Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie2k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-04 01:12

Vinnie2k

Pompen met die subwoofer!

jadjong schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:33:
[...]

Gewoon CD waar audio uit komt, staat ergens op zolder stof te happen. Was ook niet van plan er iets mee te doen, vroeg mij alleen af welke zwarte magie Phase gebruikte. :P
Een pieptoon, net als de cd's en vinyls
Yalopa schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:03:
[...]

Je vergeet, het ziet er compleet belachelijk uit op aan TTs te staan prutsen, terwijl er geen plaat op ligt.

Dat de “dj” in kwestie meer bezig is met de camera, dan met de muziek helpt ook niet in dit filmpje.

* Yalopa was gen1 final scratch user, dus niet per se iets tegen timecode
Nja, geen arm, want je hebt wel de plaat erop liggen met een magneetsticker om phase op de plaats te houden tov het vinyl

[ Voor 45% gewijzigd door Vinnie2k op 24-04-2024 13:37 ]

“There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Fuujii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:15:
Het kriebelt om voor een publiek(je) te draaien, ondanks ik er geen carrière in ambieer. Gewoon een lokaal event(je) of locatie. Ik hoef er geen geld aan te verdienen. In mijn studententijd heb ik wel kleine huisfeestjes en bedrijfsborrels gedaan.

Iemand nog een gouden tip hoe aan low-key gigs te komen? Behalve via-via (ik heb daar niet echt een netwerk in) en simpelweg het contacten van locaties/organisatoren? Traditioneel uitgaan doe ik ook niet veel meer. De markt is wel aardig verzadigd natuurlijk.

Daarnaast: mijn Traktor S2 controller is daarnaast aan vervanging toe. Zal primair voor thuis zijn maar wellicht dus ook meenemen naar kleinere gigs in de toekomst. Ik heb de Traktor S3 op het oog. Ik lees wel wisselen verhalen over Native Instruments ivm een reorganisatie en achterstallige updates. Ik heb nog nooit op CDJ’s gedraaid en ik leun best sterk op de technologie (van Traktor): loopen, smart playlists, hot cues. Al kan ik prima zonder en simpelweg old school beat matchen. Vroeger deed ik het altijd zo.

Voor rond de 400 euro lijkt de S3 wel beste keuze voor mij. Of kan ik toch echt beter naar een andere controller kijken?
Ik ben zelf drive-in DJ: ik heb mijn eigen installatie (inclusief speakers, lampen, booth etc.). Geen idee of dat je ambieert maar is wellicht een mogelijkheid om op feestjes binnen te komen: totaal oplossing bieden voor feesten en partijen.

Om daar terecht te komen is het tegenwoordig denk ik het makkelijkst om via social media reclame te maken, maar onderschat ook zeker mond op mond reclame niet. Mensen weten tegenwoordig dat ik draai, maar ben al wel zo'n 10 jaar bezig. Als je voor een publiek wil gaan spelen zul je echt moeten gaan netwerken, zonder gaat bijna niet. Visitekaartjes helpen daar ook zeker bij.

Daarnaast leuk om te lezen dat iemand ook met Traktor draait, het is tegenwoordig alleen maar Pioneer. Wat ik persoonlijk vooral prettig vind aan Traktor is dat het super handzaam is en je complete bibliotheek nog "gewoon" zichtbaar te krijgen is met een laptopje. Ik heb wel eens ooit met Pioneers gedraaid, maar voelt toch wat inflexibel voor mijn doeleinden. Het komt ook vaak zat voor dat ik tijdens het draaien nog wat aanvraagjes krijg om die vervolgens te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:27

On_E

Housemusic

Iemand hier misschien interesse in ong. 244 platen? Progressive house, Deephouse, House, Tribal, Techno, Minimal, meeste tussen de 10-20 jaar oud.

Wil er in 1 koop vanaf en voordat ik ze op Marktplaats zet moest ik ineens aan dit topic denken. :)

Heb geen lijst met titels, maar er zit spul bij van Bedrock, Renaissance, Meat Katie, Carl Cox, Blu Peter, Lucien Foort e.a.

300 euro als startbod? Ze spelen allemaal keurig af. Zelf 4 jaar geleden gekocht van iemand anders, maar draai er echt nooit meer mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HTjK5yx/IMG-3326.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door On_E op 24-04-2024 14:20 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
Vinnie2k schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:35:
[...]

Een pieptoon, net als de cd's en vinyls
Die pieptoon snap ik, alleen de positiebepaling niet. Maar die blijk er ook niet te zijn, je hebt enkel rotatie zoals bij een CDJ. Needle drop kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:02
jadjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:06:
[...]

Die pieptoon snap ik, alleen de positiebepaling niet. Maar die blijk er ook niet te zijn, je hebt enkel rotatie zoals bij een CDJ. Needle drop kan niet.
Voordeel is dat dit minder/niet gevoelig is voor vibraties/resonantie in de klankkast, en slechte naalden/cartridges.

Ik zie zelf ook niet zo het nut verder, tenzij je een turntablist bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
MusicMaikel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:57:
[...]

Ik ben zelf drive-in DJ: ik heb mijn eigen installatie (inclusief speakers, lampen, booth etc.). Geen idee of dat je ambieert maar is wellicht een mogelijkheid om op feestjes binnen te komen: totaal oplossing bieden voor feesten en partijen.

Om daar terecht te komen is het tegenwoordig denk ik het makkelijkst om via social media reclame te maken, maar onderschat ook zeker mond op mond reclame niet. Mensen weten tegenwoordig dat ik draai, maar ben al wel zo'n 10 jaar bezig. Als je voor een publiek wil gaan spelen zul je echt moeten gaan netwerken, zonder gaat bijna niet. Visitekaartjes helpen daar ook zeker bij.

Daarnaast leuk om te lezen dat iemand ook met Traktor draait, het is tegenwoordig alleen maar Pioneer. Wat ik persoonlijk vooral prettig vind aan Traktor is dat het super handzaam is en je complete bibliotheek nog "gewoon" zichtbaar te krijgen is met een laptopje. Ik heb wel eens ooit met Pioneers gedraaid, maar voelt toch wat inflexibel voor mijn doeleinden. Het komt ook vaak zat voor dat ik tijdens het draaien nog wat aanvraagjes krijg om die vervolgens te downloaden.
Muah, niet per se. Ik wil alles behalve in open format draaien. Dat gaat te veel in tegen mijn uitgesproken smaak. Alsnog wel goede suggesties!

Traktor is inderdaad top! Mijn gehele collectie is digitaal (5000 tracks+) Het geeft daarom enorm veel vrijheid met 4 decks draaien en improviseren. Vinyl lijkt me hartstikke tof. Daar heb ik echter het geld niet voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:49
Gisteravond weer es een SoundCloud account geopend. 2 setjes geupload die destijds het best goed deden. Let op: wel freestyle/hardstyle setjes ;)

https://soundcloud.com/jeroennietdoen

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 27-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:27

On_E

Housemusic

Het was alweer bijna een jaar geleden... Dus een nieuwe mix opgenomen. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Yariva schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:01:
Na een a 2 posts in het verleden hier te hebben geplaatst is het dan zover:

Ik ben gevraagd door mijn oude lokale sportvereniging (waar ik vrijwel iedereen ken) om over 3 maandjes te komen draaien op een feestje. Het zal de eerste worden, super spannend maar tegelijk heel veel zin in na het al een paar jaar hobby-matig te doen :)

Gestart op een entry level Pioneer, daarna door gegaan naar de DDJ1000. Inmiddels beland op een standalone controller, Denon SC live 4. Erg blij mee en die kan ik dan mooi meenemen naar het feest toe zonder dat ik ook ergens een laptop moet verbinden etc.

Ik was dit weekend op een ander feestje waarbij wat maten naar me toe kwamen "joh als je deze muziek zou spelen zou het fantastisch zijn". Het kwam op een beetje house maar vooral top 40 / dance / pop neer. Wat ik erg fijn vindt, deze genres draai ik nu ook voornamelijk voor mijzelf bij het maken van mixes etc.

Maar goed ik heb nog even de tijd om wat overgangen te oefenen, muziek te downloaden om de bibliotheek uit te breiden (ik kan nu wel 1 a 1/5 uur vol spelen met verschillende genres maar dit is natuurlijk niet genoeg om een volle avond a 3 - 4 uur mee te draaien.) Luisteren naar het publiek, verzoekjes ontvangen, speakers aansluiten, kijken hoe iedereen reageert zal de grootste uitdaging in zitten. Tegelijk helpt het dan wel dat het een redelijk vertrouwde omgeving is, mocht i kop me bek gaan lachen we er allemaal even om en start ik de volgende plaat :)
Nou aankomende zaterdag is het zover en ik heb meteen een vraag aan de meer ervaren lezers onder ons :)

Ik heb 2 weken geleden mijn controller mee genomen naar het sportkantine om te kijken hoe het daar zit met hun geluids installatie. Met de gedachte "geen zin in onverwachte verassingen". Nou die waren er wel.

- Modernere speakers welke voor mij in gedachte waren zijn onvindbaar, bleken aan iemand van de leden te zijn verkocht
- Het alternatief zijn 2 stokoude speakers, kan hard geluid uit komen maar niet heel mooi geluid. De boxen zouden zijn aangesloten met de volgende manier: "2x Box -> RCA kabel naar kleine mixer output-> RCA kabel op inkomend kanaal -> mijn DJ controller". Geen XLR en daarmee dus unbalanced audio + geen briljante speakers. Ik moest bijvoorbeeld op de mixer van de vereniging de lows iets meer naar voren laten komen anders was er echt te weinig bas.
- 1x JBL box (ik gok model 310) welke ze nu gebruiken voor feestjes aansluiten met een RCA -> aux kabel. Daar komt zeker wat geluid uit maar ik denk dat het een beetje knullig zal staan, nog steeds unbalanced audio en maar een enkele speaker i.p.v. 2 speakers.

Voor mij persoonlijk is aankomend weekend nog steeds een vraag "vind ik dit nou echt heel leuk en wil ik verder investeren". Vandaar dat ik nog niet persoonlijk heb geïnvesteerd in een setje PA boxen met XLR kabels etc. De controller a 1400 euro was al duur genoeg :P

Komende vanuit jullie ervaring ben ik benieuwd hoe jullie het geluid zouden aan pakken of iets heel anders zouden improviseren. Persoonlijk zou ik toch gaan om aan te sluiten op de oudere speakers zodat je in ieder geval vanaf 2 kanten geluid heb en niet knullig bezig bent met een JBL box. Ik baal er wel van dat ik nu met unbalanced audio over een afstand van +10 meter te werk moet gaan maar ik hoop dat het nog een beetje leuk zal klinken.

Ik heb nog even een belletje gedaan naar de aardige werknemers van ToneControl waar ik mijn paneel heb gekocht met de vraag of zij niet iets te huur hadden voor een heel klein prijsje maar helaas het mocht niet baten :+

Wat zouden de meer ervaren onder ons doen? :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Balanced van je mixer naar de amp (of active speakers) is enkel boeiend als de kabel over lange afstand gaat. Zit je onder de 10m ga je dat niet merken, probeer dus je afstand korter te maken, als het iets meer is dan 10m zou ik er ook nog niet te sterk van wakker liggen. Een slechte speaker gaat meer impact hebben dan een unbalanced kabel.

Wat ik niet kan zien is als de "oude speakers" al door jou getest zijn. Hoe klonk dat, en zijn die speakers geschikt voor een feestje (lange tijd op hoog volume)

Wat ik je zou aanraden is om bij je volgende gigs daar redelijke afspraken over te maken voordat je toezegt.

Voor deze gig kan je die mensen beter overtuigen dat hun speakersysteem niet geschikt is om feestjes mee te doen en dat je niet verantwoordelijk bent als het spul opgeblazen is. Er zijn genoeg verhuurfirma's, voor 200 euro kan je een actieve set vinden die een kantine kan vullen...

Als ik je verhaal lees zullen ook wel geen monitors aanwezig zijn, check dat ook maar want draaien zonder monitor's is een uitdaging als je echt gaat "mixen", gewoon nummers in en out faden zal wel lukken...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:08
Yariva schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Ik heb nog even een belletje gedaan naar de aardige werknemers van ToneControl waar ik mijn paneel heb gekocht met de vraag of zij niet iets te huur hadden voor een heel klein prijsje maar helaas het mocht niet baten :+

Goeie sound is wel key hoor! Mensen voelen het meteen als er een goede set staat opgesteld. Dit geeft feestjes altijd meer waarde, het danst letterlijk lekkerder! Dus mocht het mogelijk zijn huur een goeie PA set. Je kan PA setjes huren voor 75 - 125 euro. Afhankelijk van het aantal personen kan je groter gaan. Wellicht is het mogelijk om met een aantal clubleden een bedrag te verzamelen?

Denk ook aan de juiste plaatsing van boxen. Deze moeten boven de oren van de mensen geplaatst worden zodat het geluid een goed bereik heeft en niemand gehoor schade geeft. Daarnaast is de positie van de boxen ten opzichte van de dansvloer erg belangrijk. Deze kerel legt het wel leuk uit en geeft wat tips met geschetste situaties (vanaf 5:28): YouTube: DJ Speaker Placement and Setup TIPS | IN DETAIL | DJ Tips Ep. 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKBoG6YnhSMSPDzVaR_v1cCsVI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARhN06MjGboItlKlinpGrYGy.png?f=fotoalbum_large

Zorg ook voor monitor boxen gericht naar jou zodat je goed hoort wat je aan het doen bent. Btw die zenuwen zijn normaal en heel erg herkenbaar als je er eenmaal in zit dan ga je als een malle al helemaal als je mensen ziet genieten. Leuk hoor zet hem op!

[ Voor 10% gewijzigd door Riptide op 03-06-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Riptide schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Goeie sound is wel key hoor! Mensen voelen het meteen als er een goede set staat opgesteld. Dit geeft feestjes altijd meer waarde, het danst letterlijk lekkerder! Dus mocht het mogelijk zijn huur een goeie PA set. Je kan PA setjes huren voor 75 - 125 euro. Afhankelijk van het aantal personen kan je groter gaan. Wellicht is het mogelijk om met een aantal clubleden een bedrag te verzamelen?

Denk ook aan de juiste plaatsing van boxen. Deze moeten boven de oren van de mensen geplaatst worden zodat het geluid een goed bereik heeft en niemand gehoor schade geeft. Daarnaast is de positie van de boxen ten opzichte van de dansvloer erg belangrijk. Deze kerel legt het wel leuk uit en geeft wat tips met geschetste situaties (vanaf 5:28): YouTube: DJ Speaker Placement and Setup TIPS | IN DETAIL | DJ Tips Ep. 4.

[Afbeelding]

Zorg ook voor monitor boxen gericht naar jou zodat je goed hoort wat je aan het doen bent. Btw die zenuwen zijn normaal en heel erg herkenbaar als je er eenmaal in zit dan ga je als een malle al helemaal als je mensen ziet genieten. Leuk hoor zet hem op!
Thanks voor je input, ik zal het filmpje later vanavond even bekijken. Ik zou zelf echt degelijkere boxen willen hebben maar dan zal dit ook echt vanaf de club moeten komen. Deze zaterdag draai ik voor het eerst en daarom vraag ik er ook niks voor. De MP3's, de controller en vooral al die uren aan oefenen zijn al duur genoeg.

