Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 11:07
NinjaKiwiNL schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:47:
[...]

Windows 11 draai ik.
Ik heb via de site van AMD updates & support gedownload en die kwam nog met allemaal chipset updates en stuff. Destiny 2 draait nu eigenlijk volledig soepel, ziet er redelijk uit. Net The Division 2 gedownload en dat ziet er strak uit en speelt heerlijk weg. Nu nog maar eens een USB C dock een keer aanschaffen zodat ik kan laden en gamen.

Maar nog wel regelmatig blue screens, games/apps die er maar gewoon in een keer mee stoppen… Kwamen die games toch maar eens naar Steam, dat zou chill zijn.

Op SteamOS zelf veel met fallout 4 bezig, man wat speelt dat lekker weg. Wordt je weer helemaal ingezogen, heerlijk.
Aah W11, ja zelf draai ik W10. De drivers kunnen soms nog issues geven op 11. Wellicht dat die nog met de crashes en bluescreen te maken kunnen hebben🤔

Usb-c hub kan ik deze wel aanraden, heb hem zelf ook.
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
externe ssd aangesloten, nu wel een aparte hub erbij gekocht om ook keyboard en muis aan te sluiten voor windows 🙈.

Inderdaad wordt het tijd dat ook deze games mooi via Steam OS te draaien zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 21:51

jacobras

Developer

Amos_x schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:29:
[...]

Ik zie meer en meer decks tweedehands aangeboden worden, dus misschien wordt 'ie gekocht met bepaalde verwachtingen en realiseert men zich dat de deck toch minder vaak gebruikt wordt dan verwacht. Helemaal prima.

Ik heb zelf niet eens een steam deck. Na lang beraad heb ik voor mezelf beslist dat het niet echt voor mij is, maar ik lees met plezier mee in het topic en ik blijf algemeen enorm geboeid door 'efficient' gamen op low power hardware.
Ik merk dat ik mijn Steam Deck een stuk vaker gebruik nu ik de dock erbij heb. Ik heb een snelle gaming pc voor VR, maar daar werk ik ook op en dus wil ik niet altijd gamen op die plek. De Steam Deck is handig, want dan kan ik overal spelen.. maar nu merk ik dat ik eigenlijk gewoon onderuitgezakt op de bank wil spelen :P Misschien zou een Deck-achtige console meer wat voor me zijn.

De dock bevalt verder goed, prettig dat het scherm niet aan staat als een extern scherm is aangesloten.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24
Vandaag een 2de hands Steam deck opgepikt. Apparaat lijkt gloednieuw, 512Gb versie en zit een 512GB Sandisk Ultra SD in. Voor 500€ wel een nette prijs denk ik :).

Nu terug naar Half life 2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01
Engineer Stewie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:29:
Vandaag een 2de hands Steam deck opgepikt. Apparaat lijkt gloednieuw, 512Gb versie en zit een 512GB Sandisk Ultra SD in. Voor 500€ wel een nette prijs denk ik :).

Nu terug naar Half life 2 :)
Dat is zeker een goede deal, heel veel plezier ermee!

Blijkt ook wel dat de Steam Deck markt verzadigd begint te raken, dat was een half jaar geleden wel anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:31:
[...]

Dat is zeker een goede deal, heel veel plezier ermee!

Blijkt ook wel dat de Steam Deck markt verzadigd begint te raken, dat was een half jaar geleden wel anders :)
Ben er blij mee. Gisteren proton geinstalleerd en Xbox gamepass via steam mogelijk gemaakt.
Sta versteld van de veelzijdigheid.
Dat werkt, maar geeft af en toe wat gestotter, lonely mountains: downhill bvb kan je niet perfect spelen. Ligt dat aan de steam deck of cloud gaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 15:24
Ik heb gisteren mijn Deck voor een nette prijs van de hand gedaan, met pijn in het hart. Het is een prachtig apparaat, grensverleggend op vele vlakken en de toewijding van Valve en van de (emulatie)community heeft me enorm positief verrast, maar ik merk dat ik de SD te vaak laat liggen omdat ik een te verstokte PC gamer ben die 's avonds liever op een kamertje achter een ultrawide plaatsneemt dan op de bank in de woonkamer. Die setting klopt voor mij gewoon niet met de belevenis die ik ervan verwacht, een beetje zoals een film kijken in een bioscoop een hele andere belevenis is dan, tja, op de bank.
;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Engineer Stewie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 06:39:
[...]

Ben er blij mee. Gisteren proton geinstalleerd en Xbox gamepass via steam mogelijk gemaakt.
Sta versteld van de veelzijdigheid.
Dat werkt, maar geeft af en toe wat gestotter, lonely mountains: downhill bvb kan je niet perfect spelen. Ligt dat aan de steam deck of cloud gaming?
Heb je daar een guide voor gevolgd toevallig? zou je die eens willen posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
GranCanaria schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:28:
[...]

Heb je daar een guide voor gevolgd toevallig? zou je die eens willen posten.
Official guide. Werkt perfect. Heb nu nog een startoptie bijgezet zodat het windows browser lijkt. Nog niet getest of dit enige verbetering geeft.

Xbox Cloud Gaming in Microsoft Edge with Steam Deck - Microsoft Support

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:26
Kleine upgrade voor de deck is binnen, hopelijk iets meer range en dus nauwkeurigheid

Vorige week maandag besteld en nu al binnen via Ali Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EItH9gkn4B6dAy8z9-B9n9Vu2a0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymba0uEig878sqJZoL0K1zhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:51:
Kleine upgrade voor de deck is binnen, hopelijk iets meer range en dus nauwkeurigheid

Vorige week maandag besteld en nu al binnen via Ali [Afbeelding]
Die werken erg lekker. Je kan de deadzone super klein zetten zonder problemen. Ik ben er nog steeds heel erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:50
Net even geprobeerd of ik Humble Bundle Games collection via Heroic aan de gang krijg, maar nog niet succesvol.

Heb als leidraad een YouTube filmpje gebruikt voor de installatie via Lutris. Het stuk troubleshooting voor wat betreft de link om in te loggen opent geen browser, kwam ook gelijk goed uit :):
code:
1
systemctl --user restart xdg-desktop-portal

Bij het selecteren van de Humble Bundle app krijg ik nu de melding "Unable to create io-slave. Unknown protocol 'herioc'.". Bij het volgen van dit artikel, heb ik een symlink aangemaakt naar de mimeapp.list en daarin een toevoeging gedaan:
code:
1
x-scheme-handler/heroic=heroic.desktop
Vooralsnog lost dat het probleem niet op.

Nu eerst maar even lekker gamen en een andere keer weer verder stoeien. Mocht iemand nog suggesties hebben, houd ik me aanbevolen Alternatief is Lutris installeren, maar ik heb de indruk dat beide applicaties nagenoeg hetzelfde doen en herioc had ik al geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
Iemand hier die Cyberpunk 2077 sinds de laatste update heeft gespeeld? Ik las op Reddit dat sinds de 1.6 update, met de toevoeging van FSR 2.1, het mogelijk moet zijn een stabiele 40 fps te halen zonder dat de game er gelijk helemaal uitziet als een aardappel. Heel benieuwd naar jullie ervaringen.

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Heb mijn steam deck nu een paar dagen en denk at de setup rond is.
Heb al mijn mods, emulators die ik wil up and running, nu gamen.

Als eerste is Tunic aan de beurt, gisteren reeds een uurtje gespeeld en het spel is geweldig. Echt mijn type spel, lijkt zelfs beter dan death's door :).
Tussendoor speel ik Mario Galaxy, heb dat spel zo goed als uitgespeeld maar lijk alweer vergeten te zijn hoe goed het was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Potver. ZAg vannacht een bundle steamgames voorbijk komen, daht dat het Humble Bundle was. Niet dus. En kan hem niet meer vinden.

Iemand?

edit ; hebbez ; https://www.fanatical.com...n-play-on-the-go-bundle-3

[ Voor 26% gewijzigd door maartend op 09-12-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:55
maartend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:27:
Potver. ZAg vannacht een bundle steamgames voorbijk komen, daht dat het Humble Bundle was. Niet dus. En kan hem niet meer vinden.

