• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:17
dakathefox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Van wat ik heb begrepen zouden de Polestar 3 en 4 wel de nu AAOS UI meekrijgen, maar de Polestar 2 niet in verband met de trage CPU.
2025.11.19
ID 694815
Polestar brengt Google Gemini naar alle modellen
Polestar brengt Google Gemini naar alle modellen
Polestar en Google presenteren Gemini, een geavanceerde nieuwe AI-spraakassistent en upgrade van Google Assistant
Eerste publieke Gemini-demonstratie in een Polestar 5 tijdens Slush, op 19 en 20 november 2025 in Helsinki, Finland
Polestar plant uitrol van Gemini in alle modellen via een toekomstige Google-update

GÖTEBORG, ZWEDEN – 19 november 2025. Polestar, het Zweedse elektrische performance automerk, gaat Google Gemini, de volgende generatie AI-spraakassistent, integreren in alle modellen. Deze technologie wordt beschikbaar gemaakt voor alle modellen vanaf de Polestar 2 via een toekomstige Google-update. Polestar en Google geven deze week een demonstratie van Gemini in een Polestar 5 tijdens Slush, een toonaangevend, Europees tech-event.

Sid Odedra, Head of UI/UX bij Polestar: “Door samen te werken met Google blijven we de digitale ervaring in onze auto’s continu vernieuwen. Gemini biedt de volgende generatie AI-spraakinteractie, en we zijn verheugd om een eerste indruk te geven van hoe deze technologie de rijervaring van Polestar-rijders naar een nog hoger niveau gaat tillen.”

Gemini is een geavanceerde upgrade van Google Assistant, op basis van geïntegreerde generatieve AI, waardoor gebruikers natuurlijker met hun Polestar kunnen communiceren. Gemini Live biedt naast het reageren op eenvoudige commando’s ook uitgebreide interactiemogelijkheden. Door simpelweg “Hey Google, let's talk” te zeggen, kunnen gebruikers de nieuwe functie activeren, hardop brainstormen, vervolgvragen stellen en onderweg nieuwe inzichten verkrijgen. Gemini vervangt de huidige Google Assistant in alle Polestar-modellen.

Haris Ramic, Director of Product Management bij Google: “We werken al jaren samen met Polestar om onze innovaties in connected cars te integreren. We zijn verheugd om tijdens Slush onze nieuwste technologie te presenteren in de Polestar 5."

Polestar en Google exposeren samen op Slush, dat op 19 en 20 november 2025 plaatsvindt in Helsinki, Finland. Bezoekers krijgen op de Polestar-stand de kans om Gemini zelf te ervaren in de Polestar 5.

Polestar-rijders kunnen Gemini vanaf 2026 gebruiken, te beginnen met Amerikaans Engels.

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
imeR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Maar diezelfde CPU zit in de XC40, die de update wel krijgt...
Ik weet het ook niet helemaal zeker. Wellicht even de vraag bij Polestar zelf leggen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:25
dakathefox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Ik weet het ook niet helemaal zeker. Wellicht even de vraag bij Polestar zelf leggen.
Heb ik dus gedaan. Hun antwoord?
Bezoek Polesta
Met de term "basislijn" bedoel ik eigenlijk dat Android 13 achter de schermen een hoop verbeteringen met zich meebrengt, zoals betere prestaties en ondersteuning voor eventuele toekomstige functionaliteiten. Deze nieuwe AAOS versie komt vanuit Google, maar de visuele schil, inderdaad vergelijkbaar met OneUI, is de verantwoordelijkheid van Polestar om eventueel te updaten.

Het klopt dat een bredere line-up bij Volvo de nieuwe Volvo AAOS-schil krijgt, maar dit is niet inherent afhankelijk van de Android versie. Ik durf nog niet te zeggen of een upgrade van de schil uiteindelijk ook naar de Polestar 2 komt, maar ik kan dit dus ook nog niet uitsluiten.
Kortom, maar dat haal ik eruit, de nieuwe UI schil is niet perse van Google maar van Volvo of Polestar. Daarom krijgen alle Volvos die update wel, ook de eerste modelen met trage processor. Volvo past wat kleine aanpassingen toe zodat die processors het ook aan kunnen.

Polestar heeft zo'n schil wel voor de Polestar 3 maar bljjkbaar niet voor de 4 en in ons geval de Polestar 2. Ik snap daar niks van, het is een schil, dat rol je toch uit op al je AAOS modellen? Ook qua onderhoud en ontwikkeling is dat toch veel beter?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• DeSeend
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18-02 11:59
Hoi mensen,

Ben hier, vers op Tweakers en ook redelijk vers Polestar 2-eigenaar (sinds eind november, P2 LRSM uit 2024). Aanvankelijk niets dan lof over de auto, maar sinds enkele weken heb ik behoorlijk last van het 'sticky steering'-probleem dat ik hier ook al voorbij heb zien komen.

Hier even de beschrijving, zoals ik die ook aan Polestar teruggekoppeld heb:
Het probleem doet zich met name voor als ik op de snelweg rijd. Het stuur lijkt alleen maar rechtdoor te willen en ik moet door een weerstand sturen om waardoor je eigenlijk overcorrigeert. Elke keer als ik langere tijd rechtdoor rijd, lijkt het bijna alsof de stuurinrichting in slaap valt en ik het stuur weer wakker moet schudden. Het probleem doet zich voor bij alle verschillende niveaus van bekrachtiging en zowel met rijbaandetectie aan en uit. Met dat laatste heeft het voor mijn gevoel ook niet te maken, want soms stuurt de auto zelf richting de lijn, om dan zelf in te grijpen.

Maar goed, ik wil er geen klaagzang van maken. Waar ik met name benieuwd naar ben: ik heb het hele topic doorgeplozen maar niet gevonden of het probleem ooit bij iemand opgelost is. Mocht dat bij iemand wel gelukt zijn, dan hoor ik dat heel graag, want dan kan ik Polestar een beetje de weg wijzen. In elk geval alvast heel veel dank voor het meedenken!

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-02 21:40
DeSeend schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:40:
Hoi mensen,

Ben hier, vers op Tweakers en ook redelijk vers Polestar 2-eigenaar (sinds eind november, P2 LRSM uit 2024). Aanvankelijk niets dan lof over de auto, maar sinds enkele weken heb ik behoorlijk last van het 'sticky steering'-probleem dat ik hier ook al voorbij heb zien komen.

Hier even de beschrijving, zoals ik die ook aan Polestar teruggekoppeld heb:
Het probleem doet zich met name voor als ik op de snelweg rijd. Het stuur lijkt alleen maar rechtdoor te willen en ik moet door een weerstand sturen om waardoor je eigenlijk overcorrigeert. Elke keer als ik langere tijd rechtdoor rijd, lijkt het bijna alsof de stuurinrichting in slaap valt en ik het stuur weer wakker moet schudden. Het probleem doet zich voor bij alle verschillende niveaus van bekrachtiging en zowel met rijbaandetectie aan en uit. Met dat laatste heeft het voor mijn gevoel ook niet te maken, want soms stuurt de auto zelf richting de lijn, om dan zelf in te grijpen.

Maar goed, ik wil er geen klaagzang van maken. Waar ik met name benieuwd naar ben: ik heb het hele topic doorgeplozen maar niet gevonden of het probleem ooit bij iemand opgelost is. Mocht dat bij iemand wel gelukt zijn, dan hoor ik dat heel graag, want dan kan ik Polestar een beetje de weg wijzen. In elk geval alvast heel veel dank voor het meedenken!
Klinkt gewoon als een gevalletje afspraak maken bij de garage.

• DeSeend
DNLK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Klinkt gewoon als een gevalletje afspraak maken bij de garage.
Helemaal gelijk inderdaad. Die is er zelfs al geweest (testrit en uitlezen/modules resetten). Ze erkennen het probleem, maar zijn er niet mee bekend. Dus iedere aanvullende informatie die ik bij de vervolgafspraak mee kan geven, is welkom.

