Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ga straks verder. Op high settings heb je rond de 15 a 20 fps. Heb het nu op balanced gezet en strak 30. Heb net de tutorial langs gelopen. Het geeft een gta vibe maar ipv van de bad guy ben je nu de politiemrbemd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:55:
[...]
De demo van The Precinct is nu te downloaden. Compatibiliteit met de Steam Deck is nog onbekend, wie durft?
Epic (nooit iets gekocht, maar die gratis spellen van de afgelopen jaren zit leuk spul bij imho)The Zep Man schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:17:
[...]
Heb je het over spellen uit de Epic Store of van GOG?
Ik heb het getest op de specifieke Steam Deck-instelling. Het draaide speelbaar. Niet zo soepel als dat het zou kunnen zijn, maar het is een pre-alpha. Prima voor wat het was.haborym schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:49:
Op high settings
Hier dezelfde ervaring.The Zep Man schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:15:
[...]
Ik heb het getest op de specifieke Steam Deck-instelling. Het draaide speelbaar. Niet zo soepel als dat het zou kunnen zijn, maar het is een pre-alpha. Prima voor wat het was.
Met de sterke auto-aim had ik wel het idee dat ik meer naar een interactieve film zat te kijken dan dat ik een uitdagende game zat te spelen.
Was even aan het kijken wat nog handig/leuk is om te installeren zodra hij binnen is.
- heroic game launcher (voor GOG/Epic games)
- Decky (voor meer customizatie en handige tools?)
- Emudeck (voor emulation)
Iemand anders nog tips?
Ik bekijk het meer als een console, oftewel: ga spelen, en pas tweaken als iets niet naar je zin is. Bij aankomst: aanzetten, wifi (en evt bluetooth headset oid) instellen, check op updates, je favo game erop, en gaanBartske schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:15:
Iemand anders nog tips?
Goed plan, Skyrim staat al klaarphYzar schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Ik bekijk het meer als een console, oftewel: ga spelen, en pas tweaken als iets niet naar je zin is. Bij aankomst: aanzetten, wifi (en evt bluetooth headset oid) instellen, check op updates, je favo game erop, en gaan
Dit is het beste advies dat je hier gaat vinden. Ik ga binnenkort denk ik een fabrieksreset doen omdat ik zoveel dingen heb geïnstalleerd die ondertussen niet eens mee up to date zijn en die ik sowieso nooit gebruik. Uiteindelijk wil je gewoon spelletjes kunnen spelen op dat ding, dat werkt echt dikke prima out of the box, als je ooit echt iets nodig hebt kan je dat op dat moment installeren.phYzar schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Ik bekijk het meer als een console, oftewel: ga spelen, en pas tweaken als iets niet naar je zin is. Bij aankomst: aanzetten, wifi (en evt bluetooth headset oid) instellen, check op updates, je favo game erop, en gaan
Yup. Het enige dat ik "tweak" is Heroic installeren om makkelijk GOG-spellen te installeren. Die zijn daarna te spelen alsof ik op een console speel, net als spellen van Steam.phYzar schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:27:
Verder vooral games installeren en gaan!
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
uitvoering: Sandisk GamePlay microSD-kaart 512GB
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Ik heb deze: https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-shareLinksquest schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:37:
Welk geheugenkaartje gebruiken jullie voor de Steam Deck? Ik heb momenteel de deze op het oog, maar weet niet of deze overkill is of nog te langzaam is.
uitvoering: Sandisk GamePlay microSD-kaart 512GB
Werkt wat mij betreft super. Heb eigenlijk nooit het verschil gemerkt tussen spellen die op de interne disk staan en spellen op deze geheugenkaart.
Jammer dat die momenteel bij coolblue niet meer te krijgen is en bijna €10,00 duurder is voor 512GB. Hoewel ik het kijken ben naar 1TB, vraag ik me af of ik dit echt nodig ga hebben, want met Wifi 6 gaat het downloaden echt snel.MennoE schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Ik heb deze: https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share
Werkt wat mij betreft super. Heb eigenlijk nooit het verschil gemerkt tussen spellen die op de interne disk staan en spellen op deze geheugenkaart.
Ik heb dezelfde geheugenkaart en ook exact dezelfde ervaringen.MennoE schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Het werkt goed en geen ervaringen dat het trager werkt.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
@LinksquestMennoE schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Hier nog op voorraad: https://www.dataio.nl/sam...cro-sdxc-512gb-u3-v30-a2/ (DataIO overigens meestal de goedkoopste voor SD kaartjes) bij verzenden kiezen voor niet tracebaar gratis (wordt bij mij altijd met brievenbus pakket verzonden binnen 1 dag.
[ Voor 10% gewijzigd door XanderDrake op 18-10-2024 08:50 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Beetje details.... vroeger altijd veel gegamed. Van NES, Playstation, PC (half life, CS), Xbox (veel race games a la Forza). Type games wat ik leuk vond was tomb raider, hit man thiefs, assasin cread, half life (online), race games (geen full sim). Helaas door huis, kind, auto, baan gewoon geen tijd meer maar ook geen zin meer! Hebben al jaren een PS4, nu een PS5 (van mijn zoon, zelf geen half uur op gespeeld) Oculus rift geprobeerd en dat kon me wel even boeien maar de kwaliteit was gewoon te laag en de drempel vaak toch te hoog. Als de kids op bed liggen, de afwas is gedaan dan is er gewoon weinig tijd om nog weer de boem op te starten..... vandaag een game beurs gedaan en begint het toch weer wat te kriebelen
Dus lijkt me een SD misschien wel een leuke oplossing? Maar is het echt plug & play? Ik heb echt geen zin om allemaal Linux shit te moeten doen om het echt te doen werken. En is de oled versie echt een meerwaarde? Mocht het geen succes zijn voor mij dan zal de zoon het echt niet erg vinden om het te gebruiken!
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Ja, als je je games van Steam haalt en alleen games speelt die ondersteuning hebben voor de Steam Deck.Zorg schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:59:
Dus lijkt me een SD misschien wel een leuke oplossing? Maar is het echt plug & play?
Helemaal mee eens. Er valt veel te tweaken maar dat is imho daadwerkelijk optioneel. Veel verder dan een enkele mod en Decky Loader voor een andere layout en plaatjes van mn games ben ik nooit gekomen in 1,5 jaar Steam Deck. Fantastisch product!fub schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:37:
[...]
Ja, als je je games van Steam haalt en alleen games speelt die ondersteuning hebben voor de Steam Deck.
Klinkt alsof de SD inderdaad een prima optie voor jou kan zijn. Hij is heel makkelijk om te pakken als je 's avonds op de bank ploft even er bij te pakken. Zelf heb ik ook een dikke game pc en een VR headset en dergelijke, maar soms is dat gewoon inderdaad best een drempel om te gebruiken terwijl de deck heel erg toegankelijk is op dat vlak. Zoals gezegd, tweaken er aan hoeft niet zolang je bij Steam blijft en games waarvan bekend is dat ze er op werken (de meeste wel). Het is geen 100% garantie, soms kunnen devs ook updates doen waardoor het ineens niet meer op de deck werkt, maar ik heb het zelf nooit meegemaakt met een game die ik speelde. Ik zou zeggen het is 90% van een console ervaring als je binnen de steam deck verified tuin blijft (alleen met de mogelijkheid daarbuiten te stappen waardoor je ook de PC ervaring krijgt).Zorg schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:59:
ik denk dat ik een steam deck moet hebben![]()
Beetje details.... vroeger altijd veel gegamed. Van NES, Playstation, PC (half life, CS), Xbox (veel race games a la Forza). Type games wat ik leuk vond was tomb raider, hit man thiefs, assasin cread, half life (online), race games (geen full sim). Helaas door huis, kind, auto, baan gewoon geen tijd meer maar ook geen zin meer! Hebben al jaren een PS4, nu een PS5 (van mijn zoon, zelf geen half uur op gespeeld) Oculus rift geprobeerd en dat kon me wel even boeien maar de kwaliteit was gewoon te laag en de drempel vaak toch te hoog. Als de kids op bed liggen, de afwas is gedaan dan is er gewoon weinig tijd om nog weer de boem op te starten..... vandaag een game beurs gedaan en begint het toch weer wat te kriebelen
Dus lijkt me een SD misschien wel een leuke oplossing? Maar is het echt plug & play? Ik heb echt geen zin om allemaal Linux shit te moeten doen om het echt te doen werken. En is de oled versie echt een meerwaarde? Mocht het geen succes zijn voor mij dan zal de zoon het echt niet erg vinden om het te gebruiken!
