker met de capaciteiten die de SD heeft. Ik heb een behoorlijk uitgebreide Steam collectie, en deze komt nu heel goed van pas. Je noemt Tomb Raider, dat is een prima voorbeeld.

Het enige minpunt is dat ik soms wat lichte kramp in mijn handen krijg. Komt door te krampachtig vasthouden en iets te kleine handen.

Als ik je zo aanhoor dan zal jij zeer waarschijnlijk veel plezier gaan ondervinden van je Steam Deck, ben heel benieuwd naar je bevindingen. Veel plezier alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 11:32
Heb nu 2 games uitgespeeld op de steam deck, Tunic en Deathloop. Het ding is gewoon geweldig, bij deathloop wel 1x last gehad van throttlen, maar ik denk dat ik de luchtinlaat geblokkeerd had met mijn dekentje in de zetel :+ .

Wil bij Deatloop nog all achievements halen, dus ben nog niet klaar maar heb er nu God Of War (2018) opgezet en dat ziet er ook weer geweldig uit. Draait vlot 30fps op native resolutie.
Echter met een paar grotere games loopt ook de SSD van 512GB snel vol...

Ik heb gisteren de PS5 zelfs gewoon verkocht (na gestript te hebben van de 1TB SSD :)). Als er een goede game uitkomt die ik wil spelen koop ik wel een nieuwe. Heb ik ineens het nieuw en zuiniger model en weer 2 jaar garantie. De PS5 stond al maanden stil en er zelfs niet meer aan gedacht sinds ik de deck heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Pierre_nr1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Wel grappig dat je dat zegt. Ik ben een oude(letterlijk) gamer, opgegroeid met de Atari 600/800XL, C64, Amiga enz. De afgelopen 5-10 jaar mijn interesse in gaming verloren. Maar juist door de Steam Deck heb ik het hervonden. Handheld gaming is heerlijk en zeker met de capaciteiten die de SD heeft. Ik heb een behoorlijk uitgebreide Steam collectie, en deze komt nu heel goed van pas. Je noemt Tomb Raider, dat is een prima voorbeeld.

Het enige minpunt is dat ik soms wat lichte kramp in mijn handen krijg. Komt door te krampachtig vasthouden en iets te kleine handen.

Als ik je zo aanhoor dan zal jij zeer waarschijnlijk veel plezier gaan ondervinden van je Steam Deck, ben heel benieuwd naar je bevindingen. Veel plezier alvast!
Ik heb vroeger best veel gegamed, maar de afgelopen 15 jaar eigenlijk niet veel tijd voor gehad. Wel het een en ander op de Nintendo Switch gespeeld, het grote voordeel daarvan vond ik de mobiliteit het de sleep functie. Heerlijk om hem gewoon altijd in de buurt te hebben, en tussen dingen door even o ste kunnen pakken en 10-15 minuten te spelen en weer weg te leggen. Zonder eerst twee minuten nodig te hebben om alles te starten enzo. Oppakken en gaan was ideaal.

Dat is de hoofdreden at de Steam Deck me ook aan sprak :)
Dat en de lijst aan games die ik in sales wel ben blijven aanschaffen de afgelopen jaren, dus nu kan ik eindelijk langzaamaan beginnen om dat back log te wegwerken :+

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
Engineer Stewie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:17:

Ik heb gisteren de PS5 zelfs gewoon verkocht (na gestript te hebben van de 1TB SSD :)). Als er een goede game uitkomt die ik wil spelen koop ik wel een nieuwe. Heb ik ineens het nieuw en zuiniger model en weer 2 jaar garantie. De PS5 stond al maanden stil en er zelfs niet meer aan gedacht sinds ik de deck heb.
Oh dat is net iets wat ik niet zou gedaan hebben maar eerder remote play zou geprobeerd hebben op de Steam Deck. Voordelen zijn ook dat je langer batterijduur hebt sinds je aan het streamen bent (weliswaar zonder latency gezien het lokale verbinding is). Dat spreekt mij ook erg aan! (Ik bezit (nog) geen PS5 maar hey)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
jmignolet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Oh dat is net iets wat ik niet zou gedaan hebben maar eerder remote play zou geprobeerd hebben op de Steam Deck. Voordelen zijn ook dat je langer batterijduur hebt sinds je aan het streamen bent (weliswaar zonder latency gezien het lokale verbinding is). Dat spreekt mij ook erg aan! (Ik bezit (nog) geen PS5 maar hey)
Heb alles op de PS5 gespeeld wat ik wilde spelen, dat hij al maanden stil staat wijst daar ook op.
Remote play in huis kan, maar extra battery life is daar geen argument in. Ik heb 120+ stopcontacten in huis, kan overal eindeloos gamen dus :). Zou nog remote play vanaf de XBOX series S kunnen doen icm gamepass games. Maar ook daar weinig interesse in.

Steam heeft voorlopig echt wel genoeg te bieden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:18
jmignolet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Hiervoor heb ik de steamdock besteld komt vandaag binnen als het goed is. Ik ben benieuwd maar de remoteplay is wel een mooie winst. De vrouw zal het waarderen dat ik wat vaker beneden zit :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:34

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Grappig ik heb vorige week mijn Xbox series X verkocht. Ik merkte ook dat sinds ik mijn steam deck heb ik hem helemaal niet meer gebruik. Met Decky de interface kunnen aanpassen zoals ik wil, ziet er strak uit imo 8)

Ooit komt de 2TB SSD nog wel voor Dual Boot (dreams on :Z ) Gamepass via Edge werkt redelijk maar via Windows stuk beter. Daarnaast Destiny 2 en Division 2 lopen goed via Windows (al ziet Destiny 2 er niet echt mooi uit)

Via DockTech gamen op tv werkt verbazend goed. Helaas veel vertraging tussen mijn Elite controller en Steam Deck, nog maar eens uitzoeken, ik zag dat hier wel wat aan te doen is.

Nu ben ik ook Chorus aan het spelen op de Deck, dit speelt echt heerlijk weg! Ik ben nog wel aan het kijken naar de Modcase van Jsaux, dat lijkt me wel wat.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 11:27
Spike_wolf schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Ik heb vroeger best veel gegamed, maar de afgelopen 15 jaar eigenlijk niet veel tijd voor gehad. Wel het een en ander op de Nintendo Switch gespeeld, het grote voordeel daarvan vond ik de mobiliteit het de sleep functie. Heerlijk om hem gewoon altijd in de buurt te hebben, en tussen dingen door even o ste kunnen pakken en 10-15 minuten te spelen en weer weg te leggen. Zonder eerst twee minuten nodig te hebben om alles te starten enzo. Oppakken en gaan was ideaal.