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-02 21:40
Playgarden schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:32:
Misschien een vreemd verhaal, maar ik irriteer mij de laatste tijd aan het stuurgedrag op de snelweg waarbij het lijkt alsof het stuur "vast" staat. Je moet het stuur dan echt door een stroef/dood punt duwen terwijl je kleine correcties wilt aanbrengen. Dit lukt dan niet en moet je het stuur dus door door dat dode punt heen bewegen. Dit gebeurt dus alleen wanneer je het stuur een tijdje in een min of meer vaste stand houd. Ook in een lange flauwe bocht bv blijft het stuur dan een beetje hangen in een vaste positie en moet je hem door een soort dood punt heen bewegen. Mateloos irritant als je er op let.

Ik heb de mate van stuurbekrachiging al aangepast en lane assist uitgeschakeld maar hier ligt het niet aan. Meer mensen met deze ervaring?
Is dit nog opgelost geworden?

@DeSeend volgens mij is dit ongeveer hetzelfde gedrag als die van jou toch?

[ Voor 4% gewijzigd door DNLK op 29-01-2026 13:10 ]

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-02 13:37

Stimulate14

⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlLMjSopuoQxEX7VX6UVuHdifjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fITa7DmV1Udapl6DRrAN4Kur.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer fijne cover. Mede mogelijk gemaakt door @Smotske. Op naar de Alpen!

• DeSeend
DNLK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Is dit nog opgelost geworden?

@DeSeend volgens mij is dit ongeveer hetzelfde gedrag als die van jou toch?
Ik had het inderdaad zelf niet beter kunnen omschrijven. Exact mijn probleem.

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:34
DeSeend schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ik had het inderdaad zelf niet beter kunnen omschrijven. Exact mijn probleem.
Ik ervaar het ook (MY25), maar wel incidenteel wat het nog vreemder maakt

• Shrek
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:12
Zijn er meer mensen bij wie de polestar app/digital key momenteel helemaal niet werkt?

• TTC
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-02 14:36

TTC

Shrek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:11:
Zijn er meer mensen bij wie de polestar app/digital key momenteel helemaal niet werkt?
Hier ook sinds gisteren avond geen werkende app meer, best jammer want ik had hem wel graag voorverwarmd deze ochtend.:)

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Vanochtend om 07:00 werkte de app nog bij mij. Ik kon de auto nog voorverwarmen. Inmiddels is de auto offline volgens de app. Misschien de OTA update?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Stimulate14
  • Laatst online: 20-02 13:37

Stimulate14

⭐⭐⭐

Bij mij werkt alles.

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-02 21:27
Geen problemen hier ook.

• PinnaclePeer
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:20
Telesto schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Ik ervaar het ook (MY25), maar wel incidenteel wat het nog vreemder maakt
Same here, ik dacht dat ik zelf gek aan het worden was. Maar blijkbaar niet :P

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Stimulate14 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:26:
[Afbeelding]

Zeer fijne cover. Mede mogelijk gemaakt door @Smotske. Op naar de Alpen!
Had er begin januari één besteld bij Polestar, die is vandaag verzonden, nu zal het wel de komende drie jaar niet sneeuwen… :9

• Juancho
SirLenncelot schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Had er begin januari één besteld bij Polestar, die is vandaag verzonden, nu zal het wel de komende drie jaar niet sneeuwen… :9
Heb in 5,5 jaar tijd XC40/PS2 nog nooit meegemaakt dat ik zo'n kapje/klepje miste. Ook de afgelopen weken met 2x flinke sneeuw niet. Laadklepje gaat altijd prima open en er staat ook, behalve in de rand, eigenlijk nooit water ofzo.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• SirLenncelot
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Heb in 5,5 jaar tijd XC40/PS2 nog nooit meegemaakt dat ik zo'n kapje/klepje miste. Ook de afgelopen weken met 2x flinke sneeuw niet. Laadklepje gaat altijd prima open en er staat ook, behalve in de rand, eigenlijk nooit water ofzo.
Begin dit jaar het klepje dichtgevroren, lijkt me dat het ook kan gebeuren met de laadkabel.

• Juancho
SirLenncelot schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Begin dit jaar het klepje dichtgevroren, lijkt me dat het ook kan gebeuren met de laadkabel.
Echt nog nooit last van gehad. Nog niet een beetje vast gevroren. En onze auto staat gewoon altijd buiten, dus ook in de sneeuw en bij vriezen. Klepje gaat altijd moeiteloos open.

• SirLenncelot
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Echt nog nooit last van gehad. Nog niet een beetje vast gevroren. En onze auto staat gewoon altijd buiten, dus ook in de sneeuw en bij vriezen. Klepje gaat altijd moeiteloos open.
Maakt nogal verschil waar je auto staat. Binnen een meter van je verwarmde huis zal het minder snel gebeuren dan helemaal vrij tussen weilanden in het buitengebied.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34
Vraag - zijn er nog mensen met de Pixel headlights ? Ik had ze op de MY2021, maar absolute verschrikking. Werkte eigenlijk nooit (als ik heuvel opreed) en zonder groot licht zag je eigenlijk niks. Ben nu blij dat ik weer gewone koplampen heb, mis alleen de koplamp sproeiers eigenlijk. Zijn er mensen met positieve ervaringen?

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:19
Klaus_1250 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:51:
Vraag - zijn er nog mensen met de Pixel headlights ? Ik had ze op de MY2021, maar absolute verschrikking. Werkte eigenlijk nooit (als ik heuvel opreed) en zonder groot licht zag je eigenlijk niks. Ben nu blij dat ik weer gewone koplampen heb, mis alleen de koplamp sproeiers eigenlijk. Zijn er mensen met positieve ervaringen?
Ik mis ze ook niet op de MY26, maar ik hoor dan ook bij de groep mensen die gruwelt van de chauffeurs die ervan uitgaan dat het automatische grootlicht alles wel voor ze oplost (en dat is m.i. zelden het geval). Leuk om te showen aan passagiers, maar waar ik woon volstrekte kansloos. Als je rondrijdt in het oosten/noorden van het land of andere minder bevolkte delen van de wereld kan ik me wel voorstellen dat het wat toevoegt.

• Juancho
ach-jee schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Ik mis ze ook niet op de MY26, maar ik hoor dan ook bij de groep mensen die gruwelt van de chauffeurs die ervan uitgaan dat het automatische grootlicht alles wel voor ze oplost (en dat is m.i. zelden het geval). Leuk om te showen aan passagiers, maar waar ik woon volstrekte kansloos. Als je rondrijdt in het oosten/noorden van het land of andere minder bevolkte delen van de wereld kan ik me wel voorstellen dat het wat toevoegt.
Dat automatische grootlicht werkt ook hier in het oosten lang niet altijd hoor. Fietsers en lopers herkent de auto niet. Ik wil het nog wel eens aanzetten als ik na een kantoor dag binnendoor van Groningen naar Zwolle rijd. Over de N wegen is het soms wel fijn. Maar ik ben dan wel altijd aan het opletten of ze weer dimmen als er een tegenligger komt.

• notzain
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:49
Ik ben op zoek naar mijn eerste elektrische auto maar vind het nog wel spannend om op puur elektrisch te gaan rijden. Mijn oog is gevallen op de P2 MY21/22 en past in budget, maar moet alle pakketten en opties nog even uitvogelen: pilot, pilot lite, plus, launch edition etc.

Ben benieuwd naar de ervaringen van mijn mede-tweakers over deze auto en misschien wat advies of weetjes voordat ik de aankoop doe!

• SirLenncelot
  • Niet online
@notzain wat verwacht je van de auto? Aan welke eisen moet die voldoen?

• DutchBB
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Ik heb ze nu ook niet op mijn tweede Polestar 2. En ik mis ze totaal niet. Het lichtbeeld was veel te onrustig met al die oververlichtte borden en reflectoren..

P2 2026 Prime Space DMLR november 2025

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:22
Dat ik de auto kocht/bestelde (medio 2020 Launch versie) was het naar mijn idee een onnodige optie die er "helaas" op zat en ik dus voor betaalde.