Mocht ik een 2de keer gevraagd worden is het ook een ander verhaal en zal ik wel een bedrag vragen. Dan is het verhaal ook anders en kan je het geld gebruiken om te investeren in je setup (zoals een paar XLR kabels, 2x PA speakers en statieven.)

Voor monitor speakers... Nogmaals vanwege de kosten ga ik nu met mijn koptelefoon aan de slag + ingebouwde speakers van de Denon DC SC Live 4. Mocht het echt een leuke hobby worden / ik meer avonden draaien kan ik dit ook investeren in wat degelijkere speakers :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cetme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 13:00

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

Yariva schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Nou aankomende zaterdag is het zover en ik heb meteen een vraag aan de meer ervaren lezers onder ons :)

Eerst en vooral: heel veel succes en plezier alvast!

Zo'n eerste gig is wel spannend, wel goed dat je even langsgaat om de locatie te bekijken.

Wat betreft speakers: aangezien het de eerste keer is kun je aangeven dat de huidige speakers niet geweldig zijn maar dat je het best wilt proberen. Dan weet de organisatie in ieder geval wat ze kunnen verwachten. Hebben ze eerder al een feest gegeven met deze speakers? Ik zou inderdaad wel voor een PA set gaan en niet voor de JBL Partybox. Wel kun je de Partybox gebruiken als monitor speaker (jack - jack)

Mocht je iets willen huren wat in jullie budget past, bezoek gerust de link in mijn signature. De EV set met 2 top kasten bijvoorbeeld valt altijd erg goed in de smaak bij het publiek. Het hangt even af waar het feest is, evt is bezorging mogelijk. Stuur maar een DM als je eventueel iets wilt huren. (Directe link naar de set: https://www.gearbooker.co...oth-in-spijkenisse-14072-)

Qua draaien zou ik zeggen neem de set ook op. Afhankelijk van welke controller je hebt kan dat direct op USB (bijv RX3 en de XZ kunnen dat.) Je kunt dan terugluisteren en leren van hoe je het hebt gedaan.

Draai lekker naar het publiek toe. Je hoeft niet altijd perfect te mixen, zeker niet de eerste keer. Het gaat erom dat ze een leuke tijd hebben met muziek die past in het moment :)

[ Voor 4% gewijzigd door cetme op 04-06-2024 07:00 ]

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie2k

Vinnie2k

cetme schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 06:53:
[...]

...
Wel kun je de Partybox gebruiken als monitor speaker (jack - jack)

...
Nee, er zit een vertraging in als je 'm op die manier aansluit. Niet te gebruiken als monitor, beter dan alleen je koptelefoon gebruiken.

“There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cetme

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

Vinnie2k schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Nee, er zit een vertraging in als je 'm op die manier aansluit. Niet te gebruiken als monitor, beter dan alleen je koptelefoon gebruiken.
Wellicht heb je gelijk met de jack-jack verbinding.
Echter met de daisy-chain in/out verbinding (mini-jack verbinding) zou er geen lag moeten zijn. Deze verbinding is namelijk gemaakt om eigenlijk te verbinden met een andere speaker waarbij latency juist een probleem zou zijn.
Zie de thread hieronder.

https://www.reddit.com/r/...jing_with_a_jbl_partybox/

Hierbij het eerste antwoord uit de thread van Golitan11:
I might be a little late, but the PartyBox 310 specially has no latency. Like everyone else said, the Aux input has in fact a little bit of latency (about 100-200ms), which makes it bad for beatmatching. However, if you look closely at the back panel, they've introduced Daisy Chain In / Out connections in the 310 and it turns out that Daisy Chain In can be used just like an Aux input without any latency. By design, Daisy Chain was made to chain multiple speakers to a single source, so I expected it to introduce no delay whatsoever (otherwise it would have been a total failure as a feature). I bought the 310, and it just proved to be true. No delay at all. Now I don't understand why the normal Aux would still exist at this point, but let's just ignore it.

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie2k

Vinnie2k

cetme schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Wellicht heb je gelijk met de jack-jack verbinding.
Echter met de daisy-chain in/out verbinding (mini-jack verbinding) zou er geen lag moeten zijn. Deze verbinding is namelijk gemaakt om eigenlijk te verbinden met een andere speaker waarbij latency juist een probleem zou zijn.
Zie de thread hieronder.

https://www.reddit.com/r/...jing_with_a_jbl_partybox/

Hierbij het eerste antwoord uit de thread van Golitan11:

[...]
O das wel nice, ik had vorig jaar zo een, zal dat die gast waarvan ie is ook even melden. Tnx voor de correctie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Eerst en vooral: heel veel succes en plezier alvast!
Thanks, wordt erg gewaardeerd <3
Wat betreft speakers: aangezien het de eerste keer is kun je aangeven dat de huidige speakers niet geweldig zijn maar dat je het best wilt proberen. Dan weet de organisatie in ieder geval wat ze kunnen verwachten. Hebben ze eerder al een feest gegeven met deze speakers? Ik zou inderdaad wel voor een PA set gaan en niet voor de JBL Partybox. Wel kun je de Partybox gebruiken als monitor speaker (jack - jack)
Ik heb nu wat kabels gekocht en ben in principe op alle scenario's voorbereid. De speakers klonken prima en ik denk dat het wel goed komt. Maar ik heb je tip overgenomen en heb aanbevolen om (mits ik het niet verpruts) de volgende keer iets te huren of aan te schaffen.
Qua draaien zou ik zeggen neem de set ook op. Afhankelijk van welke controller je hebt kan dat direct op USB (bijv RX3 en de XZ kunnen dat.) Je kunt dan terugluisteren en leren van hoe je het hebt gedaan.
Ik moet in totaal 4 uurtjes draaien en maak gebruik van een FAT partitiegrootte met een maximum van 4GB filesizes. Ik merk vaak dat ik al boven de 1GB uit kom met een uurtje draaien dus ik weet nog niet of ik dit ga doen :9 Helaas heb ik in het verleden veel crashes ondervonden / USB sticks welke opeens niet meer reageerde met een exFat partitie. Dan heb ik liever stabiliteit dan bestanden groter dan 4GB.
Draai lekker naar het publiek toe. Je hoeft niet altijd perfect te mixen, zeker niet de eerste keer. Het gaat erom dat ze een leuke tijd hebben met muziek die past in het moment :)
Ik ga proberen om vooral zelf lol te maken, zeker :)

En m.b.t. je andere post, ik had inderdaad al wat onderzoek gedaan naar die JBL meuk en zag dat ik het beste die dazy-chain verbinding kon gebruiken i.v.m. latency. Desondanks thanks voor meedenken.

Edit: ik heb even rond gekeken en volgens mij zou een setje zoals deze al zat moeten zijn voor een kantine met ~60 man. https://www.bax-shop.nl/a...llrange-luidspreker-1200w

2x speaker, 2x statief en 2x XLR kabel en je bent er al.

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 06-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Yariva schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:42:
[...]

Thanks voor je input, ik zal het filmpje later vanavond even bekijken. Ik zou zelf echt degelijkere boxen willen hebben maar dan zal dit ook echt vanaf de club moeten komen. Deze zaterdag draai ik voor het eerst en daarom vraag ik er ook niks voor. De MP3's, de controller en vooral al die uren aan oefenen zijn al duur genoeg.

Mocht ik een 2de keer gevraagd worden is het ook een ander verhaal en zal ik wel een bedrag vragen. Dan is het verhaal ook anders en kan je het geld gebruiken om te investeren in je setup (zoals een paar XLR kabels, 2x PA speakers en statieven.)

Voor monitor speakers... Nogmaals vanwege de kosten ga ik nu met mijn koptelefoon aan de slag + ingebouwde speakers van de Denon DC SC Live 4. Mocht het echt een leuke hobby worden / ik meer avonden draaien kan ik dit ook investeren in wat degelijkere speakers :)
Ik verwacht niet dat je SC Live boven de luidsprekers uit gaat komen.
Van de andere kant, ik doe al 20 jaar feestjes zonder monitor speaker, dus hecht daar niet teveel waarde aan ;) (Je kunt altijd naar de master luisteren via je koptelefoon)

Qua speakers; ik zou niet de oude speakers gebruiken van de kantine, als ik je verhaal zo lees, gaan ze dat niet trekken voor een groep van 60 mensen. (grote kans dat je te hard wil en ze sloopt)
Hetzelfde geld voor de JBL partybox, als je alleen naar dat ding luisterd, dan lijkt het heel wat, maar dat geluid is heel snel weg met een groep van 60 mensen.

Een setje 12" of 15" op statieven moet genoeg zijn voor zo'n groep, tenzij je echt rammende techno wil draaien. (dan wil je echt een sub erbij)
Kijk of je een setje ergens kan huren (stuur me maar een DM als je in de buurt van Amersfoort woont).
Die devine speakers zullen misschien wel hard genoeg gaan, maar ben niet zo'n fan van de geluidskwaliteit. Leuk voor een keertje, maar als je vaker wilt gaan draaien en speakers mee gaat nemen, zou ik adviseren even door te sparen voor wat betere kwaliteit speakers.
Dan zou je die later ook nog uit kunnen breiden met subs.
Zelf gebruik ik voor feestjes tot 50 man in kleine ruimtes een setje EV ZLX12 speakers bijvoorbeeld. (Voor grotere feestjes hebben we andere speakersets met subs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cetme

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

@Yariva ben wel benieuwd hoe je ervaring was mocht je die willen delen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

cetme schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:36:
@Yariva ben wel benieuwd hoe je ervaring was mocht je die willen delen!
Potverdorie je bent me eerder voor! Het was erg leuk, ik zal later vandaag even een berichtje in detail schrijven. Eerst even rustig opstaan ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Om maar met de (deels) negatieve punten te beginnen:
  • Ik was ingepland om te spelen vanaf 20 uur tot middelnacht. Echter omdat voorgaande activiteiten allemaal opschoven ging ik pas om 22:30 aan de slag.
  • Omdat het al wat later was waren veel mensen die de 80's waarderen al weg en bleven vooral de jongere mensen over.
  • Audio installatie was inderdaad brak. sterker nog: ondanks het testen kreeg ik het niet aan de praat met een 15m RCA kabel naar de geluidsmixer van de vereniging welke is verbonden naar de speakers set.
  • Na 4 minuten kloten besloot ik om naar plan B te grijpen, direct op die JBL partybox inprikken. Er waren op dit moment toch nog maar ~25 mensen over :P Maar man wat een distorted k*t geluid komt er uit zo'n speaker zeg niet gezond. Dat haalde het plezier ook een beetje weg voor mij. Zoals jullie al eerder hebben aangehaald, geluid maakt wel vrijwel alles op zo'n feestje.
Maar om het verhaal positief af te maken:
  • Toch blij met mijn backup plan. Ondanks die JBL speaker was het wel een geval "beter iets dan niets". Het gaat terug naar het punt van voorbereiden wat zich op deze manier heeft uitbetaald.
  • Het was echt heel erg leuk, toen ik eenmaal draaide was er weinig tot geen stress :) De tijd vloog voorbij!
  • Ik heb geïmproviseerd en in hoofdlijnen mijn set aangepast. Ik heb niks vooruit gepland, volgens mij leer je het meest door op het moment aan te passen. Maar wel in hoofdlijnen (Beginnen met wat disco, daarna iets van house, wat klassiekers ala Engelbewaarder er tussendoor, eindigen met wat dance platen) iets gedacht dat nu anders moest (vanwege een ander verwachte groep samenstelling maar ook doordat ik pas begon om 22:30.)
  • Nog genoeg ruimte voor verbetering, transities zoals van een Queen met "We are the Champions" naar iets dansbaars heb ik nog niet genoeg geoefend en ging rommelig.
  • Voor het eerst verzoekjes gedraaid, dit vind ik nog wel moeilijk. Als je relaxte muziek draait waar veel mensen goed op gaan en 1 iemand vraagt een techno plaat aan... Tja dan lijkt het mij niet zo handig om dat te draaien, dan denk ik dat ik de overige 24 mensen ga teleurstellen met harde techno beukers. Lang verhaal kort het lijkt erop dat je veel mensen een leuke avond kan geven maar tegelijk zullen er altijd mensen zijn die toch een beetje teleurgesteld zullen zijn omdat je hun verzoekje niet heb gedraaid.
  • Voor het eerst geprobeerd het publiek in de gaten te houden. Wie tapt er met zijn voeten, wie danst mee en wie zingt mee. Wie is stil in een hoekje en hoe kan ik dat veranderen. Hier ben ik nog echt niet goed in maar het begin is er en langzaam merkte ik wel dat hoe meer Gen Y muziek ik speelde (Bankzitters, Roxy Dekker) er meer gebeurde op de dansvloer.
  • Een van de vaders bij het clubfeest heeft binnenkort ook een feestje waar ik mogelijk zou kunnen spelen . Gelijk die sociale skills ingezet ;)
Punten voor aandacht voor de volgende keer:
  • Voor nu heb ik dit als vriendendienst gedaan omdat je veel van de vrienden op zo'n sportclub ken. Ik heb wel al mijn drankjes gratis gekregen wat natuurlijk leuk was. Echter zorgde dit er ook voor dat ik er ruim van tevoren was omdat ik dacht dat ik om 20:00 ging spelen. Dan is 2 uur van je vrije tijd weg wel zuur. Bij toekomstige gelegenheden zal ik een uurprijs afspreken. Dan krijg ik maar bepaald voor wachten aan de bar met een drankje :P
  • Duidelijk(er) afspraken maken! Wat is de planning voor de dag en is er iets met muziek van te voren! Misschien overlapt dat wel veel met jou set en moet je daardoor dingen aanpassen!
  • Over duidelijke afspraken maken: die verrekte boxen. Oftewel ik reken de volgende keer de prijs van een set huren mee naast een uurprijs, oftewel een gelegenheid heeft een degelijke set staan, oftewel ik ga hier een wat serieuzere hobby van maken en zelf investeren in een speaker set (zoals ik ook met mijn controller heb gedaan)
Voor nu wordt het een beetje zoeken wat de volgende stap is. Ik vond het wel echt dermate leuk dat ik dit graag zou blijven doen. Dan is wel de vraag in welke richting je dit wil doen. Oftewel draaien bij feestjes met je eigen controller en boxen etc zoals ik nu heb gedaan of misschien iets van een leuke tent zoeken waar je iedere week 1 avond kan draaien. Of misschien wel iets produceren en om die manier in aanraking komen met een andere tak van sport.

Desondanks bedankt voor jullie adviezen :) Echt top. En hopelijk was het voor de veteranen ook leuk om dit avontuur mee te lezen, ik kan mij voorstellen dat veel van jullie de eerste keer optreden ook nog kunnen herinneren!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cetme

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

Klinkt alsof je een leuke en leerzame tijd hebt gehad!

Het opschuiven van de tijd gebeurt inderdaad wel vaker. Dat is de flexibiliteit die impliciet van je wordt verwacht met dit soort evenementen, zeker als er ook andere artiesten / bands / DJ's komen optreden dezelfde avond. Soms begin je met lounge muziek als mensen aan het binnenlopen zijn, of aan het eten bij een receptie bijv en dan kun je een plaat draaien waarmee je het publiek wat uitdaagt om te gaan dansen. Dat is behoorlijk op gevoel en werkt niet altijd, maar soms wel handig.

