• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 10:24
dolfje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:54:
Heeft er ook iemand last van de nieuwe update? De i4 wil niet meer rapper laden dan 6A. Zowel de wallbox als de bmw staat ingesteld op maximum 32A.
Al sinds het begin heb ik de bug dat "unlimited" toch niet unlimited is maar stiekem de laatst ingestelde laadstroombegrenzing behoudt. De enige manier om voluit te laden, is de laadstroombegrenzing aan te zetten op 32A. Ook na update 07/2025.51 is dit nog steeds niet opgelost :-(

Wat het niet makkelijker maakt, is dat je bij AC laden nergens het actuele laadvermogen kan zien, dus als de laadpaal ook niks aangeeft, kom je in het betere hoofdrekenen terecht om op basis van de geschatte eindduur van het laden het laadvermogen te schatten :X

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
@subsonik het actuele AC laadvermogen wordt bij mijn (LCI) i4 in het display achter het stuur getoond. Bij jou niet?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 10:24
Het wordt getoond, maar het display gaat al uit nog voor de laadpaal het volle vermogen levert. Misschien moet ik de auto niet sluiten en blijft het display dan langer aan? (de auto opnieuw openen doet het AC-laden stoppen) Bij veel andere merken zie je het laadvermogen in de app, wel zo handig...

• JayDavid
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-11 10:39
JayDavid schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:28:
Helaas heb ik ook te maken met de melding: Aandrijving defect (1 jaar oud en 45K km). Op 4 oktober kwam de melding en is de auto afgesleept. Vervangend vervoer prima geregeld door BMW, maar de melding vanuit de dealer dat een oplossing van het probleem weken of zelfs maanden kan duren klinkt niet hoopvol. Een eerste uitlezing heeft niets opgeleverd. Komende woensdag een tweede poging. Wordt vervolgd...
Update:
Vanmorgen mijn auto na 2 weken weer teruggekregen. Uiteindelijk bleek er een defect in de Combined Charging Unit (CCU). Deze hebben ze vervangen en het probleem moet daarmee verholpen zijn.

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:35
Twee weken terug kreeg ik ook de melding bij het starten van de auto, i4 edrive 40 uit maart 2023. Na herstart gevolgd door de volgende melding dat ik de auto niet nog een volgende keer gestart zou gaan worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3al_eMkCr0KnjyUy6RlL-nayCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkjHbjXS2fecDlTxVPAQdYfV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben naar de dealer gegaan en heb de auto daar gestopt. Het was geen loze melding, geen enkele mogelijkheid in drive te krijgen nadat ik gestopt was op hun parkeerplaats.

Voor mij is het lease dus na een week met vervangende ix2 kon ik weer verder.
Op de bon zag ik 12 uur werk, koolstofborstels schoon gemaakt en het corrigeren van de rotorpositie.

Hoewel geen kleinigheidje, was dit in 2.5jaar en 92000 km het eerste bezoekje dat niet gepland stond naar de dealer met deze auto.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:40
BubbaNL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:05:
Twee weken terug kreeg ik ook de melding bij het starten van de auto, i4 edrive 40 uit maart 2023. Na herstart gevolgd door de volgende melding dat ik de auto niet nog een volgende keer gestart zou gaan worden. [Afbeelding]

Ik ben naar de dealer gegaan en heb de auto daar gestopt. Het was geen loze melding, geen enkele mogelijkheid in drive te krijgen nadat ik gestopt was op hun parkeerplaats.

Op de bon zag ik 12 uur werk, koolstofborstels schoon gemaakt en het corrigeren van de rotorpositie.

Hoewel geen kleinigheidje, was dit in 2.5jaar en 92000 km het eerste bezoekje dat niet gepland stond naar de dealer met deze auto.
Dank, nuttige info. Dit dacht ik al is ergens gelezen te hebben maar kon het niet terug vinden. Blijf dit toch wel bijzonder vinden. Als het hele issue schoonmaken is, dan vraag ik mij af waarom dit niet onderdeel van de service interval is? Overigens wordt het met 12 uur werk wel een duur grapje, buiten garantie. Toch die garantie maar is gaan verlengen naar 200k en 5 jaar, of een service abonnement afsluiten als BMW dit onderdeel van de service interval gaat maken….

Ook fijn dat @JayDavid terugkoppeling heeft gegeven!

[ Voor 3% gewijzigd door pieter81! op 17-10-2025 19:56 ]

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:08
BubbaNL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:05:
Twee weken terug kreeg ik ook de melding bij het starten van de auto, i4 edrive 40 uit maart 2023. Na herstart gevolgd door de volgende melding dat ik de auto niet nog een volgende keer gestart zou gaan worden. [Afbeelding]

12 x €120 (?) = €1440. Fors, maar niet meer kosten dan bij bekende problemen bij BMWs van een paar jaar terug (bijvoorbeeld distributieketting oprekken). Niet meer dan de motor aansturing die mijn diesel (nu inruil) dit jaar nog kapot had. Ook een vergelijkbaar bedrag als luchtbalgen achter vervangen wat bij de i4, 5 serie, Volvo V90 station, Audi A8 etc af en toe een keer voorkomt.

Dus als dat de ‘grote’ reparatie waar je bij deze i4 ‘kans’ op maakt ben ik er nog wel gerust op.

Ik heb trouwens deze week een voor mij nieuwe i4 gekocht en mag hem over anderhalve week ophalen. Ik kan niet wachten. Fotootje omdat we daar allemaal graag naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCGJABsUY49nDuWm-C8_QrlLjP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4epYWAxbnh7o3qsWvSSZmwjg.jpg?f=fotoalbum_large

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:22
Gefeliciteerd met je prachtige San Remo groene i4. Kleur blijft fantasisch!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:19:
Andere vraag, mensen ervaring met een anti-reflectie scherm folie?
In mijn vorige auto heb ik dat ook gebruikt en werkt echt heel fijn tegen vingerafdrukken op het scherm.
Ik poets me nu een ongeluk omdat ik echt jeuk krijg van een goor scherm.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijk folie over het scherm van de i4, en zo ja welke dan?

In mijn vorige auto had ik van het merk UpScreen en daar was ik best tevreden over. Maar als er anderen zijn met andere ervaringen vind ik dat wel fijn om mee te krijgen.
Er is genoeg te vinden op Amazon:
https://www.amazon.nl/s?k...BMW+i4+screen+%2Caps%2C89

Maar welke moet je dan keizen, en hoezo zijn sommige 60 euro! en anderen maar 20.

Dit merk had ik voorheen:
https://www.amazon.nl/-/e...ingerprint/dp/B0DP6RXX3K/

Het liefst wil ik dan wel eentje die het gehele scherm in 1x afdekt (dus niet eentje die uit 2 delen bestaat)
Interessant, wist niet dat dit bestond en hoe het helpt tegen vingerafdrukken. De goedkopere zijn een folie en de dure zijn uit glas, maar welke helpen tegen vingerafdrukken?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:26
poing schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Interessant, wist niet dat dit bestond en hoe het helpt tegen vingerafdrukken. De goedkopere zijn een folie en de dure zijn uit glas, maar welke helpen tegen vingerafdrukken?
De matte versies. Dan vallen ze vingerafdrukken in ieder geval veel minder op. Moet je nog steeds poetsen, maar een stuk minder dan op dat glanzende scherm.

*sowieso

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 22:09
Mijn vrouw vroeg me vandaag: moet jij eigenlijk geen winterbanden hebben. Ik rij nu net 1 jaar met de m50 op 19 inch velgen en Michelin Pilot Sport 4 banden.
Vorig jaar, met maar 400 km op de teller, moest ik 's ochtends vroeg naar een afspraak en was er net een laagje sneeuw gevallen en nog niets gestrooid. Ik reed super voorzichtig de straat uit en nam een bocht aan 5 km/u maar stond direct volledig dwars over de baan. Niets geraakt, oef.

Als het sneeuwt blijf ik nu meestal wel thuis maar misschien is het toch aangewezen winterbanden te nemen.

