Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:36
Gelukkig, ik ben niet de enige die geïrriteerd was.
Het lijkt nu opgelost (nog niet herstart) door een extra toetsenbord toe te voegen en die daarna weer weg te halen.

I have no life, and therefore no signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:30

ap3nr0ts

hoi

pwvliet schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:28:
Gelukkig, ik ben niet de enige die geïrriteerd was.
Het lijkt nu opgelost (nog niet herstart) door een extra toetsenbord toe te voegen en die daarna weer weg te halen.
Hier werkt dat niet. Als ik Azerty toevoeg en verwijder, blijft de balk bestaan. Wat doe jij precies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Hier werkt dat niet. Als ik Azerty toevoeg en verwijder, blijft de balk bestaan. Wat doe jij precies dan?
Zie ik ook elke dag opnieuw.

Ik heb een tijd terug daarmee liggen klooien en toen is het me gelukt om nog maar een layout over te houden. En dan ben je die "knop" in de system-tray kwijt. Tot een paar dagen later ie vanzelf weer verscheen.

Ik heb toen nog eens geprobeerd om die tweede layout te verwijderen maar dat lukte toen niet meer. Zou zeggen dat daar wat niet goed werkt....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

eheijnen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Zie ik ook elke dag opnieuw.

Ik heb een tijd terug daarmee liggen klooien en toen is het me gelukt om nog maar een layout over te houden. En dan ben je die "knop" in de system-tray kwijt. Tot een paar dagen later ie vanzelf weer verscheen.

Ik heb toen nog eens geprobeerd om die tweede layout te verwijderen maar dat lukte toen niet meer. Zou zeggen dat daar wat niet goed werkt....
Toch fijn dat we bètatesters zijn van Microsoft vaak. :P En ik weiger die Windows-updates al zo lang als het kan om gedoe te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:36
ap3nr0ts schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb nog even verder geëxperimenteerd.
Na een herstart van mijn pc kwam de instelling weer terug namelijk.
Zelfde nog een keer uitgevoerd, geen verschil.
Tot ik het nog een keer deed met een ander toetsenbord indeling en toen ik die verwijderde verdween de taakbalkmelding weer gelijk.
Ik ga nu nog een keer herstarten, kijken wat er dan gebeurd.

Edit: Voorlopig blijft hij nu weg na een herstart.

Edit 2: En de melding is weer terug :-(
Als iemand dus een blijvende oplossing heeft, wij houden ons aanbevolen...

[ Voor 12% gewijzigd door pwvliet op 15-08-2025 17:10 ]

I have no life, and therefore no signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Met CTRL+SHIFT kun je snel wisselen van layout, mocht dat nodig zijn.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:03
ap3nr0ts schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:28:
OK, weet iemand waarom ik sinds de laatste update altijd het Toetsenbordindeling-gedeelte in mijn balk krijg? Ik wil dat niet en krijg het niet meer weg. Ik heb er zo'n hekel aan als Windows zomaar dingen verandert aan je indeling die je niet wilt. Ik kan in het menu twee opties selecteren, maar bij Instellingen staat er maar eentje. Ik kan ook niks meer vinden om die irritante "NLD INTL" gewoon helemaal weg te krijgen? Zucht. :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Taalbalk heet dat ding. Om deze kwijt te raken, ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal > Toetsenbord > Taalbalkopties. Selecteer in het venster "Tekstservices en invoertalen" op de tab Taalbalk bij Taalbalk "Verbergen" en klik vervolgens op OK.

Zo gaat het in Windows 10. Hopelijk werkt het ook zo in Windows 11.

[ Voor 3% gewijzigd door Picaro op 15-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Picaro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Taalbalk heet dat ding. Om deze kwijt te raken, ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal > Toetsenbord > Taalbalkopties. Selecteer in het venster "Tekstservices en invoertalen" op de tab Taalbalk bij Taalbalk "Verbergen" en klik vervolgens op OK.

