Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja bij mij ook 4x2 maar ik moet de widget langer trekken om alle info te zien. Draaiboek nova launcher op m'n Android toestel. Geen idee of dat nog uitmaakt.guido66 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:54:
[...]
Bij mij is de widget 4 x 2 posities met slot en voorverwarmen, geen idee waarom die bij jou zo groot is.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
)
Heel bijzonder dan. Ik moet echt de widget uitrekken tot deze afmeting om de informatie te zienSmurf schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:55:
Bij 4x2 zie ik ook al gewoon die onderste regel uit jouw screenshot. (S21 Ultra. Standaard Samsung launcher en braaf alle updates die beschikbaar komen geinstalleerd.)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wat ik alleen niet goed begrijp is waarom er vanuit de Polestar informatie wordt doorgegeven van max laadvermogen = 150kW. Waarom is dit niet 205kW?Voertuigen sturen momenteel tijdens het initialiseren van de laadsessie informatie door waarin staat dat hun maximale laadvermogen 150 kW is. Lange tijd negeerden de meeste DC-laders deze waarde, waardoor het laden werd geregeld door de Battery Energy Control Module (BECM) en tot 205 kW kon oplopen.
Door recente updates van de CCS-laadstandaard houden meer laadstations zich nu echter strikt aan de gerapporteerde limiet. Als gevolg hiervan kan het laden langzamer verlopen dan verwacht, waardoor het laden wordt beperkt tot 150 kW in plaats van de 205 kW die de voertuigen onder optimale omstandigheden kunnen halen.
We onderzoeken deze kwestie momenteel met hoge prioriteit en raden je aan uw voertuig up-to-date te houden met de nieuwste software om optimale laadprestaties te garanderen.
Gokje: die 150kW stamt nog uit de tijd dat 150kW de max van de long range was. Toen de nieuwe accu met 205kW werd ontwikkeld hebben ze die setting over het hoofd gezien en dus niet aangepast. Omdat de snellaadpalen er niets mee deden, is dit bij het testen ook niet omhoog gekomen. Nu de snellaadpalen hier dus wel iets mee doen, komt het probleem opeens omhoog.Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:48:
Wat ik alleen niet goed begrijp is waarom er vanuit de Polestar informatie wordt doorgegeven van max laadvermogen = 150kW. Waarom is dit niet 205kW?
Maar dat is dan toch met 1 aanpassing (in een DB?) opgelost? Modellen vanaf 2025 (?) krijgen 205kW. Klaar. Opgelost zou ik denken. Zo'n snellader doet zelf niks anders dan die parameter meenemen bij het doorsturen van de snelheid als ik het goed begrijp.vithar schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:12:
[...]
Gokje: die 150kW stamt nog uit de tijd dat 150kW de max van de long range was. Toen de nieuwe accu met 205kW werd ontwikkeld hebben ze die setting over het hoofd gezien en dus niet aangepast. Omdat de snellaadpalen er niets mee deden, is dit bij het testen ook niet omhoog gekomen. Nu de snellaadpalen hier dus wel iets mee doen, komt het probleem opeens omhoog.
Ik neem aan dat die waarde in de autosoftware zit en dat die tijdens de initialisatie wordt doorgegeven aan de laadpaal. In een volgende OTA zal die waarde in de autosoftware moeten worden aangepast. Verklaart ook waarom de ervaringen zoveel verschillen want het is dus afhankelijk van de laadpaal of hij iets doet met die limiet die de auto communiceert. Normaal gesproken bepaalt de auto de laadstroom dus zou het niet uitmaken maar blijkbaar is er dus nu iets waarbij sommige laadpalen weigeren meer stroom te geven dan de auto aan kan.Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:19:
[...]
Maar dat is dan toch met 1 aanpassing (in een DB?) opgelost? Modellen vanaf 2025 (?) krijgen 205kW. Klaar. Opgelost zou ik denken. Zo'n snellader doet zelf niks anders dan die parameter meenemen bij het doorsturen van de snelheid als ik het goed begrijp.
Tis niet helemaal perfect want de Brodit zit best kort achter de rechter hendel voor oa ruitenwissers en het maakt het, voor mij, een beetje druk. Het dekt ook een heel klein stukje scherm maar dat is niet erg omdat het puur gaat om die lelijke dikke randen van het scherm. Wat ook irritant is, is dat het USB C poortje aan de linkerkant (met de witte rand) opeens niet werkt als laadpoort. De telefoon word heel kort even geladen en dan valt het weg. Plug in de kabel in de rechterpoort...is er niks aan de hand. Weet iemand hoe dat kan want tijdens onze roadtrip kon ik met een andere houder wel gewoon laden via de linker. Praktisch gezien is dat ook de meest handige plek: links voor mij (lader/houder met een handige haak kabel) en rechts een kabeltje voor passagiers indien nodig. Want nu wordt ook elke keer AA opgestart als een passagier zijn telefoon oplaadt en dat wil ik natuurlijk niet.
Ik vraag me wel ook af, weet iemand of die Brodit houder voor PS ook aan de rechterkant van het scherm kan? Daar is iets meer ruimte maar bij alle afbeeldingen van die clip zit die links van het scherm naast het stuur. Maar misschien is rechts toch fijner alleen voor ik de boel er weer afhaal, toch maar even navragen
Ziet er iig nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/X3WNScqsf0OWCT1fdo1uqiUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sf7fmNnLUEr2InEFUurU7Yz3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Juancho op 15-09-2025 16:12 ]
Is inderdaad alleen in nova launcher. Heb het op andere launchers ook geprobeerd en daar zit het wel goed. Ik heb maar geaccepteerd dat ik de knopjes niet zie.Juancho schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:20:
[...]
Ja bij mij ook 4x2 maar ik moet de widget langer trekken om alle info te zien. Draaiboek nova launcher op m'n Android toestel. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Ook ff getest met de standaard One UI launcher en idd, dat werkt gewoon met een kleine tegel. Jammer maar ik ga er m'n custom Nova Launcher niet voor opofferen 😁Zinloos1 schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:34:
[...]
Is inderdaad alleen in nova launcher. Heb het op andere launchers ook geprobeerd en daar zit het wel goed. Ik heb maar geaccepteerd dat ik de knopjes niet zie.
[ Voor 4% gewijzigd door NokiaFan op 15-09-2025 18:03 ]
De meesten voor FM...NokiaFan schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:02:
Ik zie redelijk wat vragen en oplossingen voorbijkomen voor een telefoonhouder. Puur even uit interesse, wat missen jullie in de Polestar 2, waardoor je er speciaal een telefoonhouder voor aanschaft? Er zit zover ik weet een prima en draadloze carkit ingebouwd en je kan de telefoon draadloos opladen. Je kan ook voice commando’s sturen en je kan vast op een display van de auto zien door wie je eventueel wordt gebeld.
1. De draadloze lader is te slap, die kan een telefoon met FM aan niet laden en wordt bovendien gloeiend heet. De draadloze lader staat dus uit en functioneert als opbergplekNokiaFan schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:02:
Ik zie redelijk wat vragen en oplossingen voorbijkomen voor een telefoonhouder. Puur even uit interesse, wat missen jullie in de Polestar 2, waardoor je er speciaal een telefoonhouder voor aanschaft? Er zit zover ik weet een prima en draadloze carkit ingebouwd en je kan de telefoon draadloos opladen. Je kan ook voice commando’s sturen en je kan vast op een display van de auto zien door wie je eventueel wordt gebeld.
