Dat is geen vervelend adviesFladder80 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:50:
[...]
Denk dat het te maken heeft met de temperatuur van de accu, door die paar sprintjes komt die natuurlijk veel beter op temperatuur. Verklaart misschien waarom je op andere dagen minder goede cijfers haalt? Probeer eens een weekje regelmatig wat sprintjes te trekken aan het begin van een rit. Ben wel benieuwd of je dan consistent lagere cijfers haalt...
/f/image/pivwhJ0GX060nymw6u39S6Fe.png?f=fotoalbum_large)
- Zakelijke lease
- Preconfigured -> besteld eind juni
- LRDM
- Snow
- Charcoal WeaveTech
- Pilot
- Plus
Baal wellicht een klein beetje dat ik geen Performance pack heb genomen. €100 netto bijtelling p/m extra vond ik toch wat veel.
Ik kijk uit naar de levering.
Ik moest overigens wel lachen om het servicenummer wat in de App wordt getoond. Bel deze maar eens
/f/image/YmHjbxUc4S7MSOPeY0q5hEho.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door vacuumcleaner op 30-07-2021 10:17 ]
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Even mijn ervaringen met de Polestar 2. Ik rij deze nu vanaf december en ben erg tevreden over de auto. Comfortabel, snel en stuurt en rijdt erg prettig.
De app daarentegen, persoonlijk vind ik dit een belangrijk item voor een moderne auto, dat doen ze niet goed. Ik zal niet herhalen wat al vaak gezegd is over hoe lang het heeft geduurd.
Sinds de app er is heb ik al een paar keren ervaren dat deze het opeens niet meer deed. Ook verdwijnt zonder reden de koppeling met de auto. Ook regelmatig verdwijnen de ingestelde accounts van de auto. Vandaag verdween de koppeling met mijn telefoon weer, ik was even uitgestapt (muziek vanaf de telefoon in de auto) ik stap weer in en ik moet mijn telefoon opnieuw koppelen. Dit heb ik met geen enkele auto eerder ervaren.
De app werkt nu weer niet, ikmoet de auto opnieuw koppelen maar dat werkt niet, kan ik weer alle accounts verwijderen? Ik heb daar geen trek meer in, in de auto geeft hij gewoon aan dat mijn telefoon gekoppeld is, hoe moeilijk kan het zijn?
Dan de beschikbare apps, dit is nog bedroevend weinig. Wel een aantal buitenlandse waar ik niets aan heb. De app ABRP zuigt, deze is traag weinig intuïtief, ik sluit mij volledig aan bij de ervaringen die eerder over deze app gepost zijn.
Het gebruik van een EV in Nederland is geen enkel probleem, de infra is top. Kom je in Frankrijk dan wordt het wel spannend. Echt onbezorgd is het niet en de uitstapjes plan ik op basis van laadpalen die met enige regelmaat niet werken of erg traag zijn. Ik zou dan graag meer bereik hebben om iets zorgelozer van de vakantie te kunnen genieten.
De app daarentegen, persoonlijk vind ik dit een belangrijk item voor een moderne auto, dat doen ze niet goed. Ik zal niet herhalen wat al vaak gezegd is over hoe lang het heeft geduurd.
Sinds de app er is heb ik al een paar keren ervaren dat deze het opeens niet meer deed. Ook verdwijnt zonder reden de koppeling met de auto. Ook regelmatig verdwijnen de ingestelde accounts van de auto. Vandaag verdween de koppeling met mijn telefoon weer, ik was even uitgestapt (muziek vanaf de telefoon in de auto) ik stap weer in en ik moet mijn telefoon opnieuw koppelen. Dit heb ik met geen enkele auto eerder ervaren.
De app werkt nu weer niet, ikmoet de auto opnieuw koppelen maar dat werkt niet, kan ik weer alle accounts verwijderen? Ik heb daar geen trek meer in, in de auto geeft hij gewoon aan dat mijn telefoon gekoppeld is, hoe moeilijk kan het zijn?
Dan de beschikbare apps, dit is nog bedroevend weinig. Wel een aantal buitenlandse waar ik niets aan heb. De app ABRP zuigt, deze is traag weinig intuïtief, ik sluit mij volledig aan bij de ervaringen die eerder over deze app gepost zijn.
Het gebruik van een EV in Nederland is geen enkel probleem, de infra is top. Kom je in Frankrijk dan wordt het wel spannend. Echt onbezorgd is het niet en de uitstapjes plan ik op basis van laadpalen die met enige regelmaat niet werken of erg traag zijn. Ik zou dan graag meer bereik hebben om iets zorgelozer van de vakantie te kunnen genieten.
Heeft iemand van jullie het volgende wel eens meegemaakt:
Auto " uitgeschakeld" want deze staat in de garage en niet op slot.
Auto aan de lading gezet en gaat laden (Zappi)
na pakweg 20 minuten kijk ik toevallig in de garage (op pakweg 15 mtr afstand en via een raam)
en zie nog net mijn achterlicht uitgaan... huh??? wtf??
Als ik dan naar de auto loop zie ik ook mijn middenconsole aan
en staat op het " laadinstelling" scherm (waar ik 'm niet op achter heb gelaten..)
en ja ook het instrumentenpaneel is aan..
Iemand tips?? moet ik de auto laten vaccineren??
Auto " uitgeschakeld" want deze staat in de garage en niet op slot.
Auto aan de lading gezet en gaat laden (Zappi)
na pakweg 20 minuten kijk ik toevallig in de garage (op pakweg 15 mtr afstand en via een raam)
en zie nog net mijn achterlicht uitgaan... huh??? wtf??
Als ik dan naar de auto loop zie ik ook mijn middenconsole aan
en staat op het " laadinstelling" scherm (waar ik 'm niet op achter heb gelaten..)
en ja ook het instrumentenpaneel is aan..
Iemand tips?? moet ik de auto laten vaccineren??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Iemand ervaring met het achteraf bestellen en laten plaatsen van de 20" wielen?
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Dat kan gewoon via een Volvo-dealer. Die kan het gewenste wiel voor je bestellen en monteren.vacuumcleaner schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:14:
Iemand ervaring met het achteraf bestellen en laten plaatsen van de 20" wielen?
Ik vermoed dat je auto dat al is, want dit zijn tekenen van inmenging door de overheid. Dat kun je checken door in het middenconsole te kijken of je in plaats van LTE 5G ziet staan.
[ Voor 8% gewijzigd door GuiltyNL op 30-07-2021 13:18 ]
@Hansieo Had je niet toevallig een deur openstaan? Hij hoeft maar ietsepietsie niet 100% dicht te zijn en dan krijg je die achterlichten die aan zijn. Tenminste dat heb ik zelf wel eens gehad
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Ik krijg net een mail van polestar (had een ticket aangemaakt) dat de problemen met de app opgelost moeten zijn.
edit: Euhmm.. nee niet echt.
edit2: opnieuw inloggen lijkt te werken.. maar dan ben je wel je koppeling waarschijnlijk kwijt.
edit3: app op mijn hoofd telefoon lijkt het ook weer gewoon te doen. Ik hoefde niet opnieuw in te loggen.
edit: Euhmm.. nee niet echt.
edit2: opnieuw inloggen lijkt te werken.. maar dan ben je wel je koppeling waarschijnlijk kwijt.
edit3: app op mijn hoofd telefoon lijkt het ook weer gewoon te doen. Ik hoefde niet opnieuw in te loggen.
[ Voor 55% gewijzigd door SpeedfreakR op 30-07-2021 13:39 ]
Ok, dus als ik een vreemd gezicht op het scherm zie... moet ik er ff een doekje overheen gooienGuiltyNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:17:
[...]
Ik vermoed dat je auto dat al is, want dit zijn tekenen van inmenging door de overheid. Dat kun je checken door in het middenconsole te kijken of je in plaats van LTE 5G ziet staan.

@Jehanthar
volgens mij was alles goed dicht... er viel mij iig niets op, maar zal dat een eventuele volgende keer checken
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Anoniem: 1521590
Nu net beide telefoons opnieuw gekoppeld met de auto, het 4e tabblad bleef zoek ook nadat Polestar de problemen opgelost had. Gelukkig waren beide profielen beheerderprofiel dus ontkoppelen van elkaars telefoons was geen probleem.
Alle functionaliteit was nu ook direct beschikbaar, in het verleden kon dat wel eens dagen duren. Onder de motorkap dus wel verbeteringen ☺.
Alle functionaliteit was nu ook direct beschikbaar, in het verleden kon dat wel eens dagen duren. Onder de motorkap dus wel verbeteringen ☺.
Voor de mensen die mijn Spotify voorstel (filtering/sortering optie) nog geen vote hebben gegeven... als je mij (en hopelijk vele andere AAOS gebruikers) een plezier wil doen graag!
De eerste ronde ben ik al door, nu heb je (helaas en idioot genoeg) weer extra stemmen nodig om verder te komen voor ze er naar gaan kijken....
https://community.spotify...ist/idc-p/5191342#M219073
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 30-07-2021 16:03 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Ik moet er wel aan wennen dat Spotify sinds de vorige OTA-update doorgaat met spelen als je instapt. Is ergens in te stellen dat ie dat niet doet?
Niet handig als ik Bleed van Meshuggah op standje bloed-uit-je-oren aan had staan op weg naar het KDV/de BSO om de kinderen op te halen
Niet handig als ik Bleed van Meshuggah op standje bloed-uit-je-oren aan had staan op weg naar het KDV/de BSO om de kinderen op te halen
cornholio24 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:33:
@Caswie
Congrats!
Je zegt polestar ID ontvangen.... hoor je die van de lease maatschappij te krijgen?
