Ik ben hier nog even mee aan het testen geweest, want het één en ander vond ik toch wel onduidelijk.
Test 1: headset met microfoon via 3,5 mm
Gisteren even samen met een collega een spel gespeeld met voicechat aan. Voor de gelegenheid had ik een Sennheiser Momentum aangesloten (de originele, met 3,5mm plug en een microfoon in de kabel).
Het leek erop dat hierbij nog steeds de microfoon van de Steam Deck werd gebruikt, want als ik de microfoon dichtkneep, kon hij me nog steeds verstaan.
In het instellingen menu kun je verder niks instellen. Je kunt kiezen tussen microfoon (standaard) en microfoon. Volgens mij zijn die allebei hetzelfde.
Helaas heb je in gaming mode geen optie om de microfoon te testen. Die is er wel wanneer je naar desktop mode gaat en de Steam desktop client opent. Daar bleek de microfoon van de Sennheiser het wel degelijk te doen. Hoe je in gaming mode op de OLED versie dan moet selecteren welke microfoon je wilt gebruiken, blijft nog onduidelijk. Wellicht werken ze gewoon allebei tegelijk.
Test 2: headset via USB
Als je een andere microfoon kunt gebruiken in plaats van de standaard, verwacht ik dat je dit in moet kunnen stellen. Voor deze test heb ik mijn Sennheiser Momentum 3 gepakt. Deze heeft een ingebouwde microfoon en kan naast bluetooth en 3,5 mm, ook via USB aangesloten worden.
Na het aansluiten en het loskoppelen van alle bluetooth connecties bleek ik ook hier in het menu geen andere microfoon te kunnen selecteren. Bij audio gaf deze wel netjes aan “Momentum”.
Lang verhaal kort: het blijkt dat de microfoon in de Momentum 3 alleen via bluetooth gebruikt kan worden om te bellen en niet voor andere toepassingen. In de desktop mode kon in de microfoon ook niet testen of selecteren. In de bijgeleverde 3,5 mm kabel die je ook kunt aansluiten zit overigens op de stekker geen contactpuntje voor de microfoon.
Test 3: andere headset via USB
Ik heb ook nog een 3,5 mm naar audio converter liggen. Wanneer ik deze inplug met mijn originele Momentum, verschijnt in het microfoonmenu naast mic en mic(standaard) ook ‘USB-C 3,5 mm audio adaptor’
Nu kan ik dus wel de externe microfoon selecteren. Of er daadwerkelijk geluid doorkomt heb ik niet meer getest, want ik moest de deur uit. Maar ik ga er vanuit van wel.
Conclusies:
- Niet alle headsets ondersteunen microfoon via USB.
- Als ze dit wel ondersteunen, dan moet je de microfoon in het instellingen menu kunnen selecteren.
- Bij 3,5 mm op de OLED versie blijft het onduidelijk welke microfoon er wordt gebruikt en hoe je dit kunt selecteren. Het zou ook kunnen dat ze gewoon allebei tegelijk in werking zijn. (Bij LCD kan de interne microfoon niet gebruikt worden wanneer je een headset via 3,5 mm inplugt).
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.