• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:29
pieter81! schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:00:
[...]

Over 2024 (vanaf maart dat jaar) 16,4 kWh/100km. 2025 tot op heden 16,9 kWh/100 km.

's-ochtends door de ochtendspits sukkel ik mee met het verkeer, dan zie ik regelmatig onder de 13 kWh/100 km als gemiddeld verbruik.
's-avonds rijd ik doorgaans pas na 7-en naar huis, hele stukken 130km/h of daarboven.
Op welke wielen en welke motorvariant heb je?

Ik heb een eDrive40 met 20 inch zomerbanden en ik zit tussen de 17,4 en 18,6 kWh/100 km.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Fab1Man

Live life to the fullest

papabeer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:45:
Ik vraag mij af wie er niet 100% tevreden is over de i4 en overweegt om over te stappen naar een andere model/merk.
Na 2 jaar is mijn mening verdeeld. Toffe bak zondermeer maar bepaalde zaken storen mij en twijfel ik of ik bij BMW blijf. De grootste ergernissen zijn het wobbelig stuurgevoel (gekend probleem), de interieurkraakjes (gekend probleem en reeds binnengeweest voor herstel zonder 100% succes) en de ondermaatse voorverlichting (heb standaard verlichting), te donkdere linkerspiegel.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik comfortabeler en meer relaxed reed in mijn vorig voertuig (Audi A5), en dit voornamelijk op de autosnelwegen.
Audi A6 e-tron avant is zeker een kandidaat als volgend voertuig.
Ik stoor me aan de volgende zaken:
  • De recente wijziging omtrent API toegang, heel m'n Home Assistant integratie weg;
  • Als het dakraam open staat kan ik dat in de app zien, maar ik heb geen mogelijkheid om deze dicht te doen (het is allemaal elektrisch, dus kom op);
  • De sfeerverlichting vind ik qua kleurkeuze het allemaal sowieso net niet, maar hoezo heb ik geen kleurwiel waar ik uit kan kiezen? Met bimmercode heb ik wel een ander soort blauw kunnen in programmeren, maar in de basis is de keus echt te beperkt. Het iconische oranje had er hoe dan ook in moeten zitten i.p.v. zalmrose of geel;
  • Doe ik de kofferklep dicht en loop ik te snel aan, dan blijft de auto open. Ik weet dat er een tweede knopje zit, maar ik wil daar helemaal niet over moeten nadenken of ie wel of niet dicht moet, laat staan dat je een melding zou krijgen dat de auto nog open is (wat ik met Home Assistant had kunnen oplossen, maar ja);
  • De CarKey integratie is het ook gewoon niet, dus daardoor toch sleutel op zak. Heeft me zelfs al eens in de steek gelaten dat ie niet meer werkte, kon iemand de sleutel voor me gaan halen;
  • Parkeervoorstellen met de navigatie door de meest depressieve stem;
  • Bij navigatie naar locatie met een lage SoC bij aankomst gaat ie miepen "dat ik het niet haal", terwijl ik het dan met 4% zou halen. De grens in de instellingen is 5%. Dat ie het meld, nja prima dan maar, maar als je het weg klikt komt ie enkele minuten later weer met dezelfde melding... Laat me met rust;
  • Ik vind de mogelijkheden met de app maar summier, laat me toch de temperatuur instellen, de stoelverwarming individueel instellen met iets van voorverwarmen;
  • De HUD zit te laag, 9 van de 10 keer vergeet ik dat ik 'm heb;
  • Er zit een groot scherm in, maar de camera wordt miniscuul weergegeven
En zo zijn er vast nog wel dingen die ik vergeet. Al met al klinkt het zeer negatief, maar de meeste van deze dingen zijn gewoon met een software update op te lossen (wat ze natuurlijk nooit gaan doen). Op de positieve noot vind ik de sportremmen echt heel goed, rijdt de auto prima en is de achterklep mooi toegankelijk als vijfde deur. Verbruik is ook dik in orde in vergelijking met mijn vorige EV.

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:31

TLa

Quiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:38:
[...]