Dacht zelf aanmaken en later je auto eraan koppelen?
Precies dit.Ktenolix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:41:
In mijn geval had de leasemaatschappij bij het bestellen mijn e-mailadres opgegeven. Ik kreeg een mail van Polestar om een ID aan te maken.
Bij mij heeft de leasemaatschappij de auto niet met mijn email adres aangeschaft. Polestar kan dit voor je omzetten in hun systeem. Moet de "vorige eigenaar" even replyen op een mailtje en dan zet IT het om. Duurt 'n weekje ongeveer.cornholio24 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:33:
@Caswie
Congrats!
Je zegt polestar ID ontvangen.... hoor je die van de lease maatschappij te krijgen?
Dacht zelf aanmaken en later je auto eraan koppelen?
En dat verzoek tot omzetten dien je in bij polestar? Zij sturen dan dat mailtje waarop de leasemaatschappij moet reageren?Shorteh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:20:
[...]
Bij mij heeft de leasemaatschappij de auto niet met mijn email adres aangeschaft. Polestar kan dit voor je omzetten in hun systeem. Moet de "vorige eigenaar" even replyen op een mailtje en dan zet IT het om. Duurt 'n weekje ongeveer.
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Grappig hoe dat werkt met van die features: voor de update werd het door velen als probleem ervaren dat het niet zo was. Nu is het er en zijn er weer mensen die het niet willen. En om nou maar alles instelbaar te maken. De beste remedie is denk ik om voor het uitstappen even de pauzeknop te drukken. Er is geen setting.Reinier schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:09:
Ik moet er wel aan wennen dat Spotify sinds de vorige OTA-update doorgaat met spelen als je instapt. Is ergens in te stellen dat ie dat niet doet?
Nu ik aan het kamperen ben zitten wij eraan te denken om hier volgend jaar weer met de caravan heen te gaan, maar dan met de P2. Echter, op het moment hebben zij geen laadpalen. Ze geven aan dat ze er wel mee bezig zijn, maar ze weten niet wanneer dat gerealiseerd zou worden.
Nu mijn vraag; stel dat dat niet op tijd is, kan ik dan met de bijgeleverde thuislader voor een gewoon stopcontact laden? Volgens mij is die 10A en de plek hier heeft 16A. Met 6A heb ik wel genoeg voor het kamperen zelf. Camping gaf zelf aan dat het wel op de plek zelf mag, mits de stoppen er niet doorslaan natuurlijk.
Anders is er op 5min hier vandaan wel een 3A lader, maar dat is wat minder praktisch..
Nu mijn vraag; stel dat dat niet op tijd is, kan ik dan met de bijgeleverde thuislader voor een gewoon stopcontact laden? Volgens mij is die 10A en de plek hier heeft 16A. Met 6A heb ik wel genoeg voor het kamperen zelf. Camping gaf zelf aan dat het wel op de plek zelf mag, mits de stoppen er niet doorslaan natuurlijk.
Anders is er op 5min hier vandaan wel een 3A lader, maar dat is wat minder praktisch..
[ Voor 6% gewijzigd door Ktenolix op 30-07-2021 19:19 ]
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ik weet dat velen het omgekeerde wilden. Maar natuurlijk moet het instelbaar zijn! Want Polestar (of Spotify, of wie dan ook) kan het blijkbaar niet goed bepalen. Anders hadden ze het niet na een half jaar hoeven te veranderen.JTHZZ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:27:
[...]
Grappig hoe dat werkt met van die features: voor de update werd het door velen als probleem ervaren dat het niet zo was. Nu is het er en zijn er weer mensen die het niet willen. En om nou maar alles instelbaar te maken. De beste remedie is denk ik om voor het uitstappen even de pauzeknop te drukken. Er is geen setting.
In 24 uur zou je ongeveer 53 kWh in je auto kunnen laden, dus als je niet veel gaat rijden zou het moeten kunnen lijkt mij. Persoonlijk zou ik dit alleen doen als ik in mijn eigen tuin kampeer 😁.Ktenolix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:14:
Nu ik aan het kamperen ben zitten wij eraan te denken om hier volgend jaar weer met de caravan heen te gaan, maar dan met de P2. Echter, op het moment hebben zij geen laadpalen. Ze geven aan dat ze er wel mee bezig zijn, maar ze weten niet wanneer dat gerealiseerd zou worden.
Let wel op wat betreft de aansluiting, de Granny is voor randaardestopcontacten zoals we die hier in Nederland hebben. Op een camping zijn andere aansluitingen misschien de standaard?
In Nederland heb je de blauwe CEE stekker die de caravan in gaat. In de caravan heb ik vervolgens verschillende randaarde stopcontacten (in de voortent een verdeeldoos). Ik denk dat ik dan een CEE verdeeldoos nodig heb om vanuit de stroompaal op het veldje twee kabels te trekken. 1 naar de caravan en 1 naar een adapter voor de randaarde stekker van de auto. Zoiets.Anoniem: 1521590 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:49:
[...]
In 24 uur zou je ongeveer 53 kWh in je auto kunnen laden, dus als je niet veel gaat rijden zou het moeten kunnen lijkt mij. Persoonlijk zou ik dit alleen doen als ik in mijn eigen tuin kampeer 😁.
Let wel op wat betreft de aansluiting, de Granny is voor randaardestopcontacten zoals we die hier in Nederland hebben. Op een camping zijn andere aansluitingen misschien de standaard?
Edit: ik zie net in de webshop dat er ook een CEE laadkabel is:
:strip_exif()/f/image/Ot49QI0Q72g2KP2LnANZKqYv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Ktenolix op 30-07-2021 20:14 ]
Yup, via de e-mail. Heb een e-mail adres via de chat gekregen, maar volgens mij is dit gewoon een algemeen e-mail adres.cornholio24 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:46:
[...]
En dat verzoek tot omzetten dien je in bij polestar? Zij sturen dan dat mailtje waarop de leasemaatschappij moet reageren?
In principe is de manier waarop het nu werkt (instellingen van bij het uitstappen) natuurlijk exact hoe het ook traditioneel werkt. Bij alle auto's die ik heb gehad was het zo dat als je radio of CD (ja CD, wie kent 'm nogReinier schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:34:
[...]
Ik weet dat velen het omgekeerde wilden. Maar natuurlijk moet het instelbaar zijn! Want Polestar (of Spotify, of wie dan ook) kan het blijkbaar niet goed bepalen. Anders hadden ze het niet na een half jaar hoeven te veranderen.
Voor Spotify zou een instelling in de app op zich wel handig zijn, zeker voor de Android Auto en Automotive versies.
Ik heb zo een unit voor op de camping met een originele granny lader. Enige nadeel is dat je niet meer dan 10A kan laden (tenminste met de originele lader).Ktenolix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:04:
[...]
In Nederland heb je de blauwe CEE stekker die de caravan in gaat. In de caravan heb ik vervolgens verschillende randaarde stopcontacten (in de voortent een verdeeldoos). Ik denk dat ik dan een CEE verdeeldoos nodig heb om vanuit de stroompaal op het veldje twee kabels te trekken. 1 naar de caravan en 1 naar een adapter voor de randaarde stekker van de auto. Zoiets.
Edit: ik zie net in de webshop dat er ook een CEE laadkabel is:
[Afbeelding]
Voordeel is dat je ca. 340 euro in je zak kan steken 👍
:strip_exif()/f/image/1l2lYiulsF3geLEZnNVACK60.jpg?f=fotoalbum_large)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Dit ben ik nu toevallig aan het doen, de eerste keer dat ik de “granny lader” gebruik.. duurt lang maar werkt perfect! Heb ook niet de amperage in de auto naar beneden gezet, dacht eerst kijken of de stoppen eruit vliegen (die zitten in dat kastje op de eerste foto) en dat gebeurde niet.. reken op 2% per uur. Zorg wel voor zo’n camping verloopstekker.Ktenolix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:14:
:strip_exif()/f/image/8WcqAejNiDC2Lbn681svSONA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oYfzx8UPK9hsA9XHbg6QxHHt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xtKuXiYVzHPeWVnLKshFF0Uq.jpg?f=fotoalbum_large)
Polestar 2 launch edition - Apr. '21
10A is ook wel max op campings waar de bekabeling vaak nogal te wensen over laat: lange bekabeling met spanningsverlies, allerlei verlengkabels en stekkers van wisselende kwaliteit etc. Niet echt waar je 24 uur lang 16A uit wilt trekken.Rene schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:21:
[...]
Ik heb zo een unit voor op de camping met een originele granny lader. Enige nadeel is dat je niet meer dan 10A kan laden (tenminste met de originele lader).
[Afbeelding]
Hou aub ook de temperatuur van stekkers enz in de gaten. De handleiding geeft duidelijk aan dat de granny niet met verlengkabels gebruikt dient te worden. Met voldoende dikke, afgerolde kabel van goede kwaliteit zal het wel goed gaan, maar hoge stromen gedurende lange tijd hebben altijd een bepaald risico als er slechte bekabeling is.NickSsss schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:32:
[...]
Dit ben ik nu toevallig aan het doen, de eerste keer dat ik de “granny lader” gebruik.. duurt lang maar werkt perfect! Heb ook niet de amperage in de auto naar beneden gezet, dacht eerst kijken of de stoppen eruit vliegen (die zitten in dat kastje op de eerste foto) en dat gebeurde niet.. reken op 2% per uur. Zorg wel voor zo’n camping verloopstekker. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de (10 A) Granny enige uren getest aan een uitgerold verlengsnoer met 3 x 1,75 mm2 en een lengte van 25 m. Geen enkel probleem. De cee-Granny kan echter 16 A aan dus dan óf het laden beperken tot 10 A óf een verlengsnoer met 3 x 2,5 mm2 gebruiken.JTHZZ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:35:
[...]