De oled versie biedt zeker een meerwaarde. Het scherm is véél mooier en ook wat groter (wat imho best verschil maakt, ik ben zelf van een lcd naar de oled geupgrade). Ook is de accuduur beduidend beter, wat voor mij de toegankelijkheid ook verbetert. Ook al speel ik meestal ook gewoon op de bank en heb ik een kabel direct naast me om hem op te laden, het is gewoon fijner om geen kabel aan je te hebben hangen. Met de lcd versie was de accuduur niet slecht, maar bij zwaardere games was hij kort genoeg dat ik bij speelsessies er toch wel eens tegenaan liep waardoor ik in de praktijk het ding maar gewoon direct inprikte. De oled versie gaat vrijwel altijd lang genoeg mee dat dat niet hoeft en nu leg ik hem gewoon aan de kabel als ik klaar ben en niet meer tijdens het spelen.
Verder zijn er wat kleine verbeteringen her en der, hij ligt net wat beter in de hand, de betere refreshrate kan ook fijn zijn (zelfs op 45 fps wat voor veel games een sweet spot is heb je net wat betere inputlag doordat het scherm dan 90 Hz doet).
En hij is met grotere SSD's te krijgen. Nou is die ook best zelf te vervangen (bij de lcd versie zelf gedaan), maar vooral als je zo druk bent kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Een SD kaartje kan ook, maar gewoon een grotere SSD waar je alles op kunt gooien zonder na te hoeven denken over welke game misschien voordeel heeft om op de SSD te staan ipv de SD is ook fijn.
De 1 TB versie komt ook met anti-glare etched glass... Sommige mensen vinden dat niet fijn omdat het bij veel lichtinval de zwartwaardes minder goed kan maken, maar ik ben er zelf erg blij mee. Hij heeft beduidend minder reflecies en ik zit over het algemeen niet onder felle lampen te gamen. Mijn oude lcd versie had geen anti-glare en als ik op de bank zat met het raam achter me had ik daarbij veel meer last van reflecties dan met de oled met anti-glare. Overigens zijn er ook anti-glare screenprotectors natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Of het het waard is hangt verder natuurlijk ook erg van je eigen financiën af. Als een paar honderd euro extra iets is waar je lang extra voor moet sparen dan zou ik lekker voor de goedkoopste LCD versie gaan (en misschien even wachten tot de volgende sale). Maar als dat maandelijkse pocketmoney is, dan zou ik zelf lekker voor de beste ervaring gaan met het 1 TB oled model (tenzij jij wel onder studio-verlichting gamet en geen anti-glare wil
Gamertag: FinrazielNL
Ik wil wel eens op mijn PC (1 jaar geleden gekocht via Tweakers samen gesteld) spelen die ik tegenwoordig niet op zolder heb staan. Die staat nu beneden bij de TV. Als de kids op bed liggen kan ik dan spelen (ik bedoel, een Silent Hill en Dying Light 2 zijn niet echt geschikt voor kleine kinderen).
Ik ben heel erg benieuwd hoe hij werkt. Ik zal jullie advies gaan nemen om een screenprotector te nemen. Mijn 2 jarige ramt overal op
Zal eens even bij mijn locale telefoonboer. Die had ook een mooie matten beschermer voor mijn telefoon. Hoef ik mijn eigen reflectie niet meer in de gaten houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Rickokun op 20-10-2024 13:43 ]
Ik heb zelf deze geinstalleerd en werkt echt top! Makkelijk installeren door de meegeleverde guideRickokun schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:42:
Hier ook maar eentje via marktplaats gekocht. Diegene had hem nog over. Ik heb de 512gb OLED variant.
Ik wil wel eens op mijn PC (1 jaar geleden gekocht via Tweakers samen gesteld) spelen die ik tegenwoordig niet op zolder heb staan. Die staat nu beneden bij de TV. Als de kids op bed liggen kan ik dan spelen (ik bedoel, een Silent Hill en Dying Light 2 zijn niet echt geschikt voor kleine kinderen).
Ik ben heel erg benieuwd hoe hij werkt. Ik zal jullie advies gaan nemen om een screenprotector te nemen. Mijn 2 jarige ramt overal op
Zal eens even bij mijn locale telefoonboer. Die had ook een mooie matten beschermer voor mijn telefoon. Hoef ik mijn eigen reflectie niet meer in de gaten houden.
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Of deze. Lekker cheap en zit er al sinds release op bij mij zonder dat het opvalt en je hebt 2 kansenRickokun schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:42:
Hier ook maar eentje via marktplaats gekocht. Diegene had hem nog over. Ik heb de 512gb OLED variant.
https://www.amazon.nl/-/e...h_asin_title?ie=UTF8&th=1
Thanks topper, gekocht!Bartske schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
Ik heb zelf deze geinstalleerd en werkt echt top! Makkelijk installeren door de meegeleverde guide
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Thanks! Mocht ik die van Bartzke verneu....verprutsen, dan zal ik jouw advies opvolgenBeakzz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:32:
[...]
Of deze. Lekker cheap en zit er al sinds release op bij mij zonder dat het opvalt en je hebt 2 kansen![]()
https://www.amazon.nl/-/e...h_asin_title?ie=UTF8&th=1
Het is weer een regenachtige werkweek... Tijd voor nieuwtjes
Naast de gebruikelijke nieuwtjes over de games, hardware en software van de Deck, heb ik deze ronde ook opvallend veel drama te melden vanuit de Deck community. Om te beginnen met NonSteamLaunchers: een van de manieren om niet-Steam spellen in de Game-mode was sinds een tijdje te downloaden vanuit de Decky loader store. Maar een paar weken geleden kwam naar voren dat de maker van NonSteamLaunchers vervelende dingen zei tegen leden van de Decky discord, en sindsdien is de plugin helaas verwijderd.Een andere manier om non-Steam games in Game mode te krijgen, de JunkStore, stond in de preview voor zijn eigen officiele Steam pagina te krijgen. Mensen in Reddit vonden dit nogal een sterk verhaal, gezien dat andere launchers en stores directe concurrenten van het Steam verdien model zijn. En inderdaad, de pagina is alweer weg uit van Steam. Niet vanwege het aanbieden van Epic games, volgens Valve, maar dat moeten we maar op hun blauwe ogen geloven
Tom's heeft eindelijk weer eens een leuke Hardware review gemaakt: Ze hebben een aantal SSDs specifiek voor de Deck getest. Ze kijken naar performance in bandbreedte en latency, naar gemiddelde temperatuur in de Deck en ook nog eens naar opstart- en accutijden! Qua accutijden kan het zomaar 13% verschillen in idle (353 vs 300 minuten). Verder komt de Corsair MP600 mini als winnaar uit de bus; iets duurder, maar een mooie balans tussen performance en zuinigheid.

Een tijdje geleden is Warhammer 40K: Space Marines 2 uitgekomen, een waardige opvolger van de eerste Space Marines. Ondanks dat dit een stevige game is die minimaal een hexacore en een GTX 1060 vereist, kan je het sinds een patch spelen op de Deck. Helaas is hij nog niet officieel Deck Verified.
Ondanks dat ik al meerdere keren gerept heb over SteamOS 3.6, is deze release nog steeds niet te vinden in de stable channel. En ondanks dat ik me niet ga wagen aan voorspellingen, zou het zomaar snel kunnen gebeuren: Pierre, de lead developer van SteamOS zelf, heeft aangegeven dat we sinds 3.6.12 richting een stable release beginnen te bewegen. Dit is ook al weer een paar weken geleden, en de laatste beta release heet "de kleur aan het einde van het einde". Als dat niet een cryptische verwijzing is naar het einde van de testen, weet ik het ook niet meer
Meer dan 2 jaar na de eerste release van de Deck, komen er nog steeds nieuwe markten bij voor de Steam Deck. Volgende maand kunnen we ook Australië verwelkomen in onze Deck familie:
We are excited to announce that Steam Deck is coming to Australia in November, 2024! The team is in Melbourne at PAX AUS, so stop by our booth if you're in town to try out Steam Deck! pic.twitter.com/2hfygzJNiN
— Steam Deck (@OnDeck) 11 oktober 2024
In ander Beta nieuws: Ondanks al het werk aan Proton, gaat Valve native linux games toch iets beter ondersteunen in de nieuwe beta van de Steam client. Door linux runtimes in containers te draaien, hebben native games een consistentere omgeving en dit kan compatibiliteit verhogen.
