Gunner schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:31:
Wat was er overigens mis met de prijsstelling? In het VK betaal je een veelvoud voor alleen Engels voetbal, en dan kan je niet eens alles zien. En bij viaplay krijg je ook nog eens F1, Darts etc erbij.
Nee, ik heb viaplay eigenlijk altijd best goedkoop gevonden voor wat je ervoor kreeg.
Kosten voor een abonnement vergelijken met de kosten in het thuisland vind ik nooit zo sterk. De Premier League is in Engeland logischerwijs veruit het duurst, de Bundesliga in Duitsland en de Primera Division in Spanje. In Engeland zit je inderdaad nog wel met de gekke situatie dat niet alles uitgezonden mag worden (al lijkt daar eindelijk
verandering in te gaan komen).
Verder was het aanbod van Viaplay inderdaad niet zo onaardig. Maar er is waarschijnlijk zwaar overbetaald voor de rechten in een land waar betaal-tv het altijd al lastig heeft gehad (misschien afgezien van een tijdelijke Max-hype). Daardoor zijn de prijzen in een paar jaar toch wel vrij fors gestegen. En op zich kan dat, maar dan moet de kwaliteit ook meestijgen. Daar was natuurlijk totaal geen sprake van, gezien Viaplay op het gebied van beeldkwaliteit op alle fronten een achteruitgang was en de specificaties ook nooit verbeterd heeft.
De verhouding tussen de abonnementsprijzen en het grauwe 5 Mb/s streampje, dat in het jaar 2010 niet had misstaan, was wat mij betreft helemaal zoek.
Maar het wordt inderdaad afwachten wat we ervoor terugkrijgen. Vooralsnog zijn de livestreams van Videoland veel slechter (25 fps en lage bitrate), maar ze hadden ook nog niet echt de sportcontent die om betere specificaties vroeg. Hopelijk trekken ze lering uit de fouten die Viaplay heeft gemaakt, want anders komen we van de regen in de drup.