Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanWoodz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 16:48
Iemand anders hier met een AVCTP service die de CPU volledig belast en ook ontzettend veel geheugen in beslag neemt?

De service via taakbeheer uitschakelen verhelpt het, maar omdat het systeem vrijwel volledig belast is duurt het een tijdje voordat de service is uitgeschakeld.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-05 12:59
UrbanWoodz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:19:
Iemand anders hier met een AVCTP service die de CPU volledig belast en ook ontzettend veel geheugen in beslag neemt?

De service via taakbeheer uitschakelen verhelpt het, maar omdat het systeem vrijwel volledig belast is duurt het een tijdje voordat de service is uitgeschakeld.
Dit lijkt me niet een eigenschap van windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Het is een aan Bluetooth gerelateerde service die zowel in Windows 10 als 11 te vinden is: https://batcmd.com/windows/10/services/bthavctpsvc/ ,

On a sidenote. Heb je Fast Startup aan staan? Dat kan drivers soms 'op hol jagen'. Bij Fast Startup wordt bij afsluiten van de pc de kernel op schijf opgeslagen (de drivers worden dus niet afgesloten). Hierdoor lopen drivers weken soms achtereen totdat de pc opnieuw wordt opgestart. Niet iedere driver blijft stabiel als deze weken achter elkaar draait.

Staat Fast Startup aan overweeg het uit te zetten. Het kan allerlei vage klachten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:53

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik kan online erg goedkoop een Windows 11 versie kopen (heb al eerder bij deze shop gekocht), maar hier staat bij "Windows N = Windows installatie met N versie wordt niet ondersteund."

Kan ik deze gewoon aanschaffen?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertprakkie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-04 20:59
EricJH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:14:
Het is een aan Bluetooth gerelateerde service die zowel in Windows 10 als 11 te vinden is: https://batcmd.com/windows/10/services/bthavctpsvc/ ,

On a sidenote. Heb je Fast Startup aan staan? Dat kan drivers soms 'op hol jagen'. Bij Fast Startup wordt bij afsluiten van de pc de kernel op schijf opgeslagen (de drivers worden dus niet afgesloten). Hierdoor lopen drivers weken soms achtereen totdat de pc opnieuw wordt opgestart. Niet iedere driver blijft stabiel als deze weken achter elkaar draait.

Staat Fast Startup aan overweeg het uit te zetten. Het kan allerlei vage klachten veroorzaken.
En vergeet Hiberfil.sys niet, of slaap modus want dan gebeurt hetzelfde, want mensen resetten de pc dan niet echt maar kiezen er dan voor om het in een slaapstand te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dial_Up
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Een recurrent onderwerp is het verplaatsen van de taakbalk naar links op het scherm. Het is voor mij de nr1 reden als deel van de gebruikerservaring om niet naar W11 over te stappen.
Het topic kwam al in 2022 en 2023 naar voor, maar toen moesten 3rd party tools het (min of meer?) oplossen. In 2023 gaf MS aan van het mogelijk in een update te plaatsen.
Dus kom ik even langs om te weten waar we vandaag mid 2024 staan. Zijn nog steeds 3rd party tools de enige optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:34
Dial_Up schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:50:
Een recurrent onderwerp is het verplaatsen van de taakbalk naar links op het scherm. Het is voor mij de nr1 reden als deel van de gebruikerservaring om niet naar W11 over te stappen.
Het topic kwam al in 2022 en 2023 naar voor, maar toen moesten 3rd party tools het (min of meer?) oplossen. In 2023 gaf MS aan van het mogelijk in een update te plaatsen.
Dus kom ik even langs om te weten waar we vandaag mid 2024 staan. Zijn nog steeds 3rd party tools de enige optie?
Zit tegenwoordig als standaardoptie in Windows.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dial_Up
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Zit tegenwoordig als standaardoptie in Windows.
Voor het uitlijnen van de iconen naar links kon ik dit al vinden. Maar het gaat er me om dat de taakbalk links vertikaal komt te staan.
Nu, als die er als standaard optie in staat, dan grote blij. En begin ik met het overzetten van de hele zooi naar W11 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
Dial_Up schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Voor het uitlijnen van de iconen naar links kon ik dit al vinden. Maar het gaat er me om dat de taakbalk links vertikaal komt te staan.
Nu, als die er als standaard optie in staat, dan grote blij. En begin ik met het overzetten van de hele zooi naar W11 :)
Ik vind het jammer dat die startknop in het midden begint als je een schone installatie uitvoerd maar daarin tegen moet je weer het start menu in om deze settings de taakbalk plus het start menu weer naar links te krijgen net zoals in windows 7.Het lijkend wel of we allemaal een apple computer hebben die hebben ook alles in het midden staan.Ik vind het een beetje slordig van microsoft zelf om alles in het midden te laten komen als die install klaar is.Het ziet er niet uit bovendien vind ik dat startmenu van windows 10 en 11 een janboel er zit te veel verstopt eronder zodat je blijft zoeken naar een setting. :)
Ik vind het onoverzichtelijk dat start menu.vandaar dat ik altijd een ander installeer om windows 7 te benaderen.
Je moet er maar aan gewend zijn om dat start menu te gebruiken. 8)7
ik weet het die fossiel en die steen.

[ Voor 9% gewijzigd door rjmno1 op 24-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
rjmno1 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:37:
[...]

Je moet er maar aan gewend zijn om dat start menu te gebruiken. 8)7
ik weet het die fossiel en die steen.
Nah, zover wil ik niet gaan.

Maar is 4 x een muisklick echt teveel gevraagd. Als MS zou doen wat jij wilt dan zijn er weer klagers dat ze het belachelijk vinden dat die knop links staat..Nee Joh, ik vind het gewoon gezeur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Na een tijd gebruik van Windows 11 ben ik er achter gekomen dat ik best uit de voeten kan met dat beperkte start menu. De 6 meestgebruikte programma's zet ik in de taakbalk vast; net iets minder vaak gebruikte programma's (stuk of 12) zet ik vast aan het start menu, en als ik daar niet genoeg aan heb ram ik op de start knop en begin te typen/zoeken naar de naam van dat programma. Het was dus even wennen, maar inmiddels stoort het me helemaal niet meer en moet ik eerder wennen als ik weer eens op een Windows 10 computer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
gwystyl schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:55:
Na een tijd gebruik van Windows 11 ben ik er achter gekomen dat ik best uit de voeten kan met dat beperkte start menu. De 6 meestgebruikte programma's zet ik in de taakbalk vast; net iets minder vaak gebruikte programma's (stuk of 12) zet ik vast aan het start menu, en als ik daar niet genoeg aan heb ram ik op de start knop en begin te typen/zoeken naar de naam van dat programma. Het was dus even wennen, maar inmiddels stoort het me helemaal niet meer en moet ik eerder wennen als ik weer eens op een Windows 10 computer werk.
Dat heb ik ook ik heb ook alle programma's die ik het meeste gebruik appart staan.
waargoed nu moet je een setting gaan veranderen, dan zou je tog diep in het start menu echt moeten gaan zoeken waar die ook alweer zaten.E :) n dat vind ik een beetje nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Triac
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-04 23:06
Windhawk
Custom mods voor Windows
https://windhawk.net/
De mod
"Taskbar height and icon size" @m417z laadt niet meer na de KB5040527 Windows update .
Windows 11 Pro 23H2
Dus teruggedraaid en voila ik heb weer mijn "dunne taakbalk" (met Eleven Clock) terug
(die ook nog's echt zwart lijkt mbv zwarte onderkant wallpaper en
Translucent taskbar, uit Windows store.)