Iemand?
Fanatical?

https://www.fanatical.com...ld-your-own-winter-bundle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
On the go bundle 3
https://www.fanatical.com...n-play-on-the-go-bundle-3

Had hem toevallig ook net open staan. Ik heb al wel een steam library van 930 spellen (met dank aan al jaren humble monthly), maar hier zit misschien nog wel wat leuks tussen.
https://store.steampowere...ics_Blades_of_the_Shogun/ kan ik zeker aanraden, maar heb ik al...

Edit: Ik heb deze bundle besteld, en ze boden ook nog 2 mystery spellen voor een fijn bedrag. 2 stuks daarvan gedaan, en 3 van de 4 vallen niet heel erg tegen (voor iets van €1,09 per stuk):
https://store.steampowere...edi_Knight__Jedi_Academy/
https://store.steampowered.com/app/290300/Rebel_Galaxy/
https://store.steampowere...ackguards_Deluxe_Edition/

de laatste was https://store.steampowere...den_Object_Bundle_5_in_1/ :+

[ Voor 105% gewijzigd door TweakMDS op 09-12-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:07
maartend schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:27:

Iemand?

edit ; hebbez ; https://www.fanatical.com...n-play-on-the-go-bundle-3
Misschien de Jingle Jam? https://jinglejam.tiltify.com/games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:13
Wauw steamos ui op windows is echt een gamechanger voor mij! Vind het alleen erg irritant dat er geen drivers zijn voor de fan deze maakt in windows erg veel lawaai :( Hoop dat Valve binnenkort met de driver komt voor dit en secure boot zodat ik fifa kan spelen op windows 11. Iemand die hier fifa 23 met windows 10 heeft geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:42
Sokucho schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 06:15:
Wauw steamos ui op windows is echt een gamechanger voor mij! Vind het alleen erg irritant dat er geen drivers zijn voor de fan deze maakt in windows erg veel lawaai :( Hoop dat Valve binnenkort met de driver komt voor dit en secure boot zodat ik fifa kan spelen op windows 11. Iemand die hier fifa 23 met windows 10 heeft geprobeerd?
Yep, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:36
Ben weer begonnen met Dark Souls. Non-remasterd version. Volgens steam is de game niet geverifieerd maar het werkt perfect.

Blijft een geweldige game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Ziet alles er ook prima uit? Of zijn sommige dingen te klein/lastig te lezen? Wil niet zomaar even alles er af gooien om windows 10 er op te zetten :p Heb je in windows ook dat je fan continu staat te loeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RunTaker
Als ik w10 draai, draait de fan alleen als er koeling nodig is, anders is hij rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Fantastische channel dit, al meermaals vernoemd in dit topic (eta prime)

The Best X86 Handheld Gaming PC of 2022 Is...

Als je geinteresseerd bent in het grotere plaatje van 'low-power' of zuinig gamen (en zien wat er allemaal mogelijk is op huidige APU's), dan heb je hier best wel wat informatie.

Het is duidelijk dat de custom silicon van de deck mooie performance biedt voor het power budget (15 watt). Het benandert grofweg de performance van een standaard 6800U (handhelds) of 6900HX (meer te vinden in mini pc's), met half het stroomverbruik.

Dus er is genoeg keuze voor iedereen. Apparaten met meer kracht, wel kortere batterijduur, maar wel windows en vaak een iets luxere uitvoering voor een duurdere prijs. Of zuiniger, beter gebalanceerd, SteamOS en absoluut niet te kloppen wat betreft prijs en ondersteund door misschien wel het beste software team in deze space: Steam Deck

Valt wel op dat deze markt volledig overheerst wordt door AMD. Al sinds zeer lang, zelfs op de desktop, de enige optie voor min of meer nog kunnen gamen op iGPU's. Intel is daar al decennia erg slecht in, en nog steeds... Onbegrijpelijk eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Amos_x op 10-12-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
RunTaker schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:14:
Als ik w10 draai, draait de fan alleen als er koeling nodig is, anders is hij rustig.
Weet jij toevallig welke fan er bij jou in zit? Ik heb de delta fan helaas deze is verschrikkelijk :( .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00
Nou, een week geduld en een Heroic Launcher hotfix (2.5.1) update verder, lijkt het bij mij eindelijk te werken. In eerste instantie ging het weer mis, maar het opnieuw inladen van mn Epic library loste het euvel op. :) Nu werkt het wel en heb ik zowel GoG als Epic Games beschikbaar:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvwEHzFy__bK_LN-aRC7jUML6FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6QBjA178N7nPmgNb2vRvsOb.jpg?f=fotoalbum_large
Als test spel heb ik voor Control gekozen, welke ik alleen op mijn Epic account heb. Downloaden via Heroic in de Arch desktop mode duurde even maar werkte goed, en nu is de game automatisch beschikbaar in SteamOS, als je de juiste instelling hebt aan gezet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPlG2u5s4qsuyoEOAFNukeD_nCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKO0tpc1k2utFA2ilatETiiS.jpg?f=fotoalbum_large
En hij werkt! Paar kleine nadelen;
  • Het systeem kent veel bewegende onderdelen, als eentje haperd dan werkt het niet meer
  • De extra onderknoppen van de Deck worden niet herkent door het spel
  • Bij grote downloads krijg je meerdere "legendary" threads, waardoor de cpu redelijk wordt belast. Kan negatief zijn voor accu duur.
  • Soms werkt de frame limiter niet in Control, soms wel?
  • Proton experimental werkte niet out of the box
  • Het geheel is een beetje glitchy soms, als je tussen menus van SteamOS en het spel switcht
Al met al niet dezelfde soepele ervaring als we gewend zijn van SteamOS, maar het werkt wél en redelijk makkelijk :)
Ik ben blij met de 50 extra games van de twee andere platforms die ik heb, en kan niet wachten om deze collectie uit te breiden met de Epic sale d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 11-12-2022 10:01 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
Gisteren mijn Jsaux dock met m2 binnengekregen. Mooi ding, zwaarder dan hij eruit ziet en voelt erg degelijk. Leuke bonus: ze hadden er een accessoire pack bij gedaan (stickers, skins, thumbstick rubbers, screen protector) die ik niet besteld had. Kennelijk is een 65W lader nodig, die wordt nog nageleverd. Enig minpuntje tot zo ver is dat de SSD niet automatisch herkend wordt en het relatief veel gedoe is om die goed werkend te krijgen.
Nu maar eens al mijn games die ik toch alleen docked wil spelen op doe SSD installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
Sokucho schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:51:
[...]

Weet jij toevallig welke fan er bij jou in zit? Ik heb de delta fan helaas deze is verschrikkelijk :( .
Uhm ik ben de namen even kwijt, maar in ieder geval de goeie. Niet die versie die minder werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
Helaas lijkt m'n deck overleden nu...
Zwart scherm en wilt niet meer starten of iets.

Was een potje D2 op W10 aan het doen, toen hij plots zwart werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:42
RunTaker schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:27:
Helaas lijkt m'n deck overleden nu...
Zwart scherm en wilt niet meer starten of iets.

Was een potje D2 op W10 aan het doen, toen hij plots zwart werd.
Steekt de lader is in en hou de power button 15 sec lang in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RunTaker
Light21M schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:30:
[...]

Steekt de lader is in en hou de power button 15 sec lang in
Helaas geen soelaas.
Lader heeft de hele tijd er ook ingezeten, dus denk niet dat het de stroom betreft.

Ook geen witte led die aangaat als de stekker erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:42
RunTaker schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:51:
[...]

Helaas geen soelaas.
Lader heeft de hele tijd er ook ingezeten, dus denk niet dat het de stroom betreft.

meestal doe ik 15 sec en dan ng is 1 op de powerbutton anders idd rma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RunTaker schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:51:
[...]

Helaas geen soelaas.

Probeer eens ... En Volume omlaag ingedrukt te houdem. Welllicht is de Usb c controller vastgelopen en will hij daarom niet meer laden. Met deze combo kan je die resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
Beide net geprobeerd, helaas gebeurt er niks😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik ben naast Tunic ook aan deathloop begonnen. Voor Tunic had ik settings gevonden die perfect werken, voor deathloop vind ik die niet, dus ben zelf aan het rommelen.