Hou aub ook de temperatuur van stekkers enz in de gaten. De handleiding geeft duidelijk aan dat de granny niet met verlengkabels gebruikt dient te worden. Met voldoende dikke, afgerolde kabel van goede kwaliteit zal het wel goed gaan, maar hoge stromen gedurende lange tijd hebben altijd een bepaald risico als er slechte bekabeling is.
Als 6-7-8A ook al snel genoeg is is dat de meest veilige keus iig. Ook minder kans op stoppen omgeslagen (kan buurvrouw haren blijven föhnen:))Anoniem: 1521590 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:53:
[...]
Ik heb de (10 A) Granny enige uren getest aan een uitgerold verlengsnoer met 3 x 1,75 mm2 en een lengte van 25 m. Geen enkel probleem. De cee-Granny kan echter 16 A aan dus dan óf het laden beperken tot 10 A óf een verlengsnoer met 3 x 2,5 mm2 gebruiken.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Super! Waar heb je deze weg? Met zo’n ding heb ik dan alleen nog een verdeeldoos/splitter nodig zodat m’n caravan ook stroom heeftRene schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:21:
[...]
Ik heb zo een unit voor op de camping met een originele granny lader. Enige nadeel is dat je niet meer dan 10A kan laden (tenminste met de originele lader).
[Afbeelding]
Is zo’n granny stekker trouwens instelbaar? Dat ik bijv em op 6A zet voor de zekerheid?
[ Voor 6% gewijzigd door Ktenolix op 30-07-2021 21:39 ]
Wederom gestemd!Juancho schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:02:
Voor de mensen die mijn Spotify voorstel (filtering/sortering optie) nog geen vote hebben gegeven... als je mij (en hopelijk vele andere AAOS gebruikers) een plezier wil doen graag!De eerste ronde ben ik al door, nu heb je (helaas en idioot genoeg) weer extra stemmen nodig om verder te komen voor ze er naar gaan kijken....
Grappig, ik heb dat bij alle voorgaande auto's anders ervaren op 1 uitzondering na. Alleen bij de Renault bleef de radio in de stand waarin je hem had achtergelaten. Zoek mijn vrouw als ik vonden het wel lekker dat de radio in de 2 altijd standaard uit stond bij het starten.gerrit105 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:15:
[...]
In principe is de manier waarop het nu werkt (instellingen van bij het uitstappen) natuurlijk exact hoe het ook traditioneel werkt. Bij alle auto's die ik heb gehad was het zo dat als je radio of CD (ja CD, wie kent 'm nog) aan had staan, dit bij het instappen weer verder speelde als dat ook bij uitstappen zo was en nog steeds uitgeschakeld was als dat daarvoor ook zo was.
Voor Spotify zou een instelling in de app op zich wel handig zijn, zeker voor de Android Auto en Automotive versies.
En wat betreft de opmerking dat dit instelbaar maken onzin is omdat er al zoveel is in te stellen ben ik het oneens. In de talisman die ik hiervoor had kon ik aanzienlijk meer instellen, waaronder het volume van de knipperlicht klikker.....
Maar wat ik in de polestar mis zijn de bevestigingspiepjes als ik in de auto op de knop druk om de achterklep te openen.
[ Voor 3% gewijzigd door Fladder80 op 30-07-2021 22:01 ]
Gewoon afknijpen bij de laadinstelling van de auto.Ktenolix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:35:
[...]
Super! Waar heb je deze weg? Met zo’n ding heb ik dan alleen nog een verdeeldoos/splitter nodig zodat m’n caravan ook stroom heeft
Is zo’n granny stekker trouwens instelbaar? Dat ik bijv em op 6A zet voor de zekerheid?
Kreeg het gisteren niet voor elkaar (grijs disabled vote knopje), maar zojuist gestemd.Juancho schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:02:
Voor de mensen die mijn Spotify voorstel (filtering/sortering optie) nog geen vote hebben gegeven... als je mij (en hopelijk vele andere AAOS gebruikers) een plezier wil doen graag!De eerste ronde ben ik al door, nu heb je (helaas en idioot genoeg) weer extra stemmen nodig om verder te komen voor ze er naar gaan kijken....
Wat ik langzaamaan trouwens wel echt begin te missen is de mogelijkheid in de auto om een schema voor het laden in te stellen. Leuk dat de preconditioning er in zit. Maar als ik om 12 uur vanmiddag met 100% wil vertrekken zit ik nu aan te klooien met het schematisch laden via de laadpaal. En is het heel erg gokken wanneer hij op 100% zit.
Gisteravond direct na het aansluiten zei de auto zelf dat het ongeveer 4,5 uur ging duren. Echter zat ie vanochtend na 3 uur al op 98%....
Gisteravond direct na het aansluiten zei de auto zelf dat het ongeveer 4,5 uur ging duren. Echter zat ie vanochtend na 3 uur al op 98%....
Is al aangegeven dat dit eraan zit te komen? Daar zit ik ook op te wachten?Fladder80 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:41:
Wat ik langzaamaan trouwens wel echt begin te missen is de mogelijkheid in de auto om een schema voor het laden in te stellen. Leuk dat de preconditioning er in zit. Maar als ik om 12 uur vanmiddag met 100% wil vertrekken zit ik nu aan te klooien met het schematisch laden via de laadpaal. En is het heel erg gokken wanneer hij op 100% zit.
Het schijnt er aan te komen als ik het internationale polestar forum moet geloven; https://www.polestar-foru.../scheduled-charging.2947/
Maar ik kan zo gauw niks vinden op de officiële site....
Maar ik kan zo gauw niks vinden op de officiële site....
Uit nieuwsgierigheid: waarom wil je de auto precies voor vertrek op 100% hebben en niet eerder? Preconditionen kan op de timer die in de auto is in te stellen.Fladder80 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:41:
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 31-07-2021 12:00 ]
Zou het wel handig vinden als je de limiet via de app kan aanpassen ipv alleen in de auto zelf. Las dat het bij een ID.4 wel kan. Eerste pluspuntje van die auto 😜
Nou, precies precies, de keer dat ik stipt op tijd in de auto zal zitten met mijn gezin moet nog gebeuren. Maar vlak voor vertrek is beter voor de accu. Hoe langer die op 100% staat duimen te draaien, hoe slechter het is.JTHZZ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:42:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: waarom wil je de auto precies voor vertrek op 100% hebben en niet eerder? Preconditionen kan op de timer die in de auto is in te stellen.
Vooral omdat volgens Polestar dan de accu ook optimaal voorverwarmd zou moeten worden om het verbruik naar beneden te krijgen. Dat preconditioning in de app zorgt daar namelijk absoluut niet voor. Vanochtend ook weer gehad. Lange rit waarbij het echt verschil zou maken voor wel of niet bijladen onderweg of de accu voorverwarmd is. Heb het via de app een paar keer gedaan vlak voor vertrek, maar nog steeds monstercijfers bij vertrek. Van 150+ kWh langzaam zakken tot pas na een minuut of 15 richting de lage twintig. Dan is die accu echt niet voorverwarmd, anders had je lagere getallen moeten hebben.JTHZZ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:42:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: waarom wil je de auto precies voor vertrek op 100% hebben en niet eerder? Preconditionen kan op de timer die in de auto is in te stellen.
Die functie moet er dus echt komen want het werkt nu voor geen meter. Volledig onbetrouwbaar.
Nou je laat wel weinig ruimte voor andere redenen. Polestar heeft bevestigd dat ook bij preconditioning via de app de accu wordt voorverwarmd. En bij deze temperaturen zijn de accu’s sowieso prima en snel op temperatuur. Mijn theorie is dat de vermogensmeter niet precies genoeg is en dat je daarom die hoge getallen in het begin krijgt, heel klein verbruik wat naar boven wordt afgerond gedeeld door grote afstand. Probeer maar eens de TM meter te resetten na 1 km dan zie ik bij mij een heel normaal laag verbruik. In die 1e km is het getal nog te hoog en het duurt heel lang voordat het gemiddelde dan weer omlaag gereden is omdat die 1e kilometer zo extreem hoog is. In werkelijkheid rijd je al na korte tijd op een normaal verbruik.gerrit105 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:54:
[...]
Vooral omdat volgens Polestar dan de accu ook optimaal voorverwarmd zou moeten worden om het verbruik naar beneden te krijgen. Dat preconditioning in de app zorgt daar namelijk absoluut niet voor. Vanochtend ook weer gehad. Lange rit waarbij het echt verschil zou maken voor wel of niet bijladen onderweg of de accu voorverwarmd is. Heb het via de app een paar keer gedaan vlak voor vertrek, maar nog steeds monstercijfers bij vertrek. Van 150+ kWh langzaam zakken tot pas na een minuut of 15 richting de lage twintig. Dan is die accu echt niet voorverwarmd, anders had je lagere getallen moeten hebben.
Die functie moet er dus echt komen want het werkt nu voor geen meter. Volledig onbetrouwbaar.
De personen die afgelopen dagen nog hebben gestemd op mijn Spotify verzoek om filtering en sortering in te bouwen... Bedankt! Het waren opeens heeeeel veel extra stemmen, top!
