Acties:
  • +6Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:17

Vanwege het feit dat er een grote discussie is onstaan over dit onderwerp in het Ziggo Mediabox Next topic, en dat eigenlijk niet de bedoeling is, heb ik even een apart topic aangemaakt waar we kunnen discussiëren over het EK Voetbal in 4K HDR dat via de NPO wordt uitgezonden op een speciaal daarvoor bestemd kanaal.

Ik zal de TS nog updaten, maar dit is even een eerste aanzet :)

Technische specificaties

FPS 50 frames per seconde (2160p50)
Audio Stereo MPEG-1 audio layer 2 en Dolby
Distributie DVB-C
Bitrate +/- 25 Mbps
4K specificatie High Dynamic Range in Hybrid Log Gamma formaat
Kleur Wide Color Gamut, BT.2020
Kanaalnummer 999

Troubleshooting voor te donker beeld

Het UHD-kanaal op kanaal 999 maakt gebruik van HLG, dat is een HDR-standaard. HDR staat voor High Dynamic Range en zorgt er heel kortgezegd voor dat er een groter kleurbereik is. HLG is één van de standaarden hiervoor, maar niet alle tv's ondersteunen of herkennen dit. Als dat niet het geval is, bekijk je de uitzending met SDR (Standard Dynamic Range) en dat heeft het donkere beeld tot gevolg.

Het beeld is dus mogelijk te donker, omdat:

- Je tv geen ondersteuning of herkenning heeft voor HLG

- Je tv de omschakeling niet herkent van reguliere programma's naar HLG in de wedstrijd

- Er nog een tussenschakel zit bij de Next en de TV zoals een A/V receiver die roet in het eten gooit

HLG-ondersteuning uitsluiten:

- Controleer of je tv ondersteuning biedt voor HLG (te vinden bij de technische specificaties van je tv)

- Controleer bij de instelling van je tv of je HLG handmatig kan aanzetten (houd er rekening mee dat je dit eventueel weer moet switchen bij andere kanalen)

- Mocht je gebruik maken van een A/V receiver, sluit dan eerst de Next rechtstreeks aan om deze uit te sluiten

Als je tv wel ondersteuning biedt aan HLG, maar het beeld is nog te donker:

- Zet de helderheid en contrast op 100% en zet alle instellingen voor beeldverbeteringen uit (zoals live color, motionflow, extended range). Ook kun je de zogenaamde "Game modus" proberen om een zo neutraal mogelijk beeld te creëren.

Wat als mijn tv geen HDR HLG ondersteunt?

- Dan blijft het beeld mogelijk wat donkerder dan je verwacht. Het is persoonlijke voorkeur of je dan alsnog voor UHD op kanaal 999 kiest of voor HD op kanaal 1.

Wat heb je nodig om de het EK voetbal haarscherp in 4K te beleven?
Om het EK voetbal in 4K te bewonderen heb je de Mediabox Next in combinatie met een Ultra HD tv nodig.

Wat wordt er allemaal in 4K uitgezonden op NPO 1 tijdens EURO 2020?

Alle wedstrijden en beelden uit de studio worden in 4K uitgezonden. Alle andere programma's op NPO1 zijn opgeschaalde HD beelden naar 4K beeldkwaliteit. Dit komt doordat deze beelden niet met 4K camera's zijn opgenomen.

Full HD? Ultra HD? 4K? Hoe zit dat ook alweer?
Het heeft allemaal te maken met de scherpte van het beeld. Hoe meer pixels, hoe scherper jij de oranje leeuwen ziet schitteren. 'Maar hoeveel pixels heeft 4K dan?' Goeie vraag, vier keer zoveel. Ter illustratie het rekenvoorbeeld:

Type TV Resolutie Pixels
Full HD 1920 x 1080 2.073.600
Ultra HD (4K) 3840 x 2160 8.294.400

Kan ik het EK voetbal ook opnemen in 4K-kwaliteit?
Je kan de EK-uitzendingen op NPO1 opnemen in 4K-kwaliteit mits deze is aangesloten op een Ultra HD tv. Mocht je in het bezit zijn van twee Next boxen, dan kun je de opname óók op de tweede Mediabox Next bekijken mits deze de box is aangesloten op de Ultra HD tv.

Met dank aan @Tralapo , de nodige technische achtergrondinformatie voor de liefhebbers:

https://www.uefa.com/insi...tional-broadcast-centre-/
https://www.ibc.org/trend...or-euro-2020/7624.article

[Voor 84% gewijzigd door DutchOwnage op 22-06-2021 10:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchOwnage
hk12nl schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:05:
[...]

✔️

Benieuwd wat we vandaag weer voorgeschoteld krijgen…
Ik ook. Maar ben net zo benieuwd of m'n linkerarm vanavond nog doet wat ik wil zeg maar :+

Maar idd, ik neem aan dat die problemen gisteren toch specifiek waren voor de regie vanuit de Arena, en niet zo zeer de NOS viel aan te rekenen?

• DutchOwnage
Arunia schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:13:
Ben zelf geen fan van voetbal, maar kijk met mijn vrouw (die de oranje wedstrijden wel kijkt) mee.
We hebben Ziggo, welk kanaal gaat het hier over? Want wij hebben gewoon op het gewone NPO kanaal zelf zitten kijken.
Kanaal 999. Een Mediabox Next is wel een vereiste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:22:
Met KPN zag ik de hele tijd onderstaande snelheid met de 4K stream aan.

[Afbeelding]
Ik wilde het eigenlijk nét vragen, of iemand met Ziggo ook in de gelegenheid zou zijn om te bitstream snelheid te meten bij Ziggo . Ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar.

• DutchOwnage
Het feit dat er bij de andere aanbieders ook problemen waren, sluit in ieder geval Ziggo uit, en zal het ergens bij de NPO of de regie ter plekke niet helemaal goed gegaan zijn.