Met FSR 2.0 en alles op low haal ik een stabiele 40fps maar als ik naar de graphs kijk lijkt er nog wat headroom om wat settings op medium te zetten.
Deathloop ziet er overigens op low nog prima uit door de art style.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
XanderDrake schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:14:
Nou, een week geduld en een Heroic Launcher hotfix (2.5.1) update verder, lijkt het bij mij eindelijk te werken. In eerste instantie ging het weer mis, maar het opnieuw inladen van mn Epic library loste het euvel op. :) Nu werkt het wel en heb ik zowel GoG als Epic Games beschikbaar:[Afbeelding]
Als test spel heb ik voor Control gekozen, welke ik alleen op mijn Epic account heb. Downloaden via Heroic in de Arch desktop mode duurde even maar werkte goed, en nu is de game automatisch beschikbaar in SteamOS, als je de juiste instelling hebt aan gezet:[Afbeelding]
En hij werkt! Paar kleine nadelen;
  • Het systeem kent veel bewegende onderdelen, als eentje haperd dan werkt het niet meer
  • De extra onderknoppen van de Deck worden niet herkent door het spel
  • Bij grote downloads krijg je meerdere "legendary" threads, waardoor de cpu redelijk wordt belast. Kan negatief zijn voor accu duur.
  • Soms werkt de frame limiter niet in Control, soms wel?
  • Proton experimental werkte niet out of the box
  • Het geheel is een beetje glitchy soms, als je tussen menus van SteamOS en het spel switcht
Al met al niet dezelfde soepele ervaring als we gewend zijn van SteamOS, maar het werkt wél en redelijk makkelijk :)
Ik ben blij met de 50 extra games van de twee andere platforms die ik heb, en kan niet wachten om deze collectie uit te breiden met de Epic sale d:)b
Waarom dan niet de epic launcher en games als non-steam game toevoegen? Dan heb je minder bewegende delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28
Erapaz schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:13:
[...]

Waarom dan niet de epic launcher en games als non-steam game toevoegen? Dan heb je minder bewegende delen?
Met dit ben ik het ook eens. Heb zelf uiteindelijk gekozen om de Epic launcher zelf te installeren en dat ging makkelijk zat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Erapaz schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:13:
[...]

Er zitten een aantal features in Heroic die de EGS niet heeft, zoals automatisch toevoegen aan SteamOS, GoG beschikbaarheid en toekomstig ook andere platforms, integratie van non EGS apps en een aantal Linux specific opties.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat is de ervaring met de batterij? Een device dat vaak gebruikt wordt gaat al snel door zijn levensduur heen. Mijn laptop is na 3 jaar al vrij waardeloos als die niet aan de stroom zit. Vervangen van de batterij voor de Steam Deck is ook niet zo eenvoudig als met een Fairhpone. Iemand die daar iets over kan zeggen uit ervaring? De Deck is nog niet zo oud, dus misschien iets wat later pas een dingetje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UPPERKEES schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:36:
Wat is de ervaring met de batterij? Een device dat vaak gebruikt wordt gaat al snel door zijn levensduur heen. Mijn laptop is na 3 jaar al vrij waardeloos als die niet aan de stroom zit. Vervangen van de batterij voor de Steam Deck is ook niet zo eenvoudig als met een Fairhpone. Iemand die daar iets over kan zeggen uit ervaring? De Deck is nog niet zo oud, dus misschien iets wat later pas een dingetje wordt.
Vervangen is hoofdzakelijk irritant doordat deze vastgeplakt zit. Maar bij een defecte batterij hoeft deze er toch niet echt netjes uit. Zolang hij maar geen vlam vat uiteraard.

Mijn batterij zit nog op 99% health dus voordat deze merkbaar minder wordt zal wel even duren denk ik.

Edit: Zit nu weer op 100%, geen idee hoe nauwkeurig dergelijke system zijn. Zolang hij niet hard omlaag gaat want dat is een goed teken dat er iets mis mee is.....

[ Voor 9% gewijzigd door Tadango op 12-12-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
UPPERKEES schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:36:
OK, 3 jaar is wel kort. Wat helpt is je apparaat niet continue van 5% naar 99% op te laden, maar van 20% naar 80%. Minder is nog beter, maar dan heb je een steeds kortere accutijd (niet door slijtage maar door eigen limitatie).

Ik heb nog ongeveer 100% accu-inzetbaarheid, ondanks vrij intensief gebruik afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:56:
Ik heb nog ongeveer 100% accu-inzetbaarheid, ondanks vrij intensief gebruik afgelopen jaar.
Mijn laptop zit vrijwel altijd verbonden via USB-C met mijn scherm die power delivery doet. Hoe heb je deze batterij percentage eigenlijk gemeten? `acpi -V` laat het voor mij zien dat mijn battery health ~60% is. En nu ik erover nadenk, deze laptop is minder dan 3 jaar oud. Misschien 2 jaar. Dell business laptop van werk.

[ Voor 4% gewijzigd door UPPERKEES op 12-12-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UPPERKEES schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]

Mijn laptop zit vrijwel altijd verbonden via USB-C met mijn scherm die power delivery doet. Hoe heb je deze batterij percentage eigenlijk gemeten? `acpi -V` laat het voor mij zien dat mijn battery health ~60% is. En nu ik erover nadenk, deze laptop is minder dan 3 jaar oud. Misschien 2 jaar. Dell business laptop van werk.
In desktop mode kan je bij de batterij details de health zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
Tadango schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:48:
In desktop mode kan je bij de batterij details de health zien.
En die matched met `acpi -V`?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UPPERKEES schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:00:
[...]

En die matched met `acpi -V`?
Dat command kent de Steam Deck niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 01:04
Meer mensen ervaringen hiermee? Ik zie dit soort berichten steeds vaker.

https://www.reddit.com/r/...deck_has_anyone_else_had/

Ik hoop dat dit puur software bug/issue is, ik heb mijn Deck nu net iets meer dan 1 maand en speel vooral lichtere games (TDP slider setting per game helpt best wat voor betere accuduur) maar ik wou zwaardere games spelen, dus ik verwacht eerder een lege accu dan nu (momenteel ben ik meestal na 1 a 3 uurtjes klaar, en hou ik regelmatig boven de 40% over)

Maar dat verwacht ik niet als ik ineens games als God of War of Monster Hunter erop ga spelen, dus een hogere kans dat ik met een vrij lege accu aan de lader moet.

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 12-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Mizgala28 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:59:
Meer mensen ervaringen hiermee? Ik zie dit soort berichten steeds vaker.

https://www.reddit.com/r/...deck_has_anyone_else_had/

Ik hoop dat dit puur software bug/issue is, ik heb mijn Deck nu net iets meer dan 1 maand en speel vooral lichtere games (TDP slider setting per game helpt best wat voor betere accuduur) maar ik wou zwaardere games spelen, dus ik verwacht eerder een lege accu dan nu (momenteel ben ik meestal na 1 a 3 uurtjes klaar, en hou ik regelmatig boven de 40% over)

Maar dat verwacht ik niet als ik ineens games als God of War of Monster Hunter erop ga spelen, dus een hogere kans dat ik met een vrij lege accu aan de lader moet.
Ik heb mijn Deck wel eens volledig leeg laten lopen, maar ik had geen problemen om hem daarna weer aan de praat te krijgen. 5 minuten aan de lader en hij kon weer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:55
XanderDrake schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:54:
[...]

Ik heb mijn Deck wel eens volledig leeg laten lopen, maar ik had geen problemen om hem daarna weer aan de praat te krijgen. 5 minuten aan de lader en hij kon weer starten.
Hier een andere ervaring, ik was Kitoria Fables aan het spelen en ik kreeg een 10% waarschuwing en dacht dat ik nog wel even door kon gaan.

Uiteindelijk was ik de tijd vergeten en viel de Deck dus uit, dit was me al eens eerder overkomen dus ik maakte me niet heel druk, tot de Deck niet meer reageerde op de oplader.

‘Charging light’ wilde niet meer aan en de Deck reageerde nergens meer op, ik heb zowel de officiële oplader en een andere lader geprobeerd.

