"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Van versie 3.7 naar 4.2.13 met ... 2 (kleine) bugfixes???
Ik zou zeggen dat er onderhuids veel meer moet zijn gewijzigd.
Daarom staat er ook "waaronder" gok ikKlaus_1250 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:53:
Ergens klopt er iets niet aan de release notes.
Of ze hebben het gemerged met de P4 (die loopt wel op 4.2.x)Klaus_1250 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:53:
Ergens klopt er iets niet aan de release notes.
No signature required.
Het irritant is dat Maps constant zelf laders toevoegt om de rit te halen terwijl ik NU letterlijk sta te snelladen!!
Klik je op nu bewerken staan die zelf toegevoegd me laders er niet tussen. Dus je kan ze ook niet wissen. Gruwelijk irritent gewoon. Iemand een idee hoe je dit kan ontwijken? Of is het gewoon heel dom geprogrammeerd van Google en co?
Edit: workaround gevonden... Je kan in het route gegevens scherm wel klikken op de individuele lader en het dan verwijderen. Lekker omslachtig maar ok. Jammer dat je het automatisch toevoegen van laders niet kan uitzetten.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 13-01-2026 17:25 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Google vraagt toch of je laadstops wil toevoegen? Gewoon op nee klikken volstaat.Juancho schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:23:
Een mega irritent dingetje in Maps... Ik sta momenteel te snelladen om naar huis te gaan en morgen naar de klant en weer naar huis. Ik wil dus gewoon zien tot hoever ik moet laden.
Het irritant is dat Maps constant zelf laders toevoegt om de rit te halen terwijl ik NU letterlijk sta te snelladen!!
Klik je op nu bewerken staan die zelf toegevoegd me laders er niet tussen. Dus je kan ze ook niet wissen. Gruwelijk irritent gewoon. Iemand een idee hoe je dit kan ontwijken? Of is het gewoon heel dom geprogrammeerd van Google en co?
Edit: workaround gevonden... Je kan in het route gegevens scherm wel klikken op de individuele lader en het dan verwijderen. Lekker omslachtig maar ok. Jammer dat je het automatisch toevoegen van laders niet kan uitzetten.
Nee helaas niet. Althans, in dit geval had ik 4 bestemmingen ingevoerd. Toen werden er gewoon 2 laders tussen gepropt zonder de vraag/optie om dit te negeren. Er stond alleen, volgens mij in een blauw balkje, dat er automatisch laadstops toegevoegd werden.k-jah schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Google vraagt toch of je laadstops wil toevoegen? Gewoon op nee klikken volstaat.
Wellicht is het anders als je van A naar B instelt, het niet of net kan halen, dat je dan het voorstel kan negeren want hrt kkmt me wel bekend voor idd. Maar ik kreeg 100% die optie vanavond niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 13-01-2026 19:33 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
In het boekje zie ik staan: interval van 30k. Maar kijk ik naar mijn ex lease P2: keertje rond 35k, 70k en 105k aldus de stempels. Kortom het wisselt. Heb al wel een offerte van de locale Volvo dealer: 500 euro totaal. Waarvan 268 euro servicebeurt, 70 euro luchtfilter, 87 euro remvloeistof, rest 21% btw. Ik vind het veel geld voor weinig werk.ST10©DE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:00:
Mijn eerste beurt was bij 30k KM. Ik zie nu in de app dat de volgende servicebeurt bij 50k KM is? Is dit normaal? Vreemde intervallen, of zijn die dynamisch?
Krijg wel gratis een software update aangeboden
Kleine tip, zet de route op je telefoon in Google Maps. Je kunt dan zelf zien met welk percentage je aankomt op welke bestemming, en evt zelf spelen met het laadpercentage om te zien welke invloed dat op je laatste bestemming heeftJuancho schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Nee helaas niet. Althans, in dit geval had ik 4 bestemmingen ingevoerd. Toen werden er gewoon 2 laders tussen gepropt zonder de vraag/optie om dit te negeren. Er stond alleen, volgens mij in een blauw balkje, dat er automatisch laadstops toegevoegd werden.
Wellicht is het anders als je van A naar B instelt, het niet of net kan halen, dat je dan het voorstel kan negeren want hrt kkmt me wel bekend voor idd. Maar ik kreeg 100% die optie vanavond niet.
Waarom zou dat via de mobiel moeten terwijl Google Maps ingebakken is? Ik wil gewoon niet dat Maps er allemaal snelladers ingooi die ik niet wil terwijl ik notabene aan het laden ben op dat moment. Hoezo ziet de auto dat niet en geeft Maps gewoon nirt aan wat het verwachte percentage is? Waarom moet ik daar 10km verder voor rijden, daar aan een andere snellader gaan hangen en dan werkt het opeens wel? Want dan zie je wel realtime het percentage in beeld. En dat wilde ik, met bjjv. 10% weer thuis aankomen dus ik zou net zolang blijven laden tot er 10% stond.Koekhapperrr schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Kleine tip, zet de route op je telefoon in Google Maps. Je kunt dan zelf zien met welk percentage je aankomt op welke bestemming, en evt zelf spelen met het laadpercentage om te zien welke invloed dat op je laatste bestemming heeft
Bovendien heb ik nog een bug, iets opzoeken in Maps op je mobiel en dat naar de auto sturen werkt niet bij mij. Vanaf het begin als niet. De Polestar staat er netjes in, ik kan de bestemming naar de auto sturen maar het komt nooit aan. In de XC40 werkte dat wel prima, de verstuurde bestemming verscheen gewoon netjes in Maps.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 13-01-2026 21:05 ]
Dat had ik inderdaad ook bij de switch van MY2022 naar MY2026. Ik ben vervolgens alle privacy settings rondom Google en Google Maps langsgelopen en wat meer rechten gegeven en daardoor werkt het weer. Ik ben er helaas niet achter welke setting het nu precies was, maar het is dus op te lossen.Juancho schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:04:
[...]
Bovendien heb ik nog een bug, iets opzoeken in Maps op je mobiel en dat naar de auto sturen werkt niet bij mij. Vanaf het begin als niet. De Polestar staat er netjes in, ik kan de bestemming naar de auto sturen maar het komt nooit aan. In de XC40 werkte dat wel prima, de verstuurde bestemming verscheen gewoon netjes in Maps.
Mijn wagen is 4 jaar oud (125K km) en moest vandaag gekeurd worden (Belgie). Er is nog nooit iets vervangen aan mijn wagen bij een onderhoudsbeurt behalve een filter en wat vloeistof. Ik meen dat ik pas 2x weg ben geweest voor onderhoud. Pas heb ik er zelf wel een paar verse ruitenwissers opgezet. Hij kwam glansrijk door de keuring dus ik zou me geen zorgen maken over draagarmen/remschijven/blokken. De wagen wordt wat dat betreft bij een keuring in Belgie behoorlijk aan de tand gevoeld.Joosie200 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:48:
[...]
In het boekje zie ik staan: interval van 30k. Maar kijk ik naar mijn ex lease P2: keertje rond 35k, 70k en 105k aldus de stempels. Kortom het wisselt. Heb al wel een offerte van de locale Volvo dealer: 500 euro totaal. Waarvan 268 euro servicebeurt, 70 euro luchtfilter, 87 euro remvloeistof, rest 21% btw. Ik vind het veel geld voor weinig werk.
Krijg wel gratis een software update aangebodenBen meer benieuwd hoe de draagarmen, remschijven, remblokken zich houden. En of die life long versnellingsbakolie niet eens vervangen/geflushed moet worden.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Eens, maar dat staat volledig los van de one-pedal drive, ook als je remt met het rempedaal rem je af op de eletro-motor(s)Klaus_1250 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:30:
Als je one-pedal drive gebruikt zou ik verwachten dat je remschijven en blokken de volledige levensduur van een auto meegaan. Rij nu al een kleine 7 jaar elektrisch, ik denk dat ik gemiddeld 1 keer per maand echt rem?
