Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Opnemen met de roll functie van de mixer en naar een ander kanaal verplaatsen? Of zit dit niet op de ddj 1000? Of is hij niet lang genoeg?audiojunk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:36:
[...]
Ik hou voorlopig nog mijn DDJ 1000 en de DDJ XP2, samen een perfecte combinatie en nieuwe functies zijn makkelijk te mappen op de XP2. Voordeel van Rekordbox en de XP2 zijn 16 cuepoints, al zal ik het liefst er nog meer hebben. Enigste wat ik eigenlijk mis is een soort sequencer voor de cuepoints die je dan in een loop kan afdraaien.
Ik denk dat je je xp2 wel om kan bouwen tot een sampler, maar als je echt een sequencer zou willen kan je evt ook een Daw(of andere sequencer software) ernaast draaien en die je xp2 met midi laten aansturen.audiojunk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:36:
[...]
Ik hou voorlopig nog mijn DDJ 1000 en de DDJ XP2, samen een perfecte combinatie en nieuwe functies zijn makkelijk te mappen op de XP2. Voordeel van Rekordbox en de XP2 zijn 16 cuepoints, al zal ik het liefst er nog meer hebben. Enigste wat ik eigenlijk mis is een soort sequencer voor de cuepoints die je dan in een loop kan afdraaien.
Zal zo eens kijken of in rekordbox je ook samples kan loopen op de maat. Volgens mij kan dat gewoon.
Mocht je meer info willen zoek ik 't graag even voor je uit.
“There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.”
Kan inderdaad prima in Ableton live met Simpler en ik heb dan oneindig veel cuepoints, het is alleen wat meer werk.Vinnie2k schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat je je xp2 wel om kan bouwen tot een sampler, maar als je echt een sequencer zou willen kan je evt ook een Daw(of andere sequencer software) ernaast draaien en die je xp2 met midi laten aansturen.
Zal zo eens kijken of in rekordbox je ook samples kan loopen op de maat. Volgens mij kan dat gewoon.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Een sample is een MP3 / WAV als een ander dus ja dat moet kunnen...Vinnie2k schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat je je xp2 wel om kan bouwen tot een sampler, maar als je echt een sequencer zou willen kan je evt ook een Daw(of andere sequencer software) ernaast draaien en die je xp2 met midi laten aansturen.
You don't need eyes to see, you need vision
Is dat hoe Fred hier werkt? Ik snapte er geen #$@# van hoe hij met een enkele speler werkt.Ferrox1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Opnemen met de roll functie van de mixer en naar een ander kanaal verplaatsen? Of zit dit niet op de ddj 1000? Of is hij niet lang genoeg?
De eerste overgang is met een lange echo die hij steeds harder zet terwijl hij de track wisselt. De 2e is idd wat ik aangaf. Hij zet de 2e schuif open maakt een looproll op het spelende kanaal verplaatst deze naar het andere kanaal. Hij pakt snel het volgende nummer en begint snel weer te mixen.jadjong schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:19:
[...]
Is dat hoe Fred hier werkt? Ik snapte er geen #$@# van hoe hij met een enkele speler werkt.
[YouTube: Fred again.. - Rooftop Live (Arun’s Roof, London)]
Echter vind ik het idee om in het Pioneer ecosysteem te zitten wel fijn, zeker met USB's mee nemen naar industrie standaard setups. Voor mijn SC Live 4 had ik de Pioneer DDJ-1000 en het idee dat je een bibliotheek maakt welke inzetbaar is in de meeste clubs is wel erg fijn.
Eigenlijk is dat de voornaamste functionaliteit die ik zou missen met zo'n AZ controller. Verder checkt hij alle boxes: 4 channels, een echte all-in-1 unit zonder laptop benodigd, lekker groot scherm, Pioneer / AlphaTheta. Geen stems maar volgens mij is er geen een controller welke dit echt goed doet, zoals eerder gezegd nog te weinig power onder de motorkap.
Of moet ik mij over de angst van een laptop gebruiken zetten en met Serato een controller gebruiken en daarmee Soundswitch integreren?
[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 14-10-2024 11:03 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Nope, pioneer/AT en DMX kan alleen via rekordbox. je hebt dan een FLX10 of (inmiddels niet meer te koop) USB-DMX module nodig.Yariva schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Weten jullie of AlphaTheta / Pioneer ook DMX kan aansturen middels een standalone unit? Ik maak nu gebruik van de SC live 4 in standalone mode met Soundswitch module. Dit weekend ga ik daar met een optreden mee spelen maar wat ik tot nu toe heb gezien is het wel echt een top product voor DMX aansturen.
Echter vind ik het idee om in het Pioneer ecosysteem te zitten wel fijn, zeker met USB's mee nemen naar industrie standaard setups. Voor mijn SC Live 4 had ik de Pioneer DDJ-1000 en het idee dat je een bibliotheek maakt welke inzetbaar is in de meeste clubs is wel erg fijn.
Eigenlijk is dat de voornaamste functionaliteit die ik zou missen met zo'n AZ controller. Verder checkt hij alle boxes: 4 channels, een echte all-in-1 unit zonder laptop benodigd, lekker groot scherm, Pioneer / AlphaTheta. Geen stems maar volgens mij is er geen een controller welke dit echt goed doet, zoals eerder gezegd nog te weinig power onder de motorkap.
Of moet ik mij over de angst van een laptop gebruiken zetten en met Serato een controller gebruiken en daarmee Soundswitch integreren?Ergens vind ik het idee van een setup zonder laptop (en dus een component minder om te falen) wel erg fijn. Tegelijk open je dan wel de deur voor stems
Ik draai met een XDJ-XZ, Serato en Soundswitch met Control One op de macbook.Yariva schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Weten jullie of AlphaTheta / Pioneer ook DMX kan aansturen middels een standalone unit? Ik maak nu gebruik van de SC live 4 in standalone mode met Soundswitch module. Dit weekend ga ik daar met een optreden mee spelen maar wat ik tot nu toe heb gezien is het wel echt een top product voor DMX aansturen.
Of moet ik mij over de angst van een laptop gebruiken zetten en met Serato een controller gebruiken en daarmee Soundswitch integreren?Ergens vind ik het idee van een setup zonder laptop (en dus een component minder om te falen) wel erg fijn. Tegelijk open je dan wel de deur voor stems
Wat kan zonder Serato zijn de volgende setups:
- rekordbox -> ableton link -> soundswitch op de laptop (ik weet alleen niet hoe goed die implementatie is in rekordbox, bij serato werkt dit voor geen meter als je open-format draait met grote bpm jumps)
- controller audio out -> microfoon in laptop/tablet (let op dat je de juiste kabel pakt of een usb-input) -> soundswitch -> live analyse (dit zit er sinds de laatste versie in en werkt best goed)
Je mist alleen de phrazes, maar met shift+play op de control one start je dan een nieuwe phraze
Bij beide kun je kiezen voor alleen de USB dongel of de control one. Kwa aansturing van soundswitch heb je niet zo'n stevige pc nodig. Mogelijk nog wel een abonnement afsluiten, ik weet niet of prime dit bijvoorbeeld standaard unlockt (ik zit niet in het denon ecosysteem)
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Offtopic, maar een Wolfmix W1 al eens overwogen? Echt een top apparaat om lichten mee aan te sturen.Yariva schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:39:
Fijn om te horen dat er een boel mogelijk is. Maar ik kan het gevoel niet onderdrukken dat het wel erg veel extra stappen en hoepels zijn om door te gaan om vergelijkbare functionaliteit mogelijk te maken.
Nooit van gehoord en nooit overwogenG-series22 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:32:
[...]
Offtopic, maar een Wolfmix W1 al eens overwogen? Echt een top apparaat om lichten mee aan te sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 16-10-2024 09:51 ]
Tja, dat is 1 van de redenen waarom ik het Pioneer ecosysteem niet zo kan waarderen. Voorheen had Pioneer nog midi out.. met een mididongle naar een laptop met sunlite en gaan met die banaan. Die zit er ook niet meer op.Yariva schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:39:
Fijn om te horen dat er een boel mogelijk is. Maar ik kan het gevoel niet onderdrukken dat het wel erg veel extra stappen en hoepels zijn om door te gaan om vergelijkbare functionaliteit mogelijk te maken.
Pioneer heeft zijn eigen licht controller (nu gearchiveerd?) . Vreselijk veel geknipper en weinig controle. Waarschijnlijk ook de reden dat ze het dichtgetimmerd hebben om hun eigen oplossing te pushen. Ik zou dan toch serato overwegen.
Deze zoektocht heeft mij ook veel tijd gekost en iedere keer kwam Pioneer op dit gebied als slechtste optie er uit.