[Voor 6% gewijzigd door DutchOwnage op 18-06-2021 10:45]

• DutchOwnage
Top, dank je wel. Dan ben ik benieuwd wat de waardes zijn als er tijdens de wedstrijd daadwerkelijk een 4K HDR signaal is.

• DutchOwnage
mehtevaschino schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Is dat wel te meten bij Ziggo want Ziggo werkt niet met IPTV maar met een input COAX?
Heel vroeger, in het UPC tijdperk, was er iemand op het Chelloo forum die dat altijd bijhield.

• DutchOwnage
deuceboss schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:52:
Goed dat hier ook een forum gestart is, want het forum op Ziggo word ik niet veel wijzer van.

Zijn er mensen met een LG 55C9 die een instelling gevonden hebben die de kleuren/beleving op zender 999 net zo weergeven als op zender 1 (maar dan scherper...)
Ik weet niet waar je tv normaal op ingesteld staat voor SDR. Ik gok een Cinema profiel? Je zou voor kanaal 999 het Standard profiel kunnen proberen. Dat geeft op mijn CX een prima beeld.

• DutchOwnage
deuceboss schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:10:
[...]

Die staat ingesteld op ISF Expert (Dark/Bright room) en de UHD zender switcht dan automatisch naar Cinema Home idd --> veel te grijs. Cinema is al beter, maar nog steeds niet je van het.
Ja sorry ik bedoelde idd ISF Dark/Bright voor SDR. Ik kan je alleen maar even Standard aanbevelen. Misschien even wennen in het begin, maar het is igg een stuk helderder en het "popt" wat meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Je zou ipv Koel20 waar ie standaard op staat, Warm20 of 30 kunnen proberen d:)b

• DutchOwnage
Dat klopt. Ik ben dan benieuwd of Ziggo daar ook in mee gaat of mee kan, voor die laatste paar maandjes...

Als je leest wat voor investeringen er bij de NPO voor nodig zijn om überhaupt 4K te kunnen uitzenden. Aan de andere kant, de hele keten bij Ziggo Sport is zowiezo al lang en breed 4K.

[Voor 47% gewijzigd door DutchOwnage op 18-06-2021 14:13]

• DutchOwnage
Iets lager dan verwacht, en ook iets lager dan van te voren werd vermeld, namelijk ongeveer 25mbps?

Niets te klagen verder hoor, want prima beeld maar bijvoorbeeld KPN zit wel wat hoger toch?

• DutchOwnage
hardware-lover schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Met video en (ac3)audio apart zijn dit de Ziggo HD waarden. 999 kan het apparaat niet laten zien.[Afbeelding]
Voor HD zijn dit gewoon prima waardes. UHD had wel wat hoger gemogen naar mijn idee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchOwnage
deuceboss schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Standard, oled 100, contrast 100, brightness 60, sharpness 25, color 60, tint 0, temp w20 voor nu. Is al een stuk minder Samsung (schreeuwend) zo en niet meer zo grijs. Nu nog even rommelen met de 'beeldverbeteraars'. Dank voor de tips!
Goed om te horen d:)b. Ik gooi standaard altijd alle beeldverbeteraars uit. We kijken geen 576p meer hé :9

• DutchOwnage
Eerste helft gisteren was een en al problemen inderdaad. 2e helft geen vuiltje meer aan de lucht.

• DutchOwnage
Je raakt gauw gewend aan UHD. Totdat je even naar NPO1 HD zapt.... :N. Ligt het nou aan mij of ziet het er extra matig uit nu je zoveel wedstrijden in UHD ziet.

• DutchOwnage
Schijnt wel de next big thing te worden in TV land. Of iig 4D, de beleving moet compleet worden.

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Het ziet er niet uit als ik dit op mijn LG OLED instel. Veel te fel. Zuurstokkenkleur.
Die foto geeft ook niet weer wat je daadwerkelijk op je TV ziet.
Ik vind die foto er beter uitzien haha.
Vindt jij dat daadwerkelijk een zuurstokkenkleur?? Ik vind het echt reuze meevallen. Standje levendig of Vivid, dynamische kleur hoog, dynamisch contrast hoog enz. dat is pas een zuurstokkenkleur. Post jij dan ook eens een plaatje hoe het er bij jou uitziet? :)

• DutchOwnage
Meneerik schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:08:
Helaas met KPN & oled854 van philips blijft het beeld grijs. Zowel met de denon receiver er tussen als de denon receiver er tussen uit.
Met hdr intens aan is het beeld nog het best, echter op andere zenders is het dat te gekleurd.. heb inmiddels.met diverse settings gespeeld qua kleur en contrast etc
Maar je hoeft op andere bronnen dan toch niet met de settings te kijken die je nu voor NPO1 UHD HLG gebruikt? Dat doe ik ook niet.

• DutchOwnage
Ieder zijn voorkeur :) Maar Technicolor, Cinema en dergelijke zijn toch voornamekijj bedoeld voor, de naam zegt 't al, films/series enz :9. Sport mag in mijn ogen wel wat meer pop hebben, maar goed wellicht dat ik daarin een uitzondering ben.