Maar die mening veranderde snel. Ik heb welgezegd (als ik érg hard terugdenk...) 2x in afgelopen 5 jaren!! een tegenligger gehad die een flitsje gaf, en dan betrof dat met een korte aparte situatie (bocht e/o heuvel/ e/o rood/witte reflectie hekken.

Maar het rijden op snelwegen... NOOIT een flitser gehad, óók niet op de duitse autobahn
Ook in NL met vooral N-wegen, incl bochten /rotondes /vrachtauto's passeren..... never..
En dat dwingt bij mij (sceptisch.... the proof is in the pudding persoon..) toch wel respect af.
Ook wel eens een test gezien tussen pixel lampen van andere merken/vergelijking en Polestar stond op 2e plaats vlak onder de nr-1, maar ruim boven de andere "top" merken.
Kortom, pixel WIL ik straks op mijn volgende auto, maar zal wel testen/ willen weten of deze net zo goed is als de Polestar.
Het lichtbeeld (en zeker als je in gebieden komt met wild etc) is gewoonweg subliem. d:)b

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
(ps: woonachtig NO Groningen en vertoef veel NW-midden Duitsland)

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 31-01-2026 10:52 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Mijn 2 centjes;

Ik heb behoorlijk wat auto’s gereden met matrix LED en de PS2 staat hier ook bovenaan.

VW, Audi, Tesla. Allemaal kunnen ze niet tippen aan de snelheid/flexibiliteit van de Pixel LED koplampen. Als je een rijtje tegemoet komende auto’s tegenkomt schijnen de Pixel lampen zelfs tussen de tegenliggers, iets wat de andere merken niet doen of kunnen.

Ook zeer snelle responsetijd ten opzichte van de concurrentie, een paar keer ‘geflitst’ door een tegenligger maar dit kwam vaker door de situatie, zoals flauwe bocht of bomen in de bocht dan door het systeem zelf.

www.google.nl

• ach-jee
Het zijn niet de andere auto's op de weg die het probleem zijn, dat gaat meestal inderdaad wel goed. Het zijn meer de wandelaars en de fietsers. Die kunnen ook niet terugflitsen ;) Weinig N-wegen hier waar geen fietspad of parallelweg naast ligt.

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:08
Ik mis hier nog een ander scenario wat ik zelf heb: wel de Pixel lampen op een MY25, maar automatisch grootlicht heb ik standaard uit staan. Ook in dat scenario ben ik erg blij met de Pixel lampen en het lichtbeeld. Ook het actief meedraaien in bochten is prettig!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12
Pixel lampen vond ik fantastisch. Zoal andere zeggen werkt het in de meeste gevallen super. Ik koop nooit meer een auto zonder matrix verlichting. (Maar ik rij dan ook veel meer op overlichte B-wegen in Noorwegen).

Bij de aankoop van een nieuwe auto was dit ook 1 van de harde criteria.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:46
notzain schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 02:56:
Ik ben op zoek naar mijn eerste elektrische auto maar vind het nog wel spannend om op puur elektrisch te gaan rijden. Mijn oog is gevallen op de P2 MY21/22 en past in budget, maar moet alle pakketten en opties nog even uitvogelen: pilot, pilot lite, plus, launch edition etc.

Ben benieuwd naar de ervaringen van mijn mede-tweakers over deze auto en misschien wat advies of weetjes voordat ik de aankoop doe!
Ik zou een auto nemen die puur als EV is ontworpen. Een Model 3 van 4,5 jaar oud heb je nu voor een prikkie omdat er zoveel tegelijk uit de lease komen. Een nieuwe standard 3 of Y is trouwens met huurkoop financiering zeer aantrekkelijk. Ik rij nu paar maanden met een P2 MY26 maar als ik particulier iets van en aan paar jaar oud zou kopen zou het nooit een Polestar worden. Heb hiervoor jaren Tesla gereden en die hebben een hoop zaken gewoon beter voor elkaar. Veel mensen zullen het niet met me eens zijn maar Tesla roept nu eenmaal een hoop emotie op. Het zijn geweldige EV’s.

[ Voor 11% gewijzigd door Morales79 op 31-01-2026 12:59 ]

• Hansieo
ach-jee schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:59:
Het zijn niet de andere auto's op de weg die het probleem zijn, dat gaat meestal inderdaad wel goed. Het zijn meer de wandelaars en de fietsers. Die kunnen ook niet terugflitsen ;) Weinig N-wegen hier waar geen fietspad of parallelweg naast ligt.
Best kans (?? moet ik eens testen met de buren.. 8)7 ) dat deze er "wat" last van hebben.

Maar wat is belangrijker? veel fietsers en ook voetgangers buiten bebouwde kom (want alleen dán wil pixel-auto inschakelen!) hebben óf geen verlichting óf geen reflectie band om, en dát is pas gevaarlijk als dat plots voor je opduikt (of je hebt tegenlicht).

Liever dat ze wat last hebben .....en niet dat je op laatste moment een zwieper aan je stuur moet geven omdat menslief een hondje aan lange lijn hebben.

m2C

(ik denk dat het net is als one-pedal-drive, love it or hate it??)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Hansieo
Morales79 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ik zou een auto nemen die puur als EV is ontworpen. Een Model 3 van 4,5 jaar oud heb je nu voor een prikkie omdat er zoveel tegelijk uit de lease komen. Een nieuwe standard 3 of Y is trouwens met huurkoop financiering zeer aantrekkelijk. Ik rij nu paar maanden met een P2 MY26 maar als ik particulier iets van en aan paar jaar oud zou kopen zou het nooit een Polestar worden. Heb hiervoor jaren Tesla gereden en die hebben een hoop zaken gewoon beter voor elkaar. Veel mensen zullen het niet met me eens zijn maar Tesla roept nu eenmaal een hoop emotie op. Het zijn geweldige EV’s.
Klopt dat de M3 een paar zaken béter voor elkaar heeft.
(regelmatig passagier geweest en zelf ook achter stuur mogen plaatsnemen vóórdat ik de Polestar kocht..)
Maar.... interieurgeluid, afwerking, machtige remmen, en-geen-7-pulldown-menus om simpele dingen aan te passen, liet mij géén andere keus,
en nog steeds als ik in de Tesla stap zeg/denk ik..... liever de Polestar.

m(2+2)C :henk

(dat skum musk de balans nóg verder heeft laten doorslaan is alleen maar geweten strelend O-),
ook mijn Tesla laad-app is foetsie ondanks dat zijn tarieven vaak lager zijn, principe's /ruggengraat mag wat kosten. :Y )

• ach-jee
Hansieo schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Best kans (?? moet ik eens testen met de buren.. 8)7 ) dat deze er "wat" last van hebben.

Maar wat is belangrijker? veel fietsers en ook voetgangers buiten bebouwde kom (want alleen dán wil pixel-auto inschakelen!) hebben óf geen verlichting óf geen reflectie band om, en dát is pas gevaarlijk als dat plots voor je opduikt (of je hebt tegenlicht).

