Inmiddels heb ik de Steam Deck een weekje in mijn bezit.
Eerste ervaringen zijn erg positief! Het apparaat oogt enorm groot, maar dat valt in de praktijk alleszins mee. Ook na sessies van meerdere uren heb ik eigenlijk nauwelijks last van koude vingers, verkrampte handen of dergelijke zaken. De Deck is ook niet echt heel zwaar, al vinden veel mensen wel dat het ding een ietwat goedkope plastic-uitstraling heeft.
Dan het gamen zelf, tot nu toe wat mij betreft echt heel fijn! Ik heb het apparaat met name gekocht als Game Pass-machine voor op de bank en in bed en dat gaat echt uitstekend (via streaming). Het installeren daarvan verliep eenvoudig, tot mijn verrassing bleek de dock die ik gebruik voor mijn werklaptop (
https://support.lenovo.co...verview-and-service-parts) direct te werken en had ik zonder pielen meteen 2 4K-schermen met muis en toetsenbord tot mijn beschikking. Ook ziet de Linux Desktop er prima uit, ik denk dat ik er zelfs op zou kunnen werken/mailen.
Wel is er op Game Pass wat stuttering en valt het beeld soms stil als de WiFi het laat afweten, maar vooralsnog is het goed speelbaar. Ook is het stroomverbruik met 8-10 watt prima voor 4-5 uur spelen, echt top. Enig nadeel van Game Pass is dat de Quick Resume-funtie die Steam native games hebben niet lijkt te werken. Op zich logisch aangezien je voor streaming een continue verbinding moet hebben, maar ik vroeg me af of er al een slimmerik is die iets heeft verzonnen om hiermee te dealen? Uiteraard hoop ik dat Microsoft ooit een native client gaat ontwikkelen voor de deck, maar ik vermoed dat ik dan eerder aangewezen ben op Windows vanaf micro SD kaartjes.
Dan het native gamen via de deck: hierbij merk je dat het wel nodig is om e.e.a. te tweaken. Mijn Steam-library is nog niet heel groot, maar ik heb o.a. Skyrim (werkte prima, 60fps) en Borderlands 2 (zelfde) geprobeerd. Natuurlijk zijn dit games van 10 jaar oud, maar die halen wel makkelijk de 60fps zonder blikken of blozen.
Borderlands 3 is een ander verhaal, hier heb ik flink moeten klooien met de settings om het enigszins speelbaar te krijgen. Nu lees ik veel op internet dat het ligt aan de slechte optimalisatie van het spel, maar het viel wel wat tegen. Uiteindelijk heb ik de game met de laagste settings eb de GE versie van Proton zodanig werkend gekregen dat hij een min of meer stabiele 50-60 fps geeft. Wellicht schakel ik nog om naar de 40fps-mode, maar ik merk dat het vloeiend kunnen spelen toch wel erg fijn is. Ook heeft dit spel regelmatig last van vastlopers waarbij het beeld tot een minuut bevriest en daarna soms crasht (soms ook niet). Ook is de performance bij gelijke settings niet altijd even goed, soms heb ik vloeiende sessies en een andere keer hapert het beeld wat vaker. Wellicht ben ik wat verwend met consoles en moet ik accepteren dat de Steam Deck toch echt een draagbare PC is.
Afijn, het allerbelangrijkste aspect (de portabiliteit) is gewoon dik in orde, gamen in bed of op de bank is echt top en ook met de power die ik de laatste tijd miste bij de Nintendo Switch denk ik dat ik voorlopig geen XSX of PS5 nodig heb :-) Ook is het in combinatie met Game Pass echt een fijn ding, dus voorlopig ben ik qua gaming helemaal voorzien!