There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ik had de vorige DEV build op een Intel 5de generatie draaien, en kreeg gewoon de nieuwste build vandaag binnen. Je moet wel je apparaat op de insider DEV channel aanmelden, en daar staat dan een waarschuwing bij dat die niet helemaal aan de voorwaarden voldoet, dus dat het op eigen risico is.AMARONE schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:08:
Ik ga denk dit weekend ook maar proberen om windows 11 op mijn Surface pro 4 te zetten, qua updates gaat het daarna gewoon via windows update of moet je elke keer weer een omweg nemen om die oude generatie processor check te omzeilen?
Maar goed, je high end productie machine ga je niet zo snel een test versie op installeren waarbij de waarschuwing is om dat specifiek niet te doen.
Iemand die dit ook gehad heeft?
Hmm, misschien omdat ik maar 20gb over heb als vrije ruimte. Even wat lucht creëren.
[ Voor 76% gewijzigd door AMARONE op 09-07-2021 13:25 ]
Volganandus schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:53:
Het is een dev-build, dus zal vast vol telemetrie zitten en andere 'testbloat', maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar benchmarks.
Heeft iemand al een spel gedraaid met Windows 11? Of een link naar een mooi artikel?
AMD Ryzen 7 9700X | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC (in 2026 upgraden) | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro
Heeft jouw machine een TPM module die voldoet?swhnld schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:18:
[...]
Ik had de vorige DEV build op een Intel 5de generatie draaien, en kreeg gewoon de nieuwste build vandaag binnen. Je moet wel je apparaat op de insider DEV channel aanmelden, en daar staat dan een waarschuwing bij dat die niet helemaal aan de voorwaarden voldoet, dus dat het op eigen risico is.
Maar goed, je high end productie machine ga je niet zo snel een test versie op installeren waarbij de waarschuwing is om dat specifiek niet te doen.
Wat ik me afvraag is of als ik mijn systeem aanmeld in de Dev build of ik er dan niet op release preview voor Windows 10 wordt gezet omdat mijn hardware niet voldoet (AMD Phenom II, 12 GB RAM zonder TPM).
Alleen als je aan de minimumeisen voldoet (voorlopig alleen Secureboot en TPM) kan je je inschrijven voor Win11 builds, anders zijn alleen Win10 builds beschikbaar (geen Dev en Beta channel opties). Als je via onofficiële methodes toch een Win11 build installeert en dan instroomt via één van de channels, dan zou je volgens Microsoft alleen Win11 builds krijgen totdat Win11 General Availability bereikt en moet je zelf terug naar Windows 10 (of gewoon doorgaan via onofficiële methodes Win11 builds te installeren).EricJH schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 01:22:
[...]
Heeft jouw machine een TPM module die voldoet?
Wat ik me afvraag is of als ik mijn systeem aanmeld in de Dev build of ik er dan niet op release preview voor Windows 10 wordt gezet omdat mijn hardware niet voldoet (AMD Phenom II, 12 GB RAM zonder TPM).
Ik neem aan dat het zo werkt omdat je officieel alleen op een Win11 build kan zitten zonder te voldoen aan de minimumeisen via de uitzondering voor Insiders die al voor 24 Juni builds aan het installeren waren.
Ja, ik heb de juiste TPM module, alleen de processor voldeed niet (5de generatie Intel i3), en de partities van de schijf moesten geformatteerd worden naar de juiste indeling. Het is mijn test systeem, dus een complete wipe gedaan.EricJH schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 01:22:
[...]
Heeft jouw machine een TPM module die voldoet?
Moest TPM wel aanzetten in de bios, standaard stond die uit.
[ Voor 7% gewijzigd door swhnld op 10-07-2021 10:40 ]
het enigste dat iets opvalt is dat in Forza 7 Motorsport er soms stottertjes merkbaar zijn
maar dat zal wel opgelost worden als er meer geoptimaliseerde drivers het licht gaan zien.
control alt oeps deleted
Echt alles voelt een stuk vlotter aan, de installatie, het opstarten en binnen Windows 11 loopt die machine echt heel vloeiend.
Ik ben ook blij dat eindelijk de infrarood ontgrendeling weer normaal werkt. Weet iemand verder hoe het met die nieuwe teams versie zit(of meet heet het?). Die kom ik nog niet tegen, of volgt dat pas bij toekomstige versies?
Ik draai hem in VMWare fusion op een Macbook Pro. W10 was altijd prima als VM te draaien, geen games, maar prima om te werken in bijv. VSCode. In W11 merk ik dat het een stuk trager is, terwijl ik de VM dezelfde specs heb gegeven als zijn voorganger (4 vCPUs, 8GB RAM). Processor van de VM is vaak op 100%. Verder kan ik het nieuwe uiterlijk wel waarderen.
