Nou beste mede-Tweakers, een hele leuke update.
Dit weekend heb ik voor het eerst 2 uurtjes op een bruiloft gedraaid. Niet betaald, ik was te gast op de bruiloft en dan is dit ook wel een leuk "cadeautje" om te geven.
Als eerst even de reis er naar toe: een paar maanden geleden wist ik al dat dit eraan zat te komen, ruim van te voren gevraagd en volmondig ja gezegd. Tussendoor is er nogal wat gebeurd:
- Al snel was bekend dat ik niet de enige DJ zou zijn, mogelijk nog een gast die plaatjes wou draaien
- De set zou worden gehuurd zodat ik niet hoef op te zetten en af te breken
- De set zou waarschijnlijk Pioneer zijn, ik draai Denon. Maar goed ik snap die keuze heel goed, zeker wanneer er meerdere DJ's zijn is Pioneer als "de industrie standaard" gewoon de juiste keuze.
Dus ik ging aan het werk. Een playlist gemaakt met een leuke flow erin van ongeveer 75 minuutjes. Het leek mij handig om huiswerk hiervoor te doen zodat ik echt voor dit speciale moment de juiste nummers draaide en niets zou vergeten. Het was ook mijn eerste keer dat ik zo kort zou spelen en dat ik iets kon voorbereiden, normaal gesproken is het gewoon gaan met die banaan en we zien wel waar de avond zich brengt.
Daarna gecheckt op welke hardware ik zou draaien / wat daar zou staan. Het zou een Pioneer XDJ-RX zijn. Versienummer wist ik niet maar goed ik ging van een 2 of 3 uit. Prima, daar kunnen we vast wat mee.
Dus ik heb mijn bibliotheek geconverteerd met Lexicon van Denon naar Pioneer. Daarna heb ik vorig weekend een uurtje mogen spelen bij ToneControl zoals ik
hier omschreef.
Afgelopen week nog aanpassingen gemaakt aan de playlist die ik wou draaien ivm openingsnummer, wensen van de bruid etc.
Afijn ik denk dat je de rode draad in dit verhaal snapt. Bruiloft van een goede maat van je, andere apparatuur dan dat je standaard op draait. Je wil hier gewoon goed voorbereid voor zijn, geen ruimte voor fuckups.
Dus we komen aan op locatie.
Tja, en daar is geen XDJ-RX te bekennen. Daar staat een prachtige
Pioneer XDJ-R1. Ik snap dat hier een aantal veteranen nu lezen en al het respect naar jou toe met je ervaring en kunde. Maar ik heb tot nu toe gedraaid op all-in-1 controllers (Pioneer DDJ 1000 en een Denon SC Live 4) en sorry maar dit leek er totaal niet op. Ik heb nog snel naar online handleidingen gezocht en kwam deze video tegen
YouTube: Pioneer XDJ R1 Talkthrough en zag al snel dat de beste man (dikke SO naar Phil Morse van Digital DJ tips btw) met een oude iPhone waar de romeinen nog mee telefoneerde dat apparaat aanstuurde. Ik heb niet eens geprobeerd te zoeken naar de app, ik zag al vrij snel dat dit zou uitlopen naar een dieptepunt.
Ik was ook echt gevraagd door de vrienden die dit allemaal zouden regelen om op de set te spelen. Immers is er gewoon serieus geld voor betaald, heel begrijpelijk. Maar nadat ik mijn zorgen had ge-uit en het duidelijk voor mij was dat er geen andere DJ meer zou zijn dan ik kon ik gerust adem halen en na wat overleg pakte ik mijn prachtige Denon controller uit de auto

Wie weet zou hij nog van pas kunnen komen......
Hup XDJ-R1 eruit, XLR kabels in mijn controller, stroom erin, USB met playlist en gaan met die banaan. Dat scheelde al een bak aan stress zeg! Daarna heb ik wat nummers gedraaid maar zag ik ook al vrij snel dat mijn opbouw in de lijst nog niet echt het juiste moment was. Kortom ook al die voorbereiding ging half in het water en daarna ben ik op de automatische piloot door al mijn genres gegaan en gewoon met de flow door het feest heen gegaan. Wat achteraf top was en veel beter werkte dan ik had kunnen doen met de playlist.
Maar al met al kan ik na veel feesten alleen maar trots zijn waar ik nu amper na een jaar sta:
- Omgaan met technische problemen / uitdagingen zoals een controller uit het jaar kruik
- Communicatie met een klant / opdrachtgever. Welke muziek en genres wel en absoluut niet, openingsnummer, andere wensen, etc. etc.
- Verzoekjes en deze behandelen! Ik had niet alles maar 50% wel al in mijn bibliotheek! En mocht ik dit vaker doen sluit ik een abonnementje af bij Apple Music om met die manier gewoon toegang te hebben tot alle nummers mocht ik iets toch niet hebben
- Voorbereiding op een feest met bijv. een playlist en dan tegelijk snel kunnen schakelen door naar de gasten te kijken, energie te voelen, kijken welke muziek nu echt nodig is en welke richting je op gaat.
- Er zou nog mogelijk iemand anders draaien, uit eindelijk toch niet. Maar geen probleem, flexibel opstellen en dan draaien we nog wat langer door

- Uitdagende transities! Het liefst speel ik lekker house en dance door elkaar en zit je altijd wel redelijk met je BPM en intro / outro beats. Maar goed als de sfeer vraagt om meer Nederlandse muziek dan zal je gewoon moeten leveren en je kloopt het maar aan elkaar, success ermee.
- Vooral (en ik wil het nog eens benadrukken) "read the room". Hoe kan ik mensen zo rond de 40 laten dansen? Hoe kan ik die mannen daar aan een tafel met een biertje lekker mee laten zingen? Lopen er wat mensen weg van de dansvloer en begint het wat rustiger te worden? Prima die zijn even buiten roken dan ga ik nu nog even niet "rampeneren" draaien, dat is veel leuker wanneer er even wat meer mensen voor mij staan i.p.v. een bijna lege dansvloer
Het is gewoon wat uitdagender wanneer je zo veel leeftijdsverschillen en interesses bij elkaar heb! - Veel, veel rustiger en comfortabeler met mixen, nummer selectie, gewoon in mijn hoofd zodat ik veel meer kan focussen met wat er om mij heen gebeurd in plaats van "paniek ik moet over 30 seconden mixen". Het verschil met de eerste keer optreden en nu is echt dag - nacht.
Al met al was het de leukste avond draaien tot nu toe voor mij persoonlijk. Ik heb ook zo ontzettend veel leuke complimenten gekregen en de bruid had zich geen betere DJ kunnen voorstellen. Begrijp me niet verkeerd, er zijn miljoenen betere DJ's dan ik maar het compliment neem ik toch graag met beide handen aan
Dank allen voor de tips tot nu toe en ik hoop dat ik jullie weer een beetje aan het lachen heb kunnen maken na dit verhaal. Misschien herinnert het jou aan feesten die je eerst zelf ook spannend vond maar waar je uit eindelijk heel leuk op terug kijkt

Chiao en wie weet snel naar de volgende update, ik ben alweer gevraagd bij een maatje voor een verjaardag