Ik heb hier zojuist een thermische pasta (Thermal Grizzly Kryonaut) en thermische pad (6W/m.K) wissel voor de APU rond.
Waarom?:
Ik heb de Deck nu 2 weken (het is een super ding, dus houd je bestelling vooral aan) maar het was bij mijn exemplaar totaal nutteloos om de wattage limiet hoger dan 13 watt te zetten omdat dat resulteerde in thermal throttling en micro stotters + framedips in veeleisende games. Ook de ventilator kwam qua geluid wel heel erg in de buurt van laptop territorium. Dus hier wilde ik wat aan proberen te doen.
Mogelijke oorzaak/oplossing(en):
De standaard thermische pad voor de APU was duidelijk met de hand geknipt (beetje scheef) en de uitsparing op het hitteschild voor deze thermische pad was behoorlijk groter dan de pad zelf, ik heb de nieuwe thermische pad dus naar grote van deze uitsparing uitgesneden.
Het meest kwalijke was dat er bij het verwijderen van de heatsink nog een aanzienlijk dikke dot thermische pasta in het midden van de die maar ook van de heatsink zelf zat.
(Voor de leken: dit betekent dat de heatsink nauwelijks contact met de die(chip) had en dat heeft een gegarandeerd slecht effect op de koeling.)
Een verklaring kan zijn dat het hitteschild bij mijn Deck vanaf het begin ook een beetje bol naar buiten stond en misschien nooit tegen de thermische pad op de heatsink heeft gedrukt.
Ik heb het voorlopig 'opgelost' door voorzichtig druk op het hitteschild uit te oefenen op de plek van de heatsink pad in de hoop dat de pad er aanplakt maar gezien de significante verbeteringen (lees hieronder) moet dat nu wel het geval zijn. Als permanente oplossing denk ik eraan om een thermische pad op de heatsink te gebruiken die 1mm dikker is dan de standaard maat zodat er zeker weten druk op zit. Ik denk dat dit moet kunnen omdat de VRM's aardig diep in de daarvoor bestemde pads drukken.
Voor de toekomst wil ik alle pads verwisselen met 12.8 of 15W/m.K pads. Ik wil namelijk proberen te voorkomen dat de ventilator snel aanslaat of aanblijft in de menu modus want het lijkt erop dat er nog meer rek in dit ding zit qua koeling dus het is mij het proberen/hobby'en

waard.
Test update nieuwe pasta en pad: Net even Wreckfest (in 60fps mode) gespeeld terwijl de deck aan het laden was (van 2% dus qua laad wattage/warmte het zwaarste)
Dit was voorheen een (micro) stotterfestijn welke ook zichtbaar was in de frametimes, veel plotse hoge pieken waarbij soms temperaturen tot dik over de 90c werden gehaald(97c piek). De hoogste uitschieter tot nu toe met de nieuwe pasta+pad is 86c maar het grote verschil zit hem in de frametimes, de pieken zijn verdwenen en zelfs als mijn framerate nu van bijvoorbeeld 60 naar 48 dipt is dat door de afwezige microstotters helemaal niet meer storend in een game als Wreckfest. Ook liggen de CPU+GPU kloksnelheden behoorlijk hoger.
Als leuke bijkomstigheid gaat zodra ik nu een spel afsluit de ventilator een stuk vlotter langzamer draaien. Voorheen bleef ie minuten lang op de hoogste snelheden door huilen. Nu gaat ie van volle snelheid in game na circa 30 seconden in het Steam menu al terug naar het 1 na laagste toerental.

Bij het koud opstarten blijft de ventilator nu de eerste paar minuten helemaal uit omdat de temperatuur onder de 45c blijft. In intensieve games merk ik geen verandering in ventilatorsnelheid.
Update #2 : Het grootste verschil is in een potje Battlefield V met vastgezette GPU kloksnelheid. Hierbij werd in de oude situatie de GPU klok omlaag geforceerd door de thermal throttling. Nu blijft ie zelfs op 1600Mhz staan al gaat dat qua TDP ruimte ten nadele van de CPU kloksnelheden. Op 1280x800 medium settings met 1400mhz vastgezet op de GPU haalt ie nu gemiddeld een deftige 3300Mhz all core op de CPU

(in oude situatie 2500Mhz) en blijven de temperaturen mooi onder de 90c, een korte 87c piek is het hoogste dat ik heb gezien. Het overgrote deel van de tijd zat ie netjes tussen de 80 en 85c. Dit was na 2 volledige multiplayer potjes conquest (lang dus).
Tip : De GPU kloksnelheid vastzetten is vaak ook een oplossing in games die ondanks acceptabele framerates niet lekker draaien op de Steam Deck zoals bijvoorbeeld de stotters in de Forza games. Je moet dan wel even uittesten wat voor jouw grafische instellingen de beste balans is qua GPU kloksnelheid en vrije TDP ruimte voor je CPU.
Een goed beginpunt is een gebied/situatie in de game te vinden waarbij de prestaties het slechtste zijn. Speel dan met de GPU kloksnelheden om de frametimes (zichtbaar met gamescope overlay) zo strak mogelijk te krijgen (dus zo weinig mogelijk uitschieters in de grafiek).
(heb mijn post hier en daar even aangepast, ingekort en wat verduidelijkt)
[
Voor 107% gewijzigd door
Pietjeball op 03-04-2022 13:36
]