Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
We kruipen richting het weekend. Tijd voor nieuwtjes 
Het was de afgelopen maanden wat rustig in dit topic, logisch ook: als het zomer is, ben ik minder aan het gamen. Maar recentelijk ben ik weer begonnen aan een spel op de Deck: Mad Max. Open world game, veel survival elementen, lekkere Roadrage en het draait echt geweldig op de Deck. Aanrader! En nu er weer wat leven is in dit topic, maak ik weer een nieuwtjes post!De Crowdstrike computer storing kan mogelijk postieve effecten hebben voor gaming op Linux! Hoe dan, vraag je je zeker af? Het blijkt dat als je willekeurige derde partijen toegang geeft tot je kernel, je mogelijk veel problemen krijgt. Dus waarom zou je een anti-cheat systeem toe laten tot je kernel, als je nu al twijfelt over een virus scanner? Dat dacht Microsoft dus ook, en mogelijk gaan ze kernel toegang altijd blokkeren. Dat betekend dat EA en andere bedrijven andere manieren moeten verzinnen om cheaters te vangen (bijv meer server-side oplossingen), en daarmee krijgen wij het op de Deck een stuk makkelijker.
Na jaren wachten, kan een open source, vrij beschikbare versie van SteamOS binnenkort uitkomen! Nu andere bedrijven concurreren met de Deck op hardware niveau, leek het Valve een goed idee om op deze handhelds óók SteamOS toe te laten. Games verkopen via Steam zijn natuurlijk de grote winstmakers voor Valve, dus waarom zou je andere Handhelds niet toelaten op je bazaar?
Het is jullie misschien al opgevallen, maar tegenwoordig heeft de Deck zijn eigen icoontje binnen het Steam Friends menu. Het ziet er dan als volgt uit:

Handig dat men nu weet dat jij op een handheld aan het spelen bent als ze je voor een potje FPS uitnodigen.
Voor iedereen die games uit andere stores en services wil spelen op de Deck, goed nieuws: NonSteamGames komt uit op Decky Loader. Ze zijn momenteel nog aan het testen, maar als de volledige versie uitkomt, dan is dit wel dé makkelijkste manier om games uit andere launchers in de Game mode van SteamOS te krijgen.
In het beta kanaal van de Steam Client zit nu een nieuwe setting: Global resolution. Bij de meeste games wordt de max resolutie van het scherm gekozen, namelijk 1280 bij 800 pixels. Maar dit is lang niet altijd zo, en soms resulteerde dit in problemen, en het is een beetje onhandig. Nu is er één globale setting die alle games overzet op deze resolutie.
Voor de mensen die nog een goedkope maar wél nieuwe Deck zoeken, en niet willen wachten op de volgende ronde aanbiedingen, heb ik nog een goede tip: De 64GB en 512GB versies van de LCD Deck worden uitgefaseerd. Als je naar de officiele Deck website gaat, lees ik het volgende:
Zeker de 512GB voor 449€ vind ik een goede prijs, 100€ goedkoper dan de OLED versie met zelfde opslag.De Steam Deck LCD-modellen van 64 GB en 512 GB worden uitgefaseerd. Zolang de voorraad strekt zijn deze modellen beschikbaar tegen een verlaagde prijs.
En als afsluiter: ondanks dat de hardware van de Deck nu wel oud begint te worden, komen er nog steeds high-end spellen uit die de Deck als een performance target nemen. Bijvoorbeeld Warhammer 40k: Space Marines 2, een spel dat normaal een RTX 3070 nodig heeft om er een beetje mooi uit te zien, wordt waarschijnlijk eind dit jaar Steam Deck Verified
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Een nieuwe kaper op de kust! Net als alle andere windows handhelds missen ze de touchpads, das voor mij sowieso al een no-go.
[ Voor 24% gewijzigd door macdushi op 05-09-2024 16:06 ]
Niet alleen dat maar ook de plaatsing van de thumbsticks van de Steam Deck vind ik persoonlijk heel prettig. Dat zie je ook niet veel terug bij andere apparaten.macdushi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:03:
https://tweakers.net/revi...bijzondere-processor.html
Een nieuwe kaper op de kust! Net als alle andere windows handhelds missen ze de touchpads, das voor mij sowieso al een no-go.
Wellicht een stomme vraag, maar waarom zijn die touchpads zo heilig? Ben me nog aan het verdiepen in welke handheld ik wil gaan halen en dwaal een beetje tussen Rog X, Legion Go en SD Oled door.macdushi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:03:
https://tweakers.net/revi...bijzondere-processor.html
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Heilig is voor mij wel een groot woord. Ik vind het zelf wel erg fijn dat ze erop zitten. Het maakt scrollen en muizen (Kloever schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:03:
[...]
Wellicht een stomme vraag, maar waarom zijn die touchpads zo heilig? Ben me nog aan het verdiepen in welke handheld ik wil gaan halen en dwaal een beetje tussen Rog X, Legion Go en SD Oled door.