Met de lader aan de Deck lukte het uiteindelijk om in de BIOS te komen en vanuit daar heb ik battery storage mode aangezet en dit heeft het probleem gelukkig verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Zijn er mensen die Xenia werkend hebben onder steam os? Gisteren eerst via bottles geprobeerd, daarna via deze https://m.youtube.com/watch?v=gnmP6e6daHo maar in beide gevallen crasht RDR net na de rockstar pistool animatie.
Zal ook eens een andere game proberen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XanderDrake
Eindelijk heeft Steam iets gedaan aan de Steam store ervaring op de Deck. Ik vond deze ook altijd tegenvallen, maar zo vaak zit ik er niet. Ik ga hem vast nog eens bekijken voor de kerst deals!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kWHtsBEhcU2HYuRjoCZPUTva8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/svtALQSWJwnLTKlxmTvDz4VG.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
XanderDrake schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:06:
Eindelijk heeft Steam iets gedaan aan de Steam store ervaring op de Deck. Ik vond deze ook altijd tegenvallen, maar zo vaak zit ik er niet. Ik ga hem vast nog eens bekijken voor de kerst deals!
[Afbeelding]
De Kerst deals starten vanaf 22 december a.s. Dan begint namelijk de Steam Winter Sale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RunTaker
Aai, hopelijk voor dan weer terug van rma🙊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Iemand intrepid izzy getest op de switch deck?
Het is niet switch verified maar werkt op proton.
Is ook maar een 2D game met lage systeem eisen.

Lijkt goed te werken, heb eerst een minder legale versie geprobeerd vooraleer te kopen.
Als je graag een 2D platformer speelt, steun de developers. Het is een goed spel.

[ Voor 37% gewijzigd door Engineer Stewie op 14-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
Wat voor AAA game titles spelen jullie eigenlijk op native SteamOS? Ik heb een Linux desktop en kon eigenlijk niks vinden. Via Proton kan ik wel wat meer games installeren die eigenlijk voor Windows zijn, maar die crashen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

UPPERKEES schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:54:
Wat voor AAA game titles spelen jullie eigenlijk op native SteamOS? Ik heb een Linux desktop en kon eigenlijk niks vinden. Via Proton kan ik wel wat meer games installeren die eigenlijk voor Windows zijn, maar die crashen gelijk.
Probeer te begrijpen wat je nu precies vraagt in relatie met de steam deck.
Vanuit steam heb je diverse linux native games.
Daarnaast zorgt steamos ook voor de juiste proton dingen.

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@UPPERKEES naar mijn weten zijn alle games die ik tot nu toe heb gespeeld native windows versies. Heb alleen wat struggles gehad om GTA5 via EGS aan de gang te krijgen. De les die ik daar geleerd heb is dat tot nu toe externe launchers (bottles, heroic, Lutris) niet op kunnen tegen Proton. Het vergt wel iets meer handmatig werk, soms de juiste versie zoeken van proton maar dan loopt het vaak wel het best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
UPPERKEES schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:54:
Er zijn een aantal games die native Linux versies hebben. Alle courante Valve games bijvoorbeeld, al draait CS:GO niet mega goed. Maar ook Cyberpunk 2077 zou heel goed moeten werken want deze is ook developed met Google stadia als launch platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
XanderDrake schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:08:
[...]

Er zijn een aantal games die native Linux versies hebben. Alle courante Valve games bijvoorbeeld, al draait CS:GO niet mega goed. Maar ook Cyberpunk 2077 zou heel goed moeten werken want deze is ook developed met Google stadia als launch platform.
Vertel dit eens aan PS4 gamers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
kaasszje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:36:
[...]

Probeer te begrijpen wat je nu precies vraagt in relatie met de steam deck.
Vanuit steam heb je diverse linux native games.
Daarnaast zorgt steamos ook voor de juiste proton dingen.
De meeste AAA games zijn Windows games. Daarom met name de focus op Proton stabiliteit in mijn vraag. Maar het hoeft natuurlijk geen Windows game te zijn. Gewoon in het algemeen, welke AAA game titles spelen jullie? En gebruiken die Proton stabiel? Van wat ik zie is dat het aanbod op Steam in de afgelopen 6 jaar of zo niet echt is veranderd voor Linux. Meeste native games zijn een beetje van die indie games en de AAA titles lijken bij mij niet op te starten via Proton. Maar ik heb niet alles getest natuurlijk, vandaar dat ik het hier even drop.

De interesse is om te checken wat ik met een Steam Deck kan doen, zonder er Windows op te installeren. Mijn aanname is dat het aanbod erg beperkt is, maar ik heb het vast fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

UPPERKEES schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:36:
[...]

De meeste AAA games zijn Windows games. Daarom met name de focus op Proton stabiliteit in mijn vraag. Maar het hoeft natuurlijk geen Windows game te zijn. Gewoon in het algemeen, welke AAA game titles spelen jullie? En gebruiken die Proton stabiel? Van wat ik zie is dat het aanbod op Steam in de afgelopen 6 jaar of zo niet echt is veranderd voor Linux. Meeste native games zijn een beetje van die indie games en de AAA titles lijken bij mij niet op te starten via Proton. Maar ik heb niet alles getest natuurlijk, vandaar dat ik het hier even drop.

De interesse is om te checken wat ik met een Steam Deck kan doen, zonder er Windows op te installeren. Mijn aanname is dat het aanbod erg beperkt is, maar ik heb het vast fout.
Ik draai nog steeds linux op mijn steam deck
En met proton draait alles hier helemaal top.
Games die ik momenteel veel spel zijn:
World of Warcraft
Spider Remastered
God of War
Shadow of War
No man's sky
Subnautica Below Zero
Subnautica

Daarnaast nodige lego games
Dit zijn allemaal windows games die stabiel met proton draaien.

Als laatste speel ik nog een aantal switch games die ik emuleer op de steam deck

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
[...]
Je kan in de store ook zien wat steamdeck verified is. Dat werkt gegarandeerd goed en daarnaast eigenlijk nog veel meer games.

Ook steamdeckhq toont veel games en heeft aan met welke settings ze optimaal draaien.
https://steamdeckhq.com/game-settings/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
[...]

Welke AAA games speel je dan die falen op de deck en installeer je die via Steam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Mijn Steam Deck kennis is wat out of date want ik was zo stom om het ding te verkopen :+ ... maar ja, je hebt het fout. In mijn ervaring, als je bij Steam games blijft, is het eerder zoeken naar games die níet goed werken. Natuurlijk kan het net jouw favoriete game zijn, dus geen garanties, maar er is echt veel meer dan genoeg te spelen.

En ja, ik heb mijn fout ingezien, ik heb zojuist wederom een steam deck besteld. Gelukkig is er geen wachtrij meer... Wel een 64 GB versie dit keer, stop er zelf wel een SSD in (helemaal omdat ik zag dat Sabrent net SSD's gereleased heeft die geschikt zijn voor de deck, nog even wachten op beschikbaarheid alleen).

Gamertag: FinrazielNL

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 16:21
Finraziel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:28:
[...]
En ja, ik heb mijn fout ingezien, ik heb zojuist wederom een steam deck besteld. Gelukkig is er geen wachtrij meer... Wel een 64 GB versie dit keer, stop er zelf wel een SSD in (helemaal omdat ik zag dat Sabrent net SSD's gereleased heeft die geschikt zijn voor de deck, nog even wachten op beschikbaarheid alleen).
De 512GB met een mat scherm is dan niet de moeite denk je? Vind het persoonlijk ook handig om gewoon de 64GB versie te nemen en dan upgraden, maar geen idee of het scherm daadwerkelijk het verschil maakt. Mat screenprotector erop kan ook ofcourse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
jmignolet schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:53:
[...]

De 512GB met een mat scherm is dan niet de moeite denk je? Vind het persoonlijk ook handig om gewoon de 64GB versie te nemen en dan upgraden, maar geen idee of het scherm daadwerkelijk het verschil maakt. Mat screenprotector erop kan ook ofcourse.
Ik heb deze matte screenprotector op het mijn 64GB Steam Deck geplakt en ben er zeer tevreden over.

https://www.amazon.nl/gp/product/B099X3DK19
jmignolet schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:53:
[...]