2. FM in zicht. Niet alleen voor flitsers maar ook obstakels op de weg, ambulances, files etc die je vroegtijdig ziet verschijnen. Bovendien ben ik zelf ook een actieve melder want daar draait het immers ook om.
Helaas biedt de Polestar geen ingebakken optie om dit fatsoenlijk te zien en te gebruiken. Dat staat verder los van bellen etc wat idd gewoon prima werkt.
Ik snap dat voor mensen die geen FM in beeld willen dit totaal geen issue is maar die discussie is hier/Volvo topic, wel vaker geweest. Tis geen goed of fout kwestie maar wat je als gebruiker individueel nodig bent en graag ziet.
Offtopic: die launcher is volgens mij ten dode opschreven... nieuws: Nova Launcher-bedenker stopt als enige ontwikkelaar van Android-launcherJuancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:15:
[...]
Jammer maar ik ga er m'n custom Nova Launcher niet voor opofferen 😁
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik kom van een Volvo EX30 en daar werd ik al gewaarschuwd door flitsers en obstakels op de weg. Hoop eigenlijk dat de Google Maps versie van de Polestar 2 dit ook biedt.
Ik gebruik geen FM (houd me eigenlijk altijd aan de toegestane snelheid) dus voor mij is er voorlopig geen noodzaak voor een telefoonhouder.
Auto's die op AAOS draaien zoals Volvo en Polestar (ongeacht type) hebben dezelfde Maps functionaliteiten. Dat je af en toe wat door krijgt van Maps klopt maar dat is by far niet up to date en real time. Staat nog in de kinderschoenen en is niet betrouwbaar. Volgens mij zijn ze bezig waze te integreren want dat zie je soms wel eens staan bij een melding.NokiaFan schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:11:
Dank voor jullie reacties. Helder verhaal.
Ik kom van een Volvo EX30 en daar werd ik al gewaarschuwd door flitsers en obstakels op de weg. Hoop eigenlijk dat de Google Maps versie van de Polestar 2 dit ook biedt.
Ik gebruik geen FM (houd me eigenlijk altijd aan de toegestane snelheid) dus voor mij is er voorlopig geen noodzaak voor een telefoonhouder.
En nogmaals het gaat niet puur en alleen om de snelheid maar ook bijv. Obstakels op de weg die je dan vroegtijdig in beeld krijgt. Dat laat Maps je niet zien.
Flitsmeister is bij mij (ook) de belangrijkste reden. Ik had de Brodit telefoonhouder al van de vorige auto, dus heb alleen de clip "nieuw" (via MP) hoeven aanschaffen. Een 2e voordeel is ook (bedraad) Android Auto: Ik heb bijvoorbeeld van lang niet al mn collega's het telefoonnummer opgeslagen, maar ze staan wel allemaal in Teams.NokiaFan schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:02:
)
[ Voor 3% gewijzigd door NokiaFan op 16-09-2025 11:22 ]
Ik had dit dus ook een paar dagen geleden ineens. Inderdaad ook via de app alles weer(?) gesloten. Maar wel gek, en ook gek dat we dus met meer zijn (Polestar 2 LRDM MY2023, Samsung S24+).Juancho schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:54:
[...]
Dat laatste had ik laatst ook maar toen gewoon thuis. Dus ik heb via de app de portieren gesloten (die in praktijk waarschijnlijk open gingen) en toen alles opnieuw. Toen gaf de app aan dat alles gesloten was en bij de auto zelf bleek dat ook zo te zijn. Beetje irritante glitch idd, zeker als de auto niet voor de deur staat.
Wat mij overigens wel opviel, er staat 1 laadpaal met 2 aansluitingen. Volgens de app beide 11kW (zal dus wel een 22kW laadpaal zijn). Ik zat tot net steeds rond de 9-10kW, ik zag dat die andere auto eraf ging en de laadsnelheid bij mij ging omlaag naar nu 6,5kW op 61%.
[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 16-09-2025 16:38 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Zinloos1 op 17-09-2025 08:04 ]
Jup, hier ook. Locatie klopt wel maar acculading niet.Zinloos1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:00:
Zijn er anderen waarbij de app niet meer update? Ook de api in Home assistant laat de huidige status niet meer up to date zien. Dus de laadstatus en beschikbare accu capaciteit zijn niet correct.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
De beschikbare stroomsterkte wordt bij veel publieke laadpalen tegenwoordig dynamisch geregeld: op basis van onder andere beschikbare groene energie en drukte op het stroomnet. Tussen 16:00 en 21:00 uur zal de laadpaal dan minder stroom verstrekken omdat dit bij mensen thuis piektijd is en de beschikbare zonne-energie minder/niet aanwezig is.Juancho schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:33:
Wat mij overigens wel opviel, er staat 1 laadpaal met 2 aansluitingen. Volgens de app beide 11kW (zal dus wel een 22kW laadpaal zijn). Ik zat tot net steeds rond de 9-10kW, ik zag dat die andere auto eraf ging en de laadsnelheid bij mij ging omlaag naar nu 6,5kW op 61%.
Gekke was toen ik de auto in stapte deze wel voorverwarmt was. Misschien dat het dus puur aan de app lag maar dat het voorverwarmen verzoek wel doorgestuurd werd naar de auto.
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
Dank! Ik vind deze velgen ook mooier dan de graphite versie.ach-jee schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:31:
Gefeliciteerd! Die velgen staan hem goed in die kleur
Na inmiddels vijf Volvo’s te hebben gehad voelde deze Polestar 2 na de EX30 wel weer als thuiskomen.
Bij het handover centre heb ik vooral assistentie gevraagd bij het koppelen van de Polestar app en het instellen van de Digital Key. Meer uitleg had ik niet nodig.
De eerste indrukken na circa 100 km te hebben gereden.
Diverse fysieke knoppen. Ondanks de pianolak, bevallen de knoppen op het stuur me ook beter dan in de EX30.
Je merkt ook dat dit een auto is van twee segmenten hoger. Maar het belangrijkste verschil zijn de stoelen. Dat was de reden dat ik de EX30 heb ingeruild.
Ik ga eerst een paar weken rijden en dan zal ik evt. ook review achterlaten hier en/of op Autoweek. Dan kan ik ook wat meer zeggen over laadsnelheid en rijbereik ook al zijn de eerste signalen van vandaag al goed.
P.S. Heb de hele dag LTE gezien en kreeg zowaar op de volgende melding:
:strip_exif()/f/image/YfR2nU8cggQA8lOZlMkpEkdl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door NokiaFan op 18-09-2025 11:07 ]
Ik kan me voorstellen dat je daar hulp bij nodig hebt als je een Nokia gebruikt!NokiaFan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:09:
[...]
Bij het handover centre heb ik vooral assistentie gevraagd bij het koppelen van de Polestar app en het instellen van de Digital Key. Meer uitleg had ik niet nodig.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Haha die username is al bijna 25 jaar oud. Komt nog uit de tijd dat Nokia de beste telefoons maakte.ST10©DE schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:45:
[...]
Ik kan me voorstellen dat je daar hulp bij nodig hebt als je een Nokia gebruikt!Mooie bak!
Dank!