En voor degene die het ook super irritant vonden in de P2/P8 omdat je net als mij met afspeellijsten werkt die je zelf bij houdt en dus nieuw toegevoegde nummers bovenaan wil... ik heb een relatief simpel workaround: maak een clone van de bewuste lijst en na elke update die je doet copy/paste je even de tracks uit de originele lijst in je clone lijst. Op die manier staat de volgorde altijd goed. Dit trucje werkt trouwens ook voor je (Samsung) smartwatch als je daar Spotify op hebt draaien
En voor degene die het ook super irritant vonden in de P2/P8 omdat je net als mij met afspeellijsten werkt die je zelf bij houdt en dus nieuw toegevoegde nummers bovenaan wil... ik heb een relatief simpel workaround: maak een clone van de bewuste lijst en na elke update die je doet copy/paste je even de tracks uit de originele lijst in je clone lijst. Op die manier staat de volgorde altijd goed. Dit trucje werkt trouwens ook voor je (Samsung) smartwatch als je daar Spotify op hebt draaien
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 31-07-2021 13:57 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Ik rijd meer dan 1 km in 15 minuten hoor. Het duurde echt een flinke tijd. En ja ik ken niet alle ins en outs, maar in die periode zulke hoge cijfers betekent gewoon een hoog verbruik. Misschien dat jij dat in je hoofd recht kunt breien, maar ik niet. Als die meter over de eerste kilometer brak is, dan zou ie dat continue moeten zijn. Zou niet weten waarom ie dat alleen aan het begin is.JTHZZ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:15:
[...]
Nou je laat wel weinig ruimte voor andere redenen. Polestar heeft bevestigd dat ook bij preconditioning via de app de accu wordt voorverwarmd. En bij deze temperaturen zijn de accu’s sowieso prima en snel op temperatuur. Mijn theorie is dat de vermogensmeter niet precies genoeg is en dat je daarom die hoge getallen in het begin krijgt, heel klein verbruik wat naar boven wordt afgerond gedeeld door grote afstand. Probeer maar eens de TM meter te resetten na 1 km dan zie ik bij mij een heel normaal laag verbruik. In die 1e km is het getal nog te hoog en het duurt heel lang voordat het gemiddelde dan weer omlaag gereden is omdat die 1e kilometer zo extreem hoog is. In werkelijkheid rijd je al na korte tijd op een normaal verbruik.
Voorverwarmen van de accu lijkt mij als resultaat te moeten hebben dat de auto geen verschil merkt of je net begint te rijden of dat je al lang rijdt. Dan zou het verbruik dus ook direct al laag moeten zijn.
Blijft staan dat er geen gebruiksvriendelijke manier is om voor te verwarmen. Enige wat die app aangeeft is dat het een klimaat-functie is. Nergens is te vinden of ie dan ook wat met de accu doet. Als jij daar referenties van hebt dan zie ik die graag. De enige communicatie over dat verwarmen van de accu is geweest in relatie tot opladen tot 90-100%. En dat werkt totaal niet gebruiksvriendelijk omdat je dat exact moet uitkienen, anders lijkt die accu weer afgekoeld als je gaat rijden.
Het zou ook mooi zijn als de app tijdens het voorverwarmen laat zien wat de (momentele) batterij temperatuur is.gerrit105 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Ik rijd meer dan 1 km in 15 minuten hoor. Het duurde echt een flinke tijd. En ja ik ken niet alle ins en outs, maar in die periode zulke hoge cijfers betekent gewoon een hoog verbruik. Misschien dat jij dat in je hoofd recht kunt breien, maar ik niet. Als die meter over de eerste kilometer brak is, dan zou ie dat continue moeten zijn. Zou niet weten waarom ie dat alleen aan het begin is.
Voorverwarmen van de accu lijkt mij als resultaat te moeten hebben dat de auto geen verschil merkt of je net begint te rijden of dat je al lang rijdt. Dan zou het verbruik dus ook direct al laag moeten zijn.
Blijft staan dat er geen gebruiksvriendelijke manier is om voor te verwarmen. Enige wat die app aangeeft is dat het een klimaat-functie is. Nergens is te vinden of ie dan ook wat met de accu doet. Als jij daar referenties van hebt dan zie ik die graag. De enige communicatie over dat verwarmen van de accu is geweest in relatie tot opladen tot 90-100%. En dat werkt totaal niet gebruiksvriendelijk omdat je dat exact moet uitkienen, anders lijkt die accu weer afgekoeld als je gaat rijden.
Op die manier kan je met verschillende buitentemperaturen zien hoe lang het gaat duren.
Zelfs ODB heeft deze functies.
Jammer dat je niet begrijpt wat ik bedoel.gerrit105 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Ik rijd meer dan 1 km in 15 minuten hoor. Het duurde echt een flinke tijd. En ja ik ken niet alle ins en outs, maar in die periode zulke hoge cijfers betekent gewoon een hoog verbruik. Misschien dat jij dat in je hoofd recht kunt breien, maar ik niet. Als die meter over de eerste kilometer brak is, dan zou ie dat continue moeten zijn. Zou niet weten waarom ie dat alleen aan het begin is.
Reset eens na 1km je verbruiksmeter TM. Ik zie dan laag verbruik en misschien begrijp je dan wat ik bedoel. Ook bij hoge temperaturen zie ik hoge cijfers op TA dus het heeft met dat voorverwarmen weinig te maken
Geen idee of het terug te vinden is maar iemand had het na de update op Facebook aan polestar support gevraagd en die bevestigden dit. Dat is toen hier gepost. Dus ofwel je neemt het van me aan ofwel je zoekt het zelf op ofwel je stuurt even een mailtje naar polestar support als je het echt wilt weten.Blijft staan dat er geen gebruiksvriendelijke manier is om voor te verwarmen. Enige wat die app aangeeft is dat het een klimaat-functie is. Nergens is te vinden of ie dan ook wat met de accu doet. Als jij daar referenties van hebt dan zie ik die graag.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 31-07-2021 16:46 ]
Ik reset regelmatig na enkele km's om te leren over het "op temperatuur komen" van de batterij maar zie toch ook wel vreemde verbruiken. Zo ook als de auto goed warm was, en dan na 30 minuten of zo weer vertrek.JTHZZ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:41:
[...]
Jammer dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
Reset eens na 1km je verbruiksmeter TM. Ik zie dan laag verbruik en misschien begrijp je dan wat ik bedoel.
[...]
Geen idee of het terug te vinden is maar iemand had het na de update op Facebook aan polestar support gevraagd en die bevestigden dit. Dat is toen hier gepost. Dus ofwel je neemt het van me aan ofwel je zoekt het zelf op ofwel je stuurt even een mailtje naar polestar support als je het echt wilt weten.
Het lijkt mij toch geen enkel probleem voor Volvo/Polestar om die rare app die nu op de auto zit te vervangen door iets fatsoenlijks.
Kijk eens wat de concurrentie aan info kan ophoesten....
om donkergroen jaloers op te worden

Ja ik doe dat ook regelmatig en het stelt mij vaak redelijk gerust dat het verbruik wel meevalt. Maar heb inderdaad ook nog niet alle mysteries van het P2 verbruik ontrafeld. Ik verheug me nu al op de discussies hier als het winterseizoen begint.Hansieo schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:49:
[...]
Ik reset regelmatig na enkele km's om te leren over het "op temperatuur komen" van de batterij maar zie toch ook wel vreemde verbruiken. Zo ook als de auto goed warm was, en dan na 30 minuten of zo weer vertrek.
Het lijkt mij toch geen enkel probleem voor Volvo/Polestar om die rare app die nu op de auto zit te vervangen door iets fatsoenlijks.
Kijk eens wat de concurrentie aan info kan ophoesten....![]()
om donkergroen jaloers op te worden
Voorlopig heel tevreden over het verbruik in de zomer met 400km+ range maar ondertussen wel duidelijk dat dat niet voor iedereen geldt. Kom er maar in @Aghanim
Ook mijn app doet het weer maar heb wel alle koppelingen opnieuw moeten instellen, incl de DK.
Maar het werkt gelukkig weer!
Maar het werkt gelukkig weer!
Ik heb laatst filmpje van 15min gemaakt van hoe ik rijd. Maar ze waren 11gb/stuk. Dus ik had ze nog niet gedeeld. Wel ff screenshot bijgevoegd van een enkeltje.
Ik wilde die vooral delen omdat ik vandaag met kl*te weer, koud (15gr) en niet zuinig rijgedrag heb gereden van Delft via ‘s hertogenbosch naar Arnhem met een gangetje van 120 op de acc. Af en toe even flink accelereren op de snelweg etc. Ofwel gewoon zorgeloos doorkarren. Maar nog steeds geen exorbitant gedrag (Lees: een ICE rijdt me voorbij bij een het wegrijden bij een groen verkeerslicht)
Ik kwam uiteindelijk uit op +-22kwh/100km. Niet heel veel slechter (2kw) dan wanneer ik m’n best deed om zuinig te zijn en het buiten dik 22 gr was.
Let vooral ook op de avg speed. Het ging over een afstand van 10km met hoofdzakelijk 50 weg en een klein stukje 100.
Op het 2e plaatje staat 22gr omdat ik net pas de foto maakte
maar vanochtend was het 15.
Wanneer ik de filmpjes in 720p heb zal ik ze even delen.
/f/image/XmKf1iL7jdGNOBwUvKofty3k.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h7UxG2YHREPlD7B8pE0KPMyH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik herken dus nog steeds wat @Aghanim ook bedoelt.
Misschien dat het toch de 20” velgen zijn. Of misschien dat er toch wat anders aan de hand is.