Klopt, maar ik dacht dat de Polestar zélf óók af en toe even "cleaned".ach-jee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Eens, maar dat staat volledig los van de one-pedal drive, ook als je remt met het rempedaal rem je af op de eletro-motor(s)Ik rem af en toe maar bewust wat harder (of in N) om de schijven af en toe wel te gebruiken.
En dat klopt met mijn bevindingen.
Ik moet zélden (2x/jaar?) ietsje bijdrukken door een onverwachte situatie, en toch blijven mijn schijven altijd helder/clean om te zien.
(tenzij na een regenbui de droge garage in, dan zie ik iets roest na een paar dagen, maar is zó weer weg)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Yep, bij het wegrijden worden de blokken even op de schijven gedrukt. Bij m'n launch P2 gebruikte ik de rem zo goed als nooit, maar bij de MY26 moet ik hem iets vaker gebruiken omdat de enkele motor minder remvermogen heeft.Hansieo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Klopt, maar ik dacht dat de Polestar zélf óók af en toe even "cleaned".
En dat klopt met mijn bevindingen.
Ik moet zélden (2x/jaar?) ietsje bijdrukken door een onverwachte situatie, en toch blijven mijn schijven altijd helder/clean om te zien.
(tenzij na een regenbui de droge garage in, dan zie ik iets roest na een paar dagen, maar is zó weer weg)
Dat idd. Want bij mijn mild hybride gingen hierdoor de remmen vast zitten door te weinig gebruik en enkel afremmen op de motor. En verroesten want ik gebruikte de auto gerust enkele dagen achter elkaar niet.ach-jee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Eens, maar dat staat volledig los van de one-pedal drive, ook als je remt met het rempedaal rem je af op de eletro-motor(s)Ik rem af en toe maar bewust wat harder (of in N) om de schijven af en toe wel te gebruiken.
Dus nu stamp ik bewust op de rem bij het eerste kruispunt met verkeerslichten zonder auto's achter mij bij wegrijden uit de wijk. One pedal drive werkt prima maar ik hou mijn remmen ook graag gangbaar.
En wat kost het onderhoud bij jullie in België?Paku schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Mijn wagen is 4 jaar oud (125K km) en moest vandaag gekeurd worden (Belgie). Er is nog nooit iets vervangen aan mijn wagen bij een onderhoudsbeurt behalve een filter en wat vloeistof. Ik meen dat ik pas 2x weg ben geweest voor onderhoud. Pas heb ik er zelf wel een paar verse ruitenwissers opgezet. Hij kwam glansrijk door de keuring dus ik zou me geen zorgen maken over draagarmen/remschijven/blokken. De wagen wordt wat dat betreft bij een keuring in Belgie behoorlijk aan de tand gevoeld.
Ik heb voor mijn onderhoud in oktober 2025 136.78 euro betaald, daarin zit ook de luchtfilter vervangen bij (en kostprijs onderdeel). Dit bij een Volvo dealer.lonehitman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:11:
[...]
En wat kost het onderhoud bij jullie in België?
Hmm, ik heb volgens mij nu ook hetzelfde. De auto is 1,5 week niet gebruikt (door sneeuw o.a.) en altijd aan de lader gestaan tot 90%. Vandaag naar kantoor gereden. Dit is 100km en normaal verbruik is ongeveer 20-22%. Nu kwam ik aan met 62% over. Verbruik ineens veel hoger en ook de verwachte range was een stuk minder dan normaal. Daarnaast heb ik het gevoel dat de auto 'soepeler' beweegt op lane-assist. Had echt het gevoel een andere auto te rijden eigenlijk. OTA update heb ik nog niet gehad. Komt de verminderde range doordat de auto 1,5 week heeft stilgestaan in de kou? Iemand anders ook het gevoel dat e.e.a. is aangepast op lane-assist?Juancho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:31:
Meer mensen last van dat het opeens mega snel gaat met de percentage van de batterij? Vriendin reedt gisteravond terug vanuit het zuiden van het land terug naar het oosten. Ze zou met 7% thuiskomen maar het laatste half uur ofzo ging het mega snel met de actieradius. En vanmorgen was de auto thuis met nog 13% range, voor mij genoeg om naar padellen te gaan (daar kan je ook laden) maar omdat het zo koud was vannacht was de boel bevroren. Dus even voorverwarming aangezet maar toen ik even later weer keek had ik nog maar 3% over!!!!
Moest toen alsnog hier in de straat maar even 2 uurtjes bijladen om bij padellen te komen. Is het puur door de (extremere) koud?
Ook dat is niet echt nodig. Die remmen worden sowieso af en toe gebruikt om ze schoon te vegen / te ontdoen van roest.ach-jee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Wat een koopje. Ik moet morgen en ze gaven me een schatting van 400/450 euro..deSenna24 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb voor mijn onderhoud in oktober 2025 136.78 euro betaald, daarin zit ook de luchtfilter vervangen bij (en kostprijs onderdeel). Dit bij een Volvo dealer.
Geen idee, ik zie nooit een rekening want het is een leasewagen.lonehitman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:11:
[...]
En wat kost het onderhoud bij jullie in België?
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Settings in de auto? Telefoon? Beide?vithar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:59:
[...]
Dat had ik inderdaad ook bij de switch van MY2022 naar MY2026. Ik ben vervolgens alle privacy settings rondom Google en Google Maps langsgelopen en wat meer rechten gegeven en daardoor werkt het weer. Ik ben er helaas niet achter welke setting het nu precies was, maar het is dus op te lossen.
Nooit meer wat van gehoord. Alles goed dus.
ik rijd nog op 3.6.4MrMGeeIsTheName schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:20:
Goed nieuws, ik krijg net via de mail van Polestar te horen dat ze officieel zijn begonnen met de OTA van 4.2.13. Zal je niet zien dat ik net een afspraak had gemaakt bij de Volvo dealer.
Benieuwd naar wie hem als eerste aangeboden krijgt OTA
Ik heb toen beide doorlopen (en zaken in aangepast). Ik moet het ook nog doen voor mijn vrouw haar account. Zal nog wel even duren voordat ik daar aan toekom, maar als ik dat gedaan heb en wellicht gerichter weet welke setting(s) het betreft, dan zal ik het laten weten.
Tot nu toe vind ik het eigenlijk best meevallen. Aangezien ik onlangs ook mijn occasion heb gekocht heb ik wel een mooie schone factory reset te pakken en lijkt bij mij alles gewoon lekker te lopen (ook met de app, onlangs geen enkel probleem met pre-heaten of een leeglopende accu). Ik heb wel slechts één enkel profiel, dus hoef niet te switchen (dat duurt wel lang). Daarnaast heb ik niet veel apps (al vind ik ook dat er niet zo veel zijn?!). En om heel eerlijk te zijn, hoe snel moet het display zijn gedurende het rijden? Je moet toch ook op de weg letten... Dus nee, in mijn gebruik tot nu toe heb ik het ervaren als niet-snappy, maar niet als heel erg traag of storend bij normaal auto gebruik. Apps zoals Spotify of Google Maps zijn ook nog niet gecrashed.Vinny1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:06:
Ik zit te overwegen een Polestar 2 launch model 2020 occasion aan te schaffen. Ze zijn mooi geprijsd. Momenteel rond de 20k the krijgen met vaak maar iets meer dan 100k km op de teller. Ik lees echter op dit forum veel negatieve ervaringen over het infotainment systeem van de eerdere modellen. Werkt het echt zo belabberd zoals dit forum doet vermoeden of zijn er ook andere geluiden?