Toevoeging 1..
Helaas geeft het afsluiten van de PC nu:
"Kritieke fout"
"Uw Startmenu werkt niet".
"De volgende keer dat u zich aanmeldt zal worden geprobeerd dit te herstellen"

Toevoeging 2.. inmiddels is er een update dus de "dunne taakbalk" werkt weer :)

[ Voor 29% gewijzigd door Peter Triac op 27-07-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
Peter Triac schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:41:
Windhawk
Custom mods voor Windows
https://windhawk.net/
De mod
"Taskbar height and icon size" @m417z laadt niet meer na de KB5040527 Windows update .
Windows 11 Pro 23H2
Dus teruggedraaid en voila ik heb weer mijn "dunne taakbalk" (met Eleven Clock) terug
(die ook nog's echt zwart lijkt mbv zwarte onderkant wallpaper en
Translucent taskbar, uit Windows store.)

Toevoeging 1..
Helaas geeft het afsluiten van de PC nu:
"Kritieke fout"
"Uw Startmenu werkt niet".
"De volgende keer dat u zich aanmeldt zal worden geprobeerd dit te herstellen"

Toevoeging 2.. inmiddels is er een update dus de "dunne taakbalk" werkt weer :)
bedankt daarvoor ik zal het sanderdaags nakijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is het anno 2024 normaal dat de Windows installer nog steeds niet overweg kan met bepaalde netwerkcontrollers? Of heb ik zeldzame varianten?

uitvoering: ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI
Marvell AQC113CS (10/1GbE)
MediaTek MT7922 (WiFi 6E)
Intel I225-V (2.5 GbE)

De eerste 2 werden niet herkend (drivers), de 3e wel maar code 10 wat van wat ik zo her en der lees een alles behalve onbekend issue is :/

Dit i.c.m. OOBE\BYPASSNRO maakte het (om toch wat positiefs te melden :+ ) forceren van een lokaal account dan wel wat makkelijker :)

Straks ff de nodige hardware ID's Googlen, werd wel meer niet herkend.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 01-08-2024 14:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 13:31
Raven schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:08:
Is het anno 2024 normaal dat de Windows installer nog steeds niet overweg kan met bepaalde netwerkcontrollers? Of heb ik zeldzame varianten?
Als het vrij nieuwe adapters zijn worden ze vaak (nog) niet herkend ja.
Windows eerst laten verbinden met een ouder WiFi USB stickje of telefoon met USB Tethering en de drivers laten updaten is ook een optie.
Kijk dan ook bij Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@The_Doman De blijkbaar als probleem geval bekend staande i225-V is van Q4'19, de MT7922 en AQC113CS ook een aantal jaar oud.

Ik ben inmiddels al op een andere pc drivers aan het downloaden, die gaan via uitvoering: Zalman ZM-VE300 Zwart overgezet worden :) , die had ik al in gebruik voor de install zelf.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Raven schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:42:
@The_Doman De blijkbaar als probleem geval bekend staande i225-V is van Q4'19, de MT7922 en AQC113CS ook een aantal jaar oud.
Ja, de problemen met die adapter zie je inderdaad steeds weer tevoorschijn komen.
Maar misschien dat Windows update nu zelf de juiste driver installeert?
Blijft wel vervelend zo ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@The_Doman Windows Update en drivers installeren ..... misschien dat mijn (inmiddels iets meer dan 10j oude) laptop een uitzondering is, maar er zijn meerdere drivers die ik via gpedit op hardware ID heb moeten blacklisten om te voorkomen dat Windows Update die bijwerkt en de boel verkloot :|
(Zo uit mijn hoofd audio, webcam en...... nog iets.)

Later eerst maar eens kijken of de drivers die ik nu heb (waaronder de meest recente netwerkdriver van Intel) voldoende zijn om alles te laten herkennen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De W11 installatie van mijn nieuwe pc heeft een issue, dat al een aantal jaren lijkt te bestaan afgaand op de hits van Google. Blijkbaar is W11 niet in staat USB-opslag apparaten veilig te verwijderen omdat ze "in gebruik" zouden zijn, dit terwijl verschillende tools (waaronder Handle) aangeven dat dit juist niet het geval is.

Heeft iemand hier daar al eens mee te maken gehad en een oplossing gevonden? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja en helaas nee. :'(

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Raven schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:47:

Heeft iemand hier daar al eens mee te maken gehad en een oplossing gevonden? :?
Dat ervaar ik ook. Er is software dat ondanks dat je het volledig afsluit op de achtergrond blijven draaien met wat services. Op het moment dat je die uitschakelt in taakbeheer dan lijkt het issue te zijn opgelost.

In mijn casus het programma Acronis voor het maken van back-ups. Op het moment dat dat werkende is, krijg ik idd een foutmelding krijgen dat de USB-hub niet uitgeworpen kan worden omdat een proces dit tegenhoudt. De processen via taakmanager te beëindigen lukt vaak ook niet omdat het proces weer automatisch opstart.

Bij Acronis heb ik dat kunnen vaststellen omdat ik vermoedde dat Acronis de boosdoener was en even heb gedeïnstalleerd. Toen was er geen probleem meer.

Beetje een wat langere reactie, maar zoals hierboven @Help!!! schreef

Ja, en nee helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RCBL Hier is juist het probleem dat er géén proces/service zou zijn dat de opslagapparaten in gebruik houd. Al zag ik met Handle wel eerst een service (Distributed Link Tracking Client zo uit mijn hoofd) voorbij komen die de oorzaak zou zijn. Na die service stopgezet te hebben en gecheckt te hebben of Handle nog wat oppikt (geen resultaten), gat het nog steeds mis.

Handle uiteraard met admin-rechten uitgevoerd, maar zelfs dan geen resultaten van wat nu de oorzaak is, er zou niets de USB-drives in gebruik houden. Daarna nog met https://safelyremove.com geprobeerd, zelfde probleem, niet veilig kunnen verwijderen maar ook niet kunnen zeggen wat de oorzaak is :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Raven schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:19:
@RCBL Hier is juist het probleem dat er géén proces/service zou zijn dat de opslagapparaten in gebruik houd. Al zag ik met Handle wel eerst een service (Distributed Link Tracking Client zo uit mijn hoofd) voorbij komen die de oorzaak zou zijn. Na die service stopgezet te hebben en gecheckt te hebben of Handle nog wat oppikt (geen resultaten), gat het nog steeds mis.

Handle uiteraard met admin-rechten uitgevoerd, maar zelfs dan geen resultaten van wat nu de oorzaak is, er zou niets de USB-drives in gebruik houden. Daarna nog met https://safelyremove.com geprobeerd, zelfde probleem, niet veilig kunnen verwijderen maar ook niet kunnen zeggen wat de oorzaak is :/
De software die jij daar noemt ken ik niet. Het enige wat ik kon verzinnen was dat er ondanks alles toch een proces draait wat dat probleem veroorzaakt. Is dat niet zo, dan kan ik je niet verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RCBL Een van de programma's die ik probeerde was van MS, die ander was alleen ter bevestiging om te kijken of beide aangeven dat er niks in de weg zit. Lijkt dus bug in Windows te zijn denk ik dan :/ , die afgaand op Google-hits al lange tijd lijkt te bestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 20-08-2024 11:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henduluin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09-2024
Gegroet,

Ik upgrade binnenkort m'n pc, maar zet wel m'n SSD over. Kan ik met de gratis win 10 -> 11 upgrade een clean install doen, of moet ik dan een boot USB maken?
If so, kan ik dan m'n win 10 licentie gebruiken, of heb ik dan een nieuwe nodig?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Henduluin schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:06:
Gegroet,

Ik upgrade binnenkort m'n pc, maar zet wel m'n SSD over. Kan ik met de gratis win 10 -> 11 upgrade een clean install doen, of moet ik dan een boot USB maken?
If so, kan ik dan m'n win 10 licentie gebruiken, of heb ik dan een nieuwe nodig?

Thanks!
Normaal als je de media creation tool gebruikt, slaat je huidige licentie zich daarin op dacht ik.

Of als die op die SSD je Windows geïnstalleerd staat, die gebruiken als bootdisk en vanaf daar upgraden.

[ Voor 10% gewijzigd door Robinho96 op 24-08-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

Ik heb hier een kadootje van mijn oom gekregen om een oude Packer Hell van een schone broek te voorzien. Inmiddels denk ik wel meer dan 5 jaar geleden dat ik nog eens Windows heb geinstalleerd voor iemand...

Nu is dit beestje geleverd met Windows 7 (sticker onderkant laptop met key), inmiddels draait Windows 10 en ik vermoed dat dit ook naar 11 kan worden gebracht? Afin, dit topic is het meest vers en aangaande een slimme herinstallatie (althans dat dacht ik), zag ik dezelfde procedures voor 10 en 11;

Windows opnieuw installeren - Microsoft Ondersteuning

De optie Windows opnieuw instellen is na maar liefst 6 uur klaar *O* maar nu staan er nog steeds persoonlijke gegevens + bepaalde software op ipv compleet vers. In bovenstaande tuto staat ook Windows opnieuw instellen incl alles verwijderen, maar dat krijg ik nergens gevonden :?

Hoe krijg ik nu het beste een verse kale Windows zonder gezeur oude keys Window 7 etc...?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
JB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:32:
Ik heb hier een kadootje van mijn oom gekregen om een oude Packer Hell van een schone broek te voorzien. Inmiddels denk ik wel meer dan 5 jaar geleden dat ik nog eens Windows heb geinstalleerd voor iemand...

Nu is dit beestje geleverd met Windows 7 (sticker onderkant laptop met key), inmiddels draait Windows 10 en ik vermoed dat dit ook naar 11 kan worden gebracht? Afin, dit topic is het meest vers en aangaande een slimme herinstallatie (althans dat dacht ik), zag ik dezelfde procedures voor 10 en 11;

Hoe krijg ik nu het beste een verse kale Windows zonder gezeur oude keys Window 7 etc...?
Jou oude PB heeft als laatste Win 10 gehad dan lijkt het er op dat het met jou key wel goed zit,
aangezien je tijdens de win setup ook geen key hoeft in te geven, die is gebonden aan jou config.

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

cazzie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Jou oude PB heeft als laatste Win 10 gehad dan lijkt het er op dat het met jou key wel goed zit,
aangezien je tijdens de win setup ook geen key hoeft in te geven, die is gebonden aan jou config.
Oké dankjewel. Dien ik dan nog steeds aan de gang te gaan met een bootable usb stick om die schone broek aan te doen? Wil er zo weinig mogelijk werk mee maar lijkt erop dat het weer wat tijd gaat kosten zo :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nu is dit beestje geleverd met Windows 7
Heb je wel de compatibility tool geprobeerd ("Als u dat nog niet hebt gedaan, installeert u de pc-statuscontrole-app hier.") om te kijken of W11 wel ondersteund wordt? Gezien er W7 bij zat, vrees ik het ergste :P

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 25-08-2024 09:28 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Raven schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Heb je wel de compatibility tool geprobeerd ("Als u dat nog niet hebt gedaan, installeert u de pc-statuscontrole-app hier.") om te kijken of W11 wel ondersteund wordt? Gezien er W7 bij zat, vrees ik het ergste :P
Nee nog niet. Die kan ik nog even draaien maar dan geldt nog steeds de vraag; hoe krijg ik met zo min mogelijk effort een kale Windows installatie terug (al dan niet W10 omdat 11 niet ondersteund wordt)? Ik had gehoopt dat het allemaal wat makkelijker zou gaan heden ten dagen maar het lijkt erop dat ik ook weer een bootdisk moet gaan maken. Ding is niet vooruit te branden momenteel.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@JB W10 wordt nog tot volgend jaar ondersteund, dus handig om even verder te kijken dan dat. Gezien de laptop zo oud is dat er W7 bij zat, gok ik dat die compatibiliteits tool over o.a. de leeftijd van de processor, (gebrek aan) secure boot en TPM gaat zeuren.

Het is op dit moment nog wel mogelijk om die eisen heen te werken, maar er is geen garantie dat MS updates blijft geven voor niet ondersteunde hardware, ookal zou W11 er wel goed op kunnen draaien (mits alle benodigde stuurprogramma's er zijn natuurlijk).

Dat heb ik met mijn inmiddels 12j oude laptop. W10 draait prima, te oud voor W11, maar heb er daarnaast Linux (Kubuntu) op draaien en dat werkt prima, ondanks de leeftijd van de laptop. Nou heb ik al enige ervaring met Linux dus voor mij is dat geen probleem dat de ondersteuning voor W10 volgend jaar stopt en W11 de laptop niet ondersteund.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Raven dit beestje gaat naar vrijwilligersleven om af en toe een website te bezoeken etc. dus het is daarvoor nog prima denk ik?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:36:
Nee nog niet. Die kan ik nog even draaien maar dan geldt nog steeds de vraag; hoe krijg ik met zo min mogelijk effort een kale Windows installatie terug (al dan niet W10 omdat 11 niet ondersteund wordt)? Ik had gehoopt dat het allemaal wat makkelijker zou gaan heden ten dagen maar het lijkt erop dat ik ook weer een bootdisk moet gaan maken. Ding is niet vooruit te branden momenteel.
Je kan Windows resetten en dan ook de gegevens wissen:

En niet vooruit te branden, zonder een SSD waarschijnlijk dan?
Zonder SSD blijft Windows 10/11 een marteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

The_Doman schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Ja dat geef ik hierboven aan, proces doorlopen maar het wissen van gegevens (in zijn geheel) zie ik nergens terug. Nu staat er nog steeds vanalles op wat niet mee hoeft naar de club...

Ja eens, zit een gewone HDD in.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henduluin
Robinho96 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

Normaal als je de media creation tool gebruikt, slaat je huidige licentie zich daarin op dacht ik.

Of als die op die SSD je Windows geïnstalleerd staat, die gebruiken als bootdisk en vanaf daar upgraden.
Ah, perfect, dan gebruik ik die.
Het is inderdaad m'n boot disk, maar ik doe liever een clean install, just in case.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Robinho96 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:30:
Nou nee, de Windows activatiegegevens staan bij Microsoft opgeslagen gekoppeld aan je hardware configuratie
Als je gaat upgraden naar een nieuw systeem/moederbord kan je je huidige licentie normaal gesproken alleen meenemen bij een zgn "retail licentie"
Google: Retail Licentie Windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:57:
Ja dat geef ik hierboven aan, proces doorlopen maar het wissen van gegevens (in zijn geheel) zie ik nergens terug. Nu staat er nog steeds vanalles op wat niet mee hoeft naar de club...
Dan maak je een Windows USB installatie, je kan dan bij het installatie proces alle partities verwijderen.
Controleer welke (geactiveerde) Windows er nu op staat, Home of Pro.
Maak een USB met het officiële Microsoft installatie tool
Je kan ook Rufus gebruiken , deze biedt ook opties om de Windows 11 restricties te omzeilen.
Nu is dit beestje geleverd met Windows 7 (sticker onderkant laptop met key), inmiddels draait Windows 10 en ik vermoed dat dit ook naar 11 kan worden gebracht?
Met oorspronkelijk Windows 7 zal het systeem dus waarschijnlijk in Bios/MBR/Legacy mode draaien.
Let dan op bij gebruik van Rufus:
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dank, ik kijk even of ik daar zoveel tijd in wil steken. Dus toch met ouderwetste installatie :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:03:
Dank, ik kijk even of ik daar zoveel tijd in wil steken. Dus toch met ouderwetste installatie :)
Voor enkel browsen zou je ook aan linux kunnen denken, dan heb je geen gedoe met een licentie.

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
cazzie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:01:
Voor enkel browsen zou je ook aan linux kunnen denken, dan heb je geen gedoe met een licentie.
Er is al een activatie licentie aanwezig/actief wat ik begreep.
Altijd weer mensen Linux aan te raden maar in de praktijk is dat helemaal geen realistische optie.
En de betreffende wil er ook geen/minimaal tijd/moeite in steken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 25-08-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

cazzie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Ja eens, maar icm vrijwilligers heb je heel ander gedoe :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henduluin
The_Doman schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:40:
[...]
Als je gaat upgraden naar een nieuw systeem/moederbord kan je je huidige licentie normaal gesproken alleen meenemen bij een zgn "retail licentie"
Oei. Aan m'n stickertje te zien heb ik een OEM licentie. Ik kan er dus eigenlijk van uit gaan dat ik een nieuwe licentie zal moeten kopen? Balen. Nieuw systeem is a duur zat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Laatst online: 12:20
Henduluin schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Oei. Aan m'n stickertje te zien heb ik een OEM licentie. Ik kan er dus eigenlijk van uit gaan dat ik een nieuwe licentie zal moeten kopen? Balen. Nieuw systeem is a duur zat :p
Het hoeft niet zo duur te zijn, zie https://webshop.noordholl...ws-11-pro-incl-trainingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:06
Heb iets raars met Edge sinds een paar dagen. Ik heb 2 vensters en meerdere tabbladen open, maar sinds een paar dagen kan ik opeens niet meer op het icoontje in de taakbalk klikken en Edge naar voren halen. Linkermuisknop lijkt er niet op te werken. Rechtermuisknop werkt wel maar dan kan ik alleen een nieuw venster openen. ALT + TAB werkt ook niet. Alle andere icoontjes werken prima. Het enige wat helpt is opnieuw opstarten. Hij is ook soort van aan het laden. Dat groene gloedje over het icoontje wat van links naar rechts gaat als ie laadt. Dat blijft maar doorgaan. Iemand dit weleens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcmd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:09:
[...]

Het hoeft niet zo duur te zijn, zie ---
Als ik je morgen een nieuwe Ferrari aanbied voor 20 000 Euro, wat is dan je eerste gedachte? Juist ja, er klopt iets niet. Waarom zou je dan een licentie kopen die een fractie kost van waarvoor Microsoft ze verkoopt en denken dat er niets mis mee is?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Doman schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Daarom dat ik zelf altijd even toch maar de USB stick bovenhaal voor een propere installatie. Gaat vele malen sneller dan gebruik te maken van die optie. Die optie is enkel handig voor Tante Truus die helemaal niets van PCs kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In dit geval zou ik ook voor de usb fresh iso variant gaan.

Echter zou ik wel eerst een image vd huidige OS drive backuppen zodat je altijd terug kunt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcmd
Blokker_1999 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:15:
[...]
Als ik je morgen een nieuwe Ferrari aanbied voor 20 000 Euro, wat is dan je eerste gedachte? Juist ja, er klopt iets niet. Waarom zou je dan een licentie kopen die een fractie kost van waarvoor Microsoft ze verkoopt en denken dat er niets mis mee is?
Je kunt het kopen in een gewone (web) winkel. Als het echt niet goed zou zijn, dan denk ik dat Microsoft al snel een paar advocaten erop zet en dan is het snel over. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is hier…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Blokker_1999 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:15:
mcmd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:14:

Je kunt het kopen in een gewone (web) winkel. Als het echt niet goed zou zijn, dan denk ik dat Microsoft al snel een paar advocaten erop zet en dan is het snel over. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is hier…
Inderdaad, die licenties worden nu al hoeveel jaar aangeboden? :)
Google: Goedkope Windows Licentie
Altijd nog beter dan zelf (permanent) activeren wat een beetje Tweaker ook zo kan doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49
Microsoft heeft zelfs daarover gereageerd op vragen van het zusje van Tweakers en laat het een beetje in het midden….
https://nl.hardware.info/...-a-mag-dat-conclusie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-05 12:02
Microsoft gaat niet echt meer moeilijk doen over piraterij die oorlog hebben ze opgegeven. Ze verdienen hun geld met zakelijke licenties en advertenties in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Blokker_1999 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:18:
[...]
Daarom dat ik zelf altijd even toch maar de USB stick bovenhaal voor een propere installatie. Gaat vele malen sneller dan gebruik te maken van die optie. Die optie is enkel handig voor Tante Truus die helemaal niets van PCs kent.
Dat geloof ik direct. En als je dan ook een goede backup hebt van je documenten, dan kom je al een heel eind. Waar bij mij de “moeilijkheden” beginnen is de configuratie van alle applicaties, de wijzigingen die je hebt aangebracht in de beveiliging van het filesysteem, de taakplanner taken, etc. etc.. Dat kost bij mij altijd veel tijd om dat weer goed te krijgen. Hoe regel jij dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
mcmd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Dat geloof ik direct. En als je dan ook een goede backup hebt van je documenten, dan kom je al een heel eind. Waar bij mij de “moeilijkheden” beginnen is de configuratie van alle applicaties, de wijzigingen die je hebt aangebracht in de beveiliging van het filesysteem, de taakplanner taken, etc. etc.. Dat kost bij mij altijd veel tijd om dat weer goed te krijgen. Hoe regel jij dit dan?
Zelf installeer en configureer ik eerst alleen de zaken die ik direct nodig heb. De rest komt wel als ik het weer eens een keer nodig heb.

• rjmno1
pjlgt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:24:
[...]

Zelf installeer en configureer ik eerst alleen de zaken die ik direct nodig heb. De rest komt wel als ik het weer eens een keer nodig heb.
Je kon toch van windows 7 naar 10 gaan of vergist ik me nu hij kan beter naar11 gaan maar dan zit ie met eufy en tpm2.0 met de boot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 10:38
Ik heb een Windows 11 laptop die ik enige tijd geleden heb gereset en voor een ander familielid heb ingericht.
De Windows versie was een insider preview versie (canary build) versie 26xxx. Sinds de reset komen er geen nieuwe releases meer binnen en geeft de machine aan dat de huidige versie over een week verloopt.

Nu kan ik hem prima opnieuw inrichten met een reguliere versie, maar daar zit wel wat werk in. Liever zou ik hem gewoon laten bijwerken naar de meest recente canary build (27xxx).

Er is met een gebruiker aangemeld die ook rechten heeft op het gebruik van de insider preview versies, maar updates komen er niet binnen.

Iemand hier wel eens mee te maken gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Piet400 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:49:
Nu kan ik hem prima opnieuw inrichten met een reguliere versie, maar daar zit wel wat werk in. Liever zou ik hem gewoon laten bijwerken naar de meest recente canary build (27xxx).
Gewoon een repair/update installatie laten uitvoeren met de laatste versie?

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.
Als het updaten/upgraden niet lukt vanwege ontbrekende hardware eisen kan je de server switch optie gebruiken:
The_Doman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:35:
Een alternatief/workaround is je bestaande Windows installatie upgraden via de server switch optie
Dan worden er helemaal geen checks gedaan.
Wel zal die specifieke mogelijkheid in latere Windows versies zo te zien geblokkeerd gaan worden:
Ghacks: Microsoft blocks one way of installing Windows 11 on unsupported hardware
Ook krijg je dan hetzelfde gedoe als je wilt updaten naar een nieuwere Windows 11 versie zoals 24H2, 25Hxx.
Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation
Afbeeldingslocatie: https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2023/10/bypass-windows-11-hardware-checks.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Als ik een foto/video open in mijn Onedrive map dan wordt deze gedownload en opgeslagen op de HDD. Hierna kan ik hem wel weer “vrijmaken” maar dit voelt wat omslachtig. Is er een optie die voorkomt dat er lokale opslag wordt gebruikt /of automatisch opschoont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 10:38
The_Doman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:27:
[...]

Gewoon een repair/update installatie laten uitvoeren met de laatste versie?

ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade

[...]

Als het updaten/upgraden niet lukt vanwege ontbrekende hardware eisen kan je de server switch optie gebruiken:

[...]

Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation
[Afbeelding]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De hardware is vrij nieuw en volledig compatible met Windows 11.
Ik ga vandaag de stappen doorlopen die jij aangeeft voor wat betreft de repair/upgrade.

Update: Deze methode heeft gewerkt, simpel en effectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb windows 11 pro kunnen installeren op een 6th gen laptop waar windows 10 pro op zat. (Via installatie-media)

Ik dacht dat dit vanaf 8th gen mogelijk was? Of heeft dit met de pro versie te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
Farabi schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 00:42:
Ik heb windows 11 pro kunnen installeren op een 6th gen laptop waar windows 10 pro op zat. (Via installatie-media)

Ik dacht dat dit vanaf 8th gen mogelijk was? Of heeft dit met de pro versie te maken?
Dat kan wel kloppen.
Als je een schone installatie van Windows 11 direct van USB doet zijn de eisen die gesteld worden aan je hardware blijkbaar opeens heel veel lager.
De laatste officiële 23H2 W11 ISO installeert namelijk zonder problemen op systemen met TPM 1.2 / UEFI/secureboot (hoeft actief te zijn) en een Sandy Bridge CPU (I3/I5) hier.
Doe je het via een upgrade/update vanuit Windows zelf dan krijg je opeens wel allemaal zwaardere eisen om dat te mogen doen.
Ik ben benieuwd hoe is met de aankomende 24h2?
The_Doman schreef op woensdag 11 oktober 2023 [~ i.Stijn] 22:45:
De laatste officiele en preview Windows 11 ISO's kunnen blijkbaar probleemloos geïnstalleerd worden op behoorlijk oude systemen met TPM 1.2 zonder gebruik te maken van enige patches of workarounds?
Ook die laatste build wordt hier gewoon zonder morren geinstalleerd op een HP Prodesk 600 G1 en Dell Latitude E6530 (2430M CPU!) zonder workarounds/patches. :)

ElevenForum: Why do you let Windows 11 installed on a computer with TPM 1.2?
Buffalo in 'Windows 11-bèta bevat patch waardoor TPM 2.0-workaround niet meer werkt'
Nu heb ik van de week toevallig Windows 11 geïnstalleerd op een laptop die officieel niet voldoet aan de eisen van Windows 11. Nu bleek alleen de processor te oud. Laptop is uit 2016 en betreft een Intel Core i5-6200U. TPM 2.0 heeft de laptop wel.
Windows 11 kon zonder problemen geïnstalleerd worden via een USB Stick en draait verder prima.
Nu vraag ik mij wel af of bij toekomstige nieuwe versies de processor alsnog een harde eis wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
The_Doman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:06:
[...]

Dat kan wel kloppen.
Als je een schone installatie van Windows 11 direct van USB doet zijn de eisen die gesteld worden aan je hardware blijkbaar opeens heel veel lager.
De laatste officiële 23H2 W11 ISO installeert namelijk zonder problemen op systemen met TPM 1.2 / UEFI/secureboot (hoeft actief te zijn) en een Sandy Bridge CPU (I3/I5) hier.
Doe je het via een upgrade/update vanuit Windows zelf dan krijg je opeens wel allemaal zwaardere eisen om dat te mogen doen.
Ik ben benieuwd hoe is met de aankomende 24h2?

[...]

Buffalo in 'Windows 11-bèta bevat patch waardoor TPM 2.0-workaround niet meer werkt'

[...]
kan het zijn dat het opeens stopt met fatsoenlijk functioneren in de toekomst? want anders ga ik weer windows 10 erop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Farabi schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:15:
kan het zijn dat het opeens stopt met fatsoenlijk functioneren in de toekomst? want anders ga ik weer windows 10 erop zetten.
Alles blijft sowieso wel functioneren, alleen upgraden naar hogere versies (24H2/25HX) gaat dan (nog?) niet vanzelf.
Maar er zijn nu al zoveel Windows 11 installaties op zgn "niet ondersteunde hardware". :)
Ik ben dus zeer benieuwd hoe Microsoft dat in de toekomst dan gaat oplossen/aanpakken. :P
Zie ook dit topic:
Upgraden naar Windows 11..? Of toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:03
Hier ook zojuist naar Windows 11 24H2 gegaan en dit duurde een klein half uurtje. De installatie ging vlekkeloos en alles werkt verder naar behoren. Ik had de .iso naar beneden gehaald en geïnstalleerd. Nu ben ik weer helemaal bij en in het weekend zal de laptop er ook aan moeten geloven en daarbij zijn er wel enkele functies mbt Wi-Fi voor de laptop van toepassing. Ook de laptop voldoet aan alle eisen. Dus ook zónder VBS kernisolatie gaat het goed als je in het BIOS virtualisatie ook uitschakelt.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar eigenlijk gingen alle updates in het verleden gewoon zonder problemen. Ook met Windows 10 had ik vroeger nooit problemen met een grote onderdelenupdate.

Daarbij ben ik redelijk conservatief. Ik gebruik veel diensten van Microsoft zelf zoals Teams, Office en Cloudopslag. Geen gedoe met programma's van derden die roet in het eten kunnen gooien. Gewoon gaan met die banaan.

Met Windows 95 en daarvoor was het wel een heel ander verhaal. Die moest ik vaak opnieuw installeren omdat het niet goed ging, maar sinds Windows XP ging het goed, maar wat het zo goed maakt tegenwoordig is het feit dat we nu SFC hebben en DISM. Hiermee kan Windows zichzelf veel beter uit de penarie werken. Nu kun je foutieve belangrijke bestanden weer repareren en destijds kon dat gewoon niet en moest je de zaak helemaal opnieuw installeren wat me bij elkaar heel wat weekenden gekost heeft. Ook zoiets moois als een inplace-upgrade waarbij je Windows helemaal opnieuw kunt installeren zonder verlies van applicaties en data.

We zijn er op vooruit gegaan, maar er zullen altijd wel wat problemen blijven. Ik spreek dus min of meer uit mezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
Voor wie 24H2 wil triggeren:

gpedit.msc:

https://www.reddit.com/r/...26100_megathread/lpvjeps/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Farabi schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:15:
[...]

Windows 10 stopt ook met fatsoenlijk functioneren in de toekomst ben ik bang.. Gewoon een 24H2 Rufus installer starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Je kunt de .iso binnen halen. Hier op volle snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door jimh307 op 02-10-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
pennywiser schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Windows 10 stopt ook met fatsoenlijk functioneren in de toekomst ben ik bang.. Gewoon een 24H2 Rufus installer starten
Hier ben ik het wel mee eens. Gaat veiligheid vóór op e-waste? Dit hadden ze ook anders kunnen aanpakken en ervoor zorgen dat Windows 11 kan draaien op oudere systemen.

Vind ik wel een kwalijke zaak en gelijk heb je, mooi Rufus gebruiken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dank, die werkt bij mij gelijk.

Om extra klikken/scrollen te voorkomen hierbij de genoemde oplossing in het Engels:

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update > Manage updates offered from Windows Update
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/windows-11-2024-update-24h2-build-26100-megathread-v0-b802nkyrl7sd1.png?width=686&format=png&auto=webp&s=5fa1ac89e82c73198f18ad59c8fe7159eace7bf9

Of in het Nederlands:
Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > Windows Update > Updates beheren die worden aangeboden vanuit Windows Update > De doelversie van de onderdelenupdate selecteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuXZi_0BpHMWUEBMG_-MK8ikdOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcmbEn92vZKrhJSnZzFb6nJm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dit werkt inderdaad goed. Mooie tip.

Kreeg bij reboot helaas alleen "Install error - 0xc1900101".

Schijnt vaak iets met een driver te maken te hebben. Lastig troubleshooten.

Zal binnenkort een fresh (iso) install doen om te kijken of dat wel werkt.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
pennywiser schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:55:
Of een upgrade via de server switch optie.
Dit werkt ook nog prima met de laatste officiële 24h2 ISO. :)
Alle checks worden dan genegeerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2023/10/bypass-windows-11-hardware-checks.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Of een upgrade via de server switch optie.
Dit werkt ook nog prima met de laatste officiële 24h2 ISO. :)
Alle checks worden dan genegeerd.

[Afbeelding]
Even kijken of dit ook met USB stick werkt.

Edit: ja dus, je schrikt je eerst de blubber want er staat we gaan Windows Server voor je installeren, maar dat is allemaal maar schijn :):) 24h2 here we come. i7 7700 hier.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 03-10-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Iemand ook last van het volgende sinds de installatie van 24H2? Bij mij is sinds dat ik vanochtend 24H2 heb geinstalleerd al 3x de pc spontaan gereboot. Geen blue screen maar gewoon opeens vanuit het niets beeld op zwart en opnieuw opstarten.
Specs:
- Ryzen 7700
- Asus B650M Plus Wifi
- RX7800XT

Windows 11 23H2 heeft ruim een jaar zonder problemen gedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Sinds de update naar 24H2 werkt de (Synaptic) vingerafdruksensor in mijn Lenovo Yoga S740 niet meer :(. Ik heb al verschillende drivers geprobeerd, maar dat heeft nog niet geholpen.... iemand een idee?

Verder lijkt alles wel te werken; morgen nog even stoeien en anders misschien toch tijdelijk terug naar de vorige versie als dat nog kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Bij mij wilde de wifi niet meer werken na de update naar 24H2. Hij verbond wel, maar kreeg geen ip adres. Heb uiteindelijk de wifi kaart uit device manager verwijderd en opnieuw laten vinden en toen deed ie het weer.
Misschien werkt dit ook met andere devices?

[ Voor 5% gewijzigd door tiguan op 04-10-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Na update 24h2 krijg ik in Firefox een locatie melding elke keer als ik naar een Google website toe ga. En KB5043178 komt meteen door als update echter deze kan niet installeren: Installatiefout - 0x800f0825

Dat laatste wel vaker gehad lost zich vanzelf op, en Firefox moet denk ik nog met een update komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

tiguan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:57:
Bij mij wilde de wifi niet meer werken na de update naar 24H2. Hij verbond wel, maar kreeg geen ip adres. Heb uiteindelijk de wifi kaart uit device manager verwijderd en opnieuw laten vinden en toen deed ie het weer.
Misschien werkt dit ook met andere devices?
Nee helaas niet bij mij. De vingerafdruksensor stond als onbekend apparaat bij apparaatbeheer, dus heb ik na een paar keer tevergeefs automatisch zoeken naar drivers gekozen voor "apparaat verwijderen" en daarbij ook het vinkje aangezet bij "probeer drivers te verwijderen". Daarna drivers van de Lenovo website gehaald (verschillende versies voor verschillende laptops) maar ze werken geen van alle. Ik heb de update nu maar teruggedraaid, want ik gebruik die sensor zeker 10x per dag.

Eens kijken of ik kan achterhalen welke het precies is (kan je dat uitlezen met een programma? In HWinfo en Speccy kon ik het niet goed vinden)

apparaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wes_4_IIHzEgE4EIV0izulJ0gjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1tTv1gpgK3ElRjHoUzmO4cl.png?f=user_large

HWID:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ5ISvoOenlBluVwP_XHSRZCtI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3YqV1OjUEabhXCmJ1bg3zqOK.png?f=user_large

De laatste drivers in Windows update catalog werken ook niet :(

edit: Ik heb 24H2 nogmaals geïnstalleerd, en nu pakt hij de vingerafdrukscanner wel "gewoon". Ben ik blij mee, maar nou weet ik nog niet waarom hij het eerst niet deed? Ik had gevonden dat het kan helpen om hem uit te zetten bij apparaatbeheer, dan herstarten, dan weer aan te zetten. Dat hoef ik nu dus niet meer te testen O-)

[ Voor 31% gewijzigd door gwystyl op 04-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:28
pennywiser schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:24:
Na update 24h2 krijg ik in Firefox een locatie melding elke keer als ik naar een Google website toe ga. En KB5043178 komt meteen door als update echter deze kan niet installeren: Installatiefout - 0x800f0825

Dat laatste wel vaker gehad lost zich vanzelf op, en Firefox moet denk ik nog met een update komen.
Herken ik niet in mijn installatie, kan zonder problemen op Gmail, Maps.
Geen meldingen verder binnen Firefox
Versie 131.0 (64-bit)

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MarchelHoek schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Herken ik niet in mijn installatie, kan zonder problemen op Gmail, Maps.
Geen meldingen verder binnen Firefox
Versie 131.0 (64-bit)
https://www.reddit.com/r/..._off_in_settings_firefox/

Vast niet bij iedereen inderdaad. Zal die laatst toegevoegde suggestie eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 18:14
Een tip van mijn kant als je een Linux bak of NAS hebt met CIFS/Samba shares, die je niet meer kan bereiken na de 24H2 update van je Windows machine:

https://learn.microsoft.c...-smb-client-ntlm-blocking

Zet NTLM blocking uit in de Group Policy en reboot. Vervolgens doet alles het weer als het goed is.

Ik heb geprobeerd om Kerberos in te richten als moderner alternatief, maar dit kreeg ik niet zo snel werkend vanaf Windows. Dan maar even zo als workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Synaptics FM-3463, https://support.lenovo.co...-later-thinkpad-l490-l590 , laatste driver is van mei vorig jaar. Denk dat je Lenovo ff een berichtje moet sturen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Fresh install gedaan met ISO usb stick naar 24H2. Ik draaide op de meest recente 23H2 incl. alle updates met nul problemen.

Aantal dingen tegengekomen:

SFC /scannow levert ineens elke keer vrij specifieke errors op.
Dit schijnt bekend probleem te zijn.

Bij shutdown of restart via start/rechtermuisklik krijg ik onderstaande foutmelding. Bij shutdown/restart via 'startmenu' krijg ik het niet.
Ook dit schijnt in het verleden een bekend issue te zijn geweest wat nu blijkbaar terug is. Schijnt ook niet echt kwaad te kunnen maar fijn voelt het natuurlijk ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25qy6wJnyiw6t0UJ3qEUOtCi8dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDavGuNGGIVWkDeLuPc3ADWg.jpg?f=fotoalbum_large

ISO Setup is vernieuwd maar je kunt ook kiezen voor de oude variant.

Bij de nieuwe variant moet je erg scherp zijn als je partities bewerkt.
De cursor kan op partitie A staan maar alsnog naar B schieten. Er zit wat vertraging in en het weggooien vd partitie duurt ook relatief lang. Op die manier gooide ik per abuis een grote datapartitie weg. Gelukkig backup en met programma partitie kunnen undeleten. Even geduld hebben en goed opletten is het devies. Het gekke is dat de oude setup wel snel werkt.

Ook lukte het me niet om een image terug te zetten op een ongepartitioneerde schijf. Ik krijg dan een error. Was vroeger, en is nog steeds, geen probleem met de oude setup.

Misschien heb ik pech maar vooralsnog toch even mijn oude image teruggezet. Denk dat ik even wacht totdat er wat meer bugs gefixed zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 05-10-2024 20:28 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze is nieuw, ik heb gisteren 24H2 geinstalleerd, na de installatie komt Windows al vrij snel zeggen dat ik moet herstarten voor het installeren van een update. Vreemd, maar het blijft Windows. Ik herstart, en Windows komt opnieuw af met het feit dat er moet herstart worden voor een update.

Ik ga kijken, de 2024-09 Cumulative Update preview wil zich installeren. Vreemd, we zouden de preview namelijk al voorbij moeten zijn. Hoe vaak ik ook herstart, er gebeurt geen installatie, maar ik krijg wel telkens de melding dat de PC wil herstarten voor het installeren van die update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Blokker_1999 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:49:
Deze is nieuw, ik heb gisteren 24H2 geinstalleerd, na de installatie komt Windows al vrij snel zeggen dat ik moet herstarten voor het installeren van een update. Vreemd, maar het blijft Windows. Ik herstart, en Windows komt opnieuw af met het feit dat er moet herstart worden voor een update.

Ik ga kijken, de 2024-09 Cumulative Update preview wil zich installeren. Vreemd, we zouden de preview namelijk al voorbij moeten zijn. Hoe vaak ik ook herstart, er gebeurt geen installatie, maar ik krijg wel telkens de melding dat de PC wil herstarten voor het installeren van die update.
Dat klopt gewoon. Ik kreeg die update ook maar bij mij installeerde die wel. Deze update is 30/9 uitgekomen. Alleen schijnt die de SFC /scannow bug te veroorzaken.

September 30, 2024—KB5043178 (OS Build 26100.1882) Preview - Microsoft Support

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik zit al een paar dagen mee te kijken en heb nog eens ff chatgpt "gevraagd" en die verklaart inmiddelds dat er flink wat problemen zijn met 24H2.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
The latest Windows 11 update, version 24H2, has caused several issues for users, including blue screen errors
(BSOD), fingerprint sensor problems, and application compatibility troubles. Some of the most significant 
problems include:

Blue Screen of Death (BSOD): Users with Intel 11th Gen Core processors and older Intel Smart 
SoundTechnology (SST) drivers have reported BSODs. Affected systems need updated drivers to resolve this
issue.

Easy Anti-Cheat Issues: Some gaming systems using Intel Alder Lake+ processors have experienced BSODs 
related to the Easy Anti-Cheat software used in games like Fortnite.

Fingerprint Sensor Failures: After locking the device, some systems have fingerprint sensors that stop working, 
forcing users to use other login methods.

Wallpaper Customization Apps: Some apps used to customize wallpapers no longer function correctly, causing 
display issues or crashes.

En die had het weer van:
https://pureinfotech.com/...-issues-blocking-upgrade/

Misschien toch maar even wachten of een rollback (indien mogelijk)...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw: 24H2, Indien recall niet is ingeschakeld verandert de look van IE en werkt 'new explorer tabs' niet.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:45:
fwiw: 24H2, Indien recall niet is ingeschakeld verandert de look van IE en werkt 'new explorer tabs' niet.

[YouTube: Microsoft Recall is MANDATORY]
Doe eigenlijk al vanaf het begin mee met het insiders programma en tot nu geen problemen ondervonden

Mijn versie die ik nu draai is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krvZivBE85LdI-HHRGgGw9gAI1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rzsaPwOR0R0g8FcILxNYj8nT.jpg?f=user_large

Lees veel over dat recall en copilot. Beiden zijn niet aanwezig op de versie die nu draait. Is dat omdat het de Nederlandse versie is en voor Nederland nog uitgerold moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^ Het zou op zijn minst deels moeten werken in het Nederlands:
Supported languages for Microsoft Copilot

Hoe heb je gechecked of copilot danwel recall geinstalleerd is bij jou ?

Hier en paar methodes:
How to disable or uninstall Windows Recall

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 10-10-2024 18:39 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vanaf 24H2 heb je Copilot+ voor PC's die daarvoor de juiste hardware hebben. Daarnaast heb je de Copilot app die je op iedere PC kunt installeren vanuit de Microsoft Store en die reageert ook in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er meer mensen met veel stabiliteitsproblemen na het installeren van 24H2? Outlook hangt vaak. Verder loopt Chrome ook regelmatig vast. De app Whatsapp heeft ook netwerk problemen. Ik heb de problemen op meerdere systemen. Lijkt iets met het netwerk te maken te hebben.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:39:
^ Het zou op zijn minst deels moeten werken in het Nederlands:
Supported languages for Microsoft Copilot

Hoe heb je gechecked of copilot danwel recall geinstalleerd is bij jou ?

Hier en paar methodes:
How to disable or uninstall Windows Recall
Copilot is zeker niet geïnstalleerd op mijn PC, zie dus wel dat deze is te installeren vanuit de Microsoft Store.
Recall is ook niet geïnstalleerd. Kan dat wel installeren via een omweg, maar was niet van plan dat te doen. Dat geldt ook voor Copilot. Denk dat dat op enig moment vanzelf wel gaat komen bij de updates. Staan ze na een update er op dan kunnen ze weer verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Erhnam schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:22:
Zijn er meer mensen met veel stabiliteitsproblemen na het installeren van 24H2? Outlook hangt vaak. Verder loopt Chrome ook regelmatig vast. De app Whatsapp heeft ook netwerk problemen. Ik heb de problemen op meerdere systemen. Lijkt iets met het netwerk te maken te hebben.
Zoals gezegd, doe eigenlijk al vanaf het begin mee middels het insider programma. Stabiliteits problemen ben ik niet echt tegengekomen. Wellicht waren ze er wel in mindere mate maar is mij niet echt opgevallen.

Wat betreft nerwerkproblemen. Wel ervaren, maar die waren op te lossen door bij netwerk/geavanceerd netwerkinstellingen alle netwerkadapters te resetten. Bij mij waren het hoofdzakelijk de netwerkdrives die niet meer te benaderen waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Nu online
Ik heb hier met 24H2 dat na het opstarten van Windows mijn muis (MX Master 2S) en toetsenbord (MX Keys) heel erg haperen, dit duurt ongeveer een halve minuut. Daarna werkt het weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-04 06:48

sn0ww

Goet is niet goed.

Ik heb de update nog steeds niet gehad helaas.
Zijn er meer forumleden die hem ook nog niet hebben.

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
sn0ww schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:50:

Zijn er meer forumleden die hem ook nog niet hebben.
Die zullen er best zijn die de update nog niet hebben gehad. Op de FP bij dit artikel staat in het blauwe kader rechts dat je het zelf kan "forceren":

review: Nieuwe features in Windows 11 24H2 - Ook zonder AI-pc krijg je nieuwe...

Rechtstreekse link naar de iso van de Microsoft site:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De sfc /scannow bug is opgelost in RP 26100.2152.

https://blogs.windows.com...-release-preview-channel/

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-04 06:48

sn0ww

Goet is niet goed.

RCBL schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Die zullen er best zijn die de update nog niet hebben gehad. Op de FP bij dit artikel staat in het blauwe kader rechts dat je het zelf kan "forceren":

review: Nieuwe features in Windows 11 24H2 - Ook zonder AI-pc krijg je nieuwe...

Rechtstreekse link naar de iso van de Microsoft site:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Mijn dank is groot het is inmiddels gelukt.

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hier ook op 2 pc's 24H2 gedraaid, maar beide pc's werden heel sloom. Programma's die normaal zouden moesten starten kwamen niet opgang. Dat duurde een paar min voordat ze starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Simbob schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:50:
Hier ook op 2 pc's 24H2 gedraaid, maar beide pc's werder heel sloom. Porogramma's die normaal zouden moesten starten kwamen niet opgang. Dat duurde een paar min voordat ze starten.
Hier totaal geen last van op mijn Nuc en werk PC...
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.