Nu twijfel ik: winterbanden op mijn 19 inch (861M) velgen en steeds wisselen of een aparte set velgen met winterbanden.
Mijn velgen hebben nog geen schade en ik ben altijd bang dat bij het wisselen er altijd wel beschadiging optreedt. Heb het in het verleden ook al gehad op de punten waar ze dan de band er af lepelen.

Ook zou ik de winterwielen hier thuis perfect kunnen stockeren en zelf mijn wielen wisselen.
(al zou ik wel eens moeten kijken wat voor krik er standaard bij de i4 zit en of dat wel handig is).

Het vervelende vind ik dat je anders altijd met die afspraken zit met de bandencentrale en je vaak te lang op winterwielen rijdt terwijl ik mijn zomerbandjes dan altijd mis :-)

Wat doen jullie? Zouden jullie voor winterbanden voor 18 inch gaan of ook gewoon dezelfde 19 inch zet?
Ik zou sowieso voor de aanbevolen merkbanden gaan denk ik. Suggesties?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
ndedecke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:05:
Mijn vrouw vroeg me vandaag: moet jij eigenlijk geen winterbanden hebben. Ik rij nu net 1 jaar met de m50 op 19 inch velgen en Michelin Pilot Sport 4 banden.
Vorig jaar, met maar 400 km op de teller, moest ik 's ochtends vroeg naar een afspraak en was er net een laagje sneeuw gevallen en nog niets gestrooid. Ik reed super voorzichtig de straat uit en nam een bocht aan 5 km/u maar stond direct volledig dwars over de baan. Niets geraakt, oef.

Als het sneeuwt blijf ik nu meestal wel thuis maar misschien is het toch aangewezen winterbanden te nemen.

Nu twijfel ik: winterbanden op mijn 19 inch (861M) velgen en steeds wisselen of een aparte set velgen met winterbanden.
Mijn velgen hebben nog geen schade en ik ben altijd bang dat bij het wisselen er altijd wel beschadiging optreedt. Heb het in het verleden ook al gehad op de punten waar ze dan de band er af lepelen.

Ook zou ik de winterwielen hier thuis perfect kunnen stockeren en zelf mijn wielen wisselen.
(al zou ik wel eens moeten kijken wat voor krik er standaard bij de i4 zit en of dat wel handig is).

Het vervelende vind ik dat je anders altijd met die afspraken zit met de bandencentrale en je vaak te lang op winterwielen rijdt terwijl ik mijn zomerbandjes dan altijd mis :-)

Wat doen jullie? Zouden jullie voor winterbanden voor 18 inch gaan of ook gewoon dezelfde 19 inch zet?
BMW wissel de banden niet, alleen hele sets.
Daarom heb ik gewoon 2 dezelfde sets 19 inch, 1 zomer en 1 winter.
Waarom zou je ze zelf opslaan?

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:33
ASS-Ware schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:27:
[...]

Ik begrijp de opmerking niet van te lang doorrijden op winterbanden en de afspraken problematiek.
Zelf een m50 met 19" 861M waar ik telkens laat wisselen. Mijn afspraak zomer -> winter maak ik meestal begin september, om dan de swap te doen rond 24/11 . Rond eind januari maak ik dan mijn afspraak voor winter-> zomer , ergens dan begin maart.
Gelukkig bij een bandencentrale die een hart voor auto's heeft en uiterst voorzichtig zijn, dus niet zoals de boerkes bij Donckers :-)

Maar goed het is een lease en daar speelt meestal niet het dubbele 'set' idee. Moest ik een wagen privé hebben, dan zou ik mogelijks wel een apparte set hebben, met gewoon winterbanden op en zelf swappen en stockeren ( zoveel plek pakt dat ook niet echt )

grtjs

• DonJunior
ASS-Ware schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:27:
[...]

Weet je dat zeker? Ik bedoel, ik mag de auto binnenkort (mijn afspraak staat al) gewoon naar BMW brengen voor bandenwissel. Lijkt mij niet dat zij dan de auto weg brengen naar een andere partij toch? Dan zou ik hem net zo goed zelf naar die andere partij kunnen rijden?

*sowieso

• pieter81!
ndedecke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:05:

Heb voorheen lease gereden en toen altijd alleen de banden laten wisselen. Voor de i4 nu toch gekozen voor een aparte winterset (BMW 18” met stermarkering). Wisselen is goedkoper en sneller, moet je natuurlijk wel eerst extra velgen aanschaffen.

Ik laat de set bij een lokale garage opslaan, zodat ik snel kan wisselen als het weer omslaat. Zo voorkom je dat je te lang op zomer- of winterbanden rijdt.

Volgende keer zou ik zonder twijfel weer een losse set velgen nemen, al ga ik als deze banden op zijn waarschijnlijk over op all-seasons in de winter en zomerbanden de rest van het jaar. Veel praktischer met het huidige klimaat.

• Franciesco
  • Laatst online: 22:19
Dit laatste, all-season wielset in de winter en zomerbanden wielset de rest van het jaar, onderschrijf ik en doe ik ook voor mijn prive auto. Omdat deze wielset thuis ligt en ik zelf kan wisselen ben ik heel flexibel in wanneer ik dit nodig acht. Wat mij betreft is dat ideaal.

Met mijn lease i4 worden alleen de banden gewisseld (zomer- respectievelijk winterbanden). Omdat dit lease is, heb ik daar geen keuze in...

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:04
ik krijg een bericht in mijn BMW app voor een upgrade van mijn auto naar driving assistent plus, heb ik daar geen extra hardware voor nodig of zit dat allemaal al in de auto, kan overigens nergens vindne wat de upgrade dan gaat kosten

[ Voor 14% gewijzigd door eikrur op 22-10-2025 11:56 ]

• pieter81!
eikrur schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:52:
ik krijg een bericht in mijn BMW app voor een upgrade van mijn auto naar driving assistent plus, heb ik daar geen extra hardware voor nodig of zit dat allemaal al in de auto, kan overigens nergens vindne wat de upgrade dan gaat kosten
Dat ik je begrijp: was het eerst niet beschikbaar om aan te schaffen via de Connected Drive Store en nu wel?
Volgens mij heb je er wel degelijk extra hardware voor nodig (extra cameraatje in de gril onder het BMW logo en vast nog wat zaken).

• Foxhill
@eikrur je hebt drive assistance preparation nodig als optie. Volgens mij valt dat samen met of je de knoppen op het stuur voor adaptieve cruise control hebt. Links, waar je de afstand tot voorganger mee kiest.

De gebruikte i4 die ik gekocht had stond geadverteerd met adaptive. De verkoper had zich erop verkeken. Dus ik kreeg de €575 als korting zodat ik het zelf alsnog digitaal kan aanschaffen.

• ASS-Ware
DonJunior schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Weet je dat zeker? Ik bedoel, ik mag de auto binnenkort (mijn afspraak staat al) gewoon naar BMW brengen voor bandenwissel. Lijkt mij niet dat zij dan de auto weg brengen naar een andere partij toch? Dan zou ik hem net zo goed zelf naar die andere partij kunnen rijden?
Ik rijd al heel wat jaren BMW en weet niet beter dan dat ze geen banden wisselen, maar wellicht komt dat nog uit de tijd dat ze alleen maar runflats aanboden en die heeft de i4 niet.

• eikrur
pieter81! schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Dat ik je begrijp: was het eerst niet beschikbaar om aan te schaffen via de Connected Drive Store en nu wel?
Volgens mij heb je er wel degelijk extra hardware voor nodig (extra cameraatje in de gril onder het BMW logo en vast nog wat zaken).
Ik heb nu Driver Assist , dwz cc die zelf de afstand houdt tot de voorganger, in mijn privé BMW heb ik daar nog bij dat de auto ook zichzelf tussen de lijnen houdt, dat is volgens mij Plus of Pro, ik zou dat ook heel graag willen in mijn i4, kan deze upgrade zonder extra hardware is mijn vraag.