Vergeet niet incidenteel gebruik van het virtuele toetsenbord. Dat werkt fijner met touchpads dan met een touchscreen.Sentimental-Hat schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:15:
Heilig is voor mij wel een groot woord. Ik vind het zelf wel erg fijn dat ze erop zitten. Het maakt scrollen en muizen () wel erg makkelijk.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
zal ik het zo zeggen, ik zou geen handheld willen hebben zonder touchpads. Het maakt dat het apparaat ineens een stuk flexibeler. Het is geen perfecte vervanging van een muis, laat ik daar duidelijk over zijn. Maar het benaderd het voor sommige games. Daarnaast kan het gebruikt worden voor een virtual menu, waardoor je nog een hoop "knoppen" kan verstoppen onder een touchpad. Zonder de touchpads had ik bijvoorbeeld nooit kunnen genieten van de withcher 1. Ja de game is janky, maar eenmaal gewend om de touchpad als besturing te gebruiken en het vechten wat geen button bashing was, werd het echt wel een leuke ervaring. Blijft imo een hele goede RPG.Kloever schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:03:
[...]
Wellicht een stomme vraag, maar waarom zijn die touchpads zo heilig? Ben me nog aan het verdiepen in welke handheld ik wil gaan halen en dwaal een beetje tussen Rog X, Legion Go en SD Oled door.
Als er een SD2 komt is dat een instabuy. Mochten er een andere handheld komen met touchpads dan zou ik die ook overwegen mits ik steamos aan de gang kan krijgen op het apparaat
Kan dus nog wel even duren voor er een SD 2 komt en eerlijk het blijft een moeizaam spel met alles om maar te wachten op het volgende
Verder kan je gewoon dual boot windows draaien op de steam deck. Dus laat je niet tegenhouden en koop die steam deck
PS waarschijnlijk kan je in de topics voor de Ally, Legion etc... exact hetzelfde advies krijgen over die producten om hem te kopen
Ik kreeg hier en daar inderdaad al het zelfde te horen. Dus ik mag nu voor mezelf even gaan bedenken dat ik handig vind. Maar SD met dual boot is erg interessant..cold_as_ijs schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:49:
@Kloever maar de ROG X heeft toch geen touchpads? Of heb ik iets gemist op de product foto's. Wanneer en of de SD2 komt is natuurlijk altijd de grote vraag. Kan maar zo zijn dat Valve er geen meer uitbrengt bijvoorbeeld, maar ik mag blijven dromen.
Verder kan je gewoon dual boot windows draaien op de steam deck. Dus laat je niet tegenhouden en koop die steam deck![]()
PS waarschijnlijk kan je in de topics voor de Ally, Legion etc... exact hetzelfde advies krijgen over die producten om hem te kopen
Wie goed doet, die goed ontmoet.
De youtube plugin voor Kodi werkt verrassend goed. En ik lees dat Kodi ook goed werkt met Steam Deck. Geen ads én sponsorblock.AtlAntA schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:20:
Het enige wat ik nog mis is een fatsoenlijke YouTube app. Het liefste zie ik een mogelijkheid waarbij ik (simpel) een app zoals YT revanced of smarttube kan gebruiken. We zitten al op Linux dus de stap naar android apps semi native te draaien hoeft niet groot te zijn toch?
Valve is bezig met een Android emulator binnen Steam, maar daar heb ik nog geen verdere details over. Mogelijk zijn ze nog steeds bezig met de Deckard VR bril, en is die emulator daarvoor bedoeld.AtlAntA schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:20:
Het enige wat ik nog mis is een fatsoenlijke YouTube app. Het liefste zie ik een mogelijkheid waarbij ik (simpel) een app zoals YT revanced of smarttube kan gebruiken. We zitten al op Linux dus de stap naar android apps semi native te draaien hoeft niet groot te zijn toch?
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Gebruik gewoon een browser in kiosk mode. Daar kan je extra functionaliteit aan toevoegen d.m.v. add-ons. Bediening is comfortabel via knoppen in browser mode of touchscreen.AtlAntA schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:20:
[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2024 09:21 ]
Welke spellen ga je erop proberen?lapino schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:41:
Na lang twijfelen toch eens een 512gb OLED besteld, meer uit nieuwsgierigheid dan noodzaak. Ben benieuwd.
[ Voor 27% gewijzigd door lapino op 08-09-2024 14:53 ]
Ik was gewoon benieuwd. Heb al aardig wat gespeeld op de Deck, en wellicht is er wat overlap waar ik ervaring over kan delen.lapino schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:53:
Beetje vanalles zeker? Aantal toppers die nog in backlog zitten, wat emulatie enz.
Ik heb wel een paar tips! Speel zelf exclusief op de Steam Deck. Op dit moment bezig met Balatro, The Witcher 3 en Muv Luv. Daarnaast ook heel veel plezier gehad met bijvoorbeeld Hades, Vampire Survivors en The Witness.lapino schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:53:
Beetje vanalles zeker? Aantal toppers die nog in backlog zitten, wat emulatie enz. Moet me nog eens in verdiepen welke games top zijn op deck.