Overigens vind ik het allemaal niet zo’n probleem. Jammer ja, maar ik erger me er niet aan. Ben vooral benieuwd waar het verschil vandaan komt
Ik wilde die vooral delen omdat ik vandaag met kl*te weer, koud (15gr) en niet zuinig rijgedrag heb gereden van Delft via ‘s hertogenbosch naar Arnhem met een gangetje van 120 op de acc. Af en toe even flink accelereren op de snelweg etc. Ofwel gewoon zorgeloos doorkarren. Maar nog steeds geen exorbitant gedrag (Lees: een ICE rijdt me voorbij bij een het wegrijden bij een groen verkeerslicht)
Ik kwam uiteindelijk uit op +-22kwh/100km. Niet heel veel slechter (2kw) dan wanneer ik m’n best deed om zuinig te zijn en het buiten dik 22 gr was.
Let vooral ook op de avg speed. Het ging over een afstand van 10km met hoofdzakelijk 50 weg en een klein stukje 100.
Op het 2e plaatje staat 22gr omdat ik net pas de foto maakte
Wanneer ik de filmpjes in 720p heb zal ik ze even delen.
:strip_exif()/f/image/h7UxG2YHREPlD7B8pE0KPMyH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik herken dus nog steeds wat @Aghanim ook bedoelt.
Misschien dat het toch de 20” velgen zijn. Of misschien dat er toch wat anders aan de hand is.
Overigens vind ik het allemaal niet zo’n probleem. Jammer ja, maar ik erger me er niet aan. Ben vooral benieuwd waar het verschil vandaan komt
[ Voor 0% gewijzigd door MaxxMark op 31-07-2021 20:44 . Reden: Typos en rare zinsconstructies ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Ik zou het vooral willen om ‘s avonds thuis te kunnen komen, de lader in te steken en in te stellen dat hij de dag nadien ‘s morgens om 8u begint met laden om zoveel mogelijk zonne-energie te gebruiken. Nu begint hij als ik hem insteek, stop ik hem via de app van mijn laadpaal en start ik het laden ‘s morgens als ik wakker ben. Soms heb ik dan al wat zon gemist 😊 Bij mijn laadpaal kan ik ook geen tijden instellenJTHZZ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:42:
[...]
@JTHZZ Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, dat is al vaker langs gekomen in dit topic. Alleen als de accu vanaf het begin goed warm is, dan zou dat verbruik aan het begin niet anders moeten zijn dan na zeg 30 minuten. Dan 'merkt' de auto namelijk niet hoe lang ie al aan het rijden is. Dat is juist mijn punt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg tevreden met de auto. Iedereen die hier een tijdje zit kan weten dat ik zelden tot nooit klaag. Maar dit stukje 'functionaliteit' blijft gewoon erg ondoorzichtig. En zeker met het oog op de winter gaat het waarschijnlijk een flink verschil maken of er een degelijke en gebruiksvriendelijke preconditioning functie op zit. Want volgens mij zijn we het er inmiddels wel over eens dat de range in de winter een stuk slechter leek.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg tevreden met de auto. Iedereen die hier een tijdje zit kan weten dat ik zelden tot nooit klaag. Maar dit stukje 'functionaliteit' blijft gewoon erg ondoorzichtig. En zeker met het oog op de winter gaat het waarschijnlijk een flink verschil maken of er een degelijke en gebruiksvriendelijke preconditioning functie op zit. Want volgens mij zijn we het er inmiddels wel over eens dat de range in de winter een stuk slechter leek.
Ja, inderdaad
[ Voor 105% gewijzigd door JTHZZ op 31-07-2021 20:12 ]
We zijn de reis naar Spanje van eind augustus aan t voorbereiden.
- Qua navigatie ga ik voor standaard maps, ondersteund met ABRP via de telefoon. Daarvoor heb ik deze clip gevonden die ik ga proberen, na eerdere berichten over het niet werken van Mountie. Zelf wil ik niet zo’n magnetisch ding. Dus daarom bij Phoneside uitgekomen: https://ergozone.io/en/products/phoneside
- De APRR tolbadge (via anwb https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge/) ga ik opnieuw plaatsen, maar ik zie niet zo’n stippelachtig gebied op mijn voorruit, waar je doorgaans de badge moet plaatsen. Iemand hier al ervaring mee?
- Vandaag 125km heen en 125km terug gereden met veel regen. Veel tussen 110-150 km/u gereden (Duitsland deels) en een verbruik van 22kw/100km. Daarnaast was de Google maps indicate van resterende batterij superrrr accuraat, dus dat schept vertrouwen.
Ben wel benieuwd naar de reisverslagen op de Facebook NL/be groep. Ik zat in die groep, maar had Facebook verwijderd. Nu opnieuw aangemaakt en eerder deze week aangemeld, maar nog steeds geen reactie. Zit al wel in de officiële Polestar FB groep, maar kent iemand een Polestar NL/be groep beheerder die mij daar ook weer toe kan laten?
- Qua navigatie ga ik voor standaard maps, ondersteund met ABRP via de telefoon. Daarvoor heb ik deze clip gevonden die ik ga proberen, na eerdere berichten over het niet werken van Mountie. Zelf wil ik niet zo’n magnetisch ding. Dus daarom bij Phoneside uitgekomen: https://ergozone.io/en/products/phoneside
- De APRR tolbadge (via anwb https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge/) ga ik opnieuw plaatsen, maar ik zie niet zo’n stippelachtig gebied op mijn voorruit, waar je doorgaans de badge moet plaatsen. Iemand hier al ervaring mee?
- Vandaag 125km heen en 125km terug gereden met veel regen. Veel tussen 110-150 km/u gereden (Duitsland deels) en een verbruik van 22kw/100km. Daarnaast was de Google maps indicate van resterende batterij superrrr accuraat, dus dat schept vertrouwen.
Ben wel benieuwd naar de reisverslagen op de Facebook NL/be groep. Ik zat in die groep, maar had Facebook verwijderd. Nu opnieuw aangemaakt en eerder deze week aangemeld, maar nog steeds geen reactie. Zit al wel in de officiële Polestar FB groep, maar kent iemand een Polestar NL/be groep beheerder die mij daar ook weer toe kan laten?
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
Hoe betrouwbaar zijn de levertijden van de Polestar 2 ?
Volgens de Belgische configurator is levering september ?
Klopt dit of is dit gewoon een lokkertje om te bestellen en kan je daarna wachten tot 2022 ?
Zeker gezien de de chipproblemen, bij andere merken is het snel 2022 bij bestellen.
Door de overstromingen is er veel vraag vanuit de 2dehandsmarkt naar auto's wat het nu wel een goed moment maakt als particulier om te wisselen. Maar dan enkel als ik zeker ben van levering september.
Volgens de Belgische configurator is levering september ?
Klopt dit of is dit gewoon een lokkertje om te bestellen en kan je daarna wachten tot 2022 ?
Zeker gezien de de chipproblemen, bij andere merken is het snel 2022 bij bestellen.
Door de overstromingen is er veel vraag vanuit de 2dehandsmarkt naar auto's wat het nu wel een goed moment maakt als particulier om te wisselen. Maar dan enkel als ik zeker ben van levering september.
Ja, dit heb ik dus ook., zie screenshot. Wil je laten weten of je bezoek aan de garage succesvol is (en wat er gedaan is?)_--[]--__ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:49:
Ik heb sinds een paar weken (na de laatste update wellicht) ook het probleem dat ik op AC laders niet hoger kom dan 10A / 30km/u. Wel vervelend want dat betekent niet meer van 10% tot 90% kunnen laden in één nacht (dat duurt nu al gauw een uur of 12). Komende maandag staat de auto hiervoor bij de volvlo garage.
:strip_exif()/f/image/nVRCVgmyVV0WWGd9yQyqubHW.gif?f=fotoalbum_large)
Echt niet gek.
De Mach-E met 88kWh komt verder, maar reken je het om (P2 met 88kWh) dan komt deze precies even ver.
ps: hebben jullie het YouTube filmpje gezien van Kris Rifa?
in 4 dagen van Noorwegen > Italië? incl. nog een uurtje jakkeren met een Audi S4 & VW Passat?
Bij de garage zeiden ze niks te kunnen vinden, daar werd wel met 16A geladen. Ze hebben wel de laatste software update geplaatst en daarna was het probleem bij mij thuis aan de lader ook weg. Ik laad nu weer gewoon op 16A.cyrax schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:51:
[...]
Ja, dit heb ik dus ook., zie screenshot. Wil je laten weten of je bezoek aan de garage succesvol is (en wat er gedaan is?)
[Afbeelding]
lol_--[]--__ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:18:
Had gisteren ineens ook een heel hoog verbruik van wel 47.8kwh/100km[Afbeelding]

Zagen de bomen langs de weg er uit als planken???
Zal eens kijkenHansieo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:33:
[...]
Echt niet gek.
De Mach-E met 88kWh komt verder, maar reken je het om (P2 met 88kWh) dan komt deze precies even ver.
in 4 dagen van Noorwegen > Italië? incl. nog een uurtje jakkeren met een Audi S4 & VW Passat?
Toch jammer hè dat je echt voelt dat hij bij 208 op de teller de boel plotseling afknijpt. Vraag me af waar je uitkomt als die begrenzing eraf gehaald wordt_--[]--__ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:18:
Had gisteren ineens ook een heel hoog verbruik van wel 47.8kwh/100km[Afbeelding]
Ik schat zo'n beetje tesla waardes... iets mindere stroomlijn, iets meer vermogenJTHZZ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:42:
[...]
Toch jammer hè dat je echt voelt dat hij bij 208 op de teller de boel plotseling afknijpt. Vraag me af waar je uitkomt als die begrenzing eraf gehaald wordt
Grappig dat deze Noorse test ook naar NL is doorgesijpeld.Hansieo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:33:
[...]
Echt niet gek.
Even voor de beeldvorming (positief): de polestar stopte 300 meter voor het hoogste punt op een berg. Ca 900 meter boven zeeniveau. Daarna was het 11 kilometer heuvelaf.
