Misschien is de vraag veel interessanter: Wat is de reis van de worldfeed vanaf het circuit naar Viaplay-eind gebruiker? Welke feed wordt aangeleverd, wat is de kwaliteit ervan, waar wordt het gecomprimeerd, waar wordt het in een nieuwe nieuwe feed verwerkt en wat gebeurt er vanuit de feed die verstuurd wordt vanaf het Mediapark?
Ik weet dat de beelden op het circuit in 2160p50 HDR geschoten worden - naar London gaan, waar centrale regie van FOM zit - die stoppen daar alle onboards, replay's etc in de feed en zo ontstaat de worldfeed. - Deze worldfeed wordt verstuurd naar uitzendrechtenhouder.
Ik verwacht, lees aanname, dat deze 2160p50 HDR verzonden worden vanuit London en dat bij de ontvangende uitzendrechterhouder het ontleden van de container begint, zij plaatsen hem in compressie voor eigen uitzendingen, studiebeelden en worldfeed wordt samengevoegd in uitgaande stream. Deze stream wordt verstuurd naar de CDN's op basis van de gehele netwerkcapaciteit en infrastructuur. Viaplay heeft gekozen om maar 5mbit netwerkcapaciteit te gebruiken.
De rekensom: 1.2 miljoen gebruikers die te gelijk een 5mbit stream kijken, betekent dus dat er 6 miljoen mbit/sec vereist is. Als je dit met 1mbit zou verhogen, dan zijn waarschijnlijk de kosten zoveel hoger.
In vergelijking, Ziggo heeft F1 uitgezonden in 2160p50 op 20mbit en 1080p50 12mbit.
Hoe je leert wat compressie is en hoe dat in verhouding staat tot bitrate:
Als er een vliegtuig door een blauwe lucht vliegt, dan is de enige compressie die plaats vindt, het vliegtuig en de witte lijn erachter. De blauwe lucht blijft ongewijzigd, waardoor dit er prima uitziet op een lage bitrate (en dus met hoge compressie). Er veranderden zo weinig details in het beeld, dat het prima kan. Ga je daarna water filmen, met dezelfde bitrate als het vliegtuig, dan ziet het er niet uit.
Note to myself, ik moet dit een keer in een video laten zien.
[
Voor 16% gewijzigd door
dnmw2705 op 24-02-2023 09:48
]