Kijk ook vooral eens bij CDkeys voor steamcodes. Die hebben vaak aanzienlijk betere prijzen voor dezelfde games. Met de code komt ie dan gewoon in je steamlibrary.lapino schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:53:
Beetje vanalles zeker? Aantal toppers die nog in backlog zitten, wat emulatie enz. Moet me nog eens in verdiepen welke games top zijn op deck.
alleen de grote vraag is... hoe legaal?timmert26 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:05:
[...]
Kijk ook vooral eens bij CDkeys voor steamcodes. Die hebben vaak aanzienlijk betere prijzen voor dezelfde games. Met de code komt ie dan gewoon in je steamlibrary.
Het blijft een grijs gebied, er wordt wel vaker over gediscussieerd, maar het is meer een persoonlijke kwestie van moraalDirtyrockers schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:16:
[...]
alleen de grote vraag is... hoe legaal?
Zijn er games die je tof vind? of een richting waarin je zoekt?lapino schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:00:
Tips voor welke games echt super zijn op deck?
Ik speel zelf vooral indie games. Mijn favoriete SD games zijn: Hollow knight, Celeste, Vampire Survivor.
Op het moment vermaak ik me goed met Tinykin.
Stardew Valley en Yakuza 0 zijn ook tof.
Er is genoeg, maar het ligt er heel erg aan wat voor games je leuk vind.
Dit is ontzettend smaak afhankelijk. Heb mij afgelopen jaar goed vermaakt met BioShock en Sleeping Dogs op de Deck. Draaien ook super strak. Verder heb ik zo'n 60 uur in Vampire Survivors zitten.lapino schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:00:
PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632
Red Dead Redemption 2 loopt erg goed, en Euro Truck Simulator 2 bijv ook.lapino schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:00:
BeamNG loopt ook goed, GTA IV ben ik nu aan bezig...
Van alles in ieder geval.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Het is iets.continue12345 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:52:
Is dat Mad Max iets?
Ik zou reviews opzoeken en er een beetje in verdiepen. Ik denk dat dit niet echt de plek is om te vragen of een bepaalde game je leuk vind of nietcontinue12345 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:02:
Ik snap hem:) Ik bedoel is het een leuke game? Open wereld lees ik maar zit er ook een goed verhaal achter?
Het is voor mij de eerste keer dat ik een skin zal aanbrengen op een product btw.
het is een hidden gem volgens verschillende game reviewers. De game is tegelijk uitgekomen met Metal gear solid V en het was een movie tie-in game. Kreeg daarom slechtere reviews maar de gamers zijn er positief over.continue12345 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:02:
Ik snap hem:) Ik bedoel is het een leuke game? Open wereld lees ik maar zit er ook een goed verhaal achter?
Ik speel hem nu, en vind hem best wel leuk. Het verhaal is redelijk Mad Max waardig. Bepaalde characters zijn best goed geacteerd. Moeite waard, zeker als je rond racen in een open wereld leuk vind.continue12345 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:02:
Vond 'm persoonlijk geweldig. Tijd terug platinum gespeeld op de PS4 dus kan je helaas niet vertellen hoe het spel draait op de SD.continue12345 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:52:
Is dat Mad Max iets?
Het is een spel uit 2015 (9 jaar oud), dus heel zwaar is 'ie nietCauss schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:10:
[...]
Vond 'm persoonlijk geweldig. Tijd terug platinum gespeeld op de PS4 dus kan je helaas niet vertellen hoe het spel draait op de SD.
[ Voor 59% gewijzigd door Hahn op 11-09-2024 14:26 ]
The devil is in the details.
Dikke +1 voor Tinykin! Erg leuke game voor de liefhebbers van classic platformers met leuke game mechanics. En draait lekker op de deck.Jobius schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:03:
[...]
Zijn er games die je tof vind? of een richting waarin je zoekt?
Ik speel zelf vooral indie games. Mijn favoriete SD games zijn: Hollow knight, Celeste, Vampire Survivor.
Op het moment vermaak ik me goed met Tinykin.
Stardew Valley en Yakuza 0 zijn ook tof.
Er is genoeg, maar het ligt er heel erg aan wat voor games je leuk vind.
Subnauticalapino schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:00:
Alien Isolation
Vampire Survivor
8/16 bit era games, al dan niet via 3rd party emulatie
Dat is wat ik er vooral op speel.
Zo af en toe speel ik ook Elite Dangerous. Die speelt op zich goed, alleen is de tekst niet altijd even leesbaar. Het is jammer dat Frontier Development daar geen tijd in steekt.
De Tomb Raider reeks is geweldig!lapino schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:00:
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
• Bioshock 2 Remastered
• Bioshock Infinite
• Halo MCC
• Mass Effect Trilogy
• Hades
• Cult of the Lamb
• Binding of Isaac
• Celeste
• Cuphead
• Hollow Knight
• etc.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Laatst hebben ze nog een leuke gratis 'DLC' toegevoegd. Aanrader!