Ik had voorheen de 256 GB variant, maar heb eigenlijk geen moment het idee gehad dat ik iets miste door niet het etched scherm te hebben. En aangezien het er op lijkt dat er binnenkort veel betere ssd's beschikbaar zijn (sabrent rocket 2230) is 260 euro wel een errug groot prijsverschil. Als je je steam deck echt niet open wil maken kan het het waard zijn want ik merkte wel voordelen van de ssd tegenover games op een sd kaart, maar ik hoop er dus een 1 TB in te stoppen.

• UPPERKEES
  • Niet online
Pendora schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:32:
[...]

Welke AAA games speel je dan die falen op de deck en installeer je die via Steam?
Ik heb een oude library aan games. Meeste waren al native Linux games zoals Portal, Half Life en oude Counter Strike games. Had toevallig wel wat games die voor Windows waren. De eerste Sniper Elite bijvoorbeeld. Daarna wat free to play games geprobeerd die wat nieuwer zijn zoals Destiny 2 (die anti-Linux is) en nog 2, de namen even vergeten, maar waren minder AAA. Wilde ArmA 3 ook graag proberen, maar die moet je dan kopen. Verder geen Far Cry 6 of free to play versies van oudere games. Dus het testaanbod was beperkt. Wanneer ik filterde op native SteamOS games kreeg ik alleen maar SNES achtige games te zien dan AAA games. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:35:
[...]

Ik heb een oude library aan games. Meeste waren al native Linux games zoals Portal, Half Life en oude Counter Strike games. Had toevallig wel wat games die voor Windows waren. De eerste Sniper Elite bijvoorbeeld. Daarna wat free to play games geprobeerd die wat nieuwer zijn zoals Destiny 2 (die anti-Linux is) en nog 2, de namen even vergeten, maar waren minder AAA. Wilde ArmA 3 ook graag proberen, maar die moet je dan kopen. Verder geen Far Cry 6 of free to play versies van oudere games. Dus het testaanbod was beperkt. Wanneer ik filterde op native SteamOS games kreeg ik alleen maar SNES achtige games te zien dan AAA games. Vandaar mijn vraag.
De eerste Sniper Elite zou prima moeten draaien: https://www.protondb.com/app/3700
Je kunt sowieso even zoeken op https://www.protondb.com naar het spel en mocht het niet volledig werken dan staan er wel tips om er zoveel mogelijk uit te halen. Destiny 2 is inderdaad door de AntiCheat niet mogelijk.
Pendora schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:55:
[...]

De eerste Sniper Elite zou prima moeten draaien: https://www.protondb.com/app/3700
Je kunt sowieso even zoeken op https://www.protondb.com naar het spel en mocht het niet volledig werken dan staan er wel tips om er zoveel mogelijk uit te halen. Destiny 2 is inderdaad door de AntiCheat niet mogelijk.
Gewoon niet filteren op Native, dat is nogal onzinnig. Steam Deck is juist zo goed door zijn super ondersteuning voor Windows spellen op Steam OS. Dat is alsof je zou filteren op spellen welke speciaal voor Windows 11 zijn gemaakt bv.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
Tadango schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:56:
[...]

Gewoon niet filteren op Native, dat is nogal onzinnig. Steam Deck is juist zo goed door zijn super ondersteuning voor Windows spellen op Steam OS. Dat is alsof je zou filteren op spellen welke speciaal voor Windows 11 zijn gemaakt bv.....
Het is onderdeel om het game aanbod te begrijpen. Native games zijn natuurlijk beter voor de performance en kwaliteit dan iets dat afhangt van een compatibiliteitslaag dat niet kan rekenen op de ondersteuning van de game developers.

Ik heb momenteel een PS5 en zou geen probleem hebben om een game PC te hebben die goede couch gaming zou ondersteunen (dus met controller). Ik heb nog wat tijd om de PS5 te retouren. Maar ben er nog niet helemaal uit. Game PC is denk ik 2x tot 3x zo duur (PS5 was 500 euro) om op dezelfde frame rate te kunnen gamen en game settings. Maar dan is je stroomverbruik ook nog veel hoger met een game PC. Wel heb je de mooie flexibiliteit en adblockers voor YouTube met een PC. Ook doe ik wel eens een Blender animation render, wat dan mooi op dat ding kan. De controller van de PS5 is echt amazing en een grote toevoeging voor mij. Ook de brede ondersteuning zoals Dolby Vision en zo, wat wegens licenties niet op Linux kan net zoals wat andere dingen zoals codecs. YouTube ziet er ook veel scherper uit op de PS5 dan in Fedora met Firefox, geen idee waarom, misschien upscaling of ook missing codec. En dan dus nog de onzekerheid of games wel goed werken en dus die dure energieslurpende hardware misschien niet volledig benut wordt.

1st world problems I guess :+

[ Voor 4% gewijzigd door UPPERKEES op 15-12-2022 10:35 ]

UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:31:
[...]

Het is onderdeel van het game aanbod te begrijpen. Native games zijn natuurlijk beter voor de performance en kwaliteit dan iets dat afhangt van een compatibiliteitslaag dat niet kan rekenen op de ondersteuning van de game developers.
Nee, dat zie je fout. Native KAN beter zijn, maar vaak zie je dat native builds achterlopen of minder goed geoptimaliseerd zijn. Proton is juist zo geoptimaliseerd dat Windows spellen soms beter draaien op Steam OS en proton dan op Windows. DirectX optimalisatie op Windows is ook matig soms EN moet veeeeel meer combinaties van hardware ondersteunen. Voordeel van de Steam Deck is dat iedereen dezelfde hardware heeft en Proton juist heel specifiek kan optimaliseren. Daarom krijg je zoveel performance met beperkte rekenkracht.

• UPPERKEES
  • Niet online
Tadango schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:37:
[...]

Voordeel van de Steam Deck is dat iedereen dezelfde hardware heeft en Proton juist heel specifiek kan optimaliseren. Daarom krijg je zoveel performance met beperkte rekenkracht.
Is dat een aanname? Of heb je daar ook een bron voor? Als ik trouwens kijk naar de game settings, dan is dat helemaal niet zo hoog en de FPS ook niet. Het is nog steeds gangbaar hoor, vooral omdat het een klein device is. Je aanname is ook wel logisch, optimalisatie voor de Steam Deck. Maar als dat alleen een aanname is dan wil ik dat wel weten voor mijn overwegingen, die ik zoveel mogelijk evidence based wil doen.
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:40:
[...]

Is dat een aanname? Of heb je daar ook een bron voor? Als ik trouwens kijk naar de game settings, dan is dat helemaal niet zo hoog en de FPS ook niet. Het is nog steeds gangbaar hoor, vooral omdat het een klein device is. Je aanname is ook wel logisch, optimalisatie voor de Steam Deck. Maar als dat alleen een aanname is dan wil ik dat wel weten voor mijn overwegingen, die ik zoveel mogelijk evidence based wil doen.
Ik denk dat een PS5 veel beter is voor jouw.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
Tadango schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat een PS5 veel beter is voor jouw.....
Aanname dus maar te trots om dat toe te geven? :+ Dit is geen "PS vs PC master race" discussie, ik probeer een goed beeld te krijgen van de alternatieven. Ik wil het liefst een Fedora systeem aan mijn TV koppelen en de optie om op de bank te kunnen gamen. Daarom dat ik hier ook wat vragen stel. Ik heb nog 1,5 week, ik zal proberen om zoveel mogelijk info te vinden over Steam op Linux. Tot dusver op mijn Fedora laptop weinig succes gezien, maar misschien die tweaks eens proberen die mensen voorstellen.
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:48:
[...]

Aanname dus maar te trots om dat toe te geven? :+ Dit is geen "PC vs PC master race" discussie, ik probeer een goed beeld te krijgen van de alternatieven. Ik wil het liefst een Fedora systeem aan mijn TV koppelen en de optie om op de bank te kunnen gamen. Daarom dat ik hier ook wat vragen stel. Ik heb nog 1,5 week, ik zal proberen om zoveel mogelijk info te vinden over Steam op Linux. Tot dusver op mijn Fedora laptop weinig succes gezien, maar misschien die tweaks eens proberen die mensen voorstellen.
Nee hoor, maar ik heb geen zin in berichten van 1/2 jaar geleden terug te gaan zoeken voor iemand die niet snapt wat Valve gedaan heeft ;) Zo te zien heb je ook weinig moeite gedaan om zelf iets uit te zoeken en dat helpt wel enorm op de Steam Deck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:31:
[...]