Heb jij stoffen stoelen als ik het zo zie? Geniet ervan en benieuwd naar jouw review als je wat meer gereden hebt en of die, daar waar kan, overeenkomt met die van mij. Veilige kilometers gewenst! 🙏
Dank! Ik vind de bediening in de Polestar wat eenvoudiger. De knoppen zijn groter en ik ben ook wel voorstander van de vier tegels. De navigatie kun je dan mooi op het bestuurdersdisplay projecteren. Het viel me qua snelheid ook mee. Straks wel even zien hoe snel het infotainment opstart, want gisteren stond de auto natuurlijk al klaar.Juancho schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:01:
Gefeliciteerd @NokiaFan! Herkenbaar verhaal ook, ik had hetzelfde komende uit de XC40. AAOS is gewoon hetzelfde alleen de vormgeving is in de polestar anders en ik vind beter. Niks geen uitleg nodig verder 😁
Heb jij stoffen stoelen als ik het zo zie? Geniet ervan en benieuwd naar jouw review als je wat meer gereden hebt en of die, daar waar kan, overeenkomt met die van mij. Veilige kilometers gewenst! 🙏
Neen, ik heb Nappa leer, je kunt dit herkennen aan de geperforeerde stoelen en het motief. Deze stoelen zijn zowel verwarmd als geventileerd (gekoeld).
In deze configuratie mist (zover ik weet) enkel de geblindeerde ramen op de achterportieren. Voor de rest zit elke optie erop die vorig jaar op de LRSM beschikbaar was.
Pakketten/opties
- Plus
- Pilot
- Climate
- Pro
- Nappaleer met koeling
- Pixel LED
Ik mis deze optie ook.Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:23:
Begrijp ik goed dat er niet direct een logboek in de Polestar app zit die per rit netjes alles weergeeft en moet je dit via een externe app, in de Polestar (Journey Log) regelen? Maar komt het dan ook in de app te staan of alleen in de auto?
Ja het is een externe app, de gegevens komen niet in de Polestar app. Dat laatste is wel een feature request geweest vanuit mij.
De app wordt wel door Polestar gemaakt.
https://play.google.com/s....production.android&hl=nl
Ja, wel gek dat de Polestar app zelf geen rijlogboek bevat. Is er ook een Apple versie van deze Journey log app?SirLenncelot schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:45:
[...]
Ja het is een externe app, de gegevens komen niet in de Polestar app. Dat laatste is wel een feature request geweest vanuit mij.
De app wordt wel door Polestar gemaakt.
https://play.google.com/s....production.android&hl=nl
Ik ga er wel vanuit dat de PS2 dit makkelijk moet halen, zonder laadstop ook in de winter straks. Ben benieuwd!
Komende vanuit een Mach-e SRSM met 18" standaard wielen, is dit wel een stap vooruit. Zeker qua comfort en helemaal qua range. Kwam ik met de Mach-e eigenlijk niet onder de 20kWh / 100 km, zit ik met de P2 tot nu to op 14,9 kWh/100km. Daar kom ik met 90% lading zo'n 490-500 km ver mee, daar waar de Mach-e niet verder kwam dan 370-380. met 100% Natuurlijk heeft ie een grotere batterij (82 vs 68 kW), maar met deze range hoef ik nooit meer bij een snellader te staan of tussendoor te laden. Ik rij alleen zakelijke kilometers. Privé rijden we een elektrische e-segmenter.
/f/image/hqE2U1vmNlb8LTwjCigQUns2.png?f=fotoalbum_large)
In vergelijkbare condities en vooral snelweg (95%), waarbij ik toegestane snelheid +5km rijdt. Airco op eco stand 20 graden
Infotainment is wel minder, behalve het bediengemak, dan in de Mach-e, maar voldoet op zich prima. Reed ik voorheen altijd met Waze via Carplay, rij ik nu vnl met Google maps geïntegreerd in de P2. Het geïntegreerde Waze is waardeloos. Daar zouden ze echt naar moeten kijken, maar misschien is het exemplarisch.
Het stuur zou eigenlijk verder naar mijn zitpositie getrokken moeten kunnen worden, maar is acceptabel.
Middenconsole zit mij absoluut niet in de weg, maar ik zit relatief laag en recht.
Tot nu slechts een paar keer het infotainment systeem moeten resetten vanwege raar gedrag en 1x de TCm module gerest. Altijd LTE verbinding, DAB+ valt op sommige gebieden uit, maar is beter dan in de Mach-e.
De sensor die de luchtkwaliteit meet is een keer vervangen vanwege een continue sterk zoemend geluid en sindsdien opgelost.
Met natte wegen moet je bocht uit wel oppassen en niet pedal to the metal duwen, dat was de eerste 2x schrikken, maar nu ik het weet is het leuk, maar voorkom ik het. De P2 is ook sneller dan de Mach-e (-30pk)
Geluidsniveau is vergelijkbaar, gevoelsmatig, hoewel ik wel vind dat de koets stijver is dan de Mach-e.
De winter komt er aan en ik zal de tellers resetten om te zien wat het in de komende maanden gaat doen. Waarschijnlijk komen er zometeen nog all-season banden onder(od winterbanden...) wat wel iets extra's met het verbruik zal doen verwacht ik...
Dit is gewoon onmogelijk want als ik de tripcomputer reset ben ik mijn data kwijt vanaf aflevering auto! Dit blijft ik zo'n gekke keuze vinden. Maar dat ligt misschien aan mij.
De app is helemaal volgens mij helemaal niet op de telefoon beschikbaar, ook op Android niet. Je installeert de app in de auto.NokiaFan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:08:
[...]
Ja, wel gek dat de Polestar app zelf geen rijlogboek bevat. Is er ook een Apple versie van deze Journey log app?
De app draait in je auto, na installeren lijkt het gewoon native en werkt het ook automatisch. Minpuntje voor mij is alleen dat de ritten altijd via een export handmatig (paar tikjes met je vinger) naar jezelf gemaild moeten worden. De ritten komen nergens in een op afstand benaderbaar overzicht te staan.
De lage beoordeling is volgens mij niet helemaal terecht, volgens mij komt dat vooral doordat vorig jaar een wijziging doorgevoerd is waar je zelf even een nieuw mailadres moest registeren (ging van google id naar polestar id meen ik). De app werkt imho ook voldoende betrouwbaar in de auto.
- Welke banden zijn dat?
- Bij welke leverancier?
Dit snap ik écht niet.Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:50:
Komende zondag een belangrijke test voor onze Polestar 2 😁. Een van de redenen dat ik voor de Polestar 2 koos was de, op papier, veel betere actieradius. We maken regelmatig een langere retour rit van het oosten naar het zuiden en in de xc40P8 moesten we altijd een vervelende avond/nacht laadstop doen in het donker op de terugweg omdat we anders of te weinig % hadden of het erg spannend zou worden. Zelfs in de zomerperiode lukte dit eigenlijk nooit zonder laadstop. De afstand is zo'n 330km met op de terugweg stukken van 120-130km/h want na 1900 uur.
Ik ga er wel vanuit dat de PS2 dit makkelijk moet halen, zonder laadstop ook in de winter straks. Ben benieuwd!
Vervelende nacht/laadstop????? maar wel 120-130kmh rijden? terwijl als je gewoon iets langzamer zou rijden je bereik FLINK toeneemt.

Ja ik rij regelmatig tegen mijn (P2 Launch) max bereik, ca 400km bij/met redelijk rijden aan,
door gewoonweg mijn snelheid iets an te passen.