Dat is de hoofdreden at de Steam Deck me ook aan sprak :)
Dat en de lijst aan games die ik in sales wel ben blijven aanschaffen de afgelopen jaren, dus nu kan ik eindelijk langzaamaan beginnen om dat back log te wegwerken :+
Grappig, hier precies dezelfde situatie, jaren niet gegamed en door de Gamedeck ben ik weer helemaal hooked! Het mooie is dat je een groot deel van je Switch games er ook prima op kunt spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Nu de Last of Us serie uit is wil ik deel 1 wel graag opnieuw spelen, zit alleen erg te twijfelen of ik zal wachten op de Steam release. Hij zou het moeten doen op de Steam Deck namelijk. Ik heb alleen geen gaming PC, dus zit je daar wel aan vast. Ik kan ook de PS5 remake halen en dan remote play proberen, alleen heb ik een hekel aan de latency. Voordeel is wel dat je dan kunt switchen tussen Deck en PS5. Lastige keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 17:21
Die keuze is omgekeerd evenredig zo lastig als dat je backlog groot is. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Erapaz heb je remote play al eens geprobeerd via Chiaki?
Er zit wel iets van inputlag op, maar beduidend lager dan via de sony app op mijn ipad bijvoorbeeld. TLOU is ook iets minder gevoelig voor timing, wat tragere gameplay. Ik zou gewoon kijken of chiaki een beetje bevalt met een andere game en dan een keuze maken. De keuze is nooit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
The Zep Man schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Die keuze is omgekeerd evenredig zo lastig als dat je backlog groot is. :+
Mijn steam backlog heeft 2 games, Forza Horizon en Sleeping dog. Oh, en CS:GO, maar die is gratis :)
Was een PC gamer pre-steam en ten tijde van de Xbox 360 overgestapt naar consoles. Dus dat is niet zo'n probleem.

@cold_as_ijs Chiaki nog niet geprobeerd, kan het wel even testen met de TLOU remaster die ik heb of met deel 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirrordin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 16:54
Bart ® schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Helaas ben ik gevoelig voor input lag. Ik zou willen dat streaming een optie is, maar die lag stoort me persoonlijk net te veel om nog lekker te kunnen gamen. Ligt aan mij hoor, je kunt prima gamen op die manier, maar ik merk het te veel, en what has been seen...
Iedereen ervaart het natuurlijk anders en ik moet zeggen dat ik ook echt sceptisch was over het streamen van games die op xcloud staan. Maar ik merk bijna geen lag en latency issues. Ik heb het volgende filmpje gevolgd: YouTube: The new Xcloud on Steam Deck is GREAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erapaz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Mijn steam backlog heeft 2 games, Forza Horizon en Sleeping dog. Oh, en CS:GO, maar die is gratis :)
Was een PC gamer pre-steam en ten tijde van de Xbox 360 overgestapt naar consoles. Dus dat is niet zo'n probleem.

@cold_as_ijs Chiaki nog niet geprobeerd, kan het wel even testen met de TLOU remaster die ik heb of met deel 2.
Twee... Ik twijfel of ik daar juist wel of juist niet jaloers op ben. Ik zit eerder op 200 of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Finraziel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Twee... Ik twijfel of ik daar juist wel of juist niet jaloers op ben. Ik zit eerder op 200 of zo :+
Het heeft lang geduurd voordat ik waarde zag in digitale goederen. Ik koop het liefst mijn games fysiek. Uitspelen en dan doorverkopen. Maar met de steam deck kun je niet anders. Heb wel veel van de gratis Epic Games, dus kan even vooruit.

Inmiddels Chiaki4deck geïnstalleerd en dat werkt echt bizar goed. Zoveel beter dan de officiële PS remote app op mijn IPhone. Zelfs als ik naast de WiFi N router ging zitten klaagde die nog over connectie problemen. Chiaki werkt zo goed dat je bijna niet merkt dat je Remote speelt. En die PS5 rendert wel door, dus het voelt soms nog beter dan native omdat je geen framedrops hebt. Lekker Horizon Forbidden West in volle glorie op de Steam Deck. Het grote scherm helpt ook de ervaring wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
Erapaz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Het heeft lang geduurd voordat ik waarde zag in digitale goederen. Ik koop het liefst mijn games fysiek. Uitspelen en dan doorverkopen. Maar met de steam deck kun je niet anders. Heb wel veel van de gratis Epic Games, dus kan even vooruit.

Inmiddels Chiaki4deck geïnstalleerd en dat werkt echt bizar goed. Zoveel beter dan de officiële PS remote app op mijn IPhone. Zelfs als ik naast de WiFi N router ging zitten klaagde die nog over connectie problemen. Chiaki werkt zo goed dat je bijna niet merkt dat je Remote speelt. En die PS5 rendert wel door, dus het voelt soms nog beter dan native omdat je geen framedrops hebt. Lekker Horizon Forbidden West in volle glorie op de Steam Deck. Het grote scherm helpt ook de ervaring wel.
Heb er ook veel goeds over gehoord en klinkt echt aantrekkelijk. Veel plezier! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcYNP04CNnz5Hmua1mOw0V02D3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rmlDB8DisyIKMYO9yXx82q9r.webp?f=user_large

Is er iemand die deze case van Jsaux in gebruik heeft? Vanwege de extra opbergmogelijkheden voor o.a. stroomadapter en sdcards lijkt het me erg handig, maar ik heb geen idee hoe de kwaliteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Ik heb deze case. Het feit dat je de oplader netjes in de case kan opbergen is een dikke plus. Verder is de bouwkwaliteit prime. De originele voelt iets stijver, maar dan heb je geen fatsoenlijke mogelijkheid om de oplader op te bergen en ook nog grotere kans om hem te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:15
Ik heb deze case ook, voornamelijk gekocht zodat ik fatsoenlijk mijn oplader mee kan nemen. Ik heb een Anker Nano II 45W (GaN) oplader met losse USB C kabel en dat past prima. Daarnaast heb ik ook nog el-cheapo oordopjes en een AirTag in het opbergvak liggen.

De SD kaart vakjes kunnen handig zijn, maar ik heb het 512GB model met een 1TB SD kaartje en die is nog lang niet vol. Dus voor mij hebben deze geen toegevoegde waarde. Tegen de tijd dat ik die 1,5TB vol heb zijn er ongetwijfeld meerdere spellen die ik al een tijd niet aangeraakt heb en er weer af kunnen. Ben sowieso geen fan van meerdere SD kaartjes gebruiken. Wil alles gewoon direct toegankelijk hebben zonder te moeten zoeken/wisselen.

Zoals cold_as_ijs hierboven ook al zegt, de case is iets minder stug dan de bijgeleverde case, maar de case is wel stevig genoeg om gewoon in een rugtas o.i.d. te kunnen. Bij mij blijft helaas wel na een maand of twee de strap die de Steam Deck op z'n plaats houd niet meer goed plakken. Dat kun je dan wel weer tijdelijk oplossen door de stof waar je de strap op "plakt" door elkaar te vegen zodat het oppervlak weer wat ruwer is, maar het is wel een beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
macdushi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]

Is er iemand die deze case van Jsaux in gebruik heeft? Vanwege de extra opbergmogelijkheden voor o.a. stroomadapter en sdcards lijkt het me erg handig, maar ik heb geen idee hoe de kwaliteit is.
Deze ziet er wel goed uit, meer opslag voor ongeveer hetzelfde te zijn qua formaat als de originele Steam Deck case. Ergens zoek ik ook nog een Deck sleeve ofzo, want deze cases zijn nog steeds vrij log. Maar ja, je wilt ook veiligheid...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
XanderDrake schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Deze ziet er wel goed uit, meer opslag voor ongeveer hetzelfde te zijn qua formaat als de originele Steam Deck case. Ergens zoek ik ook nog een Deck sleeve ofzo, want deze cases zijn nog steeds vrij log. Maar ja, je wilt ook veiligheid...
zoiets als dit:
https://www.amazon.com/Pr...ble-Release/dp/B09PTSPRDZAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmaHAf0ziwAoh2Xzi0W_gxyORBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HGheyNG3siZ8cIIhu3iQhZac.jpg?f=user_large

Oeps zie nu dat deze niet leverbaar is 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door macdushi op 18-01-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
Jammer, ziet er wel goed uit. Ik ben zelf ook op zoek naar een soort van pouch/sleeve. Voor dagelijks gebruik vind ik dat wel handig, voor reizen en dergelijke gebruik ik wel de case die met de Deck geleverd wordt.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
XanderDrake schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Deze schijnt erg goed te zijn:
https://www.tomtoc.com/pr...ycase-a05-steam-deck-case

Maar helaas erg lastig verkrijgbaar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Zelf heb ik een 'pelican' case voor de Steam Deck. Best wel tevreden mee. Voldoende ruimte voor de bij de Steam Deck meegeleverde voeding (+eigen verlengkabel), compacte USB-C hub en in-ears.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/yeMAAOSwbmpjcf3c/s-l1600.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door The Zep Man op 19-01-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:03
Is dit niet de koffer voor het besturen van militaire drones op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
The Zep Man schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:56:
Zelf heb ik een 'pelican' case voor de Steam Deck. Best wel tevreden mee. Voldoende ruimte voor de bij de Steam Deck meegeleverde voeding + verlengkabel, compacte USB-C hub en in-ears.