Mik het k-lite codec pack er eens op, verbeterd onder Win10 al de performance, dus mogelijk onder Win11 ook.Dino111 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:55:
Hier ook aan het testen met de preview. Bij het testen van verschillende applicaties geen issues behalve met MS teams. Videobellen gaat echt enorm beroerd. Anderen ook last van?
Nee, niet echt. Nu weet ik wel dat Teams gisteren wat issues had, dus misschien dat het daar aan gelegen heeft?Dino111 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:55:
Hier ook aan het testen met de preview. Bij het testen van verschillende applicaties geen issues behalve met MS teams. Videobellen gaat echt enorm beroerd. Anderen ook last van?
Ik heb gistermiddag rond 16:00 nog een Teams-sessie met videobellen gehad met een mannetje of 8, uit verschillende delen van de wereld. Ging best prima, geen andere issues dan "normaal".
K-Lite Codec Pack... Over een blast from the past gesproken...swhnld schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Mik het k-lite codec pack er eens op, verbeterd onder Win10 al de performance, dus mogelijk onder Win11 ook.
Die gebruik ik niet meer sinds ik van XP af ben en VLC ben gaan gebruiken in Win7...
Het k-lite code pack ... is dat niet iets van 10-15 jaar geleden?swhnld schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Mik het k-lite codec pack er eens op, verbeterd onder Win10 al de performance, dus mogelijk onder Win11 ook.
Dat is het proberen waard. Inmiddels versie Windows 10 teruggezet en geen issues meer. Vreemd dat ik dan de enige lijk te zijn. Ook geprobeerd om hardware versnelling uit te zetten maar dat maakte geen verschil. Performance zat zou je zeggen op een xps 9700 met 64gb en een 8core.swhnld schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Thanks voor de suggestie.
Het is er nog steeds, en actief onderhouden. Kreeg zelf de tip vorig jaar en dat werkte, of nu ook, geen idee.zetje01 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:57:
[...]
Het k-lite code pack ... is dat niet iets van 10-15 jaar geleden?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Is een listed bugje in de .65 buildPierre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:36:
Op mijn laptop (HP Probook 650 G4) draait Windows 11 zonder problemen, alleen ik blijf de melding houden dat Virus & Threat protection uit is, ik moet het iedere keer aanzetten? iemand hier een idee waarom dat iedere keer is.
Windows Security
* Device Security is unexpectedly saying “Standard hardware security not supported” for Insiders with supported hardware.
* “Automatic sample submission” is unexpectedly turned off when you restart your PC.
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
hmm hoe kan ik het oplossen?, de laptop is geschikt voor Windows 11
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Niet... Wachten tot het gefixed is in een volgende build.Pierre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:03:
[...]
Bij mij waren verschillende onderdelen van Defender niet goed ingeschakeld.Pierre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:03:
[...]
Maar na een paar keer inschakelen, blijven ze wel aan staan.
(misschien niet na een reboot... maar waarom zou ik rebooten?)
Dat zijn dingen die of in een nieuwe build worden opgelost of pas in een public release.Pierre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:03:
[...]
Het kan geen kwaad om de release notes te lezen als je een nieuwe build gaat installeren. dan weet van te voren je dat er bepaalde bugs nog in zitten

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Tegen die tijd heeft mijn install waarschijnlijk zoveel updates en upgrades gehad, dat het wel eens tijd wordt voor een verse 'kale windows', denk ik.albatross schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:46:
Net een mooi nieuw Z590 systeempje gekocht. Wou ik wel Windows 11 Preview op gaan zetten. Maar is dat dadelijk wel te upgraden (met of zonder gekochte licentie) naar de 'echte' Windows 11 versie? Ander heeft het geen zin om alles over te gaan zetten.
Windows 11 Build 22000.71 (KB5004252)
enkele bugfxes and wat tweaks in de diverse context menu's
Da's precies een week, hè?GiLeX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:02:
En we hebben weer een nieuwe :
Windows 11 Build 22000.71 (KB5004252)
enkele bugfxes and wat tweaks in de diverse context menu's
Deze keer wel, Maar dat is niet altijd het geval, je moet er iig niet vanuit gaan dat elke week een nieuwe build wordt vrijgegeven.
Het kan zelfs voorkomen dat er binnen een week weer een nieuwe build vrijgegeven wordt.
Okay.GiLeX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:01:
[...]
Deze keer wel, Maar dat is niet altijd het geval, je moet er iig niet vanuit gaan dat elke week een nieuwe build wordt vrijgegeven.
Het kan zelfs voorkomen dat er binnen een week weer een nieuwe build vrijgegeven wordt.
Ik zag dat ik 6 dagen en 23 uur uptime had... vandaar.
edit: dat was een update/reboot van 3 minuten.
[ Voor 5% gewijzigd door zetje01 op 15-07-2021 21:30 ]
Nèt een teams meeting gehad en niks raars gemerkt.Dino111 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:55:
Opnieuw win 11 er op gezet wederom hetzelfde issue. Teams video kwaliteit een stuk slechter.zetje01 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:21:
[...]