Liever dat ze wat last hebben .....en niet dat je op laatste moment een zwieper aan je stuur moet geven omdat menslief een hondje aan lange lijn hebben.

m2C

(ik denk dat het net is als one-pedal-drive, love it or hate it??)
Het probleem is, voor mij in ieder geval (en ik zal er verder niet te veel over doorzagen ;) ), dat die fietsers en wandelaars gewoon op perfect afgescheiden fietspaden/parallelwegen/voetpaden fietsen/lopen, en alsnog vaak de volle pixellaag krijgen, ook als ze een lampje of wat dan ook aan hebben. Vooral als er ook bomen tussen de weg en het fietspad staan. Ik heb er zelf ook een hekel aan als ik op de fiets zit 's nachts (netjes met verlichting) en continu verblind wordt door auto's met hun brakke camera's en software. Hoe moeilijk is het om gewoon je grootlicht aan te doen als dat nodig is en zelf een beetje op te letten wat je allemaal verblindt denk ik dan. Het is niet alsof de meesten van ons in donker Scandinavië wonen.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:29
ach-jee schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Hoe moeilijk is het om gewoon je grootlicht aan te doen als dat nodig is en zelf een beetje op te letten wat je allemaal verblindt denk ik dan. Het is niet alsof de meesten van ons in donker Scandinavië wonen.
Tja, hoe moeilijk is het om je ruitenwisser met de hand te bedienen als het regent. Dat moeten Tesla rijders ook (;)) en dat werkt ook. Maar gemak dient de mens en ik rijd nu geen Polestar meer maar sinds de P2 was bij mij ook matrix lampen een harde eis. Veel licht en nooit verblindend. Ik heb er veel nut van gehad.
Ik let inderdaad op fietsers en voetgangers die tegemoet komen en dan zet ik het even af. Op de snelweg vind ik het trouwens weinig toevoegen, want daar is in NL vaak verlichting en door alle tegenliggers en andere auto’s wordt het dan snel een lichtshow en in het beste geval heb je wat extra licht op de berm..

[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 31-01-2026 14:07 ]

• lonehitman

Wij vonden het ook spannend. Uiteindelijk hadden we 4 opties over :tesla model 3, Mustang emach, polestar 2 en een audi q4. Uiteindelijk na een aantal proefritten gekozen voor de Polestar. Het is niet de meest zuinige van de 4 maar overal hadden wij hier het beste gevoel bij.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:51
Hansieo schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Klopt dat de M3 een paar zaken béter voor elkaar heeft.
(regelmatig passagier geweest en zelf ook achter stuur mogen plaatsnemen vóórdat ik de Polestar kocht..)
Maar.... interieurgeluid, afwerking, machtige remmen, en-geen-7-pulldown-menus om simpele dingen aan te passen, liet mij géén andere keus,
en nog steeds als ik in de Tesla stap zeg/denk ik..... liever de Polestar.
Ieder zijn smaak en laat dan ook ieder voor zichzelf de keuze maken.

Ik heb een jaar geleden ook voor de keuze gestaan, en als je alle opties wilt die een M3 standaard heeft, moet je Pilot en Plus pakket hebben en ik had een MY22 Polestar en voor dezelfde prijs had ik een MY24 M3 Highland, waar ze het interieurgeluid en afwerking al een pak beter voor mekaar hebben. En ik zou niet weten waar je 7 pulldown-menus voor nodig hebt.

Rij nu terug een Volvo EC40 MY26 als bedrijfswagen en de M3 is naar de vrouw gegaan, dus ik kan echt vergelijken tussen beiden :)

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Zo, woensdag de Seal gaan halen en gisteren is de Polestar opgehaald, ik ga nog even lurken in het PS2 topic maar voornamelijk actief in het BYD Seal topic nu :) was een leuke tijd met de PS2 met wat vreemde issues (12v melding en random alarm), maar software en aandrijving hebben mij nooit in de steek gelaten. Jammer dat de PS2 dual motors met Prime packs zo duur uitvallen, anders had ik er weer eentje gekocht.

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik heb gekozen voor de Polestar 2 na proefritten te hebben gemaakt met zo'n beetje elke EV die op dat moment op de markt was en binnen hetzelfde budget zat (2022). De Tesla model 3 is de beste EV, maar de Polestar 2 is met afstand de beste auto die toevallig ook een EV is. Ja, het verbruik is forser, maar het is een mooiere auto om te zien, om te rijden en afgezien van de kleine kinderziektes in het begin, zijn de laatste 90.000 km volledig probleemloos geweest. Kijk ik naar mijn auto nu en vergelijk ik die met de model 3 van dezelfde tijd, dan ben ik nog steeds tevreden.

Ik heb zelfs het leasecontract verlengd met nogmaals 2 jaar. Ik heb 29 auto's gehad en dit is by far de beste en mooiste ooit.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:01

Smurf

Detri

Hangt er ook een beetje vanaf wat je eisen zijn. Bij mij stond de Model 3 bijvoorbeeld niet eens op de shortlist omdat hij geen 1500kg mag trekken. Maar anders was hij alsnog afgevallen tegen de P2 wegens die onhandige achterklep.
2 jaar terug "moest" ik kiezen en op de shortlist stonden uiteindelijk de EV6 en P2. Model Y heeft wat nadelen met een caravan dus was ook afgevallen. (Geen constante 12V en kleinere accu dus minder range, want hoe gestroomlijnd de auto zelf ook is, op het moment dat je er een lege doos achter hangt is dat hetgene wat de luchtweerstand en dus range gaat bepalen)

Had ik met het hoofd gekozen was het waarschijnlijk de EV6 geworden. Maar de P2 reed gewoon fijner, en na een Kodiaq was deze lease-ronde het hart aan de beurt.

)

• Klaus_1250
Nieuwste update is nu beschikbaar via OTA (MY2026)

[ Voor 9% gewijzigd door Klaus_1250 op 02-02-2026 13:28 ]

• Juancho
Klaus_1250 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:06:
Nieuwste update is nu beschikbaar via OTA
Helaas nooit voor iedereen tegelijk. Dat wordt in batches uitgerold. Hier bijv. nog geen melding van update.

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:55
Klaus_1250 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:06:
Nieuwste update is nu beschikbaar via OTA
Ik kreeg vanmorgen inderdaad ook een melding in de app. Vanavond als de auto weer thuis voor de deur staat eens draaien.

• andrik1
  • Laatst online: 03-02 07:21

Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een launch edition gekocht. Ex-lease. bij de aanschaf uiteraard aandacht besteedt aan de SOH van de batterij, die was 94%, dus prima. Ik heb ook een ioniq 6 proefgereden maar wat vond ik die er goedkoop en plastic uitzien van binnen en ik zat met geen mogelijkheid lekker (ik ben 1.94m) om de één of andere reden, terwijl hij een stuk ruimer is.
Hoedanook...persoonlijk vind ik de polestar 2 de mooiste EV op dit moment. Elke keer dat ik hem zie word ik er nog blij van.
En de integratie met android automative OS vind ik erg goed. Maps geeft bijvoorbeeld goed aan wat je acculading bij aankomst zal zijn en de voorspelling klopt meestal goed.

Verder geen problemen met de auto, wel paar dingen waar je op voorbereid moet zijn:
- bij de, in mijn geval, LRDM, is de range in de winter redelijk dramatisch; 270km op 90% lading ongeveer. Ik vind dat elke keer toch weer een ding. In de zomer is het een stuk beter, meer richting de 400km.
- hou er rekening mee dat met name bij de eerste jaargangen het infotainment ondertussen zo traag als poep is. Dit kan uiteraard wel verholpen worden met de nu beschikbare cpu/ram upgrade, maar kost je 1000 euro.
- en de achterassen zijn als voorwaarde van aanschaf vervangen, want die hadden de bekende ratel. Die overigens gewoon weer terugkomt met nieuwe assen na verloop van tijd.
- De inruilwaarde is erg laag. Mijn auto is in één jaar tijd zo'n 10K minder waard geworden.

Ik ben onlangs nog wezen kijken om mijn 21 versie in te ruilen tegen een my26, want het liefst blijf ik bij polestar, maar is erg duur en de polestar dealer wist me tevens te vertellen dat dit het laatste jaar is van de Polestar 2. Zij krijgen geen nieuw voorraad meer. waardoor ik wel mijn bedenkingen heb m.b.t. doorontwikkeling software. Zal nog wel een paar jaar doorgaan, maar daarna..

• koekroeck
  • Laatst online: 10:44
Juancho schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:08:
[...]

Helaas nooit voor iedereen tegelijk. Dat wordt in batches uitgerold. Hier bijv. nog geen melding van update.
België is alleszins aan de beurt. Nederland zal wel snel volgen.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:01

Smurf

Detri

Toevallig mag de auto woensdag voor onderhoud, dus of die update nou via de lucht komt of niet ga ik hem sowieso dan krijgen.

