Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Even voor de mensen die nog games zoeken om te spelen op de sd.

Dit zijn de spellen die ik met veel plezier heb gespeeld of nog aan het spelen ben.

- Rise of the tombraider (uitgespeeld)
- No Man's Sky (nog bezig, heb net mijn extra vliegtuigje gevonden met veel schade)
- Death Stranding (nog bezig, erg goede wandelgame)
- Stray (nog bezig, deze heb ik nu bijna uit en dit is zeker een aanrader)
- Death's Door (nog bezig, als je iets zoekt dat op zelda games lijkt dan is dit een hele goede keuze)
- Spiderman Remastered (nog bezig, gewoon een goede game)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
https://www.amazon.nl/JSA...SAUX&s=electronics&sr=1-1

Prima dock tot nu toe.
Doet wat er van verwacht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGeaidl9g_jPvxBwGj4-mvmbqmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjnn5F40gVkoF3oSY7VWBHVN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 17:35
Werkt de dock toevallig ook zonder een voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-09 12:29
killercow84 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:58:
De officiële iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp1cE
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 21:38
Ram-G-maN schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:03:
Hebben andere Tweakers die de Killswitch hadden besteld bij dbrand een e-mail van Aramex.com ontvangen?
Ik moet volgens aramex.com inklaringskosten van €37,07 betalen voordat ik mijn pakket kan ontvangen. Ik weet niet of dit een phishing bericht is.
Vandaag eindelijk de case mogen ontvangen. Zat 21 dagen vast bij de douane en nooit een sms/email gekregen (ook niet als spam) |:( . Mijn mailtjes naar dbrand en Aramex zijn ook nooit beantwoord maar ik ben blij dat dit achter de rug is. Ik zal in ieder geval niet meer zo snel iets van dbrand (en via Aramex) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 17:41

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Sp1cE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Vandaag eindelijk de case mogen ontvangen. Zat 21 dagen vast bij de douane en nooit een sms/email gekregen (ook niet als spam) |:( . Mijn mailtjes naar dbrand en Aramex zijn ook nooit beantwoord maar ik ben blij dat dit achter de rug is. Ik zal in ieder geval niet meer zo snel iets van dbrand (en via Aramex) bestellen.
Jeetje, dat was dan ruim een week later dan bij mij. Ik heb het op 19 oktober in ontvangst genomen. Werd bezorgd door DPD. Ik hoefde overigens niks aan de deur te betalen. Heb deze gewoon in die dbranded envelop aangenomen. Ik ben er wel heel blij mee hoor.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Dat is een goede vraag die je stelt en heb ik niet getest. Zal vanavond eens kijken wat het doet.
Wel zit er momenteel een Apple USB-C charger aan, zo kan ik de originele plug bij de case houden.
Dat werkt dus in ieder geval wel en verwacht dat dit ook bij anders USB-C chargers met PD erop.

Ook heb ik de Apple USB-C Digital AV Adapter geprobeerd maar die is niet in staat om de Deck op te laden.
Bij een te zware game loopt de Deck leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Zou je je vraag wat beter kunnen toelichten? bedoel je of de docking nog steeds een monitor kan aansturen of de usb poorten kan aansturen zonder een externe voeding? Waarom zou je dat willen?

Ik heb de docking gekocht om hem als stand te kunnen gebruiken echter heb ook dan altijd de voeding aangesloten ook al zit er geen externe monitor op of usb apparaten aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door GranCanaria op 25-10-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow84
GranCanaria schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Zou je je vraag wat beter kunnen toelichten? bedoel je of de docking nog steeds een monitor kan aansturen of de usb poorten kan aansturen zonder een externe voeding? Waarom zou je dat willen?
Het mooiste zou zijn als je usb en hdmi kunt gebruiken als je onderweg bent. Zonder direct alles aan te hoeven sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
killercow84 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Het mooiste zou zijn als je usb en hdmi kunt gebruiken als je onderweg bent. Zonder direct alles aan te hoeven sluiten.
Je wil de dock gaan gebruiken als je onderweg bent. :) Ik denk dan aan in de trein of iets? heb je dan ook altijd een monitor of televisie bij je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Is dit de V1 of de V2?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:30
Dat is een dure v2, bij jsaux zelf een tientje goedkoper. Wel iets langere levertijd natuurlijk.

En ja, usb en hdmi out werken óók zonder lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Mooie situatie nu, mijn 64gb deck is vol. Gisteren toen ik uncharted op mijn SD kaart had geïnstalleerd ging die stuk tijdens de eerste keer starten en hij shaders ging compile. Dat doet hij dus op de deck ssd en niet de SD kaart. Low disk space.

En dat is nog niet het mooiste. Er staat nog geen 4gb aan games op. De rest is other.

Dit terwijl ik alles van emudeck enzo ook op de sd kaart heb gezet. Geen idee wat dus allemaal ruimte zit te vreten maar ik weet dus niet waar ik dat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
LOTG schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:06:
Mooie situatie nu, mijn 64gb deck is vol. Gisteren toen ik uncharted op mijn SD kaart had geïnstalleerd ging die stuk tijdens de eerste keer starten en hij shaders ging compile. Dat doet hij dus op de deck ssd en niet de SD kaart. Low disk space.

En dat is nog niet het mooiste. Er staat nog geen 4gb aan games op. De rest is other.

Dit terwijl ik alles van emudeck enzo ook op de sd kaart heb gezet. Geen idee wat dus allemaal ruimte zit te vreten maar ik weet dus niet waar ik dat kan zien.
Onder settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Nee, want daar staat dus alleen games en other. Waarvan dus net geen 4GB games. Wat is dus die other allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LOTG schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Nee, want daar staat dus alleen games en other. Waarvan dus net geen 4GB games. Wat is dus die other allemaal.
In Desktop Mode kan je via Discover iets als Disk Usage Analyzer of FileLight installeren.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:51
Veel mooie aanbiedingen in de Steam Scream Fest Sale. Heb gisteren Black Mesa en Jedi Fallen Order gekocht, aan die laatste begonnen en loopt heerlijk in 40 fps. Natuurlijk veel Holloween achtige games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:27
The Zep Man schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

In Desktop Mode kan je via Discover iets als Disk Usage Analyzer of FileLight installeren.
Ik hoop dat Steam nog met een functionaliteit komt met het verwijderen van bestanden die overblijven na deinstallatie van een game.

Ik zag gisteren dat bij het deinstalleren van meerdere games dat "drive_c" map nog bleef staan met enkele steam dlls en nog wat andere Windows dingen. Was niet bepaald veel maar toch wel weer 100mb ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00
LOTG schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:06:
Ja irritant. Ik heb dit nog niet zo erg gehad met mijn 64gb maar er gaat soms zomaar 25-30 gigabyte naar "other" storage usage... :(
Ik heb het nader bekeken, met inderdaad een tool zoals disk storage analyzer. Het blijkt dat deze opslag op gaat aan de (Vulkan) shader cache en compatibility data van bepaalde games. Deze games staan verder gewoon op de microSD dus dat maakt niet uit.
Het zijn ook lang niet alle spellen die dit doen. De grootste "zondaars" zijn, op volgorde van grootte, Apex Legends, Tiny Tina's en the Witcher (1 :? ).
Als ik deze games Verwijder, heb ik zo 22 gb weer terug!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44
Voor het opruimen van ongebruikte shadercache en andere ongewenste data :

YouTube: Steam Deck: "Other" Storage Out of Control? Get Back Gigabytes with...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:04
GLS was mijn geduld aan het testen vandaag, maar ik heb mijn Deck in goede orde binnen (256gb)

Vrij zwaar maar dat had ik wel verwacht, ligt gelukkig wel lekker in de hand.

Inmiddels wat profielen en settings ingesteld voor de games die ik erop wil spelen, dus hij is klaar voor gebruik en inmiddels ook aardig vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:02
Iemand die hier Days Gone speelt/heeft gespeeld en het kan aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenja
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Die draait lekker op de deck op 40hz, ik heb hem even gespeeld en het is een toffe game mits je van zombie/survival houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:00
sacaji schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:56:
Iemand die hier Days Gone speelt/heeft gespeeld en het kan aanraden?
Op de PS4 gespeeld. Game is opzich wel leuk maar wel een vrij standaard open wereld spel. Leuk tussendoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
GranCanaria schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

Je wil de dock gaan gebruiken als je onderweg bent. :) Ik denk dan aan in de trein of iets? heb je dan ook altijd een monitor of televisie bij je? :)
Klinkt mij ook wat raar. Want in een hotel is wel een stopkontakt vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow84
Xfade schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:32:
[...]

Klinkt mij ook wat raar. Want in een hotel is wel een stopkontakt vrij.
Maar helaas niet altijd in de buurt. Hdmi zonder voeding zal dan ook (niet) veel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 22:27

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik heb naast mijn Steam Deck een Baseus powerbank 30000 mAh. Maar in de praktijk lukt het maar om 2x de steam deck op te laden (welke een 5200mAh capaciteit heeft) Mis ik een variable? Ik had er meer van verwacht namelijk :?

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NinjaKiwiNL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:14:
Ik heb naast mijn Steam Deck een Baseus powerbank 30000 mAh. Maar in de praktijk lukt het maar om 2x de steam deck op te laden (welke een 5200mAh capaciteit heeft) Mis ik een variable? Ik had er meer van verwacht namelijk :?
mAh geeft het amperage aan dat je kan ontladen in een uur. Het zegt niets over de totale capaciteit in energie van je powerbank zonder het interne voltage. Als het voltage verschillend is tussen jouw powerbank en de accu van de Steam Deck, dan kan je niet één op één mAh vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 27-10-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
killercow84 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Maar helaas niet altijd in de buurt. Hdmi zonder voeding zal dan ook (niet) veel gebruikt worden.
HDMI zonder voeding werkt prima via een USB-C naar HDMI adapter bv, en ook via mijn Anker dock. Gebruik ik soms als ik even groter beeld wil in desktop mode (icm BT kb/muis) maar geen zin heb om een adapter te zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Tadango op 27-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Zep Man schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

mAh geeft het amperage aan dat je kan ontladen in een uur. Het zegt niets over de totale capaciteit in energie van je powerbank zonder het interne voltage. Als het voltage verschillend is tussen jouw powerbank en de accu van de Steam Deck, dan kan je niet één op één mAh vergelijken.
Powerbanks geven bijna altijd de capaciteit op per enkele cel. Dus ga uit van 3.7 * 30.000 (als die al klopt) = 111 Wh. Steam deck heeft een 40 Wh accu dus 2 keer volledig laden is prima. Je hebt altijd iets verlies al zou dat niet heel veel hoeven zijn.