Nope. Dat dat niet meer werkt, is het hele punt dus, haha. Daar lopen @pwvliet tegenaan. Hoe je het normaliter uitzette, werkt niet meer opeens. Na een herstart verdwijnt het bij mij ook vooralsnog, maar zonder enige reden, komt het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Picaro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

In W11 bereikbaar via Tijd en taal > Typen > Geavanceerde toetsenbordinstellingen > Taalbalkopties. Heb ook de laatste update van 13-8 geinstalleerd, maar zie gelukkig geen taalbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

easyriider schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

In W11 bereikbaar via Tijd en taal > Typen > Geavanceerde toetsenbordinstellingen > Taalbalkopties. Heb ook de laatste update van 13-8 geinstalleerd, maar zie gelukkig geen taalbalk.
Je zou zeggen dat dit voldoende is, ja. Ach ja. :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGfV-NZYSIXleLhuQVpZLtEe2cY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lV2kjzw4LMKOHOtYgQ35U36N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:14
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe pc en daar hoort natuurlijk een windows licentie bij.
In de pricewatch is de goedkoopste windows 11 home editie 123.80€ .

Echter na een rondje googlen kan ik keys vinden vanaf 5 €.
Waarom die grote prijsverschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

Je zou zeggen dat dit voldoende is, ja. Ach ja. :'(
[Afbeelding]
Vanochtend uitgezet, taalbalk weg.
Pc opnieuw gestart en daaristie weer....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
justmike schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:19:
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe pc en daar hoort natuurlijk een windows licentie bij.
In de pricewatch is de goedkoopste windows 11 home editie 123.80€ .

Echter na een rondje googlen kan ik keys vinden vanaf 5 €.
Waarom die grote prijsverschillen?
De eerste optie die je gevonden hebt koop je op de officiële manier bij Microsoft of een verkoper. De tweede ligt wat meer in het grijze gebied en zijn over het algemeen andere type licenties.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:09
eheijnen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:16:
[...]Pc opnieuw gestart en daaristie weer....
ChatGPT:

🔧 Taalbalk verbergen in Windows 11
✅ Stap 1: Ga naar de geavanceerde toetsenbordinstellingen

Open Instellingen (Windows-toets + I).

Klik links op Tijd en taal.

Klik op Typen (of Toetsenbord).

Scroll naar beneden en klik op Geavanceerde toetsenbordinstellingen.

✅ Stap 2: Zet de taalbalk uit

In het scherm Geavanceerde toetsenbordinstellingen:

Zet het vinkje UIT bij:

"De invoermethodebalk gebruiken wanneer beschikbaar"

🔄 Dit zorgt ervoor dat de zwevende taalbalk (die soms in de hoek verschijnt) niet meer getoond wordt.

✅ Stap 3: Taalbalk-icoon uit de taakbalk verwijderen

Als je het taalicoon (bijv. "ENG" of "NLD") in de taakbalk wilt verbergen:

Open opnieuw Instellingen > Persoonlijke instellingen > Taakbalk.

Klik op Systeemvakitems of Overige systeemvakpictogrammen.

Zet "Invoertaalindicator" op Uit.

🧹 Extra tips
❌ Overbodige talen verwijderen

Als je maar één taal gebruikt, kun je andere verwijderen zodat Windows geen taalbalk meer hoeft te tonen:

Ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal en regio.

Klik op de taal die je niet gebruikt.

Klik op Verwijderen.

💬 Laatste check

Als je dit allemaal gedaan hebt en de taalbalk nog steeds blijft verschijnen, laat me dan weten:

Verschijnt hij als zwevend venster (los op het bureaublad)?

Of als icoon in de taakbalk?

Dan geef ik je gerichtere hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

passer schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

ChatGPT:

🔧 Taalbalk verbergen in Windows 11
✅ Stap 1: Ga naar de geavanceerde toetsenbordinstellingen

Open Instellingen (Windows-toets + I).

Klik links op Tijd en taal.

Klik op Typen (of Toetsenbord).

Scroll naar beneden en klik op Geavanceerde toetsenbordinstellingen.

✅ Stap 2: Zet de taalbalk uit

In het scherm Geavanceerde toetsenbordinstellingen:

Zet het vinkje UIT bij:

"De invoermethodebalk gebruiken wanneer beschikbaar"

🔄 Dit zorgt ervoor dat de zwevende taalbalk (die soms in de hoek verschijnt) niet meer getoond wordt.

✅ Stap 3: Taalbalk-icoon uit de taakbalk verwijderen

Als je het taalicoon (bijv. "ENG" of "NLD") in de taakbalk wilt verbergen:

Open opnieuw Instellingen > Persoonlijke instellingen > Taakbalk.

Klik op Systeemvakitems of Overige systeemvakpictogrammen.