En als afsluiter: Velen van ons kijken ook al met een scheef oogje naar een Deck opvolger. Valve heeft nog niets bevestigd, maar voor de release in Australie hebben ze in een interview al wel aangegeven dat een Deck 2 komt zodra er een significante grafische verbetering plaats vind in GPU land, die niet ten koste van accutijd gaat. Nou jongens, nog even geduld.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Over die SSD: ik heb nu een Steam Deck OLED met 1 TB SSD. Dat beetje meer accuduur met een Corsair MP600 MINI is 100 EUR mij niet waard, en een TB extra opslag is mij niet 200 EUR waard. Wellicht voor de toekomst, als de prijzen wat dalen.
Dat Valve Junk Store niet faciliteert is logisch. Het zou anders een "Steam" programma zijn dat faciliteert in het installeren van "Non-Steam" programma's. Ik snap dat dat dat een harde grens voor Valve is.
Verder over Junk Store:
Dat zorgt ervoor dat het project over het randje gaat van opensource goodwill naar commerciële exploitatie. Iets vergelijkbaars zie je in sommige projecten waarbij een financiële "donatie" vereist is om bepaalde functionaliteit te verkrijgen (wat dus geen donatie is, maar gewoon een aankoop).Gog integration is via Patreon or Ko-fi only at this time. You can sign up as a monthly supporter or purchase the Gog script as a one off.
[ Voor 52% gewijzigd door The Zep Man op 22-10-2024 08:04 ]
Ik ben het hier grotendeels mee eens, zeker als de community mee ontwikkeld aan zon plugin. Maar er is ook iets te zeggen voor een meer duurzaam verdien model; in deze tijden van complexe software development komt het super vaak voor dat de originele developer (want het is er vaak maar één) niet de tijd heeft om permanent een open source tool veilig, stabiel en compatible te houden. Ter vergoeding veranderd dat snel, en zie je vaak vrij indrukwekkende ontwikkelingen, zoals die Cyberpunk 2077 realism mods bijvoorbeeld.The Zep Man schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:56:
Dat Valve Junk Store niet faciliteert is logisch. Het zou anders een "Steam" programma zijn dat faciliteert in het installeren van "Non-Steam" programma's. Ik snap dat dat dat een harde grens voor Valve is.
Verder over Junk Store:
[...]
Dat zorgt ervoor dat het project over het randje gaat van opensource goodwill naar commerciële exploitatie. Iets vergelijkbaars zie je in sommige projecten waarbij een financiële "donatie" vereist is om bepaalde functionaliteit te verkrijgen (wat dus geen donatie is, maar gewoon een aankoop).
Er is niets mis met "nee" zeggen tegen (teveel) vrijwilligerswerk. Zodra je geld gaat eisen voor bepaalde functionaliteit ben je gewoon commercieel bezig. Dat moet je niet verkleden als iets anders.XanderDrake schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:44:
in deze tijden van complexe software development komt het super vaak voor dat de originele developer (want het is er vaak maar één) niet de tijd heeft om permanent een open source tool veilig, stabiel en compatible te houden.
Let op dat enkel donaties vragen natuurlijk geen probleem is. Zodra je echter bepaalde verwachtingen gaat hangen aan die donaties zijn het geen donaties meer.
• Veel problemen met externe schermen opgelost.
• Betere accuduur voor Steam Deck LCD bij lichtere belasting (tot 10%)
• Windows Bluetooth-ondersteuning voor OLED-varianten.
[ Voor 46% gewijzigd door The Zep Man op 24-10-2024 09:59 ]
Jammer, zo te zien is de bug die ik nu al een paar keer heb gehad niet opgelost:The Zep Man schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:41:
SteamOS 3.6.19 is uitgekomen als stable. Veel leuke verbeteringen.
Na het afsluiten van een spel blijft je scherm zwart, met rechtsonder dat je op B kunt drukken om het spel af te sluiten. Dit doet niks, want het spel is al afgesloten.
Ga je vervolgens naar je library om een spel te starten, dan krijg je bij de start de waarschuwing dat je vorige spel nog draait (is niet zo) en dat je door kunt gaan met kans op performance issues of kunt cancelen. Kies je cancel, dan verdwijnt dat dialog-menu en heeft Steam opeens door dat er helemaal geen spel draaide op de achtergrond en begint het alsnog met het starten van je nieuwe spel (terwijl je cancel drukte
Nu meerdere keren gehad op mijn oled Steam Deck. Een reboot lost het wel telkens op, maar het voelt wel een beetje gaar.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hier gaat de Deck van mijn partner terug naar 3.4.11The Zep Man schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:41:
SteamOS 3.6.19 is uitgekomen als stable. Veel leuke verbeteringen. Wat ik er vlug uit haal:
• Veel problemen met externe schermen opgelost.
• Betere accuduur voor Steam Deck LCD bij lichtere belasting (tot 10%)
• Windows Bluetooth-ondersteuning voor OLED-varianten.
Ik weet niet wat Valve om zeep heeft geholpen sinds 3.5, ik had destijds en enkele maanden erna meerdere versies ervan, stable en beta getest en had zelf problemen op beide Decks thuis (LCD modellen, 512GB en 256GB).
En nu maar een 3.6.19 stable getest, en ook hier een probleem (alhoewel dat kan liggen aan een bug, patch notes claimen Mesa 24.1, maar net als bij meerdere mensen had ik na de update 24.0.5)
De issue? Onstabiele frametimes in meerdere games, ongeacht of deze games verified zijn of niet, ongeacht welke Proton ik gebruik (ook GE getest).
Maar alleen wanneer ik of aan de framerate cap van de Deck zelf zit, of de refreshrate aanpas (in veel games gebruik ik 40hz omdat bepaalde games geen stabiele 60fps halen, of omdat 40fps op 40hz voor een merkbare batterijboost zorgt)
en ik heb weleens de Deck van mijn partner gereset, dat heeft niet geholpen
Vandaag ook net voor de update alles getest, werkt perfect.
Na de update op de Deck van mijn partner, gebruikelijke issues.
En in sommige games zoals in Persona 5 Royal is het zelfs onaangenaam hoe onstabiel de frametimes zijn, je ziet gewoon non stop microstutters.
Overigens als ik de 40hz mode van de Deck niet gebruik, of de framerate cap uitschakel werkt de spel probleemloos net als op oudere versies, alleen haalt dat spel geen stabiele 60fps, en de accu duur is dikke 2 uur minder op 60fps dan 40fps/hz.
Dat is maar 1 spel, andere games (zelfs een super lichte visual novels die locked 30fps zijn en amper wat nodig hebben) vertonen hetzelfde probleem op beide Decks op 3.5, en op 3.6 op mijn partner z'n Deck.
Ik zet de Deck van mijn partner straks terug, Persona 5 Royal is nog "te fixen" door 60hz/60fps te gebruiken, maar Cult of the Lamb (speelt mijn partner de laatste tijd ook best veel) is gewoon onspeelbaar met nieuwe patch.
Beide Decks zijn zo vanilla als het kan, geen plug ins, tools of dergelijke, alleen Proton GE (die wij alleen gebruiken als de normale niet compatible is, of issues vertoond)
Overigens, en dat is iets wat mij recent bij een kennis opviel (die draaide toen de nieuwste 3.5 stable op OLED model) dat FSR op de Deck "kapot" is ALS je een extern scherm gebruikt, iedere keer dat hij FSR aan deed in games en deze op TV wou spelen, dropte de framerate naar locked 20fps.
De enige 2 oplossingen die wij hadden gevonden was of manual GPU clock instellen, of FSR uit.
Op de Deck zelf was er niks aan de hand met FSR aan, maar het viel mij wel op dat mijn Deck op oudere software die bug niet heeft die zijn Deck op nieuwere software wel heeft.
Moet wel zeggen ik heb een undervolt toegepast wat sinds 3.5 mogelijk is en heb swap size en swappiness aangepast met een tooltje.
Een ding wat ik merk is dat de framelock wel verkeerd staat na een update. Die staat standaard op 30 ondanks dat ik hem op 40 of 60 heb staan. Maar even naar 30 en terug naar 60 lost dat meteen op.
Ik had meedere dingen geprobeerd in meerdere games zonder succes.cold_as_ijs schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:41:
@Mizgala28 eerste keer dat ik die klachten hoor. De mijne, 512 GB LCD, heeft totaal geen issues en ik hoor hier ook eigenlijk er niemand over klagen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen issues zijn.
