Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:05
Keuzes keuzes keuzes !

Ik ben in de markt voor een handheld, ben geen pc gamer maar een console gamer (Xbox series x) dus heb ook geen steam account en games.

Is de steam deck dan wel iets voor mij ?

Of kan ik beter voor wat anders gaan.

Xcloud is een must en Xbox remote play zou ook fijn zijn.

Emulation lijkt me ook gaaf

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 13:26
deurklinkje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:42:
Greenlight.
EmuDeck.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:47
Keuzes keuzes keuzes !

Ik ben in de markt voor een handheld, ben geen pc gamer maar een console gamer (Xbox series x) dus heb ook geen steam account en games.

Het kan de 3 dingen die je wenst en het voordeel van Steam is dat er veel oudere en indie games goedkoop te krijgen zijn. Verwacht geen console ervaring om die 3 dingen aan het werk te krijgen, maar als je genoeg geduld hebt om een YT/website tutorial te volgen dan moet het lukken.

Voor de rest moet je het helemaal zelf bepalen. Ik gebruik de Steam deck bijna nooit vanwege teveel gaming opties, maar ik zie het alsnog niet als miskoop gezien het van "speelgeld" gekocht is.

edit : vage key combo verzond het bericht halverwege :o

[ Voor 17% gewijzigd door Beakzz op 29-05-2024 00:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik denk dat een Steam Deck je meer een console-like ervaring kan geven dan een Windows handheld. Alle punten die je noemt kunnen gewoon op de Deck. Let wel: sommige zaken, zoals emulatie of xcloud, moet je op de desktop configureren. Dat is niet ingewikkeld, maar haalt je wel uit de console ervaring.
Geen Steam en games is geen probleem: een Steam account maak je gratis aan, en daarna zwicht je voor de prijzen van de games ;)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xcloud of streamen van je eigen console kan ook met xbplay, die kost 7 euro of zoiets in de steam store en dan gaat het bijna vanzelf (er is geloof ik ook een gratis variant net als greenlight maar dan moet je dus wel zelf wat meer configureren). Je hoeft in ieder geval niet de desktop omgeving in. Vond ik zelf het gemak wel waard en werkt prima.
Enige issue is soms moet ik de Xbox even herstarten als de authenticatie mislukt maar ik denk eigenlijk dat dat meer aan Microsoft ligt.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
The GUI schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:05:
Ik denk dat een Steam Deck je meer een console-like ervaring kan geven dan een Windows handheld. Alle punten die je noemt kunnen gewoon op de Deck. Let wel: sommige zaken, zoals emulatie of xcloud, moet je op de desktop configureren. Dat is niet ingewikkeld, maar haalt je wel uit de console ervaring.
Klopt. Vaak hoeft dat maar ook één keer. Daarna start je zaken op vanuit gaming mode alsof het een console betreft. Zo heb ik de mogelijkheid om een VPN te starten en te stoppen samen met Moonlight geïntegreerd in gaming mode. Werkt prima. :)

De Steam Deck geeft een console-like ervaring, en de mogelijkheid om wat voor jij wilt er een console-like ervaring van te maken. Dat maakt het beter dan menig console.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 29-05-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:44

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Steam Deck toch wel meer pc is als dat ik had gedacht. Zeker als je zaken buiten Steam wilt gaan regelen, moet je echt wel comfortabel zijn met een beetje zelf knutselen. Het is niet heel lastig allemaal, maar ik ken genoeg vrienden die ik het niet zou aanraden.

Denk dan aan zaken als zelf een BIOS opzoeken en in de juiste folder neerzetten in desktop mode voor bepaalde emulatoren. Games via andere platformen als GoG of Epic zijn ook niet allemaal heel straightforward aan de praat te krijgen en vergen wat handmatige acties. Ook de interface van bijvoorbeeld Greenlight is niet heel erg vriendelijk. Het werkt prima, maar verwacht daar geen vergelijkbare interface als die bijvoorbeeld je Xbox biedt.

Ikzelf vind het fantastisch om een beetje te prutsen en ben niet bang om dingen stuk te maken, maar kan me voorstellen dat mensen die verwachten dat het een console is toch wel wat schrikken.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:02
Het is geen console inderdaad maar kan afhankelijk van wat je er mee wilt wel een console ervaring bieden.

Als je alleen de dingen wilt doen die een console ook kan (games aanschaffen en spelen) bied de SD een vergelijkbare console ervaring. De Steam store komt hierbij overeen met een Xbox/Playstation store. (je moet er alleen even op letten dat de SD het spel grafisch aankan, maar dit staat behoorlijk duidelijk aan gegeven en anders kan je het met 1 search online vinden)

Zodra je dingen wilt gaan doen die een console niet kan (emuleren bijvoorbeeld) dan moet je idd iets meer moeite doen om het aan de praat te krijgen. Zoals iedereen hier ook al zegt, dat is echt niet zo moeilijk maar je moet er wel even 1-2 uur je best voor doen. Zodra het geïnstalleerd en ingesteld is heb je weer een console ervaring en werkt het seamless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies. Consoles zijn zo makkelijk omdat je een zwaar gereguleerde omgeving krijgt waar de fabrikant precies bepaalt wat je wel en niet kunt doen. De Steam Deck biedt eigenlijk een bijna net zo gereguleerde omgeving, alleen hebben ze alle deuren gewoon open gelaten zodat als je wil je nog veel meer kunt doen. Maar blijf je binnen dat hokje (gewoon steam games spelen waarvan Valve zegt dat ze goedgekeurd zijn voor de deck), dan is het gewoon een console ervaring. Ga je wel door die deuren, ja dan kun je het zo moeilijk maken als je wil, want het is in de basis gewoon een linux pc.

Helemaal als een console is het ook weer niet want het blijft helaas een kleiner platform (al is het gelukkig groot en populair genoeg dat er al veel rekening mee gehouden wordt) en soms maken uitgevers wel eens wat kapot. Valve doet dan hun best om dat op te lossen, maar je kunt dus wel eens zaken tegen komen die niet helemaal goed werken, of die eerst werkten maar later niet meer. Zelf overigens nooit meegemaakt (bij verified games), maar bijvoorbeeld Capcom haalde laatst zo'n leuke grap uit waarbij games ineens niet meer goed werkten op de deck omdat ze zo nodig nieuwe andere beveiliging in oude games moesten stoppen of zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 14:10

PinusRigida

I put the p in pool.

Keuzes keuzes keuzes !

De meeste dingen zijn hierboven wel al gezegd denk ik maar ik wil dit nog eens onderstrepen: 'Steam sales!!' heel regelmatig topgames aan soms absurd lage prijzen... ik spreek dan over nog geen 5, 10, 15, 20, 30 euro voor vaak echt goeie, grote games die niet persé heel oud zijn, onlangs stond CyberPunk 2077 voor rond de 23 euro...

soit: prijzen waar je op consoles slechts kan van dromen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
bedankt voor alle reacties :) ik ben niet bang voor een linux desktop omgeving en kan aardig overweg met een terminal.

Tja die steam library is zo aangevuld met de boven genoemde sales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:18
deurklinkje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:00:
bedankt voor alle reacties :) ik ben niet bang voor een linux desktop omgeving en kan aardig overweg met een terminal.

Tja die steam library is zo aangevuld met de boven genoemde sales
Er is wel één ding waar ik helemaal gestoord van word met de SD, namelijk die eindeloze launchers van al die games. Rockstar, EA etc etc. Elke keer moet ik weer wachtwoorden invullen van accounts die ik 100 jaar geleden heb gemaakt, wat dan misgaat omdat ik kennelijk meerdere accounts heb aangemaakt door de jaren. En voor welke wachtwoorden je moet priegelen op het toetsenbordje op het scherm. Ook gaat het spelen in de trein vaak mis omdat de SD dan geen internet heeft en niet wil verbinden met een launcher. Verder heb ik regelmatig gehad dat hij uit de launcher knalt en weet teruggaat naar het homescreen om onbegrijpelijke redenen. Toevallig nu net ben ik al een half uur bezig met proberen Jedi Fallen Order te starten, maar zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PinusRigida schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:24:
[...]

De meeste dingen zijn hierboven wel al gezegd denk ik maar ik wil dit nog eens onderstrepen: 'Steam sales!!' heel regelmatig topgames aan soms absurd lage prijzen... ik spreek dan over nog geen 5, 9, 15, 20, 30 euro voor vaak echt goeie, grote games die niet persé heel oud zijn, onlangs stond CyberPunk 2077 voor rond de 23 euro...

soit: prijzen waar je op consoles slechts kan van dromen...
En dan ben ik zo'n cheapskate die de steam sales vaak nog te duur vind :+
Je kunt nog een stuk goedkoper gaan vaak via bundels of keysellers, al dan niet officiëel, want ook officiële resellers kunnen vaak nog een stuk goedkoper zijn dan Steam zelf, en je krijgt 9 van de 10 keer gewoon een steam key (maar wel even op letten, bv cyberpunk is dan meestal een gog key en geen steam want gog is van cdpr...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:38:
Er is wel één ding waar ik helemaal gestoord van word met de SD, namelijk die eindeloze launchers van al die games. Rockstar, EA etc etc. Elke keer moet ik weer wachtwoorden invullen van accounts die ik 100 jaar geleden heb gemaakt, wat dan misgaat omdat ik kennelijk meerdere accounts heb aangemaakt door de jaren.
Hoe is het niet op orde hebben van jouw wachtwoorden een probleem van de Steam Deck?
En voor welke wachtwoorden je moet priegeken op het toetsenbordje op het scherm.
Hoeft niet. Voor eenmalige configuratie kan je thuis hem gewoon even als desktop gebruiken. Verder vind ik het toetsenbord d.m.v. de touchpads best wel aardig werken om korte zaken éénmalig in te vullen (zoals accountgegevens).
Ook gaat het spelen in de trein vaak mis omdat de SD dan geen internet heeft en niet wil verbinden met een launcher.
Hoe zou een ander apparaat dan de Steam Deck dat oplossen voor spellen die altijd een online verbinding nodig hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 29-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MennoE
The Zep Man schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Hoe is het niet op orde hebben van jouw wachtwoorden een probleem van de Steam Deck?