Nèt een teams meeting gehad en niks raars gemerkt.
K-lite codec geïnstalleerd —> geen verbetering.
Teams prioriteit in de WiFi instellingen —> geen verbetering.
Teams cache leeggehaald —> issues verdwenen.
Geen idee waarom dat het probleem heeft opgelost maar blij mee en misschien dat iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Iedereen bedankt voor het meedenken en melden of er problemen zijn.
Voor de rest loopt het eigenlijk wel erg goed.
Fresh Start en Autopilot reset lijken ook niet te werken.
Wordt een usb stickje erin proppen en opnieuw installeren denk ik. Grrrr.
Heb je hetzelfde probleems als je de web app gebruikt (teams.microsoft.com)?Dino111 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:33:
[...]
Opnieuw win 11 er op gezet wederom hetzelfde issue. Teams video kwaliteit een stuk slechter.
K-lite codec geïnstalleerd —> geen verbetering.
Teams prioriteit in de WiFi instellingen —> geen verbetering.
Teams cache leeggehaald —> issues verdwenen.
Geen idee waarom dat het probleem heeft opgelost maar blij mee en misschien dat iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Iedereen bedankt voor het meedenken en melden of er problemen zijn.
Voor de rest loopt het eigenlijk wel erg goed.
[ Voor 60% gewijzigd door Turdie op 17-07-2021 12:24 ]
Een gewone reset werkt ook niet? Is het een Autopilot machine btw?Turdie schreef op Saturday 17 July 2021 @ 12:22:
Ik heb een Windows 11 test device in Intune gehangen, maar krijg hem geen mogelijkheid er meer uit.
[...]
Heb je hetzelfde probleems als je de web app gebruikt (teams.microsoft.com)?
Nee ook niet, dan krijg ik een foutmelding te zien.TheVMaster schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:33:
[...]
Een gewone reset werkt ook niet? Is het een Autopilot machine btw?
Ja hij is enrolled via Autopilot.
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 17-07-2021 12:45 ]
Wat voor foutmelding krijg je dan te zien?Turdie schreef op Saturday 17 July 2021 @ 12:45:
[...]
Nee ook niet, dan krijg ik een foutmelding te zien.
Ja hij is enrolled via Autopilot.
Hij rolt zichzelf terug en undoing changes.TheVMaster schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Wat voor foutmelding krijg je dan te zien?
Oké. Ik ga het zo ook eens even proberen. Interessant wel.
Ik had de problemen zowel met de desktop app als ook met de webapp (voornamelijk haperend videobeeld en lage kwaliteit video).Turdie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:22:
Ik heb een Windows 11 test device in Intune gehangen, maar krijg hem geen mogelijkheid er meer uit.
[...]
Heb je hetzelfde probleems als je de web app gebruikt (teams.microsoft.com)?
Heb je dit alleen met autopilot of ook met devices die wel in Endpointmanager staan maar geen autopilot devices zijn? Ik heb mijn Windows 11 VM in Endpoint manager gehangen en dat werkt eigenlijk goed.
[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 17-07-2021 19:55 ]
Cloud ☁️
Ik heb alleen een Autopilot ingespoelde laptop (HP Elitebook 840 G6), verder heb ik geen Windows 11 devices op dit momentHKLM_ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:52:
[...]
Heb je dit alleen met autopilot of ook met devices die wel in Endpointmanager staan maar geen autopilot devices zijn? Ik heb mijn Windows 11 VM in Endpoint manager gehangen en dat werkt eigenlijk goed.
Het joinen gaat prima, maar daarna lijkt een reset niks te doen
Moet je de eerste keer niet upgraden om de licentie om te zetten?MarcelP102 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:32:
Eindelijk Windows 11 werkend gekregen als schone installatie. Hiervoor had ik Windows 10 Pro. Ik ging er dus vanuit dat windows 11 dit zou herkennen en automatisch zou activeren, dit is helaas niet zo. Hebben jullie ook rechts onderin de tekst 'Activeer Windows'? Enig idee hoe ik dit kan activeren zonder licentie? Bij Windows 10 was inloggen met microsoft account al genoeg, dit lijkt nu niks uit te maken.
Cloud ☁️
[ Voor 8% gewijzigd door MarcelP102 op 19-07-2021 09:48 ]
Probeer het anders eens met SLUI 4 vanuit cmd dan krijg je als het goed is het activatie scherm. Ik heb zelf mijn W11 build geactiveerd met een oude w7 keyMarcelP102 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:46:
Ik dacht dat dit aan m'n account gekoppeld was. Bij deze zelfbouw heb ik nooit een code ingevuld, werd automatisch gedetecteerd. Maar heb nog wel ergens een Windows 10 code liggen van een andere zelfbouw, die hoort die te herkennen lees ik elders. Alleen het hele 'productcode wijzigen' menu opent niet eens.. Maar even wat updates afwachten, hopelijk word het snel gefikst.