• DutchOwnage
Heerlijke affiches op het programma vandaag:

Hongarije-Frankrijk
Portugal-Duitsland :9~
Spanje-Polen

Het huis is ook redelijk afgekoeld, zodat je niet meer zit weg te soppen op de bank :+ . Nu nog alles technisch in orde, en het feest kan beginnen. Heb daar alle vertrouwen in d:)b

[Voor 20% gewijzigd door DutchOwnage op 19-06-2021 10:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchOwnage
Vindt 't wel prettig zo, geen scoreboard in beeld. Lijdt alleen maar af, zeker de niet transparante versie. Hou 't maar lekker zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Idd, vanaf dag 1 al niet om aan te gluren dat ding :9

En @pennywise666, hoe bevalt je beeld nu?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:26:
Wie hebben er ook dat je tonemapping aan en uit kan zetten? Ik heb hem nu op standaard gezet met tonemapping uit en het beeld is dan niet zo donker als op de andere presets met tonemapping uit. Of hoort tonemapping ook aan te staan met de Standaard beeldsetting?
Aan, ook bij Standaard. Maar ja, kijk gewoon wat je prettig vind. Als ik't uitzet op de CX, is het echt veel te donker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Ik ook hoor, voor films en series volg ik altijd de standaarden, en dat is op de CX de Filmmaker of Cinema preset. Kan soms ook wat donker zijn, maar dat went. Voor sport vind ik 't gewoon een ander verhaal :)

Wat ik jammer blijf vinden, is dat de replays niet in 4K zijn dit toernooi. Bij de F1 kan dat wel gewoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Damn. Scoren de Hongaren ook nog :9

• DutchOwnage
Shit, dat ontielijk lelijke gedrocht linksboven is ook weer terug }:|

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:31:
Ik vind dat "HDR Effect" preset er nog veel beter uitzien dan Standaard met F1 4K zeg. Of overdrijf ik het dan weer?
Ben nooit zo'n voorstander van om iets te simuleren wat er eigenlijk niet is. Maar hee, als jij 't mooi vindt (y)

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Maar het ging toch om de pop? Met de pop in Standaard simuleer je ook iets dat er in werkelijkheid niet is. Of haal ik nu 2 werkelijkheden door elkaar heen;)

Edit: Welke TV had jij ook alweer dan?
Dat zijn volgens mij wel 2 verschillende dingen hoor. Met Standaard kies je ervoor om het beeld inderdaad wat meer "pop" te geven. Maar als NPO1 UHD met HLG er in Cinema niet zo "grauw" en flets had uitgezien, had ik 'm net zo goed in Cinema laten staan. HDR Effect zet echt alle toeters en bellen op maximum, om zo maar een beeld te creëren wat een beetje op HDR lijkt, maar dat natuurlijk nooit is. En bovendien is het dan ook statische metadata, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dolby Vision wat dynamisch is.

Heb een 65CX.

• DutchOwnage
Srvv93 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:49:
Ben ik de enige met gigantische audio delay? Heb vanmiddag de Mediabox Next van Ziggo ontvangen en als er een grote kans is hoor ik pas 1,5 a 2 seconden later “oehhh”. Ook als de bal wordt getrapt hoor ik dat geluid niet meteen, heel irritant.

Dacht eerst dat het aan Dolby Audio lag in het menu van de Next, maar als ik dat uitschakel is de vertraging er nog steeds. Op de normale NPO1 loopt het wel sync, dus het lijkt aan de zender te liggen?
Idem hier op NPO1 UHD. Persoonlijk stoor ik mij er niet zo erg aan, maar kan me voorstellen dat sommigen zich er wel aan storen.

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Ja daar heb je gelijk in allemaal idd.
Denk je dat het beeld wel de juiste lichtsterkte had gehad met dit HLG EK wanneer we een LCD TV hadden gehad? Of ligt het probleem echt bij de bron? Of een combinatie?
Zou ik niet weten. Nou staan die Samsung Qleds natuurlijk wel bekend om hun enorme lichtopbrengst. Maar iets wat van nature in de bron zit, verander je niet zomaar denk ik.

• DutchOwnage
Ik denk dat je daar zelf geen invloed op uit kunt oefenen. Zal met de aansturing te maken hebben.

Waarom is Cinema Home in Dolby Vision helderder dan Cinema, terwijl Oled light en helderheid hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Ik moet mezelf denk ik toch corrigeren. Nu ik vandaag de F1 in 4K afzet tegen het voetbal in 4K HDR, wint het voetbal in HDR toch wel hoor, als het op image quality aankomt. F1 in 4K is super nice, maar oogt toch enigzins flets in vergelijking met het voetbal. Helemaal in een enigzins verduisterde ruimte. Spanje-Polen ziet er echt fenomenaal uit weer.

• DutchOwnage
Op Wide, dat is standaard, in standaard :D

Ik hou daar juist van, bij sportwedstrijden mogen kleuren er best wel lekker uitspringen.

Maar echt, ga nou gewoon lekker van jezelf uit wat jij mooi vindt. Who cares hoe ik mijn settings heb staan?

Edit: heb echt niks meer te klagen wat betreft de beeldkwaliteit. Ik lees ook niks meer over te donker of fletse beelden verder. Denk dat het een en ander nu zo ongeveer wel duidelijk is? Dynamic Tone Mapping, of het ontbreken hiervan, speelt in ieder geval een hele belangrijke rol in hoe men de beeldkwaliteit ervaart.

[Voor 39% gewijzigd door DutchOwnage op 19-06-2021 22:50]

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:50:
[...]

En op welke kleurtemp heb je het?
Durf het bijna niet te zeggen, maar heb 'm weer standaard op koel20 staan :9. Maar als jij 'm op w45 hebt staan, in combinatie met Wide colour gamut, kan dat ook weer een behoorlijk ander resultaat geven natuurlijk, buiten dat jij een C8 hebt staan en ik een CX, kan je ook niet 1 op 1 vergelijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchOwnage
itsgreen schreef op zondag 20 juni 2021 @ 01:22:
Ik kijk hem op een JVC beamer (sinds vandaag operationeel met de Next box van Ziggo), hij zegt braaf HLG, maar ziet er uit alsof er een grijze layer over heen zit (behalve de overlays van de NOS zelf).

Heb hem maar op SDR gezet... Er is nog geen concrete oplossing voor toch?
Ik heb geen verstand van beamers, en ken de specificaties ook niet :) Maar het blijkt maar weer, zoveel mensen met verschillende apparatuur. Hoe mooi het ook kan zijn, HLG gooit helaas voor een hoop mensen toch roet in het eten ben ik bang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchOwnage
Nee, geen 4K op het moment. Zie ik ook niet meer gebeuren vandaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchOwnage
Ehhm, 4K IS UHD 8)7

Maar goed, kan gebeuren, moet alleen geen gewoonte worden :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:17:
[...]