De wolfmix is ook een mooi apparaat, alleen integreert die ook via abletonlink wat dezelfde beperkingen oplegt als soundswitch. Of je moet gewoon gaan tappen om de bpm gelijk te krijgen.
Dat is mooi! Er draaien ook geregeld anderen op mijn setup. Dus dan kan er een losse lichtsturing aan. Dank voor deze tip!TimeWaster schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:08:
Zelf gebruik ik Beat Link Trigger (Github), die in een Pro DJ Link verbinding mee doet en daar de gegevens uit kan halen om naar een Ableton Link of MIDI signaal om te zetten. Deze laat ik een signaal naar QLC+ sturen, waarmee ik mijn DMX fixtures aanstuur op BPM of Phrase. Werkt prima!
Ben het met je eens, ik zou rekordbox/pioneer ook niet als lichtcontroller willen gebruiken. Iets met 'schoenmaker blijf bij je leest'.Ferrox1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Tja, dat is 1 van de redenen waarom ik het Pioneer ecosysteem niet zo kan waarderen. Voorheen had Pioneer nog midi out.. met een mididongle naar een laptop met sunlite en gaan met die banaan. Die zit er ook niet meer op.
Pioneer heeft zijn eigen licht controller (nu gearchiveerd?) . Vreselijk veel geknipper en weinig controle. Waarschijnlijk ook de reden dat ze het dichtgetimmerd hebben om hun eigen oplossing te pushen. Ik zou dan toch serato overwegen.
Deze zoektocht heeft mij ook veel tijd gekost en iedere keer kwam Pioneer op dit gebied als slechtste optie er uit.
De wolfmix is ook een mooi apparaat, alleen integreert die ook via abletonlink wat dezelfde beperkingen oplegt als soundswitch. Of je moet gewoon gaan tappen om de bpm gelijk te krijgen.
Ze focussen zich voornamelijk op de high-end pakketten/consoles.
Met Pro DJ Link bridge kan je een koppeling maken tussen de pioneer apparatuur en de luxere visuals en lighting pakketten (zoals resolume, avolites etc). Dan heb je nog steeds iemand achter de knoppen nodig, wat bij grotere events natuurlijk altijd het geval is.
Ook met stagehand bieden ze iets vergelijkbaars aan, dan kan je op een ipad de waveforms op de CDJ's zien; zodat je als lightjockey of visualman kan zien wat er aan zit te komen en daar je effects op aanpassen.
Wij gebruiken onyx als lichtpakket (met een NX-touch zodat we fysieke knoppen hebben), die heeft wel een audio-in met beatdetectie, maar dat werkt niet vlekkeloos, dus we tappen zelf de BPM wel in.
Ik heb komend weekend mijn eerste DJ gig, maar ben al jaren niet meer zelf uit gegaan en merk gewoon dat ik altijd rond 10~11 wel in slaap begin te sukkelen. Ben beetje bang ervoor dat ik mijn gig ga verkloten doordat ik te moe ben tegen die tijd.
Ik heb veel dj's set s'avond gedraaid. Hah! Soms wel langer dan 20 uur!PWSteal schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:07:
Misschien een wat rare vraag; maar hoe blijven jullie tot laat in de nacht wakker en mentaal scherp? Zonder het gebruik van poeders bedoel ik dan...
Ik heb komend weekend mijn eerste DJ gig, maar ben al jaren niet meer zelf uit gegaan en merk gewoon dat ik altijd rond 10~11 wel in slaap begin te sukkelen. Ben beetje bang ervoor dat ik mijn gig ga verkloten doordat ik te moe ben tegen die tijd.
Wat belangrijk is dat je lichaam goed rust geeft er voor, dus geen patje met mayo en berenhap er bij. Eet gezond en niet te zwaar. Vaak kan je vaak nog wel een espresso of een redbull krijgen (vraag daar ook echt om voordat je begint).
Focus je op de muziek en het publiek, en probeer dag dromen of nadenken over andere dingen een beetje los te laten. Zoek de energie die geeft en krijgt van je set en het publiek (dat houd mij altijd goed wakker!).
Ja, we hebben het allemaal wel eens. Je perfecte set die niemand kan waarderen op je gig. Paar keer meegemaakt, en ja tuurlijk het geeft een deuk in je dj zelfvertrouwen. Advies, ga meteen gewoon door met draaien en probeer er gewoon niet te veel aan te denken.Yariva schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:00:
Algemene vraag na een ervaring van dit weekend. Hoe om te gaan met andere verwachtingen bij de gelegenheid of teleurstellingen?
Dit komt na een feestje waar ik dit weekend heb gedraaid. Lang verhaal kort: uit eindelijk was ik voor niemand aan het draaien, iedereen ging ergens anders zitten op het feestje. Er waren meerdere thema's op een groot tuinfeest en andere thema's in hoeken leken meer aan te spreken dan daadwerkelijk dansen (bijv. een hoek voor gokken / spelletjes, andere hoek met karaoke etc).
Het zelfde heb ik bij een goede maat een maand geleden gezien waar ik zelf te gast was. Groot feest, professionele DJ ingehuurd met echt een leuke set welke ook goede bangers af speelde. Maar eindstand van de avond was iedereen gewoon lekker aan het chillen met een drankje op het buiten terras en was er een lange periode echt niemand binnen aan het dansen (ja 5 van de 60 mensen afijn).
Punt is dat ik niet vind dat je de schuld altijd maar bij andere kan leggen. Dus heb ik gereflecteerd op wat ik beter had kunnen doen.Tegelijk kreeg ik achteraf wel een lief appje van de organisatie dat mijn muzieksmaak top was en dat ze het jammer vonden dat er niet meer gedanst werd.
- Ik had meer Rock muziek kunnen voorbereiden (of daar vanuit nee kunnen verkopen gezien mijn kennis en library van Rock niet heel goed is). Daar hield het publiek achteraf meer van en dat had mogelijk iets kunnen doen. Tegen argument: ik heb een uur demo gestuurd naar de organisatie van het feest en die gaven aan dat zij het top vonden, dit was voornamelijk dance en house.
- Ik had beter moeten vragen bij de organisatie of een DJ nou echt nodig was en in welke setting. Ik heb dit naar het feest toe wel meerdere keren gevraagd en wat de bedoeling nou echt was. Reactie was eerst intro / inloop muziek en later pas leuke dans nummers. Precies wat ik heb geprobeerd te doen: eerst rustig beginnen met wat deep house / tropical house met een sunset en na 2 uurtjes draaien de klassiekers erin gooien met wat dans tunes eronder. Heck ik heb zelfs veel nummers aangeschaft in het thema van de avond om zo de organisatie tegemoet te komen.
Misschien kunnen jullie aangeven of dit gewoon een harde realiteit is of dat ik nog beter ergens mijn best had kunnen doen / een truc uit de kast had kunnen halen. Thanks alvast na mijn bijzonder slechte ervaring afgelopen weekend
Ps: het was niet allemaal slecht. Complete nieuwe setup kunnen opbouwen en testen met alle kabels, boxen, schermen. You name it. Zeer content mee!
DJ'n, producen en muziek is niet zoals werk dat je alles kan verbeteren en beter kan plannen. Sommige dingen gaan gewoon op gevoel en dat heb je niet altijd in de hand.
Mijn ervaring is dat vaak organisaties niet goed weten wat een DJ is, en dat je letterlijk elke muziek genre kan (en wil) draaien. En dat je een soort menselijke spotify bent voor het publiek.
Goed, als we kijken naar jou selectie dan is dat house & dance geweest. Dat is vaak iets voor een beetje liefhebbers of de stedelijke bewoners. Voor een het samen komen van mensen die gewoon met elkaar willen praten en chillen is inderdaad een DJ een overkill. Helemaal als er spelletjes en dat soort dergelijke dingen zijn. Het goed uitvragen wat de setting is, wat voor publiek kan je echt goed voorbereiden of de gig overslaan.
Belangrijkste is dat je een ervaring hebt opgedaan en dat je hiervan veel dingen leert!
Wat voor mij altijd helpt is alvast de dagen ervoor later naar bed gaan en later opstaan, maar dan moet je rooster dat wel toelaten.PWSteal schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:07:
Misschien een wat rare vraag; maar hoe blijven jullie tot laat in de nacht wakker en mentaal scherp? Zonder het gebruik van poeders bedoel ik dan...
Inderdaag redbul of koffie, rondje wandelen in de kou en de 1 of 2 uur voor je moet tussen 't publiek lopen zijn nog wel dingen die je kan doen.
Verder zie ik het altijd als bijzonder werk, dus gewoon op 150% aan, maar kan dat niet uitleggen, heb wel aardig adhd wat wel meehelpt.
“There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.”
