Moest alweer een rollback doen, blijkbaar geen geluk met 3.8.x hier.
Ik had 3.7.x en 3.8.x in stable en beta al vaker geprobeerd, geen idee wat Valve om zeep had geholpen maar er zijn gewoon te veel issues ermee, op beide Steam Decks thuis.
- frametime stutters in Persona 5 Royal, tenzij je 60fps forceert (ik speel op 40hz/40fps en dat gaat prima op oudere builds, vanaf 3.7 is dat dus een zooitje)
- Manual GPU en TDP instellingen die niet onthouden worden (moet steeds aan en uit om te triggeren, UI zegt dat het aan staat maar ik zie aan de grafieken dat het niet zo is)
- Manual GPU en TDP instellingen die volgens SteamOS aan staan, maar dat niet zijn (deze is erg raar, met bepaalde games triggert hij 1 van de 2, terwijl die uit staan en nooit ingeschakeld waren, ook hier moet je het aan en uit zetten om het te fixen)
En speciaal vanaf 3.8.x, wifi issues (wifi die dropt terwijl ik naast de router zit, 3.7 en ervoor hadden deze issues niet.
(bovenstaande zijn de problemen die ik met 3.8.16 had, als ik een hele lijst maak voor issues die ik in verschillende updates had meegemaakt dan wordt het een enorm lang zooitje hier)
Zijn er helemaal geen goede dingen? Naja, 1 game draait ineens super soepel (Atelier Sophie 2 draait op 60fps zonder problemen, met de oudere versies en zelfde instellingen pers je max 40~45fps uit ongeacht de Proton versie).
Ik weet dat niet iedereen issues heeft, het hangt enorm af van je geluk (of pech) en wat je speelt.
Moet wel zeggen dat ik op beide Decks gewoon alles makkelijk kon triggeren, dus het ligt specifiek aan wat ik speel (weer eens bewijs dat Verified vinkje niet stand houdt).
Maar het zou Valve sieren om SteamOS eindelijk eens te fixen, laatste versie waar ik nul problemen mee had was 3.4.11, vanaf 3.5. kwamen er steeds meer problemen bovenop, van bepaalde games die slechtere performance hadden (en nog steeds dat hebben sinds die update) tot dingen zoals controller issues, TDP slider die verdwijnt en ineens terug is, wifi issues (vooral op de OLED, ik heb de LCD en dat is een meer recente probleem) en ga zo door.
Genoeg mensen die CP2077 erop starten en helemaal happy zijn... maar ik begin de rollbacks een beetje moe te worden, en wat mij vooral opvalt is dat Stable updates vaker issues hebben dan de Beta tegenwoordig, ik vind dat bizar.
3.9 getest en die lijkt prima te werken qua wifi overigens, en die zit op de Main channel dus eigenlijk ironisch, maar bepaalde andere issues zijn daar (nog) niet opgelost, dus ik wacht af en probeer het een andere keer.
(op 3.9 na test ik vooral de Stable updates, zelden Beta tenzij ik daar een reden voor heb).
Sorry voor de rant, mijn Deck werkt prima op de oude software, mij partner heeft minder geluk (draait nieuwere) dus daar zijn wel issues mee.
Misschien moet ik eens oudere SteamOS daarop vers installeren.
ik gebruik geen Decky, nooit gebruikt, geen interesse in. Proton QT is de enige "tweak" die ik gebruik, omdat bepaalde niet verified games alleen daarmee werken, verder is mijn deck zo goed als vanilla, de Deck van mijn partner is echt vanilla want daar staat Proton QT niet op.
Edit: of ik probeer een andere distro, wie weet is het gras echt groener aan de overkant.
[
Voor 15% gewijzigd door
Mizgala28 op 20-07-2026 00:39
]