• eikrur
eikrur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Ik heb nu Driver Assist , dwz cc die zelf de afstand houdt tot de voorganger, in mijn privé BMW heb ik daar nog bij dat de auto ook zichzelf tussen de lijnen houdt, dat is volgens mij Plus of Pro, ik zou dat ook heel graag willen in mijn i4, kan deze upgrade zonder extra hardware is mijn vraag.
Ik ben er al uit, ik heb nu DA plus, ik zou graag willen upgraden naar DA Pro, dat is echter zonder hardware upgrade niet mogelijk.

• Foxhill
eikrur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Ik ben er al uit, ik heb nu DA plus, ik zou graag willen upgraden naar DA Pro, dat is echter zonder hardware upgrade niet mogelijk.
Ik ben wel heel benieuwd welke hardware upgrade dan misschien wel kan. Heb je daar iets van gezien, of zelfs kosten van gezien?

• DonJunior
Foxhill schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd welke hardware upgrade dan misschien wel kan. Heb je daar iets van gezien, of zelfs kosten van gezien?
Ik gok op camera(s) achter de voorruitspiegel.

*sowieso

• eikrur
Foxhill schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Nieuwe ACC sensors incl ECU, nieuwe radar sensors en formeel ook een nieuw stuur met een andere knoppen samenstelling en ingebouwde led lichten die aan geven wanneer je het stuur weer moet vastpakken
op een Engels Forum las ik dat er in de UK nog geen bedrijven zijn die dit doen, kortom, in theorie mogelijk, in de praktijk waarschijnlijk veel duurder dan inruilen voor een i4 met ACC pro ;)

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:43
eikrur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Nieuwe ACC sensors incl ECU, nieuwe radar sensors en formeel ook een nieuw stuur met een andere knoppen samenstelling en ingebouwde led lichten die aan geven wanneer je het stuur weer moet vastpakken
op een Engels Forum las ik dat er in de UK nog geen bedrijven zijn die dit doen, kortom, in theorie mogelijk, in de praktijk waarschijnlijk veel duurder dan inruilen voor een i4 met ACC pro ;)
Dit is volgens mij een dermate grote wijziging dat je beter een andere i4 kan kopen :X

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:50
Van Ekris kreeg ik een aanbod voor "BMW Service Inclusive" 4 jaar voor €399. Is het de moeite waard?

Dit is mij eerste EV en ik kan niet inschatten wat de onderhoudskosten zouden zijn in de eerste 4 jaar. Kan me iemand een advies geven?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Wenzel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:19:
Van Ekris kreeg ik een aanbod voor "BMW Service Inclusive" 4 jaar voor €399. Is het de moeite waard?

Dit is mij eerste EV en ik kan niet inschatten wat de onderhoudskosten zouden zijn in de eerste 4 jaar. Kan me iemand een advies geven?
Mijn M50 rij ik nu bijna 4 jaar. Heeft tot heden 1 geplande onderhoudsbeurt gehad (2 jaar oud), en de volgende moet bij 4 jaar oud. Als je die tweede beurt binnen de 4 jaar gepland krijgt kan het wel uit denk ik.

Was hebben ze gedaan bij 2 jaar: BMW Serv.STD, BMW Voert.Check, Carrosserie Batterij, Interieur Int luchtfilter, Remmen Remvloeistof, Ruitenspr.bijvullen

Na 3 jaar moest het alarm gekeurd worden, maar vraag me af of dit bij service inclusive valt. Ook ging na 3 jaar het laadklepje niet meer open, maar dat was (uiteraard) garantie. Daarnaast nog een rits zomer/winterbandenwissels, maar denk dat dat ook niet service inclusive is.

[ Voor 29% gewijzigd door wimpie op 23-10-2025 19:40 ]

Divide and conquer.

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:50
@wimpie Bedankt voor je reactie. Het aanbod is tot 31 dec, kan ik nog even nadenken.

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-11 23:53
JayDavid schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Update:
Vanmorgen mijn auto na 2 weken weer teruggekregen. Uiteindelijk bleek er een defect in de Combined Charging Unit (CCU). Deze hebben ze vervangen en het probleem moet daarmee verholpen zijn.
Fijn dat hij zo snel weer terug is. Hopelijk blijft het probleem nu weg. Die van mij staat er nog steeds, nu net 4 weken..

• Mcie
  • Laatst online: 19:57
Ik heb vanaf vandaag continu de melding dat het klepje van de laadpoort open staat.

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:36
Mcie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:51:
Ik heb vanaf vandaag continu de melding dat het klepje van de laadpoort open staat.
Doe het dan dicht!

:+

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 20:56
Hallo allemaal, ik heb een (vast heel domme) vraag. Ik kijk naar een bmw i4 als volgende auto. Een functie die op mijn huidige 330i zit is driving assist pro, dus zelfsturende auto, en dat wil ik perse op mn volgende bmw hebben. Alleen op geen enkele i4 zit het knopje met het symbool (linkerkant stuur middenonder) met het stuur tussen 2 lijntjes. Betekent dit dat geen enkele i4 die optie heeft, of zit de activatie ervan ergens in de boordcomputer? Ik wil het graag adhv de advertentie uitsluiten voordat ik überhaupt bij een auto ga kijken. Weet iemand of dat op die manier te achterhalen is? Dank alvast!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Algje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:49:
Hallo allemaal, ik heb een (vast heel domme) vraag. Ik kijk naar een bmw i4 als volgende auto. Een functie die op mijn huidige 330i zit is driving assist pro, dus zelfsturende auto, en dat wil ik perse op mn volgende bmw hebben. Alleen op geen enkele i4 zit het knopje met het symbool (linkerkant stuur middenonder) met het stuur tussen 2 lijntjes. Betekent dit dat geen enkele i4 die optie heeft, of zit de activatie ervan ergens in de boordcomputer? Ik wil het graag adhv de advertentie uitsluiten voordat ik überhaupt bij een auto ga kijken. Weet iemand of dat op die manier te achterhalen is? Dank alvast!
Deze optie is gewoon mogelijk op de i4

• pieter81!
Zeker mogelijk, maar niet zonder extra hardware. Heb je inderdaad de knoppen met de twee lijntjes nodig. Als je de knoppen niet kunt zien op de foto’s is een cameraatje op het front (onder het bmw logo, in de grill) ook een goede indicatie. Die i4’s zijn zeker wel tweedehands te krijgen hoor!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Makkelijker om naar de radar sensor te kijken, je moet de grote radar sensor hebben en dan zit er Driving assistant pro op.
Als je naar tweede hands kijkt hoef je niet niet naar de 2de helft van 2022 tot begin 2023 te zoeken toen was hij alleen op de M50 leverbaar. (of gewoon voor een M50 kijken kan ook natuurlijk)

Pre-LCI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySu1JsFkghGZ16Hh4Gq8JbLd1Yw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nI1YTeOyLvYvHRPdEYN5plBk.png?f=fotoalbum_medium

LCI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swCP5j3IXvyRe8Zme_8rfuObFmU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6c7Las94Y1VR0jOqQh7Qbol.jpg?f=fotoalbum_medium

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:25
Heeft iemand een goede magsafe houder voor de roosters in de BMW gevonden? De stuur stukjes in de rooster zitten wat dieper waardoor velen roosterhouders niet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Vquds9kipBoubWxAY2AMveeGgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7XHUC3hZXlqrH4WYpYdPjJMG.png?f=user_large

• eikrur
Ik denk dat ik snap wat je bedoeld, bij de oudere BMW's heb je inderdaad de twee lijntjes, bij nieuwere BMW is dar vervangen door de knop "mode" naast de ACC activatie, daarmee kan je kiezen of je lane assist aan wil zetten of niet.

• ASS-Ware
Clinternet schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:20:
Heeft iemand een goede magsafe houder voor de roosters in de BMW gevonden? De stuur stukjes in de rooster zitten wat dieper waardoor velen roosterhouders niet werken.

[Afbeelding]
Blader even terug in dit topic, daar staat een mooie.