Btw, let erop dat je deze powerbank ook niet mee mag nemen in het vliegtuig. Daar is een limiet van 100 Wh ivm brandgevaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Tadango op 27-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Tadango schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Btw, let erop dat je deze powerbank ook niet mee mag nemen in het vliegtuig. Daar is een limiet van 100 Wh ivm brandgevaar.
Ik heb een extreme hekel aan vliegen, en doe dit ook niet haha :z

Ik merk dat ik met de steam deck eerst zoiets had van; is dit het nou? En nu gewoon compleet verslaafd ben aan dat ding… Ik heb mijn Xbox niet meer aangeraakt sinds ik de steam deck heb… Ik haal tussen de 2-3 uur op de accu met Borderlands 3, echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
NinjaKiwiNL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Ik heb een extreme hekel aan vliegen, en doe dit ook niet haha :z

Ik merk dat ik met de steam deck eerst zoiets had van; is dit het nou? En nu gewoon compleet verslaafd ben aan dat ding… Ik heb mijn Xbox niet meer aangeraakt sinds ik de steam deck heb… Ik haal tussen de 2-3 uur op de accu met Borderlands 3, echt super!
Het is inderdaad een gaaf apparaatje. Spellen zijn ook voor redelijk weinig te krijgen via diverse key shops wat het nog laagdrempeliger maakt. Ik moet zeggen dat spellen ook gewoon goed speelbaar zijn.

Ik moet het vergelijken met spellen die op de switch teruggezet in kwaliteit, neem bijvoorbeeld no man's sky. Die ziet er op de switch echt niet uit, let niet op diverse filmpjes waarbij ze gewoon de console versie hebben gepakt. No man's sky ziet er op de steamdeck echt supergoed uit.

Wat ik persoonlijk wel minder vind is het gemak van even in de dock. Je moet hierbij dus wel de spellen opnieuw configureren en op een of andere manier krijg ik dan de spellen niet echt goed geschaald lijkt het wel. Ik zet ze dan op 1080p en dan zet ik de kwaliteit terug omdat het ook dan er nog beter uitziet dan met de switch maar dan klopt het beeld niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Uncharted is vanochtend onder het spelen vast gelopen omdat de drive weer vol was. File light maar geïnstalleerd en er gaat 11gb naar compat data en 2.5 naar de shader cache. In totaal was de deck home folder 25 GB waar van dus net geen 4gb spellen.

Ik heb het idee dat uncharted nog ergens anders op de interne disk onder het spelen dingen aan het plaatsen is aangezien er na de crash weer ergens 600mb vrij kwam.

Helaas wilde file light niet werken buiten home om.

Steamdeck begint dus gewoon onbruikbaar te worden. Misschien maar eens kijken naar een grotere SSD, al vind ik het onzin dat het niet gewoon werkt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
LOTG schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:54:
Uncharted is vanochtend onder het spelen vast gelopen omdat de drive weer vol was. File light maar geïnstalleerd en er gaat 11gb naar compat data en 2.5 naar de shader cache. In totaal was de deck home folder 25 GB waar van dus net geen 4gb spellen.

Ik heb het idee dat uncharted nog ergens anders op de interne disk onder het spelen dingen aan het plaatsen is aangezien er na de crash weer ergens 600mb vrij kwam.

Helaas wilde file light niet werken buiten home om.

Steamdeck begint dus gewoon onbruikbaar te worden. Misschien maar eens kijken naar een grotere SSD, al vind ik het onzin dat het niet gewoon werkt zoals het hoort.
Vervelend. Heb jij al gekeken naar die video van @Pierre_nr1 ? Ik vind 10 gb naar compatdata erg veel.

Deze video kan ook helpen:

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
Tadango schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Powerbanks geven bijna altijd de capaciteit op per enkele cel. Dus ga uit van 3.7 * 30.000 (als die al klopt) = 111 Wh. Steam deck heeft een 40 Wh accu dus 2 keer volledig laden is prima. Je hebt altijd iets verlies al zou dat niet heel veel hoeven zijn.

Per enkele cel? Dit is wel een hele gekke (lees onduidelijke) uitleg van hoe het werkt. Mijn anker is 26800 maar dat is geen enkele cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@XanderDrake Die video ging over de shader cache, maar die is dus "maar" 2.5GB.

Deze video is wat vreemd, waarom spellen buiten steam om verwijderen, maar mijn trash is ook leeg.

Het is dus vooral compact, en een grote bulk van 18GB of zo buiten de home folder om. Mijn "other" in steam was namelijk 41GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xfade schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

Per enkele cel? Dit is wel een hele gekke (lees onduidelijke) uitleg van hoe het werkt. Mijn anker is 26800 maar dat is geen enkele cel.
Enkele cel als in spanning. Natuurlijk zitten er meerdere cellen in maar ze geven altijd de capaciteit in mAh bij 1 cel spanning. Het kan best zijn dat de echte accu 2s5p is en dan heb je 15.000mAh bij 7.2V en zetten ze 30.000mAh (alsof het 1s10p is) op de verpakking want mensen kijken alleen naar de capaciteit in mAh en houden geen rekening met de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
Tadango schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Enkele cel als in spanning. Natuurlijk zitten er meerdere cellen in maar ze geven altijd de capaciteit in mAh bij 1 cel spanning. Het kan best zijn dat de echte accu 2s5p is en dan heb je 15.000mAh bij 7.2V en zetten ze 30.000mAh (alsof het 1s10p is) op de verpakking want mensen kijken alleen naar de capaciteit in mAh en houden geen rekening met de spanning.
Prima. Maar ik geloof er niks van dat zijn 30.000mAh powerbank boven de 100.000 zit zoals jij beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xfade schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Prima. Maar ik geloof er niks van dat zijn 30.000mAh powerbank boven de 100.000 zit zoals jij beweert.
Je moet eens kijken naar de eenheden, wellicht snap je het dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:17
Xfade schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

De capaciteit in mAh zegt eigenlijk niets zonder ook de spanning te weten. Dat geeft aan: als je begint met een accu, en een uur lang een stroom van x milli-ampere gebruik, is de accu leeg.

Maar dat zegt wat over stroom, niet over hoeveelheid energie in die accu. En de hoeveelheid energie is waar je hier wat aan hebt. Je hebt dus watt-uur nodig, Wh. Dat kan je omrekenen als je de capaciteit in Ah hebt, plus de spanning door ze met elkaar te vermenigvuldigen (bij benadering, accuspanning neemt af bij ontlading, plus nog wat factoren). Dus bij een accu altijd omrekenen naar Wh ipv Ah voor je ze vergelijkt.

Zeker omdat voor marketeers het beter klinkt als het aantal mAh hoger is. Dus, heeft het ding vijf cellen van elk 4000 mAh op 3.7 volt? Dan zal het bedrijf waar de minder eerlijke marketeer werkt zeggen: kijk, 20.000 mAh! En een ander bedrijf zal de uitgangsspanning van de accu gebruiken (minimaal 5 volt ivm usb). En het allereerlijkste bedrijf zal geen mAh gebruiken in de marketing, maar Wh. Dat laatste doet de steam deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Beetje late reactie, maar had jij ook het probleem dat als je de steam deck in slaapstand zet, je hem weer aanzet je rechter stick niet meer werkte? Heb hiervoor Windwaker uitgespeeld, daar totaal geen problemen mee gehad :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter_621 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

De capaciteit in mAh zegt eigenlijk niets zonder ook de spanning te weten. Dat geeft aan: als je begint met een accu, en een uur lang een stroom van x milli-ampere gebruik, is de accu leeg.

Maar dat zegt wat over stroom, niet over hoeveelheid energie in die accu. En de hoeveelheid energie is waar je hier wat aan hebt. Je hebt dus watt-uur nodig, Wh. Dat kan je omrekenen als je de capaciteit in Ah hebt, plus de spanning door ze met elkaar te vermenigvuldigen (bij benadering, accuspanning neemt af bij ontlading, plus nog wat factoren). Dus bij een accu altijd omrekenen naar Wh ipv Ah voor je ze vergelijkt.

Zeker omdat voor marketeers het beter klinkt als het aantal mAh hoger is. Dus, heeft het ding vijf cellen van elk 4000 mAh op 3.7 volt? Dan zal het bedrijf waar de minder eerlijke marketeer werkt zeggen: kijk, 20.000 mAh! En een ander bedrijf zal de uitgangsspanning van de accu gebruiken (minimaal 5 volt ivm usb). En het allereerlijkste bedrijf zal geen mAh gebruiken in de marketing, maar Wh. Dat laatste doet de steam deck.
Een standaard bij power banks is blijkbaar de capaciteit bij 3.7V. Bij 5V is veel minder nuttig want een powerbank levert tegenwoordig een variabele uitgang spanning. Je wilt ook de accu capaciteit weten om te vergelijken. Het zou gewoon Wh moeten zijn (net als normaal is voor verbruikers met een accu) maar dat zal niet snel veranderen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Wat stom van me, idd naar Wh ipv Ah. De Steam deck heeft een 40Wh, en de powerbank een theoretische 114Wh.

Mijn 512GB staat ook veel te makkelijk vol met games die ik graag wil spelen. Borderlands 3 is alleen al 145gb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Had de laatste beta geinstalleerd. Dingetje, als ik via de powerknop naar de desktop wilde, dan ging dat niet. Kwam ik weer in dat opgeroepen menu terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Nou blijkbaar kan Uncharted dus 40 GB aan shaders creëeren NA installatie. Jeej.

Maar eens de SSD opties gaan bekijken om de stock 64GB mee te vervangen.

Ook nog een dingetje gehad waar Steam voor de tweede keer mijn SD kaart niet meer leuk vond.
Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
LOTG schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:03:
Nou blijkbaar kan Uncharted dus 40 GB aan shaders creëeren NA installatie. Jeej.