Het is onderdeel om het game aanbod te begrijpen. Native games zijn natuurlijk beter voor de performance en kwaliteit dan iets dat afhangt van een compatibiliteitslaag dat niet kan rekenen op de ondersteuning van de game developers.

Ik heb momenteel een PS5 en zou geen probleem hebben om een game PC te hebben die goede couch gaming zou ondersteunen (dus met controller). Ik heb nog wat tijd om de PS5 te retouren. Maar ben er nog niet helemaal uit. Game PC is denk ik 2x tot 3x zo duur (PS5 was 500 euro) om op dezelfde frame rate te kunnen gamen en game settings. Maar dan is je stroomverbruik ook nog veel hoger met een game PC. Wel heb je de mooie flexibiliteit en adblockers voor YouTube met een PC. Ook doe ik wel eens een Blender animation render, wat dan mooi op dat ding kan. De controller van de PS5 is echt amazing en een grote toevoeging voor mij. Ook de brede ondersteuning zoals Dolby Vision en zo, wat wegens licenties niet op Linux kan net zoals wat andere dingen zoals codecs. YouTube ziet er ook veel scherper uit op de PS5 dan in Fedora met Firefox, geen idee waarom, misschien upscaling of ook missing codec. En dan dus nog de onzekerheid of games wel goed werken en dus die dure energieslurpende hardware misschien niet volledig benut wordt.

1st world problems I guess :+
Je hebt wat foute aannames. De performance van proton is er inderdaad een. Het is geen emulatie (niet dat je het zo noemt), het is een eigen implementatie van directx. Die kan meer of minder efficiënt zijn maar dus zeker niet per definitie slechter.
Daarnaast verbruikt een PS5 zo te zien (even snel googlen) zo'n 200 watt bij intensieve games. Dat is ongeveer gelijk aan mijn pc met ryzen 5600G en RTX 3070. Die laatste heb ik wel een undervolt op gezet maar dat is niet moeilijk en zeker aan te raden als je energieverbruik belangrijk vindt.
Natuurlijk is dat wel een klein beetje zelf tweaken, maar we zitten dan ook op tweakers.net :+ mocht dat je afschrikken dan zou ik ook niet voor een steam deck gaan. Hoewel het apparaat een verrassend makkelijke console ervaring biedt blijft het toch geschikter voor mensen die er niet van terug schrikken om zelf wat uit te zoeken als ze ergens tegenaan lopen.

• UPPERKEES
  • Niet online
Tadango schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:50:
[...]

Nee hoor, maar ik heb geen zin in berichten van 1/2 jaar geleden terug te gaan zoeken voor iemand die niet snapt wat Valve gedaan heeft ;) Zo te zien heb je ook weinig moeite gedaan om zelf iets uit te zoeken en dat helpt wel enorm op de Steam Deck.
Ik ben zeer bekend met Linux en de ontwikkelingen van Vulkan en Proton (Phoronix reader here). Maar wat doet het in de praktijk? The proof is in the pudding.

• UPPERKEES
  • Niet online
Finraziel schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:52:
[...]

Je hebt wat foute aannames. De performance van proton is er inderdaad een. Het is geen emulatie (niet dat je het zo noemt), het is een eigen implementatie van directx. Die kan meer of minder efficiënt zijn maar dus zeker niet per definitie slechter.
Daarnaast verbruikt een PS5 zo te zien (even snel googlen) zo'n 200 watt bij intensieve games. Dat is ongeveer gelijk aan mijn pc met ryzen 5600G en RTX 3070. Die laatste heb ik wel een undervolt op gezet maar dat is niet moeilijk en zeker aan te raden als je energieverbruik belangrijk vindt.
Natuurlijk is dat wel een klein beetje zelf tweaken, maar we zitten dan ook op tweakers.net :+ mocht dat je afschrikken dan zou ik ook niet voor een steam deck gaan. Hoewel het apparaat een verrassend makkelijke console ervaring biedt blijft het toch geschikter voor mensen die er niet van terug schrikken om zelf wat uit te zoeken als ze ergens tegenaan lopen.
Ik noem het inderdaad geen emulatie. Ik weet wat Proton doet, daar ligt de verwarring niet, maar hoe goed werkt het? Dat is meer de vraag, doet het wat het op papier moet doen? Idle power usage is ook belangrijk, want ik game niet altijd. Dat is erg laag bij een PS voor wat erin zit, helemaal bij de 2022 versie, die 30 watt zuiniger is dan de vorige versies. Een goede game PC verbruikt makkelijk 350 tot 400 watt (het is niet alleen je GPU en CPU die power consumed). Een Zalman fan controller in combinatie met een power meter geeft goed inzicht, dat had mijn oude game PC namelijk. Idle usage is dan ook rond de 100 tot 150 watt (en dat is met tweaking), wat bij een PS5 2022 model onder de 50 watt ligt.

Maar ik heb de info die ik zocht, als men nog meer wilt toevoegen lees ik dat graag. Maar het is niet goed voor deze thread als ik op alle reacties ga reageren. Daar heb ik geen tijd of interesse voor. Ik wil gewoon weten wat de staat van gaming is op Linux vandaag de dag en wat de ervaringen zijn. Daar heb ik al een beter beeld bij. En moet denk ik maar eens kijken waarom ik het zo anders ervaar bij mijn tests.

[ Voor 4% gewijzigd door UPPERKEES op 15-12-2022 11:08 ]

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 06:27
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:03:
[...]

Ik noem het inderdaad geen emulatie. Ik weet wat Proton doet, daar ligt de verwarring niet, maar hoe goed werkt het? Dat is meer de vraag, doet het wat het op papier moet doen? Idle power usage is ook belangrijk, want ik game niet altijd. Dat is erg laag bij een PS voor wat erin zit, helemaal bij de 2022 versie, die 30 watt zuiniger is dan de vorige versies. Een goede game PC verbruikt makkelijk 350 tot 400 watt (het is niet alleen je GPU en CPU die power consumed). Een Zalman fan controller in combinatie met een power meter geeft goed inzicht, dat had mijn oude game PC namelijk. Idle usage is dan ook rond de 100 tot 150 watt (en dat is met tweaking), wat bij een PS5 2022 model onder de 50 watt ligt.

Maar ik heb de info die ik zocht, als men nog meer wilt toevoegen lees ik dat graag. Maar het is niet goed voor deze thread als ik op alle reacties ga reageren. Daar heb ik geen tijd of interesse voor. Ik wil gewoon weten wat de staat van gaming is op Linux vandaag de dag en wat de ervaringen zijn. Daar heb ik al een beter beeld bij. En moet denk ik maar eens kijken waarom ik het zo anders ervaar bij mijn tests.
Ik neem aan dat die 100 tot 150 watt met schermen en randapparatuur is meegerekend. Alleen een PC in idle 100 watt vind ik al hartstikke veel.
Ik denk eerder aan een 40~50 watt (alleen pc)

Over de ervaringen van Linux ben ik zeker wel te spreken. Ben begin dit jaar op de desktop overgestapt naar Linux Mint en heb tot nog toe weinig problemen mee gehad. Oke, performance is misschien hier en daar wat minder en loopt iets minder soepel. Voor de rest gewoon speelbaar. Ik heb onlangs nog Cyberpunk 2077 uitgespeeld via Proton op de desktop en dat ging gewoon prima.
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:03:
[...]

Ik noem het inderdaad geen emulatie. Ik weet wat Proton doet, daar ligt de verwarring niet, maar hoe goed werkt het? Dat is meer de vraag, doet het wat het op papier moet doen?
Mijn ervaring is dat Gaming op Linux nog steeds ENORM omslachtig is en vaak matige tot slechte performance heeft ZONDER veel tweaking. Maar dat is appels met peren vergelijken. Ja een Seam Deck draait op Linux maar alles is al voor je getuned. Dat maakt een enorm verschil. De ervaring is veel meer als een console omdat de hardware en software door de fabrikant op elkaar zijn afgestemd. Op een PC mag je alles zelf doen en dat kost met linux erg veel moeite.