[...]

Hoeft niet. Voor eenmalige configuratie kan je thuis hem gewoon even als desktop gebruiken. Verder vind ik het toetsenbord d.m.v. de touchpads best wel aardig werken om korte zaken éénmalig in te vullen (zoals accountgegevens).

[...]

Hoe zou een ander apparaat dan de Steam Deck dat oplossen voor spellen die altijd een online verbinding nodig hebben?
Ik reageerde op iemand die vroeg naar de vergelijking tussen de SD en een console. Nu speel ik niet vaak op mijn PS5, maar ik heb daar nooit een probleem van een launcher meegemaakt. En die launchers heb je wel op de SD. Dus de console is hier een 'ander apparaat' vergeleken met de SD. Dat wil uiteraard niet zeggen dat andere portables niet hetzelfde probleem zullen hebben.

Het 'niet op orde hebben' van wachtwoorden vind ik een wat makkelijke opmerking. Ik speel nooit online, maar moet verplicht van al die launchers een account aanmaken. Ik heb daarom nooit gevraagd. Vervolgens maak ik unieke wachtwoorden aan die nooit zijn opgeslagen of die ik ben vergeten, en die ik soms in jaren niet nodig had. Ik vind het vrij menselijk dat ik doe dan ben vergeten.

Daarnaast blijft het niet bij het resetten van een wachtwoord. Zojuist probeerde ik mijn Steam account met mijn EA account te koppelen, maar dat lukt niet. Want kennelijk is mijn Steam account ooit een keer eerder door mij gekoppeld aan hetzelfde emailadres, maar dan niet met als einde 'gmail.com' maar 'googlemail.com'. Effectief is dat hetzelfde emailadres, maar niet volgens EA. Vervolgens probeer ik in te loggen bij EA met mijn googlemail.com adres, maar als ik dat doe dan ligt hij automatisch in als gmail.com. Het lukt mij dus niet om in te loggen op deze account en die van Steam te ontkoppelen.

Ik heb de SD thuis inderdaad weleens gekoppeld aan een toetsenbord en muis. Maar elke keer als ik Far Cry 3 wil spelen, wil hij om onduidelijke redenen dat ik opnieuw inlog en opnieuw mijn wachtwoord intoets. En laat dat nou een wachtwoord zijn dat mijn iPhone heeft gegenereerd en wat bestaat uit allemaal onmogelijke symbolen.

Je kunt wel gaan analyseren wat ik allemaal fout doen of beter kan doen, maar mijn punt is dat ik met alle gemak spellen koop in de Steam store, om vervolgens als casual user relatief vaak vast te lopen door die irritante launchers. Ik wil gewoon snel een spelletje opstarten en spelen ipv eindeloos priegelen. Ik zoek vaak naar een oplossing op Reddit, en daar staat het bol met anderen die ook dit soort problemen ervaren. Dan werkt een console in mijn ervaring een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:11:
[...]
:Het op orde hebben' van wachtwoorden vind ik een wat makkelijke opmerking. Ik speel nooit online, maar moet verplicht van al die launchers een account aanmaken. Ik heb daarom nooit gevraagd. Vervolgens maak ik unieke wachtwoorden aan die nooit zijn opgeslagen of die ik ben vergeten, en die ik soms in jaren niet nodig had. Ik vind het vrij menselijk dat ik doe dan ben vergeten.
Heeft nog steeds niets te maken met specifiek de Steam Deck.
Daarnaast blijft het niet bij het resetten van een wachtwoord. Zojuist probeerde ik mijn Steam account met mijn EA account te koppelen, maar dat lukt niet. Want kennelijk is mijn Steam account ooit een keer eerder door mij gekoppeld aan hetzelfde emailadres, maar dan niet met als einde 'gmail.com' maar 'googlemail.com'. Effectief is dat hetzelfde emailadres, maar niet volgens EA. Vervolgens probeer ik in te loggen bij EA met mijn googlemail.com adres, maar als ik dat doe dan ligt hij automatisch in als gmail.com. Het lukt mij dus niet om in te loggen op deze account en die van Steam te ontkoppelen.
Dito.
Ik heb de SD thuis inderdaad weleens gekoppeld aan een toetsenbord en muis. Maar elke keer als ik Far Cry 3 wil spelen, wil hij om onduidelijke redenen dat ik opnieuw inlog en opnieuw mijn wachtwoord intoets. En laat dat nou een wachtwoord zijn dat mijn iPhone heeft gegenereerd en wat bestaat uit allemaal onmogelijke symbolen.
Dito.
Je kunt wel gaan analyseren wat ik allemaal fout doen of beter kan doen, maar mijn punt is dat ik met alle gemak spellen koop in de Steam store, om vervolgens als casual user relatief vaak vast te lopen door die irritante launchers. Ik wil gewoon snel een spelletje opstarten en spelen ipv eindeloos priegelen. Ik zoek vaak naar een oplossing op Reddit, en daar staat het bol met anderen die ook dit soort problemen ervaren. Dan werkt een console in mijn ervaring een stuk makkelijker.
Wat je fout doet interesseert mij niet in deze discussie. Wat ik noem is dat je opmerkingen meer betrekking hebben op PC gaming in het algemeen en jouw positie daarin, en niet specifiek de Steam Deck als apparaat.

Koop je enkel spellen op Steam, verified on Deck? Grote kans dat je een console-like ervaring hebt. Ga je daarbuiten aan de slag? Dan kom je in het PC landschap met diens vrijheden en nukken.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 29-05-2024 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
The Zep Man schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Heeft nog steeds niets te maken met specifiek de Steam Deck.

[/quote]

Dito.

[...]

Dito.

[...]

Wat je fout doet interesseert mij niet in deze discussie. Wat mij wel interesseert is dat je opmerkingen meer betrekking hebben op PC gaming in het algemeen en jouw positie daarin, en niet specifiek de Steam Deck als apparaat.

Koop je enkel spellen op Steam, verified on Deck? Grote kans dat je een console-like ervaring hebt. Ga je daarbuiten aan de slag? Dan kom je in het PC landschap met diens vrijheden en nukken.
Wat een principiële discussie voer jij op een casual forum. Geen idee welk doel je daarmee dient.

Daarnaast mis je nog steeds wat ik zeg. Ik reageer op een console gamer die overweegt een SD te kopen en zich afvraagt of hij daarop een consoleachtige ervaring zal hebben. Dan geef ik daarop mijn ervaring weer, die voor hem interessant kan zijn, en dan ga je betogen dat je op een andere pc ook dat probleem hebt. Ja dat heb je, maar dus óók op de SD, en daar vraagt hij naar. Als ik had gezegd: neem geen SD maar een Ally Rog om deze reden, dan was dat natuurlijk onzinnig geweest. Maar dat zeg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Wat een principiële discussie voer jij op een casual forum. Geen idee welk doel je daarmee dient.
Het doel is dat ik aangeef dat jouw ervaring niet representatief hoeft te zijn voor het gebruik van de Steam Deck, omdat wat je noemt niet Steam Deck-specifiek is.
Daarnaast mis je nog steeds wat ik zeg. Ik reageer op een console gamer die overweegt een SD te kopen en zich afvraagt of hij daarop een consoleachtige ervaring zal hebben. Dan geef ik daarop mijn ervaring weer, die voor hem interessant kan zijn, en dan ga je betogen dat je op een andere pc ook dat probleem hebt. Ja dat heb je, maar dus óók op de SD, en daar vraagt hij naar.
Dan zou ik de slag om de arm noemen dat jouw ervaring meer betrekking heeft op PC-gaming in het algemeen. Ik haal dat wel uit jouw verhaal, maar een consolegamer wellicht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
The Zep Man schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Het doel is dat ik aangeef dat jouw ervaring niet representatief hoeft te zijn voor het gebruik van de Steam Deck, omdat wat je noemt niet Steam Deck-specifiek is.

[...]

Dan zou ik de slag om de arm noemen dat jouw ervaring meer betrekking heeft op PC-gaming in het algemeen. Ik haal dat wel uit jouw verhaal, maar een consolegamer wellicht niet.
Dat het SD-specifiek is, betekent niet dat de ervaring niet representatief is voor de SD. Die redenering is gewoonweg fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:53:
Dat het SD-specifiek is, betekent niet dat de ervaring niet representatief is voor de SD. Die redenering is gewoonweg fout.
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:Ik reageer op een console gamer die overweegt een SD te kopen en zich afvraagt of hij daarop een consoleachtige ervaring zal hebben.
Gevraagd werd om informatie over de Steam Deck specifiek. Iemand kan bij negatieve punten denken dat die punten enkel specifiek voor de Steam Deck zijn, een ander apparaat kiezen, en dan van een koude douche thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 14:02
Finraziel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:14:
Helemaal als een console is het ook weer niet want het blijft helaas een kleiner platform (al is het gelukkig groot en populair genoeg dat er al veel rekening mee gehouden wordt) en soms maken uitgevers wel eens wat kapot. Valve doet dan hun best om dat op te lossen, maar je kunt dus wel eens zaken tegen komen die niet helemaal goed werken, of die eerst werkten maar later niet meer. Zelf overigens nooit meegemaakt (bij verified games), maar bijvoorbeeld Capcom haalde laatst zo'n leuke grap uit waarbij games ineens niet meer goed werkten op de deck omdat ze zo nodig nieuwe andere beveiliging in oude games moesten stoppen of zoiets...
Dat zijn over het algemeen steeds dezelfde uitgevers die dat soort dingen doen en daar koop ik gewoon niets meer van. Steamdeck is mijn main gaming device naast een Nintendo Switch, ik heb er geen pc meer naast. Games van oa EA en Ubisoft koop ik dus niet meer. Jammer voor bijvoorbeeld Assassins Creed wat een van mijn favoriete reeksen was. Met LEGO® Star Wars: The Skywalker Saga toch nog weer ingestonken maar vooralsnog doet ie het nog.

