Hieronder mijn rit naar Kroatie. Dit is een repost van een maand terug in een ander topic maar aangezien het ook een polestar is wellicht interessant voor de andere
Eergisteren vertrokken naar Kroatië met mijn 2024 Polestar Long range Single Motor (655 WLTP). Dit is mijn allereerste keer met een elektrische auto op vakantie dus heb alles goed voorbereid. Onder andere:
- naast zakelijke pas, meerdere laadpassen aangevraagd.
- In Kroatië plaatselijke laadapps gedownload en alvast gekoppeld aan mijn CreditCard.
- alvast de routes bekeken inclusief laadstops waar je met een goede provider kan laden
Omdat het de eerste keer met een EV was hebben we het in 2x gedaan om naar Pula in Kroatië te rijden. De eerste stop was bij Hotel Kaiserhof, in Anif met 16 superchargers. 950 km sturen vanaf mijn huis.
Ik ben rond 03:30 vertrokken en de eerste stop was bij Fastned in Limburg an der Lahn. Wat mij opviel was dat tijdens de broodjes smeren de auto 2x uitviel met laden. Hij kon geen communicatie maken en daarom bij 70% al weggereden. Erg mooi station, alleen helemaal geen faciliteiten. Ook geen WC wat mijn vriendin wel fijn vind. Ik wilde de Nederlandse partij sponsoren, maar 300m eerder was een tesla supercharger. Achteraf zouden we dat gedaan hebben.
Wat ik erg lastig vond is dat de 2e voorbedachte stop nu niet meer klopte met de SoC die ik had, dus moest dat gaan loslaten en dit is achteraf heel erg goed voor mijzelf geweest. Hierdoor moesten we op de ‘bonnevoi’ gewoon de accu leegrijden en als hij 20% was gingen we wel kijken waar we uitkwamen. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Overal in duitsland zijn snelladers en je kan eigenlijk zonder nadenken gewoon doorrijden op de snelweg. Ik heb hierna nog 2 stops gehad bij een BP Pulse en een Allego paal en volgens mij zijn het allemaal dezelfde soorten laadpalen. Zelfde werking en menu’s om het laden te starten.
Wat ik wel grappig vond is dat de ontwetendheid van sommige mensen nog echt er is. Bij bovenstaand station kwam er een nieuwe Touareg aanrijden (hybride auto) en die wilde hem bij de Allego aan de 300kw lader hangen terwijl hij alleen AC kon laden. Hij was van mening dat dat kon en de stekker alleen niet pastte. Ik heb hem maar uitgelegd dat dat zo was, maar kennelijk heeft niemand dit anders ooit verteld.
Hierna zijn we doorgereden naar Hotel Kaiserhof in Anif waar 16 superchargers staan. Dit is wel een aanrader. Boek een tussenstop naast Tesla superchargers. Je kunt immers altijd weer met 100% weg voor de volgende dag en er staan er altijd genoeg. (En het werkt altijd).
De volgende dag dus met een volle 100% weggereden en nu moesten we door Oostenrijk heen waar het erg bergachtig was. Hij had een laadstop berekend die ik in mijzelf ook al had gepland hij Ionity in Slovenië en dacht dat ik er met 34% aan zou komen. Al snel zag de auto dat dit erg pessimistisch was en liep het verwachtte percentage naar 48% en berekende toen zelf de volgende stop in Koper (Slovenie) bij de Tesla charger. Het enige was wel, ik zou met 10% aankomen. Ik vond dit prima, alleen 10% was gevoelsmatig nog iets te weinig speling. Wat nou als het minder wordt? Ik wist dat er ik Slovenië nog een aantal goede plekken waren om te laden dus maakte me nog niet heel veel zorgen, totdat:
Fille bij de karawanka tunnel en wegwerkzaamheden. De navigatie vond dat als ik via Italië reed, er 20 minuten sneller zou zijn en wederom met 10% zou aankomen. Dit vond ik niet zo leuk, omdat ik Italië helemaal niet had gechecked kwa het aantal laders dat daar is. Mjjn vriendin die had er wel vertrouwen in dus zijn we via Italië naar Koper gereden. Er waren ook niet veel laadpalen, maar wel voldoende. De auto gaf ze ook niet allemaal aan op de kaart terwijl er netjes borden stonden dat er bij een tankstation geladen kon worden.
Uiteindelijk zijn we met een stint van 403km met 17% aangekomen in Koper bij de Teslaladers.
Het was ook al middag en hadden trek. Daar hebben we even een broodje gesmeerd, een plaspauze gehouden. Een cappucino gedronken en op de achtergrond bij de mac een milkshake gehaald. Wat een verademing was deze stop ten opzichte van een pompstation. Het was in een winkelcentrum, alles was super netjes en faciliteiten in overvloed. Dit viel mij echt in positieve zin op ten opzichte van de ICE die ik hiervoor reed.
Uiteindelijk waren we daar met 17% aangekomen op een stint van 403km. Hierbij heb ik gewoon overal de max snelheid aangehouden dus +- 130 km/ph. Dit betekent dus een realistisch rijbereik van 480km. Echt onder de indruk van dit ding.
Uiteindelijk zijn we weggereden met 90%. Wellicht wat veel maar eerder was niet wenselijk. We zaten lekker. Daarna moesten we de laatste rit naar Pula maken en zijn we met 60% aangekomen.
Hier in de omgeving zijn een aantal 50kw laders, en had al even uitgezocht dat er een paal van Elen staat bij een strandje. Had mn vriendin al aangeraden om naar dat strand te gaan dus heb dat ook gedaan. Het was 1 laadpunt van 50kw en precies toen wij aankwamen ging hij weg. Dus daar de auto nog ingeprikt en nu staat hij met 100% voor mijn deur op t vakantieadres. Ik had gedacht dat mijn tankpas van werk hier het niet zou doen. Ik kon er immers niks van vinden op internet. Echter paktte hij hem gewoon met de Multi tank card badge en was ik verbaasd. Het ging ok deze paal
Conclusies voor de 1e keer met een EV op pad:
- ik heb veel te veel laadpassen want ik heb alles met de badge van Multitankcard en Tesla gedaan.
- je kan plannen wat je wil maar door verschillende redenen loopt het toch anders. Vertrouw er op, want er zijn echt enorm veel palen langs de weg in Duitsland
- koop een Polestar 2 want jemig. Die range verbaasd me echt enorm!
- Er is nog veel ontwetendheid op gebied van laden, ook voor mijzelf. Ik zal volgende keer dus veel meer met rust op vakantie gaan, en het vertrouwen ook het werk laten doen. Kan makkelijk.
In Kroatië ga ik de laadmogelijkheden voor jullie nog ontdekken! Ik houd jullie op de hoogte.
En oowja! Dit was het verbruik van de auto. Je moet er alleen nog 130km van in NL bij rekenen. Ik had hem later pas gereset. Hierbij zie je een verbruik van 17kwh per 100km. Ik zeg: dikke pluim voor de polestar. We hebben trouwens, dikke zon gehad en 30 graden, maar ook 12 graden en 50 op de snelweg rijden vanwege de stortregen. Dit was vooral in duitsland.