Tja, laten we eerlijk zijn: F1 is de laatste jaren in NL enorm gegroeid. Volgens mij stond er op de F1.com website onlangs dat de YOY groei van 2020 naar 2021 in NL het grootst van de hele wereld was met 81% groei.
Daarnaast: Ziggo heeft natuurlijk een hele goede aanbieding waarbij ze de Viaplay € 9,99/mnd introductie-aanbieding de eerste 4 maanden nog eens met 50% korting weggeven.
Voor €5/mnd zal praktisch elke Ziggo-abonnee die F1 liefhebber is denken: "we gaan het gewoon uitproberen, is het niks dan zeg ik weer op". Want dat is het voordeel van zo'n maandabo. Daarnaast: er is op F1TV Pro na ook geen andere legale manier om in NL F1 te kijken, Viaplay heeft zelfs als enige Nederlands commentaar.
Dan even mijn eigen bevindingen:
Ik heb los een abo afgesloten omdat ik al jaren geen tv-abo meer heb en alleen streamingdiensten gebruik. Omdat ik er ook geen jaar aan vast wil zitten, heb ik nu gewoon de €9,99/mnd van Viaplay zelf afgesloten.
Eerste indruk op de laptop is: interface werkt soepel en fijne manier van dingen aan je kijklijst toevoegen of via de i doorklikken naar meer info/details. Ook de stream zelf werkt op zich goed en soepel. Bij Verstappen Lion Unleashed twijfel ik of het 720p of 1080p is, want bij haren en tekst valt de scherpte me toch tegen. Ook is de bitrate vrij belabberd, de eerste scène waar Max praat en daarna op een jetski te zien is, zie je enorme artifacts bij het opspattende water en zijn er bij de gebouwen in de haven/bergen op de achtergrond ook veel artifacts te zien. Ook vind ik de hele stream behoorlijk saturated, met tevens een zware nadruk op een hoog contrast en daardoor verlies van schaduwdetails.
Als ik dan naar F1TV Pro kijk, dan is die kwaliteit toch een stuk stabieler en neutraler. Ik heb voor het nieuwe jaar nog geen F1TV Pro abo, ik ga even afwachten. Maar kwaliteit van de stream is voor mij het allerbelangrijkste. F1TV doet net als Ziggo deed 1080p50 en dat is ook echt mijn minimale eis. 720p kan anno 2022 niet meer, in die zin dat als het heel goedkoop zou zijn dan is het nog goed te praten, maar met een uiteindelijke prijs van 13,99/mnd is het zelfs een van de duurste streamingdiensten. En bij sportwedstrijden (F1 voor mij) is alles minder dan 50fps ook een absolute no-go anno 2022. En gezien de bitrateproblemen bij Viaplay's docu heb ik toch wel ernstig mijn twijfels hoe het gaat lopen met de F1 content (vrije trainingen tot wedstrijd).
De apps daarentegen werken super, zowel op mijn iPhone als Apple TV ben ik er erg tevreden over. Neemt echter niet weg dat er ook flinke beperkingen aan kleven:
- Er mogen max. 5 apparaten geregistreerd worden om op te kijken. In ons gezin van 4 zitten we met ieder een eigen apparaat (tablet/laptop) en de Apple TV al op 5, maar dat betekent dus geen telefoon. Hoe verzinnen ze dit?
- Max 2 streams is extreem karig voor 13,99/mnd. Ik heb ook het Netflix 4K abo voor 15,99/mnd tegenwoordig, dat was tot voor kort ook 13,99/mnd en daar kan je gewoon 4 streams afspelen. Het zal uiteindelijk van ieders gebruik afhangen, maar Netflix wordt bij ons echt veel gebruikt en met het goedkopere abo liepen we er toch met enige regelmaat tegenaan dat er al 2 streams bezet waren en een 3e niet kon kijken.
- De genoemde twijfel over 1080p50 content ga ik afwachten, worst-case is het 9,99 voor maart weggegooid geld en sluit ik F1TV Pro weer voor een jaar af.
- Je kan voor F1 wel uit een aantal kanalen kiezen: Main, Onboard, Pitlane en Timing (bron: de FAQ) maar je mist t.o.v. F1TV Pro de live timing in de app of browser. Daarnaast klinkt het alsof je een algemeen onboard kanaal hebt en niet zelf kan kiezen i.t.t. F1TV. Ook hiervoor geldt: even afwachten geblazen.
En als laatste zal het ook afhangen van de content. F1 Talks moet ik nog kijken, maar is wel deels de reden waarom ik Viaplay ga proberen. Heel eerlijk: NL commentaar kan me gestolen worden, maar goede analyses is de reden waarom ik destijds gestopt ben met Ziggo en F1TV heb afgesloten.
Kortom: mijn voorlopige conclusie is dat het heel erg afhangt van de kwaliteit van de stream (1080p50 of niet), dat is het allerbelangrijkste. Als dat gelijk is aan F1TV dan zullen de docu's, talkshows en analyses de doorslag geven. Want het film en serie aanbod is puur extra voor mij (ik heb geen keuze) en dan is de uiteindelijke 13,99/mnd toch wel heel veel geld en moet F1 content en kwaliteit ook gewoon écht van hoog niveau zijn wil die prijs te rechtvaardigen zijn.