Voor zover ik begrepen heb zou deze update de max laadsnelheid weer naar 205kW moeten "resetten" en het issue met de achterbakverlichting die soms niet aan gaat moeten oplossen.

Zijn er verder eigenlijk nog dingen bekend die deze update aanpast of oplost?

)

• Morales79
  • Laatst online: 11:46
Ik heb de update notificatie ook binnen voor mijn MY26

• Juancho
Morales79 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:11:
Ik heb de update notificatie ook binnen voor mijn MY26
Toevallig krijg ik ook net een push notificatie. Vanavond maar even aanzetten dan. Woensdag gelijk checken of ik dan eindelijk de 205kW kan aantikken met snelladen!

• interFace
  • Laatst online: 15-02 14:42
Deze update is major versie update (van 3.x.x naar 4.x.x) maar ik zie echter geen verschil. Wat ik heel erg slecht vind is dat Google beveiliging update (die staat nog op 1 juni 2025) is niet onderdeel van deze Polestar update!!!

Lekker (niet) veilig :-(

• izzy67
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:23
Vanmiddag melding op MY26, net update uitgevoerd, installatie duurde 25 min.

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:11
interFace schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:07:
Deze update is major versie update (van 3.x.x naar 4.x.x) maar ik zie echter geen verschil. Wat ik heel erg slecht vind is dat Google beveiliging update (die staat nog op 1 juni 2025) is niet onderdeel van deze Polestar update!!!

Lekker (niet) veilig :-(
Dat is niet noodzakelijk een probleem. Al je apps en onderliggende Android componenten updaten wel correct en krijgen de laatste beveiliging updates.

• Klaus_1250
Smurf schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:48:
Niemand die het weet. Ik heb even gespiekt bij de Polestar 4 die al langer v4 updates krijgt en ook al een flink aantal versies verder is. Maar ook daar word je niet veel wijzer van, omdat men vooral de wijzigingen per model highlight. En sommige wijzingen zijn echt raar algemeen. Stabiliteitsverbetering voor de stoelverwarming bijvoorbeeld. Kan je niks mee. Denk dat het een kwestie word van zelf door menu's lopen en uitproberen.

• Juancho
De releasenotes zijn duidelijk toch? Dat je, in ideale omstandigheden, weer 205kW kan laden is het belangrijkste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Puj6y_Pchce7iTQG7Lp4Wxej8ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1EDj0ym6OGwZMXpCArciXW0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 02-02-2026 21:00 ]

• Klaus_1250
Ze zijn niet duidelijk natuurlijk. 1 is het woord waaronder. Maar het andere punt is natuurlijk dat je van versie 3.6.4 naar 4.2.13 gaat. Versie 4 is een major release en dan heb je nog 2 minor release. Daar zit echt meer in dan deze 2 schamele puntjes. Of men moet bij Polestar echt heel creatief zijn met versie nummering.

Maar goed, als je de andere changelogs bekijkt is er geen pijl op te trekken.

• Juancho
Precies er valt geen touw aan vast te knopen wbt release nummertjes. Dus ik geloof niet in major en minor updates. In de 5,5 jaar dat ik met AAOS rij (Volvo en Polestar zijn praktisch dezelfde wagens) zijn er amper major updates geweest en in de eerste periode dat je nog wel wat zag waren het vooral zaken die bij lancering niet in orde waren. Dat is nu niet meer het geval bij de nieuwere modeljaren.

Ik herinner me nog een aangekondigde grote OTA. Enige zichtbare was wat andere icons en lettertype. Flinke teleurstelling destijds. De grote Android UI schil die Volvo wel heeft komt niet naar onze PS2 wagens.

De ontwikkeling is volgens mij allang zo goed als gestopt. Ergens logisch aangezien de PS2 z'n laatste fase in gaat. De beperkte capaciteit zal wel ingezet worden voor nieuwe modellen en wij als PS2 rijders krijgen alleen af en toe nog wat bugfixes zoals in deze OTA met 2 bugs. Als er echt belangrijke en mooie updates zijn kondig je dat ook wel aan in je releasenotes lijkt me.

Ik verwacht er iig helmaal niks meer van.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 02-02-2026 21:27 ]

• Joosie200
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:14:
[...]
Toevallig krijg ik ook net een push notificatie. Vanavond maar even aanzetten dan. Woensdag gelijk checken of ik dan eindelijk de 205kW kan aantikken met snelladen!
Mijn Polestar 2 launch model 21/22 kreeg tijdens de grote beurt vanmiddag de software update geïnstalleerd. Meteen getest door te preconditioneren op een Tesla v4 charger en te arriveren met 5%. Kwam gewoon uit op 149kWh.

Verder op het verslijten van de oorspronkelijke Michelin primacy banden na (voor 2.5mm, achter 3mm) hebben ze mijn ervaringen met het alarm niet kunnen reproduceren of verhelpen.
En wat ik merkte bij optrekken vanaf 0 of met rempedaal afremmen tot 0 was speling uit de drive train. Dat hoort kennelijk zo. Ik ervoer het als beweging vanaf de bestuurdersstoel. Maar die zit zoals het hoort vastgeklonken met de carrosserie.

Wel leuke bijverdienste om meteen nieuwe banden erom te leggen zonder overleggen. Dat is dan 600 euro voor de twee voorbanden alleen. Ik rij morgen langs een garage die de Michelin cross climate 2 banden in viervoud eronder legt, uitbalanceert voor hetzelfde bedrag. Moet er alleen een stuk voor rijden.

• interFace
  • Laatst online: 15-02 14:42
Li1quid schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Dat is niet noodzakelijk een probleem. Al je apps en onderliggende Android componenten updaten wel correct en krijgen de laatste beveiliging updates.
Dat is wel een probleem - langer je wacht heb je grotere kans voor en exploit of the OS. En het is gewoon slordig, major version update maar geen security patches, kom op dat kan gewoon niet.

• SirLenncelot
  • Niet online
interFace schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Dat is wel een probleem - langer je wacht heb je grotere kans voor en exploit of the OS. En het is gewoon slordig, major version update maar geen security patches, kom op dat kan gewoon niet.
Ik meen dat AAOS 12 sinds afgelopen jaar helemaal geen updates meer ontvangt vanuit Google.

• Juancho
Joosie200 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Mijn Polestar 2 launch model 21/22 kreeg tijdens de grote beurt vanmiddag de software update geïnstalleerd. Meteen getest door te preconditioneren op een Tesla v4 charger en te arriveren met 5%. Kwam gewoon uit op 149kWh.
Is 5% niet juist weer te laag en dat er een beveiliging op geknald wordt qua hogere laadsnelheid? Aan de andere kant, het is wel toevallig dat het precies piekt bij de max van 150kW zoals het voor de update was....

Anderzijds zijn er hier toch ook al posters geweest die weer 205kW hebben behaalt? Zou wel erg teleurstellend zijn dat je bij de betreffende snelladers (Fastned was er daar volgens mij 1 van?) nog steeds niet met 205kW kan laden en dat die OTA dus weinig heeft opgelost.

Edit: ik lees dat je een eerste model PS2 hebt toch? Die kunnen toch sowieso geen 205kW laden? Alleen vanaf MY24 dacht ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 02-02-2026 23:08 ]

• Joosie200
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:07:
[...]

Edit: ik lees dat je een eerste model PS2 hebt toch? Die kunnen toch sowieso geen 205kW laden? Alleen vanaf MY24 dacht ik?
Het klopt dat de limiet van voor MY24 op 150kW ligt. Maar door al die berichten over de ota update dacht ik: ook voor de oude P2's wordt de limiet omhoog geschroefd zoals men ooit beloofde bij introductie. Dus meteen maar de proef op de som genomen en getest.

Dit keer hield ie tot 45% wel netjes 150kW aan voor terug te zakken naar 100kW. Dus het blijft een vooruitgang in beleving gezien mijn vorige EC4 als top 100kW had ;)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

De update staat er bij mij ook op. Ik las hierboven iets van android 12, maar bij mij staat er 13 op. Ik heb wel "maar" security patch version maart '25. Maargoed, maak ik me niet zoveel zorgen over.