Is dat 10 min sneller thuis zijn zo belangrijk? (moeilijk om niet 130 te rijden op een lege autobahn znapik)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ieder zijn ding maar als het na 19:00 uur geweest is rijd ik idd 120-130km/h ja. Los van het feit dat ik het dan ook gevaarlijker vind om bijv. 100/105 te gaan rijden. Maar er zijn gewoon EV's die met wisselende snelheiden dat stuk ook (makkelijk) moeten aankunnen. Ik acht de PS2 daar ook toe. Je hoeft het niet te snappen, maar ik snap jouw reactie dan weer niet. Je wilt toch gewoon mee rijden met het verkeer?Hansieo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:53:
[...]
Dit snap ik écht niet.![]()
Vervelende nacht/laadstop????? maar wel 120-130kmh rijden? terwijl als je gewoon iets langzamer zou rijden je bereik FLINK toeneemt.![]()
Ja ik rij regelmatig tegen mijn (P2 Launch) max bereik, ca 400km bij/met redelijk rijden aan,
door gewoonweg mijn snelheid iets an te passen.
Is dat 10 min sneller thuis zijn zo belangrijk? (moeilijk om niet 130 te rijden op een lege autobahn znapik)
Wbt die laatstop in de avond/nacht, dat is gewoon een vervelende/irritante onderbreking voor ons. Onze ervaring, ik ga er niet graag verplicht uit om te moeten laden als het buiten koud/nat is en het pikkedonker is of zelfs al nacht. Dat is een stukje comfort wat ik wel heel belangrijk vind op die veelgemaakte rit.
Het is dan ook ons uitgangspunt
Waarom laad je dan niet 20 - 50 kilometer voordat je aankomt bij de tussenstop?Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:56:
[...]
Ieder zijn ding maar als het na 19:00 uur geweest is rijd ik idd 120-130km/h ja. Los van het feit dat ik het dan ook gevaarlijker vind om bijv. 100/105 te gaan rijden. Maar er zijn gewoon EV's die met wisselende snelheiden dat stuk ook (makkelijk) moeten aankunnen. Ik acht de PS2 daar ook toe. Je hoeft het niet te snappen, maar ik snap jouw reactie dan weer niet. Je wilt toch gewoon mee rijden met het verkeer?
Wbt die laatstop in de avond/nacht, dat is gewoon een vervelende/irritante onderbreking voor ons. Onze ervaring, ik ga er niet graag verplicht uit om te moeten laden als het buiten koud/nat is en het pikkedonker is of zelfs al nacht. Dat is een stukje comfort wat ik wel heel belangrijk vind op die veelgemaakte rit.
Omdat we idealiter NIET willen laden op die rit. Jullie hoeven de redenen niet begrijpen, maar wij rijden die rit gewoon het liefst in 1 streep. En ook weer in 1 streep naar huis. De Polestar 2 zou dat toch gewoon moeten aankunnen lijkt me. Zeker in de zomer maar toch ook wel in de winter lijkt me.ST10©DE schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:20:
[...]
Waarom laad je dan niet 20 - 50 kilometer voordat je aankomt bij de tussenstop?
Kijk, dat niet graag gaat laden op een plek die je niet leuk gaat vinden, of omdat het vies weer is snap ik 100% (200% zou ik óók snappen).Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:56:
[...]
Ieder zijn ding maar als het na 19:00 uur geweest is rijd ik idd 120-130km/h ja. Los van het feit dat ik het dan ook gevaarlijker vind om bijv. 100/105 te gaan rijden. Maar er zijn gewoon EV's die met wisselende snelheiden dat stuk ook (makkelijk) moeten aankunnen. Ik acht de PS2 daar ook toe. Je hoeft het niet te snappen, maar ik snap jouw reactie dan weer niet. Je wilt toch gewoon mee rijden met het verkeer?
Maar 100 rijden zou gevaarlijk zijn?
Zelfs op de autobahn zie ik steeds meer 100 rijders (ja, óók duitsers!) gewoon tussen de 180/200 rijders!
En ja, dat is goed oppassen voor zowel de 100 als de 200 rijders.

Maar hier in Nederland? op een lege weg zou 100 tussen 120 rijders geváárlijk zijn??
Dan kom jij wel érg veel slechte piloten tegen, en dan gaat 120/130 rijden juíst gevaarlijk voor JOU zijn.
Een kont-tikkie en je gaat véél meer pirouettes maken dan als je 100 zou rijden.
Kijk, ik doe óók wel eens mee met de hard rijder... (guilty

om bv een snelle Duitse BMW/Audi/of Mercedes te "plagen",
maar ik zal áltijd mijn snelheid daarna aanpassen zodat ik precies mooi aankom met enkele procenten,
en niet stug door blijven rijden om dan gestraft te worden met een (al-dan-niet-korte) laadstop. m2C
Maar onze uitgangspunten verschillen dus sterk.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
kán die ook, zelfs de PS2 Launch, no-problemo (over welk traject hebben we het eigenlijk?)Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:39:
[...]
Omdat we idealiter NIET willen laden op die rit. Jullie hoeven de redenen niet begrijpen, maar wij rijden die rit gewoon het liefst in 1 streep. En ook weer in 1 streep naar huis. De Polestar 2 zou dat toch gewoon moeten aankunnen lijkt me. Zeker in de zomer maar toch ook wel in de winter lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 18-09-2025 15:51 ]
Traject A28/A50 en dan zo via Arnhem naar Eindhoven. En na een paar uur dezelfde route weer terug.
[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 15:52 ]
Ik wist niet dat je boos werd…. Was meer een vraag waarom je deze tactiek niet met de XC40 toegepast hebt…….Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:39:
[...]
Omdat we idealiter NIET willen laden op die rit. Jullie hoeven de redenen niet begrijpen, maar wij rijden die rit gewoon het liefst in 1 streep. En ook weer in 1 streep naar huis. De Polestar 2 zou dat toch gewoon moeten aankunnen lijkt me. Zeker in de zomer maar toch ook wel in de winter lijkt me.
Alle goed bedoelde tips worden nogal als onmogelijk beschouwd. Gelukkig zijn anderen hier wat flexibeler.
@Juancho zit nog in zijn wittebroodsweken en een beetje kritiek is nog moeilijk om door te slikken... komt wel goedST10©DE schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:32:
[...]
Ik wist niet dat je boos werd…. Was meer een vraag waarom je deze tactiek niet met de XC40 toegepast hebt…….
Alle goed bedoelde tips worden nogal als onmogelijk beschouwd. Gelukkig zijn anderen hier wat flexibeler.
Dat moet je prima halen, zelfs met 130kmh+. Onze my23 lrsm doet dat ook, en dat is nog de "oude" met 550km wltp.Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:50:
Komende zondag een belangrijke test voor onze Polestar 2 😁. Een van de redenen dat ik voor de Polestar 2 koos was de, op papier, veel betere actieradius. We maken regelmatig een langere retour rit van het oosten naar het zuiden en in de xc40P8 moesten we altijd een vervelende avond/nacht laadstop doen in het donker op de terugweg omdat we anders of te weinig % hadden of het erg spannend zou worden. Zelfs in de zomerperiode lukte dit eigenlijk nooit zonder laadstop. De afstand is zo'n 330km met op de terugweg stukken van 120-130km/h want na 1900 uur.
No signature required.
Wees gerust, ben zeker niet boos dus excuses als m'n post zo overkwam. Ging mij erom, en dat poste ik speciek, dat wij op die rit die we vaak rijden gewoon liever niet laden. Wat de reden ook is. En daarom verkoos ik ook de Polestar boven bjjv. Een nieuwe EX/EC40. Net wat meer speling. Vandaar gewoon benieuwd hoe dat straks gaat in praktijk en hoeveel range we met dit nog aardige weer overhouden. Zondag de 1e test 🙂.ST10©DE schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:32:
[...]