Het is wel een serie die je of heel gaaf vind of weinig mee kan, maar ik ben wel een fan.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Andere aanraders zijn Cocoon, CrossCode, Dredge en Sleeping Dogs.
Werkt WoW een beetje op steamdeck?Vagax schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
Het is voornamelijk mijn Civilization V en World of Warcraft machine, ik heb voor WoW specifiek een nieuwe character gestart die ik alleen level via mijn Steam Deck, heerlijke ervaring is het tot zo ver
Ik ben net begonnen aan No Mans Sky, na wat setting changes draait die wel erg lekker. Accuduur valt mij ook nog erg mee, uurtje of 4 ongeveer. Voelt wel als een game waar je flink wat tijd in kwijt kan.
In Dying Light 1 kan je tussentijds in het spel de moeilijkheidsgraad aanpassen. Lees hier hoe.MennoE schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:32:
Mijn meest gespeelde spel op de SD is Dying Light. Helaas ben ik gestopt omdat het te moeilijk werd op hard, en je kunt naar het lijkt niet tussentijds de moeilijkheidsgraad aanpassen.
Als je het hebt over de meest recente reeks; Klopt! Maar niet als je 100% achievements wilt halen. Dan kan ik de SD niet aanraden.
Overigens is de remaster van de originele 3 ook geweldig!
Hoe speel je WOW? Windows geïnstalleerd? Welke setttings speel je?Vagax schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:16:
Het is voornamelijk mijn Civilization V en World of Warcraft machine, ik heb voor WoW specifiek een nieuwe character gestart die ik alleen level via mijn Steam Deck, heerlijke ervaring is het tot zo ver
giantgiantus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:46:
[...]
Hoe speel je WOW? Windows geïnstalleerd? Welke setttings speel je?
https://www.rockpapershot...l-battlenet-on-steam-deck
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Zeker, draait met 90 fps als een zonnetje. Ik gebruik Console Port waardoor je gewoon met controller kan spelen, de trackpad in dit geval is een must als hotkey naar verschillende skills.
Ik draai het op SteamOS, via desktop éénmalig Battle.net installeren en vervolgens kan ik alle Battle.net games incl WoW er op spelen.giantgiantus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:46:
[...]
Hoe speel je WOW? Windows geïnstalleerd? Welke setttings speel je?
https://steamdeckhq.com/t...f-warcraft-on-steam-deck/
Ik gebruikte deze guide, ik heb de volgende addons geïnstalleerd:
- Console Port
- Immersion
- DynamicCam
Je hoeft hem nogmaals maar één keer te volgen, bij mij speelt het al een jaar prima zonder dat ik naar de desktop interface hoefde te gaan om iets aan te passen.
[ Voor 18% gewijzigd door Vagax op 12-09-2024 09:59 ]
Oh super, dank je!! Ik heb het net geprobeerd en het is inderdaad gelukt. Had er weleens mee geklungeld en kon deze optie nergens vinden.The Zep Man schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:41:
[...]
In Dying Light 1 kan je tussentijds in het spel de moeilijkheidsgraad aanpassen. Lees hier hoe.
Dank. Ziet het er beetje mooi uit? Las de review van de nieuwste uitbreiding en leek me wel leuk om als geheel nieuwe speler wow eens uit te proberen. Het lijkt ook meer aangepast aan de casuals?Vagax schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:49:
[...]
Zeker, draait met 90 fps als een zonnetje. Ik gebruik Console Port waardoor je gewoon met controller kan spelen, de trackpad in dit geval is een must als hotkey naar verschillende skills.
[...]
Ik draai het op SteamOS, via desktop éénmalig Battle.net installeren en vervolgens kan ik alle Battle.net games incl WoW er op spelen.
https://steamdeckhq.com/t...f-warcraft-on-steam-deck/
Ik gebruikte deze guide, ik heb de volgende addons geïnstalleerd:
- Console Port
- Immersion
- DynamicCam
Je hoeft hem nogmaals maar één keer te volgen, de hij speelt al een jaar prima zonder dat ik naar de desktop interface hoefde te gaan om iets aan te passen.
Ik heb van de week de main campaign van The War Within uitgespeeld en hij is erg makkelijk in te komen, ik heb twee nieuwe WoW spelers geholpen er door heen te komen en dat ging perfect. Tot level 10 voor jezelf, daarna Dragonflight en vanaf level 70 naar The War Within campaign tot 80. Season 1 is net begonnen dus er is lekker veel te doen, delves zijn fantastisch trouwens!giantgiantus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:59:
[...]
Dank. Ziet het er beetje mooi uit? Las de review van de nieuwste uitbreiding en leek me wel leuk om als geheel nieuwe speler wow eens uit te proberen. Het lijkt ook meer aangepast aan de casuals?
Er is genoeg te doen zonder tijdsdruk, de side quests vind ik zelfs sterker dan de main campaign
En ja ziet er prima uit, het is WoW en de artstyle vind ik er altijd wel goed uitzien
[ Voor 10% gewijzigd door Vagax op 12-09-2024 10:06 ]
Veel dank. En waarom speel je dan wel dragonflight?Vagax schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:02:
[...]
