Mijn fan ligt sinds zaterdag al in Amsterdam. Ik zou kunnen balen van de vertraging, maar ik heb momenteel toch geen Deck, dus tja, haha.
Dit! Onze dochter is nu 11 maanden en snel tussen de slaapjes door gamen is DE reden dat ik een deck wil! Wel helaas pas 4 maanden geleden besteldRhaegar1 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:00:
Nou ik heb de SD nu een maandje denk ik en deze vader van een 2-jarige heeft het een complete opleving van gaming als hobby opgeleverd. Ik denk dat ik 4 keer zoveel heb gegamed dan de laatste jaren in een maand en dat allemaal naast vrouwlief op de bank terwijl we nog een beetje konden kletsen en zij wat tv kon kijken of lezen. Een paar observaties van mijn kant:
- Volgens mij heb ik geluk met de fan, geen rare hoge toon maar gewoon het geblaas van een ventilator, niets wat ik niet verwacht had.
- tijdens de warmere dagen merk je een duidelijk hogere temperatuur en fansnelheid. Wel grappig om te zien hoe Valve hem zo strak heeft afgesteld en ontworpen dat je bij 25 graden omgevingstemperatuur al meteen in een fanregime komt wat mij wel een beetje te gortig werd.
- het spelen met FPS, schermfreq en wattage is geniaal. Ik speel AC: Odyssey
op 40 fps met een limitatie van 10 Watt op het device met bijna geen hicups en het werkt fantastisch.
- Lekker ook veel SNES spellen geëmuleerd, wel echt goed voor de nostalgietrip.
- De controls blijven fantastisch met de trackpads. ik was ook altijd al blij met de Steam controller maar had soms nog wel moeite met de tv die te klein was bij bijvoorbeeld Europa Universalis. Ik speel nu CK3 op de Steam controller en ben echt prima tevreden. Als het echt nodig is gebruik ik het vergrootglas maar in de regel is het een prima ervaring.
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Ik speel er juist op tijdens de slaapjesNjay schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:19:
[...]
Dit! Onze dochter is nu 11 maanden en snel tussen de slaapjes door gamen is DE reden dat ik een deck wil! Wel helaas pas 4 maanden geleden besteld
ot:
Ik heb mijn delta fan vervangen door een nieuwe van ifixit, ik had niet verwacht dat het zoveel zou uitmaken. Ik raad iedereen aan hem te vervangen
Send me your gameboys
Ik raad bovenstaande iedereen af, tot ik eindelijk mijn Delta fan heb kunnen bestellenJoran schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Ik heb mijn delta fan vervangen door een nieuwe van ifixit, ik had niet verwacht dat het zoveel zou uitmaken. Ik raad iedereen aan hem te vervangen
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
https://www.steamdeck.com/en/news weer een grote update van de beta en preview releases van afgelopen tijd naar de stable.
Helaas wel een update die stuttering introduceert dus vooralsnog kun je deze beter niet installeren.joenja schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:16:
https://www.steamdeck.com/en/news weer een grote update van de beta en preview releases van afgelopen tijd naar de stable.
YouTube: Steam Deck and SteamOS 3.3 micro-stutter frametiming problem?
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
En er is al weer een update om het op te lossenEvernote schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Helaas wel een update die stuttering introduceert dus vooralsnog kun je deze beter niet installeren.
YouTube: Steam Deck and SteamOS 3.3 micro-stutter frametiming problem?
YouTube: Steam Deck - SteamOS 3.3 micro-stutter SOLVED!
[ Voor 12% gewijzigd door Tadango op 04-08-2022 07:56 ]
dat bedoel ik ookJoran schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Ik speel er juist op tijdens de slaapjes![]()
ot:
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Krijg Monkey Island SE niet meer werkend. Ze geven nog steeds aan dat hij werkt maar start niet meer op. Resolutie fix etc bied geen oplossing. Erg jammer. Dat een game blijft werken op de deck is dus geen garantie.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
The Secret of Monkey Island: Special Edition start hier ook niet meer. Even een wit scherm en dan sluit deze weer.NosferatuX schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:34:
Krijg Monkey Island SE niet meer werkend. Ze geven nog steeds aan dat hij werkt maar start niet meer op. Resolutie fix etc bied geen oplossing. Erg jammer. Dat een game blijft werken op de deck is dus geen garantie.
Edit: Volgens de Steam Community werkt het voor niemand meer. Handig....
[ Voor 7% gewijzigd door Tadango op 04-08-2022 13:53 ]
Sinds een SteamOS update ofzoTadango schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:52:
[...]
The Secret of Monkey Island: Special Edition start hier ook niet meer. Even een wit scherm en dan sluit deze weer.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Blijkbaar, ik test / speel het niet elke dag
Tadango schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:52:
[...]
The Secret of Monkey Island: Special Edition start hier ook niet meer. Even een wit scherm en dan sluit deze weer.
Ik denk het wel. Ik moet bekennen ik had mijn deck hele tijd niet gebruikt maar in het begin speelde die game vlekkeloos. Dus gisteren weer even willen proberen en toen kwam ik hier achter. Deel 2 van Monkey Island werkt ook niet meer.
Dat witte scherm, heeft meestal te maken met dat de resolutie niet goed is. Dan moet je die in de settings.ini goed zetten maar daar staat ie goed. Heb zelfs de game op me desktop gestart en daar de resolutie naar die van de deck gezet ivm cloud saves/settings maar het mag allemaal niet baten.
Het zal dus ergens met een update gebeurd moeten zijn maar dit is best vervelend. Wilde even die games spelen voordat die nieuwe uitkomt maar dat gaat dus gewoon niet meer.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ik heb maar gewoon een ticket geopend via steam. Ze hebben nog steeds het steamdeck vinkje dus moeten ze het werkend maken lijkt mij.
Je bedoelt een informatiesymbool? Zou nog steeds speelbaar moeten zijn, natuurlijk.NosferatuX schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:05:
Ik heb maar gewoon een ticket geopend via steam. Ze hebben nog steeds het steamdeck vinkje dus moeten ze het werkend maken lijkt mij.
Heb je ook wel eens de gebruikte Proton versie gewijzigd? Wellicht werkt een oudere versie beter.
Ja uitroepteken bedoelde ik.The Zep Man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:08:
[...]
Je bedoelt een informatiesymbool? Zou nog steeds speelbaar moeten zijn, natuurlijk.
Heb je ook wel eens de gebruikte Proton versie gewijzigd? Wellicht werkt een oudere versie beter.
Uiteraard ook alle proton versies geprobeerd maar dat zou niet eens nodig moeten zijn. De game werkte zonder compatibiliteitsmodus prima voorheen. Er is echt iets kapot gemaakt.
Deel 2 werkt hier nog wel (heb ik nog niet uitgespeeld) met GE Proton 20 (dat was voorheen ook nodig)NosferatuX schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:47:
Deel 2 van Monkey Island werkt ook niet meer.
hier hebben we V&A voor
[ Voor 94% gewijzigd door Geronimous op 05-08-2022 17:25 ]
Haha, wel grappig. Hoe kwam je tot het idee dat je een Delta had dan? Ik moet toegeven dat ik door die meerdere RMA's wel precies het verschil kan horen. Bij mijn eerste Deck twijfelde ik ook, en bleek het een Huaying te zijn. Ik weet daarom ook vrij zeker dat degene die ik sinds gisteren heb een Huaying moet hebben. -knip- V&A
[ Voor 39% gewijzigd door Geronimous op 05-08-2022 17:27 ]
Hier was al gemeld dat er een Beta versie van SteamOS 3.3 was, en dat deze problemen had met microstutters, welke in één dag ook weer was opgelost.joenja schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:16:
Bij deze zal ik ook melden dat SteamOS 3.3 ook is uitgekomen voor de Stable channel
- Nieuwe GPU driver
- Betere scaling voor docked mode
- Nieuwe Wifi driver, allicht zijn de low-power issues verholpen.
- Waarschuwingen als de chipset te heet wordt
- Betere night modus met planning en opties
- Een preview en beta channel selector (je kan nu kiezen uit OS of Steam app channels)
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Te triest steam support. Ben nu over en weer aan het mailen mbt dat Monkey Island SE niet meer werkt.
Ze negeren continu de melding dat het voor niemand meer werkt sinds een aantal updates en komen steeds terug met dingen als pas je ingame settings aan of reset je steam prestatie settings etc.
Behoorlijk kansloos op die manier. Heb nu dit maar gestuurd
Again this does not work.
Please reply to this below;
Latest steam OS update broke this game. It does not work anymore.
