Voordeel van de deck tov ps4 is dat het een goedkope/enorme library van pc games 'unlockt' van een stationaire desktop/game pc/game laptop, naar iets wat je gemakkelijk overal kan gebruiken, of al eens via een dock aan de tv kan hangen.
Plus, als je daarin geïnteresseerd bent, maakt het van je pc-game library iets meer een 'console-ervaring'.
Zelf merk ik dat daar soms wel naar verlang, en dat ik dat comfort en quality of life van een console omgeving graag doorgezet wil zien in een (open) pc- omgeving. Ik heb zelf geen deck, maar ik sta volledig achter de enorme inspanning van valve om pc gamen weg te trekken van die windows afhankelijkheid (maar dan ben je wel weer afhankelijk van andere libraries en translation layers zoals proton). En die de hele pc-omgeving meer als een console neerzetten.
Dus ik verwacht in het volgende jaar dat alle software verbeteringen uit het OS op de deck stillaan toegang vinden naar Steam OS, en dat ik dus zelf, met eigen hardware, een Steam OS 'box' kan configureren.
@
Knoezelbos . Ik weet niet of je ervaring hebt met een switch? Of kan lenen? Andere hardware, andere library, maar het concept is hetzelfde. Ik heb ooit een switch lite gekocht (voor mario), en heb er letterlijk een halve game op gespeeld.
Ik heb niets tegen mobiel gamen, maar persoonlijk trekt de formfactor me totaal niet. Ik zit niet graag te turen naar een schermpje tussen m'n handen. Dat voel je in je nek. Of andersom moet je je handen wat hoger proberen te houden en ga je eerder met een kussen op je benen op de bank zitten). En qua controller zit je vast aan wat aan de deck (of switch) hangt.
Maar ik heb wel een grote voorliefde voor sffpc's, of low power IGPU pc's. Als het doel is om je pc games te 'ontsluiten' naar de woonkamer, of naar andere ruimtes/vakantiehuis/op verplaatsing, dan kan je ook eens kijken naar een mini pc van BEELINK of MINISFORUM (minimum met amd 6800U of 6900HX, die meer performance bieden dan de steam deck). Dit zijn pc's met de footprint van een cd-doosje (iets dikker) die je dus gemakkelijk even meeneemt en aan een scherm koppelt.