[Afbeelding]
Wow die is nice! Nadeel met pelican is dat ze zo verschrikkelijk duur zijn. Voor dit geld heb je van een ander merk een koffer waar je complete gaming laptop setup in past. Maar ik ga deze toch overwegen, vooral omdat de adapter er dan niet zo knullig meer aan hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• addictive
  • Laatst online: 23-05 19:48
CopyCatz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Wow die is nice! Nadeel met pelican is dat ze zo verschrikkelijk duur zijn. Voor dit geld heb je van een ander merk een koffer waar je complete gaming laptop setup in past. Maar ik ga deze toch overwegen, vooral omdat de adapter er dan niet zo knullig meer aan hangt.
Dat is geen echte Pelican case. Die ebay listing is gewoon een of andere drop shipper die het rech streeks vanuit China laat komen

Ook te vinden op AliExpress:
https://www.aliexpress.com/item/1005004756795078.html
https://www.aliexpress.com/item/1005004979548862.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
addictive schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is geen echte Pelican case.
Hmm dan is het wel pricey :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
addictive schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is geen echte Pelican case. Die ebay listing is gewoon een of andere drop shipper die het rech streeks vanuit China laat komen

Ook te vinden op AliExpress:
https://www.aliexpress.com/item/1005004756795078.html
https://www.aliexpress.com/item/1005004979548862.html
Klopt. Daarom schreef ik ook 'pelican'. Op eBay kon ik die het snelst vinden. Het kan inderdaad een stuk goedkoper via bijvoorbeeld AE.

Verder is de kwaliteit van de koffer 'goed genoeg'. :)
Zie de AE links van @addictive. Prijs valt wel mee. Verder koop ik dit soort spul voor functie, niet het (missende) merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renate1970
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 15:22

Renate1970

Lef is Leven

Ik wil graag maandag aanstaande hem bestellen maar kan ik hem gewoon via ideal betalen? Ben niet in het bezit van een creditcard.

Samsung s24, Samsung Watch ultra, Steamdeck, Nintendo Switch light, PS 4, iPad Pro 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoermansA
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 14:45
Ik probeer al een tijdje remote play icm mijn Xbox Series X aan de praat te krijgen. Maar wat ik ook probeer, hij krijgt geen verbinding. Ik gebruik xbox-xcloud-player oftewel Greenlight. Voor de duidelijkheid; het gaat me niet om cloud streaming maar om "lokale" remote play.

Full disclosure; het lijkt ook niet lekker te werken met de officele app op een android apparaat. Zou het kunnen dat mijn mesh wifi roet in het eten gooit?

Ps4 met Chiaki werkt prima.

Gratis bier, topless bediening en oneerlijke marketing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
Renate1970 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:46:
Ik wil graag maandag aanstaande hem bestellen maar kan ik hem gewoon via ideal betalen? Ben niet in het bezit van een creditcard.
Als je hem even in je mandje gooit in steam kun je gewoon alle betaal opties bekijken...
Maar idd, ideal kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Renate1970 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:46:
Naast wat @CopyCatz schrijft: als je ergens via PayPal kan betalen (zoals op Steam) dan kan je ook via iDEAL betalen. Maak een gratis PayPal account aan, zet daar met iDEAL voldoende saldo op, en betaal via PayPal. Een bonus is dat je via PayPal ook kopersbescherming hebt, wat je mist met direct iDEAL.

Op Steam is direct via iDEAL betalen wel een keuze, maar dat geldt niet voor elke webwinkel. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 20-01-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
The Zep Man schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:56:
Zelf heb ik een 'pelican' case voor de Steam Deck. Best wel tevreden mee. Voldoende ruimte voor de bij de Steam Deck meegeleverde voeding (+eigen verlengkabel), compacte USB-C hub en in-ears.

[Afbeelding]
Past de eu charger er in? Ik denk dat ik er ook een ga bestellen maar wil ff zeker weten of het interieur passend is voor het EU model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
CopyCatz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:13:
Past de eu charger er in? Ik denk dat ik er ook een ga bestellen maar wil ff zeker weten of het interieur passend is voor het EU model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMYA8pfjMTodTsTZ98uZcsJIhIM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATaK4K8Q4FHUfLyCBXnVpTN1.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat is met de EU charger. Hij past strak, maar hij past. Het compartiment waar de kabel in zit puilt bij mij uit naar de zijkant, wat door de verlengkabel komt. Dat doet verder niets af aan de bescherming van de spullen of de Deck. Over de USB-C hub zit normaals een zacht ritstasje (met de rits naar onder) voor mijn in-ears. De Deck rust dus enkel op zacht spul (schuim, vlak plastic, kabel of zachte stof, geen metaal van connectors of scherp plastic).

Ik overweeg nog om de voeding te vervangen met iets dat compacter is. Zo heeft UGREEN (ook het merk van de USB-C hub) compacte voedingen. Dan kan ik een losse USB-C naar USB-C kabel in het bovenste compartiment kwijt. Voor nu werkt dit echter goed genoeg. :)

[ Voor 34% gewijzigd door The Zep Man op 20-01-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renate1970

Renate1970

Lef is Leven

Dank de kogel is spreekwoordelijk door de kerk zullen we maar zeggen. Als het goed is ga ik hem morgen bestellen. Toch nog even een vraag waar ik zelf weinig zicht op heb, bij voorbaat al gezegd ik ben geen klusser, dus de Steam Deck openmaken is geen optie. Hoeveel GB heb ik eigenlijk nodig, heb ik genoeg om te beginnen met 64 gb en dan aanvullen met een externe opslag, of de 256 gb zodat ik echt even vooruit kan. Mijn spellen zullen zitten tussen wat race spelletjes en iets van schietspelletjes/ avonturen games. (heb er echt geen idee van hoor, heb nu een nintendo switch en een playstation 4 en speel voornamelijk Horizon zero dawn, mario en tomb raider).

