Ja dat word smullen. Het begint nu pas.
Ik zou adviseren de instellingen van Darko te gebruiken die ik eerder had gepost.Rivanov schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:59:
[...]
HDR Bright default.
OLED: 100
Contrast: 100
Brightness: 50
Sharpness: 20
Colour: 20
Tint: 0
Colour Temperature: 0
Dynamic Contrast: High
Dynamic Colour: Medium
Colour Gamut: Wide
Super Resolution: Medium
Noise Reduction: Low
MPEG Noise Reduction: Low
Trumotion: Clear
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Heb ik net getest, maar dat is echt SUPER grauw en donker.Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:03:
[...]
Ik zou adviseren de instellingen van Darko te gebruiken die ik eerder had gepost.
Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Rivanov schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:05:
[...]
Heb ik net getest, maar dat is echt SUPER grauw en donker.
[ Voor 11% gewijzigd door Laguna op 23-06-2021 23:09 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Misschien gaat de TV anders om qua beeld met een HDMI input tov built-in app.
Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dit is met de iPlayer. M’n B6 hangt op de slaapkamer en daar heb ik geen Next mediabox. Die heb ik beneden in de woonkamer aan m’n 65CX.Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:07:
[...]
heel vreemd.. hier niet of bedoel je met de BBC iPlayer? Ik test het met Ziggo.
Leerzaam avondje weer. Want bij de uitleg over Dynamic Tonemapping op mijn CX staat het volgende: optimaliseer de contrastinstellingen op basis van de beeld helderheid van de HDR inhoud.
Nou, DTM uit is duidelijk de betere instelling... Ik vind het best verwarrend allemaal
Nou, DTM uit is duidelijk de betere instelling... Ik vind het best verwarrend allemaal

Ja, maar dan gaan ze er vanuit dat de NPO ook het juiste beeld doorgeeft. Dus we kunnen het uitlaten zo te zien ook.DutchOwnage schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:12:
Leerzaam avondje weer. Want bij de uitleg over Dynamic Tonemapping op mijn CX staat het volgende: optimaliseer de contrastinstellingen op basis van de beeld helderheid van de HDR inhoud.
The 2017 & 2018 LG OLED TVs now support HDR with 'Dynamic Tone Mapping', which is similar to HDR10+ or HDR10 with dynamic metadata. This feature analyses the content frame by frame in real time to adjust the HDR tone mapping curve. This has the advantage of displaying each scene with an optimized HDR effect. With HDR with static metadata, the entire movie used the same tone mapping curve, resulting in some scenes occasionally being too dark or too bright, or simply not exposed correctly to have the best possible HDR effect.DutchOwnage schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:12:
To activate this feature on the LG C8, you need to go in the 'Picture Mode Settings' tab and set the 'Dynamic Tone Mapping' option to 'On'. We prefer leaving it off so as to not modify the content in a way that was not intended by the content creator.
Nou, dat is dan ook duidelijkLaguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:27:
[...]
The 2017 & 2018 LG OLED TVs now support HDR with 'Dynamic Tone Mapping', which is similar to HDR10+ or HDR10 with dynamic metadata. This feature analyses the content frame by frame in real time to adjust the HDR tone mapping curve. This has the advantage of displaying each scene with an optimized HDR effect. With HDR with static metadata, the entire movie used the same tone mapping curve, resulting in some scenes occasionally being too dark or too bright, or simply not exposed correctly to have the best possible HDR effect.
To activate this feature on the LG C8, you need to go in the 'Picture Mode Settings' tab and set the 'Dynamic Tone Mapping' option to 'On'. We prefer leaving it off so as to not modify the content in a way that was not intended by the content creator.
Het aparte is, dat het bij Dolby Vision en HDR10 (Amazon Prime) juist wel goed werkt. HLG is dus de uitzondering, er van uitgaande dat de NOS of wie dan ook het nu goed voor elkaar heeft.
DMT AAN wordt door LG wel aangeraden met calibreren van de C8 had ik eens gelezen.Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:27:
[...]
The 2017 & 2018 LG OLED TVs now support HDR with 'Dynamic Tone Mapping', which is similar to HDR10+ or HDR10 with dynamic metadata. This feature analyses the content frame by frame in real time to adjust the HDR tone mapping curve. This has the advantage of displaying each scene with an optimized HDR effect. With HDR with static metadata, the entire movie used the same tone mapping curve, resulting in some scenes occasionally being too dark or too bright, or simply not exposed correctly to have the best possible HDR effect.
Jij hebt DTM wel aanstaan via BBC iPlayer?pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:53:
[...]
Ja, heb ik ook precies zo staan. Dus houden zo maar voorlopig.
Ik vind dit helder zat. Ik zit hier ook niet met allerlei lampen nog aan.
Als ze nu weer het beeld donkerder gaan maken de volgende keer word ik gek.
Wederom genoten van het beeld van Portugal-Frankrijk. In het laatste kwartier was het natuurlijk spannender in de pot tussen Duitsland en Hongarije. Maar die was niet in 4k dus had wat moeite om te zappen
.
Volgens mij begint dit een beetje een EK in 4K HDR bekijken op je LG te worden
Als ik hier verschillen zie tussen twee schermen in dezelfde app lijkt me daar een oorzaak te vinden.
Ik heb al dagen prima beeld op mijn Samsung Q95T. Met HDR aan, helderheid en contrast op het hoogst, Warm2 en Filmmaker modus
Enige is dat de kleuren in de balk bovenin niet overeen komen met de kleuren van een balk onderin als die in beeld komt. Boven is veel lichter en feller. Verder vind ik het niet storend, alleen opvallen verschillend

Ik heb al dagen prima beeld op mijn Samsung Q95T. Met HDR aan, helderheid en contrast op het hoogst, Warm2 en Filmmaker modus
Het staat je natuurlijk vrij om eens een plaatje te posten van een wedstrijd op jouw Samsung Q95T
Dat LG tv's hier goed vertegenwoordigd zijn, kan ik ook niks aan doen.
Dat LG tv's hier goed vertegenwoordigd zijn, kan ik ook niks aan doen.
Ik heb geen LG oled tot mijn beschikking, maar moet het doen met een Sony KD-75XE9405B LCD waar ik op een klein beetje banding na nog erg tevreden over ben. Ook hier in het begin van het toernooi geen goed beeld maar toen ik gisteren keek zag het er eindelijk goed uit.B-Force schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:31:
Volgens mij begint dit een beetje een EK in 4K HDR bekijken op je LG te wordenAls ik hier verschillen zie tussen twee schermen in dezelfde app lijkt me daar een oorzaak te vinden.

Om maar even hetzelfde moment als @Laguna te pakken:
:strip_exif()/f/image/zC4toCvbE8Qe8RqeiNDehAuw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, dus degenen die eerst niet zo'n goed beeld hadden hebben dat nu wel en degenen die eerst goed beeld hadden hebben dat nu minder. Goed opgelost zeg!
Ik was nog niet toegekomen aan die DMT instelling bij Iplayer, ik was te druk met heen en weer schakelen en vergelijken met Ziggo en andere instellingen. Maar volgens mij kan DMT helemaal uit bij Iplayer op de Standard setting want was veel te fel. Op Technicolour vind ik het ook wel een mooi en rustig beeld geven op Iplayer en niet te donker of te licht. Deprimerend om te beseffen dat gratis en betere UHD van de BBC gratis is en voor het fletse UHD beeld van Ziggo moet je de hoofdprijs betalen.
Men heeft duidelijk de helderheid flink omhoog geschroefd, wat bij de wat recentere(OLED) televisies (met Dynamic Tonemapping) resulteerd in een washed-out beeld. Veel te helder ten opzichte van wat het eerst was.. Dynamic Tonemapping uitzetten is een optie, en dan komt het beeld ongeveer overeen met wat een aantal mensen hier ook post. Zij het enigzins aan de donkere kant, maar dat is persoonlijke voorkeur. Dat is mijn conclusie, als leek zijnde.pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:15:
Ok, dus degenen die eerst niet zo'n goed beeld hadden hebben dat nu wel en degenen die eerst goed beeld hadden hebben dat nu minder. Goed opgelost zeg!
Het is te begrijpen dat de NPO ervoor kiest het beeld aan te passen, als er veel klachten waren. Het is alleen een beetje jammer, dat een andere groep er dan weer op achteruitgaat.
Is het beeld via BBC Iplayer te vergelijken met hoe het eerst was, zo niet beter?
Als ik jou was, zou ik me wat minder druk maken op dit forum en wat minder te klagen over een lopende proef en blij zijn dat er vooruitgang in de techniek zit. Gebruik dit forum dan om je bevindingen en tips te delen, maar stop aub met het volspammen van deze thread met dat je alles maar belachelijk en slecht geregeld vindt. In een proef. Ga dan zelf aan de slag bij Ziggo / NPO / UEFA / BBC weet ik veel op wie je nu weer boos bent, om het beeld te verbeteren als je zo goed weet waar het aan ligt.pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:15:
En om dan inhoudelijk te reageren op je post: nee, niet goed opgelost. Maar er wordt blijkbaar aan gewerkt en gesleuteld en als je inhoudelijk kan helpen op basis van feiten en data, ben ik er van overtuigd dat ze graag naar je luisteren.
DMT uit bij Ziggo is beter op dit moment ja, maar het is nog steeds minder dan voor de verandering naar feller beeld. Het is gewoon niet in verhouding meer allemaal.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Men heeft duidelijk de helderheid flink omhoog geschroefd, wat bij de wat recentere(OLED) televisies (met Dynamic Tonemapping) resulteerd in een washed-out beeld. Veel te helder ten opzichte van wat het eerst was.. Dynamic Tonemapping uitzetten is een optie, en dan komt het beeld ongeveer overeen met wat een aantal mensen hier ook post. Zij het enigzins aan de donkere kant, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Het is te begrijpen dat de NPO ervoor kiest het beeld aan te passen, als er veel klachten waren. Het is alleen een beetje jammer, dat een andere groep er dan weer op achteruitgaat.
Is het beeld via BBC Iplayer te vergelijken met hoe het eerst was, zo niet beter?
Toen Ziggo er nog goed uitzag voor ons benaderde dat meer de Iplayer, maar Ziggo is sowieso nooit zo goed geweest als Iplayer. Veel scherper etc. Het klopt gewoon meteen wanneer je dat beeld ziet. Ik vertelde er gisteren al over.
Ik geloof dat ik zelf wel bepaal wat ik zeg.B-Force schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:27:
[...]
Als ik jou was, zou ik me wat minder druk maken op dit forum en wat minder te klagen over een lopende proef en blij zijn dat er vooruitgang in de techniek zit. Gebruik dit forum dan om je bevindingen en tips te delen, maar stop aub met het volspammen van deze thread met dat je alles maar belachelijk en slecht geregeld vindt. In een proef. Ga dan zelf aan de slag bij Ziggo / NPO / UEFA / BBC weet ik veel op wie je nu weer boos bent, om het beeld te verbeteren als je zo goed weet waar het aan ligt.
En om dan inhoudelijk te reageren op je post: nee, niet goed opgelost. Maar er wordt blijkbaar aan gewerkt en gesleuteld en als je inhoudelijk kan helpen op basis van feiten en data, ben ik er van overtuigd dat ze graag naar je luisteren.
En ik geef ook tips en deel mijn bevindingen.
Klagen is wat jij doet, niet ik.
Prettige dag verder!
[ Voor 4% gewijzigd door pennywise666 op 24-06-2021 11:54 ]
Dat wordt afkicken, zo 2 dagen geen live voetbal
. Ik ga de tijd nuttig besteden om via Replay TV de wedstrijd van gisteravond terug te kijken, en de instellingen weer zo goed als mogelijk aan te passen. Komt wel goed. Ik bedenk me net opeens, waarom zet ik zelf de helderheid gewoon niet wat lager
O ik dacht 1 dag, oops:( Goed idee ja, ik ga ook Replay TV doen en aanpassen.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:53:
Dat wordt afkicken, zo 2 dagen geen live voetbal. Ik ga de tijd nuttig besteden om via Replay TV de wedstrijd van gisteravond terug te kijken, en de instellingen weer zo goed als mogelijk aan te passen. Komt wel goed. Ik bedenk me net opeens, waarom zet ik zelf de helderheid gewoon niet wat lager
Als het helpt, ik had geen goed beeld en heb het nogsteeds nietpennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:15:
Na alle aanpassingen was mijn beeld zowel op UHD als de HD zenders niet goed meer. Wil ik net beginnen met maar weer proberen de ouder instellingen terug te vinden, zie ik de optie Technicolor Expert en besluit die toch nog eens te proberen.
Nu heb ik weer perfect beeld op alle zenders.
Eerdere pogingen om technicolor te gebruiken werkten niet goed, maar misschien was dat omdat ik in de ontvanger 60Hz had geselecteerd.
(Dit is op KPN/Xs4all en een LG C8.)
Nu heb ik weer perfect beeld op alle zenders.
Eerdere pogingen om technicolor te gebruiken werkten niet goed, maar misschien was dat omdat ik in de ontvanger 60Hz had geselecteerd.
(Dit is op KPN/Xs4all en een LG C8.)
Nee, perfect was het sowieso nooit wanneer ik vergelijk met de BBC Iplayer.itsgreen schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:03:
[...]
Als het helpt, ik had geen goed beeld en heb het nogsteeds niet
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Als de NPO besluit de helderheid te verhogen, doe ik hier het omgekeerde. En dat geeft een prima resultaat
Maar dan ziet het er in de verste verte nog niet uit als voorheen.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:09:
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Als de NPO besluit de helderheid te verhogen, doe ik hier het omgekeerde. En dat geeft een prima resultaat
Dat kunnen we niet meer vergelijken. Maar ik heb daar ook niet zo veel zin in, ik beoordeel het beeld nu hoe ik het zie en daar ben ik tevreden mee.pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Maar dan ziet het er in de verste verte nog niet uit als voorheen.
Met al die configuraties in settop boxen, tvs enzovoort zal je een soort van compromis moeten zien te vinden. Die heb ik nu, en dat is prima zo. Kan het beter? Vast, maar dat is voor een volgend toernooi.
Ik begin meer en meer er van overtuigd te raken van mijn eigen gelijk dat de studio in Hilversum het signaal kapot maakt... ik zou willen dat ze het beeld signaal gewoon 1:1 een keer als test doorzetten... zonder overlays, zonder zender logo, zonder iets aan het beeld te doen...DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:09:
Dat verklaart waarom de bovenbalk meer er uitspringt dan de rest.
Zou fijn zijn als NOS gewoon een blog zou hebben hierover, of communiceert op een forum, of iets dat je in dialoog met ze kan treden over wat ze proberen. Wat ze gaan testen.
Ja ik weet het nog hoe het eruit zag. Betere kleuren en meer diepte in het beeld. Dat kwam meer in de richting van Iplayer. Helderheid terugschroeven en eventueel kleuren omhoog doen brengt dit niet terug helaas. En ja, eens met wat je voor de rest er over zegt. Het kan alleen maar beter worden vanaf nu zou je zeggen, dus we kijken er naar uit tot ze het niveau van BBC UHD halen. En ja, het is iig stukken beter wanneer je het vergelijkt met de NPO 1 HD. Dat geeft me dan weer moed om vol te houden tot er betere tijden aanbreken voor UHD hihihi.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:13:
[...]
Dat kunnen we niet meer vergelijken. Maar ik heb daar ook niet zo veel zin in, ik beoordeel het beeld nu hoe ik het zie en daar ben ik tevreden mee.
Met al die configuraties in settop boxen, tvs enzovoort zal je een soort van compromis moeten zien te vinden. Die heb ik nu, en dat is prima zo. Kan het beter? Vast, maar dat is voor een volgend toernooi.
Toch is dit inderdaad wat ik wel gedaan heb, en dat geeft hier een verrassend goed resultaat hoor.pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:18:
[...]
Helderheid terugschroeven en eventueel kleuren omhoog doen brengt dit niet terug helaas.
Maar het blijft wel een dingetje. Dan denk je dat je 't goed hebt staan tijdens Frankrijk-Portugal, totdat je de middagwedstrijd aanzet, dan kan de helderheid weer wat omhoog vanwege alle schaduw op 't veld_O-
Heb maar 2 profielen aangemaakt, 1 voor de middagwedstrijd en de ander voor de avond. Beetje als ISF Dark en Bright, maar dan anders.
Hopelijk komt er in de toekomst ook zoiets voor HLG Broadcast.
[ Voor 39% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 14:38 ]
Heb ik ook zo gezet nu ja. Geeft zeker een beter beeld vergeleken met de standaard instellingen. Niet meer flets/washed out. Maar wanneer ik het vergelijk met Iplayer dan is het nog steeds aan de fletse kant. Ik ben benieuwd naar jouw mening over Iplayer morgen/zaterdag!DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:29:
[...]
Toch is dit inderdaad wat ik wel gedaan heb, en dat geeft hier een verrassend goed resultaat hoor.
@DutchOwnage Heb nu even de wedstrijd van gisteravond (Portugal - Frankrijk) teruggekeken met DTM Off en dat is toch wel een pak donkerder dan met DTM On. Weet niet wat ik mooier vind.
Dynamic Contrast en Dynamic Color staan beide op Medium (wat de standaard instelling is bij HDR Standard)
Dynamic Contrast en Dynamic Color staan beide op Medium (wat de standaard instelling is bij HDR Standard)
Dat klopt. Daarom heb ik er voor gekozen om ipv DTM op off te zetten, wat met de helderheid te spelen. Dan heb je het zelf in de hand. OLED Light kom ik ook niet aan, gewoon op 100. Dynamic Contrast en Dynamic Color zelfde, ook op Medium.Rivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:43:
@DutchOwnage Heb nu even de wedstrijd van gisteravond (Portugal - Frankrijk) teruggekeken met DTM Off en dat is toch wel een pak donkerder dan met DTM On. Weet niet wat ik mooier vind.
DTM uit was voor mij inderdaad iets te veel van het goede. Ik heb de helderheid nu afhankelijk van middag of avond, op 40 en 35 respectievelijk. Zag er goed uit bij zowel Frankrijk-Portugal als Spanje-Slowakije.
Wat een treurnis dat we ons zelf moeten verlagen met zogenaamde beeldverbeteraars hihi. Ik zal eens kijken hoe dat er uit ziet, nog niet aan gedacht.
Zoals @DutchOwnage had ik het ook staan met helderheid op 40 etc.
Zoals @DutchOwnage had ik het ook staan met helderheid op 40 etc.
@DutchOwnage wat als je de brightness op 50 zet en DTM uit?
Dan is het beeld dus echt te donker, ik schat vergelijkbaar met als je brightness op 25/30 zou zetten ongeveer. DTM aan of uit heeft echt een behoorlijk grote invloed.
Dan lijkt het wel op het bovenste plaatje wat @itsgreen recent postte.
Dan lijkt het wel op het bovenste plaatje wat @itsgreen recent postte.
[ Voor 39% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:19 ]
Vreemd zeg.. bij mij staat brightness overal op 50 enige wat wisselt is OLED light. Brightness 50 wordt volgens mij geadviseerd bij alle LG OLED modellen.
[ Voor 29% gewijzigd door Laguna op 24-06-2021 19:28 ]
Brightness op 50 is ook overal de standaard, net zoals bij jou. Oled light ook zoals bij jou, wisselt bij bijvoorbeeld ISF Dark en Bright.
Maar DTM haalt zomaar 20 tot 30 er van af, als ik 't zo op het blote ook inschat, als je 't uitzet. Meer dan wenselijk dus in feite. Vandaar koos ik ervoor de brightness handmatig te verlagen, ipv DTM uit te zetten, om het beeld minder helder te laten lijken.
Maar DTM haalt zomaar 20 tot 30 er van af, als ik 't zo op het blote ook inschat, als je 't uitzet. Meer dan wenselijk dus in feite. Vandaar koos ik ervoor de brightness handmatig te verlagen, ipv DTM uit te zetten, om het beeld minder helder te laten lijken.
[ Voor 24% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:31 ]
Bij alle HDR content? Of alleen bij kanaal 999?
Overal. Dolby Vision, HDR10 en nu dus ook HLG. Zelfs de game stand voor HDR heeft standaard 50 voor brightness.Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:30:
Bij alle HDR content? Of alleen bij kanaal 999?
Behalve als je Filmmaker mode selecteert, dan wijkt de brightness wel af dacht ik, maar dat moet ik even kijken. Kan ook zijn dat ik het verwar met OLED Light.
Maar om even duidelijk te zijn: deze "issues" spelen dus alleen bij kanaal 999 icm HLG. Alle overige HDR formats hoef ik eigenlijk nooit iets aan te passen als ik bijvoorbeeld Netflix of Amazon Primevideo gebruik.
Daarom vermoed ik dus ook, dat de NPO toch afwijkt van een bepaalde standaard voor de UHD HLG uitzendingen.
[ Voor 49% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:49 ]
OLED staat bij HDR en Dolby Vision altijd op 100. Brightness staat op 50 standaard.
Ik zal zo nog eens Portugal - Frankrijk terugkijken met DTM On en de brightness wat verlagen.
Ik zal zo nog eens Portugal - Frankrijk terugkijken met DTM On en de brightness wat verlagen.
Hmm ja zat even te lezen over DTM dat is dus eigenlijk gewoon een artificiële beeldverbeteraar die je eigenlijk uit wilt hebben staan, maar veel mensen zetten die aan om het beeld bij HDR helderer te krijgen. Eigenlijk is het beeld van Ziggo voor de CX dus nog niet helder genoegDutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:32:
[...]
Overal. Dolby Vision, HDR10 en nu dus ook HLG. Zelfs de game stand voor HDR heeft standaard 50 voor brightness.
Behalve als je Filmmaker mode selecteert, dan wijkt de brightness wel af dacht ik, maar dat moet ik even kijken. Kan ook zijn dat ik het verwar met OLED Light.
Gewoon met stapjes van 5 omlaag, en kijken waar je op uitkomt wat voor jou prettig is. Voor mij is dat 40/35, afhankelijk van het tijdstip /lichtinval in het stadion.Rivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:47:
OLED staat bij HDR en Dolby Vision altijd op 100. Brightness staat op 50 standaard.
Dit zou eigenlijk allemaal niet nodig moeten zijn, als er een bepaalde standaard voor HLG broadcast zou zijn. Maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen.
[ Voor 24% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:54 ]
Dynamic Tonemapping zal echt wel een bepaalde functie hebben in combinatie met HDR content hoor, niet zomaar een beeldverbeteraar.Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:48:
[...]
Hmm ja zat even te lezen over DTM dat is dus eigenlijk gewoon een artificiële beeldverbeteraar die je eigenlijk uit wilt hebben staan, maar veel mensen zetten die aan om het beeld bij HDR helderer te krijgen. Eigenlijk is het beeld van Ziggo voor de CX dus nog niet helder genoegmaar voor mij hoeft het niet helderer.
Om het nog wat ingewikkelder te maken. Een aantal grote partijen die actief zijn in de gaming industrie, hebben dus wel een standaard in het leven geroepen om het gamen in HDR overzichtelijk te houden, namelijk de HGIG, de HDR Gaming Interest Group. Zo kan je op de LG ook kiezen voor HGIG als profiel, in plaats van DTM
[ Voor 22% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 20:01 ]
Dat is wel wat RTINGS erover zegt.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:55:
[...]
Dynamic Tonemapping zal echt wel een bepaalde functie hebben in combinatie met HDR content hoor, niet zomaar een beeldverbeteraar.
Dat kan. Vincent Teoh van HDTV Test, ook niet de minste, zal daar wellicht ook een andere mening over hebben.
Ik heb er wel een theorie over. Aangezien HLG statische metadata gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dolby Vision wat dynamische metatadata gebruik, past het gebruik van DTM dus NIET de lichtopbrengst aan bij HDR. Als HLG ook dynamische metatadata zou gebruiken, zou DTM ervoor kunnen zorgen dat de helderheid op een constant niveau zou blijven. In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat je inderdaad beter DTM uit kan laten, voor kanaal 999 UHD HLG
[ Voor 40% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 20:12 ]
DTM On or Off hangt van de HDR implementatie af. Vincent heeft hierover een dudelijke video over gemaakt i.c.m. de Xbox Series X. Als er in-game geen HDR slider aanwezig is, dan moet je DTM uitschakelen en gebruik je HGIG en de HDR Calibratietool van de Xbox zelf.
Heeft de game een HDR slider, dan moet je DTM inschakelen en gebruik je de HDR calibratietool in de game zelf.
Heeft de game een HDR slider, dan moet je DTM inschakelen en gebruik je de HDR calibratietool in de game zelf.
LG raadt wel aan om met DMT AAN te kalibreren.
Edit: Voor de C8 that is.
[ Voor 4% gewijzigd door pennywise666 op 24-06-2021 20:12 ]
Precies. En omdat wij voor het voetbal geen HDR slider kunnen gebruiken (was het maar waar), zou je wellicht kunnen zeggen laat uit dat DTM....Maar dat doe ik dus niet, want te donkerRivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:11:
DTM On or Off hangt van de HDR implementatie af. Vincent heeft hierover een dudelijke video over gemaakt i.c.m. de Xbox Series X. Als er in-game geen HDR slider aanwezig is, dan moet je DTM uitschakelen en gebruik je HGIG en de HDR Calibratietool van de Xbox zelf.
[YouTube: LG CX Dynamic Tone-Mapping On or Off vs HGIG: Which is Best for PS5/ Xbox Series X Gaming?]
En HGIG is ook enkel in Game mode beschikbaar.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:15:
[...]
Precies. En omdat wij voor het voetbal geen HDR slider kunnen gebruiken (was het maar waar), zou je wellicht kunnen zeggen laat uit dat DTM....Maar dat doe ik dus niet, want te donker
@Rivanov ik neem aan dat jij hetzelfde ervaart aangezien je zowel de CX als B6 hebt staan, oftewel met dezelfde instellingen voor HDR maar dan DTM uit dat het beeld op de B6 helderer is dan dat van de CX? Met Replay TV zou je dat op beide TV's kunnen testen met de Next, maar met iPlayer heb je het gister al getest geloof ik.
@Laguna Ga jij ook van het weekend testen met de BBC Iplayer ap?
Gisteravond getest met BBC iPlayer UHD.Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:20:
@Rivanov ik neem aan dat jij hetzelfde ervaart aangezien je zowel de CX als B6 hebt staan, oftewel met dezelfde instellingen voor HDR maar dan DTM uit dat het beeld op de B6 helderer is dan dat van de CX? Met Replay TV zou je dat op beide TV's kunnen testen met de Next, maar met iPlayer heb je het gister al getest geloof ik.
Daarbij is de CX met DTM On vele malen helderder dan de B6. Maar die heeft geen DTM setting.
Nee heeft @Rivanov al gedaanpennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:30:
@Laguna Ga jij ook van het weekend testen met de BBC Iplayer ap?
Ok dan hebben we dus wel de oorzaak van het probleem gevonden: met DTM uit toont de CX het HLG HDR beeld te donker en TV's zonder DTM hebben dat probleem niet.Rivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:31:
[...]
Gisteravond getest met BBC iPlayer UHD.
Daarbij is de CX met DTM On vele malen helderder dan de B6. Maar die heeft geen DTM setting.
Ik heb de Iplayer ook getest gisteren.Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:37:
[...]
Nee heeft @Rivanov al gedaan
[...]
Ok dan hebben we dus wel de oorzaak van het probleem gevonden: met DTM uit toont de CX het HLG HDR beeld te donker en TV's zonder DTM hebben dat probleem niet.
Zouden er mensen bij de NPO zijn die van DTM gehoord hebbenLaguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:37:
[...]
Nee heeft @Rivanov al gedaan
[...]
Ok dan hebben we dus wel de oorzaak van het probleem gevonden: met DTM uit toont de CX het HLG HDR beeld te donker en TV's zonder DTM hebben dat probleem niet.
Lijkt mij niet het probleem van NPO, maar van LG. Het beeld zou toch met DTM uit even helder moeten zijn dan mijn oude B6?DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:44:
[...]
Zouden er mensen bij de NPO zijn die van DTM gehoord hebben. Je zou verwachten van wel toch.
En misschien is het ook wel even helder, maar zijn jullie gewend aan DTM aan en dus helderer beeld. Bij mij zit het HLG HDR beeld qua helderheid gemiddeld gezien tussen de dag (OLED light 100) en avond (OLED light 30) ISF stand in, waarbij de stadionlampen dan 100 zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Laguna op 24-06-2021 21:27 ]
Misschien hebben mensen eerder gehoord van dit: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-dmt/DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:44:
[...]
Zouden er mensen bij de NPO zijn die van DTM gehoord hebben. Je zou verwachten van wel toch.
Er zit 4 jaar tussen een B6 en een CX. Dat is heel, heel lang in techniekland. Nieuwere chipset, meer geavanceerde features etc.Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:48:
[...]
Lijkt mij niet het probleem van NPO, maar van LG. Het beeld zou toch met DTM uit even helder moeten zijn dan mijn oude B6?
Maar blijkbaar heeft de BBC haar zaakjes toch wat beter op orde, want daar hoor je momenteel geen klachten, ook niet op Engelse techfora. Niets ten nadele van de NPO verder.
Behalve dan dat ze hun zaakjes minder goed op orde hebben.
Ik heb net even dynamic contrast opgezet. Snap niet zo goed hoe je daar naar kan kijken. Ziet er niet uit.
Ik heb net even dynamic contrast opgezet. Snap niet zo goed hoe je daar naar kan kijken. Ziet er niet uit.
[ Voor 48% gewijzigd door pennywise666 op 24-06-2021 21:23 ]
Ja maar dan verwacht je wel vooruitgangDutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:20:
[...]
Er zit 4 jaar tussen een B6 en een CX. Dat is heel, heel lang in techniekland. Nieuwere chipset, meer geavanceerde features etc.
Maar blijkbaar heeft de BBC haar zaakjes toch wat beter op orde, want daar hoor je momenteel geen klachten, ook niet op Engelse techfora. Niets ten nadele van de NPO verder.
Ja dat is op zich niet zo gek, aangezien BBC heeft meegeholpen bij de ontwikkeling van HLG.
[ Voor 9% gewijzigd door Laguna op 24-06-2021 21:33 ]
Dan had de NPO er goed aan gedaan, om even een mannetje op de(Engelse) thee te laten gaan in Londen voorafgaand aan het evenementLaguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:31:
[...]
Ja dat is op zich niet zo gek, aangezien BBC heeft meegeholpen bij de ontwikkeling van HLG.
Allebij staatsomroep, de connecties zullen er wel zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 21:40 ]
Dynamic Tonemapping heeft wel degelijk een functie, maar als het niet goed wordt geïmplementeerd, heeft het weinig zinLaguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:31:
[...]
Ja maar dan verwacht je wel vooruitganggeen kunstmatige trucjes om het beeld er beter uit te laten zien dan wordt doorgegeven. Al zitten dat soort functies ook al in m'n B6, maar die staan bij mij allemaal uit. Ik kijk graag naar een zo natuurlijk mogelijk beeld.
Het is nog geen Zaterdag dus hij kan nog genoeg Engelse thee drinken daar. Wel met echte suiker dan en geen zoetjes. Dat is even erg als fake HDR.
pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:49:
Het is nog geen Zaterdag dus hij kan nog genoeg Engelse thee drinken daar. Wel met echte suiker dan en geen zoetjes. Dat is even erg als fake HDR.

Maar serieus, hij kan toch even contact zoeken van jongens het gaat niet goed hier, het beeld ziet er niet uit. Help me out of the fire.
Niet goed geïmplementeerd door wie? Omroepen dienen natuurlijk geen rekening te houden met beeldverbeteraars.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:49:
[...]
Dynamic Tonemapping heeft wel degelijk een functie, maar als het niet goed wordt geïmplementeerd, heeft het weinig zin
Dynamic Tonemapping is geen "beelverbeteraar" zoals jij het telkens maar blijft noemen , maar onderdeel van HDR standaarden, waaronder HLG ook valt.Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:54:
[...]
Niet goed geïmplementeerd door wie? Omroepen dienen natuurlijk geen rekening te houden met beeldverbeteraars.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar DT is wel 'onderdeel' van sommige HDR standaarden maar niet van HLG... in die zin moet een zender er geen rekening mee houden...DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:59:
[...]
Dynamic Tonemapping is geen "beelverbeteraar" zoals jij het telkens maar blijft noemen , maar onderdeel van HDR standaarden, waaronder HLG ook valt.
Dat zou kunnen. Kun je dat verder onderbouwen? Dan ligt er ook een "fout" bij LG, want die geeft de optie Dynamic Tonemapping ook als er een HLG signaal wordt gedetecteerd.itsgreen schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:04:
[...]
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar DT is wel 'onderdeel' van sommige HDR standaarden maar niet van HLG... in die zin moet een zender er geen rekening mee houden...
Met de nadruk op optie, voor de liefhebber.
Sorry maar dat is het wel, net als "Dynamic contrast". Tone mapping is een onderdeel van de HDR standaard.DutchOwnage schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:59:
[...]
Dynamic Tonemapping is geen "beelverbeteraar" zoals jij het telkens maar blijft noemen , maar onderdeel van HDR standaarden, waaronder HLG ook valt.
Onder beeldverbeteraars versta ik hele andere dingen, zoals bijvoorbeeld ruisonderdrukking enz. Maar goed, als het onder de beeldverbeteraars valt, ook goed 
Ik had nog een erg uitgebreid BBC PDF bestand gevonden over de implementatie van HLG, gedateerd april 2020. Zal kijken of ik dat morgen kan posten, voor de liefhebbers
Ik had nog een erg uitgebreid BBC PDF bestand gevonden over de implementatie van HLG, gedateerd april 2020. Zal kijken of ik dat morgen kan posten, voor de liefhebbers
Dan drinken we er een kopje thee bij voor de sfeer tijdens het lezen.
https://downloads.bbc.co...._Implementation_Guide.pdf
Ik zou iets sterkers aanraden tijdens het lezen
Erg droge kost, heel technisch en voor mij vooral abacadabra.
Ik zou iets sterkers aanraden tijdens het lezen
Ja dat document gaat voornamelijk over hoe het beeld bij zowel SDR als HLG correct wordt getoond. Al heeft de Next altijd al problemen gehad met het juiste kleurbereik. Bij 1080i zou BT.709 gebruikt moeten worden, bij 4K UHD BT.2020 en bij HDR/HLG zo te lezen BT.2100. Echter zodra de Next qua resolutie op automatisch of 4K staat wordt alles met BT.2020 getoond en bij de resolutie op 1080i alles met BT.709, waarbij er een beeldvullend 4K logo getoond wordt bij de 4K/UHD zenders in plaats van de uitzending.DutchOwnage schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:23:
https://downloads.bbc.co...._Implementation_Guide.pdf
Ik zou iets sterkers aanraden tijdens het lezenErg droge kost, heel technisch en voor mij vooral abacadabra.
Dit ga je toch niet menen, wat is dit voor een amateuristisch apparaat?? Waarom is hier geen firmware update voor gekomen? Baal ik van. Goed dat je het zegt, dan ga ik lekker naar KPN volgend jaar. Of snappen ze het daar ook niet?
Het is niet voor niets dat ze bij Ziggo bezig zijn met een nieuwe Next box met nieuwe hardware.....
Dat scheelt idd, maar dat kan ook weer langer dan een jaar duren voordat wij die krijgen.Aartstyle schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:49:
Het is niet voor niets dat ze bij Ziggo bezig zijn met een nieuwe Next box met nieuwe hardware.....
Klopt. Min of meer bezuinigt bij de keuze van hardware voor de next zo lijkt het. Verkeerd gegokt en verloren.
Daarom wellicht ook alleen een Next bij duur Abbo, geen 2e next per huishouden etc.
Allemaal speculatie, want zeker weten doe ik het niet. Maar klinkt mij logisch in de oren.
Daarom wellicht ook alleen een Next bij duur Abbo, geen 2e next per huishouden etc.
Allemaal speculatie, want zeker weten doe ik het niet. Maar klinkt mij logisch in de oren.
Even naar Polen verhuizen.pennywise666 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:05:
[...]
Dat scheelt idd, maar dat kan ook weer langer dan een jaar duren voordat wij die krijgen.
Daar hebben zij de nieuwe Next al.
Polen here I come!Rivanov schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:39:
[...]
Even naar Polen verhuizen.
Daar hebben zij de nieuwe Next al.
De F1 in 4K is toch een stuk makkelijker
Geen gezeik met te donker of te flets, altijd gelijk goed beeld. Uitzondering daargelaten, zoals afgelopen zondag.
Geen gezeik met te donker of te flets, altijd gelijk goed beeld. Uitzondering daargelaten, zoals afgelopen zondag.
Logisch, dat is SDR.DutchOwnage schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:57:
De F1 in 4K is toch een stuk makkelijker![]()
Hou m'n hart vast komende tijd. F1 wellicht naar HDR, ESPN ook vanaf augustus
ESPN met nep 4K ook nog eens,wat een feest haha.
@DutchOwnage Heb je Black level op High of Low staan op je LG met UHD voetbal?? Want ik begin nu te twijfelen of het niet High moet zijn. Want op Low zie ik crushed blacks met de reclame net.
Staat geen automatich bij mij! Dus is het High of Low?? @DutchOwnage
Ow wat raar. Dan zowiezo voor Low kiezen. Automatisch benaderd ook veel meer Low dan High.
Er klopt helemaal niks van de Next. Low zijn de blacks crushed bij de UHD zender. Bij de HD zender niet. Dus ik zou het ook even checken als ik jou was.DutchOwnage schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:37:
Ow wat raar. Dan zowiezo voor Low kiezen. Automatisch benaderd ook veel meer Low dan High.
Zwarte balken in de reclame zijn ZWART in HIGH en niet grijzig!
Dus klopt geen flikker van. LOW is dus crushed.
Kan jij het ook even checken ajb??
Ja, de black level staat waarschijnlijk alleen goed wanneer er daadwerkelijk een HDR signaal binnenkomt. Dus met SDR is dit kanaal 999 gewoon niet naar de kijken of je moet het leuk vinden om naar crushed blacks te kijken of de hele tijd van low naar high te zetten. Want die Auto setting van jou klopt natuurlijk ook niks meer van natuurlijk met een continu HLG signaal.
Het zou leuk zijn als ze gewoon naar HLG overschakelen wanneer die wedstrijd begint, dan heb je dat gezeik niet.
[ Voor 48% gewijzigd door pennywise666 op 25-06-2021 19:00 ]
Joh, als je het niet heel erg vind ga ik me daar niet heel erg druk om maken. Ik ken mezelf, dan ga ik straks dingen zien die er misschien helemaal niet zijn.
Het is weekend, er staan topwedstrijden op het programma waar ik erg veel zin in heb, de F1 is er en bovendien ben ik nu gewoon over het algemeen tevreden over hoe het er uit ziet
Anders zit ik straks wederom te kloten met instellingen, in plaats van de wedstrijden te genieten.
Om dan toch even inhoudelijk te reageren: als er geen wedstrijden zijn kijk ik gewoon naar NPO1 HD.
Het is weekend, er staan topwedstrijden op het programma waar ik erg veel zin in heb, de F1 is er en bovendien ben ik nu gewoon over het algemeen tevreden over hoe het er uit ziet
Anders zit ik straks wederom te kloten met instellingen, in plaats van de wedstrijden te genieten.
Om dan toch even inhoudelijk te reageren: als er geen wedstrijden zijn kijk ik gewoon naar NPO1 HD.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchOwnage op 25-06-2021 19:10 ]
@pennywise666 misschien goed om al je instellingen eens na te lopen middels deze guide. Ik heb zo'n idee dat je bepaalde instellingen mogelijk niet optimaal hebt staan.
Al mijn instellingen staan al goed. Dat heeft er niks mee te maken zoals je kan lezen in mijn vorige bericht.Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:59:
@pennywise666 misschien goed om al je instellingen eens na te lopen middels deze guide. Ik heb zo'n idee dat je bepaalde instellingen mogelijk niet optimaal hebt staan.
Dat lees ik niet in je vorige post. Ik lees alleen veel geklaag en dat het altijd ergens anders aan ligt en nooit aan jou.pennywise666 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:12:
[...]
Al mijn instellingen staan al goed. Dat heeft er niks mee te maken zoals je kan lezen in mijn vorige bericht.
Misschien moet je lezen wat er in mijn bericht staat en het zelf even gaan checken op je tv ipv met zo'n kansloos bericht aan te komen. Inderdaad! Het ligt niet aan mijn instellingen! Ik ben blijkbaar de enige die opmerkt en het wat kan schelen dat blacks crushed zijn op het HLG kanaal wanneer er SDR uitzendingen zijn. En dan kom je met basisinstellingen als reactie? Komop zeg. Alsof je mijn bericht totaal niet gelezen en begrepen hebt.Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:53:
[...]
Dat lees ik niet in je vorige post. Ik lees alleen veel geklaag en dat het altijd ergens anders aan ligt en nooit aan jou.