@MennoE wat @The Zep Man volgens mij bedoelt is dat je argumenten geeft die je op een ander systeem (pc, RoG Ally) net zo goed zult tegenkomen, soms zelfs ook op een ander platform. Als je bovengenoemde uitgevers wilt mijden scheelt je alweer 2 irritante launchers. Maar dat mag dus geen argument zijn voor iemand anders om wel/geen SD aan te schaffen. De SD doet het daarin niet beter/slechter/anders dan de andere systemen.

[ Voor 0% gewijzigd door prutsger op 29-05-2024 15:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
prutsger schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Dat zijn over het algemeen steeds dezelfde uitgevers die dat soort dingen doen en daar koop ik gewoon niets meer van. Steamdeck is mijn main gaming device naast een Nintendo Switch, ik heb er geen pc meer naast. Games van oa EA en Ubisoft koop ik dus niet meer. Jammer voor bijvoorbeeld Assassins Creed wat een van mijn favoriete reeksen was. Met LEGO® Star Wars: The Skywalker Saga toch nog weer ingestonken maar vooralsnog doet ie het nog.

@MennoE wat @The Zep Man volgens mij bedoeld is dat je argumenten geeft die je op een ander systeem (pc, RoG Ally) net zo goed zult tegenkomen, soms zelfs ook op een ander platform. Als je bovengenoemde uitgevers wilt mijden scheelt je alweer 2 irritante launchers. Maar dat mag dus geen argument zijn voor iemand anders om wel/geen SD aan te schaffen. De SD doet het daarin niet beter/slechter/anders dan de andere systemen.
Dank, het is mij helder wat hij bedoelt. Maar ik ben het gewoon niet met hem eens 😬

Daarnaast moet ik zeggen dat ik als niet PC-gamer wel verrast was dat spellen die je via Steam koopt en speelt, ook nog een eigen launcher hebben. Dus voor een deel is het wel SD-specifiek, mocht je als potentiële koper verwachten dat spellen op Steam 'gewoon' werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:06:
Daarnaast moet ik zeggen dat ik als niet PC-gamer wel verrast was dat spellen die je via Steam koopt en speelt, ook nog een eigen launcher kunnen hebben.
Fixed. En je hoeft daar niet verrast over te zijn na de aankoop, want dat wordt op de productpagina genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
The Zep Man schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Fixed. En je hoeft daar niet verrast over te zijn na de aankoop, want dat wordt op de productpagina genoemd.
Eh ja, die lees ik dus niet. Want ik ben een casual gamer die zin noch tijd heeft om dat soort dingen te lezen. En daar mag je wat van vinden, maar zo zijn er heel veel mensen. En dus is het niet gek dat ik anderen daarvoor ook waarschuw.

Daarnaast betekent het feit dat het er staat, niet dat het op zich niet gek of verrassend is. Er kan ook op een pot pindakaas staan dat er spa rood in zit. Dan staat het er, maar ben ik nog steeds verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MennoE schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Eh ja, die lees ik dus niet. Want ik ben een casual gamer die zin noch tijd heeft om dat soort dingen te lezen. En daar mag je wat van vinden, maar zo zijn er heel veel mensen. En dus is het niet gek dat ik anderen daarvoor ook waarschuw.

Daarnaast betekent het feit dat het er staat, niet dat het op zich niet gek of verrassend is. Er kan ook op een pot pindakaas staan dat er spa rood in zit. Dan staat het er, maar ben ik nog steeds verrast.
Ik begrijp je punt helemaal en denk dat het ook zeker een valide punt is. Externe launchers kunnen heel irritant zijn. Dat kan een nadeel van PC gaming in het algemeen zijn, en het is er een die de steam deck niet volledig oplost. Dat punt heeft Valve inderdaad niet volledig weten te 'console-ifyen'.

Maar kanttekening daarbij is dat het zoals ook al gezegd wel volledig afhangt van welke games je koopt. Zelf kom ik dit probleem maar zelden tegen (gevoelsmatig wil ik zeggen nooit, maar misschien dat ik het me ook niet herinner wanneer het wel gebeurd is want voor mij is die horde een stuk minder hoog, ik ben er aan gewend als PC gamer). En iemand die helemaal voor het eerst van console naar de PC kant komt die heeft natuurlijk ook niet die historie van oude accounts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
[...]

Eh ja, die lees ik dus niet. Want ik ben een casual gamer die zin noch tijd heeft om dat soort dingen te lezen. En daar mag je wat van vinden, maar zo zijn er heel veel mensen.
Dat iets vaak gedaan wordt legitimeert het niet. Daarnaast kan je natuurlijk ook je geld terugkrijgen als je het spel op Steam hebt gekocht en minder dan 2 uur gespeeld hebt.

Dit mag best wat vriendelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 30-05-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:44

Smoonshine

Feyenoord!!

[...]

Helemaal eens hoor. Het is een van de dingen waardoor ik de Steam Deck toch meer als een hand-held-PC zie dan als een hand-held-console. Iemand die van een PS5 of Xbox af komt zal dit ook zeker als irritant ervaren (al kunnen EA, Ubi en 2K ook op die platformen aardig irriteren met hun aparte accounts).

Ik denk ook dat veel mensen een Steam Deck ook door de form factor als een soort (beter) alternatief voor de Switch beschouwen en dat is het qua ervaring zeker niet.

uhm...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Smoonshine schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Helemaal eens hoor. Het is een van de dingen waardoor ik de Steam Deck toch meer als een hand-held-PC zie dan als een hand-held-console. Iemand die van een PS5 of Xbox af komt zal dit ook zeker als irritant ervaren (al kunnen EA, Ubi en 2K ook op die platformen aardig irriteren met hun aparte accounts).

Ik denk ook dat veel mensen een Steam Deck ook door de form factor als een soort (beter) alternatief voor de Switch beschouwen en dat is het qua ervaring zeker niet.
Het is denk ik ook wat je gewend bent.... Als je een schaal van 1 tot 10 hebt met de (Windows) PC op 1 en een console op 10, dan zou ik de Steam Deck zelf een 7 of 8 geven. Kom je van een console af en heb je geen ervaring met PC, dan voelt misschien duidelijk anders dan een console. Maar kom je van PC af, dan voelt het imho als grotendeels een console ervaring (zolang je binnen de steam deck verified tuin blijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 14:10

PinusRigida

I put the p in pool.

Zelf jarenlang Xbox (og en 360) én PC gamer geweest

SD is voor mij een console-ervaring in het opstarten van het apparaat (docked of handheld) en quasi meteen in een game te zitten, meer zelfs: SD heeft de "pick up where u left off" (meteen zonder laden terug in je game nadat je apparaat op stand-by gegaan is) functie dat Xbox in één van hun recentere consoles dacht ik gepionierd heeft(?) echt goed voor elkaar, geen gedoe, gewoon knop duwen, gamen.
Dus op dat gebied echt console-ervaring.

Wanneer het me doet denken aan PC is wanneer ik bvb. docked wat kleine PC dingen wil doen -en dat ook gewoon zonder meer kan- het grotere werk doe ik op m'n werkpc maar nagenoeg elke standaard PC-taak kan de SD in desktopmodus ook...

Wanneer doet het me nog aan de PC denken: wanneer ik in elke game de luxe heb om de settings aan te passen: soms om een zware game wat vlotter speelbaar te krijgen, meestal gewoon om alles naar m'n wens te zetten. Weg motion blur, die filmgrain weg, vignette weg, headbobbing halveren, FOV verdubbelen... wat met de handige prestatie overlay foemelen om beste balans te vinden tussen graphics en fps...

Niet omdat het nodig is, gewoon omdat het -snel en zonder uit je game te gaan- kan, veel dieper dan wat bij games op een console mogelijk is.

imo heeft het ding de voordelen van beide, console én pc...

Sure, er zitten ook nadelen aan maar ik denk dat je dan idd. meer je best moet doen om buiten de Steam omgeving te gaan en met externe launchers te gaan bezig zijn... daar heb ik me voorlopig nog niet aan gewaagd. Persoonlijk ook geen noodzaak toe, EA/Origin heeft bvb. ontzettend weinig dat me boeit dat Steam (nog) niet heeft...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deurklinkje
Knoop doorgehakt steam deck oled is onderweg en de rog ally gaat retour

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-09 13:00
PinusRigida schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:23:

SD is voor mij een console-ervaring in het opstarten van het apparaat (docked of handheld) en quasi meteen in een game te zitten, meer zelfs: SD heeft de "pick up where u left off" (meteen zonder laden terug in je game nadat je apparaat op stand-by gegaan is) functie dat Xbox in één van hun recentere consoles dacht ik gepionierd heeft(?) echt goed voor elkaar, geen gedoe, gewoon knop duwen, gamen.