Samsung s24, Samsung Watch ultra, Steamdeck, Nintendo Switch light, PS 4, iPad Pro 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Renate1970 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:20:
Dank de kogel is spreekwoordelijk door de kerk zullen we maar zeggen. Als het goed is ga ik hem morgen bestellen. Toch nog even een vraag waar ik zelf weinig zicht op heb, bij voorbaat al gezegd ik ben geen klusser, dus de Steam Deck openmaken is geen optie. Hoeveel GB heb ik eigenlijk nodig, heb ik genoeg om te beginnen met 64 gb en dan aanvullen met een externe opslag, of de 256 gb zodat ik echt even vooruit kan. Mijn spellen zullen zitten tussen wat race spelletjes en iets van schietspelletjes/ avonturen games. (heb er echt geen idee van hoor, heb nu een nintendo switch en een playstation 4 en speel voornamelijk Horizon zero dawn, mario en tomb raider).
Met de 64 GB wil je wel echt een SD kaart er in om je games op te installeren. De 64 GB is dan voor het systeem en de shader cache. Er past misschien ook nog wel een game of twee bij, maar ga daar niet vanuit. Verder is het prima te doen met een SD kaart hoor. Er zijn bepaalde games die het niet leuk vinden om op een SD kaart te staan maar dat zijn zeldzame uitzonderingen (ik weet zo alleen borderlands 3). Als je er een 1 TB SD in stopt kun je nog tegen het issue aanlopen dat je 64 GB vol raakt met shader cache maar als je gewoon niet te veel games tegelijk installeert is dat geen probleem.

Dus ja, wat de beste keuze is, hangt vooral af van jouw budget. Met de goedkoopste optie is prima te gamen maar de duurdere zijn uiteraard wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:55
Ik heb 64GB, deze laten ombouwen naar 257 met 2230 kaartje en dan een 512 sd kaartje erbij.
Puur 64GB kun je weinig mee

Oh, dat kaartje heb ik laten inbouwen bij een computer reparatie gozer, en die deed het gratis, kon hij het ook leren. Maar was 15 minuten werk.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 22-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dhrto
Gewoon 512 GB versie bestellen en niet meer over nadenken, maar lekker spelen 😜

Uiteraard kan ik niet in je portomonnee kijken, maar dat was toen mijn overweging. Geen gedoe, maar gewoon meteen aan de slag. Passen al mijn spellen op die 512 GB, absoluut niet, maar mijn internet is snel genoeg en ik speel doorgaans niet meer dan 2-3 spellen in dezelfde periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
64Gb + 256 upgrade voor 30 euro is de slimste keuze. Upgrade naar 1TB voor +/- 180 euro is ook niet gek. 512Gb versie zou ik niet adviseren vanwege de prijs. Losse matte screenprotector heeft mijn voorkeur boven het standaard matte scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
Tadango schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:38:
64Gb + 256 upgrade voor 30 euro is de slimste keuze. Upgrade naar 1TB voor +/- 180 euro is ook niet gek. 512Gb versie zou ik niet adviseren vanwege de prijs. Losse matte screenprotector heeft mijn voorkeur boven het standaard matte scherm.
Zo heb ik het ook gedaan. 64 GB versie, 256 Gb SSD voor 16 euro, 256 GB micro sd voor 50 euro. Matte screen protector en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mijn Deck is een pre-order model en daarbij positioneerde Valve de 512GB als de variant met de ‘snelste opslag’ maar als je bang for buck wil kun je inderdaad het beste een 64GB model kopen en zelf de SSD vervangen.

Overigens ben ik nog zeer tevreden met mijn 512GB model, aanvankelijk wilde ik hem niet open schroeven maar inmiddels zitten er al andere thumbsticks op, is de fan vervangen door een Huaying model en heb ik een PTM7950 pad gebruikt ter vervanging van de koelpasta. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Koop gelijk een SD kaartje en installeer spellen daar op. De 64GB ssd kan vervangen worden maar dat is niet gelijk nodig. Ik speel hier op het 64GB model met 512 GB SD.

Spellen die op de SD staan slaan ook eea op de SSD op. Des te meer spellen je tegelijk geïnstalleerd hebt des te harder dat gaat. Zeker met AAA games.

Als ik je post lees speel je nu voornamelijk drie spellen. Dan is 64 GB prima, iets meer kan ook.

Misschien dat ik ooit de ssd vervang als er een leuke deal is maar vooralsnog niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Vind het top dat valve deze markt heeft opengebroken en getoond dat deze niche 'leefbaar' is. Sinds de Steam Deck gaat het hard en komt de een na de andere pc handheld uit van andere merken. Die andere merken waren eerder ook al actief, maar vaak erg duur, erg niche, en allemaal intel gebaseerd. ( :? :? )

Sinds de steam deck hebben die andere merken (OneXplayer, GPD, ayaneo, ayn, ...) allemaal modellen met AMD chipsets (vaak 6800U) en hebben ze allemaal inspanningen gedaan om hun toestellen in prijs te verlagen. Nog steeds duurder dan een steam deck, maar je moet ze eerlijk vergelijken. Vaak is het instap model daar een 16GB/512GB, dus eerder te vergelijken met het topmodel van de steam deck. En dan is 800 euro toch redelijk competitief. 6800U heeft ook hogere prestaties dan de steam deck APU, en vaak zijn de handhelds iets luxer uitgevoerd met betere schermen als ik de reviews mag geloven.

En omdat elk merk z'n eigen accenten legt, is er meteen ook een mooie variatie van PC handhelds met voor elk wat wils. Windows of Steam OS, ingebouwde toetsenbordjes of niet, groot, klein, ...

Voor wie breder geinteresseerd is in PC handelds, wil ik zeker aanraden om bij te lezen ivm de GPD win 4, en anayneo GEEK.

Vooral de GPD win 4 is een hebbeding! Ingebouwd toetsenbord, en erg sterke ps vita vibes! Wat een leuke gadget! Zo klein ook. Ongelooflijk dat dit in essentie een volledige, krachtige, pc met batterij, scherm en toetsenbord is. De packing in dat ding is zonder twijfel next level. Aansluiten op een dock en het kan je enige pc zijn.

Beiden (geek en win 4) zijn nog niet via hun sites te koop (indiegogo)

[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 23-01-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik game ook alleen nog maar op de steam deck, de XBOX series X en de switch oled had ik al weg gedaan, de PS5 is gevolgd.
Zie me wel terug een PS5 aanschaffen op termijn. Mijne was een launch model en heb die vorige week voor aankoopprijs verkocht. Koop ik een nieuwe heb ik weer 2 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Hmmm. ik ben de comments aan het doorlezen op indiegogo van onder andere ayaneo. Buyer beware. Ik vermoed niet dat het shady fabrikanten zijn, maar wel erg veel kinderziektes, en moeilijk te bereiken support blijkbaar. Ook wordt alles vanuit China beantwoord/geregeld, dus daar moet je maar zin in hebben.

Waarschijnlijk een bedrijf dat nu het slachtoffer is van de hype en populariteit, en de after sales niet meer de baas kan. Ik ga even bijlezen ivm GPD. Als het ook in die richting is, lijkt steam deck sowieso de beste optie, want ondersteund en gesupport door 'good guy' valve, met aanwezigheid en aanspreekbare service op elk continent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Engineer Stewie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:04:
Ik game ook alleen nog maar op de steam deck, de XBOX series X en de switch oled had ik al weg gedaan, de PS5 is gevolgd.
Zie me wel terug een PS5 aanschaffen op termijn. Mijne was een launch model en heb die vorige week voor aankoopprijs verkocht. Koop ik een nieuwe heb ik weer 2 jaar garantie.
Wel herkenbaar dat je dit schrijft. Na het verkopen van de drie consoles, heb ik 1 à 2 jaar terug de OLED aangeschaft (als vervanging van mijn verkochte "standaard"-switch). Vorig jaar volgden de Xbox Series X en Playstation 5 opnieuw lol. Miste ze toch eigenlijk wel. Komt ook, omdat bepaalde games naar mijn mening veel leuker zijn op een groot scherm en met echt surround-geluid. Ik heb een redelijke gaming PC (Ryzen 5 3600 en RTX3080), maar performance is soms zo grillig per game, dat ik doodmoe werd van het gesleutel. Ik heb het dan nog niets eens over de problemen die ontstaan door shader compilation bij sommige PC releases. Op mijn Steam Deck speel ik trouwens vooral visual novels. Apparaat is echt geweldig voor dit genre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Amos_x je moet sowieso opletten met die dingen wat betreft garantie. Je koopt ze in China, dus moet je nog eerst 21% btw toevoegen aan de uiteindelijke prijs. Daarnaast val je onder de chinese garantieregels en niet de europese. Geen idee hoe goed het daar geregeld is juridisch, maar zou me niet verbazen als die niet heel gunstig is voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:53:
Vind het top dat valve deze markt heeft opengebroken en getoond dat deze niche 'leefbaar' is. Sinds de Steam Deck gaat het hard en komt de een na de andere pc handheld uit van andere merken. Die andere merken waren eerder ook al actief, maar vaak erg duur, erg niche, en allemaal intel gebaseerd. ( :? :? )