Ik wist niet dat je boos werd…. Was meer een vraag waarom je deze tactiek niet met de XC40 toegepast hebt…….
Maar ik heb er wel vertrouwen in. Tijdens de roadtrip die lange stukken door Frankrijk met 120-130...zulke lange stukken ga je NL toch nooit hebben. En toen was het verbruik al netjes.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 17:05 ]
Even geleden sinds mijn laatste mail omtrent het snelladen van de Polestar 2.
We zijn nog steeds druk bezig met een fix, deze zal met een software update volgen echter kan ik op dit moment nog geen tijdlijn delen. Zodra er wat meer concreet bekend is hoor je weer van me, mocht ik in de tussentijd nog iets kunnen betekenen laat het dan ook gerust weten.
Je hoort van me en voor nu wil ik je een prettige dag wensen!
Tevens sinds een dag of twee een niet werkende (iOS) widget vanuit de Polestar app. Widget is zwart en kan geen Polestar widget meer vinden om opnieuw toe te voegen. Meer mensen hier last van?
Dit had ik ook heel even in de vorige XC40 maar werd het ook vrij snel weer uitgesloopd. Geen idee waarom, nooit gecommuniceerd vanuit Volvo en het is er sindsdien nog altijd uit.Koekhapperrr schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:53:
Gisteren was ik in een grote parkeergarage even helemaal kwijt waar ik (precies) m'n auto geparkeerd had staan. Had graag de toeterfunctie gebruiktmaar die is al een tijdje weer uit de app verdwenen, weet iemand of deze ooit nog terugkomt?
Auto openen met de Key of de App en dan hopen dat je de lichten ziet!?Koekhapperrr schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:53:
Gisteren was ik in een grote parkeergarage even helemaal kwijt waar ik (precies) m'n auto geparkeerd had staan. Had graag de toeterfunctie gebruiktmaar die is al een tijdje weer uit de app verdwenen, weet iemand of deze ooit nog terugkomt?
Ik had ook een afspraak bij de Volvo dealert voor het 3G issue.Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:29:
Ik had toevallig vandaag ook een mailtje van Polestar support nav hun advies om een afspraak te maken bij Volvo voor het 3g issue. Wel netjes wat ze volgen idd heel proactief openstaande meldingen. Echt top! De man gaf mij ook aan dat het 205kW laden een hele hoge prio heeft voor Polestar. Goed dat zijn woorden en bij Volvo zelf was dat Lang niet veel zeggend dus hopelijk is Polestar daar wat actiever in.
Bij mij ging het issue na een paar weken spontaan weg en ik heb de afspraak kunnen afzeggen.
Geen idee waarom het issue opeens weg ging.
Bij hobbelige wegen hoor ik bij de voorste schokdempers en erg vervelend geluid. Het klinkt alsof er iets los zit (maar dat is volgens mij niet zo). Het piept of kraakt niet, maar het is een soort klonk/bonkend geluid (moeilijk uit te leggen).
Op anders forums vind ik verschillende mogelijke oorzaken:
1. De sluitingen van de motorkap. Deze zijn instelbaar door ze links- of rechtsom te draaien. Ik heb ze zodanig afgesteld dat de klep redelijk goed dicht zit. Alsnog kan ik de klep nog een beetje indrukken als deze dichtzit. Ontwerpfoutje?
2. De standaard banden van de 19" velgen. Deze zouden erg stug zijn en alle oneffenheden doorgeven. De oplossing is andere banden wordt aangegeven. Maar is dat zo? De banden zijn nog als nieuw, dus vervangen vind ik zonde, tenzij het echt helpt.
Hebben jullie dit probleem ook?
Losse foam lijkt me iets doffer van klank, maar ik sluit niks uit. Het is niet een dreunend geluid vanwege stugge vering, maar meer alsof je iets los hebt liggen in de frunk (en die is leeg).Ibex schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:53:
Het loskomen van de foam in de banden zie ik ook vaak voorbij komen. Heb je binnenkort nog een bandenwissel gepland staan?
Hiervoor reed ik in een EV van MINI, dus ik weet niet hoe de Polestar 2 hoort te klinken. Maar jij hebt dat geluid dus niet?
Op de een of andere manier trok die feature de 12V accu leeg als je het had gebruikt. Er bleef een of andere verbruiker aan staan. Dus de programmeurs moeten hun huiswerk nog even doen denk ikJuancho schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:25:
[...]
Dit had ik ook heel even in de vorige XC40 maar werd het ook vrij snel weer uitgesloopd. Geen idee waarom, nooit gecommuniceerd vanuit Volvo en het is er sindsdien nog altijd uit.
Ik herken niets van wat je omschrijft, maar geluid overbrengen is niet evident helaas.Xand3r schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:54:
[...]
Hiervoor reed ik in een EV van MINI, dus ik weet niet hoe de Polestar 2 hoort te klinken. Maar jij hebt dat geluid dus niet?
Waarvoor heb je dat menu regelmatig nodig?Juancho schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:24:
Klein irritatie dingetje van het infotainment systeem. Niet shocking maar ik ga regelmatig naar het instellingen menu maar deze optie is nooit en altijd zichtbaar via elk scherm. Dus dat tandwiel. Nu moet je altijd eerst drukken op die 4 blokjes en dan op het tandwieletje. Idealiter heb ik dat tandwiel altijd in beeld. Misschien eens als optie indienen bij Polestar.
Je zou verwachten dat bij een MY26 met 5 jaar updates je dergelijke kinderziektes niet meer zouden moeten tegenkomen.
Gelukkig is de oplossing relatief simpel maar toch.
Verder rijdt ie top, range (SR) is ok, kom gemiddeld ca 400km ver maar het weer was dan ook wel ideaal in deze periode.
[ Voor 14% gewijzigd door FreeMen op 19-09-2025 22:35 ]
Waar het voor staat: instellingen aanpassenSirLenncelot schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:51:
[...]
Waarvoor heb je dat menu regelmatig nodig?
Vervelend! Ik herken dit zelf overigens niet.FreeMen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:30:
Ik moet regelmatig (keer of 2 per week) de infotainment resetten omdat gelijk na het "starten" alle geluiden (muziek, richtaanwijzer etc) klinkt als een grammafoonplaat of de mildere variant waarbij de muziek(ongeacht de bron) een kraakje heeft alsof je naar een lp luistert.
Je zou verwachten dat bij een MY26 met 5 jaar updates je dergelijke kinderziektes niet meer zouden moeten tegenkomen.
Verder rijdt ie top, range (SR) is ok, kom gemiddeld ca 400km ver maar het weer was dan ook wel ideaal in deze periode.
Ik denk dat het vooral is dat je de wagen pas hebt. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst in dat menu gekeken heb.Juancho schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 00:32:
[...]
Waar het voor staat: instellingen aanpassen. Maar misschien is dat nu nog de fase van dingen uitproberen, het Bowers & Wilkens audio systeem testen, rijstanden proberen en nog wat dingen. Vind het gewoon prettig om met 1 druk op de knop de instellingen te zien. Maar ik weet dat het heel persoonlijk is. Er is overigens wel gewoon ruimte voor onder in het scherm aan de rechterkant. Of gewoon bovenin. Maargoed, AAOS is niet te customizen , dat weet ik natuurlijk. Als dat wel zou kunnen zou mijn 1e item op de backlog zijn het swipen van boven naar beneden met diverse settings/snelkoppelingen zoals ook op een telefoon.
