Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 17:48
Als de joysticks links en rechts identiek qua hardware zijn dan geloof ik wel dat een firmware update het probleem oplost. De nauwkeurigheid zou dan ook gelijk moeten worden voor beide joysticks. Als rechts plotseling minder uitslagruimte heeft dan zou dat wel heel vreemd zijn.
Mijn Steam Deck wordt Q2 uitgeleverd dus nog genoeg tijd om te annuleren als blijkt dat het een serieus hardware probleem is. Hoop het niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
NanoSector schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:08:
[...]

Iedere stick drift en heeft in dat opzichte een hardware probleem, maar ik weet dus niet meer wat ik moet geloven. Valve en andere mensen (in die thread) zeggen dat Valve juist de sticks verkeerd had gekalibreerd in de vorige update en dat nu gefixt heeft.

Ik heb nooit een vorig scenario met een vorige update meegemaakt net zoals iedereen naast de reviewers denk ik dus het kan zijn dat Valve liegt en dit zegt om een PR fiasco te voorkomen, of dat het wel waar is en het ontzettend ongelukkig getimed is.

Ik ga wanneer ik zo thuis ben updaten, ik ben benieuwd of het probleem dan in ieder geval weg is. Of de sticks dan minder fijn zijn wordt dan een volgend probleem.
Het is wel belangrijk om in gedachten te houden dat geen enkele reviewer deze problemen had en nu er al meerdere mensen zijn die direct de eerste dag al problemen hebben

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
batumulia schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Het is wel belangrijk om in gedachten te houden dat geen enkele reviewer deze problemen had en nu er al meerdere mensen zijn die direct de eerste dag al problemen hebben
Klopt. Dat kan verschillende redenen hebben:
- Andere batch met sticks waar wellicht een aantal slechte tussen zitten
- Recentere firmware waar een fout in is ontstaan welke nu weer gecorrigeerd is
- Hand picked review units met alleen goede sticks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Is er al een 'bekende' youtuber geweest die er iets over heeft gezegd? Ik weet dat the phawx super actief is op het steamdeck discord kanaal, maar de berichten gaan daar zo snel dat ik ze niet meer bij kan houden

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 11:15
batumulia schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Dat vind ik dus ook het rare, maar sluit in principe niks uit. Of Valve heeft andere sticks gebruikt of de 0day firmware is gewoon flawed geweest.

Ik ben benieuwd of er zoals gezegd werd een statement van een bekende reviewer komt of liever zelfs een betere uitleg van Valve zelf; ze kunnen dit niet negeren lijkt me, er zijn bij veel mensen veel vraagtekens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:58
batumulia schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:36:
Is er al een 'bekende' youtuber geweest die er iets over heeft gezegd? Ik weet dat the phawx super actief is op het steamdeck discord kanaal, maar de berichten gaan daar zo snel dat ik ze niet meer bij kan houden
Nee, ik heb er nog iets over gehoord. The Phawx heeft eerder vandaag wel een video gedeeld dat Apex Legends werkt, waar ik erg blij van word :)

Maar de youtube reviewers die iets te melden hebben over Deck, hadden hun Decks van te voren gekregen. De Decks die wij ontvangen zijn anders. Ik zou even wachten op Youtubers die géén presskit Deck hebben gekregen, eentje daarvan is ETA Prime, hij wacht op een normale pre-order Deck. Ik durf te zweren dat we van hem een video kunnen verwachten over een dag of twee.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar ik lees dat de animo groot is voor een user review, dus ik ga zeker iets op Tweakers zetten!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NanoSector
Ik heb net de update uitgevoerd, ze hebben inderdaad de deadzones flink verhoogd. Het was ook een steam client update, geen firmware update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HZYuLr-sSGv-mWFbQmHGIu0_Jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA8MMnlXjV7jVnFdcAroUxGd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEeu_ghBoP-tb2wMY4r-dRNWLhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7O97EBLGfxp85KXNgRHEMuT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NanoSector schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:27:
Ik heb net de update uitgevoerd, ze hebben inderdaad de deadzones flink verhoogd. Het was ook een steam client update, geen firmware update.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is alleen de default zo te zien? Hoe is de Calibratie met de nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:30:
[...]

Dat is alleen de default zo te zien? Hoe is de Calibratie met de nieuwe versie?
Wat bedoel je precies met de calibratie? Die screenshots zijn beide de defaults inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NanoSector schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Wat bedoel je precies met de calibratie? Die screenshots zijn beide de defaults inderdaad.
Die full auto Calibratie doet toch ook de stick? Wellicht hebben ze dat ook aangepast en wordt het 0 punt beter gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Die full auto Calibratie doet toch ook de stick? Wellicht hebben ze dat ook aangepast en wordt het 0 punt beter gevonden.
Ik heb het net geprobeerd en ik merk in het calibratie scherm in ieder geval geen verschil tussen gekalibreerd en niet gekalibreerd.

Edit: ik heb net ook een testje gedaan in Portal 2, waar ik de drift ook voor het eerst opmerkte. Dat lijkt nu goed te werken en het valt in mijn opinie wel mee hoe ver dat je de stick moet duwen om zachtjes te lopen.

Wel word ik gek van het wegvallen van WiFi dus ik ga daar wel een ticket van maken bij ze.

[ Voor 29% gewijzigd door NanoSector op 02-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixrMike
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-09 11:01
* knip * dat mag in https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 94% gewijzigd door Geronimous op 02-03-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Hoe is de herrie van de fan trouwens in werkelijkheid? In de videoreviews merk ik dat de speakers top zijn, maar de fan wel een erg luid gejank maakt alsof je de hele tijd Flight Simulator zit te spelen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
Stoney3K schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:48:
Hoe is de herrie van de fan trouwens in werkelijkheid? In de videoreviews merk ik dat de speakers top zijn, maar de fan wel een erg luid gejank maakt alsof je de hele tijd Flight Simulator zit te spelen.
Je hoort hem continu en het is geen stil apparaat. Tijdens de menu’s, tijdens Steam navigatie. Tijdens gamen moet je de tv een tikje harder zetten.

Gejank wil ik het niet noemen, het is meer een bries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NanoSector schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Je hoort hem continu en het is geen stil apparaat. Tijdens de menu’s, tijdens Steam navigatie. Tijdens gamen moet je de tv een tikje harder zetten.

Gejank wil ik het niet noemen, het is meer een bries.
Echt? De previews deden iets anders geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001

Stoney3K

Flatsehats!

Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:24:
[...]

Hier hoor je hem vrij duidelijk:

Nu is het natuurlijk wel zo dat hier de microfoon echt ASMR-style enorm dicht op de deck staat, maar ik verwacht dat het op 1,5 meter nog best wel hoorbaar gaat zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
NanoSector schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:43:
[...]