Had de P2 die laatste 300 meter gered dan was de afstand met ca 25 kilometer toegenomen
Leuk om te wetenRene schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:43:
[...]
Grappig dat deze Noorse test ook naar NL is doorgesijpeld.
Even voor de beeldvorming (positief): de polestar stopte 300 meter voor het hoogste punt op een berg. Ca 900 meter boven zeeniveau. Daarna was het 11 kilometer heuvelaf.
Had de P2 die laatste 300 meter gered dan was de afstand met ca 25 kilometer toegenomen
[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 01-08-2021 13:56 ]
Nope. Is dezelfde test 👍Hansieo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
Leuk om te wetenmaar was dat niet een andere test?
Soort van guilty pleasure.....Ktenolix schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:44:
[Afbeelding]
Ik was vandaag heel dicht bij m’n nieuwe auto
Helaas stond er geen enkele P2 buiten dus geen glimp van de mijne kunnen opvangen
Ik ben net terug uit Frankrijk. De Tolbadge heb ik rechts naast de spiegel op de voorruit geplakt, dit heeft prima gewerkt.kramon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:49:
We zijn de reis naar Spanje van eind augustus aan t voorbereiden.
Cool! Rechts vanuit binnen gezien? Dus aan de bijrijder-kant? Das wel fijn!GerjanStam schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:51:
[...]
Ik ben net terug uit Frankrijk. De Tolbadge heb ik rechts naast de spiegel op de voorruit geplakt, dit heeft prima gewerkt.
Ik meende dat hij perse links moest. Geen idee waar ik dat vandaan heb trouwens, maar ben blij dat rechts dan ook kan ;-)
Even uit mijn vorige post overnemen:
Warm weer; extreem zuinig gedaan:
Van het weekend met mijn collega gewisseld. Hij rijdt een e-Niro. Mag je niet vergelijken natuurlijk omdat ze daar al van zeggen dat die 'een stuk zuiniger' rijdt. Toch wilde ik even mijn "morning commute" delen.
Zelfde stuk als met de Polestar. Met als verschil dat ik 'ietsje zuiniger' dan normaal reed en dus niet 'extreem zuinig'. Dat wil zeggen; niet heftig optrekken, maar gewoon rustig aan, maar niet 'shit laat ik eens extra zuinig doen'. Daarbij was het koud 15 graden volgens het weer en 17 volgens de auto (overeenkomstig dus met het 2e plaatje).
:strip_exif()/f/image/HPdqF8fdDHwfqnwSJ5WGG9zo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus laat staan wat er gebeurt als het 22 graden is en ik daadwerkelijk 'mijn best doe'
Van het weekend met mijn collega gewisseld. Hij rijdt een e-Niro. Mag je niet vergelijken natuurlijk omdat ze daar al van zeggen dat die 'een stuk zuiniger' rijdt. Toch wilde ik even mijn "morning commute" delen.
Zelfde stuk als met de Polestar. Met als verschil dat ik 'ietsje zuiniger' dan normaal reed en dus niet 'extreem zuinig'. Dat wil zeggen; niet heftig optrekken, maar gewoon rustig aan, maar niet 'shit laat ik eens extra zuinig doen'. Daarbij was het koud 15 graden volgens het weer en 17 volgens de auto (overeenkomstig dus met het 2e plaatje).
:strip_exif()/f/image/HPdqF8fdDHwfqnwSJ5WGG9zo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus laat staan wat er gebeurt als het 22 graden is en ik daadwerkelijk 'mijn best doe'

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Een dag na de rit (160 km, veel snelweg) die ik zaterdag noemde weer een kort ritje gemaakt (niet aan de lader geweest). Verbruik op de TA zat letterlijk direct op zo'n 18 kWh, geen enkel absurd hoog cijfer aan het begin. Ik kan daar toch echt niet veel anders van maken dan een goed warme accu en dat ie dat dan niet geweest is bij de eerste rit. Natuurlijk kan er een andere reden zijn, maar ik kan niks zinnigs bedenken.
Gisteren die lange rit weer terug gemaakt (overigens ook direct lage cijfers) en merkte flink verschil in verbruik. Denk dat het de harde (tegen)wind was op zaterdag. Zaterdag snelweg 110 km/u op 22 kWh en gisteren snelweg 120 km/u op 19.5 kWh.
Verder rijdt het toch weer heerlijk. ACC aan, af en toe Pilot Assist en goed uitgerust aankomen.
Gisteren die lange rit weer terug gemaakt (overigens ook direct lage cijfers) en merkte flink verschil in verbruik. Denk dat het de harde (tegen)wind was op zaterdag. Zaterdag snelweg 110 km/u op 22 kWh en gisteren snelweg 120 km/u op 19.5 kWh.
Verder rijdt het toch weer heerlijk. ACC aan, af en toe Pilot Assist en goed uitgerust aankomen.
Ik keek nog even in mijn frunk, maar hoort daar niet een soort van onderhouds set ofzo te liggen?
/f/image/iDF4dYbN9P1W5Zc6xNrcL1my.png?f=fotoalbum_large)
// Over verbruik
Ik heb eigenlijk altijd bij wegrijden mega-verbruik bij aanvang van m'n rit en dat verknald inderdaad ook mijn TA-score. Als ik alleen na 10-20km oid m'n TM reset dan kom ik bijna altijd toch weer op hetzelfde uit. Blijft gek.
Wat voor mij nu belangrijk is: Google Maps is ontzettend accuraat met het verwachte batterij percentage. Daarop kan ik wel met een gerust hart lange stukken rijden. Ondanks het te hoge verbruik.
/f/image/iDF4dYbN9P1W5Zc6xNrcL1my.png?f=fotoalbum_large)
// Over verbruik
Ik heb eigenlijk altijd bij wegrijden mega-verbruik bij aanvang van m'n rit en dat verknald inderdaad ook mijn TA-score. Als ik alleen na 10-20km oid m'n TM reset dan kom ik bijna altijd toch weer op hetzelfde uit. Blijft gek.
Wat voor mij nu belangrijk is: Google Maps is ontzettend accuraat met het verwachte batterij percentage. Daarop kan ik wel met een gerust hart lange stukken rijden. Ondanks het te hoge verbruik.
[ Voor 33% gewijzigd door kramon op 02-08-2021 09:28 ]
Even de kabel er uit en de plaat er onder optillen.kramon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:24:
Ik keek nog even in mijn frunk, maar hoort daar niet een soort van onderhouds set ofzo te liggen?
[Afbeelding]
Oh, die kan omhoog? Haha, thanks@!Arie van Dijk schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Even de kabel er uit en de plaat er onder optillen.
Met het gezin op vakantie naar West-Frankrijk. +\-900km.
Dinsdag nacht vertrokken 100% soc en voorverwarmde accu, zou 4 stops moeten doen volgens de planning van ABRP. Stop 1 in België nog ging perfect, maar toen de eerste in Frankrijk, enercon... Buiten gebruik. Met nog 14% soc zoeken naar een andere snellader, gelukkig een in de buurt aan de snelweg, total energy, aankomst met nog 9%soc... ook buiten gebruik! De paniek begon toe te slaan... Via de chargemap app nog een gevonden bij de luchthaven parijs... Aankomst met 3% soc... Lijkt het te doen.. Handshake gaat goed, laadt 2 minuten en de paal valt in storing.. Oké full blown panic... Met een fluwelen voet naar een warenhuis gereden waar in de parkeergarage een 6kw lader was, die deed het gelukkig... 1,5uur gewacht en toen door naar een ionity (daar kun je echt van op aan in Frankrijk) uiteindelijk met veel laadvertraging toch goed aangekomen, mocht de grannylader op de camping gebruiken, duurt lang maar kan morgen wel weer met 100% vertrekken.
Op de terugweg staan dezelfde laadpalen op de planning (aan de andere kant van de snelweg) ga deze keer bij de 2e stop extra lang laden zodat ik die enercon theoretisch over kan slaan..
Dinsdag nacht vertrokken 100% soc en voorverwarmde accu, zou 4 stops moeten doen volgens de planning van ABRP. Stop 1 in België nog ging perfect, maar toen de eerste in Frankrijk, enercon... Buiten gebruik. Met nog 14% soc zoeken naar een andere snellader, gelukkig een in de buurt aan de snelweg, total energy, aankomst met nog 9%soc... ook buiten gebruik! De paniek begon toe te slaan... Via de chargemap app nog een gevonden bij de luchthaven parijs... Aankomst met 3% soc... Lijkt het te doen.. Handshake gaat goed, laadt 2 minuten en de paal valt in storing.. Oké full blown panic... Met een fluwelen voet naar een warenhuis gereden waar in de parkeergarage een 6kw lader was, die deed het gelukkig... 1,5uur gewacht en toen door naar een ionity (daar kun je echt van op aan in Frankrijk) uiteindelijk met veel laadvertraging toch goed aangekomen, mocht de grannylader op de camping gebruiken, duurt lang maar kan morgen wel weer met 100% vertrekken.
Op de terugweg staan dezelfde laadpalen op de planning (aan de andere kant van de snelweg) ga deze keer bij de 2e stop extra lang laden zodat ik die enercon theoretisch over kan slaan..
Polestar 2 launch edition - Apr. '21
Ik heb mijn route naar Spanje nu voorbereid met een voorkeur voor Ionity, vooral omdat ik zo bang ben voor wat jij nu meegemaakt hebt.NickSsss schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:39:
Met het gezin op vakantie naar West-Frankrijk. +\-900km.