Ik heb van de week de main campaign van The War Within uitgespeeld en hij is erg makkelijk in te komen, ik heb twee nieuwe WoW spelers geholpen er door heen te komen en dat ging perfect. Tot level 10 voor jezelf, daarna Dragonflight en vanaf level 70 naar The War Within campaign tot 80. Season 1 is net begonnen dus er is lekker veel te doen, delves zijn fantastisch trouwens!
Er is genoeg te doen zonder tijdsdruk, de side quests vind ik zelfs sterker dan de main campaign
En ja ziet er prima uit, het is WoW en de artstyle vind ik er altijd wel goed uitzien
[YouTube: The War Within Features Overview | World of Warcraft]
Dat ging meer over de twee die nieuw zijn in WoW, Dragonflight is in dat geval ook toegankelijk en zit nu in je WoW subscription. Je kan in een goed tempo levelen en de omgeving van DF is gewoon erg mooi en leuk om te ontdekken.giantgiantus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:07:
[...]
Veel dank. En waarom speel je dan wel dragonflight?
Daarnaast: dank voor alle tips die ik hierboven heb gelezen
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Volgens mij is er altijd wel een korting op het spel.Rincewind schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:50:
Mijn aanrader voor op de SD is toch echt Immortals Fenyx Rising.(...) De game is regelmatig in de sale dus als je dan de Gold-Edition koopt heb je ook gelijk alle DLC (ik heb het kunnen kopen voor €8,99 -> beste aankoop van het afgelopen jaar!).
Let wel op: het spel op Steam gebruikt een extra launcher met aparte login. In recente reviews schijnen sommige gebruikers daar wat problemen mee te hebben.
Dat is waar ook! ik had daar ook last van. Had het spel op de SD geinstalleerd en wilde gaan spelen toen ik moest inloggen met mijn Ubisoft account. Op zich geen probleem maar dat was volledig onmogelijk op mijn SDThe Zep Man schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:17:
[...]
Volgens mij is er altijd wel een korting op het spel.
Let wel op: het spel op Steam gebruikt een extra launcher met aparte login. In recente reviews schijnen sommige gebruikers daar wat problemen mee te hebben.
Geen probleem. Ik heb zelf ook gemengde (met name negatieve) ervaringen met Ubisoft's launcher. Zonde dat het zo moet lopen, zeker voor een (single player) spel dat het eigenlijk niet hard nodig heeft.Rincewind schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:57:
[...]
Dat is waar ook! ik had daar ook last van. Had het spel op de SD geinstalleerd en wilde gaan spelen toen ik moest inloggen met mijn Ubisoft account. Op zich geen probleem maar dat was volledig onmogelijk op mijn SDIk heb de game op mijn PC geinstalleerd, daar de login afgerond/aanmelding afgerond en vanaf toen probleemloos op de SD. Dank voor de reminder/aanvulling.
/f/image/ujYV6SmM73tHlHsMKQTTkhR0.png?f=fotoalbum_large)
Nou jongens, ik denk dat dit wel de laagste prijs die we gaan zien voordat ze allemaal uitverkocht zijn. De LCD 512GB is nu dus 100€ goedkoper dan de lage prijs die ik vorige week al aanhaalde
Ik heb de jsaux case en nooit problemen ondervonden, ook niet op reisCramthabam schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:44:
Hier sinds een week een steam deck oled 1tb in het bezit. Tot nu bevalt dit prima. Snel even op de bank een game spelen ipv achter de pc te kruipen. Deze aangeschaft voor het vele reizen. Hiervoor de JSAUX case aangeschaft. Wat me opvalt is dat de triggers niet helemaal bedekt zijn. Zijn er personen die al ervaring met deze case hebben en veelvuldig meenemen van de deck op reis?
Was al een maandje aan het twijfelen daar het toestel op oudere hardware draait.
Gekocht als soort tussen oplossing tot de sd /windows handheld naar 2de gen gaan.
En dan ben ik gelijk 1 van de eerste die koopt.
Misschien dat hier iemand weet welk spel het is?
Was het niet Sneaky Sasquatch? Die is volgens mij Apple-only. https://apps.apple.com/us/app/sneaky-sasquatch/id1098342019jasper2603 schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:20:
Ik heb een leuke indi game gezien een tijdje geleden op youtube, maar ben de naam kwijt, je speelt als een wezel/wasbeer die zich ook kan verstoppen in de bosjes als er iemand aankomt, ziet er erg grappig uit,(beetje Tunic stijl gemaakt) maar ben de naam kwijt van het spel, lijkt me een leuke game zeker ook voor op de steamdeck.
Misschien dat hier iemand weet welk spel het is?
PSN: Kooi1980 - Xbox Live: Kooister
Ik heb hem net ook besteld, de 512gb versie besteld. Een advies voor een thirt party docking voor de tv?XanderDrake schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:33:
Nieuwe aanbieding:
[Afbeelding]
Nou jongens, ik denk dat dit wel de laagste prijs die we gaan zien voordat ze allemaal uitverkocht zijn. De LCD 512GB is nu dus 100€ goedkoper dan de lage prijs die ik vorige week al aanhaalde
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Ik heb gewoon een el cheapo USB C hub met 9 outputs, en daar doe ik het al jaren mee. JSAUX is een goede naam voor echte en betaalbare Docks.Linksquest schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:33:
[...]