Moet wel zeggen ik heb een undervolt toegepast wat sinds 3.5 mogelijk is en heb swap size en swappiness aangepast met een tooltje.
Een ding wat ik merk is dat de framelock wel verkeerd staat na een update. Die staat standaard op 30 ondanks dat ik hem op 40 of 60 heb staan. Maar even naar 30 en terug naar 60 lost dat meteen op.
Maar goed, de Deck van mijn partner is terug naar de vorige versie en nu draait alles weer prima.
[ Voor 28% gewijzigd door Mizgala28 op 24-10-2024 16:55 ]
Gisteravond de update gedraaid. Alles ging goed tot (ik denk) de BIOS werd geupdated. Daarbij contstant in zwart scherm de fans hard aan en uit, knipperen rood en wit. Heb dit een tijdje laten draaien en daarna uitschakelen geforceerd. Na inschakelen startte de boel normaal op en is de rest van de update voltooid.
Daarna voor de volledigheid nog een vorige versie geboot en opnieuw de update gedraaid maar daar ging hij natuurlijk zo doorheen.
Welke BIOS en SW versie zitten we nu? Gaat om een OLED. M'n deck is volledig standaard afgezien van een kleine undervolt. Is er een makkelijke manier om de deck alles opnieuw te laten installeren?
[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 25-10-2024 07:35 ]
Vroeger heel veel gegamed denk aan cs , cod, battlefield en anno games.
Heb bij release meteen nog ps5 gekocht, maar denk max 10uur inzitten en gewoon geen zin meer om hem aan te slingeren.
Vaak te druk /te lui , maar zo op de bank met een handheld met steam games (mijn voorkeur) lijkt me erg prettig.
Nu bestaat de kans dat ik het uiteindelijk alsnog niet gaat doen dus vind ik €500+ eigenlijk teveel.
Zie dat de LCD 64gb nu in aanbieding is en dan kan ik die makkelijk uitbreiden met SD-kaart.
Of moet ik dat gewoon niet meer doen ivm prestaties en toch persé de Oled moet nemen?
Ga eerst maar eens kijken welke titels je zou willen spelen en hoe die draaien op de Steam Deck (bijv. het Steam Deck playability label in de Steam webwinkel). Een SD kaart zou ik überhaubt niet doen omdat het lezen en schrijven niet zo vlot gaat als met een SSD, dan ga je je ergeren aan de laadtijden van games.fevo-1190 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:04:
Goh wat zit ik toch te twijfelen of ik een SD haal ja of nee.
Vroeger heel veel gegamed denk aan cs , cod, battlefield en anno games.
Heb bij release meteen nog ps5 gekocht, maar denk max 10uur inzitten en gewoon geen zin meer om hem aan te slingeren.
Vaak te druk /te lui , maar zo op de bank met een handheld met steam games (mijn voorkeur) lijkt me erg prettig.
Nu bestaat de kans dat ik het uiteindelijk alsnog niet gaat doen dus vind ik €500+ eigenlijk teveel.
Zie dat de LCD 64gb nu in aanbieding is en dan kan ik die makkelijk uitbreiden met SD-kaart.
Of moet ik dat gewoon niet meer doen ivm prestaties en toch persé de Oled moet nemen?
Competitief shooters spelen zoals CS:S/GO/1.6 kan je wel vergeten tenzij je muis en toetsenbord aansluit, anders dan dat ligt de ervaring behoorlijk dicht tegen een reguliere console aan. Vaak vind ik het zelfs prettiger omdat je nét dat stukje meer flexibiliteit hebt (keybinds, grafische settings, etc) en games mee kan nemen die anders nooit op een console zouden verschijnen.
Dan denken we even met je mee.fevo-1190 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:04:
Wat dat betreft is de instant-on game mogelijkheid wel een winst als je een Deck haalt. Geen gedoe, als je 15 minuten over hebt druk je gewoon op Aan en je kan beginnen. Je hoeft niet eens de TV aan te doenHeb bij release meteen nog ps5 gekocht, maar denk max 10uur inzitten en gewoon geen zin meer om hem aan te slingeren.
Dit brengt mij wel aan het twijfelen: Battlefield en COD games draaien dus vaak niet op de Deck dankzij kernel Anti Cheat. CS werkt wel maar met een controller ben je nooit echt competatief. Een ander probleem met online shooters is dat je veel minder hebt aan de insta-on mogelijkheid: dat werkt vooral goed in single player games.Vroeger heel veel gegamed denk aan cs , cod, battlefield en anno games.
Kijk inderdaad even in je Steam library welke van jou games goed draaien. Mij valt op dat vooral Single player games met 3rd person view heel goed werken en fijn spelen. Ik heb net weer 35 uur in Mad Max gestopt. Heerlijk
Iets als CP2077 (first person wanneer te voet) gaat ook prima.XanderDrake schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
Kijk inderdaad even in je Steam library welke van jou games goed draaien. Mij valt op dat vooral Single player games met 3rd person view heel goed werken en fijn spelen. Ik heb net weer 35 uur in Mad Max gestopt. Heerlijk
Heb zelf een 64GB deck met een 512GB SD kaart van Samsung maar is dat verschil zo groot ja?nst6ldr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:16:
[...]
Ga eerst maar eens kijken welke titels je zou willen spelen en hoe die draaien op de Steam Deck (bijv. het Steam Deck playability label in de Steam webwinkel). Een SD kaart zou ik überhaubt niet doen omdat het lezen en schrijven niet zo vlot gaat als met een SSD, dan ga je je ergeren aan de laadtijden van games.
Dit gezien ik nog twijfel om er een SSD in te bouwen gezien de eMMC opslag wel erg traag is en je meteen meer spellen kan opslaan.
Allereerst bedankt voor het meedenken.XanderDrake schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
[...]
Dan denken we even met je mee.
[...]
Wat dat betreft is de instant-on game mogelijkheid wel een winst als je een Deck haalt. Geen gedoe, als je 15 minuten over hebt druk je gewoon op Aan en je kan beginnen. Je hoeft niet eens de TV aan te doen
[...]
Dit brengt mij wel aan het twijfelen: Battlefield en COD games draaien dus vaak niet op de Deck dankzij kernel Anti Cheat. CS werkt wel maar met een controller ben je nooit echt competatief. Een ander probleem met online shooters is dat je veel minder hebt aan de insta-on mogelijkheid: dat werkt vooral goed in single player games.
Games zoals anno serie vind ik erg leuk (lekker rustig).
Competatief ben ik sowieso niet meer (word al wat ouder), maar zo nu en dan potje knallen vind ik heerlijk.
In mijn huidige libary staan oa
-anno series
-call of duty 2003
- call of duty blackops serie
-C&C serie
-rainbow six siege
-age of empire
- planet zoo etc etc
Nog wel meer , maar allemaal beetje die genre.
En laat die nu net in de aanbieding zijn 😇The GUI schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:31:
Hogwarts Legacy draait ook als een zonnetje met 40 fps!
Meteen zelf gekocht
:strip_exif()/f/image/ycsVR5J1HGEBeV1k3MgwMLMq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij lijkt voor een maat van mij langzamer te zijn in vrijwel alle games. Voor nu even terug gezet naar de vorige versie.
Anno en C&C heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, ondanks dat ik zeker fan ben van die games. Je hebt wel trackpads op de Deck, misschien werkt dat redelijk goed. Civilization 6 werkte best wel lekker met die trackpad en het touchscreen, was mijn ervaring een paar jaar geleden.fevo-1190 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:04:
Games zoals anno serie vind ik erg leuk (lekker rustig).
Competatief ben ik sowieso niet meer (word al wat ouder), maar zo nu en dan potje knallen vind ik heerlijk.
In mijn huidige libary staan oa
-anno series
-call of duty 2003![]()
- call of duty blackops serie
-C&C serie
-rainbow six siege
-age of empire
- planet zoo etc etc
Nog wel meer , maar allemaal beetje die genre.
Bij de rest zal het afhangen van hoe oud het spel is. Black Ops 3 bijvoorbeeld, draait gewoon goed op de Deck. Maar nieuwere delen hebben dus het Kernel Anti-Cheat probleem.
Een vraag die ik heb, ben je geintresseerd in andere soort spellen? Vanwege de andere controls, zullen andere spellen lekkerder spelen op de Deck. Een beetje uitproberen is wel wat waard, misschien een goedkope 64GB op de kop tikken op Marktplaats.
