a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
De eerstvolgende mails worden maandag 7 maart verstuurd. Daarna wordt voorlopig de volgende batch mails steeds op een maandag verstuurd. Verder geeft Valve aan dat als je nu op Q1 staat, je uiterlijk eind maart een mailtje ontvangt.
[ Voor 33% gewijzigd door Talkan op 26-02-2022 00:36 ]
Zoiets was wel te verwachten maar het is nog steeds wel teleurstellendTalkan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:34:
Steam Deck: Q1 Shipping Details
De eerstvolgende mails worden maandag 7 maart verstuurd. Daarna wordt voorlopig de volgende batch mails steeds op een maandag verstuurd. Verder geeft Valve aan dat als je nu op Q1 staat, je uiterlijk eind maart een mailtje ontvangt.
Talkan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:34:
Steam Deck: Q1 Shipping Details
In April, we’ll start going through the Q2 queue in a similar fashion.
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Maar kop op! Later aan de beurt zijn heeft voordelen: productie fouten zullen minder worden en de software in een betere staat. Niet te vergeten meer en betere games!
Toch nog een soort van launch exclusive: nieuwe Portal content! Waarschijnlijk specifiek voor de Deck en op de nieuwe Source engine. Ik kijk er al naar uit
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Zou prima zijn toch?batumulia schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:39:
[...]
[...]
En dan waarschijnlijk ergens ontvangen in juli?
Er zit in elk geval een logische volgorde in. Met de huidige tekorten overal denk ik dat je blij mag zijn met deze aanpak, mensen die interesse hadden vanaf het begin krijgen er één, geen scalpers, maar toch tijd om te annuleren of niet te bestellen en Valve heeft nog wat tijd om de software te optimaliseren.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wat de review van Tweakers betreft - ik ben het niet altijd eens met de gebruikte methodologie, maar uiteindelijk is een review een mening. De discussie of een Deck een PC of een console is, is deels een van perspectief. In enorm veel opzichten is het een PC, maar tegelijkertijd positioneert Valve het ook als een toestel waarop standaard Steam OS is geïnstalleerd en de modale gebruiker dus rechtstreeks naar het Steam ecosysteem geleid wordt. Een 'tweaker' kan hier gemakkelijk buiten de lijntjes kleuren, het grote publiek zal dat minder snel doen. Als je software niet op orde is, geeft dat voor de casual gebruiker toch een slechte indruk (niet dat ik verwacht dat er momenteel veel casual gebruikers zullen zijn).. en uiteindelijk is de software van Valve vooral een antwoord op twee dingen: (1) het proberen versterken van het Steam ecosysteem zonder afhankelijk te zijn van Microsoft (2) het proberen bereiken van een groter, en uiteindelijk dus meer casual publiek, waarbij de nadruk op toegankelijkheid zou moeten liggen. Ik vind de kritiek van Tweakers dus best terecht - en ik vond het eigenlijk ook geen negatieve review.
Is het een console? Nee, zeker niet. Wilt het bepaalde dingen bereiken die de console bouwers al doen? Stiekem wel.
[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 26-02-2022 16:08 ]
Vooral de scalpers droog leggen, vind ik wel een pluspunt inderdaad. Je kan de decks niet met 50 tegelijk kopen en in de schuur leggen. Enkel via een (vermoedelijk actief) steam account. Je kan natuurlijk een paar tiental steam accounts maken, maar goed.Klippy schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:09:
[...]
Zou prima zijn toch?
Er zit in elk geval een logische volgorde in. Met de huidige tekorten overal denk ik dat je blij mag zijn met deze aanpak, mensen die interesse hadden vanaf het begin krijgen er één, geen scalpers, maar toch tijd om te annuleren of niet te bestellen en Valve heeft nog wat tijd om de software te optimaliseren.
Uiteraard gaan er decks verschijnen in V&A of de gebruikelijke sites aan een heftige meerprijs, maar dan weet je meteen ook dat die koper dat 1 keer doet en dan niet meer kan doen. Goed voor die verkoper, als het bij eentje blijft. Gewoon op tijd aangekocht, en die vindt er vast wel een klant voor. Maar de grote volumes gescalpte decks zullen hopelijk uit blijven.
Kan sony en ms iets van leren. Al zal je dat bij hen altijd hebben als hun voorraad voor een groot deel in de reguliere fysieke retail channels moet terecht komen. Te veel kans om in die keten ergens tussen te gaan zitten en een pallet playstations te kopen. En ook geen manier om de mediamarkts van deze wereld te verhinderen zelf te gaan scalpen met brol accessoires

De spreading per land/orders weet ik niet, maar de UK heeft waarschijnlijk rond de 150 exemplaren van de 512 GB versie in de eerste batch, wat ik persoonlijk extreem weinig vindt. De eerste dag dat je de Steam Deck kon reserveren kon je namelijk je plek in de rij zien, iemand met ergens in de 140 heeft wel een mail ontvangen, iemand in de 170 niet.True schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:10:
Ik vraag mij af wat de spreiding is van Steamdecks over de wereld. Als we in NL bijv. 1000 orders geplaatst hebben in de eerste 10 minuten. En de rest v.d. wereld heeft er 99000 geplaatst en er zijn er 50000 beschikbaar voor de eerste batch. Zou dat betekenen dat we in NL 500 stuks krijgen voor de snelsten onder ons? Of is er al een verdeelslag gemaakt zonder de orders en heb je meer of minder kans gebaseerd op de regio waar je besteld?
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Ik ga ervan uit dat je gewoon mee in de EU queue zit, gezien je SKU dezelfde zal zijn als de rest van de landen die dezelfde stekker gebruiken.batumulia schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:11:
Ik ben benieuwd. Ik woon zelf in Hongarije, verwacht niet dat er heel veel mensen zijn hier die hem hebben besteld.
UK gebruikt een andere stekker.
Maar ja, dat is ook maar mijn gok zonder kennis over productielijnen ed.
Hoe kom je aan die info over de UK? Het zou inderdaad weinig zijn.Talkan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:24:
[...]
De spreading per land/orders weet ik niet, maar de UK heeft waarschijnlijk rond de 150 exemplaren van de 512 GB versie in de eerste batch, wat ik persoonlijk extreem weinig vindt. De eerste dag dat je de Steam Deck kon reserveren kon je namelijk je plek in de rij zien, iemand met ergens in de 140 heeft wel een mail ontvangen, iemand in de 170 niet.