Ik merk al dat het verval door het weer ingezet is. Klant met een 200km enkele reis haalde ik midden augustus prima op één lading en nu stond ik 15km van huis toch nog te laden… gelukkig kan de rest van de opdracht op afstand 😅FreeMen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:30:
Overigens in de winter met de SR 24 zo’n 350km aan range gehad.
wellicht het toplager van de veerpoten?, die kunnen gaan rammelen/bonken wat je vroeger vaak had bij oude auto's op klinkerwegen. de banden klinkt niet logisch, misschien zit er iets los onder de frunk dat kan ook nog.Xand3r schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:31:
Ik rijd sinds enkele maanden in een PS2 2025 (SMLR met 19" aero wielen) en lees al een jaartje mee. Ik kan niets vinden over het vreemde geluid van de auto, dus vandaar mijn vraag. Op andere forums kom ik het 'probleem' wel tegen, maar de geboden oplossingen werken niet bij mij helaas.
Bij hobbelige wegen hoor ik bij de voorste schokdempers en erg vervelend geluid. Het klinkt alsof er iets los zit (maar dat is volgens mij niet zo). Het piept of kraakt niet, maar het is een soort klonk/bonkend geluid (moeilijk uit te leggen).
Op anders forums vind ik verschillende mogelijke oorzaken:
1. De sluitingen van de motorkap. Deze zijn instelbaar door ze links- of rechtsom te draaien. Ik heb ze zodanig afgesteld dat de klep redelijk goed dicht zit. Alsnog kan ik de klep nog een beetje indrukken als deze dichtzit. Ontwerpfoutje?
2. De standaard banden van de 19" velgen. Deze zouden erg stug zijn en alle oneffenheden doorgeven. De oplossing is andere banden wordt aangegeven. Maar is dat zo? De banden zijn nog als nieuw, dus vervangen vind ik zonde, tenzij het echt helpt.
Hebben jullie dit probleem ook?
sexy: use feather kinky:use entire chicken ...
Iemand die dit herkent? Anders ga ik het melden bij Polestar. Als ik ergens wel op wil vertrouwen is het wel het laden... 🤔
Voor de 98% zou het misschien kunnen dat hij de 100% had aangetikt en dus stopte met laden, waarbij de spanning dan even dipt waarbij de auto dit op 98% rekende.
Het is namelijk niet evident om te berekenen hoe vol een batterij zit. Je kan niet tellen hoeveel energie je erin steekt want er zijn verliezen die afhangen van diverse factoren. Je moet je dus baseren op de spanning. Tijdens het laden echter heb je niet de zuivere batterij spanning, dus moet je gaan guesstimaten op basis van het laadgedrag van de batterij. En dan kan je er misschien wel een paar percent naastzitten.
Fix eerste helft 2026...
https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=25V615
Wat een bagger software beleid en ik zal niet snel opnieuw een Polestar kiezen of aanraden.
Ja, sommige van jullie hebben geen problemen. Maar dat maakt het niet minder erg voorde vele eigenaren die er wel last van hebben.
En wat de crappy software betreft: Ik heb in de laatste 10 jaar geen auto gezien waar de software niet met een lading quirks komt.
Ik moest de boordcomputer van mij Audi A4 uit 2016 ook met regelmaat herstarten omdat bvb het snelheidsdisplay bevroor. En de kaarten van de GPS waren de eerste paar jaren een tiental meter offset en lichtjes gedraaid t.o.v. de werkelijkheid (wat de feature die de auto zijn snelheid automatisch liet bijsturen op basis van de geplande route redelijk onbruikbaar maakte - de auto stopte 20 meter te vroeg). Of de auto die zijn snelheid automatisch kon aanpassen aan de verkeersborden, maar als je dan op de snelweg een vrachtwagen met een bord "30" op passerde ging de auto (als je pech had) vol op de rem.
Ik vermoed dat de fabrikanten niet perse van slechte wil zijn, maar het zo snel mogenlijk willen shippen van features omdat de concurrentie ze ook heeft het allemaal niet makkelijk maakt. En ik kan me inbeelden dat sommige bugs alles behalve genakkelijk te vinden zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Ibex op 20-09-2025 22:40 ]
Anderzijds ben ik ook zo eerlijk om te stellen dat de Polestar 2 en eerder ook de XC40 genoeg minpuntjes hebben. Tis allemaal een kwestie van smaak en gelukkig maar toch? Niet iedereen rijdt dan immers in dezelfde auto
Over de Polestar, en ik benoemde het al in mijn langere review geloof ik. Maar vanavond zag ik weer in de app staan dat er een raam open stond. Een raam rechtsachter, die letterlijk nooit open gaat. We hebben sinds we de auto kregen geen passagiers achterin gehad en die knop raak ik dan ook nooit aan. Dus even gekeken, raam was gewoon potdicht. Net zoals op vakantie toen ik ook een melding kreeg. Best vervelend want nu gebeurde het toevallig toen we net weer thuis waren en de auto voor de deur staat. Maar je zou maar elders op grotere afstand staan. Ik weet ook niet of dit kan gebeuren als er bijv. een raam ingetikt wordt (bij de XC40 kreeg ik niet eens melding dat het alarm afging toen we op de boot stonden en ik vergeten was het alarmniveau omlaag te zetten) maar het is wel irritant. Ondanks dat je via de app de ramen kunt sluiten wil je het toch liever even checken. 2x een valse melding dus.
Misschien even de ramen hercalibreren?Juancho schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:31:
Over de Polestar, en ik benoemde het al in mijn langere review geloof ik. Maar vanavond zag ik weer in de app staan dat er een raam open stond. Een raam rechtsachter, die letterlijk nooit open gaat. ...
Een ruit resetten
Druk lichtjes op de ruitschakelaar totdat de ruit helemaal open is. Trek lichtjes aan de schakelaar totdat de ruit volledig is gesloten. De herkalibratie is uitgevoerd, en de knelbeveiliging en de automatische ruitfunctie zijn weer ingeschakeld.
De grote test gaat zo beginnen 😁, al ben ik zelf niet mee. De eerder genoemde rit van het oosten naar het zuiden die we retour altijd, ongeacht het weer, met uiteraard een volle accu, willen rijden zonder onderweg te laden. Voor het eerst met de Polestar 2.
100% geladen, voorverwarmd aan de laadpaal en een (tegenvallende) actieradius van 510km volgens de app. Wellicht hersteld dat nog tijdens het rijden want de dynamische stand is wel erg dynamisch in praktijk. Gister ook tijdens een relatief kort ritje had ik er bij thuiskomst 20km bij tov wat de voorspelling was bij wegrijden. Volgens mij is de voorspelling van Maps meer accuraat dan wat de auto/app zelf aan actieradius voorspeld. Kan dit beeld een beetje kloppen?