Wanneer het me doet denken aan PC is wanneer ik bvb. docked wat kleine PC dingen wil doen -en dat ook gewoon zonder meer kan- het grotere werk doe ik op m'n werkpc maar nagenoeg elke standaard PC-taak kan de SD in desktopmodus ook...

Wanneer doet het me nog aan de PC denken: wanneer ik in elke game de luxe heb om de settings aan te passen: soms om een zware game wat vlotter speelbaar te krijgen, meestal gewoon om alles naar m'n wens te zetten. Weg motion blur, die filmgrain weg, vignette weg, headbobbing halveren, FOV verdubbelen... wat met de handige prestatie overlay foemelen om beste balans te vinden tussen graphics en fps...

Niet omdat het nodig is, gewoon omdat het -snel en zonder uit je game te gaan- kan, veel dieper dan wat bij games op een console mogelijk is.

imo heeft het ding de voordelen van beide, console én pc...

Sure, er zitten ook nadelen aan maar ik denk dat je dan idd. meer je best moet doen om buiten de Steam omgeving te gaan en met externe launchers te gaan bezig zijn... daar heb ik me voorlopig nog niet aan gewaagd. Persoonlijk ook geen noodzaak toe, EA/Origin heeft bvb. ontzettend weinig dat me boeit dat Steam (nog) niet heeft...
Helemaal mee eens. Meer dan 20 jaar lang alleen maar op console gespeeld en vorig jaar een Steam Deck aangeschaft, mijn beste game-aankoop in jaren. Heeft een nieuwe wereld aan games en mogelijkheden voor me geopend, en zelfs geleid tot het bouwen van een game PC.

Ik vind de combinatie van plug and play (console ervaring) en dingen zelf kunnen tweaken (inclusief mods) heerlijk. Biedt zoveel meer vrijheid dan de vaste omgeving waar je bij een console mee te maken hebt. Alle controllers werken, alle headsets zijn te koppelen, etc. Dan neem ik een extra launcher (toegegeven, heb alleen die voor RDR2) graag voor lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:19
deurklinkje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:43:
Knoop doorgehakt steam deck oled is onderweg en de rog ally gaat retour
Krijg je geen moment spijt van. Zelf ook de Ally weer verkocht nadat ik zoveel storingen en nukken (veelal Windows rommel) er zat van was. de steam deck OLED ben ik vanaf het begin gek op en nog geen enkel probleem onder vonden . Gewoon aan doen en gamen, bij de Ally was er altijd wel wat dat die weer niet lekker liep… ook de optimalisatie van de sd is beter als de Ally kwa games na mijn idee . Ik speel Ratchet and clank op dezelfde settings (high) als op de Ally met dezelfde fps en dat met een minder krachtigere cpu/gpu …. Om over de batterij duur maar te zwijgen.. ja ik ben fan na de hel van de Ally 🤪

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09
PinusRigida schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:23:

Helemaal mee eens. Mooie bijkomstigheid: als je vol gaat voor één game, en dus het spel op Standby zet op je Deck, dan kom je de volgende keer als je insta-on doet, die hele launcher ook niet tegen. Alleen maar als je het spel actief start en stopt, krijg je een launcher.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Trouwens, bedenk ik me nou net, al dat gezeur over launchers... een externe launcher betekent volgens mij ook gelijk dat de game dus géén steam deck verified badge krijgt. Dus, ja, zoals ik in ieder geval al een paar keer gezegd heb, die 'console ervaring' die geldt als je je beperkt tot steam deck verified games. Niet als je ook games die dat keurmerk niet hebben gaat spelen. Bijvoorbeeld RDR2 staat dus ook op playable, niet op verified.

Niet dat games met de 'playable' badge nou echt zo'n probleem zijn, alleen ja het is net iets minder gelikt, vandaar dus niet verified en buiten de stricte console ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:51:
Trouwens, bedenk ik me nou net, al dat gezeur over launchers... een externe launcher betekent volgens mij ook gelijk dat de game dus géén steam deck verified badge krijgt.
Een punt dat al vaker gemaakt is. Het gebruik van een Steam Deck kan je zo makkelijk (console-like, walled garden-like, etc.) of complex (general-purpose computing) maken als je wilt. Sommige mensen zien die vrijheid als negatief punt, en hebben liever dat een ander voor hen de keuze maakt voor wat ze wel en niet mogen doen met hun hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
Juist die vrijheid is heerlijk, vergeleken met een gesloten systeem zoals de switch. Zo heb ik tijdens een buitenland werkreis de Steamdeck met 2 externe monitoren als desktop gebruikt (in vrije tijd na het werk, hou graag werk en privé gescheiden) en dat werkt super. Functioneert prima als NUC pc eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebase85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 16:41
Wat betreft de launchers, vind ik dit juist wel weer een Steam Deck specifiek probleem. Op een PC heb ik standaard andere invoerapparaten zoals muis en toetsenbord beschikbaar en een groter scherm, waardoor de launchers veel minder issues opleveren.

Als ik dit in handheld mode op het kleine touchscreen probeer te doen met het onscreen toetsenbord, levert dit wel degelijk meer moeite op dan wanneer ik dit op een PC zou doen.

Maar ik vind wel dat Steam dit op een zeer goede manier regelt middels de "Verified" badges. Als je hierop let dan kan de Steam Deck inderdaad de perfecte console ervaring bieden.

Wat mij betreft is de Steam Deck daardoor de ideale hybride, een beetje tussen PC en console in. En bied het the best of both worlds.

B.Net Sebase#2714

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebase85 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:55:
Wat betreft de launchers, vind ik dit juist wel weer een Steam Deck specifiek probleem. Op een PC heb ik standaard andere invoerapparaten zoals muis en toetsenbord beschikbaar en een groter scherm, waardoor de launchers veel minder issues opleveren.

Als ik dit in handheld mode op het kleine touchscreen probeer te doen met het onscreen toetsenbord, levert dit wel degelijk meer moeite op dan wanneer ik dit op een PC zou doen.

Maar ik vind wel dat Steam dit op een zeer goede manier regelt middels de "Verified" badges. Als je hierop let dan kan de Steam Deck inderdaad de perfecte console ervaring bieden.

Wat mij betreft is de Steam Deck daardoor de ideale hybride, een beetje tussen PC en console in. En bied het the best of both worlds.
Meer een handheld specifiek probleem dan, want Windows handhelds hebben hetzelfde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebase85
  • Laatst online: 19-09 16:41
Finraziel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Meer een handheld specifiek probleem dan, want Windows handhelds hebben hetzelfde natuurlijk.
Inderdaad, dat verwacht ik wel, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee tot nu toe

B.Net Sebase#2714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat het probleem kleiner is op een Steam Deck in SteamOS, want als je de touchpads gebruikt om bij het eenmalig configureren een toetsenbord en muis te simuleren dan is het helemaal niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk dat het probleem kleiner is op een Steam Deck in SteamOS, want als je de touchpads gebruikt om bij het eenmalig configureren een toetsenbord en muis te simuleren dan is het helemaal niet zo erg.
Ja dat dacht ik ook al, ook omdat het keyboard altijd via steam+X te openen is en dat soort dingen. Ik heb geen ervaring met Windows handhelds dus weet het niet zeker uit eigen ervaring, maar ik heb volgens mij vaker gehoord dat dit op Windows handhelds veel meer gedoe kan zijn.

In het algemeen is mijn indruk dat áls een game werkt op de steam deck en performance geen probleem is, dan is de ervaring ook gelijk beter dan op een Windows handheld. En naar mijn idee is dat zo bij de overgrote meerderheid van games, zolang je niet specifiek veel multiplayer games of de nieuwste grote AAA releases wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Cyberw00d schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Krijg je geen moment spijt van. Zelf ook de Ally weer verkocht nadat ik zoveel storingen en nukken (veelal Windows rommel) er zat van was. de steam deck OLED ben ik vanaf het begin gek op en nog geen enkel probleem onder vonden . Gewoon aan doen en gamen, bij de Ally was er altijd wel wat dat die weer niet lekker liep… ook de optimalisatie van de sd is beter als de Ally kwa games na mijn idee . Ik speel Ratchet and clank op dezelfde settings (high) als op de Ally met dezelfde fps en dat met een minder krachtigere cpu/gpu …. Om over de batterij duur maar te zwijgen.. ja ik ben fan na de hel van de Ally 🤪
Hij is binnen Poah wat een unit maar wat ligt ie fijn in de hand.

Liep al wel tegen 1 probleempje,aan had ooit gta v gratis via epic game store , dus heb de heroiclauncher geïnstalleerd ingelogd op epic en de game gedownload bij het opstarten ging ie whine spul downloaden, prima toen kwam het gezeik, de rockstar games launcher ging hij installeren en starten en ja daar heb ik de game niet gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 07:19
deurklinkje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Hij is binnen Poah wat een unit maar wat ligt ie fijn in de hand.