Cloud ☁️
Mijn plan is nu om in de bios UEFI en Secure Boot aan te zetten en dan een clean install van Windows 10 te doen via een usb stick. Daarna via dat Insider Programma de upgrade naar 11 doen.
Is dit een goede werkwijze of kan dit makkelijker? (enige moeilijkheid die ik op dit moment hierbij zie is dat ik geen geschikte usb stick in huis heb en die eerst moet kopen
[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 19-07-2021 10:20 ]
Waarom maak je niet gewoon een VM aan?Palomar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:19:
Ik wil Windows 11 ook proberen op een wat oudere laptop (HP Elitebook Core i7 uit 2014). De installatie stagneert nu op de foutmelding dat 'Secure Boot' niet aan staat. Ik kan dat in het bios aanzetten, echter staat dat dit nu niet ingesteld op UEFI, waardoor Windows 10 niet meer wil booten als ik dat heb omgezet.
Mijn plan is nu om in de bios UEFI en Secure Boot aan te zetten en dan een clean install van Windows 10 te doen via een usb stick. Daarna via dat Insider Programma de upgrade naar 11 doen.
Is dit een goede werkwijze of kan dit makkelijker? (enige moeilijkheid die ik op dit moment hierbij zie is dat ik geen geschikte usb stick in huis heb en die eerst moet kopen). Een image van Windows 11 is natuurlijk nog sneller, alleen lijkt die niet officieel te bestaan (en ik wil het niet illegaal binnenhalen oid).
Cloud ☁️
Ook een idee, maar dat geeft toch iets minder de echte ervaring. En ik weet ook niet precies hoe dat dan met de licentie moet.
1
| mbr2gpt.exe /convert /allowfullOS |
En dan in de BIOS secure boot aanzetten.
Daarna zou je gewoon windows 11 moeten kunnen installeren.
Aangezien je toch al van plan was een clean install te doen hoef ik je niks over backups te vertellen
Hehe nice, ga ik proberenTriggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:39:
Commandline met adminrechten opstarten, dan MBR omzetten naar GPT metcode:
1 mbr2gpt.exe /convert /allowfullOS
En dan in de BIOS secure boot aanzetten.
Daarna zou je gewoon windows 11 moeten kunnen installeren.
Aangezien je toch al van plan was een clean install te doen hoef ik je niks over backups te vertellen
Palomar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:19:
[...]
Een image van Windows 11 is natuurlijk nog sneller, alleen lijkt die niet officieel te bestaan (en ik wil het niet illegaal binnenhalen oid).
Zo heb ik een image gemaakt om Windows 11 mee te installeren. De installatie is clean volgens TDSSKiller, Comodo Internet Security, Emsisoft Emergency Kit en Super Antispyware.JaronStrypsteen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:14:
Op https://uupdump.net/ kan je een ISO maken, het maakt gebruik van de Microsoft servers om de nodige bestanden te downloaden en de tool maakt er dan een ISO van.
Tweakers worden oud; lees minder avontuurlijk en risicomijdend
Hehe, die manier kwam ik wel even tegen, maar als ik het even snel bekijk moet je dan zelf van alles bij elkaar sprokkelen, met als gevolg dat het misschien niet goed werkt en je weer vele uren nutteloos bezig bent geweestEricJH schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 02:10:
[...]
[...]
Zo heb ik een image gemaakt om Windows 11 mee te installeren. De installatie is clean volgens TDSSKiller, Comodo Internet Security, Emsisoft Emergency Kit en Super Antispyware.
offtopic:
en je hebt helemaal gelijk. Ik zit al >20 jaar op tweakers en zou dit in mijn begintijd ook wel wat avontuurlijker hebben aangepakt

De enig officiele manier als je een image wil is via MSDN(Visual Studio Benefits) of VLSC vziw, anders gewoon upgraden via Windows Insider vanaf Windows 10EricJH schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 02:10:
[...]
[...]
Zo heb ik een image gemaakt om Windows 11 mee te installeren. De installatie is clean volgens TDSSKiller, Comodo Internet Security, Emsisoft Emergency Kit en Super Antispyware.
offtopic:
Dat zegt helemaal niks dat ie tools niks vinden, er kan altijd iets in verstopt zijn wat die tools niet detecteren, of wat niet in hun database staat. Het is gewoon enorm tricky om dat te doen. Ik zou altijd alleen maar upgraden vanuit een officiele windows 10 installatie via WU insider preview.
[ Voor 25% gewijzigd door Turdie op 20-07-2021 09:22 ]
Mijn hardware is te oud om Windows 11 via Windows 10 te kunnen ontvangen. Het heeft geen TPM en ook de Phenom II quad core CPU wordt als oud gezien. Vandaar de omweg. De proactieve bescherming van Comodo is behoorlijk sterk dus dan durf ik een gok te nemen.Turdie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:00:
[...]