Praktische vraag; heb je wel enige feeling met de club/venue/publiek waar je gaat draaien dan? Wat het klinkt alsof je er nooit komtPWSteal schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:07:
O ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht, vooraf keertje naar vergelijkbaar feest van dezelfde organisatie gaan is ook wel een tip van toos!418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:32:
[...]
Praktische vraag; heb je wel enige feeling met de club/venue/publiek waar je gaat draaien dan? Wat het klinkt alsof je er nooit komt
Zeker als je 't publiek niet kent is dit wel een grote stap ineens.
Maar ik moet ook wel zeggen dat ik vaak zat binnen ben gekomen bij feestjes en 't wel lukt. Nu is dat wel binnen een gedefinieerd genre (hardcore) waardoor dat misschien iets makkelijker is omdat ik al 20 jaar naar vergelijkbare feestjes ga.
Straks denk je dat je voor speciaalbierdrinkende dertigers staat, blijken het 20 jarigen die van voor niet meer weten dat ze van achter nog leven...Vinnie2k schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:54:
[...]
O ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht, vooraf keertje naar vergelijkbaar feest van dezelfde organisatie gaan is ook wel een tip van toos!
Zeker als je 't publiek niet kent is dit wel een grote stap ineens.
Maar ik moet ook wel zeggen dat ik vaak zat binnen ben gekomen bij feestjes en 't wel lukt. Nu is dat wel binnen een gedefinieerd genre (hardcore) waardoor dat misschien iets makkelijker is omdat ik al 20 jaar naar vergelijkbare feestjes ga.
Oh man, zo vaak meegemaakt dit... ik heb jarenlang techno gedraaid, maar dan wel de early 2000 tribal-variant. Gewoon techno zoals techno bedoelt is (Opa vertelt...). Enfin, sta je te draaien, word je door hordes in leer gehulde kinderen aangestaard die overduidelijk niet begrijpen wat je daar staat te doen. Want ja, dat is niet de 'techno' die ze horen op TikTok.418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:18:
[...]
Straks denk je dat je voor speciaalbierdrinkende dertigers staat, blijken het 20 jarigen die van voor niet meer weten dat ze van achter nog leven...

Scranton! What? The electric city.
Kan je een een setje linken van die stijl?Megatron schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:51:
[...]
Oh man, zo vaak meegemaakt dit... ik heb jarenlang techno gedraaid, maar dan wel de early 2000 tribal-variant. Gewoon techno zoals techno bedoelt is (Opa vertelt...). Enfin, sta je te draaien, word je door hordes in leer gehulde kinderen aangestaard die overduidelijk niet begrijpen wat je daar staat te doen. Want ja, dat is niet de 'techno' die ze horen op TikTok.
Lijkt me persoonlijk sowieso lastig om te draaien op een plek waar je je net "thuis voelt" als in tijd/locatie. De sfeer veranderd toch wel naarmate de avond/nacht vordert.
[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 19-11-2024 16:02 ]
Ik ben ongeveer 15 jaar lang veel naar festivals en clubs geweest, alleen afgelopen paar jaar niet. Qua club; het is een avond voor lokale talenten waarbij ik uitgekozen ben op basis van dingen op Soundcloud. Toegegeven, ik ben nog nooit in de club zelf geweest, afgaande op de line-ups van eerdere evenementen is het techno-minded publiek.418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:32:
[...]
Praktische vraag; heb je wel enige feeling met de club/venue/publiek waar je gaat draaien dan? Wat het klinkt alsof je er nooit komt
Ik draai zelf acid/house/techno, na mij staat iemand anders die techno draait. Daarnaast draai ik nog regelmatig in de scene, maar voornamelijk op online radio stations.
[ Voor 9% gewijzigd door PWSteal op 19-11-2024 21:49 ]
Ah, het kwam over alsof je nooit uit ging of was geweest. Dan komt t vast wel goedPWSteal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:36:
[...]
Ik ben ongeveer 15 jaar lang veel naar festivals en clubs geweest, alleen afgelopen paar jaar niet. Qua club; het is een avond voor lokale talenten waarbij ik uitgekozen ben op basis van dingen op Soundcloud. Toegegeven, ik ben nog nooit in de club zelf geweest, afgaande op de line-ups van eerdere evenementen is het techno-minded publiek.
Ik draai zelf acid/house/techno, na mij staat iemand anders die techno draait. Daarnaast draai ik nog regelmatig in de scene, maar voornamelijk op online radio stations.
Je neemt me de woorden uit de mond! Gewoon lekker gaan, evt ritme ietsje aanpassen maar doe vooral je eigen ding als je de ervaring wel hebt.418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:27:
[...]
Ah, het kwam over alsof je nooit uit ging of was geweest. Dan komt t vast wel goed
Dat is niet helemaal zoals ik het bedoelde, maar ik zie dat ik het beter had kunnen omschrijven. Ik ben heel erg van de loop-based techno; grooves die eindeloos door gaan met minimale verschuivingen. Zeg maar de oude Basic Channel, oude Tresor en de vroegere edities van I Love Techno. Niet die gabber-achtige rommel vol drops die je nu veel op TikTok hoortYalopa schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:12:
@Megatron met techno zoals het ooit bedoeld is, bedoel je in de jaren 80?
Overigens ook een zeer groot fan van de techno uit de 80s!
Ik heb zelf geen setjes online staan, maar dit is een mooi voorbeeld418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:01:
[...]
Kan je een een setje linken van die stijl?
Lijkt me persoonlijk sowieso lastig om te draaien op een plek waar je je net "thuis voelt" als in tijd/locatie. De sfeer veranderd toch wel naarmate de avond/nacht vordert.
[ Voor 0% gewijzigd door Megatron op 20-11-2024 11:12 . Reden: toevoegingen ]
Scranton! What? The electric city.
Gister avond was de avond!PWSteal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:36:
[...]
Ik ben ongeveer 15 jaar lang veel naar festivals en clubs geweest, alleen afgelopen paar jaar niet. Qua club; het is een avond voor lokale talenten waarbij ik uitgekozen ben op basis van dingen op Soundcloud. Toegegeven, ik ben nog nooit in de club zelf geweest, afgaande op de line-ups van eerdere evenementen is het techno-minded publiek.
Ik moest van 02:00 tot 03:30 draaien, maar toen ik om 01:00 aankwam was het echt enorm rustig op de dansvloer, 5 mensen ofzo. Dus om 01:50 kreeg ik te horen dat ik en diegene na mij maar een uur konden zodat ze eerder gingen sluiten.
Diegene voor mij draaide al erg hoog tempo en flink chaotisch, 140 BPM+ al. Ik zou een house set gaan doen, dus kneep hem wel een beetje voor die overgang. Maar fuck it, 5 mensen, what could go wrong?!?
Dus ik drop mijn eerste plaat;
Nou, tien minuten later was het rookhok en de chillout bar leeg en stond iedereen voor mijn neus te dansen, blije gezichten! Aan het eind van mijn set stond de hele toko er nog. Was zo vet!
Ik ben nog helemaal in extase haha.Yalopa schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
Nice, kijk daar doe je het voor.
Er was uiteindelijk 40~50 man, maar die waren zichtbaar aan het genieten. Mixen ging ook echt mega lekker. Audio engineer gaf nog complimenten voor de goede tracks.
Nice, lekker, en fijn dat je je eigen ding gewoon heb kunnen doen.PWSteal schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:43:
[...]
Ik ben nog helemaal in extase haha.
Er was uiteindelijk 40~50 man, maar die waren zichtbaar aan het genieten. Mixen ging ook echt mega lekker. Audio engineer gaf nog complimenten voor de goede tracks.
Ik mag 7 december, prime time rond 1 uur, klein zaaltje met vooral hardere stijlen publiek. Geboekt voor Industrial, m'n lievelingsstijl. Maar tis natuurlijk wel de bedoeling dat 't niet heel diep wegzakt tussen de populairdere stijlen op de avond, dus gewoon lekker blokje hitjes knallen. Nu al zin in.
Daarnaast bezig met een radioshow met vrienden op de lokale omroep ZFM, ook met hardere stijlen. Afgelopen vrijdag voor 't eerst weer een Hardcore liveset op de Nederlandse radio kunnen en mogen draaien.
[ Voor 12% gewijzigd door Vinnie2k op 24-11-2024 16:12 ]
Dat is wat veel DJs dus niet kunnen. 'Read the room' en 'to pivot rather than stick to a set'.PWSteal schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:24:
[...]
Gister avond was de avond!
Ik moest van 02:00 tot 03:30 draaien, maar toen ik om 01:00 aankwam was het echt enorm rustig op de dansvloer, 5 mensen ofzo. Dus om 01:50 kreeg ik te horen dat ik en diegene na mij maar een uur konden zodat ze eerder gingen sluiten.