Naar mijn gevoel niets aangepast buiten de 2 items in de release notes, maar van beiden had ik niet echt "last", dus geen idee of ze zijn opgelost 😅.

Voor de rest, de "major" bump kan veel/weinig zeggen. Misschien hebben ze de halve architectuur herschreven en gelijk getrokken met hun andere software, maar evengoed was het iemand van marketing die wou dat het eerste nummertje 4 was. Maakt allemaal ook niet zoveel uit lijkt me.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 19:25
Ibex schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:56:
De update staat er bij mij ook op. Ik las hierboven iets van android 12, maar bij mij staat er 13 op.
Heeft je infotainment een Qualcomm of Intel cpu? Bij mij staat er nog steeds Android 12 na de update (P2 '23).

• izzy67
De update versie heeft niets met major updates te maken, Volvo en Polestar trekken gewoon voor alle modellen de softare naar dezelfde versie ongeacht wat er in de update zit. dit verschilt per model, maar de versie 4.2.13 is overal gelijk getrokken.

• rbeek010
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-02 22:00
Smurf schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:48:
Waar ik achter kwam is dat je een buitenspiegel nu weer kan laten dippen bij parkeren door 2 keer de knop van de gewenste buitenspiegel (L of R) in te drukken. Dat gebruik ik vaker dan ik me eigenlijk besefte. Deze optie werkte bij mij in ieder geval niet meer in de vorige software versie(s).

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Die kofferbakverlichting vond ik toch wel irritant! Hopelijk is het daadwerkelijk opgelost, ik heb vanochtend de update gedaan.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48
Joosie200 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:00:
[...]

Het klopt dat de limiet van voor MY24 op 150kW ligt. Maar door al die berichten over de ota update dacht ik: ook voor de oude P2's wordt de limiet omhoog geschroefd zoals men ooit beloofde bij introductie. Dus meteen maar de proef op de som genomen en getest.

Dit keer hield ie tot 45% wel netjes 150kW aan voor terug te zakken naar 100kW. Dus het blijft een vooruitgang in beleving gezien mijn vorige EC4 als top 100kW had ;)
Huh? MY24 limiet is 205 kW. Echter sinds laatste update gecapt op 150 kW.

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:24
rbeek010 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Waar ik achter kwam is dat je een buitenspiegel nu weer kan laten dippen bij parkeren door 2 keer de knop van de gewenste buitenspiegel (L of R) in te drukken. Dat gebruik ik vaker dan ik me eigenlijk besefte. Deze optie werkte bij mij in ieder geval niet meer in de vorige software versie(s).
Dat ga ik uitproberen! Ze zakken nu beiden automatisch omdat dat vaker handig is dan helemaal niet, maar soms is dat precies niet wat je wilt

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-02 12:15
Mijn Launch Edition heeft met dit weer een merkwaardig kwaaltje. Openen van de kofferbak lukt niet. De gasveren krijgen de klep niet omhoog. Een setje nieuwe is geen probleem, maar toch merkwaardig. Wanneer ik de auto 1,5u voorwarm of na mn WoWe rit van een goed uur is er geen probleem. Komt dit iemand bekend voor?

@DetailingBySmotske

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:56
Smotske schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:30:
Openen van de kofferbak lukt niet. Een setje nieuwe gasveren is geen probleem,
Mijn launch edition had dit ook. Heel regelmatig werkte het niet. Uiteindelijk filmpjes opgenomen om het te bewijzen.
Gasveren zijn vervangen. Bij mij onder garantie, Is denk ik financieel gezien misschien wel een probleem.

• Juancho
Kubusje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Huh? MY24 limiet is 205 kW. Echter sinds laatste update gecapt op 150 kW.
Dat zou dus met de OTA opgelost moeten zijn....

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48
Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:37:
[...]

Dat zou dus met de OTA opgelost moeten zijn....
Klopt, maar hij suggereerde dat de limiet sowieso 150 kW is, ongeacht software issues - wat niet juist is.

Ik heb de update inmiddels binnen (via dealer, toevallig onderhoud) dus zal binnenkort eens testen.

• Juancho
Kubusje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:24:
[...]

Klopt, maar hij suggereerde dat de limiet sowieso 150 kW is, ongeacht software issues - wat niet juist is.

Ik heb de update inmiddels binnen (via dealer, toevallig onderhoud) dus zal binnenkort eens testen.
De limiet op oudere modelen dan my24(?) kunnen toch ook maar Max 150kW aan?

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

kdhoe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Heeft je infotainment een Qualcomm of Intel cpu? Bij mij staat er nog steeds Android 12 na de update (P2 '23).
MY26, dus ik denk Qualcomm.

Nuja, "de software" OTA versie is wellicht een soort van package die verschillende firmwares bevat. Firmware voor de boordcomputer, voor de charge controller, voor de cameras, en voor de tablet. Het lijkt me prima mogenlijk dat deze laatste OTA voor intel AAOS 12 bevat en voor de qualcomms AAOS 13, maar wel dezelfde firmware voor de charge controller zodat we aan de volle mep kunnen laden, en voor de boordcomputer zodat de kofferbak lichtsturing beter werkt.

Ik bouwde in het verleden ook aan de software voor een hardware product met verschillende componenten, en zo was het bij ons ook. De klant installerde een overkoepelende versie, en intern ging het product uit die package voor de beschikbare subconponenten de firmware halen en dan laten updaten.

[ Voor 59% gewijzigd door Ibex op 03-02-2026 21:58 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:47:
[...]

De limiet op oudere modelen dan my24(?) kunnen toch ook maar Max 150kW aan?
Max voor de MY24 in long range is 207kW, voor de standard range is dat 136kW.

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:26

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

kevertje1977 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:07:
Mijn "Connected Service Plus" verloopt op 19-05-2026
Weet iemand wat er dan gebeurd ?

De pechhulp verloopt ook bijna. Is dat nog zinnig om via polestar te verlengen ?

Ik heb ooit de garantie verlengd tot maart 2027 maar nu staat er opeens "verlopen 02-03-2027 of na 72843 kilometer"
Hi,

ik heb hezelfde na bijna 4.5 jaar in Maart 2026 (in net al geupdate naar Juni 2026). Daarom heb ik een mail gestuurd naar support. Dit is het antwoord wat ik kreeg op 13 januari:

"Momenteel is het nog niet mogelijk om de verlengingsoptie voor Connected Services Plus aan te kopen. Daarom zullen wij de momenteel inbegrepen periode verlengen, zodat u gebruik kunt blijven maken van de dienst.

Op dit moment werken wij aan het vastleggen van de exacte verlengingsdatum op basis van de geüpdatete planning. Zodra dit afgerond is, zal het systeem worden bijgewerkt en zal u de nieuwe vervaldatum van uw Connected Services Plus kunnen raadplegen.

U mag er alvast van uitgaan dat de service niet zal worden stopgezet voordat de verlengingsoptie beschikbaar is om aan te kopen. Mocht er later een kost verbonden zijn aan een verdere verlenging, dan zal dit vooraf duidelijk gecommuniceerd worden."

Aldus Polestar support.

De pechhulp geloof ik wel (leaseauto) en ook connected services is alleen maar handig. Bij te hoge prijs per maand zal ik Android Auto wel gaan gebruiken via mijn foon.

[ Voor 7% gewijzigd door Paku op 04-02-2026 08:59 ]

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

• jjkester
Paku schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:56:
[...]

De pechhulp geloof ik wel (leaseauto) en ook connected services is alleen maar handig. Bij te hoge prijs per maand zal ik Android Auto wel gaan gebruiken via mijn foon.
Je kan ook via Bluetooth de internetverbinding van je telefoon delen met de auto, minder handig maar wellicht fijner dan Android Auto als je nu de ingebouwde apps gebruikt.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Het grote nadeel aan geen internetverbinding in de auto zelf zal zijn dat je niet langer op afstand je auto kan voorverwarmen of notificaties krijgt als je (wederhelft weer eens) de autodeuren vergeet op slot te doen. Volgens mij zit er ook ergens een simkaart slot en zou je in theorie op die manier de auto online moeten kunnen krijgen al ben ik bang dat dan nog steeds de app functies niet zullen werken.