Ik heb hem net ook besteld, de 512gb versie besteld. Een advies voor een thirt party docking voor de tv?
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Nu had ik al snel door dat je voor ea fc windows op je steam deck moet zetten ivm de anti cheat. Om het ff simpel te zeggen, dan is je steam deck gewoon een PC? Dan instaleer je daar dus ook los steam, EA app, Epic Games enz op?
Ook zonder Windows is je Steam Deck 'gewoon een PC' alleen draait er dan een Linux variant opkampers schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:32:
Nu had ik al snel door dat je voor ea fc windows op je steam deck moet zetten ivm de anti cheat. Om het ff simpel te zeggen, dan is je steam deck gewoon een PC? Dan instaleer je daar dus ook los steam, EA app, Epic Games enz op?
Eerder had ik al een Switch OLED, daarop was ik snel uitgekeken.
Maar jezus, dit apparaat had ik veel eerder moeten kopen. Heerlijk om dingen te kunnen tweaken om zelf te onderzoeken wat er wel niet allemaal mogelijk is. Voor nu heb ik enkel GTA 5 erop staan en Stardew. Over tijdje wil ik kijken naar de Switch games en kijken of ik hooked kan raken aan WOW.
Voor iedereen die nog twijfelt, gewoon doen.....
Dus je bent snel uitgekeken op de switch en je wil nu switch games op je SD gaan spelen. Klinkt heel logisch.VluggeJapie schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:09:
Sinds vrijdag de gelukkige eigenaar van een Steam Deck OLED 512gb via een tweaker gekocht.
Eerder had ik al een Switch OLED, daarop was ik snel uitgekeken.
Maar jezus, dit apparaat had ik veel eerder moeten kopen. Heerlijk om dingen te kunnen tweaken om zelf te onderzoeken wat er wel niet allemaal mogelijk is. Voor nu heb ik enkel GTA 5 erop staan en Stardew. Over tijdje wil ik kijken naar de Switch games en kijken of ik hooked kan raken aan WOW.
Voor iedereen die nog twijfelt, gewoon doen.....
Is toch niet zo vreemd voor iemand die op het Tweakers forum zit? Een switch is nou niet bepaald Tweakerfriendly.giantgiantus schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:29:
[...]
Dus je bent snel uitgekeken op de switch en je wil nu switch games op je SD gaan spelen. Klinkt heel logisch.
Om af en toe een Mario game te spelen is de Steam Deck prima, ik vind het zonde om speciaal daarvoor een console te hebben die dan wellicht 1-2 keer per maand aan gaat. Ik doelde meer op dat de Steam Deck mij daarin ook kan voorzien naast alle andere mogelijkheden.giantgiantus schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:29:
[...]
Dus je bent snel uitgekeken op de switch en je wil nu switch games op je SD gaan spelen. Klinkt heel logisch.
In ieder geval niet op legale wijze voor games die exclusief op de Switch worden uitgebracht.kwdtje schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:20:
Ik ben ook wel benieuwd hoe Switch spelen te spelen zijn op de Deck. Ideaal om met mijn zoontje te doen. Helaas vind ik het op dit moment nogal onduidelijk.
Er zullen games zijn die op beide platforms beschikbaar zijn en cross play ondersteunen (maar daadwerkelijk multiplayer zal wel wat minder voorkomen).
Legaal of illegaal laat ik even in het midden, ik bedoelde meer welke emulator nou goed werkt op de Deck voor switch games.BHQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]
In ieder geval niet op legale wijze voor games die exclusief op de Switch worden uitgebracht.
Er zullen games zijn die op beide platforms beschikbaar zijn en cross play ondersteunen (maar daadwerkelijk multiplayer zal wel wat minder voorkomen).
Vind ik wel relevant eigenlijk. Ik hoop dat op tweakers we niet bijdragen aan diefstal.kwdtje schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:00:
[...]
Legaal of illegaal laat ik even in het midden, ik bedoelde meer welke emulator nou goed werkt op de Deck voor switch games.
Kooj1980 schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:35:
[...]
nee helaas deze is het niet, ziet er ook wel leuk uit trouwens. Je speelt met de game die ik bedoel echt met een wezel/wasbeer net als in Crash Bandicoot en er zitten dan van die politieagentjes achter je aan die moet je ontwijken en dan kun je je verstoppen in een bosje.
Was het niet Sneaky Sasquatch? Die is volgens mij Apple-only. https://apps.apple.com/us/app/sneaky-sasquatch/id1098342019
Ja oke, maar dan start die op in SteamOS. Dan installeer je gewoon steam en run je apps zoals je op een desktop zou doen?Vuikie schreef op maandag 16 september 2024 @ 05:25:
[...]