Ik heb naar Oostenrijk inderdaad met groot plezier gebruik gemaakt van Ionity. Had slechts 1 paal die het niet deed, maar er stonden er altijd 4 of meer. De paal daarnaast deed het wel directkramon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:43:
[...]
Ik heb mijn route naar Spanje nu voorbereid met een voorkeur voor Ionity, vooral omdat ik zo bang ben voor wat jij nu meegemaakt hebt.
Ah ok, dus een Kia Niro is echt zuiniger dan een Polestar 2? Goed om te weten!MaxxMark schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:49:
Even uit mijn vorige post overnemen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus laat staan wat er gebeurt als het 22 graden is en ik daadwerkelijk 'mijn best doe'![]()

Je mist de e er voor. De e-Niro is inderdaad een mega zuinige auto. Collega van mij heeft 'm ook en haalt echt absurd lage verbruikcijfers. Met 150 over de snelweg haalde hij 19kwh/100km. Met de Polestar zit je dan uit mijn hoofd rond de 29 - 30.JTHZZ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Ah ok, dus een Kia Niro is echt zuiniger dan een Polestar 2? Goed om te weten!
Dat is mijn e-Golf en onze oude e-Up ook. Maar het is natuurlijk appels en peren vergelijken.Shorteh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:09:
[...]
Je mist de e er voor. De e-Niro is inderdaad een mega zuinige auto. Collega van mij heeft 'm ook en haalt echt absurd lage verbruikcijfers. Met 150 over de snelweg haalde hij 19kwh/100km. Met de Polestar zit je dan uit mijn hoofd rond de 29 - 30.
Gelukkig heb ik geen auto met permanente 4WD gekocht om 15kWh/100km te rijden. In dat geval had ik wel voor de id.4 gegaan.
Het verbruik is hoog (dat weten we nu ondertussen wel na vele honderden posts hierover) een. Dit geldt vooral op korte ritten en ik vermoed dat de BMS de eerste paar kilometers actief aan temperatuurmanagement van de batterij werkt. Dit geeft als (ongewenst) resultaat dat het verbruik op korte ritten extra hoog wordt.
Hopelijk werkt polestar hieraan maar ik vermoed dat we er mee moeten leven.
Dat is ook zo. Ik kan jaloers zijn op de verbruikscijfers, maar weer minder op het uiterlijk / performance. Einde van de dag ben ik nog altijd zeer tevreden met de PolestarRene schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Dat is mijn e-Golf en onze oude e-Up ook. Maar het is natuurlijk appels en peren vergelijken.
Gelukkig heb ik geen auto met permanente 4WD gekocht om 15kWh/100km te rijden. In dat geval had ik wel voor de id.4 gegaan.
Het verbruik is hoog (dat weten we nu ondertussen wel na vele honderden posts hierover) een. Dit geldt vooral op korte ritten en ik vermoed dat de BMS de eerste paar kilometers actief aan temperatuurmanagement van de batterij werkt. Dit geeft als (ongewenst) resultaat dat het verbruik op korte ritten extra hoog wordt.
Hopelijk werkt polestar hieraan maar ik vermoed dat we er mee moeten leven.
Ik heb de auto ook besteld omdat het gewoon een godsgruwelijk mooie tank op de weg is! De meeste BEV’s zijn van die lelijke aparte auto’s, maar de Polestar is echt een pareltje.
Dat dus inderdaad. Vandaag even geruild van auto: ik in de 2e auto (polo) en m'n partner in de P2. Ik reed achter haar aan de straat uit. Dan zie je toch even hoe vet die bak is :-D
Vandaag meermaals reset gebruikt om te kijken naar mijn verbruik tijdens mijn standaard trip naar werk (34km, 90% snelweg A2, met trajectcontrole op 100, 17gr, 20inch):
Hierin is duidelijk te zien dat de eerste 6km het verbruik enorm is en dat ik, zoals altijd met >15gr, op 21kWh uitkomt. Het rare is dat dit weekend met een trip van 130km ik ook op 21kWh uitkomt, terwijl je dan meer voordeel zou hebben van de ~18kWh die ik doe bij ~105km/h (incl voorverwarming, al lijkt dat weinig te doen bij deze temperaturen).
Traject in km | Verbruik traject | Totaal verbruik | Gem snelheid |
0-1 | >65kWh | >65kWh | ~ |
1-6,2 | 26,6kWh | 32,2kWh | 95km/h |
6,2-11,8 | 17,1kWh | 20,7kWh | 105km/h |
11,8-21,6 | 18,3Wh | 22,7kWh | 97km/h |
21,6-33,7 | 17,3Wh | 20,7kWh | 66km/h |
Hierin is duidelijk te zien dat de eerste 6km het verbruik enorm is en dat ik, zoals altijd met >15gr, op 21kWh uitkomt. Het rare is dat dit weekend met een trip van 130km ik ook op 21kWh uitkomt, terwijl je dan meer voordeel zou hebben van de ~18kWh die ik doe bij ~105km/h (incl voorverwarming, al lijkt dat weinig te doen bij deze temperaturen).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
P2 LRDM Thunder 20"
Dat had ik gisteren ook toen ik een poosje achter een Midnight Blue P2 reedkramon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:23:
Dat dus inderdaad. Vandaag even geruild van auto: ik in de 2e auto (polo) en m'n partner in de P2. Ik reed achter haar aan de straat uit. Dan zie je toch even hoe vet die bak is :-D
Ik zie er juist in de buurt heel weinig. Aan de ene kant heel jammer, omdat ik hem vaker wil zien. Aan de andere kant fijn om straks niet een 1-in-een-dozijn leasebak te hebben
Zoals beloofd een verslag van mijn trip naar Italie met de Polestar 2.
Over het algemeen ben ik zeer te spreken over het rijden van een dergelijke afstand met een elektrische auto. Aan laadpalen geen gebrek en nooit de angst gehad om leeg te raken.
Wat highlights:
- gemiddeld verbruik gehele vakantie: 20kWh
- veelal Ionity laadpalen gebruikt
- Duitsland en Oostenrijk veel palen beschikbaar, Italie wel iets minder
Op de heenreis was mijn gemiddelde verbruik 19,6 kWh. Bij de eerste Ionity laadpaal ging het al mis: Fout bij connectie. We waren al weggereden om wat anders te zoeken, maar toch even mijn garage gebeld. Die kwam met de gouden tip: zet je max laadcapaciteit wat lager (stond nog op 100% van de thuislading) en ja hoor: het werkt.
Overigens vaker ook nog connectiefouten gehad. Dit lag aan het insteken van de stekker. Dat vergt even wat extra aandacht (iets omhoog trekken) zodat de connectie goed verloopt. Zeker op 9 van de 10 keer insteken dat het in eerste instantie niet goed gaat. Andere Polestar gebruikers ook gevraagd en die hadden dezelfde ervaring bij Ionity. Andere palen 0 problemen gehad.
We hadden op de heenweg een overnachting in Oostenrijk. En kwamen daar met een gemiddeld verbruik van 20 kWh aan. Van Oostenrijk naar Italie hebben we vervolgens met 15,6 kWh gemiddeld gereden.
De gehele heenweg was het het vrij druk, nooit echt files, maar wel veel langzaam rijden bij wegopbrekingen en drukte in Italie. Overal maximaal toegestane snelheid gereden. En op de plekken waar het kon zo'n 135 km/h. Ook nog even de 200 aangeraakt en een paar stukjes 150.
De terugweg was gemiddeld 21 kWh, maar ook echt veel harder gereden. Veel langere stukken van 135 en ook veel meer stukken van 150-200 km/h.
Al met al viel het vebruik me niet tegen. Heb absoluut niet zuinig gedaan en veelvuldig de acceleratie gebruikt op al die korte in- en uitvoeg stroken. Dan ben je echt blij met de kracht in de Polestar.
Waar iedereen lyrisch is over ABRP, ben ik wel een stuk minder enthousiast. Wellicht had ik de instellingen nog niet goed staan, maar ik kreeg het gevoel dat je af en toe behoorlijk om rijdt / slechte suggesties geeft, terwijl er alternatieven beschikbaar zijn. Ook pakt hij geen accuraat referentieverbruik. Zit er al gauw 5-10 kWh pessimistisch naast. En op de terugweg pakte hij het referentieverbruik van mijn ritje Oostenrijk - Italie (met 15,6) waardoor hij dacht dat ik wel even 350 km bergop zou redden naar de volgende laadpaal...
Ik heb ABRP gebruikt om de laadpalen onderweg te zoeken en dit doorgezet naar Google Maps. Dit is wat omslachtig, maar werkte voor mij prima. Polestar heeft hier nog veel te winnen in gebruiksgemak. Het zou fijn zijn als je in Google Maps veel meer zoek- en filtermogelijkheden hebt betreffende laadpalen op de route. Of dat je de gehele route van ABRP ineens door kan zetten naar Google Maps.
Al met al een positieve ervaring. Het rijdt rustig, je stopt vaker en daardoor was een ritje van in totaal 15 uur totaal zonder pijn en moeite te doen. Nog nooit zo fit aangekomen na zo'n lange dag in de auto.
Over het algemeen ben ik zeer te spreken over het rijden van een dergelijke afstand met een elektrische auto. Aan laadpalen geen gebrek en nooit de angst gehad om leeg te raken.
Wat highlights:
- gemiddeld verbruik gehele vakantie: 20kWh
- veelal Ionity laadpalen gebruikt
- Duitsland en Oostenrijk veel palen beschikbaar, Italie wel iets minder
Op de heenreis was mijn gemiddelde verbruik 19,6 kWh. Bij de eerste Ionity laadpaal ging het al mis: Fout bij connectie. We waren al weggereden om wat anders te zoeken, maar toch even mijn garage gebeld. Die kwam met de gouden tip: zet je max laadcapaciteit wat lager (stond nog op 100% van de thuislading) en ja hoor: het werkt.