Ja haha. Nee, moet geen gewoontje worden.
Ik vind het sowieso raar. Wat nou problemen met je 4K signaal, je moet gewoon je zaken op orde hebben voor de over de balk smijtende klant met je Ziggo abbo. Lekker makkelijk dit.
Laten we hopen dat ze straks geen probleem hebben met de enige 4K voetbalwedstrijd van de dag.
Beetje kort door de bocht. Wie zegt niet dat er een Fransman ter plekke heeft lopen klooien. Sterker nog, weet wel zeker dat het probleem niet bij Ziggo lag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchOwnage
Ja, heerlijk. Gelukkig hebben we het voetbal nog in 4K HDR :+

Bijna jammer dat er maar 1 wedstrijd is vandaag.

• DutchOwnage
Inderdaad altijd een HDR HLG signaal. Ook tijdens 1080i uitzendingen dus, beetje onzinnig als je 't mij vraagt maar goed.

Over bijvoorbeeld KPN kan ik niets zeggen, want die hebben ook nog een 3e kanaal, beetje tussenoplossing met ik dacht 1080p HDR.

[Voor 35% gewijzigd door DutchOwnage op 21-06-2021 14:41]

• DutchOwnage
Aartstyle schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:56:
[...]

Stel er zijn mensen die niet altijd HDR hebben op kanaal 999 (heb het nog niet voor de volle 100% bevestigd gekregen). Zou dit dan niet een deel van het probleem kunnen zijn?
Volgens mij heb je altijd HDR of geen HDR. In dat laatste geval krijg je "gewoon" 4K voorgeschoteld als je tv geen HDR doet.

Ik heb nog nergens gelezen dat er mensen zijn die geen HDR krijgen, terwijl hun tv dat wel ondersteund. Want je moet de Next op automatisch of 4K zetten, om ook überhaupt een 4K signaal te ontvangen en bij Ziggo is dat de enige manier om ook HDR te krijgen, anders dan bij KPN die ook nog dat andere kanaal met 1080p HDR hebben.

Ik heb ook sterk de indruk dat er relatief meer problemen bij KPN spelen dan bij Ziggo, vanwege de settop boxen met diverse instellinsmogelijkheden die KPN gebruikt.

[Voor 10% gewijzigd door DutchOwnage op 21-06-2021 15:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Gh0stw4lk3r schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:08:
[...]

Ik zie een overeenkomst in naam op een ander forum waar ik het een en ander uitgelegd heb ;) hoe is het beeld nu bij jou?
Je hebt 't tegen mij? Welk forum hebben we het over?

Ik vind het beeld enigzins aan de lichte kant. Dat is de enige "aanmerking" die ik heb eigenlijk. Ik vind het hele toernooi al de beelden vanuit de Arena de minste.

• DutchOwnage
Ik vind de herhalingen er beter uitzien, zoals het hoort. Normaal is dat andersom. Die hoofdcamera staat echt veel te licht afgesteld lijkt 't wel.

• DutchOwnage
Deef_K schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Maar de herhaling van de hoofdcamera is dan wel weer goed.
Er is geen touw aan vast te knopen eigenlijk
Gelukkig geldt dit vooralsnog alleen voor de wedstrijden vanuit de Arena...

• DutchOwnage
Waar ik erg benieuwd naar ben is of alle wedstrijden verzorgd worden door een team van de UEFA, of dat de organiserende landen de beelden voor hun rekening nemen. Anders kan ik niet verklaren waarom de beelden vanuit de Arena zo afwijken van de andere stadions, in negatieve zin.

• DutchOwnage
Wat een ***beeld, dat ziet er toch niet uit :o :9

Nee inderdaad, zo hoort het dus. Ze waren alleen wel rijkelijk laat met de switch naar UHD, als we dan toch wat te zeuren moeten hebben.

• DutchOwnage
Toch heb ik de indruk dat ze de helderheid een tikkeltje omhoog hebben geschroefd. Misschien naar aanleiding van alle kritiek? Of dat nou direct de beeldkwaliteit ten goede komt is een tweede...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Srvv93 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:48:
En nu vergeten ze terug te schakelen. :P

Gaat nog niet heel lekker allemaal bij de NOS.
De ploeg van vorige week is afgelost. Bij de werkoverdracht zijn een aantal punten niet helemaal lekker overgekomen :')

• DutchOwnage
Dan is het toch enigzins apart te noemen dat de beelden vanuit de Arena voor mijn gevoel van een andere kwaliteit zijn dan elders. Niet zo zeer qua scherpte e. d, maar meer de afwijkende helderheid en kleurenpallet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Tralapo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Het signaal gaat altijd via de Haarlemmermeer naar de nationale broadcasters https://www.uefa.com/insi...tional-broadcast-centre-/

Aanvullend nog: er zijn wel 4 verschillende productiemaatschappijen die het daadwerkelijke filmwerk doen, dus daar kan verschil tussen zitten: https://www.ibc.org/trend...or-euro-2020/7624.article
Super links van je zeg d:)b d:)b. Geeft ook een prima inkijkje in de apparatuur. Zo zijn "maar" 8 van de 36 gebruikte camera's per wedstrijd UHD. Dat verklaart bijvoorbeeld ook dat de replays dat niet zijn, wel super slomo dat is nice. Ik ga het nog eens op mijn gemak teruglezen.

• DutchOwnage
Ja, die indruk kreeg ik. Maar kan ook aan de omstandigheden qua licht hier thuis liggen. Of ik zie dingen die er niet zijn, kan ook :z

• DutchOwnage
german8 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:08:
Misschien gewoon lichter omdat deze wedstrijd eerder op de dag gespeeld werd?
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Dat speelt een grote rol. Ik merkte inderdaad de toegenomen helderheid praktisch niet meer naarmate de avond vorderde en het donkerder werd, zowel in het stadion als hier thuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Nu ik zo die achtergrondinformatie wat heb doorgenomen, welke @Tralapo aangeleverd heeft, vind ik persoonlijk dat enige nuance met betrekking op de technische "mankementen" wel redelijk op zijn plaats is.