Het enige vervelende onlangs was dat het starten even duurde, met name omdat ik de OPD "aggressiviteit" door de gladheid even een tandje lager wilde zetten. Daardoor moest ik wel een half minuutje wachten voor ik op pad kon. Maar tot nu toe heb ik niet echt de noodzaak om 1000 euro uit te geven voor de upgrade. Iets dat ik wel heb meegewogen in de aanschaf als pluspunt, het feit dat het zou kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-01-2026 18:48 ]
Thanks voor je uitgebreide reactie!GENETX schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Tot nu toe vind ik het eigenlijk best meevallen. Aangezien (...).
Ik heb nu drie weken zo'n launch model in bezit. Zelf ervaar ik weinig issues met het scherm. Maar ik heb slechts één profiel open, Google Maps by default groot open en radio aan.Vinny1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:06:
Ik zit te overwegen een Polestar 2 launch model 2020 occasion aan te schaffen. Ze zijn mooi geprijsd. Momenteel rond de 20k the krijgen met vaak maar iets meer dan 100k km op de teller. Ik lees echter op dit forum veel negatieve ervaringen over het infotainment systeem van de eerdere modellen. Werkt het echt zo belabberd zoals dit forum doet vermoeden of zijn er ook andere geluiden?
Bedenk je verder dat je met 125k op de teller je vaak rond 92/93% SOH zit. Met 100% accu zie ik 394km op de boordcomputer. Maar in winterse omstandigheden, stoel en stuur verwarming aan haal ik dan 285/290km snelweg tempo. Gemixt snelweg en 60km/u moet ik nog gaan ervaren. Zelf vind ik die range met een duizend km challenge oké.
Er valt best mee te leven, maar je moet gewoon elke week / twee weken je infotainment systeem resetten. Hangt verder misschien ook af welke apps je gebruikt. Ik luister bij voorkeur via YouTube Music, maar dat levert regelmatig problemen op. Wel makkelijk op te lossen door gewoon Youtube Music op telefoon aan te zetten en dan via BlueTooth afspelen.Vinny1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:06:
Ik lees echter op dit forum veel negatieve ervaringen over het infotainment systeem van de eerdere modellen. Werkt het echt zo belabberd zoals dit forum doet vermoeden of zijn er ook andere geluiden?
Het is overigens wel langzaam beter geworden met de verschillende software updates.
Wel wordt ie wat trager, en zijn er soms glitches, zoals de spotify muziek die stop met spelen als je een navigatieopdracht geeft en andere kleine dingetjes.
Ik heb wel de upgrade gekocht, maar die moet nog geïnstalleerd worden. Dit heb ik gedaan met het oog op de toekomst, ik hou de wagen nog even.
Ergens in een van die Polestar apps (in de auto dus) zit een optie om een realistisch rijbereik te tonen ipv wat voor mij leek op de fabriekswaarde. Daarmee ging het bij van 390km direct naar 300km, wat twee weken terug wel accuraat was voor mijn (aangepaste) rijstijl.Joosie200 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:03:
[...]
Ik heb nu drie weken zo'n launch model in bezit. Zelf ervaar ik weinig issues met het scherm. Maar ik heb slechts één profiel open, Google Maps by default groot open en radio aan.
Bedenk je verder dat je met 125k op de teller je vaak rond 92/93% SOH zit. Met 100% accu zie ik 394km op de boordcomputer. Maar in winterse omstandigheden, stoel en stuur verwarming aan haal ik dan 285/290km snelweg tempo. Gemixt snelweg en 60km/u moet ik nog gaan ervaren. Zelf vind ik die range met een duizend km challenge oké.
Ja die toggle kwam ik ook tegen. Van de week in gevoelstemperatuur - 10 dook ie van 394km geprojecteerd naar 274km realistisch. Kwam toch aardig in lijn met mijn eigen 1000km challenge ervaring rond de kerstperiode. Blijft alleen pijnlijk om te zien hoe hard het realistische scenario is. Maar ben allang blij als ik van de zomer 350/360 op een lading doe. Dan heb ik eindelijk een EV met bruikbare range te pakken. 275km worst case, 360km best case.GENETX schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:24:
[...]
Ergens in een van die Polestar apps (in de auto dus) zit een optie om een realistisch rijbereik te tonen ipv wat voor mij leek op de fabriekswaarde. Daarmee ging het bij van 390km direct naar 300km, wat twee weken terug wel accuraat was voor mijn (aangepaste) rijstijl.
Meer is mooi of sneller laden. Maar ik heb ook geen zin in on board charger / iccu geneuzel zoals bij Kia ev6 en Hyundai Ioniq 5 wel speelt. Daarom toch voor de Polestar 2 gekozen. Niet omdat ie het meeste rijbereik, snelste laden, ruimste ev is. Wel omdat het fijn rijden is en die kick bij invoegen op de snelweg gaat nooit vervelen.
Het leuke is dat hij zelfs dynamisch updatet. In Home Assistant krijg ik al wat leuke data binnen waar één van mijn studenten in de toekomst mooi wat mee mag klotenJuancho schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:35:
De dynamische range past zich dus constant aan. Dst is geen vast gegeven. Het weer, je ritten, combi van snelheid/klimaat/rijgedrag. Alles speelt mee. Vandaar dynamisch. De WLTP mode moet je skippen daar kan je echt helemaal niks mee.
En ja, verder is de perfecte EV er nog niet en gaan de ontwikkelingen ook snel. Ik heb het gewicht en verbruik maar voor lief genomen om in een auto te rijden die ik echt wil rijden ipv de verstandigste keuze. Daarom ook de Performance Pack
Maar vergis je niet, de Polestar heeft natuurlijk ook zijn gebreken met de aandrijfas en die hoezen. Maar er is van wat ik zag eigenlijk geen enkele EV zonder bekende kwalen die duur kunnen uitpakken op het moment...
[ Voor 49% gewijzigd door GENETX op 14-01-2026 20:47 ]
Het is een beetje wat je gewend bent en of je een beetje geduldig bent. Ik kom van een EX30 en daar zit een sneller infotainment in dan in mijn huidige P2 MY25. Door de horrorverhalen was ik op het ergste voorbereid, maar ik vind het allemaal meevallen.Vinny1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:06:
Het enige wat stroperig gaat is het switchen van Google Maps naar Waze en dan een route instellen, maar dat wijd ik meer aan de slechte performance van de app Waze, want de andere apps werken wel vlot.
Ik heb vooralsnog geen kleine € 1.200,- voor een cpu upgrade over. Dan wacht ik af en toe wel een paar seconden langer.
Ik meen dat het schema voor een servicebeurt in principe elke 30.000 km of elke twee jaar zal zijn, afhankelijk wat het eerst wordt bereikt.ST10©DE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:00:
Mijn eerste beurt was bij 30k KM. Ik zie nu in de app dat de volgende servicebeurt bij 50k KM is? Is dit normaal? Vreemde intervallen, of zijn die dynamisch?
Volgens mij hoef je alleen bij een koude start wat langer te wachten, bij mij duurt dat trouwens geen twee minuten. De opstarttijd na een reset is vergelijk met de EX30 en ik heb dus niet de nieuwste cpu. In vijf maanden tijd heb ik het infotainment één keer gereset. Voor de rest is er sprake van een normale start en hoef ik sowieso niet te wachten.Flying schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:16:
De infotainment voorzien van de recentere en snellere Snapdragon maakt een groot verschil. Ik hoef niet twee minuten te wachten voor alles eindelijk werkbaar is. Ik rijd ontzettend graag met de PS2, maar dat is een beetje een dealbreaker.
Bij 30k ben ik dus geweest. Dat was afgelopen september. Zit nu op42k. De auto is van maart 2025.NokiaFan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Ik meen dat het schema voor een servicebeurt in principe elke 30.000 km of elke twee jaar zal zijn, afhankelijk wat het eerst wordt bereikt.