Niet kunnen thuisladen is idd erg jammer MAAR als je altijd extern moet laden dan moet je een goede laadpas met abo nemen. Dan betaal je echt wel een heel pak minder ... En zeker als je bij Tesla zou gaan laden. -- Betreffende verbruik : ik ga ook gemiddeld per jaar rond de 17 kwh met een redelijk sportieve rijstijl (altijd in comfort met soms een boost in sport btw) -- ongeveer 40% autostrade waar ik steeds rond de 125-130 rij ... Mijn banden zijn 18 inch zomer en 17 inch winter (pirelli zomer / conti winter) en het is een e40 -- als je boven dat verbruik zit doe je iets fout of heb je een extreme rijstijl (ik vermoed sterk dat je de voorverwarming (bijna) nooit gebruikt...)
Ik heb een laadpas van het werk (Mobility Plus), dus maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Bij Tesla kunnen we (nog) niet laden, dat zou begin volgend jaar wel komen.

Mijn verbruik nu, sinds ik hem heb begin juli, zit op 17.8kWh/100km (beter dan gemiddeld volgens de app, maar 45% doet beter :+ ). Daar zitten dus enkel de warme maanden in. De lange ritten (door Duitsland en Frankrijk) zitten daar ruim boven (België is 128km/u, Frankrijk is 136km/u en Duitsland is zo snel mogelijk, steeds GPS snelheid). In België zit ik erg veel in de file, dan is ie best zuinig. Lange stukken aan 128 (dat is de grens tussen wel en niet geflitst worden in België) zit daar dan toch echt wel boven.
We zijn er nog niet echt mee op vakantie geweest (dit jaar maar eens met het vliegtuig weg geweest, zoals al mijn collega's die al een EV hebben :P )

Voorverwarmen doe ik niet zoveel omdat het nog niet koud is geweest. Zal ik in de winter wel doen, enkel voor comfort.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:30
@Fab1Man Betreffende de hud te laag : dit kan je aanpassen!!!!
ivm de api aanpassing ik kan dit wel begrijpen ... Veiligheid bij andere diensten waar bmw geen controle over heeft is tegenwoordig een probleem (niet elke firma heeft dit hoog in het vaandel) -- dat gezegd zijnde bmw zal vast nog eigen (meer egoïstische) redenen hebben.

@TLa : Ook in de zomer maakt voorverwarmen (of koelen) een groot verschil op je verbruik / range ... Zeker bij iets kortere afstanden... Betreffende de hoge prijzen (met name bij laadpassen voor firmawagens) ... Ik begrijp de bedrijven daar niet in ... Een goede vriend van mij is boekhouder en ik heb hem dat al eens gezegd dat als je als particulier een beetje zoekt tussen verschillende laadoplossingen je ongeveer de helft goedkoper kan zijn. Zijn antwoord : als ik dat moet uitzoeken kost dat veel te veel tijd en dus geld aan de firma... In mijn (wss naïeve???) ogen is dat erg kortzichtig omdat je daar ook EEN HEEL PAK geld mee gaat uitsparen.

[ Voor 51% gewijzigd door Quiller op 04-11-2025 12:03 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:26
Fab1Man schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:31:
[...]

• De sfeerverlichting vind ik qua kleurkeuze het allemaal sowieso net niet, maar hoezo heb ik geen kleurwiel waar ik uit kan kiezen? Met bimmercode heb ik wel een ander soort blauw kunnen in programmeren, maar in de basis is de keus echt te beperkt. Het iconische oranje had er hoe dan ook in moeten zitten i.p.v. zalmrose of geel;
DEZE! Inderdaad. Bij mijn vorige auto (VW ID3) kon ik zelfs individueel 2 kleuren kiezen in het interieur. Bedien separaat met een kleurbalk. Kon dus elke kleur kiezen die je zelf wil.
In de i4 is dat maar karig geregeld.
1st world problem? Absoluut! Maar vanuit BMW een bijzonder makkelijke fix.

Maar Bimmercode is dus een oplossing of kun je dan alleen bestaande profielen wijzigen? Ook goed natuurlijk als ik bijvoorbeeld 'wit' kan overschrijven of 'geel' met een donkerblauw of zoals je zegt 'oranje'

*sowieso

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:07
[...]

• Als het dakraam open staat kan ik dat in de app zien, maar ik heb geen mogelijkheid om deze dicht te doen (het is allemaal elektrisch, dus kom op);
Heel veel 1st world problemen 😊.

Maar het dak sluiten vanop afstand kan niet om veiligheidsredenen volgens mij. Daarom kan de kofferklep ook alleen maar dicht met een druk op de knop op de klep zelf.

• DonJunior
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:04:
[...]

Maar het dak sluiten vanop afstand kan niet om veiligheidsredenen volgens mij. Daarom kan de kofferklep ook alleen maar dicht met een druk op de knop op de klep zelf.
Ik kan van binnenuit toch echt de kofferbak sluiten. (knopje in de deur)
Dat hoef ik niet persé vanaf buiten te doen.
Overigens twijfel ik of de kofferbak niet ook dicht gaat als je de sleutelknop vast houdt.

*sowieso

• Fab1Man
  • Nu online

Fab1Man

Live life to the fullest

Quiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:56:
@Fab1Man Betreffende de hud te laag : dit kan je aanpassen!!!!
ivm de api aanpassing ik kan dit wel begrijpen ... Veiligheid bij andere diensten waar bmw geen controle over heeft is tegenwoordig een probleem (niet elke firma heeft dit hoog in het vaandel) -- dat gezegd zijnde bmw zal vast nog eigen (meer egoïstische) redenen hebben.
Weet ik, staat reeds op de hoogste stand maar in andere auto's waarin ik af en toe rijd (Mercedes GLE bijvoorbeeld) staat deze hoger en is ie ook nog groter.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12
[...]

• De recente wijziging omtrent API toegang, heel m'n Home Assistant integratie weg;
  • Doe ik de kofferklep dicht en loop ik te snel aan, dan blijft de auto open. Ik weet dat er een tweede knopje zit, maar ik wil daar helemaal niet over moeten nadenken of ie wel of niet dicht moet, laat staan dat je een melding zou krijgen dat de auto nog open is (wat ik met Home Assistant had kunnen oplossen, maar ja);
  • De CarKey integratie is het ook gewoon niet, dus daardoor toch sleutel op zak. Heeft me zelfs als eens in de steek gelaten dat ie niet meer werkte, kon iemand de sleutel voor me gaan halen;
  • Parkeervoorstellen met de navigatie door de meest depressieve stem;
  • Bij navigatie naar locatie met een lage SoC bij aankomst gaat ie miepen "dat ik het niet haal", terwijl ik het dan met 4% zou halen. De grens in de instellingen is 5%. Dat ie het meld, nja prima dan maar, maar als je het weg klikt komt ie enkele minuten later weer met dezelfde melding... Laat me met rust;
  • Ik vind de mogelijkheden met de app maar summier, laat me toch de temperatuur instellen, de stoelverwarming individueel instellen met iets van voorverwarmen;
  • De HUD zit te laag, 9 van de 10 keer vergeet ik dat ik 'm heb;
  • Er zit een groot scherm in, maar de camera wordt miniscuul weergegeven
En zo zijn er vast nog wel dingen die ik vergeet. Al met al klinkt het zeer negatief, maar de meeste van deze dingen zijn gewoon met een software update op te lossen (wat ze natuurlijk nooit gaan doen). Op de positieve noot vind ik de sportremmen echt heel goed, rijdt de auto prima en is de achterklep mooi toegankelijk als vijfde deur. Verbruik is ook dik in orde in vergelijking met mijn vorige EV.
De HUD kun je omlaag en omhoog verstellen, had je die al gevonden?
Camera wordt miniscuul weergegeven?
Je kan toch extra breedbeeld kiezen met de knoppen?

• ASS-Ware
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:04:
[...]

Eh, nee, dat kan ook met de voetbeweging (als je die optie hebt) en met de sleutel.

• Scientific
ASS-Ware schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:57:
[...]