Diegene voor mij draaide al erg hoog tempo en flink chaotisch, 140 BPM+ al. Ik zou een house set gaan doen, dus kneep hem wel een beetje voor die overgang. Maar fuck it, 5 mensen, what could go wrong?!?
Dus ik drop mijn eerste plaat;
[YouTube: Ceephax Acid Crew - Housedream]
Nou, tien minuten later was het rookhok en de chillout bar leeg en stond iedereen voor mijn neus te dansen, blije gezichten! Aan het eind van mijn set stond de hele toko er nog. Was zo vet!
netjes!
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Sinds vandaag in het bezit van een Pioneer XDJ-XZ na een upgrade van de DDJ400. Eindelijk lekker standalone draaien zonder laptop of pc.
Waar ik alleen nog niet uit kom; wat ik zou willen (en dan de vraag of dit überhaupt kan); stel ik heb een track van 160 BPM (draaiend op master tempo, met ook MASTER naast de SYNC-knop ingeschakeld), en ik laad op het andere deck eentje van 155 BPM in.. is er een optie dat hij die van 155 BPM ook automatisch naar 160 trekt ZONDER de SYNC-knop te gebruiken?
Wat ik dus niet wil is dat hij ook daadwerkelijk gaat beatmatchen, dat doe ik zelf wel. ;-) Maar vraag me af of dit kan of dat ik te allen tijde zelf gewoon met de tempo-schuif moet spelen. Ik heb eerder op een XZ gedraaid maar meende dat dit hier wel automatisch ging (of ik heb het gedroomd).
Xbox Series X: Forza / Ori \\\/// PlayStation 5: Persona, Horizon, Gran Turismo
je vraagt of het mogelijk is om niet automatisch te synen met beatmatch en op beide spelers zelf te bepalen wat het BPM daar is? Als dat je vraag is... zet alle sync en temp stuff af en zet via je tempo schuiven het gewenste BBPM op beide players???
Again ik begrijp je vraag vast niet...
2 x achter elkaar op sync drukken dan krijg je dat ie wel de bpm gelijk trekt, maar niet sync inschakeld.Zyron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 01:50:
Hallo fijne mede-Tweakers,
Sinds vandaag in het bezit van een Pioneer XDJ-XZ na een upgrade van de DDJ400. Eindelijk lekker standalone draaien zonder laptop of pc.
Waar ik alleen nog niet uit kom; wat ik zou willen (en dan de vraag of dit überhaupt kan); stel ik heb een track van 160 BPM (draaiend op master tempo, met ook MASTER naast de SYNC-knop ingeschakeld), en ik laad op het andere deck eentje van 155 BPM in.. is er een optie dat hij die van 155 BPM ook automatisch naar 160 trekt ZONDER de SYNC-knop te gebruiken?
Wat ik dus niet wil is dat hij ook daadwerkelijk gaat beatmatchen, dat doe ik zelf wel. ;-) Maar vraag me af of dit kan of dat ik te allen tijde zelf gewoon met de tempo-schuif moet spelen. Ik heb eerder op een XZ gedraaid maar meende dat dit hier wel automatisch ging (of ik heb het gedroomd).
Als je sync instelt op bpm sync (niet beatsync) en quantize uit zet zou het moeten werken zoals je bedoelt.Zyron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:30:
Ja, zover was ik dus ook, maar vroeg me dus af of dat automatisch kon. Waarschijnlijk niet dus, dus dat wordt maar gewoon even 2x idd of wel met de schuif. Prima!
Beatsync gaat ook de fase gelijk proberen te trekken en met quantize aan gaat ie dan echt beat 1 op beat 1 proberen af te spelen (en kan ie de vrijheid pakken om je cue/play goed te zetten en dus je timing om zeep helpen) hiervoor moet je wel vooraf alle beatmarkers en fase goed hebben gezet, anders werkt 't meer tegen je dan voor je.jadjong schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:59:
Wat is het verschil tussen BPM-sync en beat-sync?
Bpm sync hoort alleen de bpm gelijk te trekken EN met quantize aan zal het dan ook wel de beat op de beat proberen te zetten (ook hiervoor moeten de beatmarkers perfect staan)
Als laatste heb je dan Bpm sync met quantize uit. Dit zou er voor moeten zorgen dat de bpm gelijk staat automatisch maar je cue's blijven gewoon op je eigen timing doorlopen (met de recente firmware op de Xz, of afhankelijk van de standalone functies (rx/rx2 hebben het niet))
Ik vind het een beetje suf om een topic uit 2009 zomaar omhoog te trappen als er geen animo voor is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik draai eigenlijk altijd met alleen BPM sync. Ik heb geen zin om te hoeven luisteren of ik er niet 0,05BPM naast lig en dus elke 10 seconden mijn nummer heen en weer moet nudgen omdat ie er anders heel subtiel maar irritant naast gaat liggen lopen. Met sync staat je tempo in ieder geval goed mits de BPM goed is uitgerekend, en de fase leg ik eigenlijk altijd gelijk met behulp van mijn oren en de waveform.Vinnie2k schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Als laatste heb je dan Bpm sync met quantize uit. Dit zou er voor moeten zorgen dat de bpm gelijk staat automatisch maar je cue's blijven gewoon op je eigen timing doorlopen (met de recente firmware op de Xz, of afhankelijk van de standalone functies (rx/rx2 hebben het niet))
En ook dat is niet heilig, vooral bij muziek die gespeeld wordt door echte drummers zoals funk en disco zit er zo veel drift in het tempo dat je met BPM sync nooit goed uitkomt. Bij elektronisch geproduceerde muziek gaat het eigenlijk altijd wel goed.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Tja, het is een beetje naar welk niveau je wil gaan.Stoney3K schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:14:
Nu weet ik dat er onder de DJ's en de Tweakers best een aantal AV- en lichttechnici zijn, maar zou het zin hebben om How 2 become an LJ.....? eens een rotschop te geven voor het discussiëren van lichttafels en nieuwe armaturen?
Ik vind het een beetje suf om een topic uit 2009 zomaar omhoog te trappen als er geen animo voor is.
DJ is redelijk afgebakend in verhouding tot een LJ. Want ik heb nu bijvoorbeeld ervaring met sunlite, wolfmix en soundswitch omdat dit voldoende is voor mijn drive-in shows. Anders ga je al snel naar grote tafels toe en daar heb ik geen kaas van gegeten...
Ga je naar wat groters wordt het al snel specialistisch voor mijn gevoel. Ook armaturen, je hebt MH's van 50 euro tot 50.000 euro...
Maar kan wel interessant zijn voor anderen natuurlijk
Owner of DBIT Consultancy
Nevermind; waneer je in OSX een driver installeert (wat haast nooit moet) moet je rebooten...
[ Voor 15% gewijzigd door Yalopa op 25-01-2025 15:51 ]
Dit is geen makkelijke vraag. Maar als je doorreken wat je normaal per uur vraagt, waar kom je dan op uit. Dan wil ik best zeggen of dat reëel is. Bedenk je wel wat je wilt, is dit je toekomst dan kan je wat korting geven als "leergeld". Als je dit kan ownen kan je meer vragen. Ik heb als technicus (opbouw, afbouw, stream/licht/geluid en support voor de hele tijd) of dj wel een substantieel ander tarief. Als 't beide tegelijk moet pak ik vaak een dagtarief en werk ik op die manier.DennusB schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:16:
Kleine tussendoor vraag : Ik ben gevraagd door een gym om 5 events te draaien, 3 specifieke sport events (9 uur tot uurtje of 12), 1 avond (21:00-02:00) en 1 extern event (middag). Ik neem zelf een DJ controller mee en audio is daar aanwezig (heb er eerder gedraaid). Ik doe het er al jaren bij als hobby maar heb nu afgesproken met een prijsvoorstel te komen voor deze 5 events. Ik doe het naast m'n fulltime werk, dus het is niet m'n hoofdinkomen. Wat zouden jullie rekenen voor zoiets?
Ik twijfel een beetje tussen in-ears, zodat ik naast demping ook gelijk een ‘koptelefoon’ op heb, of dat ik oordoppen onder m’n koptelefoon draag.
Beiden zou ik dan sowieso op maat laten maken, maar ben een beetje bang (vooral met inears) om het contact met de dansvloer kwijt te raken. Volgens mij dempen in-ears zo veel dat je in principe niet meer aanspreekbaar bent. Bij oordoppen met filters zou je nog wel mensen moeten kunnen verstaan.
Ik heb oordoppen (op maat en gecorrigeerde filters voor wat schade aan een oor (-30% links kwijt, dus rechts 3/6db meer demping)) en dat werkt prima met een goede over ear koptelefoon bij lange setjes. (technics DH1200)GeleFles schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:03:
Wie heeft er ervaring met draaien met oordoppen in? Ik wil graag wat gehoorbescherming dragen als ik de hele avond sta te draaien, m’n oren moeten natuurlijk nog wel even langer mee.
