cold_as_ijs schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:45:
@
Evernote niet gigantische verschillen maar genoeg dat het het proberen waard is. Is het een beetje makkelijk toe te passen?
Waar heb je het besteld?
Vind het namelijk raar dat je het spul alleen in China kan bestellen blijkbaar.
Wil het sowieso gaan testen op mijn ogxbox. Die maakte al gebruik van thermal pads. Op advies van het internet vervangen door thermal paste. Maar temperaturen zijn niet beter geworden, waarschijnlijk door hoe de koeler geclamped zit. Normaal is de tussenlaag ook dikker met een pad dan met paste.
Over de gehele linie zag ik een temperatuur reductie van 5/6% wat naar mijn inzien erg goed is gezien de beperkte koel capaciteit van de Steam Deck zelf.
Op Reddit heb ik wel een aantal mensen gezien die betere resultaten zagen na het aanbrengen van een PTM7950 pad.
Voor mij was het de eerste keer dat ik met dit materiaal heb gewerkt en mijn applicatie had zeker netter gekund. (Tip: voor het aanbrengen de pad even een uurtje in de koelkast doen)
Hier nog even de pasta applicatie vanuit de fabriek, naar mijn inziens was de hoeveelheid koelpasta aan de lage kant.
Wat betreft het aanschaffen van PTM7950, het kan zeker wel buiten China gekocht worden maar dan moet je het zoeken bij Amerikaanse winkels zoals
ModDIY.
Zelf heb ik mijn PTM7950 bij
Ebuy7 gehaald op aanraden van iemand op GoT (in het koelpasta topic) maar je kunt het ook bij
AliExpress bestellen of
EBay.
Uiteindelijk lijkt alles toch uit China te komen dus ik ben voor de voordeligste optie gegaan met de snelste verzending en tot nu toe ben ik tevreden met het resultaat.
Voor de Steam Deck heb je maar 12x12mm nodig al is de cold plate wel groter maar de APU die is 12x12mm dus dat is echt maar een klein vierkantje.
Men beweert ook dat dit materiaal moet inwerken en na verloop van tijd beter zou moeten presteren, misschien kan ik het over een maand weer een keer proberen

Graag gedaan! Mijn Deck is nu een stuk stiller en dat is enorm fijn, vanmorgen heb ik Crisis Core Final Fantasy VII nog even gespeeld met een max TDP van 8W en fps cap van 45fps (dit vind ik zelf de sweet spot op de Deck) en qua fan speed zat ik onder de 2500rpm en temperaturen tussen de 55 en 57 graden.
Tijdens het spelen is de Steam Deck dan praktisch niet te horen en dat is hoe ik hem ‘t liefst gebruik.
PTM7950 zou ook veel langer mee moeten gaan dan koelpasta en als ik zie hoe droog de fabriekspasta al was ben ik blij dat ik de pasta vervangen heb.
En tot slot is er ook geen pump out met PTM7950 dus al met al is het naar mijn mening een mooi product en een mooie upgrade voor de Steam Deck.