De enig officiele manier als je een image wil is via MSDN(Visual Studio Benefits) of VLSC vziw, anders gewoon upgraden via Windows Insider vanaf Windows 10
Dat zegt helemaal niks dat ie tools niks vinden, er kan altijd iets in verstopt zijn wat die tools niet detecteren, of wat niet in hun database staat. Het is gewoon enorm tricky om dat te doen. Ik zou altijd alleen maar upgraden vanuit een officiele windows 10 installatie via WU insider preview.
Je downloadt een script die het werk doet. Het script download en maakt de ISO. Zet het aan en doe iets anders totdat de ISO klaar is. Installeren van Windows 11 verloopt vlotjes. Updates naar nieuwe versies komen via Windows Update.Palomar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:18:
[...]
Hehe, die manier kwam ik wel even tegen, maar als ik het even snel bekijk moet je dan zelf van alles bij elkaar sprokkelen, met als gevolg dat het misschien niet goed werkt en je weer vele uren nutteloos bezig bent geweest
en je hebt helemaal gelijk. Ik zit al >20 jaar op tweakers en zou dit in mijn begintijd ook wel wat avontuurlijker hebben aangepakt

Begrijpelijk maar kon de verleiding even niet weerstaan iets te zeggen
Je kan daarvoor twee reg keys toevoegen die dat omzeilen vziw:EricJH schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:11:
[...]
Mijn hardware is te oud om Windows 11 via Windows 10 te kunnen ontvangen. Het heeft geen TPM en ook de Phenom II quad core CPU wordt als oud gezien. Vandaar de omweg. De proactieve bescherming van Comodo is behoorlijk sterk dus dan durf ik een gok te nemen.
[...]
Je downloadt een script die het werk doet. Het script download en maakt de ISO. Zet het aan en doe iets anders totdat de ISO klaar is. Installeren van Windows 11 verloopt vlotjes. Updates naar nieuwe versies komen via Windows Update.
offtopic:
en je hebt helemaal gelijk. Ik zit al >20 jaar op tweakers en zou dit in mijn begintijd ook wel wat avontuurlijker hebben aangepaktIets met een stuk minder vrije tijd en andere prioriteiten......
offtopic:
Begrijpelijk maar kon de verleiding even niet weerstaan iets te zeggen
https://www.bleepingcompu...ws-11-tpm-20-requirement/
Dan kun je daarna gewoon via WU upgraden
[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 21-07-2021 09:55 ]
Ik zit nog steeds op 22000.65 en Windows update blijft maar zeggen dat ik up to date ben.
Iemand een idee hoe ik toch die update naar 22000.71 kan forceren?
Ben je wel als insider op het DEV channel aangemeld, controleer onder Instellingen - Windows Updates - insider menu. Ik had ook een systeem waar ik dat handmatig moest corrigeren.RFdeGroot schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:26:
Ik draai ook al een tijdje de Windows 11 insiders versie maar op de een of andere manier krijg ik via Windows update niet versie 22000.71.
Ik zit nog steeds op 22000.65 en Windows update blijft maar zeggen dat ik up to date ben.
Misschien zit je in de slow ring en moet je switchen naar de fast ringRFdeGroot schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:26:
Ik draai ook al een tijdje de Windows 11 insiders versie maar op de een of andere manier krijg ik via Windows update niet versie 22000.71.
Nee, zit in DEV channel. Ik beheer de laptop zelf vanuit Endpoint Manager.swhnld schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:07:
[...]
Ben je wel als insider op het DEV channel aangemeld, controleer onder Instellingen - Windows Updates - insider menu. Ik had ook een systeem waar ik dat handmatig moest corrigeren.
Windows Update geeft bij Windows Insider program ook aan dat er een nieuwe Build is, maar als ik vervolgens op de Windows Update knop druk geeft ie aan dat ik up to date ben.
Misschien moet ik gewoon even afwachten of ik de volgende Build wel krijg.
Die updates voor Windows 11 zijn nergens los te downloaden of wel?
TPM is verplicht om aan te zetten voor Windows 11.
Ik heb het even aangezet, maar ik wil natuurlijk niet dat ik mijn data kwijtraak als mijn moederboard stuk gaat.
- Ik backup naar een externe harde schijf, is die data ook encrypted?
zo ja:
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij mijn data kan als mijn moederboard overlijd? 2 extra data schijven in de PC en 1 externe voor backup. (De windows installatie zal mij een zorg zijn
Nu ben ik opzoek naar de 'recovery key'. Ik kan geen handleiding vinden. Ik kom alleen op sites waar ze het over bitlocker hebben. Ik vind het niet nodig om bitlocker te activeren. Kan ik een recovery key maken voor de TPM? of is dit met elkaar verbonden?
Edit:
Ik heb inmiddels antwoord gekregen.
Ik begrijp nu dat TPM een plek is voor de sleutels, maar niet perse betekend dat de data encrypted is. Als je dat niet aanzet, (met bijvoorbeeld bitlocker) dan is er niets aan de hand.
