-SambaL- schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:08:
Gisteren middag toch ook de knoop doorgehakt. Ik heb de spreekwoordelijke kat nog even uit de spreekwoordelijke boom gekeken en verschillende "hands-on's" en review gekeken en doorgenomen en ik denk dat ik er een goed genoeg beeld van heb.
Basically is het een handheld voor de doorgewinterde PC gebruiker.
Ik was erg hyped. Heb ook erg veel media gekeken/gelezen, eerste indrukken, 'reviews', etc... Mijn interesse ligt vooral in de 'platform' kant van de deck. SteamOS+proton, en dat het andere hardware bedrijven misschien zal aanmoedigen tot simpele APU-doosjes (cpu+igp) uit te brengen, zonder licenses te moeten betalen voor windows.
Kleine, zuinige gaming 'doosjes' (bij gebrek aan een beter woord) lijkt me echt de max. Effe bij de tv neerleggen, of meenemen op locatie/tweede verblijf, whatever. Echt onderweg gamen, of gamen op een klein scherm, spreekt me niet aan.
Support wordt dan wel een dingetje. Als de ervaring van SteamOS, om welke reden dan ook, bij een specifieke gebruiker tegenvalt, zal die daar dan MSI/ASUS/Lenovo (noem maar voorbeelden) op aankijken? Of kan die support krijgen bij valve? Dat zal de adoptie van SteamOS wel wat tegenhouden.
Ik kijk ook voornamelijk uit naar build reports van meer stevige game systemen (cpu+dedicated GPU) met SteamOS. Is SteamOS en proton 'breed genoeg' opgezet om bvb ook te draaien op een pc met amd cpu + amd GPU? (ik houd het even bij amd, lijkt me al ambitieus genoeg). Zal valve bvb 'verified hardware combo's' oplijsten waar je hun SteamOS naadloos op kan draaien?
Maar ik kom even terug op de zin die je aanhaalt in je post. Dat is nu precies de reden dat ik weer iets minder enthousiast ben. Als het voor de doorgewinterde pc gebruiker is, schiet het z'n doel voorbij. Hangt af van hoe Valve dit in de markt wil zetten. Meer vanuit de filosofie van een 'console voor pc games', de invalshoek bij veel reviewers (LTT, Tweakers zelf) of een hobby pc voor de fanatieke pc gamer?
Als ik moet prielen en tweaken aan settings en software, daar heb ik steamOS niet voor nodig, dat kan ook al prima op windows + steam

Hoort gewoon bij pc gamen. Ik heb er geen probleem mee, en zolang het niet buiten verhouding is, neem ik het er graag bij (meer dan een half uurtje configureren sowieso niet, dan maar volgende game). Maar ik heb dus geen tweede platform nodig die me exact hetzelfde laat doen, maar dan moeilijker omdat ik geen seconde ervaring heb met de linux fundering waar dit op gebouwd is.
En als ik de reviews zie en lees, is de gehele ervaring best nog wel wat 'ruw' en onafgewerkt. Veel errors, vage probleempjes, resets, ... Ik weet het zo niet.
Voor 700-800 euro vind je ook wel een 1050ti laptop ergens, en dan heb je gewoon windows en gemakkelijk 3 - 4x de performance. Van net aan 800p/30hz (speelbaar, maar lower end), naar een relatief enorme overhead (voor dezelfde soort quality settings). Hele horden gamers zitten op 1050ti/1060/1650 niveau, en zitten daar prima en zijn erg tevreden.
Akkoord, niet dezelfde vormfactor, maar ook dat is voorkeur en een keuze.
De vormfactor van dit ding maakt het echt wel moeilijker om te evalueren wat het is, wat ze er mee willen, en hoe je alles moet bekijken. Nog los van de vormfactor doet de Deck best wel al heel veel ambitieuze dingen tegelijk, bvb min of meer de steam controller terugbrengen met die mousepads, windows buiten spel zetten voor gaming, steam big picture naar dedicated hardware brengen, ultra low power pc gaming mogelijk maken, ...
Door daar ook nog de Switch vormfactor aan toe te voegen, vagen ze alles nog meer op een hoopje

Dat is geen kritiek, respect voor valve
Maar vraag me af of ze niet beter met een meer graduele evolutie waren gekomen. Doosje -> portable. Dat had ze natuurlijk ook maar een fractie van de exposure en hype opgeleverd, en was het project waarschijnlijk een vroege dood gestorven. Wie herinnert zich nog de Steam Machine (hardware platform), juist ja... Dus ineens keihard voor een erg bijzonder apparaat gaan, dat meelift op de hype van 100 miljoen verkochte Switches, is een geniale zet!
Het blijft ietwat stil in dit topic! Hopelijk zijn alle vroege Deck eigenaars naarstig aan het gamen en reviews aan het kloppen
Hoezo requests?? Alles willen we weten

Aan het werk dus