• rolelael
eikrur schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld, bij de oudere BMW's heb je inderdaad de twee lijntjes, bij nieuwere BMW is dar vervangen door de knop "mode" naast de ACC activatie, daarmee kan je kiezen of je lane assist aan wil zetten of niet.
of je smijt het VIN nummer in een bmw checker zoals mdecoder.com en dan zie je mooi alle opties die de wagen heeft oa ook :

S534 Automatic air conditioning
S548 Kilometre speedo
S5AC High-beam assistant
S5AQ Active guard plus
S5AU Driving assistant professional
S5AZ BMW Laserlicht
S5DA Passenger airbag deactivation
S5DN Parking assistance system Plus

Zelf dmw van een advertentie kan je toch even de VIN vragen ( is ook geen geheim ) zodat je de opties kan checken

Net gekeken en je ziet t wel a h stuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJXfxnA1__YSE3YGzU9Lr73OM2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjCmHYMp1yYunpRHDGTdnxDY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door rolelael op 28-10-2025 15:29 ]

• Clinternet
Dat stuur mag eens gereinigd worden 8)7 dat blinkt sterker dan een spiegel van vet!
rolelael schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

of je smijt het VIN nummer in een bmw checker zoals mdecoder.com en dan zie je mooi alle opties die de wagen heeft oa ook :

S534 Automatic air conditioning
S548 Kilometre speedo
S5AC High-beam assistant
S5AQ Active guard plus
S5AU Driving assistant professional
S5AZ BMW Laserlicht
S5DA Passenger airbag deactivation
S5DN Parking assistance system Plus

Zelf dmw van een advertentie kan je toch even de VIN vragen ( is ook geen geheim ) zodat je de opties kan checken

Net gekeken en je ziet t wel a h stuur

[Afbeelding]

• rolelael
Klopt en dat gaat nu dit weekend gebeuren ook
Niet oordelen, de buitenkant is spic en span en detail ik met de nodigste zorgen!!!

Voor een wagen van bijna 4 jaar oud , mag menig ander er eens naast komen staan trouwens :-)

Voor diegene die me kennen ( ook v mijn facebook page : bmw i4m50/m60 fanclub nl/be ) weten wel beter.

[ Voor 43% gewijzigd door rolelael op 28-10-2025 17:37 ]

• DonJunior
nieuws: Microsoft Azure heeft storing waardoor onder meer NS-app niet laadt -...

Zou dit de oorzaak zijn dat de BMW app niet meer update? Krijg sinds vanmiddag half 4 niets meer binnen (en kan ook niets meer naar de auto sturen)

*sowieso

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-11 20:21
DonJunior schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:28:
nieuws: Microsoft Azure heeft storing waardoor onder meer NS-app niet laadt -...

Zou dit de oorzaak zijn dat de BMW app niet meer update? Krijg sinds vanmiddag half 4 niets meer binnen (en kan ook niets meer naar de auto sturen)
storing is ongeveer een uur geleden opgelost....

• Foxhill
Gister mijn i4 opgehaald. Heb nog geen tijd gehad om er een leuke weg mee te rijden. Maar tjonge wat rijdt dat lekker.

Ik mis een paar opties uit vorige auto’s. Met name comfort access en een dakraam. Maar ik ben gevallen voor de kleur en het M pakket. En daar heb ik geen spijt van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgNyeCoLRAU1Y98Ol-p-5jnKZRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFVvIkuEWpFUFYdChEpuJ0rX.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJunior
kingmenno schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

storing is ongeveer een uur geleden opgelost....
Mooi dat het is opgelost, maar de vraag was of dat dit de oorzaak zou kunnen zijn geweest.
Weet iemand of BMW de backend op Azure heeft draaien?

Daar afgelopen week AWS eruit lag en je toen zag dat heel veel apps en services down waren. Nu een identiek bericht over Azure en vervolgens reageert de BMW app niet meer. Gewoon interessant om te weten.

*sowieso

• DonJunior
Foxhill schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:13:
Gister mijn i4 opgehaald. Heb nog geen tijd gehad om er een leuke weg mee te rijden. Maar tjonge wat rijdt dat lekker.

Ik mis een paar opties uit vorige auto’s. Met name comfort access en een dakraam. Maar ik ben gevallen voor de kleur en het M pakket. En daar heb ik geen spijt van.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, inderdaad een mooie uitvoering hoor. Geniet er van!

*sowieso

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 22:58
DonJunior schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Mooi dat het is opgelost, maar de vraag was of dat dit de oorzaak zou kunnen zijn geweest.
Weet iemand of BMW de backend op Azure heeft draaien?

Daar afgelopen week AWS eruit lag en je toen zag dat heel veel apps en services down waren. Nu een identiek bericht over Azure en vervolgens reageert de BMW app niet meer. Gewoon interessant om te weten.
Dat ws niet moeilijk te vinden :-), eerste hit op google met mybmw en Azure :

https://www.microsoft.com...ory/18757-bmw-group-azure

[ Voor 3% gewijzigd door mash_man02 op 30-10-2025 07:58 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:50
Beste mede i4 fans,
Ik weet dat er in verleden al wat reacties en opmerkingen zijn geweest over het herprogrammeren maar had graag eens eerst alles duidelijk gehad.
Ik ben geïnteresseerd in het ontsluiten van bepaalde softwarematige functies (codering) of zelfs een lichte optimalisatie (herprogrammering) via de OBD-poort. Voordat ik actie onderneem, heb ik een reeks cruciale vragen over de benodigde apparatuur en de mogelijke gevolgen. Zeker sinds ik op Facebook zag dat je ook kan programmeren dat de auto zelf van rijvak verandert!

Ik hoor graag iets over de volgende punten:

1. Benodigde Hardware en Software
* Welke OBD-dongle/interface wordt aangeraden voor de BMW i4? Is een standaard OBD-scanner voldoende, of is een gespecialiseerde ENET-adapter of een vergelijkbare oplossing noodzakelijk voor het veilig herschrijven/coderen?
* Welke software/app wordt in de praktijk gebruikt voor coderingen op de i4? Denk hierbij aan populaire apps zoals BimmerCode of professionele software als E-Sys of ISTA. Wat zijn de voor- en nadelen van deze opties specifiek voor het EV-platform?

2. Mogelijkheden en Risico's
* Welke specifieke functies kunnen veilig worden gecodeerd of aangepast op de i4 (bijvoorbeeld Video in Motion, deactivering van Start/Stop-geluiden, aanpassingen aan verlichting, etc.)?
* Welke risico's zijn verbonden aan het (her)programmeren van EV-componenten, zoals de batterijmanagementsystemen (BMS) of de aandrijflijn?

3. Garantie en Detectie
* Heeft het coderen van functies invloed op de fabrieksgarantie van de wagen? En specifiek op de garantie van de hoogspanningsbatterij?
* Kan de dealer tijdens een standaard onderhoudsbeurt of diagnose het logboek in de ECU's uitlezen en zien dat er niet-standaard coderingen zijn uitgevoerd? Wordt hier in de praktijk vaak een opmerking over gemaakt?
* Wat gebeurt er met de coderingen wanneer de BMW i4 een officiële software-update (SOTA of via de dealer) ontvangt? Worden deze coderingen dan ongedaan gemaakt/overschreven (wat het geval is bij oudere modellen), en zijn de wijzigingen dan permanent opgeslagen in de logboeken?

Alvast hartelijk dank voor jullie expertise en inzichten!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:53
Mcie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:51:
Bekend probleem bij de i4 en wordt onder garantie verholpen.

there's no tweak without the tweaker

• Foxhill
Misschien stomme vraag. Maar hoe spoel je snel iets door bij de native Spotify app. Dus je start een podcast, en wilt 15sec skippen ivm reclame. Ik heb alleen gevonden de voortgang-balk te verschuiven, maar dat is te onnauwkeurig.