Dit maakt de teksten op internet zoveel duidelijker

[ Voor 15% gewijzigd door Rezarose op 21-07-2021 15:00 ]
Er zijn wel sites die ze verzamelen, even zoeken.RFdeGroot schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:21:
[...]
Nee, zit in DEV channel. Ik beheer de laptop zelf vanuit Endpoint Manager.
Windows Update geeft bij Windows Insider program ook aan dat er een nieuwe Build is, maar als ik vervolgens op de Windows Update knop druk geeft ie aan dat ik up to date ben.
Misschien moet ik gewoon even afwachten of ik de volgende Build wel krijg.
Die updates voor Windows 11 zijn nergens los te downloaden of wel?
Je hebt niet toevallig een restrictie zitten op bepaalde updates/versies vanuit End Point manager?
Deze had ik ook gevonden en geprobeerd maar werkte helaas niet. Ik heb toen niet verder uitgezocht waarom het niet werkte en ik heb voor een andere strategie gekozen.Turdie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Je kan daarvoor twee reg keys toevoegen die dat omzeilen vziw:
https://www.bleepingcompu...ws-11-tpm-20-requirement/
Dan kun je daarna gewoon via WU upgraden
Gevondenswhnld schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:29:
[...]
Er zijn wel sites die ze verzamelen, even zoeken.
Je hebt niet toevallig een restrictie zitten op bepaalde updates/versies vanuit End Point manager?
Ben benieuwd of het bij de volgende update wel gewoon goed gaat.
Er zitten geen restricties op deze laptop vanuit Endpoint manager, sterker nog, ik heb hem vanuit endpoint manager in de fast ring gezet en daardoor kreeg deze laptop ook de update naar Windows 11 aangeboden.
Waar heb je deze gevonden?RFdeGroot schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Gevondenen inmiddels een handmatige update gedaan naar build 22000.71
Ben benieuwd of het bij de volgende update wel gewoon goed gaat.
Er zitten geen restricties op deze laptop vanuit Endpoint manager, sterker nog, ik heb hem vanuit endpoint manager in de fast ring gezet en daardoor kreeg deze laptop ook de update naar Windows 11 aangeboden.
Wij hebben namelijk exact hetzelfde probleem.
Denk niet dat ik hier mag linken...AP3X schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:55:
[...]
Waar heb je deze gevonden?
Wij hebben namelijk exact hetzelfde probleem.
Maar google/bing eens op uupdump
Je kunt dan update doen met de iso of je kunt de updates zelf packagen naar een cab file die je vervolgens met dism installeert (instructies staan op xda)
Volgens mij is er niks illegaals aan het gebruik van uupdump.RFdeGroot schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:00:
[...]
Denk niet dat ik hier mag linken...
Maar google/bing eens op uupdump![]()
Je kunt dan update doen met de iso of je kunt de updates zelf packagen naar een cab file die je vervolgens met dism installeert (instructies staan op xda)
Maar tweakers is nogal kritisch als het gaat om links naar download sites enzo. Vandaar dat ik zei google er maar even op.
Nee, daar is niets illegaals aan. 🥳RFdeGroot schreef op Thursday 22 July 2021 @ 13:46:
Volgens mij ook niet hoor.
Maar tweakers is nogal kritisch als het gaat om links naar download sites enzo. Vandaar dat ik zei google er maar even op.
Met weer een paar kleine toevoegingen:

En teams integratie:

http://www.xbmcfreak.nl/
Versie 22000.100 kwam ook hier net zomaar ongevraagd zich melden.Erhnam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:24:
https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-100/
Met weer een paar kleine toevoegingen:
[Afbeelding]
En teams integratie:
[Afbeelding]
Wederom updatje van slechts een paar minuutjes.
Maar geen ronde notificaties. (niet goed gelezen. maar even van thema switchen en het werkt)
En ik heb geen windows hello meer.
[ Voor 25% gewijzigd door DarkSide op 23-07-2021 09:08 ]
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Bedankt, maar zojuist komt 10.0.22000.100 binnenRFdeGroot schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:00:
[...]
Denk niet dat ik hier mag linken...
Maar google/bing eens op uupdump![]()
Bij mij hetzelfde idd. Ronde notificaties werken na switchen van theme maar Windows Hello doet het niet meer.DarkSide schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:04:
Hmm. 22000.100 net geinstalleerd.
Maar geen ronde notificaties. (niet goed gelezen. maar even van thema switchen en het werkt)
En ik heb geen windows hello meer.
Tenminste... met PIN gaat nog prima maar met facial recognition en met fingerprint werkt niet meer.
Daarnaast heb ik de nieuwe teams integratie ook gekregen, maar als ik op het chat icoon klik in de taakbalk opent het chat scherm alleen die gaat niet meer weg... kan hem echt alleen maar wegkrijgen door af te melden..