Wel word ik gek van het wegvallen van WiFi dus ik ga daar wel een ticket van maken bij ze.
Blijkbaar hebben meer mensen hier last van, vooral met 5GHz netwerken. Power savings uitzetten lijkt redelijk te helpen hierbij.

https://steamcommunity.co...ns/1/3186864498794889745/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Stoney3K schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:30:
Nu is het natuurlijk wel zo dat hier de microfoon echt ASMR-style enorm dicht op de deck staat, maar ik verwacht dat het op 1,5 meter nog best wel hoorbaar gaat zijn.
Heb jij 1,5 meter lange armen? Ik denk dat de werkelijkheid is dat je er 50cm van af zit. Maar ik verwacht de grootste tijd toch al met oortjes of een headset te spelen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27

FCA

Mijn eerste indrukken (512GB versie) na 1 dag (avondje thuis, op en neer naar kantoor met de trein).

- Iets groter dan ik dacht. Hij past maar net naast alle andere spullen in mijn rugzak. Vooral de breedte/dikte is fors meer dan ik vantevoren had gedacht (de lengte had ik rekening mee gehouden). Misschien dat de speciale case van de 512GB versie wat ruim is, misschien toch eens op zoek naar een dunnere case op een gegeven moment. Die voelt wel lekker luxe aan. Qua gewicht vond ik hem verbazingwekkend licht eigenlijk, mijn telefoon voelt zwaarder (maar die past natuurlijk ook maar in 1 hand).

- Super voor in de trein. Mijn trip van en naar werk vlogen voorbij. Scherm goed te zien, ligt lekker in de hand. Batterijduur is geen probleem voor deze lengte, en start lekker snel op en snel in de slaapstand voor de overstap, waarbij het spel echt gewoon blijft waar je was. De gyro mode is alleen niet te doen i.v.m. trillingen, die gaat snel uit (bijvoorbeeld Dark Souls 3 heeft die standaard aan).

- Snelle FPS zie ik mezelf hier niet op spelen, heb geen muscle memory voor controllers op FPS, misschien op termijn met wat oefenen. Iets langzamere games (Prey, HL2) gaat behoorlijk, maar ideaal is het niet. Isometrische games/twinstick shooters/platformers (Hades bijv.) zijn een ideale match. Skyrim is ook goed, maar moet eens gaan uitzoeken hoe ik makkelijk mods erop kan installeren. Steam workshop lijkt te werken, maar de UI is duidelijk nog niet voor de Deck geoptimaliseerd.

- Veel games werken gewoon (ook al is de steam status "onbekend"). Skyrim, Salt & Sanctuary, Super Hexagon, werken zonder probleem. Assassin's Creed 2 (officieel "unsupported", denk vanwege Ubi Connect?) werkt in on-line mode gewoon. Duurde wat lang in off-line modus (in de trein...), moet het nog eens proberen. Performance nog geen issues gehad, heb wel de 30fps limiter continue aan, heb niet de reflexen/ogen om daar veel van te merken.

- Wel wat kleine software schoonheidsfoutjes, vooral met geluid. Bluetooth oortjes raken de verbinding kwijt als hij op slaapstand gaat, moet handmatig in de bluetooh settings opnieuw zoeken. Ook heb ik geen in-game geluid in Super Meat Boy ("great on deck"), en uberhaupt geen geluid in Mark of the Ninja ("unknown").

- De trackpads zijn fijn om te werken voor allerhande zaken (puzzle games, turnbased strategy). Veel fijner dan een trackpad op een laptop. De back buttons vond ik een beetje stiff, voelde mijn vingers wat verkrampen bij het indrukken. Toetsenbord is werkt, maar daar is alles ook mee gezegd. Touchscreen gebruik ik best vaak, en wordt best stoffig/vet lijkt het.

- Games van andere stores is gedoe: Heroic zou moeten werken, maar er is nog geen Flatpack versie, wat betekent dat je naar Developer mode moet om te installeren, en raak je dan kwijt bij updates. Emulatoren waarvan een Flatpack beschikbaar is lijken goed te werken, kon ze in ieder geval makkelijk draaien (hoewel de installatie een trip naar desktop modus nodig heeft, en ik geen ROMS heb om mee te testen). Ik ben nu wat aan het prutsen om een GOG handmatig te installeren, kijken of dat een beetje werkt (liefst zou ik ook de Cloudsave functionaliteit van GOG Galaxy willen gebruiken, maar dat lijkt een fantasiedroom op het moment).

- Je krijgt een kleine pouch erbij, voor de lader denk ik, maar die past er eigenlijk niet in. Beetje vreemd, misschien begrijp ik het verkeerd?

Al met al ben ik er best blij mee, vind het speelplezier superieur aan dat van mijn gaminglaptop, maar ik snap alle mitsen en maren waar de reviews over spraken. De hardware is er, de software ook, als je het houdt bij de beperkte "great on deck" selectie. Daarbuiten, en al helemaal als je iets van buiten Steam wilt doen, is het nog erg aanprutsen.

Gelukkig geen problemen gehad met stick drift of Wifi connectie issues.

[ Voor 1% gewijzigd door FCA op 02-03-2022 21:29 . Reden: Kleine update over steam workshop. ]

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:24:
[...]

Het apparaat is idd niet muisstil, maar voor mij ook niet storend luid. De fan / luchtstroom blaast van je af, dus dat scheelt al. Een game laptop is luider en vooral veel irritanter qua geluid profiel vind ik, om maar te zwijgen over de PS4 Pro die zo nu en dan als een föhn klinkt (en dat op 3 m afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:20:
Ik heb 1 verzoek aan de gelukkige bezitters: Kunnen jullie eens een spel proberen welke uPlay gebruikt, zoals Assassins creed odyssee bv? Ik ben benieuwd of een Proton Gold spel eenvoudig werkend te krijgen is op de Steam Deck.
uPlay is op zich geen probleem, ik krijg bijvoorbeel assassin's creed 2 aan de praat, maar Odyssey wil niet draaien bij mij, hij blijft hangen op het scherm "Press X to continue". Geen enkele knop wordt geregistreerd lijkt het. Heb al verschillende controller layouts geprobeerd, geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 07-09 19:46
FCA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:19:
[...]

uPlay is op zich geen probleem, ik krijg bijvoorbeel assassin's creed 2 aan de praat, maar Odyssey wil niet draaien bij mij, hij blijft hangen op het scherm "Press X to continue". Geen enkele knop wordt geregistreerd lijkt het. Heb al verschillende controller layouts geprobeerd, geen succes.
Start je het spel/launcher op vanuit het steam menu?
Ik dacht dat phawx daar wat over wat zei in een van zijn filmpjes.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCA

FCA

Sinned123 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Start je het spel/launcher op vanuit het steam menu?
Ik dacht dat phawx daar wat over wat zei in een van zijn filmpjes.
Gewoon vanuit de launcher. Odyssey werkt trouwens nu wel, en ook in off-line modus. Eerst start ie uplay, moet je (alleen 1e keer) ubi username + wachtwoord invullen. Daarna uplay afsluiten (kruisje bovenin via touch screen), en dan spel opnieuw starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
FCA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:22:

...
- Je krijgt een kleine pouch erbij, voor de lader denk ik, maar die past er eigenlijk niet in. Beetje vreemd, misschien begrijp ik het verkeerd?
...
Ik vond die pouch ook al een beetje vreemd en jammer dat ze niet voor elkaar hebben kunnen krijgen ruimte in de opbergcase te maken voor de lader. Wel zie ik dat aan de buitenkant van de case, aan de achterzijde, een soort holte aanwezig is (onder de brede elastische band). De lader in de pouch past hier onder, maar dan heb je dus wel een uitstekende 'bobbel'. Wellicht kijken of er kleinere USB-C PD laders zijn als alternatief.

