The Zep Man schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Wat ik vaak heb gezien in discussies is dat 'console-minded'-mensen geen verschil zien tussen wat een console mag doen en wat een console kan doen. Dat komt door hun beperkte belevingswereld van gesloten speeltuinen waarbij alles voor je wordt bepaald, en je niet de keuze krijgt voor meer vrijheid.
Ik begrijp niet echt waar je tegen reageert. De persoon die je quote heeft het nergens over consoles, maar over pc gamen en het performance/watt verhaal. Heel valide punten allemaal. Het lijks alsof je een aanleiding zocht om het over 'beperkte consoles' te hebben.
Ook komt wat je hier schrijft nogal denigrerend over. De 'domme console peasant die niet beter weet', met hun 'beperkte belevingswereld' en 'gesloten speeltuintjes', tegenover de elite pc-gamer die alles 'zelf wel eens bepaalt'
Voor sommigen is pc-gamen en het tweaken een doel op zich. Performance, pixelpeepen, metrics, procentjes, 1500 euro voor een gpu ... gamen lijkt dan soms wel secondair. Ik vermoed dat de meeste consolegamers zich echt niet beperkt voelen. Die kopen en spelen al dan niet een game, gebaseerd op hoe het draait op de (fixed spec) hardware die ze bezitten. Werkt het niet naar behoren, op naar een andere game dan, en niet eindeloos tweaken om iets werkend te krijgen. In die zin zal de deck echt het meest als console gebruikt worden.
Ik heb beide platformen, en game op beide. Dat is puur afhankelijk van welk type game het is, waarop ik het meest denk te gamen in een bepaalde periode, en features/voordelen van de stores. Maar ik kan me prima inbeelden dat iemand met enkel een console, of enkel een pc, helemaal niets te kort komt.
Ik ben bereid om +-5 minuten te 'tweaken' (vroeger meer), werkt het niet, klaar, op naar de volgende. Maar ik merk dat ik steeds minder zin en tijd heb in dat soort 'frictie'. Als ik game, moet het het gewoon doen. De huidige generatie SSD consoles (series x of ps5) is echt een verademing hierin.
In de context van Steam OS, of een deck, zou ik me dus uitsluitend gaan bezig houden met games gekocht via steam, speelbaar via de steam launcher. Geen emulatie, geen andere launchers, gewoon gebruiken waar het voor bedoeld is. Ik heb helemaal geen ervaring met linux of hoe alles daar in elkaar zit.
Zodra je de andere categorieën gaat aansnijden, PC-spellen uit andere winkels gaat gebruiken, of met emulatie aan de slag gaat, dan houdt de vergelijking met andere consoles op. Die kunnen dat namelijk niet bijbenen qua functionaliteit.
Dat hoeft ook niet op consoles, je weet dat je daarvoor geen console koopt. En al zeker niet op de hacky manier waarop het op de deck moet gebeuren. Op windows zijn de andere stores op zijn minst nog gewoon supported en voor windows gemaakt.
Het enige waar je het dan mee kan vergelijken is "andere PC's". Sommige mensen klagen dan dat de Deck geen RTX 4090 performance levert, maar wat verwacht je voor die prijs? Je krijgt voor het bedrag van een Deck een complete PC, die aardig spellen kan spelen. Met tweaking (PC-platform eigen) krijg je daar nog best wel nette prestaties uit. Het is niet enkel prestatie vs. watt, maar ook prestatie vs. prijs.
Echt niemand klaagt dat een deck geen RTX 4090 performance biedt, dat verzin je gewoon. Iedere zelfs miniem of nauwelijks geinformeerde gamer/consument is echt wel in staat om te bedenken dat mobiele hardware met beperkingen komt. Daarvoor hoef je maar 2 minuten naar een nintendo switch te staren om dat te begrijpen, en die liggen overal. In vergelijking met een switch biedt een deck dan ook nog eens een veelvoud aan performance en graphic fidelity.