Niet alleen is het organiseren van zo'n immense klus normaal gesproken al een hele uitdaging, maar vanwege Covid-19 en alle beperkende factoren, zoals onzekerheden over speelsteden, de productie op afstand enz. zijn er nog heel wat extra uitdagingen bijgekomen. Persoonlijk vind ik toch dat men het over het algemeen goed voor elkaar heeft.

De problemen die de eindgebruiker ervaart, zijn naar mijn mening toch echt te herleiden naar settopboxen, gebruikte tv's en de instellingen daarvan. Een soort van handleiding of waarschuwing vooraf door de providers had denk ik erg gescheeld.

• DutchOwnage
Ja, het is een stuk lichter geworden. Ik zit nog steeds op Standard, maar heb wel het Oled light wat omlaag gezet. Het is prima dat ze aan het experimenteren zijn hoor, maar wat minder als het voorheen goed stond :9. Zo blijf je bezig met finetunen

• DutchOwnage
Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:04:
Beeld is nu beter niet zo donker als eerst, al is de balk nog steeds te fel en leidt daardoor onnodig af. Het zou mooi zijn als ze die meer naar de achtergrond kunnen brengen.

Voor HDR beelden dient OLED light sowieso op 100 te staan, als het beeld daarmee te fel is staan je andere instellingen niet goed.
Voor HDR content dient Oled light inderdaad altijd op 100 te staan, maar aangezien de NPO dusdanig aan het experimenteren is geslagen om het beeld helderder te krijgen voor de vele mensen bij wie het te donker was, zijn ze mijns inziens daar op dit moment een beetje te ver in aan het doorschieten. Tenminste, die indruk krijg ik een beetje.

Maar het kan net zo goed zijn dat hoe het nu vertoond wordt, het correct is. Dan heb ik dus al die tijd naar een verkeerd beeld zitten kijken :9

Voor mij persoonlijk was het tot 2 dagen terug zo goed als perfect. Maar het is geen ramp hoor, het is nog steeds uitstekend beeld, moet alleen weer wat kleine aanpassingen doen. Cinema of Filmmaker vind ik in ieder geval nog steeds te flets en te grauw.

• DutchOwnage
Aartstyle schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:20:
Hier ziet het er nu prima uit. Bij de overgang naar de UHD uitzending blijft het beeld ongeveer dezelfde helderheid behouden.
Voorheen merkte ik inderdaad juist dat het beeld bij de overgang naar UHD donkerder werd. Ik ga daar vanavond ook eens op letten. Verder kan ik alleen maar toejuichen dat het beeld voor veel mensen er op vooruit gaat, helemaal als dat een correcte weergave van HLG betekent. Dat ik hier dan wat aan moet gaan passen, het zij zo. Ik probeer dat wél te blijven doen binnen de Standaard preset... Maar zo veel kan je nou ook weer niet aanpassen, want bijv. OLED light moet gewoon op 100, en helderheid moet ook op 50 voor HDR. We gaan het zien :9

Overigens vind ik feller niet de juiste term, gewoon helderder, alsof ze de helderheid in je tv settings flink omhoog hebben geschroeft.

[Voor 8% gewijzigd door DutchOwnage op 23-06-2021 09:28]

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 03:27:
[...]

Ik hoop vanavond te kunnen vergelijken met UHD op de BBC Iplayer.
Als ik zo op wat Engelse fora lees, is men goed te spreken over UHD HLG op BBC Iplayer. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

• DutchOwnage
Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:41:
@pennywise666 volgens mij waren jij en @DutchOwnage zowat de enigen die wel tevreden waren met het beeld, dus als de rest het wel beter vindt dan lijkt het mij voor de hand liggen dat je het moet zoeken in je eigen instellingen.
Ik heb altijd met het Standaard HLG profiel gekeken, zonder aanpassingen. Dat was tot 2 dagen geleden voor mij persoonlijk zo goed als perfect. Als ik dan opeens sinds 2 dagen een veel helderder beeld ervaar, zonder ook maar iets aan de instellingen te hebben veranderd, kan dat 2 dingen betekenen. Of ik heb altijd met de verkeerde instellingen gekeken, en hebben ze het nu gecorrigeerd naar zoals het zou moeten zijn, of ze hebben consessies gedaan met betrekking tot de helderheid naar aanleiding van de vele (negatieve) feedback. Wie het weet mag het zeggen.

Maar goed, ook met die hogere helderheid ziet het er nog steeds goed uitzien , al vind ik het nu wel een enigzins washed out beeld opleveren. Dus moet ik wederom de instellingen gaan aanpassen, want een Cinema of Filmmaker profiel is nog steeds de donker en grauw naar mijn beleving. Met nadruk op mijn beleving, want misschien hoort het wel zo....

• DutchOwnage
Klopt, tonemapping uit maakt het weer veel te donker :9. Zo blijven we aan de gang.

• DutchOwnage
Aartstyle schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:01:
Om er even een cliche in te gooien: De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

En nog één: Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen. Wie zit er vanavond weer met een glimlach voor de buis en wie zit er weer een avondje te klooien met de instellingen van zijn tv :).

Het feest dat HDR heet.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet langer dan 5 minuten ga zitten prutsen aan de instellingen :9. Daarvoor is hopelijk Frankrijk-Portugal te boeiend voor.

• DutchOwnage
Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Nee, ik vind het voor de hand liggen dat je huidige instellingen niet correct zijn. Verder staat niet alles automatisch goed, alleen standen die vooraf gekalibreerd zijn zoals ISF standen staan redelijk goed afgesteld vanuit de fabriek.

Ditzelfde geldt voor @DutchOwnage die met HDR-standaard zonder aanpassingen kijkt.
Ja. Het jammere is, is dat HLG helaas geen ISF standen kent. Dus wat ik ga doen, is lekker op mijn ogen afgaan :)

• DutchOwnage
Ik kan pas de wedstrijd van vanavond kijken.

• DutchOwnage
Nou, ik zet 'm nu net aan. Het valt mij op dat het beeld lang zo helder niet is dan gister? Op alle presets ziet het er eigenlijk prima uit. Standaard, levendig, Cinema, Cinema Home enz.

Is de helderheid weer teruggeschroefd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Majesty schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:43:
Bij mij ziet het er ook oké uit, zit inmiddels op Bioscoop setting op m'n 55GX.
Misschien een overbodige vraag, maar neem aan dat jullie ook HDMI deep colour aan hebben staan voor de juiste HDMI poort?

Het licht dat op de tribune valt is wel wat minder fijn, dat wit knalt er dan uit met HDR waardoor de rest van het beeld wat donkerder oogt. Bij close-ups heb je daar dan geen last van.

Het is overigens wel duidelijk dat ze het NOS logo en scorebord aangepast hebben, stukken beter zo.
Dat ligt op de tribune staat wel in enorm contrast met het veld zelf zeg, allemachtig. Wekt bij mij de indruk dat er vanuit de regie toch iets niet goed staat afgesteld hoor.. Of de zon is enorm fel daar in Sevilla :+

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:33:
Straks krijgen we weer dat uitgewaste te helder beeld waarschijnlijk. Hopelijk valt het mee.
Er zijn dus 4 teams actief in dienst van de UEFA die de productie doen. Lijkt mij ook maar net welk team vanuit welk stadion de registratie doet. Daar kan dus ook verschil in zitten.

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:32:
@DutchOwnage Ik schakelde nog eens heen en weer en BBC UHD ziet er gewoon echt beter uit. Die kleuren poppen echt en het is veel scherper. Ziggo ziet er flets uit vergeleken met BBC UHD nu. Kon jij/jullie maar zien wat ik nu zie op BBC UHD. Wereld van verschil eigenlijk. Ziggo is er nog lang niet. Waarom kunnen ze het niet gewoon goed doen?? Vooral die witte shirts lichten mooi op en zijn echt wit, op Ziggo zijn ze flets/grijzig.
Ik geloof je direct. Helaas, sinds 2 dagen vind ik het inderdaad behoorlijk flets geworden allemaal. Het is in positieve zin natuurlijk nog steeds een enorm verschil met NPO1 HD, maar toch het is niet meer wat het geweest is. Ik leg me er maar bij neer, het beeld is prima en toernooi gaat vanaf zaterdag echt beginnen :)

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Ik gebruik SmartDNS, je kan daar een trial op nemen zodat het een week of 2 gratis is. Ik had 50 euro betaald voor 2 jaar.
Dus mensen met een LG, verander je locatie in je TV naar UK, dan verschijnt de BBC Iplayer ap.
Ik ga er morgen of vrijdag naar kijken. Volstaat alleen je locatie naar UK zetten?

• DutchOwnage
In positieve zin: het NOS logo en scorebord zijn gelukkig niet meer te fel, dus minder prominent aanwezig...

• DutchOwnage

Standaard

Cinema

• DutchOwnage
Cinema zijn gewoon de standaard instellingen :9

• DutchOwnage

Filmmaker out of the box. Dit hoort het meest accurate te zijn. Voor Films dan welteverstaan :+

• DutchOwnage
Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:05:
Zelfde ervaring als @Nachtapotheker en @jkoeners hier perfect beeld inmiddels. Geen fletse maar wel realistische kleuren, witte shirts zijn ook echt fel wit.

Ook even een foto van het beeld gemaakt, maar is natuurlijk lastig vast te leggen. Al geeft het misschien een idee hoe het eruit ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Maar jij hebt geen Dynamic Tonemapping op je B6?

• DutchOwnage

Dynamic Tonemapping uit. Ik weet dat 't voor HDR aan hoort, maar als ik 't uitzet ben ik wel van die heldere waas af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchOwnage
Rivanov schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Welke Colour Temperature heb je hem nu?
Standaard W20. Ik denk dat ik Dynamic Tonemapping uit hou.

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:47:
[...]

En hoeveel voor Colour? En Gamut auto of wide?
Colour 65, Gamut wide. Vind het even wennen aan het iets donkerder beeld tov DTM aan, maar ik kan echt niet wennen aan dat te heldere beeld met DTM aan, dus dit is prima zo.

• DutchOwnage
Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:54:
[...]

Snap ik maar welke instellingen gebruik je op je B6 voor HDR?

Vooral het effect van de stadionlampen is erg fraai met HDR, oogverblindend.

[Afbeelding]
Idd, dit is met DTM uit :9

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:53:
[...]

Ja, heb ik ook precies zo staan. Dus houden zo maar voorlopig.
Ik vind dit helder zat. Ik zit hier ook niet met allerlei lampen nog aan.
Als ze nu weer het beeld donkerder gaan maken de volgende keer word ik gek.
Ja, ik hou het ook voorlopig zo hoor. Trouwens, wat een heerlijke wedstrijden komen eraan voor de achtste finales :9~

• DutchOwnage
Leerzaam avondje weer. Want bij de uitleg over Dynamic Tonemapping op mijn CX staat het volgende: optimaliseer de contrastinstellingen op basis van de beeld helderheid van de HDR inhoud.

Nou, DTM uit is duidelijk de betere instelling... Ik vind het best verwarrend allemaal :z

• DutchOwnage
Laguna schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:27:
[...]

The 2017 & 2018 LG OLED TVs now support HDR with 'Dynamic Tone Mapping', which is similar to HDR10+ or HDR10 with dynamic metadata. This feature analyses the content frame by frame in real time to adjust the HDR tone mapping curve. This has the advantage of displaying each scene with an optimized HDR effect. With HDR with static metadata, the entire movie used the same tone mapping curve, resulting in some scenes occasionally being too dark or too bright, or simply not exposed correctly to have the best possible HDR effect.