Sinds de steam deck hebben die andere merken (OneXplayer, GPD, ayaneo, ayn, ...) allemaal modellen met AMD chipsets (vaak 6800U) en hebben ze allemaal inspanningen gedaan om hun toestellen in prijs te verlagen. Nog steeds duurder dan een steam deck, maar je moet ze eerlijk vergelijken. Vaak is het instap model daar een 16GB/512GB, dus eerder te vergelijken met het topmodel van de steam deck. En dan is 800 euro toch redelijk competitief. 6800U heeft ook hogere prestaties dan de steam deck APU, en vaak zijn de handhelds iets luxer uitgevoerd met betere schermen als ik de reviews mag geloven.
De Aya Neo GEEK is wel degelijk te koop momenteel alleen wat je hierbij even moet vermelden is dat die huidige prijs alleen voor early backers is en alleen voor het Fantasy black model.

Nu ik de trackpads steeds vaker gebruik zie ik mezelf ook niet overstappen op een ander apparaat ondanks dat mijn Steam Deck met alle aanpassingen die ik heb gedaan duurder was dan de early bird Neo Geek.

Momenteel ben ik weer wat aan het streamen via Moonlight/Sunshine en gebruik ik de linker trackpad als een scroll om in en uit te zoomen in Valheim. Daarnaast kan ik L5 gebruiken om de AMD overlay aan te zetten en kan ik met de rest van de paddles makkelijk van wapens wisselen.

De Steam Deck blijft toch wel de beste in deze categorie (vind ik dan) ondanks dat de APU minder goed presteert als de 6800U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
cold_as_ijs schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:15:
@Amos_x je moet sowieso opletten met die dingen wat betreft garantie. Je koopt ze in China, dus moet je nog eerst 21% btw toevoegen aan de uiteindelijke prijs. Daarnaast val je onder de chinese garantieregels en niet de europese. Geen idee hoe goed het daar geregeld is juridisch, maar zou me niet verbazen als die niet heel gunstig is voor consumenten.
Je hebt gelijk. Wat natuurlijk nog eens zoveel extra waarde geeft als een bedrijf zoals valve achter z'n product staat. En verkoop via europese warehouses, hele btw netjes verrekend, geen import belastingen, normale shippers (GLS, DHL, weet ik veel), support, garantie, en europese support centers... En dat allemaal een stuk goedkoper nog ook.

Alleen vind ik het ontwerp van de steam deck echt veel te 'lomp' en groot. Die frisse, meer compacte, designs van ayaneo en GPD zijn echt wel een stuk mooier om te zien. Maar alles moet maar exact goed gaan, van aankoop tot levering. Geen gemakkelijk gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Evernote schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:19:

De Steam Deck blijft toch wel de beste in deze categorie (vind ik dan) ondanks dat de APU minder goed presteert als de 6800U.
Ik vermoed dat je gelijk hebt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Meister Sachs schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:15:

Wel herkenbaar dat je dit schrijft. Na het verkopen van de drie consoles, heb ik 1 à 2 jaar terug de OLED aangeschaft (als vervanging van mijn verkochte "standaard"-switch). Vorig jaar volgden de Xbox Series X en Playstation 5 opnieuw lol. Miste ze toch eigenlijk wel. Komt ook, omdat bepaalde games naar mijn mening veel leuker zijn op een groot scherm en met echt surround-geluid. Ik heb een redelijke gaming PC (Ryzen 5 3600 en RTX3080), maar performance is soms zo grillig per game, dat ik doodmoe werd van het gesleutel. Ik heb het dan nog niets eens over de problemen die ontstaan door shader compilation bij sommige PC releases. Op mijn Steam Deck speel ik trouwens vooral visual novels. Apparaat is echt geweldig voor dit genre.
Heb geen surround set, had een dolby atmos soundbar van samsung (de HW-Q80R uit mijn hoofd). Die heb ik weggedaan omdat mijn vriendin niets meer op de nieuwe kast wou. Heb dus een Denon versterker icm 2 Klipsh RP-6000f speakers gekocht. Dus geen dolby, maar zeer goed stereo geluid met voldoende laag.
Maar inderdaad, gamen op de PS5 op een 75" QLED icm de stereospeakers geeft een heel andere dimensie. Je kan het niet vergelijken. Ik zit nog steeds in dezelfde bank, maar dan met een steam deck ipv PS5 controller :).

Heb nu Deathloop uitgespeeld (100% achievements steam en platinum PS5) en op PS5 word je iets meer meegezogen. Maar de Steam Deck heeft zich kranig gehouden.
Daarvoor had ik Tunic gespeeld en momenteel ben ik Cult of The Lamb aan het spelen, ook vermakelijke game. Vooral de korte speeltijden spreken hier wel aan.
Maar ik heb zoveel op de steam deck geïnstalleerd dat ik volgens mij wel een jaar of 2 voorruit kan.
Heb have a nice death, KAO, Prodeus, Wofenstein: New Order, Sniper Elite 4, GoW, Kena enzo erop gezet. Dat zijn de soort games dat ik graag speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Je hebt gelijk. Wat natuurlijk nog eens zoveel extra waarde geeft als een bedrijf zoals valve achter z'n product staat. En verkoop via europese warehouses, hele btw netjes verrekend, geen import belastingen, normale shippers (GLS, DHL, weet ik veel), support, garantie, en europese support centers... En dat allemaal een stuk goedkoper nog ook.

Alleen vind ik het ontwerp van de steam deck echt veel te 'lomp' en groot. Die frisse, meer compacte, designs van ayaneo en GPD zijn echt wel een stuk mooier om te zien. Maar alles moet maar exact goed gaan, van aankoop tot levering. Geen gemakkelijk gegeven.
Ik vind zelf ergonomie vooral belangrijk en de steam deck past heel goed in mijn handen. Bij die compactere modellen ben ik bang dat de ergonomie er onder zal lijden. Maar ik gebruik mijn steam deck ook bijna alleen thuis op de bank dus gemak van vervoeren telt voor mij weer minder.

Een andere reden voor mij om toch weer voor de steam deck te kiezen (want ik was toen ook naar alternatieven aan het kijken) is dat ik Valve vertrouw dat ze hem goed en lang blijven ondersteunen. Bij de Chinese alternatieven verwacht ik wat meer dat de software minder gelikt zal zijn en dat ze na een bepaalde tijd weer vooral op hun nieuwe model zullen focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ik heb mijn Steam Deck uiteindelijk toch maar verkocht. Mijn handen zijn te klein om een goede grip te hebben, en daardoor hield ik het te krampachtig vast. Ik dacht in het begin dat het wel mee zou vallen, maar de pijn bleef. Na een kwartier spelen was dat vaak al het geval. Erg jammer, want het is een geweldig apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Finraziel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Ik vind zelf ergonomie vooral belangrijk en de steam deck past heel goed in mijn handen. Bij die compactere modellen ben ik bang dat de ergonomie er onder zal lijden. Maar ik gebruik mijn steam deck ook bijna alleen thuis op de bank dus gemak van vervoeren telt voor mij weer minder.
Zeker een valide punt. Toch hoop ik dat valve ook wat varieert met de form factors. Een traditionele formfactor zonder de touchpads bijvoorbeeld, met dus smallere randen links en rechts van het scherm, zou ik zeker willen zien vanuit valve. (sticks en d-pad, face buttons op dezelfde lijn). Maar valve kennende hebben ze dit ding enkel in de markt gezet als een 'proof of concept' en SteamOS ontwikkelplatform. En heb je het hier maar mee te doen de volgende vijf jaar. (zie valve index) Wat ook een positieve kant heeft natuurlijk. Dan heb je extra lang support op 1 goed uitontwikkeld hardware platform. Beetje het nintendo switch idee.

Benieuwd ook of ze iets willen doen met de 7xxxU Socs van AMD.
Een andere reden voor mij om toch weer voor de steam deck te kiezen (want ik was toen ook naar alternatieven aan het kijken) is dat ik Valve vertrouw dat ze hem goed en lang blijven ondersteunen. Bij de Chinese alternatieven verwacht ik wat meer dat de software minder gelikt zal zijn en dat ze na een bepaalde tijd weer vooral op hun nieuwe model zullen focussen.
Absoluut, Valve is in de eerste plaats een software bedrijf die top software schrijft. Dus dat komt sowieso goed. Veel gemoedsrust dus.

Wat die chinese alternatieven betreft, uiteindelijk draaien die allemaal windows. Dus langdurige software support is daar minder belangrijk. Die 6800U is niet custom, en heeft gewoon standaard windows drivers die laptops met die SOC ook draaien. Eigenlijk zijn het gewoon laptops in een andere formfactor. Op misschien wat drivers na voor de controllers/buttons/touchscreen en zo.

Hoe vaak zie je dat het oneindige aanbod aan budget dell/hp/acer/asus laptopjes jaren en jaren aan support krijgen? DIe koop je met een bios en wat hardware drivers, en daar heb je het verder mee te doen. De rest wordt afgehandeld door windows en driver updates via windows. En waarom ook niet? Die laptops doen het ook gewoon 5-8 jaar zonder problemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Renate1970

Renate1970

Lef is Leven

Vanochtend heb ik de 256 gb besteld :) dank voor al jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Op dit moment ben ik Death Stranding aan het spelen op de SD. Het begin speelt lekker weg, maar hoe verder je komt hoe slechter de game speelt. Enorme framedrops terwijl cpu op 60-70% zit en GPU 80-90%. Geen enkele setting maakt ook maar enig impact, erg jammer want het is zo’n fantastische game, maar helaas bijna onspeelbaar. Ook raar dat sommige andere helemaal geen problemen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Amos_x schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:53:

En omdat elk merk z'n eigen accenten legt, is er meteen ook een mooie variatie van PC handhelds met voor elk wat wils. Windows of Steam OS, ingebouwde toetsenbordjes of niet, groot, klein, ...

Voor wie breder geinteresseerd is in PC handelds, wil ik zeker aanraden om bij te lezen ivm de GPD win 4, en anayneo GEEK.

Vooral de GPD win 4 is een hebbeding! Ingebouwd toetsenbord, en erg sterke ps vita vibes! Wat een leuke gadget! Zo klein ook. Ongelooflijk dat dit in essentie een volledige, krachtige, pc met batterij, scherm en toetsenbord is. De packing in dat ding is zonder twijfel next level. Aansluiten op een dock en het kan je enige pc zijn.

Mooi dat jij/jullie ook zo op de hoogte blijft van Handheld PCs :) Ik kijk ook veel video's van Steam Deck concurrenten en er is inderdaad veel nieuws te bespreken, zo veel dat ik er geen tijd voor heb om er hier over te posten.

In mijn ogen kan ik het zo kort samenvatten: Je hebt low-end concurrenten en high-end concurrenten. De High end zet hoog in op goede ergonomie, mooie OLED schermen en de 6800U CPU. Opzich een goede strategie, vooral op een prijspunt rond de 800-900€ maar dit zijn vooral early-bird prijzen en dan "betaal" je in een hoger risico rondom de development en productie kwaliteit (bugs in de BIOS, vertragingen en constructie fouten van vroege batches bijv.). Ander nadeel is dat je Valves geweldige support en software niet krijgt. Ook vind ik de performance van de GPU in de 6800U (de 680M) een beetje tegenvallen: veelal speel je dezelfde games op dezelfde settings (met FSR aan), niet op 800p@40Hz maar dan op 800p60Hz. Dus iets beter, maar daarvoor zou ik niet een twee keer zo duur apparaat gaan kopen.

Low end gaat over compactere alternatieven (6 inch scherm bijv) met lagere APU's zoals de AMD 7520U in de AYA NEO AIR Plus. Ook een valide strategie: goedkoper en compacter dan de Deck, maar wel redelijke performance voor oudere spellen of emulation. Ook beter geoptimaliseerd voor Windows 10/11 gebruik met up-to-date drivers, dat heb je bij de Deck niet echt. Accutijd is vaak ook redelijk door minder energieverbruik.

Beide strategieën zijn leuk, maar direct concurreren met de Deck doen ze niet: 420€ voor mid-end, goed ondersteund en populair systeem is niet te doen voor deze Chinese producenten.

Drie punten waar ik nog bij stil wil staan:
  • Aya Neo ken ik qua bedrijf niet zo goed maar GDP is echt een zeer volwassen bedrijf: ze maken al 9 jaar handhelds en al 7 jaar handheld PCs. Mijn GPD Win één uit 2016 kreeg vorig jaar nog een BIOS update bijvoorbeeld, en hij doet het nog goed!
  • De Chinese producenten zijn wel creatief als het gaat om form factors (compact, of juist luxe, of juist met een opvouwbaar toetsenbord bijv.), maar waar blijven de clamshell designs??? Écht compact, zo in je broekzak? Dat zoek ik, naast mijn Deck 8)
  • Er komt over een paar maanden één handheld PC uit waar ik wel warm van word: de AYANEO Next 2. Weinig is er over bekend, maar iets wat deze wel gaat hebben is een AMD 7000 CPU en een DEDICATED GPU :o In een Handheld!!! Dat wordt episch qua performance. En erg heet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33
NinjaKiwiNL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:26:
Op dit moment ben ik Death Stranding aan het spelen op de SD. Het begin speelt lekker weg, maar hoe verder je komt hoe slechter de game speelt. Enorme framedrops terwijl cpu op 60-70% zit en GPU 80-90%. Geen enkele setting maakt ook maar enig impact, erg jammer want het is zo’n fantastische game, maar helaas bijna onspeelbaar. Ook raar dat sommige andere helemaal geen problemen hebben.
Heb je de game op interne storage of op de SD card staan? Laatst met Jurassic World Evolution ook dezelfde issues. Toen ik de game verplaatste naar interne storage helemaal geen issues meer met framedrops en de video settings weer terug naar normaal gezet. Wilde binnenkort eens gaan kijken of ik wat testen met de SD card kan doen, want in dit forum staan ook wel opmerkingen dat de SD card sneller kapot (kunnen) gaan in de Steamdeck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Engineer Stewie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Heb geen surround set, had een dolby atmos soundbar van samsung (de HW-Q80R uit mijn hoofd). Die heb ik weggedaan omdat mijn vriendin niets meer op de nieuwe kast wou. Heb dus een Denon versterker icm 2 Klipsh RP-6000f speakers gekocht. Dus geen dolby, maar zeer goed stereo geluid met voldoende laag.
Maar inderdaad, gamen op de PS5 op een 75" QLED icm de stereospeakers geeft een heel andere dimensie. Je kan het niet vergelijken. Ik zit nog steeds in dezelfde bank, maar dan met een steam deck ipv PS5 controller :).