Zet "Invoertaalindicator" op Uit.

🧹 Extra tips
❌ Overbodige talen verwijderen

Als je maar één taal gebruikt, kun je andere verwijderen zodat Windows geen taalbalk meer hoeft te tonen:

Ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal en regio.

Klik op de taal die je niet gebruikt.

Klik op Verwijderen.

💬 Laatste check

Als je dit allemaal gedaan hebt en de taalbalk nog steeds blijft verschijnen, laat me dan weten:

Dan geef ik je gerichtere hulp.
Het punt is dat ik (en anderen, gok ik) dit natuurlijk allemaal al geprobeerd hebben en hij desondanks terugkomt. Er is geen tweede taal, en hij staat uit. Het is vast een bugje na een Windows 11-update. Ik heb het ook in ChatGPT geprobeerd, maar net als met veel wat ik in ChatGPT gooi, moet ik hem eerst 3x verbeteren en gaat hij vervolgens dingen zeggen die ik zelf sneller via reddit vind, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:09
Ik postte het vooral voor zijn (haar?) twee laatste vragen die je mogelijk op een spoor zouden kunnen zetten (*) :

(*) als daar naar gevraagd wordt, lijkt het me dat die twee dingen in bepaalde gevallen ook van belang zouden kunnen zijn. Maar dit (welke van de twee) was een keuze die ik niet kon maken natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Ik wilde net dat die in de taakbalk aanwezig was, dus niet onzichtbaar, en dat verdween die telkens hij iedere boot.
Daarnaast storing die telkens terug op NL-NL ipv wat ik ingesteld had op NL-US ivm met mijn toetsenbord.
Weet niet meer hoe ik dat gefixt heb maar nu blijft het iig maar blijft bij iedere reboot terugspringen naar NL-NL.

[ Voor 8% gewijzigd door snah001 op 18-08-2025 16:41 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Lekker weer... Zie dit draadje: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Nu loop ik van de regen in de drup: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Iemand dit ook meegemaakt? Absurd dat ik geen updates kan de-installeren. Enige wat ik kan bedenken is dat er iets corrupt is wat met DISM gerepareerd moet worden. Maar ja, dat durf ik niet aan omdat dat zo maar weer 50GB aan schrijfacties kan kosten...

Heb er echt de pest in. Kip-ei verhaal. Mag de update geen eens de-installeren, omdat Windows zo vaak repairable is for no damn reason.

[ Voor 10% gewijzigd door Anonymoussaurus op 21-08-2025 17:01 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Misschien dat als je zaken gedelete hebt via bijv. / o.a. "DISM /Online /Cleanup-Image /Startcomponentcleanup" dat je bepaalde windows updates niet meer kan uninstallen :?

Ik zie bij mij de bewuste update wel gewoon staan. Bij jou dus niet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro7SsK6EZqEsW-rWgAAhdBY8kEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fF7HvFQ00Q9czKx7H1Bsgn3k.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Help!!!! schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:11:
^
Misschien dat als je zaken gedelete hebt via bijv. / o.a. "DISM /Online /Cleanup-Image /Startcomponentcleanup" dat je bepaalde windows updates niet meer kan uninstallen :?

[Afbeelding]
Ik zie die update ook staan, maar kan het echt met geen mogelijkheid verwijderen, en ik zie in de Reddit thread meerdere users die hetzelfde probleem hebben: https://www.reddit.com/r/...rity_update_kb5063878_is/. Ook op Tweakers: uiltje in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''.
  • Via GUI geprobeerd
  • Via DISM geprobeerd
  • Via safe mode geprobeerd (GUI), DISM nog niet, zal wel in hetzelfde resulteren
  • Via advanced startup 'uninstall updates' geprobeerd, dat moet werken, maar helaas...
Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik ooit `/Startcomponentcleanup` als parameter heb gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anonymoussaurus op 22-08-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
Help!!!! schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:11:
^

[Afbeelding]
Heb de commando DISM /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase gebruikt. Is er dan geen enkele manier om die update nog te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:49
Anonymoussaurus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:
Lekker weer... Zie dit draadje: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Nu loop ik van de regen in de drup: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Iemand dit ook meegemaakt? Absurd dat ik geen updates kan de-installeren. Enige wat ik kan bedenken is dat er iets corrupt is wat met DISM gerepareerd moet worden. Maar ja, dat durf ik niet aan omdat dat zo maar weer 50GB aan schrijfacties kan kosten...

Heb er echt de pest in. Kip-ei verhaal. Mag de update geen eens de-installeren, omdat Windows zo vaak repairable is for no damn reason.
Misschien een domme vraag maar ik ben dan ook maar een simpele pc gebruiker,

Kun je ook wachten met updaten tot dat er een update/fix komt?

Ik ben pas over 2 weken weer in nederland, denk je dat er dan al een update/fix is?

In mijn pc zitten kingston kc3000 ssd,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

joey82 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Misschien een domme vraag maar ik ben dan ook maar een simpele pc gebruiker,

Kun je ook wachten met updaten tot dat er een update/fix komt?

Ik ben pas over 2 weken weer in nederland, denk je dat er dan al een update/fix is?

In mijn pc zitten kingston kc3000 ssd,s
Ik heb hier ook op je gereageerd: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. En die SSD heb ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
Anonymoussaurus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:

Die augustus update is heel slecht. Heb veel reacties van klanten waarbij Windows Hello ineens corrupt is geraakt. Microsoft weet dat (is ticket van) maar rapporteert het (bewust?) niet in hun blogs.
Uninstall kan wel, maar daarna is je hele laptop corrupt. Een herinstallatie is dan noodzakelijk (nee, een remote wipe helpt je niet). Op uitdrukkelijk verzoek kan je blijkbaar wel een uninstall MSI opvrage bij microsoft als bugfix. Maar we hebben die augustus update nu uit de update ringen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
reinier68 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Die augustus update is heel slecht. Heb veel reacties van klanten waarbij Windows Hello ineens corrupt is geraakt. Microsoft weet dat (is ticket van) maar rapporteert het (bewust?) niet in hun blogs.
Uninstall kan wel, maar daarna is je hele laptop corrupt. Een herinstallatie is dan noodzakelijk (nee, een remote wipe helpt je niet). Op uitdrukkelijk verzoek kan je blijkbaar wel een uninstall MSI opvrage bij microsoft als bugfix. Maar we hebben die augustus update nu uit de update ringen gehaald.
Ik laat mijn pc voorlopig uit,

Nu ben ik nog een tijdje op vakantie maar ik heb als simpele pc gebruiker geen zin in gedoe,

We mogen toch hopen dat ms snel met een fix komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Anonymoussaurus schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Ik zie die update ook staan, maar kan het echt met geen mogelijkheid verwijderen, en ik zie in de Reddit thread meerdere users die hetzelfde probleem hebben: https://www.reddit.com/r/...rity_update_kb5063878_is/. Ook op Tweakers: uiltje in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''.
  • Via GUI geprobeerd
  • Via DISM geprobeerd
  • Via safe mode geprobeerd (GUI), DISM nog niet, zal wel in hetzelfde resulteren
  • Via advanced startup 'uninstall updates' geprobeerd, dat moet werken, maar helaas...
Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik ooit `/Startcomponentcleanup` als parameter heb gebruikt.
Eindelijk opgelost met dank aan deze Reddit-post: https://www.reddit.com/r/.../1mxd6by/comment/nahoexz/. Windows Sandbox uitzetten, rebooten hielp dus. :) Nu de update kunnen de-installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Anonymoussaurus schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Eindelijk opgelost met dank aan deze Reddit-post: https://www.reddit.com/r/.../1mxd6by/comment/nahoexz/. Windows Sandbox uitzetten, rebooten hielp dus. :) Nu de update kunnen de-installeren.
Is er ook een manier om die update te verwijderen, als je deze commando hebt gebruikt.

DISM /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Daardoor komt tie niet bij mij dat lijstje om die update te verwijderen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Iemand enig idee hoelang het nog gaat duren voor ms met een update / fix komt?

Zeg ik iets geks als ik zeg dat ik ms stil is rondom deze hele kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

eheijnen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Vanochtend uitgezet, taalbalk weg.
Pc opnieuw gestart en daaristie weer....
Ik heb hier ook een paar dagen last van gehad maar inmiddels lijkt dit spontaan(?) weer opgelost.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

jaaoie17 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:51:
[...]

Is er ook een manier om die update te verwijderen, als je deze commando hebt gebruikt.

DISM /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Daardoor komt tie niet bij mij dat lijstje om die update te verwijderen volgens mij.
Waarom verwijder je de update niet gewoon op de reguliere manier? Je kan 'm ook via WSU verwijderen. Wat is de output van `winver` via Win + R?
joey82 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:58:
Iemand enig idee hoelang het nog gaat duren voor ms met een update / fix komt?

Zeg ik iets geks als ik zeg dat ik ms stil is rondom deze hele kwestie?
Ik heb de update verwijderd en vind het wel prima zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Anonymoussaurus schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Waarom verwijder je de update niet gewoon op de reguliere manier? Je kan 'm ook via WSU verwijderen. Wat is de output van `winver` via Win + R?
Gebruik die commando om wat schijfruimte vrij te krijgen. Kan ik beter in vervolg beter maar niet doen. Hoe verwijder je hem via WSU dan. Misschien kan dat ook niet meer door die commando.

winver: 26100.4946

[ Voor 9% gewijzigd door jaaoie17 op 27-08-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Anonymoussaurus schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

[...]

Ik heb de update verwijderd en vind het wel prima zo. :)
Verwijderd en de updates op pause gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw: Windows 11 August 2025 security update is causing unintended UAC prompts to appear for non-admin users — some apps are crashing

Microsoft's latest August 2025 security update is wreaking havoc on non-admin users across several versions of Windows 10 and 11, preventing app installations from occurring in certain cases. Microsoft states that the August security update, meant to protect users from a privilege escalation vulnerability, is now causing unexpected UAC prompts to occur for non-admin users. Etc.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

joey82 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Verwijderd en de updates op pause gezet?
Ik heb een policy zo gezet dat ik alle updates handmatig moet downloaden, vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Anonymoussaurus schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb een policy zo gezet dat ik alle updates handmatig moet downloaden, vind ik prima.
Het lijkt er op dat het niet aan ms ligt als ik de berichten van de laatste week mag geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ayamanu
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 21:11
Om even te laten zien wat voor effect de Windows 11 Augustus update op een SSD (WD SN770 1TB fw 731100WD) heeft, heb ik een nieuwe versus een gecorrumpeerde foto voor jullie. Tevens hieronder ook de S.M.A.R.T. rapporten.

Perfecte support van Frame.Work door te helpen en uiteindelijk een RMA voor te regelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
smartctl 7.4 2023-08-01 r5530 [x86_64-linux-6.12.37+deb13-amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-23, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       WD_BLACK SN770 1TB
Serial Number:                      24184R808980
Firmware Version:                   731120WD
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x15b7
IEEE OUI Identifier:                0x001b44
Total NVM Capacity:                 1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Unallocated NVM Capacity:           0
Controller ID:                      0
NVMe Version:                       1.4
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            001b44 8b47f75af9
Local Time is:                      Tue Aug 26 20:40:58 2025 UTC
Firmware Updates (0x14):            2 Slots, no Reset required
Optional Admin Commands (0x0017):   Security Format Frmw_DL Self_Test
Optional NVM Commands (0x00df):     Comp Wr_Unc DS_Mngmt Wr_Zero Sav/Sel_Feat Timestmp Verify
Log Page Attributes (0x7e):         Cmd_Eff_Lg Ext_Get_Lg Telmtry_Lg Pers_Ev_Lg Log0_FISE_MI Telmtry_Ar_4
Maximum Data Transfer Size:         256 Pages
Warning  Comp. Temp. Threshold:     84 Celsius
Critical Comp. Temp. Threshold:     88 Celsius
Namespace 1 Features (0x02):        NA_Fields

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     5.00W    5.00W       -    0  0  0  0        0       0
 1 +     3.30W    3.00W       -    0  0  0  0        0       0
 2 +     2.20W    2.00W       -    0  0  0  0        0       0
 3 -   0.0150W       -        -    3  3  3  3     1500    2500
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4    10000    6000
 5 -   0.0033W       -        -    5  5  5  5   176000   25000

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         2
 1 -    4096       0         1

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        36 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    18,084,753 [9.25 TB]
Data Units Written:                 3,942,781 [2.01 TB]
Host Read Commands:                 1,007,463,881
Host Write Commands:                59,004,422
Controller Busy Time:               439
Power Cycles:                       28,523
Power On Hours:                     494
Unsafe Shutdowns:                   13,232
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      8
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               46 Celsius
Temperature Sensor 2:               36 Celsius

Error Information (NVMe Log 0x01, 16 of 256 entries)
No Errors Logged

Self-test Log (NVMe Log 0x06)
Self-test status: No self-test in progress
Num  Test_Description  Status                       Power_on_Hours  Failing_LBA  NSID Seg SCT Code
 0   Extended          Completed without error                 494            -     -   -   -    -
 1   Short             Completed without error                 494            -     -   -   -    -

Opvallende tellers voor de gecorrumpeerde ssd:
Productiedatum: 05 mei 2024, in gebruik sinds februari 2025
Power Cycles: 28.523
Unsafe Shutdowns: 12.232

Het ligt 100% aan Microsoft. De diversiteit aan hdd's en ssd's die corrupt raken, hebben maar 1 factor gemeen.

Uiteindelijk data er af kunnen halen door het volgende:
GPT format, main partitietabel hersteld met de backup partitietabel in het midden van de schijf met Testdisk.
Bitlocker enabled data partitie kon unlocked worden met Recovery Key uit M365. Geen NTFS marker meer. CHKDSK met fixen gedaan. Alle Windows systeembestanden gehusseld en incorrect. Gebruikersdata was nog prima...gelukje. Desondanks was gebruikersdata ook 99% in de Cloud opgeslagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRCKio4Ir8D2mLoLRKSoam-Og8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHW6rAtOJhqb2IgLiyg8RxVe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ayamanu op 08-09-2025 20:56 . Reden: Frame.work contributie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

joey82 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:28:
[...]

Het lijkt er op dat het niet aan ms ligt als ik de berichten van de laatste week mag geloven....
Ik las het idd, nog maar eens het complete artikel lezen op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Anonymoussaurus schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:47:
[...]

Ik las het idd, nog maar eens het complete artikel lezen op Tweakers.
Het lijkt er op dat het voorkomt op ssd's met pre-release firmware als ik de berichten van gisteren mag geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Hoe gaan jullie om met W10 clients die eigenlijk niet up te graden zijn naar 11 vanwege o.a. te oude processor / TPM? Gebruiken jullie massaal Rufus / FlyBy? Installeren jullie een TPM module op het moederbord? Ik zag dat die niet veel verkrijgbaar meer zijn, en dan je ook nog specifiek merk-eigen modules moet gebruiken ivm compatibiliteit.

Heb wat kennissen met zelfbouw-PC's, en zit te denken toch maar Rufus erbij te pakken en zo te omzeilen. Maar ja, het blijft dweilen met de kraan open want ik las in dit topic dat in de 25-update er al weer meer checks zitten.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:06
The Executer schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:58:
Heb wat kennissen met zelfbouw-PC's, en zit te denken toch maar Rufus erbij te pakken en zo te omzeilen. Maar ja, het blijft dweilen met de kraan open want ik las in dit topic dat in de 25-update er al weer meer checks zitten.
Ik heb net twee oude PC's voorzien van windows 11 met de hulp van Rufus. Dit om gewoon te proberen of het goed werkte. De machines hadden geen TPM en een oudere processor. Ze draaien allebeide heel goed met windows 11. Ze hadden al Windows 10. Het lijkt zelfs of Windows 11 iets sneller werkt op de PC's. Of de 25-update echt gaat kijken naar de systeemeisen is inderdaad de vraag. Ik heb ze bewust op een computer gezet waarbij het niet erg zou zijn als het niet helemaal goed gaat, een paar hobby-computers. Ik durf het niet bijvoorbeeld bij mijn ouders of de computer van mijn vriendin dat moet ik geen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat hebben jullie ingesteld bij deze pagina van Apparaatbeveiliging - Kernisolatie en hoe essentieel zijn deze:

- Geheugenintegriteit
- Door hardware toegepaste stackbeveiliging in kernelmodus
- Beveiliging van lokale beveiligingsinstanties
- Blokkerslijst voor Microsoft-kwetsbare stuurprogramma's

Aan/uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 16-09-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ayamanu schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:46:
Om even te laten zien wat voor effect de Windows 11 Augustus update op een SSD (WD SN770 1TB fw 731100WD) heeft, heb ik een nieuwe versus een gecorrumpeerde foto voor jullie. Tevens hieronder ook de S.M.A.R.T. rapporten.

Perfecte support van Frame.Work door te helpen en uiteindelijk een RMA voor te regelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
smartctl 7.4 2023-08-01 r5530 [x86_64-linux-6.12.37+deb13-amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-23, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       WD_BLACK SN770 1TB
Serial Number:                      24184R808980
Firmware Version:                   731120WD
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x15b7
IEEE OUI Identifier:                0x001b44
Total NVM Capacity:                 1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Unallocated NVM Capacity:           0
Controller ID:                      0
NVMe Version:                       1.4
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            001b44 8b47f75af9
Local Time is:                      Tue Aug 26 20:40:58 2025 UTC
Firmware Updates (0x14):            2 Slots, no Reset required
Optional Admin Commands (0x0017):   Security Format Frmw_DL Self_Test
Optional NVM Commands (0x00df):     Comp Wr_Unc DS_Mngmt Wr_Zero Sav/Sel_Feat Timestmp Verify
Log Page Attributes (0x7e):         Cmd_Eff_Lg Ext_Get_Lg Telmtry_Lg Pers_Ev_Lg Log0_FISE_MI Telmtry_Ar_4
Maximum Data Transfer Size:         256 Pages
Warning  Comp. Temp. Threshold:     84 Celsius
Critical Comp. Temp. Threshold:     88 Celsius
Namespace 1 Features (0x02):        NA_Fields

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     5.00W    5.00W       -    0  0  0  0        0       0
 1 +     3.30W    3.00W       -    0  0  0  0        0       0
 2 +     2.20W    2.00W       -    0  0  0  0        0       0
 3 -   0.0150W       -        -    3  3  3  3     1500    2500
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4    10000    6000
 5 -   0.0033W       -        -    5  5  5  5   176000   25000

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         2
 1 -    4096       0         1

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        36 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    18,084,753 [9.25 TB]
Data Units Written:                 3,942,781 [2.01 TB]
Host Read Commands:                 1,007,463,881
Host Write Commands:                59,004,422
Controller Busy Time:               439
Power Cycles:                       28,523
Power On Hours:                     494
Unsafe Shutdowns:                   13,232
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      8
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               46 Celsius
Temperature Sensor 2:               36 Celsius

Error Information (NVMe Log 0x01, 16 of 256 entries)
No Errors Logged

Self-test Log (NVMe Log 0x06)
Self-test status: No self-test in progress
Num  Test_Description  Status                       Power_on_Hours  Failing_LBA  NSID Seg SCT Code
 0   Extended          Completed without error                 494            -     -   -   -    -
 1   Short             Completed without error                 494            -     -   -   -    -

Opvallende tellers voor de gecorrumpeerde ssd:
Productiedatum: 05 mei 2024, in gebruik sinds februari 2025
Power Cycles: 28.523
Unsafe Shutdowns: 12.232

Het ligt 100% aan Microsoft. De diversiteit aan hdd's en ssd's die corrupt raken, hebben maar 1 factor gemeen.

Uiteindelijk data er af kunnen halen door het volgende:
GPT format, main partitietabel hersteld met de backup partitietabel in het midden van de schijf met Testdisk.
Bitlocker enabled data partitie kon unlocked worden met Recovery Key uit M365. Geen NTFS marker meer. CHKDSK met fixen gedaan. Alle Windows systeembestanden gehusseld en incorrect. Gebruikersdata was nog prima...gelukje. Desondanks was gebruikersdata ook 99% in de Cloud opgeslagen.[Afbeelding]
Ik moet me toch echt afvragen wat je hoopte te bereiken met deze post? Je steekt het direct, onomwonden op die augustus update zonder enige verdere onderbouwing. Zeggen dat alle systemen die falen dit als gemeenschappelijke factor hebben gaat ook voorbij aan het feit dat de meeste end-user systemen op Windows draaien en dat SSDs op Linux systemen ook wel eens falen.

En als ik naar die SMART data kijk, dan zie ik echt wel iets anders. Nog geen 500 draaiuren, maar 28k power cycles, dat is 1 per minuut. En om de 2 minuten een unsafe shutdown. Dat lijkt mij eerder een fout van ofwel de SSD, danwel een controller op het moederbord. En niet iets dat ontstaan is vlak na de augustus update want dan had je een SSD die elke paar seconden moest crashen en zou je systeem niet eens meer goed kunnen werken om die tellers zo snel zo hoog te krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.