Ook zonder Windows is je Steam Deck 'gewoon een PC' alleen draait er dan een Linux variant op
- Dit weekend zat Steamdeck vast tijdens het afsluiten duurde het afsluiten lang; ("Steam shutting down" met het blauwe draaiende cirkeltje dat maar bleef draaien), ik zeg er meteen bij: ik heb weinig geduld dus wellicht heb ik niet lang genoeg gewacht- maar na een paar minuten, waarschijnlijk niet langer dan 2 minuten was het me beu en heb ik force-shut-off gedaan.
vanaf dan rare dingen; uiteindelijk kon ik nog gamen maar
- bepaalde instellingen waren weg of veranderd, bvb. refresh-rate was terug onzichtbaar in layover quickmenu
- startup-movies werkten niet meer
- in kon m'n dualsense controller nog wel koppelen maar die gaf via de RGB aan (DualSense gebruikers weten wat ik wil zeggen) dat er iets mis was met de koppeling -lichtblauw, en geen Player-one witte led onderin- ook was het standaard controllschema veranderd, plots was de mute-knop = screenshot nemen... iets wat ik zeker weten nooit heb ingesteld
- ik gebruik thuis 2 WiFi-verbindingen, eentje via hoofdrouter, eentje via access-point.... om het even waar ik SD opstartte: hij onthield de vorige verbinding, dus als ik boven de SteamDeck startte, zat ie op de WiFi beneden met 1 streepje. als ik terug WiFi boven koos: dan moest ik telkens opnieuw wachtwoord herinvoeren, hij onthield het niet meer. Idem omgekeerd: beneden SD opstarten, zat ie op de WiFi van boven, moest ik handmatig switchen én terug wachtwoord invoeren, telkens opnieuw... voordien nooit gedoe gehad hiermee, in het slechtste geval moest ik wel van WiFi veranderen (boven vs beneden) maar wachtwoord onthield ie gewoon...
Net een fabrieksreset gedaan, voorlopig lijkt dat te helpen: DualSense-probleem lijkt i.i.g. opgelost, moet nog 's checken voor het WiFi-netwerk straks maar ben nu via UTP al m'n games aan het herdownloaden dus voorlopig even niet in mogelijkheid om te testen, maar ook startup-movies lijkt verholpen te zijn...
Iemand ook al zoiets gehad? Blijkbaar is het toch niet zo'n goed idee om force-shut-off te doen wanneer SD bezig is met afsluiten -en het langer duurt-....
... wat zou ie dan aan het doen zijn, nog iets updaten, shaders ofzo?
[ Voor 13% gewijzigd door PinusRigida op 16-09-2024 13:24 ]
In Steam os hoef je Steam niet meer te installeren.kampers schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:37:
[...]
Ja oke, maar dan start die op in SteamOS. Dan installeer je gewoon steam en run je apps zoals je op een desktop zou doen?
Als je er Windows op zet dan is het 'gewoon' Windows in principe en kun je inderdaad precies alles er op zetten als op een andere Windows pc. Wel met de kanttekening dat ik dat zelf niet gedaan heb dus geen eigen ervaring mee. Ook schijnt de graphics driver niet geweldig te zijn. Maar dat is bij meer handsets een probleem omdat deze apu's (die van de Deck maar ook de Z1 varianten) niet ondersteund zijn in de algemene driver releases van AMD. De fabrikant van de handset dient AMD te betalen voor updates en dat doen ze liefst zo min mogelijk natuurlijk dus je krijgt niet zo vaak updates en kan verschillen tussen merken.
Voor Steam os zit het gewoon in de updates van de Steam Deck zelf en regelt Valve dat, maar ze gaan natuurlijk niet zoveel geld betalen voor driver updates voor die paar mensen die er Windows opzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Finraziel op 16-09-2024 13:15 ]
Gamertag: FinrazielNL
Goh ja...diefstal. Ik heb een switch, en heb zowel Mario Kart, Zelda BOTW + sequel bijvoorbeeld in bezit en heb die drie roms toch eens gedownload om te zien hoe goed (en of) ze werken op de steamdeck. Is dat dan ook 'diefstal'?giantgiantus schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:04:
[...]
Vind ik wel relevant eigenlijk. Ik hoop dat op tweakers we niet bijdragen aan diefstal.
Nee zou ik wel prima vinden.lapino schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:15:
[...]
Goh ja...diefstal. Ik heb een switch, en heb zowel Mario Kart, Zelda BOTW + sequel bijvoorbeeld in bezit en heb die drie roms toch eens gedownload om te zien hoe goed (en of) ze werken op de steamdeck. Is dat dan ook 'diefstal'?
"die paar" mensen kan wel eens redelijk tegenvallen denk ik. Elk online game met anti cheat moet je op windows draaien.Finraziel schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:14:
[...]
In Steam os hoef je Steam niet meer te installeren.