Maps gaat iig uit van onderstaande, ben benieuwd naar de praktijk want het resterende accupercentage moet dan genoeg zijn voor de koudere wintermaanden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rJJ4H9ymdWiqteVs2UBXZreU.jpg?f=user_large)
Rechterachterruit ook vaak op een kier gehad, komt door het uitstappen waarbij je per ongeluk het knopje daarvan indrukt…Juancho schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:31:
Er is toch ook helemaal geen perfecte EV? De techniek gaat zo hard, als je zoals wij net een PS26 hebben is er over een jaar vast weer een veel beter model. Die wereld gaat hard. Uiteindelijk maakt iedereen zijn keuze. Ik vond bijv. AAOS juist wel 1 van de belangrijke punten op mijn shortlist. Heb veel (proef)gereden maar AAOS voelt zo prettig en handig dat ik het gelijk miste in bijv. een Xpeng G6. Maar anderzijds had de Renault scenic e tech ook AAOS maar vond ik het van binnen eerlijk gezegd een uitermate onprettige auto met al die poespas en een heel lelijke schermcombinatie. Ik zat onlangs in een ID7, oprecht een ruimteschip want mijn hemel wat een ruimte. Vast super fijn voor (grote) gezinnen, maar ik vond het in de avond een grote poppenkast.
Anderzijds ben ik ook zo eerlijk om te stellen dat de Polestar 2 en eerder ook de XC40 genoeg minpuntjes hebben. Tis allemaal een kwestie van smaak en gelukkig maar toch? Niet iedereen rijdt dan immers in dezelfde auto
Over de Polestar, en ik benoemde het al in mijn langere review geloof ik. Maar vanavond zag ik weer in de app staan dat er een raam open stond. Een raam rechtsachter, die letterlijk nooit open gaat. We hebben sinds we de auto kregen geen passagiers achterin gehad en die knop raak ik dan ook nooit aan. Dus even gekeken, raam was gewoon potdicht. Net zoals op vakantie toen ik ook een melding kreeg. Best vervelend want nu gebeurde het toevallig toen we net weer thuis waren en de auto voor de deur staat. Maar je zou maar elders op grotere afstand staan. Ik weet ook niet of dit kan gebeuren als er bijv. een raam ingetikt wordt (bij de XC40 kreeg ik niet eens melding dat het alarm afging toen we op de boot stonden en ik vergeten was het alarmniveau omlaag te zetten) maar het is wel irritant. Ondanks dat je via de app de ramen kunt sluiten wil je het toch liever even checken. 2x een valse melding dus.

P2 Lauch Edition LRDM VIN 8XXX november 2020
Absoluut! Die actieradius in de auto is volledig afhankelijk van hoe je de laatste kilometers hebt gereden. Dus als dat een rit met 130 in de avond bij lage temperatuur was, zal hij zeker minder aangeven dan wanneer dat een rustige route over een N weg was. Bovendien weet de auto niet wat jij van plan bent en dat weet Google wel. De auto kijkt alleen maar naar je recente verbruik en extrapoleert dat. Ik kijk echt zelden naar die actieradius om die reden.Juancho schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:09:
Volgens mij is de voorspelling van Maps meer accuraat dan wat de auto/app zelf aan actieradius voorspeld. Kan dit beeld een beetje kloppen?
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 21-09-2025 14:04 ]
Maar toch grappig want de vrouw stuurde de cijfers van de heenrit en Maps zat er maar liefst 10% naast. Voor het eerst overigens want zoals ook in mijn uitgebreide review stond, Maps deed het op roadtrip bijna bizar goed met al die bergen etc. Klopte tot op de %.JTHZZ schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:02:
[...]
Absoluut! Die actieradius in de auto is volledig afhankelijk van hoe je de laatste kilometers hebt gereden. Dus als dat een rit met 130 in de avond bij lage temperatuur was, zal hij zeker minder aangeven dan wanneer dat een rustige route over een N weg was. Bovendien weet de auto niet wat jij van plan bent en dat weet Google wel. De auto kijkt alleen maar naar je recente verbruik en extrapoleert dat. Ik kijk echt zelden naar die actieradius om die reden.
Maar vanmorgen bij wegrijden gaf Maps aan bij aankomst 56% maar ze kwam uiteindelijk aan met 66% en nog 350km resterende range. Best bizar want dat is zelfs nog meer dan de vorige xc40 bij 100% aangaf
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 21-09-2025 14:13 ]
Rustige rijder die vrouw van jou?Juancho schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:13:
[...]
Maar toch grappig want de vrouw stuurde de cijfers van de heenrit en Maps zat er maar liefst 10% naast. Voor het eerst overigens want zoals ook in mijn uitgebreide review stond, Maps deed het op roadtrip bijna bizar goed met al die bergen etc. Klopte tot op de %.
Maar vanmorgen bij wegrijden gaf Maps aan bij aankomst 56% maar ze kwam uiteindelijk aan met 66% en nog 350km resterende range. Best bizar want dat is zelfs nog meer dan de vorige xc40 bij 100% aangaf. Benieuwd wat de cijfers staat als ze begin avond thuis komt.
Maar die 510km die de auto aangaf klopte dan eigenlijk nog veel minder ?
Neuh net als mij eigenlijk altijd +5 a +10. Dus 110 waar je 100 mag. Maar de 510km verwachting klopt juist wel, dat is het gekke. Heenreis was 160km. Tel daar de resterende 350 bij op en je zit exact op 510km.JTHZZ schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:29:
[...]
Rustige rijder die vrouw van jou?
Maar die 510km die de auto aangaf klopte dan eigenlijk nog veel minder ?
Dus in dit geval snap ik het zelf ook even niet meer
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 21-09-2025 14:41 ]
Gelukkig een mooie XC60 mee kunnen krijgen als vervangend vervoer. Maar was liever met PS gegaan, maar blij dat ik hem heb laten uitlezen. Stranden halverwege een rit is nog vervelender.
Andere ervaring hiermee gehad?
Dan heeft zij een nette rijstijl, en dat zie je snel terug.Juancho schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:13:
[...]
Maar toch grappig want de vrouw stuurde de cijfers van de heenrit en Maps zat er maar liefst 10% naast. Voor het eerst overigens want zoals ook in mijn uitgebreide review stond, Maps deed het op roadtrip bijna bizar goed met al die bergen etc. Klopte tot op de %.
Maar vanmorgen bij wegrijden gaf Maps aan bij aankomst 56% maar ze kwam uiteindelijk aan met 66% en nog 350km resterende range. Best bizar want dat is zelfs nog meer dan de vorige xc40 bij 100% aangaf. Benieuwd wat de cijfers staat als ze begin avond thuis komt.
Ja, zie eerdere posts op dit forum. Vaker voorkomend probleem. Lijkt iets met software te zijn.MR. RHS schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:54:
Hier een update, mijn SRSM 2025 met 33k op de teller gaf afgelopen voor vriendenweekend de melding Fout in elektrische aandrijflaan, het voertuig stopt zo, zoek een veilig plek. Met hulp van polestar assistance de auto weer aan de praat gekregen (20 minuten de auto uitzetten en weer starten). Daarna door naar Volvo Broekhuis waar ze de auto hebben uitgelezen. Diagnose was dat ze t moesten nakijken, mogelijk probleem met afvoer van de koeling van de electro motor (de melding kwam binnen 1 minuut na starten).
Gelukkig een mooie XC60 mee kunnen krijgen als vervangend vervoer. Maar was liever met PS gegaan, maar blij dat ik hem heb laten uitlezen. Stranden halverwege een rit is nog vervelender.
Andere ervaring hiermee gehad?
Met het gereden aantal KM en wat er nog over is zit je aan 500km actieradius wat aardig overeenkwam met de 510km die de auto/app aangaf bij 100%. Dat moet in de winter dus wel lukken lijkt me maar toch had ik eerlijk gezegd wel dat de PS2 met deze omstandigheden nog wel aan 550km zou moeten komen, misschien zelfs iets hoger nog. En in de winter rond de 500km.
Maargoed, de test is ruimschoots geslaagd dus dat is positief.
Er zijn veel zaken die van invloed kunnen zijn op het verbruik van een EV. Denk aan weersomstandigheden zoals temperatuur, regen en (tegen)wind.Juancho schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:33:
Vrouwlief is weer terug en Maps zat er voor het eerst echt behoorlijk naast qua inschatting. Het gaf zoals ik al aangaf aan na retourtje Zwolle-Eindhoven aan met 16% weer op de stoep te staan. Dit werd in praktijk maar liefst 36% met nog 180km aan range over. Nou was het vandaag ook weer geen perfecte zomerdag. Graadje of 15, ze had heel veel regen onderweg en flinke wind. Dus meer een 1e herfstdag. Dus wel een heel net resultaat denk ik, haar gemiddelde verbruik zat ook onder de 16kWh en de terugweg zelfs 15,3kWh. Dat haal ik zelfs nooit terwijl ik juist altijd met ACC rijd en zij juist niet.
Met het gereden aantal KM en wat er nog over is zit je aan 500km actieradius wat aardig overeenkwam met de 510km die de auto/app aangaf bij 100%. Dat moet in de winter dus wel lukken lijkt me maar toch had ik eerlijk gezegd wel dat de PS2 met deze omstandigheden nog wel aan 550km zou moeten komen, misschien zelfs iets hoger nog. En in de winter rond de 500km.
Maargoed, de test is ruimschoots geslaagd dus dat is positief.
Maar in mijn ervaring heeft de rechtervoet en anticiperen ook behoorlijk invloed op het eindelijke rijbereik. Kan het misschien dat jij sneller optrekt/rijdt dan je vrouw?
Zelf zit ik inmiddels onder 15 kWh/100 km en dat met 20 inch wielen. Vooralsnog erg tevreden over de prestaties van de Polestar 2.
Update:
Vanochtend een regulier woon-werk verkeer ritje. 80% snelweg. Buitentemperatuur 10 graden. Stuur- en stoelverwarming op één streepje. Klimaat 22 graden en ventilatoren op de laagste stand.
Gemiddelde snelheid: 71,67 km/h
Verbruik: 12,98 kWh/100 km
Dat heb ik met mijn EX30 nooit gehaald, ook niet in de zomer.
:strip_exif()/f/image/1wLs7u6h71vMmw2REqs3ctCp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door NokiaFan op 22-09-2025 07:33 ]
Ik ga vrijdag proefrijden met een dec 2020 polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh.
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten / bekende kwaaltjes etc?
Hebben deze launch editions bijv de warmtepomp erin zitten?
Zojuist terugkoppeling van Broekhuis gehad dat er toch fysiek gerepareerd moet gaan worden, er moet een koelslang worden vervangen. Dit in tegenstelling tot de andere situaties waar dit software matig opgelost is.Ollie89 schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:22:
[...]
Ja, zie eerdere posts op dit forum. Vaker voorkomend probleem. Lijkt iets met software te zijn.
Geen warmtepomp, verder:luke22 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:20:
Een goedemorgen!
Ik ga vrijdag proefrijden met een dec 2020 polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh.
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten / bekende kwaaltjes etc?
Hebben deze launch editions bijv de warmtepomp erin zitten?
guido66 in "Het grote Polestar 2 Topic"
[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 22-09-2025 12:45 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zo zeg, dat is wel bijzonder laag voor een Polestar terwijl je gemiddelde snelheid zeker niet traag is. En dat met 20" wielen ook. Ik ben al blij als ik 15/16kWh zie op het scherm met 19" wielen onder de SMLR MY26 variant. Zag zaterdagmiddag toevallig wel een keer 14,x staan maar dat was puur vanwege een langer stuk op lage snelheid.NokiaFan schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:28:
[...]
Er zijn veel zaken die van invloed kunnen zijn op het verbruik van een EV. Denk aan weersomstandigheden zoals temperatuur, regen en (tegen)wind.
Maar in mijn ervaring heeft de rechtervoet en anticiperen ook behoorlijk invloed op het eindelijke rijbereik. Kan het misschien dat jij sneller optrekt/rijdt dan je vrouw?
Zelf zit ik inmiddels onder 15 kWh/100 km en dat met 20 inch wielen. Vooralsnog erg tevreden over de prestaties van de Polestar 2.
Update:
Vanochtend een regulier woon-werk verkeer ritje. 80% snelweg. Buitentemperatuur 10 graden. Stuur- en stoelverwarming op één streepje. Klimaat 22 graden en ventilatoren op de laagste stand.
Gemiddelde snelheid: 71,67 km/h
Verbruik: 12,98 kWh/100 km
Ah, da's dan inderdaad pech hebben. Bij mij konden ze toen niets vinden, behalve de melding in het systeem dat dit had plaatsgevonden. Fijn dat ze zicht hebben op een oplossing.MR. RHS schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:49:
[...]
Zojuist terugkoppeling van Broekhuis gehad dat er toch fysiek gerepareerd moet gaan worden, er moet een koelslang worden vervangen. Dit in tegenstelling tot de andere situaties waar dit software matig opgelost is.
Nog 6 weekjes wachten. Dan na 6 jaar Tesla (2x Model 3) weer eens wat anders.
Erg benieuwd hoe het gaat bevallen.
LRSM
Vapour
Prime/Pro
B&W
Inklapbare trekhaak
Dit is de tweede keer dat me dit gebeurt. We hebben twee Polestars, en eerst was het de ene en deze keer de andere waarover de app die melding gaf.
Die heb ik ook op andere forums langs zien komen bij dezelfde foutmelding en dat was daar het gevolg van een knabbelende steenmarter. Er zaten duidelijk bijtsporen op de slang. Sommigen hebben dit in Duitsland al tot twee keer toe gehad. Blijkbaar een lekker slangetje voor die beesten. Misschien bij jou ook?MR. RHS schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:49:
[...]
Zojuist terugkoppeling van Broekhuis gehad dat er toch fysiek gerepareerd moet gaan worden, er moet een koelslang worden vervangen. Dit in tegenstelling tot de andere situaties waar dit software matig opgelost is.
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 22-09-2025 19:32 ]
Dit had ik ook regelmatig bij mijn MY22 en ik heb het nu in de MY26 1 keer meegemaakt in de afgelopen 2 maanden. Blijkbaar iets wat ze nog niet hebben kunnen fixen? Het fijne is wel dat de infotainment nu sneller opgestart is na een reset door de nieuwe hardware. Bij mijn vorige P2 duurde het echt te lang.FreeMen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:30:
Ik moet regelmatig (keer of 2 per week) de infotainment resetten omdat gelijk na het "starten" alle geluiden (muziek, richtaanwijzer etc) klinkt als een grammafoonplaat of de mildere variant waarbij de muziek(ongeacht de bron) een kraakje heeft alsof je naar een lp luistert.
Als MY22-rijder met een gênant traag infotainment ben ik hier wel benieuwd naar, is de nieuwe hardware in een MY26 ook in gebruik zo veel sneller? Is het nu 'acceptabel' of écht snel in gebruik?rbeek010 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:10:
[...]
Dit had ik ook regelmatig bij mijn MY22 en ik heb het nu in de MY26 1 keer meegemaakt in de afgelopen 2 maanden. Blijkbaar iets wat ze nog niet hebben kunnen fixen? Het fijne is wel dat de infotainment nu sneller opgestart is na een reset door de nieuwe hardware. Bij mijn vorige P2 duurde het echt te lang.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.