Wat betreft audio: inderdaad, een goede set wordt wel eens onderschat. Afhankelijk van het budget van je klanten kun je inderdaad de huur doorberekenen of alvast voorinvesteren in speakers. Heb je de behoefte gehad om een booth monitor te hebben, of ging het prima om in je headphones te mixen?

Echt top dat je hebt kunnen schakelen qua muziek en verschillende genres kon draaien. Heb je ook nummers gedraaid die je niet had verwacht te gaan draaien? Of nummers die je wilde draaien in het moment maar niet bij je had? Gelijk aanvullen in je bibliotheek voor het volgende optreden!

Verzoekjes zou ik zien als goede aanvullingen op je set wanneer je toch dat genre aan het draaien bent. Wat ook kan is de verzoekjes gebruiken om juist te switchen van genre als je ziet dat het huidige genre of BPM niet echt meer aanslaat. Dan weet je dat er mensen in het publiek zijn die de switch zullen waarderen. Maar inderdaad, je hoeft een verzoek echt niet direct in te mixen.

Al met al denk ik een hele positieve eerste ervaring en als ik het goed lees smaakt het naar meer. Veel succes met de acquisities en volgende optredens!
Yariva schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:48:
  • Ik was ingepland om te spelen vanaf 20 uur tot middelnacht. Echter omdat voorgaande activiteiten allemaal opschoven ging ik pas om 22:30 aan de slag.
  • Omdat het al wat later was waren veel mensen die de 80's waarderen al weg en bleven vooral de jongere mensen over.
  • Audio installatie was inderdaad brak. sterker nog: ondanks het testen kreeg ik het niet aan de praat met een 15m RCA kabel naar de geluidsmixer van de vereniging welke is verbonden naar de speakers set.
  • Na 4 minuten kloten besloot ik om naar plan B te grijpen, direct op die JBL partybox inprikken. Er waren op dit moment toch nog maar ~25 mensen over :P Maar man wat een distorted k*t geluid komt er uit zo'n speaker zeg niet gezond. Dat haalde het plezier ook een beetje weg voor mij. Zoals jullie al eerder hebben aangehaald, geluid maakt wel vrijwel alles op zo'n feestje.
Maar om het verhaal positief af te maken:
  • Toch blij met mijn backup plan. Ondanks die JBL speaker was het wel een geval "beter iets dan niets". Het gaat terug naar het punt van voorbereiden wat zich op deze manier heeft uitbetaald.
  • Het was echt heel erg leuk, toen ik eenmaal draaide was er weinig tot geen stress :) De tijd vloog voorbij!
  • Ik heb geïmproviseerd en in hoofdlijnen mijn set aangepast. Ik heb niks vooruit gepland, volgens mij leer je het meest door op het moment aan te passen. Maar wel in hoofdlijnen (Beginnen met wat disco, daarna iets van house, wat klassiekers ala Engelbewaarder er tussendoor, eindigen met wat dance platen) iets gedacht dat nu anders moest (vanwege een ander verwachte groep samenstelling maar ook doordat ik pas begon om 22:30.)
  • Nog genoeg ruimte voor verbetering, transities zoals van een Queen met "We are the Champions" naar iets dansbaars heb ik nog niet genoeg geoefend en ging rommelig.
  • Voor het eerst verzoekjes gedraaid, dit vind ik nog wel moeilijk. Als je relaxte muziek draait waar veel mensen goed op gaan en 1 iemand vraagt een techno plaat aan... Tja dan lijkt het mij niet zo handig om dat te draaien, dan denk ik dat ik de overige 24 mensen ga teleurstellen met harde techno beukers. Lang verhaal kort het lijkt erop dat je veel mensen een leuke avond kan geven maar tegelijk zullen er altijd mensen zijn die toch een beetje teleurgesteld zullen zijn omdat je hun verzoekje niet heb gedraaid.
  • Voor het eerst geprobeerd het publiek in de gaten te houden. Wie tapt er met zijn voeten, wie danst mee en wie zingt mee. Wie is stil in een hoekje en hoe kan ik dat veranderen. Hier ben ik nog echt niet goed in maar het begin is er en langzaam merkte ik wel dat hoe meer Gen Y muziek ik speelde (Bankzitters, Roxy Dekker) er meer gebeurde op de dansvloer.
  • Een van de vaders bij het clubfeest heeft binnenkort ook een feestje waar ik mogelijk zou kunnen spelen . Gelijk die sociale skills ingezet ;)
Punten voor aandacht voor de volgende keer:
  • Voor nu heb ik dit als vriendendienst gedaan omdat je veel van de vrienden op zo'n sportclub ken. Ik heb wel al mijn drankjes gratis gekregen wat natuurlijk leuk was. Echter zorgde dit er ook voor dat ik er ruim van tevoren was omdat ik dacht dat ik om 20:00 ging spelen. Dan is 2 uur van je vrije tijd weg wel zuur. Bij toekomstige gelegenheden zal ik een uurprijs afspreken. Dan krijg ik maar bepaald voor wachten aan de bar met een drankje :P
  • Duidelijk(er) afspraken maken! Wat is de planning voor de dag en is er iets met muziek van te voren! Misschien overlapt dat wel veel met jou set en moet je daardoor dingen aanpassen!
  • Over duidelijke afspraken maken: die verrekte boxen. Oftewel ik reken de volgende keer de prijs van een set huren mee naast een uurprijs, oftewel een gelegenheid heeft een degelijke set staan, oftewel ik ga hier een wat serieuzere hobby van maken en zelf investeren in een speaker set (zoals ik ook met mijn controller heb gedaan)
Voor nu wordt het een beetje zoeken wat de volgende stap is. Ik vond het wel echt dermate leuk dat ik dit graag zou blijven doen. Dan is wel de vraag in welke richting je dit wil doen. Oftewel draaien bij feestjes met je eigen controller en boxen etc zoals ik nu heb gedaan of misschien iets van een leuke tent zoeken waar je iedere week 1 avond kan draaien. Of misschien wel iets produceren en om die manier in aanraking komen met een andere tak van sport.

Desondanks bedankt voor jullie adviezen :) Echt top. En hopelijk was het voor de veteranen ook leuk om dit avontuur mee te lezen, ik kan mij voorstellen dat veel van jullie de eerste keer optreden ook nog kunnen herinneren!

***members only***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

cetme schreef op maandag 10 juni 2024 @ 06:26:
Heb je de behoefte gehad om een booth monitor te hebben, of ging het prima om in je headphones te mixen?
Dat ging gelukkig zonder problemen! Het helpt natuurlijk ook wel dat ik in een appartement woon en in de late avonden alleen maar op mijn koptelefoon draai. Maar de draaiknop voor de cue mix is wel erg fijn om te hebben.
Heb je ook nummers gedraaid die je niet had verwacht te gaan draaien? Of nummers die je wilde draaien in het moment maar niet bij je had? Gelijk aanvullen in je bibliotheek voor het volgende optreden!
Zeker. Sowieso houdt ik totaal niet van Hollandse klassiekers, ik zit persoonlijk veel meer in de dance / house hoek. Maar goed ter voorbereiding had ik alsnog 2 uur aan materiaal gedownload en de laatste pop lijsten afgestruind. Dat heeft wel echt zijn vruchten af geworpen. Een nummer welke ik niet had maar wel kon spelen. Die Denon SC live 4 heeft een Tidal integratie waar ik een maandelijks abonnement voor had afgesloten. Zo kon ik alsnog nummers die ik niet had gekocht draaien. Ik weet niet precies hoe dit met licenties en al, nog even naar kijken. Maar ik kon het nummer zelf totaal niet maar het publiek ging er goed op. Daar gaat het om.
Al met al denk ik een hele positieve eerste ervaring en als ik het goed lees smaakt het naar meer. Veel succes met de acquisities en volgende optredens!
Dank je wel! En jij bedankt (en alle andere Tweakers in dit draadje) voor de reacties en vragen, alleen maar leermomenten en kansen om beter te worden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Nou een kleine update in het weekend. Wordt toch wel gewaardeerd door de community heb ik zo het idee :)

Inmiddels heb ik de kans gekregen om bij 3 andere feestjes te komen draaien. Echt heel leuk natuurlijk maar dan kom je wel op het probleem dat ik nog geen speaker setup heb voor feestjes. Dus dit weekend de knoop doorgehakt en bij Bax shop toch een set van 2x Device Onux 15A gekocht (https://www.bax-shop.nl/a...llrange-luidspreker-1400w) inclusief statieven, hoezen en kabels. Dit weekend mogen beluisteren en ik denk dat er genoeg vermogen uit komt voor een feestje van ~50 man. Mocht het echt een leuke bezigheid worden kan ik de set altijd uitbreiden met een dedicated sub zoals deze Device Onix 18sa (https://www.bax-shop.nl/a...h-actieve-subwoofer-2400w). En mocht het allemaal in het water lopen of dat ik toch ontevreden ben met de set heb ik even online gekeken en behouden deze speakers hun waarde nog redelijk.

Al met al niet goedkoop en ook al even 2de hands gekeken maar toch de knoop doorgehakt om het z.s.m. in huis te halen. Ook om te verhuren aan een vriend van mij aankomend weekend. Gelijk al een beetje de aanschafkosten gedrukt door verhuurkosten te rekenen.

Het enige wat nu nog ontbreekt is een microfoon (?) en mogelijk wat lichteffecten. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik het meest belangrijke nu binnen heb. Maar ik sta open voor nieuwe inzichten ;)

Wel heb ik een andere vraag. Heeft een van jullie wel eens op openbare ruimtes / plaatsen gedraaid en weet iemand hoe dit juridisch zit? Dan heb ik het niet over iemands achtertuin maar echt bijv. een hoekje in een klein park met wat vrienden. Natuurlijk rekening houden met het volume. Maar het gaat mij meer om of het wel legaal is om zomaar ergens een mixer en spelers op te zetten en vervolgens muziek af te spelen. Muziek is uiteraard volledig legaal aangekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Yariva op 23-06-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Aanvragen bij de gemeente / stad waar je dit wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
Yariva schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:30:

Het enige wat nu nog ontbreekt is een microfoon (?) en mogelijk wat lichteffecten.
mis je nog: rookmachine en goede DJ stand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

grote_oever schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:12:
[...]

mis je nog: rookmachine en goede DJ stand?
De rookmachine volgt misschien nog wel :) Maar de DJ stand is wel een leuk verhaal.

Die heb ik dus zelf in elkaar geknutseld. Deels omdat ik het aanbod wel erg duur vond. Ook een beetje om de zenuwen naar mijn eerste optreden wat minder te maken. Toch even lekker bezig met iets anders. Maar vooral: lekker weer iets nieuws proberen en iets meer van houtbewerking leren.

Lang verhaal kort: zeker wel een succesje. Voor 60 euro aan materiaal bij de Hornbach klaar. Mooi en praktisch meubeltje in elkaar gezet met alles erop en eraan. Maar ik ben er wel achter waarom niemand 4x7 balkjes gebruikt om een DJ meubel in elkaar te zetten. Man wat is dat meubel zwaar geworden zeg. En bijzonder onhandig met vervoer. Je kan hem deels zien in dit bericht: Yariva in "How to become a DJ: Deel XVIII"

Dus met een beetje mazzel kan ik een wat lichtere variant bij een kennis ophalen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 23-06-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Ik hoop dat dit de juiste plaats is om de vraag te stellen en hem beantwoord te krijgen.

Mijn zoon (10) wil graag leren DJ'en en dat inmiddels niet meer iets tijdelijks, hij houdt het al lang vol. Hij heeft al een Vtech Kidi DJ controller gehad, maar dat is niet meer voldoende.

Hij/wij zijn op zoek naar een DJ controller van max. 200 euro met daarbij de voorwaarde dat deze met USB-c verbonden kan worden met een tablet voor muziek input. Een Pioneer DJ DDJ-FLX4 zou daaraan voldoen, maar ligt boven budget.

Zijn er andere controllers welke binnen de range vallen? Nu heb ik er zelf weinig verstand van, dus wellicht is mijn woordkeuze niet altijd juist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riptide
Siedo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:03:
Ik hoop dat dit de juiste plaats is om de vraag te stellen en hem beantwoord te krijgen.

Mijn zoon (10) wil graag leren DJ'en en dat inmiddels niet meer iets tijdelijks, hij houdt het al lang vol. Hij heeft al een Vtech Kidi DJ controller gehad, maar dat is niet meer voldoende.

Hij/wij zijn op zoek naar een DJ controller van max. 200 euro met daarbij de voorwaarde dat deze met USB-c verbonden kan worden met een tablet voor muziek input. Een Pioneer DJ DDJ-FLX4 zou daaraan voldoen, maar ligt boven budget.

Zijn er andere controllers welke binnen de range vallen? Nu heb ik er zelf weinig verstand van, dus wellicht is mijn woordkeuze niet altijd juist.
Wat leuk dat je zoon dit doet en aan het leren is! Ik wou dat ik op mijn tiende de kennis had die ik nu heb :).
De DJ DDJ-FLX4 is een heel goed instap model maar ook inderdaad boven het gestelde budget.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Hercules DJControl Inpulse 200 MK2 DJ-controller. Deze is momenteel slechts 120 euro (baxhop of coolblue) en bied genoeg basic functionaliteit om te starten met dj'n. Waarschijnlijk moet je er nog wel een adapter bij kopen voor de USB-C ingang, zie de foto's.

Link controller:
https://shop.hercules.com...ntrol-inpulse-200mk2.html

Geen idee wat jullie qua hardware al hebben staan maar wellicht is een all-in one pakket met speakers en headset ook een optie, deze is € 219 euro: https://www.hercules.com/nl/product/djlearning-kit-mk2/.

Eenmaal de stap gemaakt naar een controller is het ook belangrijk om de verschillende Software mogelijkheden te leren kennen.

Rekordbox en Serato zijn de meest gebruikte op dit moment. De Hercules komt met Serato DJ Lite en DJUCED. Op YouTube zijn er genoeg tutorials te vinden.

Mocht hij later nog meer de smaak te pakken hebben hou er dan rekening mee dat je voor meer profi functionaliteiten moet gaan betalen. Maar ik schat in dat hij tegen die tijd ook een andere controller wil en betere speakers :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9gt6RQyQH5u_wq18sqhs4ATe7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmIlsEo58tvHIvF49SgH49Dd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha0bYfiTVs_-axlui55UBr5OqCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjaNR1mU4QZjGExe2weraToy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIbKvbY5BKJ6-S0-CDEKgWjMck8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ffnZwV1VWuh26AiIr84AbtoZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz5F_RTFjtLqroUAMX5t8rZ5tOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tV86ymUoHz0rBlMynSTImX2t.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Nu online
Riptide schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Hercules DJControl Inpulse 200 MK2 DJ-controller. Deze is momenteel slechts 120 euro (baxhop of coolblue) en bied genoeg basic functionaliteit om te starten met dj'n. Waarschijnlijk moet je er nog wel een adapter bij kopen voor de USB-C ingang, zie de foto's.
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! Nog even over die adapter, daarmee kan zijn tablet aangesloten worden (met Spotify of andere muziekbron) waarbij de Hercules met de input daarvan kan omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
Siedo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! Nog even over die adapter, daarmee kan zijn tablet aangesloten worden (met Spotify of andere muziekbron) waarbij de Hercules met de input daarvan kan omgaan?
Ja de adapter gebruik je om de muziekbron aan te sluiten op de controller, in het geval van je zoon is dat de tablet. Je kunt ook je telefoon, laptop en een USB-stick aansluiten, mits de juiste DJ-software erop staat. De meeste DJ-software is ook beschikbaar voor mobiele apparaten.