• jjkester
tormentor1985 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:50:
Het grote nadeel aan geen internetverbinding in de auto zelf zal zijn dat je niet langer op afstand je auto kan voorverwarmen of notificaties krijgt als je (wederhelft weer eens) de autodeuren vergeet op slot te doen. Volgens mij zit er ook ergens een simkaart slot en zou je in theorie op die manier de auto online moeten kunnen krijgen al ben ik bang dat dan nog steeds de app functies niet zullen werken.
Volgens https://www.polestar.com/...estar/connected-services/ is de app geen onderdeel van "Plus" maar het standaardpakket dat gratis inbegrepen is. Als ik het goed lees blijft dat dus zonder meer werken, evenals OTA updates. Kost natuurlijk ook (muv dan de updates wellicht) een stuk minder data vergeleken met lossless audio streams ;-)

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
jjkester schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Volgens https://www.polestar.com/...estar/connected-services/ is de app geen onderdeel van "Plus" maar het standaardpakket dat gratis inbegrepen is. Als ik het goed lees blijft dat dus zonder meer werken, evenals OTA updates. Kost natuurlijk ook (muv dan de updates wellicht) een stuk minder data vergeleken met lossless audio streams ;-)
Ahh, in dat geval zou de e-sim dus altijd online moeten blijven en zou je met het delen van internet via een mobiel altijd kunnen blijven doen wat je deed. Time will tell :)

• Juancho
Volgens mij gooien ze er alleen Spotify/Maps/Assistent (straks Gemini) en de andere apps eruit? Dat ze Maps er evt. uitgooien en je dus ook zit met pre-conditionering batterij bij snelladen etc vind ik wel wat van. Dat hoort wat mij betreft net als de app gewoon bij een stukje luxe/comfort/benodigdheden van de auto.

[ Voor 53% gewijzigd door Juancho op 04-02-2026 10:37 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
tormentor1985 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:30:
[...]

Ahh, in dat geval zou de e-sim dus altijd online moeten blijven en zou je met het delen van internet via een mobiel altijd kunnen blijven doen wat je deed. Time will tell :)
Natuurlijk blijft de sim altijd online, hoe moeten de Chinezen anders straks de wereld overnemen :+

• izzy67
Navigatie vakantie: ik ga een paar dagen naar de Olympische spelen in Milaan, hoe doen jullie dit met de navigatie en laadpunten? Voegen jullie deze automatisch toe bij het plannen en houden jullie je daaraan ook al rij je bijvoorbeeld zuiniger en kan je dat nog een tijdje uitstellen. Berekend de navigatie de andere laadpunten dan ook opnieuw?

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33
izzy67 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:34:
Navigatie vakantie: ik ga een paar dagen naar de Olympische spelen in Milaan, hoe doen jullie dit met de navigatie en laadpunten? Voegen jullie deze automatisch toe bij het plannen en houden jullie je daaraan ook al rij je bijvoorbeeld zuiniger en kan je dat nog een tijdje uitstellen. Berekend de navigatie de andere laadpunten dan ook opnieuw?
Het laatste, ik rij vaak zuiniger, dus ik stel vaak de navigatie opnieuw zodat ik zover mogelijk kan doorrijden, Als er een goede infrastructuur is zoals in Frankrijk, rij ik tot onder de 10% als ik zeker weet dat er nog een volgende te halen is mocht het laadstation echt niet meewerken. Ik kies wel gewoon laadstations langs de snelweg vanwege de beter voorzieningen, de tesla chargers zijn soms goedkoper, maar staan vaak achteraf op een industrieterrein, zonder toiletten e.d. ;)

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Mijn aanpak: Thuis naar 100% laden. Via ABRP (A Better Route Planner) de routes hoog-over inplannen naar wens, in combinatie met een speeltuin voor de kids, eten, toilet, etc. De opties sla ik op in een Google maps folder, zodat ik tijdens de reis er makkelijk bij kan. Uiteindelijk kun je best flexibel zijn, en zijn er vaak goede laadplekken te vinden indien nodig.

De route naar Milaan via Zwitserland en het Comomeer is overigens prachtig. In de bergen, bergafwaarts vind ik het fascinerend om te zien hoe de accu weer oplaad (na een klim met veel meer verbruik dan normaal).

Mijn uitgebreide vakantie review staat hier: Bamieater in "Het grote Polestar 2 Topic"

Snippet:
Actieradius en laadefficiëntie
De actieradius is uitstekend. Tijdens een vakantie konden we na 3 uur rijden stoppen bij een snellader voor een 10 minuten sessie. Terwijl wij rustig naar het toilet gingen en wat kochten, laadde de auto door tot 90%.

Temperatuurverschillen geven ongeveer 20–30 km verschil in range. Ik rijd op de maximumsnelheden per land (100 km/h in NL, 110 in BE, 130 in FR), op cruise control. Google Maps bleek zeer accuraat qua voorspelling van accupercentages bij aankomst.

Laden onderweg
Snelladen ging vlot. Ik gebruik primair een e-flux pas, maar ook ANWB en creditcard zijn onderweg nodig geweest. Voor tolwegen gebruik ik een badge (rechts naast de binnenspiegel gemonteerd), wat vlot werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Bamieater op 04-02-2026 12:32 . Reden: relevante snippet uit eerdere review toegevoegd ]

Say what you want to say, BUT don't speak!

• Juancho
Ik heb beide opties gedaan: thuis een hele planning maken incl. laadstops en dat in Maps van de wagen gooien. Nadeel is dat als er ook maar 1 ding verandert tijdens je rit de planning al niet meer klopt. Daar ben ik dus heel snel van afgestapt.

Wat ik nu doe, afgelopen zomer tijdens onze roadtrip naar oost Spanje ook weer gedaan, is van laadstop naar laadstop navigeren. Niks meer, niks minder. Dat geeft je flexibiliteit en je kan altijd nog bijv. doorrijden naar de volgende laadstop als je nog genoeg stroom hebt.

En als je dan wel gaat laden en toch even stopt, even via Maps/ABRP/Fastned app of welke app dan ook, je volgende stop plannen en weer in Maps gooien.

• izzy67
@AteZ @Juancho @Bamieater bedankt voor de info, ik heb ABRP gecontroleert (en in het verlden gebruikt bij mijn Kona) maar die laat mij 5x stoppen als ik naar Milaan ga en al na 230km de eerste stop met 100% vertrek. voorheen kon je ook nog instellen wat het verbruik was en die zette ik dan heel zuinig zodat het wat reeler werdt, maar 5x stoppen op 1000 km vind ik wat veel met een LRSM ,dat moet toch in 3x mogelijk zijn. Ik rij nu nog steeds zo'n 500km op een accu woon/werk verkeer (laad altijd tot 100%, ook altijd gedaan bij vorige auto)
Dan lijkt Google maps in de Polestar met 3x laden toch het meest te kloppen.

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:38
Ik gebruik Google Maps als naviagatie in de auto omdat deze de batterij voorbereid op snelladen. Alleen alternatieve laadplekken zoeken is een beetje langzaam en hij heroriënteert de kaart steeds (beetje frustrerend).
ABRP draait slecht in de auto op de oude Google Automotive (MY21), maar gebruik het wel op de telefoon om Google te verifiëren en om laadpunten te zoeken op criteria in de end-to-end navigatie. De ChargeFinder app werkt goed door een deel van de route te plannen, dan geeft deze alle laders op dat stuk en kan je makkelijk zien of je iets verder kan rijden of juist eerder wilt stoppen. Je kan filters instellen (>150kW) en snel zien welke laders welke voorzieningen hebben en doorklikken naar Google Maps.
Ik merk dat wij wel andere laders kiezen dan Google. Een Tesla lader (goedkoper) als die in de buurt is - Google selecteert niet op prijs, een fijnere laadplek (voorkeur eerdere trips, meer laders), of een alternatief als de waardering slecht is.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:23
Ik houd me aan de aangegeven laadstops en zie het als een mogelijkheid in DLD met name door te rijden. Als ik (met mn xc40) een aangeraden laadstop krijg met nog 18% resterende accu, heb ik mooi 15% extra te verbruiken onderweg. Lekker doorrijden dus :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Awesomo4k
Mag ik hier ook vragen stellen als ik van plan ben een PS2 te kopen.. Ik heb een advertentie gezien maar zou nog graag de mening van een kenner(thans merkkenner) willen vragen.

