Livestreamen en on demand streamen zijn echt verschillend.
Om het makkelijk uit te leggen, streaming werkt tegenwoordig adaptive. On demand kan je gewoon heel veel verschillende versies, codecs en bitrates van te voren renderen. Bij Netflix hebben ze van oudsher veel geïnvesteerd om alles goedkoop te maken. Zeer vroeg in de cloud stappen. Eigen servers bij ISPs. Dat soort dingen.
Andere services hebben dat niet. Verder dien je alles wat ik hierboven heb verteld ook in realtime te doen. Bij kabel tv en satelliet is het te doen want dan zend je gewoon 1 signaal uit naar iedereen. Met streamen zenden ze alles op elke apparaat die er bestaat. Dat is gewoon zeer complex, om veel redenen.
Voor zover ik weet is Netflix sinds kort echt pas aan het livestreamen. Daar is het ook gewoon 1080P max.
Het komt er allemaal wel, in het algemeen bedoel ik. Licenties voor codecs zijn gewoon hoog. Rekenkracht is duur. Bandwidth. Misschien wel meer. Voornamelijk dat mensen het op alle apparaten wil hebben maakt het complex. Je wil als streamingsdienst iedereen bereiken maar niet iedereen heeft alleen maar een Apple TV of een Google TV. Dan wordt het gewoon allemaal zo lastig.