Dan nog een belangrijk punt over Spotify en Apple Music: dit zijn streamingdiensten die niet geïntegreerd zijn in DJ-software vanwege DRM-rechten. Het is dus niet mogelijk om muziek direct via Spotify of Apple Music op controllers af te spelen.
When it comes to the question of 'Does Serato DJ Lite work with Spotify?' or 'Does Serato DJ Pro work with Spotify', you should know what streaming music service is compatible with this DJ software. Currently, the streaming music services integrated with Serato are Tidal, SoundCloud, Beatsource, and Beatport. That's to say, Serato DJ Spotify integration is not available now.
Mijn aanname is dat je zoon waarschijnlijk nog niet veel muziek zal kopen en voornamelijk Spotify zal gebruiken. Tidal is dan een goede optie. Tidal is, net als Spotify, een populaire streamingdienst, maar biedt de extra mogelijkheid om muziek wel direct af te spelen via DJ-software op een controller.

Tot enkele weken geleden was deze DJ functionaliteit in Tidal gratis, maar helaas moet je hier nu extra voor betalen boven op de maandelijkse abonnementkosten. Voor meer informatie kun je hier kijken: https://tidal.com/djs

De kosten voor Tidal bedragen €10,99 per maand, plus €9 voor de extra DJ-plugin. Helaas niet goedkoop.

Je zoon kan eventueel zijn Spotify-playlists geautomatiseerd synchroniseren met Tidal via diensten zoals Tune My Music. Hierdoor krijgt hij een exacte kopie van zijn playlist van Spotify in Tidal. Zie: https://www.tunemymusic.com.

Ik gebruik deze methode regelmatig om verschillende muziekbronnen te synchroniseren. Op deze manier kan ik eerst muzieknummers thuis uitproberen tijdens het mixen voordat ik nummers koop die ik echt gaaf vind.

Misschien hebben anderen nog betere tips of methodes, maar ik wilde je deze informatie toch even meegeven alvorens je hardware aanschaft voor je zoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Riptide op 04-07-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Laatst online: 25-04 23:57
Siedo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:03:

Kijk jij en jou zoon zit in het zelfde schuitje als waar mijn zoon en ik 8 jaar geleden in zaten. Die was nog net geen 10 en wilde gaan DJ'en. Ik had er in die tijd ook geen verstand van DJ apparatuur. Wij kregen het advies koop de goedkoopste Pioneer, want tijdens zijn DJ lessen op de DJ school, kreeg hij ook alleen maar les op Pioneer apparatuur. En later zou hij daar profijt van hebben. Dus dat ding gekocht. Binnen een half jaar: Pa, ik kan niet alles meer wat ik leer op de DJ school. Toen een duurdere RX gekocht en die heeft hij nu nog staan en oefent daar thuis nog regelmatig op. Moraal, misschien toch nog even wachten en een iets duurdere kopen die gewoon een paar jaar mee kan. Want als hij echt enthousiast is en over een paar jaar gevraagd wordt voor feestjes en zo, kan je niet komen aanzetten met een beginners setje.

Mijn zoon, staat nu regelmatig in Amsterdamse clubs te draaien en heeft ook echt al een paar mooie festivals gedaan. Dus ik ben blij dat ik ooit die investering gedaan heb in een goed DJ apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:16
Wellicht tweede hands een leuke pioneer controller, liefst met serato pro ondersteuning?

Ik vertrouw niet op streamingsdiensten vanwege bereik en op locatie in live situaties. Leuk om thuis te oefenen, no-go voor performances. Het zure is dat je echt je muziek zult moeten kopen (of een dj-pool licentie zoals djvault)

Afhankelijk van de stijl zou je ook beatport kunnen overwegen als streamingdienst.

Al met al ben ik het met @j.f.otten eens. Als het serieus is echt wat meer geld uitgeven aan een goede pioneer controller. Het hoeft echt geen XZ te zijn, maar wel wat meer dan het net niet. Het is namelijk zo dat budget vaak niet ten goede komt van het gevoel als DJ. Mede door traagheid, snel lome knoppen, instabiele pitch fader en dat soort dingen.

Ik heb als 15 jarige mijn eerste spaarcenten kapot geslagen op 2 cdj-100's (1000 gulden per stuk destijds). Dat was een verademing en draai nu 25 jaar later nog bijna ieder weekend op een bruiloft. Het kan het begin zijn van echt iets leuks! Een FLX4 zou leuk zijn, er is genoeg b-stock bij onze roze vrienden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
  • Nu online
Ferrox1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:22:
Wellicht tweede hands een leuke pioneer controller, liefst met serato pro ondersteuning?

Als het serieus is echt wat meer geld uitgeven aan een goede pioneer controller. Het hoeft echt geen XZ te zijn, maar wel wat meer dan het net niet. Het is namelijk zo dat budget vaak niet ten goede komt van het gevoel als DJ. Mede door traagheid, snel lome knoppen, instabiele pitch fader en dat soort dingen.
Ik snap het punt, maar hoeverre is een 10 jarige serieus met zijn toekomstplannen. Daarbij zit er ook een pedagogisch effect aan, de controller gaat hij van zijn eigen, zuur verdiende en lang gespaarde, geld kopen.
Mocht het in de toekomst echt serieus worden en in zijn pubertijd nog zijn volle aandacht hebben, kunnen wij altijd verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
Siedo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Ik snap het punt, maar hoeverre is een 10 jarige serieus met zijn toekomstplannen. Daarbij zit er ook een pedagogisch effect aan, de controller gaat hij van zijn eigen, zuur verdiende en lang gespaarde, geld kopen.
Mocht het in de toekomst echt serieus worden en in zijn pubertijd nog zijn volle aandacht hebben, kunnen wij altijd verder kijken.
Ah ok, ik dacht begrepen te hebben dat jullie die controller voor hem zouden kopen. Van eigen geld is het wel een ander verhaal. Desalniettemin, je kunt altijd kijken voor een 2e hands FLX of 75 euro doorsparen voor een b-stock FLX. Met dat sparen zie je gelijk ook hoe serieus het is. Ik wist destijds al wel wat ik wilde en heb daarom ook meerdere jaren gespaard om dit te kunnen doen. En dan is het tegenwoordig eigenlijk nog relatief goedkoop geworden om goed in te kunnen stappen. Vroeger was dat echt wel anders en was er minder keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 20:27

Ves

A gadget addicted Bounty

Riptide schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Ja de adapter gebruik je om de muziekbron aan te sluiten op de controller, in het geval van je zoon is dat de tablet. Je kunt ook je telefoon, laptop en een USB-stick aansluiten, mits de juiste DJ-software erop staat. De meeste DJ-software is ook beschikbaar voor mobiele apparaten.

Dan nog een belangrijk punt over Spotify en Apple Music: dit zijn streamingdiensten die niet geïntegreerd zijn in DJ-software vanwege DRM-rechten. Het is dus niet mogelijk om muziek direct via Spotify of Apple Music op controllers af te spelen.
Kleine correctie hier op Djay Pro ondersteunt als enige Apple Music. Dit door de samen werking tussen Algoriddim en Apple. Ze waren ook de eerst met VR DJ op de Vision Pro

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j.f.otten
Siedo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:53:
[...]

@Siedo dat is altijd lastig. Die mij zei op zijn 9de papa ik wil op DJ les. Dus toen dacht ik ook nog van het zal wel. Maar dit is net zoiets als Pianoles, of ander soort instrument waar ze les in krijgen. Het instrument is nu alleen de DJ Controller. En ja ik dacht net zoals jou. Laat hem eerst maar eens een jaar les hebben, kijken hoe het dan gaat. Na een jaar ging hij zijn eigen optreden als DJ regelen. Toen dacht ik heel lang laten we maar eens kijken hoe hij de pubertijd door komt. Die was zwaar voor hem, omdat Corona hem dwars zat, terwijl hij een tour door Nederland had voor Wij Zijn Fris, die werd gecanceld. Nadat alles weer openging was hij 16 en sindsdien staat hij bijna elk weekend te draaien. Ook heeft hij vriendinnetje nu (hij is inmiddels 18) en dat was voor mij ook zo'n ding dat ik niet wist of dat niet het DJ'en minder zou worden. Maar DJ'en staat boven aan en dat moet zij maar accepteren (doet ze ook). Moraal van het verhaal, sommige kinderen kunnen een droom hebben op jonge leeftijd en die helemaal na jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiefke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Ves schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Kleine correctie hier op Djay Pro ondersteunt als enige Apple Music. Dit door de samen werking tussen Algoriddim en Apple. Ze waren ook de eerst met VR DJ op de Vision Pro
De prijsverhoging van Tidal + het kostenplaatje van VirtualDJ hebben mij laten "overstappen" naar Djay en Apple Music. Tot nu toe geen spijt van.

Polestar 2, SRSM, Void, Pilot, Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Streamingdiensten zijn inderdaad leuk voor thuis, maar ik zou er niet op vertrouwen voor als je ergens moet draaien.

Daarnaast geeft streaming je wel een hoop muziek, wat ook een valkuil kan zijn.

Als ik bijvoorbeeld een collectie van een vriend zou krijgen, zou ik daar totaal niet mee kunnen draaien.

Ik wil graag mijn playlists met mijn geselecteerde muziek. Dat is voor mij de enige manier waarop ik snel m’n tracks kan vinden en weet wat ik wil gaan draaien.

Gelukkig is muziek tegenwoordig erg goedkoop, meeste tracks kosten zo tussen de 1 a 2 euro; vroeger betaalde ik 5-10 euro voor een CD-single ;)

En met bijvoorbeeld een abo op een dj-pool kan je voor een relatief laag bedrag aan een hoop muziek komen. Ik gebruik zelf oa zipDJ, daar staat een hoop bekende muziek, maar er zijn ook wat goedkopere pools te vinden.

Daarnaast is op soundcloud ook nog een hoop gratis muziek te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door GeleFles op 08-07-2024 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siedo
  • Nu online
j.f.otten schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Moraal van het verhaal, sommige kinderen kunnen een droom hebben op jonge leeftijd en die helemaal na jagen.
Absoluut. En ik gun hem zijn dromen ook! Ik vind het pad om zelf moeite te doen en later te helpen upgraden nog steeds de juiste, indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwy
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-07-2024
Klinkt als een jongensdroom dat ie zo jong al success heeft. En ook erg gaaf dat ie al zo vroeg kon beginnen met DJen!

Terzijde, dit is misschien ook leuk voor zowel beginnende als gevorderde DJ's die iets met visuals willen. Synchroniseert automatischj met de muziek en is gratis op Steam:

https://store.steampowered.com/app/2893580/AIVJ/

[ Voor 7% gewijzigd door djwy op 08-07-2024 21:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-04 09:48

D3F

Siedo schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Absoluut. En ik gun hem zijn dromen ook! Ik vind het pad om zelf moeite te doen en later te helpen upgraden nog steeds de juiste, indien nodig.
Als ik advies mag geven als hobbymuzikant/dj en met werkervaring binnen de dancefestival/eventindustrie: zet je zoon ook op pianoles of een andere vorm van muziekles waarbij hij bezig is met de muziek ansich en niet het draaien. Pianoles heeft de voorkeur zodat je tijdens het produceren van je eigen muziek al bekend bent met akkoorden etc. op de piano/midicontroller.

Met DJ'en alleen ga je er tegenwoordig helaas niet meer komen (uitzonderingen daar gelaten). Je moet eigen platen hebben om op grote podia te mogen staan. Uiteraard is platen laten maken (ghost producen) ook een optie, maar daar wordt in sommige scenes op neer gekeken, is duur, je ghost producer kan ermee stoppen, etc. etc.. Door zelf te produceren heb je het volledig in eigen hand en behoudt je ook nog eens de royalties voor jezelf. En het is nog eens leuk ook! Stel dat hij de volgende Avicii of Martin Garrix blijkt te zijn :).

[ Voor 4% gewijzigd door D3F op 12-07-2024 13:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Siedo
  • Nu online
Aangezien jullie leuke input hebben geleverd, deel ik een kleine update. Afgelopen zaterdag hebben wij een Pioneer DDJ FLX4 op de kop weten te tikken via Marktplaats voor een nette prijs binnen het budget. Zondag is een vriend van mij met DJ ervaring langs gekomen voor de eerste 'les/workshop' voor mijn zoon. En daar hebben ze beide veel lol aan gehad.

De FLX4 en Rekordbox combinatie werkt prima. Volgende stap is muziek aanvullen binnen Rekordbox en veel oefenen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 20:27

Ves

A gadget addicted Bounty

Nieuwe toevoeging aan de setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzzHoswipQVPcfZ-VpGPcHB-pT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6ENQkoLgZkHP3M8fct5mGOd.jpg?f=fotoalbum_large

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerbart123
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Siedo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:05:
Aangezien jullie leuke input hebben geleverd, deel ik een kleine update. Afgelopen zaterdag hebben wij een Pioneer DDJ FLX4 op de kop weten te tikken via Marktplaats voor een nette prijs binnen het budget. Zondag is een vriend van mij met DJ ervaring langs gekomen voor de eerste 'les/workshop' voor mijn zoon. En daar hebben ze beide veel lol aan gehad.

De FLX4 en Rekordbox combinatie werkt prima. Volgende stap is muziek aanvullen binnen Rekordbox en veel oefenen!
Vraagje uit interesse: ik heb deze zelfde controller op het oog voor mijn zoon. Maar voor zover ik kan zien/lezen werkt een dergelijke (en geen enkele?) controller met bijvoorbeeld spotify en zul je danwel eigen muziek danwel een specifieke DJ streaming dienst moeten aanschaffen, is dat juist?

Of hoe komen jullie aan muziek?

EDIT: ik lees nu al een heel stuk terug met dezelfde vraag als ik heb....

[ Voor 4% gewijzigd door Bakkerbart123 op 23-07-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Nu online
Bakkerbart123 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Ik kan hem alsnog wel beantwoorden. Inmiddels heeft hij er al een beetje mee lopen spelen. Hij zet muziek op de tablet en Rekordbox leest dat in. Werkt prima en snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riptide
Bakkerbart123 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Vraagje uit interesse: ik heb deze zelfde controller op het oog voor mijn zoon. Maar voor zover ik kan zien/lezen werkt een dergelijke (en geen enkele?) controller met bijvoorbeeld spotify en zul je danwel eigen muziek danwel een specifieke DJ streaming dienst moeten aanschaffen, is dat juist?

Ja dit klopt je bent aangewezen op een streamingdienst af te nemen en/of muziek los te kopen bij verschillende online aanbieders en DJ-pools.

De huidige DJ-software biedt integratie met DJ-streamingdiensten zoals TIDAL, Beatport LINK, Beatsource LINK en SoundCloud Go+ etc etc.

Spotify ondersteunt momenteel helaas geen directe integratie met DJ-software of -controllers ivm licenties. Er zijn workarounds, maar die zijn vaak omslachtig en niet officieel ondersteund.