Hoe vertegenwoordigend zou onze Google doc zijn voor de Benelux? Ik denk dat we iets van 1% van de Benelux te pakken hebben. Met dat in gedachten zijn de huidige 3 (!) Succesvolle pre-orders erg weinig. Misschien moeten nog een aantal mensen hun gegevend invullen.
Ik ben heel benieuwd wat volgende week vrijdag brengt.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Story: Got a spammy looking email yesterday saying that a shipment of Steam Deck arrived a few days early and mine can be delivered tomorrow if someone is home to sign for it. I was honestly skeptical and didn't want to get my hopes up too much.
Fast forward to today.. I told my wife to watch for deliveries while I went on a full day ski trip with friends. The "delivery guy" comes and wife opens the door. He asks "Is Mike (not real name) home?" She says "no but you can leave the package with me..... and what's with the camera crew?" Little did she know that the "delivery guy" was Gabe Newell 🤯🤯
Gabe was a super cool and down to earth guy though. He said to email him if she has any feedback (to which my wife replied "OK, but what's your name again?) 😂
Anyway, excuse me while I go bang my head against a wall for missing this whole experience

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

The devil is in the details.
Steam Deck reddit.XanderDrake schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:16:
[...]
Hoe kom je aan die info over de UK? Het zou inderdaad weinig zijn.
Heel veel mensen in de US en Canada die aangeven de eerste minuut meteen de Deck te hebben gereserveerd en nog geen mail hebben ontvangen. Dus ik denk dat er gewoon overal weinig is geleverd (of in ieder geval minder dan ik had verwacht).Hoe vertegenwoordigend zou onze Google doc zijn voor de Benelux? Ik denk dat we iets van 1% van de Benelux te pakken hebben. Met dat in gedachten zijn de huidige 3 (!) Succesvolle pre-orders erg weinig. Misschien moeten nog een aantal mensen hun gegevend invullen.
Eerstvolgende mails worden op maandag 7 maart verstuurd.Ik ben heel benieuwd wat volgende week vrijdag brengt.
Helaas zelf geplaagd door payment issues en ondanks dat ik er helemaal klaar voor zat is het Q2 geworden..
Hier zelfde problemen.Evernote schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:52:
Ben erg benieuwd naar de eerste ervaringen van de lucky Tweakers hier.
Helaas zelf geplaagd door payment issues en ondanks dat ik er helemaal klaar voor zat is het Q2 geworden..
Wijze les voor de volgende keer.
Tegoed op je steamaccount.
Het gaat om het plaatsen van een pre-order, ik kon die € 4 niet afrekenendhrto schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:19:
Payment issues nu met bestellen? Je hebt toch 72 uur de tijd en zolang je binnen die periode defnitief bestelt, hou je toch gewoon je reserveringsvolgorde?
En na 3x werden we gebanned voor half uur - uur.Evernote schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:00:
[...]
Het gaat om het plaatsen van een pre-order, ik kon die € 4 niet afrekenen
Dus wat ik hieruit begrijp is dat ik ontzettend mazzel heb, zowel destijds in juli, als vorige vrijdag?Talkan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:38:
Heel veel mensen in de US en Canada die aangeven de eerste minuut meteen de Deck te hebben gereserveerd en nog geen mail hebben ontvangen. Dus ik denk dat er gewoon overal weinig is geleverd (of in ieder geval minder dan ik had verwacht)
Verzendingsstatus: Wordt binnenkort verzonden
[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 27-02-2022 23:10 ]
Yup, en gefeliciteerd!XanderDrake schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:02:
[...]
Dus wat ik hieruit begrijp is dat ik ontzettend mazzel heb, zowel destijds in juli, als vorige vrijdag?
Nee alleen in juli, toen bepaalde je met je snelheid (of geluk) welke plek je kreeg. Die heb je nu gebruikt.XanderDrake schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:02:
[...]
Dus wat ik hieruit begrijp is dat ik ontzettend mazzel heb, zowel destijds in juli, als vorige vrijdag?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Vroeg me eerst af of hij toch Windows er op zou hebben maar in de comments zegt hij iets over dat het op Linux werkt (met lutris?)
[ Voor 40% gewijzigd door Finraziel op 28-02-2022 07:31 ]
Gamertag: FinrazielNL
https://www.ign.com/artic...dock-official-closer-look
Misschien. Ik ben normaal gesproken ook wel erg geinteresseerd door product design, human interface design, enz... We blijven tactiele mensen van vlees en bloed, en een goed ontworpen human interface (vorm, materiaalgebruik, ...), maar ook mooi en elegant ontworpen item blijft toch een uitdaging.XanderDrake schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:20:
[...]
Ik vind Dave en Marques een beetje te oppervlakkig en teveel gefocust op design, terwijl je die punten ook mee krijgt als je de andere videos kijkt
Ik begrijp dat de meeste tweakers (algemeen, ik spreek je niet persoonlijk aan) vaak enkel oog hebben voor spreadsheets en gortdroge specs, maar ik vind dat meestal wel een mentaal armoedige ingesteldheid.
Het 'user delight' als het totaalpakketje juist is, is dan nog zoveel groter. Bij mij toch. Dus ik vind de inbreng van types als Dave2D en MKBHD toch zinvol. En dan vind ik Dave2D nog wel iets technischer dan de meesten in dat genre bvb. Hij speelt z'n games alvast zelf
Anyway, heb het vorige weekend zoveel media geconsumeerd over de steam deck. Echt een bijzonder apparaatje. Linus (LTT) is complete fanboy. "if you're in the queue and waiting, hold on, because it's super cool". De titel van z'n video lijkt me wat streng en dekt (
En ik kan hem wel volgen hierin. Niet zozeer omwille van de formfactor (controlllers, portable gaming) maar omwille van wat valve probeert met de software, en wat mogelijk zou moeten zijn met integrated graphics. Het in de markt zetten van een all-in-soc voor pc gaming. Dit is wel wat anders dan intels iGPU rommel (voor pc gaming dan toch)
In elk geval kan ik de laatste Wan show aanraden, die volledig over de steam deck gaat.