Voor wat het kost, en voor wat het is, is iedereen het er over eens dat je een meer dan prima device krijgt, helemaal in lijn met de verwachting (of veel beter zelfs) en met de prijs. Voor 400 euro koop je tegenwoordig geen midrange telefoon meer

In de vergelijking met consoles is het dus oneerlijk om te stellen dat voor de Deck tweaking nodig is. Je hoeft geen tweaking te doen voor een console-like ervaring. Je kan tweaking doen als je meer met de Deck wilt doen als dat officieel ondersteund wordt. Die keuze is geen nadeel, maar een voordeel.
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp nog steeds het argument niet. Niemand die zegt dat tweaking nodig is, of dat het een nadeel is. Het is gewoon een pc, met optimalisaties en limities, zoals elk stuk hardware/software. Ik vraag me af hoeveel deck users storefronts buiten steam installeren (rockstar, ubisoft, ...). Het is een 'voordeel' voor een erg beperkt groepje tweakers. Dus nauwelijks een voordeel, maar ook geen nadeel.
GranCanaria schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Ik zat ook te hopen op een standalone steam console gewoon puur om mijn steam library makkelijk op een tv te kunnen spelen met een beetje console ervaring. Echter ben ik al een tijdje aan het experimenteren met de sd via een dock en heb verschillende gevoelens met 1080p. Ik vind het persoonlijk nog niet echt een goede ervaring bieden. Misschien zijn het settings die ik nog niet helemaal goed heb staan maar vind hem nu toch iets te kort schieten op die resolutie. Uiteraard ben ik nog aan het experimenteren.
En dat is precies waarom ik 'm zelf nog niet heb gekocht. Ik wil ook een "pc-console", liefst modulair zoals een pc (upgradebaar), en klein (formaat laptop of ps4 of zo). Maar dat lijkt er niet te zijn, en zit er op korte termijn ook niet aan te komen. Blijkbaar als je gamet op pc heb je meteen te maken met gaming monsters die 600+ watt verbruiken en formaat ladenkastje. De niche voor low-power, medium, small form factor gaming is gewoon te klein. Er is hier op tweakers op nauwelijks een actief topic voor. Daarom trekt het deck topic ook zoveel aandacht, ook bij mensen die er slechts vanop afstand in geinteresseerd zijn een geen deck hebben. Omwille van de ontwikkelingen van SteamOS en de performance op een relatief krachtige APU.
Persoonlijk heb ik geen enkele interesse in die overdreven 'sweaty' gamer space, met 3080/3090/4090 kaarten, mega pc's, RGB, en 4K 144hz gamen. Mijn pc gaming profiel is veel relaxter en nuchter.
Gewoon een degelijke 1080p60 gemiddeld, voor AA games tot max. 2020 ongeveer, op low tot medium settings, en gemiddelde graphics fidelity.
En dan ben ik het eens met @
Evernote dat je daarvoor geen honderden watt nodig hebt. De curve tussen power en graphics is echt niet lineair. Een zeer mooi resultaat haal je al met een nette 60-100 Watt gaming laptop. Een 800 Watt gaming monster geeft je echt niet 8 keer de performance, of game plezier terug.
Daar wringt het. Omdat de deck in de eerste plaats mobiele hardware is, is 'ie beperkt tot een zeer laag powerbudget, 15 Watt of zo, wat goed tot z'n recht komt op het ingebouwde schermpje. Daar waar dezelfde chipset op 30 a 50 Watt waarschijnlijk ineens wel in dat 1080p60 gebied kan meekomen.
In de huidige staat, docked, net niet goed genoeg.
Ik heb redelijk wat ge-experimenteerd met IGP gaming. Heb me ooit me volledig laten inpakken door Intel Iris marketing (en youtube videos over low budget IGP gaming). En iets verder terug een AMD 3400G met vega graphics, maar het is het steeds net niet. Ideaal voor mij is ongeveer 1050ti niveau. En dan zit je (ik, met de games die ik typisch speel) gewoon zonder meer comfortabel zonder compromis.