Djay pro werkt dan weer wel goed met Apple Music integratie (Tip kwam van Ves)

Zie hieronder een overzicht van de streamingdiensten waarmee de bekendere DJ-software kan integreren:
(@De overige DJ's corrigeer en vul me vooral aan).

Rekordbox:
  • TIDAL (Abbo + Extra kosten voor DJ integratie)
  • Beatport LINK
  • Beatsource LINK
  • SoundCloud Go+
Serato DJ:
  • Beatport LINK
  • Beatsource LINK
  • SoundCloud Go+
  • Beatport Streaming (Powered by Beatsource)
Virtual DJ:
  • Beatport LINK
  • Beatsource LINK
  • SoundCloud Go+
  • Deezer
  • IDJPool
  • Digitrax
Djay Pro:
  • Apple Music
  • SoundCloud Go+
  • Beatport LINK
  • Beatsource LINK
Traktor pro:
  • Beatport LINK
  • Beatsource LINK

[ Voor 4% gewijzigd door Riptide op 25-07-2024 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:25
Misschien gewoon even toevoegen dat Tidal nu een extra DJ-abonnement verwacht bovenop je normale maandelijkse kost van Tidal. Ik ga er van uit dat de rest zal volgen en zo kan het lijstje dan telkens aangevuld worden met die info?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou echt wel wegblijven van streamingsdiensten (als DJ) en wel om deze redenen:

Geen keuzes kunnen maken, je hebt toegang tot alles, waardoor je geen eigen stijl zal ontwikkelen
Geen garantie dat dat nr op die streamingdienst blijft, tracks komen en gaan
Geluidskwaliteit
Altijd vasthangen aan jou controller, jou PC. IRL is dat zelden werkbaar, tenzij de venue waar je draait op niets voorzien is (wat geen goed teken is) of je zo gewild bent dat je je eigen technische rider kan doorgeven (en je dus op major festivals staat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:25
Sowieso is een streamingdienst een no-go als je professioneel aan de slag gaat... althans al zeker op SABAM-grondgebied, ik weet niet hoe het in Nederland zit... Maar hier is het gewoon grandioos verboden om vanaf streaming-sites te draaien voor publiek, zelfs al betaal je die 10EUR extra aan Tidal bijvoorbeeld. Die 120EUR extra per jaar dient dus enkel om te mogen Tidal gebruiken op je slaapkamer... dan vervalt de fun natuurlijk héél snel.

Anderzijds: de vraagsteller had het volgens mij toch echt wel over gebruik als beginner? De line-up voor Tomorrowland2024 ligt al vast dus sowieso heeft hij daarna nog even tijd voor hij op het podium van de volgende editie staat en een oplossing moet gevonden hebben voor zijn muziek ;-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als beginner blijft het belangrijk om je eigen stijl te ontwikkelen, tenzij je stijl is dat je trouwfeesten etc gaat doen, tja dan ben je de hoer van de vloer, en kan je maar beter alles binnen handbereik hebben, incl een goeie internet verbinding..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
Yalopa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:
Als beginner blijft het belangrijk om je eigen stijl te ontwikkelen, tenzij je stijl is dat je trouwfeesten etc gaat doen, tja dan ben je de hoer van de vloer, en kan je maar beter alles binnen handbereik hebben, incl een goeie internet verbinding..
Ik draai al ruim 20 jaar bruiloften, maar de term hoer van de vloer had ik nog niet gehoord _O-

Klopt wel een beetje, maar ik kies ook de feesten die bij mij passen en niet te ver buiten mijn comfort zone liggen. Heb genoeg meegemaakt om nagenoeg alles tot een goed einde te brengen inmiddels.

Een eigen stijl heb ik ook, maar om daar serieus mee tussen de gevestigde orde te komen heb je veel doorzettingsvermogen nodig, geluk en accepteren dat je privé leven niet meer zal bestaan als je bekend bent. Ooit wel voor die keuze gestaan 20 jaar geleden, maar uiteindelijk niet doorgezet. ik ben nu gelukkig ben met wat ik heb in combinatie met privé. Het is een hobby en dat maakt het ook leuk. Verdien er een flink zakcentje mee, bepaald zelf hoe vaak ik iets doe. En soms denk ik toch, had ik maar wel doorgezet.. dat zal altijd blijven denk ik. Maar is ook het gevolg van keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Yalopa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:14:
Ik zou echt wel wegblijven van streamingsdiensten (als DJ) en wel om deze redenen:

Geen keuzes kunnen maken, je hebt toegang tot alles, waardoor je geen eigen stijl zal ontwikkelen
Geluidskwaliteit
Altijd vasthangen aan jou controller, jou PC. IRL is dat zelden werkbaar, tenzij de venue waar je draait op niets voorzien is (wat geen goed teken is) of je zo gewild bent dat je je eigen technische rider kan doorgeven (en je dus op major festivals staat)
Het is wel handig als je gewoon wil oefenen, wil kijken wat er binnen je routines past e.d. Als je dan tracks tegenkomt die je echt tof vindt/wil draaien kan je ze los kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:54
ON8SD schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:29:
Sowieso is een streamingdienst een no-go als je professioneel aan de slag gaat... althans al zeker op SABAM-grondgebied, ik weet niet hoe het in Nederland zit... Maar hier is het gewoon grandioos verboden om vanaf streaming-sites te draaien voor publiek
Het maakt hier niet uit uit welke bron je draait. Afdrachten worden gedaan door de organisaties op basis van vierkante meters of publieksaantallen. Voorheen moest een DJ de setlijst achter laten die de organisatie weer moest inleveren bij BUMA, maar als ik het een tijd geleden goed heb begrepen draait er nu apparatuur mee die de setlijst automatisch opzoekt en opslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjiefke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Yalopa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:
Ik had deze ook niet eerder gehoord "De hoer van de vloer". _O-

Nou ... hier heb je er eentje. :)

Polestar 2, SRSM, Void, Pilot, Plus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Blij dat ik hier al 2 mensen aan het lachen gekregen heb met mijn breinfart :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
@Siedo Voor een beginnende DJ is mijn advies, uit het genre wat je persoonlijk leuk vindt, pak 25 van jouw favoriete tracks en ga daar uitgebreid mee oefenen, tot ze grijs gedraaid zijn. Ga nog geen hele collectie aanleggen, bewaar dat voor wanneer je de basics op orde hebt. Vanaf begin al honderden tracks hebben maakt het overweldigend omdat je de tracks nog niet goed kent terwijl het juist even goed is om op de basis te focussen.
Yalopa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:14:

Geluidskwaliteit
Streamingdiensten zijn goed om te gebruiken om nieuwe tracks te ontdekken en vervolgens deze zelf aan te schaffen. Tijdens een set vertrouwen op een streamingdienst, ik moet er niet aan denken. Ik zorg dat ik meerdere USB sticks bij heb. Maar goed, nu draai ik, en zal ik, niet meer ergens gaan draaien dus dat issue zou ik dan toch niet meer tegen aanlopen.

V.w.b. Spotify, die zou je dan al niet moeten willen vanwege de geluidskwaliteit. VBR bitsnelheid met een max van 160Kbps. Das echt matig hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:23:

Tijdens een set vertrouwen op een streamingdienst, ik moet er niet aan denken. Ik zorg dat ik meerdere USB sticks bij heb.
Los van alle voor- en nadelen van streamen vermoed ik dat de meeste mensen voornamelijk bang zijn dat het internet er plots mee kapt en dat de muziek dan meteen stopt.

Om deze reden biedt moderne dj-software vaak buffering en caching om dit probleem te voorkomen. Dit betekent dat de muziek vooruit wordt geladen zodat (tijdelijke) onderbrekingen in de internetverbinding geen invloed hebben op het afspelen. Je kunt dan altijd terugschakelen naar je USB-stick als dat nodig is.

Zelf gebruik ik regelmatig streaming tijdens het draaien voor kleinere feesten, maar mijn USB blijft altijd mijn belangrijkste bron. Voor clubs en op festivals gebruik ik alleen usb sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ik kan wel ergens begrijpen (en dit heb ik zelf ook) dat het teleurstellend is om verzoekjes te ontvangen welke je niet kan afspelen want dat nummer heb je toevallig net niet. Zeker als beginner kan die bibliotheek niet alles bevatten wat er te koop is. Dan is een streaming dienst om terug in te vallen wel een veilig vangnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik begrijp ook wel dat je graag verzoekjes draait, dat probeer ik zelf ook zo veel mogelijk.
Maar het verzoekje moet wel in de avond passen, het komt ook vaak genoeg voor dat ik een verzoekje krijg die ik wel heb, maar echt niet wil draaien omdat het gewoon niet past :P
Afgelopen weekend kreeg ik bijvoorbeeld in de kroeg ook om 23:00 al het verzoek om hardstyle te draaien.. Nu ben ik niet vies van een beetje hardstyle, maar ik draai er vaker, en weet ik dat hardstyle om 23:00 alleen maar voor gezeik zorgt, dus dat bewaar ik lekker tot 2:30, vlak voordat de kroeg leeg moet ;)

Als ik een verzoekje niet heb, dan is vaak het antwoord dat ik hem niet heb, maar de volgende keer ga meenemen voldoende. (mits het ergens is waar ik vaker draai natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Anderzijds, niet iedereen draait multi-genre en heeft echt te maken met verzoekjes. Op dedicated feesten is de DJ niet eens bereikbaar voor verzoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:48:
Anderzijds, niet iedereen draait multi-genre en heeft echt te maken met verzoekjes. Op dedicated feesten is de DJ niet eens bereikbaar voor verzoekjes.
Nee eens. Op een dedicated feest krijg je genoeg prep tijd om zelf wat leuks bij elkaar samen te stellen (lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Yariva schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Nee eens. Op een dedicated feest krijg je genoeg prep tijd om zelf wat leuks bij elkaar samen te stellen (lijkt mij)
Dat en het podium is vaak alleen bereikbaar via backstage en dus niet toegankelijk voor de meeste bezoekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Gezien de DJ updates worden gewaardeerd, wederom een vervolg in mijn DJ jaar.

Inmiddels is de set best wel leuk geworden. Volgende week zaterdag feestje nr. 2. Meerdere mensen die hun verjaardag vieren in een grote schuur, hier heb ik bijzonder veel zin in gezien na wat praten met de mensen die het organiseren de muziekgenre echt lekker aansluit met wat ik leuk vind om te draaien. Dus ook al danst er niemand (gaan we wel proberen natuurlijk), dan alsnog heb ik een avond vol plezier.

Sinds mijn laatste update is de set alweer uitgebreid. Van een vriendelijke mede-tweaker een portable flightcase gekregen zodat ik heel gemakkelijk een tafel kan in-en-uitklappen. Dat is wel wat beter dan de DJ tafel die ik eerst van hout had gemaakt, wat een gedrocht was dat om te tillen zeg.

Dingen die ik nog (expres) mis voor aankomend weekend:
  • Een microfoon + kabel
  • Iets van een lichtset (tegenwoordig voor rond de 250 euro hschijn je bij Bax-shop al een basis setje te hebben met ondersteuning voor DMX)
  • Mogelijk controller / koppelstukje voor DMX. Mijn Denon all-in-1 unit heeft hier wel hele dikke integraties mee om complete lichtshows van te voren te programmeren en met DMX aan te sturen zonder dat iemand daarover hoeft na te denken.
  • Iets van een doek / metalen standaard om voor de opklapbare tafel te zetten om alle kabel troep te verbergen. Op bax-shop zie ik de term "DJ-Schermen" voorbij komen. In veel Engelstalige video's komt de term "Facade" met regelmaat voor.
  • Nog een zooi aan verlengsnoeren en beveiligde stekkerdozen om de speakers en setup mee aan te sluiten.
Het is allemaal geld maar misschien kunnen jullie mij helpen in welke volgorde (prioriteit) jullie dit zouden aanschaffen. Zelf wil ik voor het volgende feestje wel een microfoon ophalen en die beveiligde stekkerdozen / verlengsnoeren klinken ook niet verkeerd. Die 2 a 3 tientjes voor speakers van 600 euro klinkt gewoon als een no-brainer. Maar daarna vind ik het maar moeilijk om te prioriteren.

En pas na al deze dingen zou ik eens kunnen kijken naar rookmachines en dat soort dingen. Maar laten we nou niet meteen van stapel lopen, het is nog maar mijn 2de feestje :) Maar het kriebelt wel allemaal zeg, heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik draai al jaren op de meest bijzondere locaties met dito stroomaansluitingen, en heb nog nooit een speaker gesloopt daardoor. Het is vooral handig om genoeg aansluitingen te hebben en genoeg lengte kabel. (Vooral als je grotere shows gaat doen met veel lampen die allemaal een aansluiting nodig hebben)
In NL is de stroomvoorziening altijd wel redelijk stabiel; zelfs de gemiddelde generator die ik op buitenfeestjes heb gehad, geeft prima stroom zolang ie gestabiliseerd is. (dat moet wel een vereiste zijn als je op een aggregaat gaat draaien)
Je ziet die speciale stekkerdozen vooral in het buitenland, daar is een stabiele voeding niet altijd vanzelfsprekend.

Als je nog geen licht heb, dan is een basissetje wel mooi om eerst op te focussen, geeft net een beetje meer sfeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Alpha-Teta heeft een nieuwe all-in-one geregistreerd bij de FCC onder de naam XDZ-AZ. Het gaat om een 4 kanaals met line/phono inputs voor CH3/4, en een ProDJ link. Kortom, de opvolger van de XDJ-XZ.

Daar kijk ik dan wel naar uit. Ik heb de XDJ-RX3 genomen i.p.v. de XDJ-XZ omdat de CDJ3000 functies en het grotere scherm zwaarder wegen dan de ProDJ link welke de RX3 niet heeft. Als die nieuwe XDJ-AZ dus dat gecombineerd biedt gaat mijn RX3 de deur uit. Ik wil namelijk heel graag een Pioneer DJS-1000 aan kunnen sluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ben ook erg benieuwd! Let wel op dat die pro-DJ link niet gelijk betekend dat je er alles mee kan, op de Opus zit ook proDJ link, maar daar kan je geen extra CDJ op koppelen zoals bij de XZ. Daar werkt het alleen voor een koppeling met rekordbox.
Ben ook erg benieuwd (als het de XZ opvolger is) of ie dan standalone 4 decks kan spelen.