Vind het perspectief van deze endgadget reviewer ook wel goed. Puur als gebruiker en gamer, niet als pc nerd/spec nerd. Ze heeft het ook over de nek 'pijn' (ongemak) die sowieso optreedt bij dit soort apparaatjes, wat je in andere reviews veel minder vaak ziet. Wat me toch doet vermoeden dat sommige reviewers er echt mee gamen, en anderen gewoon zo snel mogelijk de video willen schieten.
De laatste Verge Cast heeft het ook over de steam deck. Inderdaad, misschien iets te luchtig voor de 'hardcore' tweaker, maar ik vind die analyses steeds wel fijn om te horen. Minder gortdroog dan gamersnexus review bvb.
Mijn interesse blijft voornamelijk de software, en wat valve hier aan het klaarspelen is. Ik ben geen programmeur of IT'er, en ik begrijp in de verste verte niet hoe het mogelijk is om 20 jaar windows legacy te 'vertalen' naar een linux tussenlaag, en de performance op peil te houden, maar respect valve
Deze software (Wine) is al heeeeeel lang in ontwikkeling, al bijna 30 jaar zover ik kan zien. Valve heeft het de laatste tijd flink opgepoetst maar het is vooral het werk van vele vrijwilligers van het project. Proton gebruikt heel veel van Wine en is meer een configuratie laag eroverheen met extra toevoegingen met de focus op gaming.Amos_x schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Mijn interesse blijft voornamelijk de software, en wat valve hier aan het klaarspelen is. Ik ben geen programmeur of IT'er, en ik begrijp in de verste verte niet hoe het mogelijk is om 20 jaar windows legacy te 'vertalen' naar een linux tussenlaag, en de performance op peil te houden, maar respect valveDe mensen bij valve zijn in mijn ogen gewoon IT magicians
Als ze steamOS in de toekomst kunnen vrijgeven en optimaal maken voor zelfgebouwde pc's met dedicated gpu's, dan kan windows hier de deur uit. Ik gebruik m'n windows pc namelijk enkel voor gaming.
Veel respect voor die vrijwilligers dan, maar zoals steeds blijkt maar weer dat dit soort projecten beperkt blijft tot een heel klein groepje hobbyisten, en op die manier in 30 jaar tijd geen deuk in een pakje boter kan slaan.Tadango schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Deze software (Wine) is al heeeeeel lang in ontwikkeling, al bijna 30 jaar zover ik kan zien. Valve heeft het de laatste tijd flink opgepoetst maar het is vooral het werk van vele vrijwilligers van het project. Proton gebruikt heel veel van Wine en is meer een configuratie laag eroverheen met extra toevoegingen met de focus op gaming.
Ik heb af en toe wel iets vernomen over wine, maar geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om dat ook maar in de verste verte uit te proberen.
Als een groot, goed bemand bedrijf als valve met al hun resource hier hun schouders kunnen onderzetten en blijven aan die kar trekken, kan dat wel het verschil maken.
Het feit dat ze in dezelfde periode dan ook nog eens de hardware zelf hebben kunnen ontwerpen/designen/ontwikkelen is ongehoord. De deck lijkt simpel, maar is het helemaal niet, en van wat je overal kan lezen is het voor een V1 apparaat een schot in de roos. Allemaal super goed ontworpen
Ik speel toch al sinds ~2004 via Wine nu en dan een spelletje hoor.Amos_x schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:57:
[...]
Veel respect voor die vrijwilligers dan, maar zoals steeds blijkt maar weer dat dit soort projecten beperkt blijft tot een heel klein groepje hobbyisten, en op die manier in 30 jaar tijd geen deuk in een pakje boter kan slaan.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Yuzu, de Switch emulator die werkt met Vulkan, draait nu al op de Deck! Wel ironisch: op deze manier is Steam Deck de alles-console.
Klopt, samen met CE<U voor online Mario kart kom je echt niets te kortXanderDrake schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[Video]
Yuzu, de Switch emulator die werkt met Vulkan, draait nu al op de Deck! Wel ironisch: op deze manier is Steam Deck de alles-console.
Ha, je wordt vast overstelpt met vragen straksdhrto schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:58:
Zojuist mail ontvangen dat de Steam deck gereed is gemaakt voor verzending! Met een beetje geluk hopelijk deze week nog binnen
Ik ben voornamelijk benieuwd of je problemen tegen komt bij spellen die Proton gold zijn maar nog niet getest door Valve. Ik verwacht dat dat geen probleem moet zijn maar ben benieuwd naar de praktijk.
Hoer dan ook, erg spannend. Ben ook benieuwd vanuit waar hij verstuurd wordt en hoe lang het duurt.
Zou zomaar kunnen dat je hem morgen of overmorgen al binnen krijgt. De batch is relatief klein, dus ik neem aan dat het allemaal op dezelfde dag verzonden kan worden. Bovendien wordt het verzonden vanuit Waalwijk.dhrto schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:58:
Zojuist mail ontvangen dat de Steam deck gereed is gemaakt voor verzending! Met een beetje geluk hopelijk deze week nog binnen
Mooi spul. Mijne heeft nog geen update gehad. Misschien was het vertraagd doordat het langer duurde eer mijn IDEAL betaling door kwam. Effe gedulddhrto schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:58:
Echt enorm teleurstellend van Tweakers. De commentaren op de hardware zijn prima wat mij betreft maar Tweakers kiest gewoon een inconsistente lijn wat betreft het beoordelen wat voor games het goed doen.
Van een Site als Tweakers had ik meer verwacht. Als dit als Console wil reviewen is dat prima, maar pak dan ook alleen de verified games en beoordeel die als launch lineup. Als je wil experimenteren met andere games realiseer je dan ook dat dat misschien niet perfect werkt maar dat het kilometers verder gaat dan wat je ooit bij een console kan hopen te doen.