Everyone has this problem. This is not user error or a setting. The game is broken for EVERY steam deck user that uses the latest steam OS version. U can simply test this yourself on a steam deck
Vind dit toch wel een ding. Hype games zullen snel gefixt worden maar games die niet door veel mensen gespeeld worden, worden kapot gemaakt en mogelijk nooiy gefixt. Met andere woorden, geen enkele game is in principe veilig. Dat niet elke game zal werken op de deck wist ik maar ik vind wel dat we moeten kunnen verwachten en eisen dat games die wel werkem ook blijven werken
Ze negeren continu de melding dat het voor niemand meer werkt sinds een aantal updates en komen steeds terug met dingen als pas je ingame settings aan of reset je steam prestatie settings etc.
Everyone has this problem. This is not user error or a setting. The game is broken for EVERY steam deck user that uses the latest steam OS version. U can simply test this yourself on a steam deck
Vind dit toch wel een ding. Hype games zullen snel gefixt worden maar games die niet door veel mensen gespeeld worden, worden kapot gemaakt en mogelijk nooiy gefixt. Met andere woorden, geen enkele game is in principe veilig. Dat niet elke game zal werken op de deck wist ik maar ik vind wel dat we moeten kunnen verwachten en eisen dat games die wel werkem ook blijven werken
[ Voor 7% gewijzigd door NosferatuX op 05-08-2022 16:41 ]
Nice. Vandaag pas? Ik heb mijn nieuwe gisteren weer helemaal kunnen installeren en alles bijgewerkt, maar ik zag nog geen grote veranderingen ten opzichte van een paar weken terug.XanderDrake schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:01:
[...]
Hier was al gemeld dat er een Beta versie van SteamOS 3.3 was, en dat deze problemen had met microstutters, welke in één dag ook weer was opgelost.
Bij deze zal ik ook melden dat SteamOS 3.3 ook is uitgekomen voor de Stable channelIn deze link staan de changelogs. Het is een mooie set aan updates, vooral kleinere bugs zijn verholpen, en er zijn een paar nieuwe knoppen in menu's. Kleine selectie:
- Nieuwe GPU driver
- Betere scaling voor docked mode
- Nieuwe Wifi driver, allicht zijn de low-power issues verholpen.
- Waarschuwingen als de chipset te heet wordt
- Betere night modus met planning en opties
- Een preview en beta channel selector (je kan nu kiezen uit OS of Steam app channels)
Dat betekend ook dat het Vinkjes systeem waardeloos is (waar ik me ook weinig van aan trek btw...)NosferatuX schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
Te triest steam support. Ben nu over en weer aan het mailen mbt dat Monkey Island SE niet meer werkt.
probeer is torpeda ipv protonNosferatuX schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
Het is echt onzin. Ze sturen zelfs aan op een RMA lijkt wel omdat ze vroegen of ik meer problemen heb met playable of verified games. Echt te dom gewoon, kan het niet anders verwoorden. Blijkbaar hebben ze daar ook niet op de afdeling een test deck liggen om te te controleren ofzo.Tadango schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:49:
[...]
Dat betekend ook dat het Vinkjes systeem waardeloos is (waar ik me ook weinig van aan trek btw...)
Yeah leuk is het niet. Ik zou inderdaad meer hoop vestigen op community fixes en andere versies van proton. Die blauwe vinkjes zijn inderdaad nogal lame als ze dit soort capriolen uithalen, maar eerlijk gezegd is dit de eerste melding van broken compatiblity zover ik weet dus het kan ook een fout zijn die ze snel zullen fixen.NosferatuX schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
ja torpeda, kan je installeren via
https://www.gamingonlinux...d-warzone-2100-and-x-com/
Tinker Steps:
Changed configuration
If the game starts and quits immediately, you my need to set "resolution=1280x800" manually via Desktop Mode in the following file:
/home/deck/.steam/steam/steamapps/compatdata/32360/pfx/drive_c/users/steamuser/Application Data/LucasArts/The Secret of Monkey Island Special Edition/Settings.ini
[ Voor 37% gewijzigd door Light21M op 05-08-2022 17:16 ]
Zal ik later even naar kijken. De betreffende game staat niet in de ondersteunde lijst met games van luxtorpeda zie ik, weet niet of dat uit maaktLight21M schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
ja torpeda, kan je installeren via
https://www.gamingonlinux...d-warzone-2100-and-x-com/
Tinker Steps:
Changed configuration
If the game starts and quits immediately, you my need to set "resolution=1280x800" manually via Desktop Mode in the following file:
/home/deck/.steam/steam/steamapps/compatdata/32360/pfx/drive_c/users/steamuser/Application Data/LucasArts/The Secret of Monkey Island Special Edition/Settings.ini
Die settings etc heb ik uiteraard allemaal al geprobeerd. Helaas is dat het allemaal niet.
[ Voor 5% gewijzigd door NosferatuX op 05-08-2022 17:20 ]
Voor de mensen die houden van racing games, ik kan revolt aanraden.
Te koop op steam sinds eind juli.
Eerst game booten met proton, krijg je error vervolgens gebruik je luxtorpeda en download hij de custom mods.
Vervolgens kan je revolt spelen in 2022 op je steamdeck
Te koop op steam sinds eind juli.
Eerst game booten met proton, krijg je error vervolgens gebruik je luxtorpeda en download hij de custom mods.
Vervolgens kan je revolt spelen in 2022 op je steamdeck
[ Voor 3% gewijzigd door Light21M op 05-08-2022 22:02 ]
Revolt staat er al sinds dag 1 op, maar toen was het nog abandonware
Heb de cd-rom zelfs nog dus ik keur het goed, want ze hebben zo goed als niks gefixt zo te zien,
Nu al bijna een maand de Steamdeck niet aangeraakt. Zelfs met een jaar sabbatical kan ik geen moment vinden om de Steamdeck over de PC of Xbox series X te kiezen. Exact hetzelde als met de Switch dus had het moeten weten.
Nu al bijna een maand de Steamdeck niet aangeraakt. Zelfs met een jaar sabbatical kan ik geen moment vinden om de Steamdeck over de PC of Xbox series X te kiezen. Exact hetzelde als met de Switch dus had het moeten weten.
Het antwoord van steam. Geloof je toch niet dit.NosferatuX schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:40:
Sorry about the previous message. We misunderstood your issue.
Please try retesting the issue with the games while your Deck is plugged into your original power supply unit (PSU/charger).
To ensure the PSU has power and a good connection, please also try the following:
Unplug and re-plug your PSU from the Steam Deck; wiggle the plug a little to ensure it's plugged in all the way
Try plugging the PSU into a different power outlet if plugging in doesn't help
Try an alternate USB-C PSU if you have one available
Let us know if you still see the same issue with the games, or not.
Steam Support
Barry
Maar, heb je dat geprobeerd?NosferatuX schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:32:
[...]
Het antwoord van steam. Geloof je toch niet dit.
Please try retesting the issue with the games while your Deck is plugged into your original power supply unit (PSU/charger).
To ensure the PSU has power and a good connection, please also try the following:
Unplug and re-plug your PSU from the Steam Deck; wiggle the plug a little to ensure it's plugged in all the way
Steam Support
Barry
Misschien even een stapje terug nemen en je realiseren dat support gewoon niet op het niveau zit wat je misschien verwacht..NosferatuX schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:32:
[...]
Het antwoord van steam. Geloof je toch niet dit.
Steam Support
Barry
Bij Nintendo zou je waarschijnlijk nog het advies krijgen om je cartridge schoon te maken als je digitale aankoop het niet doet.
Ik ben bang dat dit gewoon wat tijd nodig gaat hebben, je zag dat 3.3 issues had met stutters die uiteindelijk snel opgelost waren.
Dit gaat ongetwijfeld ook opgelost worden, tot die tijd dan helaas maar een andere game spelen.
OT:
Eergisteren zijn mijn Gulikit sticks binnen gekomen, eigenlijk een stuk sneller dan verwacht. (Bij AliExpress gekocht)
De installatie viel al met al nog wel mee maar het kalibratie process van die sticks ben ik niet bepaald over te schrijven.
Er zit een fysieke knop op de sticks om het kalibratie process “makkelijk” te maken en dat zou het ook ongetwijfeld zijn als het werkte maar dat deed het bij mij helaas niet.
De linker stick stond wel mooi in het midden (op x:0 en y:0) maar de rechter stick had een afwijking.
Volgens de instructies moet je dan de positie van de stick bekijken en de stick handmatig op een bepaalde positie zetten vanaf het middelpunt en de huidige positie en dan de knop weer indrukken.. geen idee wie dat kan doen maar ik in ieder geval niet want ik heb maar 2 handen en de stick ging ook niet terug naar 0,0.