Liep al wel tegen 1 probleempje,aan had ooit gta v gratis via epic game store , dus heb de heroiclauncher geïnstalleerd ingelogd op epic en de game gedownload bij het opstarten ging ie whine spul downloaden, prima toen kwam het gezeik, de rockstar games launcher ging hij installeren en starten en ja daar heb ik de game niet gekocht.
GTA 5 heb ik zelf geïnstalleerd via epic launcher los (via proton). De EGS geïnstalleerd door de exe te installeren en runnen via proton. En dan via EGS GTA5 installeren. Werkte voor mij heel goed. Nu moet ik erbij aantekenen dat in die tijd LUTRIS, Bottles en HEROIC nog niet zo goed werkten als nu.
Ooh ja, waar ik wel tegenaan liep was dat je GTA5 altijd via EGS moest opstarten. Dus niet los omdat ik dan problemen kreeg om de game op te starten. EGS start de Rockstar game launcher op een bepaalde manier. Misschien dat daar het probleem zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 21:49
Gulikit Hall effect sticks geinstalleerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXqFbWICgyWvqnm_BJWnWq3olaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCrlmZhGprG9myAd477gcGX7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnz9Vy2XKuhWf7rF9kZj392fUQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALZFS8PJ4h6R0ZaY8487JqYT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Finraziel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:51:
Trouwens, bedenk ik me nou net, al dat gezeur over launchers... een externe launcher betekent volgens mij ook gelijk dat de game dus géén steam deck verified badge krijgt. Dus, ja, zoals ik in ieder geval al een paar keer gezegd heb, die 'console ervaring' die geldt als je je beperkt tot steam deck verified games. Niet als je ook games die dat keurmerk niet hebben gaat spelen. Bijvoorbeeld RDR2 staat dus ook op playable, niet op verified.

Niet dat games met de 'playable' badge nou echt zo'n probleem zijn, alleen ja het is net iets minder gelikt, vandaar dus niet verified en buiten de stricte console ervaring.
Project Cars 2 heeft de status unsupported. Maar het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Was het makkelijk te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
deurklinkje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Was het makkelijk te doen ?
Ja. Je moet wel een Torx T6 hebben.

De hardware matige calibratie is niet perse noodzakelijk, maar als tweaker toch gedaan :)

Je moet dan een miniscuul knopje indrukken en de stick bewegen. Beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Gaaf! Merk je verschil met de normale sticks, bijvoorbeeld qua deadzone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Schijnt dat de deadzone bij de Gulikits vierkant is i.p.v. rond. Merk je dat ergens?
Heb zelf in het verleden voor Rocket League de deadzone naar vierkant gezet want dat was makkelijker voor de aerials. Maar kan me voorstellen dat niet elke game daar lekker op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
The GUI schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:37:
Schijnt dat de deadzone bij de Gulikits vierkant is i.p.v. rond. Merk je dat ergens?
Heb zelf in het verleden voor Rocket League de deadzone naar vierkant gezet want dat was makkelijker voor de aerials. Maar kan me voorstellen dat niet elke game daar lekker op gaat.
Hall sensors hebben geen dead zone. Ik heb de voorgangers waar je de draad nog moest solderen van de stick. Hierdoor kwam het installeren van de sticks heel nauw, hierdoor kon ik de dead zone niet op 0 zetten. Maar was aanzienlijk kleiner dan van de originele sticks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gisteren is een demo van de game SCHiM uitgekomen. Van 2 Nederlandse ontwikkelaars. Ik vind het een hele originele en leuk puzzel game en het draait erg goed op de Steam Deck! 18 juli komt hij uit!

https://store.steampowered.com/app/1519710/SCHiM/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

cold_as_ijs schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:52:
[...]

Hall sensors hebben geen dead zone. Ik heb de voorgangers waar je de draad nog moest solderen van de stick. Hierdoor kwam het installeren van de sticks heel nauw, hierdoor kon ik de dead zone niet op 0 zetten. Maar was aanzienlijk kleiner dan van de originele sticks
Dat begrijp ik, ik bedoel meer zoals in deze Reddit post.
Dus niet de deadzone zelf, maar de active zone. Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb weinig ervaring met hall effect sticks... ligt hier wel een 8bitdo ultimate op mijn bureau die ze heeft geloof ik maar gebruik hem nooit want vind de xbox elite toch fijner... Maar bovenstaand klinkt voor mij als een overdrijving. Volgens mij moet willekeurig wat voor stick techniek je gebruikt het wel íets van deadzone hebben. Hall sensors gaat puur om het bepalen van de positie van de stick, maar zeggen dat er geen dead zone is, dan zou de stick ook altijd EXACT naar precies hetzelfde midden terug moeten veren. En dat ligt dus, aan de veren. Volgens mij gaat daar altijd wel wat speling in zitten.

Maar dat de dead zone kleiner zal zijn, ja zeker. Misschien zo klein dat je er effectief niks meer van merkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
The GUI schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Dat begrijp ik, ik bedoel meer zoals in deze Reddit post.
Dus niet de deadzone zelf, maar de active zone. Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb :?
Duurde even voordat ik snapte wat ze bedoelde in de reddit post. Om maar simpel te maken, iedere stick heeft een vierkant profiel. Alleen is het vierkant veel groter. Commentaar op de sticks is dat ze dat de range kleiner is. Lijkt erop dat bij maximale uitslag van de sticks de elektrische response (neem aan dat de output gewoon een spanning is) clipped voordat je maximale uitslag haalt. Wel interessant en goed om te weten.
Ik heb persoonlijk er niks van gemerkt. Ik wilde mijn sticks testen maar de testtool lijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Finraziel schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:34:
[...]

Ik heb weinig ervaring met hall effect sticks... ligt hier wel een 8bitdo ultimate op mijn bureau die ze heeft geloof ik maar gebruik hem nooit want vind de xbox elite toch fijner... Maar bovenstaand klinkt voor mij als een overdrijving. Volgens mij moet willekeurig wat voor stick techniek je gebruikt het wel íets van deadzone hebben. Hall sensors gaat puur om het bepalen van de positie van de stick, maar zeggen dat er geen dead zone is, dan zou de stick ook altijd EXACT naar precies hetzelfde midden terug moeten veren. En dat ligt dus, aan de veren. Volgens mij gaat daar altijd wel wat speling in zitten.

Maar dat de dead zone kleiner zal zijn, ja zeker. Misschien zo klein dat je er effectief niks meer van merkt...
Precies wat je zegt, ik heb de dead zone aanzienlijk kunnen verkleinen maar niet op 0 kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:12

SD5k

>4&X

Is dat een Steam Deck OLED? Zo ja, waar heb je ze gekocht? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoM
SD5k schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:31:
[...]

Is dat een Steam Deck OLED? Zo ja, waar heb je ze gekocht? :)
Amazon.com
MennoE schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Gaaf! Merk je verschil met de normale sticks, bijvoorbeeld qua deadzone?
Is moeilijk te zeggen. Deadzone lijkt wel kleiner, maar dat komt ook omdat ik dat in de Steam Deck settings zo ingesteld heb. Overigens wil ik in games altijd een kleine deadzone. Anders gaat je output door de veerkracht toch ergens heen.

De keuze voor de Hall effect sticks. Tsja, eigenlijk omdat het kan. De sticks op de OLED maar ook op de OG zijn eignelijk prima. Maar op de lange termijn zullen deze niet slijten op sleepcontacten.

[ Voor 62% gewijzigd door MarcoM op 01-06-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 19:57
cold_as_ijs schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:36:
[...]

Duurde even voordat ik snapte wat ze bedoelde in de reddit post. Om maar simpel te maken, iedere stick heeft een vierkant profiel. Alleen is het vierkant veel groter. Commentaar op de sticks is dat ze dat de range kleiner is. Lijkt erop dat bij maximale uitslag van de sticks de elektrische response (neem aan dat de output gewoon een spanning is) clipped voordat je maximale uitslag haalt. Wel interessant en goed om te weten.
Ik heb persoonlijk er niks van gemerkt. Ik wilde mijn sticks testen maar de testtool lijkt niet te werken.
Dit is voor mij de reden om te waxchten met het vervangen van mijn sticks. Ik hoop dat er nieuwe versies van de gulikit sticks komen die wel alle voordelen maar geen van de nadelen hebben vóór ik problemen met mijn originele stick ga ervaren.

Als deze uitkomen zal ik ze ook direct aanschaffen, puur omdat ik het leuk vind om hem te upgraden :)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• XanderDrake

Het is alweer even geleden, dus het is weer tijd voor Nieuwtjes :)

Om te beginnen, de lopende discussie over launchers neemt allerlei bijzondere vormen aan, zowel negatief als positief. Ghost of Tsushima draait bijvoorbeeld lekker op de Deck (kom ik zo op terug), maar de multiplayer kant is geblokkeerd dankzij dat de nieuwe Sony Playstation Launcher niet werkt op Linux. Redelijk wat mensen, waaronder ikzelf, houden hun hart vast als het gaat over games zoals God of War: Ragnarok. Ik hoop dat de single player bruikbaar blijft. Maar er zijn ook andere voorbeelden, zoals bijv It Takes Two. Deze coop is nu Steam Deck Verified, mede dankzij dat de EA launcher is verwijderd! Voor de features die dan niet meer zouden werken zoals bepaalde Coop opties via EA zijn oplossingen gevonden. Ik vind het een mooie oplossing, ik zal het stimuleren door het te kopen!

De laatste keer dat ik vermeldingen maakte over de SteamOS statistics is alweer een kwartaal geleden. Er zijn zeker verschuivingen geweest: tegenwoordig neemt Linux een solide 2+% in van alle OSsen binnen de Steam survey. SteamOS Holo 64 bit is nog steeds de grootste groeier, zelfs nog ruim 2 jaar na de introductie van de Steam Deck, ondanks de groei van Steam gebruikers algemeen, en ondanks de grote verbeteringen die je ziet van Proton op andere Linux distros zoals Ubuntu.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.golmedia.net/uploads/articles/article_media/9217214841717320179gol1.png

De afgelopen tijd is er veel aan het gebeuren rondom N64 native ports voor PCs. Ik volg het met veel interesse en een van de toepassingen is dus N64 games spelen op moderne platformen met de voordelen van moderne graphics APIs. Dit maakt het wel interessant tegenover emuleren. Ook de Deck heeft hele guides, en ik kan deze aanraden. Bijvoorbeeld deze voor Zelda: Majora's Mask, waarmee je 2x resolution kan draaien op een TDP van slechts 8 watt.

