Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik herken dit beeld wel. In het energy dashboard van home assistant heb ik wel eens dagen gehad dat ik op bepaalde uren bijna 0 kWh verbruik had. Dit terwijl ik normaal gesproken altijd minstens 0,3 kWh aan standby verbruik heb. Het komt omdat de waardes uit de P1 meter nooit helemaal in tijd synchroon zijn met wat de envoy mee geeft.
Gelukkig heb ik bij de installatie van de panelen gevraagd om er een losse modbus meter tussen te zetten (eind vorig jaar, toen heel het token gedoe bij Enphase begon en het er nog op leek dat je moest gaan betalen voor je local api requests). Die lees ik om de 10 seconden uit. Sindsdien speelt het "probleem" van onjuiste metingen niet meer in de grafieken en dashboards. En is de data dus ook meer real time.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 20:00
decramy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:26:
In plaats van wNow... Bestaat er ook een kWh variant? Heb zelf een metered, dus ik weet het niet. Ik gebruik de Lifetime kWh in m'n energy dashboard. Ben wel benieuwd naar de getallen die daar uit komen...
Ook bij de standard envoy kan je gewoon de lifetime kWh gebruiken in het energy dashboard. En die klopt ook nog ook.

Ik snap de hele discussie hierboven niet zo goed. Realtime data haal je toch gewoon uit je P1 poort? Enphase is een zonnepanelen omvormer fabrikant, geen realtime data statistics fabrikant.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49
Panzer_V schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Ook bij de standard envoy kan je gewoon de lifetime kWh gebruiken in het energy dashboard. En die klopt ook nog ook.

Ik snap de hele discussie hierboven niet zo goed. Realtime data haal je toch gewoon uit je P1 poort? Enphase is een zonnepanelen fabrikant, geen realtime data statistics fabrikant.
Klopt die kWh gebruik ik in het energy dashboard met daarbij de gegevens van de P1. De discussie was alleen over het 'live verbruik', als in 'wat gebruikt mijn huis nu op dit moment met de oven aan', dat soort geintjes. Doordat de opbrengst die de Enphase geeft niet live is (wattage op dit moment) kan je dat dus niet berekenen. Voor de rest blij met mijn Enphase hoor :P Het is gewoon andere techniek dan een omvormer. Bij een vriend van mij een SMA omvormer in Hassio gezet van het weekend en die gaf het wel live aan dus kon je bovenstaand geintje met de P1 en geproduceerd vermogen bij elkaar berekenen wel gebruiken.
Ik snap de hele discussie hierboven niet zo goed. Realtime data haal je toch gewoon uit je P1 poort? Enphase is een zonnepanelen omvormer fabrikant, geen realtime data statistics fabrikant.
Overigens is dat dus een verschil. de P1 geeft import (halen uit het net) en export (brengen naar het net). Bij brengen naar het net weet je dus niet je verbruik want dat is eraf gehaald. Als je 200 gebruikt en 1200 produceert dan geeft je P1 dus 1000 export. Maar hoe weet je die 200 zonder dag je die 1200 productie weet op dat moment? Dat was dus het dingetje :P

[ Voor 21% gewijzigd door unconnected op 29-08-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
unconnected schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Het is gewoon andere techniek dan een omvormer. Bij een vriend van mij een SMA omvormer in Hassio gezet van het weekend en die gaf het wel live aan dus kon je bovenstaand geintje met de P1 en geproduceerd vermogen bij elkaar berekenen wel gebruiken.
Enphase is idd een ander systeem. Eigenlijk moet je iedere omvormer als een apart systeem zien. Het is niet 1 SMA maar X Enphase.

Ik heb er 19, dus ik heb 19 systemen op mijn dak. De Envoy doet haar best om nog wat koek van de data te maken. Maar 'op de seconde gelijk' gaat met 19 aparte systemen gewoon niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:22
De Envoy pollt de micro-omvormers via communicatie over Powerline. Dat is gewoon niet real-time te doen. Het zal dus altijd achter lopen. In de vorige firmware versie kon je via /installer/pcu_comm_check de Envoy geforceerd een poll-rondje laten doen. Dat deed ik elke 30 seconden. Helaas is die optie nu verdwenen.

Volgens mij geeft die Installer app nog steeds soort-van-real-time informatie. Ik moet nog eens uitzoeken hoe die app de Envoy zo ver krijgt om dat te doen...

[ Voor 32% gewijzigd door RichieB op 29-08-2023 09:55 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:34
RichieB schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:53:
Volgens mij geeft die Installer app nog steeds soort-van-real-time informatie. Ik moet nog eens uitzoeken hoe die app de Envoy zo ver krijgt om dat te doen...
Klopt, daar staat in het main screen onderaan een tile met 'live status'. Geeft echter niet per micro weer, maar het totaal (met je dus wel verbinding hebben met de Gateway). Ververst elke 1-2 seconden. Moet je wel de metered met CT spoelen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCrUfJkm3e-KrMSn-9D08AVRQZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7BkNJxDYbWskydt4f6yGdCZd.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 29-08-2023 10:08 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42
EmTri schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:11:
Okay dan. En ik maar denken dat de waarde die de Envoy aangeeft juist is. Blijkbaar niet dus. 8)7
Dank voor je reply, kan ik stoppen met m'n brein hier over te breken en eens gaan nadenken of een losse kwh meter wellicht dan ook iets voor mij is.

Beetje jammer is dit wel, het zou tof zijn als Enphase nog eens real time / streaming info zou kunnen inbouwen in de firmware.
Dit gaat nooit gebeuren.

Het is simpelweg onmogelijk om, met het trage powerline communicatieprotocol dat tussen de Envoy en de micro's wordt 'gepraat', realtime waarden tegelijk van alle micro's op te halen. Zeker niet als je een flinke installatie hebt liggen.

Realtime bestaat met Envoy wel, maar de enige manier waarop je dat kan krijgen is als je de Metered Envoy hebt en CT spoelen (zoals uit posts hierboven dus ook blijkt, kort samengevat).

Of dus inderdaad met een losse wifi of modbus kWh meter tussen je PV-groep en groepenkast.