Eh, nee, dat kan ook met de voetbeweging (als je die optie hebt) en met de sleutel.
Dat is in principe altijd als je zicht hebt op de auto…
Ik wist niet dat het met de sleutel kon trouwens. Je moet extra lang duwen dan wellicht?🤔

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:38
DonJunior schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:25:
[...]

DEZE! Inderdaad. Bij mijn vorige auto (VW ID3) kon ik zelfs individueel 2 kleuren kiezen in het interieur. Bedien separaat met een kleurbalk. Kon dus elke kleur kiezen die je zelf wil.

Maar Bimmercode is dus een oplossing of kun je dan alleen bestaande profielen wijzigen? Ook goed natuurlijk als ik bijvoorbeeld 'wit' kan overschrijven of 'geel' met een donkerblauw of zoals je zegt 'oranje'
Ik heb met bimmercode 2 kleuren. Heb bovenaan blauw,en onderaan rood .

• DonJunior
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:01:
[...]

Ik wist niet dat het met de sleutel kon trouwens. Je moet extra lang duwen dan wellicht?🤔
Net getest, inderdaad lang de kofferbakknop inhouden, dan sluit deze op afstand.

*sowieso

• ASS-Ware
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:01:
[...]

Als ik aan de voorkant van de auto sta, of er in zit, dan heb ik toch geen zicht op de achterkant?

Ik vind het een beetje een flauwe reden van BMW.
Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook tegen me over de spiegels, die pas inklapten als je de knop op de afstandsbediening langer indrukte (of je vinger langer op de handgreep hield bij comfort access).
Ze kunnen niet meteen inklappen, want er kan een kinderhand tussen komen.
En wat zien we nu?
Yup, knop vasthouden tot hij dicht is.

• Scientific
ASS-Ware schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:32:
[...]

Als ik aan de voorkant van de auto sta, of er in zit, dan heb ik toch geen zicht op de achterkant?

Ik vind het een beetje een flauwe reden van BMW.
Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook tegen me over de spiegels, die pas inklapten als je de knop op de afstandsbediening langer indrukte (of je vinger langer op de handgreep hield bij comfort access).
Ze kunnen niet meteen inklappen, want er kan een kinderhand tussen komen.
En wat zien we nu?

[...]

Yup, knop vasthouden tot hij dicht is.
Ik vind het logisch en doordacht. Je wil niet dat die dingen ongewild gebeuren - en al zeker niet als je ver van de auto bent.

• ASS-Ware
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:51:
[...]

Ik vind het logisch en doordacht. Je wil niet dat die dingen ongewild gebeuren - en al zeker niet als je ver van de auto bent.
Waarom kan het dan nu opeens wel?
Als ik tegenwoordig de auto op slot doe, met de afstandsbediening, met de appp, middels weglopen of middels de knop in de achterklep, klappen de spiegels direct naar binnen.

• Fab1Man
  • Nu online

Fab1Man

Live life to the fullest

ASS-Ware schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:56:
[...]

De HUD kun je omlaag en omhoog verstellen, had je die al gevonden?
Camera wordt miniscuul weergegeven?
Je kan toch extra breedbeeld kiezen met de knoppen?
Dit is wat ik zie, ik vind dat een relatief kleine weergave voor het scherm, maar kan ik deze nog breder zetten dan?
Afbeeldingslocatie: https://www.supershortlease.nl/media/13521/bmw-i4-40-zwart-r678vk-supershortlease-11-800x600.jpg?rmode=crop&ranchor=center&width=800&format=webp&quality=80&height=600

• Fab1Man
  • Nu online

Fab1Man

Live life to the fullest

DonJunior schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:25:
[...]

Met Bimmercode vervang je geloof ik 1 kleur met een andere die je programmeert. Bij een update ben je die kleur ook weer kwijt, dus dan kun je het weer opnieuw doen. Ook in Bimmercode heb je maar een x aantal opties.

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:38
Fab1Man schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:29:
[...]

Dit is wat ik zie, ik vind dat een relatief kleine weergave voor het scherm, maar kan ik deze nog breder zetten dan?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb je geen 360 camera? Ik heb een veel breder beeld alleszins
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.