Je kan kijken in het Systeem gedeelte van de instellingen, daar staan volgens mij de versies van alle tools. Maar ik ga er vanuit dat het wel goed is gegaan, want een gefaalde BIOS update betekend normaliter dat je Deck simpelweg kapot is. Nu doet ie hettwowheeler schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:35:
Hoe check ik of de update succesvol is geweest?
Gisteravond de update gedraaid. Alles ging goed tot (ik denk) de BIOS werd geupdated. Daarbij contstant in zwart scherm de fans hard aan en uit, knipperen rood en wit. Heb dit een tijdje laten draaien en daarna uitschakelen geforceerd. Na inschakelen startte de boel normaal op en is de rest van de update voltooid.
Daarna voor de volledigheid nog een vorige versie geboot en opnieuw de update gedraaid maar daar ging hij natuurlijk zo doorheen.
Welke BIOS en SW versie zitten we nu? Gaat om een OLED. M'n deck is volledig standaard afgezien van een kleine undervolt. Is er een makkelijke manier om de deck alles opnieuw te laten installeren?
Ik ben nog niet over. Puur uit interesse, hoe zet je SteamOS terug naar een oudere versie?2green schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:40:
Iemand al de laatste steamos release geïnstalleerd?
Hij lijkt voor een maat van mij langzamer te zijn in vrijwel alle games. Voor nu even terug gezet naar de vorige versie.
BTC €94.837,08
27 november beginnen de Autumn sales, maar vorig jaar ging de Oled ook niet mee in de sales. Ben bang dat het wederom alleen de lcd versie zal zijn, maar ik hoop met je mee.koelebobes schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:28:
Ik ben persoonlijk echt aan het wachten op Black friday, ben benieuwd of Valve de Steamdeck OLED in de aanbieding doet.
Ja maar toen was het oled model natuurlijk ook net twee weken uit, niet gek dat ze hem dan nog niet in de sale doen.Beakzz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:36:
[...]
27 november beginnen de Autumn sales, maar vorig jaar ging de Oled ook niet mee in de sales. Ben bang dat het wederom alleen de lcd versie zal zijn, maar ik hoop met je mee.
Ik weet niet of ze het nu wel doen maar het zou me in ieder geval niks verbazen.
Klopt en zo schreef ik het ook, maar er zijn meerdere sales geweest van het jaar waar bij de Oled niet mee ging. Misschien dat 1 jaar het punt dat ze het wel gaan doen, maar ik zie ze rustig nog een jaar wachten.Finraziel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Ja maar toen was het oled model natuurlijk ook net twee weken uit, niet gek dat ze hem dan nog niet in de sale doen.
Ik weet niet of ze het nu wel doen maar het zou me in ieder geval niks verbazen.
Ik dacht eerst ook te wachten, maar heb hem toch al eerder gekocht aangezien ik verwacht dat als er een korting is deze niet heel groot zal worden.koelebobes schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:28:
Ik ben persoonlijk echt aan het wachten op Black friday, ben benieuwd of Valve de Steamdeck OLED in de aanbieding doet.
Mijn tip: als je er echt op aan het wachten bent en je kan de prijs van nu betalen, haal hem geowon nu
Ik heb dit ook gedaan, alleen dan 1 van MP en er gelijk een 1TB ssd ingezet, geen moment spijt van gehad. Nu speel ik niet de nieuwste AAA games, maar die van 5~10 jaar terug(Alien Isolation, Subnautica, Elite Dangerous). Of indi games(Vampire Survivor) of emulatie. Bijna elke dag speel ik wel iets.fevo-1190 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:04:
*Snip*
Het uitwisselen en restoren van de SSD is nog geen halfuurtje werk.
Het enige nadeel van een 2de hands SD is dat als de Steam rewards al aan de account van de vorige eigenaar zit, jij deze niet meer kan claimen.
Werkt erg goed moet ik zeggen, echter.. Ik ga geen vrije tijd meer hebben komende tijd.
Haha. Daarom begin ik er niet aan. Kan frustrerend zijn om een spel te hebben wat je de hele tijd wilt spelen, terwijl je geen tijd hebt.Reneger schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:47:
Van het weekend Factorio op de SD gezet...
Werkt erg goed moet ik zeggen, echter.. Ik ga geen vrije tijd meer hebben komende tijd.
Nice, deze gaat in mn backlogGranCanaria schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:56:
Mocht er nog iemand opzoek zijn naar games om te spelen op de sd. The Ascent, zeker een aanrader. Dit spel ziet er erg mooi uit en speelt ook erg goed. Hiernaast heb ik Throne And Liberty erop gezet en dat speelt ook goed. Beiden games die je even tussendoor kunt spelen en makkelijk een andere keer weer op kunt pakken.
Snap ik, maar ik ga ook wachten tot eind november en dan halen, ongeacht of hij in de sale is of niet. Heb al een paar games gekocht die me echt top lijken voor een handheld (Slay the Spire, Dave the Diver. Hoop op BG3 in de sale ook met Black Friday), maar speel nu nog WoW tot eind november. En met een kleine is daarmee mijn vrije game tijd wel vol.Bartske schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:22:
[...]
Ik dacht eerst ook te wachten, maar heb hem toch al eerder gekocht aangezien ik verwacht dat als er een korting is deze niet heel groot zal worden.
Mijn tip: als je er echt op aan het wachten bent en je kan de prijs van nu betalen, haal hem geowon nu
Ik lees op verschillende sites dat The Ruiner een soortgelijk spel is en als je van The Ascent houdt je die zeker moet proberen. Ook die is nu in de aanbieding en zelfs op steam zelf.
Gvd gvd gvd.... Na oudere Battlefield games nu dit. Er blijft niet veel over. Cheaters zuigen.
Cocoon! Heeft verder niets weg van The Ascent, behalve dan het isometrische viewpoint. Fantastische game en perfect voor de SD. En as we speak in de aanbieding op Steam.GranCanaria schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:26:
Hogwarts legacy is op de verschillende cdkey sites in de aanbieding. Als het goed is rond de 15 euro op het moment. Maar heeft iemand nog goede tips voor games op de sd? Ik ben bijna door The Ascent heen.
Ik lees op verschillende sites dat The Ruiner een soortgelijk spel is en als je van The Ascent houdt je die zeker moet proberen. Ook die is nu in de aanbieding en zelfs op steam zelf.
Zijn er nadelen als je enkel docked speelt? Op Reddit kwam ik enkel tegen dat de resolutie wat lager kan zijn en niet alle steam games worden ondersteund.
Ben van plan om voornamelijk indie games te spelen en geen AAA spellen.
Steam/Epic: Deurstopper
Waar heb je gelezen dat de resolutie lager zou zijn en/of niet alle games ondersteund zouden zijn?Deurstopper schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:40:
Zijn er hier mensen die hun deck alleen in een dock gebruiken? Ik zou graag weer vanaf de bank willen gamen en om dan een console aan te schaffen tegenover een flinke steam library..
Zijn er nadelen als je enkel docked speelt? Op Reddit kwam ik enkel tegen dat de resolutie wat lager kan zijn en niet alle steam games worden ondersteund.
Docked is niks anders dan een extern display, dus alles wat op de Steam Deck zelf werkt, zal ook docked werken. En lagere resolutie heeft daar dus ook niks mee te maken.
Wat je misschien gelezen hebt of bedoeld is dat de resolutie van de Steam Deck, 1280x800, best laag is voor op een televisie, en dat dat er dus op een groot scherm niet heel scherp uit zal zien. Dat kan je oplossen door een hogere resolutie te gebruiken, maar dan zullen de prestaties minder goed zijn natuurlijk, net zoals met een gewone game PC.
The devil is in the details.
Ik heb behoorlijk wat post via Reddit doorgelezen. Misschien waren dat ook wat oudere waarop het toen nog niet mogelijk was om alle games te kunnen spelen?Hahn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:52:
[...]
Waar heb je gelezen dat de resolutie lager zou zijn en/of niet alle games ondersteund zouden zijn?
Docked is niks anders dan een extern display, dus alles wat op de Steam Deck zelf werkt, zal ook docked werken. En lagere resolutie heeft daar dus ook niks mee te maken.
Wat je misschien gelezen hebt of bedoeld is dat de resolutie van de Steam Deck, 1280x800, best laag is voor op een televisie, en dat dat er dus op een groot scherm niet heel scherp uit zal zien. Dat kan je oplossen door een hogere resolutie te gebruiken, maar dan zullen de prestaties minder goed zijn natuurlijk, net zoals met een gewone game PC.