Uiteindelijk op iFixit deze guide gevonden maar deze lijkt niet meer up-to-date te zijn..
Nadat ik het commando in de konsole heb ingevoerd gebeurde er namelijk helemaal niks bij mij.
Op Reddit aan het zoeken gegaan en daar gelukkig de oplossing gevonden om het calibratie process te starten.
Na deze kalibratie staan beide sticks netjes in het midden en staat mijn deadzone op 2000 voor beide.I only had /usr/bin/thumbstick_cal, and it wasn't marked executable. I copied it to /tmp, ran chmod +x /tmp/thumbstick_cal, then ran /tmp/thumbstick_cal and followed the directions. This fixed the wrong center point on my left thumb stick that I was struggling with.
Soms lijkt de stick tijdens de test wel een soort ghosting te hebben waarbij de stick op een random positie staat maar in game heb ik dat nog niet ervaren.
Reden voor de installatie was eigenlijk gewoon puur omdat het kan, ik had geen drift of ander issue met m’n sticks.
Wel merk ik dat links en rechts nu dezelfde ‘feel’ hebben terwijl de linker stick eerst minder smooth was dan de rechter en daar ben ik erg blij mee.
Hiernaast is het ook gewoon een feit dat Valve support van digitale zaken én zeer incidentele index/controller/link support issues gaat naar ineens full force leveren van hardware en alles wat daar bij komt kijken. Ik denk dat ze met man en macht proberen 95% v.d. vragen af te doen met scripts wat ook prima kan werken én net voor die ene 5% goed moeten doorhebben dat er echt wat speelt wat niet met de standaardoplossingen op te lossen is.Evernote schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:38:
Misschien even een stapje terug nemen en je realiseren dat support gewoon niet op het niveau zit wat je misschien verwacht..
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik had een reservering staan voor de 512GB versie.. die heb ik een maand geleden verwijderd omdat het me nog te lang wachten was en ik begon te twijfelen of ik de Steam Deck wel zou gaan gebruiken. M'n Switch ligt ook voornamelijk stof te vergaren namelijk.
Nu heb ik bij een maat van me een Steam Deck in de handen gehad en nu begint het me weer te jeuken. Echter gezien de vele 'SSD upgrade' videos online twijfel ik nu of ik de 64GB versie moet kopen en deze moet upgraden of dat ik toch voor de 512GB versie ga. Het geëtste glas lijkt me wel erg fijn.. maar of dat de meerprijs van ruim €250,00 waard is betwijfel ik.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is de 'premium etched glas' versie het echt waard t.o.v. het 'normale' glas?
Nu heb ik bij een maat van me een Steam Deck in de handen gehad en nu begint het me weer te jeuken. Echter gezien de vele 'SSD upgrade' videos online twijfel ik nu of ik de 64GB versie moet kopen en deze moet upgraden of dat ik toch voor de 512GB versie ga. Het geëtste glas lijkt me wel erg fijn.. maar of dat de meerprijs van ruim €250,00 waard is betwijfel ik.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is de 'premium etched glas' versie het echt waard t.o.v. het 'normale' glas?
Mocht je achteraf toch extreem balen kan je hem altijd voor €100 bij iFixit kopen:Scorpio616 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:58:
Ik had een reservering staan voor de 512GB versie.. die heb ik een maand geleden verwijderd omdat het me nog te lang wachten was en ik begon te twijfelen of ik de Steam Deck wel zou gaan gebruiken. M'n Switch ligt ook voornamelijk stof te vergaren namelijk.
https://eustore.ifixit.com/products/steam-deck-512gb-screen
Met upgraden van de ssd heb ik geen ervaring, maar wat betreft het 'premium' glas kan ik je vertellen dat een anti glare folie vrijwel hetzelfde effect heeft. Ik heb een 256GB versie met folie, een vriend heeft de 512. We hebben ze naast elkaar gehouden op dezelfde settings en game, zowel binnen als buiten in volle zon. IMO is dat dus echt de meerprijs niet waard tenzij je om 1 of andere reden koste wat het kost géén folie op je scherm wil.Scorpio616 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:58:
Met dank aan @sassymousasi (Huaying fan van overgenomen) ben ik van de Delta-fan af! De update van mei die de 40 hertz-instelling en een stiller ventilatorprofiel introduceerde maakte het al een flink stuk beter, maar bij de zwaardere games op 12+ Watt verbruik kwam de irritante pieptoon toch nog flink naar voren.
De instructies van iFixit waren kristalhelder, met mooie aanvullingen in de reacties. Het moeilijkste was de behuizing open krijgen. Vanaf de onderkant (tip in de reacties) lukte het me maar je ziet en voelt het wel in het plastic langs de rand helaas. Verder was het allemaal simpel, wat schroefjes en wat tape.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CQy9RURFYiS6eoWOrPNMZGHn.jpg?f=user_large)
De pricewatch: iFixit Pro Tech Toolkit was zoals altijd een perfecte set gereedschap.
De instructies van iFixit waren kristalhelder, met mooie aanvullingen in de reacties. Het moeilijkste was de behuizing open krijgen. Vanaf de onderkant (tip in de reacties) lukte het me maar je ziet en voelt het wel in het plastic langs de rand helaas. Verder was het allemaal simpel, wat schroefjes en wat tape.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CQy9RURFYiS6eoWOrPNMZGHn.jpg?f=user_large)
De pricewatch: iFixit Pro Tech Toolkit was zoals altijd een perfecte set gereedschap.
Heb het zelf al opgelost maar het is 100% een issue bij Valve
De Steam Deck ondersteunt nu ook Joy-cons
waarschijnlijk simpel om te doen, maar toch een power-move van Valve.
Over de Switch gesproken. Iemand anders heeft de grafische settings van Doom Eternal tussen de Switch en de Deck vergeleken. Het verschil is groter dan je denkt, even een klein voorbeeldje, bovenste is de Switch:
Over de Switch gesproken. Iemand anders heeft de grafische settings van Doom Eternal tussen de Switch en de Deck vergeleken. Het verschil is groter dan je denkt, even een klein voorbeeldje, bovenste is de Switch:

[ Voor 39% gewijzigd door XanderDrake op 06-08-2022 21:54 ]
Zo, de vakantie is begonnen. Benieuwd of ik mn SD ga gebruiken. Lees dat een aantal van jullie hem al weg hebben gedaan. Mijne ligt ook alweer een tijdje stof te happen (naast de switch) maar ik hoop nog gegrepen te worden door een goede controller game.
Alhoewel FPS seizoen er ook aan komt. MW II op de SD….
Alhoewel FPS seizoen er ook aan komt. MW II op de SD….
Fijn dat m’n fannetje goed terecht is gekomen, enjoy!jacobras schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:41:
Met dank aan @sassymousasi (Huaying fan van overgenomen) ben ik van de Delta-fan af! De update van mei die de 40 hertz-instelling en een stiller ventilatorprofiel introduceerde maakte het al een flink stuk beter, maar bij de zwaardere games op 12+ Watt verbruik kwam de irritante pieptoon toch nog flink naar voren.
[Afbeelding]
De Steam Deck is echt veel leuker als je niet constant naar dat gejank van die Delta fan hoeft te luisteren.
Gisteren nog even gecheckt. Ik heb de TDP echt op 8 Watt gelimiteerd en haal daarmee de 40fps inderdaad niet super strak. Veel settings wel aan de lage kant maar ben hier wel tevreden over, niet eens zozeer om de batterij maar meer op de fan en warmteproductie die ik hiermee lekker laag hou.Tadango schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:21:
[...]
Dat vermoeden had ik alIk wil graag nog een goede kwaliteit overhouden (het spel is dat waard
) en 30fps speelt eigenlijk heerlijk, dus dat is mijn compromis.
Ik heb ook nog getest en 40Fps speelt echt wel lekkerder maar dat merk ik vooral als ik schakel. Als ik een tijdje op 30Fps speelt merk ik het niet meer. Als ik met mijn grafische instellingen op 40Fps speel zit ik op 23-24W totaal, en dat is niet leuk qua speeltijd en fan geluid. Op 30Fps zit het rond de 15-16W en dat is goed te doen. Grafisch wil ik niet minder want soms is het gewoon prachtig om even rond te kijken. Het verbaasd me na 100 uur nog steeds hoe mooi het er uit ziet zo portable. Heerlijk dat we alles zo kunnen instellen na onze persoonlijke voorkeuren, dat is echt geweldigRhaegar1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Gisteren nog even gecheckt. Ik heb de TDP echt op 8 Watt gelimiteerd en haal daarmee de 40fps inderdaad niet super strak. Veel settings wel aan de lage kant maar ben hier wel tevreden over, niet eens zozeer om de batterij maar meer op de fan en warmteproductie die ik hiermee lekker laag hou.