Maar eens de SSD opties gaan bekijken om de stock 64GB mee te vervangen.

Ook nog een dingetje gehad waar Steam voor de tweede keer mijn SD kaart niet meer leuk vond.
Zucht...
40 gb! What! Ok, dat spel ga ik niet kopen.
Valve moet iets doen aan die shader cache, opties voor een andere folder ofzo. Op dit tempo is over een tijdje een 256gb ssd ook te weinig!

Op de frontpage staat een interview over de Steam Deck, met een van de designer en ontwikkelaar van het apparaat :)
Niet super veel nieuwe info, maar wel leuk dat "onze" stek ook wat vragen geeft gesteld aan Valve.
Nieuw voor mij was dat ze al vier jaar bezig waren met de Deck. Ze hebben het goed geheim weten te houden. Ze hebben het gehad over de keuzes rondom proton, Linux en steamOs. Ze willen en installer maken zodat iedereen met Linux steamOs kan installeren 8).
Verder zijn ze heel vaag over een mogelijke opvolger van de huidige Deck. Dus dat duurt nog even denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat er snel een opvolger zal komen. Qua performance is Zen3 / RDNA 3 vast beter maar niet genoeg zodat veel mensen na 1 jaar een nieuwe willen kopen. De markt is er nu niet klaar voor, over een jaar of 2 met betere techniek wel. Er zullen betere apparaten komen (zijn er al) maar met een veel hogere prijs. De mainstream vindt de huidige prijs prima maar niet veel meer. Voor een vergelijkbare prijs verwacht ik over een jaar of 2 wel iets gezien het success. Daarnaast zijn er geen echte tekortkomingen welke aangepakt moeten worden op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
In de beta van steam zit nu de nieuwe big picture, AKA steam deck ui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:38
Was juist niet gezegd dat ze niet een nieuwe handheld voor ogen hebben, maar juist een andere vormfactor? Ik zou juist graag een Steam Deck willen zien zonder batterij, scherm of integrated controller. Maar dezelfde hardware in mini pc formaat, het liefst passief gekoeld, met dezelfde aansluitingen als de Steam Dock en met een nieuwe generatie Steam Controller. Voldoende ruimte om een fullsize m2 SSD te plaatsen... Voeg daar betere Windows support en goede dual boot functie aan toe en ik verwacht dat ze extreem goed zouden verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Laatst online: 05-09 09:28
even een vraagje waarvan ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

ik heb voor Factorio een eigen controller layout gemaakt.
nu wil ik die graag delen met een vriend.

nu heb ik hem gedeeld met de community, maar ik heb geen idee hoe die vriend hem dan terug zou moeten vinden anders dan door de lijst scrollen en hopen dat je hem ergens tegen komt.

en bij layout Details staat wel een url, (die op de clipbord zou moeten komen maar dat gebeurd niet)
hoe zou je die link moeten openen als je de layout wil importeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
Cergorach schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:51:
Was juist niet gezegd dat ze niet een nieuwe handheld voor ogen hebben, maar juist een andere vormfactor? Ik zou juist graag een Steam Deck willen zien zonder batterij, scherm of integrated controller. Maar dezelfde hardware in mini pc formaat, het liefst passief gekoeld, met dezelfde aansluitingen als de Steam Dock en met een nieuwe generatie Steam Controller. Voldoende ruimte om een fullsize m2 SSD te plaatsen... Voeg daar betere Windows support en goede dual boot functie aan toe en ik verwacht dat ze extreem goed zouden verkopen.
Maar dan zou je gewoon één van de vele mini pc's op de markt kunnen kopen. Bijvoorbeeld van minisforum of beelink. Koop er je favo controller bij, zet er Steam OS op en je bent klaar. Niet dat Steam geen goede kan maken, maar ik vermoed dat ze wat meer onderscheidend en uniek willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xfade schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:34:
[...]

Maar dan zou je gewoon één van de vele mini pc's op de markt kunnen kopen. Bijvoorbeeld van minisforum of beelink. Koop er je favo controller bij, zet er Steam OS op en je bent klaar. Niet dat Steam geen goede kan maken, maar ik vermoed dat ze wat meer onderscheidend en uniek willen zijn.
Het gaat juist om die custom APU met bijbehorende software wat een top combinatie is, voor een lage prijs. Een Deck Mini PC zou niet meer dan 300 euro hoeven kosten. Vindt maar eens een mini PC met vergelijkbare prestaties voor dat bedrag. Ik ken er geen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32
Tadango schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Het gaat juist om die custom APU met bijbehorende software wat een top combinatie is, voor een lage prijs. Een Deck Mini PC zou niet meer dan 300 euro hoeven kosten. Vindt maar eens een mini PC met vergelijkbare prestaties voor dat bedrag. Ik ken er geen......
Volgens Valve is de gpu vergelijkbaar met een RX Vega 10 dus zou je naar deze mini kunnen kijken: https://www.amazon.com/Be...aphics%2Caps%2C268&sr=8-3

Kan je over niet al te lange tijd dan ook steamOS op zetten en is er goede Windows ondersteuning.

Ik zie zelf voor Valve hier geen aparte markt voor. Zijn al zoveel concurrenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 15:24
Tadango schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

De sleutel component hierbij is natuurlijk het scherm. Omdat de Deck inherent low res is, zijn die prestaties ook mogelijk. Een denkbeeldige mini pc met dezelfde apu als de Deck sluit je al snel aan op een 4k tv of een 1440p monitor en dan blijft er inderdaad weinig over van de prestaties..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:38
@Xfade Not all mini pcs are created equally! Er is heel veel meuk en bagger op de markt, net als dat er verschillende handhelds uit waren voordat er een Steam Deck was.

@Pendora Die gelinkte mini pc heeft een bijna vier jaar oude 3750H aan boord, het iets nieuwere model een ruim twee jaar oude 4700U aan boord. Beide gebruiken integrated graphics die niet zo goed zijn als de integrated graphics van de Steam Deck. I know, want ik heb hier twee mini PCs staan met de net nog iets krachtiger 4800U en ook die haalt het niet qua performance.

De enige hardware die momenteel betere performance bied in die klasse is een 6800U, die zijn nog niet te krijgen in de mini pc vormfactor. En dan komen we meteen bij het volgende punt, zelfs die 6800U verbruikt meer stroom dan de Steam Deck. Het gros van die mini forums mini pcs verbruiken gewoon meer stroom.

Meer stroom moet worden gekoeld, veel van die oplossingen hebben niet de ruimte om dat goed te doen. Mijn mini PC van nog geen halve liter wordt opeens 6x groter als deze passie wordt gekoeld (Akasa Turing A50 MKII). Zelfs al zijn er snellere machines in mini pc formaat (maar vaak wel groter dan een halve liter), dan trekken die meer stroom = meer warmte, vaak significant meer stroom!

Zoals @Tadango ook al aangaf, de kracht van de Steam Deck is vormfactor + hardware + software. De SteamOS voor alle systemen zal nooit zo goed werken als op de hardware van Valve zelf en als ze exact dezelfde hardware gebruiken als in de Steam Deck hoeven ze eigenlijk maar 1 hardware platform extra goed te onderstenen (Steam Deck en de Steam Box ;-)...

@PhWolf De Steam Deck hoeft echt niet op 4k of 1440p te draaien om fatsoenlijke prestaties neer te zetten. 1080p en/of 720p zijn prima opties op die formaten. Zal het het nieuwste van het nieuwste er op goed kunnen draaien? Nee, natuurlijk niet, maar dat doet het ook niet op de Steam Deck en daar is het ook niet voor bedoeld. Zoiets gaat niet concurreren met een videokaart van €2k, zelfs niet met een compleet systeem van €2k. Maar het kost ook geen €2k per jaar aan stroomgebruik voor veel gebruik... En mocht je geen zware game PC meer in huis hebben (of willen) dan kan je vaak nog uit de voeten met streamingdiensten waar je wel alle pracht en praal op kan zien. Veel Steam Deck gebruikers hebben echter meer dan genoeg aan wat de Steam Deck wel kan.

En natuurlijk is zo een Steam Box mini pc niet geschikt voor iedereen, net als de Steam Deck niet geschikt is voor iedereen of in combinatie met een Steam Dock (waar we op Tweakers.net al serieuze vragen over krijgen wat het nut daarvan is). Er is echter een hele PC subcultuur voor (extreem) zuinige mini pcs die daar ook graag op willen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Cergorach schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:23:
@Xfade Not all mini pcs are created equally! Er is heel veel meuk en bagger op de markt, net als dat er verschillende handhelds uit waren voordat er een Steam Deck was.

@Pendora Die gelinkte mini pc heeft een bijna vier jaar oude 3750H aan boord, het iets nieuwere model een ruim twee jaar oude 4700U aan boord. Beide gebruiken integrated graphics die niet zo goed zijn als de integrated graphics van de Steam Deck. I know, want ik heb hier twee mini PCs staan met de net nog iets krachtiger 4800U en ook die haalt het niet qua performance.

De enige hardware die momenteel betere performance bied in die klasse is een 6800U, die zijn nog niet te krijgen in de mini pc vormfactor. En dan komen we meteen bij het volgende punt, zelfs die 6800U verbruikt meer stroom dan de Steam Deck. Het gros van die mini forums mini pcs verbruiken gewoon meer stroom.

Meer stroom moet worden gekoeld, veel van die oplossingen hebben niet de ruimte om dat goed te doen. Mijn mini PC van nog geen halve liter wordt opeens 6x groter als deze passie wordt gekoeld (Akasa Turing A50 MKII). Zelfs al zijn er snellere machines in mini pc formaat (maar vaak wel groter dan een halve liter), dan trekken die meer stroom = meer warmte, vaak significant meer stroom!

Zoals @Tadango ook al aangaf, de kracht van de Steam Deck is vormfactor + hardware + software. De SteamOS voor alle systemen zal nooit zo goed werken als op de hardware van Valve zelf en als ze exact dezelfde hardware gebruiken als in de Steam Deck hoeven ze eigenlijk maar 1 hardware platform extra goed te onderstenen (Steam Deck en de Steam Box ;-)...