Ja hier ook een sterke CarPlay voorkeur, dan merk je helemaal niets van traagheid van het systeem, glitches of LTE/3g stress. En inderdaad het enige dat je “opgeeft” is laadplanning. Ik kan me voorstellen dat Android Auto gebruiken dezelfde ervaring is.ach-jee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:30:
Ik heb ook 5 jaar in een launch gereden, maar merkte eerlijk gezegd niets van de traagheid van het systeem omdat ik altijd CarPlay gebruikte. Het nadeel daarvan is dan wel weer dat de auto onderweg de accu niet voorbereid op snelladen, iets dat wel gebeurt als je de ingebouwde navigatie gebruikt. Ik had niet zoveel lange ritten waar dat bij nodig was, dus was voor mij geen minpunt. Het enige waar je mee moet kunnen leven is de beperkte range (waar wel weer een hoop rijplezier tegenover staat).
Overigens kan CarPlay via AppleMaps in ieder geval wel laadplanning op basis van de soc bieden. Moet Polestar dat alleen mogelijk maken zoals Ford in de Mach-E bijvoorbeeld wel gedaan heeft.
Er valt wel mee te leven, rij er al vier jaar mee. Maar als het geen leaseauto was die ik eind dit jaar moet inleveren, zou ik nu direct naar de dealer rijden om die upgrade uit te laten voeren.Vinny1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:06:
De 2020 heeft, net als mijn MY, niet alleen een tragere CPU maar óók vrij weinig geheugen. Wanneer je het infotainmentsysteem echt wilt gebruiken (dwz, apps als Maps en Spotify tegelijkertijd aan hebben staan, en ondertussen wellicht nog 1 of 2 apps op de achtergrond hebben draaien), stopt soms de muziek gewoon. Of zie je Maps herstarten op de achtergrond.
Die ~1000 euro voor de infotainmentupgrade is imo echt een nobrainer. Voor de restwaarde van je auto alleen al, en dan kun je er net zo goed zelf ook zo lang mogelijk gebruik van maken.
Ik snap alle fuzz over het infotainmentsysteem niet zo. Wij hebben een Polestar LRSM uit 2024. Ik heb nooit last van een traag systeem. Alles werkt zoals moet. We hebben de auto nu iets langer dan een jaar en 40k aan kilometers mee gereden. 2x in een jaar een korte vastloper gehad. Had begrepen dat er tussen 2020 en 2024 niets veranderd was aan het systeem, of is het zo dat er meer geheugen is bijgeplaatst waardoor 2024 model minder 'troubles' heeft?Koekhapperrr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:14:
[...]
Er valt wel mee te leven, rij er al vier jaar mee. Maar als het geen leaseauto was die ik eind dit jaar moet inleveren, zou ik nu direct naar de dealer rijden om die upgrade uit te laten voeren.
De 2020 heeft, net als mijn MY, niet alleen een tragere CPU maar óók vrij weinig geheugen. Wanneer je het infotainmentsysteem echt wilt gebruiken (dwz, apps als Maps en Spotify tegelijkertijd aan hebben staan, en ondertussen wellicht nog 1 of 2 apps op de achtergrond hebben draaien), stopt soms de muziek gewoon. Of zie je Maps herstarten op de achtergrond.
Die ~1000 euro voor de infotainmentupgrade is imo echt een nobrainer. Voor de restwaarde van je auto alleen al, en dan kun je er net zo goed zelf ook zo lang mogelijk gebruik van maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Ollie89 op 15-01-2026 09:29 ]
Volgens mij heeft de facelift dubbel zoveel ram.Ollie89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Ik snap alle fuzz over het infotainmentsysteem niet zo. Wij hebben een Polestar LRSM uit 2024. Ik heb nooit last van een traag systeem. Alles werkt zoals moet. We hebben de auto nu iets langer dan een jaar en 40k aan kilometers mee gereden. 2x in een jaar een korte vastloper gehad. Had begrepen dat er tussen 2020 en 2024 niets veranderd was aan het systeem, of is het zo dat er meer geheugen is bijgeplaatst waardoor 2024 model minder 'troubles' heeft?
Als je je echt irriteert aan de traagheid van het systeem in je Volvo/Polestar en je wil daarin wel investeren (bijv. omdat je de auto privé hebt gekocht of gaat kopen)...dan zou ik juist wel even adviseren om beide te testen. Weet je gelijk of je het €1000 waard vind of niet.
Persoonlijk, maar dan leg ik de 1th Gen XC40 en MY PS2 naast elkaar, vind ik het verschil echt zo mega groot dat het in praktijk bij vrijwel elke rit zoveel meer plezier oplevert. Zou ik nog 3-5 jaar moeten leasen had ik zeker overlegt met de LM of de upgrade zou mogen tegen een verhoging van de leaseprijs. Heb je nou nog een jaartje te gaan...dan zou ik het denk ik niet doen.
Maar letterlijk alles gaat zoveel sneller/soepeler. Bestemmingen openen in Maps is met een oogblink opgestart, (her)berekenen van routes gaat mega snel, switchen tussen apps gaat razend snel. Tis gewoon net alsof je een 4 jaar oude tablet inruilt voor een nieuwe. Maargoed, dat is mijn ervaring
[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 15-01-2026 11:30 ]
Denk dat daar precies het punt zit. Mijn Polestar 2 is een auto en geen tablet. En daar horen kleine dingetjes bij. Dat geeft een auto karakter. Al mijn vorige auto's hadden ook 'kleine' irritatiepuntjes. Hoort erbij. Leer ervan te houdenJuancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:28:
Als je je nog niet zo stoort aan een trager systeem, dan is het toch prima? Niemand verplicht je he! Ik zou wel adviseren, ga niet lopen testen met de nieuwe hardware als je bijv. eens bij de dealer bent en daar staat een Polestar/Volvo. Want of je nu nog tevreden of niet bent met de oude hardware, er zit natuurlijk wel een mega verschil in. Dat gaat iedereen direct merken.
Als je je echt irriteert aan de traagheid van het systeem in je Volvo/Polestar en je wil daarin wel investeren (bijv. omdat je de auto privé hebt gekocht of gaat kopen)...dan zou ik juist wel even adviseren om beide te testen. Weet je gelijk of je het €1000 waard vind of niet.
Persoonlijk, maar dan leg ik de 1th Gen XC40 en MY PS2 naast elkaar, vind ik het verschil echt zo mega groot dat het in praktijk bij vrijwel elke rit zoveel meer plezier oplevert. Zou ik nog 3-5 jaar moeten leasen had ik zeker overlegt met de LM of de upgrade zou mogen tegen een verhoging van de leaseprijs. Heb je nou nog een jaartje te gaan...dan zou ik het denk ik niet doen.
Maar letterlijk alles gaat zoveel sneller/soepeler. Bestemmingen openen in Maps is met een oogblink opgestart, (her)berekenen van routes gaat mega snel, switchen tussen apps gaat razend snel. Tis gewoon net alsof je een 4 jaar oude tablet inruilt voor een nieuwe. Maargoed, dat is mijn ervaring
Ik lees op dit forum soms toch wel erg veel 'irritaties' over allerlei punten van de auto. Ben van mening dat dit niet altijd terechte punten zijn, maargoed iedereen heeft uiteraard een eigen beleving. Ik ervaar het in ieder geval niet zo in mijn huidige auto. Zoals iemand anders aangaf, kan het ook zijn dat er inderdaad geheugen is bijgeplaatst ten opzichte van de 2020 edities, waardoor de snelheid van onze Polestar geen groot issue is.
Hoe jammer was het dat net bij een korte rit de digital key niet werkte. Openen werkte niet behalve via de app zelf. En wegrijden gaf deze melding:
:strip_exif()/f/image/HkTAoVe229DBmwjsNv1kQEHf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel het maar 1x is gebeurt sinds levering auto eind augustus is juist de digital key wel iets wat gewoon altijd moet werken. Ik zou dit gister maar hebben gehad terwijl ik een 1,5 uur van huis was. Geen sleutel mee. Sta je dan. Dus dat wordt helaas vanaf nu toch weer de autosleutel mee. Ook op korte ritten. Balen!