Heb nu Deathloop uitgespeeld (100% achievements steam en platinum PS5) en op PS5 word je iets meer meegezogen. Maar de Steam Deck heeft zich kranig gehouden.
Daarvoor had ik Tunic gespeeld en momenteel ben ik Cult of The Lamb aan het spelen, ook vermakelijke game. Vooral de korte speeltijden spreken hier wel aan.
Maar ik heb zoveel op de steam deck geïnstalleerd dat ik volgens mij wel een jaar of 2 voorruit kan.
Heb have a nice death, KAO, Prodeus, Wofenstein: New Order, Sniper Elite 4, GoW, Kena enzo erop gezet. Dat zijn de soort games dat ik graag speel.
Ja, het is echt wel een bijzonder apparaat. Wat ik ook wel leuk vind zijn de bijdragen vanuit de community, vooral met betrekking tot zoiets als Decky Loader. Er is zelfs een plug-in waarmee je covert art van games kunt wijzigen. Niet superbelangrijk, maar wel leuk dat het kan. Hiernaast vind ik het erg prettig dat b.v. community patches voor visual novels goed installeerbaar zijn.

Het enige probleem dat ik tot nu toe gemerkt heb, is het installeren van een patch waarbij Proton tricks de installatiemap niet kan vinden. Daar liep ik dit weekend tegenaan met Harem Kingdom (nee, is geen hentai game lol). Op een gegeven moment vraagt Proton tricks om de installatiemap te kiezen. Via de file manager is uiteraard alles prima te vinden. Via Proton tricks verschijnt er echter geen file manager, maar een soort van Windows-venster. Kan met geen enkele mogelijkheid via dat venster de installatiemappen vinden van games die op de interne ssd worden geïnstalleerd (C:\ of Z:\?). Ik heb dit opgelost door het spel op het sd-kaartje te installeren. De games op die locatie zijn dan wel prima te vinden via het Windows-venster (die games staan overigens op E:\). Ik heb van andere mensen begrepen dat games op de interne schijf doorgaans verborgen zijn in de file manager (aangeduid met een punt, .steam etc.), je hebt de mogelijkheid om ze zichtbaar te maken. Ik kan me voorstellen dat die optie om ze zichtbaar te maken niet bestaat in het Windows-venster dat via Proton tricks naar boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@NinjaKiwiNL speel jij de steam versie of die uit epic game store? Mocht het EGS zijn, hoe draai je EGS? Via een launcher?
Ik had heel veel issues met GTA5 uit EGS toen ik deze via Lutris draaide. Heb het uiteindelijk opgelost door EGS los te installeren en via proton te draaien.
Je zou ook kunnen kijken of een andere versie van proton verbetering brengt en uiteindelijk ook ProtonGE proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:59:
Wat die chinese alternatieven betreft, uiteindelijk draaien die allemaal windows. Dus langdurige software support is daar minder belangrijk. Die 6800U is niet custom, en heeft gewoon standaard windows drivers die laptops met die SOC ook draaien. Eigenlijk zijn het gewoon laptops in een andere formfactor. Op misschien wat drivers na voor de controllers/buttons/touchscreen en zo.
Ik doelde meer op qol zaken zoals met steam+x het keyboard tevoorschijn halen en makkelijk de refreshrate in een popup menu aan kunnen passen. Qua drivers zou ik me inderdaad niet zo zeer zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

cold_as_ijs schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:47:
@NinjaKiwiNL speel jij de steam versie of die uit epic game store? Mocht het EGS zijn, hoe draai je EGS? Via een launcher?
Ik had heel veel issues met GTA5 uit EGS toen ik deze via Lutris draaide. Heb het uiteindelijk opgelost door EGS los te installeren en via proton te draaien.
Je zou ook kunnen kijken of een andere versie van proton verbetering brengt en uiteindelijk ook ProtonGE proberen
Ik gebruik nu de Steam versie Director Cut. Hiervoor speelde ik de basis game versie op Epic, en daar was ik nog niet zo ver mee, maar kan ik me niet zulke drops herinneren. Ook heb ik inderdaad verschillende ProtonGE versies geprobeerd, zonder resultaat.

Edit: En inderdaad intern geheugen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
NinjaKiwiNL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Ik gebruik nu de Steam versie Director Cut. Hiervoor speelde ik de basis game versie op Epic, en daar was ik nog niet zo ver mee, maar kan ik me niet zulke drops herinneren. Ook heb ik inderdaad verschillende ProtonGE versies geprobeerd, zonder resultaat.

Edit: En inderdaad intern geheugen
Heb je toevallig al eens naar de CryoTools gekeken? Ikzelf gebruik het nog niet maar veel mensen zweren erbij: je kan zaken zoals swapiness en GPU RAM allocatie tweaken. GTA5 draait er stabieler door, mogelijk helpt het ook voor jou hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

XanderDrake schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Heb je toevallig al eens naar de CryoTools gekeken? Ikzelf gebruik het nog niet maar veel mensen zweren erbij: je kan zaken zoals swapiness en GPU RAM allocatie tweaken. GTA5 draait er stabieler door, mogelijk helpt het ook voor jou hiero.
Die heb ik inderdaad draaien, maar geen verschil gemerkt sinds ik die geïnstalleerd heb tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 22:03
Hallo allen, ik ben aan het twijfelen om een Steam Deck te kopen. Helemaal nu ik heb gezien dat ik ook Game Pass kan streamen!

Ik wil eigenlijk gaan voor de voor de 64gb versie en heb daar een paar vragen over;
1. Welke screenprotector raden jullie aan?
2. Welk SD kaartje raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
Causs schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:49:
Hallo allen, ik ben aan het twijfelen om een Steam Deck te kopen. Helemaal nu ik heb gezien dat ik ook Game Pass kan streamen!

Ik wil eigenlijk gaan voor de voor de 64gb versie en heb daar een paar vragen over;
1. Welke screenprotector raden jullie aan?
2. Welk SD kaartje raden jullie aan?
SD tip:
uitvoering: Samsung EVO Plus microSD Card (2021) 512GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stickfiguur
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 19:57
Na een hoop tijd te twijfelen en veel te lezen over de steam deck had ik begin Januari eindelijk de knoop door gehakt en er een besteld. Deze heb ik na twee dagen rommelen weer retour gestuurd. Mijn ervaring was dat ik bij een korte speelsessie al meteen kramp en pijn in m'n handen kreeg.
Dat is voor mij niet perse iets nieuws maar niet tijdens het gamen, met een standaard XSX controller heb ik daar bijvoorbeeld geen last van dus misschien is het gewicht daarbij doorslaggevend. Maar goed, het is best een teleurstelling vooral omdat het een mooi apparaat is. Echter had ik vrijwel meteen het gevoel dat het niet een match is voor mij en dan is het zonde om het hier te hebben liggen. Jammer maar helaas..