Een spel waar ik ook naar uit keek is Hellblade 2. Hellblade: Senua's sacrafice is een meesterwerk van duistere en psychische aspecten. Nu deel 2 uit is, willen mensen het ook spelen op de Deck, maar dat valt een beetje tegen. Een performance review geeft weer dat je eigenlijk op Ultra Low moet spelen om niet te vallen voor de verschillende bottlenecks die de Deck kent mbt moderne AAA games. Zelfs FSR3 lost het niet echt op, en maakt het vrij onscherp. XeSS werkt ook, maar met artifacts. En ik kan juist aanraden om een game als Hellblade 2 in volle glorie mee te maken, en dus niet op de Deck te spelen. Daarbij: Ninja Theorie is een goede developer, ik verwacht niet dat ze veel performance op de plank hebben laten liggen. Hopelijk gaan ze wel wat doen aan de artifacts.

Een game die al redelijk goed draait is Ghost of Tsushima. Op zich logisch gezien dat het een mid-generation PS4 game is, ongeveer zoals Horizon Zero Dawn. Maar hij kan nóg beter draaien, namelijk 60FPS en vloeiend, hoewel dat dit momenteel nog niet lukt. Hier is een mooie guide te vinden waar ze het uitleggen: je moet in de commandline mee geven dat je níet op een Deck zit en vervolgens krijg je FSR3.0 als optie ;) . Gezien je al boven de 40FPS haalt, is de stap naar 60 niet zo groot en heb je minder last van input lag!

En nog een leuk extra nieuwtje: vanaf vorige week zijn er 15.000 games die of Deck playable of Verified zijn! Gezien er ongeveer 100.000 games op Steam zitten, zijn we op 15% ;)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
Gisteren The Witness weer uitgespeeld. Het blijft een bijzondere ervaring en ik kan het iedere puzzelfanaat aanraden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Erg blij met de nieuwe Steam Deck OLED. Momenteel Haydes II aan het spelen, en nog een aantal op de queue staan. :)

Batterij gaat goed mee, af en toe wat frame drops, maar die had ik op mijn PC ook.

Uiteindelijk was het allemaal best duur, maar heb er een heel fijn gevoel bij. Valve vind ik een top bedrijf, en ben een enorme Linux fan.

Ben nog niet bezig met emulatie, etc. Dock vandaag binnen gekregen. Ben benieuwd hoe dat werkt en dan paired met de Xbox controller.

Als jullie nog tips hebben graag. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@HollowGamer De beste tip? Vergeet vooral niet te genieten van de games. Veel mensen verliezen zich in het instellen van emulators, decky, game pass, andere launchers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
The GUI schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:48:
@HollowGamer De beste tip? Vergeet vooral niet te genieten van de games. Veel mensen verliezen zich in het instellen van emulators, decky, game pass, andere launchers etc.
Zit Game Pass ook op de SD? Dat wist ik niet. :)

Maar je hebt gelijk. Wil het vooral basic houden voor nu, en gewoon gamen voor ontspanning. Straks met EK voor de TV op de bank enzo, lijkt me echt relax.

Dock gisteren binnengekregen. Hier kan je toch ook je SD in opladen toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d4rkn4pst3r
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 08:33
De voorloper van The Precinct is nu op steam in de aanbieding voor 2 eurotjes

https://store.steampowered.com/app/934780/American_Fugitive/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HollowGamer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Zit ie ook niet... Althans, je kunt ze niet op het ding zelf installeren, behalve als je er Windows op zet natuurlijk.
Je kunt wel gamepass streaming op de deck configureren en dat werkt best goed mits je wifi en internetverbinding goed genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoM
HollowGamer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Maar je hebt gelijk. Wil het vooral basic houden voor nu, en gewoon gamen voor ontspanning. Straks met EK voor de TV op de bank enzo, lijkt me echt relax.

Dock gisteren binnengekregen. Hier kan je toch ook je SD in opladen toch?
In de meeste wel ja. Ik heb de originele SD dock en eentje van Jsaux. Laden beide op. Bij de originele zat een oplaadkabel. Die Jsaux had dat niet. Dan moet je een eigen oplaadkabel gebruiken. Xbox controller werkt prima in doc mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 22:35

Vagax

Hehe

Wat zijn de ervaringen hier met Windows (2 Go) en Steam Deck?

Mijn idee is om een SD kaart te kopen om daar Windows op te zetten aangezien ik wel wat had gelezen dat je Windows 2 Go op een SD kaart kan zetten en dus zo redelijk pijnloos Windows kan gebruiken, ik wil voornamelijk Game Pass titels spelen door middel van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
Zelf geen ervaring mee, maar ik ben ook erg benieuwd mocht je dit gaan doen. Gamepass (zonder streaming) op de SD is wat er voor mij nog onderbreekt om de SD een 10/10 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 11:42
Ik ben ook wel benieuwd naar die windows go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:31
Vagax schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:55:

Mijn idee is om een SD kaart te kopen om daar Windows op te zetten aangezien ik wel wat had gelezen dat je Windows 2 Go op een SD kaart kan zetten en dus zo redelijk pijnloos Windows kan gebruiken, ik wil voornamelijk Game Pass titels spelen door middel van Windows.
Geen ervaring maar wel bedenkingen. Windows zal waarschijnlijk een fikse performance penalty toevoegen tov SteamOS dus ik ben erg benieuwd naar de performance.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
AtlAntA schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:32:
[...]

Geen ervaring maar wel bedenkingen. Windows zal waarschijnlijk een fikse performance penalty toevoegen tov SteamOS dus ik ben erg benieuwd naar de performance.
Dit inderdaad, de laatste Windows drivers stammen van ergens midden 2023. En AMD was al niet zo voortvarend met zijn drivers, laat staan voor custom SoCs op niet-ondersteunde OSsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Vagax schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:55:

Windows draait prima en de meeste games draaien er ook goed op. FSR3 werkt maar in hele uitzonderlijke gevallen en alleen met veel tinkering. Maar wanneer je geen FSR gebruikt zal je nagenoeg geen verschil merken. Ik speel geregeld Forza via Gamepass. En dat werkt uitstekend. Er zijn zat tutorials die je uitleggen hoe je beide OS'en naast elkaar kunt draaien. Ik wil niet anders meer, omdat ik letterlijk iedere game nu op mijn steamdeck kan spelen. ik heb er zelfs World of Warcraft op draaien. Als een game SteamOS compatible is speel ik het op SteamOS. Is het dat niet zoals multiplayer games dan speel ik ze op Windows.

Mijn volgende handheld wordt denk ik een Windows machine. SteamOS werkt uitstekend. Maar het gegeven dat niet alle games er op kunnen draaien, en dat drivers niet verder geüpdatet lijken te worden voor Windows, maakt de SteamDeck voor mij kreupel. Ik heb mijn hoop gevestigd op een handheld zoals die van Zotac.

Er zijn trouwens wel custom community APU drivers van Amernime die je kunt gebruiken. Die zijn veel nieuwer en bieden bijvoorbeeld wel toegang tot de AMD control panel.

[ Voor 5% gewijzigd door Seth_Chaos op 08-06-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Laatst online: 21:25
d4rkn4pst3r schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:06:
De voorloper van The Precinct is nu op steam in de aanbieding voor 2 eurotjes

https://store.steampowered.com/app/934780/American_Fugitive/
Bedankt! (Nog) geen steam deck. Maar voor in de toekomst gekocht :9 :+

AMD Ryzen 7 9700X | Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 20:57
Nog meer mensen ervaring dat steeds dezelfde update zichtbaar is? Ik kan deze 10x doen maar zodra Steam dan opnieuw start is dezelfde update er weer.
Wisselen naar Desktop mode laat zien dat Steam Client iets download maar in game mode is het daarna weer hetzelfde liedje.

Wisselen naar beta channel hielp niet, na reboot stond er gewoon weer Stable geselecteerd.

Uiteindelijk ook preview gekozen waarna er eindelijk duidelijk een update plaatsvond. Echter erna een infinite boot loop, zwart scherm waarbij je het scherm aan en uit ziet flikkeren. Via boot menu de vorige Steam versie kunnen opstarten, die had natuurlijk voor de zoveelste keer dezelfde update die daarna ook steeds weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
The Zep Man schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:13:
The Precint ziet er leuk uit. Zelf wacht ik op een ander "2024"-spel:

[YouTube: Streets of Rogue 2 - Official Gameplay Trailer | Open-World Sandbox RPG]

Zal zeer waarschijnlijk goed draaien op de Deck. :)
Dit is net bekend gemaakt. Streets of Rogue 2 komt uit op 14 augustus:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Windows 2 Go update

Ik wou Game Pass op mijn Steam Deck en had gekozen om hiervoor Windows 2 Go te gebruiken wat inhoud dat Windows geheel op de SD kaart staat en vanaf daar opgestart wordt, groot plus punt voor mij want als ik de SD kaart weer omwissel met mijn andere SD kaart waar mijn Steam Deck games op staan, start hij weer SteamOS op.

De ervaring is eigenlijk prima, hij start snel op, met het kleine scherm is het soms een beetje irritant om bepaalde elementen aan te klikken maar het voelt prima, je krijgt wel een nadeel als je de Steam Deck OLED zoals ik heb want niet alle drivers zijn daarvoor nog beschikbaar.