Ik heb een MY25. Ook nergens last van nu na 42K km. Systeem werkt zoals ik het verwacht. Maar ik gebruik dan ook alleen Maps, Spotify en Radio.Ollie89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Ik snap alle fuzz over het infotainmentsysteem niet zo. Wij hebben een Polestar LRSM uit 2024. Ik heb nooit last van een traag systeem. Alles werkt zoals moet. We hebben de auto nu iets langer dan een jaar en 40k aan kilometers mee gereden. 2x in een jaar een korte vastloper gehad. Had begrepen dat er tussen 2020 en 2024 niets veranderd was aan het systeem, of is het zo dat er meer geheugen is bijgeplaatst waardoor 2024 model minder 'troubles' heeft?
Heeft iemand hier ook last van dat het nu dagelijkse updates zijn?
Ja, heb ik ook. Erg hinderlijk. Ik heb het systeem even opnieuw opgestart. Straks even zien of het over isSimTrucker schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:54:
Ik heb nu al 4 dagen achter elkaar dat er een popup komt bovenin het scherm met "verkeersborden data updaten". Dit is zo ongeveer 3 a 5 minuten na het starten van de auto. Ik heb dit in het verleden wel eens gezien eens in de maand ofzo, maar eens per dag begint een beetje irritant te worden. Mede omdat het komt met een apart "ping" geluid.
Ik heb dit eenmaal gehad, en ik was een eind van huis, geen fijn gevoel. Ik had alleen digital key bij me op telefoon, geen fysieke sleutel. Ik stond gelukkig ergens veilig geparkeerd en ik had geen passagiers waarbij ik voor aap stond.Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:20:
Over issues gesproken, ik was erg verbaasd hoe stabiel de digital key was. Ik gebruikte het regelmatig, nog wel voornamelijk bij ritten in de omgeving. Maar het werkte altijd. Dus ik kreeg er echt vertrouwen in.
Hoe jammer was het dat net bij een korte rit de digital key niet werkte. Openen werkte niet behalve via de app zelf. En wegrijden gaf deze melding:
[Afbeelding]
Hoewel het maar 1x is gebeurt sinds levering auto eind augustus is juist de digital key wel iets wat gewoon altijd moet werken. Ik zou dit gister maar hebben gehad terwijl ik een 1,5 uur van huis was. Geen sleutel mee. Sta je dan. Dus dat wordt helaas vanaf nu toch weer de autosleutel mee. Ook op korte ritten. Balen!
Polestar service gebeld met de vraag: wat moet ik nu doen?
Antwoord: ga uit de auto, zet deze op slot. Bluetooth uitzetten op je mobiel, ga een kwartier een flink eind weg staan van je auto, zodat er zeker geen detectie/communicatie tussen auto en mobiel is. Op deze manier wordt ergens op de achtergrond de digital key opnieuw geïnitialiseerd.
Zet na het kwartier daarna Bluetooth aan op je mobiel, ga terug, open de auto, probeer in drive te zetten.
Het werkte toen weer bij mij.
Sindsdien heb ik altijd de fysieke sleutel bij me, jammer want ik ben dat blok al snel beu, echter de knopjes er op zijn dan toch wel weer handig.
Digital key is een leuk idee, maar 99,9% van de tijd dat het meteen werkt is te weinig. Moet gewoon altijd en altijd werken, is duidelijk nog helaas niet het geval.
Het zijn niet bij iedereen 'kleine dingetjes'.Ollie89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Denk dat daar precies het punt zit. Mijn Polestar 2 is een auto en geen tablet. En daar horen kleine dingetjes bij. Dat geeft een auto karakter. Al mijn vorige auto's hadden ook 'kleine' irritatiepuntjes. Hoort erbij. Leer ervan te houden![]()
Ik lees op dit forum soms toch wel erg veel 'irritaties' over allerlei punten van de auto. Ben van mening dat dit niet altijd terechte punten zijn, maargoed iedereen heeft uiteraard een eigen beleving. Ik ervaar het in ieder geval niet zo in mijn huidige auto. Zoals iemand anders aangaf, kan het ook zijn dat er inderdaad geheugen is bijgeplaatst ten opzichte van de 2020 edities, waardoor de snelheid van onze Polestar geen groot issue is.
Soms moet ik een halve minuut wachten tot Google map is ingesteld voor ik kan beginnen rijden.
Het oude info systeem is gewoonweg waardeloos underpowered.
Eens, dat moet idd gewoon 100% werken. Als je dat niet kan garanderen maar er dus blijkbaar zo'n workaround om een nieuwe digital key te initialiseren.... maak daar dan een button van in de app voor die ene keer dat het niet werkt!!!! Dat er dus direct een nieuwe key geinitialiseerd wordt zodat het weer werkt. Je kan de auto altijd wel openen met de app zelf namelijk. Alleen je kan niet rijden.ReconE schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Ik heb dit eenmaal gehad, en ik was een eind van huis, geen fijn gevoel. Ik had alleen digital key bij me op telefoon, geen fysieke sleutel. Ik stond gelukkig ergens veilig geparkeerd en ik had geen passagiers waarbij ik voor aap stond.
Polestar service gebeld met de vraag: wat moet ik nu doen?
Antwoord: ga uit de auto, zet deze op slot. Bluetooth uitzetten op je mobiel, ga een kwartier een flink eind weg staan van je auto, zodat er zeker geen detectie/communicatie tussen auto en mobiel is. Op deze manier wordt ergens op de achtergrond de digital key opnieuw geïnitialiseerd.
Zet na het kwartier daarna Bluetooth aan op je mobiel, ga terug, open de auto, probeer in drive te zetten.
Het werkte toen weer bij mij.
Sindsdien heb ik altijd de fysieke sleutel bij me, jammer want ik ben dat blok al snel beu, echter de knopjes er op zijn dan toch wel weer handig.
Digital key is een leuk idee, maar 99,9% van de tijd dat het meteen werkt is te weinig. Moet gewoon altijd en altijd werken, is duidelijk nog helaas niet het geval.
Ik krijg deze melding de laatste dagen een paar keer.Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:20:
Over issues gesproken, ik was erg verbaasd hoe stabiel de digital key was. Ik gebruikte het regelmatig, nog wel voornamelijk bij ritten in de omgeving. Maar het werkte altijd. Dus ik kreeg er echt vertrouwen in.
[Afbeelding]
Ik gebruik dus de gewone sleutel.
De sleutel zit in mijn broekzak en ca 20cm??? vanuit "het putje".
Beweeg ik de sleutel iets dichter (of toeval??) dan is het prima.
De batterij is zéér recent vervangen(en getest!), en ik krijg/kreeg óók niet dat de batterij leeg zou zijn.
De laatste rit gewoon geen melding meer. rarararara...
Weer één bug opgelost en 2 terug???
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zoals je weet heb ik 3-4 jaar lang niks anders gebruikt. Het is een Bluetooth verbinding en die heeft soms wat langer nodig om te connecten maar ik heb nooit gehad dat het uiteindelijk niet werkte. Heb je ook wat langer gewacht ? Of nog een keer Bluetooth uit en aan gezet (hoewel ik dat nooit heb hoeven doen)? Ik heb trouwens een iPhone, jij ook?Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Eens, dat moet idd gewoon 100% werken. Als je dat niet kan garanderen maar er dus blijkbaar zo'n workaround om een nieuwe digital key te initialiseren.... maak daar dan een button van in de app voor die ene keer dat het niet werkt!!!! Dat er dus direct een nieuwe key geinitialiseerd wordt zodat het weer werkt. Je kan de auto altijd wel openen met de app zelf namelijk. Alleen je kan niet rijden.
Het enige wat me ooit gebeurd is, is dat de deur rechtsachter niet goed dicht was. En dat gaf onterecht ook deze melding.