Ik twijfel een beetje tussen in-ears, zodat ik naast demping ook gelijk een ‘koptelefoon’ op heb, of dat ik oordoppen onder m’n koptelefoon draag.
Beiden zou ik dan sowieso op maat laten maken, maar ben een beetje bang (vooral met inears) om het contact met de dansvloer kwijt te raken. Volgens mij dempen in-ears zo veel dat je in principe niet meer aanspreekbaar bent. Bij oordoppen met filters zou je nog wel mensen moeten kunnen verstaan.
Voor streams heb ik een open koptelefoon (BD1990pro) zodat het allemaal niet zo hard hoeft.
In ears zet bijna iedereen veeeeeel te hard en de meeste in ears zijn niet eens geschikt voor hele lange sessies (gehoorgang word op den duur warm). Als je in ears op maat laat maken, of de moeite wil nemen dat je goed passende doppen hebt, zorg dan dat je dat laat doen/koopt van een bedrijf die gespecialiseerd is in optredende artiesten en niet een of andere random brillenzaak/audicien. Zorg dat je een merk haalt met reserveonderdelen. Wil je specifiek advies dan hoor ik t wel. Genoeg ervaring ermee hier iig
Ik draai nu ruim 6/7 jaar met Shure SE535 in-ear monitoren met foam tips (die heb ik op voorraad liggen en vervang die regelmatig)GeleFles schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:03:
Wie heeft er ervaring met draaien met oordoppen in? Ik wil graag wat gehoorbescherming dragen als ik de hele avond sta te draaien, m’n oren moeten natuurlijk nog wel even langer mee.
Ik wil niet meer terug naar een koptelefoon. Ik heb ooit ook geprobeerd om te draaien met koptelefoon met op maat gemaakte oordoppen, maar dat werkte niet. En dit kwam met name omdat de dempingcurve er voor kan zorgen dat je net de belangrijke details niet meer hoort. Bovendien komt de muziek van buiten er duidelijker doorheen.
Met in-ears geen enkel probleem, ik hoor de overgangen veel beter dan met een koptelefoon. Ook ben je niet meer afhankelijk van monitoren en omgeving. De combi die ik heb dempt voldoende en als ik niet aan het mixen ben gaan ze ook gewoon uit. Als iemand een verzoekje doet versta ik die prima (mits ze niet te veel gezopen hebben
Ook ik overweeg nog om echt op maat te laten maken. Maar daar heb ik juist de angst bij dat het dusdanig goed afsluit dat ik verzoekjes niet meer kan verstaan. Zeker als het volume dusdanig is dat er nog op redelijk normaal niveau gecommuniceerd gaat worden.
Er zijn oordoppen waar je een gedempte bypass in heb zitten voor omgevingsgeluid, die je eventueel af kunt sluiten met een "pinnetje" als dat nodig is. Ik kan alleen niet zo snel vinden waar die te koop zijn, maar let op, je gaat dan al gauw richting 1K voor een setje. Die ook nog eens na verloop tijd niet meer passen. Hoeveel een re-fit kost weet ik nog niet.
Toen ik voor in-ears ging heb ik wel van alles geprobeerd. Maar prijs tegen de waarde weggezet kwam ik toch uit bij shures en foam tips. Die bewegen mee en sluiten ook aardig goed af.
Schuimpjes werden bij mij ook warm, minder dan silicone tho. Het grootste nadeel met de schuimpjes is dat ze het geluid van buiten erger vervormen dan op maat met bypass.Ferrox1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Ik draai nu ruim 6/7 jaar met Shure SE535 in-ear monitoren met foam tips (die heb ik op voorraad liggen en vervang die regelmatig)
Ik wil niet meer terug naar een koptelefoon. Ik heb ooit ook geprobeerd om te draaien met koptelefoon met op maat gemaakte oordoppen, maar dat werkte niet. En dit kwam met name omdat de dempingcurve er voor kan zorgen dat je net de belangrijke details niet meer hoort. Bovendien komt de muziek van buiten er duidelijker doorheen.
Met in-ears geen enkel probleem, ik hoor de overgangen veel beter dan met een koptelefoon. Ook ben je niet meer afhankelijk van monitoren en omgeving. De combi die ik heb dempt voldoende en als ik niet aan het mixen ben gaan ze ook gewoon uit. Als iemand een verzoekje doet versta ik die prima (mits ze niet te veel gezopen hebben)
Ook ik overweeg nog om echt op maat te laten maken. Maar daar heb ik juist de angst bij dat het dusdanig goed afsluit dat ik verzoekjes niet meer kan verstaan. Zeker als het volume dusdanig is dat er nog op redelijk normaal niveau gecommuniceerd gaat worden.
Er zijn oordoppen waar je een gedempte bypass in heb zitten voor omgevingsgeluid, die je eventueel af kunt sluiten met een "pinnetje" als dat nodig is. Ik kan alleen niet zo snel vinden waar die te koop zijn, maar let op, je gaat dan al gauw richting 1K voor een setje. Die ook nog eens na verloop tijd niet meer passen. Hoeveel een re-fit kost weet ik nog niet.
Toen ik voor in-ears ging heb ik wel van alles geprobeerd. Maar prijs tegen de waarde weggezet kwam ik toch uit bij shures en foam tips. Die bewegen mee en sluiten ook aardig goed af.
Ik had vroeger de 3e gen shures met beltpack. Doppen op maat met filters voor 't geluid van buiten en een centraal geplaatste bypass voor de in ears. Heb er 6 jaar lang 3x per week mee gewerkt en gedraaid op kleine feestjes waar de audio altijd veeeel te hard stond en pas de laatste 2 maanden had ik ze eigenlijk moeten reshapen. K heb toen nieuwe doppen laten maken zonder bypass (want had geen optredens meer, alleen als bezoeker naar feesten) voor substantieel minder eurotjes. Vlgns mij waren die originele, incl de in ears en 2 sets filters (2 verschillende dempingen) 1400€ ex btw. De nieuwe zonder bypass en met 2 sets filters waren €200 ofzo. Maar gewoon off the shelf filters gepakt met db verschil wat het dichtst bij kwam met de meting.
Met die nieuwe kan ik prima m'n technics koptelefoon eroverheen gebruiken voor live, maar het is niet optimaal.
Als ik met m'n huidige optredens genoeg verdiennen zal komen er gewoon weer full-custom iem's met beltpack, want dat blijft voor mij toch het allerfijnst, dat ik er niet over na hoef te denken.
[ Voor 5% gewijzigd door Vinnie2k op 26-01-2025 14:19 ]
Welke in-ears met by-pass had je?Vinnie2k schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:16:
[...]
Schuimpjes werden bij mij ook warm, minder dan silicone tho. Het grootste nadeel met de schuimpjes is dat ze het geluid van buiten erger vervormen dan op maat met bypass.
Ik had vroeger de 3e gen shures met beltpack. Doppen op maat met filters voor 't geluid van buiten en een centraal geplaatste bypass voor de in ears. Heb er 6 jaar lang 3x per week mee gewerkt en gedraaid op kleine feestjes waar de audio altijd veeeel te hard stond en pas de laatste 2 maanden had ik ze eigenlijk moeten reshapen. K heb toen nieuwe doppen laten maken zonder bypass (want had geen optredens meer, alleen als bezoeker naar feesten) voor substantieel minder eurotjes. Vlgns mij waren die originele, incl de in ears en 2 sets filters (2 verschillende dempingen) 1400€ ex btw. De nieuwe zonder bypass en met 2 sets filters waren €200 ofzo. Maar gewoon off the shelf filters gepakt met db verschil wat het dichtst bij kwam met de meting.
Met die nieuwe kan ik prima m'n technics koptelefoon eroverheen gebruiken voor live, maar het is niet optimaal.
Als ik met m'n huidige optredens genoeg verdiennen zal komen er gewoon weer full-custom iem's met beltpack, want dat blijft voor mij toch het allerfijnst, dat ik er niet over na hoef te denken.
Ik ben best bereid er serieus geld tegenaan te slingeren, maar ik moet dan ook zeker weten dat het voor mij werkbaar is (en dus geen verkoop praatje).
Ik ben namelijk bang dat ik te veel last ga krijgen van die by-pass. Het volume in de booth varieert van 90dB naar boven de 110 dB. En daar zit mijn zorg ook, geen een bruiloft is hetzelfde (aantal mensen, type zaal, type muziek) waardoor het volume ook verschilt. Zeker als er een flinke echo in de zaal zit (ja, vaak de mooiste locaties maar verschrikkelijk kwa akoestiek), als dat er doorheen komt wordt het vervelend voor het mixen.
