Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
Misschien ligt het aan mij maar je kan toch zo je Volvo dealer even vragen om dat uit te lezen? Waarom zou je daarvoor zelf een kabel bestellen? Tenzij je die data natuurlijk leuk vind, ieder zn ding.
Ik vraag me verder af hoe betrouwbaar zon meting is. Misschien totaal anders maar je kan bijv ook je telefoon soort van uitlezen via kabeltje in je laptop en via ADB gegevens inzien. Al vaak gehoort dat het percentage batterij totaal niet overeenkomt met gebruik ervaringen. Nieuwe batterij erin en je merkt echt het grote verschil. Dus hoe betrouwbaar dat allemaal is...
Hier in Zweden is dit helaas niet iets wat de Volvo-dealer zomaar gratis voor je uitleest. Voor dit soort diagnose- en uitleeswerk rekenen ze meestal een aparte werkplaatskost van ongeveer €150–300, zelfs als de auto al binnenstaat voor een gewone service. Dat was eigenlijk één van de belangrijkste redenen waarom ik Hanterill ben gaan ontwikkelen.
Van meerdere Nederlandse vrienden heb ik trouwens begrepen dat het daar bij Volvo-dealers vaak hetzelfde werkt: ook tijdens een normale onderhoudsbeurt is zo’n extra uitlezing niet per se inbegrepen.
Wat betrouwbaarheid betreft: Hanterill leest de SoH-waarde uit die de BECM/BMS van de auto zelf bijhoudt en rapporteert. De data wordt rechtstreeks uit de voertuigmodules gelezen, op dezelfde manier als Volvo dat bij diagnose doet, in plaats van dat de waarde op basis van externe metingen wordt geschat.
Dat betekent niet dat één enkele meting als absolute waarheid moet worden gezien. De geschatte SoH kan wat fluctueren door onder andere temperatuur, SoC en recente laad- en ontlaadcycli. Daarom is de trend over meerdere metingen meestal interessanter dan één los percentage.
Alles is daarnaast vrij uitgebreid gedocumenteerd: welke waarden worden uitgelezen, uit welke module ze komen, hoe de data wordt geïnterpreteerd en welke beperkingen er zijn. Als je twijfelt over hoe betrouwbaar zo’n meting is, zou ik zeker aanraden om dit even door te lezen:
https://hanterill.com/en/docs/battery-diagnostics/
Dan kun je ook precies zien waar het getal vandaan komt, in plaats van alleen een percentage in de interface te moeten vertrouwen.
Dus ja, als je het maar één keer wilt controleren, kan de dealer prima zijn. Maar als je het vaker wilt controleren, storingen wilt uitlezen of gewoon benieuwd bent naar de data van je eigen auto, dan kost de benodigde kabel ongeveer €10–15. 🙂