EDIT
Uplay / Connect is wel wat gedoe idd, maar uiteindelijk heb ik AC2 en AC Revelations werkend (dit terwijl AC2 als niet supported staat vermeld). Grappig om te zien dat elk spel in een eigen 'containermap' draait, want ik moest voor AC Revelations Uplay/Connect opnieuw instellen, terwijl ik dat eerder al voor AC2 had ingesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door dhrto op 03-03-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
dhrto schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Ik vond die pouch ook al een beetje vreemd en jammer dat ze niet voor elkaar hebben kunnen krijgen ruimte in de opbergcase te maken voor de lader. Wel zie ik dat aan de buitenkant van de case, aan de achterzijde, een soort holte aanwezig is (onder de brede elastische band). De lader in de pouch past hier onder, maar dan heb je dus wel een uitstekende 'bobbel'. Wellicht kijken of er kleinere USB-C PD laders zijn als alternatief.
Geen idee hoe groot de meegeleverde lader is, maar het betreft 30 Watt (max.) als ik het goed heb (?). Ben persoonlijk wel een tevreden gebruiker van Anker, en die maken stevige en kleine usb-c laders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dhrto schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:09:
[...]

EDIT
Uplay / Connect is wel wat gedoe idd, maar uiteindelijk heb ik AC2 en AC Revelations werkend (dit terwijl AC2 als niet supported staat vermeld). Grappig om te zien dat elk spel in een eigen 'containermap' draait, want ik moest voor AC Revelations Uplay/Connect opnieuw instellen, terwijl ik dat eerder al voor AC2 had ingesteld.
Klopt, dat is het proton / wine prefix profiel voor het spel. Daarin wordt een Windows filesystem / registry nagemaakt met daarin de specifieke versies van de benodigde extra software zoals de microsoft c++ runtimes, uPlay en directx edg. Ook de anticheat software wordt daarin geïnstalleerd.

Dit kost dus ruimte per spel terwijl dit in Windows normaal 1x geïnstalleerd en ingesteld hoeft te worden. Je zou dat kunnen voorkomen door met symlinks de prefixen naar 1 pad the laten verwijzen, maar of dat een goed idee is mag je zelf bepalen. Wellicht kan dit ook ergens in een proton configuratie bestand zodat je altijd 1 prefix gebruikt (per proton versie) ipv 1 per spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:51
Amos_x schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Geen idee hoe groot de meegeleverde lader is, maar het betreft 30 Watt (max.) als ik het goed heb (?). Ben persoonlijk wel een tevreden gebruiker van Anker, en die maken stevige en kleine usb-c laders
De lader is niet gigantisch, zie bijgevoegde foto's. Kabel is 1.5 meter had ik gelezen.

Verder is de lader 45w (zie foto), ik vermoed zodat je de Deck kan opladen terwijl je op vol vermogen speelt (max TDP is ~30w dacht ik?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XBEYNWdjjvSOheDDjE-Ecmltv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3GdWg7TQjjfuuRKM0FgBhHQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp_-uiJl78tEFl40It9VfZMXIzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brhr2f23Y70LUpnqDV37icKN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ55NRtXtBasuVUOxxSB9s1X7f4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBmKQ5qbQT3F9qy0p6VrS6fu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/073zrbiyoaxICkmCQZrZ4Jj0Uug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2QUr5L8K7a4EtSPaP6SmR1V.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
carlpls schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:37:
[...]

De lader is niet gigantisch, zie bijgevoegde foto's. Kabel is 1.5 meter had ik gelezen.

Verder is de lader 45w (zie foto), ik vermoed zodat je de Deck kan opladen terwijl je op vol vermogen speelt (max TDP is ~30w dacht ik?)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Idd, best heel redelijk qua grootte. Kleiner ga je ze niet krijgen, denk ik. 45 Watt is ook logisch. Had idd opgevangen dat de TDP 30 Watt is, maar je zal idd vast wel willen opladen als je vol aan het gamen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Laatst online: 12-09 09:51
Amos_x schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Idd, best heel redelijk qua grootte. Kleiner ga je ze niet krijgen, denk ik. 45 Watt is ook logisch. Had idd opgevangen dat de TDP 30 Watt is, maar je zal idd vast wel willen opladen als je vol aan het gamen bent.
Nouja, je kan een kleinere lader gebruiken, maar dan zal je naar je eigen usecase moeten kijken. Als je veelal 2D platformers speelt waarmee je 15w oid trekt kan je makkelijk iets kleiners meenemen.

De grootte van de lader vind ik zelf geen probleem, maar het is wel jammer dat het nét niet helemaal elegant is achter die elastieken band achterop de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Hoe zit het met fan 'whine'? In veel video's lijkt de fan niet extreem luid te gaan, maar komt er wel een vervelend hoog-frequentie geluid uit. Precies zo'n geluid dat je ook hoort bij goedkope laptops die iets te hard moeten werken.

edit: Wat je hieronder hoort dus. Zoals dit klinkt zou ik er niet naast willen zitten.
YouTube: Steam Deck Q1 (512 GB): A Raw Early Access Experience

[ Voor 46% gewijzigd door Morphix op 03-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 21:00
Lijkt me gaaf ding alleen wacht ik wel zodra de kinderziektes eruit is. Daarvoor vind ik het toch te prijzig met kinderziektes.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinokkia schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:35:
Lijkt me gaaf ding alleen wacht ik wel zodra de kinderziektes eruit is. Daarvoor vind ik het toch te prijzig met kinderziektes.
Software lossen ze vanzelf op. Daar kan je op wachten maar je krijgt het vanzelf. Hardware is final en zal niets meer aan veranderen. Er komt geen nieuwere / andere / betere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Morphix schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:15:
Hoe zit het met fan 'whine'? In veel video's lijkt de fan niet extreem luid te gaan, maar komt er wel een vervelend hoog-frequentie geluid uit. Precies zo'n geluid dat je ook hoort bij goedkope laptops die iets te hard moeten werken.

edit: Wat je hieronder hoort dus. Zoals dit klinkt zou ik er niet naast willen zitten.
YouTube: Steam Deck Q1 (512 GB): A Raw Early Access Experience
Nou de achtergrondruis in de video is al extreem. Dit geeft wel een behoorlijk vertekend beeld.