Via Reddit had ik unofficiele drivers kunnen downloaden voor de APU, WiFi en aux jack waardoor ik me games kon spelen, met als nadeel dat de speakers en bluetooth nog niet werken (tot Valve eindelijk de drivers uitbrengt) maar je kan dus wel de aux port gebruiken voor je oortjes/headset/externe speaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sthdlFdmJ2s4lF2XApbCFjOlMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GHfkbtHG12uf3O6Rj29PLSHl.png?f=fotoalbum_large

Voor wie Game Pass heeft is het wel waard om goedkoop een SD kaartje te kopen (Mijn 512 gb Samsung kaartje was 20 euro) en Windows 2 Go er op te zetten om je Game Pass library zo dus te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
@Vagax Thanks voor de update! Ik heb zeker interesse om dit ook te doen, klinkt als een hele mooie oplossing om zowel Linux als Windows op je SD te kunnen gebruiken.

Hoe lastig was dit installatie process? Ik ben wel redelijk handig met dit soort dingen, mits ik een tutorial oid kan volgen. Als ik het helemaal zelf uit moet zoeken dan gaat het hem niet worden.
Heb jij een guide gevolgd oid?

En is het switchen naar de default linux omgeving letterlijk zo simpel als het uitzetten van je SteamDeck, wisselen van sd kaartje en hem weer opnieuw aanzetten? Ben je hier nog problemen bij tegengekomen?

Excuses voor de barrage aan vragen.
Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Jobius schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:40:
@Vagax Thanks voor de update! Ik heb zeker interesse om dit ook te doen, klinkt als een hele mooie oplossing om zowel Linux als Windows op je SD te kunnen gebruiken.

Hoe lastig was dit installatie process? Ik ben wel redelijk handig met dit soort dingen, mits ik een tutorial oid kan volgen. Als ik het helemaal zelf uit moet zoeken dan gaat het hem niet worden.
Heb jij een guide gevolgd oid?

En is het switchen naar de default linux omgeving letterlijk zo simpel als het uitzetten van je SteamDeck, wisselen van sd kaartje en hem weer opnieuw aanzetten? Ben je hier nog problemen bij tegengekomen?

Excuses voor de barrage aan vragen.
Ik ben erg benieuwd!
De installatie is makkelijk zat, vanaf hier download je de Windows 11 Installation Media, dit voer je uit en ergens in het proces krijg je de optie om de ISO te downloaden, je kiest bijvoorbeeld je bureaublad en laat hem vervolgens de ISO downloaden.

Daarna gebruik je Rufus om de SD kaart voor te bereiden met Windows.
De opties die je moet kiezen zijn:
Device - Je SD kaart
Boot selection, druk op de SELECT knop er naast en selecteer de Windows ISO
Image Option - Windows To Go
Druk op START
Selecteer Windows 11 Pro, dan OK
Selecteer de opties die ik hieronder ook heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_He9zHrkwXARLkHhr5s16A6N5Dc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sDwBZwcCEUiWIhHIyzMS3MZy.png?f=user_large

Als Rufus klaar is download je de drivers hier en zet je ze ook op je SD kaart, dit kan in de root directory.

Nu prik je de SD kaart in je Steam Deck en sluit je je Steam Deck af, als hij afgesloten is houd je de volume '+' knop ingedrukt en druk je op de power knop tot je het Steam Deck logo ziet, vervolgens blijven vasthouden tot je in de BIOS komt en als je binnen bent selecteer je Boot Manager en kies je (vaak) de derde optie in de lijst want dat is de SD kaart.

Zodra je dat hebt gedaan zal Windows To Go opstarten, dit duurt langer want hij moet zichzelf installeren op de SD kaart.

Ik zou voor de rest kijken naar dit filmpje over je Windows voor de rest moet instellen en hoe je de drivers installeert
Yes, als je vervolgens de SD kaart waar Windows op staat er uit haalt dan start hij SteamOS weer op

[ Voor 6% gewijzigd door Vagax op 10-06-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 11:42
Ik wil graag Red Dead Redemption 2 kopen op de Deck maar werkt deze ook gewoon vanuit de steamdeck zelf? Of moet ik een aparte launcher hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
@Vagax Brilljant! Dankje, ik ga dit zeker proberen ergens de komende weken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-09 13:00
continue12345 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:15:
Ik wil graag Red Dead Redemption 2 kopen op de Deck maar werkt deze ook gewoon vanuit de steamdeck zelf? Of moet ik een aparte launcher hebben?
Als je de game via Steam koopt kun je de game vanuit Steam OS zelf starten. Je moet bij het installeren wel de Rockstar Lancher (automatisch) mee installeren (althans, zo was het een half jaar geleden, ik ga ervan uit dat het nog steeds zo is) maar dat is eenmalig. Bij het opstarten van de game log je automatisch in en vervolgens kun je genieten van Arthur en zijn vrienden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 21:47
easygoingfox schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:00:
[...]
Als je de game via Steam koopt kun je de game vanuit Steam OS zelf starten. Je moet bij het installeren wel de Rockstar Lancher (automatisch) mee installeren (althans, zo was het een half jaar geleden, ik ga ervan uit dat het nog steeds zo is) maar dat is eenmalig. Bij het opstarten van de game log je automatisch in en vervolgens kun je genieten van Arthur en zijn vrienden :)
Goed te weten!
Heb hem laatst in de sale ook opgepikt.
Zodra ik klaar ben met Ghost of Tsushima (en wss de Elden Ring uitbreiding), ben ik erg benieuwd.

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Vagax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:22:
Via Reddit had ik unofficiele drivers kunnen downloaden voor de APU, WiFi en aux jack waardoor ik me games kon spelen, met als nadeel dat de speakers en bluetooth nog niet werken (tot Valve eindelijk de drivers uitbrengt) maar je kan dus wel de aux port gebruiken voor je oortjes/headset/externe speaker
Het valt mij tegen dat voor geluid er inmiddels nog geen gemodificeerde (unsigned) driver beschikbaar is. Het interne speakerprobleem lijkt mij een probleem in de configuratie van de driver, niet in de driver zelf. Benodigde parameters daarvoor kunnen uit de Linux-driver geript worden.

Het valt mij natuurlijk ook tegen dat er nog geen officiële drivers voor Windows vanuit Valve beschikbaar zijn, maar dat terzijde. Ik hoop dat die snel uitkomen voor degenen die daar afhankelijk van zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 11-06-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54

inXs

known as inXs

Causs schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:39:
Gisteren The Witness weer uitgespeeld. Het blijft een bijzondere ervaring en ik kan het iedere puzzelfanaat aanraden!
Ik deel dit! Topspel! Heb je nog tips voor iets soortgelijks?

superB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beakzz
inXs schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Ik deel dit! Topspel! Heb je nog tips voor iets soortgelijks?
The looker :+ (is een gratis parodie)

Als het om puzzelen gaat :

The Talos Principle 1 en 2
Portal 1 en 2 (duh)
Antichamber
Manifold Garden
Island of Insight (niet gespeeld)
The Entropy Center
Braid Anniversary Edition (1e game van dezelfde dev)

Als je gewoon games zoekt die je aan het nadenken zetten :

Outer Wilds
The Forgotten City

Wel even zelf goed kijken, want soortgelijk met zo'n unieke game blijft lastig. En al deze games gaan vaak zwaar in de aanbieding dus niet voor de volle prijs kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Beakzz op 11-06-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:41
Ben weer helemaal verslaafd aan Bomber Crew. Dat spel lijkt wel voor de Deck gemaakt.

Echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Vagax schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:22:
Windows 2 Go update

Ik wou Game Pass op mijn Steam Deck en had gekozen om hiervoor Windows 2 Go te gebruiken wat inhoud dat Windows geheel op de SD kaart staat en vanaf daar opgestart wordt, groot plus punt voor mij want als ik de SD kaart weer omwissel met mijn andere SD kaart waar mijn Steam Deck games op staan, start hij weer SteamOS op.

De ervaring is eigenlijk prima, hij start snel op, met het kleine scherm is het soms een beetje irritant om bepaalde elementen aan te klikken maar het voelt prima, je krijgt wel een nadeel als je de Steam Deck OLED zoals ik heb want niet alle drivers zijn daarvoor nog beschikbaar.

[Afbeelding]

Voor wie Game Pass heeft is het wel waard om goedkoop een SD kaartje te kopen (Mijn 512 gb Samsung kaartje was 20 euro) en Windows 2 Go er op te zetten om je Game Pass library zo dus te spelen.
Welke performance moet ik hier eigenlijk bij verwachten? Forza FH5 en Starfield op een redelijke fps of meer indies en oudere games met goede performance? En kan je de fps op 45 locken en dat soort settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

HollowGamer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:53:
Erg blij met de nieuwe Steam Deck OLED. Momenteel Haydes II aan het spelen, en nog een aantal op de queue staan. :)

Batterij gaat goed mee, af en toe wat frame drops, maar die had ik op mijn PC ook.

Uiteindelijk was het allemaal best duur, maar heb er een heel fijn gevoel bij. Valve vind ik een top bedrijf, en ben een enorme Linux fan.

Ben nog niet bezig met emulatie, etc. Dock vandaag binnen gekregen. Ben benieuwd hoe dat werkt en dan paired met de Xbox controller.