Het zou gaan om een PS2 2020 - Launch edition met 140k km op de teller en trekhaak. Auto lijkt netjes in de lak te zitten, heeft 1 eigenaar gehad en is volvo/ps dealeronderhouden. Soc gezondheid op 94%.

Ik vind belangrijk dat het rustig is in de auto en dat ik adeptive CC en lane assist heb. Dat lijkt op deze wagen zeker te zitten.

Zijn er punten waarop ik moet letten? of gewone tips en tricks?

• hasmit12
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:04
Ik heb een vraagje rond de standaard stuurafstelling van de PS2. Hebben jullie dit ook en zo ja, vinden jullie dit ook irritant en heb je dit eventueel laten aanpassen dmv uitlijning ofzo?
"Bij de Polestar 2 is de stuurafstelling bewust vrij licht afgesteld, vooral rond de middenpositie. Daardoor:
- voelt het stuur licht en vaag rond rechtuit
- moet je constant mini-correcties maken op de snelweg
- voelt het alsof de auto nét niet vanzelf strak zijn lijn houdt

Zlef vindti k het behoorlijk hinderlijk en niet fijn rijden op de snelweg. Bij al mijn andere auto's ben ik gewend aan een veel directere middenstand van het stuur tijdens het rijden zodat je niet continu bij hoeft te sturen.

• Juancho
hasmit12 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:44:
Ik heb een vraagje rond de standaard stuurafstelling van de PS2. Hebben jullie dit ook en zo ja, vinden jullie dit ook irritant en heb je dit eventueel laten aanpassen dmv uitlijning ofzo?
"Bij de Polestar 2 is de stuurafstelling bewust vrij licht afgesteld, vooral rond de middenpositie. Daardoor:
- voelt het stuur licht en vaag rond rechtuit
- moet je constant mini-correcties maken op de snelweg
- voelt het alsof de auto nét niet vanzelf strak zijn lijn houdt

Zlef vindti k het behoorlijk hinderlijk en niet fijn rijden op de snelweg. Bij al mijn andere auto's ben ik gewend aan een veel directere middenstand van het stuur tijdens het rijden zodat je niet continu bij hoeft te sturen.
Heb je het al eens in een zwaardere stand gezet dan?

• Juancho
captnemo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Ik gebruik Google Maps als naviagatie in de auto omdat deze de batterij voorbereid op snelladen. Alleen alternatieve laadplekken zoeken is een beetje langzaam en hij heroriënteert de kaart steeds (beetje frustrerend).
ABRP draait slecht in de auto op de oude Google Automotive (MY21), maar gebruik het wel op de telefoon om Google te verifiëren en om laadpunten te zoeken op criteria in de end-to-end navigatie. De ChargeFinder app werkt goed door een deel van de route te plannen, dan geeft deze alle laders op dat stuk en kan je makkelijk zien of je iets verder kan rijden of juist eerder wilt stoppen. Je kan filters instellen (>150kW) en snel zien welke laders welke voorzieningen hebben en doorklikken naar Google Maps.
Ik merk dat wij wel andere laders kiezen dan Google. Een Tesla lader (goedkoper) als die in de buurt is - Google selecteert niet op prijs, een fijnere laadplek (voorkeur eerdere trips, meer laders), of een alternatief als de waardering slecht is.
Ja het zou wel echt mega fijn zijn als Google Maps nog wat extra filter opties krijgt zodat je eigenlijk helemaal en alleen maar op Maps kan rijden. Nu werkt dat gewoon nog niet goed genoeg. Ik vind het ook heel jammer dat je niet kan ingeven dat je met x percentage op een bestemming wilt aankomen en de route daarop dus baseert incl. laadstops. Nu zie je dat alleen als je daadwerkelijk aan een snellader hangt.

• lonehitman
Juancho schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Ja het zou wel echt mega fijn zijn als Google Maps nog wat extra filter opties krijgt zodat je eigenlijk helemaal en alleen maar op Maps kan rijden. Nu werkt dat gewoon nog niet goed genoeg. Ik vind het ook heel jammer dat je niet kan ingeven dat je met x percentage op een bestemming wilt aankomen en de route daarop dus baseert incl. laadstops. Nu zie je dat alleen als je daadwerkelijk aan een snellader hangt.
Als je met Google navigeert past het systeem toch ook tussentijds de laadstops aan als er nog voldoende lading in je batterij zit? En andersom, dat je het laadpunt niet haalt.

Of heb ik dat verkeerd? Meende laatst dat iemand hier op het forum enkel en alleen op de googlemaps van de Polestar, naar Spanje gereden is.

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:38
lonehitman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:47:
[...]

Als je met Google navigeert past het systeem toch ook tussentijds de laadstops aan als er nog voldoende lading in je batterij zit? En andersom, dat je het laadpunt niet haalt.

Of heb ik dat verkeerd? Meende laatst dat iemand hier op het forum enkel en alleen op de googlemaps van de Polestar, naar Spanje gereden is.
Het zal best kunnen, maar de ervaring kan wat beter. Google wil met 10% laden, aangezien niet overal een lader is kom je soms met 15-18% aan, terwijl boven 75-80% de laadsnelheid laag is (~35kW) en je dus meer laadstops krijgt. Misschien wil je wel met 3% aankomen en sneller laden. Soms doet een lader het niet, maar als er veel laders op een plein zitten en er meer laders in de buurt zijn is de kans dat je vast zit wel erg klein. Ook bij het naar huis rijden geeft hij bij aankomst <10% een laadstop terwijl ik thuis kan laden. Die laatste kan je er wel uithalen, maar het is geen standaard instelling.

• Joosie200
  • Niet online
Na mijn rit naar Frankrijk met kerst weet ik nu waar mijn vaste laadstops zitten. Dat was heen: Maastricht, Aarlen/Arlon, Val de Meuse. En terug Langres, Nancy, Remouchamps. Die van Langres ga ik overslaan want daar stond ik gewoon 30min te wachten tot er plek vrij was. Het was niet tijdens kerst, oud en nieuw en niet in het weekend. En toch bomvol.

Afhankelijk van het weer (rond vriespunt, flinke regen) check ik onderweg of ik er niet eentje eerder of later moet hebben. En lang leve spraakbediening - Google Maps knal ik er een andere navigatie in. Maar bijvoorbeeld naar Milaan dwars door Duitsland en Zwitserland, of juist naar Zweden/Noorwegen langs Bremen, Hamburg en verder moet ik nog uitpluizen wat de beste stops zijn. Heb wel voorkeur voor Tesla stalls want goedkoop met abonnement.

• Awesomo4k
Post was voor DM.. excuus..

[ Voor 96% gewijzigd door Awesomo4k op 04-02-2026 19:56 ]

• koekroeck
Ik zie geen nappa leather, eerder stof. De rest klopt hoogstwaarschijnlijk wel.

• Awesomo4k
koekroeck schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Ik zie geen nappa leather, eerder stof. De rest klopt hoogstwaarschijnlijk wel.
Dankjewel om toch te kijken! :)

Ik zie deze optie staan "Geventileerde voorzetel" en heb me laten vertellen dat het dan Nappaleder zou zijn? Ik persoonlijk hoef geen leer maar die geventileerde voorzetels zouden wel tof zijn :)
Pagina: 1 ... 234 ... 236 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.