Mwa, dat is wel wat kort door de bocht hoor... Het is helemaal niet zo dat je per definitie fysieke ongemakken ervaart als je zo'n mobiel apparaat veel gebruikt. Ik heb zelf afgelopen week zo'n 50 uur dragon Quest XI S gespeeld op de switch, 100% in portable mode, en ik had nergens last van. Het is vooral een kwestie van een goede houding vinden. Ik zit/lig onderuit op mijn bank met mijn benen voor me op een grote poef en hou mijn onderarmen zo ongeveer recht omhoog waardoor het gewicht van de switch er recht op staat. Mijn hoofd rust gewoon tegen de bank leuning. Zo hou ik dat dus prima vol en ik denk niet dat dat met de deck echt anders zal zijn. Ik denk dus echt niet dat bv een Linus of een Phawx het ding weinig gebruikt hebben. Eerder zijn zij juist de mensen die ook al veel ervaring hebben met andere portables en daardoor al gewend zijn aan hoe ze een voor hun comfortabele houding aan moeten nemen terwijl die Engadget reviewer wellicht juist minder ervaring daarmee heeft en er dus nu pas tegenaan liep.Amos_x schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:35:
Vind het perspectief van deze endgadget reviewer ook wel goed. Puur als gebruiker en gamer, niet als pc nerd/spec nerd. Ze heeft het ook over de nek 'pijn' (ongemak) die sowieso optreedt bij dit soort apparaatjes, wat je in andere reviews veel minder vaak ziet. Wat me toch doet vermoeden dat sommige reviewers er echt mee gamen, en anderen gewoon zo snel mogelijk de video willen schieten.
Was overigens nog een weekje vakantie en bijkomen van corona dus had niet echt wat anders te doen...
Ik vind het inderdaad een beetje flauw van Tweakers dat ze de console nadruk zo groot maken. Vanuit een Linux of PC gaming perspectief komt de Steam Deck veel beter uit de hoek. Je zou hem stiekem als Linux gaming laptop kunnen beoordelen.Rhaegar1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:59:
Nou ik heb net ook nog even de videoreview van Tweakers bekeken maar wat een dramatisch niveau: Alleen de uitspraak dat ze hopen dat er meer games beschikbaar komen en dat de games stabieler draaien slaat al nergens op. Het is het 1 of het ander: of je stelt dat (praktisch) alle games beschikbaar zijn maar dat een groot deel niet goed draait, of je stelt dat alleen de verified games beschikbaar zijn en die draaien goed.
Echt enorm teleurstellend van Tweakers. De commentaren op de hardware zijn prima wat mij betreft maar Tweakers kiest gewoon een inconsistente lijn wat betreft het beoordelen wat voor games het goed doen.
Van een Site als Tweakers had ik meer verwacht. Als dit als Console wil reviewen is dat prima, maar pak dan ook alleen de verified games en beoordeel die als launch lineup. Als je wil experimenteren met andere games realiseer je dan ook dat dat misschien niet perfect werkt maar dat het kilometers verder gaat dan wat je ooit bij een console kan hopen te doen.
Maar ik vind dat je sommige zaken die niet goed gaan, niet mag over het hoofd mag zien. Tweakers test bijvoorbeeld F1 2021, deze is Deck Playable, met als opmerkingen Minor Graphical Glitches. Maar zodra Tweakers een map met regen laden, crasht de hele Steam Deck! Das niet OK, of je het nu ziet als een console of als iets anders. Ik vind het terecht dat ze streng zijn daarop.
Finraziel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:18:
Was overigens nog een weekje vakantie en bijkomen van corona dus had niet echt wat anders te doen...
Beterschap!
[ Voor 7% gewijzigd door XanderDrake op 28-02-2022 17:27 ]

Update: wordt toch pas woensdag. Dan ben ik niet thuis, en window om te veranderen is al voorbij. We gaan het zien.

[ Voor 29% gewijzigd door FCA op 01-03-2022 08:36 ]
Verandert z'n sig te weinig.
Ik zou het een beetje eens met je zijn maar volgens mij is geen van de games die tweakers heeft getest 'steam deck verified' Dat rijmt in mijn ogen echt niet met een benadering van een review als een console en eerlijk gezegd voor een serieuze review onvergeefelijk.XanderDrake schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Ik vind het inderdaad een beetje flauw van Tweakers dat ze de console nadruk zo groot maken. Vanuit een Linux of PC gaming perspectief komt de Steam Deck veel beter uit de hoek. Je zou hem stiekem als Linux gaming laptop kunnen beoordelen.
Maar ik vind dat je sommige zaken die niet goed gaan, niet mag over het hoofd mag zien. Tweakers test bijvoorbeeld F1 2021, deze is Deck Playable, met als opmerkingen Minor Graphical Glitches. Maar zodra Tweakers een map met regen laden, crasht de hele Steam Deck! Das niet OK, of je het nu ziet als een console of als iets anders. Ik vind het terecht dat ze streng zijn daarop.
Trek dan die review uit elkaar en test een paar verified games om te kijken of die de console ervaring leveren en test dan nog wat minder ondersteunde dingen, of games van buiten de steam store om te kijken hoe goed die werken.
Alleen qua steam deck verified games heeft de Deck een launch lineup die iedere andere console belachelijk maakt. en daarnaast zijn er nog tig duizend andere games in verschillende gradaties van speelbaarheid te spelen.
nu test Tweakers 5 games, waarvan geen een verified en moppert vervolgens over de problemen daarmee. Kom op hey, in mijn steam account van 130 games ofzo zijn er al 15 Steam Deck verified. Je maakt mij niet wijs dat Tweakers er daar niet een paar van had om te kunnen proberen. Bijv. Shadow of war, Hollow knight, Mad Max en Dirt rally. Hell, probeer wat mij betreft Elden Ring om te laten zien hoe het met een state of the art AAA game op release kan gaan.
Sowieso zie ik weinig over daadwerkelijk gaming terugkomen in die review. Het gaat meer over de bediening van de Deck zelf, maar niet over hoe lekker spellen erop werken.Rhaegar1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:40:
Ik zou het een beetje eens met je zijn maar volgens mij is geen van de games die tweakers heeft getest 'steam deck verified' Dat rijmt in mijn ogen echt niet met een benadering van een review als een console en eerlijk gezegd voor een serieuze review onvergeefelijk [sic].
Eens. Dat had een apart hoofdstuk van de review moeten zijn, zeker als je hem als console gaat reviewen en wilt vergelijken met andere consoles. Pak eerst daarmee uit, en daarna wat je ernaast nog meer mee kan doen wat je niet op consoles kan doen.Trek dan die review uit elkaar en test een paar verified games om te kijken of die de console ervaring leveren en test dan nog wat minder ondersteunde dingen, of games van buiten de steam store om te kijken hoe goed die werken.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Tegen dan is hopelijk de software al wat verbeterd. Heb mij gewoon de goedkoopste 64gb versie gehaald, gezien je toch zelf makkelijk kan uitbreiden (tegen dan zijn de ssd prijzen misschien nog meer gezakt) of gewoon een microsd kan gebruiken als je wat langere laadtijden niet erg vind.