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-11 14:12
Ik vraag mij af wie er niet 100% tevreden is over de i4 en overweegt om over te stappen naar een andere model/merk.
Na 2 jaar is mijn mening verdeeld. Toffe bak zondermeer maar bepaalde zaken storen mij en twijfel ik of ik bij BMW blijf. De grootste ergernissen zijn het wobbelig stuurgevoel (gekend probleem), de interieurkraakjes (gekend probleem en reeds binnengeweest voor herstel zonder 100% succes) en de ondermaatse voorverlichting (heb standaard verlichting), te donkdere linkerspiegel.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik comfortabeler en meer relaxed reed in mijn vorig voertuig (Audi A5), en dit voornamelijk op de autosnelwegen.
Audi A6 e-tron avant is zeker een kandidaat als volgend voertuig.

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-11 23:53
RobertMaes schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

Fijn dat hij zo snel weer terug is. Hopelijk blijft het probleem nu weg. Die van mij staat er nog steeds, nu net 4 weken..
Na ruim 5 weken gisteren de wagen teruggekregen.
Ze hebben uiteindelijk niks vervangen / gerepareerd. De wagen is kort na binnenkomst volledig gereset, waarna de melding is verdwenen. In de 5 weken daarna hebben ze samen met BMW Duitsland dagelijks met de auto gereden en uitgelezen. Ze krijgen het probleem niet gereproduceerd en de wagen is gisteren uiteindelijk vrijgegeven door BMW.

Ik mag het nu weer gaan proberen. Hopelijk sta ik binnenkort niet weer langs de weg...

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:26

TLa

papabeer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:45:
Ik vraag mij af wie er niet 100% tevreden is over de i4 en overweegt om over te stappen naar een andere model/merk.
Na 2 jaar is mijn mening verdeeld. Toffe bak zondermeer maar bepaalde zaken storen mij en twijfel ik of ik bij BMW blijf. De grootste ergernissen zijn het wobbelig stuurgevoel (gekend probleem), de interieurkraakjes (gekend probleem en reeds binnengeweest voor herstel zonder 100% succes) en de ondermaatse voorverlichting (heb standaard verlichting), te donkdere linkerspiegel.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik comfortabeler en meer relaxed reed in mijn vorig voertuig (Audi A5), en dit voornamelijk op de autosnelwegen.
Audi A6 e-tron avant is zeker een kandidaat als volgend voertuig.
Ik ben toch best tevreden (al had ik er wel iets meer van verwacht)
Wobbelige stuurgevoel, kraakjes en linker spiegel heb ik niet. De ondermaatse verlichting herken ik wel (de Skoda had standaard matrix LED, dat was pas verlichting)
Wat ik wel heb: dat gewicht. Ik heb niet de indruk dat de i4 sneller de bocht door kan dan de Superb (die groter was en 800kg lichter). Uiteindelijk is hij gewoon wat duur (waardoor de betere verlichting en andere opties niet mogelijk waren binnen mijn budget)

Ik had verwacht dat de i4 de beste auto zijn die ooit gehad had, maar de Octavia RS (die ik 3 auto's terug had) blijft nog steeds mijn favoriet. Als Skoda nu binnen 2 jaar terug een Octavia RS maakt maar dan als EV, zou die bovenaan mijn lijstje staan.

Ik ben echter helemaal niet ontevreden van mijn keuze. Het moest een EV worden (harde eis van de baas) en dan is de i4 echt de enige auto (al de rest zijn van opgehoogd hokken voor senioren :+ ). Het was deze of de ID7 (met de kleine batterij; trager en hoger verbruik, ruimte niet echt nodig)

Volgend jaar is er misschien nog de CLA Break of de i3 Neue Klasse of de elektrische A4. Ik mag nog een paar jaar met de i4, een straf is dat zeker niet.

• eikrur
Foxhill schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:32:
Misschien stomme vraag. Maar hoe spoel je snel iets door bij de native Spotify app. Dus je start een podcast, en wilt 15sec skippen ivm reclame. Ik heb alleen gevonden de voortgang-balk te verschuiven, maar dat is te onnauwkeurig.
Daarom (en voor nog een rijtjje andere redenen) ben ik toch maar weer over gestapt op Carplay, icm met apple kaarten ook volledig geïntegreerd in alle BMW schermen

• Pol2065
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-11 18:14
Na lang wikken en wegen heb ik onderstaand vandaag besteld;
Een i4 M60

S03FT 19 inch LM M dubbelspaak (styling 861 M) in Bi-color Jet Black uni
FVATQ Merino Tartufo
S04MC M Interieurlijsten Cabon fibre
PIR94 BMW Individual Dark Emerald metallic
S0248 Stuurwielrand verwarmd
S0338 M-Sportpakket Pro
S03M2 M Sportremsysteem Rot
S03MF M Koplampen Shadow Line
S04GQ Veiligheidsgordels voorzien van M striping
S0403 Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
S0491 In de breedte verstelbare rugleuning
S04A2 Glasapplicatie voor interieurelementen
S04HA Verwarmde stoelen voor en achter
S04NW Dashboard uitgevoerd in Sensatec
S0552 Adaptieve LED koplampen en Laser achterlichten.
S05AC High-beam assistent
S0688 HIFI System Harman Kardon
S07A2 Innovation Pack
S05AU Driving Assistant Professional
S05DN Parking Assistant Plus
S06U3 BMW Live Cockpit Professional
S07LG Comfort Pack
S0322 Comfort Access
S0488 Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier
S06NX Draadloos oplaadstation
S08TR AG-Intern
S08WN AG-Intern
S0ZUX NOG BESPREKEN BSI ?????????????????

Mijn vraag is wat S0ZUX NOG BESPREKEN BSI betekend?

Alvast bedankt voor jullie reacties

• ASS-Ware
Dat draadloos oplaadstation is het crematiekastje?

• DonJunior
ASS-Ware schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:42:
Dat draadloos oplaadstation is het crematiekastje?
"Joh wat leuk, gefeliciteerd met je auto... "

Maar nee, vandaag in "lekker lomp met ASS-Ware" :X

*sowieso

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Pol2065 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:14:
Na lang wikken en wegen heb ik onderstaand vandaag besteld;
Een i4 M60

S03FT 19 inch LM M dubbelspaak (styling 861 M) in Bi-color Jet Black uni
FVATQ Merino Tartufo
S04MC M Interieurlijsten Cabon fibre
PIR94 BMW Individual Dark Emerald metallic
S0248 Stuurwielrand verwarmd
S0338 M-Sportpakket Pro
S03M2 M Sportremsysteem Rot
S03MF M Koplampen Shadow Line
S04GQ Veiligheidsgordels voorzien van M striping
S0403 Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
S0491 In de breedte verstelbare rugleuning
S04A2 Glasapplicatie voor interieurelementen
S04HA Verwarmde stoelen voor en achter
S04NW Dashboard uitgevoerd in Sensatec
S0552 Adaptieve LED koplampen en Laser achterlichten.
S05AC High-beam assistent
S0688 HIFI System Harman Kardon
S07A2 Innovation Pack
S05AU Driving Assistant Professional
S05DN Parking Assistant Plus
S06U3 BMW Live Cockpit Professional
S07LG Comfort Pack
S0322 Comfort Access
S0488 Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder en passagier
S06NX Draadloos oplaadstation
S08TR AG-Intern
S08WN AG-Intern
S0ZUX NOG BESPREKEN BSI ?????????????????

Mijn vraag is wat S0ZUX NOG BESPREKEN BSI betekend?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen. Ik heb toevallig hetzelfde in bestelling staan. M60 Dark Emerald met tartufo interieur. Verder ook full-options, behalve de trekhaak.
BSI zal BMW Service Inclusive zijn, heb het er wel bij, maar echt nodig is het niet met weinig EV onderhoud.

Bereid je wel voor op de levertijd, ik heb hem eind juni besteld, en wordt eind deze maand pas geleverd (met een beetje geluk). Vertraging zit hem voornamelijk in de kleurkeuze, en de actie op individual kleuren. Hierdoor een stuk drukker qua special request kleuren…

[ Voor 6% gewijzigd door man-o-script op 01-11-2025 19:59 ]

//

• eikrur
!

[ Voor 107% gewijzigd door eikrur op 02-11-2025 09:46 ]

• ASS-Ware
DonJunior schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:52:
[...]

"Joh wat leuk, gefeliciteerd met je auto... "

Maar nee, vandaag in "lekker lomp met ASS-Ware" :X
Joh, wat leuk, gefeliciteerd met je crematiekastje.

Zo beter?
Jees wat worden we met zijn allen gevoelig zeg.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:29
ASS-Ware schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:24:
[...]

Joh, wat leuk, gefeliciteerd met je crematiekastje.

Zo beter?
Jees wat worden we met zijn allen gevoelig zeg.
Allemaal een kwestie van hoe je het verwoord ... : Wat een mooie wagen, ga je plezier van hebben, enige wat ik niet meer zou bestellen is het draadloze oplaadvak gelet op de warmteproductie en dat je het jammer genoeg niet kan uitschakelen... Zo kan je het ook zeggen ;)

• man-o-script
En dan nog, je krijgt het er (verplicht) “gratis” bij in het samengestelde Comfort Pack met Comfort Access en lendensteun. Dus weinig te kiezen wat dat betreft.
Met Bimmercode kun je het ook uitzetten naar wens.

//

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:27
Gisteren mijn aliexpress boomerang geplakt.
Vind het wel een leuke toevoeging, het M Pro pakket kon ik niet nemen dus dan maar op deze manier gedaan. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zPzlhQevLm6gQHTfYBBWtl5odo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwcaoPUi1HqvTfZPPCGDnV2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pGgE3QhvutMy_gaxLmIW3GOJ-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TS3UsBf081FQbaOCXq9qfPuG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIj9xtmECtMemSSilTaIBW6tzEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9RqO0cBK1h5xFj4p6H75n5X.jpg?f=fotoalbum_large

• Foxhill
Over het crematie kastje. Heeft iemand ervaring met een MagSafe of vergelijkbaars erin leggen? Gaat dat beter? Als in sneller met minder warmte?

• man-o-script
Foxhill schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:22:
Over het crematie kastje. Heeft iemand ervaring met een MagSafe of vergelijkbaars erin leggen? Gaat dat beter? Als in sneller met minder warmte?
Volgens mij komt de warmteontwikkeling voornamelijk door de afstand tussen Qi lader en de telefoon. Met een dik camera-eiland is dat niet optimaal. Wellicht dat het met een magsafe hoesje (met magneten erin) wat efficiënter werkt, maar nooit geprobeerd, want gebruik nooit hoesjes…

//

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
Foxhill schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:22:
Ik heb een houder geprint met daarin een MagSafe.
Om een beetje fatsoenlijk te kunnen laden heb je een USB-C charger nodig in de sigaretten aansteker.
De standaard USB heeft te weinig ampère voor fast charging.
https://www.thingiverse.com/thing:6024509

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjcVqmJFJskofv6ZLYU56PuVlkA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3RpQw9mkBYCHBxKB4PPOy3qQ.png?f=user_large

• fliepiefloep
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:49
papabeer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:45:
Het is geen hele eerlijke vergelijking want op de ID.7 had ik alle rijhulpsystemen maar een i4 zonder de 750 euro kostende ACC uitbreiding is toch een domper. Ik ben gaan verwachten dat de auto automatisch remt als mijn voorganger vertraagt en dat is even aanpassen wanneer dat niet meer werkt.
Het kopen voor de relatief korte tijd dat ik deze wagen te leen heb vind ik wat overdreven.
Ik moet wel zeggen dat ik quasi enkel filerijd en dus ACC zowat altijd heb actief staan. Sommigen gebruiken dit nooit of amper.

[ Voor 18% gewijzigd door fliepiefloep op 03-11-2025 12:01 ]

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:05
fliepiefloep schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:57:
[...]

Ik ben gaan verwachten dat de auto automatisch remt als mijn voorganger vertraagt
Dat doet de wagen als je in "Adaptive" mode rijdt (en je CC niet aanstaat..).

Ik vind dat prima, 899€ gespaard.

• pieter81!
@Scientific: ik heb destijds EUR 575,- afgetikt voor de ACC, wellicht verschil tussen Nederland en Belgie?

Terug naar de vraag van @papabeer over het al dan niet tevreden zijn met de i4:

Bijna twee jaar geleden heel bewust de i4 gekocht.
Is het een perfecte auto? Nee, maar benadert voor mij wel perfectie.
Voelt als een 'echte' auto, snel, comfortabel en voor mij praktisch genoeg met 2 kinderen. Daarnaast een auto waarvan ik verwacht dat die mooi 'oud' gaat worden.

Zou ik de i4 vandaag de dag weer kiezen? Waarschijnlijk wel, misschien dat ik nog de A6 zou bekijken (al vind ik die niet echt lekker op het netvlies liggen).
Of eventueel een i5, maar dat is het dan ook.

Zullen er auto's zijn die als je het heel objectief bekijkt beter doen? Vast.. Ik lees hier soms vergelijkingen met auto's die ik nooit zou overwegen om 70k+ op stuk te slaan. Gaat echt om het totaal plaatje voor mij.

No offence, maar leaserijders maken een andere afweging. Dan wil je een auto, ga je wikken en wegen om de auto te laten passen in je leasebudget met een nog acceptabele bijtelling,
Je kan het de i4 moeilijk kwalijk nemen, dat de verlichting tegenvalt tov je vorige lease auto (die in een prijscategorie lager zat waardoor je de matrix optie wel kon aankruisen om binnnen je budget te blijven).

Om maar een voorbeeld te noemen. Paar jaar rijden, en je gaat weer door naar de volgende en dan maak je de afweging opnieuw.

Tot op zeker hoogte doe je dat als je de auto zelf koopt ook, maar de afweging gaat dan wel degelijk anders en op hele andere parameters.

[ Voor 6% gewijzigd door pieter81! op 03-11-2025 13:36 ]

• ASS-Ware
Scientific schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:14:
[...]

Dat doet de wagen als je in "Adaptive" mode rijdt (en je CC niet aanstaat..).

Ik vind dat prima, 899€ gespaard.
Ik mis vast iets, maar als je CC uit staat, dan vertraagt je auto toch juist niet als de auto voor je langzamer gaat rijden?

• Quiller
@pieter81! Helemaal met je eens... Ik heb hem ook zelf gekocht en ervaar het dus ook zo.

• Clinternet
Snap dat gezever ook niet over lampen... is dat wat je wagen van A naar B brengt? Lampen?
Dat is een leuke Extra niet meer niet minder. Zeuren kunnen we idd allemaal.

I4 is een prima wagen, overigens mijn 2de al (lease) eerst een 35 nu een 40.
pieter81! schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:24:
@Scientific: ik heb destijds EUR 575,- afgetikt voor de ACC, wellicht verschil tussen Nederland en Belgie?

Terug naar de vraag van @papabeer over het al dan niet tevreden zijn met de i4:

Bijna twee jaar geleden heel bewust de i4 gekocht.
Is het een perfecte auto? Nee, maar benadert voor mij wel perfectie.
Voelt als een 'echte' auto, snel, comfortabel en voor mij praktisch genoeg met 2 kinderen. Daarnaast een auto waarvan ik verwacht dat die mooi 'oud' gaat worden.

Zou ik de i4 vandaag de dag weer kiezen? Waarschijnlijk wel, misschien dat ik nog de A6 zou bekijken (al vind ik die niet echt lekker op het netvlies liggen).
Of eventueel een i5, maar dat is het dan ook.

Zullen er auto's zijn die als je het heel objectief bekijkt beter doen? Vast.. Ik lees hier soms vergelijkingen met auto's die ik nooit zou overwegen om 70k+ op stuk te slaan. Gaat echt om het totaal plaatje voor mij.

No offence, maar leaserijders maken een andere afweging. Dan wil je een auto, ga je wikken en wegen om de auto te laten passen in je leasebudget met een nog acceptabele bijtelling,
Je kan het de i4 moeilijk kwalijk nemen, dat de verlichting tegenvalt tov je vorige lease auto (die in een prijscategorie lager zat waardoor je de matrix optie wel kon aankruisen om binnnen je budget te blijven).

Om maar een voorbeeld te noemen. Paar jaar rijden, en je gaat weer door naar de volgende en dan maak je de afweging opnieuw.

Tot op zeker hoogte doe je dat als je de auto zelf koopt ook, maar de afweging gaat dan wel degelijk anders en op hele andere parameters.

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-11 20:21
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:36:
[...]

Ik mis vast iets, maar als je CC uit staat, dan vertraagt je auto toch juist niet als de auto voor je langzamer gaat rijden?
nee met CC UIT, en de auto in "adaptive" (een regeneratie modus) remt deze automatisch af op je voorganger, maar ook op een bocht, of t-splitsing, rotonde etc.... het is wennen, maar is erg fijn....

• ASS-Ware
kingmenno schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:58:
[...]

nee met CC UIT, en de auto in "adaptive" (een regeneratie modus) remt deze automatisch af op je voorganger, maar ook op een bocht, of t-splitsing, rotonde etc.... het is wennen, maar is erg fijn....
Oh, dat wist ik niet, ga ik es proberen.

• Scientific
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:36:
[...]

Jawel, als je in adaptive mode rijdt, en je lost het "gas", gaat de auto remmen (of niet) in functie van de voorganger.

• DonJunior
Clinternet schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:41:
Snap dat gezever ook niet over lampen... is dat wat je wagen van A naar B brengt? Lampen?
Dat is een leuke Extra niet meer niet minder. Zeuren kunnen we idd allemaal.

I4 is een prima wagen, overigens mijn 2de al (lease) eerst een 35 nu een 40.

[...]
Dus...

..iemand constateert dat de lampen van zijn i4 minder zijn dan van zijn vorige auto en dan is het meteen zeuren?
Ik moet je bekennen dat ik exact hetzelfde ervaar namelijk.
Ondanks dat ik de verlichting upgrade heb met adaptieve LED verlichting en laser lichten achter zag ik 's avonds over de donkere N-wegen in mijn vorige auto echt beter. Daarnaast kreeg ik nooit lichtsignalen als ik het adaptiev grootlicht aan had. Dat heb ik met deze i4 al 2x gehad dus ik gebruik het nog maar minimaal.

Rijdt de auto daar slechter om? Nee zeker niet! Ik ben onwijs blij met de i4 en geniet er elke dag bijzonder veel van.
Maar het lijkt mij persoonlijk een legitiem minpunt van deze auto. Daar is niks zeuren aan.

*sowieso

• Scientific
pieter81! schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:24:
Ik weet niet wat ACC in België kostte toen ik de wagen kocht (besteld in oktober 2022), maar nu is het 899€

• mash_man02
fliepiefloep schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:57:
[...]

Het is geen hele eerlijke vergelijking want op de ID.7 had ik alle rijhulpsystemen maar een i4 zonder de 750 euro kostende ACC uitbreiding is toch een domper. Ik ben gaan verwachten dat de auto automatisch remt als mijn voorganger vertraagt en dat is even aanpassen wanneer dat niet meer werkt.
Het kopen voor de relatief korte tijd dat ik deze wagen te leen heb vind ik wat overdreven.
Ik moet wel zeggen dat ik quasi enkel filerijd en dus ACC zowat altijd heb actief staan. Sommigen gebruiken dit nooit of amper.
Het is een lastige vergelijking, voor mij was het en domper dat de ID7 trommelremmen gebruikt op de achter as zelfs op de GTX.

• mash_man02
Scientific schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:52:
[...]

Jawel, als je in adaptive mode rijdt, en je lost het "gas", gaat de auto remmen (of niet) in functie van de voorganger.
Dat klopt volgens mij maar wat zou dan het verschil zijn tussen ACC en geen ACC, remmen tot volledige stilstand ?

• samb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:13
mash_man02 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:59:
[...]
Dat klopt volgens mij maar wat zou dan het verschil zijn tussen ACC en geen ACC, remmen tot volledige stilstand ?
Inderdaad niet remmen tot stilstand, maar ook enkel zo hard remmen dan dat het regeneratief kan. In deze modus gaan de schijfremmen niet gebruikt worden (tenzij je zelf remt uiteraard).

Bij een rustige rijstijl voelt het aan als ACC, vergeet je soms bijna om zelf te remmen als je bij een rood licht komt.

• ASS-Ware
Scientific schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:52:
[...]

Ik heb het net getest, maar ik vind het nix.
Ik laat lekker de ACC aan staan.

• TLa

TLa

Inderdaad een enorm verschil tussen leasen en kopen. Als je zoiets duur koopt, ben je meer geneigd om positief te zijn (natuurlijk menselijk gedrag), als het een leasewagen is, zeker als de baas (een deel) betaald, ben je al makkelijker kritisch.

Ook heb je andere prioriteiten. Zelf zou ik nooit een i4, een EV, 'premium' of nieuw kopen met mijn eigen geld. Dan zou er een mooie 2dehands diesel komen, met de kop eraf (een mooie Skoda of zo)

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-11 14:49
Een diesel? Waarom een diesel? Zoveel wegenbelasting dat je daarvoor moet betalen. Ik heb wel gewoon een i4 gekocht 2.5 jaar geleden. En ik ben er echt zeer content over en zou geen benzine of diesel meer willen. Het rijdt toch gewoon fantastisch en ik heb zonnepanelen en kan thuis laden. Echt geweldig.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qvX0BjnZ/20250719-142145.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door GeorgeBfast op 03-11-2025 19:25 ]

• pieter81!
GeorgeBfast schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:22:
Een diesel? Waarom een diesel? Zoveel wegenbelasting dat je daarvoor moet betalen. Ik heb wel gewoon een i4 gekocht 2.5 jaar geleden. En ik ben er echt zeer content over en zou geen benzine of diesel meer willen. Het rijdt toch gewoon fantastisch en ik heb zonnepanelen en kan thuis laden. Echt geweldig.

[Afbeelding]
Kan ik alleen maar onderschrijven. Wellicht een boute uitspraak, maar als je vandaag de dag nog een benzine of diesel auto koopt, leef je in het verleden. Ook als je tweedehands shopt en ook met stijgende wegenbelasting.

• TLa

TLa

Ik woon in België. Diesel is gewoon het goedkoopst als je veel (40-50.000 km per jaar) en met wat snelheid rijdt, zeker als je hem 2de hands koopt want niemand wil dat nog (omdat heel veel mensen vinden dat dat het verleden is)

Met mijn Superb reed ik gewoon 1300km op een tank van ongeveer 100€, dat lukt echt niet met de i4 (ik kan niet thuis laden en hier op straat is het 0.7€/kWh, straat of 2 verder is het wat goedkoper maar nog steeds 0.55€/kWh, reken maar uit met een kleine 20kWh/100km aan verbruik)

• Scientific
samb schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:38:
[...]

Inderdaad niet remmen tot stilstand, maar ook enkel zo hard remmen dan dat het regeneratief kan. In deze modus gaan de schijfremmen niet gebruikt worden (tenzij je zelf remt uiteraard).

Bij een rustige rijstijl voelt het aan als ACC, vergeet je soms bijna om zelf te remmen als je bij een rood licht komt.
Het al of niet gebruiken van schijfremmen is bij de i4 volledig transparant en hangt alleen af van de benodigde vertraging. Automatisch remmen of zelf remmen, het maakt allemaal geen verschil: de auto gebruikt de schijfremmen als de regeneratieve vertraging niet volstaat.

• Foxhill
pieter81! schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:30:
[...]

Kan ik alleen maar onderschrijven. Wellicht een boute uitspraak, maar als je vandaag de dag nog een benzine of diesel auto koopt, leef je in het verleden. Ook als je tweedehands shopt en ook met stijgende wegenbelasting.
Als je veel moet trekken, als je een klein budget hebt, als je geen oprit hebt om te laden, als je een segment/model wilt waar weinig elektrisch aanbod is (tot voor kort ons segment nog), en er zijn vast meer redenen te bedenken om niet elektrische te kopen.