[ Voor 18% gewijzigd door RFdeGroot op 23-07-2021 10:41 ]
En idd ik bedoelde gezichtsherkenning (beetje mijn default als ik het over hello heb).
Pin werkt (gelukkig) nog wel.
Maar wachten op de volgende update denk ik.
Zorg wel dat je bestanden download van de juiste lokalisatie anders krijg je van die heerlijk 0x800 meldingen
Volgens mij is de procedure van UUPdump een stuk eenvoudiger. Daar heb je gewoon een ISO aan het einde van de rit ;-)Carthrax schreef op Friday 23 July 2021 @ 13:30:
Mocht iemand nog problemen hebben met het updaten naar een nieuwe build, ik heb deze procedure gevolgd van XDA-developers XDA Windows 11 tracker.
Zorg wel dat je bestanden download van de juiste lokalisatie anders krijg je van die heerlijk 0x800 meldingen
Klopt maar ik zat bijvoorbeeld vast op build .65 en kreeg .71 maar niet. De hele iso maken duurde wel even en op deze manier zat ik in nog geen 10 minuten op build .71. Een paar uur later kwam build .100 maar daar gaat het niet omTheVMaster schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:34:
[...]
Volgens mij is de procedure van UUPdump een stuk eenvoudiger. Daar heb je gewoon een ISO aan het einde van de rit ;-)
Een ISO maken duurt hier iets van 15-30 minuten ofzo (moet zeggen dat ik hem aan zet en er niet op let en even later is hij er), maar dan kan die procedure die jij aanhaalde misschien iets sneller zijn idd.Carthrax schreef op Friday 23 July 2021 @ 15:06:
[...]
Klopt maar ik zat bijvoorbeeld vast op build .65 en kreeg .71 maar niet. De hele iso maken duurde wel even en op deze manier zat ik in nog geen 10 minuten op build .71. Een paar uur later kwam build .100 maar daar gaat het niet om
Na een upgrade (Ryzen 1600 -> 3600) zegt de Insider Preview settings nog steeds dat mijn PC niet compatible is met Windows 11. De CPU staat op de compatible lijst en TPM 2.0 is enabled (gechecked via command prompt -> tpm.msc)
Mis ik iets?
Voldoe je ook aan de rest?musje83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:11:
Wie weet raad?
Na een upgrade (Ryzen 1600 -> 3600) zegt de Insider Preview settings nog steeds dat mijn PC niet compatible is met Windows 11. De CPU staat op de compatible lijst en TPM 2.0 is enabled (gechecked via command prompt -> tpm.msc)
Mis ik iets?
Cloud ☁️
Welke rest? Ik heb een compatible CPU, TPM2.0, 16GB DDR4, 500GB SSD, GTX 1070 met laatste drivers, legale Windows 10 pro 21H1, Insider program enrolled.
UEFI, Secure Boot?musje83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:08:
[...]
Welke rest? Ik heb een compatible CPU, TPM2.0, 16GB DDR4, 500GB SSD, GTX 1070 met laatste drivers, legale Windows 10 pro 21H1, Insider program enrolled.
Cloud ☁️
Staan aan in de bios, maar zie nu via Systeeminformatie bij
en bijBIOS modus: verouderd
Heel vreemd.Beveiligd Starten: Niet ondersteund.
Hoe?? https://dutchitchannel.nl...-de-praat-zonder-tpm.html
Deze 2 instellingen uitvoeren en dan gaat zelfs een 10 jaar oude laptop op W11 draaien.
[ Voor 28% gewijzigd door Coel op 23-07-2021 23:57 ]
De release notes met de hele listing met known issues:Known issues
......
Windows Security
...
Windows Hello (Face) may show an error saying “Something went wrong” when attempting to sign in after upgrading. To work around this, sign in with your password or PIN and:
Open Device Manager.
Uninstall “Windows Hello Face Software Device” under “Biometric devices”.
https://blogs.windows.com...-preview-build-22000-100/
Een uefi-bios heeft volgens mij (toen ik mij hier laatst een beetje in verdiept had) vaak 3 standen:musje83 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:32:
[...]
Staan aan in de bios, maar zie nu via Systeeminformatie bij
[...]
en bij
[...]
Heel vreemd.
- ouderwetste bios
- uefi only
- hybride uefi/'ouderwets'
In die laatste stand zal het uefi-bios zelf de modus kiezen adhv het geinstalleerde OS. Bij jou schiet ie dus ws. in de 'ouderwetste' stand. Wat je dan ws. moet doen is hem in de 'uefi only' modus zetten. Je huidige Windows zal dan ws. niet meer kunnen booten, omdat die in de 'ouderwetse bios'-modus geinstalleerd was. Zie daarvoor deze post: Triggy in "[Windows 11] Insider Preview Ervaringen & Discussie" (op eigen risico
En toen 10 min even lopen zoeken in windows.zelf.