Als je er Windows op zet dan is het 'gewoon' Windows in principe en kun je inderdaad precies alles er op zetten als op een andere Windows pc. Wel met de kanttekening dat ik dat zelf niet gedaan heb dus geen eigen ervaring mee. Ook schijnt de graphics driver niet geweldig te zijn. Maar dat is bij meer handsets een probleem omdat deze apu's (die van de Deck maar ook de Z1 varianten) niet ondersteund zijn in de algemene driver releases van AMD. De fabrikant van de handset dient AMD te betalen voor updates en dat doen ze liefst zo min mogelijk natuurlijk dus je krijgt niet zo vaak updates en kan verschillen tussen merken.
Voor Steam os zit het gewoon in de updates van de Steam Deck zelf en regelt Valve dat, maar ze gaan natuurlijk niet zoveel geld betalen voor driver updates voor die paar mensen die er Windows opzetten.
Ik ben van plan om mijn interne ssd te laten voor wat die is. en er een Micro SD in te steken waar ik windows op zet en de games (eafc) die ik daar dan op speel.
volgens mij kon je dan ook met knoppencombinatie steam os booten om via daar de andere games te spelen?
In SteamOS heb je gewoon een optie om naar desktop mode te gaan. Dan kom je gewoon in een (wat kale) linux omgeving. Waar je gewoon 'apps' kunt installeren zoals Chrome/Firefox, LibreOffice, remote desktop client en wat al niet. Ik heb zelf ruim 2 weken de Steamdeck als veredelde NUC gebruikt icm met een (uitgebreidere) usb-c hub en 2 externe schermen. Werkte verrekte soepel. Geen enkel moment Windows gemist eigenlijk.
Ja, je kan daar niet de EA app installeren en eafc spelen. Daarom dat windows voor mij een must is.dhrto schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:44:
Windows zou ik niet op een micro SD kaart zetten. Volgens doet Windows standaard veelvuldig schrijven naar de OS-schijf en dit is funest voor de levensduur.
In SteamOS heb je gewoon een optie om naar desktop mode te gaan. Dan kom je gewoon in een (wat kale) linux omgeving. Waar je gewoon 'apps' kunt installeren zoals Chrome/Firefox, LibreOffice, remote desktop client en wat al niet. Ik heb zelf ruim 2 weken de Steamdeck als veredelde NUC gebruikt icm met een (uitgebreidere) usb-c hub en 2 externe schermen. Werkte verrekte soepel. Geen enkel moment Windows gemist eigenlijk.
Dan mss beter windows bij op de interne ssd zetten dan.
Dit is niet perse waar. Er zijn een aantal Linux implementaties van anti cheat systemen. Er zijn games binnen SteamOS die AC hebben, zoals Apex Legends. Het is een beetje hit en miss met deze ondersteuning, je zal moeten kijken per spel dat je perse op je handheld wilt spelen. Helaas: veel developers vertikken het wel om te implementeren.kampers schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:27:
[...]
"die paar" mensen kan wel eens redelijk tegenvallen denk ik. Elk online game met anti cheat moet je op windows draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 16-09-2024 23:49 ]
Volgens mij heb je geen Windows nodig om de EA app te gebruiken op je SD. Ik zit nu op mijn werk en kan niet even op mijn SD kijken maar volgens mij heb ik dat in het verleden gedaan om EA games uit mijn EA-bieb te spelen. Hier is een (wat oudere) instructie om dat voor elkaar te krijgen maar welicht zijn er nu al nieuwere/betere manieren.kampers schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:55:
[...]
Ja, je kan daar niet de EA app installeren en eafc spelen. Daarom dat windows voor mij een must is.
Dan mss beter windows bij op de interne ssd zetten dan.
Je zult de app idd wel kunnen instaleren, maar het gaat vooral om games met anti cheat die niet opstarten. Daar licht het probleem naart schijnt bij op linux (bij eafc bv).Rincewind schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:12:
[...]
Volgens mij heb je geen Windows nodig om de EA app te gebruiken op je SD. Ik zit nu op mijn werk en kan niet even op mijn SD kijken maar volgens mij heb ik dat in het verleden gedaan om EA games uit mijn EA-bieb te spelen. Hier is een (wat oudere) instructie om dat voor elkaar te krijgen maar welicht zijn er nu al nieuwere/betere manieren.
Battlefield 5 hebben ze laatst ook al de nek omgedraaid op Linux met de implementatie van deze kernel anti cheat en Battlefield 1 zal binnenkort hetzelfde lot ondergaan.
Ah. Dat verklaart waarom ik geen problemen heb met EA app: ik speel die games niet en waarschijnlijk zijn de EA games die ik wel speel (nog) niet zo beveiligd.JanW schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:41:
Op protondb kan je perfect zien welke games wel onder Linux werken en welke niet. https://www.protondb.com/app/2195250 voor EA FC24. Werkt niet omdat EA de anti cheat op kernel niveau isntalleert. Windows/Microsoft staan dat toe. Linux (gelukkig) niet.
Battlefield 5 hebben ze laatst ook al de nek omgedraaid op Linux met de implementatie van deze kernel anti cheat en Battlefield 1 zal binnenkort hetzelfde lot ondergaan.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.