To activate this feature on the LG C8, you need to go in the 'Picture Mode Settings' tab and set the 'Dynamic Tone Mapping' option to 'On'. We prefer leaving it off so as to not modify the content in a way that was not intended by the content creator.
Nou, dat is dan ook duidelijk (y)

Het aparte is, dat het bij Dolby Vision en HDR10 (Amazon Prime) juist wel goed werkt. HLG is dus de uitzondering, er van uitgaande dat de NOS of wie dan ook het nu goed voor elkaar heeft.

• DutchOwnage
Het staat je natuurlijk vrij om eens een plaatje te posten van een wedstrijd op jouw Samsung Q95T :)

Dat LG tv's hier goed vertegenwoordigd zijn, kan ik ook niks aan doen.

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:15:
Ok, dus degenen die eerst niet zo'n goed beeld hadden hebben dat nu wel en degenen die eerst goed beeld hadden hebben dat nu minder. Goed opgelost zeg!
Men heeft duidelijk de helderheid flink omhoog geschroefd, wat bij de wat recentere(OLED) televisies (met Dynamic Tonemapping) resulteerd in een washed-out beeld. Veel te helder ten opzichte van wat het eerst was.. Dynamic Tonemapping uitzetten is een optie, en dan komt het beeld ongeveer overeen met wat een aantal mensen hier ook post. Zij het enigzins aan de donkere kant, maar dat is persoonlijke voorkeur. Dat is mijn conclusie, als leek zijnde.

Het is te begrijpen dat de NPO ervoor kiest het beeld aan te passen, als er veel klachten waren. Het is alleen een beetje jammer, dat een andere groep er dan weer op achteruitgaat.

Is het beeld via BBC Iplayer te vergelijken met hoe het eerst was, zo niet beter?

• DutchOwnage
Dat wordt afkicken, zo 2 dagen geen live voetbal :+. Ik ga de tijd nuttig besteden om via Replay TV de wedstrijd van gisteravond terug te kijken, en de instellingen weer zo goed als mogelijk aan te passen. Komt wel goed. Ik bedenk me net opeens, waarom zet ik zelf de helderheid gewoon niet wat lager :o

• DutchOwnage
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Als de NPO besluit de helderheid te verhogen, doe ik hier het omgekeerde. En dat geeft een prima resultaat d:)b

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Maar dan ziet het er in de verste verte nog niet uit als voorheen.
Dat kunnen we niet meer vergelijken. Maar ik heb daar ook niet zo veel zin in, ik beoordeel het beeld nu hoe ik het zie en daar ben ik tevreden mee.

Met al die configuraties in settop boxen, tvs enzovoort zal je een soort van compromis moeten zien te vinden. Die heb ik nu, en dat is prima zo. Kan het beter? Vast, maar dat is voor een volgend toernooi.

• DutchOwnage
Dat laatste zou inderdaad echt een uitkomst zijn ja.

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:18:
[...]

Helderheid terugschroeven en eventueel kleuren omhoog doen brengt dit niet terug helaas.
Toch is dit inderdaad wat ik wel gedaan heb, en dat geeft hier een verrassend goed resultaat hoor.

Maar het blijft wel een dingetje. Dan denk je dat je 't goed hebt staan tijdens Frankrijk-Portugal, totdat je de middagwedstrijd aanzet, dan kan de helderheid weer wat omhoog vanwege alle schaduw op 't veld_O-

Heb maar 2 profielen aangemaakt, 1 voor de middagwedstrijd en de ander voor de avond. Beetje als ISF Dark en Bright, maar dan anders.

Hopelijk komt er in de toekomst ook zoiets voor HLG Broadcast.

[Voor 39% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 14:38]

• DutchOwnage
Rivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:43:
@DutchOwnage Heb nu even de wedstrijd van gisteravond (Portugal - Frankrijk) teruggekeken met DTM Off en dat is toch wel een pak donkerder dan met DTM On. Weet niet wat ik mooier vind.
Dynamic Contrast en Dynamic Color staan beide op Medium (wat de standaard instelling is bij HDR Standard)
Dat klopt. Daarom heb ik er voor gekozen om ipv DTM op off te zetten, wat met de helderheid te spelen. Dan heb je het zelf in de hand. OLED Light kom ik ook niet aan, gewoon op 100. Dynamic Contrast en Dynamic Color zelfde, ook op Medium.

DTM uit was voor mij inderdaad iets te veel van het goede. Ik heb de helderheid nu afhankelijk van middag of avond, op 40 en 35 respectievelijk. Zag er goed uit bij zowel Frankrijk-Portugal als Spanje-Slowakije.

• DutchOwnage
Dan is het beeld dus echt te donker, ik schat vergelijkbaar met als je brightness op 25/30 zou zetten ongeveer. DTM aan of uit heeft echt een behoorlijk grote invloed.

Dan lijkt het wel op het bovenste plaatje wat @itsgreen recent postte.

[Voor 39% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:19]

• DutchOwnage
Brightness op 50 is ook overal de standaard, net zoals bij jou. Oled light ook zoals bij jou, wisselt bij bijvoorbeeld ISF Dark en Bright.

Maar DTM haalt zomaar 20 tot 30 er van af, als ik 't zo op het blote ook inschat, als je 't uitzet. Meer dan wenselijk dus in feite. Vandaar koos ik ervoor de brightness handmatig te verlagen, ipv DTM uit te zetten, om het beeld minder helder te laten lijken.

[Voor 24% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:31]

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:30:
Bij alle HDR content? Of alleen bij kanaal 999?
Overal. Dolby Vision, HDR10 en nu dus ook HLG. Zelfs de game stand voor HDR heeft standaard 50 voor brightness.

Behalve als je Filmmaker mode selecteert, dan wijkt de brightness wel af dacht ik, maar dat moet ik even kijken. Kan ook zijn dat ik het verwar met OLED Light.

Maar om even duidelijk te zijn: deze "issues" spelen dus alleen bij kanaal 999 icm HLG. Alle overige HDR formats hoef ik eigenlijk nooit iets aan te passen als ik bijvoorbeeld Netflix of Amazon Primevideo gebruik.

Daarom vermoed ik dus ook, dat de NPO toch afwijkt van een bepaalde standaard voor de UHD HLG uitzendingen.

[Voor 49% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:49]

• DutchOwnage
Rivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:47:
OLED staat bij HDR en Dolby Vision altijd op 100. Brightness staat op 50 standaard.
Ik zal zo nog eens Portugal - Frankrijk terugkijken met DTM On en de brightness wat verlagen.
Gewoon met stapjes van 5 omlaag, en kijken waar je op uitkomt wat voor jou prettig is. Voor mij is dat 40/35, afhankelijk van het tijdstip /lichtinval in het stadion.

Dit zou eigenlijk allemaal niet nodig moeten zijn, als er een bepaalde standaard voor HLG broadcast zou zijn. Maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen.

[Voor 24% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 19:54]

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:48:
[...]

Hmm ja zat even te lezen over DTM dat is dus eigenlijk gewoon een artificiële beeldverbeteraar die je eigenlijk uit wilt hebben staan, maar veel mensen zetten die aan om het beeld bij HDR helderer te krijgen. Eigenlijk is het beeld van Ziggo voor de CX dus nog niet helder genoeg ;) maar voor mij hoeft het niet helderer.
Dynamic Tonemapping zal echt wel een bepaalde functie hebben in combinatie met HDR content hoor, niet zomaar een beeldverbeteraar.

Om het nog wat ingewikkelder te maken. Een aantal grote partijen die actief zijn in de gaming industrie, hebben dus wel een standaard in het leven geroepen om het gamen in HDR overzichtelijk te houden, namelijk de HGIG, de HDR Gaming Interest Group. Zo kan je op de LG ook kiezen voor HGIG als profiel, in plaats van DTM :9

[Voor 22% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 20:01]

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:00:
[...]

Dat is wel wat RTINGS erover zegt.
Dat kan. Vincent Teoh van HDTV Test, ook niet de minste, zal daar wellicht ook een andere mening over hebben.

Ik heb er wel een theorie over. Aangezien HLG statische metadata gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dolby Vision wat dynamische metatadata gebruik, past het gebruik van DTM dus NIET de lichtopbrengst aan bij HDR. Als HLG ook dynamische metatadata zou gebruiken, zou DTM ervoor kunnen zorgen dat de helderheid op een constant niveau zou blijven. In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat je inderdaad beter DTM uit kan laten, voor kanaal 999 UHD HLG :9

[Voor 40% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 20:12]

• DutchOwnage
Rivanov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:11:
DTM On or Off hangt van de HDR implementatie af. Vincent heeft hierover een dudelijke video over gemaakt i.c.m. de Xbox Series X. Als er in-game geen HDR slider aanwezig is, dan moet je DTM uitschakelen en gebruik je HGIG en de HDR Calibratietool van de Xbox zelf.

Heeft de game een HDR slider, dan moet je DTM inschakelen en gebruik je de HDR calibratietool in de game zelf.

[YouTube: LG CX Dynamic Tone-Mapping On or Off vs HGIG: Which is Best for PS5/ Xbox Series X Gaming?]
Precies. En omdat wij voor het voetbal geen HDR slider kunnen gebruiken (was het maar waar), zou je wellicht kunnen zeggen laat uit dat DTM....Maar dat doe ik dus niet, want te donker :+

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:37:
[...]

Nee heeft @Rivanov al gedaan ;)

[...]

Ok dan hebben we dus wel de oorzaak van het probleem gevonden: met DTM uit toont de CX het HLG HDR beeld te donker en TV's zonder DTM hebben dat probleem niet.
Zouden er mensen bij de NPO zijn die van DTM gehoord hebben :+. Je zou verwachten van wel toch.

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Lijkt mij niet het probleem van NPO, maar van LG. Het beeld zou toch met DTM uit even helder moeten zijn dan mijn oude B6?
Er zit 4 jaar tussen een B6 en een CX. Dat is heel, heel lang in techniekland. Nieuwere chipset, meer geavanceerde features etc.

Maar blijkbaar heeft de BBC haar zaakjes toch wat beter op orde, want daar hoor je momenteel geen klachten, ook niet op Engelse techfora. Niets ten nadele van de NPO verder.

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:31:
[...]

Ja dat is op zich niet zo gek, aangezien BBC heeft meegeholpen bij de ontwikkeling van HLG.
Dan had de NPO er goed aan gedaan, om even een mannetje op de(Engelse) thee te laten gaan in Londen voorafgaand aan het evenement :)

Allebij staatsomroep, de connecties zullen er wel zijn.

[Voor 7% gewijzigd door DutchOwnage op 24-06-2021 21:40]

• DutchOwnage
Laguna schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:31:
[...]

Ja maar dan verwacht je wel vooruitgang ;) geen kunstmatige trucjes om het beeld er beter uit te laten zien dan wordt doorgegeven. Al zitten dat soort functies ook al in m'n B6, maar die staan bij mij allemaal uit. Ik kijk graag naar een zo natuurlijk mogelijk beeld.
Dynamic Tonemapping heeft wel degelijk een functie, maar als het niet goed wordt geïmplementeerd, heeft het weinig zin :)

• DutchOwnage
pennywise666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:49:
Het is nog geen Zaterdag dus hij kan nog genoeg Engelse thee drinken daar. Wel met echte suiker dan en geen zoetjes. Dat is even erg als fake HDR.
_O- d:)b
Pagina: 1 2 3

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee