• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:59
Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
Misschien ligt het aan mij maar je kan toch zo je Volvo dealer even vragen om dat uit te lezen? Waarom zou je daarvoor zelf een kabel bestellen? Tenzij je die data natuurlijk leuk vind, ieder zn ding.

Ik vraag me verder af hoe betrouwbaar zon meting is. Misschien totaal anders maar je kan bijv ook je telefoon soort van uitlezen via kabeltje in je laptop en via ADB gegevens inzien. Al vaak gehoort dat het percentage batterij totaal niet overeenkomt met gebruik ervaringen. Nieuwe batterij erin en je merkt echt het grote verschil. Dus hoe betrouwbaar dat allemaal is...
Hij leest dezelfde waardes uit als dat de auto en de Volvo computer doen? Het OBD protocol is open alleen je moet net weten waar je moet zoeken. Die kabels zijn paar tientjes. Kun je ook gebruiken om bepaalde instellingen aan te passen etc.

In theorie kun je zelfs sleutels programmeren. Bijvoorbeeld. Waar de dealer echt geen godsvermogen voor vraagt. Sports key vervangen was 229 euro 🙄

[ Voor 7% gewijzigd door thomvh op 27-09-2026 11:11 ]

• Nicooo
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 15:08
Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
Misschien ligt het aan mij maar je kan toch zo je Volvo dealer even vragen om dat uit te lezen? Waarom zou je daarvoor zelf een kabel bestellen? Tenzij je die data natuurlijk leuk vind, ieder zn ding.

Ik vraag me verder af hoe betrouwbaar zon meting is. Misschien totaal anders maar je kan bijv ook je telefoon soort van uitlezen via kabeltje in je laptop en via ADB gegevens inzien. Al vaak gehoort dat het percentage batterij totaal niet overeenkomt met gebruik ervaringen. Nieuwe batterij erin en je merkt echt het grote verschil. Dus hoe betrouwbaar dat allemaal is...
Hier in Zweden is dit helaas niet iets wat de Volvo-dealer zomaar gratis voor je uitleest. Voor dit soort diagnose- en uitleeswerk rekenen ze meestal een aparte werkplaatskost van ongeveer €150–300, zelfs als de auto al binnenstaat voor een gewone service. Dat was eigenlijk één van de belangrijkste redenen waarom ik Hanterill ben gaan ontwikkelen.

Van meerdere Nederlandse vrienden heb ik trouwens begrepen dat het daar bij Volvo-dealers vaak hetzelfde werkt: ook tijdens een normale onderhoudsbeurt is zo’n extra uitlezing niet per se inbegrepen.

Wat betrouwbaarheid betreft: Hanterill leest de SoH-waarde uit die de BECM/BMS van de auto zelf bijhoudt en rapporteert. De data wordt rechtstreeks uit de voertuigmodules gelezen, op dezelfde manier als Volvo dat bij diagnose doet, in plaats van dat de waarde op basis van externe metingen wordt geschat.

Dat betekent niet dat één enkele meting als absolute waarheid moet worden gezien. De geschatte SoH kan wat fluctueren door onder andere temperatuur, SoC en recente laad- en ontlaadcycli. Daarom is de trend over meerdere metingen meestal interessanter dan één los percentage.

Alles is daarnaast vrij uitgebreid gedocumenteerd: welke waarden worden uitgelezen, uit welke module ze komen, hoe de data wordt geïnterpreteerd en welke beperkingen er zijn. Als je twijfelt over hoe betrouwbaar zo’n meting is, zou ik zeker aanraden om dit even door te lezen:

https://hanterill.com/en/docs/battery-diagnostics/

Dan kun je ook precies zien waar het getal vandaan komt, in plaats van alleen een percentage in de interface te moeten vertrouwen.

Dus ja, als je het maar één keer wilt controleren, kan de dealer prima zijn. Maar als je het vaker wilt controleren, storingen wilt uitlezen of gewoon benieuwd bent naar de data van je eigen auto, dan kost de benodigde kabel ongeveer €10–15. 🙂

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:34
ReconE schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:46:
Met Hanterill 0.2.2 kun je inmiddels storingscodes resetten en zien of ze terugkomen. Ik heb deze terugkerende foutcode op een P2 MY2021: Heated Emblem Actuation: Circuit open B179A13.
Ik denk dat de verwarming van de radar voorplaat niet werkt. Heeft iemand dit zelf kunnen oplossen (hoe?) of bij de dealer (kosten?).
Die heb ik ook, en even Googlen laat zien dat deze vaker voorkomt. Ik lig er niet wakker van en zal het bij de volgende beurt eens navragen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021) Joulo

• thomvh
Nicooo schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:35:
[...]