Helemaal eens. Ik ben gewend aan een ultrawide en gamen daarop is heerlijk maar het voordeel met zo een klein scherm is dat je naast de settings de resolutie behoorlijk naar beneden kan schroeven zonder dat dat vreselijk hinderd.Tadango schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:54:
[...]
Ik heb ook nog getest en 40Fps speelt echt wel lekkerder maar dat merk ik vooral als ik schakel. Als ik een tijdje op 30Fps speelt merk ik het niet meer. Als ik met mijn grafische instellingen op 40Fps speel zit ik op 23-24W totaal, en dat is niet leuk qua speeltijd en fan geluid. Op 30Fps zit het rond de 15-16W en dat is goed te doen. Grafisch wil ik niet minder want soms is het gewoon prachtig om even rond te kijken. Het verbaasd me na 100 uur nog steeds hoe mooi het er uit ziet zo portable. Heerlijk dat we alles zo kunnen instellen na onze persoonlijke voorkeuren, dat is echt geweldig
het blijft aardig absurd voor mensen uit de OG Gameboy generatie dat je met een handheld dit soort AAA games vloeiend kan spelen.
Yeah dit heb ik ook met Apex legends. Het is een snelle Shooter dus 30fps is teveel van het goede, maar 50 is amper te onderscheiden van 60. Het scheelt wel veel stroom en hitte: 17 watt versus 23 watt. Net die 10-15% lagere fps en je kan een klein uur langer spelenTadango schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:54:
Als ik met mijn grafische instellingen op 40Fps speel zit ik op 23-24W totaal, en dat is niet leuk qua speeltijd en fan geluid. Op 30Fps zit het rond de 15-16W en dat is goed te doen. Grafisch wil ik niet minder want soms is het gewoon prachtig om even rond te kijken.
Ondertussen zijn 4500 spellen geoormerkt als verified of playable.
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2022 11:35 ]
Hierboven had jacobras het over dat hij oneffenheden in zijn SD voelt na het openen van de SD voor het upgraden van de SSD. Zelf wil ik dit uiteindelijk ook gaan doen, het liefst zo net mogelijk zonder de Deck te beschadigen.
Zijn er wellicht nog mensen met tips om niet het plastic te beschadigen bij het openen van de Deck?
Zijn er wellicht nog mensen met tips om niet het plastic te beschadigen bij het openen van de Deck?
Voorzichtig doen en geen harde gereedschappen gebruiken. Ik neem altijd een oud pasje, die beschadigd de behuizing normaal niet. Neem ook je tijd en probeer verschillende plekken om te kijken waar het het beste begint (bij de triggers normaal).michaelw1998 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:32:
Hierboven had jacobras het over dat hij oneffenheden in zijn SD voelt na het openen van de SD voor het upgraden van de SSD. Zelf wil ik dit uiteindelijk ook gaan doen, het liefst zo net mogelijk zonder de Deck te beschadigen.
Hmm. Gister had ik voor het eerst dat ik een tikkeltje irritatie had richting mij Steam Deck en mijn keuze voor het 64GB model en niet een RMA aan te vragen voor de vibratie motor:
Eindelijk komen er nieuwe goedkope én goede 2230 formaat SSDs op de markt. Op Reddit heeft er iemand een review geschreven over de GIONEDA 1TB versie:

Hij heeft hem getest en doet het heel goed, extreem snel. Je moet de RF shielding opnieuw tapen, maar dat is verder geen probleem. Voor $125 incl verzending is het wel een redelijke oplossing, maar hopelijk komt deze snel naar Aliexpress of Amazon, dan zal de prijs ook wel dalen.
- Ik wilde weer eens een nieuw spel proberen en kwam in mijn backlog L.A Noire tegen. Ten eerste draait hij niet echt lekker: 30fps zonder opties tot hoger en op medium quality verbruikte mijn Deck alsnog 18 watt. Nogal maf gezien de leeftijd van het spel. Tweede grote probleem: dit spel maakt veel gebruik van controller vibratie, het is zelfs game-breaking want je kan geen clue's vinden die het verhaal verder brengen! Ik voel dus amper iets. Ik ga vanavond nog eens proberen om mijn vinger op de touchpad te houden en kijken of dat helpt, maar anders kan ik dit spel niet spelen op mijn Deck
- Nou, dan maar weer terug naar Apex Legends. Gister nieuwe update uitgekomen, leuk 20 gb downloaden... Prima, ik speel even iets anders tot hij klaar is. NOPE! Bijna alles staat op de MicroSD kaart, wat betekend dat je óf kan downloaden en installeren óf gamen. Niet tegelijkertijd, daar is geen I/O bandbreedte voor, draait extreem slecht... Dus ben ik maar wat anders gaan doen.
Eindelijk komen er nieuwe goedkope én goede 2230 formaat SSDs op de markt. Op Reddit heeft er iemand een review geschreven over de GIONEDA 1TB versie:

Hij heeft hem getest en doet het heel goed, extreem snel. Je moet de RF shielding opnieuw tapen, maar dat is verder geen probleem. Voor $125 incl verzending is het wel een redelijke oplossing, maar hopelijk komt deze snel naar Aliexpress of Amazon, dan zal de prijs ook wel dalen.
De bouw kwaliteit zal iets afwijken per device maar ik lees dat veel mensen de Deck openen vanaf de bovenkant, dit is de makkelijkste manier maar toen ik dit zelf deed bij m’n vorige Steam Deck sloot de behuizing boven niet meer mooi aan.michaelw1998 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:32:
Bij m’n huidige Steam Deck heb ik de fans en de sticks vervangen en het apparaat al te vaak open gehad.
Hierbij heb ik de iFixit handleiding gevolgd en het apparaat aan de zijkant geopend.
Mijn Steam Deck is nu niet van nieuw te onderscheiden en ik heb geen scherpe randjes omdat de behuizing niet meer goed aansluit.
Voorzichtig was ik ook en ik heb alleen de plastic plectrum-openers van iFixit gebruikt. Heb er tijdens het spelen geen last van trouwens maar het is wel jammer dat-ie niet meer helemaal puntgaaf is. Het zijn maar een paar plekjes aan de zijkant, maar toch.Tadango schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
Voorzichtig doen en geen harde gereedschappen gebruiken. Ik neem altijd een oud pasje, die beschadigd de behuizing normaal niet. Neem ook je tijd en probeer verschillende plekken om te kijken waar het het beste begint (bij de triggers normaal).
Vandaag is er een nieuwe update uit voor specifiek de Steam client van de Deck, dus niet SteamOS. Het zit vooralsnog in het Beta kanaal.
Eindelijk gaan ze eens werk maken van de offline speel en gebruikservaring. Ik speel af en toe offline want ik zit dan in de trein, in het park of in de auto. Het werkt maar half, ik heb regelmatig dat cloudsaves niet aankomen, dat speeltijd of achievements niet worden geregistreerd of dat hij ongevraagd in Offline modus komt en niet normaal meer verbinding kan maken met internet zonder een reboot. Al met al niet chill.
Nu hebben ze de een paar van deze problemen serieus aangepakt, zo te zien
Eindelijk gaan ze eens werk maken van de offline speel en gebruikservaring. Ik speel af en toe offline want ik zit dan in de trein, in het park of in de auto. Het werkt maar half, ik heb regelmatig dat cloudsaves niet aankomen, dat speeltijd of achievements niet worden geregistreerd of dat hij ongevraagd in Offline modus komt en niet normaal meer verbinding kan maken met internet zonder een reboot. Al met al niet chill.
Nu hebben ze de een paar van deze problemen serieus aangepakt, zo te zien
VibrantDeck Plugin
Er is een community plugin beschikbaar die het mogelijk maakt om de kleur saturatie van je scherm aan te passen zodat de kleuren wat minder flets zijn op de Steam Deck.
Hieronder instructies om deze te werkend te krijgen.
Er is een community plugin beschikbaar die het mogelijk maakt om de kleur saturatie van je scherm aan te passen zodat de kleuren wat minder flets zijn op de Steam Deck.