@PhWolf De Steam Deck hoeft echt niet op 4k of 1440p te draaien om fatsoenlijke prestaties neer te zetten. 1080p en/of 720p zijn prima opties op die formaten. Zal het het nieuwste van het nieuwste er op goed kunnen draaien? Nee, natuurlijk niet, maar dat doet het ook niet op de Steam Deck en daar is het ook niet voor bedoeld. Zoiets gaat niet concurreren met een videokaart van €2k, zelfs niet met een compleet systeem van €2k. Maar het kost ook geen €2k per jaar aan stroomgebruik voor veel gebruik... En mocht je geen zware game PC meer in huis hebben (of willen) dan kan je vaak nog uit de voeten met streamingdiensten waar je wel alle pracht en praal op kan zien. Veel Steam Deck gebruikers hebben echter meer dan genoeg aan wat de Steam Deck wel kan.

En natuurlijk is zo een Steam Box mini pc niet geschikt voor iedereen, net als de Steam Deck niet geschikt is voor iedereen of in combinatie met een Steam Dock (waar we op Tweakers.net al serieuze vragen over krijgen wat het nut daarvan is). Er is echter een hele PC subcultuur voor (extreem) zuinige mini pcs die daar ook graag op willen gamen.
Ik verwacht dit jaar nog AMD 6800U mini PC's van dergelijke merken, en mogelijk ook de steamOs installer zoals vermeld in het interview van de Valve mensen met Tweakers. Ik denk dat je dan al heel ver kan komen, zonder dat Valve iets moet uitbrengen.
Veel van Valves optimalisaties zijn voor energiebesparing en temperatuur management. Das een stuk minder belangrijk in een mini pc, dan in een Deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:02
Iemand die hier Cyberpunk 2077 heeft via “steam” zelf en een installatie guide heeft? Ik lees dat het niet echt stabiel/lekker speelt terwijl YT videos anders laten zien. Zie net dat het op steam voor 29.99€ is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
sacaji schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:58:
Iemand die hier Cyberpunk 2077 heeft via “steam” zelf en een installatie guide heeft? Ik lees dat het niet echt stabiel/lekker speelt terwijl YT videos anders laten zien. Zie net dat het op steam voor 29.99€ is
Ik speel gewoon op de default settings, dat profiel heet steamdeck.
Werkt op zich prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
sacaji schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:58:
Misschien heb je wat aan deze video. Maar het is nog al een deepdive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
Gisteren ook cyberpunk gekocht en op de steamdeck gespeeld. Met de steamdeck preset haal ik een erg solide 30 fps. Als ik in de settings kijk staat bijna alles op high met deze instelling. De game ziet er verbluffend uit op de sd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@Cergorach , idem hier. Ik zou ook erg graag een 'headless' steam deck tegemoet zien. Een beetje wat vroeger de "steam machines" was, maar dat initiatief is volgens mij stopgezet, dus ik verwacht echt niet veel meer in die richting van uit het valve kamp.

Misschien kunnen ze samenwerken met derde partijen, en hun development resources in Steam OS inzetten om OEM minipc's te ondersteunen. Op voorwaarde dat de OEMs zich houden aan erg specifieke hardware combos, zodat het voor valve ook nog te doen blijft. Iets in de lijn van de huidige APU dus, maar misschien krachtiger wegens netspanning.

Ik heb minder een probleem met actief gekoeld. Al m'n consoles zijn/waren dat ook, en ik kan me er echt niet druk om maken.

In een apparaat met het formaat van bvb een ps4 slim kan je al heel wat doen. Eigenlijk wil ik een zuinige mini pc, met hdmi, die m'n hele steam library 'ontsluit' naar de tv. Lokaal, zonder streaming gedoe. En met steamOS ben je minder afhankelijk van windows, en alle overhead en 'maintenance' die daar bij komt kijken.

Een 'dedicated' pc gaming doosje dus.

En dan kan je natuurlijk gewoon een steam deck kopen voor 419 en dat ding gewoon aan de tv hangen, en de batterij, scherm, en controller er maar bij nemen, ook al zal die nooit portable ingezet worden. Inderdaad, een steam box zonder die dingen zal nauwelijks goedkoper zijn, en het is me ook niet om de prijs te doen of "betalen voor dingen die ik niet nodig heb". Die paar tientjes die je bij betaalt voor die drie items, zijn echt het probleem niet. Maar in mijn use case blijft het verspilling, en ik heb gewoon liever een doosje.

Er is echt wel een voordeel aan meer poorten, ingebouwde HDMI en dergelijke meer, zodat je niet alles via usb-c of een dock hoeft te doen. Precies waarom ik ook een mac mini erg waardeer. Alle IO die ik nodig heb.

Extra voordeel, met netspanning kan je het powerbudget wat ophogen (25 watt of 40 watt maakt dan echt het verschl niet). Dat kan echt het verschil maken tussen 720p60 en comfortabel 1080p60 medium. Net dat extra beetje meer ademruimte om het net wat beter tot z'n recht te laten komen als docked device.

Maar dat is het niet, en dat is ook niet jammer of zo. Valve kan prima doen wat het wil, en is ons niets verschuldigd. De steam deck blijft sowieso de hardware hit van 2022. Meest coole gadget van het moment!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LOTG
@Amos_x ik denk dat je veel te rooskleurig kijkt naar de situatie. De steamdeck is helemaal niet zo krachtig, het lowres scherm is gewoon key in wat je krijgt. Veel moderne spellen die 30fps halen zorgen er wel voor dat de Steam deck staat te blazen, en dat op een resolutie die praktisch 720p is.

Het ziet er dan OK uit, tot dat je een scherm aan sluit. Net als de switch.

En je hele steam library kun je momenteel wel vergeten. Tenzij een spel de great on deck tag heeft is het vooral fingers crossed. Gisteren Wolcen eens geprobeerd maar daar moest ik toch een Proton GE versie voor installeren om het fatsoenlijk werkend voor te krijgen. Als je Windows kunt gebruiken zou ik dat aanraden. Er gaat nog wel even over heen voor alles gewoon werkt op Proton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 17:23
Proton GE of Proton Experimental is makkelijker te installeren dan een printer in Windows. :)

Heb hier een aantal spellen dat draait op "Proton Experimental" met weinig tot geen problemen. Heb momenteel 100+ spellen geinstalleerd, van princessenspellen voor mijn kiddies tot gezelligheidsspellen als DOOM voor mezelf. Ik speel nu serieus 50x meer spellen, omdat ik op de bank kan spelen - maar ook als ik moet wachten.

enkele problemen die ik tegenkwam, als iemand die normaal spellen speelt met keyboard en muis:
- resolutie te laag om goed te spelen bij Oxygen not included. Deze speel ik toch op mijn laptop
- resolutie te laag om te lezen welke knop je moet induwen bij God of War. Dit spel gebruikt PS-namen, en dan is het een goed begin om te kunnen lezen wat er staat.
- niet kunnen wennen aan de controller bij LFD2. Dus hang je op de bank, moet je toch je muis erbij halen.
- alternatieven, zoals Ubisoft, zijn niet eenvoudig te installeren.
- button-mapping bij Disney kinderspelletjes werden erg creatief, omdat die niet geschreven waren voor controllers

Het enige spel dat ik niet kon spelen en ook niet kon fixen met Proton Experimental was DiRT 3. Ik heb daarom Wreckfest gekocht.

Zijn er hier mensen die veel spellen op deze lijst hebben? https://www.protondb.com/explore?sort=fixWanted
Zo ja, als wat voor speler zou je jezelf typeren?

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LOTG schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:17:
@Amos_x ik denk dat je veel te rooskleurig kijkt naar de situatie. De steamdeck is helemaal niet zo krachtig, het lowres scherm is gewoon key in wat je krijgt. Veel moderne spellen die 30fps halen zorgen er wel voor dat de Steam deck staat te blazen, en dat op een resolutie die praktisch 720p is.

Het ziet er dan OK uit, tot dat je een scherm aan sluit. Net als de switch.

En je hele steam library kun je momenteel wel vergeten. Tenzij een spel de great on deck tag heeft is het vooral fingers crossed. Gisteren Wolcen eens geprobeerd maar daar moest ik toch een Proton GE versie voor installeren om het fatsoenlijk werkend voor te krijgen. Als je Windows kunt gebruiken zou ik dat aanraden. Er gaat nog wel even over heen voor alles gewoon werkt op Proton.
@LOTG Er zijn genoeg games die niet Steam Deck verified zijn die gewoon zonder problemen draaien, toegegeven er zijn ook games die waarschijnlijk nooit op de Steam Deck zullen werken.

Maar als je zelf het gebruik van Proton GE al een drempel vindt snap ik wel dat je een dergelijke opmerking maakt.

Overigens is de Steam Deck zeker wel een krachtig apparaat maar eigenlijk zit de kracht hem niet in ’raw performance’.

Als je ziet wat de APU voor elkaar krijgt en met welk power budget dan is daar echt wel wat over te zeggen.

Performance per watt ligt echt aanzienlijk hoger dan menig desktop PC met een deftige build, dit laat ook goed zien dat je voor een hoop games geen dikke gaming PC of laptop nodig hebt. Het gaat dan in het bijzonder oudere titels en indie games en tot op zekere hoogte games met FSR.
In mijn eigen situatie draaien een aantal van die soort games met uitzondering van huidige (AAA) nagenoeg even goed op de Deck als m’n desktop, zeker wanneer er een fps cap van 60 in de game zit.

Mijn desktop gebruikt dan minimaal 10x zoveel stroom als mijn Steam Deck en dat vind ik best indrukwekkend.

Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met Chrono Trigger (Steam Edition) en in als ik even kijk naar GameScope dan haal ik daar consistent een fijne speel ervaring ~60fps met een verbruik dat onder de 4 watt ligt!
Daar krijg ik niet eens alle RGB strips in mijn desktop van aan, sterker nog, dat is nog minder dan 50% van het verbruik van een Philips Hue E27 RGB peertje dat ik nu aan heb staan.

De Steam Deck doet dit dan wel slechts op 720p/800p waar mijn desktop dat op 4K dus helemaal appels met appels vergelijken is het ook weer niet, maar het maakt dat ik eigenlijk het leeuwendeel van mijn games op de Steam Deck gespeeld worden. Dit scheelt me toch maandelijks weer iets op mijn energie rekening en ik kan gamen waar ik zelf wil.