Is er een one size fits all oplossing hiervoor?
Mooiste zou zijn als ik de bypass kan "dichtschuiven" en niet pinnetjes er in moet doen tijdens het draaien...
Heb je tips voor bedrijven die goede in-ears/oordoppen op maat maken? Vooral voor de oordoppen vind ik een hoop winkels waar ik een beetje twijfel over heb. volgens mij staat alpine bijvoorbeeld wel goed aangeschreven qua doppen, maar die sturen je weer naar een hans anders voor het aanmeten.Vinnie2k schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:13:
[...]
In ears zet bijna iedereen veeeeeel te hard en de meeste in ears zijn niet eens geschikt voor hele lange sessies (gehoorgang word op den duur warm). Als je in ears op maat laat maken, of de moeite wil nemen dat je goed passende doppen hebt, zorg dan dat je dat laat doen/koopt van een bedrijf die gespecialiseerd is in optredende artiesten en niet een of andere random brillenzaak/audicien. Zorg dat je een merk haalt met reserveonderdelen. Wil je specifiek advies dan hoor ik t wel. Genoeg ervaring ermee hier iig
Wat bedoel je met uit? trek je er dan 1 uit je oor, of draai je het volume dicht?Ferrox1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Met in-ears geen enkel probleem, ik hoor de overgangen veel beter dan met een koptelefoon. Ook ben je niet meer afhankelijk van monitoren en omgeving. De combi die ik heb dempt voldoende en als ik niet aan het mixen ben gaan ze ook gewoon uit. Als iemand een verzoekje doet versta ik die prima (mits ze niet te veel gezopen hebben)
Ik denk dat ik sowieso wil beginnen met oordoppen op maat te laten maken, dan heb ik ook gelijk bescherming als ik ergens in de herrie sta als ik niet aan het draaien ben; wellicht dat ik dan later ook nog eens in-ears laat maken.
Sja, hier is geen enkele volledig ideaal product voor verkrijgbaar zonder "nadelen". Ik zal even vragen waar we ze toen hebben laten maken (is alweer 15 jaar geleden bijna) maar de professionele markt voor zangers enzo, die kant moet je op denken.Ferrox1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:18:
[...]
Welke in-ears met by-pass had je?
Ik ben best bereid er serieus geld tegenaan te slingeren, maar ik moet dan ook zeker weten dat het voor mij werkbaar is (en dus geen verkoop praatje).
Ik ben namelijk bang dat ik te veel last ga krijgen van die by-pass. Het volume in de booth varieert van 90dB naar boven de 110 dB. En daar zit mijn zorg ook, geen een bruiloft is hetzelfde (aantal mensen, type zaal, type muziek) waardoor het volume ook verschilt. Zeker als er een flinke echo in de zaal zit (ja, vaak de mooiste locaties maar verschrikkelijk kwa akoestiek), als dat er doorheen komt wordt het vervelend voor het mixen.
Is er een one size fits all oplossing hiervoor?
Mooiste zou zijn als ik de bypass kan "dichtschuiven" en niet pinnetjes er in moet doen tijdens het draaien...
Alpine (en dan laten spuiten in soesterberg/Soest geloof ik) is mijn go to oplossing voor normale doppen met filter. Heb hun niet gevraagd naar custom oplossingen, behalve dat hun filters in diverse dempingen verkrijgbaar zijn en je daar de filters ook (als je zelf weet wat je wilt) kan laten wisselen of andere db pakken. Geen idee meer wat de meerprijs was. Met de uren die ik ze gebruik vind ik dat ook minder relevant.
Ik geloof ook niet dat ze de kennis in huis hebben om custom doppen te maken op de manier die ik in m'n vorige post schreef.
Www.Rsaudio.nl is de site van degene die echt veel kan.
Ik begreep wel dat er vaker voor 2 sets (iem's en losse dempende) verkocht worden. Maar hun dj iem's dempen genoeg als je ze niet aan zet.
[ Voor 7% gewijzigd door Vinnie2k op 27-01-2025 11:24 ]
Ik zet inderdaad de in-ears uit en houd ze in als gehoorbeschermingGeleFles schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:36:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Wat bedoel je met uit? trek je er dan 1 uit je oor, of draai je het volume dicht?
Ik denk dat ik sowieso wil beginnen met oordoppen op maat te laten maken, dan heb ik ook gelijk bescherming als ik ergens in de herrie sta als ik niet aan het draaien ben; wellicht dat ik dan later ook nog eens in-ears laat maken.
Ik kijk nu terug, maar ik heb ze al vanaf 2015, wat langer dan 6 jaar.. ik wordt oudVinnie2k schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Sja, hier is geen enkele volledig ideaal product voor verkrijgbaar zonder "nadelen". Ik zal even vragen waar we ze toen hebben laten maken (is alweer 15 jaar geleden bijna) maar de professionele markt voor zangers enzo, die kant moet je op denken.
Alpine (en dan laten spuiten in soesterberg/Soest geloof ik) is mijn go to oplossing voor normale doppen met filter. Heb hun niet gevraagd naar custom oplossingen, behalve dat hun filters in diverse dempingen verkrijgbaar zijn en je daar de filters ook (als je zelf weet wat je wilt) kan laten wisselen of andere db pakken. Geen idee meer wat de meerprijs was. Met de uren die ik ze gebruik vind ik dat ook minder relevant.
Ik geloof ook niet dat ze de kennis in huis hebben om custom doppen te maken op de manier die ik in m'n vorige post schreef.
Www.Rsaudio.nl is de site van degene die echt veel kan.
Ik begreep wel dat er vaker voor 2 sets (iem's en losse dempende) verkocht worden. Maar hun dj iem's dempen genoeg als je ze niet aan zet.

RS-Audio ben ik toen niet naar toe gegaan.
Audique en ears4u ben ik geweest toen.
Ik weet nog dat ik wel heel erg onder de indruk was van audique, maar daar was de prijs ook naar (2k voor een setje)
Omdat ik nu meer ervaring heb moet ik wellicht weer eens opnieuw die zoektocht gaan doen. Voor nu werken de se535's prima en gaan dus al 10 jaar mee!
Eerlijk, die nieuwere algemene pasvorm IEM's zijn niet slecht maar ik herken wel dat ze minder goed beschermen dan IEM's op maat. 10 jaar voor een setje is ook wel echt lang, netjes! De meeste die ik ken halen 4 tot 6 jaar per koptelefoon.Ferrox1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Ik kijk nu terug, maar ik heb ze al vanaf 2015, wat langer dan 6 jaar.. ik wordt oud
RS-Audio ben ik toen niet naar toe gegaan.
Audique en ears4u ben ik geweest toen.
Ik weet nog dat ik wel heel erg onder de indruk was van audique, maar daar was de prijs ook naar (2k voor een setje)
Omdat ik nu meer ervaring heb moet ik wellicht weer eens opnieuw die zoektocht gaan doen. Voor nu werken de se535's prima en gaan dus al 10 jaar mee!
Iemand een tip?
Wat zijn je wensen? 1 knop? Bron? Meerdere sporen/kwaliteit? Xlr/jack?Yalopa schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:29:
Ik ben op zoek naar een goeie recorder, eentje die in staat is om +10h op te nemen zonder het daar moeilijk mee te hebben. Ik heb lang mijn iPad gebruikt hiervoor, maar ik merk dat er nu en dan toch glitches in de recordings zitten...
Iemand een tip?
Er zijn wel wat oplossingen maar hoor graag wat je lijstje is.
Aansluiten minimaal stereo cinch, een optionele digitale cinch is meegenomen, een balanced input is ook meegenomen, beiden geen must.
Kwaliteit minimaal “cd kwaliteit “ wav of aif
Uiteraard moet er een manier zijn om de opname op m’n mac te krijgen (usb/ssd)
[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 12-03-2025 13:56 ]
Zoom heeft inderdaad een aantal oplossingen, ook is er nog wel het een en ander qua gimmick oplossingen. Wat is ongeveer je budget?Yalopa schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:56:
1 stereo input is goed
Aansluiten minimaal stereo cinch, een optionele digitale cinch is meegenomen, een balanced input is ook meegenomen, beiden geen must.
Kwaliteit minimaal “cd kwaliteit “ wav of aif
Uiteraard moet er een manier zijn om de opname op m’n mac te krijgen (usb/ssd)
Zowel zoom als TASCAM zijn me bekend en kunnen binnen dat budget iets doen. Het gaat me meer over ervaringen hier...
Beide merken heb ik geen op of aanmerkingen aan. Er zijn bij hun geen inherent slechte producten. Voornamelijk goed op de connectivity letten als je wat uitzoekt. Ik gebruik zelf een rodecaster voor opname, maar dat is zwaar overkill.Yalopa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:17:
Pakweg 100 eur.