Hier in Zweden is dit helaas niet iets wat de Volvo-dealer zomaar gratis voor je uitleest. Voor dit soort diagnose- en uitleeswerk rekenen ze meestal een aparte werkplaatskost van ongeveer €150–300, zelfs als de auto al binnenstaat voor een gewone service. Dat was eigenlijk één van de belangrijkste redenen waarom ik Hanterill ben gaan ontwikkelen.

Van meerdere Nederlandse vrienden heb ik trouwens begrepen dat het daar bij Volvo-dealers vaak hetzelfde werkt: ook tijdens een normale onderhoudsbeurt is zo’n extra uitlezing niet per se inbegrepen.

Wat betrouwbaarheid betreft: Hanterill leest de SoH-waarde uit die de BECM/BMS van de auto zelf bijhoudt en rapporteert. De data wordt rechtstreeks uit de voertuigmodules gelezen, op dezelfde manier als Volvo dat bij diagnose doet, in plaats van dat de waarde op basis van externe metingen wordt geschat.

Dat betekent niet dat één enkele meting als absolute waarheid moet worden gezien. De geschatte SoH kan wat fluctueren door onder andere temperatuur, SoC en recente laad- en ontlaadcycli. Daarom is de trend over meerdere metingen meestal interessanter dan één los percentage.

Alles is daarnaast vrij uitgebreid gedocumenteerd: welke waarden worden uitgelezen, uit welke module ze komen, hoe de data wordt geïnterpreteerd en welke beperkingen er zijn. Als je twijfelt over hoe betrouwbaar zo’n meting is, zou ik zeker aanraden om dit even door te lezen:

https://hanterill.com/en/docs/battery-diagnostics/

Dan kun je ook precies zien waar het getal vandaan komt, in plaats van alleen een percentage in de interface te moeten vertrouwen.

Dus ja, als je het maar één keer wilt controleren, kan de dealer prima zijn. Maar als je het vaker wilt controleren, storingen wilt uitlezen of gewoon benieuwd bent naar de data van je eigen auto, dan kost de benodigde kabel ongeveer €10–15. 🙂
Ik wil je vooral kuddos geven. Heb zelf wel eens gekeken naar de OBD uit te vogelen maar man man dat is nog een werkje om precies al die waardes juist op te vragen etc.

• Xand3r
  • Registratie: Juli 2006
Ik heb ook Hanterill gebruikt. De SoH was 100.4% bij een SoC van 62%. Twijfelachtig resultaat. Zou de auto verder opgeladen moeten worden om de juiste SoH te kunnen bepalen?

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:48
Guthfox schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:11:
Zo ik heb mijn bezigheidstherapie weer gehad voor vandaag, hij is nog lang niet af, leuk begin dat wel. Alles is read-only maar wel geinig om mee te klooien.[Afbeelding][Afbeelding]
Tip: zelfbouwen is leuk, maar de maker van de OBD software hanteril heeft ook een app waarmee je de auto kan uitlezen via de API genaamd Hisingen: https://github.com/NicolasKheirallah/Hisingen. die software draait dan in je taakbalk.

Afbeeldingslocatie: https://github.com/NicolasKheirallah/Hisingen/raw/main/assets/status-menubar-main-dashboard.png

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• thomvh
Xand3r schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:28:
Ik heb ook Hanterill gebruikt. De SoH was 100.4% bij een SoC van 62%. Twijfelachtig resultaat. Zou de auto verder opgeladen moeten worden om de juiste SoH te kunnen bepalen?
Nee dat kan. BMS raakt soms uit balans. SoH berekeningen moet je eigenlijk ook na een balancering van de accu doen. Dat is ook het hele probleem met die SoH rapporten.

• poolster
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:23
thomvh schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:59:
[...]

Nee dat kan. BMS raakt soms uit balans. SoH berekeningen moet je eigenlijk ook na een balancering van de accu doen. Dat is ook het hele probleem met die SoH rapporten.
en hoe wordt de accu gebalanceerd?

• Nicooo
  • Registratie: September 2026
poolster schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:23:
[...]

en hoe wordt de accu gebalanceerd?
De accu wordt door het BMS/BECM automatisch gebalanceerd en dat proces gebeurt eigenlijk continu. Daarbij worden celgroepen met een iets hogere spanning gecontroleerd ontladen, zodat ze dichter bij de lagere celgroepen komen te liggen.

Voor een goede volledige balancering is het echter het beste om de auto aan de lader te hangen, tot 100% op te laden en hem daarna nog een paar uur aangesloten te laten. Dan heeft het BMS voldoende tijd om de cellen zo goed mogelijk in balans te brengen.

Je kunt de balans ook beoordelen door naar het spanningsverschil tussen de hoogste en laagste celgroep te kijken. Hoe kleiner dat verschil, hoe beter het accupakket in balans is.
Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.