Ik heb een Android. Hier werkte het ook altijd top, heb ik nog een paar keer gepost hoe stabiel dat was. Tot vandaag dus. Maar dit is net zo'n dingetje dat gewoon altijd moet werken. Tenzij bijv. je telefoon natuurlijk leeg is maar dat is logisch dan.JTHZZ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:09:
[...]
Zoals je weet heb ik 3-4 jaar lang niks anders gebruikt. Het is een Bluetooth verbinding en die heeft soms wat langer nodig om te connecten maar ik heb nooit gehad dat het uiteindelijk niet werkte. Heb je ook wat langer gewacht ? Of nog een keer Bluetooth uit en aan gezet (hoewel ik dat nooit heb hoeven doen)? Ik heb trouwens een iPhone, jij ook?
Het enige wat me ooit gebeurd is, is dat de deur rechtsachter niet goed dicht was. En dat gaf onterecht ook deze melding.
Dat vertrouwen mag dus wel weer opnieuw opgebouwd gaan worden. Jammer!
Bij mij werd de route ook niet doorgestuurd in de EC40 MY26, door naar meldingen - beheer te gaan en daar GM toelating te geven, kwam daarna de route gewoon op het scherm van GM in de wagen.
Voor deze gevallen had ik in de Mustang Mach E dus een wachtwoord in de auto waarmee ik de auto alsnog kon "starten". De PS heeft dit helaas niet. 1 op de 10x wil de auto niet (gelijk) openen en moet ik een paar seconden langer wachten als ik bij de auto aankom. 1 op 50x moet ik de app openen om de auto alsnog open te krijgen en ik heb tot nu toe 2x in een half jaar de auto moeten openen met de app. In de auto herkende hij gelukkig de telefoon wel want daar is verder geen backup voor.Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:28:
[...]
Ik heb een Android. Hier werkte het ook altijd top, heb ik nog een paar keer gepost hoe stabiel dat was. Tot vandaag dus. Maar dit is net zo'n dingetje dat gewoon altijd moet werken. Tenzij bijv. je telefoon natuurlijk leeg is maar dat is logisch dan.
Dat vertrouwen mag dus wel weer opnieuw opgebouwd gaan worden. Jammer!
Tot nu toe heb ik nooit de sleutel meegenomen waar ik ook heen ga al heb ik een uitzondering gemaakt bij een lange rit naar het buitenland. Better safe then sorry
![]() | ![]() |
Telefoon? Auto?RigolleM schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:13:
[...]
Bij mij werd de route ook niet doorgestuurd in de EC40 MY26, door naar meldingen - beheer te gaan en daar GM toelating te geven, kwam daarna de route gewoon op het scherm van GM in de wagen.
Fijn een beetje nuance. Ik lees inmiddels ook zo’n jaartje mee in dit forum. Hoewel ik de Polestar 2 vanaf het begin al mooi vond, hij was voor mij aan de dure kant.Ollie89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Denk dat daar precies het punt zit. Mijn Polestar 2 is een auto en geen tablet. En daar horen kleine dingetjes bij. Dat geeft een auto karakter. Al mijn vorige auto's hadden ook 'kleine' irritatiepuntjes. Hoort erbij. Leer ervan te houden![]()
Kan me goed voorstellen dat er vrij veel kinderziektes in met name de Launch Edition hebben gezeten en (hardwarematig) misschien nog wel zitten. Heb zelf hetzelfde ervaren met een gloednieuwe EX30 (besteld in de week van de online aankondiging). Met de nodige risico’s dus.
Het lijkt anno 2026 heel normaal om je onvrede over de kleinste zaken te spuien op het internet, terwijl als je beetje uitzoomt je realiseert dat het vaak slechts luxeproblemen zijn.
Natuurlijk, deze mooie auto kosten jullie in de meeste gevallen vooral bijtelling, en voor een auto van circa 45-65k die al even op de markt is mag je best wat verwachten. Het heeft alleen veel meer zin om de issues die je ervaart met je Volvo dealer te delen. Dat heb ik zelf althans ook zo ervaren met m’n EX30.
Ik heb natuurlijk zelf de Launch Edition met alle opties. Laten we eerlijk zijn: ik ben enorm trots en blij met de auto. Maar het infotainmentsysteem gaf toch wel zeer regelmatig problemen.Ollie89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Het display achter het stuur dat ineens niet meer werkte tot een restart, het wisselen van bestuurder (wat soms per ongeluk gebeurde als mijn vrouw haar sleutel eerder in de buurt was en de deur opende) duurde gerust een minuut, en vervolgens nog eens een minuut om weer terug te schakelen terwijl ik eigenlijk weg wil rijden (workaround: deuren op slot en zelf de deur opnieuw openen). Soms was het systeem totaal niet responsief: een adres invoeren om te navigeren duurde rustig een halve minuut en daarna moest hij nog lang nadenken om de daadwerkelijke route te berekenen. Al met al: heel sloom.
Mijn oplossing is uiteindelijk Android Auto. Ik ram gewoon het kabeltje in de telefoon en leg hem in het bakje (een telefoon hoort wat mij betreft nergens anders; je hebt hem niet nodig tijdens het rijden).
Eigenlijk bevalt Android Auto goed. Ik vind de Maps-aanwijzingen ook beter in het tweede display, full-screen Flitsmeister op het grote display is een verademing en de snelheid van het geheel is gewoon prima bij alles wat je doet. Ook het voorlezen van berichten en daarop antwoorden via spraak is heel simpel. Kortom, ik gebruik als hoofdbestuurder het infotainmentsysteem nauwelijks nog.
Ik dacht daarom, toen ik las over een upgrade: dat wil ik! Maar uiteindelijk kijk ik het nog wel even aan, want zoals het nu werkt is het op zich best prima. Het enige echte nadeel is dat navigeren met Android Auto en Flitsmeister tegelijk niet kan (Flitsmeister-notificaties komen wel door, maar je kunt niet Flitsmeister op het grote scherm en de AA-navigatie op het tweede scherm tonen). Een workaround hiervoor is navigeren via de auto en Flitsmeister op het grote scherm, maar zoals gezegd vind ik de navigatie van de auto minder.
[ Voor 5% gewijzigd door tormentor1985 op 16-01-2026 08:21 ]
Ik kwam er een tijdje terug achter dat in Caraplay wel met AppleMaps genavigeerd kan worden op het driver display en “passieve”Flitsmeister op het centrale display. Ik bedoel dan dat FM geen route gepland heeft maar wel bijvoorbeeld een trajectcontrole prima in beeld brengt. Zo werkt het voor mij prima, zou je dat in AA ook voor elkaar kunnen krijgen?tormentor1985 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:17:
[...]
Het enige echte nadeel is dat navigeren met Android Auto en Flitsmeister tegelijk niet kan (Flitsmeister-notificaties komen wel door, maar je kunt niet Flitsmeister op het grote scherm en de AA-navigatie op het tweede scherm tonen).
[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 16-01-2026 08:26 ]
Ja dat lukt bij Android Auto dus helaas nietSirLenncelot schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Ik kwam er een tijdje terug achter dat in Caraplay wel met AppleMaps genavigeerd kan worden op het driver display en “passieve”Flitsmeister op het centrale display. Ik bedoel dan dat FM geen route gepland heeft maar wel bijvoorbeeld een trajectcontrole prima in beeld brengt. Zo werkt het voor mij prima, zou je dat in AA ook voor elkaar kunnen krijgen?
Zodra ik maps op Android Auto niet gebruik dan komt in het driver display gewoon weer een map die uit Android Automative komt. Als je op Android Automotive navigeert dan heeft maps daar meer prioriteit dan het flitsmeister logo van android auto, en als je 'niet navigeert' dan heeft die map zonder navigatie daar ook prioriteit. Het flitsmeister logo op het driver screen verschijnt dus alleen als je via Android Auto beide apps tegelijk actief hebt.