Zowel zoom als TASCAM zijn me bekend en kunnen binnen dat budget iets doen. Het gaat me meer over ervaringen hier...
Aanvulling: mijn ervaring met de Zoom H1-XLR Portable Recorder is wel goed. Heeft ideale aansluitingen. Wel even goed de handleiding lezen welke aansluiting je moet hebben voor unbalanced, maar meestal is dat een standaard monojack naar cinch kabel per kanaal. Er zijn ook unbalanced verlopen voor xlr, maar daar moet je goed op de pinout letten!
[ Voor 26% gewijzigd door Vinnie2k op 13-03-2025 09:33 ]
* JumpStart is oudgediende in deze topic-reeks, maar dan wel 20 jaar terug. (!!!)
Ik heb, nog steeds, een beperkte vinyl collectie in de kast. Een bescheiden 60 á 70 cm aan platen met nogal wat aan platen die nu als klassiekers gelden. Ik wil de oude hobby misschien weer eens oppakken, juist ook omdat onze dochter interesse getoond heeft in draaien.
Wat ik eigenlijk zou willen ruikt naar 2 echte ouderwetse analoge draaitafels en iets dat Rekordbox (of vergelijkbaars) spreekt.
Maar dan: Hoe nu verder? Wat is de beste aanpak? Waar tik je het beste 2 tweedehands direct-drive draaitafels op de kop? En ga je dan voor mengpaneel met Rekordbox geïntegreerd of een losse laptop erbij?
Ik ben te lang weggeweest uit het wereldje van platen draaien en moet heel wat nu opnieuw uitvinden...
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Op 2dehands sites komen geregeld sl1200s langs. Je zal vaststellen dat je ze vroeger nieuw minder betaalde dan nu 2de hands. Er zijn OEMs (net als vroeger) maar net als vroeger is er enorm veel kwaliteitsverschil, een deck met slechte torque is nog steeds kut om op te draaien.
Ik kan ergens afleiden dat je wil gebruikmaken van time code vinyl om te gaan draaien. Als dat zo is en het is enkel voor thuis dan kan je een timecode compatibele mixer halen. Je zal wel nog steeds een laptop nodig hebben. Anders is het een bakje dat je koppelt aan je mixer en laptop.
Als je bedoelt dat je volledig digitaal wil gaan, dan zou ik zelf het timecode gedoe laten voor watcher is en datzelfde geld in een digital native set stoppen. Hier kan je vanaf een paar 100 euro + laptop starten, of je koopt direct een standalone set. Pioneer is zowat de standaard, maar ook denon heeft een fanbase.
Je kan alles op 2de handssites vinden, er is veel aanbod voor redelijke prijzen . Als je 2de hands een controller koopt van Pioneer check dan als het toestel op de lijst staat die reckordbox unlocked, blij standalone maakt dat niet uit omdat je recordbox enkel gebruikt om je stick te vullen.
[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 28-03-2025 06:22 ]
Ik zou wel weer willen gaan hobby DJ'en.
Kies ik voor volledig digitaal? Dan laat ik mijn collectie vinyl in de kast liggen en komt er iets als een tweedehands Denon DJ SC Live 4.
Maar dan betrap ik mijzelf erop dat het "ambachtelijke handwerk", wat draaien met 12" in feite is, toch wel een heel belangrijk onderdeel is van mijn beleving van die voor mij 20+ jaar oude hobby.
* JumpStart heeft moeite met kiezen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Nadeel is wel dat het een stuk meer ruimte in beslag zal nemen.
In alle eerlijkheid vind ik time code toch nog steeds niet het echte originele vinyl draaien. Ik deed het 20 jaar terug met de allereerste final scratch
[ Voor 44% gewijzigd door Yalopa op 28-03-2025 08:39 ]
Je kan ook even kijken naar Phase
https://www.phasedj.com/
Kan volgens mij met alle spelers wel. Neem je superoems en een Xone:92 of DJM, dan kan je redelijk voordelig en risicoloos (je verkoopt dat spul zo door als het toch niet bevalt en het is ook 2e hands goed te krijgen).
Dank voor het meedenken. Ik ben er nog niet uit voorlopig.
Op zich valt het mee, ik weet nog dat ik in 1995 voor mijn Technics SL1200s 1500 gulden betaalde. Die waren echter wel 2de hands en het aanbod was veel groter. Voor dat bedrag heb je dan nu nieuwe Pioneer of een nieuwe Technics MK7 of GR en is er in die 30 jaar weinig tot geen inflatie op gekomen.JumpStart schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:07:
Oeh, €638 is ... behapbaar? Ok, ik ben er dan nog niet met "keer twee" maar ik was uitgegaan van erger.
Dank voor het meedenken. Ik ben er nog niet uit voorlopig.
Ik vind het erger bij de CDJs. In 2009 betaalde ik voor een flagship setup, CDJ2000 + DJM 800 zo'n €3500,- meen ik. Nu betaal je een nier en je laatstgeborene €7500-8000. Ik ben best bereid geld uit te geven aan mijn hobby, veel ook, maar dat bedrag kan ik mezelf en mijn gezin toch niet verantwoorden om van mijn spaarrekening af te trekken.
Ik kijk dan ook meer naar een 2de hands NXS2 set en ook dat komt nog steeds op zon €4500,-. Uiteraard is er de XDJ-AZ, maar die heeft geen send/return voor de DJS-1000 of XP2, iets waar ik in de toekomst wel mee zou willen werken.
[ Voor 34% gewijzigd door JeroenNietDoen op 01-04-2025 06:20 ]
Ja, erg jammer dit. Een fysieke winkel blijft toch wel heel prettig om gear uit te proberen voordat je een dure DJ uitgave doet. Zeker met producten waar gevoel, bouwkwaliteit en sound zo belangrijk zijn. Bax is één van de weinige plekken waar je echt kon testen.418O2 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:42:
nieuws: Bax Music vraagt faillissement aan
Heftig, heb er best wat besteld, hadden een goed aanbod
Ik heb die Pioneers al een tijdje en ze zijn echt top.JeroenNietDoen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:58:
De PLX1000 van Pioneer schijnt het overigens wel prima te doen van de super OEMs. Ja, het is geen SL12x0 MK2 maar voor dat prijsverschil...
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Afijn wat hebben we er wel van geleerd: het selecteren van de juiste muziek a.d.v. publiek gaat mij steeds beter af. Mijn natuurlijke desinteresse voor Hollandse kroegmuziek koester ik nog steeds graag diep in mij maar ik heb er toch ongeveer 1/2 a 2 uur van gedraaid op een avond van 4 uur omdat ik wist en zag dat deze muziek veel beter ging met dit gezelschap dan een house of disco plaatje.
Daarna heb ik in een klein huisfeestje met oud en nieuw gedraaid bij een klein huisfeestje. Dat was gewoon heel leuk, niet veel dansen maar ik had het naar mijn zin
Afijn over 1 1/2 maand mag ik bij een goede maat van mij op zijn bruiloft 1 a 2 uurtjes draaien. Dat doe ik in principe onbetaald, ik wil het als een soort van cadeau aan hem geven om zeker een leuke avond te geven aan iedereen. Plus dat ik niet de enige DJ zal zijn deze avond, ik word afgelost / moet iemand aflossen gedurende de avond. Dat leek me wel erg leuk zodat ik zlef een leuke creatieve spin kan geven aan de avond en een set kan voorbereiden en tegelijk zelf ook nog wat kan dansen en al.
Waarom deze post? Wel ik ben er dit weekend achter gekomen dat ik daar op een gehuurde set mag draaien, Pioneer XDJ-RX2 of 3. Maar ik draai zelf op een Denon SC Live 4. Ik heb vanochtend even naar de lokale toko (ToneControl) gebeld waar ik mijn controller heb gekocht met de vraag of ik eens langs mag komen om een uurtje op een XDJ-RX3 te draaien. Dan kan ik bekend worden met de layout, feeling, specifieke verschillen en voornamelijk testen of ik een USB kan maken die ook werkt voor Pioneer vanuit mijn Denon Engine DJ library. Kortom voorbereiding en geen zin in onverwachte dingen!
Maar het brengt bij mij wel de vraag op of ik toch niet eens zou moeten kijken naar Pioneer. Ik weet zelf ook nog niet hoe fanatiek ik deze hobby wil doorzetten. Het smaakt naar meer maar goed het betekend ook veel meer marteking en promotie, social media, vrije tijd opofferen, logistiek en juridisch iets in elkaar zetten en nog vast meer wat ik nu vergeet. Maar ik merk dat vrijwel alle toko's waar je zou kunnen draaien of zoalsbij dit feestje er maar 1 smaak aanwezig is en daar zal je het mee doen.