Dan moet ik daarna alsnog een clean install doen? Of in ieder geval het risico lopen dat ik niet meer in mijn huidige Windows 10 kan booten... Hmmm.Palomar schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 07:00:
[...]
Een uefi-bios heeft volgens mij (toen ik mij hier laatst een beetje in verdiept had) vaak 3 standen:
- ouderwetste bios
- uefi only
- hybride uefi/'ouderwets'
In die laatste stand zal het uefi-bios zelf de modus kiezen adhv het geinstalleerde OS. Bij jou schiet ie dus ws. in de 'ouderwetste' stand. Wat je dan ws. moet doen is hem in de 'uefi only' modus zetten. Je huidige Windows zal dan ws. niet meer kunnen booten, omdat die in de 'ouderwetse bios'-modus geinstalleerd was. Zie daarvoor deze post: Triggy in "[Windows 11] Insider Preview Ervaringen & Discussie" (op eigen risico).
Zojuist besloten dan maar een 'clean' install te gaan doen, maar nu kan ik dus de Windows 11 ISO nergens vinden.Als ik hier kijk, zie ik alleen maar Windows 10 builds staan?

Er zijn ook nog geen windows 11 iso’s beschikbaar via de insider site. Je kan via windows 10 upgraden of “zelf” de iso maken via eerder genoemde tools in dit topic.musje83 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:07:
[...]
Dan moet ik daarna alsnog een clean install doen? Of in ieder geval het risico lopen dat ik niet meer in mijn huidige Windows 10 kan booten... Hmmm.
Zojuist besloten dan maar een 'clean' install te gaan doen, maar nu kan ik dus de Windows 11 ISO nergens vinden.Als ik hier kijk, zie ik alleen maar Windows 10 builds staan?
[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 24-07-2021 14:46 ]
Cloud ☁️
Wat @HKLM_ al zegt, je kunt deze link gebruiken om vrij eenvoudig een Windows 11 ISO te genereren. Even de wizard volgen en vervolgens het pakketje downloaden. Dat pakketje uitpakken (het is een ZIP volgens mij) en het bestand voor Windows dubbelklikken. Er wordt dan een command prompt gestart, waarna je na iets van 15-20 minuten een Windows ISO in de map kunt vinden (waar je ook het zip bestand hebt uitgepakt).musje83 schreef op Saturday 24 July 2021 @ 14:07:
[...]
Dan moet ik daarna alsnog een clean install doen? Of in ieder geval het risico lopen dat ik niet meer in mijn huidige Windows 10 kan booten... Hmmm.
Je hoeft dus geen clean install te doen, zie de post die ik citeerde. Met dat commando kun je je schijfindeling geschikt maken voor UEFI (wel zorgen voor backups, zoals hij aangeeft).musje83 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:07:
[...]
Zo heb ik het tenminste ook gedaan:
- Op bestaande Win10 install de Win11 insider preview geactiveerd
- Toen foutmelding over secure boot
- Kon dat alleen in het bios aanzetten als ik uefi ook activeerde
- Daarna kon Win10 niet meer booten en heb het teruggezet naar niet-uefi
- Toen om hulp gevraagd hier en het genoemde commando uitgevoerd
- Daarna in bios uefi en secure boot aangezet
- Toen kon win10 wel booten vanaf UEFI
- Vanuit Win10 alsnog de Win11 insider preview laten installeren en dat ging toen wel goed
[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 24-07-2021 19:23 ]
Na weer een paar keer instellingen wijzigen in m'n bios, zag ik dat er weer was gedefault naar fTPM erase (waardoor hij na elke boot de keys verwijdert). Die had ik al lang uitgezet maar was blijkbaar weer aangezet op een bepaald moment.
Nu lijkt hij het wél te doen... eindelijk
[ Voor 107% gewijzigd door musje83 op 24-07-2021 19:54 ]
Hij heeft zeer weinig interesse om te downloaden en blijft basically op iets als dit hangen en na ~30 minuten zegt ie unknown error, press any key to exit.

Ik heb dat constant met die toolZorian schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:04:
UUPDump plat ofzo?
Hij heeft zeer weinig interesse om te downloaden en blijft basically op iets als dit hangen en na ~30 minuten zegt ie unknown error, press any key to exit.
[Afbeelding]
Cloud ☁️
Toch maar eens een repo'tje maken met succesvolle iso's van elke build?HKLM_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:16:
[...]
Ik heb dat constant met die toolal mijn iso pogingen zijn mislukt..
//Dit is dus de errorzooi die je krijgt:

[ Voor 14% gewijzigd door Zorian op 24-07-2021 20:22 ]
Ik heb de tool 2x gebruikt en beide keren had ik een werkende ISO.HKLM_ schreef op Saturday 24 July 2021 @ 20:16:
[...]
Ik heb dat constant met die toolal mijn iso pogingen zijn mislukt..
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.
Downloads
• Windows 11 ISO
• Windows Insider Preview ISO.