Het schijnt iets te maken te hebben met het feit dat beide applicaties 'navigatie applicaties' zijn en je er daar maar 1 tegelijk kan gebruiken. Mocht iemand een oplossing hebben hoor ik het graag natuurlijk
[ Voor 11% gewijzigd door tormentor1985 op 16-01-2026 10:14 ]
Ik heb al jaren problemen en het word alleen maar erger. Van de week hoorde ik de richting aanwijzer zelfs niet omdat het systeem zo druk was.
Ik moet zeggen , Polestar-support helpt en reageert snel. Maar een oplossing krijg ik nu helaas niet
Bedankt voor je bericht en het delen van jouw ervaringen met het infotainment systeem van je Polestar 2. Het is begrijpelijk dat een traag systeem en het wegvallen van geluiden bij het gebruik van apps zoals Waze en Spotify voor ongemak zorgen, zeker als je al verschillende technische stappen hebt ondernomen om het probleem te verhelpen.
Op dit moment is het niet mogelijk om de CPU of andere hardware van het infotainment systeem in een bestaande Polestar 2 te upgraden naar een nieuwere variant. De verbeterde hardware, zoals de Snapdragon-processor in recentere modellen, is niet als Upgrade beschikbaar voor oudere voertuigen. Dit kan niet als garantieclaim worden ingediend, omdat het hier gaat om een verschil in hardware tussen modeljaren en niet om een defect.
Je kunt wel proberen de prestaties van het huidige systeem te optimaliseren. Ik raad aan om het infotainment systeem te Resetten door de home-knop (de witte streep onderaan het centrale scherm) ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en het Polestar-logo weer verschijnt. Daarnaast kun je in de Google Play Store in de auto bekijken of alle apps up-to-date zijn, wat soms de prestaties kan verbeteren. Ook het wissen van cache en opslag van apps via Instellingen kan helpen.
Kun je mij laten weten of deze stappen verbetering geven, of heb je nog andere vragen? Is er verder nog iets waar ik je mee kan helpen?
Bij (sommige) Volvo dealers wordt het wel gedaan. Ergens staat de upgrade voor polestar in de webshop en er is minimaal 1 tweaker hier die het al heeft laten uitvoeren.kevertje1977 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:35:
Ik probeerde het via Polestar support maar kreeg een antwoord terug waar ik niet zo blij van word.
Ik heb al jaren problemen en het word alleen maar erger. Van de week hoorde ik de richting aanwijzer zelfs niet omdat het systeem zo druk was.
Ik moet zeggen , Polestar-support helpt en reageert snel. Maar een oplossing krijg ik nu helaas niet
Bedankt voor je bericht en het delen van jouw ervaringen met het infotainment systeem van je Polestar 2. Het is begrijpelijk dat een traag systeem en het wegvallen van geluiden bij het gebruik van apps zoals Waze en Spotify voor ongemak zorgen, zeker als je al verschillende technische stappen hebt ondernomen om het probleem te verhelpen.
Op dit moment is het niet mogelijk om de CPU of andere hardware van het infotainment systeem in een bestaande Polestar 2 te upgraden naar een nieuwere variant. De verbeterde hardware, zoals de Snapdragon-processor in recentere modellen, is niet als Upgrade beschikbaar voor oudere voertuigen. Dit kan niet als garantieclaim worden ingediend, omdat het hier gaat om een verschil in hardware tussen modeljaren en niet om een defect.
Je kunt wel proberen de prestaties van het huidige systeem te optimaliseren. Ik raad aan om het infotainment systeem te Resetten door de home-knop (de witte streep onderaan het centrale scherm) ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt en het Polestar-logo weer verschijnt. Daarnaast kun je in de Google Play Store in de auto bekijken of alle apps up-to-date zijn, wat soms de prestaties kan verbeteren. Ook het wissen van cache en opslag van apps via Instellingen kan helpen.
Kun je mij laten weten of deze stappen verbetering geven, of heb je nog andere vragen? Is er verder nog iets waar ik je mee kan helpen?
https://www.vstore.nl/snapdragon-processor-polestar-2
Dan moet je hem resetten. Eens in de zoveel tijd houdt het geluid op of klinkt het heel raar/slecht. Niet alleen geluid van radio, maar dus ook knipperlicht. Kwestie van resetten via de Home knop.kevertje1977 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:35:
Ik reset wekelijks. Het is echt niet te doen. Gelukkig is er apple car play.Klaus_1250 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Dan moet je hem resetten. Eens in de zoveel tijd houdt het geluid op of klinkt het heel raar/slecht. Niet alleen geluid van radio, maar dus ook knipperlicht. Kwestie van resetten via de Home knop.
In feite is het gewoon een onderdeel van de auto waar Polestar iets aan kan doen. Het is vanaf het begin al slecht.
Thanks, dit was de tric! Voor de Polestar is het: instellingen/apps en notificaties/rechten beheer/meldingen/Maps (die stond bljjkbaar op off ipv on).RigolleM schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:13:
[...]
Er staat nogal veel op 'off', gisteren wou ik dat hij een bericht voor las, moest je ook eerst toestemming voor geven.Juancho schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Thanks, dit was de tric! Voor de Polestar is het: instellingen/apps en notificaties/rechten beheer/meldingen/Maps (die stond bljjkbaar op off ipv on).
Bij de Volvo (MY26) was het gewoon berichtencentrum naar beneden trekken, en op beheer meldingen drukken en daar kan je het in- of uitschakelen.
Top, na een reset werkt het nu als een tierelier, bedankt! 👍🏻😀Juancho schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Thanks, dit was de tric! Voor de Polestar is het: instellingen/apps en notificaties/rechten beheer/meldingen/Maps (die stond bljjkbaar op off ipv on).
P2 2026 Prime Space DMLR november 2025
Ja elke rit. Echt irritant, zeker met dat poing geluid erbij. Waarom dat ie dat opeens begint te doen? Hoop dat het vanzelf weer over gaat.SimTrucker schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:54:
Ik heb nu al 4 dagen achter elkaar dat er een popup komt bovenin het scherm met "verkeersborden data updaten". Dit is zo ongeveer 3 a 5 minuten na het starten van de auto. Ik heb dit in het verleden wel eens gezien eens in de maand ofzo, maar eens per dag begint een beetje irritant te worden. Mede omdat het komt met een apart "ping" geluid.
Ik was aan deze batterij aan het denken - die lijkt aan alle voorwaarden te voldoen:
https://www.accudeal.nl/p/varta-a7-e39-70ah-start-stop-agm-570901076
Merk: Varta
Artikel: A7, E39, 570901076, 570 901 076
Ah: 70Ah
CCA: 760A
Afmetingen: 278x175x190mm
Ik vraag me wel af waarom deze maar 150 Euro kost, terwijl de Volvo/Bosch equivalenten rond de 300 Euro zitten. Heeft iemand hier ervaring mee?
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
mijn Avast geeft de waarschuwing: mogelijk FAKE website... is dat een indicatie?dreamtheater42 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:52:
..... of hebben jullie hier slechte ervaringen mee?
Ik was aan deze batterij aan het denken - die lijkt aan alle voorwaarden te voldoen:
Varta Artikel: A7, E39, 570901076, 570 901 076 Ah: 70Ah CCA: 760A Afmetingen: 278x175x190mm
Ik vraag me wel af waarom deze maar 150 Euro kost, terwijl de Volvo/Bosch equivalenten rond de 300 Euro zitten. Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 18-01-2026 10:54 ]
Ik zal dus naar iets anders op zoek moeten. Ik had een MY2021 dual motor launch edition (dus met Pilot en Plus) en ik was daar zeer tevreden over. Ik overweeg om terug dezelfde te kopen maar dan wel het facelift model owv de iets grotere batterij en de wat efficiëntere motorconfiguratie (met asynchroonmotor vooraan).