Zelf vind ik het geluid meevallen, zie een aantal posts terug van mij. Een game laptop maakt m.i. meer en vooral een irritanter geluid. Maar de ervaring van geluid is zeer persoonlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand al getest met bluetooth oordopjes hoe de latency is? Is dat net zo irritant als normaal?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XanderDrake
Juist! ik heb hem ook in handen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tloa1EaQo8NJHLyC8hKjWfapkBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIfs3Aajlke9hlHD2gTb1Ffq.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn korte beoordelingen over punten die men nu vermeldt
  • Hij ligt heerlijk in de handen. Groter maar fijner dan mijn GPD Win.
  • Ventilator geluid is daar, maar is meer gewoon blazen. Ik speel nu geen zwaar spel dus misschien kan het erger worden. Maar geen coilwhine ofzo, helemaal wat je kan verwachten van dit formaat. Je kan altijd de TDP verlagen
  • Bluetooth vertraging? Ja, is wel sprake van. Niet extreem maar wel te verwachten.
  • Joystick drift? Ik niet. Versie van 27 februari dus geen idee waarom niet.
  • SSD opslag over na eerste updates bij de 64gb versie is 43 gigabyte. Valt een beetje tegen.
  • Standby systeem werkt geniaal!
Verder briljant ding!

[ Voor 6% gewijzigd door XanderDrake op 04-03-2022 10:32 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
XanderDrake schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Juist! ik heb hem ook in handen :)
[Afbeelding]

Mijn korte beoordelingen over punten die men nu vermeldt
  • Hij ligt heerlijk in de handen. Groter maar fijner dan mijn GPD Win.
  • Ventilator geluid is daar, maar is meer gewoon blazen. Ik speel nu geen zwaar spel dus misschien kan het erger worden. Maar geen coilwhine ofzo, helemaal wat je kan verwachten van dit formaat. Je kan altijd de TDP verlagen
  • Bluetooth vertraging? Ja, is wel sprake van. Niet extreem maar wel te verwachten.
  • Joystick drift? Ik niet. Versie van 27 februari dus geen idee waarom niet.
  • SSD opslag over na eerste updates bij de 64gb versie is 43 gigabyte. Valt een beetje tegen.
  • Standby systeem werkt geniaal!
Verder briljant ding!
Ook geen problemen met de haptic feedback van de trackpads? Waarbij de ene kant minder lijkt te zijn dan de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Had verwacht dat de Steam decks die aangeboden worden op Marktplaats binnen no time voor flinke bedragen verkocht zouden worden, maar dat valt erg mee.

Mocht ik de komende tijd er een vinden voor +- 150 euro extra voor een 256/512gb dan koop ik er een en verkoop ik mijn Q2 512 order

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QumhnJH_348MZs1iUa4i5ATVhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ouqj5oOMclfoc4TlO5fciqvm.png?f=fotoalbum_large

Tja, zoals verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ieder van hen heeft er waarschijnlijk slechts één. Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld voorraden videokaarten opkopen en doorverkopen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
dhrto schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Nou de achtergrondruis in de video is al extreem. Dit geeft wel een behoorlijk vertekend beeld.

Zelf vind ik het geluid meevallen, zie een aantal posts terug van mij. Een game laptop maakt m.i. meer en vooral een irritanter geluid. Maar de ervaring van geluid is zeer persoonlijk...
Thanks. Ja, ik kan toch niet anders dan de vergelijking maken met een Switch en die hoor je nauwelijks. Het zit hem voor mij ook niet echt in het geblaas, maar wel in de hoge piep die op iedere video te horen is. Het is bijna een tinnitus geluid en ik ervaar dat als extreem irritant.

Voor de een zal dit een issue zijn, voor de nader niet. Het is ook niet op iedere video even aanwezig.

Ik zit toch pas after Q2, dus we kijken het gewoon aan. Er komen wel meer hardware problemen naar boven drijven de laatste paar dagen. De tijd zal wijzen waar de echte issues liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Heb toch al 2 personen op marktplaats gesproken waar ik een 64gb model voor 625 kan komen ophalen..

Tuurlijk dat is 225 boven de originele prijs maar als je er NU echt graag een wilt hebben is het te overzien en blijkt het dus niet heel erg gewild te zijn

[ Voor 15% gewijzigd door schumi1986 op 04-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Heb toch al 2 personen op marktplaats gesproken waar ik een 64gb model voor 625 kan komen ophalen..
200 meer, of ongeveer 150% van de 'retail´ prijs. Opzich niet heel vreemd in launch tijd met grote schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Tadango schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:48:
[...]

200 meer, of ongeveer 150% van de 'retail´ prijs. Opzich niet heel vreemd in launch tijd met grote schaarste.
Ik probeer ook juist aan te geven dat ik het allemaal wel mee vind vallen.. als er een echt grote run op steam decks was liep de prijs nog veel verder omhoog.

En dan komt er ook nog eens elke week een nieuwe lading op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:48:
Ja valt me ook mee. De grote vraag is of de huidige shipment issues groter worden, als dat ja is (ik geef het 60% kans) dan is dit een hele schappelijke prijs zelfs.
Morphix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
Thanks. Ja, ik kan toch niet anders dan de vergelijking maken met een Switch en die hoor je nauwelijks. Het zit hem voor mij ook niet echt in het geblaas, maar wel in de hoge piep die op iedere video te horen is. Het is bijna een tinnitus geluid en ik ervaar dat als extreem irritant.

Voor de een zal dit een issue zijn, voor de nader niet. Het is ook niet op iedere video even aanwezig.

Ik zit toch pas after Q2, dus we kijken het gewoon aan. Er komen wel meer hardware problemen naar boven drijven de laatste paar dagen. De tijd zal wijzen waar de echte issues liggen.
Er is geen sprake van een piep bij mij hoor, totaal niet.
Ik weet niet wat er in die video aan de hand was, maar ik hoor het geblaas maar net over mijn verwarming, zeg maar.

Die video ook.. Die man heeft geen geduld. De deck faalt helemaal niet
Ik legde hem gewoon even weg en iets later kreeg ik eerst het logo en een tijdje later setup scherm. Easy peasy.

Andere vraag; weet iemand hoe je die FPS metrics overlay krijgt? Ik vind het maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:03:
Andere vraag; weet iemand hoe je die FPS metrics overlay krijgt? Ik vind het maar niet.
Quick menu en dan ergens onder de performance overlay zoals ik het zie. Deze verschijnt dan alleen bij een actief spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:12

The Chosen One

Zie signature!

Tja, mijn 256GB steam deck is nu ook verkocht en opgehaald.

Misschien dat einde van het jaar, indien mogelijk, nog een 64GB model koop.
Toch meer value voor money.

Maar kon de huidige preorder niet omzetten dus dan dit maar gedaan.
En op het moment, wat hier boven ergens staat, kun je er maar 1 per account hebben/bestellen.
Maar geen haast. Game pc heb ik, Switch met veel plezier en twijfelde toch over de SD.

Even de software (van SD en andere) laten verbeteren en dan dus maybe een goedkoper model (voor mij dan) in de toekomst voor mij.

Misschien heeft de SD release ook nog wel positieve invloed op algemene controller bediening bij games. (Steamlink gebruik bijv, pf gewoon op de pc)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 14:13
Is al bekend hoelaat de volgende batch mails de deur uitgaan? Is dat altijd vrijdag 19:00 onze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjenker schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:55:
Is al bekend hoelaat de volgende batch mails de deur uitgaan? Is dat altijd vrijdag 19:00 onze tijd?
Ik dacht dat ze vanaf nu op de maandagen de emails gaan versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Sjenker schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:55:
Tadango schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Ik dacht dat ze vanaf nu op de maandagen de emails gaan versturen.
Klopt, vanaf nu elke maandag. Dus de eerst volgende op de 7e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 14:13
Check, benieuwd of enkele mensen toch nog in een keer in q1 vallen, als andere mensen niet overgaan op aanschaf, en of valve dat ook update op de steam deck pagina, waar je je reservatie kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Laatst online: 17:19
Sjenker schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:02:
Check, benieuwd of enkele mensen toch nog in een keer in q1 vallen, als andere mensen niet overgaan op aanschaf, en of valve dat ook update op de steam deck pagina, waar je je reservatie kunt zien.
Zou mooi zijn maar ik ga zelf (Q2 order) gewoon uit van ergens in Mei, dan kan het alleen maar meevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG101
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik ben inmiddels ook alweer een paar dagen de gelukkige eigenaar van een deck. Al veel lol mee gehad!

Online lees ik dat de microsoft Xcloud goed zou moeten werken. Ik krijg het alleen met geen mogelijkheid aan de praat. Games opstarten werkt allemaal prima in desktop mode via de Chrome browser, maar de controller wordt op geen enkele manier herkend.

Zijn er hier mensen met ervaring? Enig idee wat ik verkeerd zou kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karbunkel
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:46
TTG101 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:58:
Ik ben inmiddels ook alweer een paar dagen de gelukkige eigenaar van een deck. Al veel lol mee gehad!

Online lees ik dat de microsoft Xcloud goed zou moeten werken. Ik krijg het alleen met geen mogelijkheid aan de praat. Games opstarten werkt allemaal prima in desktop mode via de Chrome browser, maar de controller wordt op geen enkele manier herkend.

Zijn er hier mensen met ervaring? Enig idee wat ik verkeerd zou kunnen doen?
Voor zover ik het begrijp moet steam draaien om de input te laten werken, kun je chrome binnen steam als app toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArniD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:33
Karbunkel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Voor zover ik het begrijp moet steam draaien om de input te laten werken, kun je chrome binnen steam als app toevoegen?
In de linux omgeving kan je steam openenen, en daar een non-steam game/applicatie toevoegen.
Deze komt dan daarna ook terecht in Steam OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Heb de SD dus verkocht. Kan de e-mail van aankoopbewijs doormailen naar hem. Staat niet direct "geheime" informatie in maar enige wat de persoon nodig heeft is het 'invoice' nummer in principe?

Staan er al filmpjes op youtube van SSD geknutsel e.d.? ;p

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG101
Karbunkel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:48:
[...]

Goeie tip! Zo heb ik de PS1 emulator ook werkend gekregen. Heb het gelijk even geprobeerd!

Lost het probleem nog niet op. Ik heb het gevoel dat dit makkelijker moet kunnen 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:50
Helaas heeft mijn Steam Deck last van de L2 trigger drift (net als deze redditor)
Gisteren contact gehad met Steam en ze gaan het RMA proces starten.

[ Voor 35% gewijzigd door Tupac op 05-03-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
Gisteren middag toch ook de knoop doorgehakt. Ik heb de spreekwoordelijke kat nog even uit de spreekwoordelijke boom gekeken en verschillende "hands-on's" en review gekeken en doorgenomen en ik denk dat ik er een goed genoeg beeld van heb. Basically is het een handheld voor de doorgewinterde PC gebruiker.

Ikzelf ben voor de 64GB versie gegaan. Die eMMC module is zo vervangen en al die extra's bij de 2 hogere Steam Deck modellen lijken me niet de extra kosten waard.
Ik snap dat er een risico aan zit maar die heb je ook bij zelf-bouw, waterkoeling en overklokken en dat ben ik wel gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Nou daar komen ze hoor, de eerste stevige hardware mods voor de Steam Deck. Een mooie is deze: iemand duwt gewoon een volle 80mm lange M.2 2280 NVME SSD met 2TB in de Deck :D

Als dit soort implementaties werken, dan zou je een soort dock kunnen maken waarbij je een MicroSD gebruikt als OS disk en de M.2 port in de Deck verlengt worden met een ribbon cable en je allerlei soorten hardware daar op aan kan sluiten. eGPU's, grote opslag, 2.5Gbit netwerken, you name it. Totaal nutteloos maar ik word er wel blij van :+

Na een druk weekend ben ik weer aan het kijken naar mijn Deck review. Ik kreeg veel upvotes, dus er is animo, maar weinig tips en requests. Dus een lijstje van dingen die ik wil testen:
  • Mijn nieuwe microSD is binnen dus die ga ik testen, icm andere microSD kaarten die ik heb liggen.
  • Ik ga een paar games proberen die zouden moeten werken volgens Proton maar nog niet verified zijn.
  • Ik ga een paar strategie spellen proberen om te kijken of die een beetje werken met de touchpads.
  • Ik ga een paar typische PC games proberen, zoals de eerste Witcher, die niet zomaar werken met controllers, om te kijken of er alternatieve control schemes zijn en de Deck die goed aan kan.
  • Een paar observaties qua geluid van de fan op verschillende TDPs
Anders nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCA

FCA

Voordat de volgende Q1 order emails eruitgaan heb ik mijn indrukken heb ik opgeschreven in een review:
productreview: Valve Steam Deck, 512GB NVMe SSD opslag Zwart review door FCA

Allemaal lekker subjectief natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
-SambaL- schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:08:
Gisteren middag toch ook de knoop doorgehakt. Ik heb de spreekwoordelijke kat nog even uit de spreekwoordelijke boom gekeken en verschillende "hands-on's" en review gekeken en doorgenomen en ik denk dat ik er een goed genoeg beeld van heb. Basically is het een handheld voor de doorgewinterde PC gebruiker.
Ik was erg hyped. Heb ook erg veel media gekeken/gelezen, eerste indrukken, 'reviews', etc... Mijn interesse ligt vooral in de 'platform' kant van de deck. SteamOS+proton, en dat het andere hardware bedrijven misschien zal aanmoedigen tot simpele APU-doosjes (cpu+igp) uit te brengen, zonder licenses te moeten betalen voor windows.

Kleine, zuinige gaming 'doosjes' (bij gebrek aan een beter woord) lijkt me echt de max. Effe bij de tv neerleggen, of meenemen op locatie/tweede verblijf, whatever. Echt onderweg gamen, of gamen op een klein scherm, spreekt me niet aan.

Support wordt dan wel een dingetje. Als de ervaring van SteamOS, om welke reden dan ook, bij een specifieke gebruiker tegenvalt, zal die daar dan MSI/ASUS/Lenovo (noem maar voorbeelden) op aankijken? Of kan die support krijgen bij valve? Dat zal de adoptie van SteamOS wel wat tegenhouden.

Ik kijk ook voornamelijk uit naar build reports van meer stevige game systemen (cpu+dedicated GPU) met SteamOS. Is SteamOS en proton 'breed genoeg' opgezet om bvb ook te draaien op een pc met amd cpu + amd GPU? (ik houd het even bij amd, lijkt me al ambitieus genoeg). Zal valve bvb 'verified hardware combo's' oplijsten waar je hun SteamOS naadloos op kan draaien?