Mensen die daarentegen op 1080p, 1440p of zelfs 4K performance/visuals verwachten die gelijk liggen aan de handheld ervaring mogen zichzelf nog even achter hun oren krabben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Evernote schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:12:
Mensen die daarentegen op 1080p, 1440p of zelfs 4K performance/visuals verwachten die gelijk liggen aan de handheld ervaring mogen zichzelf nog even achter hun oren krabben.
Wat ik vaak heb gezien in discussies is dat 'console-minded'-mensen geen verschil zien tussen wat een console mag doen en wat een console kan doen. Dat komt door hun beperkte belevingswereld van gesloten speeltuinen waarbij alles voor je wordt bepaald, en je niet de keuze krijgt voor meer vrijheid.

Let op dat ik spreek over keuze. Je hoeft met een Steam Deck niet meer vrijheid te krijgen/gebruiken dan met een console. Filter de bibliotheek enkel op Deck Verified, en je hebt een ervaring die vergelijkbaar is met een console. Dit is dan ook de manier waarop je de Steam Deck één op één kan vergelijken met andere (mobiele) consoles. Zelfs met alleen Deck Verified doet de Deck het niet slecht.

Zodra je de andere categorieën gaat aansnijden, PC-spellen uit andere winkels gaat gebruiken, of met emulatie aan de slag gaat, dan houdt de vergelijking met andere consoles op. Die kunnen dat namelijk niet bijbenen qua functionaliteit. Het enige waar je het dan mee kan vergelijken is "andere PC's". Sommige mensen klagen dan dat de Deck geen RTX 4090 performance levert, maar wat verwacht je voor die prijs? Je krijgt voor het bedrag van een Deck een complete PC, die aardig spellen kan spelen. Met tweaking (PC-platform eigen) krijg je daar nog best wel nette prestaties uit. Het is niet enkel prestatie vs. watt, maar ook prestatie vs. prijs.

In de vergelijking met consoles is het dus oneerlijk om te stellen dat voor de Deck tweaking nodig is. Je hoeft geen tweaking te doen voor een console-like ervaring. Je kan tweaking doen als je meer met de Deck wilt doen als dat officieel ondersteund wordt. Die keuze is geen nadeel, maar een voordeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Disco Elysium gekocht voor 10EUR in de sale. Wat een top game voor de deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 02:02
Xlast88 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:42:
Disco Elysium gekocht voor 10EUR in de sale. Wat een top game voor de deck.
Ik heb ook naar dit spel gekeken. De hoeveelheid tekst die je moet lezen schrikt mij een beetje af voor de steamdeck. Ik vind het scherm best klein voor het lezen van dialog en dergelijke. Hoe is jou ervaring daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Burning schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Ik heb ook naar dit spel gekeken. De hoeveelheid tekst die je moet lezen schrikt mij een beetje af voor de steamdeck. Ik vind het scherm best klein voor het lezen van dialog en dergelijke. Hoe is jou ervaring daar?
Ik was er ook bang voor maar het gaat prima. Je kan het altijd voor 2 uur proberen en dan valve voor een refund vragen mocht je het niet chill vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GranCanaria
Amos_x schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:35:
@Cergorach , idem hier. Ik zou ook erg graag een 'headless' steam deck tegemoet zien. Een beetje wat vroeger de "steam machines" was, maar dat initiatief is volgens mij stopgezet, dus ik verwacht echt niet veel meer in die richting van uit het valve kamp.

Misschien kunnen ze samenwerken met derde partijen, en hun development resources in Steam OS inzetten om OEM minipc's te ondersteunen. Op voorwaarde dat de OEMs zich houden aan erg specifieke hardware combos, zodat het voor valve ook nog te doen blijft. Iets in de lijn van de huidige APU dus, maar misschien krachtiger wegens netspanning.

Ik heb minder een probleem met actief gekoeld. Al m'n consoles zijn/waren dat ook, en ik kan me er echt niet druk om maken.

In een apparaat met het formaat van bvb een ps4 slim kan je al heel wat doen. Eigenlijk wil ik een zuinige mini pc, met hdmi, die m'n hele steam library 'ontsluit' naar de tv. Lokaal, zonder streaming gedoe. En met steamOS ben je minder afhankelijk van windows, en alle overhead en 'maintenance' die daar bij komt kijken.

Een 'dedicated' pc gaming doosje dus.

En dan kan je natuurlijk gewoon een steam deck kopen voor 419 en dat ding gewoon aan de tv hangen, en de batterij, scherm, en controller er maar bij nemen, ook al zal die nooit portable ingezet worden. Inderdaad, een steam box zonder die dingen zal nauwelijks goedkoper zijn, en het is me ook niet om de prijs te doen of "betalen voor dingen die ik niet nodig heb". Die paar tientjes die je bij betaalt voor die drie items, zijn echt het probleem niet. Maar in mijn use case blijft het verspilling, en ik heb gewoon liever een doosje.

Er is echt wel een voordeel aan meer poorten, ingebouwde HDMI en dergelijke meer, zodat je niet alles via usb-c of een dock hoeft te doen. Precies waarom ik ook een mac mini erg waardeer. Alle IO die ik nodig heb.

Extra voordeel, met netspanning kan je het powerbudget wat ophogen (25 watt of 40 watt maakt dan echt het verschl niet). Dat kan echt het verschil maken tussen 720p60 en comfortabel 1080p60 medium. Net dat extra beetje meer ademruimte om het net wat beter tot z'n recht te laten komen als docked device.

Maar dat is het niet, en dat is ook niet jammer of zo. Valve kan prima doen wat het wil, en is ons niets verschuldigd. De steam deck blijft sowieso de hardware hit van 2022. Meest coole gadget van het moment!
Ik zat ook te hopen op een standalone steam console gewoon puur om mijn steam library makkelijk op een tv te kunnen spelen met een beetje console ervaring. Echter ben ik al een tijdje aan het experimenteren met de sd via een dock en heb verschillende gevoelens met 1080p. Ik vind het persoonlijk nog niet echt een goede ervaring bieden. Misschien zijn het settings die ik nog niet helemaal goed heb staan maar vind hem nu toch iets te kort schieten op die resolutie. Uiteraard ben ik nog aan het experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Sinds een paar weken ook eigenaar van dit dingetje ;)

Het eerste wat ik gedaan heb is toch wel een paar tweaks toevoegen als VRAM verhogen en grotere cache instellen en dat heeft toch ook wel positieve invloed in je game prestaties.

Daarnaast Decky en Powertools en je kan gewoon meer uit je Deck halen niet alleen qua power wanneer nodig maar ook batterij leven.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wat vindt men fijner ; Decky of Crankshaft?
En waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker

Hakker

a.k.a The Dude

maartend schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:20:
Wat vindt men fijner ; Decky of Crankshaft?
En waarom?
Crankshaft kende ik nog niet, maar na 2 tellen op Reddit te kijken lijkt het erop dat er wat problemen te zijn met de development ervan De admin lijkt niet aanwezig te zijn waardoor men via omwegen patches lijkt te moeten installeren om Crankshaft uberhaupt weer werkend te krijgen.

Bij Decky is het installeren en gaan. Let wel dat je de dev channel gebruikt die is een stuk verder (deze zou als het goed is ook standard gebruikt worden) Op het moment wordt Decky echt actief ontwikkeld.

Op het moment zou ik zeggen Decky, maar mocht Crankshaft op de Steam Windows client gaan werken kan het interresant zijn om het te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Hakker op 31-10-2022 12:41 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Hakker
Thnx., Duidelijk verhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
The Zep Man schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Wat ik vaak heb gezien in discussies is dat 'console-minded'-mensen geen verschil zien tussen wat een console mag doen en wat een console kan doen. Dat komt door hun beperkte belevingswereld van gesloten speeltuinen waarbij alles voor je wordt bepaald, en je niet de keuze krijgt voor meer vrijheid.
Ik begrijp niet echt waar je tegen reageert. De persoon die je quote heeft het nergens over consoles, maar over pc gamen en het performance/watt verhaal. Heel valide punten allemaal. Het lijks alsof je een aanleiding zocht om het over 'beperkte consoles' te hebben.

Ook komt wat je hier schrijft nogal denigrerend over. De 'domme console peasant die niet beter weet', met hun 'beperkte belevingswereld' en 'gesloten speeltuintjes', tegenover de elite pc-gamer die alles 'zelf wel eens bepaalt'

Voor sommigen is pc-gamen en het tweaken een doel op zich. Performance, pixelpeepen, metrics, procentjes, 1500 euro voor een gpu ... gamen lijkt dan soms wel secondair. Ik vermoed dat de meeste consolegamers zich echt niet beperkt voelen. Die kopen en spelen al dan niet een game, gebaseerd op hoe het draait op de (fixed spec) hardware die ze bezitten. Werkt het niet naar behoren, op naar een andere game dan, en niet eindeloos tweaken om iets werkend te krijgen. In die zin zal de deck echt het meest als console gebruikt worden.

Ik heb beide platformen, en game op beide. Dat is puur afhankelijk van welk type game het is, waarop ik het meest denk te gamen in een bepaalde periode, en features/voordelen van de stores. Maar ik kan me prima inbeelden dat iemand met enkel een console, of enkel een pc, helemaal niets te kort komt.

Ik ben bereid om +-5 minuten te 'tweaken' (vroeger meer), werkt het niet, klaar, op naar de volgende. Maar ik merk dat ik steeds minder zin en tijd heb in dat soort 'frictie'. Als ik game, moet het het gewoon doen. De huidige generatie SSD consoles (series x of ps5) is echt een verademing hierin.