Qua resolutie begreep ik dat je lager uitkomt en het dan zou helpen om bij instellingen je scherm op native te zetten? Ik denk hetzelfde wat jij bedoeld in jouw laatste alinea.
Speel jij in docked mode? Ik vind het zonde om een console aan te schaffen als ik veel games in mn steam lijst heb staan die ik graag zou willen spelen. Of is het dan verstandiger om een 'console pc' te bouwen voor couch gaming?
Als je wel al een game pc hebt dan zou je ook kunnen kijken naar de mogelijkheid van streamen naar je TV. Ik heb me er niet echt in verdiept want zelf geen behoefte aan, maar er zijn volgens mij ook mogelijkheden om bijvoorbeeld moonlight te installeren op bepaalde smart tv's, of op een android/google tv stick/box.Deurstopper schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:01:
[...]
Ik heb behoorlijk wat post via Reddit doorgelezen. Misschien waren dat ook wat oudere waarop het toen nog niet mogelijk was om alle games te kunnen spelen?
Qua resolutie begreep ik dat je lager uitkomt en het dan zou helpen om bij instellingen je scherm op native te zetten? Ik denk hetzelfde wat jij bedoeld in jouw laatste alinea.
Speel jij in docked mode? Ik vind het zonde om een console aan te schaffen als ik veel games in mn steam lijst heb staan die ik graag zou willen spelen. Of is het dan verstandiger om een 'console pc' te bouwen voor couch gaming?
Of als je geen goede game pc hebt zou je ook geforce now eens kunnen proberen. Je kunt de gratis tier eens proberen en als je het meer gaat gebruiken kom je volgens mij met het €11 per maand abonnement een heel eind en het duurt lang voordat het duurder is dan zelfs een steam deck terwijl de performance waarschijnlijk beter is (als je goed internet hebt). Let bij die optie wel op dat niet alle games ondersteund zijn bij geforce now (sommige uitgevers willen de licentie er niet voor geven).
De steam deck als console heeft het voordeel dat het grotendeels een kant en klaar systeem is wat goed werkt op een scherm met een controller (want dat is de deck zelf ook). Maar het is (ondertussen best oude) mobiele hardware en gaat vrij zwak zijn om een tv met hogere resolutie aan te sturen. Zelf verder echter geen ervaring met docked gebruik. Als je het niet erg vindt om zelf wat meer te tweaken en af en toe met windows te dealen (of iets als Bazzite te installeren om de steam os ervaring te krijgen) dan is zelfbouw of een andere mini pc denk ik al snel een betere optie. Enige voordeel wat dat verder heeft is iets lagere latency. Dat kan belangrijk zijn als je bijvoorbeeld games als Celeste speelt misschien, maar ik zou toch eerst de streaming opties eens proberen voordat ik extra geld uit ging geven voor lokale hardware.
Een docked nadeel van de LCD versie is dat je de Deck niet kan ontwaken dmv het aanzetten van een controller. De OLED versie kan dat wel vanwege een andere Bluetooth chip.Deurstopper schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:40:
Zijn er hier mensen die hun deck alleen in een dock gebruiken? Ik zou graag weer vanaf de bank willen gamen en om dan een console aan te schaffen tegenover een flinke steam library..
Verder kan de officiële dock gewoon tot 4k@60hz of 1080p@120hz.
De Deck trekt die resoluties prima bij spellen als Stardew Valley of applicaties als YouTube/Chrome. Bij grafisch intense spellen kun je het beste op een wat lagere resolutie spelen of met FSR upscalen naar 1080p/4k.
Interessant bedankt voor de info! Ik las ook op Steam deck site dat LCD wordt uitgefaseerd en dus OLED overblijft. Steam deck 2 zal denk ik ook nog wel even op zich laten wachten, aangezien er niet echt serieuze concurrentie is, behoudens de Asus Rog Ally X.Mr. Vanish schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:46:
[...]
Een docked nadeel van de LCD versie is dat je de Deck niet kan ontwaken dmv het aanzetten van een controller. De OLED versie kan dat wel vanwege een andere Bluetooth chip.
Bedankt voor de tips. Heb al wat jaren geleden een steam link geprobeerd. Nadeel is dan dat je gamepc aan moet staan terwijl je beneden aan het gamen bent. Ben echt serieus aan het overwegen of een steam deck als console tot de mogelijkheden behoort. Wat ik al zei, vind het zonde om een Xbox of PS aan te schaffen als ik een library vol met steam games heb. Bovendien zijn deze tijdens de steam sales vaker gunstiger geprijsd.Finraziel schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:30:
[...]
Als je wel al een game pc hebt dan zou je ook kunnen kijken naar de mogelijkheid van streamen naar je TV. Ik heb me er niet echt in verdiept want zelf geen behoefte aan, maar er zijn volgens mij ook mogelijkheden om bijvoorbeeld moonlight te installeren op bepaalde smart tv's, of op een android/google tv stick/box.
Of als je geen goede game pc hebt zou je ook geforce now eens kunnen proberen. Je kunt de gratis tier eens proberen en als je het meer gaat gebruiken kom je volgens mij met het €11 per maand abonnement een heel eind en het duurt lang voordat het duurder is dan zelfs een steam deck terwijl de performance waarschijnlijk beter is (als je goed internet hebt). Let bij die optie wel op dat niet alle games ondersteund zijn bij geforce now (sommige uitgevers willen de licentie er niet voor geven).
De steam deck als console heeft het voordeel dat het grotendeels een kant en klaar systeem is wat goed werkt op een scherm met een controller (want dat is de deck zelf ook). Maar het is (ondertussen best oude) mobiele hardware en gaat vrij zwak zijn om een tv met hogere resolutie aan te sturen. Zelf verder echter geen ervaring met docked gebruik. Als je het niet erg vindt om zelf wat meer te tweaken en af en toe met windows te dealen (of iets als Bazzite te installeren om de steam os ervaring te krijgen) dan is zelfbouw of een andere mini pc denk ik al snel een betere optie. Enige voordeel wat dat verder heeft is iets lagere latency. Dat kan belangrijk zijn als je bijvoorbeeld games als Celeste speelt misschien, maar ik zou toch eerst de streaming opties eens proberen voordat ik extra geld uit ging geven voor lokale hardware.
Bij iets als gta v ga je dan wel tegen limiten aan lopen (het werkt wel, maar je ziet dat het krap is), maar voor wat oudere en simpelere spellen (en emulatoren) werkt het allemaal meer dan prima (en als ik dan echt wat meer wil kan ik ook nog de deck gebruiken als een soort van steam link naar mijn pc)
[ Voor 6% gewijzigd door FrankRicard op 03-11-2024 00:40 ]
Wat vreemd, want Weird West draaide bij mij goed (volgens mij locked op 40 fps) op de LCD versie. Moest als ik het mij goed herinner wel borderless aan zetten. (misschien een latere patch die het verziekt heeft)Causs schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:00:
Soms is dat Steam Deck verified en/of het ProtonDB label niet zaligmakend. Net van twee spellen het geld terug gevraagd op Steam omdat ze simpelweg niet lekker draaien. Het gaat in mijn geval om Weird West en Dread Delusion. Mocht hier iemand van jullie twijfelen over deze spelletjes, ik zou het voor nu niet kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Beakzz op 03-11-2024 15:57 ]
Is het de moeite waard om €110 meer neer te tellen voor een iets ander scherm + 500gb storage?
Op mijn smartphone gebruik ik altijd een screen protector, dus kan waarschijnlijk ook gewoon een matte screenprotector op de 512gb versie hangen en als 512 te klein blijkt tijdelijk met sd kaartje oplossen.
Zelf heb ik ook een 512GB oled met daarop een matte screenprotector. Erg tevreden mee. Ik heb nog nooit een 1TB-model in het echt gezien om het verschil te kunnen beoordelen.
Ook zou ik de Steam Deck nooit zonder screenprotector gebruiken, daar ben ik veel te lomp vol. Het ding ligt regelmatig op een tafel of kastje met allemaal andere zooi eromheen. Er hoeft maar een keer iets op te vallen of door iemand iets opgelegd te worden en je hebt een kras.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Welke screenprotector gebruik je/ ben je er tevreden van?Gizz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:15:
Zelf heb ik ook een 512GB oled met daarop een matte screenprotector.
Heeft er verder iemand ervaring met de dock of kan ik evengoed gewoon een usb c dongle gebruiken om hem aan de tv te hangen?
En ik kan waarschijnlijk best wachten tot 27 november en hopen dat het in de autumn sale de oled versie en of dock in sale komen.