@Yariva Je hebt tegenwoordig trouwens ook makkelijke meubels die uit een paar panelen bestaan, die geven direct een mooie uitstraling en je hoeft niet meer de locatie om een tafel te vragen (die dan natuurlijk altijd te laag is).
Heb toevallig laatst zo'n setje aangeschaft voor de kleine feestjes die ik alleen doe: In een paar minuten op te zetten, genoeg ruimte voor een flinke allinone en neemt niet veel ruimte in met vervoeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A52oXYOLgFY0VzIIkfk8hsb7GAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSKAEAB9Oe7lP3pId3twtt2w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vzOkQhgLEWaIMSjT_A3Il8UddE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5RIWF5DpJjdHc3IXiNELy91.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de grote feestjes bouwen we wat groter op, maar dan doen we dat ook met z'n 2en:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPsFlrSY2YD2sV4ar8VTFj0KEcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRDDGoHWv9heyrgu1gWw6Y4W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
GeleFles schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:50:
Ben ook erg benieuwd! Let wel op dat die pro-DJ link niet gelijk betekend dat je er alles mee kan, op de Opus zit ook proDJ link, maar daar kan je geen extra CDJ op koppelen zoals bij de XZ. Daar werkt het alleen voor een koppeling met rekordbox.
Ben ook erg benieuwd (als het de XZ opvolger is) of ie dan standalone 4 decks kan spelen.
Nee, die XDJ-AZ zal geen standalone 4 decks doen, daar is de Opus Quad voor. De XDJ-XZ en straks de XDJ-AZ is voor mensen die een all-in-one op basis van clubstandaard willen met opties voor uitbreiding. Zoals die DJS-1000 en CDJ-3000, daar heb je dan ook een Pro-DJ link voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Nee, die XDJ-AZ zal geen standalone 4 decks doen, daar is de Opus Quad voor. De XDJ-XZ en straks de XDJ-AZ is voor mensen die een all-in-one op basis van clubstandaard willen met opties voor uitbreiding. Zoals die DJS-1000 en CDJ-3000, daar heb je dan ook een Pro-DJ link voor nodig.
Dat vermoeden heb ik ook, al zullen we dat nog wel even af moeten wachten. Pioneer is wel goed erin om ervoor te zorgen dat verschillende lijnen elkaar niet dwars gaan zitten. Ben ook erg benieuwd of er nog verrassende nieuwe features op die AZ komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Algemene vraag na een ervaring van dit weekend. Hoe om te gaan met andere verwachtingen bij de gelegenheid of teleurstellingen?

Dit komt na een feestje waar ik dit weekend heb gedraaid. Lang verhaal kort: uit eindelijk was ik voor niemand aan het draaien, iedereen ging ergens anders zitten op het feestje. Er waren meerdere thema's op een groot tuinfeest en andere thema's in hoeken leken meer aan te spreken dan daadwerkelijk dansen (bijv. een hoek voor gokken / spelletjes, andere hoek met karaoke etc).

Het zelfde heb ik bij een goede maat een maand geleden gezien waar ik zelf te gast was. Groot feest, professionele DJ ingehuurd met echt een leuke set welke ook goede bangers af speelde. Maar eindstand van de avond was iedereen gewoon lekker aan het chillen met een drankje op het buiten terras en was er een lange periode echt niemand binnen aan het dansen (ja 5 van de 60 mensen afijn).

Punt is dat ik niet vind dat je de schuld altijd maar bij andere kan leggen. Dus heb ik gereflecteerd op wat ik beter had kunnen doen.
  • Ik had meer Rock muziek kunnen voorbereiden (of daar vanuit nee kunnen verkopen gezien mijn kennis en library van Rock niet heel goed is). Daar hield het publiek achteraf meer van en dat had mogelijk iets kunnen doen. Tegen argument: ik heb een uur demo gestuurd naar de organisatie van het feest en die gaven aan dat zij het top vonden, dit was voornamelijk dance en house.
  • Ik had beter moeten vragen bij de organisatie of een DJ nou echt nodig was en in welke setting. Ik heb dit naar het feest toe wel meerdere keren gevraagd en wat de bedoeling nou echt was. Reactie was eerst intro / inloop muziek en later pas leuke dans nummers. Precies wat ik heb geprobeerd te doen: eerst rustig beginnen met wat deep house / tropical house met een sunset en na 2 uurtjes draaien de klassiekers erin gooien met wat dans tunes eronder. Heck ik heb zelfs veel nummers aangeschaft in het thema van de avond om zo de organisatie tegemoet te komen.
Tegelijk kreeg ik achteraf wel een lief appje van de organisatie dat mijn muzieksmaak top was en dat ze het jammer vonden dat er niet meer gedanst werd.

Misschien kunnen jullie aangeven of dit gewoon een harde realiteit is of dat ik nog beter ergens mijn best had kunnen doen / een truc uit de kast had kunnen halen. Thanks alvast na mijn bijzonder slechte ervaring afgelopen weekend ;)

Ps: het was niet allemaal slecht. Complete nieuwe setup kunnen opbouwen en testen met alle kabels, boxen, schermen. You name it. Zeer content mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Misschien had niemand zin in herrie en willen ze alleen een beetje praten met elkaar? DJ Spotify is dan voldoende.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Zekers daar leek het ook op. Maar dan vraag ik mij wel af of die fout bij de organisatie zit voor iemand vragen of dat die fout bij mij zit voor niet genoeg spicy tunes naar een feestje brengen. A.k.a. is dit herkenbaar, kan je er wat aan doen etc. Van wat ik er persoonlijk van wil meenemen is van te voren nog beter de verwachtingen polsen. Dan kan ik ook beter een keuze maken of je ergens wel / niet wil staan.

Klejn belangrijk detail: ik stond hier als "vriendendienst". Drankjes etc werden voor mij betaald en al en ik kon een groot deel van de groep. Maar wanneer je dan enkel voor jezelf draait in mijn gevoelsmatige vrije tijd was ik er snel klaar mee en ben ik veel eerder gestopt / opgeruimd dan gepland.

Inmiddels heb ik 2x voor mensen gedraaid en mijn set verder uitgebreid met positieve reacties als gevolg. Ik ben nog een beginner maar ga denk ik voor de volgende keren nu wel een tarief vragen. Ook om dit soort dingen te voorkomen.

Tarief hoeft echt niet veel te zijn, zal waarschijnlijk echt onderkant markt zijn. Maar het gaat om het idee en ervaring opdoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Herkenbaar hoor, ik heb ook bedrijfsevenementen gehad, voor een man of 60... directeur doet een praatje, er zijn wat foodstands, en ik sta er dan als DJ. personeel heeft om half 6 smiddags na werk gewoon geen zin in een dansfeest met collega’s. Vooral als er andere dingen te doen zijn (eten is een dansvloer killer :+ ), willen mensen graag gewoon lekker socializen. Ookal heb je geen mensen op de dansvloer aan het dansen, kan je nog steeds voor wat muziek zorgen voor een prettige sfeer, dat is IMO dan ook het doel.

Het gebeurt ook nog wel eens dat een organisator zich verkijkt op de doelgroep en of die wel zin hebben in een dansfeestje. Shit happens, maar meestal zorg ik dat er dan wat lekkere chille muziek draait, niet te hard. Eventueel nog even overleggen met organisatie om te checken wat ze willen.

Vooral als een organisatie op voorhand niet zo goed weet wat ze van je willen, dan heb je kans dat het op zoiets uitloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferrox1
Andersom heb ik ook wel eens meegemaakt. Ik draaide de pauzes tussen de band. Daar werd meer gedanst dan toen de band speelde. Dat kwam ook omdat het publiek niet van de muziek van de band hield..

Dit is ook de reden dat ik dit soort gigs een beetje mijd. Je wordt geboekt inderdaad door een werknemer van een bedrijf die totaal niet in kan schatten wat voor soort muziek zal werken. Dat is altijd een verassing. Bedrijfsfeestjes zijn altijd een beetje mehhhh of je moet een vulploeg vol met jeugd hebben. dat gaat vak nog wel aardig los.

Als er een bepaalde stijl geboekt wordt, blijf je bij die stijl imho. De betaler is de bepaler en je hebt er een afspraak mee. Dus daar door je het voor. Als je meer geluk haalt uit dansende mensen zul je naar open format moeten waarbij je op basis van ervaring en type mensen je kunt aanvoelen wat wel zal werken. Maar dan moet je je ook als dusdanig verkopen en presteren.

Kroegen vermijd ik ook om die reden. Altijd dezelfde stijl en gaat soms niet zo ontzettend los omdat er nooit totale ontspanning is voor mijn gevoel.

Ik doe vooral bruiloften om boven genoemde redenen. Open format, mensen inschatten en de sfeer is altijd goed en met de goede muziek kan de totale tent makkelijk op zijn kop gezet worden. Mocht dat beter bij je passen kun je overwegen om dat ook meer te gaan doen. Ik vind het gaver als de tent op zijn kop staat met wat NL-Talig dan een tamme bedoeling met EDM muziek (ook al kan ik dat laatste persoonlijk kwa stijl meer waarderen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j.f.otten
Ik heb een keer meegemaakt dat de leerlingen van een DJ school op een feestje moesten draaien, in totaal waren er 4 DJ's. Bij de eerste DJ's beven de kinderen (ze waren tussen de 14 en 18 jaar ) aan de kant staan. En maar kletsen en op hun mobieltjes. De DJ's werden er eigenlijk een beetje nerveus van, want die zeiden echt wat doen we fout. De laatste DJ, was mijn zoon. Hij zat net zo lang op die DJ school als die andere DJ's. En voordat hij begon te draaien, pakte hij de mic en reep ze allemaal naar voren. Dat kwamen ze ook heel langzaam en Toen hij begon te draaien en door de Mic mee te zingen, gingen die kinderen wel dansen.

Maar ik las hier boven dat Food killing is, nou die mobieltjes zijn ook Killing. hahahaha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 21:43
Ik ben dit zo vaak tegengekomen en het stoort mij echt mateloos. Aan de ene kant de organisatie die een DJ als een soort van verplichting ziet voor een evenement zoals een borrel of bedrijfsfeest. En aan de andere kant DJ's die denken dat het moet knallen op dat soort momenten. Niemand gaat toch naar zo'n evenement voor de DJ of muziek? Maar vrij weinig DJ's begrijpen dat ze in dienst moeten staan van de sfeer en niet andersom. Tenzij je in een echte club ofzo draait.

Dit bijvoorbeeld:
Groot feest, professionele DJ ingehuurd met echt een leuke set welke ook goede bangers af speelde. Maar eindstand van de avond was iedereen gewoon lekker aan het chillen met een drankje op het buiten terras en was er een lange periode echt niemand binnen aan het dansen (ja 5 van de 60 mensen afijn).
Wat voegt het draaien van goede bangers toe aan een chill sfeer? Dat is een veels te groot contrast. Die goede bangers kan iemand pas draaien als door meer uitnodigende muziek mensen al een beetje aan het wiebelen hebt gemaakt.

Maar dit is natuurlijk een fout van de organisatie:
uit eindelijk was ik voor niemand aan het draaien, iedereen ging ergens anders zitten op het feestje. Er waren meerdere thema's op een groot tuinfeest en andere thema's in hoeken leken meer aan te spreken dan daadwerkelijk dansen (bijv. een hoek voor gokken / spelletjes, andere hoek met karaoke etc).
Te veel aparte dingen willen met blijkbaar te weinig mensen. En waarom kan een DJ dan niet heerlijke achtergrond muziek draaien die past bij de sfeer van gokken en spelletjes?
Ps: het was niet allemaal slecht. Complete nieuwe setup kunnen opbouwen en testen met alle kabels, boxen, schermen. You name it. Zeer content mee!
Dat is de goede insteek. Ervaring is het belangrijkste en dit lag duidelijk niet aan jou :)

Overigens meest storende dat het geluid meestal ook veel te hard en te schel staat waardoor iedereen nog harder tegen elkaar gaat schreeuwen. En dan de opmerking: Oh, jij bent toch ook DJ? :/
Dan ben ik ook snel weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Leren mee leven is het enige wat je kan doen.

Als je geboekt wordt als dj "voor erbij" dan is de kans heel reëel dat het daarop uitdraait, Ook als eerste DJ op een feest is het sowieso prijs. Je begint als de deur opengaat, en tegen dat iedereen er een beetje klaar voor is, is jou tijd op.

Laats had ik het ook, als opener. Toen de deuren nog dicht waren 2 wodka redbulls gedronken samen met de barman, direct de beste house plaaten gekozen (niet noodzakelijk de bekende), beginnen feesten achter de booth, terwijl de barman stond te feesten achter zijn bar. We hadden continue oogcontact dus eigenlijk waren we met elkaar aan het feesten. Dat trok enkele mensen de vloer op, waardoor ik me op die mensen begon te richten en van hen wat energie terugkreeg. Het was een goeie set, ik heb me geamuseerd, maar het feest kwam pas echt op gang 2 DJ's na mij, toen zaten we al aan snoeiharde techno en ernstig poedergebruik bij een groot deel van het publiek.

Als je een ganse avond hebt kan je gewoon lekker zelf opbouwen, het probleem met bedrijfsfeesten is wel dat meer dan de helft geen hol geeft om welke muziek het is, die willen lekker netwerken, een kwart vind jou muziek ruk want ze hebben liever rock terwijl jij daar house staat te draaien (replace with and style), dan moet je dus dat laatste 25% proberen vast te krijgen..

Vrouwen gaan sneller op de dansvloer dan mannen, eens de vrouwen er zijn komen de mannen wel, dus je moet zorgen dat je een beetje vrouwelijk start :)

[ Voor 21% gewijzigd door Yalopa op 31-08-2024 09:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Daar is ie weer hoor, zo'n n00b update zodat de ervaren spelers lekker mee kunnen lezen ;) Voor mensen de de hele rit willen terug lezen:

Yariva in "How to become a DJ: Deel XVIII"

De update van september 2024!

Een klein succesje, de eerste betaalde gig is binnen. Klein bedrag maar alsnog, het eerste succesje mag gevierd worden :P En al helemaal leuk dat het een feest is waar ik eerder gratis heb gedraaid, dat voelt dan toch lekker! (goh ik speelde kennelijk dus toch niet zo slecht :+ )

Meteen weer voorbereiden met wat nummers kopen en toch nog even gekeken naar extra hardware bij de setup. Ik had nu wel alles voor muziek maar voor verlichting nog echt niks. Uit eindelijk de keuze gemaakt om dit beginnerssetje aan te schaffen met DMX ondersteuning:

https://www.bax-shop.nl/c...compar-kit-2-led-lichtset

Dit in combinatie met mijn Denon DJ SC Live 4 en Soundswitch USB adapter stelt het mij in staat om leuke lichtshows vooraf te maken. Dan hoef ik mij daar tijdens het draaien niet druk om te maken met een extra DMX control panel etc :) Lijkt mij echt een leuke toevoeging die je toch een beetje apart kan zetten van andere beginnende DJ's.

Dan staat nu nog op het lijstje (in volgorde maar ik hoor graag feedback / aanbevelingen om de volgorde aan te passen):
  1. Strobe
  2. 1 a 2 Moving heads voor die verlichting dynamiek
  3. Rookmachine
  4. En voor geluid een uitbreiding met eventueel een subwoofer om de 2 15" tops te ontlasten
  5. Derby (mogelijk zoiets, 3 in 1 unit? https://www.bax-shop.nl/l...derby-met-strobe-en-laser)
Het is nooit af, er zijn altijd leuke dingen om nog bij te kopen maar ik denk dat je hiermee toch wel een serieus feestje kan draaien.

Al met al begint het steeds leuker te worden en leer je ook steeds meer! Vroegââââh was ik helemaal into de EDM maar ik merk dat ik steeds gevarieerder luister en speel. Inmiddels zit de collectie op 24+ uur in een zooi genres. Voornamelijk veel dance en disco, klein beetje pop, heel veel house en nog wat andere kleine subgenres. Zelfs de Hollandse muziek / klassiekers die ik in mijn privetijd niet zou uit kunnen staan hebben inmiddels een plek in mijn bibliotheek gevonden. Eigenlijk kreeg ik laatst het commentaar dat er niet genoeg harde beukers / hardcore etc bij zat aan het einde van de avond. Nog een beetje in dubio daarmee of dat inderdaad een goed plan is om aan het einde van een setje draaien dat soort harde knallers erin te gooien.

