Het is bijna weekend, dus tijd voor nieuwtjes 
Je kan duidelijk merken dat het zomer is. Het duurden weken voor ik genoeg nieuwtjes had opgespaard voor een post. Reddit staat nog steeds vol met "Oh wow ik mijn game systeem vervangen door de Deck" topics, alsof het nog 2022 was. Maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt! Laten we beginnen.
Wat ik het meest
nieuwswaardig vind is de vele berichten rondom FSR3.1.
Sony heeft, waarschijnlijk met veel hulp van Nixxes, bijna hun hele moderne PC catalogus geupgrade naar FSR3.1, en andere grote developers zijn bezig met de transitie. FSR3.1 is een verbetering tegenover 3.0 op verschillende manieren:
- Er zijn minder artifacts dan de upscaling in 3.0
- De frame generation geeft een stabieler beeld omdat er meer frames worden gebruikt
- De frame generation zit los van de upscaling ipv tegelijk, waardoor je meer opties hebt
- FSR 3.1 is sneller omdat je vanaf lagere resoluties kan upscale voor dezelfde kwaliteit
Digital Foundries beaamt deze verbeteringen met een opmerking dat er nu iets meer ghosting is, waarschijnlijk doordat er meer frames worden meegenomen in de berekening.
Voor de Deck betekend dit dat bijna alle spellen van Sony goed speelbaar worden op 60Hz, zelfs bij Horizon: Forbidden is een heel stuk verbeterd! ETA Prime heeft hier naar gekeken in de volgende video:
Een extra opmerking is wel belangrijk: doordat je nu ineens veel meer FPS kan genereren met de GPU verschuift de bottleneck meer naar de CPU. De vier Zen2 cores van de Deck waren altijd al zijn achillespees, en nu dus nog meer. Een oplossing is meer stroom leveren aan de CPU, en dat kan je makkelijk realiseren door de GPU clock lager te zetten, bijv naar 1400 of
1300Mhz.
Er is ook best wel wat emulator nieuws. Het meest opvallende is dat Valve bezig lijkt te zijn met een
Android Emulator binnen Steam. Deze post heeft het over de opensource
Waydroid tool die nu wordt geintegreerd in verschillende pakketen zoals SteamVR. Het zou kunnen dat de Deck er niet direct voordeel bij heeft of dat dit meer heet te maken met de Valve Dekkard VR bril waar we al jaren op wachten. Maar interessant is het wel.
De bekende PS3 Emulator RCPS3 heeft een flinke boost gekregen voor systemen die minder krachtige CPUs hebben. RCPS3 is van oudsher een CPU heavy tool, dit is overall een goede verbetering qua efficientie. De Deck wordt ook
specifiek aangehaald als een handheld die nu mogelijk beter werkt bij PS3 games. Er zijn nog genoeg Sony exclusives die nog niet geport zijn, dus ik ben benieuwd!
Een Redditor heeft de moeite genomen om een uitgebreide
Nintendo Switch Compatibility lijst te maken voor het spelen op de Deck. Het gaat dan vooral over exclusives want non-Switch games draaien veelal beter en makkelijker via Steam of andere launchers, en niet emulatie.
Ondanks dat we al een flinke tijd op SteamOS 3.5 zitten, zijn we nog steeds aan het wachten op 3.6. Deze zit al sinds jaar en dag in de Preview channel, en er komen nog steeds
verbeteringen uit.
Een nieuwe SteamOS feature waar je blijkbaar geen 3.6 voor nodig hebt is
Steam Screen Capture. De Game recording tool is sinds een paar weken uit en werkt op de Deck, met native controls! Ik zie het mijzelf niet gebruiken, hebben hier andere wel eens gebruik van gemaakt?
Decky Loader gaat binnenkort over op
versie 3.0. De grootste verbeteringen zijn toe te wijzen aan de herschreven websocket, waardoor developers makkelijker kunnen linken naar APIs en gebruikers een soepelere ervaring kunnen verwachten. De Decky marketplace kent ondertussen
vele tientallen packages!
En ter afsluiting een kleine tip: Kijk bij elke nieuwe game die uitkomt niet alleen of deze goed werkt op de Deck, maar ook of de AntiCheat je Deck niet per abuis flagged als een cheat tool! Bij de game
DungeonBorn worden accounts gebanned als je het spel via de Deck speelt...