Mijn auto had wel de gebruikelijke mechanische problemen: de achterste aandrijfassen zijn onder garantie vervangen owv getik bij afremmen, de voorste hadden dit ondertussen ook (maar de auto was niet meer onder garantie toen het probleem optrad) en de voorste veerpoten kraken. Storend maar voor zover ik kan zien niet ernstig. En de infotainment problemen ken ik ondertussen ook heel goed, maar daar kan ik mee leven.
Ik heb een paar vraagjes over het facelift model waar zoekfuncties me niet echt mee kunnen helpen.
- heeft het faceliftmodel (en dan vooral de dual motor) ook nog last van tikkende aandrijfassen bij regeneratief remmen?
- heeft het facelift model ook dat gekraak uit de veerpoten? Mogelijk wordt de opvolger een performance (met Ohlin dempers dus); hebben die dat ook?
Mijn "huidige" auto had de standaard 19" velgen, met Michelin banden. Daar was ik uitermate tevreden over, 85.000 km met de eerste set banden en die hadden nog 4mm profiel. Een collega heeft een LRSM van de eerste generatie, en zegt dat hij met ~dezelfde kmstand al aan zijn vierde set banden toe is. Hoe zit dat met de facelift dual motor? Dat is voornamelijk een RWD met wanneer nodig hulp van de voorste motor, terwijl de mijne een permanente 4WD was. Heeft dat impact op bandenslijtage?
Het alternatief waar ik naar kijk is een i4 M50, maar daar wordt behoorlijk over bandenslijtage geklaagd, soms zelfs na 10.000 km al.
Ja, dat is het 🙁 Ik had de website nog niet gechecked, maar met een Trustpilot score van 1.9 ga ik daar ver vanaf blijven. Lijkt niet fake te zijn, maar wel erg onbetrouwbaar.Hansieo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:51:
[...]
mijn Avast geeft de waarschuwing: mogelijk FAKE website... is dat een indicatie?
Bij Winparts (wel betrouwbaar, vaker gebruikt) is deze ook te koop voor 174 Euro - nog altijd veel goedkoper dan Bosch/Volvo. En normaal zijn Varta goede accu’s of niet?
https://www.winparts.nl/m...7-e39-70-ah/p181861.html#
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Ik zou er niet raar van staan te kijken dat de auto protesteert na het wisselen van de accu, en je alsnog naar de garage moet. Ik weet niet of er hier al eens iemand zelf de 12V accu vervangen heeft en weet dat dit zonder meldingen kan?dreamtheater42 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Ja, dat is het 🙁 Ik had de website nog niet gechecked, maar met een Trustpilot score van 1.9 ga ik daar ver vanaf blijven. Lijkt niet fake te zijn, maar wel erg onbetrouwbaar.
Bij Winparts (wel betrouwbaar, vaker gebruikt) is deze ook te koop voor 174 Euro - nog altijd veel goedkoper dan Bosch/Volvo. En normaal zijn Varta goede accu’s of niet?
https://www.winparts.nl/m...7-e39-70-ah/p181861.html#
Edit: lijkt niet het geval te zijn.
https://www.polestar.com/...bfc63e62c0a8015172fd2960/
[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 18-01-2026 12:20 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Het totaal gewicht velg plus band is volgens mij bij de 20 inch zelfs lager dan met de 19 inch.
De 20 inch smoelen beter maar als dit echt tot een aanzienlijk hoger verbruik lijdt dan zal ik toch maar een setje 19 inch moeten kopen.
Vooral hogere rolweerstand. Let wel op als je Brembo brakes hebt die 19 inch niet gaat passen.lonehitman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:19:
Ik ben in de markt voor een setje winterbanden plus velg. Ik lees overal en dus ook hier op het forum dat 20 inch een hoger verbruik heeft ten opzichte zichte van de 19 inch. Maar waardoor komt dit hogere verbruik? De standaard 19 inch velgen hebben het zelfde gewicht als de 20 performance velgen.
Het totaal gewicht velg plus band is volgens mij bij de 20 inch zelfs lager dan met de 19 inch.
De 20 inch smoelen beter maar als dit echt tot een aanzienlijk hoger verbruik lijdt dan zal ik toch maar een setje 19 inch moeten kopen.
Ze zijn breder?tormentor1985 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:01:
[...]
Vooral hogere rolweerstand. Let wel op als je Brembo brakes hebt die 19 inch niet gaat passen.
Dat niet alleen, polestar zelf communiceert het ook als een upgrade die je gewoon via de dealer kan bestellenSirLenncelot schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:41:
[...]
Bij (sommige) Volvo dealers wordt het wel gedaan. Ergens staat de upgrade voor polestar in de webshop en er is minimaal 1 tweaker hier die het al heeft laten uitvoeren.
https://www.vstore.nl/snapdragon-processor-polestar-2
Nee, op 20" liggen standaard banden die gericht zijn op grip en op 19" banden die gericht zijn op een lage rolweerstand.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Nee, zou ik niks aan laten doen. Hoort een beetje bij dit weer. Zal wel weer verdwijnen als het warmer is.Dawid127 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:16:
[Afbeelding]
Ik zag vanmiddag wat vocht in de achterlamp. Is dit volgens jullie iets om voor naar de garage te gaan?
Edit: 245/40/20
[ Voor 5% gewijzigd door Smotske op 19-01-2026 13:20 ]
@DetailingBySmotske
Ho wachtSmotske schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:11:
Op 19" wielen zaten vaak een op efficiëntie gericht band zoals een Michelin Primacy, op de 20" performance wielen zaten Conti Premium Contact6. Meer gericht op stuur en grip eigenschappen. 20" (245/50/20) is geen gekke rare maat, dus daar zijn ook veel banden voor te krijgen. Ook "zuinige" banden. Je hoeft niet per se Conti's te nemen voor 20", en je hoeft niet per se Michelins te nemen voor 19".
Met de michelin e primacy op de 20 performance velgen is mijn launch edition ongeveer net zo (on)zuinig als op de 19 inch Michelin primacy die er van origine onder zat.
Het kan dus best op 20 inch een beetje economisch rijden
Dit zegt chatgpt.tormentor1985 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Ho wachtop een ps2 20 inch zit een 245/40/20. Niet 50 wang hoogte. Dit maakt ook mede het verschil dat zo'n band minder zuinig is dan een 245/45/19. De 20 inch band is gewoon een stuk stugger en minder flexibel wat zowel qua acceleratie als regeneratie een klein verlies in range geeft en wat minder comfort. Dit is ongeacht welke band je eromheen doet.
Een kleinere diameter (19 inch) zorgt voor meer vervorming van de band, wat de rolweerstand verhoogt in vergelijking met een grotere diameter (20 inch) bij gelijke omstandigheden, omdat de band "minder rond" is en meer platgedrukt wordt.
Nu weet ik het ook niet meer🤨
Is dat niet gewoon een fout in de app, zolang de auto het zelf niet aangeeft, lijkt mij dat de auto leidend is in deze en niet de app.dreamtheater42 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:52:
Ik heb sinds gisteren ook een 12v "Lage acculading" status in de app (versie 5.1, iOS). De auto (Polestar 2, 2020, launch edition) zelft geeft geen melding en alles werkt prima. Ik denk dat ik preventief toch maar de 12v accu ga vervangen. Dat lijkt zelf best te doen te zijn of hebben jullie hier slechte ervaringen mee?
Merk: Varta
Artikel: A7, E39, 570901076, 570 901 076
Ah: 70Ah
CCA: 760A
Afmetingen: 278x175x190mm
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/vyfVhjdREJE9OZI5zblNAc2r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JT6NxwDhcPQcsKoyNt0M85WA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/a7EVdvVx4Qfy3egclkzx0a0s.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TqI5sNBBOLrpsSiBdH1Lws3D.jpg?f=fotoalbum_large)