Maar ik kom even terug op de zin die je aanhaalt in je post. Dat is nu precies de reden dat ik weer iets minder enthousiast ben. Als het voor de doorgewinterde pc gebruiker is, schiet het z'n doel voorbij. Hangt af van hoe Valve dit in de markt wil zetten. Meer vanuit de filosofie van een 'console voor pc games', de invalshoek bij veel reviewers (LTT, Tweakers zelf) of een hobby pc voor de fanatieke pc gamer?

Als ik moet prielen en tweaken aan settings en software, daar heb ik steamOS niet voor nodig, dat kan ook al prima op windows + steam >:) Hoort gewoon bij pc gamen. Ik heb er geen probleem mee, en zolang het niet buiten verhouding is, neem ik het er graag bij (meer dan een half uurtje configureren sowieso niet, dan maar volgende game). Maar ik heb dus geen tweede platform nodig die me exact hetzelfde laat doen, maar dan moeilijker omdat ik geen seconde ervaring heb met de linux fundering waar dit op gebouwd is.

En als ik de reviews zie en lees, is de gehele ervaring best nog wel wat 'ruw' en onafgewerkt. Veel errors, vage probleempjes, resets, ... Ik weet het zo niet.

Voor 700-800 euro vind je ook wel een 1050ti laptop ergens, en dan heb je gewoon windows en gemakkelijk 3 - 4x de performance. Van net aan 800p/30hz (speelbaar, maar lower end), naar een relatief enorme overhead (voor dezelfde soort quality settings). Hele horden gamers zitten op 1050ti/1060/1650 niveau, en zitten daar prima en zijn erg tevreden.

Akkoord, niet dezelfde vormfactor, maar ook dat is voorkeur en een keuze.

De vormfactor van dit ding maakt het echt wel moeilijker om te evalueren wat het is, wat ze er mee willen, en hoe je alles moet bekijken. Nog los van de vormfactor doet de Deck best wel al heel veel ambitieuze dingen tegelijk, bvb min of meer de steam controller terugbrengen met die mousepads, windows buiten spel zetten voor gaming, steam big picture naar dedicated hardware brengen, ultra low power pc gaming mogelijk maken, ...
Door daar ook nog de Switch vormfactor aan toe te voegen, vagen ze alles nog meer op een hoopje :D Dat is geen kritiek, respect voor valve :D

Maar vraag me af of ze niet beter met een meer graduele evolutie waren gekomen. Doosje -> portable. Dat had ze natuurlijk ook maar een fractie van de exposure en hype opgeleverd, en was het project waarschijnlijk een vroege dood gestorven. Wie herinnert zich nog de Steam Machine (hardware platform), juist ja... Dus ineens keihard voor een erg bijzonder apparaat gaan, dat meelift op de hype van 100 miljoen verkochte Switches, is een geniale zet!

Het blijft ietwat stil in dit topic! Hopelijk zijn alle vroege Deck eigenaars naarstig aan het gamen en reviews aan het kloppen :+

XanderDrake schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:42:

Na een druk weekend ben ik weer aan het kijken naar mijn Deck review. Ik kreeg veel upvotes, dus er is animo, maar weinig tips en requests.
...
Anders nog iets?
Hoezo requests?? Alles willen we weten :+ Aan het werk dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Ook ik begin na het zien van de filmpjes op internet steeds meer mijn twijfels te hebben. Zelfs bij deck verifyed games is het geen zekerheid dat er een stabiele 30/60 haalbaar is en zul je dus voor een soepele ervaring wat tijd door moeten brengen in de settings menu.

Ik heb de afgelopen week marktplaats in de gaten gehouden en zie daar dat veel decks door verkocht worden terwijl ze al uitgepakt zijn, dat betekend dat deze gebruikers het product niet gekocht hebben om het door te verkopen maar eerst even gekeken hebben of het wat is.

Ik geloof best wel dat er een hele hoop gepatched gaat worden maar heb niet het idee dat mijn 512gb order zijn geld waard is tov het 64gb model.

Gelukkig komt die van mij pas in Q2 en kan ik het nog even aan kijken. Zolang de modellen op marktplaats verkocht worden voor de vraagprijs laat ik mijn order ook gewoon komen want als het niet bevalt kan ik de deck nog altijd doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:36:
Ik heb de afgelopen week marktplaats in de gaten gehouden en zie daar dat veel decks door verkocht worden terwijl ze al uitgepakt zijn, dat betekend dat deze gebruikers het product niet gekocht hebben om het door te verkopen maar eerst even gekeken hebben of het wat is.
Wat is veel? 0,1%, 1, of 10% van alle tot nu toe verkochte Decks? :?

Verder maak ik mij om softwareproblemen niet druk. Die worden vanzelf opgelost. Het apparaat is net uit, dus problemen kunnen in de eerste golf verwacht worden.

Mijn aanbieding staat nog steeds open: als iemand zijn Q1 reservering voor een 512 GB model wilt omruilen voor een Q2 reservering, klopt gerust aan. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 06-03-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
The Zep Man schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Wat is veel? 0,1%, 1, of 10% van alle tot nu toe verkochte Decks? :?
Met veel bedoel ik van het aantal deck advertenties op marktplaats.

Er zijn meer advertenties te vinden dat de deck al gebruikt is dan dat deze nog nieuw in verpakking zit.

Dat zegt mij dat deze mensen het dus wel een interessant apparaat vinden/vonden maar het voor nu voor hun niet het geld waard is en er dus voor kiezen om wat winst proberen te maken (wat beter lukt met een dichte verpakking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Laatst online: 16:59

jacobras

Developer

Amos_x schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Het blijft ietwat stil in dit topic! Hopelijk zijn alle vroege Deck eigenaars naarstig aan het gamen en reviews aan het kloppen :+
Ik denk dat de meesten nog zitten te wachten ;) Ik heb mijne 14 september gepre-ordered (na lang twijfelen) en had eigenlijk verwacht dat ik 'm na Q2 zou hebben maar las recent pas beter dat ik dan pas kan bestellen. Ik heb gekozen voor de middelste uitvoering vanwege de voldoende opslag maar twijfel nu eigenlijk of ik niet beter voor de duurste editie kan gaan, puur vanwege het "Premium anti-glare etched glass". Ik verwacht dat ik met de Steam Deck veel meer ga gamen dan ik nu doe. Ik game vooral in VR, meestal niet veel zin om op mijn thuiswerkplek te gaan zitten gamen. Aangezien mijn "expected order availability" exact hetzelfde is als de algemene "expected order availability" kan ik misschien switchen zonder (veel) langer te moeten wachten op het apparaat.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi1986 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:12:
Dat zegt mij dat deze mensen het dus wel een interessant apparaat vinden/vonden maar het voor nu voor hun niet het geld waard is en er dus voor kiezen om wat winst proberen te maken (wat beter lukt met een dichte verpakking)
Hoe groot is 'deze (groep) mensen'? Er zullen altijd wel mensen zijn die iets kopen en weer doorverkopen nadat ze erachter komen dat het niets voor hen is. Als dat 1 op 5 is, dan is 4 op 5 wel tevreden. :+
jacobras schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:42:
Ik denk dat de meesten nog zitten te wachten ;)
De data bevestigt je vermoeden:

https://docs.google.com/s...M2RE8xAOodSDn23dVZ911MQQ/

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 06-03-2022 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FCA

FCA

Een klein succesje met het een gemodde game zojuist! Fallout: New Vegas draaiende gekregen met een boatload mods.