Als jullie nog tips hebben graag. :)
Een van de hoofdredenen dat ik mijn Deck weinig pakte is omdat de AAA games die ik erop wilde spelen (destijds vooral Horizon Zero Dawn) de accu zo snel leegtrokken dat ik praktisch nog steeds aan een stopcontact zat. Anderhalf uur was echt wel de max, soms minder. Is dat nu wezenlijk anders met dit nieuwe model?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Een van de hoofdredenen dat ik mijn Deck weinig pakte is omdat de AAA games die ik erop wilde spelen (destijds vooral Horizon Zero Dawn) de accu zo snel leegtrokken dat ik praktisch nog steeds aan een stopcontact zat. Anderhalf uur was echt wel de max, soms minder. Is dat nu wezenlijk anders met dit nieuwe model?
De OLED-versie heeft zo'n 30% tot 50% betere accuprestatie. Of je dat genoeg vindt, is aan jou, maar 50% extra tijd is niet niks :)

Zelf speel ik vooral lichte games, bijvoorbeeld Cult of the Lamb, en wil ik vaak ook nog de framerate cappen op 45fps (op m'n Steam Deck OLED), en dan kan ik makkelijk 5-6 uur gamen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02
Horizon Zero Dawn is qua accuduur wel aardig dorstig ja. Verder draait en speelt het uitstekend (ik heb ook een OLED). Inmiddels overgestapt op Horizon Forbidden West en dat is qua prestaties wel op (/over) het randje voor de Deck. Na een paar patches is het gelukkig stabiel (zonder crashes), maar af en toe zakken de fps wel erg in. Toch speel ik het graag en ben ik er wel tevreden mee (het valt natuurlijk in het niet vergeleken bij hoe het op een fatsoenlijke pc eruit kán zien.)

Samen met mijn dochter speel ik ook Hogwarts Legacy, die draait wel uitstekend en gaat een stuk langer mee op een accu-lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Je kunt met moonlight de games ook van een sterke pc streamen. Dan kun je gerust AAA games 5 uur spelen op de deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

phYzar schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:47:
Horizon Zero Dawn is qua accuduur wel aardig dorstig ja. Verder draait en speelt het uitstekend (ik heb ook een OLED). Inmiddels overgestapt op Horizon Forbidden West en dat is qua prestaties wel op (/over) het randje voor de Deck. Na een paar patches is het gelukkig stabiel (zonder crashes), maar af en toe zakken de fps wel erg in. Toch speel ik het graag en ben ik er wel tevreden mee (het valt natuurlijk in het niet vergeleken bij hoe het op een fatsoenlijke pc eruit kán zien.)

Samen met mijn dochter speel ik ook Hogwarts Legacy, die draait wel uitstekend en gaat een stuk langer mee op een accu-lading.
Ja! Ik stond echt met open mond te kijken wat dat ding kon/kan. En Hogwarts is zo'n mooie game... de deck is echt een bijzonder stukje techniek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik zet bijna standaard altijd in dat energy-menu de TDP op 10watt, 30fps/60hz en dan als het spel het toelaat al die opties als 'half rate shader' en 'allow tearing' aan, fsr nog voor de vorm bij scaling, maar volgens mij werkt dat niet echt door in een game die al op juiste resolutie is.
Over het algemeen komt dan elke titel wel op rond de 4h+ bij mij, ja het is geen 60fps etc. maar dat boeit mij niet zo heel veel.

Speel momenteel monster hunter (rise) al tijdje, ideaal op snel op te pakken, uit sleep zo een potje in en zo weer wegleggen.

Heb de deck nu ongeveer een jaar en ondanks dat ik 'm niet fulltime gebruik is het wel 'de meest gebruikte' console die ik heb. M'n oude game pc allang verkocht (was ook maar marginaal sneller dan de deck) en nooit vervangen, ps4 is weg en nooit vervangen, switch al jaar terug verkocht en nooit vervangen (yuzu :$ ), quest ligt al jaar stof te happen.. (probleem met de laaste twee is neit zo zeer het platform, maar simpelweg de prijzen.. nooit een aanbieding voor oude spellen, koop 3 spelletjes op zo'n platform en je had een deck kunnen kopen met 1x een humble bundle / summersale en je hebt die spellen + de deck ...)

Om deze reden ben ik nu ook erg huiverig met iets 'nieuws' 'shineys' kopen, ik probeer het geld in mn zak te houden en wacht het liefst op een iteratie van de steam deck (snellere gpu, iets handzamer etc.etc.) ipv toch verleid worden om een retro-iets dat je nooit aanraakt na aanschaf of nieuwe pc die in de weg staat of dure vr dat je dan nooit gebruikt etc.. de content blijft toch 'king' en dat zit zeker goed op steam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Laatste gekochte games die ik gespeeld heb was Stray en Dave (heerlijke rustige games)

Maar de laatste tijd game ik vooral met Xbox Cloud op de Desk.

En ik mag absoluut niet klagen qua aanbod
Mijn laatste gespeelde spellen:

Cocoon
Rise of the Tomb Raider
Brothers
Momenteel Senna’s Saga 2 (hoofdstuk 5, een spel waar ik de koptelefoon voor opzet)

En sinds vorige week staat Octopath traveler 2 (en 1) erop. Nu al zin in 🥰

PS ik speel pas een andere game zodra ik de vorige heb uitgespeeld.

Ik las enkele berichten hierboven dat je ook Windows Go kan installeren voor Xbox Game pass. Wat is hiervan het voordeel als je wifi gewoon goed is thuis?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
streamnl schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:10:
Ik las enkele berichten hierboven dat je ook Windows Go kan installeren voor Xbox Game pass. Wat is hiervan het voordeel als je wifi gewoon goed is thuis?
Één voordeel van lokaal gamen, naast latency, is dat je de game kunt suspenden en gelijk doorgaan als je weer tijd hebt zonder te wachten op het starten van de stream. Nou denk ik dat dat niet werkt met Windows, maar je kunt wel gewoon pauzeren. Bij streamen heb ik wel gehad dat de stream afgesloten was als ik net te lang weg was en ik vind dat starten soms best lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalnilson
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-07 13:33
Mijne Steam Deck werkt niet meer. Denk dat de aan en uitknop het niet meer doet. Iemand die dit ook al voor gehad heeft en hoelang ben je hem kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
Inmiddels weer volle interesse deze machine, verkocht voor de playstation portal maar is niet mijn ding, nu mijn dubio. Een LCD, OLED of misschien wel een leuke 2e kans LCD voor weinig?

Is er een makkelijke manier om te zien of je de laatste revisie hebt? met die nieuwere zwarte afdekplaat intern (LCD).

ik vind het verschil van 200 euro best fors voor een OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
glydoscoop schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:24:
Inmiddels weer volle interesse deze machine, verkocht voor de playstation portal maar is niet mijn ding, nu mijn dubio. Een LCD, OLED of misschien wel een leuke 2e kans LCD voor weinig?

Is er een makkelijke manier om te zien of je de laatste revisie hebt? met die nieuwere zwarte afdekplaat intern (LCD).

ik vind het verschil van 200 euro best fors voor een OLED
Persoonlijk zou ik voor de OLED gaan. Ik ben zelf overgestapt van LCD naar de OLED en voor iemand die nu eigenlijk alleen nog maar op een Steam Deck speelt zit er toch merkbaar verschil tussen de twee. Uiteraard het scherm welke mooier is maar ook een stukje groter. Ook de betere batterijduur merk je best wel in de praktijk.

Als het apparaat voor jou echt een extraatje is waar je af en toe op zal spelen dan kan je uiteraard prima voor de LCD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
Causs schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Persoonlijk zou ik voor de OLED gaan. Ik ben zelf overgestapt van LCD naar de OLED en voor iemand die nu eigenlijk alleen nog maar op een Steam Deck speelt zit er toch merkbaar verschil tussen de twee. Uiteraard het scherm welke mooier is maar ook een stukje groter. Ook de betere batterijduur merk je best wel in de praktijk.

Als het apparaat voor jou echt een extraatje is waar je af en toe op zal spelen dan kan je uiteraard prima voor de LCD gaan.
Ja ik speel met name op de ps5, maar heb een enorme steam Library met games die ik niet heb op ps en ook niet wil kopen weer. Met name ''oude'' games. Ik twijfel omdat je een goede lcd 256 kunt kopen voor 350 2e kans. De Oled is dan weer 570, en dan komt weer de discussie waarom geen ROG Ally voor de zelfde prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glydoscoop schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Ja ik speel met name op de ps5, maar heb een enorme steam Library met games die ik niet heb op ps en ook niet wil kopen weer. Met name ''oude'' games. Ik twijfel omdat je een goede lcd 256 kunt kopen voor 350 2e kans. De Oled is dan weer 570, en dan komt weer de discussie waarom geen ROG Ally voor de zelfde prijs
Het is lastig te zeggen voor ons, het hangt erg af van hoeveel die 200 euro voor jou is. Ik zou inderdaad ook voor de oled gaan, sterker nog, ik heb mijn LCD model verkocht en de OLED gekocht (andersom eigenlijk, de LCD heeft nog een tijdje in de kast gelegen :+)
Scherm is inderdaad veel mooier en ook wat groter wat voor mij ook best uitmaakt en inderdaad de accu. Verder wat kleine verbeteringen zoals dat mijn duim net wat lekkerder in de sticks ligt maar die revisie wat je zegt weet ik niks van dus ik weet niet of Valve misschien daar ook wat verbeteringen in aangebracht heeft.
PS5 kun je overigens ook naar de steam deck streamen, maar ik weet niet waarom de portal niet je ding was. Ik heb zelf geen PS5 maar een XSX die ik wel eens naar de deck stream en dat werkt echt top. Dat is zelfs eigenlijk de enige reden dat dat ding nog wel eens aan gaat :+ het is een fijnere methode om gamepass games te spelen dan streamen vanaf cloud imho.

Pagina: 1 ... 104 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.