Overigens vaker ook nog connectiefouten gehad. Dit lag aan het insteken van de stekker. Dat vergt even wat extra aandacht (iets omhoog trekken) zodat de connectie goed verloopt. Zeker op 9 van de 10 keer insteken dat het in eerste instantie niet goed gaat. Andere Polestar gebruikers ook gevraagd en die hadden dezelfde ervaring bij Ionity. Andere palen 0 problemen gehad.
We hadden op de heenweg een overnachting in Oostenrijk. En kwamen daar met een gemiddeld verbruik van 20 kWh aan. Van Oostenrijk naar Italie hebben we vervolgens met 15,6 kWh gemiddeld gereden.
De gehele heenweg was het het vrij druk, nooit echt files, maar wel veel langzaam rijden bij wegopbrekingen en drukte in Italie. Overal maximaal toegestane snelheid gereden. En op de plekken waar het kon zo'n 135 km/h. Ook nog even de 200 aangeraakt en een paar stukjes 150.
De terugweg was gemiddeld 21 kWh, maar ook echt veel harder gereden. Veel langere stukken van 135 en ook veel meer stukken van 150-200 km/h.
Al met al viel het vebruik me niet tegen. Heb absoluut niet zuinig gedaan en veelvuldig de acceleratie gebruikt op al die korte in- en uitvoeg stroken. Dan ben je echt blij met de kracht in de Polestar.
Waar iedereen lyrisch is over ABRP, ben ik wel een stuk minder enthousiast. Wellicht had ik de instellingen nog niet goed staan, maar ik kreeg het gevoel dat je af en toe behoorlijk om rijdt / slechte suggesties geeft, terwijl er alternatieven beschikbaar zijn. Ook pakt hij geen accuraat referentieverbruik. Zit er al gauw 5-10 kWh pessimistisch naast. En op de terugweg pakte hij het referentieverbruik van mijn ritje Oostenrijk - Italie (met 15,6) waardoor hij dacht dat ik wel even 350 km bergop zou redden naar de volgende laadpaal...
Ik heb ABRP gebruikt om de laadpalen onderweg te zoeken en dit doorgezet naar Google Maps. Dit is wat omslachtig, maar werkte voor mij prima. Polestar heeft hier nog veel te winnen in gebruiksgemak. Het zou fijn zijn als je in Google Maps veel meer zoek- en filtermogelijkheden hebt betreffende laadpalen op de route. Of dat je de gehele route van ABRP ineens door kan zetten naar Google Maps.
Al met al een positieve ervaring. Het rijdt rustig, je stopt vaker en daardoor was een ritje van in totaal 15 uur totaal zonder pijn en moeite te doen. Nog nooit zo fit aangekomen na zo'n lange dag in de auto.
Haalt ie echt de 150?Shorteh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:09:
[...]
Je mist de e er voor. De e-Niro is inderdaad een mega zuinige auto. Collega van mij heeft 'm ook en haalt echt absurd lage verbruikcijfers. Met 150 over de snelweg haalde hij 19kwh/100km. Met de Polestar zit je dan uit mijn hoofd rond de 29 - 30.
Achterop de auto trailer
Overigens is een verbruik van 19 kWh/100km bij 150 km/u niet de standaard. Dit zal wel wind mee, en heuvelaf geregistreerd zijn. Bjørn Nyland zat bij zijn test al over de 20kWh/100km, en dat was bij 120 km/u.
Je hoeft niet meteen zo salty te doen...JTHZZ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Ah ok, dus een Kia Niro is echt zuiniger dan een Polestar 2? Goed om te weten!
Als je mijn posts eerder had gezien (en evt, de eerdere posts over de verbruiksdiscussie) dan weet je dat het er om gaat dat het (of mijn) "zuinig rijden" (terecht(!)) in twijfel werd getrokken. Zuinig rijden is subjectief en wordt alleen objectief (of objectiever) wanneer je meerdere identieke auto's zou vergelijken met dezelfde randvoorwaarden, of wanneer je op andere manieren kunt uitsluiten.
Een korte blik in het e-Niro topic - of, zoals jij al impliceert iets wat 'common knowledge' is - leert dat de e-Niro standaard vrij zuinig is (wat ik ook al in mijn post zei!). Het saillante detail is dat ook in mijn situatie (iemand waarbij óók het het verbruik, zoals bij @Aghanim, een stuk hoger lijkt te liggen) het verbruik laag tot zeer laag is (12.1 in vergelijking met het op ev-database gemiddelde voor de eNiro van 17.3kWh/100km). Als het hoge verbruik in mijn P2 inderdaad voortvloeit uit mijn rijstijl zou ik natuurlijk ook met een e-Niro hogere verbruiken moeten hebben gehad dan het ev-database gemiddelde
Kortom, voor mij was het een onderbouwing dat mijn rijstijl niet 'baksteen-voet' is. En dat wordt m.i. onderbouwd door de cijfers van de e-Niro.
Dan zie je dus inderdaad dat dat hogere verbruik aan het begin een toename van zo'n 3 kWh heeft op je uiteindelijke gemiddelde. Zal over een rit van categorie Nederland-Oostenrijk natuurlijk wel wat meer uitvlakken, maar het effect is er wel degelijk.AartJW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:31:
Vandaag meermaals reset gebruikt om te kijken naar mijn verbruik tijdens mijn standaard trip naar werk (34km, 90% snelweg A2, met trajectcontrole op 100, 17gr, 20inch):
Traject in km Verbruik traject Totaal verbruik Gem snelheid 0-1 >65kWh >65kWh ~ 1-6,2 26,6kWh 32,2kWh 95km/h 6,2-11,8 17,1kWh 20,7kWh 105km/h 11,8-21,6 18,3Wh 22,7kWh 97km/h 21,6-33,7 17,3Wh 20,7kWh 66km/h
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Andersom is het dus zo dat als ze dat startverbruik omlaag weten te krijgen, dat een mooi positief effect heeft op het gemiddelde verbruik. Met name voor de 'koude start' ritten van korte tot middellange afstand.
Maar goed, het kan ook nog steeds een andere oorzaak hebben hè
Haha dat was me niet duidelijk uit je post. Ik dacht dat je echt het punt wilde maken dat een Niro, pardon e-Niro, zuiniger is dan een P2.MaxxMark schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Je hoeft niet meteen zo salty te doen...![]()
Als je mijn posts eerder had gezien (en evt, de eerdere posts over de verbruiksdiscussie) dan weet je dat het er om gaat dat het (of mijn) "zuinig rijden" (terecht(!)) in twijfel werd getrokken. Zuinig rijden is subjectief en wordt alleen objectief (of objectiever) wanneer je meerdere identieke auto's zou vergelijken met dezelfde randvoorwaarden, of wanneer je op andere manieren kunt uitsluiten.
Een korte blik in het e-Niro topic - of, zoals jij al impliceert iets wat 'common knowledge' is - leert dat de e-Niro standaard vrij zuinig is (wat ik ook al in mijn post zei!). Het saillante detail is dat ook in mijn situatie (iemand waarbij óók het het verbruik, zoals bij @Aghanim, een stuk hoger lijkt te liggen) het verbruik laag tot zeer laag is (12.1 in vergelijking met het op ev-database gemiddelde voor de eNiro van 17.3kWh/100km). Als het hoge verbruik in mijn P2 inderdaad voortvloeit uit mijn rijstijl zou ik natuurlijk ook met een e-Niro hogere verbruiken moeten hebben gehad dan het ev-database gemiddelde
Kortom, voor mij was het een onderbouwing dat mijn rijstijl niet 'baksteen-voet' is. En dat wordt m.i. onderbouwd door de cijfers van de e-Niro.
Nee ik denk ook dat de verschillen die @Aghanim en jij laten zien toch echt wel met bepaalde componenten in de auto te maken hebben of simpelweg een mankement. Maar inderdaad lastig om dat richting polestar hard te maken. Je zou dezelfde ENiro test ook eens met een andere P2 kunnen proberen.
Het is zo’n kort stukje! Ik denk serieus aan afrondingsfouten in de berekening: 200Wh verbruik wordt naar 500 afgerond en dan krijg je een veel hoger verbruik.gerrit105 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:36:
[...]
Dan zie je dus inderdaad dat dat hogere verbruik aan het begin een toename van zo'n 3 kWh heeft op je uiteindelijke gemiddelde. Zal over een rit van categorie Nederland-Oostenrijk natuurlijk wel wat meer uitvlakken, maar het effect is er wel degelijk.
Andersom is het dus zo dat als ze dat startverbruik omlaag weten te krijgen, dat een mooi positief effect heeft op het gemiddelde verbruik. Met name voor de 'koude start' ritten van korte tot middellange afstand.
Maar goed, het kan ook nog steeds een andere oorzaak hebben hè
Welke omgeving/regio woon je? wellicht dat iemand een TEST rit met je wil maken? om te vergelijken?MaxxMark schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Je hoeft niet meteen zo salty te doen...![]()
Als je die 6km bedoelt, absoluut gezien zou je dat een kort stukje kunnen noemen. Relatief gezien is het wel 20% van de totale rit van @AartJW. Maar goed. Misschien zullen we wel nooit weten waar het aan ligt.JTHZZ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:11:
[...]
Het is zo’n kort stukje! Ik denk serieus aan afrondingsfouten in de berekening: 200Wh verbruik wordt naar 500 afgerond en dan krijg je een veel hoger verbruik.
Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.