Nu is het vooral zaak om de social media skills op te poetsen, vorige week bij een fotoshoot toevallig gevraagd of er iets van professionele foto's kunnen worden gemaakt. Iets van een klein logo voor op de socials en wat maten vragen voor wat actie foto's. Hier ben ik misschien nog wel het meest zenuwachtig voor, ik heb een lange tijd geleden social media (met een reden rondom privacy) verwijderd en nu moet ik die wereld toch weer een beetje ontdekken.

[ Voor 33% gewijzigd door Yariva op 18-09-2024 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je nog een DMX controller zoekt kan ik je deze ook nog aanraden https://wolfmix.com/nl/

In heb het zelf niet, maar ik ken enkele mensen die hem hebben en heb er al eens mee gespeeld, eens de basis geprogrammeerd is is het kinderspel om leuke dingen te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Yariva schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:05:
Daar is ie weer hoor, zo'n n00b update zodat de ervaren spelers lekker mee kunnen lezen ;) Voor mensen de de hele rit willen terug lezen:

De update van september 2024!

Een klein succesje, de eerste betaalde gig is binnen. Klein bedrag maar alsnog, het eerste succesje mag gevierd worden :P En al helemaal leuk dat het een feest is waar ik eerder gratis heb gedraaid, dat voelt dan toch lekker! (goh ik speelde kennelijk dus toch niet zo slecht :+ )

Meteen weer voorbereiden met wat nummers kopen en toch nog even gekeken naar extra hardware bij de setup. Ik had nu wel alles voor muziek maar voor verlichting nog echt niks. Uit eindelijk de keuze gemaakt om dit beginnerssetje aan te schaffen met DMX ondersteuning:

https://www.bax-shop.nl/c...compar-kit-2-led-lichtset

Dit in combinatie met mijn Denon DJ SC Live 4 en Soundswitch USB adapter stelt het mij in staat om leuke lichtshows vooraf te maken. Dan hoef ik mij daar tijdens het draaien niet druk om te maken met een extra DMX control panel etc :) Lijkt mij echt een leuke toevoeging die je toch een beetje apart kan zetten van andere beginnende DJ's.

Dan staat nu nog op het lijstje (in volgorde maar ik hoor graag feedback / aanbevelingen om de volgorde aan te passen):
  1. Strobe
  2. 1 a 2 Moving heads voor die verlichting dynamiek
  3. Rookmachine
  4. En voor geluid een uitbreiding met eventueel een subwoofer om de 2 15" tops te ontlasten
  5. Derby (mogelijk zoiets, 3 in 1 unit? https://www.bax-shop.nl/l...derby-met-strobe-en-laser)
Het is nooit af, er zijn altijd leuke dingen om nog bij te kopen maar ik denk dat je hiermee toch wel een serieus feestje kan draaien.

Al met al begint het steeds leuker te worden en leer je ook steeds meer! Vroegââââh was ik helemaal into de EDM maar ik merk dat ik steeds gevarieerder luister en speel. Inmiddels zit de collectie op 24+ uur in een zooi genres. Voornamelijk veel dance en disco, klein beetje pop, heel veel house en nog wat andere kleine subgenres. Zelfs de Hollandse muziek / klassiekers die ik in mijn privetijd niet zou uit kunnen staan hebben inmiddels een plek in mijn bibliotheek gevonden. Eigenlijk kreeg ik laatst het commentaar dat er niet genoeg harde beukers / hardcore etc bij zat aan het einde van de avond. Nog een beetje in dubio daarmee of dat inderdaad een goed plan is om aan het einde van een setje draaien dat soort harde knallers erin te gooien.

Nu is het vooral zaak om de social media skills op te poetsen, vorige week bij een fotoshoot toevallig gevraagd of er iets van professionele foto's kunnen worden gemaakt. Iets van een klein logo voor op de socials en wat maten vragen voor wat actie foto's. Hier ben ik misschien nog wel het meest zenuwachtig voor, ik heb een lange tijd geleden social media (met een reden rondom privacy) verwijderd en nu moet ik die wereld toch weer een beetje ontdekken.
Leuk dat je gaat uitbreiden! De 4-par ledkit die je hebt, is al een mooie start. Persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan een mooi geprogrammeerde lichtshow dan allemaal knipperende lampen in verschillende kleuren. Met DMX heb je gelukkig die controle.
Een strobe vind ik echt een jaren-90 effect, zou deze zeker niet als prioriteit stellen. Je kan met je Ledparren en DMX aansturing een prima strobe effect programmeren. (de meeste parren hebben een strobe functie)

De moving heads zijn cool, en zou ik misschien als eerste doen; afhankelijk wat voor heads je wilt ;) Als je spot heads wilt met gobo’s (figuurtjes) die eventueel roteren, dan zou ik daar wel een rookmachine bij aanschaffen, anders zie je er maar weinig van. De rook zorgt ervoor dat je de stralen in de lucht ziet in plaats van alleen op een muur of plafond. (mocht het budget het toelaten zou ik zeker voor roterende gobo’s kiezen)
Als je voor een wash moving heads kiest, (dus zonder figuurtjes maar met mixbare kleuren) dan is een rookmachine niet direct nodig.

Zo’n derby zou ik persoonlijk niet doen, vind dat effect er erg cheap uit zien. Vaak erg panisch met een hoop verschillende kleuren.

Qua geluid zou ik uitbreiden met een sub op het moment dat je vind dat je laag mist; loop tijdens het draaien even door de zaal om te luisteren. Of als je merkt dat je tops constant in de limiter staan de knipperen, is het misschien ook goed om even na te denken over je speakersetup.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

GeleFles schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:50:
[...]

Leuk dat je gaat uitbreiden! De 4-par ledkit die je hebt, is al een mooie start. Persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan een mooi geprogrammeerde lichtshow dan allemaal knipperende lampen in verschillende kleuren. Met DMX heb je gelukkig die controle.
Een strobe vind ik echt een jaren-90 effect, zou deze zeker niet als prioriteit stellen. Je kan met je Ledparren en DMX aansturing een prima strobe effect programmeren. (de meeste parren hebben een strobe functie)

De moving heads zijn cool, en zou ik misschien als eerste doen; afhankelijk wat voor heads je wilt ;) Als je spot heads wilt met gobo’s (figuurtjes) die eventueel roteren, dan zou ik daar wel een rookmachine bij aanschaffen, anders zie je er maar weinig van. De rook zorgt ervoor dat je de stralen in de lucht ziet in plaats van alleen op een muur of plafond. (mocht het budget het toelaten zou ik zeker voor roterende gobo’s kiezen)
Als je voor een wash moving heads kiest, (dus zonder figuurtjes maar met mixbare kleuren) dan is een rookmachine niet direct nodig.

Zo’n derby zou ik persoonlijk niet doen, vind dat effect er erg cheap uit zien. Vaak erg panisch met een hoop verschillende kleuren.

Qua geluid zou ik uitbreiden met een sub op het moment dat je vind dat je laag mist; loop tijdens het draaien even door de zaal om te luisteren. Of als je merkt dat je tops constant in de limiter staan de knipperen, is het misschien ook goed om even na te denken over je speakersetup.
Thanks voor je advies en het deels bevestigen van mijn vermoedens :) Zodra de lichten binnen zijn ga ik lekker knutselen en leren met DMX, hopelijk kan ik daarmee ook iets van een strobe effect maken. Dat zou toch weer wat geld schelen.

Voor de moving heads kwam ik onlangs in een advertentie 2x deze units tegen:

Martin Mac 250 entour
YouTube: Martin Mac 250 Entour

Tja volgens mij heb je daarmee wel 2 serieuze dikke units die de boel veel dynamischer kunnen maken. Wel even kijken hoe ik dit dan ga aansturen en of ik iets van een remote DMX setup moet kopen zodat je niet overal kabels heb liggen. De rookmachine kan daarna altijd nog :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-01 07:45
Yariva schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:26:
[...]

De rookmachine kan daarna altijd nog :P
Hazer/fazer kopen in plaats van een rookmachine. De hele avond een dunne nevel >>> dan een dikke rookwolk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong

Martin Mac 250 entour
Je weet dat dit een lamp is uit de tijd dat je nog moest inbellen met een 56k6 modem om gebruik te maken van het internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

[...]

Thanks voor je advies en het deels bevestigen van mijn vermoedens :) Zodra de lichten binnen zijn ga ik lekker knutselen en leren met DMX, hopelijk kan ik daarmee ook iets van een strobe effect maken. Dat zou toch weer wat geld schelen.

Martin Mac 250 entour

Tja volgens mij heb je daarmee wel 2 serieuze dikke units die de boel veel dynamischer kunnen maken. Wel even kijken hoe ik dit dan ga aansturen en of ik iets van een remote DMX setup moet kopen zodat je niet overal kabels heb liggen. De rookmachine kan daarna altijd nog :P
De Mac 250’s serie (entour, krypton, wash, beam) is een hele degelijke serie, de reden dat je ze nu nog tegenkomt is omdat ze in hun tijd ontzettend veel gebruikt werden in kroegen en discotheken en ze zijn bijna niet stuk te krijgen.
Als je ze voor een leuke prijs kan krijgen, is het zeker leuk om eens mee te prutsen. Let wel op dat de lampen erg duur zijn als ze vervangen moeten worden, en geleidelijk minder worden. Na een x aantal draaiuren word de lamp zwakker en zie je verschil tussen een nieuwe en een oude lamp. Reken daarnaast wel op heads die wat aandacht nodig hebben, wij hebben inmiddels meer dan 14 mac 250 krypton’s en een aantal washes, we gebruiken ze niet allemaal altijd, maar op deze manier hebben we in ieder geval spare parts (ze zijn gelukkig goedkoop op marktplaats te vinden zijn) ;)

Het gebeurd bij ons regelmatig dat er er 1 in storing schiet. Vaak is het dan een sensor die het niet goed meer doet, of dat er wat slijtage is aan bandjes of andere dingen. Ze zijn wel goed open te maken en te servicen, maar goed schoonmaken en troubleshooten kost best wat tijd. Let ook op het gewicht en formaat, de nieuwere LED heads zijn stukken lichter en kleiner, en hebben vergelijkbare output.

Ik heb geen ervaring met draadloze DMX, er moet sowieso stroom naar de lampen, dus dan kan er ook een XLR kabel naartoe.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

jadjong schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:49:
[...]

Je weet dat dit een lamp is uit de tijd dat je nog moest inbellen met een 56k6 modem om gebruik te maken van het internet?
Jazeker, daarom koop je ze ook niet nieuw maar voor een habbekrats 2dehands :) Gelukkig is DMX ook zo oud als de weg naar Rome en kan mijn controller deze serie ook aansturen.

Verder wel eens dat met oude producten een risico verbonden is. Dat zal altijd zo zijn. Maar voor een beginnend DJ is het ook niet de bedoeling dat ik meteen enorm veel geld ga uit geven.

Afijn de lampen waren ook als voorbeeld, ik weet het nog allemaal niet. Feit is wel dat een 2de hands setje hiervan leuke dynamiek kan toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Ik zou een bewegende ledlamp zoeken. Die kosten waarschijnlijk net zo veel, wegen een tiende en verbruiken amper stroom. Daarnaast passen en zes van die dingen in de kist van een Mac250. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

GeleFles schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:50:
[...]
Thanks voor je suggestie. Na wat zoektochten op het internet lijkt mij de combinatie van een moving head met wash het beste bij mijn muziek en mixstijl passen.
jadjong schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:15:
Ik zou een bewegende ledlamp zoeken. Die kosten waarschijnlijk net zo veel, wegen een tiende en verbruiken amper stroom. Daarnaast passen en zes van die dingen in de kist van een Mac250. :P
Gezien ik wel een mobiele setup heb en na het kijken van wat filmpjes lijken mij nu ook de LED lichten wat aantrekkelijker. Ook misschien handiger om met custom 3D clips te monteren aan de reeds bestaande T-BAR zodat de lichten ook niet in mensen hun gezicht schijnt. Dan is het verschil in gewicht wel mooi mee genomen. Zoiets als dit zou wel moeten voldoen voor een beginners setje :)
G-series22 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:40:
[...]

Hazer/fazer kopen in plaats van een rookmachine. De hele avond een dunne nevel >>> dan een dikke rookwolk.
Misschien dan inderdaad in combinatie met een Hazer :) Coole techniek, wel even kijken wat het budget toe laat.

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 25-09-2024 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siedo
  • Nu online
Mijn zoon heeft DDJ FLX4 en Rekordbox op zijn tablet. Alleen nu heeft hij het voor elkaar dat zijn koptelefoon niet de mogelijkheid geeft om te mixen. Dat wil zeggen dat de Cue ook over de box gaat. Ik merk dat ik het slecht kan uitleggen... Maar het geluid wordt iets lager op de box, maar gaat niet over de hoofdtelefoon.

Een vriend van mij op een andere tablet en zelfde Rekordbox en zelfde DJ controller lukt het wel. Hebben jullie een idee waar dat in kan zitten? Lijkt ergens een instelling te zijn, maar we kunnen het maar niet vinden.

*Edit; lijkt opgelost. De tablet van mijn zoon moet op de mono stand. De andere tablet kan op stereo stand.

[ Voor 18% gewijzigd door Siedo op 29-09-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Yariva schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:05:
Gezien ik wel een mobiele setup heb en na het kijken van wat filmpjes lijken mij nu ook de LED lichten wat aantrekkelijker. Ook misschien handiger om met custom 3D clips te monteren aan de reeds bestaande T-BAR zodat de lichten ook niet in mensen hun gezicht schijnt. Dan is het verschil in gewicht wel mooi mee genomen. Zoiets als dit zou wel moeten voldoen voor een beginners setje :)
Wederom heeft de bankrekening het moeten ontgelden: morgen komt mijn beginners lichtset eindelijk binnen inclusief 2 moving heads. Ik ben voor de Ayra Evo 506 gegaan met o.a. RBG, Witlicht, Amber en ook UV. Alles in een klein compact lampje van maar 3 kilo. Deze week ga ik met een maatje zitten om deze 2 moving heads op een non-conventionele manier te bevestigen aan de Ayra ComPar Kit 2 LED lichtset. Iets met 3D beugels zodat alles ook gemakkelijk uit elkaar te halen is en je het mee kan nemen als mobiele DJ! Wordt spoedig vervolgt met foto's! :)

Verder komt die rook / Hazer / fazer machine later wel, net zoals de subwoofer. Nu eerst maar eens geld sparen en mijzelf verdiepen in Soundswitch om alle verlichting af te stellen. Vaste schema's maken en individuele schema's voor specifieke nummers etc.

Verder had ik dit weekend een bruiloft van een goede vriend. Hier was ik gevraagd als DJ maar heb ik vriendelijk voor bedankt. Ik wist dat zijn muzieksmaak toch wel erg ver van die van mij af lag en ik wou het risico niet lopen dat ik erom bekend zou staan als sfeer-verpester van het feest :+ En familie is ook belangrijk: de momenten die je deelt met je familie op de dansvloer zijn i.m.o. waardevoller dan dat ik voor die avond betaald had gekregen.

Achteraf ook goed, de DJ die was ingehuurd had er ook zichtbaar moeite mee en het was ook voor hem nieuw terrein. Desondanks enorm naar mijn zin gehad en op de achtergrond veel geluisterd en opgelet hoe hij bepaalde transities deed en welke nummers hij uit koos.