In de context van Steam OS, of een deck, zou ik me dus uitsluitend gaan bezig houden met games gekocht via steam, speelbaar via de steam launcher. Geen emulatie, geen andere launchers, gewoon gebruiken waar het voor bedoeld is. Ik heb helemaal geen ervaring met linux of hoe alles daar in elkaar zit.
Zodra je de andere categorieën gaat aansnijden, PC-spellen uit andere winkels gaat gebruiken, of met emulatie aan de slag gaat, dan houdt de vergelijking met andere consoles op. Die kunnen dat namelijk niet bijbenen qua functionaliteit.
Dat hoeft ook niet op consoles, je weet dat je daarvoor geen console koopt. En al zeker niet op de hacky manier waarop het op de deck moet gebeuren. Op windows zijn de andere stores op zijn minst nog gewoon supported en voor windows gemaakt.
Het enige waar je het dan mee kan vergelijken is "andere PC's". Sommige mensen klagen dan dat de Deck geen RTX 4090 performance levert, maar wat verwacht je voor die prijs? Je krijgt voor het bedrag van een Deck een complete PC, die aardig spellen kan spelen. Met tweaking (PC-platform eigen) krijg je daar nog best wel nette prestaties uit. Het is niet enkel prestatie vs. watt, maar ook prestatie vs. prijs.
Echt niemand klaagt dat een deck geen RTX 4090 performance biedt, dat verzin je gewoon. Iedere zelfs miniem of nauwelijks geinformeerde gamer/consument is echt wel in staat om te bedenken dat mobiele hardware met beperkingen komt. Daarvoor hoef je maar 2 minuten naar een nintendo switch te staren om dat te begrijpen, en die liggen overal. In vergelijking met een switch biedt een deck dan ook nog eens een veelvoud aan performance en graphic fidelity.

Voor wat het kost, en voor wat het is, is iedereen het er over eens dat je een meer dan prima device krijgt, helemaal in lijn met de verwachting (of veel beter zelfs) en met de prijs. Voor 400 euro koop je tegenwoordig geen midrange telefoon meer :X
In de vergelijking met consoles is het dus oneerlijk om te stellen dat voor de Deck tweaking nodig is. Je hoeft geen tweaking te doen voor een console-like ervaring. Je kan tweaking doen als je meer met de Deck wilt doen als dat officieel ondersteund wordt. Die keuze is geen nadeel, maar een voordeel.
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp nog steeds het argument niet. Niemand die zegt dat tweaking nodig is, of dat het een nadeel is. Het is gewoon een pc, met optimalisaties en limities, zoals elk stuk hardware/software. Ik vraag me af hoeveel deck users storefronts buiten steam installeren (rockstar, ubisoft, ...). Het is een 'voordeel' voor een erg beperkt groepje tweakers. Dus nauwelijks een voordeel, maar ook geen nadeel.
GranCanaria schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Ik zat ook te hopen op een standalone steam console gewoon puur om mijn steam library makkelijk op een tv te kunnen spelen met een beetje console ervaring. Echter ben ik al een tijdje aan het experimenteren met de sd via een dock en heb verschillende gevoelens met 1080p. Ik vind het persoonlijk nog niet echt een goede ervaring bieden. Misschien zijn het settings die ik nog niet helemaal goed heb staan maar vind hem nu toch iets te kort schieten op die resolutie. Uiteraard ben ik nog aan het experimenteren.
En dat is precies waarom ik 'm zelf nog niet heb gekocht. Ik wil ook een "pc-console", liefst modulair zoals een pc (upgradebaar), en klein (formaat laptop of ps4 of zo). Maar dat lijkt er niet te zijn, en zit er op korte termijn ook niet aan te komen. Blijkbaar als je gamet op pc heb je meteen te maken met gaming monsters die 600+ watt verbruiken en formaat ladenkastje. De niche voor low-power, medium, small form factor gaming is gewoon te klein. Er is hier op tweakers op nauwelijks een actief topic voor. Daarom trekt het deck topic ook zoveel aandacht, ook bij mensen die er slechts vanop afstand in geinteresseerd zijn een geen deck hebben. Omwille van de ontwikkelingen van SteamOS en de performance op een relatief krachtige APU.

Persoonlijk heb ik geen enkele interesse in die overdreven 'sweaty' gamer space, met 3080/3090/4090 kaarten, mega pc's, RGB, en 4K 144hz gamen. Mijn pc gaming profiel is veel relaxter en nuchter.

Gewoon een degelijke 1080p60 gemiddeld, voor AA games tot max. 2020 ongeveer, op low tot medium settings, en gemiddelde graphics fidelity.

En dan ben ik het eens met @Evernote dat je daarvoor geen honderden watt nodig hebt. De curve tussen power en graphics is echt niet lineair. Een zeer mooi resultaat haal je al met een nette 60-100 Watt gaming laptop. Een 800 Watt gaming monster geeft je echt niet 8 keer de performance, of game plezier terug.

Daar wringt het. Omdat de deck in de eerste plaats mobiele hardware is, is 'ie beperkt tot een zeer laag powerbudget, 15 Watt of zo, wat goed tot z'n recht komt op het ingebouwde schermpje. Daar waar dezelfde chipset op 30 a 50 Watt waarschijnlijk ineens wel in dat 1080p60 gebied kan meekomen.

In de huidige staat, docked, net niet goed genoeg.

Ik heb redelijk wat ge-experimenteerd met IGP gaming. Heb me ooit me volledig laten inpakken door Intel Iris marketing (en youtube videos over low budget IGP gaming). En iets verder terug een AMD 3400G met vega graphics, maar het is het steeds net niet. Ideaal voor mij is ongeveer 1050ti niveau. En dan zit je (ik, met de games die ik typisch speel) gewoon zonder meer comfortabel zonder compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Steam Deck is aardig vergelijkbaar met de prestaties van een 1050 TI voor de wat zwaardere spellen is mijn ervaring. Veel 720p / 900p 60 of 1080p 30 zonder alles op low te moeten zetten. 1080p 60 is echt teveel gevraagd voor een 1050 TI meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
@Tadango het hangt een beetje van het spel af maar ik zou de steamdeck zelf zien als een 720p 30/40 FPS apparaat. Tenminste voor nieuwe spellen.

Vandaar dat ik er ook niet echt heil in zie om deze hardware als headless uitvoering uit te brengen voor gaming.

De switch zit in de zelfde boot, alleen dan met oudere en nog zuinigere hardware. 1080P@60 is gewoon te veel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker

Hakker

a.k.a The Dude

LOTG schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:34:
@Tadango het hangt een beetje van het spel af maar ik zou de steamdeck zelf zien als een 720p 30/40 FPS apparaat. Tenminste voor nieuwe spellen.

Vandaar dat ik er ook niet echt heil in zie om deze hardware als headless uitvoering uit te brengen voor gaming.

De switch zit in de zelfde boot, alleen dan met oudere en nog zuinigere hardware. 1080P@60 is gewoon te veel gevraagd.
En wat is hier mis aan? Ik bedoel zo schokkend mooi is een PS5 ook niet hoor. dat is ook 1080P op medium. Als je van tevoren dacht dat het allemaal 1080P medium holladiejeej zou zijn dan kloppen je verwachtingen niet met de realiteit. Ik ben eerder blij verrast met wat het allemaal juist wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Ik begrijp niet echt waar je tegen reageert. De persoon die je quote heeft het nergens over consoles, maar over pc gamen en het performance/watt verhaal. Heel valide punten allemaal. Het lijks alsof je een aanleiding zocht om het over 'beperkte consoles' te hebben.
Haha ik ben blij dat niet alleen ik zo'n WTF moment had, er werd ook één zin uit het hele verhaal gepakt en het sluit totaal niet aan op wat ik noemde. :+
Daar wringt het. Omdat de deck in de eerste plaats mobiele hardware is, is 'ie beperkt tot een zeer laag powerbudget, 15 Watt of zo, wat goed tot z'n recht komt op het ingebouwde schermpje. Daar waar dezelfde chipset op 30 a 50 Watt waarschijnlijk ineens wel in dat 1080p60 gebied kan meekomen.
Eens, en eerlijk gezegd is de koeling ook niet toereikend om het power budget omhoog te gooien wanneer de Deck 'detecteert' dat hij docked is.
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet echt weet hoeveel warmte het scherm eventueel bijdraagt aan de totale temperatuur van de componenten.

Met 15W blaast de Steam Deck in een aantal games toch al behoorlijk en zie ik soms op Reddit temperaturen boven de 90°C in bepaalde games, er is naar mijn idee bijna geen headroom om hoger te gaan.

Met de aankondiging van nieuwe RDNA3 chips gaan we zien waar AMD APU's met adequate koeling toe in staat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 16:16
Zijn er hier tweakers die de steamdeck docken en via moonlight game op de tv? Ik overweeg om de steamdeck te kopen echter vraag ik me af of het beeld zonder streaming van een game pc voor de tv goed te doen is. Als handheld kan ik het me voorstellen. Het zou dan een complete oplossing zijn! Zeker om dan ook triple aaa games die behoorlijk groot zijn te spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Xenophoben op 01-11-2022 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
Hakker schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

En wat is hier mis aan? Ik bedoel zo schokkend mooi is een PS5 ook niet hoor. dat is ook 1080P op medium. Als je van tevoren dacht dat het allemaal 1080P medium holladiejeej zou zijn dan kloppen je verwachtingen niet met de realiteit. Ik ben eerder blij verrast met wat het allemaal juist wel kan.
Niemand beweert dit? Waarom dan mensen wegzetten als onwetend?

Je zit hier op tweakers. Ik denk dat de meeste gebruikers, in meer of mindere mate, een heel goed aanvoelen hebben van de stand van zaken in mobiele hardware vandaag, verschillende powerbudgets, en wat wel of niet realistisch is op +-15 watt en de huidige IGP/APU's. Zeker nu er steeds meer van deze handhelds (op intel of amd en windows) bijkomen en een paar duizend youtube reviews (ook mainstream, Dave2D, MKBHD, linus, ...)

Meer zelfs, het is eerder omgekeerd. Iedereen is blij verrast met wat Steam uit een (custom) Ryzen 6000 weet te halen. Het lijkt zelfs absurd, vooral omdat steam eigenlijk alle 'drivers' zelf schrijft, voor een op maat gemaakte SOC (getuige, er zijn nog geen goede drivers voor deck hardware op windows, want 'onbestaand'). En alles dan nog eens via een vertaallaag die windows directX games op linux laat draaien. Wat een titanenwerk!

En dat alles op 15 watt? :? Youtube staat vol benchmarks en analyses die tonen wat een geweldige prestatie dit is.

