Quiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:38:
[...]
Niet kunnen thuisladen is idd erg jammer MAAR als je altijd extern moet laden dan moet je een goede laadpas met abo nemen. Dan betaal je echt wel een heel pak minder ... En zeker als je bij Tesla zou gaan laden. -- Betreffende verbruik : ik ga ook gemiddeld per jaar rond de 17 kwh met een redelijk sportieve rijstijl (altijd in comfort met soms een boost in sport btw) -- ongeveer 40% autostrade waar ik steeds rond de 125-130 rij ... Mijn banden zijn 18 inch zomer en 17 inch winter (pirelli zomer / conti winter) en het is een e40 -- als je boven dat verbruik zit doe je iets fout of heb je een extreme rijstijl (ik vermoed sterk dat je de voorverwarming (bijna) nooit gebruikt...)

Ik heb een laadpas van het werk (Mobility Plus), dus maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Bij Tesla kunnen we (nog) niet laden, dat zou begin volgend jaar wel komen.
Mijn verbruik nu, sinds ik hem heb begin juli, zit op 17.8kWh/100km (beter dan gemiddeld volgens de app, maar 45% doet beter  

). Daar zitten dus enkel de warme maanden in. De lange ritten (door Duitsland en Frankrijk) zitten daar ruim boven (België is 128km/u, Frankrijk is 136km/u en Duitsland is zo snel mogelijk, steeds GPS snelheid). In België zit ik erg veel in de file, dan is ie best zuinig. Lange stukken aan 128 (dat is de grens tussen wel en niet geflitst worden in België) zit daar dan toch echt wel boven.
We zijn er nog niet echt mee op vakantie geweest (dit jaar maar eens met het vliegtuig weg geweest, zoals al mijn collega's die al een EV hebben  

)
Voorverwarmen doe ik niet zoveel omdat het nog niet koud is geweest. Zal ik in de winter wel doen, enkel voor comfort.