Dan nog iets anders....

Lifehack om je muziekcollectie uit te breiden (geen idee of dit heel erg wordt gewaardeerd maar ik gebruik het zeker als inspiratie voor mijn eigen bibliotheek): mijn google Pixel 7 heeft een functie "now playing" waarbij hij actief mee luistert naar welke muziek er wordt gedraaid. Dit heb ik standaard uit staan, ik gruwel wel erg bij het idee dat je een telefoon heb welke 24/7 mee luistert naar wat er om je heen gebeurd. Maar bij dit soort feestjes zet ik hem aan en heb ik de volgende ochtend automatisch een complete lijst van alle nummers die de avond daarvoor zijn gedraaid :P

[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 30-09-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ondanks mijn goede voornemens dat het hopelijk deze poging anders zou zijn merk ik dat ik toch gewoon amper tijd achter mijn gear besteed. Ik moet realistisch zijn, 3 keer is scheepsrechts, ik heb het genoeg geprobeerd de liefde van het draaien weer te vinden.

*knip* Daar hebben we https://tweakers.net/aanbod/ voor

[ Voor 23% gewijzigd door Jorgen op 06-10-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-04 09:48

D3F

Yariva schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:46:
[...]
Lifehack om je muziekcollectie uit te breiden (geen idee of dit heel erg wordt gewaardeerd maar ik gebruik het zeker als inspiratie voor mijn eigen bibliotheek):
Sinds de laatste Rekordbox kun je Tidal koppelen. Dat zet ik tegenwoordig aan met DJ extension (a 9 euro p/m die ik weer uitzet als ik niets in de nabije toekomst heb staan). Daarmee krijg je toegang tot de hele Tidal catalogus. Nadeel is wel dat je dus aan Rekordbox gekoppeld moet zijn. Heb zelf een XDJ-XZ en sluit daarom standaard een laptop voordat ik de unit aanzet. Toegang tot zo'n beetje alle platen ter wereld is vooral fijn voor als mensen met verzoekjes komen waarvan je vroeger de dag ervoor nog dacht: "zou ik die meenemen, ja of nee?" :).

[ Voor 18% gewijzigd door D3F op 08-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Riptide
Nou daar is ie dan de opvolger van de felbegeerde XDJ XZ de nieuwe XDJ AZ met een richtprijs van € 3200 - € 3400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-bV6OBxTw1SYJtDnHF9gj4jm_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN7KviukrhCsYmGIlhfFSfb7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22Z1W1s0vRUMOy7ygZ-hRmgtzOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkCHuFpFHwYGBvwIEq8NDYNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-da0THSLXwMEyOBctsTNHp6JZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkBIk4wbmRPqjZNDWuzzA1Ws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxpc6Hea5SvGyG6s86vxgV6B1sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zwe13MJ8QsGbkaVxfTNkR0Q0.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan hier een uitgebreide review lezen via Digital DJ Tips:
https://www.digitaldjtips...-az-standalone-dj-system/

Belangrijkste punten:
  • De XDJ-AZ is gebaseerd op de professionele apparatuur van Pioneer (CDJ-3000 en DJM-A9).
  • Verbeterde functies: Onder andere key sync/shift, geüpgradede jogwheels, verbeterde looping, CloudDirectPlay via Dropbox, integratie van Beatport en draadloze hoofdtelefoonverbinding via SonicLink.
  • Gebruikersinterface-upgrades: Het scherm is helderder, geeft meer informatie en werkt soepeler. Het toont nu 13 nummers tegelijk, wat navigeren gemakkelijker maakt en is vergelijkbaar met de Opus Quad.
  • Verminderde aansluitmogelijkheden aan de achterkant, geen ingebouwde Pro DJ Link-hub (één Ethernet-poort), en twee externe ingangen.
  • Veelzijdige muziekbronnen: Werkt met USB, Wi-Fi, Ethernet, Beatport, CloudDirectPlay, Rekordbox, Serato en andere platforms.
  • Link Cue & Gate Cue functies: Maakt intuïtieve trackvoorvertoning en mix-uitpuntselectie mogelijk. Gate Cue verbetert het gedrag van cues voor DJ's.
  • Ondersteunt Wi-Fi, Bluetooth en populaire DJ-streamingdiensten, wat het een complete en moderne all-in-one unit maakt.
Met name de Pro DJ link moet ik nog verder onderzoeken maar dit is wat ik er over kon vinden:

Voorheen had de XDJ XZ een geïntegreerde Pro DJ Link Ethernet-hub (een functie waarmee meerdere DJ-units konden worden verbonden om muziekbibliotheken te delen of te synchroniseren). De XDJ AZ heeft alleen een enkele Ethernet-aansluiting, wat betekent dat het geen ingebouwde hub meer heeft om meerdere apparaten direct te koppelen. Gebruikers moeten een extra externe Ethernet-hub aanschaffen als ze meerdere DJ-apparaten (zoals decks of spelers) via Pro DJ Link willen verbinden, wat volgens de fabrikant geen groot probleem zou moeten zijn, aangezien de kosten slechts rond de €20 liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 10-10-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Riptide schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:55:

Met name de Pro DJ link moet ik nog verder onderzoeken maar dit is wat ik er over kon vinden:

Voorheen had het apparaat een geïntegreerde Pro DJ Link Ethernet-hub (een functie waarmee meerdere DJ-units konden worden verbonden om muziekbibliotheken te delen of te synchroniseren). Nu heeft het alleen een enkele Ethernet-aansluiting, wat betekent dat het geen ingebouwde hub meer heeft om meerdere apparaten direct te koppelen. Gebruikers moeten een extra externe Ethernet-hub aanschaffen als ze meerdere DJ-apparaten (zoals decks of spelers) via Pro DJ Link willen verbinden, wat volgens de fabrikant geen groot probleem zou moeten zijn, aangezien de kosten slechts rond de €20 liggen.
Sowieso geen slechte actie om hem via een ethernet switch te verbinden; de unit heeft ook online services zoals beatport en clouddrive streaming. Daarnaast is ProDJLink ook handig als je bijvoorbeeld je computer of laptop in het netwerk hebt met rekordbox erop. Op die manier kan je je muziek via het netwerk uit rekordbox bereiken. (dat doe ik nog wel eens op m’n opus als ik geen zin heb om muziek naar USB te exporteren thuis) Op de unit zelf ziet het eruit alsof je vanaf een USB drive speelt, maar je speelt dan vanuit je rekordbox collectie op je pc/laptop.

Verder vind ik de AZ een mooie vernieuwing tov de XZ, zeker een goeie upgrade! Niet veel spectaculaire dingen, maar als ik het commentaar op de opus herinner, zitten de XZ gebruikers daar ook niet op te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Gelefles, dus jij hebt ook een Opus? Nice, ik heb er ook een en ben er nog steeds erg tevreden mee. Het enige wat ik jammer vind, is dat je via Pro-Link bijvoorbeeld geen DJS-1000 of CDJ-3000 kunt aansluiten. Ik weet dat het via de RCA-aansluitingen kan, maar dan mis je voordelen zoals quantize, sync en meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Riptide schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:24:
Gelefles, dus jij hebt ook een Opus? Nice, ik heb er ook een en ben er nog steeds erg tevreden mee. Het enige wat ik jammer vind, is dat je via Pro-Link bijvoorbeeld geen DJS-1000 of CDJ-3000 kunt aansluiten. Ik weet dat het via de RCA-aansluitingen kan, maar dan mis je voordelen zoals quantize, sync en meer.
Klopt! Heb de Opus sinds releasedag, nog steeds ontzettend blij mee. Persoonlijk vind ik de layout prettiger dan de ‘controller’ layout met de 2x4 pads onderin. (Voorheen had ik een RX3, daar gebeurde het nog wel eens dat ik onbedoeld een pad aanraakte)
Het enige nadeel van de opus vind ik de effectensectie, het selecteren van het kanaal en het effect via het scherm is wat foutgevoeliger dan met fysieke knoppen. Inmiddels wel aan gewend, dus dat gaat ook wel prima. (al had ik liever de layout zoals op de A9/AZ gehad)

Ik heb geen behoefte om nog extra spelers of een DJS aan te sluiten, mocht ik iets met CDJs gaan doen, dan komt er een A9/CDJ set te staan, maar momenteel kan ik de aanschafkosten daarvoor nog niet goedpraten voor mezelf :D (en voor de feestjes die ik doe, is dit ook veel sneller opbouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-01 07:45
Leuk voor de drive-in shows en kleine kroegen. Mooi ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
GeleFles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Sowieso geen slechte actie om hem via een ethernet switch te verbinden; de unit heeft ook online services zoals beatport en clouddrive streaming. Daarnaast is ProDJLink ook handig als je bijvoorbeeld je computer of laptop in het netwerk hebt met rekordbox erop. Op die manier kan je je muziek via het netwerk uit rekordbox bereiken. (dat doe ik nog wel eens op m’n opus als ik geen zin heb om muziek naar USB te exporteren thuis) Op de unit zelf ziet het eruit alsof je vanaf een USB drive speelt, maar je speelt dan vanuit je rekordbox collectie op je pc/laptop.;)
Misschien weet je dit al. Maar het kan ook via wifi. Rekordbox moet je dan in exportmodus zetten, waarna een 'LINK'-knop onderin verschijnt. Daarop moet je klikken om te linken.

Vanaf dat moment kun je mixen alsof je laptop of pc een USB-stick is. De mixer en laptop moeten wel in dezelfde netwerk zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
GeleFles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Klopt! Heb de Opus sinds releasedag, nog steeds ontzettend blij mee. Persoonlijk vind ik de layout prettiger dan de ‘controller’ layout met de 2x4 pads onderin. (Voorheen had ik een RX3, daar gebeurde het nog wel eens dat ik onbedoeld een pad aanraakte)
Het enige nadeel van de opus vind ik de effectensectie, het selecteren van het kanaal en het effect via het scherm is wat foutgevoeliger dan met fysieke knoppen. Inmiddels wel aan gewend, dus dat gaat ook wel prima. (al had ik liever de layout zoals op de A9/AZ gehad)

Ik heb geen behoefte om nog extra spelers of een DJS aan te sluiten, mocht ik iets met CDJs gaan doen, dan komt er een A9/CDJ set te staan, maar momenteel kan ik de aanschafkosten daarvoor nog niet goedpraten voor mezelf :D (en voor de feestjes die ik doe, is dit ook veel sneller opbouwen)
Ik vond de OPUS ook een mooi apparaat, maar ik miste juist die pads onderin. Die gebruik ik behoorlijk veel voor stems en looprolls met Serato. Ik had een XZ, vandaag de AZ besteld. Het enige minpunt en wat ik wel ga missen is de knop om de slow-stop te manipuleren..

De rest is allemaal wat ik miste op de XZ tot de betere DAC aan toe. Nu afwachten wanneer dat hij binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Riptide schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Misschien weet je dit al. Maar het kan ook via wifi. Rekordbox moet je dan in exportmodus zetten, waarna een 'LINK'-knop onderin verschijnt. Daarop moet je klikken om te linken.

Vanaf dat moment kun je mixen alsof je laptop of pc een USB-stick is. De mixer en laptop moeten wel in dezelfde netwerk zitten.
Klopt! ik gebruik hem inderdaad over wifi, de nieuwe AZ heeft natuurlijk ook gewoon wifi on-board, dus daar het zou het ook kunnen zonder kabels/switch.
Ferrox1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Ik vond de OPUS ook een mooi apparaat, maar ik miste juist die pads onderin. Die gebruik ik behoorlijk veel voor stems en looprolls met Serato. Ik had een XZ, vandaag de AZ besteld. Het enige minpunt en wat ik wel ga missen is de knop om de slow-stop te manipuleren..

De rest is allemaal wat ik miste op de XZ tot de betere DAC aan toe. Nu afwachten wanneer dat hij binnenkomt.
Ah ja! Als je veel doet met de pads, dan is de opus inderdaad niet de beste keus. Ik gebruik alleen hotcues (ik draai ook regelmatig op CDJ's, dus al die extra pad functies zijn er dan ook niet), dus voor mij kunnen die pads gestolen worden ;)

Als je met laptop draait, is een FLX10 dan niet een betere optie? In het verleden heb ik ook met VirtualDJ en Traktor gedraaid, maar ik vond de laptop altijd een kritisch en foutgevoelig systeem (ondanks dat ik nooit vastlopers oid heb gehad gelukkig), dus vandaar dat ik eigenlijk altijd op standalone systemen wil draaien.
Als je de AZ ook standalone gaat gebruiken, dan snap ik de keuze uiteraard!

Stems vind ik wel gaaf, en zou ik heel graag op standalones zien, maar denk niet dat daar al genoeg power voor aanwezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferrox1
GeleFles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:14:

Ah ja! Als je veel doet met de pads, dan is de opus inderdaad niet de beste keus. Ik gebruik alleen hotcues (ik draai ook regelmatig op CDJ's, dus al die extra pad functies zijn er dan ook niet), dus voor mij kunnen die pads gestolen worden ;)

Als je met laptop draait, is een FLX10 dan niet een betere optie? In het verleden heb ik ook met VirtualDJ en Traktor gedraaid, maar ik vond de laptop altijd een kritisch en foutgevoelig systeem (ondanks dat ik nooit vastlopers oid heb gehad gelukkig), dus vandaar dat ik eigenlijk altijd op standalone systemen wil draaien.
Als je de AZ ook standalone gaat gebruiken, dan snap ik de keuze uiteraard!

Stems vind ik wel gaaf, en zou ik heel graag op standalones zien, maar denk niet dat daar al genoeg power voor aanwezig is.
Ik draai eigenlijk altijd met laptop met serato en 4-decks. De FLX10 is ook een mooie, maarrrr geen standalone. Op het niveau wat ik draai wil ik altijd een backup hebben mocht er iets stuk gaan. Dus stel, de laptop gaat kapot tijdens een avond ga ik verder op een stick. Wat ik ook fijn vind is full-size, en scherm voor je neus. voor de XZ had ik een DDJ-SZ, en daar miste ik het scherm enorm.

Mijn punt is vooral, ik vind serato als software echt geweldig. Rekordbox is echt een draak van een sloom pakket. en de full-size pioneer (nu alphatheta) feel het fijnste. De XZ was goed, maar voelde bij uitkomen al gedateerd aan. Gelukkig was 4-deck control mogelijk van serato door 2x op shift te drukken.

Ik wil wel naar pioneer only en idd alleen op stick. Maar snel een verzoekje downloaden via de laptop (want beatport heeft niet alles) en gelijk draaien is fijn. Daarnaast is het met bruiloften zeker zo dat je met een flinke muziekbibliotheek mag aan komen zetten tegenwoordig gezien het publiek spotify gewend is. Tja, leg maar uit dat spotify niet kan omdat we zo'n ouderwetse regeling hebben met de buma.

Voor mij is het best of both worlds. Ik zou ook het liefst alleen een stick meenemen maar met open format draaien is stems een hele leuke extra tool geworden om lekker door te draaien zonder clashes in zang o.i.d.

Als ik alleen house draai zonder verzoekjes, dan kan ik dat prima op de standalone idd. Dus dat doe ik thuis ook geregeld. Beetje james hype spelen met zijn trucjes :9
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste