Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-04 12:38

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 13:48
Deze vraag is denk ik al vaak gesteld, maar ik kan het hier even niet zo snel terug vinden. Ik wil graag naar 11 upgraden, maar niet via Windows Update. USB stickje maken via de tool en een verse installatie heeft de voorkeur. Maar gaat hij dit wel herkennen als een upgrade en dan ook gratis activeren? Ik gebruik nu overigens een lokaal Windows account, de boel is niet gekoppeld aan mijn Microsoft account.

[ Voor 15% gewijzigd door JoepD op 26-06-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-05 12:59
JoepD schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:00:
Deze vraag is denk ik al vaak gesteld, maar ik kan het hier even niet zo snel terug vinden. Ik wil graag naar 11 upgraden, maar niet via Windows Update. USB stickje maken via de tool en een verse installatie heeft de voorkeur. Maar gaat hij dit wel herkennen als een upgrade en dan ook gratis activeren? Ik gebruik nu overigens een lokaal Windows account, de boel is niet gekoppeld aan mijn Microsoft account.
Als je computer nú een legale windows heeft, zal hij na een schone windows install ook als legaal gedetecteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Argh, vijf minuutjes bij mijn laptop weg, ik log weer in en opeens ziet ie geen secondary monitor meer (usb to dp). Meerdere reboots gedaan. Kabel tig keer in en uit geplugt. Monitor gereset.

En nu staat er ook nog boven in de lijst met windows updates dat er vandaag een update gedaan is: "Feature update to Windows 10, version 21H2", terwijl ik windows 11 heb!

Morgen knal ik er linux op...

update: Iets systeemherstellerigs gedaan naar de staat van gisteren, nu werkt het weer. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door zwippie op 27-06-2023 18:07 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Een update van Windows 11 naar Windows 10 is heel apart. Kijk eens bij de update geschiedenis van Windows Update om te zien dat het inderdaad om een update naar Windows 10 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:31
Daarstraks de nieuwste windowsupdate binnengehaald en nu werkt Flameshot niet meer naar behoren
(neemt nog wel screenshots, maar achteraf krijg ik het bewerkingsscherm niet meer)
Al uninstalled en reinstalled, maar geen verbetering.

Vraag: zijn er nog Flameshotgebruikers die dit ervaren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Tot nu toe had ik nog geen ervaring met Windows 11... Mijn werklaptop heeft nog Windows 10 - op het werk wordt wel getest met Windows 11 maar de uitrol daarvan laat nog op zich wachten. Privé had ik een 12 jaar oude laptop met Windows 10 (met uiteraard de HDD vervangen door een SSD en het geheuben verdubbeld naar 8GB) die uiteraard geen Windows 11 aan kon. Hij begon toch wel merkbaar traag te worden en de accu was compleet naar de knoppen. Ik had die laptop eigenlijk permanent aan mijn tv gekoppeld en gebruikte 'm vooral als multimedia device. Nou had ik een tijdje geleden een nieuwe UHD tv gekocht, maar die laptop deed alleen maar Full HD... Het werd echt tijd voor een upgrade...

Dus een 2 jaar oude laptop op de kop getikt met UHD-capaciteit, geheugen uitgebreid van 8GB naar 24GB (de originele 8GB is niet vervangbaar, dus 16GB erbij geprikt). De licentie bij de laptop was voor Windows 10 Pro, dus naar Windows 11 Pro geüpgraded.

Ik moet zeggen, de eerste ervaringen zijn positief. Ik wende vooral heel snel aan de virtual desktops. Decennia geleden in de goede oude Windows 95 tijd gebruikte ik Debian Linux en toen was ik ook een fervent gebruiker van virtual desktops. In Windows 11 werkt dat ook prettig, evenals het tilen van windows. Dus ik heb nu een browser desktop, een social media desktop, een multimedia desktop, een chat desktop en een "tweakers" desktop. De dark mode ziet er echt mooi en bruikbaar uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVlqXJtXySZwW2lkGTwwixnxYV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCEWUv853CoOxXLRsgqQo9Z9.png?f=fotoalbum_large

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemodile
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-04 21:52
Gisteren een hardware-upgrade uitgevoerd en nu krijg ik bij updates de feestelijke melding dat ik W11 zou mogen upgraden.

Ik twijfel of ik het wel moet willen en heb voor nu maar aangeklikt even op W10 te blijven. Belangrijkste reden is suf genoeg dat ik altijd m'n taakbalk links heb staan en dat officieel niet schijnt te kunnen in W11. Register-tweaks zijn leuk maar kunnen zomaar stoppen met werken, dus daar vertrouw ik nu even niet op.

Wat ik niet zo goed kan terugvinden:
  • Komt er een moment dat gratis upgraden niet meer mogelijk is (wanneer dan?)
  • Komt er een moment dat 'uitstellen' niet meer mogelijk is en je moet upgraden (wanneer dan?)
  • Presteert W11 beter dan W10, met name als het gaat om gaming? Of juist niet? (Ik doe genoeg andere dingen op de pc maar die zijn niet zo zwaar qua workload dus dat zal wel)
Hoor graag! Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:13
Lemodile schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:50:
  • Komt er een moment dat 'uitstellen' niet meer mogelijk is en je moet upgraden (wanneer dan?)
  • Presteert W11 beter dan W10, met name als het gaat om gaming? Of juist niet? (Ik doe genoeg andere dingen op de pc maar die zijn niet zo zwaar qua workload dus dat zal wel)
  • Nee, dat lijkt me sterk. Sinds de introductie van Windows 10 mag je gratis upgraden naar een nieuwe Windows versie. Zolang je product code legitiem is zal het zo'n vaart niet lopen.
  • Windows 10 22H2 heeft nog ondersteuning tot 14 oktober 2025. Ik vermoed dat Microsoft tegen die tijd wat meer gaat pushen, maar dwingen zie ik niet gebeuren. Wel het advies om na deze datum over te gaan op Windows 11 (of wat er dan beschikbaar is).
  • Ik vind Windows 10 soms nog wel stabieler, daar hoef je het niet voor te laten. Het enige wat ik zo kan bedenken is DirectStorage, maar volgens mij maakt bijna geen enkele game daar op dit moment gebruik van.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-05 16:04
Ik heb mijn Windows Laptop ingesteld op deze settings, ik wil alles in het Engels maar wel het keyboard op z'n Nederlands. Als ik dan het Emoji tooltje gebruik (Windows + . ), dan zoekt die daar uitsluitend in het Nederlands. Hoe krijg ik dat naar Engels?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3KcUsVCTJagKuydaLcVRR1xbSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbG369WF1BOHBVtdN8J25JxF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:06
@Locolau Als je op die eerste klikt op de puntjes en dan "language options" en dan onderaan "keyboard" en dan "add keyboard". Kan je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
chim0 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:20:
@Locolau Als je op die eerste klikt op de puntjes en dan "language options" en dan onderaan "keyboard" en dan "add keyboard". Kan je daar wat mee?
Thanks. Ik heb bij beiden Dutch toegevoegd.
Alleen de rij van tekens boven 1 en 0 en alle leesteken toetsen komen dan niet meer overeen...

Mijn doel is het zo in te stellen dat wel alles in het Engels is, maar het Nederlandse toetsenbord wordt gebruikt. Wat zijn daar de juiste instellingen voor?

Het Emoji input paneeltje staat nu wel Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Locolau schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Thanks. Ik heb bij beiden Dutch toegevoegd.
Alleen de rij van tekens boven 1 en 0 en alle leesteken toetsen komen dan niet meer overeen...

Mijn doel is het zo in te stellen dat wel alles in het Engels is, maar het Nederlandse toetsenbord wordt gebruikt. Wat zijn daar de juiste instellingen voor?

Het Emoji input paneeltje staat nu wel Engels.
Heb je dan ook echt een NL toetsenbord?
Dat is vrij uitzonderlijk, namelijk.

(en met een NL toetsenbord kan je ook niet makkelijk éèáàöóò doen, dacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locolau
zetje01 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Heb je dan ook echt een NL toetsenbord?
Dat is vrij uitzonderlijk, namelijk.

(en met een NL toetsenbord kan je ook niet makkelijk éèáàöóò doen, dacht ik)
Ah oeps, daar ging ik dus de mist in.

Nu staat het goed geloof ik en is ook het Emoji veldje in het Engels. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Lemodile schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:50:
Gisteren een hardware-upgrade uitgevoerd en nu krijg ik bij updates de feestelijke melding dat ik W11 zou mogen upgraden.

Ik twijfel of ik het wel moet willen en heb voor nu maar aangeklikt even op W10 te blijven. Belangrijkste reden is suf genoeg dat ik altijd m'n taakbalk links heb staan en dat officieel niet schijnt te kunnen in W11. Register-tweaks zijn leuk maar kunnen zomaar stoppen met werken, dus daar vertrouw ik nu even niet op.

Wat ik niet zo goed kan terugvinden:
Hoor graag! Bedankt
De taakbalk kan je zonder registertweaks of externe programma's gewoon naar links zetten. Dwz, wel links onderin uitlijnen. Als je echt de hele balk links wil wordt het lastiger...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PESrGHczLpBPpw6S0INeV4zuapY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dHakJBZ7gJOilvkNbBZNQUQz.png?f=user_large

De instelling hiervoor zit onder de taakbalkinstellingen in de algemene windows instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bH4dVeaQgrR_YccHEDLA3IKzA3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65VjS5LMEAiyZiLR9DmYQ8tp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Er is een nieuwe Canary build uitgekomen met versienummer 25905 waarin o.a. nieuwe features uit het Developer chanel worden geintroduceeerd en ook eerste stapjes worden gezet naar het schrijven van de Kernel in Rust:

What’s new in Build 25905

New features from the Dev Channel
This build includes new features from the Dev Channel, such as Dev Drive, Backup and Restore improvements (Windows Backup), Dynamic Lighting, the Windows App SDK version of File Explorer and Gallery, and more.
Rust in the Windows Kernel
Rust offers advantages in reliability and security over traditional programs written in C/C++. This preview shipped with an early implementation of critical kernel features in safe Rust. Specifically, win32kbase_rs.sys contains a new implementation of GDI region. While this is a small trial, we will continue to increase the usage of Rust in the kernel. Stay tuned!

[We are beginning to roll this out, so the experience isn’t available to all Insiders in the Canary Channel just yet as we plan to monitor feedback and see how it lands before pushing it out to everyone.]
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemodile
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-04 21:52
gwystyl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:33:
[...]
De taakbalk kan je zonder registertweaks of externe programma's gewoon naar links zetten. Dwz, wel links onderin uitlijnen. Als je echt de hele balk links wil wordt het lastiger...
Vast goed bedoeld, maar dit is het enige dat je 100x vindt als je zoekt op "taakbalk links".

Ik bedoel dus echt de hele taakbalk en niet alleen de icoontjes uitlijnen. Door hem aan de zijkant te zetten "verlies" je minder schermruimte terwijl je wel je taakbalk in beeld houdt. Misschien toch maar eens kijken of ik kan wennen aan de taakbalk geheel verbergen.. hopelijk kan dat wel in w11 (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Lemodile schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Vast goed bedoeld, maar dit is het enige dat je 100x vindt als je zoekt op "taakbalk links".

Ik bedoel dus echt de hele taakbalk en niet alleen de icoontjes uitlijnen. Door hem aan de zijkant te zetten "verlies" je minder schermruimte terwijl je wel je taakbalk in beeld houdt. Misschien toch maar eens kijken of ik kan wennen aan de taakbalk geheel verbergen.. hopelijk kan dat wel in w11 (?)
Ja, dat kan in W11. Hij komt tevoorschijn als je met je muis naar beneden gaat.

Beetje Mac-Os-achtig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Lemodile schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Ja dat bedacht ik me terwijl ik mijn post aan het typen was en linkjes aan het zoeken.... vandaar de toevoeging dat de hele balk naar links verplaatsen lastiger is.
Voor zo lang het werkt kan je dat met 3rd party apps nog wel bereiken; mocht het ooit niet meer kunnen, kan je dan altijd nog proberen te wennen aan het automatisch verdwijnen van de taakbalk. Ik zou er niet de upgrade van af laten hangen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
ik heb een nieuw mini pc gekocht met daar op een engelse windows 11 geïnstalleerd. Met een language pack is een groot deel om te krijgen naar Nederlands.

Kan ik met deze licentie een compleet nieuwe installatie doen met een gedownloade Nederlandse iso vanuit ms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

fredgroes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:07:
ik heb een nieuw mini pc gekocht met daar op een engelse windows 11 geïnstalleerd. Met een language pack is een groot deel om te krijgen naar Nederlands.

Kan ik met deze licentie een compleet nieuwe installatie doen met een gedownloade Nederlandse iso vanuit ms?
Volgens mij is dat geen enkel probleem.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-05 22:22
op de gezinslaptop heb ik meerdere gebruikers aangemaakt voor mijzelf (admin) en mijn vrouw en kinderen. Sommige programma's die ik als admin installeer zie ik in de andere accounts terug en kunnen door de andere gebruikers gestart worden, andere zijn niet zichtbaar.

Kan ik dit per programma instellen en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

fredgroes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:07:

Is het nog gelukt of heb je het nog niet geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
Technomania schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:38:
[...]

Is het nog gelukt of heb je het nog niet geprobeerd?
net van het weekend gedaan en gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

fredgroes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:04:
[...]

net van het weekend gedaan en gelukt.
Toppie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Laatst online: 27-04 13:07

R2L

Na een half jaartje W 11 geprobeerd te hebben afgelopen weekend toch maar de grote stap genomen om weer terug te gaan naar W 10 omdat ik met W11 toch wel wat irritante dingen kreeg zoals een lange opstarttijd van de computer. Ook duurde het iedere keer tussen de 5 en 10 minuten eer de computer afsloot (monitor was dan wel al lang uit). Nu met W10 werkt alles weer lekker snappy, dus ben blij met het resultaat ondanks dat het heel veel werk was omdat ik alles weer opnieuw moest installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:03
@R2L Drivers uitgesloten?
Lijkt of een programma roet in het eten gooit. Doorgaans heeft Windows 11 weer nieuwere technieken.
Gaat het hier over een modern systeem? Ben wel benieuwd naar jouw specificaties. Hier draait Windows 11 als een zonnetje, start snel op en loopt niet vast.
Zoiets, zoals de reden om maar terug te gaan naar Windows 10 doet mij vermoeden dat er 'iets' aan de hand is, software of hardware. Daarom weer de reden om drivers en compatibiliteit op orde te hebben.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

jimh307 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:29:
@R2L Drivers uitgesloten?
Lijkt of een programma roet in het eten gooit. Doorgaans heeft Windows 11 weer nieuwere technieken.
Gaat het hier over een modern systeem? Ben wel benieuwd naar jouw specificaties. Hier draait Windows 11 als een zonnetje, start snel op en loopt niet vast.
Zoiets, zoals de reden om maar terug te gaan naar Windows 10 doet mij vermoeden dat er 'iets' aan de hand is, software of hardware. Daarom weer de reden om drivers en compatibiliteit op orde te hebben.

Ben benieuwd.
Er waren geen driver of hardware issues. Alle drivers waren up to date. Ook bij de hardware instellingen geen uitroeptekens oid. Hardware voldoet aan alle eisen. Systeem heeft een AMD 5900x processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 01-05 11:02
R2L schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:09:
...met W11 toch wel wat irritante dingen kreeg zoals een lange opstarttijd van de computer...
Ik daar hier Windows 10 en 11 op een paar "oude bakken" (4de generatie Intel core en ouder, dus officieel
incompatible) en ik heb die ervaring juist niet. Afsluiten duurt bij beiden ongeveer even lang.
Opstarten gaat iets sneller bij Windows 11 en ik weet dat dat is omdat ie bij het afsluiten een deel van
wat er in het geheugen staat in een bestand wegschijft en dat bij opstarten weer inleest.
Windows 10 kan iets soortgelijks (hibernate).

Als je ooit weer Windows 11 wilt draaien en je hebt het probleem terug zou ik in de Event Viewer zoeken
wat het afsluiten/opstarten in de weg zit.

Had je Windows 11 als "clean install" gedaan of als upgrade?
Ik doe zelf altijd een "clean install" trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
peterpv schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Ik daar hier Windows 10 en 11 op een paar "oude bakken" (4de generatie Intel core en ouder, dus officieel
incompatible) en ik heb die ervaring juist niet. Afsluiten duurt bij beiden ongeveer even lang.
Opstarten gaat iets sneller bij Windows 11 en ik weet dat dat is omdat ie bij het afsluiten een deel van
wat er in het geheugen staat in een bestand wegschijft en dat bij opstarten weer inleest.
Je bedoelt fast startup. Dat hebben ze beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dunedin schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:53:
op de gezinslaptop heb ik meerdere gebruikers aangemaakt voor mijzelf (admin) en mijn vrouw en kinderen. Sommige programma's die ik als admin installeer zie ik in de andere accounts terug en kunnen door de andere gebruikers gestart worden, andere zijn niet zichtbaar.

Kan ik dit per programma instellen en zo ja, hoe?
Ja dat kan. Je krijgt bij installatie vaak de vraag of je wil installeren voor alle gebruikers of alleen voor de huidige gebruiker. De keus die je dan maakt bepaalt in ieder geval in welk start menu de snelkoppeling gemaakt wordt; misschien ook waar bepaalde algemene/instellingsbestanden komen, maar dat weet ik niet zeker.
De makkelijkste manier om het algemene start menu te openen is om met rechter muisknop op een programma te klikken dat daar staat, en dan kiezen voor "bestandslocatie openen".
Ik weet het pad even niet uit mijn hoofd (op vakantie alleen telefoon mee), maar ik maak zelf altijd een snelkoppeling naar mijn start menu en die van alle gebruikers zodat ik daar makkelijker dingen in kan delen en overbodige linkjes weg kan halen.

Edit: pad gevonden in snelkoppeling op dropbox
Alle gebruikers:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Losse gebruikers:
C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Als je een programma voor meerdere gebruikers zichtbaar wil maken maar niet voor iedereen moet je dus een snelkoppeling maken in de start menu map van alle gebruikers die dat programma moeten zien.

Als alleen de snelkoppeling niet genoeg is, kan je proberen het programma te installeren vanaf de gebruiker(s) die het programma moeten gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 07-08-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 10:41
Met Windows 10 ziet Google Chrome in de Webplayer van Spotify al mijn WiFi speakers.
Het zelfde in Windows 11 met Google Chrome en het zelfde netwerk zie hij ze niet ?
Maar als ik dan via telefoon Spotify verbind met speakers, dan ziet ie ze wel ineens.
Wanneer ik de verbinding weer verbreek, zijn ze gelijk ook weer weg uit de Webplayer in W11?

[ Voor 37% gewijzigd door Albert020 op 07-08-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

peterpv schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Als je ooit weer Windows 11 wilt draaien en je hebt het probleem terug zou ik in de Event Viewer zoeken
wat het afsluiten/opstarten in de weg zit.

Had je Windows 11 als "clean install" gedaan of als upgrade?
Ik doe zelf altijd een "clean install" trouwens.
Ik had W 11 als upgrade uitgevoerd. Heeft in het begin goed gewerkt, maar werd gedurende de tijd minder snappy en sinds een paar updates geleden kreeg ik daar ook de trage opstart en afsluittijd bij. Van alles geprobeerd. Heel veel programma's die op de achtergrond draaien afgesloten, drivers videokaart opnieuw geïnstalleerd, update van NVMe M.2 maar niets hielp. Waarschijnlijk dat een W11 update dit heeft veroorzaakt, want had al heel lang geen nieuwe programma's oid geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 01:14:
[...]
Je bedoelt fast startup. Dat hebben ze beiden.
Met dat fast startup ben ik erg voorzichtig. Op mijn desktop heb ik het uitstaan want het zelf booten van Windows 11 duurt een paar seconden zonder die fast startup. Alleen op de laptop heb ik het wel ingeschakeld. Afsluiten duurt nog geen 10 seconden en hier staan alle drivers bijgewerkt met alle Windows updates tot nu toe: geen problemen.

@R2L
Daarom ben ik idd benieuwd wat er in jouw betrouwbaarheidsconsole en logboeken staat. Het kan niet anders dan dat er iets staat te bokken. En Windows 11 draait wel bij veel meer PC's gewoon goed. Vind het wel apart dat Windows 10 geen problemen geeft. Als je al veel hebt uitgezet wat er opstart dan durf ik het wel in die hoek te zoeken.

Wat ik altijd doe is vóór de Windows update een herstelpunt maken. Gaat het mis dan rol ik zo terug, nog nooit nodig gehad.

Uiteraard willen wij jou helpen om Windows 11/10 lekker te laten draaien dus als er nog vragen zijn hoor ik die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
R2L schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Ik had W 11 als upgrade uitgevoerd. Heeft in het begin goed gewerkt, maar werd gedurende de tijd minder snappy en sinds een paar updates geleden kreeg ik daar ook de trage opstart en afsluittijd bij. Van alles geprobeerd. Heel veel programma's die op de achtergrond draaien afgesloten, drivers videokaart opnieuw geïnstalleerd, update van NVMe M.2 maar niets hielp. Waarschijnlijk dat een W11 update dit heeft veroorzaakt, want had al heel lang geen nieuwe programma's oid geïnstalleerd.
Kijk eens wat er gebeurt als je Fast Startup uitschakelt. Dat kan dit soort vage klachten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
Kijk eens wat er gebeurt als je Fast Startup uitschakelt. Dat kan dit soort vage klachten veroorzaken.
Hmm, laatst had ik een laptop hier staan waarvan de W10 install zich gedroeg alsof ie van een zwaar gefragmenteerde hdd (i.p.v. ssd) draaide, fast startup is niet iets waar ik als oorzaak aan had gedacht (meende dat die meer invloed had op het goed werken van Windows Update). Uiteindelijk wegens gebrek aan hints naar oorzaak (logs/smart data etc) schone install gedaan en zoals ik altijd doe: fast startup uit -> draait weer normaal. Vraag mij nu wel af of fast startup op de oude install aanstond...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
@Raven Ik heb Fast Startup op mijn PC standaard uit staan maar ik heb eens een 'wonderbaarlijke genezing' gedaan op iemand's laptop door Fast Startup uit te schakelen.

Over waarom die vage klachten optreden kan ik enkel speculeren maar ik vermoed het volgende. Bij Fast Startup wordt de kernel op de SSD of HD opgeslagen als Windows afsluit en wordt de kernel weer van schijf geladen bij opstarten; dat versnelt het booten. Er zijn drivers die als ze langer draaien (denk weken) performance problemen krijgen. Doordat de kernel op schijf wordt opgeslagen en weer wordt geladen staan drivers quasi continue te werken.

Bovenstaande theorie is speculatie en ik ben benieuwd wat anderen denken of weten waarom Fast Startup soms performance problemen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
Thanks voor de tip! Heb nu weliswaar W10 draaien, maar ik ga toch eens even met die optie spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:01:
@Raven Ik heb Fast Startup op mijn PC standaard uit staan maar ik heb eens een 'wonderbaarlijke genezing' gedaan op iemand's laptop door Fast Startup uit te schakelen.

Over waarom die vage klachten optreden kan ik enkel speculeren maar ik vermoed het volgende. Bij Fast Startup wordt de kernel op de SSD of HD opgeslagen als Windows afsluit en wordt de kernel weer van schijf geladen bij opstarten; dat versnelt het booten. Er zijn drivers die als ze langer draaien (denk weken) performance problemen krijgen. Doordat de kernel op schijf wordt opgeslagen en weer wordt geladen staan drivers quasi continue te werken.

Bovenstaande theorie is speculatie en ik ben benieuwd wat anderen denken of weten waarom Fast Startup soms performance problemen kan geven.
Bij een klant waar ik voor werk hebben we gewoon gezien dat Windows Updates niet meer installeerde, omdat "Shut Down" geen echte harde shut down meer was. Sommige werkstations hadden een uptime van meer dan 60 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:14
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:01:
......
Bovenstaande theorie is speculatie en ik ben benieuwd wat anderen denken of weten waarom Fast Startup soms performance problemen kan geven.,
Snel opstarten/fast startup kan inderdaad vaak een bron van onbestemde problemen zijn.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Vroeger kon je bij kennissen met problemen gewoon adviseren om de computer eens af te sluiten en weer aan te zetten.
Dat heeft dan bij fast startup meestal geen effect meer.
Nu moet je dan expliciet instrueren om echt opnieuw op te starten.
Ik zet het dan ook meestal uit bij systemen voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55
Hoe voorkom ik simpel dat mijn W10 blijft zeuren om over te gaan naar W11.
Hij blijft nu vragen om te mogen updaten. En daar staat ook ( meen ik ) de overgang tussen naar W11.
Hiermee maar wat gaan 'stoeien' ?
Dit ; https://www.ubackup.com/a...dating-to-windows-11.html

[ Voor 27% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-08-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Kijk eens of wushowhide hier ook weer werkt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:30:
Hoe voorkom ik simpel dat mijn W10 blijft zeuren om over te gaan naar W11.
Hij blijft nu vragen om te mogen updaten. En daar staat ook ( meen ik ) de overgang tussen naar W11.
Hiermee maar wat gaan 'stoeien' ?
Dit ; https://www.ubackup.com/a...dating-to-windows-11.html
Voldoe niet aan een van de eisen? TPM uit ofzo als je die niet gebruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 22:13
Gisteravond een bijzondere situatie gehad. Hier Windows 11 Pro (vanuit een upgrade van een legitieme Windows 10 Pro licentie), die ineens tijdens het gamen zeurt om 'Activeer Windows' (Rechts onderin het scherm). Dat is wel bijzonder, want deze Windows 11 installatie draai ik al ruim een half jaar.

Geprobeerd te heractiveren, lukt niet. Zelfs wanneer ik vanuit m'n Microsoft Account probeer de licentie die bij deze PC hoort probeer te heractiveren, krijg ik deze melding:

Windows kan niet worden geactiveerd
Wij kunnen uw exemplaar van Windows niet opnieuw activeren, omdat de digitale licentie voor dit apparaat al is gebruikt om Windows opnieuw te activeren.
Meer informatie

Zijn er meer mensen die dit hebben?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivrin
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
mischien een gekke vraag. wie weet kan iemand mij helpen.

het is een kleine irritatie die ik ondervind en vroeg mij af of dit aan te passen is.
ik heb op mijn werk laptop wegens beveiliging automatisch windows locken aanstaan.

dus als ik terug kom moet ik een pincode gebruiken.

helemaal prima.
maar is het mogelijk om meteen de pincode in te vullen i.p.v. dat je eerst op een knop moet klikken voordat je je pincode invult?

iemand een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ivrin schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:46:
mischien een gekke vraag. wie weet kan iemand mij helpen.

het is een kleine irritatie die ik ondervind en vroeg mij af of dit aan te passen is.
ik heb op mijn werk laptop wegens beveiliging automatisch windows locken aanstaan.

dus als ik terug kom moet ik een pincode gebruiken.

helemaal prima.
maar is het mogelijk om meteen de pincode in te vullen i.p.v. dat je eerst op een knop moet klikken voordat je je pincode invult?

iemand een idee? :)
Je zult iets moeten doen... ;)
Probeer eens met op ESC te drukken.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:38
Weet iemand hoe ik het makkelijkste mijn bootrecords kan herstellen. Mijn windows 11 start niet meer op na een herstart van een windows update. De regel in het standaardbesturingssysteem is ook leeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBRdWq7BdD_yPlccdFpc_IZC5eg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PvxQbVVtIhZ3wAVSbk8XdQWY.png?f=user_large

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clemensmaxt
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Barfman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 06:35:
Weet iemand hoe ik het makkelijkste mijn bootrecords kan herstellen. Mijn windows 11 start niet meer op na een herstart van een windows update. De regel in het standaardbesturingssysteem is ook leeg?

[Afbeelding]
Chat GPT zegt dit, hopelijk ben je ermee geholpen.

Voorbereiden op herstel
Je hebt een Windows 11-installatiemedium nodig, zoals een USB-stick of dvd. Als je er geen hebt, kun je er een maken met behulp van een andere computer en de 'Media Creation Tool' van de officiële Microsoft-website.

Boot vanaf het installatiemedium
Plaats het installatiemedium in je computer en start opnieuw op. Je moet wellicht je BIOS- of UEFI-instellingen aanpassen om op te starten vanaf de USB of DVD.

Windows Setup

Kies de gewenste taal, tijd en toetsenbordindeling en klik op 'Volgende'.
Klik op 'Uw computer herstellen' in het linkerbenedenhoek.
Geavanceerde opstartopties:

Kies 'Problemen oplossen'.
Ga naar 'Geavanceerde opties'.
Klik op 'Opdrachtprompt'.
Herstellen van bootrecords:
Voer in het Opdrachtprompt-venster de volgende commando's uit:
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd
Herstarten
Nadat je alle commando's hebt uitgevoerd, typ je exit en druk je op Enter. Verwijder het installatiemedium en herstart je computer.

Windows zou nu normaal moeten opstarten. Als het nog steeds niet lukt, zijn er mogelijk andere problemen of is de schade groter dan alleen het bootrecord. Je kunt overwegen een systeemherstelpunt te gebruiken of een verse installatie van Windows 11 uit te voeren als niets anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:38
Bedankt, zal het later vandaag als ik uit mijn werk ben eens proberen.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:42
Ik heb op mijn Surface Pro 6 met i7 16GB-512GB het bekende USB xHCI-compatible hostcontroller fault 10 device won't start probleem.
Alle via diverse fora en media aanbevolen acties al ondernomen van nieuwe drivers, terug draaien laatste firmware versie tot her-installatie van win 11.
Vreemde is dat in het UEFI instel scherm de muis van de screencover en alle andere zaken daarmee gerelateerd werken maar zo gauw Win11 geboot is hij deze fout geeft en de USB-port, BT en cover toetsenbord niet werken en dan deze foutmelding er is.
Dat betekend dat in het EUFI scherm er geen probleem is en in win11 wel en moet het wel bijna ergens een software glitch zijn of toch hardware gerelateerd?
Wie weet nog een ultieme oplossing om hieruit te komen.
Overigens als tablet alleen werkt alles feilloos behalve dus de USB-poort en BT.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
[snah001 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:08:
Ik heb op mijn Surface Pro 6 met i7 16GB-512GB het bekende USB xHCI-compatible hostcontroller fault 10 device won't start probleem.werkt alles feilloos behalve dus de USB-poort en BT.
Alles is al geprobeerd, dus ook de MicroSoft Surface tools for IT?
Scott Hanselman: Solved: Surface Pro 3 USB Driver Issues with the Surface Diagnostic Toolkit
There are a number of utilities you can check out but the most useful is the Surface Diagnostic Toolkit. It checks hardware and software versions and found a number of little drivers things wrong...and fixed them. It reset my USB Controller and put in the right driver and I'm back in business.
Is het probleem er ook met Windows 10?
Verder zou ik eens testen met een nieuwe installatie zonder netwerk verbinding en nagaan of het probleem dan ook aanwezig is.
Bepaalde drivers worden bij het online gaan direct geüpdate, misschien zit daar een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Hé, die voor IT nog niet. Wel de gewone.
Ga ik mee aan de gang, top!

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
De "Surface_Diagnostic_Toolkit_for_business" geïnstalleerd maar die geeft ook aan geen ondersteunde Pro Cover etc. aanwezig. Die (een originele) doet het echter wel in het UEFI bios.
Verder werkt die gewoon echter geen Bluetooth, geen USB en keyboard dock dat niet werkt.
Maar weer verder zoeken maar weet nu even niet meer waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
snah001 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:47:
De "Surface_Diagnostic_Toolkit_for_business" geïnstalleerd maar die geeft ook aan geen ondersteunde Pro Cover etc. aanwezig. Die (een originele) doet het echter wel in het UEFI bios.
Verder werkt die gewoon echter geen Bluetooth, geen USB en keyboard dock dat niet werkt.
Maar weer verder zoeken maar weet nu even niet meer waar....
Heb je een eventueel moederbord defect kunnen uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Dat is nu net het probleem want bij een surface pro 6 is dat lastig met externe soft- of hardware tools te doen. Ding is niet open te maken zonder scherm te vernielen.
Maar zoals gezegd werkt het toetsenbord dock met mousepad wel gewoon in het uefi bios. Onder Windows 11 wordt dat aangestuurd door de usb xhci component en die dus niet aangestuurd wordt en niet will starten.
Je zou dus in eerste instantie aan een driver probleem denken maar een motherboard defect is ook niet it te sluiten. Dus hoe vast te stellen wat de veroorzaker is, is het belangrijkste en of het nog aan het werk te krijgen is, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-05 23:27
Hebben mensen hier ervaring met de Windows 11 cumulatieve update KB5029351? Wilde het eigenlijk installeren, maar ging voor de zekerheid even zoeken naar eventuele bugs. Las op Reddit dat er in het begin problemen waren met MSI moederborden (laatste BIOS versie) die BSOD kregen na de update. Velen kregen een foutmelding als "UNSUPPORTED_PROCESSOR".
Ook andere bugs waren opgemerkt bij zowel bij Intel als AMD gebruikers verschillende bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:29
NeverSettle schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:51:
Hebben mensen hier ervaring met de Windows 11 cumulatieve update KB5029351? Wilde het eigenlijk installeren, maar ging voor de zekerheid even zoeken naar eventuele bugs. Las op Reddit dat er in het begin problemen waren met MSI moederborden (laatste BIOS versie) die BSOD kregen na de update. Velen kregen een foutmelding als "UNSUPPORTED_PROCESSOR".
Ook andere bugs waren opgemerkt bij zowel bij Intel als AMD gebruikers verschillende bugs.
Hier duurde de installatie wel langer dan normaal, maar verder geen problemen ondervonden, ik heb geen msi moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb op Windows 11 een irriant probleem, dat ook nog eens lastig zoekt op internet.

Windows 11 is mijn instellingen pane van meldingen kwijt. Hij staat er niet tussen in de systeeminstellingen en als je ergens direct klikt op "instellingen voor meldingen" dan kom ik op de systeeminstellingen terecht.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat ze het in een fix zouden oplossen, maar nog steeds niets.

Is er ergens een snelkoppeling naar die instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Laatst online: 13:20

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

iAR schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:10:
Ik heb op Windows 11 een irriant probleem, dat ook nog eens lastig zoekt op internet.

Windows 11 is mijn instellingen pane van meldingen kwijt. Hij staat er niet tussen in de systeeminstellingen en als je ergens direct klikt op "instellingen voor meldingen" dan kom ik op de systeeminstellingen terecht.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat ze het in een fix zouden oplossen, maar nog steeds niets.

Is er ergens een snelkoppeling naar die instellingen?
Welke versie van Windows 11 heb je? -> Start -> winver -> enter.

Zoeken naar notificaties/notifcations zie je daar geen aan uit knop?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

crzyhiphopazn schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:52:Welke versie van Windows 11 heb je? -> Start -> winver -> enter.
22H2 22621.2134
Zoeken naar notificaties/notifcations zie je daar geen aan uit knop?
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar als ik zoek in instellingen of het start menu, dan nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

iAR schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:10:
[...]
22H2 22621.2134

[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt maar als ik zoek in instellingen of het start menu, dan nee.
Draai dezelfde build op mijn werk laptop en daar zie ik wel de knop.
Zal de knop deactiveren om te kijken of die knop dan nog bestaat -> bij mij blijft hij staan.

Settings -> System -> Notifications -> Notifcations knop (Get notifications from app and other senders)

[ Voor 15% gewijzigd door crzyhiphopazn op 04-09-2023 16:22 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

crzyhiphopazn schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:21:
Draai dezelfde build op mijn werk laptop en daar zie ik wel de knop.
Zal de knop deactiveren om te kijken of die knop dan nog bestaat -> bij mij blijft hij staan.

Settings -> System -> Notifications -> Notifcations knop (Get notifications from app and other senders)
Settings -> System -> Notifications -> Notifcations knop

Ik heb dus dat notification pane niet... dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

iAR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:08:
[...]

Settings -> System -> Notifications -> Notifcations knop

Ik heb dus dat notification pane niet... dat is het probleem.
Even voor je gezocht online
Microsoft blog zegt niets over het issue:
https://learn.microsoft.c...th/status-windows-11-22h2

Mogelijke oplossing:
https://techcommunity.mic...from-settings/m-p/3635838

hier ook met screenshots:
https://www.itechtics.com...s-pages/?expand_article=1

Hoop dat die registry mod werkt voor jou.

[ Voor 7% gewijzigd door crzyhiphopazn op 05-09-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

crzyhiphopazn schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:43:
Even voor je gezocht online
Microsoft blog zegt niets over het issue:
https://learn.microsoft.c...th/status-windows-11-22h2

Mogelijke oplossing:
https://techcommunity.mic...from-settings/m-p/3635838

hier ook met screenshots:
https://www.itechtics.com...s-pages/?expand_article=1

Hoop dat die registry mod werkt voor jou.
Ik moet dan dus specifiek aangeven welke panes zichtbaar zijn, kan dan met all? Of hoe heten al die panes? Het zijn er nogal veel: https://pureinfotech.com/windows-11-mssettings-uri-commands/

Als ik CMD-R en dan ms-settings:notifications start, dan kom ik weer in de system settings zonde rnotificatie instellingen :(

[ Voor 13% gewijzigd door iAR op 05-09-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

iAR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:14:
[...]

Ik moet dan dus specifiek aangeven welke panes zichtbaar zijn, kan dan met all? Of hoe heten al die panes? Het zijn er nogal veel: https://pureinfotech.com/windows-11-mssettings-uri-commands/

Als ik CMD-R en dan ms-settings:notifications start, dan kom ik weer in de system settings zonde rnotificatie instellingen :(
Goede vraag dat weet ik niet.
Heb nu helaas ook neit de tijd om voor je te kijken.
Dat zal pas weekend kunnen op zn vroegst.

Hoop dat iemand je kan helpen of dat je zelf de oplossing vindt.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Krijg vandaag ineens automatisch onderstaande geïnstalled. Zonder KB nummer en kan er verder niks over vinden. Zit op W11pro 22H2 volledig bijgewerkt. Release Build 22621.2283. Weet iemand wellicht meer :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtxYBoaTdQA_wXto8l-o3zCWev8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XuMU2hHgPs1A0xfDxLf5as3M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 16-09-2023 10:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Ja, die had ik ook.
Windows was druk met updaten en ratelen en denken en dingen verplaatsen en uiteindelijk na de herstart ... was er niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-05 19:45
Ik heb niet alles gelezen hier, dus excuus als het al vaker benoemd/gevraagd is..

Maar ik word stui-ter gek van het feit dat die taakbalk en/of verkenner zo vaak vast loopt. Ik heb een hagelnieuwe laptop van het werk (HP Envy 17 CW0375ND), dus ik vermoed dat dat het probleem niet kan zijn. Iemand enig idee wat een optie kan zijn om dit te voorkomen?

Kan het ook aan de koppeling liggen vanuit het aansluiten op een docking station, zodat ik op 2 (HP) beeldschermen kan werken?

[ Voor 15% gewijzigd door JoteW op 19-09-2023 16:33 ]

Twente komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
JoteW schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:32:
Ik heb niet alles gelezen hier, dus excuus als het al vaker benoemd/gevraagd is..

Maar ik word stui-ter gek van het feit dat die taakbalk en/of verkenner zo vaak vast loopt. Ik heb een hagelnieuwe laptop van het werk (HP Envy 17 CW0375ND), dus ik vermoed dat dat het probleem niet kan zijn. Iemand enig idee wat een optie kan zijn om dit te voorkomen?

Kan het ook aan de koppeling liggen vanuit het aansluiten op een docking station, zodat ik op 2 (HP) beeldschermen kan werken?
Vastlopers bij een nieuwe windows?
Dan gok ik op een hardware probleem. Als eerste je geheugen.

Verder hoort dit niet thuis in dit topic.

Edit:
Dit is een topic om over eigenschappen van Windows 11 te praten.
Een "taakbalk en/of verkenner zo vaak vast loopt" is niet een eigenschap van Windows 11.

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 19-09-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-05 19:45
zetje01 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:40:
[...]

Vastlopers bij een nieuwe windows?
Dan gok ik op een hardware probleem. Als eerste je geheugen.

Verder hoort dit niet thuis in dit topic.

Edit:
Dit is een topic om over eigenschappen van Windows 11 te praten.
Een "taakbalk en/of verkenner zo vaak vast loopt" is niet een eigenschap van Windows 11.
Waar dan wel? Dit is toch het Windows 11 topic? Mijn problemen hebben betrekking tot Windows 11. En wat voor problemen moet ik dan aan denken bij een gloednieuwe laptop? Hoe constateer ik dat?

Twente komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
JoteW schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:44:
[...]

Waar dan wel? Dit is toch het Windows 11 topic? Mijn problemen hebben betrekking tot Windows 11. En wat voor problemen moet ik dan aan denken bij een gloednieuwe laptop? Hoe constateer ik dat?
Je moet gewoon een eigen topic maken waarin je je probleem voorlegt en vraagt of iemand een idee heeft hoe dit op te lossen.

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-04 09:19
Zie dat er in 2021 nog gesproken is over 'never combine'.

Ik ben pas sinds een aantal maanden aan het werk in Windows 11. Prive pas sinds vorige week(nieuwe Pc)

Mis de functie wel echt. Bah wat irritant.

Zo te zien zit het al wel in een preview build. Hopelijk krijgen we het snel.

https://blogs.windows.com...ider-preview-build-23466/

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11
LikeABawzs schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:29:
Zo te zien zit het al wel in een preview build. Hopelijk krijgen we het snel.
Zou m'n adem niet inhouden...

Dit is één van de zaken waar al vanaf dag 1 het hardst over geklaagd wordt, en het wordt al langer 'aangekondigd'. Alleen, het komt maar niet.

En dat moet een bewuste keuze zijn, want het lijkt me geen rocket-science. Het zat bijna 30 jaar geleden al in Windows 95.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het schijnt dat het nu wel degelijk in de 23H2 update zal zitten. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 09:29

SideShow

Administrator

Wat is een makkelijke manier eventueel om deze rotzooi wat weg te werken? Ik wil al die troep niet en op google vind je steeds random regedit dingetjes die dan misschien wel of misschien niet werken.

Bestaat er geen handige tool ofzo hiervoor? Zou zalig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHwTjd8wd3ol6QEU-0lhxVuTT6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iu63MlRoomMGApeVNSmDO93q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:19
SideShow schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:09:
Wat is een makkelijke manier eventueel om deze rotzooi wat weg te werken? Ik wil al die troep niet en op google vind je steeds random regedit dingetjes die dan misschien wel of misschien niet werken.

[Afbeelding]
Als je dit vindt, dan ben ik ook geinteresseerd.
Eerder heb ik wel een Win11 debloater gevonden, maar nu doet de helft van Windows het niet meer....

Wellicht tijd voor een andere filebrowser?
Totalcommander ofzo?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
SideShow schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:09:

[Afbeelding]
in je verkenner:
--- meer informatie / opties / tabblad weergave
... kan je een heleboel instellen/uitvinken.

oh, dit zit ook in alle voorgaande Windows

• ivo1969
Sinds vandaag heb ik bij het opstarten heel even een andere achtergrond die ik zelf niet heb ingesteld en de afbeelding kan ik zelf ook niet terug vinden.
Ik heb niks nieuws geïnstalleerd, of wat dan ook.
Maar op gegeven moment krijg ik mijn eigen bureaublad.

Iemand enig idee waar die afbeelding vandaan komt? Bij de instelling en dan recent gebruikte bureaublad staat die afbeelding er ook niet tussen.

Het gaat om windows 11pro , Lenovo laptop thinkpad E15 gen 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAX4NgYccrFCTrLT1pwowZS0AvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrbwfLbFUz5VRqSYRasyzzwy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ivo1969 op 23-09-2023 17:05 ]

• eheijnen
  • Niet online
Heb je per ongeluk een afbeelding uit de webbrowser (FF) als achtergrond ingesteld...?

Wie du mir, so ich dir.

• ivo1969
eheijnen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:15:
Heb je per ongeluk een afbeelding uit de webbrowser (FF) als achtergrond ingesteld...?
Nee , dat heb ik dus niet en als de laptop opstart komt dat scherm dus even naar boven, om vervolgens achtergrond te gebruiken welke ik altijd gebruik (foto van mezelf met mijn vrouw)

Ik heb wel firefox er op staan en zit op betakanaal maar gebruik ik niet veel.
Ik herkend gehele afbeelding niet en weet dus ook niet waar het ineens vandaan komt

[ Voor 17% gewijzigd door ivo1969 op 23-09-2023 17:19 ]

• eheijnen
  • Niet online
Als je als een andere gebruiker inlogd wat gebeurt er dan?

Wie du mir, so ich dir.

• ivo1969
eheijnen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:20:
Als je als een andere gebruiker inlogd wat gebeurt er dan?
ik ben de enige gebruiker, wat ik wel heel even heb ingesteld was anti diefstal bij ESEST internet security en die maakte dus een fake account aan.
Ik weet niet of die dat "veroorzaakt " heeft?
Maar heb die functie uitgezet en fake account is weg, maar bij opstarten dus afbeelding en ik zou niet weten waar dus die afbeelding vandaan komt.

Staat niet in mijn afbeeldingen en waar ik binnen windows 11 nog meer kan zoeken?

update:

Het gaat niet om mijn bureaublad maar om het vergrendelingsscherm, daarvoor gebruik ik ook een eigen foto.
Die heb ik nu opnieuw ingesteld, en als ik nu de laptop vergrendel dan krijg ik mijn eigen foto weer te zien, echter bij het opstarten krijg ik eerst de afbeelding te zien zoals hier weergegeven?

[ Voor 72% gewijzigd door ivo1969 op 23-09-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
ivo1969 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:00:
Sinds vandaag heb ik bij het opstarten heel even een andere achtergrond die ik zelf niet heb ingesteld en de afbeelding kan ik zelf ook niet terug vinden.
Ik heb niks nieuws geïnstalleerd, of wat dan ook.
Maar op gegeven moment krijg ik mijn eigen bureaublad.

Iemand enig idee waar die afbeelding vandaan komt? Bij de instelling en dan recent gebruikte bureaublad staat die afbeelding er ook niet tussen.

Het gaat om windows 11pro , Lenovo laptop thinkpad E15 gen 2

[Afbeelding]
Dat is van Windows Spotlight

Gevonden door gewoon te googlen op "win11 lock screen painting venice".

• ivo1969
zetje01 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:08:
[...]

Dat is van Windows Spotlight

Gevonden door gewoon te googlen op "win11 lock screen painting venice".
Oke dan heb je beter gegoogeld dan 8o dat heb gedaan.
Blijft mijn vraag ik heb Windows Spotlight nooit gebruikt en ken ik dus ook niet dus hoe kan dat scherm veranderd zijn?.
Voor het vergrendelingsscherm heb ik weer mijn eigen afbeelding, maar als laptop helemaal uit is geweest en ik start laptop opnieuw op dan krijg ik dus eerst dat vinetie scherm te zien

• zetje01
ivo1969 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:20:
[...]

Oke dan heb je beter gegoogeld dan 8o dat heb gedaan.
Blijft mijn vraag ik heb Windows Spotlight nooit gebruikt en ken ik dus ook niet dus hoe kan dat scherm veranderd zijn?.
Voor het vergrendelingsscherm heb ik weer mijn eigen afbeelding, maar als laptop helemaal uit is geweest en ik start laptop opnieuw op dan krijg ik dus eerst dat vinetie scherm te zien
Je zou eens in de instellingen van windows kunnen kijken.
(BIJVOORBEELD BIJ SPOTLIGHT)

ik ben hier veel te lui voor. Net zo lui als jij

• ivo1969
zetje01 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:15:
[...]

Je zou eens in de instellingen van windows kunnen kijken.
(BIJVOORBEELD BIJ SPOTLIGHT)

ik ben hier veel te lui voor. Net zo lui als jij
Ook een fijne avond toe gewenst vriend.

Waarom ik nu lui gevonden wordt weet ik niet, misschien momenteel minder scherp, mijn vader ligt op sterven. Vriendelijke groet

[ Voor 17% gewijzigd door ivo1969 op 23-09-2023 20:01 ]

• zetje01
ivo1969 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:59:
[...]

Ook een fijne avond toe gewenst vriend.

Waarom ik nu lui gevonden wordt weet ik niet, misschien momenteel minder scherp, mijn vader ligt op sterven. Vriendelijke groet
Omdat je (bij mijn weten) na het antwoord op je vraag niet enthousiast naar de windows instellingen bent gegaan om daar de dingen te onderzoeken en te wijzigen en te testen, maar hier naar toe bent gegaan, om een bericht te plaatsen, met vragen waar niemand een antwoord op heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
Ik ben wel degelijk eerst bezig geweest en mijn vergrendelingsscherm is een eigen gemaakte foto en niet degene die bij het opstarten verschijnt. Verder als ik nu afmeld zie ik wel mijn eigen foto, maar bij opnieuw opstarten dus niet.
Verder heb ik los van buro blad en vergrendelingsscherm niks veranderd. Dus raar dat ik een afbeelding zie die ik niet terug kan vinden. Ik heb via google gezocht maar kwam niks tegen.
Vandaar dat ik hier vraag gesteld heb

Als ik iets niet snap dan ben ik nog niet lui!

Ik heb al spijt dat ik hier om hulp gevraagd heb, momenteel heb ik verder wel iets anders aan mijn hoofd

En in mij ogen ben je gewoon onbeschoft iemand zomaar lui te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Laatst online: 11:31
Mijn medeleven met de situatie van je vader Ivo 1969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Zo is de instelling en spotlight gebruik ik dus niet, blijft mij dus een raadsel dat ik bij het opstarten toch ander scherm blijf zien.

En Passer dank je wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-VKWQpGXrPg_5iyHbvS9O4_gho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oc6bm2f24r5K4y1lkNnVRwXw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door ivo1969 op 24-09-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ivo1969 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:00:
[Afbeelding]
Die Spotlight afbeelding kreeg ik afgelopen dagen ook te zien op enkele PC's hier.
Het kan best zijn dat een Windows update weer eens wat instellingen/gedrag heeft veranderd?
Met het Winaero Tweaker tooltje kan je de opgeslagen afbeeldingen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Beste mensen, gisteren een hagelnieuwe systeem in elkaar gezet en vandaag Windows update gebruikt.

Ik krijg echter het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18qJjiZ27vpkIlhTaEuqU8AYMtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FX3QZg14pAiqbGb6HFp9IuVx.png?f=fotoalbum_large

Is mijn Windows 11 versie nu al corrupt? Als ik op opnieuw proberen klik, doet hij niets.

En is onderstaand geel gearceerd ook normaal als je niet inlogt met een Microsoft account?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpsRK-0QAkXXAWloiw5D8wNZ8x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7rt8D05Fw0H79xkXbgrCBe5.png?f=fotoalbum_large

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
@ivo1969

Windows staal haar afbeeldingen in deze locatie op; C:\Windows\Web
Wellicht staat die foto ergens tussen in de mappen. Als je hem gevonden hebt, kan je het zonder pardon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@JoeZuCK Voor het eerste issue zou je twee simpele dingen kunnen proberen.
  1. In Windows Terminal/Powershell als admin het commando sfc /scannow gebruiken.
  2. Errorchecking vd installatieschijf door in verkenner op bewuste schijf te staan, rechtsklik, properties, Tools en dan Error Checking te doen.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Help!!!! schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:11:
@JoeZuCK Voor het eerste issue zou je twee simpele dingen kunnen proberen.
  1. In Windows Terminal/Powershell als admin het commando sfc /scannow gebruiken.
  2. Errorchecking vd installatieschijf door in verkenner op bewuste schijf te staan, rechtsklik, properties, Tools en dan Error Checking te doen.
Het eerste is nu opgelost. Geen fouten gevonden. Bedankt!

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
ivo1969 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:19:
Ik ben wel degelijk eerst bezig geweest en mijn vergrendelingsscherm is een eigen gemaakte foto en niet degene die bij het opstarten verschijnt. Verder als ik nu afmeld zie ik wel mijn eigen foto, maar bij opnieuw opstarten dus niet.
Verder heb ik los van buro blad en vergrendelingsscherm niks veranderd. Dus raar dat ik een afbeelding zie die ik niet terug kan vinden. Ik heb via google gezocht maar kwam niks tegen.
Vandaar dat ik hier vraag gesteld heb

Als ik iets niet snap dan ben ik nog niet lui!

Ik heb al spijt dat ik hier om hulp gevraagd heb, momenteel heb ik verder wel iets anders aan mijn hoofd

En in mij ogen ben je gewoon onbeschoft iemand zomaar lui te noemen
Sterke met de komende sterfte van je vader, zal niet makkelijk voor je zijn. Ik leef mee.

Je bent alles behalve lui. Sommige simpele dingen kunnen alsnog complex van aard zijn zoals een verkennervenster dat zomaar aandacht vereist of Windows Spotlight dat zich zomaar op kan dringen. Het is en blijft Windows.

Ik help ook mensen op dit forum en ik ben ook wel eens als ondankbaar element aan de kant gezet; hierop ga ik in conclaaf met de moderator want aan een ruzie op het forum zit niemand te wachten.

Wat mijn tactiek is, is om de persoon in kwestie volledig te negeren. Beantwoord geen enkel bericht van diegene (wat die ook zegt) en als diegene zich aandringt is het tijd voor de moderator.

Het enigste wat ik zou zeggen is dat je wat meer onderzoek had mogen doen, maar dan nog hoeft men niet zo te reageren. Je hebt het al niet makkelijk en zo behandeld worden is not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Laatst online: 30-04 15:50

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Heeft iemand de 26 sept update al?

Of weet iemand welk KB# erbij hoort? Die zou je evt. dan via winget kunnen pushen.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Dijkertje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:54:
Heeft iemand de 26 sept update al?

Of weet iemand welk KB# erbij hoort? Die zou je evt. dan via winget kunnen pushen.. 8)
Denk ergens dat het in de avond binnenkomt, als daar aan de overkant van de rivier ochtend/middag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Ik ga een clean install doen en kijk hier:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

af en toe F5-en dus.
Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.