• Scientific
TLa schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:02:
Ik woon in België. Diesel is gewoon het goedkoopst als je veel (40-50.000 km per jaar) en met wat snelheid rijdt, zeker als je hem 2de hands koopt want niemand wil dat nog (omdat heel veel mensen vinden dat dat het verleden is)

Met mijn Superb reed ik gewoon 1300km op een tank van ongeveer 100€, dat lukt echt niet met de i4 (ik kan niet thuis laden en hier op straat is het 0.7€/kWh, straat of 2 verder is het wat goedkoper maar nog steeds 0.55€/kWh, reken maar uit met een kleine 20kWh/100km aan verbruik)
Ik rij met mijn i4 1300km voor minder dan de helft van die kosten (in België). Ik laad thuis elk jaar ongeveer 4000kWh, goed voor 20.000km en mijn totale rekening voor elektriciteit is 1450€ (inclusief verbruik van het huishouden - ondermeer met vijverpompen en badkamer verwarmd met elektriciteit).
Zelfs op reis lukt het meestal ook wel om onder de 50cts/kWh te laden. En mijn gemiddeld verbruik is iets van 17kWh/100km…

Belachelijk hoe goedkoop elektrisch rijden kan zijn. Onderhoud was 290 euro na 2 jaar (ongeacht kilometers).

Diesel lijkt mij duurkoop - en ik vind het achterhaalde techniek en onverantwoord om nog met zo’n erg vervuilende auto rond te rijden, zeker als je heel veel kilometers maakt.

• TLa

TLa

Jij hebt recht op je mening.

Met een eigen laadpaal wordt de rekening anders, niet iedereen kan dat.

17kWh/100km haal je toch echt niet als je 130 (of sneller) rijdt.

• Scientific
TLa schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:

De maximumsnelheid is in België 120 - en dat alleen op een deel van de snelwegen, anders is het eerder 90, 70, 50, 30…

• Quiller
TLa schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:02:

Niet kunnen thuisladen is idd erg jammer MAAR als je altijd extern moet laden dan moet je een goede laadpas met abo nemen. Dan betaal je echt wel een heel pak minder ... En zeker als je bij Tesla zou gaan laden. -- Betreffende verbruik : ik ga ook gemiddeld per jaar rond de 17 kwh met een redelijk sportieve rijstijl (altijd in comfort met soms een boost in sport btw) -- ongeveer 40% autostrade waar ik steeds rond de 125-130 rij ... Mijn banden zijn 18 inch zomer en 17 inch winter (pirelli zomer / conti winter) en het is een e40 -- als je boven dat verbruik zit doe je iets fout of heb je een extreme rijstijl (ik vermoed sterk dat je de voorverwarming (bijna) nooit gebruikt...)

edit : net even gecheckt : mijn jaargemiddelde is 16.7

[ Voor 23% gewijzigd door Quiller op 04-11-2025 12:16 ]

• Scientific
Quiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:38:
[...]

Niet kunnen thuisladen is idd erg jammer MAAR als je altijd extern moet laden dan moet je een goede laadpas met abo nemen. Dan betaal je echt wel een heel pak minder ... En zeker als je bij Tesla zou gaan laden.
Ionity is niet duurder dan Tesla - en geeft geen gewetensbezwaren.

• Quiller
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:42:
[...]

Ionity is niet duurder dan Tesla - en geeft geen gewetensbezwaren.
Ja en nee... Ionity is vergelijkbaar (met abo) als je niet oplet wanneer je laadt... Als je ook de moeite doet om buiten piekuren te laden is Tesla zowel met als zonder abo altijd goedkoper... Dat gezegd zijnde : ik laadt bijna altijd thuis ;) (belgie btw)

• Scientific
Quiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:44:
[...]

Ja en nee... Ionity is vergelijkbaar (met abo) als je niet oplet wanneer je laadt... Als je ook de moeite doet om buiten piekuren te laden is Tesla zowel met als zonder abo altijd goedkoper... Dat gezegd zijnde : ik laadt bijna altijd thuis ;) (belgie btw)
Bij Ionity laad je met het juiste abonnement (12€/maand of 100€/jaar) altijd aan 39cts in Nederland. Met Tesla is dat volgens mij vanaf 40cts en altijd meer op piekuren, en de laders zijn soms maar max 150kW.

Ok, in Belgie in daluren een ietsiepietsie goedkoper bij Tesla (35cts), maar dan moet je de nadelen daarvan er ook bijnemen (daluren zijn onmogelijke uren, locatie niet altijd optimaal, véél duurder in piekuren, gewetensbezwaren,...)

[ Voor 16% gewijzigd door Scientific op 04-11-2025 10:03 ]

• Quiller
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:00:
[...]

Bij Ionity laad je met het juiste abonnement (12€/maand of 100€/jaar) altijd aan 39cts in Nederland. Met Tesla is dat volgens mij vanaf 40cts en altijd meer op piekuren, en de laders zijn soms maar max 150kW.

Ok, in Belgie in daluren een ietsiepietsie goedkoper bij Tesla (35cts), maar dan moet je de nadelen daarvan er ook bijnemen (daluren zijn onmogelijke uren, locatie niet altijd optimaal, véél duurder in piekuren, gewetensbezwaren,...)
Prijzen supercharger Diegem (Machelen is duurder) : voor leden (dus met abo) in dal uren 0.23 en piek 0.42... Voor niet leden (dus zonder abo) : Dal 0.32 piek 0.59 -- kortom : pak goedkoper ... Ik heb het niet met Musk maar wat business betreft : superchargers lopen voor de de conservatieve anderen (dynamische tarieven zijn de toekomst wat logisch is voor ontlasting van het net).

• Scientific
Quiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:06:
[...]

Prijzen supercharger Diegem (Machelen is duurder) : voor leden (dus met abo) in dal uren 0.23 en piek 0.42... Voor niet leden (dus zonder abo) : Dal 0.32 piek 0.59 -- kortom : pak goedkoper ... Ik heb het niet met Musk maar wat business betreft : superchargers lopen voor de de conservatieve anderen (dynamische tarieven zijn de toekomst wat logisch is voor ontlasting van het net).
Je hebt gelijk, de daluren zijn vaak goedkoper. Maar dat zijn soms echt wel ongemakkelijke uren. Dus vaak zal je gewoon duurder af zijn dan bij Ionity...

Ontlasting van het net door variabele tarieven bij DC-chargers is volgens mij niet zo effectief omdat je in principe naar een DC-charger rijdt omdat je moet laden, niet omdat je kan.

• Quiller
Scientific schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:14:
[...]

Je hebt gelijk, de daluren zijn vaak goedkoper. Maar dat zijn soms echt wel ongemakkelijke uren. Dus vaak zal je gewoon duurder af zijn dan bij Ionity...

Ontlasting van het net door variabele tarieven bij DC-chargers is volgens mij niet zo effectief omdat je in principe naar een DC-charger rijdt omdat je moet laden, niet omdat je kan.
Klopt maar het toont wel aan dat het 'kan' en dat veel ac paal aanbieders gewoon graaien... Ik ben in principe tegen overheidsreglementatie (die vaak te ver gaat) maar het wordt hoog tijd dat hier iets aan gedaan wordt. Dat gezegd zijnde : we wijken sterk af nu ;)

• fliepiefloep
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:49
mash_man02 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:59:
[...]

Ook het terug vertrekken nadat de baan vrij komt.
En de knoppen om een afstand in te stellen tot de voorganger die hij automatisch aanhoudt werken niet. Als je daar op tikt dan toont hij op het scherm dat je die functie moet aankopen 8)7

• pieter81!
TLa schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:
Jij hebt recht op je mening.

Met een eigen laadpaal wordt de rekening anders, niet iedereen kan dat.

Over 2024 (vanaf maart dat jaar) 16,4 kWh/100km. 2025 tot op heden 16,9 kWh/100 km.

's-ochtends door de ochtendspits sukkel ik mee met het verkeer, dan zie ik regelmatig onder de 13 kWh/100 km als gemiddeld verbruik.
's-avonds rijd ik doorgaans pas na 7-en naar huis, hele stukken 130km/h of daarboven.
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.