1. Go to Settings > System & enable Developer Mode
2. Navigate to Settings > Developer & enable CEF Remote Debugging then restart your Steam Deck
3. Switch to Desktop Mode & open Konsole
4. Run the following command:
`curl -L https://github.com/SteamD...ist/install_prerelease.sh | sh`
If you can't run the command, set a password by running `passwd` then run the command again
5. Switch back to Gaming Mode & restart your Steam Deck
6. Open the Quick Access Menu \[... button\] - you should now see a plug icon
7. Click that and navigate to the store [shopping cart \]
8. Install VibrantDeck
[ Voor 3% gewijzigd door Evernote op 17-08-2022 10:07 ]
Damn dat is awesome. Een soort ReShade maar dan zonder dat je geband wordt op sommige spellen. Thanks for sharing!Evernote schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:06:
VibrantDeck Plugin
[...]
Graag gedaan! Ik gebruik het zelf ook en het is wel echt een toffe plugin, het mooie is ook dat je net als performance profiles nu ook saturation profiles hebt met deze plugin.sassymousasi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Damn dat is awesome. Een soort ReShade maar dan zonder dat je geband wordt op sommige spellen. Thanks for sharing!
Je kunt dus gewoon per game je saturatie niveau instellen om het best mogelijke beeld te krijgen.
Dit maakt een geweldig apparaat weer net iets beter

iFixit gaat ook kijken naar vervangers voor de trackpads 

Chill. Ik zelf twijfel of ik mijn Deck moet insturen voor RMA van de trackpads en vibratie... Eerlijk gezegd gebruik ik ze heel weinig, maar het geeft geen goed gevoel dat er iets mis is met mijn Deck..

Chill. Ik zelf twijfel of ik mijn Deck moet insturen voor RMA van de trackpads en vibratie... Eerlijk gezegd gebruik ik ze heel weinig, maar het geeft geen goed gevoel dat er iets mis is met mijn Deck..
Echt weer even een ‘Ik hou van m’n Steam Deck’ momentje hier.
Tijdens het spelen van de game Dinkum moet je soms hout zagen en daarbij moet je hout handmatig op aanvoeren op een cirkelzaag.
Normaliter moet je dan de hele tijd de X knop in blijven drukken om meerdere stukken hout te zagen.
Niet op de Steam Deck!
Even m’n R4 knop geconfigureerd zodat het een X knop is met een turbo functie.
Wat een geweldig apparaat!
Tijdens het spelen van de game Dinkum moet je soms hout zagen en daarbij moet je hout handmatig op aanvoeren op een cirkelzaag.
Normaliter moet je dan de hele tijd de X knop in blijven drukken om meerdere stukken hout te zagen.
Niet op de Steam Deck!
Even m’n R4 knop geconfigureerd zodat het een X knop is met een turbo functie.
Wat een geweldig apparaat!
Nieuwe update is uit voor stable & beta, OS 3.3.1.
Hieronder de changelog, mijn installatie verliep alles behalve vlekkeloos.. maar hij staat erop.
Melding kwam binnen van de update, update werd gedownload en vervolgens moest ik een restart doen.
Vervolgens bleef de Deck hangen op een zwart scherm met een fan die aardig bleef blazen.
Deck daarna uitgezet en weer aan, dezelfde euvel, na een tweede poging werkte het wel.
#stillloveyou
Edit:
Performance in Dinkum is echt velen malen beter, sta hier echt van te kijken!
Thanks Gaben!
Hieronder de changelog, mijn installatie verliep alles behalve vlekkeloos.. maar hij staat erop.
Even eigen ervaring:Note: This update is for the Steam Deck Stable and Beta channels, and includes all the changes that have been tested in the Preview channel. You can opt into this in Settings > System > Steam Update Channel.
- Temporarily reverted RDR2 VRAM workaround to pre-3.3 behavior
- Fixed an issue causing random 0.2s stutter
- Fixed an issue causing performance drops when a UI element appeared on screen if the performance HUD was enabled.
- Improved performance for Forza Horizon 5
Melding kwam binnen van de update, update werd gedownload en vervolgens moest ik een restart doen.
Vervolgens bleef de Deck hangen op een zwart scherm met een fan die aardig bleef blazen.
Deck daarna uitgezet en weer aan, dezelfde euvel, na een tweede poging werkte het wel.
#stillloveyou
Edit:
Performance in Dinkum is echt velen malen beter, sta hier echt van te kijken!
Thanks Gaben!
[ Voor 14% gewijzigd door Evernote op 18-08-2022 13:50 ]
Digital Foundry heeft een gedetailleerde video van Spider-Man Remastered op de Deck, de PS4/PS5 en de Aya Neo.
Zeer boeiend. Het spel is geport door het Nederlandse Nixxes en ze hebben alles uit de kast gehaald! Dit spel heeft de beste Upscale opties tot nu gezien, een combinatie van FSR 2.0 en een image injector (?). Het spel is trouwens CPU limited op de Deck vanwege game data streaming (wat mogelijk ook problemen op levert op een MicroSD...).
Bepaalde settings zoals Crowds, Traffic en Haar resolutie (
) heeft een groot effect op performance op de Deck. Helaas is 40hz te moeilijk om constant te halen, ook op low settings. 30hz werkt wel goed.
Zeer boeiend. Het spel is geport door het Nederlandse Nixxes en ze hebben alles uit de kast gehaald! Dit spel heeft de beste Upscale opties tot nu gezien, een combinatie van FSR 2.0 en een image injector (?). Het spel is trouwens CPU limited op de Deck vanwege game data streaming (wat mogelijk ook problemen op levert op een MicroSD...).
Bepaalde settings zoals Crowds, Traffic en Haar resolutie (

Nu ik zo op vakantie een aantal dagen in de zon ook mijn Deck heb gebruikt. Ben ik toch echt van mening dat ik vermoed dat ik op mijn 512GB geen etched scherm heb. De zogenaamde "blurrige reflectie" waar mensen het over hebben heb ik niet. Ik kan bij wijze van spreken de boektitels lezen via de reflectie van mijn scherm die 4 meter verder staan. Daarom wil ik eigenlijk vergelijken met een andere Steam Deck user. Woont hier iemand in de buurt van de Leiden? Dat ik even langskom om de reflectie te vergelijken? Ik wordt er namelijk stapelgek van.
Ik ben nu nog wel in het buitenland, maar zodra ik thuiskom kan ik even langskomen. Hoeft nog geen 1 minuut te duren!
Mocht het zo zijn dat ik wel een etched scherm heb dan is de 64GB versie die ik heb georderd een goede vervanging want dat etched scherm, mocht die van mij er 1 zijn, heeft in mijn ogen echt 0 meerwaarde. Dan kan je er beter een etched screen protector op doen, werkt stukken beter als ik naar mijn Switch kijk.
Ik ben nu nog wel in het buitenland, maar zodra ik thuiskom kan ik even langskomen. Hoeft nog geen 1 minuut te duren!
Mocht het zo zijn dat ik wel een etched scherm heb dan is de 64GB versie die ik heb georderd een goede vervanging want dat etched scherm, mocht die van mij er 1 zijn, heeft in mijn ogen echt 0 meerwaarde. Dan kan je er beter een etched screen protector op doen, werkt stukken beter als ik naar mijn Switch kijk.
[ Voor 28% gewijzigd door sassymousasi op 19-08-2022 13:44 ]
Het verschil moet in mijn ogen best wel zichtbaar zijn, wat ik tenminste heb gezien op Youtube.sassymousasi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:43:
Nu ik zo op vakantie een aantal dagen in de zon ook mijn Deck heb gebruikt. Ben ik toch echt van mening dat ik vermoed dat ik op mijn 512GB geen etched scherm heb. De zogenaamde "blurrige reflectie" waar mensen het over hebben heb ik niet. Ik kan bij wijze van spreken de boektitels lezen via de reflectie van mijn scherm die 4 meter verder staan. Daarom wil ik eigenlijk vergelijken met een andere Steam Deck user. Woont hier iemand in de buurt van de Leiden? Dat ik even langskom om de reflectie te vergelijken? Ik wordt er namelijk stapelgek van.
Ik kan zeer waarschijnlijk volgende week mijn 512GB reservering verzilveren dus ben heel benieuwd. Ik had achteraf toch liever een 64GB versie gereserveerd, daar heb ik meer dan genoeg aan. Ik twijfel dus nog of ik mijn 512GB reservering komende week ga aanschaffen of niet.
Het probleem is dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:46:
[...]
Het verschil moet in mijn ogen best wel zichtbaar zijn, wat ik tenminste heb gezien op Youtube.
Ik kan zeer waarschijnlijk volgende week mijn 512GB reservering verzilveren dus ben heel benieuwd. Ik had achteraf toch liever een 64GB versie gereserveerd, daar heb ik meer dan genoeg aan. Ik twijfel dus nog of ik mijn 512GB reservering komende week ga aanschaffen of niet.