Een JSAUX Anti-Glare. Mooi mat effect. Ik heb 'm er niet luchtbelvrij opgekregen, maar dat hangt waarschijnlijk meer van mijn onhandigheid af dan van het productRamobo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:07:
[...]
Welke screenprotector gebruik je/ ben je er tevreden van?
Wat mij betreft heeft een Steam Deck dock vooral een handige formfactor waardoor je Deck rechtop staat. Als je dat niet belangrijk vindt kun je ook een usb-c dockingstation gebruiken die je toch al hebt liggen.Heeft er verder iemand ervaring met de dock of kan ik evengoed gewoon een usb c dongle gebruiken om hem aan de tv te hangen?
Er zijn meerdere docks verkrijgbaar waar je Steam Deck in kan staan. Zelf heb ik er een van UGREEN. Ook iets vriendelijker prijsje, vergeleken met het officiële dock van €89.
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 11:37 ]
maar elke usb-c met genoeg PD passtrough is geschikt
Stadia was beter....
Even op "etched" zoeken in dit topic dan zie je meerdere ervaringen. Ik ben juist wel heel blij met het etched glass op mijn 1 TB oled en voor het prijsverschil vond ik het ook niet de moeite waard om zelf de SSD te vervangen (al had ik dat wel al eerder gedaan met het oude LCD model, erg moeilijk is het niet). Hangt er natuurlijk vanaf of je denkt met 512GB genoeg te hebben maar het kan best snel gaan als je bepaalde games er op wil laten staan.Ramobo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:54:
Iemand ervaring met "premium anti-glare etched glass".
Is het de moeite waard om €110 meer neer te tellen voor een iets ander scherm + 500gb storage?
Op mijn smartphone gebruik ik altijd een screen protector, dus kan waarschijnlijk ook gewoon een matte screenprotector op de 512gb versie hangen en als 512 te klein blijkt tijdelijk met sd kaartje oplossen.
Zullen dit games zijn die een beetje prettig speelbaar zijn op deze handheld?
Bepaalde games werken gewoon, en sommige (nog) niet, wat je het beste kunt doen is op Steam zelf kijken naar de games en zoeken naar het Steam Deck logo, zo iets als ditrobbert8 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:52:
Ik wil misschien een Steam Deck aanschaffen om indie horror games te spelen (oa Dollmare, Chuxie, We harvest shadows) en wellicht ook Football Manager.
:strip_exif()/f/image/qnG4WeulOPtnVkvVy99UBOgM.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik zelf ook al heb ervaren, dat er vaak games zijn waarvan men het (nog) niet weet of deze werken, en bij proberen werkte deze gewoon. Dus het verschilt echt per game. Maar mijn advies kijk in de store naar de games.
Voor wat betreft FM speelt het probleemloos. Het kost misschien net iets meer tijd om door menu's te gaan als je touchscreen niet wil gebruiken maar zelfs mods werken. En wellicht een league minder selecteren voor de snelheid.robbert8 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:52:
Ik wil misschien een Steam Deck aanschaffen om indie horror games te spelen (oa Dollmare, Chuxie, We harvest shadows) en wellicht ook Football Manager.
Voor mij persoonlijk mag ik mijn steam deck als RMA terug sturen voor het opstartprobleem. Na 5 dagen heen en weer gechat met de helpdesk is dat het resultaat geworden.
[ Voor 13% gewijzigd door vinpower op 07-11-2024 08:16 ]
Ik zou dat advies willen aanvullen met https://www.protondb.com/ @robbert8, zoals ook in de topicstart staat, omdat je daar meer gedetailleerd kan vinden hoe goed iets draait. Of het super vloeiend is of dat je op 20 fps blijft hangen met alles op low (wat voor sommige games helemaal geen probleem hoeft te zijn). Plus alle tips die daar gegeven worden om iets extra goed te laten draaien.Linksquest schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:04:
[...]
Dus het verschilt echt per game. Maar mijn advies kijk in de store naar de games.
De Steam Deck badges in de store vind ik erg grof als aanduiding, ondanks soms extra info daarbij
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 07-11-2024 09:00 ]
Vanaf 19 november leverbaar de Steamdeck White Limited Edition!
Nice. Ik ben benieuwd hoe beperkt de oplage is. Zelf de vorige limited edition versie uit canada kunnen bemachtingen waarbij er wel weer elke keer nieuwe voorraad kwam.macdushi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:38:
https://store.steampowere.../view/4472731215261073464
Vanaf 19 november leverbaar de Steamdeck White Limited Edition!
https://store.steampowered.com/sale/steamdeck_2023LE
En dan komt Valve nu met de witte Steam Deck…
Well played Valve, well played.
Ik had 'm ook nooit nodig, totdat ik mezelf een maand geleden heb getrakteerd op een SD Oled. En nu denk ik, hoe heb ik ooit zonder gekund...BurrowedLurker schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:23:
Ik keek al weken naar de Steam Deck OLED, en had mezelf net enkele dagen ervan overtuigd dat ik het niet nodig heb en dat ik wel wacht op de Switch 2…
En dan komt Valve nu met de witte Steam Deck…
Well played Valve, well played.
Ik heb alleen al een mooie game setup in de woonkamer en in mijn kantoor. En kan met mijn MacBook en GeForxe now ook een hoop streamen.B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:32:
[...]
Ik had 'm ook nooit nodig, totdat ik mezelf een maand geleden heb getrakteerd op een SD Oled. En nu denk ik, hoe heb ik ooit zonder gekund...
Het zou dan dus echt een luxe dingetje zijn
Ik heb hier een paar stylussen liggen (tablet, nintendo DS, ...)
Sommigen werken niet, ander bijna niet.
Iemand ervaring en tips voor een goeie stylus?
Zijn je huidige styllussen capacitief? Een Nintendo DS heeft bijvoorbeeld een resistief touchscreen, dus het klopt dat die stylus niet werkt. Resistief werkt met druk op het scherm, dus een simpel stuk plastic is genoeg.
Kortom: gebruik als zoekterm 'capacitive stylus' en je zit goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 13-11-2024 11:39 ]
Nu zit ik al een poosje de Steam deck Oled en de Asus Ally te vergelijken; en voor mijn gevoel gaat de steam deck Oled mij het meeste waar voor zijn geld opleveren
Ik twijfel sowieso erg of ik dan de 1tb of 512gb versie ga pakken. Ik ben niet iemand die perse zijn hele game-collectie geïnstalleerd moet hebben; ik speel meestal toch maar max 2 a 3 games tegelijk. Om die reden neig ik sterk naar de 512gb versie; maar wat mij niet helemaal duidelijk is: hoeveel blijft er na aanschaf van de steam deck daadwerkelijk over van die 512gb voor games? Hoeveel snoept bijvoorbeeld het SteamOS hiervan weg?
Ik wil de Deck daarnaast ook gebruiken voor het spelen uit mijn GOG- en Epic-bibliotheek; en als ik het goed begrijp is dit uitstekend te doen middels wat tweaken. Dit vind ik totaal niet erg om te doen, maar dan vind ik op een gegeven moment wel: als ik het werkend heb gekregen; dan moet het ook werkend blijven. Dit geldt ook trouwens voor Steam-games die niet 'verified' zijn maar die ik na tweaken werkend heb gekregen.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ben je periodiek na elke update bezig om steeds dezelfde games werkend te krijgen omdat een update van SteamOS/Heroic/de game zelf de boel ' gesloopt heeft' ? Ik speel trouwens voornamelijk wat oudere games, waarbij de update-termijn doorgaans allang verstreken is; dus daarvan verwacht ik minder snel dat het daardoor niet meer werkt
Wat ik verder interessant vind is dat je middels een appje(greenbar... oid, weet het niet meer precies) ook games vanaf je Xbox kan streamen en deze zodoende op de Deck kan spelen. Dit werkt op mijn windows-desktop prima. Iemand hier die dit ook op de SteamDeck doet/deed en kan vertellen of dit een beetje soepel loopt? Mijn netwerk in huis is hier in principe goed genoeg voor, dus dat zal geen bottle neck zijn
Volgens mij een paar GB's, maar niet storend. Ik heb nu Hogwarts Legacy, GTA V en Forza Horizon 4 erop staan met nog ruimte zat over. En je kan altijd een 512GB SD kaart erin doen en dat werkt probleemloos. Zeker voor wat oudere games. Ik zou de 512GB halen en van het verschil je library vergrotenPolariteit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:52:
Ik twijfel sowieso erg of ik dan de 1tb of 512gb versie ga pakken. Ik ben niet iemand die perse zijn hele game-collectie geïnstalleerd moet hebben; ik speel meestal toch maar max 2 a 3 games tegelijk. Om die reden neig ik sterk naar de 512gb versie; maar wat mij niet helemaal duidelijk is: hoeveel blijft er na aanschaf van de steam deck daadwerkelijk over van die 512gb voor games? Hoeveel snoept bijvoorbeeld het SteamOS hiervan weg?