Dan zit ik toch met een schuin oog naar de XDJ-AZ. Tegelijk vind ik de integratie van Denon met SoundSwitch echt briljant. Nu kan ik met 1 controller (en geen laptop) alles opzetten en zlefs specifieke lichtshows voor 1 nummer programmeren en standaard shows die gewoon heel goed met de beatgrid mee gaan. Is hier een alternatief voor in het Pioneer kamp?
Pioneer heeft vroeger de RB-DMX1 gehad, waarmee ze iets soortgelijks wilden doen maar dan via een extern apparaat. Hiermee hebben ze ook Rekordbox Lighting geïntroduceerd, waarmee je je nummers kunt analyseren. Per fragment van een nummer wordt dan een lichtshow geprogrammeerd, afhankelijk van de lampen die je aansluit én de setting die je kiest (van low energy tot high energy) bewegen / knipperen de lampen mee. Nadeel was dat je altijd een laptop moest gebruiken.
Rekordbox lighting bestaat nog steeds, maar de RB-DMX1 is inmiddels de archived-status gezet op de website van Pioneer.
De AZ is een top apparaat. Maar als je de all-in-one kant op wilt inclusief licht, dan kun je wellicht beter kijken naar de DDJ FLX-10. Deze heeft een dedicated "lights" DMX output op het apparaat zelf. Hiermee kun je dus Rekordbox lighting gebruiken.
Voor hobbymatig gebruikt lijkt me dit prima, en het publiek is al gauw tevreden met lampen die meebewegen.
Als je publiek (of jij) iets kritischer is, dan kun je bijv. voor een DMX-tafel gaan zoals de Wolfmix. Hiermee kun je je lichtshows programmeren, en op de BPM van de muziek mee laten gaan. Ook kun je een aux-signaal naar zo'n tafel laten gaan, zodat hij zelf de BPM kan bepalen en de lampen kan laten meebewegen op de door jou geprogrammeerde shows.
Dat laatste is leuker, maar ook duurder en intensiever.
Als stap richting verlichting vond ik de RB-DMX1 wel fijn om in ieder geval even kennis te maken. Maar uiteindelijk bleek het te beperkt voor wat wij ermee wilden doen.
www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv
Wil je dat niet, dan is een wolfmix zoals cetme zegt een mooi alternatief.
Ik doe de feestjes altijd met een vriend, en hij doet de lichtafdeling. Hij heeft dan een een full-blown lichttafel met onyx als software en een fysiek paneel. Zeker overkill als je in je eentje feestjes gaat doen...
In ieder geval even goed dat je gaat testen met je USB op een RX3, het zal even anders zijn, maar in principe zou je er met 10-20 minuten je weg in gevonden moeten hebben.
Mocht je liever op je eigen tafel draaien, kan je natuurlijk ook altijd even met een tulp kabel je denon op een input van de Pioneer aansluiten. (moet je alleen wel de ruimte hebben)
De XDJ-AZ is eigenlijk onverslaanbaar gezien wat hij biedt en voor die prijs. Kwa features echt een geweldig apparaat. Echter, persoonlijk vind ik een display per player iets fijner. Daarnaast heeft een losse DJM send/return welke de optie geeft om de DJS-1000 toe te kunnen voegen. Dat is een sampler die mij echt supertof lijkt. Doordat de XDJ-AZ die send/return mist kan je de DJS-1000 niet volwaardig integreren. En daarnaast biedt een losse setup de mogelijkheid om delen te upgraden. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe DJM of CDJ dan kan je toevoegen zonder meteen het hele apparaat te moeten vervangen.
Maar goed, een nieuwe modulaire setup kost je €7800,- en dat is om in 1 keer uit te geven too much. Kijk ik naar een DJM A9 en dan een goedkoper alternatief op de CDJ3000, die is er eigenlijk niet. Vroeger had je de CDJ850, de CDJ900 en de CDJ2000. Nu heb je de CDJ3000 en de XDJ1000MK2 maar die laatste is hopeloos verouderd inmiddels en er lijkt ook geen MK3 te gaan komen.
Dan heb je uiteraard nog de 2de hands markt. De CDJ2000 en CDJ2000NXS zijn geen optie meer, nog ouder dan de XDJ1000MK2. Een CDJ2000 NXS2 gaat nog voor €1500-1750. Al met al 2de hands voor een NXS2 setup kom je op €4500-5000,-. Het grote ding is dat je niet weet hoe ermee om gegaan is en waar die vandaan komt. Marktplaats staat vol met CDJs welke ogen door particulieren verkocht te worden maar gewoon uit de verhuur of drive-in komen.
Eigenlijk heeft Pioneer de product stack zo gemaakt dat je of de pro clubgear koopt, of een all-in-one en dat in die all-in-one je concessies doet om de prijs te drukken. En die XDJ-AZ is zeker een topding, eigenlijk alles wat je nodig hebt, maar het biedt je geen ruimte om in de toekomst te werken naar wat anders, en dat vind ik jammer.
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-04-2025 06:11 ]
In de basis is alles prima. Waar het om gaat is leeftijd. De NXS1 dateert alweer van 2013. De NXS2 kwam in 2016 uit. Een NXS1 op de 2de hands markt zal over het algemeen tussen de 9 en 12 jaar oud zijn. En daar betaal je zo'n 800-1000 Euro voor.Yalopa schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:43:
Wat mist de 1st gen NXs volgens jou dan? Die zijn nu nl relatief goedkoop te krijgen op de 2de hands markt.
De XDJ1000MK2 is een lite versie van de NXS2, kwam uit in 2016. Nieuw heb je die voor €1250,-. Dat is dan eigenlijk al een betere deal dan een 2de hands NXS1. Nieuwer model, nieuwere tech en nieuw aangekocht voor amper grote meerprijs. En zelfs die XDJ1000MK2 is nu aardig gedateerd.
Daar komt bij, hoeveelste eigenaar ben je, en hebben ze een drive-in of verhuur verleden? Onderschat dat niet. Als er een josti een keer een glas cola overheen gegooid heeft. Gelukkig zijn er enkele goede specialistische revisie bedrijven voor deze gear, maar die prijs mag je er dan nog bij optellen.
Neej, ik denk als je 2de hands wilt kijken, kijk dan voor de NXS2 of de XDJ1000MK2, vooral gezien de leeftijd. Ik zie soms CDJ2000, dus de niet-Nexus, nog voor €600,-. Dan denk ik bij mezelf, das een apparaat dat fysiek gebruikt wordt van meer dan 12 jaar oud.
Ik heb daar ook al een tijdje naar zitten kijken, maar momenteel nog niet genoeg zekerheid qua klussen en ik wil ook nog een aantal andere dingen aanschaffen (waaronder een dure speakerset)
Momenteel red ik het ook nog prima met m'n opus, dat is eigenlijk ook gewoon een genot om op te draaien
Even gekeken, was benieuwd, maar volgens mij is dit enkel zakelijk. Bij FAQ staat ook dat ze eisen dat je een KVK hebt en dat je onderneming minimaal 1 jaar oud is.GeleFles schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:01:
Als de hoge aanschafprijs de drempel is, kan je ook naar kijken naar een (zakelijke) lease constructie. Bij AVLlease lease je bijvoorbeeld een A9 + 2x 3K set voor 180 per maand. Na 4 jaar is de set dan jouw eigendom.
Ik heb daar ook al een tijdje naar zitten kijken, maar momenteel nog niet genoeg zekerheid qua klussen en ik wil ook nog een aantal andere dingen aanschaffen (waaronder een dure speakerset)
Selectieve quote, maar hier staat een set SL1200MKII wat +30 jaar oud is (als het geen +35 jaar is...).. Toegegeven een veel simpeler apparaat en gebouwd als een tank, maar die pioneers zijn ook wel stevig gebouwd..JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:56:
[...]
In de basis is alles prima. Waar het om gaat is leeftijd.
Dan denk ik bij mezelf, das een apparaat dat fysiek gebruikt wordt van meer dan 12 jaar oud.
Maar ik snap je punt.
Ja, maar die SL1200MK2 heeft in al die jaren geen opvolgers gehad die echt wat toevoegden. Maar goed, ik snap wat je bedoelt met bouwkwaliteit.Yalopa schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:59:
[...]
Selectieve quote, maar hier staat een set SL1200MKII wat +30 jaar oud is (als het geen +35 jaar is...).. Toegegeven een veel simpeler apparaat en gebouwd als een tank, maar die pioneers zijn ook wel stevig gebouwd..
Maar ik snap je punt.
Ik had deze week contact met iemand uit de buurt, 2 CDJ2000NXS1 + DJM900NXS voor €2750,-. Is dat dan een goede deal? Als je de XDJ-AZ ernaast legt, is het dan nog steeds een goede deal? Das misschien een beetje meer het dilemma wat ik heb.