Installatie van mods is een issue, aangezien de desktop modus zo beperkt is (en veel mod installers niet fijn werken onder Linux). Truc was om een micro-SD kaart te formatteren, te mounten op een Linux computer (standaard wordt die naar Ext4 geformatteerd, dat leest Windows niet), die ook bij een gemodde installatie kon.
Dan de hele game in de steamapps folder op de micro-SD kaart kopieren. SD-kaart in de steam deck stoppen, en de game installeren (wordt niet automatisch herkend, maar wordt niet opnieuw gedownload als je hem installeert). Na installatie zijn alle mods e.d. beschikbaar in de FO:NV launcher, en werkt het geheel zonder problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
Amos_x schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Ik was erg hyped. Heb ook erg veel media gekeken/gelezen, eerste indrukken, 'reviews', etc... Mijn interesse ligt vooral in de 'platform' kant van de deck. SteamOS+proton, en dat het andere hardware bedrijven misschien zal aanmoedigen tot simpele APU-doosjes (cpu+igp) uit te brengen, zonder licenses te moeten betalen voor windows.

Kleine, zuinige gaming 'doosjes' (bij gebrek aan een beter woord) lijkt me echt de max. Effe bij de tv neerleggen, of meenemen op locatie/tweede verblijf, whatever. Echt onderweg gamen, of gamen op een klein scherm, spreekt me niet aan.

Support wordt dan wel een dingetje. Als de ervaring van SteamOS, om welke reden dan ook, bij een specifieke gebruiker tegenvalt, zal die daar dan MSI/ASUS/Lenovo (noem maar voorbeelden) op aankijken? Of kan die support krijgen bij valve? Dat zal de adoptie van SteamOS wel wat tegenhouden.

Ik kijk ook voornamelijk uit naar build reports van meer stevige game systemen (cpu+dedicated GPU) met SteamOS. Is SteamOS en proton 'breed genoeg' opgezet om bvb ook te draaien op een pc met amd cpu + amd GPU? (ik houd het even bij amd, lijkt me al ambitieus genoeg). Zal valve bvb 'verified hardware combo's' oplijsten waar je hun SteamOS naadloos op kan draaien?

Maar ik kom even terug op de zin die je aanhaalt in je post. Dat is nu precies de reden dat ik weer iets minder enthousiast ben. Als het voor de doorgewinterde pc gebruiker is, schiet het z'n doel voorbij. Hangt af van hoe Valve dit in de markt wil zetten. Meer vanuit de filosofie van een 'console voor pc games', de invalshoek bij veel reviewers (LTT, Tweakers zelf) of een hobby pc voor de fanatieke pc gamer?

Als ik moet prielen en tweaken aan settings en software, daar heb ik steamOS niet voor nodig, dat kan ook al prima op windows + steam >:) Hoort gewoon bij pc gamen. Ik heb er geen probleem mee, en zolang het niet buiten verhouding is, neem ik het er graag bij (meer dan een half uurtje configureren sowieso niet, dan maar volgende game). Maar ik heb dus geen tweede platform nodig die me exact hetzelfde laat doen, maar dan moeilijker omdat ik geen seconde ervaring heb met de linux fundering waar dit op gebouwd is.

En als ik de reviews zie en lees, is de gehele ervaring best nog wel wat 'ruw' en onafgewerkt. Veel errors, vage probleempjes, resets, ... Ik weet het zo niet.

Voor 700-800 euro vind je ook wel een 1050ti laptop ergens, en dan heb je gewoon windows en gemakkelijk 3 - 4x de performance. Van net aan 800p/30hz (speelbaar, maar lower end), naar een relatief enorme overhead (voor dezelfde soort quality settings). Hele horden gamers zitten op 1050ti/1060/1650 niveau, en zitten daar prima en zijn erg tevreden.

Akkoord, niet dezelfde vormfactor, maar ook dat is voorkeur en een keuze.

De vormfactor van dit ding maakt het echt wel moeilijker om te evalueren wat het is, wat ze er mee willen, en hoe je alles moet bekijken. Nog los van de vormfactor doet de Deck best wel al heel veel ambitieuze dingen tegelijk, bvb min of meer de steam controller terugbrengen met die mousepads, windows buiten spel zetten voor gaming, steam big picture naar dedicated hardware brengen, ultra low power pc gaming mogelijk maken, ...
Door daar ook nog de Switch vormfactor aan toe te voegen, vagen ze alles nog meer op een hoopje :D Dat is geen kritiek, respect voor valve :D

Maar vraag me af of ze niet beter met een meer graduele evolutie waren gekomen. Doosje -> portable. Dat had ze natuurlijk ook maar een fractie van de exposure en hype opgeleverd, en was het project waarschijnlijk een vroege dood gestorven. Wie herinnert zich nog de Steam Machine (hardware platform), juist ja... Dus ineens keihard voor een erg bijzonder apparaat gaan, dat meelift op de hype van 100 miljoen verkochte Switches, is een geniale zet!

[...]

Hoezo requests?? Alles willen we weten :+ Aan het werk dus O-)
Ik had misschien beter het woord 'gemiddelde' kunnen gebruiken in plaats van 'doorgewinterde'.
Zeg maar de user die het voor lief neemt om soms onder de motorkap te moeten rommelen om iets aan de praat te krijgen wetende dat ik er bijna een grenzeloze vrijheid voor terug krijgt.

Het is niet voor iedereen en daarom de Steam Deck ook niet. Je zou het ook bijna een hobby apart kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Al iets bekend over Windows drivers?

De games die ik nu speel doen het allemaal niet op Linux, of matig, en ik zou die toch wel op de Deck willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG101
TTG101 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Goeie tip! Zo heb ik de PS1 emulator ook werkend gekregen. Heb het gelijk even geprobeerd!

Lost het probleem nog niet op. Ik heb het gevoel dat dit makkelijker moet kunnen 😃
Een update op mijn vorige post. Er blijkt een bug in Chrome te zitten die dit probleem veroorzaakt. Het wachten is op een patch.

Bron:
https://www.reddit.com/r/..._get_xbox_xcloud_to_work/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
TTG101 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Een update op mijn vorige post. Er blijkt een bug in Chrome te zitten die dit probleem veroorzaakt. Het wachten is op een patch.

Bron:
https://www.reddit.com/r/..._get_xbox_xcloud_to_work/
Keep us posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

als je van plant bent om hem te openen, dan ben ik wel geinteresseerd in de thermals zonder back cover.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
MikeVM schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:10:
[...]

als je van plant bent om hem te openen, dan ben ik wel geinteresseerd in de thermals zonder back cover.
Niet direct van plan nee :+ Ik denk dat je beter even het filmpje van Gamers Nexus kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Komt de volgende batch straks 19.00? Was de eerste ook stipt 19.00?