Met je PS5 opmerking ben ik het dan ook totaal niet eens. Tuurlijk, er zijn 1080p games (returnal, die heeft dan wel een super art style en massa's particle effect), maar de meeste games zijn duidelijk hoger qua resolutie (variabel, +-1200 tot 1400p) aan 60 fps met een beetje RTX hier en daar. Maar dan moet je wel games nemen die aanpassingen hebben gedaan om ze beter te maken voor PS5 (spiderman, death stranding, GT7, ...)

+- 20 decks te koop op vraag en aanbod. Vind ik relatief veel voor een niche product, op een site als tweakers. Toch geen universeel bruikbaar product voor iedereen lijkt het wel. Beschrijving is vaak: niet genoeg gebruikt. Ik denk dat er best wel wat decks gekocht worden vanuit een soort FOMO of gadget-hype.

Let op, de deck kan het perfecte apparaat zijn voor bepaalde gebruikers, daar twijfel ik niet aan. Maar het is wel een product waar je toch even goed moet nadenken of het in je 'flow' en gebruik past, en of je er iets uithaalt wat je zonder deck niet zou hebben. En ook concurreert met ander mobiel entertainment (tablet, telefoon, switch, ...) Zomaar een erg specifiek en gefocust product waar je best goed over nadenkt voor aanschaf.

@Evernote @LOTG @GranCanaria . Ik heb, en vermoed jullie ook, een flinke interesse in low power gaming op kleine en zuinige systeempjes. Weten jullie of er in de forums ergens een topic is, specifiek voor MiniPC gaming, of gaming op IGPU/APU's?

Ik blijf hier meelezen omdat dit product het enige 'high profile' product is waar gaming op een IGPU mainstream is. Zonder de deck blijft dat een erg kleine niche, en nu is gaming op dit soort hardware een hot item waar iedereen die interesse heeft in gaming wel al eens iets van gehoord heeft.

Kan iemand met een Steam deck eens snel deze video doornemen en vergelijken hoe de performance hier tegenover staat? (gewoon op gevoel/grove schatting)
All New Ryzen 6000 Mini PCs Are Almost And This One Has The Power We Want! Hij test onder andere
  • 05:41 Forza Horizon 5 6900HS 680M iGPU
  • 06:46 Benchmarks And 6800U Comparision
  • 08:40 World Of WarCraft 6900HS 680M iGPU
  • 09:17 Doom Eternal 6900HS 680M iGPU
  • 09:45 God Of War 6900HS 680M iGPU
  • 10:17 Overwatch 2 6900HS 680M iGPU
  • 10:44 Spiderman 2 6900HS 680M iGPU
  • 11:45 Witcher 3 6900HS 680M iGPU
  • 12:13 Cyberpunk 2077 6900HS 680M iGPU
Ik heb wel interesse in die beelink 6900HX. 550 euro als barebone. Ram en SSD heb ik nog wel ergens liggen.

Maar ik vrees dat het nog steeds onder moet doen voor de steam deck, zelfs aangesloten op netstroom en +-60 Watt. Er wordt aangegeven (op notebookcheck.com) dat de IGPU ongeveer overeenkomt met een MX 450, een prut-chipje uit 2020. En het lijkt me dat de deck daar toch bovenuit komt, met alle optimalisaties.

IGPU gaming is een niche (maar wel met veel potentie!! En stiekem wel cool) die al tien jaar steeds 'bijna bruikbaar' is, maar toch steeds net niet. Telkens ik het probeer, kom ik er redelijk ontgoocheld uit. Ooit moet iemand toch eens aan die magische 1050/1060/1650 performance tier raken met een SOC op low power? Wanneer dat er is, is pc-gaming voor mij een 'opgelost probleem'. IGPU voor indies, AA-titels, en games tot +-2018. En een vaste pc die heel af en toe eens aan gaat voor een blockbuster pc-game (maar die bestaan nauwelijks nog!!) en een rondje flight simulator.

Tot dan blijf ik dromen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
@Amos_x Low power gaming heeft altijd al mijn interesse gehad echter heb ik ook gekeken naar bijvoorbeeld normale beschikbare igp's van AMD wel.

Met de sd heb ik nu wel een recentere soc waarmee het allemaal wel al mogelijk is. Overigens is het niet alleen de hardware welke nodig is maar ook software om de ervaring helemaal console like te maken. Steamos doet dit erg goed en volgens mij is de sd versie ook al te installeren op normale hardware.

Dus ja zeer in geinteresseerd echter blijf ik in de tussentijd verder experimenteren met de sd hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
GranCanaria schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:57:
@Amos_x Low power gaming heeft altijd al mijn interesse gehad echter heb ik ook gekeken naar bijvoorbeeld normale beschikbare igp's van AMD wel.

Met de sd heb ik nu wel een recentere soc waarmee het allemaal wel al mogelijk is. Overigens is het niet alleen de hardware welke nodig is maar ook software om de ervaring helemaal console like te maken. Steamos doet dit erg goed en volgens mij is de sd versie ook al te installeren op normale hardware.

Dus ja zeer in geinteresseerd echter blijf ik in de tussentijd verder experimenteren met de sd hardware.
IGP is ook erg afhankelijk van RAM snelheid, aangezien het de VRAM deelt met de system ram. En dat doet de Steam Deck bijzonder goed:
16 GB LPDDR5 @ 5500 MT/s over 4x 32-bit memory

Daar ligt de sleutel van de steam deck performance boven normaal te verkrijgen iGPU cpu's. Of alle andere minipc's, NUC, en handhelds van GPD en meer...

En ook omdat valva de uitstekende keuze heeft gemaakt om 2 cpu cores op te offeren voor meer graphics performance. De meeste iGPU's op de markt zijn 6 cores, terwijl de meeste games (met uitzondering van flight simulator) totaal niet cpu limited zijn op dit soort beperkte gpu power. Dus blijft er meer transistors en ruimte op de die over voor GPU units.

Als AMD dit nu ook eens zou vrijgeven voor zelfbouwers... Dan kan je inderdaad ook een Steam OS aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GranCanaria
Amos_x schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:33:
[...]

IGP is ook erg afhankelijk van RAM snelheid, aangezien het de VRAM deelt met de system ram. En dat doet de Steam Deck bijzonder goed:

Daar ligt de sleutel van de steam deck performance boven normaal te verkrijgen iGPU cpu's. Of alle andere minipc's, NUC, en handhelds van GPD en meer...

En ook omdat valva de uitstekende keuze heeft gemaakt om 2 cpu cores op te offeren voor meer graphics performance. De meeste iGPU's op de markt zijn 6 cores, terwijl de meeste games (met uitzondering van flight simulator) totaal niet cpu limited zijn op dit soort beperkte gpu power. Dus blijft er meer transistors en ruimte op de die over voor GPU units.

Als AMD dit nu ook eens zou vrijgeven voor zelfbouwers... Dan kan je inderdaad ook een Steam OS aan de slag.
Ja idd. Ik ben benieuwd wat er verder nog komt aan leuke speeltjes op dit gebied. Ik hou regelmatig dit youtube kanaal bij. https://www.youtube.com/c/ETAPRIME Zij reviewen regelmatig dit soort speeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
GranCanaria schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:39:
[...]

Ja idd. Ik ben benieuwd wat er verder nog komt aan leuke speeltjes op dit gebied. Ik hou regelmatig dit youtube kanaal bij. https://www.youtube.com/c/ETAPRIME Zij reviewen regelmatig dit soort speeltjes.
Idem, de link die ik poste in vorige post is ook uit dat kanaal. Beste kanaal voor dit soort niche speeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Voor een paar euro op Greenmanging de losse Arkham titel gekocht. Weer begonnen met Arkham Asylum, heerlijke game. Speelt lekker weg, Proton GE is wel nodig :)

Edit: zie nu dat ik beter ff had kunnen wachten, nu rond de €8 alles in 1 Collection bij Fanatical.

[ Voor 24% gewijzigd door Thrace Grumble op 02-11-2022 22:23 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
Ik mag me ook melden hier. Vorige week donderdag besteld en maandag in huis. Gister uitgepakt en lekker zitten kijken wat er allemaal op en aan zit. Mijn referentie is een switch of PS4 voor gaming. Maar de SD is toch wel groter als de switch, maar de ergonomie is ook vele malen beter. Wat me tot nu toe opvalt:
- je kan lader met een oude lader (a2,5 watt).
- desktop mode lijkt leuk, maar echt practisch is niet in handheld mode, waarschijnlijk in dock beter.
- mijn steam library is leeg :-(

Wat gebruiken jullie als bron voor games? Ik kijk al wat steam aanbiedingen sites en humble bundles, maar het aanbod is zoooo groot, dat ik het maar lastig vind kiezen. Voor de PS4 speelde ik de grote exclusives als God of War, Uncharted en The Last of us serie. Op de switch speelde ik de marios. Voor nu maar even Hollow Night gehaald, die had ik al op de switch, maar daar was ik vast gelopen. Dus toch maar weer eens proberen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Amos_x schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:33:
[...]

Vroegah, in de tijd dat mid/high end GPUs soms ook in budget kaarten opdoeken, was dat vaak met trager (en minder) geheugen. Ook toen was direct evident dat niet alleen FLOPS, maar ook de snelheid waarmee je er data heen kunt pompen toe doet. Heb indertijd zo'n budget kaart gekocht, en enkel en alleen het overklokken van het (DDR3) geheugen resulteerde in een praktisch lineaire toename in perf.

Sindsdien ben ik overtuigd van het belang van geheugensnelheid, en helaas is er geen enkel alternatief voor de Deck op dit punt. Mocht er ooit een laptop komen met dezelfde config, koop ik m meteen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zo, heb ik ff mazzel, eerst mijn killswitch binnen zonder douane geneuzel, en nu de jsaux dock (HB0702) ook zonder problemen.

Hopelijk past hij er gewoon in met de hoes eromheen. Ik zal vanavond wel foto's posten, lijkt me wel handig voor hier ook.

Zit toch ook met een schuin oog naar een 1tb ssd te kijken, de 64GB -> 256GB heeft al wat lucht gegeven, maar ik denk toch dat ik een tikkie verder moet, hij is echt zo vol.