Als het goed is dan kan ik mijn 512GB reservering volgende week bestellen, dan kan je deze met die van jou vergelijken. Ze zouden dan gelijk moeten zijn aan elkaar.sassymousasi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:35:
[...]
Het probleem is dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
Balen, tot en met 2 weken geleden woonde ik nog in Leidensassymousasi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:43:
Woont hier iemand in de buurt van de Leiden? Dat ik even langskom om de reflectie te vergelijken? Ik wordt er namelijk stapelgek van.
Dat zou echt super zijn!Pierre_nr1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Als het goed is dan kan ik mijn 512GB reservering volgende week bestellen, dan kan je deze met die van jou vergelijken. Ze zouden dan gelijk moeten zijn aan elkaar.
Ah balen dan had ik inderdaad eerder moeten zijnXanderDrake schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:28:
[...]
Balen, tot en met 2 weken geleden woonde ik nog in LeidenMaar nu niet meer...
[ Voor 29% gewijzigd door sassymousasi op 19-08-2022 18:19 ]
Klopt het dat de plugin store na een update weer weg is? Ik had deze toegevoegd maar ik die de plugins nu niet meer....
Had ik ook. Als je de CURL method uitvoert in desktop mode moet je eerst terug naar Gaming mode voordat je een reboot doet. Ik heb dat eerst niet gedaan en toen was het weg. Als je eerst in Gaming mode teruggaat, rebooot en daarna als je hem opstart duurt het even voordat de plugin wordt ingeladen, maar dat gebeurt wel uiteindelijk.Tadango schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:46:
Klopt het dat de plugin store na een update weer weg is? Ik had deze toegevoegd maar ik die de plugins nu niet meer....
Mocht je ruimte te kort komen met alle games... Check dit: https://www.reddit.com/r/..._steam/il7c6c0/?context=3
Mooie guide om je Steam Deck te connecten aan je NAS.
[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 21-08-2022 22:01 ]
Goed bedacht, maar het neemt wel het idee van portabiliteit weg.Qunix schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:59:
Mocht je ruimte te kort komen met alle games... Check dit: https://www.reddit.com/r/..._steam/il7c6c0/?context=3
Verder:
Ik denk dat een systemd automount op user niveau een stuk beter zou kunnen werken, op een manier ingericht dat je geen wachtwoord hoeft in te vullen.That should be all! You can try creating an automount using fstab or systemmd to automate things, but I personally had some minor annoyances in doing so. I'm still looking into getting it working properly, so I'll report back but maybe you'll have luck.
Lijkt me juist top dat je games van 50+ GB niet op de interne opslag gooit, heb je onderweg meer keuzeThe Zep Man schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:44:
[...]
Goed bedacht, maar het neemt wel het idee van portabiliteit weg.
Mmm, ik vraag mij af hoe goed je kan 'streamen' met een gekoppelde netwerkshare over een WireGuard VPN over een 5G verbinding.Evernote schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:05:
Lijkt me juist top dat je games van 50+ GB niet op de interne opslag gooit, heb je onderweg meer keuze
Zo bedoel ik het niet, als je die grote games niet lokaal opslaat kun je meer kleinere games op je Steam Deck kwijtThe Zep Man schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Mmm, ik vraag mij af hoe goed je kan 'streamen' met een gekoppelde netwerkshare over een WireGuard VPN over een 5G verbinding.
Ik heb net een mail dat ik de 64gb kan bestellen maar twijfel juist of ik niet voor de 512gb moeten wachten.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:46:
[...]
Het verschil moet in mijn ogen best wel zichtbaar zijn, wat ik tenminste heb gezien op Youtube.
Wat was je reden om de 512 niet te nemen (behalve opslag/ prijs)?
Life is too short to drive boring cars
Het scherm. Ik heb een 256GB versie gehad en het scherm spiegelde enorm, ik had daar best veel last van.SirLct schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Ik heb net een mail dat ik de 64gb kan bestellen maar twijfel juist of ik niet voor de 512gb moeten wachten.
Wat was je reden om de 512 niet te nemen (behalve opslag/ prijs)?
Maar een 64GB en dan een 512GB/1TB 2230 SSD inbouwen is ook een interessante optie. En met een ''matte' screenprotector. Dat scheelt toch weer zo'n €150,-.
Ik heb een reservering staan voor een 512GB en een 64GB, ik ben er nog niet uit.
Maar hoor ook rare verhalen over de schermen van de 512gb?Pierre_nr1 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
Het scherm. Ik heb een 256GB versie gehad en het scherm spiegelde enorm, ik had daar best veel last van.
Maar een 64GB en dan een 512GB/1TB 2230 SSD inbouwen is ook een interessante optie. En met een ''matte' screenprotector. Dat scheelt toch weer zo'n €150,-.
Ik heb een reservering staan voor een 512GB en een 64GB, ik ben er nog niet uit.
Kost de ssd en schermprotector maar 100 euro? Dacht dat zo'n 2230 nogal aan de prijs is.
Life is too short to drive boring cars
Een 512GB 2230 SSD kun je makkelijk voor minder dan 100 euro vinden op eBay, meestal zijn dat SSDs die uit laptops gehaald zijn om te upgraden, vaak van zakelijke laptops, en dan zijn die haast nieuw. Nieuw vind je ze inderdaad niet goedkoper dan 100 euro, ze worden vooral aan OEMs geleverd, aan consumenten market men vooral 2280 SSDs. Al kan dat nu wel gaan veranderen.SirLct schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Maar hoor ook rare verhalen over de schermen van de 512gb?
Kost de ssd en schermprotector maar 100 euro? Dacht dat zo'n 2230 nogal aan de prijs is.
Een matte screen protector zal niet veel kosten, al is dat in mijn ogen toch niet hetzelfde. Ik gebruik zelf geen screen protectors omdat ik het altijd blijf zien, of ik kan het niet laten er dan aan te pulken.
Maar het geëtste scherm van de 512GB variant is ook niet magisch, ik moet op die van mij nog steeds de helderheid hoog zetten bij veel omgevingslicht en vermijden dat de zon of een lamp er recht schijnt.
Met die 'rare' verhalen bedoel je vast de bubbels die op sommige 512GB versies verschijnen. Dat blijkt inderdaad zo te zijn maar het zijn maar kleine aantallen die dit probleem hebben. Een paar uurtjes in de zon lijkt het te kunnen verhelpen, en anders een RMA. Ik maak me daar geen zorgen over.SirLct schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Maar hoor ook rare verhalen over de schermen van de 512gb?
Een 512GB 2230 SSD kost zo'n €80,-.op Ebay, maar de 1TB zijn nog erg duur. En een screenprotector zo rond de €20,-. Dus praten we over een meerprijs van €100,-. De 64GB wordt dan €519,- in dat geval, en dat scheelt toch €160,- wat best veel is. Daar kan je een hoop games voor kopen
Ik verwacht dat ik de 64GB en de 512GB reserveringen binnen 2 weken kan aanschaffen. Ik ben er zelf nog niet uit.
@MacPoedel benoemt de nadelen van een 512GB versie scherm. Die zijn er dus ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Pierre_nr1 op 22-08-2022 15:07 ]
Achteraf had ik zelf liever de 64GB gekozen (als 512GB eigenaar)
De redenen hiervoor zijn eigenlijk hierboven ook al genoemd, het scheelt een hoop geld als je zelf de SSD vervangt door een 512GB model.
Daarnaast heeft het 'etched' scherm van de 512GB model maar weinig meerwaarde t.o.v. een screenprotector.
Mijn oorspronkelijke redenering was dat ik eigenlijk mijn Steam Deck niet wilde open schroeven en ik was daarom voor het 512GB model gegaan. (bestelling lang voordat er details bekend waren geplaatst)
Inmiddels heb ik mijn Steam Deck al een aantal maanden in huis en heb ik ondertussen de verschrikkelijke Delta fan vervangen door een Huaying fan en de standaard thumbsticks heb ik vervangen door de Gulikit sticks met hall sensoren..
Die SSD vervangen was dan ook weinig meerwerk geweest en een screenprotector plakken is ook zo gedaan.
Het geld dat je bespaard door 't zelf te doen is best aanzienlijk, daar kun je een hoop leuke dingen mee doen.
De redenen hiervoor zijn eigenlijk hierboven ook al genoemd, het scheelt een hoop geld als je zelf de SSD vervangt door een 512GB model.
Daarnaast heeft het 'etched' scherm van de 512GB model maar weinig meerwaarde t.o.v. een screenprotector.
Mijn oorspronkelijke redenering was dat ik eigenlijk mijn Steam Deck niet wilde open schroeven en ik was daarom voor het 512GB model gegaan. (bestelling lang voordat er details bekend waren geplaatst)
Inmiddels heb ik mijn Steam Deck al een aantal maanden in huis en heb ik ondertussen de verschrikkelijke Delta fan vervangen door een Huaying fan en de standaard thumbsticks heb ik vervangen door de Gulikit sticks met hall sensoren..
Die SSD vervangen was dan ook weinig meerwerk geweest en een screenprotector plakken is ook zo gedaan.
Het geld dat je bespaard door 't zelf te doen is best aanzienlijk, daar kun je een hoop leuke dingen mee doen.
Bij de 64GB versie was het voor Valve "pijnlijk" om dat prijspunt te halen. Het is naïef van me, maar ik hoop dat het grote aantal 512GB bestellingen Valve (en concurrenten) toch iets meer aanzet om de markt te blijven ontwikkelen omdat er toch wat meer marge zit op die modellen. Een bedrijf dat geen andere lucratieve bron van inkomsten heeft zoals Steam voor Valve, kan dit niet aan €420 verkopen.Pierre_nr1 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
Met die 'rare' verhalen bedoel je vast de bubbels die op sommige 512GB versies verschijnen. Dat blijkt inderdaad zo te zijn maar het zijn maar kleine aantallen die dit probleem hebben. Een paar uurtjes in de zon lijkt het te kunnen verhelpen, en anders een RMA. Ik maak me daar geen zorgen over.
Een 512GB 2230 SSD kost zo'n €80,-.op Ebay, maar de 1TB zijn nog erg duur. En een screenprotector zo rond de €20,-. Dus praten we over een meerprijs van €100,-. De 64GB wordt dan €519,- in dat geval, en dat scheelt toch €160,- wat best veel is. Daar kan je een hoop games voor kopen
Ik verwacht dat ik de 64GB en de 512GB reserveringen binnen 2 weken kan aanschaffen. Ik ben er zelf nog niet uit.
Maar ik weet ook wel dat miljardenfirma's geen steun nodig hebben, de echte reden dat ik de 512GB versie heb, was dat het toen niet duidelijk was hoe makkelijk je de SSD kon wisselen. Met die 150 euro had ik toch niets anders gedaan, ik heb er geen game minder door gekocht of activiteit voor gelaten.
Bij de 512GB krijg je nog wel een paar accessoires: een zakje voor de oplader en een doekje om het scherm te poetsen (als brildrager krijg ik er zo toch een aantal elke keer ik een bril koop, maar het is handig altijd iets in de case te hebben tegen vingerafdrukken). De case is ook iets anders, het logo is in kleur (wit en blauw) en de binnenkant is met lichte stof afgewerkt in plaats van donker. Ik vind deze persoonlijk mooier.
[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 22-08-2022 16:08 ]
Snelle vraag: ik heb nu een per-fecte instelling voor Baldur's Gate 1 gemaakt voor mezelf (mouse regions over een deel van het scherm, radial menus, allerlei keybindings op turbo en/of toggle gezet, the works). Hoe krijg ik die direct overgezet naar Baldur's Gate 2? Ik kan de template namelijk wel opslaan voor mezelf en zien in de lijst, maar niks daarvan als ik Baldur's Gate 2 open.
Edit: ook een echte tip is een Windows-game op je pc modden en dan gewoon de files vervangen op je Deck. Heeft nu al bij meerdere games gewerkt. Bij Baldur's Gate eerst niet, maar toen kwam ik erachter dat daar een Linux-versie van is. Gewoon even Proton 6 selecteren in de instellingen en hij vervangt je installatie met een Windows-variant. Hoppa.
Edit: ook een echte tip is een Windows-game op je pc modden en dan gewoon de files vervangen op je Deck. Heeft nu al bij meerdere games gewerkt. Bij Baldur's Gate eerst niet, maar toen kwam ik erachter dat daar een Linux-versie van is. Gewoon even Proton 6 selecteren in de instellingen en hij vervangt je installatie met een Windows-variant. Hoppa.
[ Voor 31% gewijzigd door ap3nr0ts op 22-08-2022 16:29 ]
Ik heb geen medelijden met Valve, ik ben er zeker van dat ze er niet slechter van worden.MacPoedel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:02:
[...]
Bij de 64GB versie was het voor Valve "pijnlijk" om dat prijspunt te halen. Het is naïef van me, maar ik hoop dat het grote aantal 512GB bestellingen Valve (en concurrenten) toch iets meer aanzet om de markt te blijven ontwikkelen omdat er toch wat meer marge zit op die modellen. Een bedrijf dat geen andere lucratieve bron van inkomsten heeft zoals Steam voor Valve, kan dit niet aan €420 verkopen.
Maar ik weet ook wel dat miljardenfirma's geen steun nodig hebben, de echte reden dat ik de 512GB versie heb, was dat het toen niet duidelijk was hoe makkelijk je de SSD kon wisselen. Met die 150 euro had ik toch niets anders gedaan, ik heb er geen game minder door gekocht of activiteit voor gelaten.
Bij de 512GB krijg je nog wel een paar accessoires: een zakje voor de oplader en een doekje om het scherm te poetsen (als brildrager krijg ik er zo toch een aantal elke keer ik een bril koop, maar het is handig altijd iets in de case te hebben tegen vingerafdrukken). De case is ook iets anders, het logo is in kleur (wit en blauw) en de binnenkant is met lichte stof afgewerkt in plaats van donker. Ik vind deze persoonlijk mooier.
Ik heb voor mezelf besloten om toch maar voor de 64GB te gaan. Ondanks dat ik volgende week waarschijnlijk een 512GB kan bestellen. Het prijsverschil is gewoon te groot.
Valve verdient 30 tot 25% van elke verkochte game op steam. Los van emulators en andere stores, gok ik dat de deck een aardige stimulans heeft gegeven aan aankopen op steam. Medelijden is denk ik niet nodigPierre_nr1 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
Ik heb geen medelijden met Valve, ik ben er zeker van dat ze er niet slechter van worden.
Ik heb voor mezelf besloten om toch maar voor de 64GB te gaan. Ondanks dat ik volgende week waarschijnlijk een 512GB kan bestellen. Het prijsverschil is gewoon te groot.
Nee totaal niet nodig. De PR en reclame die de Deck maakt voor Valve is veel meer waard dan elk verlies dat de 64gb versie zou maken. Elke keer als een vriend of kennis mijn 64gb vast heeft, ermee speelt, vragen ze "wat kost dat?". Ik zeg dan steevast iets meer dan 400€ en ze kijken me met grote ogen aan. Dat soort "good vibe" reclame is eindeloos veel waard.Karbunkel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:06:
[...]
Valve verdient 30 tot 25% van elke verkochte game op steam. Los van emulators en andere stores, gok ik dat de deck een aardige stimulans heeft gegeven aan aankopen op steam. Medelijden is denk ik niet nodig
Oh dat is mooi om te weten. Ik wil graag de skins voor Automobilista 2 ook gebruiken op de SD.ap3nr0ts schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:27:
Moet je ze dan via een browser op je SD downloaden? Of kun je de SD aan je pc hangen en dan erheen browsen via Win Verkenner?
Ik gebruik zelf een combinatie van mijn Google Drive en FileZilla. Baldur's Gate en Cold Steel zijn bijvoorbeeld maar 2-12GB per game. Dat is via glasvezel best snel over te zetten. Puur een kwestie van in die Dolphin-verkenner de boel vervangen. Je moet alleen even de juiste mapjes weten te vinden.MarcoM schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Oh dat is mooi om te weten. Ik wil graag de skins voor Automobilista 2 ook gebruiken op de SD.
Moet je ze dan via een browser op je SD downloaden? Of kun je de SD aan je pc hangen en dan erheen browsen via Win Verkenner?
Als je installatie tijd wilt besparen zou Resilio Sync of Syncthing ook een oplossing kunnen zijn.
Op je NAS heb je een folder waar alle geïnstalleerde versies van je games staan.
Op je steam deck alleen de games die je actief aan t spelen bent.
Deze folder op steam deck en NAS zijn aan elkaar gekoppeld
En met selective sync bepaal je wel sub-folders gesynced moeten worden met de steam deck,
Een redelijk geautomatiseerd proces.
/edit oh kijk, ben niet de eerste die hier aan denkt
https://www.reddit.com/r/...esilio_sync_to_sync_game/
Op je NAS heb je een folder waar alle geïnstalleerde versies van je games staan.
Op je steam deck alleen de games die je actief aan t spelen bent.
Deze folder op steam deck en NAS zijn aan elkaar gekoppeld
En met selective sync bepaal je wel sub-folders gesynced moeten worden met de steam deck,
Een redelijk geautomatiseerd proces.
/edit oh kijk, ben niet de eerste die hier aan denkt
https://www.reddit.com/r/...esilio_sync_to_sync_game/
[ Voor 14% gewijzigd door ido_nl op 23-08-2022 19:07 ]
Iermand ervaring met Homeworld Remastered op de SD? Is nu in de aanbieding, staat op mijn wishlist, maar vraag me af of deze fijn speelt op de SD. En heb zelf geen SD op dit moment nog.
Dan wacht je toch even rustig af?maartend schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:43:
Iermand ervaring met Homeworld Remastered op de SD? Is nu in de aanbieding, staat op mijn wishlist, maar vraag me af of deze fijn speelt op de SD. En heb zelf geen SD op dit moment nog.
op allkeyshop kan je opnieuw de goedkoopste keys krijgen mocht je toch willen aanschaffen.
Ik heb League of Legends eindelijk werkend gekregen. Zonder het hoeven aan te passen van het read only file systeem van Steam OS. Dus hij wordt niet na elke update ongedaan gemaakt. Heeft een klein beetje voeten in de aarde, maar mocht je graag League on the go willen spelen, hier is de oplossing:
Ik had in eerste instantie wat problemen met het launchen van de LoL.sh file, kreeg een error dat het niet bestond. Even opnieuw aanmaken als je alle voorgaande stappen hebt gedaan mocht dat bij jou ook zo zijn!1.) Go to Desktop mode and download Bottles and ProtonUp-Qt from the Discovery store
2.) Launch ProtonUp-Qt and get the newest GE 7-29 version
3.) Launch Bottles and let it set up, when done create a new gaming bottle and name it (exactly with upper and lower cases) LoL
4.) After the Bottle is created, open it
5.) Go to League of Legends website and download the Windows installer
6.) In Bottles click on "Run Executable" and find the League installer then proceed like if you were installing in Windows. Once the game client opens it will start to download the game and you have an option to Log In... DONT Log In yet! Let the game download and then close the client.
7.) Go to this Github page and download the latest Lutris GE LoL version https://github.com/GloriousEggroll/wine-ge-custom/releases
(right now it is wine-lutris-ge-lol-7.14-1-x86_64.tar.xz)
8.) When downloaded, just right click it and extract it to a folder
9.) Go to your Home directory and create a folder there with a name wine then copy the extracted folder into it
10.) Now go to the Home directory and create a new text documment and name it LoL.sh
11.) Open the document and copy this script in. I don't know if it matters or not but just in case make sure that after you copied in the script it starts from the 1st line.
code:
1 2 3 #!/bin/bash WINEPREFIX=/home/deck/.var/app/com.usebottles.bottles/data/bottles/bottles/LoL /home/deck/wine/lutris-ge-lol-7.14-1-x86_64/bin/wine /home/deck/.var/app/com.usebottles.bottles/data/bottles/bottles/LoL/drive_c/Riot\ Games/Riot\ Client/RiotClientServices.exe --launch-product=league_of_legends --launch-patchline=live
12.) Save the document then close it.[/code]
13.) Right click the LoL.sh and go to Properties then the 2nd tab on the top (Permissions) and there should be a checkmark to make the file into an executable. Check it and save it and then close the properties.
14.) Now double click the LoL.sh and it should ask you if you want to Execute it, 1st check "Do not ask again" and then click Execute. Right away you should get a pop up from Wine to install some extra stuff, just confirm whenever prompted.
15.) Just wait until step 14 is done it may take a while and then the League client should open. Log In and SAVE your Log In information so it does automaticaly next time. Everything should be quite slow so be patient but don't try to turn on the game after Log In, just close the client after Log In. (its possible the client will crash so you don't have to close it, it's fine)
16.) Right click LoL.sh and click on "Add to Steam library" then switch back to Game mode.
17.) Go to your non-Steam part of the Library and open the LoL.sh but don't launch it yet. Instead go to Options (the cogwheel on right side from Play) then Properties then Compatibility then check "Force the use of a specific Steam Play compatibility tool" and select GE-Proton7-29.
20.) Launch the LoL.sh from game mode, game should work now. It will take quite a while to load into the client for the first time so be patient. It took me maybe 5min for the 1st load (may be due to my Deck being factory restarted and Proton had to download and install some stuff).
Hij is nu voor zo ongeveer dezelfde prijs via steam, dik 90% korting. Dus dan liever via steam altijd.sassymousasi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Dan wacht je toch even rustig af?
op allkeyshop kan je opnieuw de goedkoopste keys krijgen mocht je toch willen aanschaffen.
ach. aangeschaft. Werkt het nu niet, dan straks wel. Wordt officeel niet ondersteund. Maar dat zegt ook al niks meer
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 24-08-2022 10:21 ]
Ah ja dat begrijp ik wel. Wat je kan doen is even op protondb kijken, een snelle check laat zien dat het werkt volgens de users. Officieel inderdaad niet ondersteund maar dat zegt niets! Bijna alles kan je wel werkend krijgen, behalve als die verdomde Anti Cheat van Epic erin zit.maartend schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:02:
[...]
Hij is nu voor zo ongeveer dezelfde prijs via steam, dik 90% korting. Dus dan liever via steam altijd.
ach. aangeschaft. Werkt het nu niet, dan straks wel. Wordt officeel niet ondersteund. Maar dat zegt ook al niks meer
Ik heb nu bijna alle games onder SteamOS werkend die ik werkend wilde hebben. Alleen PUBG en Hell Let Loose nog niet. Over die laatste hoeft het niet, dat werkt ook onder Windows vrij brak, maar PUBG speelt erg lekker op de Deck. PUBG GET YOUR SHIT TOGETHER
[ Voor 23% gewijzigd door sassymousasi op 24-08-2022 10:30 ]
Vandaag de 64GB versie ontvangen. Prachtig toestel en voelt/ziet er beter uit dan verwacht. Alleen het scherm zelf had voor mij wat groter gemogen (de bezel is redelijk groot). Een 512GB sd kaartje erin en volladen maar 😀 Ideaal om die 5 tot 10 jaar oude games eens terug te spelen.
Heeft iemand een goede desktop configuratie gevonden?
Ik probeer het e.e.a. uit maar vooral het combineren van controls is mij echt een hersenbreker. Ik probeer de knop linksboven (de select knop) om te zetten naar een alt tab, waarbij ik bijv met links boven ingedrukt en dan een andere knop tussen de vensters switch. Maar op de een of andere manier lukt het mij maar niet. Het verveledne is ook dat bij mij telkens de HUD verdwijnt in het configureren van de knoppen, ik zie dus niet wat elke knop doet (bijv. het exporteren en importeren van configs verdwijnt het moment dat ik de desktop configuration open)..
Ik probeer het e.e.a. uit maar vooral het combineren van controls is mij echt een hersenbreker. Ik probeer de knop linksboven (de select knop) om te zetten naar een alt tab, waarbij ik bijv met links boven ingedrukt en dan een andere knop tussen de vensters switch. Maar op de een of andere manier lukt het mij maar niet. Het verveledne is ook dat bij mij telkens de HUD verdwijnt in het configureren van de knoppen, ik zie dus niet wat elke knop doet (bijv. het exporteren en importeren van configs verdwijnt het moment dat ik de desktop configuration open)..
Je kan ook de boot video uiteraard aanpassen. Hier een script:
https://github.com/kageurufu/steamdeck_startup_animations
https://github.com/kageurufu/steamdeck_startup_animations
Weet iemand wat ze denken wat de release date zou kunnen zijn van de SteamDeck 2? Nou heb ik een pre-order voor de 512GB (speel RTs, Football manager) etc en lijkt me handig lekker op bank, onderweg, alleen wil ik het niet als het binnen maanden tot 1 jaar een nieuwe versie kan komen. Me pre-order staat nu voor juli - sep
Ik hoop toch niet dat ze binnen nu en een jaar met een SD2 gaan komen, liever zo lang mogelijk deze ondersteunen zodat je een standaard platform hebt en veel kunt optimaliseren. Tuurlijk hebben we allemaal een wensenlijst voor een volgende versie maar ik zou liever willen dat ontwikkelaars met de SD rekening gaan houden. Wanneer ik kijk wat sommige spellen eruit weten halen (Witcher 3 bijv.) zou hij nog tijden mee kunnen gaan (en dat zonder specifieke SD optimalisaties).
Heb meer hoop op bijv. een 3rd-party scherm/ accu upgrade gedurende de levensduur.
Heb meer hoop op bijv. een 3rd-party scherm/ accu upgrade gedurende de levensduur.
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.