@Maasluip, ik begrijp je standpunt helemaal, echter Ziggo heeft er natuurlijk ook zaken bij gekregen zonder dat het extra kosten met zich mee bracht (voor de abonnee) hoewel het mogelijk in de jaarlijkse verhoging is meegenomen. Bijvoorbeeld ESPN1. Hiervoor zit in bijna alle abonnementen de eredivisie belasting.
Voor ziggo kost de formule 1
30 mln op jaarbasis, bij 4 mln klanten is dat 7,5 euro per klant per jaar en dan krijgen ook nog van andere ISP via ZiggoSport inkomsten.
Viaplay heeft naar schatting 90 mln betaald,
voor 1 mln gebruikers in 2022, hoewel niet iedereen voor de F1 komt . Daarom verwacht ik geen goedkopere deal als die 99 euro van vorig jaar, want boven die kosten komt natuurlijk nog meer voor het programma rond de f1.
Dus de kosten voor Viaplay van een abonnee liggen denk ik nu al ruim boven die 99 euro, omdat men natuurlijk ook de ander content moet inkopen, films, series en premier league (2,3 MLD, 6 jaar, 6 mln viaplay abonnees, ~ 80 euro pp/per jaar) en bundesliga om maar een paar te noemen. Daarom komt die prijsverhoging niet als een verassing voor mij.
Wat Ziggo betaald voor ESPN1 is niet bekend,
hier lees ik er wat over en ik verwacht dat ziggo toch een paar euro per maand betaald, wat toch al 20-30 euro per jaar schat ik in, vergelijkbaar wat ze had gekost voor F1 (als ze dat voor 90+ mln hadden gekocht)
Nou zit ik totaal niet op voetbal te wachten, dus ik ben er net als jij niet blij mee
Ik ben al ruim 20 jaar F1 fan, ga meestal wel in een jaar naar een F1 race toe. Echter de prijzen van het alles rijzen de pan uit. Zo vond ik de tickets van Zandvoort ook schreeuwend duur (400 euro en het zal wel zo hoog moeten zijn om uit de kosten te komen, waaronder de fee aan de F1 organisatie die al snel 20 mln beslaat). Omdat er geen reis en verblijf voor nodig zijn valt het totaal nog mee, maar anders ben je toch als snel met reis, verblijf en niet te dure zitplaats tickets 500-1000 euro kwijt in Europa.
Als ik zie wat de ticket prijzen in de USA zijn voor de nieuwe races, dan zal het zeer onwaarschijnlijk zijn dat ik die ooit ga bezoeken. Wat ik nu doe is mijn vakantie rond een F1 plannen, om zo de kosten wat te gaan drukken...
Investeerders hadden 20 MLD over voor de F1, wat ik totaal niet begrijp want Liberty Global heeft een
omzet voor de f1 van 750 mln dollar. Ze hebben het ooit
gekocht voor 7 MLD euro. De enige manier om meer omzet/winst te genereren is meer wedstrijden en meer voor de rechten te vragen. Dus ik vrees dat het alleen maar duurder gaat worden, want ze zullen de fans volledig uitmelken.
(Voor de eredivisie vind het al helemaal schandalig, omdat wij als maatschappij al veel kosten dragen voor het voetbal, zoals inzet politie en de investeringen die men doet om bepaalde clubs uit de financiele problemen te houden)
Nou zullen er mensen zijn die zeggen als je toch 500-1000 euro uitgeeft per jaar, dan valt 100-200 euro voor het kijken van races wel mee, maar het is allemaal extra .Ik heb dan ook totaal geen moeite om mijn abonnement met mijn broer te delen om zo de kosten te drukken. Ik vertik het ook om merchandising te kopen, of het moet ergens afgeprijsd liggen. Ik heb een mooi F1 T-shirt en redbull petje op de kop getikt bij dirk supermarkt, en ondanks dat max nu met nummer 1 rijd, of weer een nieuw pet/shirt etc heeft uitgebracht dit jaar, dit blijf ik de komende jaren dit dragen. (gelukkig blijft max nog 2028 bij Redbull)
Nu nog afwachten wat de F1 TV pro aanbieding zal zijn
Einde van mijn rant.....