[ Voor 25% gewijzigd door Denko op 02-11-2022 10:38 ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:51
ymoona schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:24:
Ik mag me ook melden hier. Vorige week donderdag besteld en maandag in huis. Gister uitgepakt en lekker zitten kijken wat er allemaal op en aan zit. Mijn referentie is een switch of PS4 voor gaming. Maar de SD is toch wel groter als de switch, maar de ergonomie is ook vele malen beter. Wat me tot nu toe opvalt:
- je kan lader met een oude lader (a2,5 watt).
- desktop mode lijkt leuk, maar echt practisch is niet in handheld mode, waarschijnlijk in dock beter.
- mijn steam library is leeg :-(

Wat gebruiken jullie als bron voor games? Ik kijk al wat steam aanbiedingen sites en humble bundles, maar het aanbod is zoooo groot, dat ik het maar lastig vind kiezen. Voor de PS4 speelde ik de grote exclusives als God of War, Uncharted en The Last of us serie. Op de switch speelde ik de marios. Voor nu maar even Hollow Night gehaald, die had ik al op de switch, maar daar was ik vast gelopen. Dus toch maar weer eens proberen.
Sja, het is maar net wat leuk vindt he! Ik speel van alles, ik vind 2d platformers en metroidvanias goed werken, ik speel nu Blasphemous, Owlboy en Huntdown (die laatste is echt een aanrader en nu maar 4,19 op steam!) maar ik speel ook Doom Eternal en Kingdom Come Deliverance, loopt perfect. Ik zou je steam wishlist lekker vullen zodat je ook betere aanbevelingen krijgt. Ik koop meestal via steam sales, kun je meteen in je wishlist zien wat je wilt hebben. Je kunt ook Steam curators volgen die bij je passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Wat gebruiken jullie als bron voor games? Ik kijk al wat steam aanbiedingen sites en humble bundles, maar het aanbod is zoooo groot, dat ik het maar lastig vind kiezen.
Deals.gg inderdaad en fanatical/humble etc. Lekker beginnen met Hades/stardew/Skyrim/Witcher3. Dan kijk je lekker vandaar uit verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat gebruiken jullie als bron voor games?
deals.gg is al genoemd om prijzen bij te houden. Je kan ook IsThereAnyDeal bekijken.
Voor de PS4 speelde ik de grote exclusives als God of War, Uncharted en The Last of us serie.
GoW staat ook op Steam. Je kan via de betreffende winkelpagina soortgelijke spellen vinden. Verder staan er bijvoorbeeld ook Sony kaskrakers op zoals Horizon: Zero Dawn en Death Stranding. Die werken goed op de Steam deck, en kan je ook overwegen. Moet uiteraard wel je genre zijn. ;)

Kijk verder op Steam naar andere spellen die in jouw interesses passen, en vanuit daar naar soortgelijke spellen. Dan kom je zat interessants tegen. Reviews geven verder een goede indicatie, en vergeet niet om ook derde bronnen te raadplegen (Reddit, hier, etc.).

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 02-11-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Laatst online: 19-09 12:38
Hakker schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:35:
[...]
Crankshaft kende ik nog niet, maar na 2 tellen op Reddit te kijken lijkt het erop dat er wat problemen te zijn met de development ervan De admin lijkt niet aanwezig te zijn waardoor men via omwegen patches lijkt te moeten installeren om Crankshaft uberhaupt weer werkend te krijgen.

Bij Decky is het installeren en gaan. Let wel dat je de dev channel gebruikt die is een stuk verder (deze zou als het goed is ook standard gebruikt worden) Op het moment wordt Decky echt actief ontwikkeld.

Op het moment zou ik zeggen Decky, maar mocht Crankshaft op de Steam Windows client gaan werken kan het interresant zijn om het te gebruiken.
Ik weet niet ik heb decky geïnstalleerd maar het verschijnt niet in het quick menu . Dus ik dacht het zal momenteel wel niet werken. Maar als jij het rond dezelfde tijd wel werkend hebt, zou ik wel iets fout gedaan hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarethai
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-07 08:02
Ik weet niet of koopadvies vragen hier op prijs worden gesteld maar aangezien de Steam Deck geen component is hoort het mijns inziens ook niet echt thuis in dat sub-forum, dus waag ik het hier even.

Ik twijfel al een tijdje over het kopen van een Steam Deck maar heb daar eerder vanaf gezien door de wachtrij en scalpers. Nu deze echter vrij te bestellen zijn wil ik er toch voor gaan, maar sta ik voor de keuze tussen de verschillende modellen.
De 64gb variant gaat sowieso niet genoeg ruimte hebben voor de games die ik erop zou willen spelen (o.a. WoW) maar verder heb ik geen behoefte aan de extra's van de duurdere modellen.

Nu heb ik begrepen dat de performance van SD kaartjes maar weinig onderdoet op de interne SSD. Klopt dit? En wat voor levensduur zou ik kunnen verwachten van zo'n kaartje wanneer ik daar al mijn games op zou installeren?

Ik zou er ook geen probleem mee hebben om zelf de SSD te vervangen, maar kun je er iedere willekeurige m.2 30mm schijf in zetten of zijn er specifieke kenmerken waar ik op zou moeten letten?
Ik had zelf reeds zitten kijken en kwam op deze uit: uitvoering: Kioxia BG5 30mm (Base model) 512GB

Op dit moment neig ik zelf naar de 64gb variant met een SSD upgrade, maar ik hoor graag jullie inzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
sarethai schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:12:
Ik weet niet of koopadvies vragen hier op prijs worden gesteld maar aangezien de Steam Deck geen component is hoort het mijns inziens ook niet echt thuis in dat sub-forum, dus waag ik het hier even.

Ik twijfel al een tijdje over het kopen van een Steam Deck maar heb daar eerder vanaf gezien door de wachtrij en scalpers. Nu deze echter vrij te bestellen zijn wil ik er toch voor gaan, maar sta ik voor de keuze tussen de verschillende modellen.
De 64gb variant gaat sowieso niet genoeg ruimte hebben voor de games die ik erop zou willen spelen (o.a. WoW) maar verder heb ik geen behoefte aan de extra's van de duurdere modellen.

Nu heb ik begrepen dat de performance van SD kaartjes maar weinig onderdoet op de interne SSD. Klopt dit? En wat voor levensduur zou ik kunnen verwachten van zo'n kaartje wanneer ik daar al mijn games op zou installeren?

Ik zou er ook geen probleem mee hebben om zelf de SSD te vervangen, maar kun je er iedere willekeurige m.2 30mm schijf in zetten of zijn er specifieke kenmerken waar ik op zou moeten letten?
Ik had zelf reeds zitten kijken en kwam op deze uit: uitvoering: Kioxia BG5 30mm (Base model) 512GB

Op dit moment neig ik zelf naar de 64gb variant met een SSD upgrade, maar ik hoor graag jullie inzichten :)
zoeken bij google naar 'Kioxia BG5 Steam Deck' ;)

Ik heb de 512GB Steam Deck, maar achteraf had ik zeker voor de 64GB gegaan en zelf SSD geüpgrade. Zit nu zelfs te overwegen om deze te verkopen en dat alsnog te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 02-11-2022 12:16 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@sarethai Van wat ik begrijp uit het meelezen in dit topic, is dat je echt best enkel voor de high end/kwaliteits SD kaartjes gaat. Veel users hier melden regelmatig dat er weer eens een SD kaartje comlpeet is 'kapot gegaan' door de steam deck.

Het lijkt me ook dat SD kaartjes in oorsprong vooral ontworpen zijn voor wegschrijven van video en fotos in camera's. En niet meteen voor de hoge read/write belasting in pc-systemen. Hetzelfde lees je ook genoeg bij Raspberry Pi's die vanop een SD draaien.

Misschien is het zo dat games, eenmal ze zijn geïnstalleerd, voornamelijk aan 'read' doen. Dus valt het misschien mee. In jouw geval zou ik een 64GB kopen en voorlopig een SD kaartje er naas zetten, en na verloop van tijd (black friday, korting) een 128 of 256 SSD op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

sarethai schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:12:

Ik heb precies dit gedaan. heb een 64GB model gekocht. En vervolgens toen een 256GB ingebouwd. Zolang het een 2230 SSD is zit je wel goed. Overigens ga ik mijn 256 alweer snel vervangen met een 512/1TB. Het was puur even kijken of ik hem wel echt gebruikte. (en dat doe ik zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker

Hakker

a.k.a The Dude

Vrietje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet ik heb decky geïnstalleerd maar het verschijnt niet in het quick menu . Dus ik dacht het zal momenteel wel niet werken. Maar als jij het rond dezelfde tijd wel werkend hebt, zou ik wel iets fout gedaan hebben .
Je moet wel de dev branch selecteren. daar zitten ze nu op 2.3.1 pre 3 geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik heb regelmatig vastlopers met mijn deck. Ik speel de laatste tijd veel Horizon zero dawn en merk dat na +- een uur de game crashed. Fps dropt tot 1 om daarna geheel te crashen (freezen en doet helemaal niks meer).

Het is niet alleen als er veel actie is maar ook als er niet veel te doen is in het spel. Erg irritant als je net een 20 minuten hebt lopen struinen naar spulletjes.

Ook loopt de cpu en gpu temperatuur op tot 95 graden. Dit lijkt mij ook wat aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 07:49
DrNizeGuy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:06:
Ik heb regelmatig vastlopers met mijn deck. Ik speel de laatste tijd veel Horizon zero dawn en merk dat na +- een uur de game crashed. Fps dropt tot 1 om daarna geheel te crashen (freezen en doet helemaal niks meer).

Het is niet alleen als er veel actie is maar ook als er niet veel te doen is in het spel. Erg irritant als je net een 20 minuten hebt lopen struinen naar spulletjes.

Ook loopt de cpu en gpu temperatuur op tot 95 graden. Dit lijkt mij ook wat aan de hoge kant?
Heb je dit getest met andere games ook/andere versie van Proton?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Laatst online: 19-09 12:38
Hakker schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:59:
[...]
Je moet wel de dev branch selecteren. daar zitten ze nu op 2.3.1 pre 3 geloof ik
ok ook bij de os updates dus? ik heb hem volgens mij beta staan, en dev mode geactiveerd. maar ik ga er vanavond wel weer even naar kijken. dankje wel.
Pagina: 1 ... 57 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.