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:18:
Komt de volgende batch straks 19.00? Was de eerste ook stipt 19.00?
Ze beginnen om die tijd maar het kan even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Ok good luck iedereen

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mail is binnen voor een 256GB.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ik heb nu een 64GB model kunnen 'preorderen'. Eerder kreeg ik dus het error bericht "you already own one or more of these games, please confirm and check bla bla". ;p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Talkan
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-08 06:22
De data voor mensen met 'na Q2' zouden geupdated moeten zijn. Dit kan nu Q3 of zelfs na Q3 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordgubbbe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 08:55
Geen e-mail gehad, maar via Steam store wel kunnen bestellen.

512 GB met pre-order tijdstip 19:10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:07
Zojuist de 256GB besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Talkan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:48:
De data voor mensen met 'na Q2' zouden geupdated moeten zijn. Dit kan nu Q3 of zelfs na Q3 zijn.
Oh, je hebt helaas gelijk! Ik heb mijn entry in de sheet moeten bijwerken naar "na Q3" :X Niet eerder ergens zoveel spijt van gehad dat ik eerst heb zitten nadenken of ik dit apparaat wel wilde :P Toch had ik verwacht meer vooraan te staan met mijn pre-order in september!

[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 07-03-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
Talkan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:48:
Klopt

Geschatte beschikbaarheid voor je bestelling: na Q3 2022.

Misschien toch maar wat extra geld ophoesten voor eentje van MP :'( toegegeven heb pas in januari een pre order gedaan :+

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkan
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-08 06:22
jacobras schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Oh, je hebt helaas gelijk! Ik heb mijn entry in de sheet moeten bijwerken naar "na Q3" :X Niet eerder ergens zoveel spijt van gehad dat ik eerst heb zitten nadenken of ik dit apparaat wel wilde :P Toch had ik verwacht meer vooraan te staan met mijn pre-order in september!
Damn, dat betekent dat jij uiteindelijk meer dan een jaar wachttijd in totaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:17
Met zulke wachttijden zou je bijna overwegen om voor ondertussen een Switch te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002

peternator

Shoop da whoop.

Gefeliciteerd!

Zag je naam niet in het overzicht staan dus just to be curious; hoe laat heb jij je reservering geplaatst destijds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:07
peternator schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Gefeliciteerd!

Zag je naam niet in het overzicht staan dus just to be curious; hoe laat heb jij je reservering geplaatst destijds?
Ik zie dat ik 19.43 uur destijds een mail heb gehad. Kwam er toen nauwelijks doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
hmm weer niet, we wachten nog even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002

peternator

Shoop da whoop.

Martijn1899 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Ik zie dat ik 19.43 uur destijds een mail heb gehad. Kwam er toen nauwelijks doorheen.
Interessant. Mail tijd is niet bij iedereen accuraat qua daadwerkelijke 'plek in de rij' lees ik op Reddit. Wat was jouw 'rtReserveTime' als je deze query opvraagt (wel ingelogd zijn op Steam in je browser)? Als je dat nummer even door de epoch converter haalt krijg je de date/time te zien waarop je reservering daadwerkelijk is gedaan.

Die van mij was 19:22 (mail was er om 19:19 al? 19:22 zie ik nu net 8)7 ). Anyway, verbaast me niets dat ik vandaag helaas wederom niet kon kopen -O-

[ Voor 1% gewijzigd door peternator op 07-03-2022 19:39 . Reden: typo en foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peternator schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:37:
[...]

Interessant. Mail tijd is niet bij iedereen accuraat qua daadwerkelijke 'plek in de rij' lees ik op Reddit. Wat was jouw 'rtReserveTime' als je deze query opvraagt (wel ingelogd zijn op Steam in je browser)? Als je dat nummer even door de epoch converter haalt krijg je de date/time te zien waarop je reservering daadwerkelijk is gedaan.

Die van mij was 19:22 (mail was er om 19:19 al? 19:22 zie ik nu net 8)7 ). Anyway, verbaast me niets dat ik vandaag helaas wederom niet kon kopen -O-
Mmh, die geeft ook een tijd 19min later aan dan de email...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Als het met 10a15 minuten per week gaat dan vraag ik mij echt af hoe ze zoals beloofd alle q1 orders kunnen uitleveren voor eind maart.

Q1 loopt tot ongeveer 19:30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootlegNL
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-04 11:47
schumi1986 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:41:
Als het met 10a15 minuten per week gaat dan vraag ik mij echt af hoe ze zoals beloofd alle q1 orders kunnen uitleveren voor eind maart.

Q1 loopt tot ongeveer 19:30
Niet helemaal, ik heb mezelf ook maar even in de lijst gezet. Heb de 64GB gereserveerd op 16-07 om 22:49 en ik ben Q1. Vandaag geen mail helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
jordgubbbe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:57:
Geen e-mail gehad, maar via Steam store wel kunnen bestellen.

512 GB met pre-order tijdstip 19:10.
Hoe dan? Welke pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordgubbbe
https://store.steampowered.com/steamdeck
In hetzelfde deel waar je reservering staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Wee Man schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:15:
Met zulke wachttijden zou je bijna overwegen om voor ondertussen een Switch te kopen :P
Voor mij is het andersom: ik wilde een Switch maar de Steam Deck past veel beter aan wat voor games ik speel dus dat idee heb ik ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Hm oke bij mij staat daar "reservering annuleren" maar die veranderd dan dus in "bestellen" ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:17
jacobras schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:22:
[...]

Voor mij is het andersom: ik wilde een Switch maar de Steam Deck past veel beter aan wat voor games ik speel dus dat idee heb ik ingeruild.
Hetzelfde hier. Helaas heb ik mijn reservering pas enkele dagen geleden geplaatst (ik had daarvoor geen handheld nodig) dus het zou zomaar kunnen dat ik pas volgend jaar de Deck heb (y)

En tja, moet toch wat om handen hebben in de trein...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordgubbbe
NosferatuX schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:24:
[...]

Hm oke bij mij staat daar "reservering annuleren" maar die veranderd dan dus in "bestellen" ofzo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RtUFlMg7kYL18HmidPZ6za2gLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vK2SNm481kUCs4WgeqSOAhUy.png?f=user_large

Yes, zie afbeelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Wederom geen mail, 19:23 de 512 GB besteld. Misschien volgende week dan 😋. Zie ook geen bestelknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 13:21
in mijn reserveringsbevestiging mail voor de 512Gb versie staat 19:10. Helaas ook vandaag geen order mail gehad of de mogelijkheid in steam om de deck te bestellen. Had de mail wel verwacht als je naar de spreadsheet kijkt. Tenzij de het aantal leveringen per week behoorlijk gaan opschroeven, zal het mij verbazen als ze met dit tempo alle Q1 reserveringen op tijd geleverd krijgen.
Pagina: 1 ... 17 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.