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 01-03-2022 08:56 ]
De software wordt vanzelf beter. Valve heeft al in het verleden bewezen dat ze softwareondersteuning voor hun hardware niet snel opgeven. En zelfs al zou Valve het niet doen, dan zou iemand anders het wel doen. Het is immers 'gewoon' een PC, en alle belangrijke zaken worden upstream open source aangeleverd.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:55:
Tegen dan hopelijk is hopelijk de software al wat verbeterd.
Ik zie je punt. Ze hebben vooral hun eigen game benchmark suite getest en daar zitten inderdaad niet veel Deck Verified games tussen. Maar sommige wel, zoals the Shadow of the Tombraider. Ze zeggen dan ook dat het die games heel soepel gaan, zo óók in de videoreview.Rhaegar1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:40:
[...]
Ik zou het een beetje eens met je zijn maar volgens mij is geen van de games die tweakers heeft getest 'steam deck verified' Dat rijmt in mijn ogen echt niet met een benadering van een review als een console en eerlijk gezegd voor een serieuze review onvergeefelijk.
Trek dan die review uit elkaar en test een paar verified games om te kijken of die de console ervaring leveren en test dan nog wat minder ondersteunde dingen, of games van buiten de steam store om te kijken hoe goed die werken.
Alleen qua steam deck verified games heeft de Deck een launch lineup die iedere andere console belachelijk maakt. en daarnaast zijn er nog tig duizend andere games in verschillende gradaties van speelbaarheid te spelen.
nu test Tweakers 5 games, waarvan geen een verified en moppert vervolgens over de problemen daarmee. Kom op hey, in mijn steam account van 130 games ofzo zijn er al 15 Steam Deck verified. Je maakt mij niet wijs dat Tweakers er daar niet een paar van had om te kunnen proberen. Bijv. Shadow of war, Hollow knight, Mad Max en Dirt rally. Hell, probeer wat mij betreft Elden Ring om te laten zien hoe het met een state of the art AAA game op release kan gaan.
Als ik rondkijk wat andere reviewers zeggen, is Tweakers nog gematigd positief. De algemene tendens is: Software is niet af! The Verge is zelfs vrij negatief, en niet zo verbazend als je het volgende leest:
Wederom, als je een laptop koopt om Steam te gamen op Linux, en je hebt ongeveer deze ervaring, dan ben je ook niet blij. Steam Verified games of niet, console focus of niet.... every single day I used the Steam Deck, I was dodging error messages, bugs, crashes, black screens, UI glitches, regressions, even entire feature changes from Valve on the eve of release.
I lost track of how many times I had to reboot the system or reconnect a device because Bluetooth or Wi-Fi or an SD card stopped working as expected. A few games I downloaded never finished installing, randomly stopping in the middle or retroactively running out of space. Some games told me their “content” was “locked” when I tried to move them, or that they grabbed “corrupt update files.” Sometimes parts of my library, or all of the games on my SD card, would temporarily go missing. I destroyed one card after the Deck seemingly froze while formatting it, and I stupidly reset the console (never ever do that while writing to flash). There were times I couldn’t reach the Steam servers to download save games or verify ownership of a title — and let me tell you, it really sucks to find out you can’t play a single-player game like Control or Red Dead Redemption 2 on the go because of DRM. (My phone hotspot worked in a pinch.)
Occasionally, the whole system would lock up. Sometimes the UI would break or scale badly while connecting or disconnecting an external monitor. And while I didn’t have a lot of problems playing or installing games to SD, I did have lots of issues transferring between the SD and internal drive — and unusually long transfer times during which the Deck wouldn’t let me do anything else with the system.
Het komt wel goed! Ik kijk al heel erg uit naar mijn Deck. En ik denk dat de meeste mensen een veel stabielere software ervaring krijgen
Wat zeker een nuttige conclusie is, maar niet echt interessant. Als de hardware van de Deck maar goed is, dan wordt de software vanzelf beter.XanderDrake schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:44:
Als ik rondkijk wat andere reviewers zeggen, is Tweakers nog gematigd positief. De algemene tendens is: Software is niet af!
Hierom zou een review 2.0 over 3-6 maanden (of wanneer de Deck 'gewoon' direct bestelbaar is) wel gewenst zijn.
En ik wil (nog) een Steamdeck nu kopen maar dan een 64GB model voor mezelf (tijd niet zo belangrijk) maar "seems you already own one or more of these games.... please check and try again" error.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
1 per account voor nu. Aan het eind van het jaar kan je er vast los 1 bestellen, en anders is er vast een 2e hands beschikbaar.The Chosen One schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:27:
Nog geen shipping mail gehad.
En ik wil (nog) een Steamdeck nu kopen maar dan een 64GB model voor mezelf (tijd niet zo belangrijk) maar "seems you already own one or more of these games.... please check and try again" error.
The Verge lijkt wel een beetje een outlier met deze ervaring. Ik heb van de andere reviewers niet een dergelijk beeld qua stabiliteit.XanderDrake schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:44:
[...]
Ik zie je punt. Ze hebben vooral hun eigen game benchmark suite getest en daar zitten inderdaad niet veel Deck Verified games tussen. Maar sommige wel, zoals the Shadow of the Tombraider. Ze zeggen dan ook dat het die games heel soepel gaan, zo óók in de videoreview.
Als ik rondkijk wat andere reviewers zeggen, is Tweakers nog gematigd positief. De algemene tendens is: Software is niet af! The Verge is zelfs vrij negatief, en niet zo verbazend als je het volgende leest:
[...]
Wederom, als je een laptop koopt om Steam te gamen op Linux, en je hebt ongeveer deze ervaring, dan ben je ook niet blij. Steam Verified games of niet, console focus of niet.
Het komt wel goed! Ik kijk al heel erg uit naar mijn Deck. En ik denk dat de meeste mensen een veel stabielere software ervaring krijgen
overigens is shadow of the tombraider (definitive edition?) ook alleen maar speelbaar toch?
Het gaat mij niet zozeer over hoe positief of negatief Tweakers is maar het is duidelijk dat ze worstelden met hoe ze het apparaat moesten beoordelen, in mijn ogen hebben ze at nu verkeer en inconsistent ingestoken.
Overigens helemaal eens, het heeft er alle schijn van dat Valve nog grote stappen gaat zetten op softwarevlak. als je Linus (tech tips) hoort dan rolden de significante updates bijna dagelijks binnen.
Op m’n pc wil ik rustig door de instellingen bladeren om zo de beste instellingen per game te zoeken maar op een handheld wil ik gewoon starten en spelen
De verified spellen zijn allemaal zonder enig tweaken goed speelbaar op default instellingen. Het is wel raadzaam om de optimale instellingen te zoeken voor een goede accu duur.schumi1986 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:37:
Is het zo dat bij het starten van een deck verified game de instellingen van een game zo staan dat het netjes constant 30/60 fps draait?
Op m’n pc wil ik rustig door de instellingen bladeren om zo de beste instellingen per game te zoeken maar op een handheld wil ik gewoon starten en spelen
Het zou mooi zijn als alle mensen die hier reageren ook de lijst willen invullen want ik lees hier over ontvangen Steam Decks van mensen welke niet eens op de lijst staan
Naar mijn idee klopt de datum bij Flozem alleen niet, die heeft vrijdagavond nog geplaatst niks te hebben ontvangen? Ik zag ook dat de filter die aan stond niet de kolom 'Datum bestellingsmail' mee pakte. Ik heb de filter nu opnieuw erop gezet, maar ik denk dat daar iets fout is gegaan.Tadango schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:17:
Nog even de lijst onder de aandacht brengen: https://docs.google.com/s...SDn23dVZ911MQQ/edit#gid=0
Het zou mooi zijn als alle mensen die hier reageren ook de lijst willen invullen want ik lees hier over ontvangen Steam Decks van mensen welke niet eens op de lijst staan
I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Is er hier interesse in een Tweaker review? Zo ja doen dan een +1 op deze post, en vertel wat voor requests hebben jullie nog hebben en waar ik moet naar kijken
Waar is de dislike knop?
HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:15:
Ik heb nog geen mail gehad...

Zal de sheet nog even invullen.
Mijn vrouw heeft ook eentje besteld. We kregen beiden afgelopen vrijdag een mail om de reservering om te mogen zetten naar een bestelling. Bij haar kwam de mail ca. 15 minuten later binnen. En haar Steam Deck is nog niet verzonden... Ik vraag me toch ook af of de betalingsmethode nog een rol speelt (ik met CC, zij via Paypal). Ben benieuwd of haar exemplaar ook nog deze week uitgeleverd wordt...
:fill(white):strip_exif()/f/image/pAUPEV22PlnZNzgnnrpw6i7V.png?f=user_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Uzuhl op 01-03-2022 15:14 ]
Alleen de mensen die echt binnen een paar minuten van dat het mogelijk was hem gelijk succesvol gereserveerd hebben die konden nu bestellen. De grote meerderheid zit voorlopig nog te wachten. Als je je originele bevestigingsmail er bij pakt dan kun je op de link klikken en kun je een schatting zien van wanneer je waarschijnlijk kunnen bestellen (vergeet wel niet in te loggen op die pagina want anders zie je alleen maar 'na Q2' alsof je nu pas zou reserveren). (Edit: ah dat had je ondertussen gevonden, ja gewoon nog even wachten dus)Uzuhl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:12:
Ik heb hem gepreorderd maar naast een shipping mail dat het vertraagd was niets meer ontvangen. Heb ik de boot gemist?
Ik geloof dat in de startpost ook een link staat naar het overzicht van wie wanneer gereserveerd heeft. Als je zelf daar ook even invult met de tijd die in je mail staat dan heb je een idee waar je ongeveer in de wachtrij staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Finraziel op 01-03-2022 15:16 ]
Ahja ik zie het, thanks! 17e besteld, dagje te laat voor de eerste batch zo te zien.Finraziel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Alleen de mensen die echt binnen een paar minuten van dat het mogelijk was hem gelijk succesvol gereserveerd hebben die konden nu bestellen. De grote meerderheid zit voorlopig nog te wachten. Als je je originele bevestigingsmail er bij pakt dan kun je op de link klikken en kun je een schatting zien van wanneer je waarschijnlijk kunnen bestellen (vergeet wel niet in te loggen op die pagina want anders zie je alleen maar 'na Q2' alsof je nu pas zou reserveren). (Edit: ah dat had je ondertussen gevonden, ja gewoon nog even wachten dus)
Ik geloof dat in de startpost ook een link staat naar het overzicht van wie wanneer gereserveerd heeft. Als je zelf daar ook even invult met de tijd die in je mail staat dan heb je een idee waar je ongeveer in de wachtrij staat.
Samsung EVO 512 2021 (Witte model) : pricewatch: Samsung EVO Plus microSD Card (2021) 512GBweszz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:58:
Super tof dingetje, ik mis de dock.
En iemand nog tips voor een goeie sd kaart? 64GB is toch wat aan de krappe kant. 😂
Mooi spul!weszz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:58:
En iemand nog tips voor een goeie sd kaart? 64GB is toch wat aan de krappe kant. 😂
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat mij tegenvalt: waar zijn alle MicroSD card reviews? Ik had verwacht dat men daar wel naar zou gaan kijken.
* XanderDrake gaat desnoods zelf een MicroSD card review doen
Mooi apparaat! Ik ben heel benieuwd hoe snel we third-party docks en andere accessoires (case met een toetsenbord?) gaan zien. Doet me eigenlijk denken aan de netbook-hype van 2007, toen wilde iedereen zo'n EEE-pc hebben met een hele berg zut eromheenweszz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wacht met de mijne gewoon tot na de zomer, dan zijn de kinderziektes uit de software en zal ie waarschijnlijk veel breder verkrijgbaar zijn, toch leuk om te kunnen gamen onderweg of voor de TV.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
https://www.reddit.com/r/...drift_on_the_right_stick/
https://www.reddit.com/r/...experiencing_stick_drift/
https://www.reddit.com/r/...as_drifting_on_the_right/
Korte game gemaakt voor de launch van de Deck als kennismaking met de controls.
[ Voor 20% gewijzigd door BastienVH op 01-03-2022 19:22 ]
De switch emulatie iet wat te serieus genomenpeternator schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:58:
Hoewel ik me niet *extreem* veel zorgen maak, zijn er toch al 3 mensen op Reddit (volgens mij allemaal NL'ers) die driftende thumbsticks hebben. Gaat altijd om de rechter stick. Of dit daadwerkelijk een hardware, of misschien een software issue is, is nu nog onduidelijk. Ik blijf dit wel even met een schuin oog volgen.
Add me op Stadia: Gloogle
Ja ik hoop op iets van een charging dock, waar je hem dus alleen maar op hoeft te zetten, zoals de switch. Steeds een kabel in moeten prikken om op te laden vind ik best vervelend (ja fwp...)Stoney3K schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:46:
[...]
Mooi apparaat! Ik ben heel benieuwd hoe snel we third-party docks en andere accessoires (case met een toetsenbord?) gaan zien. Doet me eigenlijk denken aan de netbook-hype van 2007, toen wilde iedereen zo'n EEE-pc hebben met een hele berg zut eromheen
Ik wacht met de mijne gewoon tot na de zomer, dan zijn de kinderziektes uit de software en zal ie waarschijnlijk veel breder verkrijgbaar zijn, toch leuk om te kunnen gamen onderweg of voor de TV.
Lijkt me dat het op zich best zou moeten kunnen, iets wat er achterop klikt en in de USB poort steekt, met vervolgens wat contactpunten om stroom van het dock waar je hem op zet te krijgen. Maar is de vraag of iemand dat gaat ontwerpen en in bulk gaat maken... Lijkt me niet iets wat je al te makkelijk met een 3d printer doet.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat ook wel één van de grote design flaws van Valve: Alleen een USB-C poort aan de bovenkant.Finraziel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:06:
[...]
Ja ik hoop op iets van een charging dock, waar je hem dus alleen maar op hoeft te zetten, zoals de switch. Steeds een kabel in moeten prikken om op te laden vind ik best vervelend (ja fwp...)
Lijkt me dat het op zich best zou moeten kunnen, iets wat er achterop klikt en in de USB poort steekt, met vervolgens wat contactpunten om stroom van het dock waar je hem op zet te krijgen. Maar is de vraag of iemand dat gaat ontwerpen en in bulk gaat maken... Lijkt me niet iets wat je al te makkelijk met een 3d printer doet.
Je deck ergens in neerzetten gaat dus niet, tenzij je hem op zijn kop zet.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
splik-splinter-nieuw apparaat. Daarnaast ook diverse updates van verschillende Steam componenten.
In desktop mode is er helaas nog geen virtuele keyboard standaard aanwezig (of ik heb het gemist). Maar een usb-c hubje inpluggen met toetsenbord en muis werkt prima!
[ Voor 13% gewijzigd door dhrto op 01-03-2022 21:57 ]
Ik heb die op de lijst staan en zal hem morgen zeker wat aandacht geven, laat je weten hoe die is!BastienVH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:21:
Aan de gelukkigen die hun Steam Deck al hebben: testen jullie Aperture Desk Job uit?
I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.
Maar je deck leunen op een tafeltje, kussentje of what ever is niet mogelijk met een laadkabel aan de onderkant. Ik zou er in kunnen komen dat een kabeltje aan beide kanten helemaal tof was geweest, maar het lijkt mij voor alsnog niet echt een groot probleem.Stoney3K schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:16:
[...]
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat ook wel één van de grote design flaws van Valve: Alleen een USB-C poort aan de bovenkant.
Je deck ergens in neerzetten gaat dus niet, tenzij je hem op zijn kop zet.
Als je eens gaat rondgooglen naar microSD kaart aanraders voor de Switch krijg je alle informatie die je nodig hebt. Het belangrijkste zijn hier de leessnelheden, en net zoals bij de Switch heeft het dacht ik weinig nut om kaartjes te gebruiken die sneller zijn dan UHS-1.XanderDrake schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:06:
[...]
Mooi spul!
Wat mij tegenvalt: waar zijn alle MicroSD card reviews? Ik had verwacht dat men daar wel naar zou gaan kijken.
* XanderDrake gaat desnoods zelf een MicroSD card review doen
De Samsung EVO (plus) en de Sandisk Ultra series worden doorgaans aangeraden. Let op voor namaak.
Praktisch alle moderne thumbsticks hebben dezelfde designs, het is dus niet te verwonderen dat ze dezelfde problemen hebben.peternator schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:58:
Hoewel ik me niet *extreem* veel zorgen maak, zijn er toch al 3 mensen op Reddit (volgens mij allemaal NL'ers) die driftende thumbsticks hebben. Gaat altijd om de rechter stick. Of dit daadwerkelijk een hardware, of misschien een software issue is, is nu nog onduidelijk. Ik blijf dit wel even met een schuin oog volgen.
[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 02-03-2022 06:21 ]
Ik heb de mijne gisteren mogen ontvangen en ik ben er helaas één van. De deadzone workaround zou kunnen, maar dan moet ik mijn deadzone zowat op maximaal zetten. Het is bij mij de linker stick.peternator schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:58:
:strip_exif()/f/image/xA8MMnlXjV7jVnFdcAroUxGd.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovendien valt WiFi om de haverklap weg, zowat iedere minuut, soms vaker. Ik ga vandaag een factory reset doen om te kijken of dat opgelost is.
Als ik in de Linux omgeving systeem logs uitlees dan krijg ik ook oneindig veel ACPI fouten. Ik weet niet of dat een probleem is met mijn specifieke unit of dat de ACPI van de Deck op het moment gewoon brak is.
Ik baal hier in ieder geval heel erg van, want het is verder een fijn apparaat. Ik heb ook wel heel erg veel geluk; al mijn joycons driften, zelfs mijn Switch Pro Controller, en nu mijn Deck
Vandaag dus ook eens met Valve mailen. Ik verwacht dat ik hem terug kan sturen, God weet hoe lang het gaat duren voordat hij gerepareerd of vervangen wordt, ik denk dat mijn vroege reservering zo geen nut meer gaat hebben.
Wellicht bieden ze aan om een onderdeel op te sturen wat natuurlijk goed is voor het milieu, maar dan heb ik het risico dat ik mijn garantie vernachel en laten we eerlijk zijn, de Deck op dag 1 al repareren is gewoon een garantiekwestie en mag Valve oplossen, ongeacht of dit nu goed is voor Right to Repair of niet.
EDIT: blijkbaar is er een update! https://reddit.com/r/Stea...ick_driftdeadzone_ticket/
Nu duurt half 5 nog langer
[ Voor 11% gewijzigd door NanoSector op 02-03-2022 07:04 . Reden: Foto van drift toegevoegd ]
Het lijkt erop dat het een hardwareprobleem is, en dat Valve alleen de deadzone vergroot. Na deze fix zou je geen kleine bewegingen meer kunnen maken met de joysticks.NanoSector schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:53:
EDIT: blijkbaar is er een update! https://reddit.com/r/Stea...ick_driftdeadzone_ticket/
Nu duurt half 5 nog langer
Dus dat lijkt nu op de goedkopere controllers? Die doen dat net zo. Als ze hiermee de stick een stuk slechter maken is voor mij de hele lol er direct vanaf. Ik wil juist sticks welke gevoelig zijn vanaf het begin en hoopte dat de Steam Deck dat zou kunnen waarmaken.The Zep Man schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:28:
[...]
Het lijkt erop dat het een hardwareprobleem is, en dat Valve alleen de deadzone vergroot. Na deze fix zou je geen kleine bewegingen meer kunnen maken met de joysticks.
Ik denk het, maar ik denk ook dat dit niet is volgens wat beoogd is. De joysticks zijn in het geheel makkelijk te vervangen. Ik verwacht dat Valve (mogelijk op verzoek) revisiekitjes gaat versturen naar mensen die hier last van hebben.Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:33:
Dus dat lijkt nu op de goedkopere controllers? Die doen dat net zo.
Dan hoop ik op mijn beurt weer dat ze die revisie ook al in de te produceren modellen doenThe Zep Man schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Ik denk het, maar ik denk ook dat dit niet is volgens wat beoogd is. De joysticks zijn in het geheel makkelijk te vervangen. Ik verwacht dat Valve (mogelijk op verzoek) revisiekitjes gaat versturen naar mensen die hier last van hebben.
Dat weet ik niet, ik denk eerder een omruil actie. Ze hebben aangegeven dat de sterkte minder wordt na het openmaken dus ze willen het liefst niet dat mensen hem open maken tenzij het echt nodig is. Dus een stick vervangen, hoe makkelijk ook, bij een net nieuw apparaat is niet wat ze willen. Na een jaar of 2 is een heel ander verhaal uiteraard.The Zep Man schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Ik denk het, maar ik denk ook dat dit niet is volgens wat beoogd is. De joysticks zijn in het geheel makkelijk te vervangen. Ik verwacht dat Valve (mogelijk op verzoek) revisiekitjes gaat versturen naar mensen die hier last van hebben.
Ik denk niet dat ze iets anders kunnen doen behalve betere / slimmere kalibratie.batumulia schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:45:
[...]
Dan hoop ik op mijn beurt weer dat ze die revisie ook al in de te produceren modellen doenanders zitten we dadelijk wéér met een vertraging te kampen
Blijkbaar softwarepeternator schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:58:
Welke hardware issues kan maskeren
Die heb ik gisteren gespeeld, houdt je zoet voor ongeveer een half uur. Erg leuk en entertaining! De typische Portal-achtige humor gecombineerd met een 'console introductie game'. Het laat je alle controls en features van de Steam Deck uitproberen: alle knoppen, touchpads, gyro, microfoon, touch screen.BastienVH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:21:
Aan de gelukkigen die hun Steam Deck al hebben: testen jullie Aperture Desk Job uit?
Ik had er een foto van gemaakt toen 'ie hier aan het updaten was:XanderDrake schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:10:
Een kleine boodschap op mensen die nu hun Deck binnen krijgen: Het is een shipment straight from the factory. Er moeten nog wat BIOS updates overheen:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qoThqydllvFC7bHgEnMNFX7l.jpg?f=fotoalbum_large)
Is maar net wat je een 'hardware issue' noemt. Je kunt ook zeggen dat Valve voor de update iets optimistischer was over de gevoeligheid en precisie van de thumbstick als erna. Als de productie van de Deck goed gebeurt zou het vervangen van sticks niets uit moeten maken.Tadango schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:14:
[...]
Welke hardware issues kan maskerenInterne deadzone (controller firmware) aanpassen omdat er een hardware issue is lijkt een oplossing maar dat is het niet. Ze degraderen de stick in principe, en dat is erg jammer. Wellicht komt er later meer duidelijkheid want een "hardware matige" deadzone heb ik een hekel aan bij stick. Ik vervang ze liever een paar keer zodat ik een goede heb en in de software de deadzone erg krap kan zetten.
Ik hoop het, het zou een grote flater zijn als de joysticks nu al niet werken. Dus, ik ben benieuwd of die nieuwe update het allemaal oplost.
[edit]Op basis daarvan zou zijn geconcludeerd dat het ging om een deadzone regression bij een recente firmware-update. Het gaat dus om een probleem met de kalibratie. Het bedrijf achter de Steam Deck heeft hier inmiddels een fix voor uitgebracht.
Fhewww
Bungie weigert ondersteuning SteamOS en dreigt met user-bans als mensen het wel proberen aan de praat te krijgen
Lekker dit
[ Voor 46% gewijzigd door XanderDrake op 02-03-2022 11:10 ]
Uiteraard is het effect hetzelfde, maar het is toch wel een belangrijk nuance verschil. Niet alles gelijk zo negatief zien, net als met die stick drift
Iedere stick drift en heeft in dat opzichte een hardware probleem, maar ik weet dus niet meer wat ik moet geloven. Valve en andere mensen (in die thread) zeggen dat Valve juist de sticks verkeerd had gekalibreerd in de vorige update en dat nu gefixt heeft.The Zep Man schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:28:
[...]
Het lijkt erop dat het een hardwareprobleem is, en dat Valve alleen de deadzone vergroot. Na deze fix zou je geen kleine bewegingen meer kunnen maken met de joysticks.
Ik heb nooit een vorig scenario met een vorige update meegemaakt net zoals iedereen naast de reviewers denk ik dus het kan zijn dat Valve liegt en dit zegt om een PR fiasco te voorkomen, of dat het wel waar is en het ontzettend ongelukkig getimed is.
Ik ga wanneer ik zo thuis ben updaten, ik ben benieuwd of het probleem dan in ieder geval weg is. Of de sticks dan minder fijn zijn wordt dan een volgend probleem.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.