Dan zitten we in compleet andere werelden. De "oudjes" welke ik om mij heen heb hebben hun hele leven knetterhard gewerkt voor weinig geld en het weinige geld dat binnen kwam was aan het einde van de maand voor 95% op. Aan huur, kinderen, opleiding kinderen voor een betere toekomst etc etc. Koophuis? Zat er gewoon niet in voor ze, helaas. Inmiddels is het rondkomen van een pensioen, wat voldoende is, maar echt geen vetpot, zelfs niet met sobere leefwijze.Luuk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:36:
[...]
De meeste 30 en 40'ers die ik ken kunnen alleen maar dromen van een eigen huis. Een droom die steeds verder van ze af drijft. Campers en boten zijn al helemaal niet aan de orde. De meeste 'boomers' die ik ken daarentegen zitten heerlijk met een vroegpensioen in een afbetaald huis te genieten van hun spaarcenten en riante pensioen. Geld genoeg voor die camper/EV/zonnepanelen. Derhalve een geliefd gespreksonderwerp is mij opgevallen.
De kinderen en kleinkinderen, die hebben dankzij de inzet en onbaatzuchtigheid van de grootouders, inmiddels een goede opleiding gehad, staan nuchter op de wereld omdat ze weten hoe het ook anders kan zijn en hebben zo vroeg mogelijk een huisje gekocht. Vaak niet groot, nee net aan genoeg om te kunnen starten. Inmiddels zijn die huizen verkocht en zijn daar grotere huizen voor terug gekocht, prima gedaan.
Ik zie dit in mijn directe, maar ook minder directe omgeving.
Ja, het is moeilijk om een huis te krijgen voor starters, maar dat is van de laatste paar jaar. Want 6 a 10 jaar geleden lagen de huizen voor een zeer gunstige prijs en dito rente voor het oprapen, ook hier in het groene hart waar ik woon en waar de woningnood inmiddels zorgwekkend is.
Moraal? Niet alle oudjes hebben een dikke koopwoning. Niet alle oudjes hebben een geweldig pensioen. Sommige hebben hun hele leven knetterhard moeten werken omdat ze uit de arbeidersklasse kwamen en hun kinderen een betere kans wilden bieden. Ik spreek dan ook niet over generatie X, Boomers, Fluffers, Millenials, etc etc. Omdat de "klasse" (ook een rotwoord) ook onder andere bepalend is hoe je situatie nu is.
Ikzelf zit overigens overal tussenin, ik wilde werken op jonge leeftijd vanwege mijn beroepskeuze destijds al gaf de CITO toets havo/atheneum aan, stond op 14-jarige leeftijd in de keuken icm een praktijk-studie en heb ook jaren in huur gezeten. Pas een paar jaar terug heb ik de switch gemaakt naar koop, veel te laat, maar ik had mijn redenen. Al zou ik het wel anders doen mocht ik het nog eens moeten doen, maar spijt heb ik niet.
Niet te veel over 1 kam scheren lijkt me het beste. Nogmaals, er zijn zat oudjes die maandelijks elk dubbeltje om moeten draaien en alleen maar bij de Lidl en de Action boodschappen doen. Niets mis mee overigens.
Het zijn overigens de 50 plussers in deze omgeving die in de crypto's zitten.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W