Voor mijn energiedashboard in Home Assistant gebruik overigens ook gewoon de lifetime kWh. Die is nauwkeurig genoeg voor de dagtotalen tot nu toe en historisch.

Voor 'bijna realtime' gebruik ik een installer account met de "Envoy Installer" integratie via HACS. 'Realtime' lees ik om de 10 seconden uit. Dat is ook de inteval waarmee mijn Slimme meter (DSMR 4) de waarden via de P1 poort geeft, zodat ik af en toe kan checken of het klopt wat er CT's meten.

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 29-08-2023 11:44 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:08
Of het Power Line Communication Protocol van de Envoy echt zo traag is dat dit merkbaar is betwijfel ik.
(Het protocol is iig niet zo traag dat je tussendoor nog een bakje koffie kan zetten.)
Dat het geen glasvezel of UTP cat7 is kan ik wel beamen.

Om het even in perspectief te plaatsen:
Waar ik meer over twijfel is de nauwkeurigheid.
Zie ook pag 7 van de https://www4.enphase.com/...nvoy-S-MAN-EN-INTL_NL.pdf

Selecteer het type Envoy-S dat u wilt installeren
  • De Envoy-S Metered gebruikt nauwkeurige spanningstransformatoren om de productie van de
    PV-installatie (nauwkeurigheid 2,5%) van de hoofdschakelaar voor zonne-energie en het
    energieverbruik van het huis te meten.
  • De Envoy-S Standard bewaakt de productie van de PV-installatie met micro-omvormers
    (nauwkeurigheid +/- 5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:12
Mijn uiteindelijke doel was inderdaad om een real-time grafiek van het actuele verbruik van mijn gehele huis te kunnen plotten. Daarvoor heb ik dus real-time data nodig van wat de zonnepanelen opbrengen, icm consumptie en productie op 3 fases via P1 van de slimme meter.
Conclusie is dus dat dat met een standard Envoy nooit gaat lukken. Wellicht dat er hier thuis in de toekomst nog een accu bijkomt, dan zal de huidige standard Envoy sowieso vervangen moeten worden door een metered versie. Tot die tijd lijkt een losse kwh meter dus de enige optie als ik dit plan door wil zetten.

Oh en aangezien dit mijn eerste (nou ja, derde eigenlijk :+ ) post in dit forum is, wil ik meteen maar even iedereen bedanken die hier al zoveel info heeft gepost. Dankzij jullie ben ik een hoop kennis rijker. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
EmTri schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:06:
Wellicht dat er hier thuis in de toekomst nog een accu bijkomt, dan zal de huidige standard Envoy sowieso vervangen moeten worden door een metered versie. Tot die tijd lijkt een losse kwh meter dus de enige optie als ik dit plan door wil zetten.
Volgens mij ondersteund de standaard envoy ook een accu, alleen niet die van envoy zelf. Dan moet je er eentje van een andere fabrikant nemen. Scheelt je weer wat centen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:01
Ik lees elke minuut via Node-Red de totale opwek uit door een call naar production.json op de Envoy. De waarde die ik gebruik is :

production -> 0 -> whLifetime

Sinds mijn Envoy is bijgewerkt naar versie D7.6.175 heb ik nu al twee keer gehad dat het veld "whLifetime" zomaar opnieuw is begonnen met tellen. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Heb even een testje gedaan met de momenten van communicatie van mijn 13 micro-omvormers richting mijn Envoy-S Metered.

Het verschil in communicatie tussen de 1e en 13e micro-omvormers is +/- 4:30 minuut.
De verschillen in communicatie tussen 13 micro-omvormers is onregelmatig. In meerdere gevallen is het verschil tussen 2 micro-omvormers één seconde, maar vaak ook meerdere keren +/- 30 seconden of in een enkel geval 1 minuut.
Hierdoor is idd een real time monitoring van het totaal aan panelen niet mogelijk.
Of althans, dit is in mijn geval niet mogelijk.
  1. "lastReportDate": 1693311776,
  2. "lastReportDate": 1693311808,
  3. "lastReportDate": 1693311809,
  4. "lastReportDate": 1693311838,
  5. "lastReportDate": 1693311840,
  6. "lastReportDate": 1693311987,
  7. "lastReportDate": 1693311988,
  8. "lastReportDate": 1693311898,
  9. "lastReportDate": 1693311927,
  10. "lastReportDate": 1693311992,
  11. "lastReportDate": 1693312018,
  12. "lastReportDate": 1693312019,
  13. "lastReportDate": 1693312048,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

@Lawrentz Mijn ervaring is dat er geen pijl op te trekken is wanneer de omvormers rapporteren. De ene rapporteert netjes ongeveer om de 15 minuten de andere soms om de 10. En dan mis je zomaar weer een interval. Ik moet een browsen in de data, maar ik had ook het idee dat 's morgen bij het opstarten de envoy vaker rapporteert en dan na een tijdje als alles wakker is iets minder vaak gaat communiceren.

Voor een beetje grafiekjes maken is dat allemaal niet zo erg, maar mocht je slim willen gaan schakelen dan is de envoy wel erg traag. Ook op het /production.json endpoint.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

bubbelbart schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:31:
production -> 0 -> whLifetime

Sinds mijn Envoy is bijgewerkt naar versie D7.6.175 heb ik nu al twee keer gehad dat het veld "whLifetime" zomaar opnieuw is begonnen met tellen. Meer mensen hier last van?
Is hier twee keer gebeurt, een keer op oudere firmware langer geleden. Het gekke was dat toen de counter niet eens naar nul ging maar bleef hangen op 407557. Recent met de nieuwe firmware is whLifetime wel een keer gereset. Als je de negatieve increments tussen twee data punten eruit haalt klopt het wel. Je wilt denk ik ook niet oneindig doortellen.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 08:01
FendtVario schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:43:
[...]

Is hier twee keer gebeurt, een keer op oudere firmware langer geleden. Het gekke was dat toen de counter niet eens naar nul ging maar bleef hangen op 407557. Recent met de nieuwe firmware is whLifetime wel een keer gereset. Als je de negatieve increments tussen twee data punten eruit haalt klopt het wel. Je wilt denk ik ook niet oneindig doortellen.
Ik schrijf elke minuut de whLifetime-waarde in een database. Op basis daarvan bereken ik dmv views de opbrengst per uur/dag/week/maand/jaar. Ik bereken bij het wegschrijven dus niet de opbrengst op basis van de voorgaande waarde.

Het gekke is dat het afgelopen 1,5 jaar stabiel gedraaid heeft en nooit mis is gegaan, maar sinds de update nu al tweemaal is voorgekomen. Ik kan er online verder ook niets over vinden. Ik heb wel een oplossing gemaakt, maar echt blij word ik er niet van.

Ik kijk het nog wel even aan, anders ga ik een mailtje wagen naar Enphase support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 24-06 20:42

fmb

EmTri schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:06:
Mijn uiteindelijke doel was inderdaad om een real-time grafiek van het actuele verbruik van mijn gehele huis te kunnen plotten. Daarvoor heb ik dus real-time data nodig van wat de zonnepanelen opbrengen, icm consumptie en productie op 3 fases via P1 van de slimme meter.
Conclusie is dus dat dat met een standard Envoy nooit gaat lukken. Wellicht dat er hier thuis in de toekomst nog een accu bijkomt, dan zal de huidige standard Envoy sowieso vervangen moeten worden door een metered versie. Tot die tijd lijkt een losse kwh meter dus de enige optie als ik dit plan door wil zetten.

Oh en aangezien dit mijn eerste (nou ja, derde eigenlijk :+ ) post in dit forum is, wil ik meteen maar even iedereen bedanken die hier al zoveel info heeft gepost. Dankzij jullie ben ik een hoop kennis rijker. _/-\o_
Als je hier toch graag verder mee wil dan is dit een goede optie. Dit is de 3 fase variant: https://www.robbshop.nl/shelly-3em-wifi-energiemeter

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik heb een vraagje. Deze week heb ik 16x 400 Wp panelen laten installeren. Ze zitten gespreid over 2 groepen met 2 1-fase Q-relais en een losse fase koppelaar erbij.
Alles werkt perfect, alleen las ik dat je die Q-relais ook moet programmeren bij de installatie. In Enphase Enlighten zie ik bij het het aparaten overzicht enkel mijn Envoy en mijn micro omvormers. Hoor ik de Q-relais daar ook te zien als eindklant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:31

decramy

root@birdie:~#

ja

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

hoewel ik hem hier niet zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfHgFz9dtrsKWHxSs73F2gWUkAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZYRoFBNFjgvBmwPlaLwXAzzA.png?f=fotoalbum_large

In de manager view wel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ91dLx8br1FoSn3tHw2Kr9MpxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aYukjkVta96I0MfX6ZobttEn.png?f=fotoalbum_large

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
In de Enlighten view of app komt het Q-relais niet voor. Wel in Manager inderdaad.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
@decramy @Pazo

Dankje voor jullie snelle reactie. Dan zal het wel in orde zijn. Heb geen toegang tot de manager.

• Panzer_V
Yup! Iemand een idee hoe je het beste van de HACS integratie naar de 'officiële' integratie kunt schakelen?

Ikzelf dacht aan:
  • Backup maken
  • HACS versie verwijderen
  • Rebooten
  • Dan herkent ie hopelijk de officiele integratie
  • Configureren
  • Klaar
Als ik zo tijd heb zal ik eens pogen of het zo gaat werken.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:33
Ik heb ook Home Assistant maar ben daar geen held in. Dus ik ben benieuwd wat het verschil is tussen de HomeAssistant Envoy ondersteuning ten opzicht van de HACS versie. En indien die van HomeAssistant "beter" is dan wil ik ook wel over. Maar daar ga ik mee wachten totdat ik positieve geluiden hoor en dat het niet te ingewikkeld is. :)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:08
Panzer_V schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:09:
[...]

Yup! Iemand een idee hoe je het beste van de HACS integratie naar de 'officiële' integratie kunt schakelen?

Ikzelf dacht aan:
  • Backup maken
  • Rebooten
  • Configureren
  • Klaar
Laat maar weten hoe het werkt, ben wel benieuwd hoe het zit met data behoud. Of blijft dat bestaan op het moment dat je hem verwijderd.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:30
Panzer_V schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:09:
[...]

Ikzelf dacht aan:
  • Backup maken
  • Rebooten
  • Configureren
  • Klaar
Lijkt mij inderdaad de juiste werkwijze!

Helaas werkt de vandaag geproduceerd sensor niet icm energiedashboard..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:49:
[...]

Lijkt mij inderdaad de juiste werkwijze!

Helaas werkt de vandaag geproduceerd sensor niet icm energiedashboard..
Voor het energiedashboard moet je de lifetime sensor gebruiken. ;)

Ondertussen ben ik druk bezig om e.e.a. te migreren. Na de migratie deel ik mijn ervaringen met jullie en een advies stappenplan.

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:51:
[...]

Voor het energiedashboard moet je de lifetime sensor gebruiken. ;)

Ondertussen ben ik druk bezig om e.e.a. te migreren. Na de migratie deel ik mijn ervaringen met jullie en een advies stappenplan.
Dat was voorheen niet zo. Is dat nieuw sinds kort? Telt die dan wel netjes op wat er vandaag is geproduceerd? Hoor graag van je!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:53:
[...]

Dat was voorheen niet zo. Is dat nieuw sinds kort? Telt die dan wel netjes op wat er vandaag is geproduceerd? Hoor graag van je!
Je kunt schaamteloos switchen naar liftetime productie ipv dag productie. HA maakt er zelf koek en ei van.

Grote voordeel is dat, als je een keer een hickup in je dag registratie hebt dit in de lifetime registratie gecorrigeerd wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
Stappenplan migratie Enphase HACS integratie naar 'HA Standaard' integratie.
  1. Maak een full backup
  2. Maak screenshots van alle Enphase entiteiten. Dit helpt in een later stadium bij het hernoemen.
  3. Verwijder de Enphase DEV integratie
  4. Ga naar HACS en verwijder de REPO
  5. Herstart nu je apparaat. [Systeem opnieuw opstarten]. Niet kiezen voor [Home Assistant herstarten].
  6. Na de herstart zegt HA dat ie nieuwe devices gevonden heeft. Kies hier niet voor. Ga in plaats daarvan naar [Apparaten en Diensten] en klik handmatig op [Integratie toevoegen]. Kies voor [Enphase envoy]
  7. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord van je Enphase account
  8. Klaar! (oké....bijna dan)
Stappenplan hernoemen.

Je hebt in het vorige stappenplan screenshots gemaakt van alle entiteiten. Je kunt nu aan de slag met het hernoem feestje. Mijn bevindingen:
  • De [Naam] van de inverters en entiteiten moet je opnieuw opvoeren. Voorbeeld: Mijn inverters heten "Enphase ONO Rij 1 Nr 1". Het screenshot helpt mij te weten dat inverternummer xyz bij deze naam hoort.
  • Het Entiteits-ID moet je hernoemen! De HACS integratie gebruikt deze opmaak: "sensor.envoy_1234567890_inverter_1234567890. De standaard integratie gebruikt deze opmaak: "sensor.inverter_1234567890". Je wijzigt bij iedere inverter dus het entiteits id door er "envoy_1234567890_" voor te plakken.
  • De entiteit "energie productie vandaag" heeft ook een naamswijziging nodig. Onder de HACS versie heet deze "sensor.envoy_1234567890_today_s_energy_productie".
Na het grote hernoem feestje werken je dashboards als vanouds.

Het heeft mij voor 19 inverters zo'n 20 minuten doorlooptijd gekost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panzer_V
  1. Maak een full backup
  2. Maak screenshots van alle Enphase entiteiten. Dit helpt in een later stadium bij het hernoemen.
  5. Herstart nu je apparaat. [Systeem opnieuw opstarten]. Niet kiezen voor [Home Assistant herstarten].
  6. Na de herstart zegt HA dat ie nieuwe devices gevonden heeft. Kies hier niet voor. Ga in plaats daarvan naar [Apparaten en Diensten] en klik handmatig op [Integratie toevoegen]. Kies voor [Enphase envoy]
Stappenplan hernoemen.

Je hebt in het vorige stappenplan screenshots gemaakt van alle entiteiten. Je kunt nu aan de slag met het hernoem feestje. Mijn bevindingen:
  • De [Naam] van de inverters en entiteiten moet je opnieuw opvoeren. Voorbeeld: Mijn inverters heten "Enphase ONO Rij 1 Nr 1". Het screenshot helpt mij te weten dat inverternummer xyz bij deze naam hoort.
  • Het Entiteits-ID moet je hernoemen! De HACS integratie gebruikt deze opmaak: "sensor.envoy_1234567890_inverter_1234567890. De standaard integratie gebruikt deze opmaak: "sensor.inverter_1234567890". Je wijzigt bij iedere inverter dus het entiteits id door er "envoy_1234567890_" voor te plakken.
  • De entiteit "energie productie vandaag" heeft ook een naamswijziging nodig. Onder de HACS versie heet deze "sensor.envoy_1234567890_today_s_energy_productie".

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 10:35
H4nsie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Gateway is gebleven op D7.6.175
Eergisteren zat precies de helft van de inverters (Allen IQ7A) op versie 520-00082-r01-v04.27.04 en de andere helft op 520-00082-r01-v04.28.07.
Profiel is EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands gebleven.
Vandaag alle inverters op 520-00082-r01-v04.28.07

...
Ik zit nu al geruime tijd met de Gateway op D7.6.175 echter mijn inverters (IQ7+) zitten nog steeds op v04.27.04.
Je zou toch verwachten dat die ook eens op v04.28.07 moeten springen?

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:20
Ruisbak schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zit nu al geruime tijd met de Gateway op D7.6.175 echter mijn inverters (IQ7+) zitten nog steeds op v04.27.04.
Je zou toch verwachten dat die ook eens op v04.28.07 moeten springen?
Even mailen met support (support_nl@enphaseenergy.com), ik denk niet dat je dit (ook niet als installer) zelf kan forceren. Na mijn mailtje kreeg ik als antwoord...
Ik heb de laatste correcte FW naar de gateway gepushed en dat heeft dit probleem opgelost. Na het pushen van de juiste gateway FW versie is het probleem opgelost. Alle micro-omvormers produceren stroom en communiceren met de gateway.
... en werd er geüpdatet.

• RubenDJ
  • Laatst online: 19:02
Panzer_V schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:00:
Maar waarom zou je dat doen? Wat doet de HA Standaard integratie beter?

specs

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:20
Maar weet dat v04.28.07 een bug heeft dat je panelen niet meer (meteen) inschakelen nadat je de productieswitch uit- en aangezet hebt. Zie eerdere posts.

• Panzer_V
RubenDJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:05:
[...]

Mijn filosofie is dat de standaard integraties altijd te prefereren zijn boven HACS integraties, o.a. op het gebied van ondersteuning, ontwikkeling en integratie binnen het platform.

• PThijssen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:32
RubenDJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:05:
[...]

Mijn HACS integratie werkt niet meer. Daarnaast denk ik dat een standaard integratie meestal beter zou moeten zijn dan een hack of workaround. Hoe dan ook, ik wil nu bijna alles wel proberen om mijn panelen weer te kunnen zien in AH. Nu heb ik al een tijdje niets.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• Panzer_V
PThijssen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:15:
[...]

Mijn HACS integratie werkt niet meer. Daarnaast denk ik dat een standaard integratie meestal beter zou moeten zijn dan een hack of workaround. Hoe dan ook, ik wil nu bijna alles wel proberen om mijn panelen weer te kunnen zien in AH. Nu heb ik al een tijdje niets.
Dan zou ik zeggen, voer het stappenplan uit en geniet van je panelen in HA.

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 17:50
Heeft iemand al een manier gevonden om 't energy-dashboard te backfillen? Ik wil prima even een avondje handmatig waardes uit de cloud-versie van enphase naar HA tiepen zodat ik bijv. per dag weer een waarde heb zodat iig de maand-totalen in m'n energy-dashboard van HA kloppen. Iemand een idee?

• Panzer_V
ascent schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:29:
Heeft iemand al een manier gevonden om 't energy-dashboard te backfillen? Ik wil prima even een avondje handmatig waardes uit de cloud-versie van enphase naar HA tiepen zodat ik bijv. per dag weer een waarde heb zodat iig de maand-totalen in m'n energy-dashboard van HA kloppen. Iemand een idee?
Op het officiële HA forum is een draadje over het migreren van een Domoticz database naar HA. Je zou deze tool die daar besproken wordt mogelijk kunnen gebruiken om historische waardes in te lezen.

Verder heb ik geen idee anders dan accepteren dat je niet alle data erin hebt zitten.

• RubenDJ
  • Laatst online: 19:02
PThijssen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:15:
[...]

Aha, ik draai al sinds vorig jaar met deze en die doet het al die tijd al zonder problemen. Maar ik heb geen metered Envoy en voor mij voldoet deze dus prima.

Verder helemaal eens dat een standaard integratie de voorkeur heeft, maar zolang iets werkt blijf ik er liever vanaf ;)

specs

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 13:39
weet iemand wat / of de truuk is om consumptie meting correct te krijgen als de productie zijde een 3 fase inrichting heeft (met 3 ct spoelen), maar de consumptie kant nog aan 1 fase zit (wel 3 ct spoelen, maar 1 welke kan meten) ?

in andere woorden: mijn hoofdaansluiting is nog 1 fase en alles in de groepenkast / enphase installatie is 3 fase ingericht.

ik sta nog op een wachtlijst voor een echte 3 fase hoofdaansluiting.....

[edit]
Ik zit nu te denken, als het niet via de envoy kan, kan ipv een kam op de hoofdschakelaar er met een verdeelblok 3 aparte kabels van maak welke weer naar de hoofdschakelaar gaat. Zo hebben alle ct spoelen een consumptie waarde...

[ Voor 22% gewijzigd door Rayures op 07-09-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
@Rayures Zo zit dat ook bij mij, maar dan de ct spoelen achter de meter en wat creatiever met een 1 fase enphase en een 1 fase ander PV-systeem.
Dat geeft wel een rare meetfout van ongeveer 5W opbrengst in de nacht, wat ik waarschijnlijk alleen kan oplossen door verbruik exclusief PV te meten. Ik heb alleen geen zin om nu de meterkast opnieuw in te richten.

• pk128934
<<Kan weg, zie dat dit niet juiste topic is>>

[ Voor 96% gewijzigd door pk128934 op 07-09-2023 22:51 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:58
  1. Maak een full backup
Stappenplan hernoemen.

Ik gebruik zelf de volgende integratie:
https://github.com/vincen..._envoy_installer/releases

Die werkt een klein beetje anders dan degene die jij gebruikte....
Deze heeft bij de inverters namelijk het eerste deel van de naamgeving gelijk aan die van de officiële versie, aangevuld met _production (dus je zou enkel _production moeten toevoegen).
Verder dezelfde aanpassing voor today's engery production en consumption.

Wel jammer is dat zowel voor de envoy als voor de inverters de HACS integratie die ik gebruik veel meer sensoren hebben dan de officiële integratie (wellicht is dit enkel mogelijk omdat ik een installer account gebruik met de laatste v7 firmware).
Zie hier bijvoorbeeld de sensoren voor een inverter voor de HACS integratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRPlXBWIBYX8zXL9NAbXC-E5I4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jcTEqh9Uv2chxfK5Zd0xLUzX.png?f=user_large
Bij de officiële integratie heb ik enkel de productie beschikbaar.

Vooralsnog blijf ik denk ik dan ook nog maar even bij de HACS integratie.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:00:
[...]

Je kunt schaamteloos switchen naar liftetime productie ipv dag productie. HA maakt er zelf koek en ei van.

Grote voordeel is dat, als je een keer een hickup in je dag registratie hebt dit in de lifetime registratie gecorrigeerd wordt.
Super!! Het werkt. Alleen heb ik voor gisteren een energie opbrengst van - 7000 kWh. Kan ik die logging van gisteren verwijderen? Zo ja, weet je toevallig hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:43:
  1. Maak een full backup
Stappenplan hernoemen.

Waarom moet je eigenlijk de entiteiten hernoemen? Omdat je dan weer de "oude" data ook terugziet toen de Envoy nog op V5 draaide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-06 15:30
Misschien een suffe vraag, maar heeft iemand een goed argument waarom zou ik overstappen van de HACS integratie (die prima werkt) naar de officiële integratie?

Don’t fix it if it ain’t broken… toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Taxus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:49:
Dat :)

Misschien omdat het juist officieel is van HA, dus beter wordt onderhouden. Maar ja, het heeft toch wel lang geduurd voordat ze versie 7 goed werkend hebben gekregen, vandaar dat iedereen naar een integratie van HACS ging :)

Ik moet zeggen dat ik ook nog een HACS integratie heb, die van Posixx laat het voorlopig maar zo want inderdaad, het werkt prima. Als wordt die wel uitgefaseerd begreep ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 08-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:38:
[...]

Waarom moet je eigenlijk de entiteiten hernoemen? Omdat je dan weer de "oude" data ook terugziet toen de Envoy nog op V5 draaide?
Ik zat gewoon op D7. Maar gebruikte de briancmpball integratie uit HACS. Omwille van de historie idd hernoemen naar de naar die briancmpball gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:04:
[...]

Ik zat gewoon op D7. Maar gebruikte de briancmpball integratie uit HACS. Omwille van de historie idd hernoemen naar de naar die briancmpball gebruikte.
Ik had die ook gedownload maar nooit ingesteld dwz inloggen.

Nu ben ik mijn oude historie kwijt van de officiële integratie. Hoe moet ik die terugkrijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Taxus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:49:
Misschien een suffe vraag, maar heeft iemand een goed argument waarom zou ik overstappen van de HACS integratie (die prima werkt) naar de officiële integratie?

Ik blijf voorlopig nog bij de HACS integratie van Vincent Wolsink, simpelweg omdat die zowel voor de Envoy als voor de micro's veel meer sensoren hebben waar ik er diverse van gebruik.
Daarnaast heeft deze ook het Q-relais als device waar deze in de officiele integratie niet gevonden wordt.
Waarschijnlijk heeft dit voor een goed deel te maken met het feit dat ik een eigen installer account heb, maar er mist voor mij wel het eea aan sensoren in de officiele integratie.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:50:
[...]

Kijken hoe de entiteiten in je oude historie heten. De nieuwe entiteiten daarnaar vernoemen.
Helaas is het logboek leeg als ik naar juli ga...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:53:
[...]

Helaas is het logboek leeg als ik naar juli ga...
Ze zouden bij de "long term statistics" moeten staan.

Ga naar "Ontwikkelhulpmiddelen" (het hamertje) en dan naar "Statistieken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Jullie de website om de token te verversen ook down?

https://entrez.enphaseenergy.com/

Ik krijg sinds een uur geen waardes meer binnen omdat token niet opgehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
grote_oever schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:03:
Jullie de website om de token te verversen ook down?

https://entrez.enphaseenergy.com/

Ik krijg sinds een uur geen waardes meer binnen omdat token niet opgehaald kan worden.
Yep:
- 502 Bad Gateway
- 503 Service Temporarily Unavailable

Update, 22:23 uur:
Hier werkt het weer.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 08-09-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Op de app krijg je ook de melding dat er een storing is.

Ach….ik gebruik HA. Dus geen last van de storing.

[ Voor 32% gewijzigd door Panzer_V op 08-09-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:03:
[...]

Ze zouden bij de "long term statistics" moeten staan.

Ga naar "Ontwikkelhulpmiddelen" (het hamertje) en dan naar "Statistieken".
Daar staan de nieuwe namen.. helaas. Het is niet anders, zo werkt het ook..

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 09-09-2023 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:07:
[...]

Daar staan de nieuwe namen.. helaas. Het is niet anders, zo werkt het ook..
Dan hebben de oude sensoren nooit in de longtime statistics gezeten. Of je hebt ze ooit een keer opgeruimd. Balen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:43:
[...]

Dan hebben de oude sensoren nooit in de longtime statistics gezeten. Of je hebt ze ooit een keer opgeruimd. Balen…
Dat denk ik inderdaad. Ik heb ooit in HA iets aangepast zodat alles bewaard zou blijven, niet dus..

Maakt het voor de werking wat uit als ik de sensor benaming van de HACS versie blijf gebruiken? Of kan ik alle entiteiten beter verwijderen en de Envoy integratie beter opnieuw instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:47:
[...]

Dat denk ik inderdaad. Ik heb ooit in HA iets aangepast zodat alles bewaard zou blijven, niet dus..

Maakt het voor de werking wat uit als ik de sensor benaming van de HACS versie blijf gebruiken? Of kan ik alle entiteiten beter verwijderen en de Envoy integratie beter opnieuw instellen?
Het zou niet moeten uitmaken. Echter, als je historie toch al fucked is……dan zou ik de hernoeming weer ongedaan maken. Verwijderen is overkill. Gewoon de prefix er weer afhalen in het entiteits id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Panzer_V schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:53:
[...]

Het zou niet moeten uitmaken. Echter, als je historie toch al fucked is……dan zou ik de hernoeming weer ongedaan maken. Verwijderen is overkill. Gewoon de prefix er weer afhalen in het entiteits id.
En dat moet dan via de volgende manier?:

sensor.envoy_1234567890_current_power_production (= HACS)

sensor.inverter_1234567890_current_power_production (wat het zou moeten zijn)

Dus in principe overal .envoy weghalen en vervangen door inverter?

En bij de inverter het laatste stukje weghalen en envoy vervangen door inverter?

Bijvoorbeeld:

sensor.envoy_1234567890_inverter_1234567890 (= HACS)

sensor.inverter_1234567890 (wat het zou moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
turkeyhakan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:17:
[...]

En dat moet dan via de volgende manier?:

sensor.envoy_1234567890_current_power_production (= HACS)

sensor.inverter_1234567890_current_power_production (wat het zou moeten zijn)

Dus in principe overal .envoy weghalen en vervangen door inverter?

En bij de inverter het laatste stukje weghalen en envoy vervangen door inverter?

Bijvoorbeeld:

sensor.envoy_1234567890_inverter_1234567890 (= HACS)

sensor.inverter_1234567890 (wat het zou moeten zijn)
Lees nou eens rustig mijn handleiding en bevindingen. Denk na over wat jij veranderd hebt gisteren.

Wat je nu typt komt over alsof je als een kip zonder kop aan het rennen bent

Pak koffie. Denk na. Acteer daarna pas.

En lees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Bij mij brandt sinds vannacht het internet lampje (bovenste) rood. Las ook dat er een storing was. Mijn HASS kan nog wel gewoon bij de Envoy, maar ik zie dat Manager achterblijft vwb productie en ook timestamps van micro omvormer reports staan al een tijdje stil.
Neem aan dat dit dezelfde storing betreft.

EDIT: Hij is alweer groen en alles lijkt nu binnen te komen in de cloud. I hate cloud.

[ Voor 12% gewijzigd door pk128934 op 09-09-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Bedankt voor het heldere stappenschema @Panzer_V! :)

0.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
En nóg een bedankje richting @Panzer_V voor het stappenplan :)

De last_seven_days_energy_production moest ik ook nog even aanpassen maar dat spreekt voor zich wanneer je een screenshot hebt van de entities in de HACS situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Veen schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:09:
En nóg een bedankje richting @Panzer_V voor het stappenplan :)

De last_seven_days_energy_production moest ik ook nog even aanpassen maar dat spreekt voor zich wanneer je een screenshot hebt van de entities in de HACS situatie.
De kracht van het screenshot. Goede voorbereiding.....is het halve werk ;)

Fijn dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54
  1. Maak een full backup
Ik heb het gedaan en het lijkt te werken. Ik krijg perinverter iets binnen. Alleen de andere entiteiten (production last 7 days, production today) lopen niet mee vandaag. En de lifetime energy production klopt van geen kant... mis ik ergens iets?

edit:iphone snel-typefouten eruit gehaald

[ Voor 33% gewijzigd door B-Force op 13-09-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ArPi75 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:30:
[...]

Ik blijf voorlopig nog bij de HACS integratie van Vincent Wolsink, simpelweg omdat die zowel voor de Envoy als voor de micro's veel meer sensoren hebben waar ik er diverse van gebruik.
Daarnaast heeft deze ook het Q-relais als device waar deze in de officiele integratie niet gevonden wordt.
Waarschijnlijk heeft dit voor een goed deel te maken met het feit dat ik een eigen installer account heb, maar er mist voor mij wel het eea aan sensoren in de officiele integratie.
Zelfde hier! Integratie van @vinniefireman werkt uitstekend en (dankzij support voor installer account?) ook met realtime gegevens en meer sensoren.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@eymey Wat bedoel je met "realtime"? Krijg jij vaker dan eens per 15 minuten data van een inverter terug?

• ArPi75
edit.....

[ Voor 97% gewijzigd door ArPi75 op 13-09-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 22:40

The Zep Man

🏴‍☠️

pk128934 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:14:
Bij mij brandt sinds vannacht het internet lampje (bovenste) rood. Las ook dat er een storing was. Mijn HASS kan nog wel gewoon bij de Envoy, maar ik zie dat Manager achterblijft vwb productie en ook timestamps van micro omvormer reports staan al een tijdje stil.
Neem aan dat dit dezelfde storing betreft.

EDIT: Hij is alweer groen en alles lijkt nu binnen te komen in de cloud. I hate cloud.
@Pazo:
Dit komt wel vaker langs. Is het een idee om hierover een kort stukje toe te voegen aan de TS?

De Network Communications ('cloud') LED geeft de verbindingsstatus van de IQ Gateway aan. Zonder te knipperen geeft oranje aan dat er enkel een lokale verbinding is en groen dat er een verbinding is met Enphase. Dat de LED oranje is houdt niet per se in dat er iets mis is met de netwerk- of internetverbinding. Regelmatig zijn de online diensten van Enphase even niet beschikbaar. Dit heeft geen effect op de installatie zelf of op het lokaal uitlezen met domotica. In deze situatie wordt de LED vanzelf na verloop van tijd weer groen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• AmNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 15:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXaDi6_QwJui9MV51DDT9PFuRVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aOAPtwkkrPoEh3xob6uRdS8G.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of er recent iets gewijzigd is? Kreeg sinds de 7.x update iedere minuut data, maar dat is opeens vandaag na een uur of 10 over.

• Lawrentz
AmNL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:44:
[Afbeelding]

Iemand enig idee of er recent iets gewijzigd is? Kreeg sinds de 7.x update iedere minuut data, maar dat is opeens vandaag na een uur of 10 over.
Hier heb ik geen last van.

• PThijssen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:32
AmNL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:44:
[Afbeelding]

Heb je hier al gekeken?
https://enlighten.enphase...es/xxxxx/homeowner-events

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• AmNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 15:19
Yep maar niets te zien. In het afgelopen jaar één event maar dat is niet gerelateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
The Zep Man schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:17:
[...]

@Pazo:
Dit komt wel vaker langs. Is het een idee om hierover een kort stukje toe te voegen aan de TS?
Bedankt. Vind ik wel wat voor de FAQ in het grote Enphase topic.
Q17: Het bovenste lampje op mijn Envoy / IQ Gateway brandt rood, kan dat kwaad?

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:19
RichieB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:52:
@eymey Wat bedoel je met "realtime"? Krijg jij vaker dan eens per 15 minuten data van een inverter terug?
De "realtime" data is niet afkomstig van de inverters maar van de CT spoelen. Het gaat hier dus om de totale opbrengst/verbruik etc, niet de individuele inverter data.

• eymey
RichieB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:52:
Van een inverter niet realtime (dat is met het vrij langzame powerline communicatieprotocol volgens mij ook niet mogelijk), maar wel van de CT-klemmen in mijn metered systeem (staat op dit moment bij mij op 5 seconden ingesteld).

edit: Even steekproef gedaan. Van de individuele inverters krijg ik evengoed om de ongeveer 5-6 minuten gegevens binnen. Dus zeker wel vaker dan eens per 15 minuten :)

[ Voor 27% gewijzigd door eymey op 14-09-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@eymey Kan je bevestigen dat je van dezelfde inverter vaker dan eens per 15 minuten data krijgt? Ik krijg ook elke paar minuten van een willekeurige inverter data binnen maar tussen twee verschillende datapunten van dezelfde inverter zit altijd minimaal 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
RichieB schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:20:
@eymey Kan je bevestigen dat je van dezelfde inverter vaker dan eens per 15 minuten data krijgt? Ik krijg ook elke paar minuten van een willekeurige inverter data binnen maar tussen twee verschillende datapunten van dezelfde inverter zit altijd minimaal 15 minuten.
Ik krijg in elk geval vaker dan 1x id 15min data binnen :P (zie hier voltage van 1 inverter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXTh6lpo_3rqhaxLwb8lYyv2nV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KS6uqEsHmqlSGNtmFSeKksS6.png?f=fotoalbum_large

Gebruik je de local api of via de cloud? In geval van dat laatste komt er idd maar 1x in de 15min wat binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Lokaal komt het vaker dan 1x per 15 minuten binnen, maar wellicht ligt het ook aan welke integratie voor HA je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
unconnected schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:17:
[...]
Ik krijg in elk geval vaker dan 1x id 15min data binnen :P (zie hier voltage van 1 inverter)
[Afbeelding]
Gebruik je de local api of via de cloud? In geval van dat laatste komt er idd maar 1x in de 15min wat binnen.
Ik gebruik de local API, de cloud alleen voor het token. Jij lijkt inderdaad elke 5 minuten een waarde door te krijgen, bij mij is het voor alle inverters echt heel strak 15 minuten. Ik vraag me af hoe dat komt. Ik gebruik mijn eigen code en lees elke 30 seconden /ivp/peb/devstatus uit, net als de HACS van @vinniefireman. Ik kan in zijn code niet iets slims zien waardoor de data vaker wordt opgehaald uit de inverters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHbBpYN6KS7X2UgZIjnszAPnKMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZPQMhRh1aFEV2hdRMg189t5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
RichieB schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:57:
[...]

Ik gebruik de local API, de cloud alleen voor het token. Jij lijkt inderdaad elke 5 minuten een waarde door te krijgen, bij mij is het voor alle inverters echt heel strak 15 minuten.
Ik dacht misschien is de voltage anders dan het vermogen dus net gechecked, maar ook die komt iedere 4-6 minuten met een waarde. Gebruikt die HA api niet die production.json file? Anders zou je daar eens in kunnen kijken, misschien geeft die wel vaker info. Of het api/v1/production/inverters endpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54
B-Force schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:27:
[...]

Ik heb het gedaan en het lijkt te werken. Ik krijg per inverter iets binnen. Alleen de andere entiteiten (production last 7 days, production today) lopen niet mee vandaag. En de lifetime energy production klopt van geen kant... mis ik ergens iets?

edit:iphone snel-typefouten eruit gehaald
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-06 21:31
Mijn Envoy draait nog V5 firmware met updates uitgeschakeld vanwege het wegvallen van de lokale API in V7. Het feit dat de V7 firmware nu wordt ondersteund en je meer metrics per inverter kunt zien maakt het erg interessant. Toch zit ik met die tokens in mijn maag. Enphase kan er voor kiezen de ondersteuning op een gegeven moment te stoppen.

Zijn er meer die nog twijfelen over updaten? Wat zijn jullie afwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Het is een oude firmware, waarbij de ondersteuning door Home-assistant op termijn zal komen te vervallen... Denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
denneappel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:11:
Mijn Envoy draait nog V5 firmware met updates uitgeschakeld vanwege het wegvallen van de lokale API in V7. Het feit dat de V7 firmware nu wordt ondersteund en je meer metrics per inverter kunt zien maakt het erg interessant. Toch zit ik met die tokens in mijn maag. Enphase kan er voor kiezen de ondersteuning op een gegeven moment te stoppen.

Zijn er meer die nog twijfelen over updaten? Wat zijn jullie afwegingen?
Ik vind dat je zwaar overdrijft.

Gewoon updaten die handel en ga je zorgen maken over dingen die er wel toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@denneappel Ik zit ook nog v5 en ga (voorlopig) niet updaten. Ook al zal het best werken, dat tokens-verhaal staat mij tegen. Je bent dan toch afhankelijk en ik wil alles zoveel mogelijk lokaal hebben zolang het kan. En ik heb geen zin om alles in HA weer om te moeten zetten / aan te moeten passen. Alles draait nu als een zonnetje, ik zie wat ik wil zien, dus zie geen noodzaak. Misschien als ik mij HA setup compleet opnieuw moet of wil opbouwen, of omdat v5 niet meer ondersteund wordt, dat ik dan over ga op v7.

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 15-09-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-06 21:31
Bij mij speelt ook mee dat ik geen P1 poort heb en de Envoy mijn enige data source is. Als die wegvalt heb ik en geen info meer en kan ik niet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Je kunt prima op versie 5 blijven. Zolang je het systeem niet vrij aan het net hebt hangen, want kom je (en ik :)) er makkelijk in, is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@RichieB ik krijg mijn data iedere 5 minuten in HA. Heb de posixx integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
Een misschien voldoe je ook niet helemaal aan de garantievoorwaarden door op v5 te blijven.

• RichieB
Pazo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:50:
@RichieB ik krijg mijn data iedere 5 minuten in HA. Heb de posixx integratie.
Mijn code is gebaseerd op de posixx HA integratie. Ik heb wel een Envoy Standard. Zal dat het verschil zijn? Dat alleen de Metered data elke 5 minuten ophaalt van de inverters?

• Panzer_V
RichieB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:17:
[...]

Mijn code is gebaseerd op de posixx HA integratie. Ik heb wel een Envoy Standard. Zal dat het verschil zijn? Dat alleen de Metered data elke 5 minuten ophaalt van de inverters?
Ik heb de standaard envoy met de standaard integratie van HA (daarvoor de briancmbl). En krijg gewoon iedere vijf minuten data binnen.

• Pazo
sir_knudde schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:20:
Een misschien voldoe je ook niet helemaal aan de garantievoorwaarden door op v5 te blijven.
Dat denk ik niet. De voorwaarde is dat de Gateway verbonden is met internet. Er staat niets over in dat je de laatste versie moet hebben draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@RichieB Puur speculatief, maar misschien dat de interval waartussen data van de inverters wordt binnen gehaald ook nog afhankelijk is van de kwaliteit van de powerline communicatie tussen Envoy en inverters?

Mogelijk dat, als er veel interferentie aanwezig is, de interval omhoog gaat ?

Hier overigens wel een Metered, met V7 firmware en dus de integratie van @vinniefireman met authenticatie via installer account.

• RichieB
@eymey Daar zat ik ook aan te denken maar mijn Envoy hangt in de schuur waar de panelen op liggen. De kabels gaan door het Q-Relais en direct naar de panelen. Beter wordt het niet voor de Powerline communicatie.

• Panzer_V
RichieB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:56:
@eymey Daar zat ik ook aan te denken maar mijn Envoy hangt in de schuur waar de panelen op liggen. De kabels gaan door het Q-Relais en direct naar de panelen. Beter wordt het niet voor de Powerline communicatie.
Gewoon effe voor ‘de grap’. Wat gebeurd er als je schakelt naar de code die nu standaard sinds september in HA zit?

• RichieB
@Panzer_V Ik draai geen Home Assitent maar een Prometheus server met eigen Grafana dashboards. Ik maak wel dankbaar gebruikt van de envoy_reader.py uit de posixx HACS.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb mijn probleem met het 15 minuten polling interval opgelost. Ik heb wat rond geklikt in de Envoy webinterface met de Development Tools open. Ik zag dat als ik de Microinverters informatie open had er calls werden gedaan naar endpoint /ivp/peb/newscan met onderaan in het antwoord:
code:
1
"polling-period-secs": 900,

900 secs = 15 minuten, dus dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Onder Network -> Monitoring -> Report Setting kan je kiezen tussen Standard (5 minuten polling) en Low-bandwidth (15 minuten polling). Bij mij stond hij op Standard, maar na het switchen naar Low en weer terug naar Standard gaf opeens /ivp/peb/newscan terug:
code:
1
"polling-period-secs": 300,

En jawel hoor, nu komt de data van elke inverter netjes elke 5 minuten binnen. :)

Pagina: 1 ... 16 ... 23 Laatste