R.Mats schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:37:
Ik heb 4 hikvision dome camera's op elke hoek van het huis hangen. Allemaal netjes op eigen grond gericht. Van Eufy heb ik een wifi camera op batterij de actieveerd op mensen detectie.
Je hebt op elke hoek van het huis een camera hangen, hoe weten zij dat die naar binnen gericht zijn en niet hun opnemen dan? Ik kan de reactie van de buren dan ook wel begrijpen dat zij ook camera's ophangen. Beetje kinderachtig, maar soit.
Wat ik mij wel afvraag, hoe lang hangen deze camera's er al, heb je dit ook overlegd of aangegeven bij de buren toen je dit van plan was om op te hangen, met de mededeling dat de camera's in de domes gericht zijn op jullie huis? Then again, waarom op elke hoek een camera gehangen, waar ben je bang voor dat je überhaupt vier dome camera's nodig hebt?

Ik mis hier een boel context denk ik en waarschijnlijk de buren ook en hebben zij daarom meer een oog-om-oog, tand-om-tand aanpak.
Ook de roddels die zij verspreid hebben lijken mij ook een reden te hebben. Ik wil niet daarover oordelen, maar ook dat heeft een reden dat zij dit doen, lijkt me. Weet je die (als in: al eens besproken met de buren) of is dat voor jullie ook maar gissen? Zover ik het topic nu gelezen heb, ga ik eigenlijk uit van het laatste.
Ga eens terug naar hoe dit begon, wat ligt daaraan ten grondslag denk je? Kijk daar eens objectief naar, leg de emoties opzij (zoals eerder gemeld) en kijk hoe dat (en situaties daarna) beter aangepakt hadden kunnen worden, of kijk hoe dat overgekomen kan zijn bij de buren. De beste optie hiervoor is ook weer; het dialoog aangaan.
Let wel, wij lezen hier vooral jouw/jullie kant van het verhaal, maar er zullen er ongetwijfeld twee zijn, zoals je ook met de camera's eigenlijk ziet. Cru gezegd, maar je begon jouw topic over de camera's van de buren, maar je hebt zelf blijkbaar ook 4 domes hangen (ik vermoed dat deze er al langer hangen en de camera's van de buren daar een reactie op is), dan kan ik mij (zoals reeds gezegd) voorstellen dat de buren uiteindelijk zo reageren, al had denk ik het gesprek aangaan de betere optie geweest (vanuit hun naar jou). Wellicht is de boel (voor het gevoel?) wat teveel op het spits gedreven en jullie daardoor over en weer actie en reactie doen, in plaats van de dialoog aangaan met elkaar. Maar als je dit wilt oplossen, zul je dat moeten doorbreken, anders kom je er nooit uit en is jullie probleem over 100.000 posts nog niet opgelost, wat mij ook niet de bedoeling lijkt.
Doordat jullie met elkaar niet het dialoog aangaan en wel derde partijen steeds inschakelen, wordt alles steeds meer op het spits gedreven, wellicht willen jullie allebei een oplossing, maar komt dat er nu niet van, simpelweg omdat jullie onderling het dialoog niet aangaan of dat niet durven.
Mocht het dialoog aangaan lastig of onmogelijk zijn, wellicht helpt het dan als je hen bijvoorbeeld per brief uitnodigt en daarin de intentie uitspreekt om de dialoog te starten om de onderlinge problemen op te lossen. Mochten zij daarop in gaan, luister dan vooral naar hun verhaal om te beginnen, toon begrip, sta open voor hun reacties, maar ga er nog niet al te veel op in. Laat het bezinken en kom later met een voorstel aan bij de buren, onder het mom van "we hebben er over nagedacht, we denken jullie punten te begrijpen en zien ... als oplossing(en), wat vinden jullie daarvan?" Hou het gesprek dus gaande en hou de buren er actief in betrokken. Laat daarbij dus jullie eigen mening en gevoel voor wat het is, daar hebben de buren ook niets aan (want wat lost het op voor het ontstane probleem?

) en gooit dan ook alleen maar olie op het vuur.
[
Voor 13% gewijzigd door
CH4OS op 14-07-2021 09:42
]