Voor degene die het willen weten, het retour process is prima. In je steam account bij de bestellingen kan je een retour aanvragen, kort bericht geschreven dat het toch niet bij mij past. Dat werd meteen geaccepteerd waarna ze vroegen om contact gegevens. Vervolgens kreeg ik een link met een RMA label plus een link om een pickup aan te vragen bij UPS. Die kwam de volgende ochtend meteen langs. Ik verwacht volgende week ergens mijn geld terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42

Denko

|{ing Øf ßlitz

stickfiguur schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:
Na een hoop tijd te twijfelen en veel te lezen over de steam deck had ik begin Januari eindelijk de knoop door gehakt en er een besteld. Deze heb ik na twee dagen rommelen weer retour gestuurd. Mijn ervaring was dat ik bij een korte speelsessie al meteen kramp en pijn in m'n handen kreeg.
Dat is voor mij niet perse iets nieuws maar niet tijdens het gamen, met een standaard XSX controller heb ik daar bijvoorbeeld geen last van dus misschien is het gewicht daarbij doorslaggevend. Maar goed, het is best een teleurstelling vooral omdat het een mooi apparaat is. Echter had ik vrijwel meteen het gevoel dat het niet een match is voor mij en dan is het zonde om het hier te hebben liggen. Jammer maar helaas..

Voor degene die het willen weten, het retour process is prima. In je steam account bij de bestellingen kan je een retour aanvragen, kort bericht geschreven dat het toch niet bij mij past. Dat werd meteen geaccepteerd waarna ze vroegen om contact gegevens. Vervolgens kreeg ik een link met een RMA label plus een link om een pickup aan te vragen bij UPS. Die kwam de volgende ochtend meteen langs. Ik verwacht volgende week ergens mijn geld terug.
Goed om te weten. En jammer inderdaad dat het niks voor jou was.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Toch apart dat iedereen het anders ervaart. Ik heb zelf ook kleine handen, maar ik heb zelf totaal geen last van kramp in mijn handen. Ik merkte wel dat ik tijd nodig had om te wennen, aan het begin vond ik hem ook niet lekker vast houden. Nu als ik mijn elite controller pak, denk ik echt van wat is dit dan? Houd helemaal niet lekker vast.

Het is zeker teveel gehoopt dat Starfield fatsoenlijk zal draaien op de SD? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 19:11
Hier ook kleine handen, maar ik hou de Steam Deck anders vast dan handhelds zoals de PS Vita or 3DS.

Vanwege Deck zijn gewicht probeer ik ervoor te zorgen dat mijn handen ergens op kunnen rusten, iets wat met de 3DS of Vita niet hoefde omdat deze veel lichter zijn.

En dat is voor mij vrij makkelijk, vooral op de bank, in bed (mitst half zittend) of aan mijn bureau (geen idee waarom ik de Deck in portable aan mijn desktop bureau gebruik, but oh well)

Als ik de Deck zoals die andere 2 zou gebruiken dan had ik er binnen 5 minuten al last van, op deze manier hou ik het prima vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Laatst online: 16:28
Ik wil niet ongeduldig zijn, maar....

Vrijdag een Deck besteld en in de loop van het weekend stond die bij Valve al op 'verzonden'. Maar bij de pakjesdienst kennen ze de code al, maar geven ze nog niet aan dat ze het pakje ontvangen hebben.

Hoe lang duurde het bij jullie totdat de code echt actief werd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Kr7Br schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:44:
Ik wil niet ongeduldig zijn, maar....

Vrijdag een Deck besteld en in de loop van het weekend stond die bij Valve al op 'verzonden'. Maar bij de pakjesdienst kennen ze de code al, maar geven ze nog niet aan dat ze het pakje ontvangen hebben.

Hoe lang duurde het bij jullie totdat de code echt actief werd?
zie [Steam Deck] Reservering, bestelling & levering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
stickfiguur schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:

Kijk, dat is mooi. Dit is een niveau van afhandeling en klantenservice die je in deze markt enkel bij valve zal vinden. En niet dus bij alle Chinese alternatieven.

RMA, heen- en weer zenden, garanties, verzenden vanuit Europa, koop of afstand respecteren, support, help desk.

In essentie heeft Valve zowel de beste service als met voorsprong de beste prijs. Tenzij het ding echt te groot of zwaar is, wat ik hierboven af en toe lees, is het met voorsprong de beste optie.

Elke paar maand doe ik onbewust een deep dive in dit soort devices, waarschijnlijk omdat het om de zoveel tijd gepusht wordt in m'n youtube suggesties. Dan doe ik een rondje bijlezen ivm GPD, Ayaneo, OneXplayer, enz.. Om uiteindelijk te moeten concluderen dat ik hoe dan ook een gigantische backlog heb op pc (en een werkende pc) en playstation, en er geen tijd voor heb. :D

Maar deze hele sector omvat met voorsprong de coolste, hippe tech apparaatjes uit de laatste jaren. Echt sinds lang een nieuw type device. Mainstream dan toch, en niet langer super niche. En super krachtig en polyvalent voor het formaat. Totale hebbedingetjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
@Amos_x I wist van de steam deck, maar het was een maat die er ene had die zei dat het fantastisch was.
Daarop heb ik een 2de hands aangekocht (zeer goede prijs) en ik kan alleen maar beamen dat de steam deck echt perfect bij mij past momenteel.

Ik speel bijna al mijn games op 'low' settings, maar dat deert me niet. Ik verkies nog vaak native res over details. Alleen Tunic heb ik met FSR gespeeld.
Momenteel 'Cult of the Lamb' aan het spelen en ook dat speelt zeer lekker weg op de deck.

Alles wat ik er naar gegooid heb werkt toch redelijk goed, roguelites als FPS als 3rd person games.
GOW, Stray, Deathloop, Tunic, Have a Nice death, monster boy, wonder boy, alles werkt. Ik heb zo een grote backlog dat ik nog even zoet ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Ik heb mijn Deck dus inmiddels al even binnen en ben helemaal verliefd op het ding. Het is min of meer exact wat ik gehoopt had, wel groter, lichter en robuuster dan verwacht, eigenlijk alleen pluspunten.

Ik loop echter tegen één dingetje aan: mijn linker stick maakt een gaar geluid/gevoel.
Aan de rechterkant van het bereik, als de stick van boven naar beneden beweegt maakt hij het geluid alsof er een stukje plastic, of een stukje metaal (een veertje ofzo) ergens achter blijft hangen en doorschiet. Dit is ook voelbaar.
Dit gebeurt alleen van boven naar beneden, niet de andere kant op. Deze video geeft een beetje een idee van het geluid:

Ook heb ik het idee dat hij aan de bovenkant langs het plastic van de behuizing "schraapt" ipv dat hij er soepel langsop glijdt.
Is dit een bekend iets? Slijt het vanzelf, is de stick vervangen de beste optie? Is het de moeite waard om contact op te nemen met Valve?

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Spike_wolf vermoedelijk is dit de kabeltje van capacitive touch van je thumbstick. Blijft misschien net ergens achter hangen en dat gebeurd als je 1 kant op beweegt. Heb met het installeren van de gulikit sticks daar ook enorm mee zitten pielen om die goed te krijgen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renate1970

Renate1970

Lef is Leven

Ja hier nu ook de Steam Deck binnen, nog veel uitzoeken en opzoek naar leuke spellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 16:31
Merk dat ik mijn steam deck voornamelijk gebruik om de perfecte settings te vinden voor een game, om het vervolgens nooit meer te spelen 8)7

Final Fantasy IX met de Memori mod is trouwens wel een aanrader O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Rzarect0r op 26-01-2023 13:42 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 116 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.