• UPPERKEES
  • Niet online
MrFortune schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:18:
[...]

Ik neem aan dat die 100 tot 150 watt met schermen en randapparatuur is meegerekend. Alleen een PC in idle 100 watt vind ik al hartstikke veel.
Ik denk eerder aan een 40~50 watt (alleen pc)
Ja dat is een foute definitie, sorry. In idle was het rond de 60-70 watt. En dat is met tweaks via `tuned`, P en C states. Met "idle" bedoelde ik andere dingen dan gaming, dus dat je dan een YouTube video streamed in Firefox of een 4K film afspeelt. Dat werkt blijkbaar niet zo efficient. Dat verbeteren is misschien nog wel beter mogelijk. Maar die PC heb ik niet meer, dus zou er niet veel over kunnen zeggen.

Ik had deze fan controller, was naar mijn idee vrij betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:52:
[...]

Ik ben zeer bekend met Linux en de ontwikkelingen van Vulkan en Proton (Phoronix reader here). Maar wat doet het in de praktijk? The proof is in the pudding.
In de praktijk werkt het geheel heel goed. De enige games die je niet goed kan spelen zijn de spellen die expres niet ondersteund zijn (kuch Epic, Microsoft kuch) of de spellen die een anticheat systeem hebben en de developers te lui zijn om de Linux variant goed te implementeren.

Qua performance en visuals zeggen expert reviewers (Digital foundry bijv.) dat de Deck vergelijkbaar is met een Xbox Series S op 720p. En een stuk zuiniger d:)b

Ik zou meer focussen op games en je use case (als je met name console exclusives speelt op je Tv, dan is een PS5 beter ja). Proton zou geen grote factor moeten zijn in die overweging.

En ja, al deze dingen zijn al eerder besproken in dit topic ;)

• UPPERKEES
  • Niet online
Tadango schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:21:
[...]

Mijn ervaring is dat Gaming op Linux nog steeds ENORM omslachtig is en vaak matige tot slechte performance heeft ZONDER veel tweaking. Maar dat is appels met peren vergelijken. Ja een Seam Deck draait op Linux maar alles is al voor je getuned. Dat maakt een enorm verschil. De ervaring is veel meer als een console omdat de hardware en software door de fabrikant op elkaar zijn afgestemd. Op een PC mag je alles zelf doen en dat kost met linux erg veel moeite.
Dat is dus niet waar als ik de reacties hier mag geloven: https://www.protondb.com/explore

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UPPERKEES schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:27:
[...]

Dat is dus niet waar als ik de reacties hier mag geloven: https://www.protondb.com/explore
Tja, mijn ervaringen zijn anders. Spellen waarvan anderen zeggen dat ze zonder enige aanpassing en moeite werken doen het bij mij gewoon niet zonder van alles te moeten installeren of toevoegen. Ook had ik veel problemen met instabiele frame times edg. Uiteindelijk maar weer Windows erop gezet. Wellicht als je alle juiste packages edg erop hebt staan met de juiste instellingen dat de meeste spellen probleemloos werken maar voordat je zover bent kost het veel tijd en moeite. Steam Deck heeft dat dus allemaal al voor je gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:36
[...]

Ik weet niet of je wat aan mijn ervaring met de deck hebt maar met de volgende NIET of slecht supported games heb ik de volgende ervaring:
- Dark Souls (non-remastered), wordt volgens steam niet ondersteund op deck. Maar blijkt na installeren zonder enige problemen te werken (al ruim 10 uur gespeeld).
- Mass Effect LE, geel uitroepteken bij supported. Launcher werkt wat omslachtig maar na laatste proton update geen problemen meer (proton experimental geselecteerd)
- GTA V via de rockstar launcher (dus niet via steam). Wel even wat gepruts omdat je de launcher via steam als non-steam game moet toevoegen en dan installeren (en vervolgens ook de snelkoppeling naar de launcher weer). Maar ook deze werkt daarna zonder problemen (ook updaten)

Verder met alle games waar een groen vinkje achter staat nog geen problemen mee gehad (official supported). Tot nu toe yolo ik alle non-supported installs gewoon en zie ik wel of het werkt :+ soms is het wat gepruts en soms werkt het out of the box.

Met de deck is mijn ervaring vrij positief maar ik weet niet in hoeverre dat zelfde zal gelden voor een PC met Linux. Ik kan me wel voorstellen (hier heb ik geen bewijs voor, puur een gevoel) dat als je bijvoorbeeld SteamOS of ArchLinux pakt waar SteamOS op is gebaseerd het één en ander wat makkelijker te configureren is. Ik vind iig het installeren van software/games via flatpacks en appimages erg fijn werken in SteamOS (nadeel is dat AppImages wellicht wat meer ruimte in zullen nemen en dubbele dependencies zult hebben)

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Zit te kijken om mn storage te vergroten dmv https://www.amazon.nl/-/e...SATA3-mSATA/dp/B08ZNRTDD8

Iemand ervaringen/adviezen in deze toevallig? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thijmen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:30:
Zit te kijken om mn storage te vergroten dmv https://www.amazon.nl/-/e...SATA3-mSATA/dp/B08ZNRTDD8

Iemand ervaringen/adviezen in deze toevallig? :)
Denk niet dat die werkt. Is mSata en geen M.2 en hij lijkt me ook geen 2230 formaat.

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Tadango schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:42:
[...]

Denk niet dat die werkt. Is mSata en geen M.2 en hij lijkt me ook geen 2230 formaat.
Je hebt helemaal gelijk, ik ga verder zoeken. Gelukkig hier nog gevraagd :)

• Sokucho
Vind helaas 1280x800 toch tegen vallen waar door ik de deck weer door ga verkopen. Sommige spellen (fifa 23) kent deze resolutie niet en ziet er niet mooi uit. Had de deck puur voor singleplayer games en fifa 23 gekocht. Denk dat ik de aya neo nog een kans ga geven wanneer die uit is.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Sokucho schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:38:
Vind helaas 1280x800 toch tegen vallen waar door ik de deck weer door ga verkopen. Sommige spellen (fifa 23) kent deze resolutie niet en ziet er niet mooi uit. Had de deck puur voor singleplayer games en fifa 23 gekocht. Denk dat ik de aya neo nog een kans ga geven wanneer die uit is.
Spel op een iets lagere resolutie en FSR helpt niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 09:44
Gister binnen gekregen en ik ben er helemaal blij mee.

Ik zit Portal 2 te spelen, en net als in Deskjobs heb ik daar de gyro-aim aan staan, maar dat werkt geweldig! Dit is voor mij echt de oplossing voor het probleem dat ik nooit goed kan richten met een controller. Ik heb ook nooit veel console gespeeld, dus wat dat betreft ben ik niet "gewend" aan het één of het ander, in dit geval een voordeel denk ik.

Het enige probleem is nu, dat als ik de Steam Deck aan m'n tv wil docken, dat ik dan natuurlijk een controller wil die ook gyro-aim kan doen, ik weet dat PS5 controllers die sensoren hebben, en ik heb een 8Bitdo SN30 Pro+ in huis, die ook motion sensors zou moeten hebben. Dus ik ben benieuwd of dat net zo soepel gaat gaan. (Die zal in ieder geval geen "als je de rechter stick-aanraakt" modus hebben ga ik vanuit).

Eigenlijk zou Valve gewoon een nieuwe steam-controller uit moeten brengen met dezelfde controls als de deck, komt misschien nog wel ooit.

Voorlopig heb ik toch nog niks om mee te docken, en ben ik nog helemaal blij met de handheld-mode.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 09:09
[...]

Ik snap echt helemaal niks van de discussie die je hier begint: ik ben een complete digibeet maar ik speel op m'n steamdeck probleemloos AAA games zoals Forza Horizon, red dead redemption 2, Met gear solid V, resident evil 2, etc.. Heb ze gewoon in de steamshop gekocht, gedownload en kon ze direct spelen. Dus ik snap dat hele geneuzel niet over native linux enzo.