Als de game werkt onder een bepaalde Proton versie dan is het vaak één keer instellen en gaan. Het enige wat kan voorkomen is dat de game in het begin wat hapert omdat de shader cache opgebouwd moet worden.Ik wil de Deck daarnaast ook gebruiken voor het spelen uit mijn GOG- en Epic-bibliotheek; en als ik het goed begrijp is dit uitstekend te doen middels wat tweaken. Dit vind ik totaal niet erg om te doen, maar dan vind ik op een gegeven moment wel: als ik het werkend heb gekregen; dan moet het ook werkend blijven. Dit geldt ook trouwens voor Steam-games die niet 'verified' zijn maar die ik na tweaken werkend heb gekregen.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ben je periodiek na elke update bezig om steeds dezelfde games werkend te krijgen omdat een update van SteamOS/Heroic/de game zelf de boel ' gesloopt heeft' ? Ik speel trouwens voornamelijk wat oudere games, waarbij de update-termijn doorgaans allang verstreken is; dus daarvan verwacht ik minder snel dat het daardoor niet meer werkt
Ik heb Greenlight zelf niet getest, maar ik lees wel dat mensen enthousiast zijn erover. Wat ook werkt: Xbox Cloud Gaming op 60 fpsWat ik verder interessant vind is dat je middels een appje(greenbar... oid, weet het niet meer precies) ook games vanaf je Xbox kan streamen en deze zodoende op de Deck kan spelen. Dit werkt op mijn windows-desktop prima. Iemand hier die dit ook op de SteamDeck doet/deed en kan vertellen of dit een beetje soepel loopt? Mijn netwerk in huis is hier in principe goed genoeg voor, dus dat zal geen bottle neck zijn
Ha tnx voor je reactie. Die optie van de SD-kaart is er idd ook nog, en als ik het goed begrijp draaien de games daar ook meer dan prima op mits het geen te veeleisende game is?The GUI schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:31:
[...]
Volgens mij een paar GB's, maar niet storend. Ik heb nu Hogwarts Legacy, GTA V en Forza Horizon 4 erop staan met nog ruimte zat over. En je kan altijd een 512GB SD kaart erin doen en dat werkt probleemloos. Zeker voor wat oudere games. Ik zou de 512GB halen en van het verschil je library vergroten
[...]
Als de game werkt onder een bepaalde Proton versie dan is het vaak één keer instellen en gaan. Het enige wat kan voorkomen is dat de game in het begin wat hapert omdat de shader cache opgebouwd moet worden.
[...]
Ik heb Greenlight zelf niet getest, maar ik lees wel dat mensen enthousiast zijn erover. Wat ook werkt: Xbox Cloud Gaming op 60 fps
Ik las ook nog iets over vervangen van de interne SSD-schijf door een groter exemplaar; maar dat lijkt me dan (in de eerste jaren) ten koste gaan van de garantie...?
Klinkt goed wat betreft de stabiliteit van eenmaal werkende games op langere termijn
Met xbox cloud gaming bedoel je die streaming service die bij game pass zit toch? Helaas heb ik dat abbo niet meer; maar wel goed om te weten voor als ik me daar weer eens voor wil abboneren
Het spelen van xbox-games is sowieso niet het hoofddoel; op de xbox speel ik namelijk het liefst games die ik op een uberdupergroot scherm wil spelen
Weten jullie of de Decks weleens in de sale komen bij Steam? Ik zit erg te twijfel om hem maar gewoon te kopen, of toch nog even BlackFriday af te wachten
Klopt, draait prima. Ik heb er o.a. Mass Effect Legendary Edtion en Halo Master Chief Collection op staan. Werkt ook dikke prima.Polariteit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:29:
[...]
Ha tnx voor je reactie. Die optie van de SD-kaart is er idd ook nog, en als ik het goed begrijp draaien de games daar ook meer dan prima op mits het geen te veeleisende game is?
Je garantie blijft behouden. Ik heb dit bij mij 64GB LCD Deck gedaan destijds. Was vrij gemakkelijk, maar ik heb zelf veel hardware gerepareerd in het verleden. Als je de guides van iFixit volgt dan lukt het wel hoor. Genoeg succesverhalen te vinden. Alleen niet vergeten je SD kaart eruit te halen voor je begintIk las ook nog iets over vervangen van de interne SSD-schijf door een groter exemplaar; maar dat lijkt me dan (in de eerste jaren) ten koste gaan van de garantie...?
Yes kloptMet xbox cloud gaming bedoel je die streaming service die bij game pass zit toch? Helaas heb ik dat abbo niet meer; maar wel goed om te weten voor als ik me daar weer eens voor wil abboneren
Snap ik!Het spelen van xbox-games is sowieso niet het hoofddoel; op de xbox speel ik namelijk het liefst games die ik op een uberdupergroot scherm wil spelen
Lastig te zeggen. Vorig jaar waren de LCD Decks in de sale, maar dat was o.a. de Winter sale. Ik heb die van mij tijdens de Spring sale gehaald. De beste tijd om een Steam Deck te kopen is gisterenWeten jullie of de Decks weleens in de sale komen bij Steam? Ik zit erg te twijfel om hem maar gewoon te kopen, of toch nog even BlackFriday af te wachten
De autumn sales komen er weer aan (27 nov) en een maand later de winter sales dus dat zou je kunnen afwachten.Polariteit schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:29:
[...]
Weten jullie of de Decks weleens in de sale komen bij Steam? Ik zit erg te twijfel om hem maar gewoon te kopen, of toch nog even BlackFriday af te wachten
https://steamdb.info/sales/history/
[ Voor 10% gewijzigd door Beakzz op 14-11-2024 22:28 ]
Heb je anno 2024 gepoogd om Oversteer te gebruiken? Ikzelf zit te kijken naar de Logitech G29 of G920 i.c.m. Oversteer op de Steam Deck in docked mode voor Dirt Rally 2.0.jacobras schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:34:
Als ik goed gezocht heb, heeft nog niemand het hier gehad over gebruik van een racestuur op de Steam Deck. Vandaag geprobeerd en het valt werkend te krijgen. Onder Windows natuurlijk simpel, maar ik ben te lui om een dual-boot installatie op te zetten.
Setup: Steam Deck + dock + Logitech G29 (in een PlaySeat Challenge). Plug&Play: werkt, maar geen force feedback dus dat stuurt zonder enige weerstand en biedt een matige ervaring. Voor Linux is er echter een tooltje dat pyLinuxWheel heet. Wordt aangeboden als "AppImage", wat voor zover ik het begrijp een pakketje is met alle dependencies aan boord. Opstarten en gaan dus.
Hoe het werkt: je gaat in desktopmodus, start dat tooltje en dan je game. Als je desktopmodus verlaat, stopt de tool en ben je force feedback weer kwijt.
Versie "0.6.1-x86_64-glibc_2.27" toonde bij mij (Deck up-to-date met stable channel) alleen rechthoeken waar tekst hoorde te staan. Versie "0.6.1-x86_64-glibc_2.23" werkte wel. Bij opstarten een foutmelding dat "udev rules" missen, of ie die mag installeren. Ik kies OK maar dat faalt alsnog. Eén keertje opstarten met `sudo` en daarna werkte het wel (met nog steeds diezelfde foutmelding).
Mijn G29 moest ik in PS3-modus zetten. Wat betreft games: Dirt Rally 2.0 werkt perfect. NFS: Hot Pursuit (Remastered) niet. GRID 2 ook niet.
Note: vergelijkbare tool is https://github.com/berarma/oversteer maar die heb ik niet geprobeerd.
Nee, de stuuropstelling staat weer terug in de VR-kamer bij me, verder geen andere stuurwiel-tools geprobeerd met de Steam Deck.Indir schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:00:
[...]
Heb je anno 2024 gepoogd om Oversteer te gebruiken? Ikzelf zit te kijken naar de Logitech G29 of G920 i.c.m. Oversteer op de Steam Deck in docked mode voor Dirt Rally 2.0.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.