Dat bestaat niet 'echt'

Het enige wat veranderd is, is de verwachtte levertijd. Wat ik hiermee bedoel is dat je plaatsje in de wachtrij onveranderd is.
Maar goed, om je vraag alsnog maar te beantwoorden:
Ja, ik heb zeker al een klein handje vol meldingen gezien met mensen die van Q2 naar Q1 zijn verplaatst.
De meeste (zoals ik) zijn echter andersom gegaan: van "After Q2" naar "After Q3", maar ook dit betekent he-le-maal niets mbt. echte levertijd, behalve dat Valve nu met meer precisie durft te zeggen wat wél gaat lukken in Q3, en wat niet gaat lukken in Q3 (mijn resrevering bijv.). Het zou bijv. ook prima kunnen dat mijn "originele After Q3" uiteindelijk Q1 2023 of zelfs Q2 2023 wordt.
De verwachting is dat dit de komende weken nog wel wat gaat schuiven en preciezer zal worden, gezien Valve momenteel 10.000-en units per maand kan produceren, en per April verwacht 100.000-en units per maand te kunnen produceren, en dat het vanaf dat punt eigenlijk alleen maar sneller blijft gaan (bron:
YouTube: Valve Answers Our Steam Deck Questions - Next-Gen Console Watch)
Natuurlijk zijn er '
ja-ja, we zien wel' argumenten mbt. deze getallen, maar vanaf een logistisch en expectations-management perspectief deel je dat soort informatie niet openbaar in interviews, tenzij je zeker van die informatie bent, anders ga je mensen zonder goede reden teleurstellen. Ook was het uit het interview waar dit gedaan werdt duidelijk dat dit niet per-ongeluk was, omdat er in een vervolgvraag mbt. reserverings-aantallen werdt gekozen om daar op dat moment geen antwoord op te geven. Sindsdien hebben meerdere publicaties deze productie-getallen gequote'd, en heeft Valve hier ook geen correctieve reactie op gegeven.
Ook zijn natuurlijk er andere factoren die de estimation zullen beinvloeden:
- Fanatics: Er zijn in de vroegere reserveringen na verwachting meer 'fanatics' / early-adopters die per-definitie een Steam Deck moeten hebben en deze ook gegarandeerd zullen halen. Dat is de groep die momenteel wordt verwerkt, maar na mate deze groep minder groot wordt, zullen er dus ook orders vervallen van 'normale' gamers waarbij de interesse sindsdien verloren is of welke op dat moment geen budget hebben en het geen probleem vinden om weer opnieuw in te reserveren.
- Gemist aankoopmoment: Er zullen na mate van tijd ook mensen zijn die hun email missen, waardoor ze niet binnen de aangegeven 72 uur hun order bevestigen en hun plaatsje wordt vrijgegeven.
- Ongeduld: Ook zijn een klein aantal mensen die écht niet tot Q3 bijv. kunnen wachten, die een Steam Deck van scalpers/flippers kopen waarna ze hun reservering los laten.
[
Voor 67% gewijzigd door
Arckedo op 11-03-2022 12:24
]