Sterker, ik vind het oprecht jammer want het kan digibeten zoals ik ontmoedigen om een steamdeck te halen terwijl je er ontzettend veel plezier aan kan beleven, direct out the box. Ik heb tot op heden gewoon een "nintendo switch ervaring"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Niet online
Exo81 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:42:
[...]

Ik snap echt helemaal niks van de discussie die je hier begint: ik ben een complete digibeet maar ik speel op m'n steamdeck probleemloos AAA games zoals Forza Horizon, red dead redemption 2, Met gear solid V, resident evil 2, etc.. Heb ze gewoon in de steamshop gekocht, gedownload en kon ze direct spelen. Dus ik snap dat hele geneuzel niet over native linux enzo.

Sterker, ik vind het oprecht jammer want het kan digibeten zoals ik ontmoedigen om een steamdeck te halen terwijl je er ontzettend veel plezier aan kan beleven, direct out the box. Ik heb tot op heden gewoon een "nintendo switch ervaring"...
Ik vind het ook vreemd. Ik zie in die threads toch best veel mensen met een Steam Deck die issues hebben. Sterker nog, als je filtered op "borked" (broken) krijg je alsnog games te zien die hoge ratings hebben. Dus wat is het nou? Werkt het super goed? Of super slecht? Ervaringen zijn duidelijk niet consistent. Ik gebruik de Flatpak en heb gisteren War Thunder, Apex Legends, Entropy: Zero 22, Halo Infinite, Sniper Elite V2 en Star Trek Online geprobeerd. Alleen Apex Legends startte op, maar dan moet je registreren. De rest crashed. Star Trek Online is sinds deze ochtend aan het patchen wat eeuwig duurt. Hopelijk werkt die wel.

Ik snap niet echt waarom het zo'n verschil maakt. Linux systemen hebben al sinds jaar kruik een goed dependency systeem. Dus ik zou niet echt weten wat een Steam Deck anders of beter zou doen dan deze installatie van mij op Fedora.

Maar je hebt gelijk. Dit is een Steam Deck thread. Deze heb ik even misbruikt om te poken in jullie ervaringen. Ik ga dit weekend eens die tweaks proberen die men voorstelt. Anders is het helaas voor native Linux geen succes. Wat erg jammer zou zijn. Want een Steam Deck kopen heb ik niet zoveel trek in.

[ Voor 5% gewijzigd door UPPERKEES op 16-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Na eerder mijn preorder voor de 256gb voorbij te hebben laten gaan, heb ik vorige week vrijdag toch een 64gb versie besteld. Dinsdag was deze al binnen. Setup en dergelijke ging niet super soepel, moest af en toe toch herstarten. Zelfde dag nog een 512 gb SD kaartje gekocht, want op de 64 gb kon niet eens 1 spel.

Daarnaast had ik geen steam games (lol), dus eerst met epic games en onofficiële spellen aan de slag. Alien Isolation ging prima via Heroic, Shadow of the Tomb Raider uiteindelijk ook werkend. Met DXVK_ASYNC=1 opgestart om wat minder last te hebben van shader stutter. Maar erg soepel loopt het toch niet altijd. Na 2 dagen een crash en startte tomb raider ook niet meer op. In de log gekeken en volgens mij lag het aan een token die verlopen was, dus opnieuw ingelogd bij Epic via Heroic en toen werkte het weer.
Via vraag en aanbod een 256 gb SSD gekocht en deze vanochtend ingebouwd. Ging redelijk simpel, alleen het aluminium stickertje is wat gescheurd (hopelijk niet erg). Weer iemand wat het nut is van dit stickertje over het schroefje op de shield?

Emudeck erop gezet en wat dreamcast gespeeld, dit ging allemaal heel soepel. Uit de Square Enix sale sleeping dogs gehaald op steam, deze is unsupported maar loopt prima. Is natuurlijk een wat ouder spel, maar loopt veel beter dan tomb raider. Misschien dat ik voor dat tientje toch de steam versie moet kopen.

Eerste indruk, het is een leuk hobby apparaat, voor iemand die met pc gaming is gestopt ergens in 2005. Ik denk dat ik wel al mijn spellen via steam ga kopen, dat lijkt toch de soepelste manier. Daarnaast wil ik wat oude PC games opnieuw gaan spelen (Deus Ex, Monkey Island).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
Er wordt ook vaak vergeten dat spellen via de SD kaart langzamer zullen draaien, dan als je hem via de ssd of externe ssd start/speelt.
Zeker de grotere games hebben een betere performance via de ssd.
(het blijft daarna ook afhankelijk wat er allemaal in 1 keer geladen wordt, of tijdens spelen pas geladen wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Erapaz je kan ook kijken of je epic los installeren kan helpen met de performance. Ik had best veel problemen met GTA5 uit EGS toen ik het via Lutris geinstalleerd had. Crashte altijd na een paar min gamen (textures verdwenen compleet). Uiteindelijk alles verwijderd en EGS los geinstalleerd en nu loopt GTA5 als een zonnetje. Heb 1x een crash gehad, wat letterlijk het gevolg was van een auto crash haha. Maar na een paar uur gamen verder geen problemen meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@cold_as_ijs Ja, dat zou ik kunnen proberen. SOTTR opstarten via steam gaf wel weer problemen bij het inloggen bij Epic. En volgens mij is het probleem gewoon dat non steam games geen voor gedownloade shader cache hebben. Dat probleem hou je altijd ongeacht de manier van installeren.

Ik zal de SOTTR demo van steam eens proberen, kijken hoe die loopt tov de epic versie.

Edit: lol, de demo van Shadow of the Tomb Raider uit steam crasht steeds terug naar Steam.

[ Voor 11% gewijzigd door Erapaz op 16-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Sokucho schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:38:
Ja de resolutie en de keuze van 800p is nadelig soms. Maar, aansluitend op het volgende bericht:
jaspov schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:46:
Spel op een iets lagere resolutie en FSR helpt niet?
Juist andersom: ik zou even kijken of je een hogere render resolution/scale kan gebruiken en terug kan samplen naar 800p. Fifa is nooit zo zwaar dat de AMD APU het niet aan kan. Het zou mogelijk ook met FSR kunnen via de GameScope. Dit vergt mogelijk wel wat tweaking B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
UPPERKEES schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:12:
Dus wat is het nou? Werkt het super goed? Of super slecht? Ervaringen zijn duidelijk niet consistent. Ik gebruik de Flatpak en heb gisteren War Thunder, Apex Legends, Entropy: Zero 22, Halo Infinite, Sniper Elite V2 en Star Trek Online geprobeerd. Alleen Apex Legends startte op, maar dan moet je registreren. De rest crashed. Star Trek Online is sinds deze ochtend aan het patchen wat eeuwig duurt. Hopelijk werkt die wel.
Het werkt super goed, als er iemand van het dev team ook maar een beetje moeite in de compatibaliteit heeft gestopt. Een mooie samenvatting van populaire anti-cheat enabled games, waaronder een aantal op jou lijstje, staat hier. Hieruit kan je opmaken dat deze goed op de Deck moeten werken en mogelijk ook op Linux. Mijn persoonlijke ervaring met Apex Legends: draait als een tierelier! 100% stabiel, soepel met goede frametimes, volledige ervaring met controllers en viberaties, ranking en crossplay werken, je kan shizzle kopen in de store, etc etc.
Maar DAT is de crux in deze discussie denk ik; je wilt helemaal geen Deck kopen, dus onze ervaringen zijn waarschijnlijk nutteloos voor jou. Valve heeft veel moeite in compatibility gestopt maar dat is alleen voor SteamOS 3 en de Deck als hardware platform natuurlijk met strakke integratie tussen drivers en software.
Want een Steam Deck kopen heb ik niet zoveel trek in.
Hah, dan zit je wel in het foute topic... Is er geen Proton of SteamOS topic ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:42
Toch maar me main SteamOS partitie kleiner gemaakt, en Windows 10 erop zodat ik AoE4 (docked), fifa 23 en NFS Unbound kan spelen. rEFIND script gebruikt, heerlijk! Niet de hoogste res, maar ben er heel blij mee nu. RDR2 en Days Gone op de Steam OS (speel nooit heel veel spellen) dus kan er nu weer tijdje mee weg.
Pagina: 1 ... 61 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.